[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.092 views

Verwijderd

R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:36:
Wow.. in Italie is het volledig geëscaleerd.. bijna 1600 nieuwe besmettingen en 97 doden in 1 dag. Dat stemt erg somber
Tijd om de investeren in de pensioenfondsen daar.... :X

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:36:
[...]

Eh ja in Duitsland hebben ze dat dus wel goed voor elkaar.
Filmpje hier:
https://www.nu.nl/279515/...rive-thrutestcentrum.html

In meerdere plaatsen in het zuidwesten van Duitsland zijn drive-thru's geopend waar getest wordt op het coronaviru

5 minuten voor de test en dan 12 tot 24 uur wachten thuis op de uitslag.
Dat kunnen ze hier ook in NL doen voor zorgpersoneel en leraren in Brabant.

Dan kunnen diegenen met een negatieve test weer snel aan het werk.

@Verwijderd
Bedenk eens een reden waarom we dat hier alsnog niet doen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:45

franssie

Save the albatross

Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:36:
[...]

Eh ja in Duitsland hebben ze dat dus wel goed voor elkaar.
Filmpje hier:
https://www.nu.nl/279515/...rive-thrutestcentrum.html

In meerdere plaatsen in het zuidwesten van Duitsland zijn drive-thru's geopend waar getest wordt op het coronaviru

5 minuten voor de test en dan 12 tot 24 uur wachten thuis op de uitslag.
Dat kunnen ze hier ook in NL doen voor zorgpersoneel en leraren in Brabant.

Dan kunnen de net een negatieve test weer snel aan het werk.

@Verwijderd
Dat stond niet in het UK artikel maar als het echt zo is dan ben ik wel benieuwd hoe DE de test capaciteit zo omhoog heeft weten te schroeven. De magische driehoek "kwaliteit, kosten, tijd" lijkt mij hier ook van toepassing. Maar als het kan hoop ik dat we het snel kunnen uitrollen over de wereld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:54
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:42:
[...]

Bedenk eens een reden waarom we dat hier alsnog niet doen.
Naïefiteit?

En dat is serieus bedoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 09-03-2020 22:45 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

zal ik eens een suggestie doen.

wat dacht je van Beperkte test capaciteit.

Verschil tussen jouw antwoord en die van mij ?

Vertrouwen of gebrek daar aan in de experts bij RIVM/GGD en het meeste logische antwoord proberen te vinden welke vrij is van emotionele redenen.

zie je waar het probleem dan ook ligt om op jouw antwoord verder te gaan discussiëren ?

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:44:
[...]

Naïefiteit?

En dat is serieus bedoeld.
Wat dacht je van bv schijnzekerheid door een false negative?
En die schijnzekerheid kan weer allerlei gevaren met zich meebrengen

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 09-03-2020 22:48 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

We gaan hier niet zo op anderen reageren.

[ Voor 90% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 23:56 ]

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• Cobb
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:46:
[...]

zal ik eens een suggestie doen.

wat dacht je van Beperkte test capaciteit.

Verschil tussen jouw antwoord en die van mij ?

Vertrouwen of gebrek daar aan in de experts bij RIVM/GGD en het meeste logische antwoord proberen te vinden welke vrij is van emotionele redenen.

zie je waar het probleem dan ook ligt om op jouw antwoord verder te gaan discussiëren ?
Dan mogen ze weleens gaan opschalen vind je niet?
Duitsland doet dat toch ook niet voor de lol.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 09-03-2020 22:50 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

Critically, the majority of patients in the present study seemed to be already beyond
their shedding peak in upper respiratory tract samples when first tested, while shedding of
infectious virus in sputum continued through the first week of symptoms.

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:50:
[...]

Dan mogen ze weleens gaan opschalen vind je niet?
Duitsland doet dat toch ook niet voor de lol.
Volgens mij is elke land al 24/7 bezig met opschalen maar goed dat brengt ook zijn eigen problemen weer mee die per land kunnen verschillen.

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:47:
[...]

Wat dacht je van bv schijnzekerheid door een false negative?
En die schijnzekerheid kan weer allerlei gevaren met zich meebrengen
De gens tussen schijnzekerheid en onzekerheid is niet zo groot. Als je niets weet - weet je ook niets. Een beetje info kan helpen met met maken van een beslissing. Stel dat de test slechts in 70% een terechte positief geeft en in 40% een foutieve positief. Dan nog haal je er grofweg een helft uit van de populatie die anders gewoon was doorgegaan. En laat je een aantal mensen doorlopen die zouden zijn gestopt.
Nu heb ik even geen simulatie tool maar ik vermoed dat een niet perfecte test toch een positief effect kan hebben, even los van de bewustwording.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Our initial results
suggest that measures to contain viral spread should aim at droplet-, rather than fomitebased transmission.
https://www.medrxiv.org/c...03.05.20030502v1.full.pdf

Dus hoest discipline is eigenlijk nog veel belangrijker dan dat handenwassen en niet handenschudden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 23:04 ]

• GAIAjohan
simons schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:48:
[...]

Toe maar het type ook nog, neem aan dat jij jezelf daar niet toe rekent?
offtopic:
Gelukkig niet nee :') :w zo irrationeel, wantrouwend en overal complotten in zien is niet gezond.
franssie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:54:
[...]

De gens tussen schijnzekerheid en onzekerheid is niet zo groot. Als je niets weet - weet je ook niets. Een beetje info kan helpen met met maken van een beslissing. Stel dat de test slechts in 70% een terechte positief geeft en in 40% een foutieve positief. Dan nog haal je er grofweg een helft uit van de populatie die anders gewoon was doorgegaan. En laat je een aantal mensen doorlopen die zouden zijn gestopt.
Nu heb ik even geen simulatie tool maar ik vermoed dat een niet perfecte test toch een positief effect kan hebben, even los van de bewustwording.
Daar heb je op zich een punt, maar het blijft m.i een gevaar.
Als ik zou denken niet besmet te zijn, zou ik toch eerder naar een verjaardag durven, dan als ik geen 'zekerheid' had. Bovendien was het toch zo dat in de incubatietijd het virus helemaal niet vast te stellen was. Hierdoor zou je wellicht 90% negatief halen, terwijl dit werkelijk 20% was..

[ Voor 65% gewijzigd door GAIAjohan op 09-03-2020 23:05 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vind dat de gemiddelde journalist maar verdomd weinig écht geïnformeerd lijkt te zijn als ik die vragen op die persconferentie zo hoorde want als ik daar vragen had kunnen stellen had ik héél wat andere en relevantere vragen gesteld.

Met alle informatie die ik de afgelopen dagen tot mij genomen heb kan ik mij absoluut niet aan de indruk onttrekken dat er nog te vrijblijvend beleid genomen wordt.

Er zijn onbekende besmettingsbronnen in Noord-Brabant maar men verwacht blijkbaar dat die nog niet geïdentificeerde mensen spontaan niet door de rest van het land reizen dus adviseren we niet om te stoppen met niet strikt noodzakelijk reizen vanuit en naar NB.

Stations en treinen zijn 'bijeenkomsten' maar we adviseren niet om in het hele land als dat éven kan thuis te werken zonder economische schade zodat de stations en treinen minder dichtbevolkt kunnen worden wat de social distancing zou bevorderen en de besmettingskans doet afnemen.

Als ouders vanwege de richtlijnen thuis moeten blijven adviseren we niet om dan ook schoolgaande kinderen thuis te houden die ze dan zouden kunnen helpen om toch onderwijs te krijgen waardoor de scholen minder dichtbevolkt worden en ook daar de risico's op overdracht gereduceerd worden.

ALLES ALLES ALLES wat je moet doen is een combinatie van maatregelen nemen die elk op zich de KANS op verdere verspreiding weer een klein beetje verder reduceren en de mogelijkheid van containment vergroten. De reducerende effecten van al die maatregelen zijn cumulatief. Daarom is er geen grens aan het aantal maatregelen die je NU al kunt instellen die (nog) geen significante economische schade doen en allemaal die kans helpen te reduceren. Dat is wat naar mijn mening in deze fase al de verstandigste aanpak zou zijn omdat je die maatregelen kunt nemen zonder de samenleving significant te ontwrichten en zonder significante economische schade te veroorzaken. Dat nu nalaten zou er wel eens toe kunnen leiden dat die containment onvoldoende plaatsvindt waardoor later veel draconischer maatregelen genomen zullen moeten worden.

In China was het al meer uit de hand gelopen en daarom heeft men zéér zware zéér ontwrichtende maatregelen moeten nemen om de ontwikkelingen om te buigen. Nu zouden we hier wellicht nog met veel minder zware maatregelen hetzelfde kunnen bereiken maar als de maatregelen niet voldoende reductie van die verspreidingskans tot gevolg hebben dan keer je de trend niet om. Omdat niet met zekerheid te voorspellen valt dat deze milde maatregelen daar voldoende voor zullen zijn doe je er dus verstandiger aan om het maximale te doen dat nog minimale ontwrichting veroorzaakt. Dat zie ik nu absoluut nog niet gebeuren. Ik acht de kans dat de trend niet omgebogen zal worden dan ook waarschijnlijker dan dat dat wel zal gebeuren.

De symptomen die genoemd werden waardoor je thuis zou moeten blijven lijken ook wel erg op gewone verkoudheids-/gewone bovenste luchtweginfectie-verschijnselen. Koorts en droge hoest zou volgens wat ik gelezen heb nogal kenmerkend zijn. Natuurlijk kun je er in deze tijd ook een verkoudheid bij hebben die er andere klachten bij geeft. Ik had eerder gemeld dat ik een tabel was tegengekomen die opmerkelijk genoeg keelpijn bij 0 mensen met Covid-19 als symptoom opgaf. Keelpijn werd nu wel genoemd als symptoom om thuis te blijven. Het kan heel goed dat een besmetting met het ene virus de afweer lokaal verzwakt zodat het andere virus veel meer kans heeft om ook te besmetten. Dus eerst verkoudheid en dan corona erbij of andersom. Is dat waarom men de symptomen wat ruimer heeft gemaakt of komen die symptomen toch allemaal ook bij een geïsoleerde coronavirusbesmetting voor?

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor wie het ook moest of wilde opzoeken Wikipedia: Fomiet
Een fomiet is een object of substantie die pathogenen kan dragen en overbrengen. Huidcellen, haar, kleding en beddengoed zijn vaak bronnen in een ziekenhuis die besmet zijn.

Fomieten worden vaak geassocieerd met infecties die in ziekenhuizen verkregen zijn. Stethoscopen zijn een voorbeeld van fomieten geassocieerd met gezondheidszorg. Sterilisatie van dergelijke objecten voorkomt de kans op infectie.

