[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.510 views

Verwijderd

Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Over sematische discussies gesproken.

Komt toch op hetzelfde neer? Het RIVM zegt; wacht tot je ziek bent (en dus besmettelijk), daarna gaan we testen.
En dat is misschien de meeste zinvolle manier. Misschien ook niet, ik weet het niet. Maar veel mensen zijn het er mee oneens.
De hele reden dat we die discussie hebben is omtrent dat bericht van de NOS waar een vrouw geen klachten had en wel getest is. Daar merkte een Tweaker van op dat het raar is, waar ik heb aangegeven dat het prima kan.

Dit heeft niks te maken met mijn kijk op RIVM beleid. Dat maken andere er weer van.

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Dat snap ik en dat zeg ik ook niet direct.

Maar wel over het feit dat er nu dus wel aangetoond kan worden zonder symptomen, de tweede stap is dan een mogelijke besmettelijkheid. Als je dan toch een keer moet hoesten/niesen/keel schrapen en noem het maar op, kan er dus wél een bron van besmetting ontstaan zonder dat je daadwerkelijk echt aan casusdefinitie van het hele plaatje symptomen voldoet.

Het is niet om paniek te zaaien/iets te bevestigen wat je niet kan bevestigen op deze manier, maar ik neem nu alleen maar waar dat de mogelijk dus toch bestaat en er misschien toch een kern van waarheid zit in de waarnemingen in China. Die klinisch (nog) niet onderbouwd kunnen worden.
Dit was het punt dat ik probeerde te maken met de post.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:22
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-43915346

Ik maak uit de reactie van Bruins het volgende op;

1. Nederland verwacht een tekort aan beschermende kleding en mondkapjes (wat afgelopen week al door huisarrtsen werd aangegeven)
2. Ook verwacht Nederland een tekort van medicijnen en belangrijke ingrediënten voor geneesmiddelen.
"Bruins uitte ook zijn zorgen over de oplopende tekorten van medicijnen en belangrijke ingrediënten voor geneesmiddelen door de stagnerende aanvoer uit China en India."

Ook leven er zorgen dat Nederland té weinig bedden heeft voor ziekenhuisopname van patiënten met hevige klachten.

Dan is het toch heel logisch dat je 100% in zet op indammen van het virus. Dan vindt ik het onbegrijpelijk dat we scholen, etc open houden. Dat is toch een ; één tweetje?

Dit is dan wel weer goed om te horen.
https://www.dvhn.nl/groni...en-in-beeld-25398574.html

Ik hoop dat ze dat ook in andere delen van het zo goed voor elkaar hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 06-03-2020 14:49 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-02 12:01
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:39:
Nee je bent juist wel aan het paniekzaaien. Er is nooit ontkent dat er getest kan worden zonder ziek te zijn. Jouw stap 1 is altijd al zo geweest. Stap 1 naar stap 2 is ook geen logisch gevolg. Het is niet zo omdat stap 1 bestaat stap 2 volgt.
Die zogenoemde paniek, is gewoon het niet uitsluiten van iets wat mogelijk waargenomen is in China. Zoals de CDC in de VS ook doet. Ik vind het opvallend dat het RIVM zo stellig ontkent dat het niet kan. (en dat laatste is mijn mening zoals ik de reactie hieromtrent van het RIVM ervaar)

Hoesten is hoesten, of dat nu hoesten is onder de casusdefinitie of daarbuiten.

Of je dan daadwerkelijk besmettelijk bent moet blijken, maar de kans is dus aanwezig dat wanneer iemand hoest het virus verspreid zou kunnen worden.

Zolang dat dus niet weerlegd wordt kun je dus niet zeggen dat ik paniek aan het zaaien ben, maar iets waarneem. De conclusie die ik trek is op basis van de niet bevestigde waarnemingen in China dat het dus mogelijk lijkt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 14:50 ]

Verwijderd

TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Die zogenoemde paniek, is gewoon het niet uitsluiten van iets wat mogelijk waargenomen is in China. Zoals de CDC in de VS ook doet. Ik vind het opvallend dat het RIVM ze stellig ontkent dat het niet kan.

Hoesten is hoesten, of dat nu hoesten is onder de casusdefinitie of daarbuiten.

Of je dan daadwerkelijk besmettelijk bent moet blijken, maar de kans is dus aanwezig dat wanneer iemand hoest het virus verspreid zou kunnen worden.

Zolang dat dus niet weerlegd wordt kun je dus niet zeggen dat ik paniek aan het zaaien ben, maar iets waarneem. De conclusie die ik trek is op basis van de niet bevestigde waarnemingen in China dat het dus mogelijk lijkt te zijn.
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Het RIVM stelt dan ook weer niet dat het onmogelijk is, alleen dat de het een kleine rol speelt. RIVM maakt ook geen onderscheid tussen "hoesten" en "hoesten binnen de casusdefinitie", daar zit immers geen verschil tussen. Als je moet hoesten dan vertoon je symptomen.

Het zou menigeen hier helpen de vragen en antwoorden van het RIVM eens goed door te lezen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:37:
https://www.telegraaf.nl/...e-coronadode-in-nederland

"Er liggen nog twee mensen met het corona-virus in ziekenhuizen die ernstig ziek zijn en veel klachten hebben. Zij worden in isolatie verpleegd."

Laten we hopen dat het aantal IC opnames gering blijft.
Tot nu toe is het aantal mensen dat in het ziekenhuis wordt opgenomen vrij laag:
Van de 128 patiënten zijn er 101 besmet geraakt in het buitenland. Van de nieuwe patiënten zijn 5 personen opgenomen in het ziekenhuis

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:46:

1. Nederland verwacht een tekort aan beschermende kleding en mondkapjes (wat afgelopen week al door huisarrtsen werd aangegeven)
2. Ook verwacht Nederland een tekort van medicijnen en belangrijke ingrediënten voor geneesmiddelen.
"Bruins uitte ook zijn zorgen over de oplopende tekorten van medicijnen en belangrijke ingrediënten voor geneesmiddelen door de stagnerende aanvoer uit China en India."

Ook leven er zorgen dat Nederland té weinig bedden heeft voor ziekenhuisopname van patiënten met hevige klachten.

Dan is het toch heel logisch dat je 100% in zet op indammen van het virus. Dan vindt ik het onbegrijpelijk dat we scholen, etc open houden. Dat is toch een ; één tweetje?

Dat is helemaal geen een-tweetje. Sluit je alle scholen, dan moet een groot gedeelte van werkend nederland vrij nemen om kinderen op te vangen. Dat heeft enorme economische impact. Als die impact groter geschat wordt dan de schade die het voorkomt, dan is het geen slimme maatregel.

Uiteraard is dit een inschatting en kun je discussiëren over de schade die een extra doden met zich meer brengt. Maar geloof maar dat dit de afweging is momenteel. Wil je op zijn Chinees het hele land plat leggen en de boel indammen of accepteer je wat meer groei van het virus om tenminste je economie nog een beetje draaiend te houden?

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23

....

Het is in dit topic volgens mij al eerder langskomen, maar wat denk je dat er gebeurt als alle scholen sluiten? Leerlingen/studenten die lekker thuis op de bank gaan zitten? Vergeet het maar, tenzij er een verplicht quarantaine komt gaat iedereen lekker uitwaaieren over het land. Ik vraag mij af of het sluiten van scholen echt zo effectief zal zijn. Plus de enorme economische gevolgen die dit zal hebben (ouders verplicht thuis) Zolang er nog tal van andere mogelijkheden zijn om samen te komen in groepsverband betwijfel ik de effectiviteit van alleen deze maatregel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchy88 op 06-03-2020 14:55 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-02 16:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat je het ook moet zien als het volgende. De ziekte is nog in ontwikkeling en uiteindelijk zal het percentage mensen wat overlijd veel minder gaan worden dan de statistische 3.4% wat het nu is.
Als je echter de huidige cijfers naast elkaar doet leggen dan zie je dat je kans om te overleiden grote wordt naarmate je ouder dan 50 bent. Als je echter onder de 50 bent dan is je kans op te overlijden door Corona extreem laag tenzij je al complicaties hebt.

Ik denk dat wij dan vooral ook van een muis geen olifant moeten maken. Natuurlijk is het belangrijk om het virus te bestrijden en goede hygiëne te volgen, vooral voor de oudere en zwakkeren van onze samenleving. Maar dit is geen scenario waarbij straten door soldaten in hazmat pakken de wegen gaan barricaderen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 22:13
Zo'n "crisis" als dit legt wel meteen een aantal dingen bloot. Als zelfs de meest pro EU landen al zeggen: Wij exporteren nu geen mondkapjes meer, ook niet naar andere EU landen dan is dat toch wel een interessant gegeven. Zodra het spannend wordt denken we eerst aan onszelf i.p.v. de hele gemeenschap. Dat het export verbod "niet cool" is zul je ook alleen horen van landen die ze niet zelf maken (of niet op voorraad hebben).

En voor wat betreft het mogelijke tekort op medicatie, daar is als ik het goed heb al vaker over gediscussieerd in de politiek. Helaas is er nog niets meegedaan. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat na deze crisis wel eens zou kunnen veranderen :+.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:59:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat na deze crisis wel eens zou kunnen veranderen :+.
Dat denk ik dan weer niet.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 16:02

Deem

Ontcijfer mij!

Auredium schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:58:
Ik denk dat je het ook moet zien als het volgende. De ziekte is nog in ontwikkeling en uiteindelijk zal het percentage mensen wat overlijd veel minder gaan worden dan de statistische 3.4% wat het nu is.
Als je echter de huidige cijfers naast elkaar doet leggen dan zie je dat je kans om te overleiden grote wordt naarmate je ouder dan 50 bent. Als je echter onder de 50 bent dan is je kans op te overlijden door Corona extreem laag tenzij je al complicaties hebt.

