[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.118 views

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 06:29
Teijgetje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:18:

Ziekenhuizen en GGD volgen gewoon de protocollen van het RIVM bij dit soort uitbraken.
Inmiddels zijn die aangepast maar tot voor kort gingen ze er op zijn best naïef mee om. Zoals Italië deed.
Dat jij denkt dat men van protocollen gaat afwijken omdat men zelf denkt is imo naïef, die protocollen zijn er juist zodat niet iedereen maar wat gaat doen omdat hij zelf denkt het beter te weten.
Hoewel artsen niet blind op een protocol zouden moeten varen, gebeurt dit steeds vaker. De kans op klachten, tuchtzaken en schadeclaims is groter dan in het verleden door een mondigere patiënt.
Maar inmiddels zijn er richtlijnen voor het afwijken van richtlijnen hoop ik.

[...]
Tjonge tjonge wat een arrogante en neerbuigende opmerking. Ik ben zelf arts en ik wijk heel erg vaak af van richtlijnen als ik daar een goede reden voor heb. Dan doen mijn collega’s ook. Geneeskunde, public health en ook outbreak management is continue maatwerk in een veld waar richtlijnen bijna nooit geheel passen. Elke keer maken we weer de afweging of het beter kan.

Ook wat betreft het testen op het coronavirus is elke keer weer een afweging. We passen richtlijnen toe omdat uniformiteit in het beleid erg belangrijk is, ook om eindeloze discussies, onrust en onbegrip te voorkomen. Afwijken doen we zeker wel.
Ik vraag me af of jij het durft om van een richtlijn af te wijken als je onder een vergrootglas ligt en je acties meteen gevolgen hebben op nationaal of internationaal niveau. Ik wel, de meeste collega’s ook.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoewel begrijpelijk vind ik het wel jammer dat er van dag tot dag gecommuniceerd wordt en er een stilzwijgen is over mogelijke scenario’s en kantelpunten. Dus dan ga je het zelf eens proberen te bekijken.

Wat min of meer gegeven is dat het virus zich exponentieel vermenigvuldigd. Een veel te naïeve berekening (elke dag x% meer zieken) geeft dan al aan dat bij 25% groei per dag er ver 1.5 maand 1 miljoen besmetting zijn, iets wat mij niet echt meer houdbaar lijkt qua ziekenhuis capaciteit. Maar deze berekening klopt van geen kanten, ten eerste lijkt de spreiding sneller te gaan, maar er zullen ook mensen genezen. Dus dan even een Excel sheet erbij pakken, voor het gemak “ziek” maar 14 dagen laten duren, en een 25% groei is ineens geen probleem, na 1.5 zitten we op een piek en neemt het aantal zieken af. Maar het gaat sneller dan 25%, 30% dan, hmmm, dat is weer no bueno, besmetting gaat sneller dan genezing nu. Conclusie er is weinig zinnigs van te maken met mijn beperkte kennis

Uiteindelijk is het enige inzicht wat ik nu heb is dat het RIVM aan het koordansen is, wat op een moment nog beheersbaar is kan net zo snel onbeheersbare chaos worden. Mijn gevoel zegt dat dit virus niet mee gaat vallen en de overbelasting op ziekenhuizen in China en Italië een voorbode is wat veel landen, Nederland inclusief, te wachten staat. Hoop mag dan geen goede strategie zijn, maar afgezien van extreem vergaande quarantaine maatregelen in een relatief vroeg stadium (dus niet wanneer er al tienduizenden besmetting zijn), ben ik bang dat de beste kans is dat een van de medicijnen die nu getest worden daadwerkelijk blijkt te werken en te produceren zodat minder (intensieve) zorg nodig is.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Nee, maar nu wel cruciaal om in deze fase er alles aan te doen om een uitbraak in een ziekenhuis te voorkomen. Als er echt zulke fouten worden gemaakt dan kan je dat het betreffende ziekenhuis best verwijten. Dan is het dweilen met de kraan open.
Fouten worden gemaakt. Net zoals overal. Niet fijn maar toch. En doen ze dat met opzet ("he, laten we de boel nu eens lekker uit de hand lopen")? Nee, natuurlijk niet. Foutloos bestaat niet en omdat dit een IT platform is moet je dat lerend en anticiperen vermogen ook koesteren, zelfs in dit soort situaties.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Teijgetje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:18:
@Cyberpope
Ziekenhuizen en GGD volgen gewoon de protocollen van het RIVM bij dit soort uitbraken.
Inmiddels zijn die aangepast maar tot voor kort gingen ze er op zijn best naïef mee om. Zoals Italië deed.
Dat jij denkt dat men van protocollen gaat afwijken omdat men zelf denkt is imo naïef, die protocollen zijn er juist zodat niet iedereen maar wat gaat doen omdat hij zelf denkt het beter te weten.
Hoewel artsen niet blind op een protocol zouden moeten varen, gebeurt dit steeds vaker. De kans op klachten, tuchtzaken en schadeclaims is groter dan in het verleden door een mondigere patiënt.
Maar inmiddels zijn er richtlijnen voor het afwijken van richtlijnen hoop ik.
Helaas merk ik ook dat mensen steeds minder voor zichzelf kritisch kunnen denken En ja, ook bij academisch geschoold zorgpersoneel. Dat is erg jammer en tast de kwaliteit van de gezondheidszorg aan. Het doorgeschoten evidenced based & protocol denken noem ik het maar. (ik geloof niet dat jouw redenen daarvoor de belangrijkste oorzaak voor zijn, dat is te ondervangen met informed consent) Maar ja, zo worden ze opgevoed in de studie. Terwijl voor zorgverleners intuïtie (= gestolde kennis x ervaring) een erg belangrijk instrument is om goede zorg te verlenen. Maar dat je dat is een andere discussie.

En nee, afwijken van protocollen is niet iedereen doet maar wat. Want je volgt in 95% van het geval het protocol. Maar als je als hulpverlener een "niet-pluis-gevoel" krijgt, hoop ik dat mensen het lef hebben om het te volgen. Vandaar mijn opmerking.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Nee hoor. Heb alleen een beetje aan broertje dood aan systeembeheerders (of metselaars) die precies weten hoe ze een epidemie moeten aanpakken.

Vooralsnog is het aantal slachtoffers nog lang niet op het niveau Wuhan/Italië. En dat ligt niet aan een kieskeurig virus. Het RIVM past zich aan in haar adviezen, proportioneel aan de ontwikkeling en feiten, geïnterpreteerd door professionals.
Niet aan blinde paniek of het inzicht van voorgenoemde huiskamer experts die het beter weten dan algemeen erkende viroloog Ab Osterhaus.
Bij paniek is niemand geholpen, maar met adequate voorlichting wel, en daar zit in mijn opinie het probleem. Doordat het RIVM dit afdoet als een griepje, neemt niemand het erg serieus. Dit terwijl China een maand lang de economie heeft uitgezet ter bestrijding van dit virus en Italie eenzelfde scenario ondergaat. We volgen nu de italië lijn en liggen nu 2 weken daarop achter.

[ Voor 3% gewijzigd door Deem op 08-03-2020 16:35 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 06:29
Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:33:
[...]

Bij paniek is niemand geholpen, maar met adequate voorlichting wel, en daar zit in mijn opinie het probleem. Doordat het RIVM dit afdoet als een griepje, neemt niemand het erg serieus. Dit terwijl China een maand lang de economie heeft uitgezet ter bestrijding van dit virus en Italie eenzelfde scenario ondergaat.
Ik merk dat het niveau begint te dalen in deze threat. Misschien is nu.nl een beter platform?

Het RIVM heeft dit nog nooit als ‘een griepje’ afgedaan. Begin januari waren er meteen al voorbereidende handelingen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:43

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:30:
Ik ben weer terug uit Portugal maar ik wellicht beter daar kunnen blijven, op het werk bij mijn vriendin (zorginstelling) is er waarschijnlijk een cliënt besmet, dat zal misschien iets van quarantaine gaan opleveren. Nog geen idee hoe en wat maar als die client het heeft heeft mijn vriendin het wellicht ook en ik dan ook waarschijnlijk. En dochter...

Zijn een hoop mitsen en maren, dus geen idee wat nu verstandig is. Ik ben in ieder geval verkouden en brak maar dat ben ik al 2 weken...
Ok, vriendin is inmiddels thuis, het is me nu meer duidelijk (communicatie op WhatsApp is lastig ;) ).

