[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.112 views

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-12 20:21
Trieste verhaal eigenlijk. Maar het legt het wel goed uit. Waarom blijven de meeste mensen zeggen dat dit een normale griepvirus is?!

Onwetendheid? Nuchterheid?
TecTo schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:18:
[...]

En ontwikkeling die zorgen baart.

Als onze mensen die zich uit de naad werken ook besmet raken wordt het duimen draaien.

Laten we niet 123 mensen die in dit topic hun zorg uitten, een vraagteken zetten of er wel voldoende getest word niet direct als rel schoppers betitelen of beschuldigd van paniekzaaien.

Herhaal de zin nog nogmaals. De grootste zorg van experts is het gedrag van mensen. Die zullen de sleutel zijn!! Als ik zo de reacties lees maak ik me zo langzaam aan ook zorgen. Sommige zijn gevaarlijker dan het virus zelf.

Stop ook eens met domme vergelijkingen erbij te halen om je gelijk te beargumenteren.

lees dit artikel nog eens op je gemak, wordt niet bang maar besef dat dit geen griep is en ook niet vergelijkbaar.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12 15:35
loekf2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Er moet een verband zijn met het tijdstip van de krokusvakantie (Noord: week 8, Midden/Zuid: week 9) in combinatie met het verloop van de infecties in Italie.

Lijkt erop dat vooral de vakantie gangers uit wk 9 (en later) meer kans hadden om het virus op te lopen. Of mensen uit Groningen/Drenthe/Friesland/Noord Holland hebben niet zo veel met Italie.

Dat artikel in de Volkskrant is wel interessant. Bv. dat een deel van het DNA wat bij SARS beschadigd was, bij dit virus intact is en dat het daardoor veel schadelijker is.
En toch had Sars een veel veel hogere mortaliteit (11% volgens de WHO) dus wat bedoel je met schadelijker?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:27:
[...]

Dat staat in de pdf... 38 peilstations... Nogmaals; de wetenschappelijke onderbouwing is ook terug te vinden.
Laten we er vanuit gaan dat ze het statistisch in ieder geval voor elkaar hebben.
Gaat over 2018. Toen was er hier nog helemaal geen Covid-19. Ik heb het over appels en jij over peren. Snap je dat nou echt niet?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:30:
[...]

Gaat over 2018. Toen was er hier nog helemaal geen Covid-19. Ik heb het over appels en jij over peren. Snap je dat nou echt niet?
Wil je het nou niet snappen, of loopt je gewoon te trollen?
- NIVEL gebruikt peilstations voor griep surveillance
- Diezelfde peilstations worden inmiddels ook ingezet om een beeld te scheppen van de corona besmetting.

Of het er dit jaar 38, 35 of 40 zijn doet m.i. Helemaal niet ter zake. Gezien de wetenschappelijke onderbouwing hebben ze ook dit jaar voldoende peilstations en zijn deze voldoende verspreid over het land. Het gaat niet om de uitkomsten over het jaar 2018, het gaat over de methodiek die NIVEL aanhoudt, en daar kun je een prima uitleg over vinden in de PDF.

Edit: uit mijn eerder link; het zijn er blijkbaar 40 dit jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2020 18:34 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Edit: uit mijn eerder link; het zijn er blijkbaar 40 dit jaar.
Hoeveel daarvan zitten in de huidige Covid-19 clusters? En hoeveel niet?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:26:
Cijfers uit Italie: +1,492 nieuwe besmettingen. +133 Overleden.
Het houdt gewoon niet op... ik lees hier:

https://www.repubblica.it...lia-250665818/?ref=search
i malati sono 6.387, 1326 più di ieri, 366 i decessi e 622 i guariti
Dus 6387 zieken, 1326 extra, 366 doden, 622 genezen

Volgens Republica stopt Alitalia ook morgen met vluchten vanaf Malpense:

https://www.repubblica.it...I250571072-C12-P4-S1.4-T1

[ Voor 20% gewijzigd door loekf2 op 08-03-2020 18:37 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
Leon Zwiers schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:29:
[...]

En toch had Sars een veel veel hogere mortaliteit (11% volgens de WHO) dus wat bedoel je met schadelijker?
Agressiever, maar dan moet ik dat artikel nog eens nalezen, want daarin probeerde iemand in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe een virus een cel sloopt om zich zelf te repliceren.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12 15:35
loekf2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:40:
[...]

Agressiever, maar dan moet ik dat artikel nog eens nalezen, want daarin probeerde iemand in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe een virus een cel sloopt om zich zelf te repliceren.
Wat ik in dat stukje lees is vooral dat het wat besmettelijker is. Maar 3% vs 11% mortality scheelt nogal qua schadelijkheid.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

loekf2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:40:
[...]
Klinkt sowieso raar, aangezien een virus RNA heeft en geen DNA.

Misschien iets teveel Jip en Janneke taal?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:26:
Cijfers uit Italie: +1,492 nieuwe besmettingen. +133 Overleden.
@Verwijderd @Cyberpope @MikeyMan En zie hier het simpele voorbeeld waar ik op doelde ter aanvulling op @St@m. Tot, laten we zeggen, 2 uur geleden was het officiële/bevestigde getal dus 1492 besmettingen lager in Italië. Toch kon je eigenlijk 2 uur geleden ook wel zeggen (middels logica) dat er vast en zeker meer besmettingen zullen zijn. En nu 2 uur later dus ‘ineens’ 1492 meer. Dat zijn dus bekende, geregistreerde aantallen. Dat er altijd (nog) gevallen zijn die niet officieel geregistreerd staan of misschien ook wel nooit officieel geregistreerd worden, lijkt mij evident.

Nogmaals, ik denk dus niet dat het virus momenteel wijdverspreid is in NL en ik maak me persoonlijk niet zo’n zorgen. Het gaat mij puur om het feit dat de huidige aantallen en statistieken altijd achter lopen op de werkelijkheid en je er dus altijd van uit kunt gaan dat er meer besmettingen zijn dan het officiële aantal. Het officiële aantal is namelijk geen representatieve schatting o.i.d. maar echt vastgestelde gevallen, zoals jullie weten.

Beter ‘bewijs’ dan bovenstaande voor de stelling: “Er zijn meer mensen besmet dan de GGD/RIVM/cijfers nu aangeven” kan ik ook niet leveren. Exacte aantallen natuurlijk ook niet. Maar dat je de stelling logischerwijs met ‘juist’ zou kunnen beantwoorden is voor mij ook logisch in ieder geval, al zijn het er maar 10 meer.

