[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.087 views

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Door de komma na de zin over de symptomen lijkt het op een opsomming van OF. Vandaar ook dat ik nu opheldering zoek van hey, hanteert nu de school regels van Brabant of de rest van NL.
Ohhh, je las het als
1. bij verkoudheidsklachten of verhoging/koorts
2. wanneer contact is geweest met een patiënt met het coronavirus
3. wanneer u in een gebied bent geweest waar veel patiënten zijn met het nieuwe coronavirus

Ja, ik zie wel hoe je dat kan lezen.
Dat lijkt mij onnodige ambiguïteit. Slordig opgesteld.
Kan ook zijn dat ik het daardoor dus verkeerd lees!

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 10:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:43
Ik wil dit zo graag bij iedereen onder de neus drukken die zegt, het is maar een griepje... Zelfde verhalen zag je destijds ook uit China komen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12 22:27
Tja hetzelfde thema komt steeds terug hier; zijn we te relaxt/laks/onbezorgd, of nemen we de gepaste maatregelen?

Daarbij komt dat we natuurlijk niet in een vacuum leven, en zien (en hopelijk leren) van andere landen. Echter kan ik me voorstellen dat je niet elke situatie 1 op 1 met elkaar kan vergelijken.

Lastige puzzel!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Ohhh, je las het als
2. wanneer contact is geweest met een patiënt met het coronavirus
3. wanneer u in een gebied bent geweest waar veel patiënten zijn met het nieuwe coronavirus

Ja, ik zie wel hoe je dat kan lezen. Dat lijkt mij onnodige ambiguïteit. Slordig opgesteld.
Juist, daarom heb ik dat ook even in een reactie gezet naar de school en om opheldering gevraagd.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36

Stoney3K

Flatsehats!

anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Ohhh, je las het als
Maar hoe definiëer je die precies? Als ik af en toe moet niezen of een kriebeltje in mijn keel heb, maar thuisblijven?

Want dan kun je beter heel Nederland preventief dicht gooien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• JeroenNietDoen
Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:00:
[...]

Maar hoe definiëer je die precies? Als ik af en toe moet niezen of een kriebeltje in mijn keel heb, maar thuisblijven?

Zoals die man het gister op de persco toelichtte, vond ik trouwens goed dat ze de symptomen uitlegden, acute luchtwegklachten zoals snottteren, hoesten, keelpijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Zoals die man het gister op de persco toelichtte, vond ik trouwens goed dat ze de symptomen uitlegden, acute luchtwegklachten zoals snottteren, hoesten, keelpijn.
Ja dat heb ik al vanaf november. Los van de keelpijn.
Al mijn vrienden met kinderen hebben hier al jaren last van... Ik vind het ook nogal 'interpretabel'.
Koorts kun je in ieder geval nog meten.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 19:59
Teijgetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:25:
[...]
Of zoals ze van ongedierte zeggen, "als je er één ziet, heb je er tien", dit lijkt me prima opgaan voor een virus dat snel muteert en snel overdraagbaar wordt.
Hoe kun je dan nu goedpraten testen te gaan verminderen en alleen nog bij duidelijke gevallen te doen vanwege te weinig tests beschikbaar?
Hebben ze bij het RIVM geen boerenklompen?

Imo moet Rutte sowieso gewoon ballen tonen en een noodverordening afkondigen, zodat Covid-19-maatregelen wat minder vrijblijvend zijn in de ogen van "het volk".
In Italië is het al oorlog in de ziekenhuizen qua werkdruk, Italië is nu al totaal in lock-down, die zagen in dat hun aanpak niet werkte.
Dat zie ik hier ook wel gebeuren over een week of twee, wanneer er door dit slappe beleid niets meer te isoleren valt en Nederland in lock-down gaat.

Hopelijk vinden ze snel een kuur of vaccin, anders zie ik het somber in.
Ik heb het idee dat de virologen berekend hebben dat dit virus in principe niet te stoppen is. Daarom, om de kosten en economische schade te beperken wordt het beleid uitgevoerd zoals het is.

Als Software Engineer heb je vast wel binaire bomen en grafentheorie gehad. Volgens mij is virusverspreiding vergelijkbaar. Het verspreid zich exponentieel en het aantal nodes wordt zo groot dat er geen containment meer mogelijk is.

Zelfs als in Wuhan 0 besmette mensen meer zijn, is het met hun aanpak nog steeds niet opgelost. Als iedereen weer vrij naar buiten mag en aan het werk gaat, dan hoeft er vanuit het buitenland maar één besmet persoon binnen te komen en het begint weer opnieuw. Bovendien is de bron van het virus nog niet gevonden.

Betref een vaccin: Dit kan niet gemaakt worden omdat het virus continu muteert. Muteert het griepvirus elk jaar, het SARS-CoV-2 virus lijkt dit om de aantal vertakkingen te doen.

Bovendien, als Israël over twee weken met een vaccin zou komen, zou ik goed nadenken deze te laten injecteren omdat het normaalgesproken er twee to vijf jaar aan tests overheen gaat om een vaccin veilig te verklaren.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:43
[...]

1x hoesten is wat anders dan duidelijke klachten te hebben. Heb je koorts? of moet je regelmatig hoesten? of ben je kortademig? Blijf dan gewoon voor de zekerheid thuis todat het over is. Een flink deel van deze mensen kan gewoon thuis werken, en de rest meld zich ziek.

Ja dat kost geld, ja dat heeft een kleine impact op de economie, echter minder dan de impact wat een echte uitbraak heeft op de economie en mensenlevens(zie italie) .
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:04:
[...]

Al mijn vrienden met kinderen hebben hier al jaren last van... Ik vind het ook nogal 'interpretabel'.
Ja snap ik. In een ideale situatie zou je een test aanvragen en weten of je besmet bent.
Laat ik het omdraaien, stel dat er een kleine kans is dat je besmet bent. Wil jij het op je geweten hebben dat je jouw vrienden en familie besmet?

[ Voor 27% gewijzigd door R.van.M op 10-03-2020 10:08 ]

• anandus
  • Niet online
[...]

Er is een verschil tussen een kriebeltje in je keel en moeten hoesten vanwege (opkomende) verkoudheid/griep, ik mag hopen dat je dat zelf ook wel inziet :P

Af en toe niezen zou ik wel als klacht aanmerken, volgens mij is het nog niet heel erg hooikoortsseizoen en met al die regen zijn de pollen die er zijn wel neergeslagen.
Tenzij je in een peperopslagplaats werkt ofzo, dan is het een ander verhaal :P

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 10:07 ]

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Bron KNMP

1: Het RIVM adviseert alleen mondmaskers voor medisch personeel. Voor niet-virulente personen wordt het gebruik van mondmaskers niet geadviseerd. Het dragen van de mondmaskers lijkt in de openbare ruimte geen meerwaarde te hebben boven een goede hoest- en handhygiëne (zie verderop) en het bewaren van afstand tot personen die virulent zijn.

2:Het NHG adviseert voor personen die (mogelijk) virulent zijn om een chirurgische mondmaskers te dragen. Deze maskers zijn nuttig ter reductie van verspreiding van speekseldruppels of luchtwegsecreties van de besmettelijke persoon naar zijn omgeving. Van belang is dat de mondmaskers goed over de neus en mond sluiten en geen kieren tussen masker en huid zijn.

Tijdens de technische briefing van 4 maart dezer, werd er op een vraag over mondkapjes als antwoord gegeven door directeur RIVM dat ze wel zin hebben maar de vrees was/is voor tekorten voor medisch personeel.

Type IIR bedoelt ter bescherming tegen het spatten van lichaam vochten en type II ademhaling masker maar waar er geen risico bestaat op spatten van lichaamsvloeistoffen.