Non poreuze oppervlakten (zoals die bij deurklinken) zijn vaak beter voor het overbrengen van pathogenen dan poreuze oppervlakten (zoals bij papiergeld). De reden hiervoor is dat poreuze materialen de pathogeen absorberen en vast laten zitten, waardoor verspreiding via contact moeilijker wordt.

• Cobb
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Volgens mij is elke land al 24/7 bezig met opschalen maar goed dat brengt ook zijn eigen problemen weer mee die per land kunnen verschillen.
Ja begrijpelijk. knip
Maar wij schalen op (althans zo lijkt het) door nu ook maar eventjes geen handen meer te schudden. Nog veel gelach tijdens het pers moment. Dat lijkt in schril contrast te staan met de landen om ons heen.
Laten we niet vergeten dat in veel landen 1000en dood liggen te gaan.
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 10-03-2020 00:00 ]

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

ikt schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:01:
Tsja, hoe zwaar is dat verzoek in Brabant om thuis te gaan werken? "Als dat kan" etc. etc. is nogal erg losjes. Ik denk niet dat men zich er veel van aantrekt.

Om zelf thuis te werken terwijl de rest van je collega's er wel gewoon zijn voelt ook raar. Ik denk dat ik morgen gewoon ga :X
M'n vrouw zou alleen voor een bespreking/vergadering op en neer moeten rijden, haar directe collega woont een dorp verderop waar de leraren zich massaal afgemeld hebben en dus sowieso niet kan komen. Ik zei al: waarom geen Skype ofzo? Om voor een bespreking van een half uurke (of misschien een uur) 40 minuten te gaan rijden en daarna weer terug te rijden slaat ook nergens op. :P Long story short: grote kans dat ze morgen thuis werkt, evenals de rest van het kantoorpersoneel. Ze mogen als kantoorpersoneel sowieso niet bij de zorglocaties komen wegens de kwetsbare groepen (ouderen).

Klimaattechnisch gezien heeft dit virus wel een ander "voordeel": de tijden dat je verplicht in een troosteloos kantoorlandschap met stoffige tapijttegels, soortgelijke systeemplafonds, bureau's-die-gemaakt-zijn-van-lekgeraakte-Russische-onderzeeërs en bureaustoelen waar de gasvering al enige decenia lek van zijn lijken wel achter ons te liggen. Waar je vroeger alleen een lokaal netwerkje had, kan je al enige jaren mooi op afstand inloggen en hetzelfde werk gewoon vanuit huis doen. Als nu blijkt door massaal thuis te werken de productiviteit er nauwelijks onder lijdt én er geen files zijn kan dat idiote idee van "schitterende grote kantoorpanden" ook eindelijk eens de kliko in. :P Stroomslurpers die dus (deels) dicht kunnen waar je niet meer voor in de file hoeft te staan. En zoals hierboven opgemerkt: thuis heb je nog betere koffie ook. :+

Volvotips.com

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:04

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb de persconferentie na de ministerraad bekeken zoals velen hier.

Misschien verbeeld ik het me maar de hele persconferentie lijkt in mijn ogen er een te zijn voor maximum exposure met een simpele boodschap. Als dat daadwerkelijk het doel was dan is dat denk ik wel gelukt.

Het zou mij niet verbazen als we van dit soort persmomenten meer gaan zien de komende dagen waarbij elke keer de boodschap een stukje verder wordt opgeschaald.

Misschien is de persconferentie op deze manier gedaan om het overgrote deel van de bevolking te bereiken. De personen die in dit topic komen zijn toch al geïnteresseerd maar dat is slechts een heel klein deel van de bevolking.

Voor diegene die twijfelen: de volgende stappen staan echt al klaar. Dat is gewoon de basis van risk management en scenario analyse. Ik denk zelfs dat het tijdspad als is bepaald maar dat deze wordt bijgestuurd naar de actuele ontwikkeling.

In dit topic zijn er misschien veel al aan toe maar veel ook niet: Wat ik meen te zien is gedoseerd informatie geven aan de bevolking en deze gereed maken voor eventuele zwaardere ingrepen in de maatschappij.

Nogmaals, voor velen hier is dat voorbereiden en gereedmaken niet nodig maar de beelden van de volle brabantse kroegen met mensen die snotterden spreken boekdelen.

Ik weet wel het een en ander van risico management en ik herken de stappen die worden genomen. Garantie heb je nooit maar de strategie is wel behoorlijk goed doordacht.

nog even een anekdote: Ik was gister mijn moeder op bezoek. Behalve even gezellig heb ik ook even het corona verhaal uitgelegd omdat ze in een risicogroep zit. Ze luisterde naar mijn advies en zei met een glimlach "dankjewel lieverd" waarop ik mij herinnerde dat ze 15 jaar lang hoofdverpleegster was op een quarantaine afdeling van een kinderziekenhuis. :X

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:51
Tsja, hoe zwaar is dat verzoek in Brabant om thuis te gaan werken? "Als dat kan" etc. etc. is nogal erg losjes. Ik denk niet dat men zich er veel van aantrekt.

Om zelf thuis te werken terwijl de rest van je collega's er wel gewoon zijn voelt ook raar. Ik denk dat ik morgen gewoon ga :X
Ik voel mij ook bezwaard tegenover mijn collega's, maar in overleg met mijn baas werk ik toch de komende 7 dagen thuis.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:02:
[...]

Ja begrijpelijk. Maar hier laat de overheid nu een steek vallen. In Brabant zitten nu onnodig veel mensen thuis en dat gaat daar ten koste van het onderwijs.
Maar wij schalen op (althans zo lijkt het) door nu ook maar eventjes geen handen meer te schudden. Nog veel gelach tijdens het pers moment. Dat lijkt in schril contrast te staan met de landen om ons heen.
Nee er liggen niet 1000en dood te gaan. Het is een erge ziekte en er is een groot risico dat het zorgsysteem het niet aan kan. Maar dit soort idiote opmerkingen moet je echt achterwege laten.

• Cobb
giantgiantus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:06:
[...]

Nee er liggen niet 1000en dood te gaan. Het is een erge ziekte en er is een groot risico dat het zorgsysteem het niet aan kan. Maar dit soort idiote opmerkingen moet je echt achterwege laten.
Ik zeg in andere landen.

In China bijna 3000 mensen dood door of als gevolg van het virus
Er lekken nu ook al verhalen dat in Noord Korea 100en zijn omgekomen.
https://www.google.com/am...-coronavirus-2020-3%3famp

Waar zit Italië nu inmiddels op?

En dan maken we in Nederland nog grapjes tijdens been officiële persconferentie.

[ Voor 22% gewijzigd door Cobb op 09-03-2020 23:14 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:59:
<>
Daar heb je op zich een punt, maar het blijft m.i een gevaar.
Als ik zou denken niet besmet te zijn, zou ik toch eerder naar een verjaardag durven, dan als ik geen 'zekerheid' had. Bovendien was het toch zo dat in de incubatietijd het virus helemaal niet vast te stellen was. Hierdoor zou je wellicht 90% negatief halen, terwijl dit werkelijk 20% was..
Klopt. De situatie is gewoon dat er gevaar is (zerorisk bestaat niet - nooit). En dan moet de rubbertegelmaatschappijaanpak die we overgenomen hebben uit de USA soms even opzij voor een meer pragmatische aanpak. Alles heeft een negatief risico maar sommige keuzes hebben ook een positieve (upward risk) kant. In deze casus weet ik het niet want het is buiten mijn vakgebied maar wat ik wel weet is van risico management is dat als men zich alleen richt op de negatieve uitkomsten, er vaak de slechtste besluiten worden genomen.

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:02:
[...]

Ja begrijpelijk. Maar hier laat de overheid nu een steek vallen. In Brabant zitten nu onnodig veel mensen thuis en dat gaat daar ten koste van het onderwijs.
https://www.ad.nl/binnenl...rus-gaat-testen~a3fb0f43/

geef het even de tijd.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Italië breidt de quarantine uit naar het hele land.
Italian Prime Minister Giuseppe Conte said Monday he will sign a decree that extends the lockdown of the Lombardy region to the entire country as Italy’s COVID-19 death toll continues to rise.

People throughout the country should not leave their homes other than for work and emergencies, Conte said.

He added that all public gatherings will be banned and sporting events suspended.

https://www.cnbc.com/2020...ents-to-stay-at-home.html

[ Voor 53% gewijzigd door sampoo op 09-03-2020 23:26 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

majic schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Kunnen we dit eens voor ééns en voor altijd uit de wereld helpen?

*ELK* maskertje, zelfs de simpele tandartsmaskertjes helpen tegen het VERSPREIDEN van het virus als de drager geïnfecteerd is. Als 100% van de nederlanders zo'n maskertje zou dragen dan zou de verspreidingssnelheid véél trager zijn.Ten tweede - mensen zitten minder aan hun mond en neus en dat is óók positief om besmettingen te voorkomen als je nog gezond bent.
Ja, laten we dat nu eens echt uit de wereld helpen:

https://www.knmp.nl/actue...n-mondmaskers-beschikbaar

"Het RIVM adviseert alleen mondmaskers voor medisch personeel. Voor niet-virulente personen wordt het gebruik van mondmaskers niet geadviseerd. Het dragen van de mondmaskers lijkt in de openbare ruimte geen meerwaarde te hebben boven een goede hoest- en handhygiëne (zie verderop) en het bewaren van afstand tot personen die virulent zijn."

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:04:
Ik heb de persconferentie na de ministerraad bekeken zoals velen hier.

Misschien verbeeld ik het me maar de hele persconferentie lijkt in mijn ogen er een te zijn voor maximum exposure met een simpele boodschap. Als dat daadwerkelijk het doel was dan is dat denk ik wel gelukt.
(...)
Voor diegene die twijfelen: de volgende stappen staan echt al klaar. Dat is gewoon de basis van risk management en scenario analyse. Ik denk zelfs dat het tijdspad als is bepaald maar dat deze wordt bijgestuurd naar de actuele ontwikkeling.
Dat lijkt me wel zeker. De staatsondermijnende horden op de sociale media doen weliswaar hun best om Rutte c.s., het RIVM en alle GGD's als levensgevaarlijke halve garen af te schilderen, maar we kunnen er gerust van uitgaan dat elke actie zeer doordacht plaatsvindt, inclusief de "vergissing" van Rutte met handje schudden. Er is bij de diverse instanties zeer veel deskundigheid omtrent risicomanagement en -analyse aanwezig, sommigen doen zelfs niets anders. En dan komt Bep op Twitter die al deze verzamelde expertise in tachtig toetsaanslagen als onzinnige nonsens afdoet. Je zou het hilarisch kunnen noemen, ware het niet dat dergelijke feitenvrije spierballentaal uiterst besmettelijk en gevaarlijk is.