Ik denk dat wij dan vooral ook van een muis geen olifant moeten maken. Natuurlijk is het belangrijk om het virus te bestrijden en goede hygiëne te volgen, vooral voor de oudere en zwakkeren van onze samenleving. Maar dit is geen scenario waarbij straten door soldaten in hazmat pakken de wegen gaan barricaderen.
Er staren hier een paar blind op het sterftecijfer terwijl dat eigenlijk het minste probleem is van deze hele virusuitbraak.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bedoel je niet dat er eigenlijk meer onbekende besmettingen zijn waardoor het werkelijke percentage lager ligt? Dat klinkt misschien positief, maar dat kan wel een factor zijn waardoor de verspreiding doorgaat en het later weer op kan duiken. In de praktijk waren we dus beter af met een lethalere ziekte die heel snel in te dammen is (zoals SARS in 2003). Zeker die seizoenscomponent kan verrassend uitpakken, die tweede golf was in 1918 het dodelijkst.

• Adnanos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06-2024

Allemaal goed en wel, maar in welke toestand blijf je achter? Ik bedoel zelfs al genees je: welke schade aan je longen richt dit virus aan? Daar hoor je bijna niets over.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:40
Ik moet eerlijk zeggen of Duitsland brengt het er goed vanaf, of het is niet goed geregistreerd nog. Maar nog niemand overleden en 566 casus al

https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Dus zo slecht gaat het daar nog niet.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Adnanos schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Allemaal goed en wel, maar in welke toestand blijf je achter? Ik bedoel zelfs al genees je: welke schade aan je longen richt dit virus aan? Daar hoor je bijna niets over.
Wat verwacht je dan te horen? Waarschijnlijk hoor je niets omdat mensen volledig herstellen en er geen schade wordt aangericht?

• bvbal79
[...]

Wat verwacht je dan, dat we nu weten wat de schade van een virus is over een paar jaar nu het pas enkele maanden er is?? Iets wat er nog niet is kun je ook niet vertellen

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-02 12:01
Verwijderd1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Bedoel je niet dat er eigenlijk meer onbekende besmettingen zijn waardoor het werkelijke percentage lager ligt? Dat klinkt misschien positief, maar dat kan wel een factor zijn waardoor de verspreiding doorgaat en het later weer op kan duiken. In de praktijk waren we dus beter af met een lethalere ziekte die heel snel in te dammen is (zoals SARS in 2003). Zeker die seizoenscomponent kan verrassend uitpakken, die tweede golf was in 1918 het dodelijkst.
Het zou best zijn dat er sprake is van mensen die wel besmet zijn maar helemaal geen symptomen vertonen, en dan genezen.
[...]

Ik verwacht dat we dat de komende maanden gaan horen, op basis van onderzoeken naar de mensen die reeds genezen zijn.

Er gaan op het internet al verhalen van longschade, mogelijk neurologische schade en schade aan de voortplantingsorganen.

Maar ja de vraag is en blijft dan wat daar waar van is? en mochten er gevallen zijn waarbij bovenstaande zaken waargenomen worden is er dan sprake van een onderliggend iets wat de oorzaak zou kunnen zijn of is dat dan toe te schrijven aan het virus zelf? Misschien is er inderdaad geen sprake van verdere schade.
Beijing hospital confirms nervous system infections by novel coronavirus
http://www.xinhuanet.com/english/2020-03/05/c_138846529.htm
Wuhan coronavirus could cause male infertility: Chinese study
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3878295
CHINESE SCIENTISTS RAISE CONCERNS OVER POTENTIAL LINK BETWEEN CORONAVIRUS AND MALE FERTILITY
https://www.newsweek.com/...us-male-fertility-1488235

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 15:18 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

During the third phase, lung damage continues to build—which can result in respiratory failure. Even if death doesn’t occur, some patients survive with permanent lung damage. According to the WHO, SARS punched holes in the lungs, giving them “a honeycomb-like appearance”—and these lesions are present in those afflicted by novel coronavirus, too.

https://www.nationalgeogr...navirus-does-to-the-body/

• bvbal79
TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:11:
[...]

Het zou best zijn dat er sprake is van mensen die wel besmet zijn maar helemaal geen symptomen vertonen, en dan genezen.
[...]

Ik verwacht dat we dat de komende maanden gaan horen, op basis van onderzoeken naar de mensen die reeds genezen zijn.

Er gaan op het internet al verhalen van longschade, mogelijk neurologische schade en schade aan de voortplantingsorganen.

Maar ja de vraag is en blijft dan wat daar waar van is? en mochten er gevallen zijn waarbij bovenstaande zaken waargenomen worden is er dan sprake van een onderliggend iets wat de oorzaak zou kunnen zijn of is dat dan toe te schrijven aan het virus zelf? Misschien is er inderdaad geen sprake van verdere schade.
zolang het niet wetenschappelijk gepubliceerd is is het NIET waar. Op internet kan ik van alles opschrijven....

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bij patienten die zijn overleden door longprobleem is (tot nu toe zeer beperkt) sectie verricht. Daarbij is wel beschadiging van longweefsel geconstateerd.

Dat is eigenlijk ook logisch, ze zijn er tenslotte aan overleden.

Ze hebben nog geen sectie verricht op personen die genezen zijn (lijkt me ook geen goed plan)

Als je het zwaar te pakken krijgt dan zou er best schade kunnen zijn, dat is tenslotte ook mogelijk na een zware longontsteking of bij zaken als kinkhoest. Dat ligt dan vaak wel aan de bijkomende klachten (de longontsteking) en niet direkt aan het virus (de veroorzaker van de longontsteking)

Alleen de tijd zal het uitwijzen.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:11:
[...]

[...]

Klopt, maar dat zijn dezelfde symtomen van iemand met een longontsteking in combinatie met een verlaagde weerstand. Mensen die ziek worden en verder geen complicaties bij optreden hoeven zich geen zorgen te maken over permanente schade.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik hoop vooral dat dit (relatief milde) virus een leerschool gaat zijn. Sommige zaken moet je gewoon zelf op orde hebben. Denk aan de productie van medicijnen en hulpmiddelen. Dat gezegd hebbende; je kunt je zorgapparaat natuurlijk niet inrichten op dubbele capaciteit omdat er één keer in de zoveel jaar een virus langs komt.
Dat is al uit en te treure besproken... Nog los van haalbaarheid en kosten. Als je alleen al kijkt naar hoe lang deze periode zou duren. Hoe lang wil je dan precies alles dicht houden? Een week? Een maand? Twee maanden? Timing is alles. Zo laat mogelijk overgaan tot een dergelijke maatregel zorgt er ook voor dat deze behapbaar blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2020 15:16 ]

• Adnanos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:09:
[...]

Wat verwacht je dan, dat we nu weten wat de schade van een virus is over een paar jaar nu het pas enkele maanden er is?? Iets wat er nog niet is kun je ook niet vertellen
We zijn toch al bijna 3 maanden verder sinds de uitbraak dus men zal er toch wel wat zicht op hebben.
En met "hoor je bijna niets over" bedoelde ik dat er weinig over de eventuele gevolgen bij genezing überhaupt gesproken wordt.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-02 16:29

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESbqHpzXcAEEVnn?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Verwijderd

bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:08:
Ik moet eerlijk zeggen of Duitsland brengt het er goed vanaf, of het is niet goed geregistreerd nog. Maar nog niemand overleden en 566 casus al

Dus zo slecht gaat het daar nog niet.
Ik durf wel te stellen dat Duitsland ver bovenaan staat wat betreft kwaliteit van de diagnostiek en dat ze dus zeer goed de infectie verspreiding aan het volgen zijn.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:21
Chinese artsen zeggen, na autopsies op aan Covid-19 overleden patiënten, dat de aandoening op een ‘combinatie van SARS en AIDS’ lijkt. De effecten van het virus kunnen onherstelbare longschade toebrengen, zelfs als de patiënt herstelt. De bevindingen worden vandaag gemeld door de Global Times, dat een spreekbuis van het de Communistische Partij in het land is.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08
Amaze86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:21:
Chinese artsen zeggen, na autopsies op aan Covid-19 overleden patiënten, dat de aandoening op een ‘combinatie van SARS en AIDS’ lijkt. De effecten van het virus kunnen onherstelbare longschade toebrengen, zelfs als de patiënt herstelt. De bevindingen worden vandaag gemeld door de Global Times, dat een spreekbuis van het de Communistische Partij in het land is.
Bron?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19
Zelfs de Duitsers vinden dat we iets rustiger aan moeten doen:
In Koblenz, western Germany, 1,400 emergency care doctors and emergency care staff have been meeting for a “Corona Conference” and have warned against the growing hysteria surrounding the virus.

Jörg Brokmann, the congress president, said: “What we have is not a medical situation, we have a political situation”.

Brokmann, who is head of the central emergency department of the university clinic of Aachen, was highly critical of some of the decisions that had been made, including putting four paediatricians into quarantine in the worst-hit state in Germany, North Rhine Westphalia, even though they had apparently shown no corona symptoms. The doctors had been in contact with infected patients.

“In my opinion, this is an overreaction to the situation,” Brokmann warned, adding that Germany was in danger of running short of medical staff to treat Corona patients, if it abided too strictly by the rules set by the government advisory institute on health issues, the Robert Koch Institute.

Brokmann said that Corona, or Covid-19, illnesses, were “looked at closely, a somewhat severe case of flu, which was relatively mild for most patients”.

He said it was therefore a mistake to put doctors, nurses and receptionists into quarantine and to force the closure of medical practices, if they showed no symptoms.

He said it was worth remembering that Germany registered a high number of deaths from influenza every year. The last strong wave of the flu claimed an estimated 25,000 lives, he said.

• De_Bastaard
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Ik durf wel te stellen dat Duitsland ver bovenaan staat wat betreft kwaliteit van de diagnostiek en dat ze dus zeer goed de infectie verspreiding aan het volgen zijn.
In Duitsland worden ook wel wat andere maatregelen genomen als in Nederland. Als inwoner van Kreis Heinsberg:

- Je mag alleen naar huisartsen nadat je telefonisch contact hebt gehad;
- Meerdere huisartspraktijken zijn gesloten. Dit zet ontzettende druk op de andere huisartsen. Hierdoor zijn o.a. een Gymzaal omgebouwd tot Corona-diagnose centrum waar je ook niet zomaar naar binnen loopt. Je komt (van hear say) aan en dan wordt je direct apart gezet, door mannetjes in pakken;
- Scholen, kinderopvang en meerdere overheidsgebouwen zijn al 2 weken gesloten.