Beide type worden door mijn vrouw gebruikt in haar praktijk.

https://www.abena.nl/infe...ie/producten/mondmaskers/

De stelling dat ze niet werken, geen snars helpen of geen nut hebben is een aanname, zonder fundament.

Er was is vrees dat ze voor medisch personeel niet meer beschikbaar zijn. Daarom zie je dat apothekers ze niet meer te koop aanbieden.

Persoonlijk betreur ik het dat er geen eensluidend advies is gegeven over het dragen van mondkapjes. Nu liggen er grote aantallen nutteloos, terwijl ze (hoe klein dan ook) een bijdrage kunnen leveren om verspreiding te beperken.

Het moge toch duidelijk zijn dat ze in China (waar het een algemeen straatbeeld is) niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Nu durven de mensen ze niet te dragen omdat ze bang voor eventuele reacties.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Geert1976 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:53:
[...]

ik lees het als een verslag van een arts die zich helemaal het schompes werkt, hoogstwaarschijnlijk zwaar overwerkt. Ziet ellende in zijn ziekenhuis die hij normaliter niet tijdens een 'normale' werkweek meemaakt.

Ik vermoed dat de werkdruk in ziekenhuizen, met name in het gebied Lombardije, immens hoog is. En dan vind ik het persoonlijk niet vreemd dat een arts op deze manier zijn frustraties van zich afschrijft.

Maar goed, dat is makkelijk typen vanachter mijn laptop sippend aan een koffie.
Ik lees 200% werkdruk. Ik lees dat mensen met andere zaken zoals beroertes en een trauma geen behandeling meer krijgen.
Dit is gewoon verschrikkelijk dat je dit over een land in de EU moet lezen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:05:

[...]

Ja snap ik. In een ideale situatie zou je een test aanvragen en weten of je besmet bent.
Laat ik het omdraaien, stel dat er een kleine kans is dat je besmet bent. Wil jij het op je geweten hebben dat je jouw vrienden en familie besmet?
Dat geeft nog steeds een onwijze schijnveiligheid.
Stel dat ik in November was getest en negatief was bevonden. Had ik dan nu zeker geweten het niet te hebben?
Moet ik vanaf November in dit geval al vijf maanden binnen blijven?
En dan maar elke week (?) testen?

Goed, in november was er nog weinig te testen; maar half feb is ook al vier weken geleden.

Ik zie serieus niet in hoe we dit veilig gaan krijgen?

• JeroenNietDoen
[...]

Ja, de klachten zijn identiek en voorheen zou je daar niet voor thuisblijven. Echter zijn door de overheid en het RIVM maatregelen genomen die dat overlappen.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:09:
[...]

Ik lees 200% werkdruk. Ik lees dat mensen met andere zaken zoals beroertes en een trauma geen behandeling meer krijgen.
Dit is gewoon verschrikkelijk dat je dit over een land in de EU moet lezen.
dat ook ja.

Ik heb daarom enorm veel moeite met een uitspraak die hier wordt gemaakt; ''vooral veel paniek en weinig inhoud''.

Met zo'n uitspraak ben je dan voor mij persoonlijk een armleuning expert pur sang (en dan laat ik compleet gevoelloos nog even weg)

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 10-03-2020 10:13 ]

• anandus
  • Niet online
Adlermann schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:22:
[...]

Lol aansteller, die maskers helpen heen zak...
Bron?
Ik lees hierboven (welke deze link citeert) namelijk iets anders ;)

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 10:13 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12 21:07
Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:41:
Ik ben dan nog steeds benieuwd hoeveel ziekenhuizen/bedden Lombardije heeft per 100k personen, vergeleken met Nederland bijvoorbeeld.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of ze 2x zoveel of 4x zo weinig bedden hebben in vergelijking met Nederland.
Dat is het rottige van exponentiële groei: Als het aantal patiënten die ziekenhuisopname nodig hebben iedere 2,6 dagen verdubbelt dan scheelt het maar enkele dagen totdat je 2x zo grote ziekenhuis ook vol zit.

Gezien de lange tijd van infectie tot ziekenhuisopname (ongeveer 2 weken) of de tijd tussen eerste symptomen en ziekenhuisopname (ongeveer een week) betekent het dat je pas over 1-2 weken het effect begint te zien.
Zelfs met een totale lockdown zoals ze in Wuhan deden.

Dus de komende week zullen de ziekenhuizen iedere dag meer patiënten binnen krijgen dan de dag ervoor.
Tenzij ze tegen iedereen zeggen dat ze maar thuis dood moeten gaan, dat kan ook een keuze zijn.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12 15:29
Maar lees ik hier nou dat ze je niet helpen als je ademnood hebt (dus niet intuberen) omdat ze de middelen niet hebben, en boven de 65 en jongeren met twee of meer aandoeningen niet helpen? ik kom er niet helemaal uit wat er nu precies staat.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• daan!
Mel33 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:15:
[...]

Maar lees ik hier nou dat ze je niet helpen als je ademnood hebt (dus niet intuberen) omdat ze de middelen niet hebben, en boven de 65 en jongeren met twee of meer aandoeningen niet helpen? ik kom er niet helemaal uit wat er nu precies staat.
Ja, die intuberen ze niet.
Misschien een neusbril met wat zuurstof.

• TecTo
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:12:
[...]
Bron?
Ik lees hierboven (welke deze link citeert) namelijk iets anders ;)
En als je goed leest.

1 lijkt het geen meerwaarde te hebben in openbare ruimtes.
2 Dragen heeft zin als je (mogelijk) virulent bent.

Dus ga je nu de straat op met een masker dan heb je weinig fantasie nodig......... 8)7

• JeroenNietDoen
Geert1976 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:12:
[...]

dat ook ja.

Ik heb daarom enorm veel moeite met een uitspraak als ''vooral veel paniek en weinig inhoud''.

Met zo'n uitspraak ben je dan voor mij persoonlijk een armleuning expert pur sang (en dan laat ik compleet gevoelloos nog even weg)
Het punt is wel dat iemand op twitter dat post namens een ander. We moeten dus maar aannemen dat iemand op een anoniem platform als twitter de waarheid spreekt.

• anandus
  • Niet online
TecTo schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:17:
[...]

En als je goed leest.

1 lijkt het geen meerwaarde te hebben in openbare ruimtes.
2 Dragen heeft zin als je (mogelijk) virulent bent.

Dus ga je nu de straat op met een masker dan heb je weinig fantasie nodig......... 8)7
Het heeft géén zin om te dragen om jezelf te beschermen tegen besmetting, maar wél tegen het verspreiden.
Even ter verduidelijking.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

TecTo schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:08:
Bron KNMP

1: Het RIVM adviseert alleen mondmaskers voor medisch personeel. Voor niet-virulente personen wordt het gebruik van mondmaskers niet geadviseerd. Het dragen van de mondmaskers lijkt in de openbare ruimte geen meerwaarde te hebben boven een goede hoest- en handhygiëne (zie verderop) en het bewaren van afstand tot personen die virulent zijn.

2:Het NHG adviseert voor personen die (mogelijk) virulent zijn om een chirurgische mondmaskers te dragen. Deze maskers zijn nuttig ter reductie van verspreiding van speekseldruppels of luchtwegsecreties van de besmettelijke persoon naar zijn omgeving. Van belang is dat de mondmaskers goed over de neus en mond sluiten en geen kieren tussen masker en huid zijn.

Tijdens de technische briefing van 4 maart dezer, werd er op een vraag over mondkapjes als antwoord gegeven door directeur RIVM dat ze wel zin hebben maar de vrees was/is voor tekorten voor medisch personeel.

