[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.512 views

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:54
Even terug te komen op die docent/student uit Haarlem. Die heeft natuurlijk zelf niet goed gehandeld. Die had zelf toch ook wel kunnen bedenken dat hij/zij op vakantie in noord-Italie is geweest en nu symptomen heeft, ook al zonder koorts, wetende dat je in/voor de klas staat, het misschien verstandig zou zijn om thuis te blijven.

Vooral dom! Maar dat is wat ik eerder al eens benoemde, die nuchtere houding die wij in Nederland hanteren als het gaat om ziekte en werk is mogelijk de grootste boosdoener in een situatie als dit. “Aaah tis maar een hoestje, ga mezelf toch niet ziekmelden”. En vanuit die gedachte de sociale druk vanuit bedrijf en collega’s idem dito: “Meldt je je ziek? Waarom? Verkouden? Je bent toch geen mietje, stel je niet zo aan”.

Ik was altijd precies zo overigens. Je ziekt dan eigenlijk nooit goed uit. Tot ik in 2013 opeens met een longontsteking liep. Vanaf toen ben ik het toch anders gaan doen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:02:
Denk je dat over twee weken de situatie beter is? :?
Nee, maar als we de komende dagen steeds blijven verdubbelen dan is 'indammen' geen optie meer. Op een gegeven moment is elke samenscholing een groot risico en zou idealiter iedereen twee weken thuis moeten blijven om het virus uit te laten 'sterven'. Snap dat dat in de praktijk onmogelijk is maar sport en evenementen zijn niet noodzakelijk voor een functionerende samenleving.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:11
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:09:
Even terug te komen op die docent uit Haarlem. Die heeft natuurlijk zelf niet goed gehandeld. Die had zelf toch ook wel kunnen bedenken dat hij/zij op vakantie in noord-Italie is geweest en nu symptomen heeft, ook al zonder koorts, wetende dat je voor de klas staat, het misschien verstandig zou zijn om thuis te blijven.

Vooral dom! Maar dat is wat ik eerder al eens benoemde, die nuchtere houding die wij in Nederland hanteren als het gaat om ziekte en werk is mogelijk de grootste boosdoener in een situatie als dit. “Aaah tis maar een hoestje, ga mezelf toch niet ziekmelden”. En vanuit die gedachte de sociale druk vanuit bedrijf en collega’s idem dito: “Meldt je je ziek? Waarom? Verkouden? Je bent toch geen mietje, stel je niet zo aan”.

Ik was altijd precies zo overigens. Je ziekt dan eigenlijk nooit goed uit. Tot ik in 2013 opeens met een longontsteking liep. Vanaf toen ben ik het toch anders gaan doen.
Ik snap de man wel, aan de ene kant heeft hij een verantwoordelijkheid aan de ouders en kinderen om voor de klas te staan. Daarbij komt dat het RIVM/GGD zegt dat als je geen klachten hebt je niet ziek bent en je niet kan overdragen.
Aan de andere kant zit die met een ziek gezin thuis, en (naar wat ik uit de media beluister) werden hun vragen om hulp niet genoeg serieus genomen.

American Express vraagbaak

• JeroenNietDoen
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Ik snap de man wel, aan de ene kant heeft hij een verantwoordelijkheid aan de ouders en kinderen om voor de klas te staan. Daarbij komt dat het RIVM/GGD zegt dat als je geen klachten hebt je niet ziek bent en je niet kan overdragen.
Aan de andere kant zit die met een ziek gezin thuis, en (naar wat ik uit de media beluister) werden hun vragen om hulp niet genoeg serieus genomen.
Die persoon had wel klachten, alleen geen koorts. Het was mij trouwens niet helemaal duidelijk of het om een docent of student ging, dus mijn post even aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 06-03-2020 13:13 ]

Verwijderd

Joster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:34:
[...]

Daarbij vond ik onderstaande grafiek (volgens mij tot en met gisteren), qua aantal besmettingen vanaf dag 1 van het eerste geval gaan we ook niet best. Italië heeft het wat dat betreft veel langer vol gehouden op een stabiel laag cijfer, net als Spanje en Duitsland.

[Afbeelding]
die schaalverdeling 8)7 :F
Zo kan ik ook een afvlakkende lijn creëren

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit klinkt ook wel een beetje eng eigenlijk ...
Chinese artsen zeggen, na autopsies op aan Covid-19 overleden patiënten, dat de aandoening op een ‘combinatie van SARS en AIDS’ lijkt. De effecten van het virus kunnen onherstelbare longschade toebrengen, zelfs als de patiënt herstelt. De bevindingen worden vandaag gemeld door de Global Times, dat een spreekbuis van het de Communistische Partij in het land is.
Bron : https://www.ad.nl/binnenl...erdam-overleden~a66a9787/

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 07:45
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:05:
[...]
Omdat de KANS (en daar draait ALLES om) groter is naarmate mensen meer tijd met elkaar doorbrengen. Hoeveel uren zitten die kinderen met elkaar in de klas en hoeveel in de kleedkamer/kantine van de voetbalclub?
Ik blijf herhalen; zijn scholen echt die vaak voorkomende potentiële haard of is dat een aanname? Tweede vraag, hoe lang moet een school dicht?

Er zijn gewoon weinig dingen die zoveel schade opleveren als het sluiten van scholen, dus je moet gewoon heel zwaar wegende redenen hebben. Potentieel zal dus ergens moeten worden gekwantificeerd en worden afgezet tegen de bekende factor; namelijk de schade.

Ik zie het risico ook wel, alleen is het net als het OV nou net één van die dingen die extreem veel impact gaan hebben. Je wil dus echt hard kunnen maken dat het veel effect gaat hebben.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

https://nos.nl/liveblog/2...n-sanremo-uitgesteld.html
Geen extra maatregelen na terugkeer Vindicat-leden

De Rijksuniversiteit Groningen neemt geen extra maatregelen als de leden van Vindicat maandag terugkeren in de collegezalen, na hun reis naar Noord-Italië. De 900 leden van de Groningse studentenvereniging waren op skivakantie in Sestrière. Gisteren werd bekend dat ze eerder terugkomen.

Een woordvoerder van de universiteit laat weten dat de richtlijnen van het RIVM worden gevolgd, maar dat er verder geen extra maatregelen worden genomen. Alle colleges gaan door, bibliotheken blijven open en ook voor de mensa veranderd er niets,

• DennusB
  • Niet online
Ik snap echt veel, maar dit vind ik echt onverteerbaar. Laat ze in ieder geval eerst allemaal testen of hou ze lekker 5+ dagen binnen. Wat een vreselijk knip bij dat Vindicat.

Rustig, hou je in en laat onderbuik reacties achterwege aub

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 06-03-2020 14:04 ]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57

WhySoSerious

Be the change.

Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:14:
[...]

U bent niet bekend met logaritmische schalen?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat zijn de verwachtingen van Corona voor in de zomer? De uitbraak is in de winter ontstaan, en het is bekend dat de winter juist vanwege de kou één van de ingrediënten is voor mindere weerstand, griep en verkoudheid. Straks gaan de temperaturen dus stijgen, dus gaat dit betekenen dat onze weerstand beter wordt, en dat het virus minder snel zal overleven, en dus minder sneller zal verspreiden?

Over die Vindicat terugkeer: Ik ga echt een pallet facepalms slaan als we over een halve week horen dat er een flinke besmettingsbron in Groningen is ontstaan... :F :X Ik hoop dat ze preventief getest worden.

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 06-03-2020 13:19 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:09:
Even terug te komen op die docent/student uit Haarlem. Die heeft natuurlijk zelf niet goed gehandeld. Die had zelf toch ook wel kunnen bedenken dat hij/zij op vakantie in noord-Italie is geweest en nu symptomen heeft, ook al zonder koorts, wetende dat je in/voor de klas staat, het misschien verstandig zou zijn om thuis te blijven.