Dit is naar niets en niemand (instanties) een verwijt verder natuurlijk.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byjf4wiiI6CALvIFJwkNNsWWZ5s=/f/image/BEWTW2Xt1T4XeJZIAUl0H6jt.png
Bron

[ Voor 37% gewijzigd door Deem op 08-03-2020 18:53 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
westlym schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:29:
Trieste verhaal eigenlijk. Maar het legt het wel goed uit. Waarom blijven de meeste mensen zeggen dat dit een normale griepvirus is?!

Onwetendheid? Nuchterheid?
Zonder teveel op de psychologie die er achter zit in te gaan, is het ontkennen van... Angst. Het sussen van de gemoedsrust met drogredenen inplaats van nuchter blijven nadenken.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12 20:52

Rannasha

Does not compute.

Vrijwel alle nieuwe sterfgevallen in Italië waren 60+ en de meesten hadden andere gezondsheidsklachten:
All but 2 of the new deaths in Italy were 60 or older and most had underlying health conditions - CNN

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TecTo schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:58:
[...]
Het sussen van de gemoedsrust met drogredenen inplaats van nuchter blijven nadenken.
Vergeet ook niet dat de Mexicaanse Griep er ook mee te maken heeft.
Dat was toen (ook) de Grote Gevaarlijke Ziekte, maar bleek reuze mee te vallen en bleek niet erger dan seizoensgriep.

Een beetje een Boy Cried Wolf-effect.

Ik denk dat daarom veel mensen er heel nuchter onder blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 08-03-2020 19:03 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-12 17:23
Op zich wel relatief weinig nieuwe gevallen erbij in Frankrijk en Duitsland vandaag.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
autje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:02:
Op zich wel relatief weinig nieuwe gevallen erbij in Frankrijk en Duitsland vandaag.
wellicht door de eerder genomen preventieve maatregelen van beide landen?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Klinkt lullig maar het is ook gewoon weekend. Er wordt minder getest, niet alle rapporten komen door, etc.

• autje
TheBorg schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:05:
Klinkt lullig maar het is ook gewoon weekend. Er wordt minder getest, niet alle rapporten komen door, etc.
Zou kunnen, maar niet in Nederland dan. En gezien de situatie kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het in andere landen zo is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
TecTo schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:58:
Zonder teveel op de psychologie die er achter zit in te gaan, is het ontkennen van... Angst. Het sussen van de gemoedsrust met drogredenen inplaats van nuchter blijven nadenken.
Wat is het alternatief? Morgen zit half Nederland weer in een afgeladen trein, de kinderen op school of op het KDV en wordt de kans op besmetting steeds groter.

Naast handen wassen en geen handen meer geven is er weinig wat je kunt doen, zelf-quarantaine is een heel radicale stap die in de praktijk lastig vol te houden is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• loekf2
hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:09:
[...]

Wat is het alternatief? Morgen zit half Nederland weer in een afgeladen trein, de kinderen op school of op het KDV en wordt de kans op besmetting steeds groter.

Naast handen wassen en geen handen meer geven is er weinig wat je kunt doen, zelf-quarantaine is een heel radicale stap die in de praktijk lastig vol te houden is.
Sociale interacties beperken ? Ga eens niet naar een verjaardag of de kroeg bv. Werk eens 1-2x thuis in een week.

Ik zit door de week opgehokt in een flex-plek-kantoor-tuin. Heel handig dat bij 45 min van je plek, je plek weer afgestaan moet worden incl. muis en toetsenbord. Snel wisselende werkplekken zeg maar. Je blijft poetsen als je van meeting naar meeting gaat.

Bensimpel

Positieve meneer

Leon Zwiers schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Dat weten we niet eens 100% zeker he, vooral met china dat eerst dit probleem heeft proberen te verzwegen. Als je kijkt naar Iran ligt de mortaliteit veel hoger dan de 3%. Tenzij er nog veel meer besmettingen zijn dan men denkt.

als de ziekte weer begint af te nemen kunnen we pas met zekerheid zeggen wat de mortality was.

3% is nogsteeds veel.

😆 - Denk ook eens om ;)

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:09:
[...]

Als ik een alternatief had stond het al online. Daar ging mijn post ook niet over.

Persoonlijk zou zelf-quarantaine als gepensioneerde niet zoveel betekenen en voor mij makkelijk vol te houden om 'mogelijk' te ontsnappen aan het Corona virus. Met mijn onderliggende gezondheid zo goed als zeker dat een besmetting de nog aanwezige long capaciteit verwoest.

Echter niet uitvoerbaar omdat mijn vrouw een praktijk runt met hoofdzakelijk ouderen en nog een functie vervuld in een supermarkt. Die tot op heden geen maatregelen heeft genomen. Dus mogelijk wordt het daar virussen hamsteren.

Inmiddels heeft vrouwlief wel de nodige afspraken in haar praktijk verschoven.

Twee weken terug vrouwlief thuis met keelklachten, snotverkouden, niezen en hoesten en zoals gebruikelijk een paar dagen later ook de sjaak. Dat is de tol die je betaalt als je een jongere vrouw trouwt :+

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Maatschappelijke impact begint: kinderdagverblijf en school volgen RIVM voor Brabant. School informeert meteen dat 7 klassen morgen geen docent hebben.

Meteen al ouders die hun kind vooral toch op school willen dumpen 8)7

• hoevenpe
  • Nu online
loekf2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:16:
Sociale interacties beperken ? Ga eens niet naar een verjaardag of de kroeg bv.
Hoe rationeel het ook is dat is niet hoe de mens werkt, sterker nog het kan ook andersom zijn. Door zo'n virus worden we opeens weer geconfronteerd met onze eigen sterfelijkheid en onmacht, is de behoefte om te 'leven' en bij mensen te zijn die je dierbaar zijn een stuk groter.

Leef alsof het je laatste dag is...

• loekf2
Rukapul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:29:
Maatschappelijke impact begint: kinderdagverblijf en school volgen RIVM voor Brabant. School informeert meteen dat 7 klassen morgen geen docent hebben.

Idd daar gaan we:

https://www.bd.nl/dossier...ng-leerkrachten~a61e86d2/

In principe hanteert mijn bedrijf zelfde regels: griepklachten => blijf thuis, dus je hoeft geen corona te hebben. Echter in het onderwijs is de impact groter.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:10

drooger

Falen is ook een kunst.

hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Hoe rationeel het ook is dat is niet hoe de mens werkt, sterker nog het kan ook andersom zijn. Door zo'n virus worden we opeens weer geconfronteerd met onze eigen sterfelijkheid en onmacht, is de behoefte om te 'leven' en bij mensen te zijn die je dierbaar zijn een stuk groter.