Daarnaast hebben ze vanwege de beperkte huisarts inzetbaarheid een nood / mobiele praktijk geregeld die beschikbaar is en in de buurt rondrijdt.

Ook zouden er nu een aantal mensen in het ziekenhuis liggen met levensbedreigende symptomen. Stuk of 6 á 8 geloof ik.

Verder zijn ze nog steeds erg streng met quarantaine. Ze winden er geen doekjes om en gooien liever wat meer dan te weinig mensen in quarantaine.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09

drooger

Falen is ook een kunst.

Zie een paar pagina's terug, deze is reeds besproken.
Een v.d. bronnen is het AD live blog.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Geen idee, dit virus breekt nu pas voor het eerst uit,
Dit zal op termijn onderzocht moeten worden. Vandaar dat je daar niets over hoort behalve "vermoedens".

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47

Barrycade

Through the...

Om de longontsteking cijfers en opnames even in perspectief te zetten;
Cijfers over longontsteking
Per jaar krijgen ruim 250.000 mensen in Nederland een longontsteking.
Bij kinderen tussen 0-9 en ouderen boven de 55 jaar komt longontsteking vaker voor.
In veruit de meeste gevallen heeft een longontsteking geen ernstige gevolgen.
Jaarlijks worden 35.000 mensen opgenomen in het ziekenhuis met een zware longontsteking. Gemiddeld liggen ze ruim negen dagen in het ziekenhuis.
https://www.longfonds.nl/...ing/wat-is-longontsteking

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Amaze86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:21:
Even voor het perspectief: 'Normale' zware longontsteking kan ook onherstelbare schade aan longweefsel toebrengen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.globaltimes.cn/content/1181121.shtml

Maar van mij mag je zelf inschatten hoe betrouwbaar dat is, want dat kan ik niet zeggen.
The Global Times (simplified Chinese: 环球时报; traditional Chinese: 環球時報; pinyin: Huánqiú Shíbào) is a daily tabloid newspaper under the auspices of the Chinese Communist Party's People's Daily newspaper, commenting on international issues from a nationalistic perspective.
Zegt ook wel weer iets over het kwaliteitsgehalte van het AD dat ze dat gewoon klakkeloos overnemen, trouwens ;)

[ Voor 47% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 15:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De concentratie van Corona-gevallen daar is ook wel wat anders dan in NL toch?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 07:45
Het is al een paar keer uitgelegd dat scholen dicht houden een van de zwaarste middelen is en toch vind jij het een simpele beslissing? :|

• bvbal79
Adnanos schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:17:
[...]

We zijn toch al bijna 3 maanden verder sinds de uitbraak dus men zal er toch wel wat zicht op hebben.
En met "hoor je bijna niets over" bedoelde ik dat er weinig over de eventuele gevolgen bij genezing überhaupt gesproken wordt.
Met lange termijn effecten spreek je over meer dan >6 maanden na diagnose. Longafwijkingen in de acute fase zijn nog zichtbaar tot 3-4 maanden na de diagnose

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:39:
[...]
Het is al een paar keer uitgelegd dat scholen dicht houden een van de zwaarste middelen is en toch vind jij het een simpele beslissing? :|
Stel je niet zo aan zeg, sluiten van scholen is een stevig middel maar niet een van de zwaarste, althans ik kan tig zwaardere bedenken.
Het is wellicht simpel in het uitvaardigen er van, en doelmatig.
Alleen de mensen met kinderen zullen wellicht een probleem er mee hebben omdat ze dan opeens hun oppas kwijt zijn.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• gws24
  • Laatst online: 02:39

gws24

Thinking is hard!

FirePuma142 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Dat, en het is ook een zeer lokale maatregel. In de rest van DL zijn ook Corona gevallen en daar worden deze zware maatregelen ook niet genomen, net zoals in NL

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• De_Bastaard
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:37:
[...]

In heel NRW zitten we op 324 besmettingen op bijna 18 miljoen inwoners en is ongeveer 10.000 vierkante km kleiner als Nederland. 200 Daarvan denk ik in Heinsberg.

Overigens vernam ik dat de regering van NRW mogelijk alle scholen in NRW wilde sluiten maar daar ben ik niet heel zeker van.

[ Voor 19% gewijzigd door De_Bastaard op 06-03-2020 15:44 ]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 10:39

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Wat betreft vormen van "massale beperking" is scholen dicht doen juist één van de lichtere middelen, naast het afgelasten van evenementen.
Andere vormen zoals quarantaine van steden, dorpen, wijken of gezinnen, quarantaine van bedrijven/sectoren, afsluiten van OV, hebben mijns inziens een grotere impact.

Waarmee ik totaal niet beweer dat de impact laag is he. Die is behoorlijk, maar het blijft één van de makkelijkere maatregelen om te nemen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• anandus
  • Niet online
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Stel je niet zo aan zeg, sluiten van scholen is een stevig middel maar niet een van de zwaarste, althans ik kan tig zwaardere bedenken.
Alleen de mensen met kinderen zullen wellicht een probleem er mee hebben omdat ze dan opeens hun oppas kwijt zijn.
En collega's van mensen met kinderen, etc

Vergeet niet dat het maar 1 of 2 dagen zijn (zoals met de stakingen), maar 2 weken.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 15:48 ]

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 22:08
The-Priest-NL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:26:
[...]
Dus het volgende geldt voor haar:
  • Geen klachten bij binnenkomst gerelateerd aan Corona.
  • Geen klachten qua hoesten, niezen, luchtwegen of koorts.
  • Na behandeling koorts en wordt meteen getest.
  • Na 1,5 uur blijkt ze positief te zijn en corona te hebben.
Het lijkt net iets anders te gaan. Dit is wat er in het bericht van Omroep Brabant staat:
“Na de behandeling, zo tegen vier uur ’s middags, kreeg ik koorts. Dan worden er volgens protocol testen afgenemen. Om half zes ’s avonds werd ik opgenomen”, vertelt Karin. Ze had toen nog geen flauw idee waar dat medische schip deze keer zou stranden.

Op de isolatiekamer van het ETZ, zo bleek een dag later. “Er stonden ineens een verpleegkundige en een arts voor mijn neus. Volledig uitgedost met schort, haarnetje, bril, handschoenen en een mondkapje. Ik was positief getest op dat nieuwe coronavirus. Hoe ik de besmetting heb opgelopen is nog niet duidelijk.”

Een dag later volgde de definitieve uitslag van de tweede test. Karin was besmet. “Ik schrok daar wel van. Ik had helemaal geen koorts meer. Eigenlijk had ik nergens last van. Geen gesnotter, niet hoesten of kuchen. Heel vreemd.”
Ze is dus op vrijdag niet opgenomen omdat ze het coronavirus had. Dat bleek pas op zaterdag en werd op zondag bevestigd.

Be yourself, no matter what they say ...

• roffeltjes
Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Wat betreft vormen van "massale beperking" is scholen dicht doen juist één van de lichtere middelen, naast het afgelasten van evenementen.
Andere vormen zoals quarantaine van steden, dorpen, wijken of gezinnen, quarantaine van bedrijven/sectoren, afsluiten van OV, hebben mijns inziens een grotere impact.

Waarmee ik totaal niet beweer dat de impact laag is he. Die is behoorlijk, maar het blijft één van de makkelijkere maatregelen om te nemen.
Misschien even inlezen in de impact in plaats van iets te roepen?
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:43:
[...]
Zoek maar een paar pagina's terug om de impact te zien in plaats van te roepen "stel je niet aan".

Onderwijs is één van de lastigste sectoren qua bekostiging en die gooi je in één keer voor zeker vijf jaar op de schop (T-5 rendementen). En dat staat dan los van de impact op de leerlingen.

Politiek gezien is het onderwijsdossier nu al onoplosbaar en jullie denken dat dit niet één van de zwaarste is en denken dat ik zit te piepen over kinderopvang? Verdiep je in de materie en de afhankelijkheden in plaats van dit soort vanaf de heup geschiet.
anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:45:
[...]
De kinderopvang is een miniprobleem. Het gaat om de effecten op de planning op de lange termijn.
Vergeet niet dat het maar 1 of 2 dagen zijn (zoals met de stakingen), maar 2 weken.
Twee weken? Wat denk je dat er in twee weken is veranderd????

Ik zit al de hele dag te wachten op iemand die me uitlegt waarom het scholen sluiten voor twee weken is. Dat dat niet wordt beantwoord is natuurlijk wel logisch omdat ze ook wel snappen dat als ze moeten schetsen dat het voor weken is en zoiets dus blijft terug komen tot er een vaccin is.

"Simpele maatregel met weinig impact" :+

[ Voor 42% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 15:54 ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Wellicht, persoonlijk niet, kinderen is hun keuze zij moeten het maar oplossen.
Ik zou niet weten waarom dat opeens mijn probleem zou moeten zijn.

• anandus
  • Niet online
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Als jouw collega er opeens twee weken niet kan zijn, dan is het ook jouw probleem (afhankelijk van je werk)

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Misschien even inlezen in de impact in plaats van iets te roepen?

[...]

Zoek maar een paar pagina's terug om de impact te zien in plaats van te roepen "stel je niet aan".

Onderwijs is één van de lastigste sectoren qua bekostiging en die gooi je in één keer voor zeker vijf jaar op de schop (T-5 rendementen). En dat staat dan los van de impact op de leerlingen.