Ik heb het even gemist, maar bleek hij nou besmet te zijn?

• roffeltjes
Logisch.

Al die 1000- den die op Italië-vakantie zijn gegaan in het voorjaar worden ook niet preventief in quarantaine gezet, sterker nog de overgrote meerderheid is niet getest, dus de Vindicat groep is wat dat betreft eigenlijk heel goed onder controle.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:14:
[...]
De logairitmische schaal is van belang omdat je daarmee heel goed de trend (en die tov andere virussen) kan zien. Minder onzin dan je op het eerste gezicht denkt.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 13:20 ]

• JeroenNietDoen
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Ik blijf herhalen; zijn scholen echt die vaak voorkomende potentiële haard of is dat een aanname? Tweede vraag, hoe lang moet een school dicht?
Ik werk op een MBO, 10K studenten, 1K personeel. Ja een school is echt 1 grote bacillen fabriek. Het krioelt door elkaar heen, heeft gezamenlijk pauze in overvolle kantines alvorens het weer voor 2-3 uur per 30 in een ruimte wordt opgehokt. Eitje... verkoudheid, griep, buikgriepjes, gaat zo snel rondt op een school.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
AW_Bos schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:16:
Wat zijn de verwachtingen van Corona voor in de zomer? De uitbraak is in de winter ontstaan, en het is bekend dat de winter juist vanwege de kou één van de ingrediënten is voor mindere weerstand, griep en verkoudheid. Straks gaan de temperaturen dus stijgen, dus gaat dit betekenen dat onze weerstand beter wordt, en dat het virus minder snel zal overleven, en dus minder sneller zal verspreiden?

Over die Vindicat terugkeer: Ik ga echt een pallet facepalms slaan als we over een halve week horen dat er een flinke besmettingsbron in Groningen is ontstaan... :F :X Ik hoop dat ze preventies getest worden.
Als ik de info mbt de spaanse griep goed begrepen heb (en dit idd vergelijkbaar is, ondanks dat corona geen influenza is), was er toen tijdens de zomer ook een recess.. Maar kwam het die herfst kneiterhard terug.

Was volgens mij dit filmpje waarin het genoemd werd;
YouTube: Spanish Flu: a warning from history

Mbt tot je andere punt; Volgens mij heeft dit bericht vooral betrekking op de uni in het algemeen. Maar voor de vindicate studenten geldt iets anders;
https://nos.nl/artikel/23...awvg6E2-O-9g2UUySgsF1mrxQ

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 06-03-2020 13:23 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Er zijn gewoon weinig dingen die zoveel schade opleveren als het sluiten van scholen, dus je moet gewoon heel zwaar wegende redenen hebben. Potentieel zal dus ergens moeten worden gekwantificeerd en worden afgezet tegen de bekende factor; namelijk de schade.

Ik zie het risico ook wel, alleen is het net als het OV nou net één van die dingen die extreem veel impact gaan hebben. Je wil dus echt hard kunnen maken dat het veel effect gaat hebben.
Ik analyseer en beschrijf mógelijke scenario's. Het enige dat ik stél is dat er moeilijke keuzes liggen en dat men de juiste afwegingen moet maken, onder andere omdat er geen herkansingen komen. Je kunt niet terug in de tijd gaan en het tóch maar even anders doen.

Dus zeg ik dat het mógelijk de bétere optie zou kúnnen zijn om zékere kleinere en kortere schade te accepteren om mógelijke grotere en langere schade te vermijden.

Meer zeg ik niet.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:20:
Ik werk op een MBO, 10K studenten, 1K personeel. Ja een school is echt 1 grote bacillen fabriek. Het krioelt door elkaar heen, heeft gezamenlijk pauze in overvolle kantines alvorens het weer voor 2-3 uur per 30 in een ruimte wordt opgehokt. Eitje... verkoudheid, griep, buikgriepjes, gaat zo snel rondt op een school.
KDV is zo mogelijk nog erger, was nooit ziek totdat de eerste naar de crèche ging en gelijk 2 weken plat. Daarna bouw je blijkbaar resistentie op maar het was wel opvallend, kinderen zelf lijken er minder last van te hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 22:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ja, kinderdagverblijf en school is vaak goed voor een goede verspreiding van bacillen.

Overigens geld dat ook voor openbaar vervoer en winkels.

• roffeltjes
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:20:
[...]

Ik werk al heel lang in het Onderwijs, deze ken ik natuurlijk ook. Maar dit is wel een iets ander geval.

We hebben het nog steeds over een student die er uit wordt gepikt en in thuis isolatie gaat, we hebben het niet over een vrij rondrazend virus.

De vraag is: Als we vroeg de student eruit pikken, zijn we dan op tijd of hebben we dan een haard? Daar is niks zinnigs op te zeggen. Dat kan een reden zijn om geen risico te nemen en dan preventief te sluiten, maar ik herhaal, de impact is echt enorm.

De kruik gaat zo lang te water tot hij barst, ik weet het, maar het lijkt er vooralsnog op dat de aanpak van thuisisolatie werkt. We kiezen die koers juist omdat we niet teveel willen ontwrichten.
Indoubt schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:24:
Ja, kinderdagverblijf en school is vaak goed voor een goede verspreiding van bacillen.

Overigens geld dat ook voor openbaar vervoer en winkels.
Ziekenhuizen. En die is wel degelijk duidelijk hard te maken.

Alle niet spoedeisende ingrepen cancelen heeft echter ook enorme domino effecten :X

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 13:27 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Quote dan het "minder enge gedeelte" ook even voor de lezers hier
Het rapport stelt niet dat alle patiënten longfibrose oplopen. Een eerdere studie die in The Lancet werd gepubliceerd, duidde na onderzoek van 81 longscans echter ook op de eerste ontwikkelingsfase van fibrose. ,,Het verloop van de longontsteking bij Covid-19 moet nog verder worden bestudeerd’’, schrijven de onderzoekers. ,,Het is te vroeg om te stellen dat deze veranderingen aan de longen onherstelbaar zijn.’’

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:15
Wat zijn de verwachtingen van Corona voor in de zomer?
In de zomer zal het verminderen. Mijn collega's van de GHOR verwachten de piek rond eind april/begin mei. Inderdaad: precies met F1 en ESF. Nu is Zandvoort niet onze regio, dus hebben we niks mee te maken verder, maar je wilt niet weten hoeveel scenario's en protocollen er zijn rondom ESF, de marathon (nog vier weken), bevrijdingsfestival, koningsdag, enz. Er zijn dagelijk úrenlange vergaderingen van planningstaven en ROT. Achteraf blij dat ik nog geen piketdienst heb... Alhoewel: wel interessant natuurlijk dit.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Het probleem zit hem in het verloren jaar. Wat ga je doen als je een maand of langer dicht moet?

[...]

Je ontwricht alles.
Daar is Nederland niet uniek in:
As cases of coronavirus disease continue to be identified in countries around the world, the effort to stem its spread has kept some 290 million students home from school.

[...]

Other large countries that have closed schools nationwide include Japan, Iran, Italy, Iraq and North Korea. Small countries have, too: Azerbaijan, Lebanon, Armenia, Bahrain, Kuwait, Mongolia and the United Arab Emirates have all shuttered their schools.

Nine other countries have localized school closings: France, Germany, Pakistan, South Korea, Singapore, Thailand, the United Kingdom, the United States and Vietnam.

https://www.npr.org/secti...llion-kids-arent-in-class
Als het viraal gaat in een regio dan zullen er vast scholen dichtgaan, preventief of omdat docenten zelf besmet raken. Preventief sluiten heeft alleen zin als je daarmee een significant aantal besmettingen voorkomt. Daarvoor zullen de autoriteiten de verspreiding van het virus in kaart moeten hebben.