Leef alsof het je laatste dag is...
offtopic:
Ik heb wel betere dingen te doen op mijn laatste dag dan op verjaardagsbezoek te gaan :+

Ik snap dat niet iedereen rationeel blijft denken en handelen, maar het is i.i.g. beter dan niks doen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• GAIAjohan
  • Laatst online: 07:22
autje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:08:
[...]

Zou kunnen, maar niet in Nederland dan. En gezien de situatie kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het in andere landen zo is.
En toch zou het me niks verbazen als sowieso in Duitsland het weekend/de zondag zeker van belang is.
Daar is gewoon eigenlijk niks open op zondagen. Overigens blijven de Duitsers gewoon naar Roermond komen, wat dat betreft geen enkel verschil. De HS, D, MG, VIE nummerplaten zijn er gewoon in grote getale

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Verwijderd

remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:49:
[...]

@Verwijderd @Cyberpope @MikeyMan En zie hier het simpele voorbeeld waar ik op doelde ter aanvulling op @St@m. Tot, laten we zeggen, 2 uur geleden was het officiële/bevestigde getal dus 1492 besmettingen lager in Italië. Toch kon je eigenlijk 2 uur geleden ook wel zeggen (middels logica) dat er vast en zeker meer besmettingen zullen zijn. En nu 2 uur later dus ‘ineens’ 1492 meer. Dat zijn dus bekende, geregistreerde aantallen. Dat er altijd (nog) gevallen zijn die niet officieel geregistreerd staan of misschien ook wel nooit officieel geregistreerd worden, lijkt mij evident.

Nogmaals, ik denk dus niet dat het virus momenteel wijdverspreid is in NL en ik maak me persoonlijk niet zo’n zorgen. Het gaat mij puur om het feit dat de huidige aantallen en statistieken altijd achter lopen op de werkelijkheid en je er dus altijd van uit kunt gaan dat er meer besmettingen zijn dan het officiële aantal. Het officiële aantal is namelijk geen representatieve schatting o.i.d. maar echt vastgestelde gevallen, zoals jullie weten.

Beter ‘bewijs’ dan bovenstaande voor de stelling: “Er zijn meer mensen besmet dan de GGD/RIVM/cijfers nu aangeven” kan ik ook niet leveren. Exacte aantallen natuurlijk ook niet. Maar dat je de stelling logischerwijs met ‘juist’ zou kunnen beantwoorden is voor mij ook logisch in ieder geval, al zijn het er maar 10 meer.

Dit is naar niets en niemand (instanties) een verwijt verder natuurlijk.
Van Italië wisten we al dat deze hopeloos achterlopen, de hoeveelheid ziekenhuis opnamen en doden die in Italië veel hoger lijken dan andere landen veraade dit al. Die aanwijzingen zijn er niet in Nederland.

Dus je vertelt wat mij betreft niks nieuws.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
@Verwijderd Óf je snapt mijn punt echt niet, óf je leest niet goed, óf je wilt het niet snappen. Ik weet het niet. Kan het niet duidelijker maken, het gaat me namelijk helemaal niet om Italië.
Maak van Italië land X en van 1492 besmettingen X besmettingen. Noem niet voor niets het getal ‘10’ aan het einde van mijn bericht.
Maar prima, we kunnen het beter hierbij laten :)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rukapul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:29:

Yep. Ik heb al 2 meldingen van medewerkers die daarom morgen niet kunnen werken.
remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:49:
[...]

@Verwijderd @Cyberpope @MikeyMan En zie hier het simpele voorbeeld waar ik op doelde ter aanvulling op @St@m.
[..]
Dat niet iedereen in beeld is, is wel helder. Anders hadden we het 100% onder controle. Dus nee, we hebben zeker niet iedereen.
Maar dat is een verschil met roepen "er zijn tig duizend besmettingen" (tig begint bij 20)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-12 20:24
loekf2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Sociale interacties beperken ? Ga eens niet naar een verjaardag of de kroeg bv. Werk eens 1-2x thuis in een week.

Ik zit door de week opgehokt in een flex-plek-kantoor-tuin. Heel handig dat bij 45 min van je plek, je plek weer afgestaan moet worden incl. muis en toetsenbord. Snel wisselende werkplekken zeg maar. Je blijft poetsen als je van meeting naar meeting gaat.
Ik ging altijd al zo goed als niet de deur uit. Dus ga nooit naar een kroeg en hou niet van verjaardagen.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

jaaoie17 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:09:
[...]

Ik ging altijd al zo goed als niet de deur uit. Dus ga nooit naar een kroeg en hou niet van verjaardagen.
Hoef ik me toch eindelijk eens niet te verantwoorden voor een weekend binnen doorbrengen achter de pc :+

Israël overweegt nu om álle reizigers uit andere landen te weren. Dat is ook nog een oplossing.. Gewoon niemand meer binnen laten. (Bron: NOS)

• GAIAjohan
  • Laatst online: 07:22
London schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:12:
[...]

Hoef ik me toch eindelijk eens niet te verantwoorden voor een weekend binnen doorbrengen achter de pc :+

Israël overweegt nu om álle reizigers uit andere landen te weren. Dat is ook nog een oplossing.. Gewoon niemand meer binnen laten. (Bron: NOS)
Alleen is Israël een volledig gesloten staat. Geen open grenzen. Dan kan dat ja.
Nederland zit in Schengen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• anandus
  • Niet online
London schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:12:
[...]

offtopic:
Het werkte uiteindelijk ook niet in World War Z, als ik het me goed herinner :P

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
Het topic is vandaag wat te snel gegaan voor mij om te volgen, dus excuses als deze al voorbij is gekomen:

(Sowieso geweldig kanaal om te volgen!)

• hoevenpe
  • Nu online
Geluk bij een ongeluk dat het EMA naar Amsterdam is gekomen, de stemmen staakten en Milaan was de andere locatie. Dan was de procedure rond certificering van een eventueel vaccin lastig geworden.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12 20:21

vhal

ಠ_ಠ

Vanmiddag was ik bij de CPC run in DH maar eigenlijk was het er niet op af te zien dat er iets gaande was inzake het virus. De organisatie verzocht mensen uit NB met griepachtige verschijnselen om vooral niet te komen maar ja, hoe controleer je dat? Precies, niet...

Strava

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-12 11:20
daan! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:24:
Het topic is vandaag wat te snel gegaan voor mij om te volgen, dus excuses als deze al voorbij is gekomen:
[YouTube: Exponential growth and epidemics]

Het einde van de video geeft een mooie positieve draai aan 'de zorgen' en volgens anderen 'de hysterie'.
Hoe meer mensen zich zorgen maken, des te minder het verspreid.