Gaat dus om dit geval;
https://www.ad.nl/dossier...en-gewaarschuwd~af705352/

1 van die nierpatiënten is dus een cliënt van mijn vriendin. Client zit inmiddels in quarantaine. Nog geen uitslag vd test, alhoewel deze vrijdag al gedaan is..

Vriendin vraagt zich nu af of het handig is dochter morgen NIET naar de opvang te doen om daar weer besmetting te voorkomen, zolang de uitslag nog niet bekend is... We hebben overigens geen van allen verhoging maar kind heeft overal snot (maar dat is niet nieuw) en ik heb al 2 dagen buikloop.. Maar dat is sowieso geen symptoom en lijkt me verder puur toeval...

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Bij paniek is niemand geholpen, maar met adequate voorlichting wel, en daar zit in mijn opinie het probleem. Doordat het RIVM dit afdoet als een griepje, neemt niemand het erg serieus. Dit terwijl China een maand lang de economie heeft uitgezet ter bestrijding van dit virus en Italie eenzelfde scenario ondergaat.
Sorry hoor, maar als je met alle berichtgeving in de media (inclusief RIVM adviezen) nog denkt dat dit een eenvoudig griepje is dan leef je onder een steen waar zelfs een platgelegde economie niet doorkomt.

Het RIVM beoordeeld Covid-19 ook niet als een eenvoudig griepje zoals je stelt. Als je denkt van wel, dan mag je de bron even vermelden.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-12 23:54
FreakNL schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Ok, vriendin is inmiddels thuis, het is me nu meer duidelijk (communicatie op WhatsApp is lastig ;) ).

Gaat dus om dit geval;
https://www.ad.nl/dossier...en-gewaarschuwd~af705352/

1 van die nierpatiënten is dus een cliënt van mijn vriendin. Client zit inmiddels in quarantaine. Nog geen uitslag vd test, alhoewel deze vrijdag al gedaan is..

Vriendin vraagt zich nu af of het handig is dochter morgen NIET naar de opvang te doen om daar weer besmetting te voorkomen, zolang de uitslag nog niet bekend is... We hebben overigens geen van allen verhoging maar kind heeft overal snot (maar dat is niet nieuw) en ik heb al 2 dagen buikloop.. Maar dat is sowieso geen symptoom en lijkt me verder puur toeval...
Ik zou in afwachting van de uitslag je kind thuis houden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Sorry hoor, maar als je met alle berichtgeving in de media (inclusief RIVM adviezen) nog denkt dat dit een eenvoudig griepje is dan leef je onder een steen waar zelfs een platgelegde economie niet doorkomt.

Het RIVM beoordeeld Covid-19 ook niet als een eenvoudig griepje zoals je stelt. Als je denkt van wel, dan mag je de bron even vermelden.
Ik begrijp dat, jij begrijpt dat, maar anderen zien de ernst van de druk op de gezondheidszorg niet in en zijn vooral gefocust op het sterftecijfer en dat er maar %2 aan sterft en voor de rest het zich manifesteer als een griepje. Dit omdat de focus in de media daar op ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Deem op 08-03-2020 16:43 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

DeArmeStudent schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:19:

Mij lijkt het verstandiger dat de overheid dit gewoon duidelijk communiceert, waardoor meer mensen uit zichzelf zich in zelfquarantaine kunnen plaatsen en daardoor geen andere mensen infecteren.
De overheid communiceert: https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

Het probleem met communicatie is altijd "luistert de ontvanger wel".

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Hoe ver moet het komen voodat het RIVM de aandacht van iedereen heeft. Ik denk nog zo een 2 weken als er niets verandert.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-12 23:54
Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Maar in het huidige digitale tijdperk is één keer per dag gewoon té weinig. Dat geeft ook extra onrust. Ik had veel liever een ochtend update gehad rond 08:00 en eentje rond 13/15.00 uur of met het 20.00 uur journaal.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37
Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Ik begrijp dat, jij begrijpt dat, maar anderen zien de ernst van de druk op de gezondheidszorg niet in en zijn vooral gefocust op het sterftecijfer en dat er maar %2 aan sterft en voor de rest het zich manifesteer als een griepje. Dit omdat de focus in de media daar op ligt.
Blijkbaar begrijp jij het niet, anders had je het volgende niet getypt:
[...]

Bij paniek is niemand geholpen, maar met adequate voorlichting wel, en daar zit in mijn opinie het probleem. Doordat het RIVM dit afdoet als een griepje, neemt niemand het erg serieus.
Of zeg je nu ineens dat jouw woorden niet jouw mening zijn?!

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Zelfs met 50% sterfteratio luistert een groot deel niet. Ik kan het weten, ik ben een verstokte roker. 😁

Aan de andere kant, er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de overheid om paniek en hysterie in de samenleving te voorkomen. En dus om proportioneel te acteren. Want dezelfde grote groep die het niet begrijpt is ook de groep die als respons op drastische maatregelen compleet omslaat naar paniek.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:35

gws24

Thinking is hard!

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:14
@Deem het is geen schande om gewoon aan te geven dat je fout zat? Het RIVM communiceert tot op heden vrij duidelijk en soms interpreteren wij het misschien niet goed waardoor we denken dat RIVM alleen maar aan het bagataliseren is.

Ook ik zat een groot deel van deze week fout door in mijn berichten een ondertoon toe te voegen dat alles wel meevalt.

• FreakNL
  • Laatst online: 01:43

FreakNL

Well do ya punk?

Cobb schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:39:
[...]

Ik zou in afwachting van de uitslag je kind thuis houden.
Op zich eens maar we moeten wel allebei werken.. Dus dat is nog Ff geregel. Of ik ben wellicht nog gewoon ziek ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2020 16:52 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

[...]

Vooralsnog is het aantal slachtoffers nog lang niet op het niveau Wuhan/Italië. En dat ligt niet aan een kieskeurig virus.
Nee. Dat ligt aan het feit dat we hier achterlopen omdat het virus geruime tijd later in Nederland geïntroduceerd is dan in China of Italië. Daar kunnen we ons voordeel mee doen door vroeger adequater te reageren dan men in China heeft kunnen doen omdat men daar nog een heleboel moest ontdekken na het begin van de epidemie. Men moest o.a. het virus identificeren en er een werkende en betrouwbare test voor maken. Dat heeft flink wat tijd gekost gedurende welke het virus zich verder kon verspreiden.

Wij moeten ons voordeel doen met dat gegeven dat wij vanaf het begin veel meer kennis hebben die China moest ontberen aan het begin van de epidemie en niet te reactief beleid voeren maar meer pro-actief zijn. Als we bijv. nog onvoldoende testcapaciteit hebben kun je besluiten dat je moet voorkomen dat mensen in de fase komen dat ze met een test als geïnfecteerd kunnen en zouden moeten worden aangemerkt en dan toch nog niet geïdentificeerd worden en zich dan nog onder de mensen bevinden. Dus wil je maatregelen nemen zodat die groep mensen nu al vrijwel zeker in zelfquarantaine zit en daar minder vrijblijvend mee omgaan.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Cobb schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Maar in het huidige digitale tijdperk is één keer per dag gewoon té weinig. Dat geeft ook extra onrust. Ik had veel liever een ochtend update gehad rond 08:00 en eentje rond 13/15.00 uur of met het 20.00 uur journaal.
Wat is de toevoegde waarde dan exact? Hoe vaker je een update geeft, des te urgenter het lijkt. Dàt geeft juist extra onrust. Proportioneel betekent ook de bijpassende communicatie frequentie, opschalen kan altijd nog.

Verwijderd

Volgens mij wordt men nu al moe van het nieuws rondom corona....

Nieuwe updates zijn dan ook niet heel relevant als het alleen gaat over x aantal nieuwe besmettingen zolang het nog steeds maar om honderden gaat.

Nieuws over mogelijk maatregelen zoals scholen sluiten of bioscopen en voetbalwedstrijden dan weer wel omdat dat de bevolking direct raakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 16:55 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Ik vrees dat je bent opgevoed in het verkeerde gedrag. Ik stoor me enorm de afgelopen jaren al aan het 24 uur nieuws pompen, terwijl er feitelijk geen nieuws bij komt. Niet alleen in dit geval, maar beetje bij alle nieuwsfeiten van de afgelopen jaren. Ze zijn 4 uur bezig om een nieuwsfeit te herkauwen en op 100 manieren anders te brengen, maar het is vaak geen nuttige informatie.