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-12 19:49

Jumpiefox

Hoi ?

Maar wat wilt men dan? Als ik het zo lees en af ga op de ervaringen van patiënten die het virus hebben gehad ben je eigenlijk safe als je "gezond" en "fit" bent en niet tot de risico groep behoort. Dan vind ik het inderdaad niet nodig om het hele land op lock down te gooien..het is voor de groep "gezonde" mensen lijkt het wel niks meer dan een powered up griepje. Mensen die een zwak immuunsysteem hebben, of al bestaande longaandoeningen hebben dan kan het best tricky worden en gevaarlijk.

Lijkt me dan logischer om voor de "risico" groep juist een eigen maatregelen lijst op te stellen. Werk thuis/isolatie etc etc..(moeten mensen maar over nadenken die hier pro's in zijn en hun werk is ;p)

Ik ben juist bang dat we in paniek mode vervallen en alles op lock down gooien..schappen leeg etc etc en allerlei andere ellende. Dit is wel gebaseerd op info die ik online lees/van de overheid krijg. Kijk, mocht het virus heel anders zijn en gezonden mensen ook gelijk neersabelen dan is het een heel ander verhaal. Voor de risico groep is een "normale" griep of een influenza variant ook levensgevaarlijk..daar nemen we toch ook geen gekke maatregelen voor?

Moest wel lachen om dat hele handen schudden verhaal...het gaat om mensen hun gezondheid dus schudden we de handen niet meer. Zodra een gelovige dat doet voor zijn eigen spirituele gezondheid is de wereld te klein en moeten we debatten voeren 8)7

The first casualty in war is always the truth...

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:01:
ALLES ALLES ALLES wat je moet doen is een combinatie van maatregelen nemen die elk op zich de KANS op verdere verspreiding weer een klein beetje verder reduceren en de mogelijkheid van containment vergroten. De reducerende effecten van al die maatregelen zijn cumulatief. Daarom is er geen grens aan het aantal maatregelen die je NU al kunt instellen die (nog) geen significante economische schade doen en allemaal die kans helpen te reduceren. Dat is wat naar mijn mening in deze fase al de verstandigste aanpak zou zijn omdat je die maatregelen kunt nemen zonder de samenleving significant te ontwrichten en zonder significante economische schade te veroorzaken. Dat nu nalaten zou er wel eens toe kunnen leiden dat die containment onvoldoende plaatsvindt waardoor later veel draconischer maatregelen genomen zullen moeten worden.
Ik snap wat je bedoelt en ik kan me in het principe ook wel vinden. Ik denk alleen dat je de impact van je voorstellen onderschat en de effecten overschat.

Natuurlijk zit er in het van en naar Brabant reizen een bepaald risico als er onbekende besmettingsbronnen zijn. Maar blijkbaar leidt dat nog niet tot onbekende besmettingsbronnen buiten NB. Ook wel logisch, want de kans dat die onbekende besmettingsbronnen op lokaal niveau een besmetting veroorzaken is veel groter dan dat er een forens door getroffen wordt.
Het stilleggen van het OV in het hele land heeft een enorme impact. Lang niet iedereen kan thusiwerken en aangezien er geen of weinig onbekende bronnen buiten NB zijn is de noodzaak ook (nog) niet echt aanwezig.
Het toestaan dat kinderen thuis gehouden worden als hun ouder(s) toch thuis is/zijn klinkt leuk, maar is natuurlijk een vrijbrief voor angstige mensen. Dat is een recept voor chaos. Dan kun je je afvragen of je niet net zo goed het hele onderwijs dicht kunt gooien.

Nogmaals: ik zie echt wel dat dit soort maatregelen op een gegeven moment misschien nodig zullen zijn (misschien wel snel), maar ik vertrouw er tegelijkertijd op dat de deskundigen niet veel dommer zijn dan ik en dit soort zaken ook nauwkeurig monitoren. Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat we in een land leven dat blunder op blunder stapelt en dat dat hier ook wel weer het geval zal zijn.

Hij wil.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00
Edgarz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:27:
[...]

"Het RIVM adviseert alleen mondmaskers voor medisch personeel. Voor niet-virulente personen wordt het gebruik van mondmaskers niet geadviseerd. Het dragen van de mondmaskers lijkt in de openbare ruimte geen meerwaarde te hebben boven een goede hoest- en handhygiëne (zie verderop) en het bewaren van afstand tot personen die virulent zijn."
Laten we dat advies van de RIVM ook eens echt uit de wereld helpen. ;)

https://www.who.int/emerg...when-and-how-to-use-masks

Lijkt me veel betere info dan het RIVM geeft.
En i.p.v. roepen dat iedereen het dan toch verkeerd gebruikt, en het dan schijnveiligheid is, het gewoon uitleggen hoe je het wel gebruikt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Verwijderd

Teijgetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:38:
[...]

En i.p.v. roepen dat iedereen het dan toch verkeerd gebruikt, en het dan schijnveiligheid is, het gewoon uitleggen hoe je het wel gebruikt.
RIVM kan niet adviseren dat men mondkapjes gebruikt omdat er gewoonweg niet genoeg van zijn en zodra ze het dus wel adviseren blijft er niks over voor de zorg.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Je mag geloven wie je wil.Het artikel van WHO gaat juist over de zorgprofessional, net zoals het advies van RIVM en cs aangeeft. Die beschikken ook over speciale medische maskers. De gordijntjes die particulieren gebruiken en kunnen kopen helpen geen snars.

• GAIAjohan
[...]

Wat zegt het WHO?
De eerste zin uit jouw link:
If you are healthy, you only need to wear a mask if you are taking care of a person with suspected 2019-nCoV infection.
Dus zorgprofessionals en mantelzorgers. Veel meer zullen er niet zijn

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

klaaas schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:37:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en ik kan me in het principe ook wel vinden. Ik denk alleen dat je de impact van je voorstellen onderschat en de effecten overschat.

Natuurlijk zit er in het van en naar Brabant reizen een bepaald risico als er onbekende besmettingsbronnen zijn. Maar blijkbaar leidt dat nog niet tot onbekende besmettingsbronnen buiten NB. Ook wel logisch, want de kans dat die onbekende besmettingsbronnen op lokaal niveau een besmetting veroorzaken is veel groter dan dat er een forens door getroffen wordt.
Het stilleggen van het OV in het hele land heeft een enorme impact. Lang niet iedereen kan thusiwerken en aangezien er geen of weinig onbekende bronnen buiten NB zijn is de noodzaak ook (nog) niet echt aanwezig.
Het toestaan dat kinderen thuis gehouden worden als hun ouder(s) toch thuis is/zijn klinkt leuk, maar is natuurlijk een vrijbrief voor angstige mensen. Dat is een recept voor chaos. Dan kun je je afvragen of je niet net zo goed het hele onderwijs dicht kunt gooien.

Nogmaals: ik zie echt wel dat dit soort maatregelen op een gegeven moment misschien nodig zullen zijn (misschien wel snel), maar ik vertrouw er tegelijkertijd op dat de deskundigen niet veel dommer zijn dan ik en dit soort zaken ook nauwkeurig monitoren. Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat we in een land leven dat blunder op blunder stapelt en dat dat hier ook wel weer het geval zal zijn.
Nou ja. Kijk maar naar Italië dat nu volledig in lockdown gaat. Het kan héél hard gaan als je niet voldoende maatregelen neemt om die stijgende trend om te buigen naar een dalende trend. Voorlopig even zo min mogelijk van en naar NB reizen valt daarbij VOLSTREKT in het niet. Daar DROMEN we later misschien nog wel van.

De maatstaf die ik aanleg is dat de maatregelen minimaal ontwrichtend zijn. Dus zijn ze dat per definitie anders neem je ze niet. Daarom lijkt het mij de verstandigste aanpak in een situatie met zoveel onbekende factoren. Er IS GEEN VOORAFGAANDE ERVARING waar we hiervoor uit kunnen putten. Dit is volstrekt onontgonnen gebied. Daarom is denken "deze milde maatregelen ZULLEN wel voldoende zijn" wat mij betreft roekeloos.

Tenzij men er hier al van uit gaat dat het sowieso acceptabel is om het uit de klauwen te laten lopen en is men alleen maar bezig het publiek vooral niet in paniek te laten raken en is men het slechte nieuws in gedoseerde brokken aan het publiek aan het voeren. Klassieke aanpak.We maken het nieuws steeds een beetje erger en in de tussentijd kan het volk weer even wennen aan elke ergere stap.

Stop eens met de woorden in hoofdletters te posten. Het is storend en nergens voor nodig.

[ Voor 1% gewijzigd door janvanduschoten op 10-03-2020 08:06 ]

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12 08:05

Een lastig aspect is ook dat het tijdstip van het advies het voor veel bedrijven en organisaties onmogelijk heeft gemaakt om er intern over na te denken hoe met dit advies om te gaan. Daar komen ze morgen dus pas aan toe.

Ik heb zelf een functie bij de overheid waar ik eigenlijk oneindig thuis kan werken, maar m’n leidinggevende kon op mijn vraag of ik morgen op het werk verwacht wordt niets anders zeggen dan dat het oude beleid nog steeds geldt.

Be yourself, no matter what they say ...

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:47

SomerenV

It's something!

Bij de AH Online mogen we in Noord-Brabant vanaf afgelopen zaterdag nog maar bezorgen tot aan de voordeur. Goed dat ze er bovenop zitten maar volgens mij biedt dit vooral wat schijnveiligheid. Ik sta nog steeds geregeld zo'n 0,5 tot 1 meter van een klant af, emballage gaat nog steeds mee terug en de pinterminal gaat nog steeds van hand naar hand (zo'n 15 á 20 keer op een ochtend/middag of middag/avond).

Overigens nog altijd nuchtere klanten, ook ondanks deze maatregel. Mensen nemen vriendelijk de spullen aan, vragen of het nu drukker is dan normaal vanwege het virus en dat soort dingetjes. Zelf verwacht ik dat het werk nog wel stilgelegd gaat worden. Als het aantal infecties in Brabant tot een (te) grote hoogte stijgt dat de kans op besmetting te groot wordt of wanneer iemand van het bezorgpersoneel besmet blijkt. Dan nog doorgaan met de kans als bedrijf het aantal besmettingen op te kunnen drijven kan tot nogal wat gezichtsverlies leiden en dat moet je niet willen. Ik hoop natuurlijk niet dat het zover komt aangezien m'n inkomen er vanaf hangt, maar ik ga op dat vlak even uit van het ergste.