Verwijderd

Vergelijkt het met de hiv uitbraak en heeft zoiets nog nooit zo meegemaakt. Zouden nu veel meer proactief te werk moeten gaan ipv reactief.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
https://www.wodarg.com/

Ik ben erg benieuwd wat jullie van zijn relaas vinden. Hij is vaak erg kritisch op de WHO en heeft zijn eigen bias, maar ik ben wel benieuwd naar inhoudelijke reacties.

Al ben ik wel bang dat de situatie in Italië inmiddels een punt bereikt heeft dat de vragen die hij stelt, anders beantwoord kunnen worden dan hij aanvankelijk dacht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:43

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:50:
Vergelijkt het met de hiv uitbraak en heeft zoiets nog nooit zo meegemaakt. Zouden nu veel meer proactief te werk moeten gaan ipv reactief.
[YouTube: COVID-19 Sunday 8th March]
Deze man is al vaker langs gekomen en hij zegt zeker ook zinnige dingen maar hij is ook geen expert. Die Dr in zijn titel is van een Phd na een enquete over een tekstboek van hemzelf over verpleging. Hij is dus geen arts laat staan een viroloog. Wat ik wil zeggen hier mee is niet dat zijn mening niet telt of niet zinnig zou zijn maar wel dat het in ieder geval voor mij niet zoveel gewicht in de schaal legt als de echte experts zoals virologen en bv het ECDC of het RIVM.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36

Klopt inderdaad, een hoop mensen denken inderdaad ohw pas 288 mensen besmet, ver van mijn bed show.
Als je kijkt dat de factor nu 1,4x is dan zit je met dit aantal over 7 dagen op +/- 3000 besmettingen en dit gaat steeds harder > zie Italie.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
fast-server schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Klopt inderdaad, een hoop mensen denken inderdaad ohw pas 288 mensen besmet, ver van mijn bed show.
Als je kijkt dat de factor nu 1,4x is zit je met dit aantal over 7 dagen op +/- 3000 besmettingen en dit gaat steeds harder > zie Italie.
De factor neemt af overigens. Reken maar na.

Verwijderd

gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Deze man is al vaker langs gekomen en hij zegt zeker ook zinnige dingen maar hij is ook geen expert. Die Dr in zijn titel is van een Phd na een enquete over een tekstboek van hemzelf over verpleging. Hij is dus geen arts laat staan een viroloog. Wat ik wil zeggen hier mee is niet dat zijn mening niet telt of niet zinnig zou zijn maar wel dat het in ieder geval voor mij niet zoveel gewicht in de schaal legt als de echte experts zoals virologen en bv het ECDC of het RIVM.
Volg zelf meerdere bronnen en volgens mij is het virus vrij nieuw. Verschillende inzichten is niks verkeerd mee.

De meeste cijfers die hij geeft is gebaseerd op bestaande data, daarnaast maakt hij fouten en corrigeert hij zijn eigen uitspraken.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:08:
[...]

Volgens mij is er nog te weinig zekerheid een of de andere kant op. Het kan nog steeds enorm opvlammen, maar het kan ook zijn dat het toch langzaam onder controle komt. Beide senario's zin volgens mij nog mogelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-12 19:59

Er goed filmpje inderdaad. Precies de reden waarom op dit moment het belangrijk is dat er een algemene maatregel komt dat iedereen die zich ziek voelt thuis moet blijven. De regering kan een speciaal fonds hiervoor maken zodat werkgevers de kosten kunnen verhalen. Uiteindelijk zal dat goedkoper zijn dan nu steeds achter de feiten aanlopen.

De growth factor kun je live hier volgen
https://www.worldometers....ses/#case-growth-outchina
giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:08:
[...]

Ja, maar zolang deze stelselmatig boven de 1 zit, zitten we dus nog steeds op een exponentieel pad.

Daarnaast houden we nog steeds het risico dat we te weinig testen en daarom niet alle nieuwe gevallen in kaart brengen. Op het moment dat de testcapaciteit groot genoeg is krijg je dan een inhaalslag

[ Voor 22% gewijzigd door R.van.M op 08-03-2020 21:15 ]

• autje
fast-server schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Als je kijkt dat de factor nu 1,4x is dan zit je met dit aantal over 7 dagen op +/- 3000 besmettingen en dit gaat steeds harder > zie Italie.
Toch, als je na 14 dagen kijkt, dan ligt het aantal besmettingen in Frankrijk 2 keer zo laag (dat is een schatting, want ze hadden 13 dagen geleden pas het eerste geval), en in Duitsland 3 keer zo laag. In Nederland zitten we na 10 dagen t.o.v. Italië zelfs op 4 keer zo laag.

Disclaimer: ik heb de gevallen van 31 januari en 6 februari in Italië niet meegenomen, omdat er daarna 14 dagen geen gevallen bijgekomen zijn, en die drie dus heel geïsoleerd lijken te zijn geweest.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
Cyberpope schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:10:
[...]

Volgens mij is er nog te weinig zekerheid een of de andere kant op. Het kan nog steeds enorm opvlammen, maar het kan ook zijn dat het toch langzaam onder controle komt. Beide senario's zin volgens mij nog mogelijk.
Klopt. Maar de paniekerige post waar ik op reageerde was niet nodig vond ik.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-12 15:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

vhal schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:48:
Vanmiddag was ik bij de CPC run in DH maar eigenlijk was het er niet op af te zien dat er iets gaande was inzake het virus. De organisatie verzocht mensen uit NB met griepachtige verschijnselen om vooral niet te komen maar ja, hoe controleer je dat? Precies, niet...
Niet inderdaad. De CPC komt voor mijn deur langs. Heb nog even gezellig staan kijken en kletsen met de buren.

Het probleem zit denk ik minder in het lopen alswel in de chaotische kluwen op het malieveld waar alles bij elkaar komt voor de start.

• R.van.M
autje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:14:
[...]

Toch, als je na 14 dagen kijkt, dan ligt het aantal besmettingen in Frankrijk 2 keer zo laag (dat is een schatting, want ze hadden 13 dagen geleden pas het eerste geval, en in Duitsland 3 keer zo laag. In Nederland zitten we na 10 dagen t.o.v. Italië zelfs op 4 keer zo laag.

Disclaimer: ik heb de gevallen van 31 januari en 6 februari in Italië niet meegenomen, omdat er daarna 14 dagen geen gevallen bijgekomen zijn, en die drie dus heel geïsoleerd lijken te zijn geweest.
Ik hoop het. Wat natuurlijk in ons voordeel speelt is dat er ondertussen wel heel veel awareness gekweekt is. Mensen zijn voorzichtiger, wassen iets vaker/beter hun handen en zijn ook alerter op eigen ziekte verschijnselen.

