[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.111 views

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Is er ook niet een militair ziekenhuis wat ingezet kan worden? Of is dat opgegaan in het UMC?
Die bedoel ik.

Bensimpel

Positieve meneer

TheBorg schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:49:
[Twitter]

Stukje Nieuwsuur. Kijk maar eens naar 3:34. Italiaanse arts aan het woord. Dringt er op aan om op te schalen en alles te doen om verspreiding te vertragen. Stukje gaat precies over waar jullie het nu over hebben, wanneer is de zorg overbelast.
Alle scholen/Kinderdag verblijven in Noord Brabant dicht,
Bedrijven die gaan forceren om mensen thuis te laten werken zover mogelijk
OV die minder gaat rijden
Bioscopen/uitgaansgebieden sluiten

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat we bovenstaande hier krijgen..

😆 - Denk ook eens om ;)

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

Zie de topic warning, zonder bron en onderbouwing is deze bewering ongewenst.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 23:40 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
Ik begrijp dat Nederland op dit moment de meeste aandacht krijgt, maar wilde deze toch delen:

Indonesie zou officiëel 6 gevallen van Covid19 hebben. (zie link in topicwarning)

Toch heeft Singapore een persoon die recent uit Indonesie kwam positief getest:
CASE 147 – INDONESIAN NATIONAL

Case 147 is an imported case involving a 64-year-old Indonesian man who arrived in Singapore on Mar 7.

He was confirmed to have the infection on Mar 8, and is currently warded at NCID.
Doet je wel afvragen (wat iedereen eigenlijk al deed) of er stiekem niet veel meer besmettingen in Indonesië 'onder de radar' zitten.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:35:
[...]
Italie heeft nu ~7400 besmettingen dus waarom zitten zij nu al in de problemen met hun ic capaciteit?

Ik kan wel wat bedenken zoals veel zware gevallen, minder ic bedden per hoofd van de bevolking maar dat is puur gissen vanuit mijn kant. Verder vraag ik mij af of je wel alle ic bedden in NL mee mag rekenen aangezien ook ic personeel ziek zal worden en dus capaciteit wegvalt maar ook dat niet alle ic's geschikt zijn voor isolatie (eerder in het topic werd een getal van 250 ic bedden genoemd die ook geschikt zijn voor isolatie) tenzij je hele ic afdelingen omvormd tot isolatie afdeling.
Postoperatieve, electieve IC zorg is planbaar, mits je anticipeert. Dus dit is mogelijk bedden capaciteit bezetting waar zij tegen problemen aanlopen. In diverse Nederlandse ziekenhuizen worden electieve ingrepen nu al bij voorbaat geannuleerd vanuit het oogpunt op potentiële beddenkrapte.

Daarnaast heeft Italië inderdaad een kleiner aantal ziekenhuis bedden en IC bedden per capita dan Nederland. Geheel Italië bij elkaar genomen, zitten zij op ongeveer 70-75% van dat van Nederland. Ik weet niet of er daarin nog een regionale verdeling daarin zit. Maar indien niet, en indien de algemene zorgvraag daar soortgelijk is aan Nederland, dan kun je je voorstellen dat je in dat geval als Italië zijnde uiteraard al met 2-0 achter staat.

Verder zullen gehele IC afdelingen op een gegeven moment inderdaad worden omgevormd tot isolatie afdeling. Regionale samenwerkingen zullen daar vermoedelijk ook in bijdragen. Op die wijze kun je namelijk IC's binnen de regio verdelen zodat er een aantal schone IC's over kan blijven.

Voor wat betreft personele bezetting, ja, dat is uiteraard doorgaans een probleem. En voor de verwachte electieve zorg binnen Nederland kan de personele bezetting echt wel omhoog. Maar in geval van nood is een groot deel van de beroepsgroep toch ook echt wel bereid om uitzonderingen te maken, over te werken, etc.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Je begint zelf over Italië 8)7 als voorbeeld terwijl die situatie anders is dan hier in NL ....

Volgens mij ben ik in eerdere post al duidelijk geweest dat hier echt niet de tendens heerst dat er niet meer rondlopen dan dat er positief bevestigd zijn. Je probeert dus zegmaar een punt te maken met iets waarbij niemand je tegenspreekt.

Het positieve bevestiging is altijd een indicatie, hoe accuraat die indicatie is hangt weer van andere factoren af en valt ook te controleren door middel van steekproeven zoals hier eerder al is aangegeven.

Maar om dan te claimen dat het getal geheel inaccuraat is gaat te ver is is echt te kort door de bocht geredeneerd.
Nou ja, dan houden we het er op dat we elkaar niet helemaal ‘verstonden’. Ik heb je eerdere posts en de tendens hier niet helemaal gevolgd, dus gaf daarom aan dat er ‘een kern van waarheid’ in zat en het dus niet geheel onrealistisch hoeft te zijn.
Ik meende te lezen dat men puur op de bekende getallen af ging en zich dus niet kon voorstellen dat de aantallen misschien wel met tientallen, honderden of misschien ook wel duizenden hoger kunnen liggen. RIVM en GGD hebben immers zelf aangegeven dat verreweg de meeste gezonde mensen enkel (lichte) goed te behappen symptomen zouden hebben en dus geen arts zouden zien en absoluut niet in het ziekenhuis zouden belanden.

My bad, ik lees nu dat je er ongeveer net zo over denkt als ik. Zeg dat dan eerder ;) :9

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar zijn dat geen twee verschillende zaken dan? Noodhospitaal en militair ziekenhuis?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:10

drooger

Falen is ook een kunst.

Silent Thunder schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:40:
In China zijn van de 80.000 cases al bijna 60.000 hersteld, dat vind ik toch netjes. Maar ze zijn er natuurlijk al veel langer mee bezig.

Ik vraag mij af; als je oud/fragiel bent dan hoor je natuurlijk thuis in een ziekenhuis bij een besmetting, maar stel je hebt geen hoge leeftijd en normaliter gezond; kun je dan beter worden door de huis/tuin/keuken methodes toe te passen? Rusten, genoeg drinken, contact vermijden, etc etc.
De kans is kleiner dat je medische hulp nodig hebt, meer kan je er niet over zeggen.
Tim_bots schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Toevallig kwam dat bericht hier ook voorbij.
YouTube: Doctor Fact-Checks Media On Coronavirus

Tldr; klopt niet en teveel bangmakerij
Daarnaast kunnen bij een verwaarloosde longontsteking de longblaasjes permanent achteruit gaan, dit kan betekenen dat de longinhoud blijvend minder wordt.
Bron: https://nederland-davos.n...ektebeeld/longontsteking/

Het is wel mogelijk dat er permanente schade optreed, maar zolang de zorg blijft functioneren is het de vraag of dit een reëel risico is voor Nederlandse coronapatiënten.

[ Voor 1% gewijzigd door drooger op 08-03-2020 23:09 . Reden: nuancering ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als een half jaar geleden out of the blue in het nieuws was gekomen dat er opschaling van IC-bedden nodig zou zijn over een week, want dit of dat zou gebeuren was het gekomen als grote schok. Inmiddels wordt er vrij casual over gediscussieerd en ook over hoeveel plek eventueel nog vrij te maken is.

Tenzij (en dat is best mogelijk, in China neemt het aantal zieken ook af immers) er ineens een sterke rem op de groei van het aantal gevallen komt zodat dit niet (meer) exponentieel verloopt lijkt de vraag of er hier een capaciteitsprobleem komt mij meer wanneer dan een als.

In China gingen de hotspots in lockdown, hier in Nederland is/lijkt het allemaal nog behoorlijk vrijblijvend. Aan de andere kant is het advies aan Brabant wel een eerste stap naar verdere containment, wat eigenlijk vrij snel volgde nadat de verspreiders niet meer te vinden waren (eigenlijk zeggen deze vroege nummers niet veel, een familie die terugkomt uit Italië begint met 1, wordt 2 en via sociale contacten misschien 4, maar als deze groep geïsoleerd wordt is er nog weinig aan de hand). En aangezien ik niet geloof dat er bij de overheid(s adviseurs) niemand is die ook het exponentiële rekensommetje kan maken verwacht ik eigenlijk dat er langzamerhand steeds verdergaande isolatie maatregelen genomen zullen worden. Teveel in een keer veroorzaakt blinde paniek. Te weinig en de paniek komt over een maand. Er valt ook niet te winnen. (In plaats van paniek zou je net zo goed kosten kunnen lezen, want ontwrichting van de samenleving).

Interessante tijden, waar het enige dat duidelijk is dat wat er nu gebeurt grote impact heeft op de situatie volgende maand, maar wat/hoe/hoeveel, niet te voorspellen voor een leek.

(Voorlopig lijkt het mij allerminst rooskleurig met een positief scenario waar een deel van het land plat licht, waardoor de verspreiding langzamer gaat, in de hoop dat wanneer deze maatregelen stoppen dit daarna niet weer versnelt, maar goed, uiteindelijk doven virussen uit, en hopelijk komt er snel een medicijn wat behandeling makkelijker maakt en later een vaccin)

[ Voor 20% gewijzigd door Norjee op 08-03-2020 23:33 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Maar zijn dat geen twee verschillende zaken dan? Noodhospitaal en militair ziekenhuis?
Je hebt tijdelijke huurbruggen en militaire noodbruggen van de Genie. Uiteindelijk doen die hetzelfde. Lijkt mij dat dat bij ziekenhuizen vergelijkbaar werkt? Al zal de militaire versie eerder ingesteld zijn als veldhospitaal (in tenten) maar dat kan natuurlijk ook in een gebouw als je dat eenmaal schoon hebt (een ex-ziekenhuis, er staan er nog wel wat leeg dacht ik met waarschijnlijk een groot deel van de infra nog intact).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ernemmer
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Nee, dat is hetzelfde, staat wel op de site.
Ze noemen het een calamiteiten hospitaal.
https://www.umcutrecht.nl...alamiteitenhospitaal/Home
Daar is ook te lezen dat het toch geen 200 bedden zijn.

Ik ga er wel vanuit dat het leger nog meer materieel heeft om noodhospitalen op te zetten, maar die ik bedoel is gewoon een reserve hospitaal voor rampen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2020 23:16 ]

Verwijderd

psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:58:
[...]