Dat van het thuiswerken ligt trouwens in veel gevallen ook iets genuanceerder dan 'ik blijf thuis omdat 't RIVM dat zegt'. Volgens mij mag je dat als individu niet eens beslissen maar moet het altijd in overleg met je werkgever. Als die zegt dat je gewoon naar 't werk moet komen dan is dat zo. Daar zal het ene bedrijf wat flexibeler mee omgaan dan het andere.

Vandaag overigens nog in de supermarkt geweest maar vooralsnog geen lege schappen :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

SomerenV schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:54:

Vandaag overigens nog in de supermarkt geweest maar vooralsnog geen lege schappen :+
Dat gaat ook niet zo snel gebeuren. Of denken we echt dat er 16 miljoen Italianen as we speak op een tulpenbol zitten te kauwen? :)

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 22:27
prijk schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:28:
[...]

Dat lijkt me wel zeker. De staatsondermijnende horden op de sociale media doen weliswaar hun best om Rutte c.s., het RIVM en alle GGD's als levensgevaarlijke halve garen af te schilderen, maar we kunnen er gerust van uitgaan dat elke actie zeer doordacht plaatsvindt, inclusief de "vergissing" van Rutte met handje schudden. Er is bij de diverse instanties zeer veel deskundigheid omtrent risicomanagement en -analyse aanwezig, sommigen doen zelfs niets anders. En dan komt Bep op Twitter die al deze verzamelde expertise in tachtig toetsaanslagen als onzinnige nonsens afdoet. Je zou het hilarisch kunnen noemen, ware het niet dat dergelijke feitenvrije spierballentaal uiterst besmettelijk en gevaarlijk is.
Uitstekend verwoord.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Edgarz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:57:
[...]

Dat gaat ook niet zo snel gebeuren. Of denken we echt dat er 16 miljoen Italianen as we speak op een tulpenbol zitten te kauwen? :)
Mensen doen rare dingen in dit soort situaties. Als er maar vaak genoeg in het nieuws komt dat mensen aan het hamsteren zijn geslagen (in dit geval in Italië) dan gaan anderen het vanzelf ook doen uit de angst naast bepaalde boodschappen te grijpen. Een soort selffulfilling prophecy. Gezien de angst die sommigen hebben zie ik dat hier ook nog wel gebeuren als het aantal besmettingen nog wat verder stijgt.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Edgarz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Het RIVM kan roepen wat het wil, dit staat in schril contrast met bevindingen elders. Bijvoorbeeld in China, waar maskers obligatoir zijn. Vooralsnog het énige land waar de zaak niet uit de hand loopt. In Korea is het óók overheidsadvies om vaak je handen te wassen en gezichtsmaskers te dragen. Ze hebben zelfs officielee instructies hoe je gezichtsmaskers te recyclen. Dusdanig belangrijk vinden ze het, en dusdanig zijn ze zich er bewust van dat het dragen van een masker - juist of zelfs - als je besmet bent het risico voor anderen flink kan verlagen.

Het RIVM is extreem conservatief vergeleken met andere landen *knip* Zie de topicwaarschuwing over claims die je doet in dit topic Niet alleen dat maar maskers dragen is in Azie gewoon heel normaal (En medisch onderschreven) wanneer personen problemen hebben met hun longen/keel/neus. Zo besmet je anderen niet/mindder. De reden dat het RIVM roept dat maskers maar mondjesmaat of niet nuttig zijn is omdat ze hamsteren willen tegengaan, vermoed ik.

[ Voor 16% gewijzigd door janvanduschoten op 10-03-2020 08:19 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

SomerenV schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Mensen doen rare dingen in dit soort situaties. Als er maar vaak genoeg in het nieuws komt dat mensen aan het hamsteren zijn geslagen (in dit geval in Italië) dan gaan anderen het vanzelf ook doen uit de angst naast bepaalde boodschappen te grijpen. Een soort selffulfilling prophecy. Gezien de angst die sommigen hebben zie ik dat hier ook nog wel gebeuren als het aantal besmettingen nog wat verder stijgt.
Ik heb dagelijks contact met kennissen in Noord-Italië (inderdaad n quarantaine), ook nog eens artsen. Even shoppen is er niet bij maar honger leiden doen ze niet. Hoe het in de meer afgelegen dorpen is weet ik niet, zal het morgen even vragen.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:51:
De maatstaf die ik aanleg is dat de maatregelen minimaal ontwrichtend zijn. Dus zijn ze dat per definitie anders neem je ze niet. Daarom lijkt het mij de verstandigste aanpak in een situatie met zoveel onbekende factoren. Er IS GEEN VOORAFGAANDE ERVARING waar we hiervoor uit kunnen putten. Dit is volstrekt onontgonnen gebied. Daarom is denken "deze milde maatregelen ZULLEN wel voldoende zijn" wat mij betreft roekeloos.
In die laatste zin zit m.i. het verschil van mening tussen de 2 groepen die zich in de samenleving en in dit topic aftekenen: ik heb helemaal niet het idee dat de deskundigen en onze regering er een beetje schouderophalend of naïef mee omgaan. Ik denk dat ze de situatie in volle ernst en met het voorbeeld van Italië op het netvlies aanpakken. Dat dat zich (nog) niet uit in de maatregelen die jij nodig acht, wil m.i. enkel zeggen dat er een andere afweging gemaakt wordt en niet dat er niet zo zwaar aan getild wordt.

Je geeft aan dat je ook vindt dat maatregelen op dit moment minimaal ontwrichtend moeten zijn. En dat zijn de voorgestelde maatregelen dan ook. Wellicht kun je dat nog wat opschalen met weinig impact, maar je ziet m.i. aan de scholen al dat we op het randje zitten omdat daar de impact al behoorlijk is. Ik ben bang dat er heel weinig middle ground is: de maatregelen zijn of weinig ingrijpend of weinig effectief. De niet ingrijpende maatregelen die min of meer bewezen effectief zijn zijn de maatregelen die nu genomen worden.

Hij wil.

• Mastermind
  • Laatst online: 18-12 19:59
Hoe los je de praktische zaken op in het geval de scholen en opvangen sluiten, en je moet wel naar je werk, en thuiswerken is geen optie?

Vakantiedagen opnemen? En als deze erdoorheen zijn bijkopen? Hoe lang gaat dat duren?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:31
CaptJackSparrow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:51:
[...]
Daarom is denken "deze milde maatregelen ZULLEN wel voldoende zijn" wat mij betreft roekeloos.
Het ligt aan je insteek. Als je de realistische insteek aanhoudt dat het onmogelijk is om zonder extreem disruptieve maatregelen de verspreiding tegen te gaan en dus aanneemt dat een aanzienlijk deel van de bevolking hoe dan ook besmet gaat raken, is het volgende doel simpelweg om de verspreiding enigszins te vertragen zodat ons zorgsysteem niet totaal overweldigd raakt maar de ernstige gevallen zich gedoseerd aandienen. De boodschap van Rutte past best aardig in dat streven: vertragen, niet uit alle macht en tegen beter weten in tegengaan.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

klaaas schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 00:11:
[...]

De niet ingrijpende maatregelen die min of meer bewezen effectief zijn zijn de maatregelen die nu genomen worden.
`
Ik vrees dat er nog teveel onzekere variabelen in het spel zijn. Een laagbetaalde Roemeense vrachtwagenchauffeur kan zich niet veroorloven niet door te rijden met een hoestje en wat koorts. Die zijn ook vast zo goed van handen wassen. Die stopt in chauffeurscafé's in diverse landen, want Schengen, en kan zo een keten van nieuwe clusters veroorzaken. Hebben we dat al onder controle en weten we dat zoiets niet kan gebeuren?

Wie weet is dat wel de bron van die onverklaarde besmette mensen in Noord-Brabant.

En wat kwam er ook al weer nogal veel voor in Noord-Brabant? Oh ja... drugslabs.

Als zo'n crimineel die de drugs en grondstoffen overal van en naar andere landen transporteert coronapatiënt wordt denk je dan dat die al zijn maatjes waarheidsgetrouw als contacten zal rapporteren? Zou Italië misschien een rol spelen bij die transporten? En zitten die labs ondertussen ook elders in het land?

https://www.omroepbrabant...oorden-fors-en-uitgebreid

Hoeveel meer zit er nog onder de radar?

[ Voor 34% gewijzigd door CaptJackSparrow op 10-03-2020 00:50 ]

• Teijgetje
Edgarz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:40:
[...]

Je mag geloven wie je wil.Het artikel van WHO gaat juist over de zorgprofessional, net zoals het advies van RIVM en cs aangeeft. Die beschikken ook over speciale medische maskers. De gordijntjes die particulieren gebruiken en kunnen kopen helpen geen snars.
Dan hoor en zie jij toch echt andere dingen. Artikel? Het zijn twee korte video`s. ;)
Waar gaat het alleen over gordijntjes en over "zorgprofessionals" ? :?
Dit is op de pagina "Voor het publiek"
Daarbij, als je je als leek een klein beetje laat informeren weet je dat je aan FFP1 volgens het RIVM genoeg zou moeten hebben............en welke je zou moeten kopen.

In het kort vertaalt;
Eerst wordt uitgelegd in de eerste video dat de medische maskers niet alles alleen kunnen doen, je moet ook handhygiëne en andere voorzorgsmaatregelen in acht nemen om besmetting te voorkomen.
Dan wordt uitgelegd dat ze het alleen aanbevelen in bepaalde gevallen om besmetting tegen te gaan.
Heb je hoest, koorts en ademhalingsmoeilijkheden gebruik dan een masker om anderen niet te besmetten en om zo medische hulp te kunnen zoeken zonder anderen te besmetten. (Dit is inmiddels opgelost door het RIVM door niet meer te testen en thuis uitzieken advies.) Maar je kan dus ook voor de zekerheid zo`n kapje dragen als je een (kriebel) hoestje hebt zonder andere symptomen, beter veilig dan sorry, als je op je werk niet gemist kan worden en je niemand zelfs maar een verkoudheidje wil overbrengen.

Dan wordt uitgelegd dat als je niet ziek bent je eigenlijk geen masker nodig hebt, er is geen echt bewijs dat het helpt tegen besmetting. (dat is gewoon door de lucht bedoeld, zonder dichte nabijheid van anderen)

MAAR, als je gezond bent en je zorgt voor een zwakke of geinfecteerde persoon, dan moet je wel altijd een masker op als je met die persoon in één ruimte bent. Zodat je niet zelf besmet raakt of toch ongemerkt de zwakke kan besmetten. Mantelzorgers of andere hulp of visite die ook helpt bijvoorbeeld, of zijn dat ook al zorgprofessionals tegenwoordig .
Dat kan je dus imo enigszins krom vertalen naar een gezonde persoon in het OV/openbare ruimte, met hoestende mensen, die niet door hoestdruppels geïnfecteerd wil worden. ;)

Daarna wordt uitgelegd dat je het masker op de juiste wijze moet weggooien en daarna je handen goed moet wassen.