Politiek gezien is het onderwijsdossier nu al onoplosbaar en jullie denken dat dit niet één van de zwaarste is en denken dat ik zit te piepen over kinderopvang? Verdiep je in de materie en de afhankelijkheden in plaats van dit soort vanaf de heup geschiet.
Even een aanvulling hierop (voor anderen ;)):

Alle afstudeerders kan je dan uitstel geven, die lopen uit. Dat betekent ook dat onze financiering wegvalt van een groot gedeelte van de studenten. Want (te lange) vertraging en wij krijgen geen cent meer.
Hoe kan ik vakken geven die ontworpen zijn op veel contacturen? De studenten halen de vakken niet. Bij eerste jaars komt dan het BSA kijken, hoe gaan we daar dan weer mee om.....
Algemene studievertraging ---> ons budget komt dan niet rond.

Opeens hebben we meer studenten die in een bepaalde fase zitten, daar hebben we ook de docenten niet voor. NIet elke docent kan in het eerste jaar les geven (vereist veel meer didactische vaardigheden) en lang niet elke docent kan bij de hogere jaars lesgeven (vereist meer vakinhoudeljike kennis).

Ik kan zo nog wel even doorgaan :)

• roffeltjes
Adlermann schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Even een aanvulling hierop:

Alle afstudeerders kan je dan uitstel geven, die lopen uit. Dat betekent ook dat onze financiering wegvalt van een groot gedeelte van de studenten. Want (te lange) vertraging en wij krijgen geen cent meer.
Hoe kan ik vakken geven die ontworpen zijn op veel contacturen? De studenten halen de vakken niet. Bij eerste jaars komt dan het BSA kijken, hoe gaan we daar dan weer mee om.....
Algemene studievertraging ---> ons budget komt dan niet rond.

Opeens hebben we meer studenten die in een bepaalde fase zitten, daar hebben we ook de docenten niet voor. NIet elke docent kan in het eerste jaar les geven (vereist veel meer didactische vaardigheden) en lang niet elke docent kan bij de hogere jaars lesgeven (vereist meer vakinhoudeljike kennis).

Ik kan zo nog wel even doorgaan :)
T-5...Zelfs als het eenmalig is dan hebben we hier zeker 5 jaar fundamenteel last van en moet het hele bekostigingsstelsel fundamenteel op de schop. Dat is echt een mega operatie

En dan heb ik het niet eens over leerlingen die in studiekeuze moment, BAS of afstudeer fase zitten.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:48:

... heel verhaal over de impact op het onderwijs...
En dat is jouw verhaal, van iemand uit het onderwijs. Zo heeft iedereen in zijn eigen sector een soortgelijk verhaal en er zijn mensen (waaronder ik) die van mening zijn dat die verhalen heftiger zijn dan die uit het onderwijs.

• anandus
  • Niet online
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Nee hoor, kom voor de gein eens kijken in de maanden juli/augustus wanneer alle kind-gezinnen hun vakantie kunnen claimen ten koste van de kindlozen.... Denk wel dat als ze de komende tijd verplicht verlof moeten opnemen dat ik in juli/augustus ook weer een kans heb.
Het verschil is natuurlijk dat dat ver van tevoren gepland is en mensen netjes even kunnen afwikkelen.
Ongepland en abrupt is een ander verhaal.

Overigens, Nederland doet het niet slechter dan landen om ons heen qua verspreiding (ondanks dat sommigen hier dat denken).
De stand van zaken vandaag om ons heen:
The number of cases of coronavirus in the UK has now reached 163, the government has confirmed.
• Two more people have died in France while 154 more have been infected. Nine people have now died in total, and 577 have contracted the virus
• A fifth person has died in Spain. A total of 365 people have been infected there
• A total of 210 people have now been infected in Switzerland, with one death
Het aantal corona-besmettingen in België is opgelopen tot 109. Het federale ministerie van Volksgezondheid meldt 59 nieuwe gevallen in het land.
Van vandaag kon ik even snel geen info vinden voor Duitsland, dus dan maar gisteravond:
Since Tuesday, the number of confirmed Coronavirus cases in Germany has tripled. On Tuesday evening, there were around 180 infected persons. On Thursday night, that number had increased to 545.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 16:02 ]

Verwijderd

Na Italie wordt denken ik de VS de volgende grote haard.....

Voor een land dat het beeld creëert dat ze overal de beste in zijn gaan ze nu hard op hun snufferd daar.

• roffeltjes
Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:58:
[...]

En dat is jouw verhaal, van iemand uit het onderwijs. Zo heeft iedereen in zijn eigen sector een soortgelijk verhaal en er zijn mensen (waaronder ik) die van mening zijn dat die verhalen heftiger zijn dan die uit het onderwijs.
Nee, het heeft gewoon te maken met hoe de sector wordt bekostigd, niet met mijn visie.

In september sluit het jaar en moeten leerlingen door naar het volgende leerjaar. Als je daar van af wijkt gaat de planning en moet de bekostiging van het hele stelsel op de schop. Dat laatste is in goede jaren al iets waar coalities op vallen.

Onder druk wordt alles vloeibaar, maar geloof me dat deze echt niet wordt gezien als een simpel dingetje en de impact is echt niet "redelijk groot", maar gewoon mega. Kwestie van de complexiteit, bedragen die er mee zijn gemoeid en het vervelende feit dat alles in September weer verder moet.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:00:
[...]
Het verschil is natuurlijk dat dat ver van tevoren gepland is en mensen netjes even kunnen afwikkelen.
Het overdragen van het werk is je eigen verantwoordelijkheid, als dat vanwege quarantaine niet goed gebeurt, eigen verantwoordelijkheid.
Het is niet ideaal, maar ja als je nu al op je handen gaat zitten tja dan vraag je er ook om.
Ik ga er vanuit dat mensen met kinderen ff goed nadenken dit weekend hoe een eventuele shut-down opgelost kan worden.

Verwijderd

anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Overigens, Nederland doet het niet slechter dan landen om ons heen qua verspreiding (ondanks dat sommigen hier dat denken).
De stand van zaken vandaag om ons heen:

[...]

[...]

[...]

Van vandaag kon ik even snel geen info vinden voor Duitsland, dus dan maar gisteravond:

[...]
Het gaat hier wel sneller dan in andere landen.
Geen enkel land in de EU had op dag 8 meer dan 98 besmettingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbTkXbxsGh4AzS0mo4ht1KSVt70=/800x/f/image/84wPiKtG9O3RCTXxxropvobO.png?f=fotoalbum_large
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:05:
Het overdragen van het werk is je eigen verantwoordelijkheid, als dat vanwege quarantaine niet goed gebeurt, eigen verantwoordelijkheid.
Het is niet ideaal, maar ja als je nu al op je handen gaat zitten tja dan vraag je er ook om.
Ik ga er vanuit dat mensen met kinderen ff goed nadenken dit weekend hoe een eventuele shut-down opgelost kan worden.
Uhm hoe bedoel je dit?
Zo lang ik gewoon loonslaaf ben met een vast contract, ga ik hier uiteraard niet voor opdraaien :+
Op het moment dat ik gigantische uurbedragen direct op mijn rekening krijg en niet mijn baas, wil ik best het bijhorende risico dragen, maar eerder niet!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 16:07 ]

• bvbal79
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]
Nogmaals dit is appels met peren vergelijk he, dat weet je?

het tijdstip dat de spurt wordt gemaakt is overal gelijk (dus post-vakantie en uitbraak Italie)

• anandus
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Of dat zegt juist iets over de goede screeningprocessen bij de huisartsen/ziekenhuizen/GGD

Zo'n grafiekje kan je imho echt niets mee.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Uhm hoe bedoel je dit?
Zo lang ik gewoon loonslaaf ben met een vast contract, ga ik hier uiteraard niet voor opdraaien :+
Op het moment dat ik gigantische uurbedragen direct op mijn rekening krijg en niet mijn baas, wil ik best het bijhorende risico dragen, maar eerder niet!
Hoe ik dit bedoel, indien de scholen etc. verplicht worden gesloten dan is het je eigen verantwoordelijkheid hoe je het thuis oplost met de kinderen. Zo bedoel ik dat.

• roffeltjes
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:05:
[...]
Het gaat primair niet om kinderen thuis houden |:(

Daar is echt wel wat op te verzinnen als het moet. Het probleem zit hem in het ontwrichten van het onderwijsstelsel als je op dit moment van het jaar een maand dicht gaat. Daar ga je zonder een greintje van overdrijving minimaal 5 jaar last van hebben.

Ja die pijn kunnen we nemen (alles kan)... maar het is echt een van de zwaarste maatregelen die er is omdat het een enorme domino effect heeft op een sector die al zo rommelt.

En let op, ik zeg niet dat als een school een besmettingshaard is we hem maar open moeten houden, het gaat om preventief dichtgooien. Dat is echt een heel erg zware maatregel waarvan duidelijk is dat mensen niet bij benadering snappen hoe ingewikkeld dit is.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:04:
[...]

Nee, het heeft gewoon te maken met hoe de sector wordt bekostigd, niet met mijn visie.

In september sluit het jaar en moeten leerlingen door naar het volgende leerjaar. Als je daar van af wijkt gaat de planning en moet de bekostiging van het hele stelsel op de schop. Dat laatste is in goede jaren al iets waar coalities op vallen.

Onder druk wordt alles vloeibaar, maar geloof me dat deze echt niet wordt gezien als een simpel dingetje en de impact is echt niet "redelijk groot", maar gewoon mega. Kwestie van de complexiteit, bedragen die er mee zijn gemoeid en het vervelende feit dat alles in September weer verder moet.
Goed. De impact van twee weken sluiten van een beperkt aantal scholen is groot. Maar wat nou als we het niet doen en over zes weken zou dan blijken dat we álle scholen dicht moeten gooien en dat die uiteindelijk 6 maanden dicht moeten blijven? Had je dan niet véél liever tóch maar die veel beperktere schade willen kiezen?

En nee. We hebben geen zekerheid over welke keuze het beste zal zijn want daarvoor weten we nog te weinig over deze ziekte. Dát is nou juist ook het probleem. Dat we keuzes moeten maken met incomplete informatie. Dat is héél erg vervelend maar wel de realiteit vrees ik.