Dus nee, de snelheid waarmee dit zich ontwikkeld, is 1x per 24 uur ruimschoots voldoende.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GAIAjohan
  • Laatst online: 10:37
[...]

Nee, juist het continu oprakelen van de aantallen zorgt voor een hysterie. Dit 24uurs tijdperk heeft juist rust en weldoordachte methodes nodig.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:51:
[...]

Nee. Dat ligt aan het feit dat we hier achterlopen omdat het virus geruime tijd later in Nederland geïntroduceerd is dan in China of Italië. Daar kunnen we ons voordeel mee doen door vroeger adequater te reageren dan men in China heeft kunnen doen omdat men daar nog een heleboel moest ontdekken na het begin van de epidemie. Men moest o.a. het virus identificeren en er een werkende en betrouwbare test voor maken. Dat heeft flink wat tijd gekost gedurende welke het virus zich verder kon verspreiden.
We zijn er immers eerder bij en daardoor zal de verspreiding met minder ingrijpende maatregelen ook beperkt blijven. Dat spreekt er juist voor dat wij zulke ingrijpende maatregelen ook niet nodig hebben met de huidige aantallen.
Wij moeten ons voordeel doen met dat gegeven dat wij vanaf het begin veel meer kennis hebben die China moest ontberen aan het begin van de epidemie en niet te reactief beleid voeren maar meer pro-actief zijn. Als we bijv. nog onvoldoende testcapaciteit hebben kun je besluiten dat je moet voorkomen dat mensen in de fase komen dat ze met een test als geïnfecteerd kunnen en zouden moeten worden aangemerkt en dan toch nog niet geïdentificeerd worden en zich dan nog onder de mensen bevinden. Dus wil je maatregelen nemen zodat die groep mensen nu al vrijwel zeker in zelfquarantaine zit en daar minder vrijblijvend mee omgaan.
Die maatregelen zijn al van kracht en worden door het RIVM gecommuniceerd.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20

WhySoSerious

Be the change.

Kleine update.

Zus last van stijgende koorts met hoofd- en keelpijn. Heeft contact opgenomen met teamleader om toch een test te laten afnemen. Zij heeft haar geadviseerd contact met huisarts en GGD op te nemen. GGD heeft aangegeven dat ze voor de zekerheid binnen moet blijven en nemen morgen contact met haar op.

/kleine update

Stukje interne info van de afdeling/het ziekenhuis:

- beperken beweging van patiënten door het ziekenhuis (andere afdelingen, naar restaurant met familie, weekend verlof)
- Temperatuur meten van alle patiënten. Doorgeven wanneer er geen verklaring van verhoging is.
- Interne scholing wordt geannuleerd.
- Opname stop
- Zuinig omgaan met middelen. Op korte en middellange termijn zijn strilium en mondmaskers zeer schaars (in heel Nederland). Maskers worden gesteriliseerd na gebruik.
- Verdacht opname komt in druppel-isolatie (is mij onbekend wat dit is).
- Hoog risico patiënten instrikte isolatie

[ Voor 48% gewijzigd door WhySoSerious op 08-03-2020 17:08 ]

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 29-12 16:47
Is het wel zo slim on met je voornaam erin te komen. Loon op Zand is niet zo heel groot. Voor je het weet zien mensen je als patient zero en nemen ze je het kwalijk.
[...]
Heb alleen een beetje aan broertje dood.
offtopic:
Dat heb ik dus met mensen die van mening zijn dat je om over een bepaald onderwerp een mening te hebben ook passende opleiding gevolgd dient te hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-03-2020 17:00 ]

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:58
Opinie stuk van prof. De Jong van de Erasmus Universiteit: https://www.eur.nl/en/new...nial-handling-coronavirus

Duidelijk verhaald dat we in Europa m.n Nederland, het coronavirus onderschatten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:58:
[...]

offtopic:
Dat heb ik dus met mensen die van mening zijn dat je om over een bepaald onderwerp een mening te hebben ook passende opleiding gevolgd dient te hebben.
Meningen hebben staat je altijd vrij. Maar een mening is op zich een nutteloos ding zonder onderbouwing.
Maar het zou mensen ook sieren als ze vaker zouden zeggen "daar heb ik geen mening over, want ik heb me er nog niet in verdiept".

En ja, de mening van iemand die in iets een passende opleiding heeft en iets bestudeerd heeft sla ik over het algemeen hoger aan als ja doedel. En gok dat jij ook niet afgaat op de mening van van de putjesschepper op de hoek als je een oordeel over je gezondheid nodig hebt.

En het laatste wat je moet denken is dat mensen zitten te wachten op je ongevraagde mening over iets. Kan je een geheim verklappen, dat is meestal niet het geval.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:58:
[...]
Is het wel zo slim on met je voornaam erin te komen. Loon op Zand is niet zo heel groot. Voor je het weet zien mensen je als patient zero en nemen ze je het kwalijk.
Tja, moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten en daarbij komt nog dat de eerste patient daar een man was dacht ik en dit gaat om een vrouw (edit: het was inderdaad een man, heb het even nagekeken). Daarnaast is loon op zand vrij klein en reken maar dat iedereen al weet wie het was :+ . Ik weet nog van vroeger toen mijn vader in het ziekenhuis lag na een ongeluk dat op straat een wildvreemde tegen me zei "wat erg van je vader" binnen een paar dagen en dit was eind jaren tachtig zonder internet en sociale media. Dat soort nieuws verspreid zich altijd zeer snel.

[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 08-03-2020 17:10 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Bensimpel

Positieve meneer

DeArmeStudent schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:19:
Het probleem is (en de grootste reden van het niet kunnen indammen van de verspreiding) dat er door de overheid op gehamerd wordt dat zolang mensen niet 'ziek' zijn, ze gewoon hun dagelijkse dingen kunnen vervolgen....

Maar: de positief geteste mensen geven aan: de symptomen lijken niet altijd op griep, diverse mensen vertonen korte tijd van koorts en een droge hoest en verder geen griepverschijnselen:
https://youtu.be/NLGX2L9JLa8

Mij lijkt het verstandiger dat de overheid dit gewoon duidelijk communiceert, waardoor meer mensen uit zichzelf zich in zelfquarantaine kunnen plaatsen en daardoor geen andere mensen infecteren.
Nou, ik had 3 dagen last van droge hoest, ik woon in Nijmegen. Voel me niet ziek ofzo. Dus ik ga gewoon naar werk, pas bij koorts zal ik mijzelf ziek melden.

😆 - Denk ook eens om ;)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:41

St@m

@ Your Service

Maar we denken toch niet serieus met zn allen dat er zo weinig besmettingen zijn?
Hoeveel mensen zijn er wel niet die zich niet laten testen, hoeveel mensen zijn er wel niet die niet getest hoeven te worden volgens de GGD.. kom op mensen, als je een beetje logisch nadenkt zijn er al tig duizend besmettingen in Nederland.
Voor dit soort beweringen willen graag altijd een grondige onderbouwing, want nu loopt de discussie uit de hand doordat mensen juist daarop ingaan.

Koorts, hoest, verkoudheid.. Ik heb het allemaal gehad vorige week.

Net zoals de helft van Nederland

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 18:09 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:14
St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:14:
Maar we denken toch niet serieus met zn allen dat er zo weinig besmettingen zijn?
Hoeveel mensen zijn er wel niet die zich niet laten testen, hoeveel mensen zijn er wel niet die niet getest hoeven te worden volgens de GGD.. kom op mensen, als je een beetje logisch nadenkt zijn er al tig duizend besmettingen in Nederland.
Dan zou het aantal doden heeeeeeel laag zijn. Ergens ook wel goed nieuws als jouw wilde en totaal u gefundeerde gok waar zou zijn.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dan zou het veel ruimer opduiken bij de nivel-peilstations. Dat doet het (nog) niet.
Dus er is geen basis voor deze aanname.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
honey schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Het RIVM heeft dit nog nooit als ‘een griepje’ afgedaan. Begin januari waren er meteen al voorbereidende handelingen.
Op 10 januari ging men er nog vanuit dat het niet naar Europa kwam:
Tot op heden is het nieuwe coronavirus niet gevonden bij mensen buiten de stad Wuhan. Er zijn geen directe vluchten van Wuhan naar Nederland. Volgens de ECDC European Centre for Disease Prevention and Control is de kans dat dit virus zich naar Europa verspreidt erg klein. De WHO heeft aangegeven dat er geen aanvullende maatregelen voor reizigers nodig zijn. In het algemeen geldt het advies voor reizigers naar China om markten met levende dieren te vermijden.

https://www.rivm.nl/nieuws/nieuwe-longziekte-in-china
Kun je iets meer zeggen over de "voorbereidende handelingen" waar je op doelt?