Zo zat ik gisteren naar een briefing in het VK te kijken en daar had men het over een 'peak' en hoe maatregelen erop gericht zijn om de peak op te schuiven (dus later pieken) en om in een relatief kort maar goed getimed extra maatregelen te nemen die ontwrichtend zijn maar dan wel maximaal nut hebben.

Ik heb helaas geen link naar die briefing maar wel een linkje naar het Britse plan van aanpak.

• DennusB
  • Niet online
Cass Casey schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:27:
[...]

In de zomer zal het verminderen. Mijn collega's van de GHOR verwachten de piek rond eind april/begin mei. Inderdaad: precies met F1 en ESF. Nu is Zandvoort niet onze regio, dus hebben we niks mee te maken verder, maar je wilt niet weten hoeveel scenario's en protocollen er zijn rondom ESF, de marathon (nog vier weken), bevrijdingsfestival, koningsdag, enz. Er zijn dagelijk úrenlange vergaderingen van planningstaven en ROT. Achteraf blij dat ik nog geen piketdienst heb... Alhoewel: wel interessant natuurlijk dit.
Ben nu wel benieuwd wat voor werk/functie je hebt :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:17:
[...]

Logisch.

Al die 1000- den die op Italië-vakantie zijn gegaan in het voorjaar worden ook niet preventief in quarantaine gezet, sterker nog de overgrote meerderheid is niet getest, dus de Vindicat groep is wat dat betreft eigenlijk heel goed onder controle.
Het verschil is wel dat het hier een zéér geconcentreerde groep van 900 man is die even vrij intensief met een grotere ook behoorlijk geconcentreerde groep gemengd gaat worden. De verspreiding kan daardoor potentieel véél sneller om zich heen grijpen dan een enkele terugkerende Italiëganger op een willekeurig kantoor met 15 collega's.

• JeroenNietDoen
Zijn een paar dingen die daarbij horen.

- virussen gedijen beter met koude droge lucht, hebben het lastig met warmte en luchtvochtigheid
- mensen zijn meer buiten, minder op een kluitje, dus minder goede overdracht
- mensen krijgen betere weerstand

Tis de combinatie van die 3. Maar betekent niet dat dat virus verdwijnt. In de winter kan die weer terugkomen. Maar goed, dat geeft weer tijd om bij te trekken, voor te bereiden op nieuw seizoen en hopelijk een vaccin.

Laten we dus hopen dat het spoedig richting de 20+ gaat ;)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

PWM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Het viel mij net op in de AH dat alles weer op voorraad is. Alle handgels, zeep, anti-bacteriële gels, etc. Gewoon in de schappen.
We zijn met "a whopping" 200 gevallen nog wel ver af van de noodzaak tot 'preppen', dat blijkt maar weer.

• roffeltjes
Verwijderd1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:27:
Als het viraal gaat in een regio dan zullen er vast scholen dichtgaan, preventief of omdat docenten zelf besmet raken. Preventief sluiten heeft alleen zin als je daarmee een significant aantal besmettingen voorkomt. Daarvoor zullen de autoriteiten de verspreiding van het virus in kaart moeten hebben.
Daar ben ik het dan ook niet mee oneens. Natuurlijk kan de situatie dusdanig veranderen dat we toch scholen dicht gaan gooien. Alleen is dat een beslissing die je niet nu neemt.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:16:
[...]

Ik snap echt veel, maar dit vind ik echt onverteerbaar. Laat ze in ieder geval eerst allemaal testen
Testen heeft pas zin als men klachten heeft. En als een van die Vindicat-leden klachten heeft, reken er maar op dat hij/zij getest zal worden ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• JeroenNietDoen
Edgarz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:29:
[...]

We zijn met "a whopping" 200 gevallen nog wel ver af van de noodzaak tot 'preppen', dat blijkt maar weer.
Hell no. Ik was Dinsdag even bij de apotheek om een herhaalrecept op te pikken. Hing een grote poster bij de deur over mondkapjes. Ik vroeg daarnaar aan de medewerker. Die gaf aan dat toen het in Duitsland goed losging ze in die week 1500 mondkapjes verkochten. Van de zware beschermende tot en met die flinterdunne. Ondanks dat ze probeerden uit te leggen dat het amper helpt. Nu hebben ze die poster op gehangen omdat ze het gewoon niet meer verkopen en om van het gezeur af te zijn.

Dat is dan een apotheek in een stad van 65K inwoners.

• roffeltjes
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:21:
[...]
Ik analyseer en beschrijf mógelijke scenario's. Het enige dat ik stél is dat er moeilijke keuzes liggen en dat men de juiste afwegingen moet maken, onder andere omdat er geen herkansingen komen. Je kunt niet terug in de tijd gaan en het tóch maar even anders doen.

Dus zeg ik dat het mógelijk de bétere optie zou kúnnen zijn om zékere kleinere en kortere schade te accepteren om mógelijke grotere en langere schade te vermijden.
Daar ben ik het natuurlijk niet mee oneens, maar jij zoomde expliciet in op scholen en ik kan dus heel hard maken waarom dat in Nederland, in deze fase van het jaar enorme (lange termijn!) impact heeft.

Ik moet echt mijn best doen om maatregelen te verzinnen die minder schade aanrichten dan dat. Nogmaals, als we in september zaten had het een ander verhaal geweest, dan heb je nog een jaar om te sturen, maar je zit nu op het moment dat iedere leerling naar de eindbeoordeling toegaat, met directe effecten op zijn studieduur.

Anders gezegd, twee weken extra ouderschapsverlof is al een dingetje, hoe ga je studenten compenseren voor een extra jaar?

Ik vind ook het onmogelijk aan dit soort dingen dat we geen tijdsduur kunnen afgeven, het is in feite het einde van het schooljaar. Ervan uitgaande dat Haarlem niet de laatste student is die wordt gevonden in Nederland in de komende maanden zou het beleid "sluit een school als er een Corona patient rondloopt" een mega impact hebben.

Wat als het een UVA student is? Gebouw dicht? Wanneer is het "preventief" genoeg? :?

En, nee, ik vind het argument dat andere landen het ook doen geen reden om het hier dan ook maar te doen. Je neemt deze maatregelen alleen als je duidelijke effecten verwacht.

https://www.independent.c...me-outbreak-a9379956.html

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 13:47 ]

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Zijn een paar dingen die daarbij horen.

- virussen gedijen beter met koude droge lucht, hebben het lastig met warmte en luchtvochtigheid
- mensen zijn meer buiten, minder op een kluitje, dus minder goede overdracht
- mensen krijgen betere weerstand

Tis de combinatie van die 3. Maar betekent niet dat dat virus verdwijnt. In de winter kan die weer terugkomen. Maar goed, dat geeft weer tijd om bij te trekken, voor te bereiden op nieuw seizoen en hopelijk een vaccin.

Laten we dus hopen dat het spoedig richting de 20+ gaat ;)
Dat is toch niet voor ieder virus generiek?
Het is lang geleden, maar ik meen bij biologie geleerd te hebben dat het ene virus juist goed vaart op warmte en andere op kou.
Influenza is zo'n virus dat het goed doet bij kou en tegen de zomer compleet verdwenen is.

Hoe dit precies bij Corona zit weet ik niet...

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:46:
[...]
Hoe dit precies bij Corona zit weet ik niet...
Corona virussen (het is een oude familie) kunnen niet zo goed tegen UV, verwachting is dat dit bij COVID ook een rol gaat spelen bij het terugdringen.

• TheDeeGee
  • Niet online
Deze reacties zijn onacceptabel

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 06-03-2020 13:56 ]

• Edgarz
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Hou toch eens op met dit soort onzin :(

[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 06-03-2020 13:56 . Reden: Quote aangepast ]

• Verwijderd1
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:26:

De vraag is: Als we vroeg de student eruit pikken, zijn we dan op tijd of hebben we dan een haard? Daar is niks zinnigs op te zeggen. Dat kan een reden zijn om geen risico te nemen en dan preventief te sluiten, maar ik herhaal, de impact is echt enorm.