Het meer sombere alternatief is dat we nu in de stilte voor de storm zitten met gevallen die nog in de incubatietijd zitten. We testen namelijk pas als men flinke symptomen heeft en/of herleidbaar is tot een risico gebied of persoon

• R.van.M
Indoubt schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Niet inderdaad. De CPC komt voor mijn deur langs. Heb nog even gezellig staan kijken en kletsen met de buren.

Het probleem zit denk ik minder in het lopen alswel in de chaotische kluwen op het malieveld waar alles bij elkaar komt voor de start.
Als mensen met ziekteverschijnselen nadenken en thuis blijven en de rest erna goed zijn handen wast is er vrij weinig aan de hand. Helaas zullen er altijd mensen bij zijn die toch ziek meelopen. Juist bij een sport evenement waar iedereen zweet, en in zijn gezicht wrijft een groot risico

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-12 12:58
Ik word een beetje moe van alle discussies hier die gaan om woordelijke dingen of zinnen die door de lezer anders geïnterpreteerd worden dan de schrijver bedoeld heeft. Het lijkt wel alsof velen hier posten om maar mensen te kunnen pakken op woorden en niet inhoudelijk bij willen dragen. Als je een beetje tussen de zinnen leest is heel vaak prima te begrijpen wat een schrijver bedoeld, maar het is bijna een sport om daarover te vallen. Jammer.. laten we niet hopen dat dit de tweakers-20 wordt.

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
Het totale aantal en de actieve besmettingen per land. In Zuid Korea zijn ze niet snel van mening dat iemand hersteld is. Geen idee wat de oorzaak is (kan bijv. liggen aan populatie of dat het lang duurt voordat mensen zich (negatief) kunnen laten testen na geconstateerde besmetting).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh_u8hWvhWO8QrAv2AU_A95P350=/f/image/sv74zizZXLddR41dP92XqJdH.png

Sterfte per land. Opvallend dat ondanks de toename van herstelden (zie vorige afbeelding) de sterfte in Italië o.b.v. herstelden (en overleden) zo hoog blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsqt0Amh_5D3xFLFPvrjvVvU1g0=/f/image/YR5EtzpoZdVb94TGtxLdE5Qi.png

Ontwikkeling in landen met minstens 500 besmettingen, vanaf dag met minimaal 50 besmettingen. Doordat 'dag 0' met verschillende aantallen is gestart kan het, zeker op een logaritmische schaal, toch wat lastig zijn om landen goed te vergelijken. Frankrijk valt hier wel positief op. Die hebben er twee dagen langer over gedaan om van zo'n 50 naar 1000 besmetten te gaan dan Italië en Iran:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz4hpkkBYhLWjmcZ5cmMvD1Pgpw=/f/image/nKSxqZdJuVnjNxDdtNmOD5fC.png

Overigens zijn er de afgelopen drie dagen meer gevallen bijgekomen dan dat er mensen zijn hersteld (zie dashboard)

Verwijderd

remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:53:
@Verwijderd Óf je snapt mijn punt echt niet, óf je leest niet goed, óf je wilt het niet snappen. Ik weet het niet. Kan het niet duidelijker maken, het gaat me namelijk helemaal niet om Italië.
Maak van Italië land X en van 1492 besmettingen X besmettingen. Noem niet voor niets het getal ‘10’ aan het einde van mijn bericht.
Maar prima, we kunnen het beter hierbij laten :)
Je begint zelf over Italië 8)7 als voorbeeld terwijl die situatie anders is dan hier in NL ....

Volgens mij ben ik in eerdere post al duidelijk geweest dat hier echt niet de tendens heerst dat er niet meer rondlopen dan dat er positief bevestigd zijn. Je probeert dus zegmaar een punt te maken met iets waarbij niemand je tegenspreekt.

Het positieve bevestiging is altijd een indicatie, hoe accuraat die indicatie is hangt weer van andere factoren af en valt ook te controleren door middel van steekproeven zoals hier eerder al is aangegeven.

Maar om dan te claimen dat het getal geheel inaccuraat is gaat te ver is is echt te kort door de bocht geredeneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 21:28 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:09:
[...]

Volg zelf meerdere bronnen en volgens mij is het virus vrij nieuw. Verschillende inzichten is niks verkeerd mee.
Helemaal mee eens
De meeste cijfers die hij geeft is gebaseerd op bestaande data, daarnaast maakt hij fouten en corrigeert hij zijn eigen uitspraken.
Helemaal goed.

Ik werd alleen een beetje getriggered door het feit dat in dit topic steeds meningen van zogenaamde 'experts' geplaatst worden waardoor het lijkt alsof het RIVM het compleet verkeerd doet of te laks is en niet luistert naar die experts. Ik denk dat dat de bedoeling niet was van je post maar zo kwam het op mij over en excuus als dat in mijn post wel zo leek. Ik wilde alleen andere mensen informeren over de mate van expertise van deze man, dat helpt namelijk met het op waarde schatten er van. En nogmaals, hij zegt ook zeker zinnige dingen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och, zolang de beste man zich houdt bij het duiden van wat cijfers, kan het op zich ook weinig kwaad.
En dat lijkt grotendeels wel het geval.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12 12:33
Hier een heel leerzaam en goed onderbouwd artikel met ontzettend veel feitelijke informatie over coronavirus :

https://arstechnica.com/s...guide-to-the-coronavirus/

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Zat de kaart te checken, wat opvalt is de weinige gevallen in Rusland.
In Nederland, Friesland, Groningen geen gedocumenteerde meldingen.
Iemand daarover gelezen wat de mogelijke verklaring is?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 11:24

Brons

Fail!

simons schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:46:
Andere vakantieperiodes misschien?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die doen niet aan skiën, die wachten op een Elfstedentocht denk ik :P

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12 12:33
Rusland test niet genoeg of publiceert het niet, net zoals half Afrika en Indonesië etc (gok ik)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Friezen, Groningers en Russen worden algemeen beschouwd als stugger :+

Die vraag komt geregeld voorbij. Waarom wel in de VS, maar minder in Canada, waarom minder in Rusland, maar wel in het nabijgelegen China. Het zal vermoedelijk een combinatie zijn van klimaat, reisbewegingen, het wel/of niet registeren van infecties, bevolkingsdichtheid, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 08-03-2020 21:50 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
Toch even een vraag, op welke aantallen kunnen we rekenen?
Als je het Amphia ziekenhuis pakt als voorbeeld dan zijn het op een groep van 300 personen 10 besmettingen. Persoonlijk ga ik er van uit dat deze groep mensen in een "hoog risico" groep vallen, maar hoeveel procent van de gevallen is nu werkelijk bevestigd?

Als ik ga rekenen dan kom ik op zulke getallen uit dat het niet kan kloppen. Is er misschien iemand die mij kan helpen aan een realistische inschatting van dit virus?