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

De gewone griep bestaat óók nog steeds...

• St@m

St@m

@ Your Service

giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Dan zou het aantal doden heeeeeeel laag zijn. Ergens ook wel goed nieuws als jouw wilde en totaal u gefundeerde gok waar zou zijn.
Jij denkt dat iedere overledene op dit moment getest wordt op corona?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Als je met tig duizend een paar duizend bedoelt dan geloof ik dat wel ja.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:16:
[...]

De gewone griep bestaat óók nog steeds...
En de vele andere Corona varianten ook..... (nee, niet alleen Sars en Mers)

• St@m

St@m

@ Your Service

TheBorg schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Als je met tig duizend een paar duizend bedoelt dan geloof ik dat wel ja.
Ja, een paar duizend

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Aan dit soort theorietjes hebben we niks. Van zo'n stellige claim wil ik toch wel heel erg degelijk bewijs zien.

Iets roepen is makkelijk, kom maar met de cijfers om je stelling kracht bij te zetten.

Virussen? Scan ze hier!

• St@m

St@m

@ Your Service

wildhagen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Aan dit soort theorietjes hebben we niks. Van zo'n stellige claim wil ik toch wel heel erg degelijk bewijs zien.

Iets roepen is makkelijk, kom maar met de cijfers om je stelling kracht bij te zetten.
Haha, hoe kun je dit nou kracht bijzetten als mensen met klachten niet getest hoeven te worden. Gewoon logisch nadenken, daar lijkt het wel aan te schorten.

Maar be my guest om te denken dat iedereen met de corona besmetting in kaart is.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 08-03-2020 17:20 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Als Noord-Brabantse scholen in de problemen komen doordat veel leerkrachten met luchtwegklachten uit voorzorg thuisblijven, dan zijn ze "zelf aan zet" om een oplossing te vinden. Het ministerie van Onderwijs zal dan niet meedenken over oplossingen of met instructies komen, laat een woordvoerder van het ministerie weten aan NU.nl. 

Gepensioneerde leerkrachten oproepen wellicht?

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Geert1976 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:21:
Als Noord-Brabantse scholen in de problemen komen doordat veel leerkrachten met luchtwegklachten uit voorzorg thuisblijven, dan zijn ze "zelf aan zet" om een oplossing te vinden. Het ministerie van Onderwijs zal dan niet meedenken over oplossingen of met instructies komen, laat een woordvoerder van het ministerie weten aan NU.nl. 

Gepensioneerde leerkrachten oproepen wellicht?
De risico-groep? :D

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Cyberpope schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:18:
[...]

En de vele andere Corona varianten ook..... (nee, niet alleen Sars en Mers)
Alles blijft rondwaren, zelfs Q koorts komt nog voor. Virussen verdwijnen niet, ze muteren, komen terug. Dus in die zin is een virus niets nieuws en komen veel symptomen overeen. Wat wel verandert is dat er vaccins gemaakt worden, mensen weerstand opbouwen en behandeling/diagnose bekend is.

Moraal van dit verhaal: Niet ieder kuchje/koortsje is Covid-19.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Haha, hoe kun je dit nou kracht bijzetten als mensen met klachten niet getest hoeven te worden. Gewoon logisch nadenken, daar lijkt het wel aan te schorten.

Maar be my guest om te denken dat iedereen met de corona besmetting in kaart is.
Op de man spelen is niet toegestaan, zeker niet in een zero-tolerance topic.

Ja, er zullen ongetwijfeld meer besmettingen zijn dan nu in kaart is gebracht. Maar op basis waarvan je dan concludeerd dat er 1000-en moeten zijn is onduidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 18:02 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Maar logisch nadenken, geeft dat ook dat het breder zou moeten opduiken bij de nivel-peilstations die wel iedereen testen.
En daar is er nog maar eentje gevonden. Dus hoe kan het breed verspreid zijn als het bij de nivel peilstations niet opduikt.

Heb je dan door een logisch nadenk verklaring voor?

• St@m

St@m

@ Your Service

Niet op reageren, maak een TR aan.

[ Voor 86% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 18:02 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
Wat @St@m zegt is natuurlijk moeilijk te bewijzen. Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit. Als je logisch nadenkt zijn er ALTIJD meer besmettingen dan je daadwerkelijk hebt kunnen testen en dus zwart op wit hebt staan. Met welke ziekte of virus dan ook.

Mensen met milde klachten, zoals ik, laten/lieten zich niet testen of mogen/kunnen niet worden getest. Feit alleen al dat er dagelijks tientallen of honderden mensen bijkomen, geeft al aan dat het er in totaal een stuk meer zijn. Het is niet zo dat een paar uur voor een testuitslag mensen het virus niet hadden natuurlijk (daar is min of meer het bewijs dus al).

Ik ben persoonlijk nog steeds nergens ‘bang’ voor en ook de sterfte cijfers vallen mij alleszins mee (zeker gelet op fysieke gesteldheid, leeftijd, enz.).
De maatschappij ontwrichtende maatregelen en werking vind ik vervelender en raakt ons allen. Nu heb ik geen kinderen en kan ik best een weekje thuis zitten, ik vermaak me wel. Voor anderen liggen dergelijke maatregelen veel gevoeliger natuurlijk. Ook kan ik de angst bij, ik denk vooral, ouderen ook best begrijpen.

Verwijderd

Ah tot dusver het logisch nadenken en over naar primitief geroeptoeter.

Er zijn geen bewijzen dat half Nederland al besmet is. Klaar.

Er verder over speculeren kan maar harde conclusies trekken zoals jij nu doet is onlogisch.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 18:03 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Cyberpope schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Maar logisch nadenken, geeft dat ook dat het breder zou moeten opduiken bij de nivel-peilstations die wel iedereen testen.
En daar is er nog maar eentje gevonden. Dus hoe kan het breed verspreid zijn als het bij de nivel peilstations niet opduikt.

Heb je dan door een logisch nadenk verklaring voor?
Die iedereen testen? Wie is iedereen?
Maar goed.
Mien heeft corona, voelt zich op zich nog redelijk ok. Zal wel een griepje zijn. Hoest wat voor zich uit.. ze besmet Piet. Ze kent Piet verder niet. Piet heeft nu Corona, wordt wat zieker en besmet 2 anderen in de trein.
Hop, zijn er al 4, alle 4 melden ze zich niet bij de huisarts, want ze denken allemaal een griep te hebben.

Maar blijkbaar is dit een super onrealistisch scenario :?

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-12 21:21

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

WhySoSerious schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:57:
Lijkt mij een afgesloten ruimte/afdeling waarvoor een login druppel nodig is. Zo'n klein sleutelhangertje die je tegen een login pad houdt.

Niet heel spannend en volkomen normaal in een ziekenhuis of zorginstelling. Zorgt ervoor dat alleen personeel in die ruimtes kan.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Maar goed.
Mien heeft corona, voelt zich op zich nog redelijk ok. Zal wel een griepje zijn. Hoest wat voor zich uit.. ze besmet Piet. Ze kent Piet verder niet. Piet heeft nu Corona, wordt wat zieker en besmet 2 anderen in de trein.
Hop, zijn er al 4, alle 4 melden ze zich niet bij de huisarts, want ze denken allemaal een griep te hebben.

Joh verdiep je even in nivel-peilstations voor je hier komt rellen. Dan slaat je antwoord ook ergens op.
En ja, iedereen die zich met griepklachten meld bij een peilstation wordt getest. Ook op Corona (meer als 1 variant zover ik weet).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Maar goed.

Nee het is in principe geen enorm onrealistisch scenario. Maar zonder bewijs hiervoor blijft het speculatie.

Zoals aangegeven tonen de tests van NIVEL (nog) geen grote golven aan Corona aan. Ik ga er overigens wel van uit dat 'verdachte' sterfgevallen inderdaad nog getest gaan worden. Al was het maar dat er een monster wordt bewaard voor later.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Pendaco schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:31:
[...]