Het tweede filmpje legt uit hoe je een kapje gebruikt, wanneer te vervangen, en hoe je het weggooit en wat te doen om besmetting te voorkomen door het kapje.

Lijkt mij een heel andere kijk dan het RIVM geeft, en komt logischer over ;)
Maar voor mondkapjes is dus genoeg te zeggen, zowel zelf besmet als niet, wat je eigenlijk standaard in Azië dus ook verplicht tegenkomt om "kruisbesmetting" een groot deel tegen te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 10-03-2020 01:03 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:04

Indoubt

Always be indoubt until sure

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 00:23:
[...]

`
Ik vrees dat er nog teveel onzekere variabelen in het spel zijn. Een laagbetaalde Roemeense vrachtwagenchauffeur kan zich niet veroorloven niet door te rijden met een hoestje en wat koorts. Die stopt in chauffeurscafé's in diverse landen, want Schengen, en kan zo een keten van nieuwe clusters veroorzaken. Hebben we dat al onder controle en weten we dat zoiets niet kan gebeuren?
Nee, dat hebben we niet onder controle en dat gaan we ook nooit krijgen zonder totale lockdown. Eéntje die verder gaat dan Italie, een beetje zoiets als outbreak waarbij op overtreders wordt geschoten.

Wil je dat niet, dan heb je geen controle.

Probleem is alleen dat er waarschijnlijk meer casualties zijn van de lockdown dan van corona.

Doden zullen er echt wel gaan vallen door corona, de eerste paar hebben we tenslotte al. De mexicaanse griep heeft ook voor 13.500 sterfgevallen geleid wereldwijd. Waarom zou corona minder zijn.

Het punt is dat, met alles wat ik zie, ik op dit moment meer vertrouwen heb in het RIVM, onze medici en zelfs in onze politiek (en het vertrouwen daarin is normaal niet optimaal) om de juiste maatregelen te nemen dan in jouw maatregelen. Ze klinken gewoon niet doordacht genoeg en met weinig oog voor consequenties.

.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

@Teijgetje Die gordijntjes zijn die goedkopere maskertjes die je her en der kunt kopen. Die doen dus echt nada voor je.
De simpele en vaak papieren mondkapjes die op vele plekken worden verkocht, beschermen volgens het RIVM niet tegen het virus en zorgen voor schijnveiligheid. Deze kapjes zitten losjes op het gezicht en houden virusdeeltjes daardoor ook niet volledig buiten de deur.
Bron

@majic Als je zelf gezond bent heeft het totaal geen nut om een maskertje te dragen. Voor mensen die al ziek zijn heeft het wél nut, in de zin dat het besmetting van anderen limiteert. Daarom zie je in veel Aziatische landen zoveel mensen rondlopen met die dingen. Niet omdat ze niet ziek willen worden, maar omdat ze al verkouden zijn (al zullen er ongetwijfeld ook bij zijn die het dragen vanwege de beroerde luchtkwaliteit in sommige steden daar). Om virussen en bacteriën buiten de deur te houden heb je minimaal FFP-2 nodig. Die stoffen dingen die je vaak in bulk kunt kopen hebben regelmatig geen keuring en zijn dus niet geschikt om virussen tegen te houden.

Even los daarvan wil je geen run om goede mondkapjes. Zorginstellingen en zorgprofessionals hebben al tekorten. Door verkeerd advies zal dat alleen maar erger worden. Zo hebben bepaalde teams op het werk van m'n vriendin (thuiszorg) geen mondkapjes meer. Best kut als je iemand moet verzorgen die MRSA heeft. Nu zullen hun nog wel aan fatsoenlijk spul kunnen komen (al duurt het dan wat langer tot het binnen is), maar als particulieren nu ook massaal mondkapjes in gaan slaan dan komen de professionals in de knel. Dat moet je niet willen lijkt me.

Heeft dus bar weinig te maken met een dubbele agenda. Zorgpersoneel moet voorzien zijn van goed materiaal om ze te beschermen aangezien zij een kwetsbare groep zijn vanwege het vele contact met zieke mensen. Particulieren hebben in de meeste gevallen niks aan dat materiaal. Weinig tot geen contact met zieken en het materiaal is pas effectief als je alle regeltjes volgt. Daar de gemiddelde particulier geen zorgprofessional is verwacht ik niet dat dat gebeurt in de meeste gevallen. Mijn vriendin zit in de zorg, mijn moeder, schoonmoeder en ik heb zelf op een blauwe maandag in de zorg gewerkt, maar ik zou echt niet weten hoe je correct omgaat met een mondmasker :+ Dan kun je wel een of andere uitleg op 't internet raadplegen, maar de kans dat je die correct uit kunt voeren uit je hoofd wanneer 't nodig is is ook vrij klein. Gewoon genoeg vitamientjes binnen zien te krijgen, voldoende je handen wassen, niet onnodig mensen aanraken, voldoende slapen en zo min mogelijk je gezicht aanraken. Dat alles bij elkaar is véél effectiever dan zo'n maskertje voor ons als reguliere personen.

@giantgiantus In Italië momenteel een sterftepercentage van 5%. In Iran 3% (al hebben die al eens gesjoemeld met cijfers, dus kan ook hoger zijn). In Frankrijk is het 1%. Spanje 3%. Bij ons 1%. Wereldwijd zitten we op de 3,5%. En dat is het aantal infecties van nu delen door het aantal doden van nu. Volgens mij moet je juist kijken naar het aantal infecties van een week of twee terug, dat delen door het aantal doden van nu en dan ook nog wat doen met de mensen die beter zijn geworden. Dan kom je op een aanzienlijk hoger percentage uit. Maar goed, als we het virus niet onder controle krijgen dan kan het aantal doden wel degelijk nog fors oplopen. We zien dat het virus nu pas op gang komt in Europa en dat het aantal besmettingen rap oploopt. We hebben wereldwijd inmiddels 113.583 confirmed cases. De helft daarvan is beter, bijna 4.000 zijn er overleden. Dan hou je dus nog zo'n 50.000 mensen over die niet beter zijn verklaard. Zo'n gek idee is het niet dat er momenteel duizenden mensen in kritieke toestand verkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door SomerenV op 10-03-2020 01:42 ]

• Teijgetje
giantgiantus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:06:
[...]

Uit de statistieken blijkt dat sinds 27 februari wereldwijd ca 1000 mensen zijn overleden. 12 dagen. In totaal 3827 doden, in 48 dagen.
Verwacht je dat het nu onder controle is wereldwijd? Of binnen 12 dagen? Zijn er al trends dat besmetting en sterfte (overal) afneemt?
En dat het aantal doden afneemt? Vandaag 228, dan zit je met vier dagen op 1000 als het virus terrein wint.
En hoe zit het met landen waar je geen cijfers van hebt, bv Rusland, Afrika, Noord Korea? Allemaal Covid-19 vrij?

Zo idioot is het niet dat het nog duizenden levens kost, waarvan een deel dus momenteel kritiek of zeer kritiek ligt, als niet rigoureus maatregelen dwingend gemaakt worden en tests uitgebreid ipv de test-drempel-eisen te verhogen?

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 10-03-2020 01:33 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Teijgetje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 01:24:
[...]

Uit de statistieken blijkt dat sinds 27 februari wereldwijd ca 1000 mensen zijn overleden. 12 dagen. In totaal 3827 doden, in 48 dagen.
Verwacht je dat het nu onder controle is wereldwijd? Of binnen 12 dagen? Zijn er al trends dat besmetting en sterfte (overal) afneemt?
En dat het aantal doden afneemt? Vandaag 228, dan zit je met vier dagen op 1000 als het virus terrein wint.
En hoe zit het met landen waar je geen cijfers van hebt, bv Rusland, Afrika, Noord Korea? Allemaal Covid-19 vrij?

Zo idioot is het niet dat het nog duizenden levens kost, waarvan een deel dus momenteel kritiek of zeer kritiek ligt, als niet rigoureus maatregelen dwingend gemaakt worden en tests uitgebreid ipv de test-drempel-eisen te verhogen?
Er gaan in NL alleen al 2.000 mensen per jaar dood aan de normale Influenza.Wereldwijd tussen de 290.000 en 650.000 *bron: https://www.who.int/news-...tail/influenza-(seasonal)

Laten we nu niet direct doen alsof dit op dit moment al de grootste killer allertijden is...Maar van de influenza ligt niemand wakker.
Er is genoeg potentie om de influenza naar de kroon te steken ivm de hoge besmettelijkheid, maar zoals hiervoor ook al gezegd is: er wordt proportioneel gehandeld en niet overdreven.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 01:45:
[...]

Er gaan in NL alleen al 2.000 mensen per jaar dood aan de normale Influenza.Wereldwijd tussen de 290.000 en 650.000 *bron: https://www.who.int/news-...tail/influenza-(seasonal)

Laten we nu niet direct doen alsof dit op dit moment al de grootste killer allertijden is...Maar van de influenza ligt niemand wakker.
Er is genoeg potentie om de influenza naar de kroon te steken ivm de hoge besmettelijkheid, maar zoals hiervoor ook al gezegd is: er wordt proportioneel gehandeld en niet overdreven.
Volgens mij is het best lastig om vast te stellen of iemand door griep om het leven is gekomen. We hebben in Nederland een gewoon sterftecijfer en that's it. Het enige wat het RIVM (publiekelijk?) bijhoudt is oversterfte, dus hoeveel mensen er meer sterven dan gemiddeld. Oversterfte zie je wel vaak in de winter (en een beetje in de zomer), maar is niet uitsluitend te linken aan griep. Het is kouder, mensen hebben een lagere weerstand, er zijn meerdere infectieziekten en noem maar op. Die 2.000 griepdoden haal je volgens mij alleen in uitzonderlijke gevallen. Volgens het artikel dat ik hieronder link gaat het normaal om tientallen tot honderden doden gerelateerd aan griep. In 2018 waren het er meer dan duizend (en dat was al vrij uitzonderlijk omdat het griepseizoen toen bizar lang duurde).

Volgens de WHO zijn er in 2009/2010 in heel Europa 4.879 doden gevallen door griep. Covid-19 is niet de grootste killer allertijden, maar het is ook wel iets meer dan een griepje. Het is besmettelijker, dodelijker, onze lichamen hebben er geen antistoffen tegen en er is geen vaccin. Buiten dat wordt er nog altijd veel onderzoek gedaan omdat we nog niet alles weten over het virus.

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 10-03-2020 02:07 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

SomerenV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 02:05:
[...]