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• RobinE
  • Laatst online: 27-12 18:33
Brief van voorzitter vereniging van intensivisten.
Stilte voor de storm en bereid u voor...

https://nvic.nl/covid-19-bericht-van-de-voorzitter

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tim_bots schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:50:
Toch even een vraag, op welke aantallen kunnen we rekenen?
Als je het Amphia ziekenhuis pakt als voorbeeld dan zijn het op een groep van 300 personen 10 besmettingen. Persoonlijk ga ik er van uit dat deze groep mensen in een "hoog risico" groep vallen, maar hoeveel procent van de gevallen is nu werkelijk bevestigd?

Als ik ga rekenen dan kom ik op zulke getallen uit dat het niet kan kloppen. Is er misschien iemand die mij kan helpen aan een realistische inschatting van dit virus?
Nee, dat is pure speculatie...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RobinE schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:51:
Brief van voorzitter vereniging van intensivisten.
Stilte voor de storm en bereid u voor...

https://nvic.nl/covid-19-bericht-van-de-voorzitter
Kort tekstje met hoop info. Dus volgend weekend 800-1200 gevallen en 80-120 ic bedden nodig is zijn schatting, de week daarop verdubbeling.

Hij heeft het ook over de non-corona patienten in de isolatie stoppen als het echt mis gaat. (logisch eigenlijk)

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 08-03-2020 22:06 ]

specs

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Is dit nu eigenlijk al officieel een pandemie?

• simons

simons

LETS GO BRANDON

maratropa schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Kort tekstje met hoop info. Dus volgend weekend 800-1200 gevallen en 80-120 ic bedden nodig is zijn schatting..
Bijzonder brief, vind het nogal wat, zeker in deze tijden.
Eigenlijk vind ik dergelijke communicatie meer iets met landelijke regie, vind dat opschalen al heel wat betekenen....

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-12 09:11

boesOne

meuh

simons schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Eigenlijk vind ik dergelijke communicatie meer iets met landelijke regie, vind dat opschalen al heel wat betekenen....
Eens. De boodschap is echt ''prepare for impact''.
We mogen hopen dat men in Italie heeft zitten prutsen en het hier wat beter in beeld is.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
simons schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Ik heb het gevoel dat de medische sector doet wat ze moet doen maar dat de politiek twijfelt en de bevolking bagetaliseert..

sowieso geeft de NVIC ook updates zie ik, ook best interessant, zij het wat technisch;

https://nvic.nl/sites/nvi...nfecties%20met%202019.pdf

specs

• anandus
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:03:
Is dit nu eigenlijk al officieel een pandemie?
Nee, nog niet, wel hoogste alarmfase op pandemie na.

Pandemie is echt van "we kunnen er niets meer aan doen, het zal zich overal verspreiden", zo ver durft men nog niet te gaan, maar het begint er wel meer en meer op te lijken dat het die kant op gaat.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

Hoeveel vrije IC bedden hebben we in NL normaal gesproken? En is er iets bekend over hoeveel we dat redelijkerwijs kunnen opschalen?
Dan kun je met de huidige cijfers ongeveer inschalen vanaf hoeveel besmettingen we echt in de problemen komen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
boesOne schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Eens. De boodschap is echt ''prepare for impact''.
We mogen hopen dat men Italie heeft zitten prutsen en het hier wat beter in beeld is.
Ik zag een stuk op de Volkskrant over wat er mis is gegaan in Italië: een van de eerste patiënten is met ziekteklachten tot 2x toe naar huis gestuurd. Hij was overigens niet heel ziek (Italianen gaan nogal snel naar de dokter) en heeft dus uitgebreid aan het sociale leven deelgenomen. De Italianen hadden hun focus te veel op China en Chinezen. Daar zie je ook direct het verschil met Nederland (en ik denk ook met bijvoorbeeld België, Oostenrijk en Duitsland): daar is in een groot deel van de besmettingen nog een lijn te ontdekken en hopelijk is daarmee eea iets beter onder controle te houden (als in: de verspreiding te temporiseren).

Tegelijk lijkt het alsof Italië heeft zitten prutsen, maar dat is achteraf wel wat makkelijker te zeggen dan voorhand...

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
anandus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:12:
[...]

Nee, nog niet, wel hoogste alarmfase op pandemie na.

Pandemie is echt van "we kunnen er niets meer aan doen, het zal zich overal verspreiden", zo ver durft men nog niet te gaan, maar het begint er wel meer en meer op te lijken dat het die kant op gaat.
Waar haal je die definitie vandaan? Volgens mij wordt het fasesysteem nu niet meer gebruikt, maar de Nederlandse Wikipedia noemt voor fase 6:
Naast de criteria van fase 5 heeft het griepvirus een uitbraak veroorzaakt in minstens een ander land in een andere WHO-regio. Deze fase geeft aan dat er sprake is van een pandemie.

Wikipedia: Pandemie
En voor 5:
Hetzelfde griepvirus heeft uitbraken veroorzaakt in twee of meer landen in dezelfde WHO-regio.[2] Deze fase geeft aan dat een pandemie waarschijnlijk is.

Wikipedia: Pandemie
Voor fase 5: Zuid Korea en China en voor fase 6: Italië. Dan ben je er. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd1 op 08-03-2020 22:17 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Whuzz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:16:
Hoeveel vrije IC bedden hebben we in NL normaal gesproken? En is er iets bekend over hoeveel we dat redelijkerwijs kunnen opschalen?
Dan kun je met de huidige cijfers ongeveer inschalen vanaf hoeveel besmettingen we echt in de problemen komen.
Heel weinig, omdat lege bedden gewoon heel veel geld kosten.
Wel hebben we in Utrecht 200 noodbedden staan voor een eventuele ramp.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Interessante vraag, maar tegelijk iets wat je misschien helemaal niet transparant wil hebben. Ik zie de telegraaf al met een afteller (nog zoveel besmettingen voor je op de gang moet!!!) ;).

Ik heb geen enkele medische kennis, maar wellicht dat veel ‘planbaar’ werk ook IC capaciteit vraagt? En zo zullen er misschien meer factoren zijn waardoor dit eigenlijk een schuivend geheel is?

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-12 09:11

boesOne

meuh

ZieMaar! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:16:
[...]

Tegelijk lijkt het alsof Italië heeft zitten prutsen, maar dat is achteraf wel wat makkelijker te zeggen dan voorhand...
Europa is nu wel wakker. Wellicht scheelt dat. Je zag in China dat na Wuhan het in de andere gebieden minder uit de klauw liep.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden

Iets van 2000

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Ik dacht rond de 2100 met een bezettingsgraad van 75 tot 80%
Zeg maar een 450 vrije IC bedden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-12 21:55
Wanneer was de laatste keer dat er wereldwijd (in de westerse wereld in ieder geval) zo'n pandemie achtige verspreiding plaatsvond?