Type IIR bedoelt ter bescherming tegen het spatten van lichaam vochten en type II ademhaling masker maar waar er geen risico bestaat op spatten van lichaamsvloeistoffen.

Beide type worden door mijn vrouw gebruikt in haar praktijk.

https://www.abena.nl/infe...ie/producten/mondmaskers/

De stelling dat ze niet werken, geen snars helpen of geen nut hebben is een aanname, zonder fundament.

Er was is vrees dat ze voor medisch personeel niet meer beschikbaar zijn. Daarom zie je dat apothekers ze niet meer te koop aanbieden.

Persoonlijk betreur ik het dat er geen eensluidend advies is gegeven over het dragen van mondkapjes. Nu liggen er grote aantallen nutteloos, terwijl ze (hoe klein dan ook) een bijdrage kunnen leveren om verspreiding te beperken.

Het moge toch duidelijk zijn dat ze in China (waar het een algemeen straatbeeld is) niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Nu durven de mensen ze niet te dragen omdat ze bang voor eventuele reacties.
Zie hier voor de wetenschappelijke onderbouwing:
TheBorg in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:30

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESvL7gfX0AIDQ-j?format=png&name=large

[ Voor 24% gewijzigd door basvn op 10-03-2020 10:20 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:41:
Ik ben dan nog steeds benieuwd hoeveel ziekenhuizen/bedden Lombardije heeft per 100k personen, vergeleken met Nederland bijvoorbeeld.
Italie als geheel heeft 12,5 Intensive Care bedden per 100k bevolking tegenover 6,4 in Nederland. Gezien het een relatief rijker deel van het land is zal het ietsje hoger zijn in Lombardije.

https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-012-2627-8

And to think they once said that computers would take away jobs.

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Het punt is wel dat iemand op twitter dat post namens een ander. We moeten dus maar aannemen dat iemand op een anoniem platform als twitter de waarheid spreekt.
Bij deze dan een wat betrouwbaardere bron die het wat minder paniekerig rapporteert, maar stiekem hetzelfde zegt:

https://www.bloomberg.com...als-toward-breaking-point

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:43
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Er zijn genoeg bronnen, ook uit de eerste hand die de situatie in de ziekenhuizen in lombardije bescrhijven.
https://www.trouw.nl/buit...aat-op-instorten~bd83eba5

Er staat inderdaad niet bij dat ze patienten boven de 65 niet behandelen, maar je kan natuurlijk tussen de regels doorlezen dat ze de capaciteit niet meer hebben om iedereen met de juiste behandeling te voorzien. Voor zulke situaties ligt er een plan klaar (triage) waarbij je de beperkte middelen inzet op een manier dat je de meeste mensen kan redden. 1+1=2

Verwijderd

[...]

Dan wordt het tijd dat je keer bij huisarts meld. Ook de vraag hoe met hygiëne gesteld is gezien je constant ziek bent.

• anandus
  • Niet online
Paus spoort priesters aan bij zieken langs te gaan
De paus heeft priesters opgeroepen een bezoek te brengen aan mensen die besmet zijn met het coronavirus. Italië kondigde gisteren juist reisbeperkingen aan voor het hele land om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

"Laat ons bidden tot de Heer, ook voor onze priesters", sprak de paus in de ochtendmis. "Dat zij de moed mogen hebben eropuit te gaan en de zieken de kracht van Gods woord en de eucharistie te brengen, en de gezondheidswerkers en vrijwilligers te vergezellen bij het werk dat zij doen."
Gelukkig vallen een hoop priesters niet in een risicogroep ofzo :X
Naast het feit dat het gewoon mogelijke verspreiding in de hand werkt

Wat is er mis met een beetje facetimen? De paus streamt toch ook z'n toespraken nu?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wel opvallend dat er nog een enkel geval van besmetting gemeld is in de ontwikkelingslanden zoals in Midden-Afrika. Overleeft het virus daar niet door de warmte?

• anandus
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Wel opvallend dat er nog een enkel geval van besmetting gemeld is in de ontwikkelingslanden zoals in Midden-Afrika. Overleeft het virus daar niet door de warmte?
Waarschijnlijk ook gewoon te weinig tests ;)
Ze zijn aan het opschalen, maar twee weken geleden waren er twee laboratoria op het continent die konden testen op corona (in Senegal en Zuid-Afrika, geloof ik).

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 10:24 ]

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aangezien m'n dochter nog steeds niet welkom is op het kinderdagverblijf wegens haar eenmalige snotneus, moeten klanten maar naar mij komen in plaats van ik naar hen. :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Volvotips.com

• TecTo
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
[...]
Het heeft géén zin om te dragen om jezelf te beschermen tegen besmetting, maar wél tegen het verspreiden.
Even ter verduidelijking.
Wellis nietes heeft geen zin. Zo ook dat je niet kunt beweren dat ze niet beschermen tegen ontvangen maar wel tegen verspreiding. Beetje raar.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:46

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Dan wordt het tijd dat je keer bij huisarts meld. Ook de vraag hoe met hygiëne gesteld is gezien je constant ziek bent.
Jij hebt zeker geen kleine kinderen op een kinderdagverblijf/basisschool ;)

Vaak bu'j te bang!

• anandus
  • Niet online
TecTo schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:25:
[...]

Wellis nietes heeft geen zin. Zo ook dat je niet kunt beweren dat ze niet beschermen tegen ontvangen maar wel tegen verspreiding. Beetje raar.
Huh? Ik verduidelijk jouw post alleen maar :)
Ik beweer het niet, het staat in wat jij citeert.

We zijn wereldnieuws :P
Dutch PM tells the nation not to shake hands, then instantly forgets

[ Voor 50% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 10:28 ]

Verwijderd

Bart-Willem schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:24:
Aangezien m'n dochter nog steeds niet welkom is op het kinderdagverblijf wegens haar eenmalige snotneus, moeten klanten maar naar mij komen in plaats van ik naar hen. :+

***members only***
Dus je spreekt mensen die inzicht hebben op RIVM beleid, welke als advies afgegeven hebben thuis te werken in Brabant, die jou dan wel fysiek komen opzoeken in Eindhoven, terwijl je dochter klachten vertoond. :P

Beetje hearsay borrelpraat dit. Dat Brabant op slot een optie is kan iedereen wel bedenken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-tom-562 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:26:
[...]

Jij hebt zeker geen kleine kinderen op een kinderdagverblijf/basisschool ;)
Ik ook niet, maar letterlijk al mijn vrienden wel. En dat in verschillende leeftijden en verschillende opvangen. :)

@Verwijderd
Ben ook echt niet ziek of ziek geweest. Maar af en aan wat snotteren en af en toe een kuchje, tsjah... Tis winter zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 10:30 ]

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:27
België heeft iets van een 40.000-44.000 acute ziekenhuisbedden (een overschot dat oploopt tussen de 7000-9000 bedden). Momenteel hebben we hiermee 35-38 bedden per 100.000 inwoners. Een grote luxe, maar geen idee hoe dit in verhouding staat met het aandeel beademingsapparatuur.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Beetje hearsay borrelpraat dit. Dat Brabant op slot een optie is kan iedereen wel bedenken.
Ik ben eens heel benieuwd in hoeverre dat ook te doen is. Want als 'op slot' betekent dat niemand meer boodschappen mag doen, dan kun je natuurlijk moeilijk alles laten bezorgen. Die Picnic-karretjes groeien nu eenmaal niet aan bomen.

• Basekid
omdat ze nu doorhebben dat corona mogelijk besmettelijk is voordat je symptomen hebt
Dit is nog steeds gewoon niet waar:

In a press briefing on March 3, WHO Director-General Dr. Tedros emphasized that “this virus is not SARS, it’s not MERS, and it’s not influenza. It is a unique virus with unique characteristics.”