Lijkt mij een afgesloten ruimte/afdeling waarvoor een login druppel nodig is. Zo'n klein sleutelhangertje die je tegen een login pad houdt.

Niet heel spannend en volkomen normaal in een ziekenhuis of zorginstelling. Zorgt ervoor dat alleen personeel in die ruimtes kan.
Dit is wel erg als een IT'er gedacht :o . Volgens dit https://www.bernhoven.nl/...-druppel-contactisolatie/ mag zelfs de deur open blijven maar worden er wel extra voorzorgsmaatregelen genomen.

• St@m

St@m

@ Your Service

Cyberpope schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:32:
[...]

Joh verdiep je even in nivel-peilstations voor je hier komt rellen. Dan slaat je antwoord ook ergens op.
En ja, iedereen die zich met griepklachten meld bij een peilstation wordt getest. Ook op Corona (meer als 1 variant zover ik weet).
Komt rellen? Ik stel gewoon een legitieme vraag.. Maar blijkbaar is iedereen er heilig van overtuigd dat er echt niet (veel) meer gevallen zijn dan nu bekend. Ok prima.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05:00
crepsly schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:59:
Opinie stuk van prof. De Jong van de Erasmus Universiteit: https://www.eur.nl/en/new...nial-handling-coronavirus

Duidelijk verhaald dat we in Europa m.n Nederland, het coronavirus onderschatten.
Van alle experts hoor je dit, en wij zijn enkel bezig die waarschuwingen vakkundig te negeren

• ANdrode
  • Niet online
WhySoSerious schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:57:
Waarschijnlijk is dit vergelijkbaar met de éénpersoons kamers op de long/transplantatie-afdelingen waar je een "sluis" hebt (zonder onderdruk) waarin het personeel o.a. hun handen ontsmet.

Als je de protocollen ziet dan lijkt mij dat deze kamers genoeg doen om transmissie te voorkomen. Maar als je isolatie-kamers hebt is dat natuurlijk beter.
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Nee het is geen enorm onrealistisch scenario. Maar zonder bewijs hiervoor blijft het speculatie.

Zoals aangegeven tonen de tests van NIVEL (nog) geen grote golven aan Corona aan. Ik ga er overigens wel van uit dat 'verdachte' sterfgevallen inderdaad nog getest gaan worden. Al was het maar dat er een monster wordt bewaard voor later.
Onverklaarde longontstekingen worden getest. In die groep zal je de patiënt met ernstige klachten terugvinden.

Verwijderd

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Komt rellen? Ik stel gewoon een legitieme vraag.. Maar blijkbaar is iedereen er heilig van overtuigd dat er echt niet (veel) meer gevallen zijn dan nu bekend. Ok prima.
Klopt omdat er geen bewijs voor is, maar volgens mij doe je wel meer dan een vraag stellen. Je hebt iets bedacht wat voor jouw logisch klinkt, plemt het hier neer in de hoop dat wij bewijs voor je theorie leveren, maar dat gebeurt niet en nu wordt je boos/gefrustreerd omdat niemand in je gedachte mee wil gaan......

Maargoed dit gaat nu meer over moderatie dan over het virus.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Jij stelt iets, dan mag jij er ook bewijzen/bronnen voor geven.

Tot die tijd is het onderbuik/borrelpraat wat jij stelt. En ja, dat kan je zien als "rellen" of paniekzaaierij.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• remzor
Mensen, even; @St@m had het niet over grote aantallen of de halve bevolking toch, of mis ik iets?

Gezonde personen zoals ik kennen helemaal geen nivel stations, laat staan er ooit getest te zijn.
En wat ik al aangaf: stel ik heb het virus, laat me vandaag testen en morgen is de uitslag positief. Dan zit ik vandaag niet tussen de getallen en morgen wel, terwijl ik er vandaag dus ook al bij had moeten staan. Dat alleen al kan een verschil uitmaken van momenteel enkele tientallen. Over een week misschien wel (hopelijk niet) enkele honderden per dag.

Veel blijft sowieso speculatie. Ik postte eerder al dat ik het overal nog steeds net zo druk vind verder. Uitgaansgelegenheden, restaurants, supermarkten, school; allemaal bomvol. Mensen in een dergelijk topic zijn er meer mee bezig of angstiger voor dan 99% van de mensen (op straat) is mijn persoonlijke conclusie :P Verder geen oordeel over though.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

crepsly schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:59:

Als ik dit letterlijk zeg, wordt ik uitgemaakt dat ik niet de juiste achtergrond of opleiding heb genoten... man man man.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:33:
[...]
Ik ga er overigens wel van uit dat 'verdachte' sterfgevallen inderdaad nog getest gaan worden. Al was het maar dat er een monster wordt bewaard voor later.
Geen idee meer waar ik het gelezen en of ik het goed onthouden heb maar een paar dagen geleden was er een bericht dat het UMC in Utrecht ook aan backtesten had gedaan en dat daar geen positieve gevallen gevonden waren.

Verwijderd

remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:38:
Mensen, even; @St@m had het niet over grote aantallen of de halve bevolking toch, of mis ik iets?

Gezonde personen zoals ik kennen helemaal geen nivel stations, laat staan er ooit getest te zijn.
En wat ik al aangaf: stel ik heb het virus, laat me vandaag testen en morgen is de uitslag positief. Dan zit ik vandaag niet tussen de getallen en morgen wel, terwijl ik er vandaag dus ook al bij had moeten staan. Dat alleen al kan een verschil uitmaken van momenteel enkele tientallen. Over een week misschien wel (hopelijk niet) enkele honderden per dag.

Veel blijft sowieso speculatie. Ik postte eerder al dat ik het over nog steeds net zo druk vind overal verder. Uitgaansgelegenheden, restaurants, supermarkten, school; allemaal bomvol. Mensen in een dergelijk topic zijn er meer mee bezig of angstiger voor dan 99% van de mensen (op straat) is mijn persoonlijke conclusie :P Verder geen oordeel over though.
Dan had je het nog in de statistiek terug moeten zien in grote hoeveelheden ziekenhuisopnamen, tenzij wij ineens een gemuteerde corona hebben met mildere symptomen, the plot thickens....

• St@m

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Klopt omdat er geen bewijs voor is, maar volgens mij doe je wel meer dan een vraag stellen. Je hebt iets bedacht wat voor jouw logisch klinkt, plemt het hier neer in de hoop dat wij bewijs voor je theorie leveren, maar dat gebeurt niet en nu wordt je boos/gefrustreerd omdat niemand in je gedacht mee wil gaan......

Maargoed dit gaat nu meer over moderatie dan over het virus.
Ik ben niet boos hoor. Maak je geen zorgen.
Tja.. en bewijs leveren gaat wel erg lastig he, ik kan geen mensen testen :p
Maar nogmaals prima. Jullie gaan er vanuit dat de GGD het bij het rechte eind hebben, die kunnen dat inderdaad bewijzen.

Als ik uit 50 witte stenen 5 keer een test doe en blijkt dat ik 5x een witte steen heb betekent natuurlijk niet dat de overige 45 zwart zijn.

Dus als de GGD zegt, we testen alleen echt zieke mensen, dat betekent niet dat de mensen met milde klachten geen corona hebben.

Voor mij is dat logisch, ik zal het verkeerd hebben. Mea culpa.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 11:24
Dit is een serieus topic, laat dit soort berichten s.v.p. achterwege.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 18:14 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:38:
Net even gecheckt.. We zitten nog steeds op T.net. Dus dit zou moeten lukken.

Dat weet je het wel voordat je je volgende antwoord geeft. Dan weet je nu dat je moet opzoeken of je huisarts nivel-peilstation is.
En dan pas weet je of je er ooit getest bent of niet. Je kunt er jezelf dus niet melden, maar mensen met griepkrachten die zich melden bij hun huisarts (die nivel-peilstation) is worden allemaal getest.

Hier zit een goed onderbouwde wetenschappelijk basis onder, waarmee we ziekten kunnen volgen in Nederland. 100% sluitend? Nee, zeker niet. Maar genoeg om tot op heden de conclusie te trekken dat het nog niet wijd verspreid is. Als het massaal tijdens de carnaval b.v. verspreid was, was het door de nivel-peilstations zeker opgepikt. :+

Deze peilstations zijn al vaker genoemd in dit topic. Dus wellicht dat je het niet weet, maar je had het wel kunnen weten.

