The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Anders dan deeltijd WW regelingen heb ik inderdaad ook nog niets gehoord over mogelijkheden. Kan me voorstellen dat je in de indamfase mogelijk nog wat slagen kan worden door een ruimere regeling in te stellen of een noodmaatregel in te stellen.alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:00:
Geen enkele compensatie voor bedrijven en zelfstandigen. Ergo; iedereen moet gewoon doorwerken en zorgen dat de centjes voor de overheid lekker binnen blijven stromen.
De gemiddelde baas in het MKB/zzp'er gaat toch werken met klachten als hij anders zonder inkomen zit of de tent op korte termijn kan sluiten. Met alle kosten voor de overheid van dien (faillissement, bijstand, WW, etc.)
Mogelijk zit er nog het e.e.a. in de pijpleiding, ik neem aan dat de diverse ministeries toch ook zien wat er in andere landen gebeurd na een daadwerkelijke uitbraak en de investeringen die door overheden gepland worden.
Aha! Zo had ik hem niet begrepen. Deze reactie is in ieder geval veel duidelijker en logischer naar mijn mening.alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:20:
@Stoney3K @Jorgen @change1001 @Herman @ricardo246
Allen die op mij gereageerd hebben.
Waar ik me aan stoor is dat er niet echt een strategie lijkt te bestaan.
Veel scholen in Brabant zijn nu gesloten. Niet gepland door de overheid, maar omdat leerkrachten niet meer komen of omdat kinderen thuis worden gehouden. Uit angst of omdat ze ziek zijn.
Aangezien de meeste mensen toch moeten werken worden die kinderen grotendeels bij opa en oma ondergebracht. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling.
Ik had verwacht/gehoopt dat er een reactie zou komen op deze realiteit die zich nu als eerst in Brabant manifesteert. Een plan om scholen in bepaalde gebieden te sluiten en (de werkgevers van) de ouders in staat te laten stellen om hun eigen kinderen thuis op te vangen.
Dat is niet het hele land op slot gooien, maar bepaalde gebieden/burgers die in de gevarenzone zitten ontzien om pro-actief de verspreiding van het virus tegen te gaan.
Ik snap de zorgen beschreven in je reactie, echter is het volgens de deskundigen nog niet nodig om tot sluiting van bijvoorbeeld scholen te gaan. Ik begrijp je zorgen hierom tevens wel.
Van wat ik heb begrepen van de persco, wordt er nog steeds gefocust op het "Brabant Advies" van het RIVM + meer thuiswerken. Daarnaast is daar nu bijgekomen dat er strenger naar evenementen zal worden gekeken. Kunnen evenementen wel door gaan? Is dit evenement niet een te groot risico voor verspreiding?
Ik denk dat het aanpakken van o.a. scholen een stap in een volgende fase zou kunnen zijn, echter in deze fase nog niet.
Ik maak me ook veel meer zorgen om de economische gevolgen en ook de economische gevolgen buiten Nederland, waardoor je in bepaalde delen van de wereld nog best kans hebt op een grote crisis of zelfs een oorlog.ed1703 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Dat is wel zo, maar ik heb het idee dat sommigen onacceptabele maatregelen willen zien, die op dit moment geen nut dienen.
Ik geloof deze personen eerder dan de meningen hier.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Economische schade is ondertussen toch al gedaan, zie de beurzen vandaag. Of het een grote (financiële)crisis tot gevolg gaat hebben durf ik niet te zeggen. Daarvoor kan ik onvoldoende inschatten in hoeverre de schade op de beurs echt door gaat werken in het dagelijks leven.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:28:
[...]
Ik maak me ook veel meer zorgen om de economische gevolgen en ook de economische gevolgen buiten Nederland, waardoor je in bepaalde delen van de wereld nog best kans hebt op een grote crisis of zelfs een oorlog.
Ik verwacht de komende maanden wel, een aantal bewegingen waarbij bedrijven weer nieuwe arbeidsplaatsen gaan realiseren omdat, de bedrijfsvoering dusdanig geraakt kan worden dat productie lokaal weer plaats gaat vinden. In plaats van alles naar lage lonen landen te verplaatsen om daarmee de kosten te drukken.
[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 09-03-2020 20:37 ]
Leuk, maar ik mis een hondkapje voor de snuit.groggy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:48:
[...]
[Afbeelding]ik loop met zo'n kraag rond, en ik heb toch steeds een partij jeuk aan m'n hoofd.
Al eerder is aangegeven dat je hond zoenen niet zo'n goed plan is, maar hoe zit dat dan met aaien?
Je zit dan niet met je hand aan je gezicht maar iedereen in huis aait/kroelt de hond toch wel eventjes over zijn kop.
[ Voor 23% gewijzigd door PalingDrone op 09-03-2020 20:37 ]
Verwijderd
Ga er maar vanuit dat allerlei scenario's worden doorgenomen en geevalueerd op de diverse ministeries in samenspraak met experts en de verwachtingen. Deze zullen ook continu geupdate worden aan de hand van de meest recente situatie.TIGER1125 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:27:
[...]
Mogelijk zit er nog het e.e.a. in de pijpleiding, ik neem aan dat de diverse ministeries toch ook zien wat er in andere landen gebeurd na een daadwerkelijke uitbraak en de investeringen die door overheden gepland worden.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Daar tekenen we natuurlijk allemaal voor, maar niemand die het weet.ed1703 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:25:
Doe mij die laatste maar.
Net zomin als iemand weet dat morgenochtend je all-in op de AEX moet gaan na de krach van vandaag weet niemand of we nu op de piek zitten of dat dit pas het begin is. Het blijft een lastige balans tussen preventie en economie.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik vind de geleidelijke aanpak van de overheid best oke. Door overtrokken reacties van ons Nederlanders zijn alle mondkapjes en handgels al op, omdat ‘wij’ vonden dat wij 20 dozen mondkapjes en evenzoveel handgel meer nodig hebben dan onze tandarts of dokter. Voordat je het weet rollen we, net als in Australië, over de vloer met ander winkelend publiek om het laatste pak wc-papier. Als ik in het andere Corona-prep-topic kijk, zie ik daar al verschillende mensen die als een malle aan het hamsteren zijn. Dit soort paniek is nergens goed voor.
55% minder totale verkopen en 60% minder iPhones. Erg grote impact heeft het dus gehad!Verkoop iPhones in China gekelderd
In China zijn vorige maand ruim 60 procent minder iPhones verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt persbureau Reuters op basis van Chinese overheidscijfers. In februari 2019 werden nog 1,27 miljoen Apple-telefoons verkocht, nu zijn dat er 494.000. Het bedrijf gaf vorige maand een omzetwaarschuwing af
De problemen beperken zich niet alleen tot Apple. De totale verkoop van mobiele telefoons in China daalde in februari met 55 procent ten opzichte van 2019.
[ Voor 7% gewijzigd door change1001 op 09-03-2020 20:43 ]
Ik hoop echt dat dit doorzet. Daarna Italie nog. VS is niet geloofwaardig, die gaan erg veel spijt krijgen van opheffen van een dienst voor dit soort situaties.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:35:
Op zich een heel goed teken dat ze in China en Zuid-Korea de boel echt onder controle lijken te hebben. (Ja, ik geloof die sterke afname in China). De harde maatregelen (en ja die zullen hier mogelijk ook komen, geen evenementen ed) werken dus effectief. Ik verwacht wel dat dit de komende tijd nog flink nieuws zal blijven.
Stinger_Ventura schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:27:
[...]
TheBorg, super bedankt voor de mooie weergave van dag tot dag.
Heb je net zoals gisteren ook 1 plaatje van de nieuwe gevallen van de afgelopen 24h?
Ben benieuwd waar die nieuwe gevallen bij zijn gekomen.

-7 Smallingerland
-5 Sint Anthonis
-4 Stein
-2 Amsterdam
-2 Beuningen
-2 Schiermonnikoog
-2 Sint-Michielsgestel
-1 Arnhem
-1 Ede
-1 Schouwen-Duiveland
...