De kruik gaat zo lang te water tot hij barst, ik weet het, maar het lijkt er vooralsnog op dat de aanpak van thuisisolatie werkt. We kiezen die koers juist omdat we niet teveel willen ontwrichten.
En het kan lang duren voordat het barst en dat wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden. Dit is vergelijkbaar met de situatie in / rond Seattle. Zo lang we niet testen kan het lang verspreiden waarbij iedereen het afdoet als een griepje. Pas als het bij een kwetsbare groep komt gaat het opvallen. De New York Times heeft er een uitgebreid artikel over:
Officials are recommending that residents of Seattle and surrounding communities who are 60 or older or have underlying health conditions remain in their homes and that community groups cancel events that would bring together more than 10 people and could possibly further spread the coronavirus.
The cases identified last week occurred well after the first patient was no longer expected to be contagious.

And local health officials traced and monitored more than 60 contacts of the first case, none of whom tested positive.

But an analysis of the viral genome from a 17-year-old patient in Snohomish County seems to suggest this new case descended from the first case.
If the virus has been spreading undetected in Washington since mid-January, that could mean that anywhere from 150 to 1,500 people may have had or contracted it as of the beginning of this week, with about 300 to 500 people the most likely range, estimated Dr. Mike Famulare, a principal research scientist at the Institute for Disease Modeling in Bellevue, Wash. These people “have either been infected and recovered, or currently are infected now,” he said.
Maar de uitbraak daar begint nu pas op te vallen:
The nursing care facility in Kirkland has been the focus of the state’s cases. Eight of the people who died were residents of Life Care Center. Eighteen others with ties to the center have been diagnosed with coronavirus, including one person who visited the facility but was diagnosed after returning home to North Carolina.

https://www.nytimes.com/2...-in-washington-state.html
Kijkend naar die uitbraak denk ik dat het hier heel moeilijk wordt. We kunnen of willen blijkbaar niet op grote schaal testen en het scenario wat zich nu in Seattle afspeelt kan hier ook uitspelen. De enige manier om zo'n uitbraak op het spoor te komen is door symptomatische gevallen te testen zonder strenge casusdefinitie.

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-02 21:42
"Na de behandeling, zo tegen vier uur 's middags, kreeg ik koorts. Dan is het protocol om testen af te nemen. Anderhalf uur later werd ik opgenomen."
"Ik schrok daar wel van. Ik had helemaal geen koorts meer. Eigenlijk had ik nergens last van. Geen gesnotter, niet hoesten of kuchen. Heel vreemd."
Bron

Dus iemand heeft net een behandeling ondergaan en toont geen symptomen behalve koorts (kan ook door de behandeling komen) en dan toch testen voor Corona en dan nog eens positief ook.

Dacht dat er niet te testen was zonder symptomen?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:25
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Het probleem zit hem in het verloren jaar. Wat ga je doen als je een maand of langer dicht moet?

Basis/middelbaar onderwijs?
- Stof inhalen in volgend leerjaar?
- Cijferlijst AS-IS gebruiken voor overgang? (dat wordt een rel... poehhhh)
- Groep 8, toelating tot middelbaar onderwijs... hoe ga je dat doen?

Hoger onderwijs:
- Onderwijsblok is in volle gang, alles een maand opschuiven? Hoeveel arbitrage zaken van gedupeerde studenten kan je verwachten?
- Mensen die hierdoor vertraging oplopen, hoe gaan die het studiejaar bekostigen? Studiefinanciering verlegen? Zo ja, hoe lang? De gemiste tijd of een heel blok? ALs het blok pas een jaar later wordt aangeboden kijken we naar een jaar studievertraging....
- Blok overnieuw doen, wanneer? De onderwijskalender is niet zo flexibel.

Onderwijs is nou net niet iets dat je wel even op een ander moment kan doen, een kind zit gewoon in een traject van meerdere jaren met precies afgemeten stapjes (eindbeoordeling in juli, begin nieuwe jaar in september).

Zomervakantie maandje opschuiven en schooljaar in oktober laten beginnen?
Zomervakantie schrappen?

Je ontwricht alles.
Ontwrichting lijkt me een wat heftige term voor zoiets. Ik denk eigenlijk dat het wel goed zou zijn in een land. Ik merk om me heen telkens meer dat mensen helemaal van slag raken als iets veranderd. Een beetje wendbaarheid zou mensen veel gelukkiger maken.

Meer algemeen. Je kan toch prima de zomervakantie gebruiken om lessen in te halen? En een beetje studievertraging lijkt me al helemaal geen probleem. Bij het aannemen van mensen maak ik me vaak meer zorgen over mensen die te snel op de arbeidsmarkt komen dan mensen die een jaartje extra hebben gepakt.

[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 06-03-2020 14:00 ]

• roffeltjes
Verwijderd1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:55:
[...]

En het kan lang duren voordat het barst en dat wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden. Dit is vergelijkbaar met de situatie in / rond Seattle. Zo lang we niet testen kan het lang verspreiden waarbij iedereen het afdoet als een griepje. Pas als het bij een kwetsbare groep komt gaat het opvallen. De New York Times heeft er een uitgebreid artikel over:
Amerika is op dit punt echt niet vergelijkbaar met Nederland, mensen gaan pas naar de dokter als ze echt omvallen.

Verwijderd

The-Priest-NL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:56:
[...]

[...]

Bron

Dus iemand heeft net een behandeling ondergaan en toont geen symptomen behalve koorts (kan ook door de behandeling komen) en dan toch testen voor Corona en dan nog eens positief ook.

Dacht dat er niet te testen was zonder symptomen?
Nee verspreiding kan (bijna) niet zonder symptomen. Altans, dat is zwaar betwist ondetussen maar echt goed bewijs dat het wel kan heb ik nog niet gezien.

Dat je niet zou kunnen testen heb ik nergens gelezen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Amerika is op dit punt echt niet vergelijkbaar met Nederland, mensen gaan pas naar de dokter als ze echt omvallen.
89% van de Amerikanen heeft gewoon healthcare. Ik weet dat we hier net doen alsof iedereen onverzekerd rondloopt, maar dat is niet het geval.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Nee verspreiding kan (bijna) niet zonder symptomen. Altans, dat is zwaar betwist ondetussen maar echt goed bewijs dat het wel kan heb ik nog niet gezien.

Dat je niet zou kunnen testen heb ik nergens gelezen.
Heeft het zin om je preventief te laten testen?
Nee, want dat geeft geen zekerheid. Mocht je besmet zijn met het virus, dan is er de eerste dagen nog onvoldoende virus in het lichaam. De test toont dan nog niet aan dat je besmet bent met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarom testen we pas op aanwezigheid van het virus als mensen klachten hebben en uit een risicogebied komen.
https://www.rivm.nl/coron...19/vragen-antwoorden#test

Verwijderd

PWM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:59:
[...]

89% van de Amerikanen heeft gewoon healthcare. Ik weet dat we hier net doen alsof iedereen onverzekerd rondloopt, maar dat is niet het geval.
Hoge deductibles ("eigen risico") is wat het hem doet.

• roffeltjes
giantgiantus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Ontwrichting lijkt me een wat heftige term voor zoiets. Ik denk eigenlijk dat het wel goed zou zijn in een land. Ik merk om me heen telkens meer dat mensen helemaal van slag raken als iets veranderd. Een beetje wendbaarheid zou mensen veel gelukkiger maken.
Als je gaat sleutelen aan studie duur op MBO, HBO en Uni heb je een meerkoppig monster.