Postoperatieve, electieve IC zorg is planbaar, mits je anticipeert. Dus dit is mogelijk bedden capaciteit bezetting waar zij tegen problemen aanlopen. In diverse Nederlandse ziekenhuizen worden electieve ingrepen nu al bij voorbaat geannuleerd vanuit het oogpunt op potentiële beddenkrapte.

Daarnaast heeft Italië inderdaad een kleiner aantal ziekenhuis bedden en IC bedden per capita dan Nederland. Geheel Italië bij elkaar genomen, zitten zij op ongeveer 70-75% van dat van Nederland. Ik weet niet of er daarin nog een regionale verdeling daarin zit. Maar indien niet, en indien de algemene zorgvraag daar soortgelijk is aan Nederland, dan kun je je voorstellen dat je in dat geval als Italië zijnde uiteraard al met 2-0 achter staat.

Verder zullen gehele IC afdelingen op een gegeven moment inderdaad worden omgevormd tot isolatie afdeling. Regionale samenwerkingen zullen daar vermoedelijk ook in bijdragen. Op die wijze kun je namelijk IC's binnen de regio verdelen zodat er een aantal schone IC's over kan blijven.

Voor wat betreft personele bezetting, ja, dat is uiteraard doorgaans een probleem. En voor de verwachte electieve zorg binnen Nederland kan de personele bezetting echt wel omhoog. Maar in geval van nood is een groot deel van de beroepsgroep toch ook echt wel bereid om uitzonderingen te maken, over te werken, etc.
Een ander probleem in Italië zijn de normale bedden en beademingsapparatuur. Alleen riskante risico gevallen komen op een IC.

Doodnormale gezonde patiënten hebben wel kans op longontsteking. Waarbij extra zuurstof het herstel kan bevorderen en blijvende schade beperken. Ook hier is een tekort aan in Italië. De beademingsapparatuur dus...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:55:
[...]

RIVM vind het gewoon een griep.
Volgens mij vind de RIVM dat helemaal niet, dit is meer de projectie van jouw mening, over het RIVM, op de RIVM?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2020 23:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:09:
[...]

Een ander probleem in Italië zijn de normale bedden en beademingsapparatuur. Alleen riskante risico gevallen komen op een IC.

Doodnormale gezonde patiënten hebben wel kans op longontsteking. Waarbij extra zuurstof het herstel kan bevorderen en blijvende schade beperken. Ook hier is een tekort aan in Italië. De beademingsapparatuur dus...
Voor zuurstof kan je volstaan met een brilletje (zo een slang onder je neus) en een fles met druk regulator. Je ziet je ook wel eens in de supermarkt rondrijden. Echte beademingsapparatuur (die de beademing monitort en zo nodig overneemt) is inderdaad schaarser. Als er een bloedvergiftiging bij de longontsteking komt heb je vaak diallyse nodig omdat de nieren dan wel eens willen uitvallen dacht ik - met mijn beperkte kennis lijken mij die schaarser.
(Beperkte kennis heb ik slechts door iets te veel ziekenhuis en IC opnames van vrienden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

YakuzA schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:11:
[...]

Volgens mij vind de RIVM dat helemaal niet, dit is meer de projectie van jouw mening, over het RIVM, op de RIVM?
Sorry, Meneer van de GGD directeur publieke gezondheid vind dat. Ik zou toch nieuwsuur maar eens kijken.
https://nos.nl/uitzending/48376-nieuwsuur.html

[ Voor 12% gewijzigd door Deem op 08-03-2020 23:19 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In China zijn van de 80.000 cases al bijna 60.000 hersteld, dat vind ik toch netjes. Maar ze zijn er natuurlijk al veel langer mee bezig.

Ik vraag mij af; als je oud/fragiel bent dan hoor je natuurlijk thuis in een ziekenhuis bij een besmetting, maar stel je hebt geen hoge leeftijd en normaliter gezond; kun je dan beter worden door de huis/tuin/keuken methodes toe te passen? Rusten, genoeg drinken, contact vermijden, etc etc.

Want nu heerst er vooral een angst van ojee; meer meer meer. Maar ik denk, oké als het komt; so be it. Je geneest toch wel weer als je een goede afweer hebt (met inachtneming van de extra isolatie en hygiëne regels). En je moet het uiteraard melden.

Is dit dan een lichtpuntje in de duisternis of hoe denken jullie erover?
Vanzelfsprekend is dit voor de fragielere bevolkingsgroep desastreus.

Want ik vergelijk het even met al die cliché horror outbreaks die in mijn hoofd zweven vanuit Hollywood, waar je echt een vaccin nodig had om te overleven. Dit lijkt dan niet zo te zijn.
Vertel dat maar tegen mensen vanaf 46 jaar oud zonder voorgeschiedenis die nu op de IC liggen in Italië :/

Ook als je 39 jaar of jonger bent, blijft de kans op sterfte 0,2 %. Dus ook in deze groep eindigen patiënten op de IC.

En dat heeft niet altijd met "goede afweer" te maken... dat kan zelfs averechts werken, als jouw afweersysteem te sterk reageert.

Dit overkomt ons gewoon en je hebt geen enkele invloed er op. Of je het na kunt vertellen is vooral geluk hebben... dat jouw lichaam zich niet erg geroepen voelt om dit virus zijn zin te geven.

Het is natuurlijke selectie. En dat gaat meer op basis van of jij in de nieuwe situatie past, dan hoe sterk je bent.

Dat is een beetje de illusie denk ik. Daarom kan een 60 jarige kankerpatiënt navertellen dat ze er alleen een beetje koorts van had, en gaan er anderzijds jonge gezonde mensen aan dood.

Mensen stellen zichzelf graag gerust, denken dat het hun toch niet overkomt. Maar kopen wel staatsloten en denken dat ze miljoenen kunnen winnen.

In mijn enigszins autistische brein loop ik dan vast, it does not compute.

Helaas ben ik daardoor ook een paniekvogel, want ik zie het gevaar waar anderen blind voor zijn. Ik doe de kansberekening.

Toch moet ik het ergens loslaten, omdat mijn leven anders nu al voorbij is. Want hoeveel (of weinig!) ik pieker, heeft geen enkele invloed op de afloop.

Bij mij moet die knop nog om dat mijn tijd op aarde sowieso eindig is en dat ik beter het beste van elke dag kan maken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Beetje extra zuurstof is inderdaad niet zo moeilijk, maar als je echt aan de beademing moet komt er iets meer bij kijken.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
anandus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:27:
[...]

WHO:

[...]
Is van anderhalve week geleden, maar volgens mij is dat nog steeds hun inschatting.

En anders horen we het snel genoeg in het nieuws ;)
Tja, het volgt gewoon de definitie die voor de uitbraak opgesteld was. Maar goed, waarom mensen onnodig bangmaken:
The World Health Organization has so far resisted describing the crisis as such, saying the word “pandemic” might spook the world further and lead some countries to lose hope of containing the virus.

“Unless we’re convinced it’s uncontrollable, why (would) we call it a pandemic?” WHO director-general Tedros Adhanom Ghebreyesus said this week.

The U.N. health agency has previously described a pandemic as a situation in which a new virus is causing “sustained community-level outbreaks” in at least two world regions.

https://time.com/5798797/...-outbreak-classification/
Andere experts merken ook op dat het wel aan de definitie voldoet:
Many experts say that threshold has long been met: The virus that was first identified in China is now spreading freely in four regions, it has reached every continent but Antarctica, and its advance seems unavoidable. The disease has managed to gain a foothold and multiply quickly even in countries with relatively strong public health systems.

On Friday, the virus hit a new milestone, infecting more than 100,000 people worldwide, far more than those sickened by SARS, MERS or Ebola in recent years.

“I think it’s pretty clear we’re in a pandemic and I don’t know why WHO is resisting that,” said Michael Osterholm, director of the Center for Infectious Disease Research and Policy at the University of Minnesota.

Experts acknowledge that declaring a pandemic is politically fraught because it can rattle markets, lead to more drastic travel and trade restrictions and stigmatize people coming from affected regions. WHO was previously criticized for labeling the 2009 swine flu outbreak a pandemic. But experts said calling this crisis a pandemic could also spur countries to prepare for the virus’s eventual arrival.
https://time.com/5798797/...-outbreak-classification/
Het doet er verder natuurlijk niet veel toe. Het komt uiteindelijk toch neer op de actie van lokale overheden en die kunnen gewoon hun eigen noodtoestand uitroepen. Het is niet dat de term pandemic een geldpot opent ergens. :P

Lokaal zie je dat wel, bijvoorbeeld de state of emergency in New York:
Gov. Andrew Cuomo declared a state of emergency on Saturday after the number of confirmed coronavirus cases in New York increased significantly.

[...]

An emergency declaration will allow the state to buy supplies and hire workers more quickly and easily to help the health departments monitoring patients under self-quarantine, Cuomo said during a Saturday press conference at the state Capitol.

https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-outbreak.html

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

Yucon

*broem*

..

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 08-03-2020 23:20 . Reden: dubbel ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12 15:35
[...]

Gewone zuurstoftherapie is géén beademingsapparatuur. Brilletje of masker op je snufferd en een paar liter zuurstof per minuut is iets wat op elke ziekenhuisafdeling en zelfs thuis vrij makkelijk kan.

Beademing is (non)invasieve positieve druk beademing met behulp van een beademingstoestel. Dat is voorbehouden aan operatiekamers, specialistische beademingscentra en IC's.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-12 21:55
Lethalis schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:17:
[...]

En dat heeft niet altijd met "goede afweer" te maken... dat kan zelfs averechts werken, als jouw afweersysteem te sterk reageert.
Is dat zo? Eerste keer dat ik dat hoor.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-12 14:21

Malarky

Wils voor wat ieder

ZieMaar! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:16:
[...]

Ik zag een stuk op de Volkskrant over wat er mis is gegaan in Italië: een van de eerste patiënten is met ziekteklachten tot 2x toe naar huis gestuurd. Hij was overigens niet heel ziek (Italianen gaan nogal snel naar de dokter) en heeft dus uitgebreid aan het sociale leven deelgenomen. De Italianen hadden hun focus te veel op China en Chinezen. Daar zie je ook direct het verschil met Nederland (en ik denk ook met bijvoorbeeld België, Oostenrijk en Duitsland): daar is in een groot deel van de besmettingen nog een lijn te ontdekken en hopelijk is daarmee eea iets beter onder controle te houden (als in: de verspreiding te temporiseren).