...
2 Beekdaelen
2 Coevorden
2 Diemen
2 Haaren
2 Helmond
2 Landerd
2 Lansingerland
2 Maastricht
2 Noordwijk
2 Simpelveld
3 Goirle
4 Breda
4 Renkum
5 Stichtse Vecht
5 Uden
6 Meierijstad
7 Soest
8 Sittard-Geleen
15 Tilburg
Wat ze daar kloten met cijfers weet ik ook niet. Misschien verplaatst van ziekenhuis naar woonplaats. Zonder de minnen sta ik vandaag op +96.
Verwijderd
Het was al bekend dat er meerdere/ander besmette mensen hebben rond gelopen. De eerste 2 (onverwachte) patiënten die carnaval hadden gevierd in tilburg waren niet naar dezelfde kroeg geweest als die man. (waarschijnlijk was zelf de man uit Loon op Zand nog niet besmettelijk.)Dacuuu schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:22:
[...]
Daar is deze man dus 1 van. Rond carnaval ziek geworden, lijkt me sterk dat dat toevallig is geweest van de man uit Loon op Zand.
Brabantse coronapatiënt vanuit isolatiekamer: 'Ik was héél ziek' - https://nos.nl/l/2326480
Helemaal mee eens.. echter nu een complete lockdown van alle scholen in brabant is een probleem voor 2.7 miljoen tweeverdieners in geheel nederland. Ik weet namelijk niet hoeveel het er in Brabant zijn. Daar is het nu nog veel te vroeg voor.. bovendien hoe los je dit met de werkgevers op. Daarin moet je de juiste keuze maken. Erg lastig.hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:40:
[...]
Daar tekenen we natuurlijk allemaal voor, maar niemand die het weet.
Net zomin als iemand weet dat morgenochtend je all-in op de AEX moet gaan na de krach van vandaag weet niemand of we nu op de piek zitten of dat dit pas het begin is. Het blijft een lastige balans tussen preventie en economie.
Als je nu op dit moment weet dat dit de twee uitersten zijn, ja, tuurlijk, doe niet te veel. Helaas is er geen enkele reden om aan te nemen dat het een keuze is tussen deze twee uitkomsten.ed1703 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Augustus 2020: De Virusuitbraak is voorbij.. Nederland heeft een parlementaire enquete opgestart omdat de maatregelen tijdens de corona-crisis veel te streng waren en onnodig. Er zijn daardoor bedrijven failliet gegaan en veel mensen zijn hun baan kwijt. Het kabinet is vorige week opgestapt om deze reden.
Augustus 2020: De Virusuitbraak is voorbij...Er zijn gelukkig heel weinig doden gevallen in nederland (15). Deze personen waren vrijwel allemaal van oudere leeftijden of/en met een onderliggende aandoening. Dankzij vrij normale maatregelen zoals je handen wassen en geen handen meer schudden is voor nederland de overlast tot een minimum beperkt gebleven.
Doe mij die laatste maar.
Naar mijn gevoel is er nu, wellicht begrijpelijk,een groot gebrek aan informatie waardoor het onmogelijk is om de situatie goed in te schatten. Wel denk ik dat het enigszins te makkelijk is om andere landen, bijvoorbeeld Italie, als naïef neer te zetten, of Aziatische landen als paranoïde en dan te zeggen, ja Nederland doet het prima. De gebeurtenissen in andere landen geven mij in elk geval niet het idee dat de maatregelen in Nederland op dit moment in de toekomst afdoende zijn, het zou mij dan ook helemaal niet verbazen dat nog verdergaande maatregelen volgen. De mogelijke gevolgen, overbelaste zorg en niet langer de mogelijkheid alle zieken (niet alleen corona patiënten) adequaat te behandelen, wat makkelijk in de honderden kan lopen bij een echte uitbraak (dan is het verschil tussen 2k en 4k bedden niet zo groot), maken dat ik persoonlijk nu liever iets teveel zou doen dan te weinig. De maatregelen nu zijn allemaal vrij soft, voor de gemiddeld Nederlander is er geen keus tussen onder de mensen komen (werk) of niet, deze zal door de overheid genomen moeten worden (als het nodig is, nu al? geen idee, kennelijk niet).
Gezien de voorbereiding in ziekenhuizen grotendeels op ziekenhuis niveau geregeld wordt, zal het één en ander een vrij generiek praatje worden door dit door iemand van VWS te laten doen. De mogelijkheden van ziekenhuizen zijn ten dele namelijk beperkt door de lokale structuur van het ziekenhuis, iets dat per centrum nog wel redelijk kan verschillen.gws24 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:18:
[...]
Ik ook niet jammer genoeg maar ik bedoelde dan ook dat ze een aantal mensen op hun vakgebied een korte presentatie laten geven. Dus bv het RIVM over het testen en iemand van VWS over de voorbereiding in ziekenhuizen etc
Zo heeft het UMCG momenteel 28 gereserveerde kamers voor Covid-19 patiënten en houd ook de IC meerdere bedden gereserveerd vrij. En wordt er dagelijks geïnventariseerd of verder opschalen noodzakelijk is op dat moment. Zijn alle bijeenkomsten met meer dan 30 man geannuleerd. Is er uiteraard een geen-handen schudden policy van kracht. Zijn er gericht op de lokale situatie duidelijke werkafspraken over hoe te handelen bij een verdachte patiënt laag en hoog risico (d.w.z. verdacht op basis van klinische symptomen versus klinische symptomen en contact). Etcetera.
Uiteraard zullen er duidelijke overlappen zitten binnen de voorbereidingen in andere centra. Maar dat zal dan vrij generiek zijn in de overlap. X-aantal gereserveerde afdelingsbedden, X-aantal gereserveerde IC bedden, lokale policy conform RIVM met mogelijk enkele kleine variaties, dagelijkse herevaluatie, periodieke updates richting het personeel.
Het is vooralsnog altijd niet bewezen dat die strategie daadwerkelijk effectiever is dan een meer conservatieve aanpak zoals dat in Nederland wordt gehanteerd. Hoewel de aanpak zeker in de huidige tijdsgeest ligt qua media sensatie en infodemics, is het nog maar geheel de vraag of die dusdanig strikte maatregelen daadwerkelijk meer baat gaan hebben.
Ook is niet bekend voor wat voor een duur dat je dusdanig strikte maatregelen zult moeten gaan toepassen. Wat wel duidelijk is, die periode zal lang zijn. Wuhan ligt inmiddels al ruim 6 weken in lockdown, maar toch vinden er nog nieuwe besmettingen dagelijks plaats. En je hebt de strijd pas echt gewonnen zodra je de quarantine periode + laatste recovery + incubatie periode voorbij bent. En gezien periode van ziek zijn alleen al tot ongeveer 8 weken kan zijn, en incubatie periode daar ook nog eens bovenop komt, moet je je goed realiseren dat indien Nederland over gaat tot lockdown je moet denken aan een periode van op zijn minst circa 15 weken dat noodzakelijk zal zijn voor een effectief beleid.
Dat is nogal wat, dat is geen maatregel die je zomaar neemt. Vele ZZP'ers zullen failliet gaan, ook vele kleine bedrijven zullen 4 maanden niet overleven.
Ik denk niet dat je je volledig beseft hoe ver de gevolgen van een dusdanig beleid zullen reiken indien men daarmee doorzet.
[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 23:09 ]
Heb je hier een bron van? Of onderbouwing?Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:52:
Nog afgezien van het feit dat Nederland de capaciteit niet eens heeft om zo'n lockdown praktisch uit te voeren.
Nee je hebt het fout.Silvos schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:13:
Je redenering is juist dat we op basis van een oud onderzoek geen conclusies kunnen trekken over het sterftecijfer. Echter je eindigt je post met 'het sterftecijfer in die groep is inmiddels hoger'. Echter kun jij dat niet weten omdat je immers niet weet hoeveel mensen er in tussentijd ziek zijn geworden en zijn overleden of hersteld.