- Rendementen herberekenen met meerjaren bekostiging vanuit Den Haag :X
- Hoe a je impact op de financiën van een student berekenen?
- Als hij nog 1 blok moet, wat gaat hij dan doen in de 9 maanden die hij moet duimendraaien? Werken en de connectie met school verliezen?

Ontwrichting is wel degelijk de term.
Meer algemeen. Je kan toch prima de zonervakantie gebruiken om lessen in te halen?
Hoe stel je je dat voor? Docenten bereiden het komende studiejaar in die tijd voor. :?
Iedereen met kinderen zijn zomervakantie cancelen?

Helemaal geen adempauze geven is ook de klok in drukken voor burn out en massale uitval als het najaars corna/griep festival begint.
Eerste reactie "Dat valt mee" :X :X :X

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 14:03 ]

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 16:02

Deem

Ontcijfer mij!

PWM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPLUX2btThq6NxqyFekfnulWlVs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/xGwLUAmwjTA9TmTz61nLxjLE.jpg?f=fotoalbum_large
Het hele probleem is dat in dit schijfje dus de groep onverzekerde er niet bij zit. Healthcare in de US is echt peperduur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5wY2yiW3KS20TWevQg0LAsb9PY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/5wZdLuQDzlewnhQ3h7El3kT7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Deem op 06-03-2020 14:10 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

De vrouw uit het artikel was al ziek geweest. Dus dan was er blijkbaar wel genoeg virus om het te kunnen detecteren. De quote die jij aanhaalt betreft de eerste dagen na besmetting (maar voor ziekte).

• Verwijderd1
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Mijn punt is dat het virus zich onopgemerkt kan verspreiden waarbij het afgedaan kan worden als griep. Dat doen we hier ook, wij (Nederlanders) gaan ook niet snel naar de huisarts als we milde symptomen hebben. En als mensen toch besluiten te gaan maar niet voldoen aan de casusdefinitie dan wordt er in veel gevallen niet getest.

Daarnaast valt het in King County wel mee met het aantal mensen zonder zorgverzekering. Tussen 2015 en 2018 was dat percentage in die county stabiel onder de 6%.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:04
van de nieuwe cases (46) iets minder dan 9% (4) opgenomen in het ziekenhuis.. Iemand enig idee hoeveel mensen er nu in totaal in het ziekenhuis liggen?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:23

basvn

Breezand - NHN

Gister
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YJD4zWgBYp9hX_ElmIARxw9VHo=/f/image/mKe8WUyKzUpVTDKKW9OCk7BZ.png
Vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUxpIasbdj_Ly-e3mPWK_iUZ9wE=/f/image/CPAhipvUftFwwxYE7fb9Cwzy.png

@TheBorg thx :) mooi gedaan zo

[ Voor 7% gewijzigd door basvn op 06-03-2020 14:18 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Hoge deductibles ("eigen risico") is wat het hem doet.
Ik ken het systeem een beetje ;) De meeste staten waar Corona zich nu manifesteert waiven de deductibles voor de tests.

• The-Priest-NL
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:04:
[...]

De vrouw uit het artikel was al ziek geweest. Dus dan was er blijkbaar wel genoeg virus om het te kunnen detecteren. De quote die jij aanhaalt betreft de eerste dagen na besmetting (maar voor ziekte).
Waar haal je dat uit? Ze had een afspraak i.v.m. vocht in de buikholte n.a.v. kanker, niet n.a.v. Corona.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• roffeltjes
Verwijderd1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:04:
[...]

Mijn punt is dat het virus zich onopgemerkt kan verspreiden waarbij het afgedaan kan worden als griep. Dat doen we hier ook, wij (Nederlanders) gaan ook niet snel naar de huisarts als we milde symptomen hebben. En als mensen toch besluiten te gaan maar niet voldoen aan de casusdefinitie dan wordt er in veel gevallen niet getest.

Daarnaast valt het in King County wel mee met het aantal mensen zonder zorgverzekering. Tussen 2015 en 2018 was dat percentage in die county stabiel onder de 6%.
Je zou het gaan merken in de longontstekingsgevallen en die zien we vooralsnog niet. De kans dat we in Nederland grote aantallen besmette mensen missen is heel klein.

Als jouw hypothese stand houdt kan je de lijkwagens klaarzetten en dat zie je gewoon niet. En nee je valt niet opeens om, daar zit echt wel een buildup in waarin je echt wel naar het ziekenhuis gaat.

Betreft de USA: je vergelijkt echt appels en peren. Een zorgverzekering daar is echt niet de regeling die wij hebben. En dan heb ik het niet eens over de gevolgen voor je loon/baanzekerheid. Zolang je niet omvalt wil je daar niet getest worden,
PWM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:06:
[...]
Ik ken het systeem een beetje ;) De meeste staten waar Corona zich nu manifesteert waiven de deductibles voor de tests.
Sinds gisteren.....

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 14:09 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Too little, too late? Thursday verwijst volgens mij naar gisteren. ;)
Insurance Commissioner Mike Kreidler issued an emergency order to Washington state health insurers requiring them to waive copays and deductibles for any consumer requiring testing for coronavirus (COVID-19).

[...]

The order was effective as of Thursday and applies to all state-regulated health insurance plans and short-term limited duration medical plans until May 4, 2020.

https://www.kiro7.com/new...VWP6AKLNG5VKRCKKL5MAZDUI/

• Joster
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:04:
[...]

Ze heeft enkel even koorts gehad na haar behandeling, waar leidt je uit af dat ze al ziek was geweest :?

• giantgiantus
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:03:
[...]

Als je gaat sleutelen aan studie duur op MBO, HBO en Uni heb je een meerkoppig monster.

- Rendementen herberekenen met meerjaren bekostiging vanuit Den Haag :X
- Hoe a je impact op de financiën van een student berekenen?
- Als hij nog 1 blok moet, wat gaat hij dan doen in de 9 maanden die hij moet duimendraaien? Werken en de connectie met school verliezen?

Ontwrichting is wel degelijk de term.

[...]

Hoe stel je je dat voor? Docenten bereiden het komende studiejaar in die tijd voor. :?
Iedereen met kinderen zijn zomervakantie cancelen?

Helemaal geen adempauze geven is ook de klok in drukken voor burn out en massale uitval als het najaars corna/griep festival begint.

[...]

Eerste reactie "Dat valt mee" :X :X :X
Die studenten kunnen gewoon een paar maandjes werken. Ik neem vaak mensen aan en heb echt liever wat mensen met enige ervaring anders dan mensen die nominaal studeren.
Een jaar een kortere zomervakantie overleef je echt wel. Docenten die ik ken werken zeker niet de hele vakantie en net als de rest van Nederland kunnen die vast ook toe met een kortere vakantie.

Maargoed je reactie onderstreept een beetje wat ik in m’n post zei. Veel mensen zijn erg star en verliezen wendbaarheid. Dat is een groter probleem dan een vakantie overslaan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verona27 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:05:
[...]

van de nieuwe cases (46) iets minder dan 9% (4) opgenomen in het ziekenhuis.. Iemand enig idee hoeveel mensen er nu in totaal in het ziekenhuis liggen?
6 dan toch? Of wellicht zonder de overleden meneer nu 5.

Verwijderd

The-Priest-NL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Waar haal je dat uit? Ze had een afspraak i.v.m. vocht in de buikholte n.a.v. kanker, niet n.a.v. Corona.
Staat in het artikel zelf:
Op vrijdag 28 februari gaat ze naar het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg. Ze komt daar vaak omdat ze al vijf jaar kanker heeft. Ze heeft een afspraak om zeven liter vocht uit haar buikholte te laten aftappen. "Na de behandeling, zo tegen vier uur 's middags, kreeg ik koorts. Dan is het protocol om testen af te nemen. Anderhalf uur later werd ik opgenomen."