Tegelijk lijkt het alsof Italië heeft zitten prutsen, maar dat is achteraf wel wat makkelijker te zeggen dan voorhand...
Op Telegraaf.nl en Nu.nl staan ook genoeg reacties van mensen die zelf, of wiens familie/kennissen, in een risicogebied zijn geweest en voldoen aan de corona ziekte criteria, maar bij wie GGD niet wil testen. Daar komt dat voorbeeld van Partij van de Dieren nog bij: https://www.partijvoorded...an-debat-over-coronavirus. Als van al die voorbeelden er maar 1 waar is, pruts Nederland dus net zo als Italië.

Ik denk eerder dat hetgeen waar is, wat al vaker geschreven is over Italie. Het virus gaat daar al een paar weken langer rond dan in de rest van Europa. Er zijn daar veel meer besmettingen dan bekend is, waardoor het lijkt dat het ziekte percentage hoger ligt.

Dit soort voorspellingen zijn zonder grondige onderbouwing stemmingmakerij en ongewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 09-03-2020 00:11 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
Ook als je 39 jaar of jonger bent, blijft de kans op sterfte 0,2 %. Dus ook in deze groep eindigen patiënten op de IC.
NEE!

Dat is niet de kans op sterfte van iemand van 39 jaar of jonger.
Die cijfers zie je in zo'n beetje elk artikel over Covid19 terugkomen, maar dat cijfer klopt niet.

Het is gebaseerd op een oud onderzoek met cijfers tot 11 februari.
In dat artikel wordt niet gezegd dat dat de definitieve sterfte is in die groepen, maar simpelweg de sterfte tot dat moment.
Er zijn meerdere mensen die tijdens dat onderzoek nog tot de levenden gerekend konden worden die inmiddels dood zijn, ook van onder de 30 jaar oud.
Dus het sterftecijfer in die groep voor die leeftijdsgroep is inmiddels hoger.

Zie ook mijn eerdere post hierover.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Silent Thunder schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Is dat zo? Eerste keer dat ik dat hoor.
Vele vormen van astma bijvoorbeeld.

I am the great Cornholio!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
Mensen stellen zichzelf graag gerust, denken dat het hun toch niet overkomt. Maar kopen wel staatsloten en denken dat ze miljoenen kunnen winnen.

In mijn enigszins autistische brein loop ik dan vast, it does not compute.

Helaas ben ik daardoor ook een paniekvogel, want ik zie het gevaar waar anderen blind voor zijn. Ik doe de kansberekening.
Huh? De mensen die een staatslot kopen verwachten denk ik ook écht niet dat ze daadwerkelijk eventjes winnen hoor. Je doet dus aan kansberekening, ziet gevaren en bent in paniek? De kans is toch juist ontzettend klein dat: a. Je hebt krijgt, b: Je in het ziekenhuis beland en c: Je er aan overlijdt.

It does not compute. Voor wat betreft je eigen gezondheid zou ik dus gerustgesteld zijn ;)

Verwijderd

westlym schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:27:
Volgens mij is dit een betrouwbare bron: https://api.nationalgeogr...__twitter_impression=true

Ergens in dit artikel staan de volgende woorden: During the third phase, lung damage continues to build—which can result in respiratory failure. Even if death doesn’t occur, some patients survive with permanent lung damage. According to the WHO, SARS punched holes in the lungs, giving them “a honeycomb-like appearance”—and these lesions are present in those afflicted by novel coronavirus, too.

Permanente long beschadiging: wisten we dit al of is dit nonsens?
Gaat wel over SARS-COV en dus niet perse SARS-COV-2
Frieman explains that SARS loved to infect and kill cilia cells, which then sloughed off and filled patients’ airways with debris and fluids, and he hypothesizes that the same is happening with the novel coronavirus. Frieman explains that SARS loved to infect and kill cilia cells, which then sloughed off and filled patients’ airways with debris and fluids, and he hypothesizes that the same is happening with the novel coronavirus.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:05
Malarky schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:23:
[...]
Daar komt dat voorbeeld van Partij van de Dieren nog bij: https://www.partijvoorded...an-debat-over-coronavirus. Als van al die voorbeelden er maar 1 waar is, pruts Nederland dus net zo als Italië.
Maar is het echt wel gepruts? Dat verhaal van de PvdD hamert heel erg op voorkomen van uitbreiding vs voorkomen van paniek. Wat nou als voorkomen van uitbreiding eigenlijk onrealistisch is. Als het uitgangspunt is dat een aanzienlijk deel van de bevolking het toch gaat krijgen, is het doel geen voorkoming van uitbreiding maar alleen vertraging van uitbreiding. De boodschap die deze kennis van het kamerlid krijgt, past daar eigenlijk prima in. Daarnaast voorkomt het paniek, was sowieso gunstig is.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

anboni schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:37:
[...] Daarnaast voorkomt het paniek, was sowieso gunstig is.
*knip*
Er is echt geen enkel argument te bedenken waarom Nederland komende weekende niet net zo aan de beurt komt als China, Zuid-Korea, Italie etc.
Zie topic warning: extraordinary claims require extraordinary evidence. Als je een claim maakt dat er geen argument te bedenken is, zul je dat juist moeten onderbouwen.

[ Voor 48% gewijzigd door defiant op 09-03-2020 00:12 ]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:45
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:28:

En met ongeveer 5% van de besmette patiënten IC-opname behoeftig, zul je dan dus ook bij ongeveer 21.000 simultane besmettingen in Nederland in de echte problemen komen.
Ha, dat scheelt al weer met wat de voorzitter van de NVIC vandaag zegt. Die heeft het in zijn alarmbrief over 10%. ;)
Gelukkig.
Leon Zwiers schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:47:

Mensen gaan in strikte isolatie. Beschermende maatregelen: Schort, mondmasker FFP-2, spatbril, haarnet handschoenen. Strikte isolatie gebeurt altijd in kamers met druksluizen.

Bron: Ik werk op een IC in een ziekenhuis en heb de eerste verdachte patiënten al meegemaakt.
Gelukkig hebben jullie FFP2 maskers. En worden de richtlijnen niet strikt opgevolgd maar wordt er veiliger gewerkt.
De RIVM spreekt zichzelf soms tegen.
Volgens het RIVM voldoen FFP1 maskers ook in hun richtlijnen voor professionals. Dat zijn de simpelste mondkapjes..............dezelfde die ze in informatie aan het publiek bestempelen als nutteloos.
Heeft het zin om een mondkapje te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. Deze mondkapjes helpen alleen, als je ze op de juiste manier gebruikt; ze moeten heel goed sluiten over neus en mond, en je moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus. Verkeerd gebruik van de mondkapjes geeft schijnzekerheid.
Nu kun je discussiëren over of FFP1 mondkapjes hetzelfde zijn als FFP1 "eendebekmaskers" (medisch meer gangbaar) , feit is dat FFP1 de laagste beschermingsgraad geeft. Ofwel een dun papieren masker, ik weet niet of je maskers zonder keurmerk überhaupt wel in Nederland mag aanbieden als PBM.
Maar je zou verwachten dat ze medisch personeel wat beter beschermen met minimaal een FFP2 of N95 masker.

Ook mogen kritieke medewerkers die in risicogebieden geweest zijn of onbeschermd contact hebben gehad met een Covid-19 patiënt, bv IC en/of moeilijk vervangbaar, van het RIVM wat langer blijven lopen en moeten weer sneller aan het werk dan gewone verplegers, indien negatief.
De gewone verplegers worden blijkbaar niet getest na twee dagen ziek en moeten het thuis uitzieken + 1 dag, Covid-19 of niet.
En eigenlijk begrijp ik dat het ongewenst is dat zieke medewerkers getest worden, zelfs als ze wel in aanraking geweest zijn met een patiënt maar een (FFP1?) masker droegen. Dan kan je dus geen Covid-19 hebben volgens het RIVM.

Wat het RIVM aanbeveelt geeft dus soms te denken, helemaal als je dan een alarmbrief leest van het NVIC over de waarschijnlijkheid tot snel opschalen van IC capaciteit omdat verwacht wordt dat 10% van de ernstige besmettingen de IC nodig zal hebben.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• LZ86
Teijgetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:23:
[...]

Ha, dat scheelt al weer met wat de voorzitter van de NVIC vandaag zegt. Die heeft het in zijn alarmbrief over 10%. ;)
Gelukkig.

[...]

Gelukkig hebben jullie FFP2 maskers. En worden de richtlijnen niet strikt opgevolgd maar wordt er veiliger gewerkt.
De RIVM spreekt zichzelf soms tegen.
Volgens het RIVM voldoen FFP1 maskers ook in hun richtlijnen voor professionals. Dat zijn de simpelste mondkapjes..............dezelfde die ze in informatie aan het publiek bestempelen als nutteloos.

[...]

Nu kun je discussiëren over of FFP1 mondkapjes hetzelfde zijn als FFP1 "eendebekmaskers" (medisch meer gangbaar) , feit is dat FFP1 de laagste beschermingsgraad geeft. Ofwel een dun papieren masker, ik weet niet of je maskers zonder keurmerk überhaupt wel in Nederland mag aanbieden als PBM.
Maar je zou verwachten dat ze medisch personeel wat beter beschermen met minimaal een FFP2 of N95 masker.

Ook mogen kritieke medewerkers die in risicogebieden geweest zijn of onbeschermd contact hebben gehad met een Covid-19 patiënt, bv IC en/of moeilijk vervangbaar, van het RIVM wat langer blijven lopen en moeten weer sneller aan het werk dan gewone verplegers, indien negatief.
De gewone verplegers worden blijkbaar niet getest na twee dagen ziek en moeten het thuis uitzieken + 1 dag, Covid-19 of niet.
En eigenlijk begrijp ik dat het ongewenst is dat zieke medewerkers getest worden, zelfs als ze wel in aanraking geweest zijn met een patiënt maar een (FFP1?) masker droegen. Dan kan je dus geen Covid-19 hebben volgens het RIVM.

