Tjonge tjonge wat een arrogante en neerbuigende opmerking. Ik ben zelf arts en ik wijk heel erg vaak af van richtlijnen als ik daar een goede reden voor heb. Dan doen mijn collega’s ook. Geneeskunde, public health en ook outbreak management is continue maatwerk in een veld waar richtlijnen bijna nooit geheel passen. Elke keer maken we weer de afweging of het beter kan.Teijgetje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:18:
Ziekenhuizen en GGD volgen gewoon de protocollen van het RIVM bij dit soort uitbraken.
Inmiddels zijn die aangepast maar tot voor kort gingen ze er op zijn best naïef mee om. Zoals Italië deed.
Dat jij denkt dat men van protocollen gaat afwijken omdat men zelf denkt is imo naïef, die protocollen zijn er juist zodat niet iedereen maar wat gaat doen omdat hij zelf denkt het beter te weten.
Hoewel artsen niet blind op een protocol zouden moeten varen, gebeurt dit steeds vaker. De kans op klachten, tuchtzaken en schadeclaims is groter dan in het verleden door een mondigere patiënt.
Maar inmiddels zijn er richtlijnen voor het afwijken van richtlijnen hoop ik.
[...]
Ook wat betreft het testen op het coronavirus is elke keer weer een afweging. We passen richtlijnen toe omdat uniformiteit in het beleid erg belangrijk is, ook om eindeloze discussies, onrust en onbegrip te voorkomen. Afwijken doen we zeker wel.
Ik vraag me af of jij het durft om van een richtlijn af te wijken als je onder een vergrootglas ligt en je acties meteen gevolgen hebben op nationaal of internationaal niveau. Ik wel, de meeste collega’s ook.