Ik (en jij) kan dat wel weten.
Waarschijnlijk heb je me niet goed begrepen (of ik was niet duidelijk genoeg
Hieronder puntsgewijs mijn punt
- dat onderzoek betreft een bepaalde subset van het totaal.
- inclusiecriteria: bekende gevallen in China tot 11 februari1
- Die groep is een vast aantal mensen, daar komen geen nieuwe gevallen bij.
- Alle mensen die daarna nog ziek zijn geworden vallen niet in die 'groep', want na 11 februari.
- Op het moment van onderzoek was het sterftepercentage in die groep (20-29 jaar en 30-39 jaar) 0.2%
- Inmiddels zijn er mensen uit die groep overleden, die nog niet waren overleden bij publicatie van het artikel.
- Omdat de mensen in de groep een vast aantal is kunnen we concluderen dat het sterftepercentage in die groep sindsdien is opgelopen.
- Er zijn namelijk geen mensen uit de dood opgestaan, dus het aantal doden in die groep is zeker toegenomen.
- Toch blijven mensen (en media!) die cijfers gebruiken, maar het is zeker dat die cijfers over die groep niet kloppen.
Die nuance ontbreek in ieder artikel dat ik er tot nu toe over gelezen heb.
Daarbij komt ook nog de confounder dat jonge mensen er langer over doen om dood te gaan2
Dat betekent dus dat, los van de zekerheid die we hebben dat er mensen intussen uit die groep zijn overleden, het ook logisch te beredeneren is dat de jonge mensen gemiddeld nog niet genoeg tijd hadden gehad om dood te gaan voordat de conclusies getrokken werden.
1: bron
2: bron (overigens ook verouderde informatie)A total of 72,314 patient records—44,672 (61.8%) confirmed cases, 16,186 (22.4%) suspected cases, 10,567 (14.6%) clinically diagnosed cases (Hubei Province only), and 889 asymptomatic cases (1.2%)—contributed data for the analysis.
Als er mensen hier een recentere wetenschappelijke bron over hebben: graag!The median number of days from the occurence of the first symptom to death was 14.0 (range 6-41) days, and it tended to be shorter among people aged 70 years or more (11.5 [range 6-19] days) than those aged less than 70 years (20 [range 10-41] days
Het is echter een zekerheid dat de cijfers voor de mensen uit die groep inmiddels anders zijn.Silvos schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:13:
Het is nog steeds aannemelijk dat patiënten met een lichte besmetting eerder buiten de statistieken vallen dat patiënten met zware of fatale symptomen. Voor nu blijft het echter giswerk of de cijfers uit het oude onderzoek positief of negatief zijn vergeleken met de huidige situatie.
P.S. ik heb vandaag wederom niet de mogelijkheid gehad om de stortvloed aan berichten in dit topic te volgen, excuses als deze punten al een keer eerder waren gemaakt.
Misschien een topic openen met alleen berichten met bronvermelding?
Als je het over een "volledige" lockdown van het land hebt, dus grenzen dicht, avondklok, mensen binnen houden, dan hebben we daar gewoon niet de resources voor omdat dat gewoon een militaire operatie is op een schaal die Defensie te boven gaat. Al helemaal nu er grof op defensie is bezuinigd.
Zit Nederland in het stadium van tig doden nee.
Heeft Nederland ranzige vleesmarkten? Nee.
Heeft Nederland als standaard groet elkaar te zoenen? Nee.
Als je nu te extreem te werk gaat en het valt uiteindelijk allemaal mee, zal geen leunstoelwetenschapper het de volgende keer nog geloven.
Bovendien zijn alleen Lombardije en Wuhan lockdown. De rest is nog redelijk normaal bezig
[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 23:13 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Een onderbuikgevoel dusStoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:55:
[...]
Als je het over een "volledige" lockdown van het land hebt, dus grenzen dicht, avondklok, mensen binnen houden, dan hebben we daar gewoon niet de resources voor omdat dat gewoon een militaire operatie is op een schaal die Defensie te boven gaat. Al helemaal nu er grof op defensie is bezuinigd.
Een lockdown hoeft niet te betekenen dat er door elke straat militairen lopen. Reken maar dat er bij defensie draaiboeken klaarliggen om een lockdown uit te voeren bij een extreme situatie, of dat nou een oorlog, ziekte of natuurramp is.
[ Voor 20% gewijzigd door Bartske op 09-03-2020 21:04 ]
Ik ben het grotendeels met je post eens alleen,.. Ook bedacht hoe je dan met de bemensing van brandweer, ambulance, politie en supermarkten e.d. omgaat? Dat moet namelijk gewoon door. Of hebben die geen schoolgaande kinderen denk je?alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:20:
@Stoney3K @Jorgen @change1001 @Herman @ricardo246
Allen die op mij gereageerd hebben.
Waar ik me aan stoor is dat er niet echt een strategie lijkt te bestaan.
Veel scholen in Brabant zijn nu gesloten. Niet gepland door de overheid, maar omdat leerkrachten niet meer komen of omdat kinderen thuis worden gehouden. Uit angst of omdat ze ziek zijn.
Aangezien de meeste mensen toch moeten werken worden die kinderen grotendeels bij opa en oma ondergebracht. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling.
Ik had verwacht/gehoopt dat er een reactie zou komen op deze realiteit die zich nu als eerst in Brabant manifesteert. Een plan om scholen in bepaalde gebieden te sluiten en (de werkgevers van) de ouders in staat te laten stellen om hun eigen kinderen thuis op te vangen.
Dat is niet het hele land op slot gooien, maar bepaalde gebieden/burgers die in de gevarenzone zitten ontzien om pro-actief de verspreiding van het virus tegen te gaan.
Het is ook niet bewezen dat een meer conservatieve aanpak zoals in Nederland wordt gehanteerd effectiever is.psychodude schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:50:
Het is vooralsnog altijd niet bewezen dat die strategie daadwerkelijk effectiever is dan een meer conservatieve aanpak zoals dat in Nederland wordt gehanteerd.
Dat is ook het probleem, dergelijke situaties zijn niet vergelijkbaar. Gezond verstand prevaleert boven allerlei semantische discussies die je veelal hier ziet. Gezond verstand laat je bijvoorbeeld weten dat als er een groot aantal mensen op vakantie gaan naar een brandhaard, die vervolgens vrijelijk binnen laat komen om vervolgens ze los te laten met carnaval dat het op zijn minst niet handig is. Dan redt je het niet met geen handjes schudden.
Gezond verstand.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Er is nog aardig wat defensie personeel, waaronder bijna 6000 reservisten. Ik denk dat ze een aardig end zouden kunnen komen.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:55:
[...]

https://www.defensie.nl/o...ensie/aantallen-personeel
63.000 man op hoeveel kilometer grens en hoeveel plaatsen binnen bewoonde gebieden?Vorkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:00:
[...]
Er is nog aardig wat defensie personeel, waaronder bijna 6000 reservisten. Ik denk dat ze een aardig end zouden kunnen komen.
Je hebt het nu wel over een situatie waarin je 17 miljoen mensen al dan niet met geweld zou moeten gaan dwingen om binnen te blijven. Dat zie ik echt niet gebeuren.
Betrouwbare cijfers krijg je nooit als het virus zo lastig is aan te tonen. Sterker, iemand die wel besmet is maar geen symptomen heeft kan voor altijd onder de radar blijven.Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:59:
@Silvos En we gaan ook nooit meer betrouwbare cijfers krijgen nu het RIVM gezinsleden niet meer test en mensen met lichte symptomen ook niet.
Mocht het straks uitdoven vanwege iets warmer weer (wat ook niet bewezen is) en in oktober weer keihard terugkomen (zoals de Mexicaanse groep destijds in de VS) dan zitten we weer met onbetrouwbare cijfers.