Wat het RIVM aanbeveelt geeft dus soms te denken, helemaal als je dan een alarmbrief leest van het NVIC over de waarschijnlijkheid tot snel opschalen van IC capaciteit omdat verwacht wordt dat 10% van de ernstige besmettingen de IC nodig zal hebben.
Er zijn prima kwaliteit, goed afsluitende FFP1 maskers in de NL ziekenhuizen. En dan spreek ik dus niet over die papieren dingen die je in Japan en China veel ziet. Belangrijk is ook hoe je de isolatiekleding uittrekt. Doe je dat verkeerd, dan kan je net zo goed zonder deze kleding naast de patient in bed gaan liggen. Wij gaan mee met de regio. De microbiologen en ziekenhuishygienisten hebben FFP2 afgesproken, dus dan doen we dat

En het is niet verplegers, het zijn verpleegkundigen 8)

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Wat de maskers in ziekenhuizen betreft. Mijn zus werkt als verpleegkundige op de IC in een regionaal ziekenhuis in de Randstad, een vriendin op de IC in een academisch ziekenhuis in de Randstad en beiden zeggen dat er een ernstig tekort aan mondmaskers.

Je moet als IC-medewerker sinds de afgelopen dagen minimaal 1 volle shift met een masker doen (normaal bij elke pauze een nieuwe) en deze provisorisch schoonmaken. Wordt dat ook herkend door de andere verpleegkundigen hier?

• LZ86
Malarky schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:42:
Wat de maskers in ziekenhuizen betreft. Mijn zus werkt als verpleegkundige op de IC in een regionaal ziekenhuis in de Randstad, een vriendin op de IC in een academisch ziekenhuis in de Randstad en beiden zeggen dat er een ernstig tekort aan mondmaskers.

Je moet als IC-medewerker sinds de afgelopen dagen minimaal 1 volle shift met een masker doen (normaal bij elke pauze een nieuwe) en deze provisorisch schoonmaken. Wordt dat ook herkend door de andere verpleegkundigen hier?
Totaal niet. Wij hebben zat op voorraad in een regionaal ziekenhuis in de randstad. Wel moeten we ze een beetje uit het zicht hangen, want ze worden gejat :(. Maarja dat krijg je met die massa hysterie door de media flink opgepompt, dan gaan mensen gekke dingen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 09-03-2020 00:45 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
Teijgetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:23:
[...]

Gelukkig.
De 10% is het getal in Italië op basis van de enkele dagen geleden op de IC afdelingen opgenomen patiënten versus het op dat moment bekende aantal geïnfecteerden. Gezien het beloop aldaar heb je aanvankelijk te maken met een piek binnen een waarschijnlijk ondergerapporteerde totaal aantal besmettingen.

Kijkt men naar de data uit China zoals gerapporteerd door de WHO in het Report of the WHO-China Joint Mission
on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) dan heeft 6.1% IC behoeftige kritieke symptomen in een totale populatie van meer dan 50.000 patiënten. Ook de recente publicatie van Guan et al. waarin de klinische karakteristieken van Covid-19 word beschreven in detail toont een 5% IC opname.

Met het toevoegen van een groter aantal totale cases zal ook in Italië dit getal vermoedelijk naar beneden bijgesteld gaan worden binnen de komende dagen, op moment van schrijven ligt het op 650 IC opnames versus 7375 totale besmettingen bekend, ongeveer 8.8%.

Maakt de situatie verder uiteraard nauwelijks minder schrijnend, want zoals te zien is geweest in zowel Wuhan als op dit moment in Noord Italië is dat de zorgcapaciteit een ongecontroleerde of slecht gecontroleerde uitbraak gewoonweg niet aan kan.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:09
daan! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:28:
[...]

NEE!

Dat is niet de kans op sterfte van iemand van 39 jaar of jonger.
Die cijfers zie je in zo'n beetje elk artikel over Covid19 terugkomen, maar dat cijfer klopt niet.

Het is gebaseerd op een oud onderzoek met cijfers tot 11 februari.
In dat artikel wordt niet gezegd dat dat de definitieve sterfte is in die groepen, maar simpelweg de sterfte tot dat moment.
Er zijn meerdere mensen die tijdens dat onderzoek nog tot de levenden gerekend konden worden die inmiddels dood zijn, ook van onder de 30 jaar oud.
Dus het sterftecijfer in die groep voor die leeftijdsgroep is inmiddels hoger.

Zie ook mijn eerdere post hierover.
Je redenering is juist dat we op basis van een oud onderzoek geen conclusies kunnen trekken over het sterftecijfer. Echter je eindigt je post met 'het sterftecijfer in die groep is inmiddels hoger'. Echter kun jij dat niet weten omdat je immers niet weet hoeveel mensen er in tussentijd ziek zijn geworden en zijn overleden of hersteld.

Het is nog steeds aannemelijk dat patiënten met een lichte besmetting eerder buiten de statistieken vallen dat patiënten met zware of fatale symptomen. Voor nu blijft het echter giswerk of de cijfers uit het oude onderzoek positief of negatief zijn vergeleken met de huidige situatie.

Waar ik trouwens weinig over lees, maar ik kan wat missen aangezien dit topic nogal hard gaat zijn seizoenseffecten en klimaateffecten. Ik las onder andere in dit artikel https://www.vox.com/scien...reak-ends-endemic-vaccine dat seizoenen volgens een eerste - echter beperkt onderzoek - weinig invloed hebben op het Covid virus. Dus dat de uitspraak van president Trump dat de zomer het virus oplost misschien wat optimistisch is :+. Echter lijkt het mij wel dat een hogere luchtvochtigheid de overdracht van virusinfecties in ieder geval iets verminderd en het is een feit dat mensen in de zomer minder binnen op elkaars lip zitten en meer weerstand hebben. Dus het zou kunnen - maar ik ben me ervan bewust dat dit een aanname is - dat het zomerseizoen de verspreiding wel zou kunnen temperen.

Daarnaast is het te vroeg om hier conclusies uit te kunnen trekken maar Covid zou een positief effect kunnen hebben op het klimaat, de luchtkwaliteit in China is in ieder geval al (tijdelijk) verbeterd. Het is natuurlijk slecht voor de economie maar als de wereldbevolking langdurig minder zou reizen en minder zou consumeren zou dit wellicht een positief effect kunnen hebben op de luchtkwaliteit en andere klimaatproblemen. Ik wil hiermee uiteraard niet beweren dan Covid iets goed is. Maar wel dat er misschien teveel wordt gefocust op de huidige sterftecijfers en de pijn voor de economie terwijl de gevolgen (positief of negatief) veel complexer kunnen zijn.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:16:
[...]

Ik zag een stuk op de Volkskrant over wat er mis is gegaan in Italië: een van de eerste patiënten is met ziekteklachten tot 2x toe naar huis gestuurd. Hij was overigens niet heel ziek (Italianen gaan nogal snel naar de dokter) en heeft dus uitgebreid aan het sociale leven deelgenomen. De Italianen hadden hun focus te veel op China en Chinezen. Daar zie je ook direct het verschil met Nederland (en ik denk ook met bijvoorbeeld België, Oostenrijk en Duitsland): daar is in een groot deel van de besmettingen nog een lijn te ontdekken en hopelijk is daarmee eea iets beter onder controle te houden (als in: de verspreiding te temporiseren).

Tegelijk lijkt het alsof Italië heeft zitten prutsen, maar dat is achteraf wel wat makkelijker te zeggen dan voorhand...
Tnx, dat zocht ik.
Het was al vrij snel door Italië erkend dat er iets geweldig fout was gegaan in het begin bij de uitbraak, toen dat bekend werd zei men dat de oorzaak niet zo relevant was (werd stil gehouden) om niet te gaan beschuldigen en veroordelen, zeker nu de aandacht naar beperking van de uitbraak moest gaan.
Daar hadden ze natuurlijk groot gelijk in want boos worden helpt niet.
Toch blij dat dit uiteindelijk naar buiten is gekomen, niet om de verantwoordelijken te veroordelen, die snappen zelf wel dat ze een fout gemaakt hebben maar vooral om een verklaring te hebben voor het enorme aantal besmettingen en dodelijke slachtoffers die dit land momenteel heeft. Van fouten kun je leren maar het stelt mij ook enigszins gerust dat je zolang je normaal de procedures volgt en dit virus serieus neemt er niet zo'n explosie van het aantal patiënten hoeft te zijn.

• majic
  • Laatst online: 26-10 23:30
YakuzA schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:45:
[...]

Klinkt sowieso raar, aangezien een virus RNA heeft en geen DNA.

Misschien iets teveel Jip en Janneke taal?
Ik weet niet precies waar dit over gaat, maar er zijn zowel DNA als RNA virussen. Covid19 is een RNA virus en die gebruiken RdRP (een enzym) om gastheer-cellen te 'hacken' en deze vervolgens de juiste proteïnes en het RNA voor nieuwe virusjes te laten bouwen. Uit zijn tekst lees ik min of meer dat hij dat kan bedoelen.

RdRP is overigens reuze interessant voor de preventie van (ernstige) COVID19 besmettingen. Als je intracellulaire zinc niveaus op niveau kunt houden (wat bij een groot deel van de westerse bevolking _niet_ het geval is) dan zorgt de aanwezige zinc voor neutralisatie of het handicappen van de werking van RdRP. Dit staat volledig los van het immuunsysteem in feite - je beperkt de productie van virussen op een manier waar geen resistentie voor ontwikkeld kan worden 1.2.3. (alle RNA virussen gebruiken RdRP als sleutel voor reproductie, ongeacht hoe ver ze van elkaar afstaan genetisch gezien). Het immuunsysteem hoeft dus simpelweg minder virussen om onschadelijk te maken. Je bombardeert de fabriek in plaats van met meer kanonnen meer tanks te slopen.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:32:
[...]De kans is toch juist ontzettend klein dat: a. Je hebt krijgt, b: Je in het ziekenhuis beland en c: Je er aan overlijdt.
It does not compute. Voor wat betreft je eigen gezondheid zou ik dus gerustgesteld zijn ;)
Ik denk dat dit alleen geld als niet in de omgeving van een besmet persoon woont...
Zodra je actief een gebied met dit type zieke mensen opzoekt... zoals al weken bekend is dat (zeker Noord) Italië een risico gebied is ... en je zoekt het toch op ... dan is in mijn perceptie de kans dat je daar ook van ziek wordt ineens tig maal groter geworden.
Hoeveel die "tig maal" is.. weet ik niet maar vast meer dan 20% meer kans.....anders waren er niet zoveel besmette NL-ers uit dat gebied gekomen en hadden ze in NL ook niet nog eens zoveel anderen besmet, wat dat is wat je terug kunt vinden/lezen uit diverse bronnen.