“Both COVID-19 and influenza cause respiratory disease and spread the same way, via small droplets of fluid from the nose and mouth of someone who is sick,” he said. “However… COVID-19 does not transmit as efficiently as influenza, from the data we have so far. With influenza, people who are infected but not yet sick are major drivers of transmission, which does not appear to be the case for COVID-19.”

While media reports have widely circulated fears that asymptomatic people are silently spreading COVID-19 around communities and countries, there is little data to back that up. In fact, asymptomatic cases appear rare and potentially misclassified.

https://arstechnica.com/s...-to-the-coronavirus/2/#h4

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-12 11:07
Tja geen herleidbare besmettingsborn is niet zo gek als een groot deel niet getest word.

Mijn ex is na het carnavallen net als haar vriend flink grieperig geweest. (en nog steeds hoesten etc.)
Mijn dochter heeft sinds gister koorts hoesten e.d. maar niet in contact geweest met iemand die positief getest is dus word niet getest.
Hier heb je Amoxicilline voor de longontsteking en houdoe he.

Dus ehm..
Tja.

Er is dus een redelijk kans dat ze het wel heeft. Maar weet het niet zeker omdat ze ondanks de symptomen (die ineens op zijn komen zetten) niet getest word. Dus mocht ik of iemand anders die in cotact met haar is geweest ziek worden krijgen we het zelfde.
Zelfs als dan iemand verder in de lijn wel een keer getest word.
Dan heb je (mocht het zo zijn) een geval van we weten niet waarvandaan.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Ik ben eens heel benieuwd in hoeverre dat ook te doen is. Want als 'op slot' betekent dat niemand meer boodschappen mag doen, dan kun je natuurlijk moeilijk alles laten bezorgen. Die Picnic-karretjes groeien nu eenmaal niet aan bomen.
Brabant op slot zoals Milaan nu op slot is. Je mag niet naar buiten, naar binnen ten zeerste afgeraden, maar je mag wel gewoon de straat op als inwoner om boodschappen te doen.

Niet op slot als in, niemand mag zijn huis meer uit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:30:
[...]

In a press briefing on March 3, WHO Director-General Dr. Tedros emphasized that “this virus is not SARS, it’s not MERS, and it’s not influenza. It is a unique virus with unique characteristics.”

“Both COVID-19 and influenza cause respiratory disease and spread the same way, via small droplets of fluid from the nose and mouth of someone who is sick,” he said. “However… COVID-19 does not transmit as efficiently as influenza, from the data we have so far. With influenza, people who are infected but not yet sick are major drivers of transmission, which does not appear to be the case for COVID-19.”

While media reports have widely circulated fears that asymptomatic people are silently spreading COVID-19 around communities and countries, there is little data to back that up. In fact, asymptomatic cases appear rare and potentially misclassified.

Moet daar wel bij opgermerkt worden dat dat inmiddels een week oud is. Kan hard gaan momenteel. Zie onder andere artikel wat ik vanmorgen plaatste.

Verwijderd

Morelleth schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:31:
Tja geen herleidbare besmettingsborn is niet zo gek als een groot deel niet getest word.

Mijn ex is na het carnavallen net als haar vriend flink grieperig geweest. (en nog steeds hoesten etc.)
Mijn dochter heeft sinds gister koorts hoesten e.d. maar niet in contact geweest met iemand die positief getest is dus word niet getest.

Dus ehm..
Tja.

Er is dus een redelijk kans dat ze het wel heeft. Maar weet het niet zeker omdat ze ondanks de symptomen (die ineens op zijn komen zetten) niet getest word. Dus mocht ik of iemand anders die in cotact met haar is geweest ziek worden krijgen we het zelfde.
Zelfs als dan iemand verder in de lijn wel een keer getest word.
Dan heb je (mocht het zo zijn) een geval van we weten niet waarvandaan.
Het RIVM weet dit ook. Die zijn niet achterlijk. Laten we zeggen dat 2 miljoen Nederlanders "klachten" hebben, en de kans is 1% dat die van corona afkomen (als we de steekproef in de ziekenhuizen als representatief zien, wat waarschijnlijk niet is), dan is de kans dat jouw ex, of ik, of wie dan ook corona heeft 1%. Echter lopen er dan wel 20 duizend ongediagnostiseerde gevallen rond. Zels als je er een factor 10, 100 of 1000 vanaf haalt voor meetonzekerheid dan nog heb je een probleem. Maar je gaat dit niet kunnen voorkomen. Want je kan niet iedere Nederlander met klachten testen. Dus het enige wat je kan doen is de verspreiding proberen te vertragen en te rekken zodat je geen piekbelasting krijgt op de zorg en je achter de schermen maatregelen kan nemen.

• anandus
  • Niet online
Morelleth schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:31:

Dus ehm..
Tja.

Er is dus een redelijk kans dat ze het wel heeft.
En er is ook een redelijke kans dat het gewoon een griep is.
Sterker nog, die is groter.
Er zijn op dit moment ruim 8000 mensen met de 'gewone' griep.

De kans is er dat het corona is, maar het aantal vrij rondlopende coronapatiënten is een fractie van de vrij rondlopende influenzapatiënten.

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 10:38 ]

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-12 21:07

Jebus4life

BE User

Is het niet gewoon omgekeerd?
Als ik het juist lees zegt hij "het aantal doden wordt onderschat omdat enkel serieuze gevallen getest worden".
Mij lijkt het een pak logischer dat de doden de serieuze gevallen zijn, en de mensen die een griepachtig verloop hebben in veel gevallen gewoon onder de radar (kunnen) vliegen.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Verwijderd

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Wat ik een aannemelijkere theorie vind ipv de asymptomatische besmetting is dat de ernst van klachten en mortaliteit veel te hoog ingeschat wordt. Dat de mortaliteit in feite veel lager is en voor veel mensen de klachten niks meer dan een verkoudheid zijn. Die worden allemaal ondergeraporteerd waardoor enkel de hevige gevallen getest worden. Dan krijg je als resultaat dat het snel verspreid (groot gedeelte van de zieken heb je niet in oog), de mortaliteit lijkt enorm hoog (want je telt de mensen met weinig klachten niet mee) en je hebt nul grip op verspreiding.

Dat vind ik een aannemelijkere theorie welke de snelle verspreiding verklaard dan de asymptomatische besmetting.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Jebus4life schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Is het niet gewoon omgekeerd?
Als ik het juist lees zegt hij "het aantal doden wordt onderschat omdat enkel serieuze gevallen getest worden".
Mij lijkt het een pak logischer dat de doden de serieuze gevallen zijn, en de mensen die een griepachtig verloop hebben in veel gevallen gewoon onder de radar (kunnen) vliegen.
Dit is wat hij er zelf over zegt

Het blijft een kat en muis spel in dit geval..
Maar met meer als de beschikbare data, kunnen we niet doen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12 10:24
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:36:
[...]

Het RIVM weet dit ook. Die zijn niet achterlijk. Laten we zeggen dat 2 miljoen Nederlanders "klachten" hebben, en de kans is 1% dat die van corona afkomen (als we de steekproef in de ziekenhuizen als representatief zien, wat waarschijnlijk niet is), dan is de kans dat jouw ex, of ik, of wie dan ook corona heeft 1%. Echter lopen er dan wel 20 duizend ongediagnostiseerde gevallen rond. Zels als je er een factor 10, 100 of 1000 vanaf haalt voor meetonzekerheid dan nog heb je een probleem. Maar je gaat dit niet kunnen voorkomen. Want je kan niet iedere Nederlander met klachten testen. Dus het enige wat je kan doen is de verspreiding proberen te vertragen en te rekken zodat je geen piekbelasting krijgt op de zorg en je achter de schermen maatregelen kan nemen.
In andere landen zien je dat ze ook bekent maken hoeveel testen er zijn afgenomen. Hebben we deze data ook voor Nederland?
Interessant om te zien of de test capaciteit uitgebreid wordt.
Percentage aan positieve testen veranderd.
Verhouding van testen tov andere landen
Percentage van positieve testen tov andere landen?