En dus? Wat is de toegevoegde waarde van 'betrouwbare cijfers'?Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:59:
@Silvos En we gaan ook nooit meer betrouwbare cijfers krijgen nu het RIVM gezinsleden niet meer test en mensen met lichte symptomen ook niet.
Mocht het straks uitdoven vanwege iets warmer weer (wat ook niet bewezen is) en in oktober weer keihard terugkomen (zoals de Mexicaanse groep destijds in de VS) dan zitten we weer met onbetrouwbare cijfers.
Wordt de situatie heel anders als we iedereen met een kuchje nu positief kunnen testen? Of doet dat eigenlijk niet echt ter zake. Bezettingscijfers van de ziekenhuizen en beschikbaarheid van personeel en materiaal is uiteindelijk het enige wat echt belangrijk is.
Of er dan 500, 5000 of 50000 besmettingen is alleen leuk voor de statistici.
Waarom zou dat uberhaupt een taak voor het leger zijn? We zijn geen militaire dictatuur.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:55:
[...]
Wat grens betreft ben ik het volledig met je eens, maar vergeet niet dat er genoeg mensen zullen zijn, die gewoon luisteren.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:02:
[...]
63.000 man op hoeveel kilometer grens en hoeveel plaatsen binnen bewoonde gebieden?
Je hebt het nu wel over een situatie waarin je 17 miljoen mensen al dan niet met geweld zou moeten gaan dwingen om binnen te blijven. Dat zie ik echt niet gebeuren.
Daarbij staat defensie er uiteindelijk niet alleen voor. De politie zal gaan ondersteunen, de gemeenten zullen handhavers en ander personeel gaan inzetten. Ik verwacht dat je uiteindelijk alleen een echte inzet zal krijgen op de plekken waar nodig in zo'n situatie.
Uiteindelijk zal het alleen in een beperkte vorm ingezet worden als je in zo'n situatie komt, maar het is zeker niet onmogelijk een lockdown in te voeren alleen op landelijk niveau zal dat inderdaad erg lastig worden.
[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 09-03-2020 21:06 ]
Laat ze dan in ieder geval zorgpersoneel en leraren wat met een vermoeden van Corona thuis blijft in Brabant testen. Dan kunnen ze bij en negatief weer na één dag aan het werk ipv nu 14 dagen te moeten duimendraaien.
En door mensen te testen met symptomen kun wel daar nog cijfers op draaien en tijdig opschalen of vooruitzien. Nu is het afwachten...
[ Voor 21% gewijzigd door Cobb op 09-03-2020 21:07 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
https://www.heerhugowaard...e-coronabesmetting-bekend
Het bleef nog zo rustig in deze regio.
Reiziger uit Azie en Oostenrijk en iemand via noord Italie.
Ik vraag me dus wel af: wat doen ze in Italie waardoor zo’n beetje iedereen het daar krijgt?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Met zorgpersoneel krijg je natuurlijk ook nog een risico op een domino-effect. Want iedere zorgverlener die thuis zit, kan geen andere corona-patiënten helpen.Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:05:
@MikeyMan @GAIAjohan
Laat ze dan in ieder geval zorgpersoneel en leraren wat met een vermoeden van Corona thuis blijft in Brabant testen. Dan kunnen ze bij en negatief weer na één dag aan het werk ipv nu 14 dagen te moeten duimendraaien.
Er is nergens anders personeel te vinden die zo'n taak kan uitvoeren. Politie heb je al nodig voor de dagelijkse taken.downtime schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Waarom zou dat uberhaupt een taak voor het leger zijn? We zijn geen militaire dictatuur.
Pfff kom op zeg, werkelijk?MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:03:
[...]
En dus? Wat is de toegevoegde waarde van 'betrouwbare cijfers'?
Betrouwbare cijfers zeggen IN HET BEGIN iets over de ontwikkeling en ter ondersteuning van de effectiviteit van een goed plan.
Ja nu, inderdaad het enige wat het cijfer 50000 zegt is dat al die ontkenners verkeerd zaten.Of er dan 500, 5000 of 50000 besmettingen is alleen leuk voor de statistici.
Koe in de kont kijken, told you so etc.
Niet alleen personeel, maar ook materieel, logistiek en gereedschappen.ed1703 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:07:
[...]
Er is nergens anders personeel te vinden die zo'n taak kan uitvoeren. Politie heb je al nodig voor de dagelijkse taken.
In principe zijn supermarken nu niet direct de personeelsgroep die door zou hoeven te blijven gaan, daar zijn alternatieven voor te realiseren. Maar brandweer, zorg en politie wil je uiteraard wel waarborgen. En sluiten van scholen vormt daar inderdaad al snel een probleem. Kijk ik naar mijn eigen directe collega's op de afdelingen dan valt bij stakingen van leraren al snel circa 20% uit omdat er gewoonweg geen alternatief is. En daar zal gebrek aan opvang / school zeker nadelig uit kunnen pakken voor de algehele werkdruk binnen deze beroepsgroepen.ed1703 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:57:
[...]
Ik ben het grotendeels met je post eens alleen,.. Ook bedacht hoe je dan met de bemensing van brandweer, ambulance, politie en supermarkten e.d. omgaat? Dat moet namelijk gewoon door. Of hebben die geen schoolgaande kinderen denk je?
Er is toch wel redelijk wat evidence binnen het kader van infectie preventie dat regelmatige hand desinfectie, het niet schudden van de handen, quarantine maatregelen voor besmette personen, social distancing, etc. effectief zijn. En dat is dan ook de baseline die we hebben. Alles meer is puur experimenteel zonder wetenschappelijke basis.simons schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:00:
[...]
Het is ook niet bewezen dat een meer conservatieve aanpak zoals in Nederland wordt gehanteerd effectiever is.
Dat is ook het probleem, dergelijke situaties zijn niet vergelijkbaar. Gezond verstand prevaleert boven allerlei semantische discussies die je veelal hier ziet. Gezond verstand laat je bijvoorbeeld weten dat als er een groot aantal mensen op vakantie gaan naar een brandhaard, die vervolgens vrijelijk binnen laat komen om vervolgens ze los te laten met carnaval dat het op zijn minst niet handig is. Dan redt je het niet met geen handjes schudden.
Gezond verstand.
Om het niet naar absurde zaken te trekken, want een lockdown per stad/dorp/boerderij is natuurlijk onzinnig.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:02:
[...]
63.000 man op hoeveel kilometer grens en hoeveel plaatsen binnen bewoonde gebieden?
Schijnbaar ongeveer 354 grensovergangen die ze, naast de vliegvelden, moeten gaat afsluiten.

http://mathijsbouman.nl/1233/
Hierdoor kan defensie zich dus eventueel op de grenzen richten en de politie/boa's etc... binnen de gemeentes handhavend optreden.
Maar dit lijdt nergens naar verder.
Het lukte in 1995 ook om 250.000 mensen uit het Rivierenland te evacueren, dus waarom zou het niet lukken om alle Nederlanders gedwongen ter plaatse te houden?TIGER1125 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Wat grens betreft ben ik het volledig met je eens, maar vergeet niet dat er genoeg mensen zullen zijn, die gewoon luisteren.
Daarbij staat defensie er uiteindelijk niet alleen voor. De politie zal gaan ondersteunen, de gemeenten zullen handhavers en ander personeel gaan inzetten. Ik verwacht dat je uiteindelijk alleen een echte inzet zal krijgen op de plekken waar nodig in zo'n situatie.
Uiteindelijk zal het alleen in een beperkte vorm ingezet worden als je in zo'n situatie komt, maar het is zeker niet onmogelijk een lockdown in te voeren alleen op landelijk niveau zal dat inderdaad erg lastig worden.