Dáár hoor ik je niet over maar dat is wél wat het vraagstuk hier is. Geef eens een inschatting van de schade die dat tweede scenario zou opleveren.

Verwijderd

simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Hoe ik dit bedoel, indien de scholen etc. verplicht worden gesloten dan is het je eigen verantwoordelijkheid hoe je het thuis oplost met de kinderen. Zo bedoel ik dat.
Ja hoor, neem ik ze mee naar werk :+
In de praktijk zal het dan een maatschappelijk probleem zijn, waar zowel de werkgevers en werknemers water bij de wijn moeten doen.

Stel dat het zo ver komt, er zijn dan niet zo veel oplossingen namelijk, aangezien de kinderopvang in landen waar scholen dicht zijn, ook dicht zijn gegaan...

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:04:
[...]

... nogmaals een verhaal ...
Ik snap je hoor, en ik zeg ook écht niet dat het simpel is, weinig kost of weinig impact heeft. Alleen heeft élke sector zo'n verhaal. Voor jou is het verhaal van het onderwijs een zeer heftig verhaal, omdat je zélf alle ins-en-outs kent en schat je de impact op andere sectoren kennelijk lager in. Bij mensen in andere sectoren is dat precies andersom.

Laten we zeggen dat wélke soort sluiting dan ook een heftige is. Maar het feit dat andere landen als eerste kiezen om scholen te sluiten zegt mij dat het in de categorie "laaghangend fruit" valt. Ofwel; een redelijk hoge "return on investment". Nogmaals, ik bagetaliseer het niet, de impact is alsnog enorm. Maar ik vermoed lager dan bij veel andere draconische maatregelen.

Stel dat we de scholen niet sluiten en over 3 maanden blijkt 50% van alle leraren geinfecteerd te zijn. Is dat beter? Wat doe je dan met de scholen?

[ Voor 7% gewijzigd door Whuzz op 06-03-2020 16:15 ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:12:
[...]
Het gaat primair niet om kinderen thuis houden |:(
Ok dan begreep ik je verkeerd.
Daar is echt wel wat op te verzinnen als het moet. Het probleem zit hem in het ontwrichten van het onderwijsstelsel als je op dit moment van het jaar een maand dicht gaat. Daar ga je zonder een greintje van overdrijving minimaal 5 jaar last van hebben.
Dus die landen die hun scholen gesloten hebben, of bepaalde gebieden zijn onderwijs technisch de sjaak?
Ik denk dan pragmatisch, komende maand dicht? dan komende maand juli/augustus open?
En let op, ik zeg niet dat als een school een besmettingshaard is we hem maar open moeten houden, het gaat om preventief dichtgooien. Dat is echt een heel erg zware maatregel waarvan duidelijk is dat mensen niet bij benadering snappen hoe ingewikkeld dit is.
De consequentie van het niet sluiten kan nog grotere desastreuze gevolgen hebben.

• roffeltjes
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:13:
[...]

Goed. De impact van twee weken sluiten van een beperkt aantal scholen is groot. Maar wat nou als we het niet doen en over zes weken zou dan blijken dat we álle scholen dicht moeten gooien en dat die uiteindelijk 6 maanden dicht moeten blijven? Had je dan niet véél liever tóch maar die veel beperktere schade willen kiezen?
1. Nogmaals, waar haal je die twee weken vandaan?
2. Zijn er andere maatregelen die effectief zijn?
3. Wat zijn de verwachtte winsten?
En nee. We hebben geen zekerheid over welke keuze het beste zal zijn want daarvoor weten we nog te weinig over deze ziekte. Dát is nou juist ook het probleem Dat we keuzes moeten maken met incomplete informatie. Dat is héél erg vervelend maar wel de realiteit vrees ik.
Eens, maar daarom ga je niet de maatregel kiezen waarvan je weet dat de impact mega gaat zijn.
Dáár hoor ik je niet over maar dat is wél wat het vraagstuk hier is. Geef eens een inschatting van de schade die dat tweede scenario zou opleveren.
:? Die vraag benadruk ik juist elke keer weer, maar niemand kan mij vertellen waarom we het bij twee weken houden en wat de positieve effecten zijn. Ik kan die vraag natuurlijk blijven herhalen, maar het blijft stil. Dat je hem nu spiegelt is prachtig,

Okay, ik denk dat de impact van niet sluiten van scholen konijn is.
Ik kan wel schetsen wat de zeker gevolgen zijn van WEL sluiten.
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Dus die landen die hun scholen gesloten hebben, of bepaalde gebieden zijn onderwijs technisch de sjaak?
Ja, je ziet dat al in Italie.
Ik denk dan pragmatisch, komende maand dicht? dan komende maand juli/augustus open?
Voorbereiding nieuwe jaar, schrappen van vakanties van personeel (dat al op omvallen staat qua werkdruk). Iedereen in een afstudeertraject is de sjaak.

Het kan wel... maar het is dus een van de zwaarste maatregelen en het is niet duidelijk wat het oplevert. Anders gezegd, we weten wat voor pijn het doet, maar de positieve effecten zijn onbekend.
De consequentie van het niet sluiten kan nog grotere desastreuze gevolgen hebben.
The devil you know... Het gaat hier om een maatregel met gigantische impact die al dan niet positief effect heeft op de verspreiding.

Anders gezegd, we hebben nu al een flinke chaos, nog meer chaos creëren in de hoop dat het helpt is paniekvoetbal.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 16:23 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:18:
[...]

1. Nogmaals, waar haal je die twee weken vandaan?
Dat is boven de incubatietijd van het virus. In die periode kun je de geïnfecteerden van de niet-geïnfecteerden onderscheiden.

• Indoubt

Indoubt

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Dat is boven de incubatietijd van het virus. In die periode kun je de geïnfecteerden van de niet-geïnfecteerden onderscheiden.
Maar dan is het juist onzin om het nu te doen.

Wemoeten immers nog gaan pieken en daar zijn we nog lang niet.

Beter later en dan tegelijk met het sluiten van het OV en de winkels

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Ter info hieronder de verschillende scenarios die het ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control ) hanteert bij deze uitbraak. In NL zitten wij nog in scenario 1 omdat we vooralsnog een gelimiteerde lokale transmissie hebben en je ziet ook dat het RIVM in principe precies de richtlijnen van het ECDC volgt en niet zelf wat bedenkt. Italie zit in scenario 2 en waarschijnlijk is dat ook het geval net over de grens in DL.

bron: Rapid Risk assessment van de ECDC van 2 maart.
https://www.ecdc.europa.e...ion-globally-COVID-19.pdf
The following five scenarios, adapted from ECDC’s strategic analysis, are used to describe the possible progression of the COVID-19 outbreak in EU/EEA countries. Currently, countries worldwide and in the EU/EEA are in different scenarios and could move rapidly from one scenario to another due to the evolving situation, particularly if there is widespread local transmission in another country or countries , and/or when testing for COVID-19 in the country increases. Current epidemiology suggests scenario 1 for EU/EEA level, which may be rapidly evolving to scenario 2.

Scenario 0 describes a situation with no reported cases in the country and multiple introductions and/or community transmission elsewhere in Europe. At this stage, the main objective for public health measures should be to enable rapid detection and isolation of individual cases to prevent domestic transmission chains, and to prepare for the response once cases are detected in the country. As of 2 March 2020, several EU/EEA countries had not reported cases and are therefore presumed to be in this scenario.

Scenario 1 describes a situation with multiple introductions and limited local transmission in the country. Despite the introductions there is no apparent sustained transmission (only second generation cases observed or transmission within sporadic contained clusters with known epidemiological links). In this situation, the objective is containment of the outbreak by blocking transmission opportunities, through early detection of imported and locally-transmitted COVID-19 cases in order to try to avoid or at least delay the spread of infection and theassociated burden on healthcare systems. Delaying the start of local transmission will allow the current influenza season to end, freeing up some healthcare capacity. As of 2 March 2020, several EU/EEA countries had reported limited local transmission and were considered to be in this scenario.

Scenario 2 describes a situation with increasing number of introductions and of more widespread reports of localised human-to-human transmission in the country (more than two generations of cases outside of sporadic clusters with known epidemiological links). In this situation, the objective remains to contain where practicable and otherwise slow down the transmission of the infection. This will increase the time available for development, production and distribution of PPE and effective therapeutic options, and would play a crucial role in reducing the burden on the healthcare system and other sectors, particularly if wider transmission of COVID-19 is delayed beyond the ongoing influenza season. A reduced burden would also allow for more time to increase laboratory capacity, and increase surge capacity in healthcare services. All these measures will facilitate effective treatment of infected patients [44]. Rapid collection and analysis of epidemiological and virological data will enable targeting of measures in this scenario and later. Within EU/EEA countries, Italy is currently in this scenario. Other countries in the EU/EEA might also be in this scenario, which may have undetected transmission ongoing due to lower level of case detection.

Scenario 3 describes a situation with localised outbreaks, which start to merge becoming indistinct. In this scenario, there is sustained human-to-human transmission in the country (more than two generations of cases outside of sporadic clusters with known epidemiological links) and an increasing pressure on healthcare systems.The objective at this stage is to mitigate the impact of the outbreak by decreasing the burden on healthcare systems and protect populations at risk of severe disease. At the same time, operational research should guide developing better and more efficient diagnostic and treatment options.