Daarnaast blijf ik me toch een beetje verbazen de krampachtigheid waarmee testen worden afgenomen.
Mijn manager ligt thuis op bed met long ontsteking, vrouw ook. beide 30tigers. Maarja, geen contact met of in risico gebied geweest. Om een mogelijke brandhaard de kiem in te smoren zou je toch denken dat ze bij 1 van de 2 er wel een preventief testje tegen aan gooien... Meten is weten.

American Express vraagbaak

Verwijderd

basvn schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Dit is wat hij er zelf over zegt
[Twitter]

Het blijft een kat en muis spel in dit geval..
Maar met meer als de beschikbare data, kunnen we niet doen
Hoe langer het aanwezig is in een land, hoe minder de lichte gevallen geraporteerd worden ook. Het RIVM stelt ondertussen ook gewoon lichte gevallen met aannemelijk vermoeden corona niet meer te testen. Dus hoe groter het verspreid is en hoe groter het terkort aan testen, hoe minder lichte gevallen er geteld worden, hoe hoger de mortaliteit lijkt.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Wat ik een aannemelijkere theorie vind ipv de asymptomatische besmetting is dat de ernst van klachten en mortaliteit veel te hoog ingeschat wordt. Dat de mortaliteit in feite veel lager is en voor veel mensen de klachten niks meer dan een verkoudheid zijn. Die worden allemaal ondergeraporteerd waardoor enkel de hevige gevallen getest worden. Dan krijg je als resultaat dat het snel verspreid (groot gedeelte van de zieken heb je niet in oog), de mortaliteit lijkt enorm hoog (want je telt de mensen met weinig klachten niet mee) en je hebt nul grip op verspreiding.

Dat vind ik een aannemelijkere theorie welke de snelle verspreiding verklaard dan de asymptomatische besmetting.
Die indruk heb ik eigenlijk ook.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:37:
[...]
En er is ook een redelijke kans dat het gewoon een griep is.
Sterker nog, die is groter.
Er zijn op dit moment ruim 8000 mensen met de 'gewone' griep.

De kans is er dat het corona is, maar het aantal vrij rondlopende coronapatiënten is een fractie van de vrij rondlopende influenzapatiënten.
Om het nog niet te hebben over verkoudheid, wat waarschijnlijk nog eens een veelvoud is. En gewoon wat koorts en hoesten valt binnen verkoudheidssymptomen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Prima, case closed...

Je gaat nogal prat op de statistieken, maar het enige wat je daarmee bereikt is dat de 'noemer' van de cijfers verandert...
De daadwerkelijke situatie (als in; volle bedden, beschikbaarheid artsen en materiaal), verandert er geen snars mee.

@basvn Stephan Okhuizen zit achter datagraver account?

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 10:47 ]

• Basekid
Ik vind trouwens dat er in Nederland vrij weinig mensen zulke erge klachten hebben dat ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen, vergeleken met andere landen.

Hierbij bedoel ik dus de ratio thuis uitzieken ; opgenomen

Of lijkt dat maar zo?

[ Voor 22% gewijzigd door Basekid op 10-03-2020 10:48 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Hier meer aanleiding om aan te nemen dat je theorie klopt.

Paar uurtje koorts en weer beter.
Coronavirus patients say they had no idea they were ill

Het misterie is waarom sommige mensen wel hard worden getroffen met een zware longontsteking. Daar is ook wel een theorie over. Hoe meer virus je in eerste instantie binnen krijgt hoe zieker je wordt.

Verwijderd

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:48:
Ik vind trouwens dat er in Nederland vrij weinig mensen zulke erge klachten hebben dat ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen.

Of lijkt dat maar zo?
Ik heb nog geen bron gezien die cijfers geeft over de ernst van klachten onder Nederlanders.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Gaat over Tsjechië.

weet niet hoe betrouwbaar deze bron is.
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:43:
[...]

@basvn Stephan Okhuizen zit achter datagraver account?
Ja.
staat in zn bio. Chief datagraver

[ Voor 45% gewijzigd door basvn op 10-03-2020 10:53 ]

• basvn

basvn

Breezand - NHN

-

[ Voor 100% gewijzigd door basvn op 10-03-2020 10:53 ]

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-12 14:46
Ik zou dit weekend naar Dublin gaan voor St. Patrick's Day, maar daar zijn ook alle evenementen afgelast.

bron: https://www.bbc.com/news/world-europe-51806551

Verwijderd

TheBorg schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Hier meer aanleiding om aan te nemen dat je theorie klopt.

Paar uurtje koorts en weer beter.
Coronavirus patients say they had no idea they were ill

Het misterie is waarom sommige mensen wel hard worden getroffen met een zware longontsteking. Daar is ook wel een theorie over. Hoe meer virus je in eerste instantie binnen krijgt hoe zieker je wordt.
Hier nog zo'n geval:

https://www.volkskrant.nl...aarlijker-virus~be176a36/

Andere bron kan ik niet meer vinden. Had exact hetzelfde vorige week. Nacht koorts, droge hoest, loopneus. In Heinsberg geweest, in Tilburg geweest. Contact gehad met zieke mensen (geen test op corona gehad). Zou me niks verbazen als ik het heb opgelopen. En zo ken ik persoonlijk nog een handje vol mensen.

Ik denk dat het aandeel van dit soort gevallen die daadwerkelijk corona hadden niet onderschat moet worden. Maar je kan er helemaal niks aan doen, dus men moet het maar accepteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2020 10:56 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Hier nog zo'n geval:

https://www.volkskrant.nl...aarlijker-virus~be176a36/

Andere bron kan ik niet meer vinden. Had exact hetzelfde vorige week. Nacht koorts, droge hoest, loopneus. In Heinsberg geweest, in Tilburg geweest. Contact gehad met zieke mensen (geen test op corona gehad). Zou me niks verbazen als ik het heb opgelopen. En zo ken ik persoonlijk nog een handje vol mensen.
Ik had na de carnaval ook last van een stevige verkoudheid, maar geen koorts. En sinds mijn hele vriendengroep daar op dezelfde manier last van had, was het niet iets waar ik heel erg hard over na dacht eigenlijk.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
Ik snap sowieso de redenatie niet achter het wel/niet testen van mensen als ze al aangeven dat ze in bepaalde gebieden geweest zijn. Zo las ik gisteren dat stuk over een Limburgse mevrouw die dirigent is bij een band die op het carnavalsfeest gespeeld heeft in Langbroich, waarna Duitsland 300 man in quarantaine geknikkerd heeft.

Vervolgens is de mevrouw in NL niet getest of in quarantaine gezet maar heeft ze daar dus wel covid-19 opgelopen. Nu zit ze uiteraard in isolatie, maar is ze wel nog met de klachten op vakantie geweest e.d.

Als je al vanuit Duitsland te horen krijgt dat er mogelijk een grote haard is op dat carnavalsfeest, dan neem je toch op zijn minst de moeite om er serieus naar te kijken? Langbroich = red flag imo.

[ Voor 15% gewijzigd door De_Bastaard op 10-03-2020 10:59 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

Mastermind schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb het idee dat de virologen berekend hebben dat dit virus in principe niet te stoppen is. Daarom, om de kosten en economische schade te beperken wordt het beleid uitgevoerd zoals het is.