Volgens mij is het best lastig om vast te stellen of iemand door griep om het leven is gekomen. We hebben in Nederland een gewoon sterftecijfer en that's it. Het enige wat het RIVM (publiekelijk?) bijhoudt is oversterfte, dus hoeveel mensen er meer sterven dan gemiddeld. Oversterfte zie je wel vaak in de winter (en een beetje in de zomer), maar is niet uitsluitend te linken aan griep. Het is kouder, mensen hebben een lagere weerstand, er zijn meerdere infectieziekten en noem maar op.

Volgens de WHO zijn er in 2009/2010 in heel Europa 4.879 doden gevallen door griep. Covid-19 is niet de grootste killer allertijden, maar het is ook wel iets meer dan een griepje. Het is besmettelijker, dodelijker, onze lichamen hebben er geen antistoffen tegen en er is geen vaccin. Buiten dat wordt er nog altijd veel onderzoek gedaan omdat we nog niet alles weten over het virus.
Het is zeker meer dan 'een griepje, dat zal ik zeker niet beweren. Maar ook geen ebola of builenpest (extrema, I know). Voor die twee (oa) zou ik wél meer intrusieve maatregelen verwachten.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16

Nhz

Volgens de NOS zijn dit de maatregelen die Italië heeft genomen:
De Italiaanse maatregelen op een rij
Dit zijn de maatregelen die nu gaan gelden voor het hele land:
  • Italianen mogen alleen op pad voor hun werk en verder alleen als het strikt noodzakelijk is
  • Alle zwembaden, musea, bioscopen, ski-resorts en sportscholen in het land gaan dicht
  • Restaurants en cafés mogen alleen tussen 06.00 en 18.00 uur open zijn en bezoekers moeten een meter afstand houden
  • Begrafenissen, trouwerijen en culturele en religieuze evenementen gaan niet door
  • Alle sportevenementen op alle niveaus zijn afgelast, waaronder de Italiaanse voetbalcompetitie Serie A
Ligt het aan mij of is het wat vreemd dat restaurants en cafés open mogen blijven terwijl de rest van het 'vertier' op slot gaat?

Groetjes

Verwijderd

Nhz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 04:40:

[...]

Ligt het aan mij of is het wat vreemd dat restaurants en cafés open mogen blijven terwijl de rest van het 'vertier' op slot gaat?
Wellicht omdat die ook een basisbehoefte vervullen namelijk eten. Dat is het enige wat ik me zo voor kan stellen.

https://annals.org/aim/fu...19-from-publicly-reported

The Incubation Period of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) From Publicly Reported Confirmed Cases: Estimation and Application

2 weken quarantaine zou dus adequaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2020 04:50 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

[...]

Eten zou ik nou niet als vertier zien, voor je gezondheid is eten vrij essentieel en in keukens zijn ze wel gewend om hygiënisch te werken. Wanneer gezonde koks gelijk naar huis gaan, de volgende dag terugkomen en ondertussen niet ergens tijdens socialisen of sport tussen vreemden een virusje oplopen speel je redelijk op safe voor diegenen die niet zelf kunnen koken, ook kunnen restaurants voedsel afhalen of bezorgen faciliteren.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

[...]

In Italië is het bijna standaard dat je buiten de deur eet. Dat op slot gooien is wel mogelijk natuurlijk, maar ik denk ook mede niet besloten omdat dit een cultuuromslag is.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik zou dit in Italië liever een 'soft' lockdown willen noemen, al helemaal vergeleken met de lockdown in de provincie Hubai, China. Daar ging vrijwel alles potdicht (fabrieken, horeca en andere bedrijven).

In Italië heb je nog behoorlijk wat bewegingsruimte in je eigen woonplaats, ook kan je elke dag naar je werk gaan en boodschappen blijven doen. Ook de horeca blijft in zekere mate nog toegankelijk.

Desalniettemin zeer klote voor de Italianen, maar ik zou het liever een 'soft' lockdown willen noemen.
De economische schade in de nabije toekomst zal wel gigantisch zijn; vermoed dat vooral kleine ondernemers in het land met bosjes zullen omvallen komende weken/maanden

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 10-03-2020 06:27 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daarbij zijn restaurants alleen open van 6 tot 18 (wat ik voor Italianen voor restaurants trouwens echt bizar vroeg vind)

Ook moet er een meter afstand tussen de klanten zijn.
Dus effectief 1 klant per tafel zoals in China?
anandus in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"
Geert1976 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 06:25:
ik zou dit in Italië liever een 'soft' lockdown willen noemen, al helemaal vergeleken met de lockdown in de provincie Hubai, China. Daar ging vrijwel alles potdicht (fabrieken, horeca en andere bedrijven).

In Italië heb je nog behoorlijk wat bewegingsruimte in je eigen woonplaats, ook kan je elke dag naar je werk gaan en boodschappen blijven doen. Ook de horeca blijft in zekere mate nog toegankelijk.
Tja, wat niet is kan nog komen, natuurlijk.

En Chinezen en Italianen hebben ook een wat andere mentaliteit.
Misschien heeft de overheid ingeschat dat als ze een soft lockdown doen dat ze meer succes hebben dan een hard lockdown, waar mogelijk de hele bevolking de regels aan hun laars lapt.
Zoiets zegt ook wel wat:
Conte, alongside other leaders, called for Italians to not engage in "furbizia" - i.e. craftiness behavior to circumvent rules and bureaucracy - when it comes to the lockdown.

[ Voor 96% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 07:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een artikel wat nog niet is ge-peer-reviewd gaat momenteel rond:

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.05.20031815v1

Kan het niet op waarde schatten qua betrouwbaarheid, maar dit lijkt te concluderen dat er redelijke kans op pre symptomatische overdracht en vrij korte generatie tijd is.

• ijdod
  • Laatst online: 13:52
majic schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 00:00:
maskers dragen is in Azie gewoon heel normaal
Ja
(En medisch onderschreven)
Ook voor Corona zaten daar de nodige nuances aan. Alleen is het daar zo ingeburgerd dat je er daar niet aan ontkomt. Men draagt ze daar traditioneel vaak als men *zelf* verkouden is. Ook speelt luchtvervuiling in sommige steden daar een rol.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:16
Over testcapaciteit. In Nederland zou, in Belgie is dat ook al aangegeven, dat er gebrek is aan testcapaciteit en men daarom selectief test. Ik vraag me daar het e.e.a. over af.

- Bedoelen ze daar dan mee de testkits waarmee ze de samples ophalen of de capaciteit om die samples te testen?

In Duitsland lijken ze een oneindige voorraad kits te hebben omdat ze daar een testkit gebruiken die in Duitsland in massa voor iets van een tientje wordt geproduceerd. Schijnt heel simpel en goedkoop te zijn.

-Gebruikt Nederland dan een andere testkit? Zo ja, waarom en wat voor testkit gebruiken wij dan? Zo nee, waarom wordt er niet meer ingekocht dan als ze zo goedkoop in massa geproduceerd worden? Waar strookt dit nu precies?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-03-2020 07:31 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JeroenNietDoen vergeet ook de logistiek niet. Bij mijn schoonmoeder zijn twee mensen van de GGD langs geweest om het monster af te nemen, toen zij in thuisquarantaine zat. Deze twee mensen moeten een autootje in, omkleden, monster afnemen, autootje weer in en dan testen.

Zelfs bij onbeperkt materiaal is dat niet vol te houden. Je wilt verdachte gevallen niet allemaal bij elkaar in een wachtkamer hebben. Wellicht dat die drive throughs daar wel een goede oplossing voor kunnen zijn. Hoewel ik niet weet of je daar tussen de swabs in ook handschoenen en mondkapjes moet wisselen.

• ijdod
@JeroenNietDoen Vervolgvraag: kent men in Dld wellicht meerdere soorten tests? Dus bv een simpele zoals in eerdere genoemde drivetrough, en een 'echte' meer in lijn met RIVM? Waarbij die laatste dan medisch gebruikt wordt, en de eerste vooral 'voor het gevoel' is (wat niet wel zeggen per se nutteloos/placebo) om de bevolking tegemoet te komen.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:30:
Over testcapaciteit. In Nederland zou, in Belgie is dat ook al aangegeven, dat er gebrek is aan testcapaciteit en men daarom selectief test. Ik vraag me daar het e.e.a. over af.

- Bedoelen ze daar dan mee de testkits waarmee ze de samples ophalen of de capaciteit om die samples te testen?

In Duitsland lijken ze een oneindige voorraad kits te hebben omdat ze daar een testkit gebruiken die in Duitsland in massa voor iets van een tientje wordt geproduceerd. Schijnt heel simpel en goedkoop te zijn.

-Gebruikt Nederland dan een andere testkit? Zo ja, waarom en wat voor testkit gebruiken wij dan? Zo nee, waarom wordt er niet meer ingekocht dan als ze zo goedkoop in massa geproduceerd worden? Waar strookt dit nu precies?
Probleem is laboratorium capaciteit, wordt momenteel snel uitgebreid zie: https://www.ad.nl/binnenl...rus-gaat-testen~a3fb0f43/

• anandus
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:34:
@JeroenNietDoen Vervolgvraag: kent men in Dld wellicht meerdere soorten tests? Dus bv een simpele zoals in eerdere genoemde drivetrough, en een 'echte' meer in lijn met RIVM? Waarbij die laatste dan medisch gebruikt wordt, en de eerste vooral 'voor het gevoel' is (wat niet wel zeggen per se nutteloos/placebo) om de bevolking tegemoet te komen.
Volgens mij zijn die drive-throughs ook gewoon normale tests? (en niet voor jan-en-alleman)
Het punt is dat daarmee huisartsen en ziekenhuizen worden ontlast.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 07:37 ]

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:49
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:22:
Een artikel wat nog niet is ge-peer-reviewd gaat momenteel rond:

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.05.20031815v1

Kan het niet op waarde schatten qua betrouwbaarheid, maar dit lijkt te concluderen dat er redelijke kans op pre symptomatische overdracht en vrij korte generatie tijd is.
En wat betekent dat precies, kan je dit iets duidelijker maken?

De overdracht van 't virus vind al plaats voordat iemand de symptomen krijgt? Maar wat houdt een korte generatietijd in?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanW schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:48:
[...]

En wat betekent dat precies, kan je dit iets duidelijker maken?

De overdracht van 't virus vind al plaats voordat iemand de symptomen krijgt? Maar wat houdt een korte generatietijd in?
Dat er binnen korte tijd een nieuwe generatie ontstaat. Of dit daadwerkelijk sneller dan normaal is, hoe groot die mutatie is, en hoeveel effect dit heeft, no clue, ben geen viroloog :)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 07:54 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:32
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 06:57:
Daarbij zijn restaurants alleen open van 6 tot 18 (wat ik voor Italianen voor restaurants trouwens echt bizar vroeg vind)
Italianen lunchen vaak buiten de deur (vaker dan wij, in ieder geval). 's Avonds is het niet heel veel anders dan hier.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
JanW schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:48:
Als ik het goed begrijp krijg je de symptomen relatief snel maar ook kort daarvoor ben je dus al besmettelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:30
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:50:
[...]