Verwijderd

St@m schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:42:
[...]

Ik ben niet boos hoor. Maak je geen zorgen.
Tja.. en bewijs leveren gaat wel erg lastig he, ik kan geen mensen testen :p
Maar nogmaals prima. Jullie gaan er vanuit dat de GGD het bij het rechte eind hebben, die kunnen dat inderdaad bewijzen.

Als ik uit 50 witte stenen 5 keer een test doe en blijkt dat ik 5x een witte steen heb betekent natuurlijk niet dat de overige 45 zwart zijn.

Dus als de GGD zegt, we testen alleen echt zieke mensen, dat betekent niet dat de mensen met milde klachten geen corona hebben.

Voor mij is dat logisch, ik zal het verkeerd hebben. Mea culpa.
Nooit van steekproeven gehoord ?

• remzor
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Dan had je het nog in de statistiek terug moeten zien in grote hoeveelheden ziekenhuisopnamen, tenzij wij ineens een gemuteerde corona hebben met mildere symptomen, the plot thickens....
Mijn punt was eigenlijk meer dat men ‘bewijs’ zocht over een hoger aantal besmettingen dan het officiële getal. Ik val in herhaling, maar zeg nogmaals: als er vandaag 200 mensen getest worden en morgen blijken er 100 positief te hebben getest, klopte het getal van vandaag dus al niet.
Op papier wel, maar in werkelijkheid hadden die 100 ‘extra’ mensen het virus al. Gewoon een simpel voorbeeld om aan te tonen dat de getallen denk ik altijd wat achter lopen op de werkelijkheid, dat kan namelijk niets anders.

Edit: @Cyberpope we praten langs elkaar heen denk ik, die nivel stations boeien mij namelijk niet zo, daar ging het niet om. Het ging mij om bovenstaande in deze post (dat cijfers ALTIJD achter lopen). Hoeveel het er daadwerkelijk zijn, geen idee. Dat het niet wijd verspreid is, dat denk ik ook en zeg ik al 2 weken.

[ Voor 31% gewijzigd door remzor op 08-03-2020 17:52 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Als ik dit letterlijk zeg, wordt ik uitgemaakt dat niet de juiste achtergrond of opleiding heb genoten... man man man.
Hij overigens ook niet, maar hij onderbouwd het wel beter. Hoewel ik wel mijn vraagtekens zet bij bepaalde aannames die hij stiekem wel doet, zonder medische kennis.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ANdrode schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Waarschijnlijk is dit vergelijkbaar met de éénpersoons kamers op de long/transplantatie-afdelingen waar je een "sluis" hebt (zonder onderdruk) waarin het personeel o.a. hun handen ontsmet.

Als je de protocollen ziet dan lijkt mij dat deze kamers genoeg doen om transmissie te voorkomen. Maar als je isolatie-kamers hebt is dat natuurlijk beter.

[...]

Onverklaarde longontstekingen worden getest. In die groep zal je de patiënt met ernstige klachten terugvinden.
Mensen gaan in strikte isolatie. Beschermende maatregelen: Schort, mondmasker FFP-2, spatbril, haarnet handschoenen. Strikte isolatie gebeurt altijd in kamers met druksluizen.

Bron: Ik werk op een IC in een ziekenhuis en heb de eerste verdachte patiënten al meegemaakt.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Mutatie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Van alle experts hoor je dit, en wij zijn enkel bezig die waarschuwingen vakkundig te negeren
Hij kan gelijk hebben hoor maar ondanks dat hij een professor is blijft het totaal zijn vakgebied niet en weet hij net zo veel als wij. In dit topic zie je precies dezelfde mening en berekeningen terugkomen. Daarom staat er ook boven het artikel 'Mening' maar puur omdat hij prof is maakt dat nog niet dat hij een expert is.
Martin de Jong (born 1970 in Vlaardingen, married, three children) has obtained his master’s degree in Public Administration from Erasmus University Rotterdam and Leiden University (joint degree) in 1993. He obtained his PhD degree in Systems Engineering and Policy Analysis from Delft University of Technology in 1999. He spent 25 years of his working life at the Faculty of Technology, Policy and Management of Delft University of Technology and climbed the ranks there from PhD student to Antoni van Leeuwenhoek research professor in ‘urban and infrastructure development in China’
Dus totaal niks te maken met virologie of iets dergelijks maar vooral een management expert en mijn mening over managers is niet erg positief :P

edit:
[...]

Als ik dit letterlijk zeg, wordt ik uitgemaakt dat niet de juiste achtergrond of opleiding heb genoten... man man man.
Dat heeft die prof ook niet :)

[ Voor 9% gewijzigd door gws24 op 08-03-2020 17:48 ]

• drooger
  • Laatst online: 09:31

drooger

Falen is ook een kunst.

Het aantal bevestigde gevallen van Covid-19 is altijd een soort ondergrens, waarbij het (educatief) gissen is hoeveel gevallen er daadwerkelijk zijn. We doen overigens met griep precies hetzelfde.

Dit hoeft niet erg te zijn, mits de gevallen die onbevestigd zijn niet tot verdere verspreiding leiden, bijv. door (preventieve) thuisquarantaine of afstand houden tot anderen.

Er komt een moment dat het weinig toegevoegde waarde meer heeft om te testen (bijv. bij 100.000+ gevallen), maar dat punt hebben we vooralsnog niet bereikt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

De beste man, die trouwens niet per se iets met virussen of besmettingen doet:
His academic areas of interest are sustainable urban and infrastructure development in China, city branding, urban planning & governance, and institutional transplantation.
die geeft zijn mening. Toevallig op een platform dat enige expertise suggereert, maar niets is minder waar.

In beiden gevallen is het eigenlijk niet meer dan een mening van iemand die op basis van expertise nooit serieuzer te nemen is dan het rivm.

Dit topic zit inmiddels vol met dit soort nutteloze opiniestukken of waardeloze bronnen (vol met berekeningen met allerlei aannames etc), dat het bijna niet te doen is om elke bron te checken en aan te geven waarom het niet betrouwbaar is.

Het zou enorm helpen als iedereen zelf zijn eigen bron checkt en een goede afweging maakt over de betrouwbaarheid en hem dan plaatst. Als het afwijkend is van de rivm norm, zou een onderbouwing van de betrouwbaarheid van de bron eigenlijk standaard in je post moeten zitten en opiniestukken zouden eigenlijk helemaal niet als bron gebruikt moeten worden.

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Standeman schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:38:
[...]
Jij stelt iets, dan mag jij er ook bewijzen/bronnen voor geven.
Hij stelt niets, hij oppert iets. Dat kan je niet altijd onderbouwen.
Als alles wat hier voorbij komt moet worden onderbouwt met bewijzen/bronnen dan ken ik er nog wel een paar.
Tot die tijd is het onderbuik/borrelpraat wat jij stelt. En ja, dat kan je zien als "rellen" of paniekzaaierij.
Onzin, daarbij iemand vergelijkt hem met de tramschutter, waar is je reactie daarop?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Verwijderd

remzor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Mijn punt was eigenlijk meer dat men ‘bewijs’ zocht over een hoger aantal besmettingen dan het officiële getal. Ik val in herhaling, maar zeg nogmaals: als er vandaag 200 mensen getest worden en morgen blijken er 100 positief te hebben getest, klopte het getal van vandaag dus al niet.
Op papier wel, maar in werkelijkheid hadden die 100 ‘extra’ mensen het virus al. Gewoon een simpel voorbeeld om aan te tonen dat de getallen denk ik altijd wat achter lopen op de werkelijkheid, dat kan namelijk niets anders.
...volgens mij snapt iedereen hier wel dat 100 positieve testen kan beteken dat er ik werkelijheid ook 120 kunnen. Dat was dan ook niet waar de discussie over ging.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:27
honey schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:31:
[...]