Het is natuurlijk wel een verschil of je gaat evacueren omdat je anders verzuipt of dat je je deur niet uit mag "voor je eigen bestwil" of er anders een agent gelijk een pistool jouw kant op gaat richten. Want bij een evacuatie kun je nog altijd zeggen "Ja, prima, verzuip maar, zelf weten".prijk schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:12:
[...]
Het lukte in 1995 ook om 250.000 mensen uit het Rivierenland te evacueren, dus waarom zou het niet lukken om alle Nederlanders gedwongen ter plaatse te houden?
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 09-03-2020 21:14 ]
Het is een baseline als je er effectief mee begint. Later we vaststellen dat het op zijn minst, de door jou genoemde zaken of niet of laat zijn ingezet. Als dit de baseline is waar we nu zitten dan vraag ik mij af wat je effectief vindt.psychodude schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:08:
Er is toch wel redelijk wat evidence binnen het kader van infectie preventie dat regelmatige hand desinfectie, het niet schudden van de handen, quarantine maatregelen voor besmette personen, social distancing, etc. effectief zijn. En dat is dan ook de baseline die we hebben. Alles meer is puur experimenteel zonder wetenschappelijke basis.
En nee, niet alleen Nederland.
Wat benoemd wordt als 'nieuwe besmettingen' is blijkbaar het saldo van de nieuwe en de genezen gevallen (en de foutief geregistreerde)? Dat vertekent het beeld wel aardig.TheBorg schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:42:
Wat ze daar kloten met cijfers weet ik ook niet. Misschien verplaatst van ziekenhuis naar woonplaats. Zonder de minnen sta ik vandaag op +96.
Hij wil.
Als die 'zieken' puur een statistiek zijn, met wellicht nieteens (ernstige) klachten heb je dus helemaal niets aan dit gegeven.simons schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:07:
[...]
Pfff kom op zeg, werkelijk?
Betrouwbare cijfers zeggen IN HET BEGIN iets over de ontwikkeling en ter ondersteuning van de effectiviteit van een goed plan.
[...]
Ja nu, inderdaad het enige wat het cijfer 50000 zegt is dat al die ontkenners verkeerd zaten.
Koe in de kont kijken, told you so etc.
Heb jij bewijs dat andere manieren effectiever zijn?simons schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:15:
[...]
Het is een baseline als je er effectief mee begint. Later we vaststellen dat het op zijn minst, de door jou genoemde zaken of niet of laat zijn ingezet. Als dit de baseline is waar we nu zitten dan vraag ik mij af wat je effectief vindt.
En nee, niet alleen Nederland.
Als jij zeker weet dat jij het beter zou kunnen, waarom heb je er met je beroep van gemaakt?
Kritiek leveren is eenvoudig, oplossingen aandragen is een heel ander vakgebied.
#hoedan heeft dat wel bewezen
Verwijderd
Er zijn strenger criteria voor de testen en al meer dan 6000 testen uitgevoerd velen hiervan komen dus terug als negatief aangezien we nog geen duizenden zieken hebben en dan wil jij de criteria nog ruimer maken....Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:59:
prijk schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:12:
[...]
Het lukte in 1995 ook om 250.000 mensen uit het Rivierenland te evacueren, dus waarom zou het niet lukken om alle Nederlanders gedwongen ter plaatse te houden?
Het gevoel van noodzaak bij evacuatie en verplicht ophokken is anders, en daarbij zijn er altijd bevolkingsgroepen die zich belangrijker vinden dan de rest van Nederland. Dat zijn dus gebieden waar aanzienlijk meer inzet nodig is dan op het dorpsplein van een willekeurig dorp in Zuid-Drenthe. Dan kom je daarbij ook nog eens op het beschikbare personeel, de politie heeft eigenlijk een chronisch te kort aan inzetbaar personeel, de logistieke operatie voor defensie zal heel veel inzetbaar personeel kosten. Van de Gemeentes hoef je ook niet te veel te verwachten, personeel is in de grotere gemeenten wel beschikbaar om in shifts te kunnen werken maar in de kleinere gemeentes is het haast niet te doen, om 24/7 zoiets met handhavers op te zetten.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:14:
[...]
Het is natuurlijk wel een verschil of je gaat evacueren omdat je anders verzuipt of dat je je deur niet uit mag "voor je eigen bestwil" of er anders een agent gelijk een pistool jouw kant op gaat richten. Want bij een evacuatie kun je nog altijd zeggen "Ja, prima, verzuip maar, zelf weten".
Ik verwacht dat je een landelijke lockdown nooit kan handhaven zonder dusdanig zware maatregelen te nemen dat we op dictatuursniveau komen, een lokale lockdown één á twee provincies moet daarentegen wel haalbaar zijn.
Neemt overigens niet weg dat er ook héél veel mensen zullen zijn die gewoon de aanwijzingen van de Overheid opvolgen en binnen zullen blijven zoals opgedragen.
[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 09-03-2020 21:23 ]
Nee net als dat jij ook geen bewijs hebt dat de andere manier effectiever is.GAIAjohan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:18:
[...]
Heb jij bewijs dat andere manieren effectiever zijn?
We gaan hier niet zo op anderen reageren.Als jij zeker weet dat jij het beter zou kunnen, waarom heb je er met je beroep van gemaakt?
Kritiek leveren is eenvoudig, oplossingen aandragen is een heel ander vakgebied
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 23:56 ]
Ligt er aan wat je doel en je plan is wat je er mee wilt toetsen.MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:18:
[...]
Als die 'zieken' puur een statistiek zijn, met wellicht nieteens (ernstige) klachten heb je dus helemaal niets aan dit gegeven.
Zonder de wetenschap wat je wil meten zijn cijfers/statistieken inderdaad zinloos.
In Italië ook niet, de lockdown is puur vrijwillig in de praktijk en wordt niet gehandhaaft door de overheid. Van de ene op andere dag wegen afsluiten gaat niet werken tenzij je met scherp schiet, uiteindelijk zullen mensen uit zichzelf niet-noodzakelijke reizen wel stoppen.Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:55:
[...]
Maar er is ook niemand die stelt dat de andere manier effectiever is. Enkel dat het bewezen effectief is in de vorm van infectie preventie. De lockdown scenarios zijn maatschappelijk, economisch en bovendien ook psychologisch gezien enorm zwaar ingrijpend. Daar mag best terughoudend mee worden omgegaan om dusdanige scenarios in gang te zetten, zeker gezien er geen bewijs is dat deze methodiek superieur is t.o.v. de meer gangbare maatregelen.simons schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:21:
[...]
Nee net als dat jij ook geen bewijs hebt dat de andere manier effectiever is.
Hoor net op het NOS journaal dat 100en leraren zich ziek melden omdat ze twijfelen. Die kunnen ze toch wel testen? Dan kunnen ze (zoals jij aanneemt) binnen 24 uur weer aan het werk.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:19:
[...]
Er zijn strenger criteria voor de testen en al meer dan 6000 testen uitgevoerd velen hiervan komen dus terug als negatief aangezien we nog geen duizenden zieken hebben en dan wil jij de criteria nog ruimer maken....
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Dus omdat mensen twijfelen en zijn bang gemaakt moet RIVM maar gaan testen ?Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Hoor net op het NOS journaal dat 100en leraren zich ziek melden omdat ze twijfelen. Die kunnen ze toch wel testen? Dan kunnen ze (zoals jij aanneemt) binnen 24 uur weer aan het werk.
Het is niet even een simpel testje welke men onbeperkt kan doen. Lijkt wel alsof ik dit elke paar pagina's moet herhalen....
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 21:37 ]
Je haalt nu een quote aan van mij op een reactie van iemand anders die het over effectiever had. Ik zeg niets over effectiever.psychodude schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:27:
[...]
Maar er is ook niemand die stelt dat de andere manier effectiever is.