Verwijderd

Want nu heerst er vooral een angst van ojee; meer meer meer. Maar ik denk, oké als het komt; so be it. Je geneest toch wel weer als je een goede afweer hebt (met inachtneming van de extra isolatie en hygiëne regels). En je moet het uiteraard melden.

Is dit dan een lichtpuntje in de duisternis of hoe denken jullie erover?
Vanzelfsprekend is dit voor de fragielere bevolkingsgroep desastreus.

Want ik vergelijk het even met al die cliché horror outbreaks die in mijn hoofd zweven vanuit Hollywood, waar je echt een vaccin nodig had om te overleven. Dit lijkt dan niet zo te zijn.
Het probleem is gewoon de longontsteking.
Longontsteking kun je ook zonder Corona krijgen en ook dan ligt het sterftecijfer op 3-4%.
Voordeel van een normale longontsteking is dat antibiotica mogelijk kan helpen doordat een bacterie de oorzaak is. Dat helpt bij Corona helaas niet...

De kans dat je normaal een longontsteking krijgt is niet zo groot. 125.000 mensen krijgen dat per jaar.

Maar bij Corona lijkt dat in 10-20% van de gevallen te gebeuren.

Met 188 besmettingen niet zo’n heel groot probleem. Maar juist de besmettelijkheid van Corona (iets hoger dan griep) is potentieel gevaarlijk.

850.000 mensen krijgen jaarlijks griep, Corona heeft dus de potentie om meer dan 850.000 mensen te besmetten.

Daarnaast is de lente en zomer een natuurlijke vijand van de griep. Influenza kan niet tegen warmte.

Cijfers uit Australië laten zien dat Corona in warmte minder snel verspreidt dan nu in Europa, maar lijkt minder last te hebben van warmte dan Influenza.

Dit alles bij elkaar maakt het een heel naar virus, wat aardig wat consequenties kan hebben.

Het is zeker geen ebola, maar de besmettelijkheid en mogelijke resistentie tegen warmte, maken het een potentieel risico.

• Lethalis
  • Niet online

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 21:13
majic schreef op maandag 9 maart 2020 @ 04:08:
[...]

Ik weet niet precies waar dit over gaat, maar er zijn zowel DNA als RNA virussen. Covid19 is een RNA virus en die gebruiken RdRP (een enzym) om gastheer-cellen te 'hacken' en deze vervolgens de juiste proteïnes en het RNA voor nieuwe virusjes te laten bouwen. Uit zijn tekst lees ik min of meer dat hij dat kan bedoelen.

RdRP is overigens reuze interessant voor de preventie van (ernstige) COVID19 besmettingen. Als je intracellulaire zinc niveaus op niveau kunt houden (wat bij een groot deel van de westerse bevolking _niet_ het geval is) dan zorgt de aanwezige zinc voor neutralisatie of het handicappen van de werking van RdRP. Dit staat volledig los van het immuunsysteem in feite - je beperkt de productie van virussen op een manier waar geen resistentie voor ontwikkeld kan worden 1.2.3. (alle RNA virussen gebruiken RdRP als sleutel voor reproductie, ongeacht hoe ver ze van elkaar afstaan genetisch gezien). Het immuunsysteem hoeft dus simpelweg minder virussen om onschadelijk te maken. Je bombardeert de fabriek in plaats van met meer kanonnen meer tanks te slopen.
Dus, zinkpillen slikken? Of is dat te kort door de bocht?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:10

Wildfire

Joy to the world!

Silvos schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:13:

[...]

Daarnaast is het te vroeg om hier conclusies uit te kunnen trekken maar Covid zou een positief effect kunnen hebben op het klimaat, de luchtkwaliteit in China is in ieder geval al (tijdelijk) verbeterd. Het is natuurlijk slecht voor de economie maar als de wereldbevolking langdurig minder zou reizen en minder zou consumeren zou dit wellicht een positief effect kunnen hebben op de luchtkwaliteit en andere klimaatproblemen.
Het effect op het milieu is maar tijdelijk. Zodra de crisis voorbij is, veert de mensheid terug en gaat men met dubbele kracht weer terug aan de slag. Binnen no time zal het positieve effect verdwenen zijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wildfire schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:03:
[...]

Het effect op het milieu is maar tijdelijk. Zodra de crisis voorbij is, veert de mensheid terug en gaat men met dubbele kracht weer terug aan de slag. Binnen no time zal het positieve effect verdwenen zijn...
Ja, je zou bijna willen dat je hierover hetzelfde berichten als corona. Dus als er iemand sterft aan klimaatverandering ze het net zo groot op de voorpagina zetten ook als is het er maar 1. En dat ze ook de doemsenario's helemaal uitmelken.

Wellicht dat mensen dan ook het vliegtuig net zo gemakkelijk laten staan als nu. En ook bereid zijn om hun gedrag veel verder aan te passen als wat de wetenschap aanraad...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Wordt al een tijdje over gewaarschuwd. De mortaliteit is nog niet perse het probleem. Het probleem is het hoge aantal mensen dat intensieve zorg nodig heeft. Als dat hoger wordt dan de capaciteit dan komt er veel in het geding. Ook voor mensen die een acute blindedarmontsteking krijgen wordt het dan uitermate vervelend. Als de intensive care overbelast raakt dan gaan dingen pas echt vervelend worden, zoals deze arts ook goed beschrijft.

Vergeleken met andere landen scoren wij uitermate laag (in 2012) op het aantal beschikbare bedden:

https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-012-2627-8

Je gaat er misschien niet dood aan maar als je een zware longontsteking hebt en er geen beademingsapparaten meer beschikbaar zijn dan is het alsnog uitermate vervelend, met potentieel blijvende schade als gevolg.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12 16:47
Goed, we gaan week 2 na de vakantie in. Dan hebben we incubatietijd voor de vakantiegangers achter de rug. Gisteren zagen we al een grote sprong in geïnfecteerden en ik verwacht dat dit vandaag en morgen nog harder zal gaan.

Na deze week gaan we dan vooral te maken krijgen met besmettingen veroorzaakt door besmette vakantiegangers. Hier kunnen we alleen maar hopen dat enige bewustwording door nieuws, adviezen RIVM en bedrijven die hun eigen maatregelen nemen, bijdraagt aan minder verspreiding.

In het gunstigste geval zouden we volgende week een afzwakkende curve kunnen zien. Wellicht is dat wishfull thinking, maar ik kan het alleen maar hopen.

In Belgie zijn er gisteren minder besmettingen geconstateerd. 31 t.o.v. de 60 op Zaterdag.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenNietDoen op 09-03-2020 07:50 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Malarky schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Op Telegraaf.nl en Nu.nl staan ook genoeg reacties van mensen die zelf, of wiens familie/kennissen, in een risicogebied zijn geweest en voldoen aan de corona ziekte criteria, maar bij wie GGD niet wil testen. Daar komt dat voorbeeld van Partij van de Dieren nog bij: https://www.partijvoorded...an-debat-over-coronavirus. Als van al die voorbeelden er maar 1 waar is, pruts Nederland dus net zo als Italië.

Ik denk eerder dat hetgeen waar is, wat al vaker geschreven is over Italie. Het virus gaat daar al een paar weken langer rond dan in de rest van Europa. Er zijn daar veel meer besmettingen dan bekend is, waardoor het lijkt dat het ziekte percentage hoger ligt.

[mbr]Dit soort voorspellingen zijn zonder grondige onderbouwing stemmingmakerij en ongewenst.[/mbr]
Telegraaf en nu.nl reacties lijken me op zijn minst twijfelachtig als bron :+ ...

Ik denk dat het in Italië een combinatie is van een aantal dingen:
- te lang focus puur op Chinezen
- door de manier van leven gaat verspreiding misschien net een tikje sneller
- door het achter de feiten aanlopen meten ze vooral (behoorlijk) zieke mensen
- Italië heeft een wat groter aandeel 65 plussers

Tot nu wijken de cijfers in Italië dan ook best af van de rest van de ontwikkelde landen (daar tel ik Iran en China niet bij, daar is de goede zorg lang niet voor iedereen bereikbaar), dat kan deels door de tijd komen, maar wellicht ook door bovenstaande. Uiteindelijk is dat wat giswerk, natuurlijk.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:08
Zelfs als deze ziekte nu nog ingedamd zou kunnen worden dan is de schade voor de wereldeconomie enorm, de beurzen in Azië zijn vanochtend diep rood geëindigd mede omdat de OPEC en Rusland ruzie hebben over een Corona-productiebeperking.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Daar staat op zich nog een zorgwekkende comment onder:
For the many of you that don't know Italy well, the northern regions affected now are the richest and with the best resources in healthcare. I fear for when the virus will reach the South with full force..
Het zuiden van Italië is minder rijk, als daar daadwerkelijk minder (goede) zorg verleend kan worden, dan kan dat daar best problematisch worden.

Vooralsnog laat mijn huidige opdrachtgever trouwens gewoon iedereen naar kantoor komen en ook handen schudden is nog niet uit den boze.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:31:
Goed, we gaan week 2 na de vakantie in. Dan hebben we incubatietijd voor de vakantiegangers achter de rug. Gisteren zagen we al een grote sprong in geïnfecteerden en ik verwacht dat dit vandaag en morgen nog harder zal gaan.

Na deze week gaan we dan vooral te maken krijgen met besmettingen veroorzaakt door besmette vakantiegangers. Hier kunnen we alleen maar hopen dat enige bewustwording door nieuws, adviezen RIVM en bedrijven die hun eigen maatregelen nemen, bijdraagt aan minder verspreiding.

In het gunstigste geval zouden we volgende week een afzwakkende curve kunnen zien. Wellicht is dat wishfull thinking, maar ik kan het alleen maar hopen.

In Belgie zijn er gisteren minder besmettingen geconstateerd. 31 t.o.v. de 60 op Zaterdag.
[Twitter]
Het zou idd verboden moeten worden om je familie leden (ooms, tantes, oma, opa) na je fantastische vakantie het souvenir voor het water geven aan de planten en de foto's te laten zien.