Scenario 4 describes a situation with widespread sustained transmission where healthcare systems are over-burdened due to a large demand for emergency healthcare services, a strained ICU capacity, overworked healthcare workers and reduced staff availability due to illness, lack of PPE and lack of diagnostic testing capacity. The objective at this stage is still to mitigate the impact of the outbreak, decrease the burden on healthcare services, protect populations at risk of severe disease and reduce excess mortality.
Dit document is het sowieso waard om een keer door te lezen want er staat van alles in zoals een stukje over scholen:
School and day care measures or closure
Evidence originating from seasonal and pandemic influenza modelling studies have shown that proactive school closures before the peak of influenza virus activity have had a positive impact in reducing local transmission and delaying the peak of the influenza activity [60]. COVID-19 does not appear to cause important illness or severity in children; however, it is not known if children play an important role in transmission of the virus. Therefore,proactive school closures to reduce the transmission of COVID-19 should be carefully considered on a case-by-case assessment, weigh the expected impact of the epidemic against the adverse effects of such closures on the community. If influenza is circulating in the community, proactive school closures may be considered to reduce the burden of influenza cases on healthcare systems, and thereby create capacity for managing cases of COVID-19 in scenarios 2 and 3. Before or instead of closures, health authorities should also plan to reduce transmission opportunities within schools, while children continue to attend with other measures, which may include smaller school groups, increasing physical distance of children in the class, promotion of washing of hands and outdoor classes. In the event of illness, strict isolation of sick children and staff at home or healthcare facilities is advisable in all the scenarios.
RAPID RISK ASSESSMENTOutbreak of novel coronavirus disease 2019 (COVID-19): increased transmission globally – fifth update13 Reactive closures of schools may be necessary as a consequence of widespread virus transmission in the community and educational settings in scenario 4. Reactive school and day-care closures will probably not reduce the impact of the epidemic, but may be needed, due to high absenteeism and operational issues, especially if the spread of COVID-19 coincides with the ongoing influenza season.
Of bv dit stukje:
Current estimates suggest a median incubation period from five to six days for COVID-19, with a range of up to 14 days. A recent modelling study confirmed that it remains prudent to consider the incubation period of at least 14 days [26,27]. The current estimates of R0 are between two and three [6,26,28]. Estimates of these parameters are likely to be revised as more information becomes available. There remains no strong evidence of transmission preceding symptom onset.
Geadviseerde maatregelen bij de verschillende scenarios:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6PLWbrD/Scenario-1.pngScenario 1
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/njjM3qK/Scenario-2.pngScenario 2 (hier zie je pas scholen sluiten als optie terugkomen)

De situatie kan natuurlijk heel snel veranderen en ik heb er vertrouwen in dat het RIVM dat zeer nauwgezet volgt en zal opschalen naar scenario 2 als dat nodig is en dan de nodige extra maatregelen zal adviseren.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
[...]

Dat werkt alleen als mensen elkaar niet zouden besmetten. In belgie zitten ze nu in de fase waarop ze het vi rus niet meer kunnen herleiden.

Dus dat argument werkt niet :)

• Indoubt

Indoubt

Het virus herleiden is in NL ook al niet eer in alle gevallen mogelijk. Er wordt nog aan gewerkt maar er zijn al diverse gevallen die niet meer naar Noord Italie kunnen worden herleid en waar ze nog niet weten waar het vandaan komt.

Misschien dat ze het nog kunnen vinden maar met het toenemen van de gevallen wordt de kans wel steeds kleiner

• roffeltjes
[...]
Dit virus blijft gewoon maanden terugkeren.... dus dan gaan we de komende jaren om de haverklap scholen dichtknikkeren. Overigens hebben we het hier nu over twee scenarios:

1. Scholen preventief dicht.
2. Scholen dicht als er 1 corona geval is.

#1 is ook al super problematisch omdat scholieren in Haarlem die op schone scholen zitten een flinke voorsprong pakken bij studie en schoolkeuze.

Ja, als het moet dan moet het, maar nogmaals, dit is GEEN simpele beslissing met "enigszins grote impact".

Scenario 2 is pretty much doomsday in onderwijsland, dan moet je dus het hele stelsel verbouwen.

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik lees hier veel over scholen dichtgooien. Super leuk idee van de extremisten hier maar waarom gooi je niet de bedrijven dicht dan? Lijkt mij dat daar veel meer risico zit. Vooral bij bedrijven die ook opereren in andere landen.

Maargoed, laten we het sluiten van de scholen even hypothetisch aannemen. Wat verwacht je dan? Dat die kinderen/studenten dan verplicht thuis moeten blijven?
Immers anders spreken ze nog steeds af met elkaar, gaan ze nog steeds om met elkaar of wat dan ook. Om nog maar niet te spreken over de mogelijke studentenfeesten die georganiseerd zullen worden.
Kortom, het sluiten van scholen doet niks. De kinderen gaan zich vervelen, spreken nog af met elkaar. Ja het zal vast langzamer gaan maar het is nog steeds van toepassing maar dan in kleinere groepen. En die kinderen steken hun ouders aan en die gaan lekker koppig werken. Sluit maar gewoon alles zou ik zeggen...
Er wordt hier zo onmogelijk makkelijk gedaan over het sluiten van zaken. Laat het nou eens op zijn beloop. Handel naar de situatie. Sommige mensen reageren hier alsof een kwart van de Nederlanders al besmet zijn.

Ik heb veel liever dat die kinderen naar school blijven gaan en dat de GGD bv. aanwezig is op de scholen. Om te monitoren en eventueel maatregelen toe te passen. Kan iedereen lekker zijn ding blijven doen en heb je veel beter zicht op wat er allemaal gebeurd. Kan er ook gelijk ingegrepen worden bij het minste of geringste. I.p.v. dat al die kinderen thuis verspreid zitten.
En verspreid extra informatie onder de ouders waarop te letten qua symptomen en indien deze opkomen om thuis te blijven.
Of het moet zo zijn dat hier mensen nog op school zitten en graag vakantie willen, dan zou ik jezelf gewoon ziek melden;)

Dotabuff profile

• roffeltjes
Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:14:
[...]
schat je de impact op andere sectoren kennelijk lager in.
Nee hoor, ik ben juist een van die mensen die vind dat we vooral niet in paniek moeten raken omdat ik besef dat de domino effecten enorm zijn. Sectoren platleggen is echt het laatste wat je wil (Okay de veeteelt mag plat, grapje voor de mensen die me kennen uit andere discussies^^)

Zie dus ook die Duitse artsen die aan de bel trekken dat ze in Duitsland door slaan. Nee, ik denk niet dat de Duitsers gek zijn geworden, maar het is terecht dat er een tegengeluid is. En er is echt heel wat te zeggen voor de RIVM benadering.. er is meer in de wereld dan Corona.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 16:31 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:02
[...]

[Afbeelding]
Erm.... Zou dat kunnen komen omdat het eerst geval bij ons relatief laat was?

Wat er in Nederland is gebeurd is dat er op korte termijn los van elkaar een aantal aanentingen in de populatie waren. Vergelijk dat met België, waar weken geleden al één enkel geval was - een gerepatrieerde patiënt uit Wuhan. Dan heb je op dag acht nog steeds maar één geval.

Ja, het gaat hier hard. Maar daar zou ik even geen conclusies aan willen verbinden....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-02 07:53
Indoubt schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:27:
Het virus herleiden is in NL ook al niet eer in alle gevallen mogelijk. Er wordt nog aan gewerkt maar er zijn al diverse gevallen die niet meer naar Noord Italie kunnen worden herleid en waar ze nog niet weten waar het vandaan komt.

Misschien dat ze het nog kunnen vinden maar met het toenemen van de gevallen wordt de kans wel steeds kleiner
Klopt, gisteren waren het er 13 op de 82 die (nog) niet te herleiden waren, nu zijn het er 27 van de 128. Dat is dus van bijna 1 op 6 naar ruim 1 op 5.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:22
[...]

Ja inderdaad. Die kinderen zijn kleine paardjes van Troje. Verspreiden het virus zonder symptomen. Als je kinderen thuis laat (of buiten laat spelen) is de kans vele malen kleiner dat ze elkaar aansteken. En dat ze elkaar aansteken dat is zeker. Zoals een andere tweakers hier al neer pende, het is één grote snotorgie.
Kinderen hun handen laten wassen werkt niet. Volwassen kunnen dat wel goed doen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• anandus
  • Niet online
Joster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:31:
[...]

Klopt, gisteren waren het er 13 op de 82 die (nog) niet te herleiden waren, nu zijn het er 27 van de 128. Dat is dus van bijna 1 op 6 naar ruim 1 op 5.
Ach, het kan erger. Ik geloof dat het eerste geregistreerde geval in Italië al niet herleidbaar was 8)7

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:28
Joster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:31:
[...]

't is toch niet zo gek dat die verhouding oploopt, inmiddels is 75% van de gevallen de afgelopen 2 dagen ontdekt volgens mij. Ik kan me voorstellen dat vooral in die groep nog niet alles herleid is. Want er zal een deel zijn wat ze direct weten, een deel binnen 1 á 2 dagen, een deel kost misschien wel een week. Dus bij hard oplopende aantallen gevallen, zal absoluut gezien de groep waar ze nog met herleiden bezig zijn ook hard oplopen.

• roffeltjes
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:32:
[...]Verspreiden het virus zonder symptomen.
Je panikeert. Zonder hoesten en niezen wordt er niks verspreid. Dat is de crux waarom asymptomatische verspreiding zo onwaarschijnlijk is, je moet toch aerosols gaan verspreiden om het virus over te laten springen.

En we hebben het hier niet primair over de 4-8 jarige snotlappen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:56
De indammingsfase ligt nu wel definitief achter ons, kinderen lijken een belangrijke bijdrage te leveren aan de verspreiding wat waarschijnlijk verklaard waarom men in sommige landen zo radicaal scholen en universiteiten sluit:
’Om de drie dagen verdubbeling coronabesmetting’

Het aantal besmettingen met het coronavirus (Covid-19) zal de komende dagen flink toenemen. „Ik durf te stellen dat er in Brabant een duidelijke aanwijzing is dat het zich verspreidt onder de populatie. Als dat buiten het ziekenhuis om zo blijft toenemen, dan kan je om de drie dagen een verdubbeling van het aantal besmettingen verwachten”, denkt microbioloog Marc Bonten van het UMC Utrecht.