Van Gool heeft dan nog geen idee wat er aan de hand is. Ze komt terecht in de isolatiekamer van het ziekenhuis. "Er stonden ineens een verpleegkundige en een arts voor mijn neus. Volledig uitgedost met schort, haarnetje, bril, handschoenen en een mondkapje. Ik was positief getest op het coronavirus. Hoe ik de besmetting heb opgelopen was nog niet duidelijk."
Oftewel ze was al ziek toen ze gingen testen.

(Ok, strikt gezien kan de koorts van iets anders zijn geweest dan corona, maar ook dat sluit het RIVM niet uit. Het RIVM stelt alleen dat het de eerste dagen na besmetting lastig te constateren is en daarom testen te voorbarig is in de eerste dagen na een potentiele besmetting.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 14:11 ]

• roffeltjes
giantgiantus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:09:
[...]

Die studenten kunnen gewoon een paar maandjes werken. Ik neem vaak mensen aan en heb echt liever wat mensen met enige ervaring anders dan mensen die nominaal studeren.
Een jaar een kortere zomervakantie overleef je echt wel. Docenten die ik ken werken zeker niet de hele vakantie en net als de rest van Nederland kunnen die vast ook toe met een kortere vakantie.

Maargoed je reactie onderstreept een beetje wat ik in m’n post zei. Veel mensen zijn erg star en verliezen wendbaarheid. Dat is een groter probleem dan een vakantie overslaan.
Je kan de problematiek in het onderwijs niet afdoen met "niet flexibel denken", dat is echt bizar. Je geeft op geen enkel punt ook antwoord anders dan "Jawel, kan prima".

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
Deem schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Ja maar als je dan bijvoorbeeld naar Italie kijkt dan ligt het weer hoger dan 3.4% dus tja, ik weet niet wat je probeert duidelijk te maken...
Bij Italie bestaat ook sterk 't vermoeden dat de aantallen besmettingen veel hoger zijn; Als je 't eerder gelinkte artikel van de Volkskrant leest: https://www.volkskrant.nl...ie-een-epidemie~b2def5ad/

bijvoorbeeld deze quote geeft in ieder geval de suggestie dat er én heel slecht gereageerd is in 't begin én dat er dus mogelijkerwijs heel veel meer besmettingen zijn/waren, die niet in de statistieken zitten.
Dag 9. 29 februari. Meerdere haarden
Op deze dag wordt bekend dat het virus waarschijnlijk al weken in Noord-Italië had gecirculeerd voordat het werd herkend. Een taskforce, met onder anderen epidemiologen en virologen, zegt dat er sinds half januari een scherpe stijging te zien is van patiënten met ‘vreemde longontstekingen, zeer hoge koorts en griepsymptomen’.

Dus ik heb echt sterk het vermoeden dat het mortaliteitscijfer lager is dan die 3,4%; Met die kanttekening dat de leeftijd, evt. in combinatie met al aanwezige andere ziekten/klachten, zo'n sterke invloed lijkt te hebben op de overlijdenskans, dat een algemeen mortaliteitscijfer niet zo heel veel zal zeggen.

• giantgiantus
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:10:
[...]

Je kan de problematiek in het onderwijs niet afdoen met "niet flexibel denken", dat is echt bizar. Je geeft op geen enkel punt ook antwoord anders dan "Jawel, kan prima".
Nog eens teruglezen. Studievertraging voor studenten is geen probleem. Ervaring met een baantje is heel mooi meegenomen. De zomer is een mooie periode om zaken in te halen als er nu een verplichte vakantie ingelast zou gaan worden.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:48
giantgiantus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:09:
[...]

Je snapt natuurlijk ook wel dat die vakanties grotendeels een sigaar uit eigen doos zijn, omdat we meer werken (op papier) dan we ook betaald krijgen :)

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 01:51
Ligt het nou aan mij of is het niveau en gedrag in dit topic gewoon zwaar treurig? Ik zit al een weekje in dit draadje maar heb me er de afgelopen 24 uur maar even vanaf gehouden. Wat een discussies om niks zeg.

Veelal dezelfde personen die keer op keer allerlei paniek zaaiende opmerkingen posten zonder bron of niet-waardige bronnen zoals vage sites en social media. Ellenlange wellus-nietus-discussies die vaak een persoonlijk tintje krijgen als "leg me geen woorden in de mond" zie ik hier gewoon ieder uur meerdere keren voorbij komen. Alleen maar gebash van het RIVM en GGD, geblaat over hoe andere landen het beter doen en hoe we allemaal naar de verdoemenis gaan. Ieder uur is er wel een onzinnige discussie dat echt nergens over gaat waarin de een de ander zegt beter te moeten lezen etc.

Kunnen die mensen anders een eigen draadje krijgen en daar lekker verder zeuren? Dat we het hier gewoon inhoudelijk gaan hebben over het virus en niet over wat men wel en niet had moeten doen? Ik zit al 20 jaar op Tweakers maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt hier :/

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

Animated
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb6JqchiESIEh2NJpM0kYK6OS-w=/f/image/6AI1YWHEcm3FfPayCL0oALLF.gif

- edit -
Nog een dag er voor geplakt

[ Voor 13% gewijzigd door TheBorg op 06-03-2020 14:42 ]

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:04
giantgiantus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:12:
[...]

Nog eens teruglezen. Studievertraging voor studenten is geen probleem. Ervaring met een baantje is heel mooi meegenomen. De zomer is een mooie periode om zaken in te halen als er nu een verplichte vakantie ingelast zou gaan worden.
Wat? Hoezo is studievertraging geen probleem? Half jaar extra op zn minst kost je zo meer dan 1000 euro alleen al aan collegegeld. Bovendien in de zomer kun je wel wat doen maar als docenten niet werken kom je alsnog niet echt verder. Ik vind dat je hier echt te lichtzinnig over doet.

• giantgiantus
Adlermann schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Je snapt natuurlijk ook wel dat die vakanties grotendeels een sigaar uit eigen doos zijn, omdat we meer werken (op papier) dan we ook betaald krijgen :)
Tuurlijk. Maar we hebben het nu over een noodmaatregel. Op mijn werk zijn ook al mijn internationale meetings gecanceld die ingehaald worden in het najaar (Corona volente). Nu dus rustiger en meer in Nederland en later in het jaar weer harder werken. Lijkt me nogal logisch dat we als samenleving beetje flexibel omgaan als er een calamiteit is.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 23:40
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:10:
[...]

Staat in het artikel zelf:

[...]

Oftewel ze was al ziek toen ze gingen testen.

(Ok, strikt gezien kan de koorts van iets anders zijn geweest dan corona, maar ook dat sluit het RIVM niet uit. Het RIVM stelt alleen dat het de eerste dagen na besmetting lastig te constateren is en daarom testen te voorbarig is in de eerste dagen na een potentiele besmetting.)
waar staat dan dat ze ziek is? Ze heeft 5 jaar borstkanker met uitzaaiingen en daarbij dus extra vocht in de buik

• Whuzz
  • Laatst online: 18:33

Whuzz

Dodgeball!

Adlermann schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Net als 80% van de rest van het land, die echter maar een kwart van de vakantiedagen heeft ;)

Anyways. Scholen sluiten kán prima. Alles kan. In Fukushima zijn ook alle scholen gesloten. Zo ook in de bosbrand gebieden in Australië ten tijde van de brand, enz enz.
De vraag is; wat kost het (in geld, tijd, moeite) en kost het om het niet te doen. Die vraag is heel moeilijk te beantwoorden en dus beantwoorden mensen hem vaak vanuit persoonlijke situatie.