Als Software Engineer heb je vast wel binaire bomen en grafentheorie gehad. Volgens mij is virusverspreiding vergelijkbaar. Het verspreid zich exponentieel en het aantal nodes wordt zo groot dat er geen containment meer mogelijk is.

Zelfs als in Wuhan 0 besmette mensen meer zijn, is het met hun aanpak nog steeds niet opgelost. Als iedereen weer vrij naar buiten mag en aan het werk gaat, dan hoeft er vanuit het buitenland maar één besmet persoon binnen te komen en het begint weer opnieuw. Bovendien is de bron van het virus nog niet gevonden.

Betref een vaccin: Dit kan niet gemaakt worden omdat het virus continu muteert. Muteert het griepvirus elk jaar, het SARS-CoV-2 virus lijkt dit om de aantal vertakkingen te doen.

Bovendien, als Israël over twee weken met een vaccin zou komen, zou ik goed nadenken deze te laten injecteren omdat het normaalgesproken er twee to vijf jaar aan tests overheen gaat om een vaccin veilig te verklaren.
Virussen zoals deze (corona stam, influenza etc) zijn ook niet te stoppen, ze blijven ronddolen en muteren. En blijven slachtoffers maken. Niets aan te doen.

Schade beperken en de bronnen in kaart brengen en gericht isoleren is in NL nog te doen met onze aantallen.

• Basekid
Kan natuurlijk ook gewoon een van de tientallen andere verkoudheden etc geweest kunnen zijn he.

Kansgesproken zelfs nog veel logischer

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Ik had na de carnaval ook last van een stevige verkoudheid, maar geen koorts. En sinds mijn hele vriendengroep daar op dezelfde manier last van had, was het niet iets waar ik heel erg hard over na dacht eigenlijk.
Wat ik al zei, de kans dat jij of ik het daadwerkelijk hadden acht ik klein. Echter zijn er zo veel van dit soort gevallen, zelfs als de kans 1% is of 0.1% dragen die wel significant bij aan besmettingen van andere.

Ik denk dat ze dat bij het RIVM ook weten en men achter de schermen "indammen" allang niet meer realistisch acht.

• daan!
Ik vind trouwens dat er in Nederland vrij weinig mensen zulke erge klachten hebben dat ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen, vergeleken met andere landen.

Of lijkt dat maar zo?
Hoeveel mensen zijn er eigenlijk in Nederland opgenomen met Covid-19 op dit moment?

Het duurt best even voordat mensen ziek genoeg worden om in het ziekenhuis opgenomen te moeten worden.
Vooral ouderen worden sneller ziek, jongeren kunnen het best een tijdje thuis uitzitten voordat ze toch te ziek worden en opgenomen moeten worden.
Dat zie je ook bij de sterfgevallen: Ouderen sterven gemiddeld in minder dagen dan jongeren.
Dat geeft ook een vertekening in de sterftecijfers. (zie mijn eerdere posts voor bronnen)

Zo zie je het sterftepercentage in Zuid Korea ook oplopen. Eerst 0.5%, toen 0.6% inmiddels al ruim boven de 0.7%

Het is afwachten hoe het zich in Nederland ontwikkelt.
Als er een grote onbekende verspreiding onder de bevolking is die nu gemist wordt (want niet getest) dan zullen we dat pas over 2 weken merken in de ziekenhuizen.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

De_Bastaard schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:58:
Ik snap sowieso de redenatie niet achter het wel/niet testen van mensen als ze al aangeven dat ze in bepaalde gebieden geweest zijn. Zo las ik gisteren dat stuk over een Limburgse mevrouw die dirigent is bij een band die op het carnavalsfeest gespeeld heeft in Langbroich, waarna Duitsland 300 man in quarantaine geknikkerd heeft.

Vervolgens is de mevrouw in NL niet getest of in quarantaine gezet maar heeft ze daar dus wel covid-19 opgelopen. Nu zit ze uiteraard in isolatie, maar is ze wel nog met de klachten op vakantie geweest e.d.
Herkenbaar. Hier op werk iemand (stagair) die ziek thuis zit, flinke koorts, hoesten, malaise. De klas waar ze in zit heeft les gehad van een docent die (bevestigd) met corona is besmet. Je zou zeggen, genoeg reden om in het kader van contactonderzoek even te testen, maar de GGD weigert.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:26:
[...]
We zijn wereldnieuws :P
[...]
En toch werkt het wel. Sinds vanochtend is de primaire reactie om handen te schudden ineens verdwenen. Bij zowel mijzelf als m'n gesprekspartners.

Net ook een werknemer die flink zat te hoesten naar huis gestuurd. Was volgens hem niet nodig, maar better safe then sorry.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:58:
[...]

Wat ik al zei, de kans dat jij of ik het daadwerkelijk hadden acht ik klein. Echter zijn er zo veel van dit soort gevallen, zelfs als de kans 1% is of 0.1% dragen die wel significant bij aan besmettingen van andere.

Ik denk dat ze dat bij het RIVM ook weten en men achter de schermen "indammen" allang niet meer realistisch acht.
Je moet ook niet vergeten dat als het aantal werkelijke besmettingen 10 keer hoger ligt (omdat veel besmettingen niet te onderscheiden zijn van verkoudheid), dat je mortaliteit ineens zakt van 3% naar 0,3% en je dus op het niveau zit van de normale griep.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-12 14:57

Of lijkt dat maar zo?
De piek van de ernst van de klachten is er nog niet....daarnaast zijn diegene die carnaval zijn gaan vieren of skiieen niet de minst ongezonde personen of hebben een risico. Dus dat zal net moeten komen als het virus zich verder verspreid

• bvbal79
Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:56:
[...]

heb je de incubatietijd meegerekend? als je de dag na carnaval hier al last van had, dan heb je geen corona

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

bvbal79 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:05:
[...]

heb je de incubatietijd meegerekend? als je de dag na carnaval hier al last van had, dan heb je geen corona
Iedereen binnen onze vriendengroep is al minstens 4 weken achter elkaar verkouden, dus je kan dan niet eens bepalen of het om alleen een verkoudheid gaat, of dat daar toevallig nog corona bij is gekomen zonder dat het voor extra symptomen zorgt.

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Je moet ook niet vergeten dat als het aantal werkelijke besmettingen 10 keer hoger ligt (omdat veel besmettingen niet te onderscheiden zijn van verkoudheid), dat je mortaliteit ineens zakt van 3% naar 0,3% en je dus op het niveau zit van de normale griep.
Dat is de theorie die ik ook heb.

Echter betekend dat nog niet dat je het kan vergelijken met de normale griep.

-Absolute aantallen besmettingen kunnen hoger zijn, wat de gezondheidszorg onder druk zet.
-Mortaliteit kan gelijk zijn, maar als de klachten ernstiger zijn, langer duren, of blijvende schade veroorzaken, kun je beter de griep krijgen.
-Als de besmettingen sneller verlopen worden mensen in een kortere periode ziek.

En daarnaast zit je dan vervolgens ieder jaar met zowel een corona en influenza epidemie die elkaar kunnen versterken en samen meer schade doen dan influenza alleen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

bvbal79 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Carnaval duurt 4 dagen. Als je op dag 1 geinfecteerd raakt kun je na de carnaval symptomen hebben.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

basvn schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:51:
Gaat over Tsjechië.
[Twitter]
weet niet hoe betrouwbaar deze bron is.
Volgens mijn partner (Tsjechisch) klopt het. Maatregelen gaan vandaag om 18:00 uur in.
Alleen de peuterzalen blijven open. Da's dan wel weer raar.