Dat er binnen korte tijd een nieuwe generatie ontstaat. Of dit daadwerkelijk sneller dan normaal is, hoe groot die mutatie is, en hoeveel effect dit heeft, no clue, ben geen viroloog :)
Het is eigenlijk een biologische term ;). In ELI5 is het de gemiddelde termijn waartussen een organisme van gelijke 'status' tot 'status' komt naar een volgende generatie. Bijv. jij bent volwassen, krijgt een kind, dan de periode tot wanneer dit kind ook volwassen is.

In geval van virussen de tijd van virus, celinfectie, reproductie, virus klaar om zelf weer te gaan infecteren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psychodude schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:58:
[...]

Het is eigenlijk een biologische term ;). In ELI5 is het de gemiddelde termijn waartussen een organisme van gelijke 'status' tot 'status' komt naar een volgende generatie. Bijv. jij bent volwassen, krijgt een kind, dan de periode tot wanneer dit kind ook volwassen is.

In geval van virussen de tijd van virus, celinfectie, reproductie, virus klaar om zelf weer te gaan infecteren.
Ah dus dit gaat over de ontwikkeling van het virus bij dezelfde drager? Las het als een indicator van mutatiesnelheid.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:36:
[...]

Volgens mij zijn die drive-throughs ook gewoon normale tests? (en niet voor jan-en-alleman)
Ik zag gisteren een filmpje van zo'n drive-through, waarbij een klembord keurig werd gegeven aan een mogelijke besmette persoon, klembord werd met handschoenen aangenomen en even later met nieuwe handschoenen weer van een balie gepakt. ( niet gezien of er werd ontsmet oid buiten de camera om). Ik zou persoonlijk niet op zo'n plek laten testen, de kans dat je het daar oploopt lijkt me relatief een stuk groter aangezien de potentiële patiënten daar juist naartoe gaan.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• ijdod
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:36:
[...]

Dat is me niet duidelijk. Het een sluit het ander niet uit. Ook een simpele test ontlast de huisartsen en ziekenhuizen al, natuurlijk.

Ik ben benieuwd of ze in Dld daadwerkelijk iets anders doen, of dat de verschillen tussen daar en hier voornamelijk 'perceptie' zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

janvanduschoten schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Ik zag gisteren een filmpje van zo'n drive-through, waarbij een klembord keurig werd gegeven aan een mogelijke besmette persoon, klembord werd met handschoenen aangenomen en even later met nieuwe handschoenen weer van een balie gepakt. ( niet gezien of er werd ontsmet oid buiten de camera om). Ik zou persoonlijk niet op zo'n plek laten testen, de kans dat je het daar oploopt lijkt me relatief een stuk groter aangezien de potentiële patiënten daar juist naartoe gaan.
Waar dan wel? Bij de huisarts mag niet, en bij iedereen thuis langs is ook niet haalbaar. Ik denk dat juist omdat iedereen lekker in z'n auto blijft zitten, dit een relatief schoon uit te voeren activiteit is zo.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:43
janvanduschoten schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:32:
[...]

De kans dat je besmet wordt in een ziekenhuis of in de wachtkamer van de huisarts lijkt mij veel groter. In een drive-through setting lijkt het me veel makkelijker om het besmettingsgevaar te verminderen omdat je niet met andere patienten in een hokje zit voor een half uur
ijdod schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Dat is me niet duidelijk. Het een sluit het ander niet uit. Ook een simpele test ontlast de huisartsen en ziekenhuizen al, natuurlijk.

Ik ben benieuwd of ze in Dld daadwerkelijk iets anders doen, of dat de verschillen tussen daar en hier voornamelijk 'perceptie' zijn.
Mijn persoonlijke ervaring is dat in Duitsland de (preventieve) zorg beter geregeld is. In Nederland heb ik het gevoel dat je vrijwel altijd met een paracetamol bij de huisarts wordt weggestuurd en pas als je bijna dood gaat je naar een specialist wordt doorverwezen. In Duitsland kun je zelfs naar de huisarts gaan en vragen voor een preventief bloedwerk waarbij ze op allerlei zaken testen.

Ook als we kijken naar het aantal ziekenhuisbedden per inwoner is DL veel beter geregeld dan NL

[ Voor 33% gewijzigd door R.van.M op 10-03-2020 08:44 ]

• anandus
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Even voor mijn begrip, wat is een 'simpele test' en hoe verschilt het van de normale test?
Ik denk perceptie, gezien er in Duitsland enorm geklaagd wordt over het feit dat er te weinig getest wordt, etc. Net als hier ;)
Talloze voorbeelden vn mensen die in risicogebied zijn geweest, klachten hebben en niet getest worden, etc., zoals je in dit topic ook over Nederland leest.

[ Voor 56% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 09:03 ]

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:21
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:34:
@JeroenNietDoen vergeet ook de logistiek niet. Bij mijn schoonmoeder zijn twee mensen van de GGD langs geweest om het monster af te nemen, toen zij in thuisquarantaine zat. Deze twee mensen moeten een autootje in, omkleden, monster afnemen, autootje weer in en dan testen.
Ik ben ook getest vorige week en het is inderdaad een flinke logistiek. Ze komen met twee mensen met de auto naar je toe en dan zijn ze in totaal zeker een half uur bezig. Beschermde kleding wordt aangetrokken in de ruimte waar de patiënt zich niet bevindt en verder wordt alles protocollair afgehandeld. Ik gok dat deze twee mensen circa 45-60 min. per potentiële patiënt bezig zijn (incl. reistijd).
Normaal komt de uitslag binnen 24hr, maar bij mij duurde dit 36 uur. Ik werd 22:15 nog gebeld door de GGD arts met de uitslag. Er werd ook verteld dat de laboratoria overbelast zijn en dat opschalen tijd kost.

• ijdod
R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:41:
Mijn persoonlijke ervaring is dat in Duitsland de (preventieve) zorg beter geregeld is. In Nederland heb ik het gevoel dat je vrijwel altijd met een paracetamol bij de huisarts wordt weggestuurd en pas als je bijna dood gaat je naar een specialist wordt doorverwezen. In Duitsland kun je zelfs naar de huisarts gaan en vragen voor een preventief bloedwerk waarbij ze op allerlei zaken testen.
In elk geval anders. Het is een bekend gegeven dat er rond zorg ook zoiets is als verwachting; andere landen(/regio's) hebben een ander verwachtingspatroon van zorg; hoe staat men tov de arts, wat verwacht men, enz. Daar een kwalitatief ("beter") oordeel over vellen is zeer lastig.
Ook als we kijken naar het aantal ziekenhuisbedden per inwoner is DL veel beter geregeld dan NL
Er is in Duitsland sprake van een 'zorgelijke' hoeveelheid overschot aan ziekenhuiscapaciteit. Daar wordt daar al langer over gesproken. Nu wellicht handig, maar ook daar zitten ze met betaalbaarheid op termijn, en kwaliteitsvraagstukken voor de vele kleine ziekenhuizen.
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:51:
[...]
Even voor mijn begrip, wat is een 'simpele test' en hoe verschilt het van de normale test?
Onbekend. Het is puur een hypothese hoe men in Dld (of waar dan ook) meer/goedkopere testen zou kunnen doen. Op basis van (vziw onbevestigde) geluiden hier dat dit het geval zou kunnen zijn. Denk dan aan de dubbele test volgens protocol zoals we die hier grotendeels doen, ten onzichte van een enkele (of wellicht andere) test die wellicht 'good enough' is volgens bepaalde criteria.
Ik denk perceptie, gezien er in Duitsland enorm geklaagd wordt over het feit dat er te weinig getest wordt, etc. Net als hier ;)
Talloze voorbeelden vn mensen die in risicogebied zijn geweest, klachten hebben en niet getest worden, etc., zoals je in dit topic ook over Nederland leest.
Dat zou me niets verbazen. Ik sluit ook niet uit dat er nuances wegvallen in vertalingen.

[ Voor 46% gewijzigd door ijdod op 10-03-2020 09:11 ]

• anandus
  • Niet online
According to official figures, China has only 19 new coronavirus cases today: 17 of them are in Wuhan city and two others from overseas arrivals, including one person travelling to Beijing from Britain.

Outside of Hubei, there have been no other new infections recorded in the last 24 hours across the country.

• _Bailey_
  • Niet online
dit geeft toch wel aan hoe besmettelijk het virus kán zijn:

''Fifty people tied to a single call center in the South Korean capital of Seoul have contracted the novel coronavirus, health authorities there said.
Kwon Joon-wook, the vice-director of the South Korean Centers for Disease Control and Prevention said at a Tuesday news conference that 46 employees and four related family members had been infected. The first case began showing symptoms on March 4.''

Wellicht dat dit ook verklaart dat in Italie laatste paar dagen elke dag minimaal 1500 nieuwe besmettingen bij komen.
Ik zou wel een willen weten hoe bijvoorbeeld de besmettingsgetallen liggen binnen bedrijven in Italie; hoeveel werknemers besmet binnen 1 bedrijf.

bron: CNN https://edition.cnn.com/w...10-20-intl-hnk/index.html

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 10-03-2020 09:12 ]

• Adnanos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOoQYsF33vH6iMKjzf_EKtvRGJ4=/f/image/SjW9zIyI31EHuYvSqLlCs3AT.jpg

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:28

• R.van.M
Precies dit maakt mij zo angstig. Op mijn kantoor zijn verschillende mensen die je hoort hoesten en op het moment dat je er een opmerking van maakt word je min of meer uitgelachen. Handen wassen gebeurt net zoals voorheen (1-2 seconden en afdrogen) en iedereen gaat verder met zijn normale leven. Overal wordt er nu nog lachoniek over gedaan en de situatie in Italie is uiteraard uniek voor Italie.

• ANdrode
  • Niet online
Ik ben benieuwd in hoeverre men in Nederland verder wil escaleren wat betreft maatregelen. Economie mag immers niet geraakt worden. Maar het scenario waarin men actief triage toepast en 80+/met comorbiditeiten niet behandelt wordt vind ik gitzwart.

• R.van.M
ANdrode schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Ik ben benieuwd in hoeverre men in Nederland verder wil escaleren wat betreft maatregelen. Economie mag immers niet geraakt worden. Maar het scenario waarin men actief triage toepast en 80+/met comorbiditeiten niet behandelt wordt vind ik gitzwart.
Ouder dan 65 wordt niet behandeld en jongere mensen die comorbiteiten hebben. Dat is zeer heftig.