Voor iemand met belangen bij de school (docent / medewerker) zijn de kosten vaak erg direct. Voor iemand die zijn werk moet neerleggen om de kinderen thuis op te vangen ook. Voor mensen die die belangen niet hebben zijn de kosten minder of indirecter, terwijl de baten (mogelijk minder verspreiding van het virus) voor iedereen hetzelfde zijn. Daar krijg je verschillen in mening van ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• giantgiantus
Verona27 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Wat? Hoezo is studievertraging geen probleem? Half jaar extra op zn minst kost je zo meer dan 1000 euro alleen al aan collegegeld. Bovendien in de zomer kun je wel wat doen maar als docenten niet werken kom je alsnog niet echt verder. Ik vind dat je hier echt te lichtzinnig over doet.
Ten eerste kan ik me prima voorstellen dat de overheid die kosten niet rekent als universiteiten een tijd dicht moeten ivm een noodsituatie. Ten tweede kost dit virus iedereen heel erg veel geld. De economie krijgt een klap, mensen zullen ontslagen worden etc. Dan lijkt me 1000€ studiegeld inderdaad iets waar we niet al te moeilijk over moeten doen.

Verwijderd

bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:16:
[...]

waar staat dan dat ze ziek is? Ze heeft 5 jaar borstkanker met uitzaaiingen en daarbij dus extra vocht in de buik
Staat letterlijk in de eerste van de twee paragrafen die ik quote dat ze koorts kreeg na de behandeling.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 23:18
@TheBorg
Mooi visueel gemaakt hoe de verspreiding verloopt. Dit plaatje maakt meer duidelijk dan allerlei verhalen. _/-\o_

• bvbal79
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Staat letterlijk in de eerste van de twee paragrafen die ik quote dat ze koorts kreeg na de behandeling.
Ja, en dat kan geen effect zijn van de behandeling zelf (dat kan namelijk, zelf medisch)? Jij leest wat je wilt lezen

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Valt me nog een soort mee... 8)7
Ja alleen het bericht gisteren kwam pas aan het einde van de dag, nu veel eerder.

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 20:06
Ik lees meerdere pagina´s over de "kosten" van bepaalde ingrepen, bijvoorbeeld het sluiten van scholen. Wat bedoelen we hiermee, zijn deze louter geldelijk van aard? Denken we dat (tevens) is hoe de overheid haar besluiten neemt vwb bepaalde maatregelen? Ik wil niet luguber doen (maar doe het toch) en het is zéker niet hoe ik zou willen dat het gaat, maar als geld de drijfveer is, is het zaak zo veel mogelijk senioren de besmetten aangezien dit de staat en in veel gevallen de maatschappij een netto winst oplevert

[ Voor 6% gewijzigd door BoB_HenK op 06-03-2020 14:24 . Reden: Zinnen maken, is moeilijk ]

• Verwijderd1
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Je zou het gaan merken in de longontstekingsgevallen en die zien we vooralsnog niet. De kans dat we in Nederland grote aantallen besmette mensen missen is heel klein.
Als je daadwerkelijk een longontsteking ontwikkelt. In veel gevallen zouden de symptomen ook mild zijn en dan gaan we hier ook niet naar de huisarts. De vraag is dus hoeveel ruimte er zit tussen zware gevallen en asymptomatische gevallen en in hoeverre die tussenliggende gevallen relevant zijn voor de verspreiding.
Als jouw hypothese stand houdt kan je de lijkwagens klaarzetten en dat zie je gewoon niet. En nee je valt niet opeens om, daar zit echt wel een buildup in waarin je echt wel naar het ziekenhuis gaat.
Ik heb geen hypothese. Ik geef aan dat wij niet zo verschillend zijn dat de situatie van Seattle hier niet plaats kan vinden. En nee, dan kan je de lijkwagens niet klaarzetten want die waren in dat geval pas nodig toen het virus bij het bejaardenhuis aankwam.

• bvbal79
DeArmeStudent schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:21:
@TheBorg
Mooi visueel gemaakt hoe de verspreiding verloopt. Dit plaatje maakt meer duidelijk dan allerlei verhalen. _/-\o_
Ja hieruit kun je concluderen

carnaval verschuift zich naar iets boven de rivieren
In het noorden gaan ze niet op vakantie naar Italie

:)

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
Whuzz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:16:
[...]
Voor iemand met belangen bij de school (docent / medewerker) zijn de kosten vaak erg direct. Voor iemand die zijn werk moet neerleggen om de kinderen thuis op te vangen ook. Voor mensen die die belangen niet hebben zijn de kosten minder of indirecter, terwijl de baten (mogelijk minder verspreiding van het virus) voor iedereen hetzelfde zijn. Daar krijg je verschillen in mening van ;)
Die kosten kun je natuurlijk ook delen door als overheid financiële dekking te bieden. Hetzelfde is natuurlijk al het verhaal van verplicht of preventief in quarantaine moeten. Ben je dan ziek of met verlof?

Je ziet het nu toch ook met vakanties, de ene aanbieder/vervoerder is heel coulant de ander zegt dag geld. Mensen gaan toch als ze horen dat ze 1000-1500-2000 euro kwijt zijn omdat zij net niet naar een risico gebied gaan maar het virus mogelijk wel op lopen of die vakantie.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:34
Mooi, hou dit maar bij elke dag. Mooi overzicht zo!

Verwijderd

bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:21:
[...]

Ja, en dat kan geen effect zijn van de behandeling zelf (dat kan namelijk, zelf medisch)? Jij leest wat je wilt lezen
Ik snap je aanvallende toon niet zo goed opeens. Ik stel nog in het bericht dat je nota bene zelf quote dat ze van iets anders ziek kan zijn dan van corona. En dat ook dat scenario niet uitgesloten is door het RIVM. En dat testen kan als iemand nog niet ziek is van corona. En toch moet je even sneren over het feit of ik al dan niet medisch geschoold ben om er in te wrijven dat ik een uitspraak doe waarvan ik zelf al gezegd heb dat er alternatieve verklaringen zijn. 8)7

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
frustrerend dat ze "Aantal" niet netjes uitgelijnd hebben op beide dagen

• TIGER1125
BoB_HenK schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:22:
Ik lees meerdere pagina´s over de "kosten" van bepaalde ingrepen, bijvoorbeeld het sluiten van scholen. Wat bedoelen we hiermee, zijn deze louter geldelijk van aard? Denken we dat (tevens) is hoe de overheid haar besluiten neemt vwb bepaalde maatregelen? Ik wil niet luguber doen (maar doe het toch) en het is zéker niet hoe ik zou willen dat het gaat, maar als geld de drijfveer is, is het zaak zo veel mogelijk senioren de besmetten aangezien deze de staat en in veel gevallen de maatschappij een netto winst oplevert
Ik denk dat dat zeer zeker mee speelt waarom de tot nu toe genomen maatregelen vanuit de overheid redelijk beperkt/mild zijn ten opzichte van omringende landen.

Er zijn naar mijn weten alleen organisaties (school/kinderdagverblijf/bedrijf) die zelf de keuze tot tijdelijke sluiting van de vestiging of tijdelijk opschorten bedrijfsvoering hebben genomen? (m.u.v. ziekenhuizen)

Hoe raar/luguber het ook klinkt is en blijft het, denk ik, uiteindelijk is het een simpele rekensom van kosten/baten.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 14:27 ]

• The-Priest-NL
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Die koorts kan ook een reactie zijn op de behandeling, en daarnaast geen hoesten, niezen of last van de luchtwegen (de symptomen van het RIVM voor bepalen of getest moet worden)

Daarnaast kreeg ze de symptomen dus na de behandeling en is ze meteen getest en positief bevonden.

En dat is weer raar omdat je zonder symptomen eigenlijk niet goed getest kan worden volgens RIVM.

Dus het volgende geldt voor haar:
  • Geen klachten bij binnenkomst gerelateerd aan Corona.
  • Geen klachten qua hoesten, niezen, luchtwegen of koorts.
  • Na behandeling koorts en wordt meteen getest.
  • Na 1,5 uur blijkt ze positief te zijn en corona te hebben.
Dit lijkt niet in overeenstemming te zijn met de berichtgeving van het RIVM, of het NOS artikel bevat niet alle relevante informatie.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Het noorden had een week eerder vakantie dan het zuiden ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 13:34
[...]