Ik zit met smart te wachten of een collega die vorige week in Italie was op komt dagen hier.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• JeroenNietDoen
hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:57:
Zelfs als deze ziekte nu nog ingedamd zou kunnen worden dan is de schade voor de wereldeconomie enorm, de beurzen in Azië zijn vanochtend diep rood geëindigd mede omdat de OPEC en Rusland ruzie hebben over een Corona-productiebeperking.
Waar gaat die ruzie precies over, wat houdt die productiebeperking in?

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:04:
[...]

https://nos.nl/artikel/23...-start-prijzenoorlog.html

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:04:
[...]

Productie verlagen van olie, om de prijs hoog te houden.

Productieverlaging betekent afspraken over welk land hoeveel vaten minder zal produceren.

Die verdeling is altijd een punt.

Mooi hè die prijsafspraken, gewoon legaal. Omdat het over olie gaat...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 08:07 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ZieMaar! schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:41:
[...]Ik denk dat het in Italië een combinatie is van een aantal dingen:
- te lang focus puur op Chinezen
- door de manier van leven gaat verspreiding misschien net een tikje sneller
- door het achter de feiten aanlopen meten ze vooral (behoorlijk) zieke mensen
- Italië heeft een wat groter aandeel 65 plussers
Dat vind ik al weken voor NL tav Italie... het valt niet mee voor een bepaalde groep in NL om ... "de manier van leven"... aan te passen....
De Italië gangers hebben tot voor kort het grootste aandeel in NL gehad tav de verspreiding...
De eerste patiënt in Brabant en ook in Nederland was in het noorden van Italië geweest op een beurs waar hij het wel heeeeel erg rustig vond..... Blijkbaar heeft hij wel het virus daarop gepikt maar niet de info over het virus dat toen daar al heerste....

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:07:
Saoedi-Arabië boos, zegt nu 'als jullie niet samen met ons beperken dan vern**ken wij de markt want onze productiekosten zijn slechts 6 dollar per vat en die van jullie 25'.

10 miljoen vaten extra is ongekend, dat is 10% extra aanbod in een sterk krimpende markt. Iemand nog goedkoop Shell aandelen kopen, vandaag wordt waarschijnlijk black-monday op de beurzen...

• JeroenNietDoen
hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:10:
[...]

Saoedi-Arabië boos, zegt nu 'als jullie niet samen met ons beperken dan vern**ken wij de markt want onze productiekosten zijn slechts 6 dollar per vat en die van jullie 25.

10 miljoen vaten extra is ongekend, dat is 10% extra aanbod in een sterk krimpende markt. Iemand nog goedkoop Shell aandelen kopen, vandaag wordt waarschijnlijk black-monday op de beurzen...
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:07:
[...]

Productieverlaging betekent afspraken over welk land hoeveel vaten minder zal produceren.

Die verdeling is altijd een punt.

Mooi hè die prijsafspraken, gewoon legaal. Omdat het over olie gaat...
En hoe heeft dit te maken met Corona :? In dat artikel wordt daar met geen woord over gerept. Het draait om SA die de productie wil ophogen om Rusland te dwingen mee te gaan.

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:12:
[...]

[...]

[...]

En hoe heeft dit te maken met Corona :? In dat artikel wordt daar met geen woord over gerept. Het draait om SA die de productie wil ophogen om Rusland te dwingen mee te gaan.
Staat er wel in:
Vorige week probeerde het oliekartel OPEC onder aanvoering van Saudi-Arabië afspraken te maken om de olieproductie terug te schroeven om zo de prijsdalingen te stoppen. De lagere olieprijs is het gevolg van de economische malaise door het coronavirus. Olieproducent Rusland (geen lid maar wel een bondgenoot van de OPEC) wilde niet meedoen, waardoor er van de productiebeperking weinig terecht komt. De Saudiërs zijn daarop een prijzenoorlog begonnen.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-12 13:01
[...]

[...]

[...]

Nou vanwege het Corona virus is de vraag naar olie sterk gedaald. Vandaar dat er nu ruzie is tussen deze twee landen.

• hoevenpe
En hoe heeft dit te maken met Corona :?
Door Corona is er de afgelopen weken een enorme vraaguitval ontstaan, de olieprijs was al van 60-70 dollar per vat gekelderd naar 40 dollar vrijdagmiddag. Door productie te beperken hoopte men deze vrije val te stoppen maar dat is dus mislukt omdat Poetin dwars lag en daarom nu deze reactie van Saoedi-Arabië.

• JeroenNietDoen
Ah helder, dat zinnetje heb ik overheen gelezen.

Tis toch te triest voor woorden he dat landjes ruzie krijgen omdat hun inkomsten dalen vanwege een wereldwijd virus met vele doden als gevolg. Zouden hun tijd beter kunnen besteden aan bijdragen aan bestrijding daarvan.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:31:
Gisteren zagen we al een grote sprong in geïnfecteerden en ik verwacht dat dit vandaag en morgen nog harder zal gaan.
Gisteren was de sprong juist best laag (40%), het laagste sinds het eerste geval in Nederland met uitzondering van 3 maart (met +28% nog lager).

Maar ik houd er rekening mee dat dat ook gewoon met het weekend te maken heeft ;)
En +40% is nog steeds een behoorlijk percentage, natuurlijk!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
27-2-2020   1   #DIV/0!
28-2-2020   2   100%
29-2-2020   7   250%
1-3-2020    10  43%
2-3-2020    18  80%
3-3-2020    23  28%
4-3-2020    38  65%
5-3-2020    82  116%
6-3-2020    128 56%
7-3-2020    188 47%
8-3-2020    264 40%

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 09-03-2020 08:22 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Basekid
  • Laatst online: 29-12 12:33
https://www.volkskrant.nl...-terras-in-rome~badcb78f/

Laat zien dat de Italianen zeker prutsen. Allemaal regels opgesteld maar niemand houdt zich eraan, zelfs de politie niet.

• anandus
  • Niet online
Basekid schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:22:

Laat zien dat de Italianen zeker prutsen. Allemaal regels opgesteld maar niemand houdt zich eraan, zelfs de politie niet.
Mjah, we zitten wel wat te zeggen over die Italianen, maar hoeveel Brabanders heb jij thuis zien blijven ondanks verkoudheids- of griepverschijnselen? ;)

• JeroenNietDoen
anandus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:21:
[...]
Gisteren was de sprong juist best laag (40%), het laagste sinds het eerste geval in Nederland met uitzondering van 3 maart (met +28% nog lager).

Maar ik houd er rekening mee dat dat ook gewoon met het weekend te maken heeft ;)
En +40% is nog steeds een behoorlijk percentage, natuurlijk!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
27-2-2020   1   #DIV/0!
28-2-2020   2   100%
29-2-2020   7   250%
1-3-2020    10  43%
2-3-2020    18  80%
3-3-2020    23  28%
4-3-2020    38  65%
5-3-2020    82  116%
6-3-2020    128 56%
7-3-2020    188 47%
8-3-2020    264 40%
Percentueel gezien was de sprong laag, in absoluut aantal bedoelde ik dan ook ;)

• Basekid
  • Laatst online: 29-12 12:33
anandus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:23:
[...]

Mjah, we zitten wel wat te zeggen over die Italianen, maar hoeveel Brabanders heb jij thuis zien blijven ondanks verkoudheids- of griepverschijnselen? ;)
Goed punt... 🙄

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Bron Op 8 maart is er in het Groene Hart Ziekenhuis een patiënt met het corona virus opgenomen. Ziekenhuis heeft adequaat gehandeld.

Ook Gouda zal straks een blauw stipje laten zien op de kaart van het RIVM.

[ Voor 6% gewijzigd door TecTo op 09-03-2020 08:31 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:58
Ik woon zelf in Zuid Holland en ben vorige week ondanks een stevige verkoudheid ook gewoon gaan werken. Voor zover ik weet had ik geen koorts en ben niet in aanraking geweest met iemand uit een risicogebied, maarja nu blijkt dat er 2 straten verder iemand Corona heeft. Je blijft toch niet zomaar thuis, ik doe dat in ieder geval alleen als ik 'echt' ziek ben (lees; letterlijk niet kan werken). En dan kan ik nog thuiswerken, veel mensen hebben die optie niet.

Kortom, ik ben niet te kritisch op mensen die naar buiten zijn gegaan terwijl ze achteraf Corona onder de leden bleken te hebben. Zou zouden de meeste mensen zijn denk ik.

Ik ben wat dat aan gaat kritischer op wat er allemaal in de VS gebeurd, waar tot voor kort amper testen beschikbaar waren, recent juist een groot deel van de epidemie preventie en aanpak is wegbezuinigd, waar politici en economen de dokters hebben verdrongen als leiders van de aanpak en ze tot op het aller hoogste niveau elkaar publiekelijk tegenspreken (naast de gebruikelijke constante stroom leugens uit het WH natuurlijk). Zou me niks verbazen als daar het aantal gevallen rustig een factor 100 hoger is dan de 545 waar de teller nu op staat.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Phusebox
  • Laatst online: 20:13
Ik heb het gevoel dat Nederland momenteel nog in de ontkennende fase zit, de maatregelen voelen aan als halve maatregelen. Het is toch maar een klein offer van de hele maatschappij om dingen als grote evenementen te verbieden of in geval van sport zonder publiek te laten plaatsvinden?