[ Voor 8% gewijzigd door Whuzz op 10-03-2020 11:09 ]

• Basekid
Even tijd voor wat positief nieuws:
In het zuiden van het land stond in de ochtendspits 25 procent minder file dan gebruikelijk, meldt de ANWB. Vooral rond Eindhoven en Den Bosch waren de files veel minder lang dan normaal.
Normaal gesproken is het op dinsdagochtend een drukte van jewelste op het treinstation van Den Bosch. Deze ochtend loopt er slechts een handjevol mensen. De weinige reizigers die rondlopen op het stationsplein kunnen niet anders dan naar hun werk gaan, geven ze aan. Veelal hebben zij beroepen die ze niet thuis uitvoeren

• bvbal79
Stoney3K schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Iedereen binnen onze vriendengroep is al minstens 4 weken achter elkaar verkouden, dus je kan dan niet eens bepalen of het om alleen een verkoudheid gaat, of dat daar toevallig nog corona bij is gekomen zonder dat het voor extra symptomen zorgt.
Dat is een ander verhaal, je verteld maar de helft....daarnaast is verkouden geen corona symptoom, de bovenste luchtwegen zijn het probleem niet...de onderste daarentegen wel (hoesten, koorts)

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Whuzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Volgens mijn partner (Tsjechisch) klopt het. Maatregelen gaan vandaag om 18:00 uur in.
Alleen de peuterzalen blijven open. Da's dan wel weer raar.
Klopt inderdaad. Partner ook Tsjechische 😁

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:09:
Even tijd voor wat positief nieuws:

[...]

[...]
Mooi, kunnen we tenminste een beetje uitslapen de komende week.

Volgende keer graag je laatste post aanpassen als je zelf als laatste hebt gepost :)

[ Voor 17% gewijzigd door janvanduschoten op 10-03-2020 11:16 ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:12:
[...]

Klopt inderdaad. Partner ook Tsjechische 😁
De teneur in Tsjechië is dat ze niet te veel dingen willen sluiten, want "de economie moet wel doorgaan". Nu zitten ze daar pas op 40 besmettingen als ik het goed begrijp.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:22:
Een artikel wat nog niet is ge-peer-reviewd gaat momenteel rond:

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.05.20031815v1

Kan het niet op waarde schatten qua betrouwbaarheid, maar dit lijkt te concluderen dat er redelijke kans op pre symptomatische overdracht en vrij korte generatie tijd is.
Results: The mean generation interval was 5.20 (95%CI 3.78-6.78) days for Singapore and 3.95 (95%CI 3.01-4.91) days for Tianjin, China when relying on a previously reported incubation period with mean 5.2 and SD 2.8 days. The proportion of pre-symptomatic transmission was 48% (95%CI 32-67%) for Singapore and 62% (95%CI 50-76%) for Tianjin, China.
Als deze percentages kloppen dat ligt daarin wat mij betreft volledig de verklaring voor het verloop in China en Italië en is het een zéér goede reden om er van uit te gaan dat de énige effectieve aanpak de drastische aanpak is waarmee China het nu lijkt te gaan beheersen en waar Italië nu (onvermijdelijk?) ook (bijna) toe is overgegaan. Het zou me dus niet verbazen als Italië de laatste stappen naar het Chinese beleid binnenkort ook gaat instellen, omdat ze wel zullen moeten.

Al weken geleden kwamen de meldingen uit China dat mensen wel eens besmettelijk konden zijn nog vóór ze symptomatisch waren en nog in de incubatieperiode zaten. Daarom zal beleid dat mensen pas restricties oplegt nádat ze symptomen hebben ontwikkeld dus onvermijdelijk schromelijk tekort schieten en daarom gebeurde wat we in China en Italië (hebben) kunnen zien.

Hier schudden we maar even geen handjes en blijven mensen die al symptomatisch zijn in Brabant maar wat meer thuis.

Goed plan Mark. Je snapt het. :F

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:04

Indoubt

Always be indoubt until sure

Een van de uitdagingen, o.a. met testen, is dat er ook nog gewoon griep is. De griepepidemie is voorbij maar de griepgolf zit met 47 1e lijns klachten op 100.000 nederlanders niet zo heel veel onder de 58/100.000 waarbij wel gesproken wordt van epdidemie.

Het neemt af, voor de tweede week op rij maar het is niet weg.

Dat betekend nog steeds 8000 Nederlanders per week die zo ziek zijn van de griep dat ze naar de huisarts gaan, De meeste doen dat echter niet voor een griepje dus het aantal mensen met griep is een veelvoud.

Dat maakt natuurlijk zowel de testaanpak als de "thuisblijf" richtlijn veel lastiger. Lastige om uit te voeren, lastiger om te handhaven en een hogere belasting voor medici en testkit resources/mondkapjes.

Als er geen griep was dan was ook het corona virus veel eenvoudiger te containen en te identificeren.

Ik ken enkele mensen die nu, hoogstwaarschijnlijk, griep hebben en uit voorzorg zichzelf in thuis quarantaine hebben gegooid om maar uit te kunnen sluiten dat ze eventueel iemand besmetten mocht het toch Corona blijken te zijn. Dat zijn wel individuen die over het algemeen wat beter nadenken. Doen ze nu dus ook blijkbaar.

Van een heb ik tijdelijk de honden overgenomen om voor te zorgen, Overdracht in het portiek en met gedesinfecteerde hondenriem etc zonder contact, met 2 meter afstand. De hond was nog net niet met DDT bespoten (maar wel gewassen). Misschien overdreven maar ik vond dat er uitstekend over nagedacht was. Zo kan het dus ook

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:16:
[...]

[...]
Al weken geleden kwamen de meldingen uit China dat mensen wel eens besmettelijk konden zijn nog vóór ze symptomatisch waren en nog in de incubatieperiode zaten. Daarom zal beleid dat mensen pas restricties oplegt nádat ze symptomen hebben ontwikkeld dus onvermijdelijk schromelijk tekort schieten en daarom gebeurde wat we in China en Italië (hebben) kunnen zien.

Hier schudden we maar even geen handjes en blijven mensen die al symptomatisch zijn in Brabant maar wat meer thuis.

Ik ben vooral bang dat naar de andere kant toe doorschieten, dus een draconisch preventief isolatie-beleid handhaven, juist maatschappelijk weer heel vervelende gevolgen kan hebben. Dan heb je het meer over rellen en knokpartijen op een schaal waarmee de ME moeite gaat hebben omdat iedereen zonder reden de deur niet uit mag.

• ed1703
  • Niet online
Mark laat zich adviseren door de mensen met kennis. Een andere keuze heeft hij ook niet.
Besluiten nemen op "de meldingen uit China" schiet niemand iets mee op.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:16:
[...]

Ik zou nog een keer de maatregelen naluisteren, want iedereen die een beetje redelijk thuis kan werken in Brabant is opgeroepen dat te doen, niet alleen degene die symptomen hebben.

En heeft even geduurd, maar ondertussen is ook bij mijn werkgever de mail eruit dat iedereen die thuis kan werken dat moet gaan doen voor op zijn minst de komende week.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:05
Mark snapt het best goed denk ik..

Dit virus is niet echt tegen te houden in een land als NL, dus het enige wat je kunt doen is zorgen dat de verspreiding geleidelijk gaat. Je ziet dan ook dat alle maatregelen die we nu hebben vooral ge-ent zijn op het vertragen van verspreiding en dat ze niet de illussie hebben dat je dit kunt voorkomen.

Grote kans dat als je het vertraagd, genoeg vertraagd, dat straks met de lente/zomer het verder vanzelf ophoud.

https://wren.co/join/Devian

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Whuzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:15:
[...]