Tjonge tjonge wat een arrogante en neerbuigende opmerking. Ik ben zelf arts en ik wijk heel erg vaak af van richtlijnen als ik daar een goede reden voor heb. Dan doen mijn collega’s ook. Geneeskunde, public health en ook outbreak management is continue maatwerk in een veld waar richtlijnen bijna nooit geheel passen. Elke keer maken we weer de afweging of het beter kan.
Bij deze excuus aan alle afwijkende artsen.
Natuurlijk is het altijd maatwerk en evaluatie lijkt me ook logisch.
Ik ken helaas wel teveel voorbeelden waar artsen zich achter regels en protocollen verschuilen in mijn omgeving, ook als de patiënt anders aangeeft en vraagt. En de oorzaak dus pas veel later wordt gevonden, na langdurig aandringen.
Zie het niet als kritiek of aanval, ons zorgsysteem werkt imo verder prima, al zou het niet zo uitgeknepen moeten worden door zorgverzekeraars.
Maar om te stellen dat elke arts afwijkt van een protocol als bij Corona uitgegeven is lijkt me ver gaan.

Maar het voorbeeld met de kamervragen is dus eigenlijk onzin? Een zieke patiënt die bij RIVM, GGD en artsen keer op keer nul op het rekest krijgt, zelfs de test niet zelf mag betalen, en zelfs geen advies krijgt zich voorlopig te isoleren, en dan later toch besmet blijkt te zijn, treft toevallig net die paar mensen die zich aan het outbreak management protocol houden?
En het betreft dus gelukkig een incident?

De zus van @WhySoSerious trof ook net alle verkeerden als blijkt dat ze besmet is?
Zelfs of het virus alleen bij ziekteverschijnselen overdraagbaar is is nog niet zeker, maar daar wordt vanuit gegaan.
quote RIVM; Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus tijdens de incubatietijd, dus voordat er klachten ontstaan, een zeer kleine rol te spelen.
Die zeer kleine rol kan natuurlijk ook een gemuteert staartje krijgen. ;)

Onderschat de RIVM de boel dus al vanaf het begin? En China was de ver-van-mijn-bed-show? Ondanks alle, wellicht net te late, maatregelen?
Of is het gewoon een ernstige griep zoals je, ik dan, tussen de regels door leest bij het RIVM, veel adviezen zijn wat je ook bij een ernstig griepvirus in acht neemt, en is de paniek om "niets".
In 2018 waren er immers 10.000+ doden door "gewone" griep. En dat was eigenlijk geen dagelijks nieuws toen.

Ondertussen..........
In getroffen gebieden worden miljarden vrijgemaakt om verspreiding te beheersen, zover ik weet heeft onze politiek daar ook nog niets over besloten. De 232 miljoen door de EU moet dan genoeg zijn toch, denk ik, blijft de begroting kloppend, terug naar 100 was al een tegenvaller?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:48:
[...]

Hij kan gelijk hebben hoor maar ondanks dat hij een professor is blijft het totaal zijn vakgebied niet en weet hij net zo veel als wij. In dit topic zie je precies dezelfde mening en berekeningen terugkomen. Daarom staat er ook boven het artikel 'Mening' maar puur omdat hij prof is maakt dat nog niet dat hij een expert is.

[...]
Dus totaal niks te maken met virologie of iets dergelijks maar vooral een management expert en mijn mening over managers is niet erg positief :P

edit:

[...]
Dat heeft die prof ook niet :)
Voor dat we de beste man helemaal afbranden. Hij maakt goed punten inzake managen van de crisis uit publieke aanpak. En daar heeft hij wel wat kaas van gegeten...

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Cyberpope schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:52:
[...]

Voor dat we de beste man helemaal afbranden. Hij maakt goed punten inzake managen van de crisis uit publieke aanpak. En daar heeft hij wel wat kaas van gegeten...
Oh, dat klopt ook maar de indruk werd hier (in het topic) gewekt dat het RIVM het compleet verkeerd zag omdat een expert (één van de vele volgens de post) een andere mening heeft. Als dan blijkt dat de beste man geen expert op dit gebied is dan wil ik dat wel even duidelijk maken. Neemt niet weg dat hij ook weldegelijk goede punten maakt.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Ik ben benieuwd of we vandaag cijfers gaan krijgen uit Italië. Hebben die een vast tijdstip voor het vrijgeven?

• ijdod
  • Laatst online: 29-12 16:32
Iets wat me te binnen schoot na een gesprek met de buurman...

Wij zijn hier bovengemiddeld goed ingelicht. We weten hier wat de maatregelen zijn, enzovoorts. Er zijn echter mensen aan wie dit eigenlijk grotendeels voorbij gaat(!), of die veel van de 'FAQ' antwoorden die wij hier inmiddels uit ons hoofd kennen, niet weten. Goed om in het achterhoofd te houden als we het hebben over 'mensen die het protocol of advies niet volgen'.
NiGeLaToR schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:13:
Ingewikkelde situaties krijgen we zo allemaal. Ben ook werkgever en zie de eerste die mij belt of hij/zij mag komen / weg moet blijven al voor me. Of dat klanten niet langer willen dat (ingehuurd) personeel nog op komt draven.
Ook een variatie: hoe gaat het met vergoedingen voor externen? Er is een vrij helder protocol voor interne medewerkers, maar we hebben ook bergen externen. Krijgen die gewoon doorbetaald, conform regeling intern personeel, als ze thuis moeten blijven?

[ Voor 40% gewijzigd door ijdod op 08-03-2020 18:02 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.bndestem.nl/d...smet-met-corona~a71376c0/

Oef Dat zijn er een hoop.
Tien medewerkers Amphia besmet met corona
BREDA - Uit testen van het Amphia Ziekenhuis in Breda is gebleken dat tien medewerkers besmet zijn met het coronavirus. Zij zijn onmiddellijk naar huis gestuurd.

[ Voor 47% gewijzigd door Vorkie op 08-03-2020 18:01 ]

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 29-12 16:47
Iemand een update over Belgie van vandaag?

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Volgde ff jouw link, en vond en-passant het volgende:

https://www.bndestem.nl/d...d-in-kaaiendonk~ae4f0098/

Carnaval in de herkansing: optocht én kroegentocht tijdens vol feestweekend in Kaaiendonk
OOSTERHOUT - Prins Mienus XIV krijgt komend weekend weer even de sleutel van Kaaiendonk uit handen van burgemeester Mark Buijs. De Grote Optocht gaat zondag in de herkansing, en om in de sfeer te komen is zaterdag een Kaaiendonkse kroegentocht is vrijwel alle cafés van Oosterhout.

Ik mag toch hopen dat men.... enfin ik wil niet de regen op hun feestje zijn....

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Cyberpope schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Net even gecheckt.. We zitten nog steeds op T.net. Dus dit zou moeten lukken.

Dat weet je het wel voordat je je volgende antwoord geeft. Dan weet je nu dat je moet opzoeken of je huisarts nivel-peilstation is.
En dan pas weet je of je er ooit getest bent of niet. Je kunt er jezelf dus niet melden, maar mensen met griepkrachten die zich melden bij hun huisarts (die nivel-peilstation) is worden allemaal getest.

Hier zit een goed onderbouwde wetenschappelijk basis onder, waarmee we ziekten kunnen volgen in Nederland. 100% sluitend? Nee, zeker niet. Maar genoeg om tot op heden de conclusie te trekken dat het nog niet wijd verspreid is. Als het massaal tijdens de carnaval b.v. verspreid was, was het door de nivel-peilstations zeker opgepikt. :+

Deze peilstations zijn al vaker genoemd in dit topic. Dus wellicht dat je het niet weet, maar je had het wel kunnen weten.
Zo'n peilstation moet natuurlijk wel in een gebied zitten waar zich op dit moment een infectiecluster aan het ontwikkelen is. Aangezien de infecties waarschijnlijk nog niet diffuus over het land verspreid zijn bestaat de reële mogelijkheid dat zo'n peilstation geen representatieve afspiegeling geeft van de grootte van de activiteit in zo'n cluster.

Als deze peilstations statisch over het land verdeeld zijn en het aantal niet heel groot is (we hebben nog beperkte testcapaciteit begrijp ik) zal de kans nu misschien nog niet zo groot zijn dat je daar die representatieve afspiegeling (nu al) te zien krijgt.

Heb je daar meer inzicht in?

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Oef. Het aantal coronadoden in de Italiaanse regio Lombardije is de afgelopen gestegen van 154 naar 257. Dat meldt persbureau Reuters.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12 21:37
simons schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:04:
[...]