Ik denk ook dat de situatie in Italië psychologisch enorm zwaar ingrijpend is.Enkel dat het bewezen effectief is in de vorm van infectie preventie. De lockdown scenarios zijn maatschappelijk, economisch en bovendien ook psychologisch gezien enorm zwaar ingrijpend.
https://www.hln.be/nieuws...mand-helpt-ons~ac4d81f40/
Moet ik dit nu echt rationeel gaan uitleggen?Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:36:
[...]
Dus omdat mensen twijfelen en zijn bang gemaakt moet RIVM maar gaan testen ?
Het is niet even een simpel testje welke men onbeperkt kan doen. Lijkt wel alsof ik dit elke paar pagina's moet herhalen....
Deze leraren kunnen nu niet voor de klas staan. Dat betekent dat al die kinderen geen les krijgen.
Twee dagen terug was jij (en of je medestanders) nog diegene die riep dat scholen dichtgooien enorme les achterstanden, ontwrichting etc zou betekenen...
Wat is er nu makkelijker om die leraren (en zorgpersoneel want daar geld het zelfde voor) wél even pro-actief te testen.
Het stelt mensen gerust, laat zien dat je je bekommert om mensen etc. Dat is wat een overheid ook kan doen.
Maar goed, als de GGD's het nu al niet meer aankunnen en de testkitjes op zijn, ja dan is het natuurlijk allemaal niet mogelijk.
IIn Duitsland hebben ze drive throughs om te testen.
https://www.dailymail.co....patients-coronavirus.html
[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 09-03-2020 21:45 ]
Vermeld volgende keer zelf even de bron aub
[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2020 23:54 ]
Hoe stellen potentiële false negatives mensen gerust? Reken maar dat types als Bep op Twitter daarmee aan gaan komen..Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:43:
[...]
Moet ik dit nu echt rationeel gaan uitleggen?
Deze leraren kunnen nu niet voor de klas staan. Dat betekent dat al die kinderen geen les krijgen.
Twee dagen terug was jij (en of je medestanders) nog diegene die riep dat scholen dichtgooien enorme les achterstanden, ontwrichting etc zou betekenen...
Wat is er nu makkelijker om die leraren (en zorgpersoneel want daar geld het zelfde voor) wél even pro-actief te testen.
Het stelt mensen gerust, laat zien dat je je bekommert om mensen etc. Dat is wat een overheid ook kan doen.
Maar goed, als de GGD's het nu al niet meer aankunnen en de testkitjes op zijn, ja dan is het natuurlijk allemaal niet mogelijk.
Coronavirus, Italy becomes a "protected area": movements prohibited if not for proven needs. Conte: "There is no more time"shoombak schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:43:
Heel Italië gaat vanaf morgen op lockdown?
[ Voor 17% gewijzigd door TheBorg op 09-03-2020 21:49 ]
Yups:shoombak schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:43:
Heel Italië gaat vanaf morgen op lockdown?
Italy extends coronavirus measures nationwide
Ik denk ook dat ze wel moesten na de spontane exodus uit de eerdere quarantainegebieden.
Café's en restaurants blijven ook open (al moet je officieel op een meter afstand van elkaar blijven)Basekid schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:50:
Z'n lockdown klinkt erger dan het is. Je mag nog gewoon naar werk en de supermarkt. Alleen vrijetijd besteding mag eigenlijk niet meer.
[ Voor 47% gewijzigd door anandus op 09-03-2020 21:54 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
[ Voor 91% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2020 23:30 ]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Tja, maar wij zijn Nederland(ers). Super georganiseerd, nuchter en veel goed opgeleide deskundigen die precies weten hoe ze moeten handelen en wat te adviseren na zeer zorgvuldige en verstandige belangenafweging.
Als Rutte, onze regeringsleider, zelf bovendien zegt dat stoppen met handen schudden voor nu voldoende is, waarom zou ik daar dan aan twijfelen.
Onze overheid en deskundingen kun je altijd prima op vertrouwen en ze zijn hier al maanden mee bezig en hebben ongetwijfeld supergoede draaiboeken klaarliggen.
[ Voor 30% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2020 21:56 ]
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Tja, dus na werk via de supermarkt naar huis en in het weekend thuisblijven?The decree provides for banning all public events, closing cinemas, theatres, gyms, discos and pubs, funerals, weddings and all sport events, including Serie A matches. All schools and universities will remain close until 3 April
Verwijderd
Zijn ze te ziek om voor de klas te kunnen staan ? Ze kunnen toch maatregelen nemen zoals afstand bewaren , niezen in de elenboog, geen handen geven etc. Hoe groot is de kans dat ze corona hebben als ze met niemand die onder de loep van de GDD ligt contact hebben gehad ?Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:43:
[...]
Moet ik dit nu echt rationeel gaan uitleggen?
IIn Duitsland hebben ze drive throughs om te testen.
En als ze je wel gaat testen en ze voelen zich 5 dagen later ziekjes en gaan weer twijfelen ? zon test is en blijft namelijk maar een moment opname
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 21:56 ]
Hartstikke express natuurlijk. Keurig in scène gezet.
Ook geslaagd want iedereen heeft het er over en de juiste boodschap heeft extra aandacht.
https://www.bbc.com/news/world-europe-51810673Italy extends coronavirus measures nationwide
Italy is extending its strict coronavirus quarantine measures, which include a ban on public gatherings, to the entire country.
Prime Minister Giuseppe Conte said the measures, which come into effect on Tuesday, were necessary to defend the most fragile members of the community.
He added that the best thing for the citizens of Italy was to stay at home.
Italy's coronavirus death toll jumped on Monday by 97 to 463. It is the worst-hit country after China.
(Nos.nl liveblog)Reisbeperkingen voor heel Italië
Italië voert in het hele land reisbeperkingen in, heeft premier Conte bekendgemaakt. De maatregelen gaan morgen in. Tot nu golden de beperkingen alleen voor het noorden van het land, dat het zwaarst getroffen is door het coronavirus. Concreet betekent het dat mensen alleen op pad mogen als het strikt noodzakelijk is.
Ook worden alle sportevenementen opgeschort, waaronder voetbalwedstrijden. Treinen en bussen blijven wel rijden. Scholen en universiteiten in Italië waren al gesloten, maar die maatregel is verlengd tot en met 3 april.
In de nacht van zaterdag op zondag maakte Conte bekend dat 16 miljoen inwoners in het noorden van het land de regio niet zonder goede reden mochten verlaten. Naar aanleiding daarvan werd het Nederlandse reisadvies voor grote delen van Noord-Italië aangescherpt.
Het aantal besmettingen in Italië is opgelopen naar 9172. Er zijn 463 patiënten overleden. Italië is het zwaarst getroffen land buiten China.
Mustafa Marghadi
@mousmar
BREEK: Heel Italië nu een ‘rode zone’. Alle maatregelen die gelden voor Lombardije en de 14 provincies eromheen, gelden nu voor heel het land.
15 minuten geleden
[ Voor 50% gewijzigd door TIGER1125 op 09-03-2020 21:59 ]
Mjah. Meer dan een kwart van de bevestigde coronagevallen is niet herleidbaar*, dus "geen contact met een bekend geval" zegt niet veel.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Hoe groot is de kans dat ze corona hebben als ze met niemand die onder de loep van de GDD ligt contact hebben gehad ?
* Of is de bron nog onbekend
[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 09-03-2020 21:59 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ja want je bent niet echt te volgen, lijkt me meer een emotionele uitleg worden.
uit dat artikel: "Details about how the drive-thru project in Germany works or how many stations there will be in Germany are unclear. "IIn Duitsland hebben ze drive throughs om te testen.
Ik denk dat jij leest dat het een soort McD fastfood test is. Ik denk dat het een manier is om testen die vooraf aangewezen zijn makkelijk af te kunnen nemen met de minste kans op kruisbesmetting.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tevens zegt onze viroloog van dienst Marc Van Ranst, dat er wellicht 10x meer mensen rondlopen met het virus, dan er reeds bevestigd zijn. Dit met enige waarborg, daar hij zich baseert op andere epidemieën waarvan werd getest op antilichamen bij grote groepen achteraf.