• JvS
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een paar maanden geleden met influenza.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Silent Thunder schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:22:
Wanneer was de laatste keer dat er wereldwijd (in de westerse wereld in ieder geval) zo'n pandemie achtige verspreiding plaatsvond?
Vorig jaar, influenza. Maar dat bedoel je denk ik niet, omdat daar heel veel over bekend is en voor gevaccineerd wordt. Ik zie veel parallellen met de Mexicaanse griep, al was dat volgens mij rond dit punt al wel meer ‘geaccepteerd’...

• anandus
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Waar haal je die definitie vandaan?
WHO:
Our decision about whether to use the word “pandemic” to describe an epidemic is based on an ongoing assessment of the geographical spread of the virus, the severity of disease it causes and the impact it has on the whole of society.

For the moment, we are not witnessing the uncontained global spread of this virus, and we are not witnessing large-scale severe disease or death.

Does this virus have pandemic potential? Absolutely, it has. Are we there yet? From our assessment, not yet.
Is van anderhalve week geleden, maar volgens mij is dat nog steeds hun inschatting.

En anders horen we het snel genoeg in het nieuws ;)

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-12 20:21
Volgens mij is dit een betrouwbare bron: https://api.nationalgeogr...__twitter_impression=true

Ergens in dit artikel staan de volgende woorden: During the third phase, lung damage continues to build—which can result in respiratory failure. Even if death doesn’t occur, some patients survive with permanent lung damage. According to the WHO, SARS punched holes in the lungs, giving them “a honeycomb-like appearance”—and these lesions are present in those afflicted by novel coronavirus, too.

Permanente long beschadiging: wisten we dit al of is dit nonsens?

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
maratropa schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:56:
[...]

Kort tekstje met hoop info. Dus volgend weekend 800-1200 gevallen en 80-120 ic bedden nodig is zijn schatting, de week daarop verdubbeling.

Hij heeft het ook over de non-corona patienten in de isolatie stoppen als het echt mis gaat. (logisch eigenlijk)
Hetzelfde zul je zien gebeuren op reguliere afdelingen, waarbij in grootschalige besmettingen op een gegeven moment je ziekenhuizen zult gaan zien overschakelen van kamer isolatie naar afdelingsisolatie. Het aantal isolatiekamers in ziekenhuizen is tenslotte niet berekend op de potentiële getallen die zich bij dit soort excessen kunnen voordoen.
We hebben een krappe 2100 IC bedden in Nederland met een bezettingsgraad van >70%. Daar moet dan wel in acht worden genomen dat een deel van de IC bedden op dit moment wordt gebruikt als oneigenlijk postoperatief bed, en ook wel eigenlijke maar electieve postoperatieve bedbezetting. Haal je dit er vanaf, dan zul je grofweg een bedbezetting van ongeveer 50% overhouden aan acuut te verlenen zorg.

En met ongeveer 5% van de besmette patiënten IC-opname behoeftig, zul je dan dus ook bij ongeveer 21.000 simultane besmettingen in Nederland in de echte problemen komen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ZieMaar! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:24:
[...]

Vorig jaar, influenza. Maar dat bedoel je denk ik niet, omdat daar heel veel over bekend is en voor gevaccineerd wordt. Ik zie veel parallellen met de Mexicaanse griep, al was dat volgens mij rond dit punt al wel meer ‘geaccepteerd’...
Ja, de eerste honderd geinfecteerden waren allemaal nog nieuws. Een vriend van me was gyneacoloog en we waren wezen stappen met twee lui die ineens een berichtje stuurden "we hebben de mexicaanse griep en zijn al 2 dagen ziek". Zeer vaag. Die vriend werd ook ziek (maandag/dinsdag) en liet zich testen (positief). Ik had anderhalve dag later ook verhoging en moest m'n werk bellen. Die zeiden dat ik me moest laten testen. Alleen toen ik de huisarts belde, voelde ik de assistent nog net niet met haar ogen rollen toen ik vertelde dat ik me moest laten testen, vertelde me dat dat niet ging gebeuren en als ik idd 38°C was, ik het ook gewoon had...

Bottom line, dat ging in 5 dagen van nieuwsberichten met "Studenten in Utrecht op fees ook besmet" naar "dit is gewoon dit seizoen de griep". Heb wel verplicht twee weken "ziek" thuis gezeten :P.

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52
Dit artikel kwam ik tegen, dat is toch wel zorgwekkend als het in huidige vorm doorzet
https://medium.com/@trent...-usa-germany-a06cf2835f89

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:01

Sebazzz

3dp

De goede link: https://www.nationalgeogr...onavirus-does-to-the-body ;)
Dit is wel bekend volgens mij, maar alleen in de ernstige gevallen.

Voor de rest vind ik dat artikel bangmakerij :P Het verklaart waarom mensen met onderliggende condities gevoeliger zijn.
bloodlynx schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:29:
Dit artikel kwam ik tegen, dat is toch wel zorgwekkend als het in huidige vorm doorzet
In China sterft het virus nu al uit, met steeds minder besmettingen per dag, aangenomen dat de cijfers kloppen. Hier gaan we in het Westen ook naartoe, uiteindelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Sebazzz op 08-03-2020 22:34 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:28:
[...]
En met ongeveer 5% van de besmette patiënten IC-opname behoeftig, zul je dan dus ook bij ongeveer 21.000 simultane besmettingen in Nederland in de echte problemen komen.
Italie heeft nu ~7400 besmettingen dus waarom zitten zij nu al in de problemen met hun ic capaciteit?

Ik kan wel wat bedenken zoals veel zware gevallen, minder ic bedden per hoofd van de bevolking maar dat is puur gissen vanuit mijn kant. Verder vraag ik mij af of je wel alle ic bedden in NL mee mag rekenen aangezien ook ic personeel ziek zal worden en dus capaciteit wegvalt maar ook dat niet alle ic's geschikt zijn voor isolatie (eerder in het topic werd een getal van 250 ic bedden genoemd die ook geschikt zijn voor isolatie) tenzij je hele ic afdelingen omvormd tot isolatie afdeling.

• loekf2
westlym schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:27:
Volgens mij is dit een betrouwbare bron: https://api.nationalgeogr...__twitter_impression=true

Ergens in dit artikel staan de volgende woorden: During the third phase, lung damage continues to build—which can result in respiratory failure. Even if death doesn’t occur, some patients survive with permanent lung damage. According to the WHO, SARS punched holes in the lungs, giving them “a honeycomb-like appearance”—and these lesions are present in those afflicted by novel coronavirus, too.