Uiteindelijk met alle halve maatregelen wordt de economie nog veel harder geraakt. Als je ziet hoe lang ze erover hebben gedaan om een advies te geven om te stoppen met handen schudden zal het nog wel 1000+ besmettingen duren voordat we vragen om de niet essentiele uitjes te stoppen

• Basekid
  • Laatst online: 27-12 22:27
Ik ben dan nog steeds benieuwd hoeveel ziekenhuizen/bedden Lombardije heeft per 100k personen, vergeleken met Nederland bijvoorbeeld.

Lastige in Italie is dus dat de ze fase 1 en 2 (contain en slow down) compleet hebben overgeslagen en dus nu met alle ellende van dien.

Edit: lijkt alsof ze toch vrij vroeg zijn gaan handelen: https://www.france24.com/...over-coronavirus-outbreak

[ Voor 24% gewijzigd door Basekid op 10-03-2020 09:50 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Toen hij in zijn tweede bericht zei dat de gezondheidszorg "extraordinary" is in Noord-Italie/Lombardie ben ik gestopt met serieus lezen. Volgens mij zijn een aantal hele grote fouten (in de zorg daar) de oorzaak van die uitbraak waar zij (en wij indirect) nu mee te dealen hebben. Verder weinig inhoud en veel paniek.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Razr in his defence; op verschillende lijstjes, onder andere van de WHO, staat Italië hoger gepositioneerd dan Nederland.

Overigens wel aparte persoolijke ervaring vanmorgen.

Moest naar de orthodontist, draadje achter mn tanden was in het weekend los geschoten.
Ik had eerlijk gezegd wel enige aandacht aan het onderwerp verwacht.
Maar:
- Nergens ook maar enige melding over corona
- Geen enkele vraag of ik hoest of klachten heb gehad
- Geen enkele vraag of ik in Italie ben geweest, of zelfs maar het verzoek om dit vrijwillig te melden
- Mondkapjes werden wel gedragen, maar een bril niet. Gezien e.e.a. lustig in het rond spettert, aparte keuze.

Ben helemaal niet van de overdreven maatregelen, maar van professionele zorgverleners zou je toch wel verwachten dat ze zelf ook enige voorzichtigheid in acht nemen. Al was het maar voor hun eigen gezondheid.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 09:49 ]

• anandus
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:41:
Lastige in Italie is dus dat de ze fase 1 en 2 (contain en slow down) compleet hebben overgeslagen en dus nu met alle ellende van dien.
Dat hebben ze toch niet gedaan? Hele dorpen zijn tijdlang afgesloten geweest, scholen, universiteiten, etc zijn ook al ene tijdje dicht.
Volgens mij is Italië pro-actiever geweest dan Nederland?

Het grote probleem is de allereerste onderkenning, die kwam veel te laat.
Razr schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:43:
[...]
Volgens mij zijn een aantal hele grote fouten (in de zorg daar) de oorzaak van die uitbraak waar zij (en wij indirect) nu mee te dealen hebben.
Zoals iemand pas na een week van hospitalisatie testen?
Ja, in een land als Nederland heb je dat natuurlijk niet :X ;)
*kuch* Catharina *kuch* Maasstad *kuch*

Of doel je op andere fouten?

[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 09:48 ]

• R.van.M
[...]

Toen hij in zijn tweede bericht zei dat de gezondheidszorg "extraordinary" is in Noord-Italie/Lombardie ben ik gestopt met serieus lezen. Volgens mij zijn een aantal hele grote fouten (in de zorg daar) de oorzaak van die uitbraak waar zij (en wij indirect) nu mee te dealen hebben. Verder weinig inhoud en veel paniek.
Welke fouten heeft de zorg in Italie gemaakt die wij in Nederland niet maken?

In Nederland hebben besmette patienten een week op de IC gelegen met longontsteking zonder dat er een belletje ging rinkelen.
In Nederland hebben we zeer lang alleen patienten getest die in een risicogebied zijn geweest, ook al hadden ze alle symptomen
In Nederland testen we nog steeds alleen gevallen die aan de casus beschrijving voldoen
In Nederland doen we nog steeds lachoniek over de situatie, zowel de regering op TV met het handen schudden alsmede de bevolking

• Basekid
  • Laatst online: 27-12 22:27
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Dat hebben ze toch niet gedaan? Hele dorpen zijn tijdlang afgesloten geweest, scholen, universiteiten, etc zijn ook al ene tijdje dicht.
Volgens mij is Italië pro-actiever geweest dan Nederland?

Het grote probleem is de allereerste onderkenning, die kwam veel te laat.

[...]
Zoals iemand pas na een week van hospitalisatie testen?
Ja, in een land als Nederland heb je dat natuurlijk niet :X ;)
*kuch* Catharina *kuch* Maasstad *kuch*

Of doel je op andere fouten?
Mm lijkt dat ze inderdaad wel wat snel handelde. Ik ga mijn post ff aanpassen

• anandus
  • Niet online
Het verschil is wel dat de patiënten in Nederland op de IC lagen en dus daarom al in een soort isolatie waren. De patiënt in Italië werd weer naar huis gestuurd.

Maarja, daar hebben wij gewoon geluk mee gehad (of de Italianen pech)

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 09:50 ]

• JeroenNietDoen
Hmm ik woon in Zeeland, kreeg zojuist van de basisschool een update mbt maatregelen rondom Corona.
Verder blijft de oproep van kracht om thuis te blijven bij verkoudheidsklachten of verhoging/koorts, wanneer contact is geweest met een patiënt met het coronavirus of wanneer u in een gebied bent geweest waar veel patiënten zijn met het nieuwe coronavirus.
Dit waren de maatregelen voor Brabant. De rest van NL moest een combinatie van klachten EN in besmet gebied geweest OF aanraking geweest met besmet persoon. Deze tekst suggereert dat het nu OF is i.p.v. EN.

Check ik RIVM lees ik nu min of meer hetzelfde. Wanneer is dit aangepast?

• ANdrode
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:27:
[...]
Ouder dan 65 wordt niet behandeld en jongere mensen die comorbiteiten hebben. Dat is zeer heftig.

Uiteindelijk met alle halve maatregelen wordt de economie nog veel harder geraakt. Als je ziet hoe lang ze erover hebben gedaan om een advies te geven om te stoppen met handen schudden zal het nog wel 1000+ besmettingen duren voordat we vragen om de niet essentiele uitjes te stoppen
Ik ging uit van het draaiboek van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. In Italië gaat men volgens deze tweets nog een stuk verder.

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Verder weinig inhoud en veel paniek.
ik lees het als een verslag van een arts die zich helemaal het schompes werkt, hoogstwaarschijnlijk zwaar overwerkt. Ziet ellende in zijn ziekenhuis die hij normaliter niet tijdens een 'normale' werkweek meemaakt.

Ik vermoed dat de werkdruk in ziekenhuizen, met name in het gebied Lombardije, immens hoog is. En dan vind ik het persoonlijk niet vreemd dat een arts op deze manier zijn frustraties van zich afschrijft.

Maar goed, dat is makkelijk typen vanachter mijn laptop sippend aan een koffie.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36
[...]

In Nederland zijn vergelijkbare fouten gemaakt in het begin, komt allemaal door onderschatting van hoe snel het verspreid. In Gorinchem heeft immers een vrouw enkele dagen in het ziekenhuis gelegen, ze wouden haar niet testen. Pas toen ze overgeplaatst is naar het Radboud is ze daar getest en bleek ze het corona virus te hebben. Zeer vergelijkbaar met het incident in Italië.

• anandus
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:51:
Hmm ik woon in Zeeland, kreeg zojuist van de basisschool een update mbt maatregelen rondom Corona.

[...]

Dit waren de maatregelen voor Brabant. De rest van NL moest een combinatie van klachten EN in besmet gebied geweest OF aanraking geweest met besmet persoon. Deze tekst suggereert dat het nu OF is i.p.v. EN.

Check ik RIVM lees ik nu min of meer hetzelfde. Wanneer is dit aangepast?
Niet?

1. Heb je klachten?
2. En ben je in besmet gebied geweest of contact met patiënt.
Dan thuisblijven.

Of lees jij het anders? Of wat las je eerst?

De maatregelen voor Brabant was dat je bij alleen 1. al thuis moet blijven.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:41

WhySoSerious

Be the change.

R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:48:
[...]

In Nederland hebben besmette patienten een week op de IC gelegen met longontsteking zonder dat er een belletje ging rinkelen.
Nee, dagenlang eerst op reguliere zorgafdelingen.
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:49:
Het verschil is wel dat de patiënten in Nederland op de IC lagen en dus daarom al in een soort isolatie waren. De patiënt in Italië werd weer naar huis gestuurd.

Maarja, daar hebben wij gewoon geluk mee gehad (of de Italianen pech)
Nee dus.

Bron: Mijn zus. Ze wordt tussen 9 en 12 getest.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12 11:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:21:
[...]

Precies dit maakt mij zo angstig. Op mijn kantoor zijn verschillende mensen die je hoort hoesten en op het moment dat je er een opmerking van maakt word je min of meer uitgelachen. Handen wassen gebeurt net zoals voorheen (1-2 seconden en afdrogen) en iedereen gaat verder met zijn normale leven. Overal wordt er nu nog lachoniek over gedaan en de situatie in Italie is uiteraard uniek voor Italie.
Dit dus. Regels van het RIVM omtrent symptomen? Regels van hoger management? Neuh, die hoeven lokaal niet te worden gehandhaafd. Het is business as usual.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• anandus
  • Niet online
crepsly schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:54:
[...]

In Nederland zijn vergelijkbare fouten gemaakt in het begin, komt allemaal door onderschatting van hoe snel het verspreid. In Gorinchem heeft immers een vrouw enkele dagen in het ziekenhuis gelegen, ze wouden haar niet testen. Pas toen ze overgeplaatst is naar het Radboud is ze daar getest en bleek ze het corona virus te hebben. Zeer vergelijkbaar met het incident in Italië.
Ohja, Gorinchem ook al.
Dus Maasstad, Cathrina en Beatrix lagen dagenlang patienten zonder te testen.

Ik denk dat we Italië niet teveel de maat moeten nemen ;)

• JeroenNietDoen
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Niet?

1. Heb je klachten?
2. En ben je in besmet gebied geweest of contact met patiënt.
Dan thuisblijven.

Of lees jij het anders? Of wat las je eerst?

De maatregelen voor Brabant was dat je bij alleen 1. al thuis moet blijven.
Door de komma na de zin over de symptomen lijkt het op een opsomming van OF. Vandaar ook dat ik nu opheldering zoek van hey, hanteert nu de school regels van Brabant of de rest van NL.
Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.