Situatie in België is als volgt;
- Er worden enkel testen uitgevoerd waar nodig, de reagentia stock is bijna door en daarom is het zwaar triëren (enkel mensen met zware symptomen en directe connectie met risicogebieden, worden getest)
- Morgen verwachten we een piek met besmette gevallen, daar de testen binnenkomen van iedereen die maandag naar de dokter is gegaan (en dus niet in het weekend is gegaan)
- Artsen denken eraan om speciale Corona wachtposten op te zetten om mensen te kunnen opvangen die denken de ziekte te hebben.
- Een drive-in zou hier ook komen voor consultaties/testen te doen
- Er zijn heel wat mondmaskers besteld zijn door de overheid die één van de volgende dagen zou toekomen (Vooral voor verzorgend personeel).
- België blijft voorlopig in versterkte fase 2 van het risicobeheersplan waarbij getracht wordt de verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Na een nieuw overleg van de experten van de Risk Management Group (RMG) zal dinsdag een vergadering van de Nationale Veiligheidsraad plaatsvinden. Ook de ministers-presidenten zullen die vergadering bijwonen.
01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
07/03/2020: 169 (+60)
08/03/2020: 200 (+31)
09/03/2020: 239 (+39)
Prima te volgen, hang er geen persoonlijke kwalificatie aan.franssie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:59:
Ja want je bent niet echt te volgen, lijkt me meer een emotionele uitleg worden.
Om zelf thuis te werken terwijl de rest van je collega's er wel gewoon zijn voelt ook raar. Ik denk dat ik morgen gewoon ga
Deze man moest zijn dode zus maar in bed bewaren: https://www.hln.be/nieuws...mand-helpt-ons~ac4d81f40/Dennis1812 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:59:
Geen begranissen meer in Italië. Iemand een idee wat ze met alle lijken doen? Bewaren ze alles en bouwen ze vriezer hotels o.i.d? Of zonder familie/naasten erbij? Want dat zou erg zuur zijn.
"waar mogelijk"ikt schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:01:
Tsja, hoe zwaar is dat verzoek in Brabant om thuis te gaan werken? "Als dat kan" etc. etc. is nogal erg losjes. Ik denk niet dat men zich er veel van aantrekt.
Om zelf thuis te werken terwijl de rest van je collega's er wel gewoon zijn voelt ook raar. Ik denk dat ik morgen gewoon ga
Dus als je thuis kán werken zou ik het gewoon doen, maar als dat geen mogelijkheid is, of je kan je werk onvoldoende uitvoeren zou ik naar werk gaan.
Maar áls je je werkzaamheden net zo goed thuis als op werk kan doen en je gaat vooral voor het sociale element en de gratis koffie, dan zou ik gewoon thuisblijven
Edit: Waarschijnlijk betere koffie ook
Heb je het artikel ook gelezen?XWB schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:02:
[...]
Deze man moest zijn dode zus maar in bed bewaren: https://www.hln.be/nieuws...mand-helpt-ons~ac4d81f40/
De begrafenisondernemer eiste een coronatest vooraleer het lichaam op te halen. Ondertussen moest zijn zus dood in bed blijven liggen. De hulpdiensten zijn pas uren later teruggekomen om zijn zus te testen.
Ik haal hieruit dat na elke uren alsnog de fout hersteld is. Niet netjes natuurlijk, maar het zal een beetje druk en nieuw zijn ook.De orde van begrafenisondernemers heeft zich ondertussen wel al geëxcuseerd en zegt dat het om een administratieve fout gaat. Wanneer zijn zus zal kunnen begraven worden, is nog niet bekend.
[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2020 22:08 ]
Als de daadwerkelijke besmettingsgraad 10 keer hoger ligt dan het aantal confirmed cases, dan betekent het ook dat de case fatality rate eerder 0,3% is en niet 3%.Waarez schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:01:
Zonet eerste dode slachtoffer in België gevallen (man van 74 jaar). Nog geen verdere info bekend.
Tevens zegt onze viroloog van dienst Marc Van Ranst, dat er wellicht 10x meer mensen rondlopen met het virus, dan er reeds bevestigd zijn. Dit met enige waarborg, daar hij zich baseert op andere epidemieën waarvan werd getest op antilichamen bij grote groepen achteraf.
Maar indien je dus werkzaam bent binnen de horeca, winkels anderszins dan supermarkten, vrije tijds gerelateerde activiteiten (attractieparken, musea, bioscopen), scholen of hogere onderwijsvormen heb je dus tijdelijk gewoonweg geen reden meer om naar het werk te gaan. Iedere vorm van clientèle in wat voor vorm dan ook is tenslotte weggevallen. Je hebt het toch al snel over meer dan een miljoen werknemers in Nederland bij wie je wel kunt stellen 'je mag nog gewoon naar het werk', maar waar dit gewoon niet van toepassing is.Basekid schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:50:
Z'n lockdown klinkt erger dan het is. Je mag nog gewoon naar werk en de supermarkt. Alleen vrijetijd besteding mag eigenlijk niet meer.
Tevens geldt voor overige werklocaties maar net wat wordt besloten door de (lokale) overheden, Italië is vrij mild. China heeft toch echt nog een stapje ingrijpender meerdere lokaties simpelweg gesloten. En dan zit je ook binnen meer industriële sectoren bijv. gewoon thuis.
Verwijderd
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.05.20030502v1
Clinical presentation and virological assessment of hospitalized cases of coronavirus disease 2019 in a travel-associated transmission cluster
Background: In coronavirus disease 2019 (COVID-19), current case definitions presume mainly lower respiratory tract infection. However, cases seen outside the epicenter of the epidemic may differ in their overall clinical appearance due to more sensitive case finding. Methods: We studied viral load courses by RT-PCR in oro- and nasopharyngeal swabs, sputum, stool, blood, and urine in nine hospitalized cases. Infectious virus was detected by cell culture. Active replication was demonstrated by analysis of viral subgenomic replicative intermediates. Serology including neutralization testing was done to characterize immune response. Results: Seven cases had upper respiratory tract disease. Lower respiratory tract symptoms seen in two cases were limited. Clinical sensitivity of RT-PCR on swabs taken on days 1-5 of symptoms was 100%, with no differences comparing swab and sputum samples taken simultaneously. Average viral load was 6.76x10E5 copies per swab during the first 5 days. Live virus isolates were obtained from swabs during the first week of illness. Proof of active viral replication in upper respiratory tract tissues was obtained by detection of subgenomic viral RNA. Shedding of viral RNA from sputum outlasted the end of symptoms. Seroconversion occurred after about one week. Conclusions: The present study shows that COVID-19 can often present as a common cold-like illness. SARS-CoV-2 can actively replicate in the upper respiratory tract, and is shed for a prolonged time after symptoms end, including in stool. These findings suggest adjustments of current case definitions and re-evaluation of the prospects of outbreak containment.
Was nog aan het bewerken. Nogmaals, niet netjes, maar drukte en nieuwe situatie zal niet mee helpen.XWB schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:06:
[...]
Dus als je geen test laat uitvoeren blijft het lijk maar liggen.
Overigens kan het hier in NL op een gemiddelde zondagavond ook wel even duren voordat de begrafenis ondernemer er is.
@Verwijderd @franssie Dit gaat over Brabant. Daar moet iedereen met een kuchje binnen blijven.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Zijn ze te ziek om voor de klas te kunnen staan ? Ze kunnen toch maatregelen nemen zoals afstand bewaren , niezen in de elenboog, geen handen geven etc. Hoe groot is de kans dat ze corona hebben als ze met niemand die onder de loep van de GDD ligt contact hebben gehad ?