Volgens Bonten kan de jongste ’fenomenale’ en gedegen rapportage uit China mede verklaren waarom er besmettingen bij blijven komen, ondanks de goede quarantaine- en isolatiemaatregelen: „Er zijn aanwijzingen dat kinderen het virus verspreiden. Ze worden weliswaar niet erg ziek van het virus, maar blijken het in China bijna net zo vaak onder de leden te hebben als volwassenen. Ze zijn dus niet zo onaanraakbaar als eerder gedacht. Kinderen lijken dus dragers en ook verspreiders te zijn.”
Ook een interessant inkijkje in de problemen met testen, het is ieder voor zich binnen Europa:
Omdat er zoveel vraag is naar coronatesten is er op dit moment binnen de beroepsgroep veel discussie hoe men verder moet omgaan met screenen. Bonten: „Een aantal laboratoria kampt met een dreigend tekort aan testmateriaal. Zo zijn er labs die bijna geen kweekstokjes meer hebben. Nederland wordt wat betreft de kweekstokjes bevoorraad uit Italië, je begrijpt wel dat die toevoer even er niet meer is. Als er een tekort komt, moeten we wellicht ander beleid inzetten. Dat we bijvoorbeeld niet meer de mensen screenen die niet in het ziekenhuis liggen. Of dat we bij andere ziektes bepaalde diagnostiek niet uitvoeren om voorrang te geven aan Covid-19.”
Het is bijna onvermijdelijk dat we er allemaal mee geconfronteerd gaan worden, het enige lichtpuntje is dat de mortaliteit relatief laag lijkt te zijn:
Volgens de Johns Hopkins University, die op basis van onder meer data van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de huidige stand van zaken bijhoudt, ligt het aantal besmettingen wereldwijd sinds vrijdag boven de 100.000, waarvan ruim 80.000 in China. Er zijn 101 landen waar het virus is vastgesteld, met als laatste ’nieuwkomers’ Peru en Slowakije. Microbioloog Bonten vindt die 100.000 een ’te verwachten’ getal. „Met de karakteristieken die we dit virus toebedelen, kan het wel zijn dat er uiteindelijk miljarden mensen mee in aanraking komen. Maar het goede nieuws is dat bijna niemand eraan overlijdt; tussen de 1 en 2 procent.”

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-02 07:53
rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:34:
[...]

't is toch niet zo gek dat die verhouding oploopt, inmiddels is 75% van de gevallen de afgelopen 2 dagen ontdekt volgens mij. Ik kan me voorstellen dat vooral in die groep nog niet alles herleid is. Want er zal een deel zijn wat ze direct weten, een deel binnen 1 á 2 dagen, een deel kost misschien wel een week. Dus bij hard oplopende aantallen gevallen, zal absoluut gezien de groep waar ze nog met herleiden bezig zijn ook hard oplopen.
Ja klopt hoor, onlogisch is het niet. Ik deed alleen een constatering :)

Al zal er bij een fors oplopend aantal besmette mensen wel gestopt worden met herleiden, zie ook de maatregelen in Zwitserland (bericht van 14:50 uur):
De Zwitserse overheid past zijn aanpak van het nieuwe coronavirus aan. In plaats van te focussen op het vaststellen van besmettingen, het achterhalen van personen met wie iemand in contact kwam en het stoppen van de virusoverdracht, wordt nu de nadruk gelegd op het beschermen van hen die het kwetsbaarst zijn.

• Verwijderd1
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:30:
[...]

Nee hoor, ik ben juist een van die mensen die vind dat we vooral niet in paniek moeten raken omdat ik besef dat de domino effecten enorm zijn. Sectoren platleggen is echt het laatste wat je wil (Okay de veeteelt mag plat, grapje voor de mensen die me kennen uit andere discussies^^)
Die domino-effecten ontstaan niet alleen door paniekmaatregelen, ook door supply-chain problemen als gevolg van gepaste maatregelen / uitval door ziekte aan de andere kant van de wereld. Warren (zij was een professor gespecialiseerd in backruptcy law aan Harvard voor ze senator werd) heeft daarover een interessant interview gegeven (weer een Amerikaanse insteek, maar ook internationaal relevant, net zoals de 2007 crisis ook hier doorkwam ;) ):

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-02 16:07

Jebus4life

BE User

simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Roepen "de scholen sluiten" is makkelijk. Maar hoe ga je met de praktische (directe) gevolgen om, zelfs niet gesproken over lange termijn.

2 erg praktische vragen:
1.Waar moeten die kinderen dan naartoe? Gewoon thuis blijven?
Ok, je kan een tiener van 15 gewoon alleen thuis laten (die binnen houden is een andere kwestie, maar kom...). Wat doe je met iedereen onder de 12 ofzo? Dat zijn (heel ruw geschat) 2 miljoen kinderen in Nederland

2. Dus dan moet er iemand bij dat kind blijven. Wat stel je voor als maatregel?
Betaald thuis en de overheid keert geld uit (zoals bij ziekte of AOW)? => Heel duur, maar daarmee ze je de meeste mensen wel tevreden stellen (de bedrijven iets minder...)
Verplicht vakantiedagen laten opnemen of verplicht onbetaald? => Ik wens de partijen die dat goedkeuren (of zelfs maar voorstellen) veel succes bij de volgende verkiezingen.
Grootouders? Geen optie, want die kunnen gewoon zelf nog aan het werk zijn?

Het is makkelijk roepen "dat is hun probleem, ze hebben er zelf voor gekozen kinderen te nemen", maar dat draagt 0,0 bij aan een oplossing.

*Gezien er regio's/landen zijn waar dat gebeurd is, hoe is het daar aangepakt? Ik vermoed inderdaad onder het mom "los het maar op", maar ik had gehoopt dat we ietsje meer zouden nadenken dan dat...

***EDIT***
Hoe lang moeten de scholen toe dan? Want als je me nu zegt dat over 2 weken de ziekte "weg" is als we de scholen sluiten... Het ziet ernaaruit dat het alleen maar verder zal verspreiden tegen dan... 2 maanden en de zomervakantie vervangen? Komen we meer met alle issues van dien.

Ik zeg niet dat dat zaken zijn die niet kunnen. Maar er moeten wel antwoorden bedacht worden op dergelijke vragen. En liefst nog goede antwoorden ook..

[ Voor 18% gewijzigd door Jebus4life op 06-03-2020 16:48 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• rik86
hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:35:
De indammingsfase ligt nu wel definitief achter ons, kinderen lijken een belangrijke bijdrage te leveren aan de verspreiding wat waarschijnlijk verklaard waarom men in sommige landen zo radicaal scholen en universiteiten sluit:

[...]

Ook een interessant inkijkje in de problemen met testen, het is ieder voor zich binnen Europa:

[...]

Het is bijna onvermijdelijk dat we bijna allemaal ermee geconfronteerd gaan worden, het enige lichtpuntje is dat de mortaliteit relatief laag lijkt te zijn:

[...]
nou ja, 1 á 2% van een miljard mensen is nogal wat. Da's ongeveer de hele Nederlands bevolking...

En als je de verdeling tussen jong/oud ziet en die is goed door trekken, dan hebben we, heel cynisch bekeken, komende periode enorme meevallers op de begroting omdat er heel veel zieken en ouderen het loodje zullen leggen. Als iedereen 't krijgt in NL en 20% van de 80+-ers overlijdt (daar hebben we er zo'n 830k van) dan zijn dat 160k doden in NL. Dat maakt die mortality rate zo lastig interpreteerbaar,

• simons

simons

LETS GO BRANDON

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:30:
[...]
Nee hoor, ik ben juist een van die mensen die vind dat we vooral niet in paniek moeten raken
Ok en wat doen we dan om vooral niet in paniek te raken en toch er voor te zorgen dat we geen Italiaanse taferelen krijgen?

Het heeft er alle schijn van dat de kindertjes fijne virusverspreidertjes zijn, dat sluiten van die scholen lijkt de eerste stap maar ik sluit niet uit dat men uiteindelijk door het laten doorsudderen we forsere maatregelen moeten treffen. Want dat doorsudderen daar zijn we goed in lees: het was allang duidelijk dat noord-Italië een grote sponsor van onze coronagevallen zou worden, toch kon jan en alleman daar naar toe om vervolgens ook nog ff lekker te gaan carnavallen. Sterker diegene die het betrof kon nog rekenen op een pluim omdat hij zo goed had gehandeld.
Heeft wel 4 besmettingen op zijn naam, chapeau.

• rik86
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Ok en wat doen we dan om vooral niet in paniek te raken en toch er voor te zorgen dat we geen Italiaanse taferelen krijgen?

Het heeft er alle schijn van dat de kindertjes fijne virusverspreidertjes zijn, dat sluiten van die scholen lijkt de eerste stap maar ik sluit niet uit dat men uiteindelijk door het laten doorsudderen we forsere maatregelen moeten treffen. Want dat doorsudderen daar zijn we goed in lees: het was allang duidelijk dat noord-Italië een grote sponsor van onze coronagevallen zou worden, toch kon jan en alleman daar naar toe om vervolgens ook nog ff lekker te gaan carnavallen. Sterker diegene die het betrof kon nog rekenen op een pluim omdat hij zo goed had gehandeld.
Heeft wel 4 besmettingen op zijn naam, chapeau.
Ik denk gevoelsmatig dat 't, bijna per direct, sluiten van de scholen/kinderopvang etc. voor 2-4 weken Nederland in een zware recessie stort, dankzij onze 'fijne' 2-verdieners-maatschappij. Heel veel mensen zullen niet kunnen werken, dus die moeten of onbetaald verlof of vakantiedagen opnemen. Want het is niet het probleem van hun werkgever. Bij onbetaald verlof, gaat er heel veel productiviteit verloren en kunnen mensen een stuk minder geld uitgeven, bij betaald verlof stort, door 't 'tekort' aan vakantiedagen, de vakantie-sector in een extra diep gat. Daarnaast leidt 't plotse productieverlies ook tot vertraging van veel bedrijvigheid wat ook tot een domino-effect kan leiden.

Doe je dat niet, maar laat je iedereen ziek worden, dan komt dat stilval effect veel meer verspreid aan en zal een deel gewoon door kunnen werken met lichte klachten.