Volgde ff jouw link, en vond en-passant het volgende:

https://www.bndestem.nl/d...d-in-kaaiendonk~ae4f0098/

Carnaval in de herkansing: optocht én kroegentocht tijdens vol feestweekend in Kaaiendonk
OOSTERHOUT - Prins Mienus XIV krijgt komend weekend weer even de sleutel van Kaaiendonk uit handen van burgemeester Mark Buijs. De Grote Optocht gaat zondag in de herkansing, en om in de sfeer te komen is zaterdag een Kaaiendonkse kroegentocht is vrijwel alle cafés van Oosterhout.

Ik mag toch hopen dat men.... enfin ik wil niet de regen op hun feestje zijn....
Niets aan de hand joh. Ik zag dit weekend ook 15000 man in een volgepakt Thialf zitten. Kan me niet voorstellen dat ze schaatsfans op basis van ID checks terug gestuurd hebben (bv Tilburg, gaat u maar weer).

Ik ben benieuwd of Rutte de ballen zal hebben om bv. Koningsdag af te lasten. Maar we hebben nog 6-7 weken.

Of voetbal wedstrijden zonder publiek, bv. Willem II.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ook in Duitsland is men bezig om grote evenementen tijdelijk een halt toe te roepen:
Duitsland wil vanwege het coronavirus voorlopig af van grote publieke bijeenkomsten. De Duitse minister van Volksgezondheid, Jens Spahn roept organisatoren op evenementen met meer dan duizend bezoekers uit te stellen of af te gelasten. Hij denkt dan bijvoorbeeld aan wedstrijden in de Bundesliga, beurzen en grote concerten. ,,Ik realiseer me welke gevolgen dat heeft voor burgers en organisatoren. We bespreken de komende dagen hoe we met de economische consequenties zullen omgaan.''

Spahn deed ook een beroep op de individuele verantwoordelijkheid. Hij vroeg de Duitsers de komende twee of drie maanden zorgvuldig af te wegen of een bezoek aan een drukke bijeenkomst wel nodig is.

In Duitsland zijn tot dusver 847 infecties met het gevreesde coronavirus vastgesteld, ruim tien keer zoveel als acht dagen geleden. De deelstaat Noordrijn-Westfalen telt de meeste gevallen.
Bron: NOS liveblog

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• loekf2
drooger schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:12:
Ook in Duitsland is men bezig om grote evenementen tijdelijk een halt toe te roepen:

[...]

Bron: NOS liveblog
Wij hebben op het werk een mega kantine, waar honderden mensen zitten onder de middag. Kan leuk worden als er een keer een corona geval gaat komen bij het personeel. Tot nu staat de teller op 0... fingers crossed.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
En ontwikkeling die zorgen baart.

Als onze mensen die zich uit de naad werken ook besmet raken wordt het duimen draaien.

Laten we niet 123 mensen die in dit topic hun zorg uitten, een vraagteken zetten of er wel voldoende getest word niet direct als rel schoppers betitelen of beschuldigd van paniekzaaien.

Herhaal de zin nog nogmaals. De grootste zorg van experts is het gedrag van mensen. Die zullen de sleutel zijn!! Als ik zo de reacties lees maak ik me zo langzaam aan ook zorgen. Sommige zijn gevaarlijker dan het virus zelf.

Stop ook eens met domme vergelijkingen erbij te halen om je gelijk te beargumenteren.

lees dit artikel nog eens op je gemak, wordt niet bang maar besef dat dit geen griep is en ook niet vergelijkbaar.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:09:
[...]

Zo'n peilstation moet natuurlijk wel in een gebied zitten waar zich op dit moment een infectiecluster aan het ontwikkelen is. Aangezien de infecties waarschijnlijk nog niet diffuus over het land verspreid zijn bestaat de reële mogelijkheid dat zo'n peilstation geen representatieve afspiegeling geeft van de grootte van de activiteit in zo'n cluster.

Als deze peilstations statisch over het land verdeeld zijn en het aantal niet heel groot is (we hebben nog beperkte testcapaciteit begrijp ik) zal de kans nu misschien nog niet zo groot zijn dat je daar die representatieve afspiegeling (nu al) te zien krijgt.

Heb je daar meer inzicht in?
Als je eventjes zoekt, heb je dat natuurlijk vlot boven tafel:
https://www.nivel.nl/nl/p...te-lijn-peilstations-2018
Staat een PDF.

Tevens op de site van Nivel een wetenschappelijke verantwoording te vinden.
Het is een wetenschappelijk bureau, er is geen reden om aan te nemen dat dit voor niet-representatieve cijfers zorgt.
Tevens is er geen reden om aan te nemen dat Italië-gangers niet verdeeld over het land wonen.

Maargoed, het blijft statistiek natuurlijk.

Re: de ziektegevallen in het ziekenhuis. Misschien geluk bij een ongeluk dat deze tien nu over twee weken nog relatief veiliger aan het werk kunnen?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2020 18:20 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk merendeel aan Italië bezoek gerelateerd.

Want carnaval vier je in (slechts) klein gezelschap.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:18:
[...]

Als je eventjes zoekt, heb je dat natuurlijk vlot boven tafel:
https://www.nivel.nl/nl/p...te-lijn-peilstations-2018
Staat een PDF.

Tevens op de site van Nivel een wetenschappelijke verantwoording te vinden.
Het is een wetenschappelijk bureau, er is geen reden om aan te nemen dat dit voor niet-representatieve cijfers zorgt.
Tevens is er geen reden om aan te nemen dat Italië-gangers niet verdeeld over het land wonen.

Maargoed, het blijft statistiek natuurlijk.

Re: de ziektegevallen in het ziekenhuis. Misschien geluk bij een ongeluk dat deze tien nu over twee weken nog relatief veiliger aan het werk kunnen?
Daar wordt influenza genoemd. Is wel even wat anders dan Covid-19. Influenza zal zich wel snel veel diffuser over het land verspreiden. Beetje "ervaringen uit het verleden...".

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:22:
[...]

Daar wordt influenza genoemd. Is wel even wat anders dan Covid-19. Influenza zal zich wel snel veel diffuser over het land verspreiden. Beetje "ervaringen uit het verleden...".
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt?
De monsters die zijn afgenomen voor influenza tests worden ook allemaal op Corona getest...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2020 18:25 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt?
De influenza monsters worden ook op Corona getest...
Ja. Maar waar en hoeveel? Lees mijn vraag nog eens door.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Cijfers uit Italie: +1,492 nieuwe besmettingen. +133 Overleden.

• loekf2
Geert1976 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:18:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk merendeel aan Italië bezoek gerelateerd.

Want carnaval vier je in (slechts) klein gezelschap.
Er moet een verband zijn met het tijdstip van de krokusvakantie (Noord: week 8, Midden/Zuid: week 9) in combinatie met het verloop van de infecties in Italie.

Lijkt erop dat vooral de vakantie gangers uit wk 9 (en later) meer kans hadden om het virus op te lopen. Of mensen uit Groningen/Drenthe/Friesland/Noord Holland hebben niet zo veel met Italie.

Dat artikel in de Volkskrant is wel interessant. Bv. dat een deel van het DNA wat bij SARS beschadigd was, bij dit virus intact is en dat het daardoor veel schadelijker is.

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:26:
Cijfers uit Italie: +1,492 nieuwe besmettingen. +133 Overleden.
Holy

Shit

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:32
Deem schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:10:
Oef. Het aantal coronadoden in de Italiaanse regio Lombardije is de afgelopen gestegen van 154 naar 257. Dat meldt persbureau Reuters.
Ik zit op Reuters.com te zoeken maar kan het niet vinden? Zou je de bron willen delen? Thanks.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Ja. Maar waar en hoeveel? Lees mijn vraag nog eens door.
Dat staat in de pdf... 38 peilstations... Nogmaals; de wetenschappelijke onderbouwing is ook terug te vinden.
Laten we er vanuit gaan dat ze het statistisch in ieder geval voor elkaar hebben.

Overigens de aankondiging is hier terug te vinden:
https://www.nivel.nl/nl/n...oring-van-het-coronavirus

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2020 18:30 ]

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

NiGeLaToR schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Ik zit op Reuters.com te zoeken maar kan het niet vinden? Zou je de bron willen delen? Thanks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZjtaJoAifeXaa6ee8SsLJyfRfs=/800x/f/image/uJGwgTaDP4BZDAnPjFbmiD8q.png?f=fotoalbum_large
https://nos.nl/liveblog/2...napatienten-hersteld.html

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.