Nee, stond ook in VK artikel van gisteren.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JvS schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:28:
[...]

Ja, de eerste honderd geinfecteerden waren allemaal nog nieuws. Een vriend van me was gyneacoloog en we waren wezen stappen met twee lui die ineens een berichtje stuurden "we hebben de mexicaanse griep en zijn al 2 dagen ziek". Zeer vaag. Die vriend werd ook ziek (maandag/dinsdag) en liet zich testen (positief). Ik had anderhalve dag later ook verhoging en moest m'n werk bellen. Die zeiden dat ik me moest laten testen. Alleen toen ik de huisarts belde, voelde ik de assistent nog net niet met haar ogen rollen toen ik vertelde dat ik me moest laten testen, vertelde me dat dat niet ging gebeuren en als ik idd 38°C was, ik het ook gewoon had...

Bottom line, dat ging in 5 dagen van nieuwsberichten met "Studenten in Utrecht op fees ook besmet" naar "dit is gewoon dit seizoen de griep". Heb wel verplicht twee weken "ziek" thuis gezeten :P.
Yup, herken ik ook nog. De eerste patiënt binnen ons bedrijf was nieuws, maar al snel had ‘iedereen’ het. Social media was er nog niet (anders dan Hyves denk ik) en dus was de hele beleving anders, maar toch is het nu, los daarvan, wel anders volgens mij...

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:35:
[...]
Italie heeft nu ~7400 besmettingen dus waarom zitten zij nu al in de problemen met hun ic capaciteit?

Ik kan wel wat bedenken zoals veel zware gevallen, minder ic bedden per hoofd van de bevolking maar dat is puur gissen vanuit mijn kant. Verder vraag ik mij af of je wel alle ic bedden in NL mee mag rekenen aangezien ook ic personeel ziek zal worden en dus capaciteit wegvalt maar ook dat niet alle ic's geschikt zijn voor isolatie (eerder in het topic werd een getal van 250 ic bedden genoemd die ook geschikt zijn voor isolatie) tenzij je hele ic afdelingen omvormd tot isolatie afdeling.
Ik ga ervan uit dat merendeel van die 133 overleden mensen in Italie op de IC lagen...

"May our framerates be high and our temperatures low."

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-12 21:55
In China zijn van de 80.000 cases al bijna 60.000 hersteld, dat vind ik toch netjes. Maar ze zijn er natuurlijk al veel langer mee bezig.

Ik vraag mij af; als je oud/fragiel bent dan hoor je natuurlijk thuis in een ziekenhuis bij een besmetting, maar stel je hebt geen hoge leeftijd en normaliter gezond; kun je dan beter worden door de huis/tuin/keuken methodes toe te passen? Rusten, genoeg drinken, contact vermijden, etc etc.

Want nu heerst er vooral een angst van ojee; meer meer meer. Maar ik denk, oké als het komt; so be it. Je geneest toch wel weer als je een goede afweer hebt (met inachtneming van de extra isolatie en hygiëne regels). En je moet het uiteraard melden.

Is dit dan een lichtpuntje in de duisternis of hoe denken jullie erover?
Vanzelfsprekend is dit voor de fragielere bevolkingsgroep desastreus.

Want ik vergelijk het even met al die cliché horror outbreaks die in mijn hoofd zweven vanuit Hollywood, waar je echt een vaccin nodig had om te overleven. Dit lijkt dan niet zo te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Silent Thunder op 08-03-2020 22:44 ]

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
westlym schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:27:

Toevallig kwam dat bericht hier ook voorbij.
YouTube: Doctor Fact-Checks Media On Coronavirus

Tldr; klopt niet en teveel bangmakerij

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Heel weinig, omdat lege bedden gewoon heel veel geld kosten.
Wel hebben we in Utrecht 200 noodbedden staan voor een eventuele ramp.
Is er ook niet een militair ziekenhuis wat ingezet kan worden? Of is dat opgegaan in het UMC?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Is er ook niet een militair ziekenhuis wat ingezet kan worden? Of is dat opgegaan in het UMC?
Nee het Nood Hospitaal is er gewoon.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bloodlynx schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:29:
Beetje apart verhaal. Hun eerste advies is meer ziekenhuis bedden. Lekker zinvol als je met een model werkt dat simpelweg elke week het aantal geinfecteerde verviervoudigd. Daar kan je geen ziekenhuisbedden tegenaan slepen.

Overall zijn het wel heel veel woorden om simpelweg te kijken wanneer twee lijntjes elkaar kruizen, waarbij ene lijntje gebaseerd is op puur exponentiele groei van het aantal geinfecteerden.

Bensimpel

Positieve meneer

Silent Thunder schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:40:
In China zijn van de 80.000 cases al bijna 60.000 hersteld, dat vind ik toch netjes. Maar ze zijn er natuurlijk al veel langer mee bezig.

Ik vraag mij af; als je oud/fragiel bent dan hoor je natuurlijk thuis in een ziekenhuis bij een besmetting, maar stel je hebt geen hoge leeftijd en normaliter gezond; kun je dan beter worden door de huis/tuin/keuken methodes toe te passen? Rusten, genoeg drinken, contact vermijden, etc etc.

Want nu heerst er vooral een angst van ojee; meer meer meer. Maar ik denk, oké als het komt; so be it. Je geneest toch wel weer als je een goede afweer hebt (met inachtneming van de extra isolatie en hygiëne regels). En je moet het uiteraard melden.

Is dit dan een lichtpuntje in de duisternis of hoe denken jullie erover?
Vanzelfsprekend is dit voor de fragielere bevolkingsgroep desastreus.
Ligt er aan hoe gezond je immuun systeem is, rond de 70 ben je al sowieso meer vatbaar, maar als je een gezonde oudere bent heb je hier waarschijnlijk minder last van. Kan net zo goed zijn dat een 40 jarige kettingroker hier vatbaarder voor is dan een gezonde 70 jarige die nog af en toe een Marathon loopt natuurlijk. Iedere persoon is anders.

Ik denk dat 80 jaar sowieso wel een extreem hoge leeftijd is en just to be sure je beter opgenomen kan worden.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

Silent Thunder schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:40:
Je geneest toch wel weer als je een goede afweer hebt (met inachtneming van de extra isolatie en hygiëne regels). En je moet het uiteraard melden.
En je ouders? Grootouders?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Stukje Nieuwsuur. Kijk maar eens naar 3:34. Italiaanse arts aan het woord. Dringt er op aan om op te schalen en alles te doen om verspreiding te vertragen. Stukje gaat precies over waar jullie het nu over hebben, wanneer is de zorg overbelast.
Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.