En als ze je wel gaat testen en ze voelen zich 5 dagen later ziekjes en gaan weer twijfelen ? zon test is en blijft namelijk maar een moment opname
SARS-CoV-2 can actively replicate in the upper respiratory tract, and is shed for a prolonged time after symptoms end, including in stool.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:10:
Maar weer even wat meer inhoudelijks ipv van gechargeerde mening over hoe goed/slecht het RIVM overheid het wel of niet doet.
Clinical presentation and virological assessment of hospitalized cases of coronavirus disease 2019 in a travel-associated transmission cluster
[...]
Vrij relevant punt.
Omdat de kennis over het virus nog in ontwikkeling is, en wat we wel weten al zorgelijk genoeg is, was dus altijd al het argument van nogal wat mensen om proactief van het 'ergste' geval uit te gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2020 22:16 ]
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Niet mee oneens... Dat gezegd, als je nu al ziet hoe men hier op reageert, denk ik niet dat dit met meer communicatie opeens 'beter' wordt. Dan gaan mensen echt helemaal los...gws24 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:11:
Groot kritiek punt op de persconferentie is wel dat ze niet meer tijd nemen om vragen die leven te beantwoorden zoals die hier in dit topic voorbij komen (bv hoeveel wordt er getest, waarom wordt niet iedereen getest, hoeveel testen per dag, waarom mogen mensen na 24 uur al naar huis etc etc etc). Sowieso kan de communicatie zo veel beter op alle soorten media.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:10:
Maar weer even wat meer inhoudelijks ipv van gechargeerde mening over hoe goed/slecht het RIVM overheid het wel of niet doet.
[...]
Is "prolonged time" < 24h? Lijkt me geen slimme zet om mensen "genezen" te achten 24 uur nadat ze "beter" zijn, terwijl ze nog gewoon het virus kunnen verspreiden...is shed for a prolonged time after symptoms end
Edit:
10 dagen nadat je het merkt, ben je al "goed" voor thuisisolatie, omdat verspreiding beperkt is.Based on the present findings, early discharge
with ensuing home isolation could be chosen
for patients who are beyond day 10 of symptoms with less than 100,000 viral RNA copies per
ml of sputum.
[ Voor 19% gewijzigd door ikt op 09-03-2020 22:22 ]
Verwijderd
PDF even dowloaden heHelp!!!! schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:14:
[...]
SARS-CoV-2 can actively replicate in the upper respiratory tract, and is shed for a prolonged time after symptoms end, including in stool.
Vrij relevant puntje.
To understand infectivity, live virus isolation was attempted on multiple occasions from
clinical samples (Figure 1 D). Whereas virus was readily isolated during the first week of
symptoms from a significant fraction of samples (16.66% in swabs, 83.33% in sputum
samples), no isolates were obtained from samples taken after day 8 in spite of ongoing high
viral loads.
ja e ik hoop dat ze dat doen. Niet alleen de test-capaciteit is beperkt maar ook de ziekenhuis capaciteit. Hoe meerr mensen zelf hun contacten beperken. hoe minder snel het virus zich kan verspreiden. Testen voegt daar niet heel veel aan toe. Ook omdat na een test iemand alsnog besmet kan worden dus dan zou je dagelijks moeten testen. Maar dat is echt al vaak aan bod gekomen in dit topic.Cobb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:12:
[...]
@Verwijderd @franssie Dit gaat over Brabant. Daar moet iedereen met een kuchje binnen blijven.
Testen zijn nuttig voor de statistiek en het algemene beeld, en om de ergste verspreiders te vinden. Op persoonsniveau heeft het weinig nut.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Helemaal waar, maar als ik lockdown hoor denk je eerder aan OV dat stopt en binnen blijven. Is misschien meer de vertaling of de media berichten dan de daadwerkelijke sociale impact.psychodude schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:07:
[...]
Maar indien je dus werkzaam bent binnen de horeca, winkels anderszins dan supermarkten, vrije tijds gerelateerde activiteiten (attractieparken, musea, bioscopen), scholen of hogere onderwijsvormen heb je dus tijdelijk gewoonweg geen reden meer om naar het werk te gaan. Iedere vorm van clientèle in wat voor vorm dan ook is tenslotte weggevallen. Je hebt het toch al snel over meer dan een miljoen werknemers in Nederland bij wie je wel kunt stellen 'je mag nog gewoon naar het werk', maar waar dit gewoon niet van toepassing is.
Tevens geldt voor overige werklocaties maar net wat wordt besloten door de (lokale) overheden, Italië is vrij mild. China heeft toch echt nog een stapje ingrijpender meerdere lokaties simpelweg gesloten. En dan zit je ook binnen meer industriële sectoren bijv. gewoon thuis.
Persoonlijk en ongefundeerd snap ik niet wat je denkt te bereiken met deze actie. Mensen gaan nog steeds overal naar toe hiermee.
Wat betekent dit? High viral load maar geen isolates?
Dan kan je misschien beter relevantere stukken quoten he
Verwijderd
Wel virus RNA maar geen "live" virus welke kunnen infecteren.MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:23:
[...]
Wat betekent dit? High viral load maar geen isolates?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 22:37 ]
Nouja, niet naar sport, musea, trouwerijen, etc, etc.Basekid schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:20:
[...]
Helemaal waar, maar als ik lockdown hoor denk je eerder aan OV dat stopt en binnen blijven. Is misschien meer de vertaling of de media berichten dan de daadwerkelijke sociale impact.
Persoonlijk en ongefundeerd snap ik niet wat je denkt te bereiken met deze actie. Mensen gaan nog steeds overal naar toe hiermee.
Mensen zullen minder op een kluitje zitten.
Het is toch een vorm van social distancing.
Bep wordt zelfs hier gepost door sommigen, en ik denk dat de link hier voldoende inzicht geeft in de denkwijze van dit type mens en alles wat hij gelijk geeftsimons schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:55:
[...]
Dat niet alleen, alsof Bep op Twitter de maat is en men daardoor geleid wordt....
Amaze86 in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"
Ik zie hln.be al een paar keer langskomen. Zonder op het specifieke artikel in te gaan denk ik dat het goed is even te noemen dat hun reputatie wat betreft sensatie zo'n beetje die van de telegraaf in het kwadraat is en soms zitten er ook artikelen tussen waarbij hun bron op z'n zachts gezegd nogal twijfelachtig is.XWB schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:02:
[...]
Deze man moest zijn dode zus maar in bed bewaren: https://www.hln.be/nieuws...mand-helpt-ons~ac4d81f40/
Nogmaals: ik heb het niet specifiek over het artikel dat je post. Maar de krant is in Nederland niet zo bekend, en als algemene suggestie wil ik toch graag even benadrukken dat bij deze krant in de regel een extra fact check verstandig kan zijn.
Mijn bedrijf heeft een tijdje geleden Japan op de no-businessreislijst gezet, maar ondertussen zijn in de landen rondom Nederland al flink meer besmettingen, en Nederland zelf lijkt er straks voorbij te gaan, mocht de groei constant blijven.
[ Voor 4% gewijzigd door ikt op 09-03-2020 22:36 ]
Eh ja in Duitsland hebben ze dat dus wel goed voor elkaar.franssie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:59:
[...]
[...]
uit dat artikel: "Details about how the drive-thru project in Germany works or how many stations there will be in Germany are unclear. "
Ik denk dat jij leest dat het een soort McD fastfood test is. Ik denk dat het een manier is om testen die vooraf aangewezen zijn makkelijk af te kunnen nemen met de minste kans op kruisbesmetting.
Filmpje hier:
https://www.nu.nl/279515/...rive-thrutestcentrum.html
In meerdere plaatsen in het zuidwesten van Duitsland zijn drive-thru's geopend waar getest wordt op het coronaviru
5 minuten voor de test en dan 12 tot 24 uur wachten thuis op de uitslag.
Dat kunnen ze hier ook in NL doen voor zorgpersoneel en leraren in Brabant.
Dan kunnen diegenen met een negatieve test weer snel aan het werk.
@Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 09-03-2020 22:40 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.