Ik maak me nog steeds niet druk, de kans blijft relatief klein, maar elk mensenleven dat gespaard kan worden is er één. Als we daarvoor met zijn allen een paar maanden moeten afzien van amusement en vertier in de vorm van concerten, sportevenementen etc dan is dat toch een kleine prijs om te betalen?
ph4ge schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:39:
Ik woon zelf in Zuid Holland en ben vorige week ondanks een stevige verkoudheid ook gewoon gaan werken. Voor zover ik weet had ik geen koorts en ben niet in aanraking geweest met iemand uit een risicogebied, maarja nu blijkt dat er 2 straten verder iemand Corona heeft. Je blijft toch niet zomaar thuis, ik doe dat in ieder geval alleen als ik 'echt' ziek ben (lees; letterlijk niet kan werken). En dan kan ik nog thuiswerken, veel mensen hebben die optie niet.
Voor iedereen in zo'n situatie: als je thuis kan werken, en je hebt symptomen, ongeacht of je denkt te weten dat je niet in contact bent geweest met risicogroepen, blijf dan thuis werken. Iedereen zal je er dankbaar voor zijn. Het maakt je geen betere werknemer als je dan toch op kantoor gaat zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Phusebox op 09-03-2020 08:44 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Dit verwondert mij toch weer zo enorm. Want kan je dat aan iemands neus zien? Of aan een raar plukje op zijn/haar haar? Van je directe collega's heb je vaak wel een idee of ze zijn wezen wintersporten in Italië of vleermuizen eten in Wuhan. Maar als je in een vergadering zit, dan zitten er ook wel eens mensen aan tafel (soms een klant, of vertegenwoordiger) waarvan je het niet weet. Ik start vergaderingen in ieder geval niet met "Ok, wie is er wezen skiën in Noord Italië of heeft rare dingen gegeten in China?", sowieso is het waarschijnlijk al te laat als je die vraag stelt....

• JeroenNietDoen
Phusebox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:42:
Als we daarvoor met zijn allen een paar maanden moeten afzien van amusement en vertier in de vorm van concerten, sportevenementen etc dan is dat toch een kleine prijs om te betalen?
Nou ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Heel veel mensen zijn erg gesteld op hun vrijheid, zijn erg individualistisch en anderen vinden de economie 'belangrijker'. Dat zijn allemaal reden waarom het festivalseizoen doorgang zou moeten vinden volgens velen.

Bensimpel

Positieve meneer

Basekid schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:22:

In andere landen niet zo anders hoor, ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:46
Ik heb het gevoel dat Nederland momenteel nog in de ontkennende fase zit, de maatregelen voelen aan als halve maatregelen. Het is toch maar een klein offer van de hele maatschappij om dingen als grote evenementen te verbieden of in geval van sport zonder publiek te laten plaatsvinden?

Ik maak me nog steeds niet druk, de kans blijft relatief klein, maar elk mensenleven dat gespaard kan worden is er één. Als we daarvoor met zijn allen een paar maanden moeten afzien van amusement en vertier in de vorm van concerten, sportevenementen etc dan is dat toch een kleine prijs om te betalen?
Snap je punt maar maar dan zou je ook het openbaar vervoer moeten stil leggen.

• Phusebox
JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:45:
[...]

Nou ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Heel veel mensen zijn erg gesteld op hun vrijheid, zijn erg individualistisch en anderen vinden de economie 'belangrijker'. Dat zijn allemaal reden waarom het festivalseizoen doorgang zou moeten vinden volgens velen.
Tja, totdat je vader, moeder, opa, oma of andere dierbare er aan overlijdt. Dan is het "waarom is er niks gedaan" en "waarom wisten wij niks".

Ik snap dat ik te makkelijk denk, maar als de overheid hierin geen voortouw neemt doet niemand het.

Begin al eens met de marathon van Rotterdam af te lasten, of zonder publiek en enkel met topsporters, geen recreanten.
Ook, als de situatie zo doorgaat, de GP van Zandvoort zonder publiek door te laten gaan. Jammer, maar helaas.
Marc3l schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:46:
[...]

OV is bijna een basis levensbehoefte, of zie je dat ook als amusement?
Ik heb het over niet noodzakelijke bijeenkomsten van grote groepen mensen.

[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 09-03-2020 08:50 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:10

drooger

Falen is ook een kunst.

Je kan het ook anders bekijken, waarom moeten mensen die soms wel een heel jaar lang voor een (sport/muziek) evenement voorbereiden een opoffering maken, als men niet eens in een enkele provincie bereid is thuis te blijven bij het vertonen van symptomen? (gelijk aan de symptomen van Covid-19)

In Frankrijk en Zwitserland worden al grote samenscholingen verboden en Duitsland denkt eraan.
Dat moet toch al genoeg signaal voor Nederlanders zijn om dergelijke adviezen serieus te nemen?

In Nederland nu ook evenementen gaan verbieden voelt mij heel erg aan als symboolpolitiek, zeker als het volk gewoon met verkoudheid en hoesten de kroeg in duikt, naar school/werk gaat of op verjaardagsbezoek gaat.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12 16:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Een groot Nederlands probleem is dat wij een heel sterke arbeidersmentaliteit hebben. Wij willen graag werken en voelen ons ook sociaal verplicht om te werken. Waar in de meeste landen mensen zich ziek melden als ze een stevige verkoudheid hebben of een griepje gaan Nederlanders vaak wel nog werken.

We melden ons liever niet ziek want dat stoort in ons dagritme en vinden we niet collegiaal (het in de steek laten van je collega's). We nemen het liever voor lief dat we kunnen doorwerken zelfs als dat betekend dat een collega onze verkoudheid doet oplopen (en die collega heeft dan vaak dezelfde mentaliteit als ons).

Deze mentaliteit geld ook in het dagelijks leven, we gaan niet snel ons dagelijks ritme verzetten omdat er op 'plaats X' Corona is geconstateerd. We zullen toch naar Plaats X gaan omdat daar nou eenmaal een winkel ligt waar we naartoe willen of er vrienden wonen. Nederlanders redeneren dan snel met 'het zal wel niet zo erg zijn'.

het is nu juist die mentaliteit die wat ons Nederlanders momenteel doet tegen werken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Marc3l schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:46:
[...]

En alle winkels inclusief supermarkten dicht, bemande tankstations dicht... dat gaat werken!
Phusebox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:48:
[...]

Beetje raar selectief, vind je zelf ook niet? Want de besmettingskans is kleiner bij een niet leuke bijeenkomst dan bij wel leuke bijeenkomst van mensen?

[ Voor 42% gewijzigd door mystic op 09-03-2020 08:51 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Phusebox
Auredium schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:49:

het is nu juist die mentaliteit die wat ons Nederlanders momenteel doet tegen werken.
Juist daarom vrees ik dat wij dadelijk het tweede Noord-Italië worden binnen Europa.
mystic schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:49:
[...]

Beetje raar selectief, vind je zelf ook niet? Want de besmettingskans is kleiner bij een niet leuke bijeenkomst dan bij wel leuke bijeenkomst van mensen?
Ehm, het gaat niet om de kans plek A of B op een gegeven moment, maar om hoe groot je de kans op verspreiding maakt bij meer mensen dicht op elkaar voor lange tijd en hoe vaker dat voorkomt hoe groter de kans wordt.

Waarom zou je extra risico lopen door iets te doen dat niet noodzakelijk is? Daar zit het verschil in. Maar goed, denk dat sommige mensen dit nooit gaan snappen.

[ Voor 53% gewijzigd door Phusebox op 09-03-2020 08:58 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik probeer de laatste dagen extra te letten op om zo min mogelijk met m'n klauwtjes aan mijn gezicht te zitten....
Ik werk in een omgeving met zeer veel mensen waar ik gedurende de dag op meerdere locaties van alles vastpak.

Maar het valt nog niet mee. 'Gelukkig' heb ik wel nu vaker droge handen van al dat extra handen wassen ;)

• JeroenNietDoen
Auredium schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:49:
Een groot Nederlands probleem is dat wij een heel sterke arbeidersmentaliteit hebben. Wij willen graag werken en voelen ons ook sociaal verplicht om te werken. Waar in de meeste landen mensen zich ziek melden als ze een stevige verkoudheid hebben of een griepje gaan Nederlanders vaak wel nog werken.

We melden ons liever niet ziek want dat stoort in ons dagritme en vinden we niet collegiaal (het in de steek laten van je collega's). We nemen het liever voor lief dat we kunnen doorwerken zelfs als dat betekend dat een collega onze verkoudheid doet oplopen (en die collega heeft dan vaak dezelfde mentaliteit als ons).

Deze mentaliteit geld ook in het dagelijks leven, we gaan niet snel ons dagelijks ritme verzetten omdat er op 'plaats X' Corona is geconstateerd. We zullen toch naar Plaats X gaan omdat daar nou eenmaal een winkel ligt waar we naartoe willen of er vrienden wonen. Nederlanders redeneren dan snel met 'het zal wel niet zo erg zijn'.

Beschreef ik ook al meermaals n dit topic. Als de besmettingen die doorvloeien uit vakantiegangers blijven stijgen dan zal het die mentaliteit zijn die ons in grote problemen gaat brengen. En het is niet alleen die mentaliteit, ook de houding van werkgever en leidinggevende, de sociale druk en pestgedrag vanuit collega's.

En misschien maar goed, misschien verandert er eens wat wanneer mensen geraakt worden. Ik was ook altijd zo hoor, dagje thuis, weer werken zonder echt uit te zieken totdat ik in 2013 een longontsteking kreeg. Dat is voor mij het keerpunt geweest. Ben ik nu ziek, dan kom ik pas weer werken als ik echt goed uitgeziekt ben.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 09-03-2020 09:02 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:44:
[...]

Ik start vergaderingen in ieder geval niet met "Ok, wie is er wezen skiën in Noord Italië of heeft rare dingen gegeten in China?", sowieso is het waarschijnlijk al te laat als je die vraag stelt....
Waarom niet eigenlijk?

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Beschreef ik ook al meermaals n dit topic. Als de besmettingen die doorvloeien uit vakantiegangers blijven stijgen dan zal het die mentaliteit zijn die ons in grote problemen gaat brengen.

En misschien maar goed, misschien verandert er eens wat wanneer mensen geraakt worden. Ik was ook altijd zo hoor, dagje thuis, weer werken zonder echt uit te zieken totdat ik in 2013 een longontsteking kreeg. Dat is voor mij het keerpunt geweest. Ben ik nu ziek, dan kom ik pas weer werken als ik echt goed uitgeziekt ben.
Dit is een dieper onderliggend probleem in verband met sociale mentaliteit. De overheid en het bedrijfsleven zal deze mentaliteit niet willen veranderen want hij pakt uit in hun voordeel tijdens een normale situatie; mensen melden zich minder snel ziek, productie blijft hoog en zieke mensen die thuis blijven hoeven niet te worden doorbetaald.