Economisch gezien is 't dus erg onverstandig, ook omdat 't denk ik niet tot afstel, maar alleen tot uitstel zal leiden.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Jebus4life schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:42:
[...]
Roepen "de scholen sluiten" is makkelijk. Maar hoe ga je met de praktische (directe) gevolgen om, zelfs niet gesproken over lange termijn.

2 erg praktische vragen:
1.Waar moeten die kinderen dan naartoe? Gewoon thuis blijven?
Ja thuis.
Ok, je kan een tiener van 15 gewoon alleen thuis laten (die binnen houden is een andere kwestie, maar kom...). Wat doe je met iedereen onder de 12 ofzo? Dat zijn (heel ruw geschat) 2 miljoen kinderen in Nederland
Ook die kinderen zijn dan thuis en de verantwoordelijkheid van de ouder.
2. Dus dan moet er iemand bij dat kind blijven. Wat stel je voor als maatregel?
1 vd ouder of 1 ouder blijft thuis of gaat toch werken bottom line: dat is de verantwoordelijkheid van de ouder.
Betaald thuis en de overheid keert geld uit (zoals bij ziekte of AOW)? => Heel duur, maar daarmee ze je de meeste mensen wel tevreden stellen (de bedrijven iets minder...)
Verplicht vakantiedagen laten opnemen of verplicht onbetaald? => Ik wens de partijen die dat goedkeuren (of zelfs maar voorstellen) veel succes bij de volgende verkiezingen.
Grootouders? Geen optie, want die kunnen gewoon zelf nog aan het werk zijn?
Dat wat je aangeeft zijn allemaal oplossingen waar de ouder geen verantwoordelijkheid heeft of neemt.
Desperate times require desperate measures
Ik vind het al heel wat dat er de mogelijkheid zou zijn dat je verlof kan opnemen, kan mij ook voorstellen dat een werkgever zegt kom maar werken en los je kindprobleem zelf op. Niet komen werken? dan werkweigering en neem ik iemand anders in dienst.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
Ik heb inmiddels al wel sterk het vermoeden dat het virus al lang rond gaat, ook een docher met keelpijn, meerdere kids zitten al thuis, kortom zou mijn niet verbazen dat we al een tijdje achter de feiten aan lopen.
Wat mij

[ Voor 198% gewijzigd door merlin1201 op 06-03-2020 16:55 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• rik86
simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:50:
[...]

Ja thuis.

[...]

Ook die kinderen zijn dan thuis en de verantwoordelijkheid van de ouder.

[...]

1 vd ouder of 1 ouder blijft thuis of gaat toch werken bottom line: dat is de verantwoordelijkheid van de ouder.
[...]

Dat wat je aangeeft zijn allemaal oplossingen waar de ouder geen verantwoordelijkheid heeft of neemt.
Ik vind het al heel wat dat er de mogelijkheid zou zijn dat je verlof kan opnemen, kan mij ook voorstellen dat een werkgever zegt kom maar werken en los je kindprobleem zelf op. Niet komen werken? dan werkweigering en neem ik iemand anders in dienst.
Dus jij stelt voor om alle kinderen verplicht thuis te laten zitten, alle professionele opvanglocatie verplicht te sluiten én ouders te ontslaan als ze toevallig allebei werken, iets wat de overheid de afgelopen 30 jaar extreem gestimuleerd heeft?

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:50:
Ik ben wel van mening dat wat de consequenties ook zijn betreft sluiten van scholen, dat men toch deze maatregel moet nemen, zeker in een regio waar het rondwaard en dat zal al snel overal zijn.
We praten er over wat het allemaal gaat kosten, maar eerlijk gezegd maakt het mij echt helemaal niets uit wat de kosten zijn, want uiteindelijk is gezondheid niet te koop, en je zult maar net diegene zijn die een familie lid moet begraven.
De financiële of praktische problemen zijn wat mij betreft van later zorg, die gaan we toch al krijgen.
Als ik het voor het zeggen had dan gingen alle scholen voorlopig dicht, word er een algemeen reisverbod uitgevaardigd en alleen beroepsmatig op de weg. Maja ik denk dat ik daar weinig aanhang voor vind, maar dat was wel de manier zoals china de zaak aanpakte. en met suc6 en een flinke prijs dat zeker.
Dat laatste moeten we nog afwachten hè? De quarantaine maatregelen worden nu langzaamaan versoepeld in China. want het is ook niet eeuwig vol te houden. De kans bestaat dat het aantal besmettingen weer gaat stijgen daardoor en dan heeft het allemaal misschien maar weinig zin gehad. We gaan het zien de komende tijd.

Als het niet zo vervelend was allemaal, dan was het een super interessant experiment. Ik kan me zo voorstellen dat zowel virologen als sociologen momenteel "de tijd van hun leven" hebben, beroepsmatig gezien dan.

• hoevenpe
rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:48:
Doe je dat niet, maar laat je iedereen ziek worden, dan komt dat stilval effect veel meer verspreid aan en zal een deel gewoon door kunnen werken met lichte klachten.

Economisch gezien is 't dus erg onverstandig, ook omdat 't denk ik niet tot afstel, maar alleen tot uitstel zal leiden.
Heel bot gesteld zal je dan een aanzienlijke sterfte zien in de groep die niet meer werkt en in die zin geen directe economische bijdrage meer levert, sterker nog de pensioenpotten en zorgkosten zouden op middellange termijn ervan kunnen 'profiteren'. Voor de economie zou de schade van een totale uitbraak relatief beperkt kunnen zijn, wat niet wegneemt dat het veel persoonlijk leed veroorzaakt en een moreel duivels dilemma is.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Dus jij stelt voor om alle kinderen verplicht thuis te laten zitten, alle professionele opvanglocatie verplicht te sluiten én ouders te ontslaan als ze toevallig allebei werken, iets wat de overheid de afgelopen 30 jaar extreem gestimuleerd heeft?
Waar zegt hij dat de ouders moeten worden ontslagen? Deeltijd WW, tijdelijk part-time werken, deels onbetaald verlof... zijn allerlei oplossingen te bedenken.

• rik86
Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Waar zegt hij dat de ouders moeten worden ontslagen? Deeltijd WW, tijdelijk part-time werken, deels onbetaald verlof... zijn allerlei oplossingen te bedenken.
In dit stukje "Ik vind het al heel wat dat er de mogelijkheid zou zijn dat je verlof kan opnemen, kan mij ook voorstellen dat een werkgever zegt kom maar werken en los je kindprobleem zelf op. Niet komen werken? dan werkweigering en neem ik iemand anders in dienst."

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 20:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

En jij denkt dat die werkgever dan niet teruggefloten wordt door UWV of rechter?
:?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ben ik persoonlijk niet van de doemscenario’s maar in het geval dat de overheid alsnog het land plat gooit (Te beginnen met scholen) heb je als werknemer met kinderen waardoor je thuis moet blijven natuurlijk geen probleem. Dat is overmacht.

Als ik naar mezelf kijk loopt het ook wel los met de economische schade, die server kan volgende week ook gepatched. Maar als supermarkten, winkels, nutsbedrijven, brandweer, politie onderbemand raken heb je wel een probleem... Dat gaat echt heel ver hoor... En dan heb ik het nog niet eens over ziekenhuizen.......

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 06-03-2020 17:00 ]

• hoevenpe
rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:55:
Niet komen werken? dan werkweigering en neem ik iemand anders in dienst."
Gezien de tekorten op de arbeidsmarkt zal dat wel meevallen, wellicht alleen in distributiecentra en onder ander laaggeschoold personeel wat makkelijk vervangbaar is.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Dat laatste moeten we nog afwachten hè? De quarantaine maatregelen worden nu langzaamaan versoepeld in China. want het is ook niet eeuwig vol te houden. De kans bestaat dat het aantal besmettingen weer gaat stijgen daardoor en dan heeft het allemaal misschien maar weinig zin gehad. We gaan het zien de komende tijd.

Als het niet zo vervelend was allemaal, dan was het een super interessant experiment. Ik kan me zo voorstellen dat zowel virologen als sociologen momenteel "de tijd van hun leven" hebben, beroepsmatig gezien dan.
Snelle reactie, die ik achteraf maar ff verwijderd had..

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• gws24

gws24

Thinking is hard!

merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:50:
knip

Maja ik denk dat ik daar weinig aanhang voor vind, maar dat was wel de manier zoals china de zaak aanpakte. en met suc6 en een flinke prijs dat zeker.
Voor zover ik weet heeft China dat alleen in de provincie Hubei gedaan en dat was alleen nodig omdat ze daar veel en veel te laat waren. In de rest van China is de verspreiding van de ziekte veel minder groot. Zie bv het situation report van de WHO van 5 maart pagina 4:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mhxQ6T3/China.png
bron: https://www.who.int/emerg...s-2019/situation-reports/

[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 06-03-2020 17:29 ]

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-02 16:07

Jebus4life

BE User

Veel geluk met die te vinden, met enkele miljoenen Nederlanders die thuis zitten bij hun kinderen omdat we dan zo'n driekwart van het land platleggen.

Nog een praktische vraag:
Misschien moeten we ook alle woonzorgcentra sluiten? Die concentratie van oude mensen bij elkaar is veel te gevaarlijk. Als daar 1 iemand ziek zou worden gaan al die oudjes eraan. Veel te gevaarlijk 8)7

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• simons

simons

LETS GO BRANDON

De topicwaarschuwing lijkt me toch zeer helder als het gaat om paniek reacties.

[ Voor 93% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2020 18:18 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:03
rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:55:
[...]

In dit stukje "Ik vind het al heel wat dat er de mogelijkheid zou zijn dat je verlof kan opnemen, kan mij ook voorstellen dat een werkgever zegt kom maar werken en los je kindprobleem zelf op. Niet komen werken? dan werkweigering en neem ik iemand anders in dienst."
Daar zou een werkgever overigens keihard nat mee gaan als die iemand ontslaat die niet kan komen werken wanneer de overheid besluit scholen en opvang te sluiten. Tis hier geen murica hoor waar je voor elk wissewasje ontslagen kan worden.

Maak het eens niet persoonlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2020 18:29 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.