De teneur in Tsjechië is dat ze niet te veel dingen willen sluiten, want "de economie moet wel doorgaan". Nu zitten ze daar pas op 40 besmettingen als ik het goed begrijp.
Aangezien de regeringsleider een groot-industrialist is kan ik mij dat wel voorstellen 😉

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Devian schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:21:

Grote kans dat als je het vertraagd, genoeg vertraagd, dat straks met de lente/zomer het verder vanzelf ophoud.
En dat je daardoor de vraag naar zorgcapaciteit kan spreiden en tegelijkertijd kan opschalen.

Bensimpel

Positieve meneer

Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:20:
[...]

Ik zou nog een keer de maatregelen naluisteren, want iedereen die een beetje redelijk thuis kan werken in Brabant is opgeroepen dat te doen, niet alleen degene die symptomen hebben.

En heeft even geduurd, maar ondertussen is ook bij mijn werkgever de mail eruit dat iedereen die thuis kan werken dat moet gaan doen voor op zijn minst de komende week.
Hier hetzelfde, vanavond hebben we een stresstest en laten we iedereen met een token thuis inloggen of alles werkt. Iedereen die thuis kan werken heeft inmiddels een token.

Maar ik ben benieuwd bij hoeveel besmettingen er echt steden op slot gaan, Mark zei ook dat we nu nog bij de indam fase zitten, wat zijn de volgende fases?

😆 - Denk ook eens om ;)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-12 09:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Devian schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:21:
Mark snapt het best goed denk ik..

Dit virus is niet echt tegen te houden in een land als NL, dus het enige wat je kunt doen is zorgen dat de verspreiding geleidelijk gaat. Je ziet dan ook dat alle maatregelen die we nu hebben vooral ge-ent zijn op het vertragen van verspreiding en dat ze niet de illussie hebben dat je dit kunt voorkomen.

Ja, ik vind de maatregelen ook prima hoor. Uiteindelijk staat of valt alles met gezond verstand en een goede hygiëne.
Het probleem is, dat veel mensen het nog steeds allemaal onzin vinden en zich daardoor niet aan de voorschriften houden. Dit staan straks het hardst te huilen als de winkels leeg zijn en ze corona hebben.

Twitter

• daan!
Nou is er al veel gepost dat mondmaskers geen of onvoldoende effect hebben wanneer niet correct gebruikt.
'Het publiek' weet niet hoe ze ze goed moeten gebruiken en daarom heeft het geen zin voor hen om ze te gebruiken.
Hieronder een foto die demonstreert dat ook medische professionals niet altijd weten hoe ze de maskers correct moeten gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://cna-sg-res.cloudinary.com/image/upload/q_auto,f_auto/image/12375994/16x9/670/377/8df99cc1610e21b65fef55ffeab6118d/zg/a-hospital-worker-wearing-protective-eyewear-and-a-mask.jpg
A hospital worker wearing protective eyewear and a mask in Indonesia. (Photo: AFP/Chaideer Mahyuddin)
bron

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:52
bvbal79 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:01:
[...]

De piek van de ernst van de klachten is er nog niet....daarnaast zijn diegene die carnaval zijn gaan vieren of skiieen niet de minst ongezonde personen of hebben een risico. Dus dat zal net moeten komen als het virus zich verder verspreid
Skieers zullen een redelijke gezondheid hebben (al kan die door net iets te lang doorgaan met apres-ski best een douw krijgen >:) ). Of dat voor carnaval-vierders ook geldt vraag ik me af. Dat lijkt me een veel bredere doorsnede van de bevolking, ook in 'negatieve' zin van deze context.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Dus je spreekt mensen die inzicht hebben op RIVM beleid, welke als advies afgegeven hebben thuis te werken in Brabant, die jou dan wel fysiek komen opzoeken in Eindhoven, terwijl je dochter klachten vertoond. :P

M'n dochter vertoont geen Corona-klachten, da's wat anders. :+ En in dit geval ging 't om iets ophalen omdat ze anders daar niet vooruit kunnen, het had ook verstuurd kunnen worden maar daar was dit weer te duur voor en zou ook vertraging opleveren. :+

Rutte gaf van de week aan dat "op slot" geen optie was, en gisteren werd ook aangegeven dat "op slot gooien zoals in Italië hier weinig zin heeft omdat het in Italië eigenlijk te laat en te paniekerig ingezet is" (als in: de Italiaanse aanpak vindt RIVM kennelijk dus niet goed genoeg en/of te laat en/of te paniekerig). Maar als het straks hier ook op 3000 besmettingen zit dan kan je er van uit gaan dat de boel hier op slot gaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Volvotips.com

Bensimpel

Positieve meneer

Dennahz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:24:
[...]

Ja, ik vind de maatregelen ook prima hoor. Uiteindelijk staat of valt alles met gezond verstand en een goede hygiëne.
Het probleem is, dat veel mensen het nog steeds allemaal onzin vinden en zich daardoor niet aan de voorschriften houden. Dit staan straks het hardst te huilen als de winkels leeg zijn en ze corona hebben.
Hier op werk hebben we zelfs een coördinator van veiligheid die nog vrolijk handjes loopt te schudden en dit maar onzin vind.. 8)7

Ik schud zelf geen handen meer, maar ik werk wel met veel collega's en krijg vaak mobieltjes/laptops/toetsenborden/netwerkkabels in mijn handen gedrukt, was nu wel vaker mijn handen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:12
Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Hier ook, en dat geldt voor alle medewerkers, niet per se die uit Brabant.

Overigens las ik dat mailtje pas toen ik vanochtend op kantoor kwam, maar goed... :)

Verwijderd

https://www.spanjevandaag...onavirus-op-gran-canaria/

Nederlandse toeristen met coronavirus op Gran Canaria

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:24:
Nou is er al veel gepost dat mondmaskers geen of onvoldoende effect hebben wanneer niet correct gebruikt.
'Het publiek' weet niet hoe ze ze goed moeten gebruiken en daarom heeft het geen zin voor hen om ze te gebruiken.
Hieronder een foto die demonstreert dat ook medische professionals niet altijd weten hoe ze de maskers correct moeten gebruiken:

[Afbeelding]
A hospital worker wearing protective eyewear and a mask in Indonesia. (Photo: AFP/Chaideer Mahyuddin)
bron
Volgens mij is (de fabrikant van) het masker hier de schuldige. Als ze het metalen stripje over haar neusbrug doet kan ze niets meer zien want dan zit het deel van het masker boven dat stripje voor haar ogen.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:06
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Volgens mij is (de fabrikant van) het masker hier de schuldige. Als ze het metalen stripje over haar neusbrug doet kan ze niets meer zien want dan zit het deel van het masker boven dat stripje voor haar ogen.
Volgens mij heeft ze gewoon 2 maskers over elkaar heen geplaatst.

• janvanduschoten
  • Laatst online: 10:31

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Bensimpel schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Hier op werk hebben we zelfs een coördinator van veiligheid die nog vrolijk handjes loopt te schudden en dit maar onzin vind.. 8)7

Ik schud zelf geen handen meer, maar ik werk wel met veel collega's en krijg vaak mobieltjes/laptops/toetsenborden/netwerkkabels in mijn handen gedrukt, was nu wel vaker mijn handen.
Ik ben ook bewuster bezig met handen wassen en kom er achter dat je toch wel enorm vaak met je handen aan je gezicht zit elke dag :X

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Verwijderd

daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:24:

[Afbeelding]
bron
Ergens is het ook wel heel slecht dat de fabrikanten niet duidelijk kunnen maken hoe een product gebruikt moet worden. We kunnen de schuld wel bij de gebruikers leggen, maar blijkbaar is dit product zo ingewikkeld dat mensen het niet snappen of niet uitgelegd krijgen...
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.