Maar de realiteit is dat nu bedrijven en overheid verantwoordelijkheid moeten nemen en ze zijn daarin traag omdat ze weten wat de economische gevolgen zijn en de mogelijke verschuiving in mentaliteit bij de bevolking.
De realiteit is dat veel mensen individueel niet thuis zullen blijven bij een stevige verkoudheid met slijm. Mensen in Nederland zullen pas thuis blijven als het bedrijf of de overheid zegt 'thuis blijven' en niet eerder.

de vraag is wanneer het drukpunt is bereikt waarop de overheid het gaat forceren. Hoe snel zal Noord-Brabant worden uitgeroepen tot plaats om te vermijden? Hoe snel zal worden gezegd tegen mensen in Nb dat ze niet hun kinderen naar school moeten sturen en dat mensen buiten NB niet naar NB moeten reizen? Waarschijnlijk zal dit langer op zich laten wachten dan verstandig is want de Nederlandse mentaliteit; sociaal maar ook politiek zit hierbij in de weg.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• stylezzz
  • Laatst online: 20:44
Zo.... Live vanaf mijn werkplek in brandhaard Breda inmiddels. Was verdacht rustig op de weg, dus ik denk dat het aantal ziekmeldingen vandaag wel gigantisch zal zijn bij veel bedrijven.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:46
Phusebox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:48:

Nee het laatste, vermijden van grote groepen. Anders neem je alleen maar halve maatregelen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Beurs is ook een beetje ziek door het virus. Veel rood.

https://www.iex.nl/Koerse...terdam/AEX/stocklist.aspx

• anandus
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:24:
[...]

Percentueel gezien was de sprong laag, in absoluut aantal bedoelde ik dan ook ;)
Overigens moet je je van de cijfers (absoluut of procentueel) eigenlijk nog helemaal niets aantrekken, er is nog zoveel onduidelijkheid, de sample size is nog klein, etc, dat je eigenlijk niet teveel conclusies eraan mag verbinden.
Pas op een langere termijn kunnen we echt iets zeggen over hoe snel het gaat / is gegaan.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat is inderdaad het grootste risico voor alle lezers hier, dat we in een gigantische recessie terecht gaan komen is inmiddels onvermijdelijk.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43
De olieprijs ook. Ik houd hem even in de gaten en koop binnenkort weer even stookolie in 8).

Misschien nog even een IBC vat kopen en straks 1000L diesel op voorraad halen voor als het straks duurder is :p

• anandus
  • Niet online
shoombak schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Dat is inderdaad het grootste risico voor alle lezers hier, dat we in een gigantische recessie terecht gaan komen is inmiddels onvermijdelijk.
offtopic:
Voor wat het waard is: Die zat er toch wel aan te komen ;)
Misschien is het nu wat eerder

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou nog wel even wachten met kopen, het gaat nog een heel stuk verder zakken denk ik.

• JeroenNietDoen
[...]

Ik denk dat ik er liever voor kies om met moeite aan mijn boterham te komen dan nooit meer een boterham te kunnen eten :+ Oftewel, mijn gezondheid > geld.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Het is wel zo dat deze recessie weer doet afvloeien als de crisis voorbij is. Dit is niet veroorzaakt omdat een groep aandeelhouders besloten heeft om het systeem te riggen voor eigen gewin.

Het grootste probleem is dat hoe langer deze CoronaCrash ( trademarked bij deze :P ) erger wordt naarmate de crisis langer duurt. Veel bedrijven en overheden kannibaliseren momenteel hun reserves in de hoop het te kunnen uitzitten tot het virus onder controle is.

Het probleem is dat de onderlaag van de bedrijven (ZZP-ers en kleine bedrijfjes) niet veel reserves hebben. We krijgen dan nu ook een zwak punt te zien in een recentelijke verandering van de Nederlandse economie. We hebben sinds een paar jaar een hele hoop ZZP-ers, mensen die na ontslag ZZP zijn geworden en weer hetzelfde werk doen (vaak ingehuurd door bedrijven waarvoor ze eerst in loondienst waren). Die ZZP-ers hebben weinig financiële reserves en zien nu toe hoe ze niet mogen of kunnen werken waardoor ze in financiële problemen kunnen komen.

De schade van deze CoronaCrash worden daardoor exponentieel groter naarmate de tijd rekt en zullen derhalve sterkere maatregels vorderen en een langere hersteltermijn opleveren naarmate het langer duurt.

De kleinere economieën zullen als eerste vallen. Sterkere economieën zoals die van Nederland zullen wel 'oke' zijn en grotendeel de schade kunnen opvangen. Er vanuit gaande natuurlijk dat over een jaartje het virus voorbij is.

• JeroenNietDoen
https://www.bd.nl/brabant...-om-virus.html?redirect=1
Klassen diverse Brabantse scholen maandag thuis vanwege ziekmelding leerkrachten
Diverse Brabantse scholen moeten maandag klassen naar huis sturen. Dit vanwege leraren die bijvoorbeeld verkoudheidsklachten hebben.

Zo gaat het bij scholenkoepel SAAM om 15 tot 20 klassen. Ook bij basisschool Olaf Palme in Drunen gaat het om enkele klassen en ook bij basisschool De Veste in Waspik blijft een groep thuis.
Fijn dat er mensen hun verantwoordelijkheid nemen.

• ephymerous
  • Laatst online: 23:10
anandus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:23:
[...]

Tja, zuid Europa begint dan ook onder de rivieren ;)

XXXVI

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
JeroenNietDoen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat ik er liever voor kies om met moeite aan mijn boterham te komen dan nooit meer een boterham te kunnen eten :+ Oftewel, mijn gezondheid > geld.
Ja zo simpel is het alleen niet. Ooit gekeken naar de relatie gezondheidszorg en rijkdom in een land? Die correleren heel goed. Een goed draaiende economie kan een duur gezondsheidsapparaat financieren.

• Lethalis
  • Niet online
Italiaanse arts: 'Het is bijna een oorlogssituatie' - https://nos.nl/l/2326413

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-12 17:23
[...]

Wat dan weer een grote invloed gaat hebben op de Amerikaanse verkiezingen.

Soort Domino-Day ;) .

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:24:
Italiaanse arts: 'Het is bijna een oorlogssituatie' - https://nos.nl/l/2326413
ook zijn verhaal aangehoord. En wat hij aangeeft; het allerbelangrijkste is dat mensen hun gedrag nu moeten gaan aanpassen.

En dat dan we dus juist niet: ''ach, ik hoest een beetje, kan prima werken'' / ''ja, dag...ik ga echt wel op vakantie!'' / ''ja, doei...hele jaar uitgekeken naar <insert willekeurig feest>''.

En kijk naar Brabant afgelopen weekend; gewoon business as usual, ondanks dringend advies RIVM/GGD.

We denken heel erg in ''ik'' (zie dit topic; het is vooral ''ik, ''ik'', ''ik''...) en in veel mindere mate aan ''wij''. Een mindset, imho, die om moet wil je dit corona probleem écht indammen/beperken

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 09-03-2020 09:36 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-12 13:19
Geert1976 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:32:
[...]

ook zijn verhaal aangehoord. En wat hij aangeeft; het allerbelangrijkste is dat mensen hun gedrag nu moeten gaan aanpassen.

En dat dan we dus juist niet: ''ach, ik hoest een beetje, kan prima werken'' / ''ja, dag...ik ga echt wel op vakantie!'' / ''ja, doei...hele jaar uitgekeken naar <insert willekeurig feest>''. En kijk naar Brabant afgelopen weekend; gewoon business as usual, ondanks dringend advies RIVM/GGD.

We denken heel erg in ''ik'' (zie dit topic; het is vooral ''ik, ''ik'', ''ik''...) en in veel mindere mate aan ''wij''. Een mindset, imho, die om moet wil je dit corona probleem écht indammen/beperken
Ja, daar ben ik het wel mee eens. We moeten gewoon even een bittere pil slikken. GA je kuchen, ben je ziek. Ga dan gewoon niet de deur uit totdat het over is. Z oerg is dat toch ook niet voor een weekje?!

• giantgiantus
De economie begeeft zich ook op oorlogspad. Op de lange duur heeft dit veel meer effect op het welzijn dan het virus als ik bang ben.

Verwijderd

giantgiantus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:36:
De economie begeeft zich ook op oorlogspad. Op de lange duur heeft dit veel meer effect op het welzijn dan het virus als ik bang ben.
Het is vooral de paniekeconomie die zich op oorlogspad begeeft.
Dat de hele economie beïnvloed kan worden door paniekvoetbal bij de beurzen, betekend maar weer eens hoe ongezond onze beurs-gebaseerde economie is. Zoals aandelen van KLM die dalen en snel verkocht moeten worden, want die aandelen zullen natuurlijk nooit meer stijgen. |:(

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43

Kortom, ik ben niet te kritisch op mensen die naar buiten zijn gegaan terwijl ze achteraf Corona onder de leden bleken te hebben. Zou zouden de meeste mensen zijn denk ik.
En dit vind ik nou juist het probleem, zonder overigens kritisch op jou persoonlijk te zijn hoor. Ik snap het ook ergens wel. We weten nu wat voor crisis corona kan veroorzaken, neem gewoon het zekere voor het onzekere en blijf thuis als je je ziekig voelt. De gevolgen kunnen ernstig zijn. Misschien niet voor jezelf, in het algemeen, maar wel voor anderen met meer pech.

Ik ben bang dat de alom geprezen Hollandse nuchterheid door deze coronacrisis snel om kan slaan in Hollandse naiviteit.

• giantgiantus
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Het is vooral de paniekeconomie die zich op oorlogspad begeeft.
Dat de hele economie beïnvloed kan worden door paniekvoetbal bij de beurzen, betekend maar weer eens hoe ongezond onze beurs-gebaseerde economie is. Zoals aandelen van KLM die dalen en snel verkocht moeten worden, want die aandelen zullen natuurlijk nooit meer stijgen. |:(
Hmm. Klm zal aankomende periode veel minder winst maken en dus ook minder dividend gaan betalen. Dat maakt dat het minder gunstig is om KLM aandelen in bezit te hebben omdat het rendement lager is. Natuurlijk zal het aandeel wel weer keer kunnen stijgen, maar op de kortere termijn is dat onlogisch.

Overigens is KLM wel een mooi voorbeeld. Ik zat vanochtend in een vlucht die elke week vol zit. Zaten nu precies 28 mensen in.
Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.