Boven Amsterdam ga je met een longontsteking niet naar de dokter maar naar je werk. In het zuiden wonen watjes.

En zo nog meer onzinnige ‘conclusies’ :+

Zolang je niet meer weet dan we nu weten kun je beter stoppen met conclusies trekken. We hebben geen idee want er is geen onderzoek naar gedaan en te weinig feitelijke gegevens :) sorry, onduidelijkheid blijft.

Ik bedoel, ik woon bovenin noord holland en ben al weken omringd met carnavals gangers (in Brabant, wat een uurtje rijden is) én mensen die in de noord periode in N-italie waren. Zijn die allemaal immuun ofzo? Enzovoorts.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

The-Priest-NL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:26:
[...]

En dat is weer raar omdat je zonder symptomen eigenlijk niet goed getest kan worden volgens RIVM.

Dit lijkt niet in overeenstemming te zijn met de berichtgeving van het RIVM, of het NOS artikel bevat niet alle relevante informatie.
Het RIVM stelt dit niet. Het RIVM stelt dat de eerste dagen na een besmetting niet goed getest kan worden. Met een incubatieperiode van twee weken is er dus een periode tussen "enkele dagen" en symptomen dat wel te testen is en er geen symptomen zijn.

• TIGER1125
The-Priest-NL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:26:
[...]

Die koorts kan ook een reactie zijn op de behandeling, en daarnaast geen hoesten, niezen of last van de luchtwegen (de symptomen van het RIVM voor bepalen of getest moet worden)

Daarnaast kreeg ze de symptomen dus na de behandeling en is ze meteen getest en positief bevonden.

Echter is dat wel wat diverse onbevestigde bronnen (in China?) hebben geroepen over de mogelijke verspreiding en besmettelijkheid. Voordat de symptomen zichtbaar worden kan iemand besmettelijk zijn.

Iets wat de CDC in de VS suggereert, maar volgens mij ondertussen nog niet ontkracht heeft?

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:27:

Ik bedoel, ik woon bovenin noord holland en ben al weken omringd met carnavals gangers (in Brabant, wat een uurtje rijden is) én mensen die in de noord periode in N-italie waren. Zijn die allemaal immuun ofzo?
Misschien werkt alcohol dan tóch goed tegen het virus! Zo'n 5% - 12% alcohol lijkt al voldoende :P

Verwijderd

TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Echter is dat wel wat diverse onbevestigde bronnen hebben geroepen over de mogelijke verspreiding en besmettelijkheid. Voordat de symptomen zichtbaar worden kan iemand besmettelijk zijn.

Iets wat de CDC in de VS suggereert, maar volgens mij ondertussen nog niet ontkracht heeft?
Besmettelijkheid heeft niks te maken met testbaarheid waar zijn post over gaat.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11
[...]

Hopelijk niet, maar wie weet gaat het noorden straks bijhalen met het gedoe rond Vindicat.

Maar het valt wel op dat het noorden vrijwel tot niet geraakt is nog op de kaart.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Family Guy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:42:
2 weken geleden begon carnaval, ben benieuwd of we hier de komende dagen nog iets van gaan merken in het aantal besmettingen (in het zuiden).
Waarschijnlijk niet, want bij de veruit de meeste mensen komen de klachten een stuk eerder als 14 dagen. Het is niet zo dat je 14 dagen moet wachten voor je ziek wordt, maar dat de kans dat je na 14 dagen ziek wordt erg klein is. Dus nu nog niet ziek, worden ze het waarschijnlijk ook niet morgen of overmorgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• giantgiantus
Cyberpope schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Waarschijnlijk niet, want bij de veruit de meeste mensen komen de klachten een stuk eerder als 14 dagen. Het is niet zo dat je 14 dagen moet wachten voor je ziek wordt, maar dat de kans dat je na 14 dagen ziek wordt erg klein is. Dus nu nog niet ziek, worden ze het waarschijnlijk ook niet morgen of overmorgen.
Klopt. Het is een normaal verdeling. Volgens mij is het gemiddeld 5 tot 7 dagen. Kan daar echter geen bron voor vinden.

• Joster
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Het RIVM stelt dit niet. Het RIVM stelt dat de eerste dagen na een besmetting niet goed getest kan worden. Met een incubatieperiode van twee weken is er dus een periode tussen "enkele dagen" en symptomen dat wel te testen is en er geen symptomen zijn.
Het RIVM stelt letterlijk het volgende:

Kan ik me aanmelden voor een test/laten testen?

Het heeft alleen zin om je te laten testen als je gezondheidsklachten hebt.

Dus het RIVM stelt dat wel degelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Joster op 06-03-2020 14:34 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:29:
Met een incubatieperiode van twee weken is er dus een periode tussen "enkele dagen" en symptomen dat wel te testen is en er geen symptomen zijn.
De incubatietijd is geen twee weken. De incubatietijd varieert per patiënt met een incubatieperiode tussen de twee en veertien dagen (met uitschieters). Zie het lijstje van bronnen hier. Een quote van worldometers:
A Chinese study published in the New England Journal of Medicine on Jan. 30, has found the incubation period to be 5.2 days on average, but it varies greatly among patients. The Chinese team conducting the study said their findings support a 14-day medical observation period for people exposed to the pathogen.

https://www.worldometers....navirus-incubation-period

• TIGER1125
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Besmettelijkheid heeft niks te maken met testbaarheid waar zijn post over gaat.
Dat snap ik en dat zeg ik ook niet direct.

Maar wel over het feit dat er nu dus wel aangetoond kan worden zonder symptomen, de tweede stap is dan een mogelijke besmettelijkheid. Als je dan toch een keer moet hoesten/niesen/keel schrapen en noem het maar op, kan er dus wél een bron van besmetting ontstaan zonder dat je daadwerkelijk echt aan casusdefinitie van het hele plaatje symptomen voldoet.

Het is niet om paniek te zaaien/iets te bevestigen wat je niet kan bevestigen op deze manier, maar ik neem nu alleen maar waar dat de mogelijk dus toch bestaat en er misschien toch een kern van waarheid zit in de waarnemingen in China. Die klinisch (nog) niet onderbouwd kunnen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 14:36 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:22
https://www.telegraaf.nl/...e-coronadode-in-nederland

"Er liggen nog twee mensen met het corona-virus in ziekenhuizen die ernstig ziek zijn en veel klachten hebben. Zij worden in isolatie verpleegd."

Laten we hopen dat het aantal IC opnames gering blijft.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

Joster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Het RIVM stelt letterlijk het volgende:

[...]

Dus het RIVM stelt dat wel degelijk.
Nee het RIVM stelt "dat het geen zin heeft" en stelt daarnaast niet waarom dat geen zin heeft. Waarschijnlijk (dit is mijn aanname) omdat ze er van uit gaan dat je dan toch niemand kan aansteken en testen dan voorbarig is, omdat je immers ook gewoon niet besmet kunt zijn.

De vraag er onder stelt weldegelijk dat het mogelijk is, ookal is het lastiger:
Heeft het zin om je preventief te laten testen?
Nee, want dat geeft geen zekerheid. Mocht je besmet zijn met het virus, dan is er de eerste dagen nog onvoldoende virus in het lichaam. De test toont dan nog niet aan dat je besmet bent met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarom testen we pas op aanwezigheid van het virus als mensen klachten hebben en uit een risicogebied komen.
Het stelt niet dat het onmogelijk is, het stelt dat het lastiger is in de eerste dagen.

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:33:
[...]

De incubatietijd is geen twee weken. De incubatietijd varieert per patiënt met een incubatieperiode tussen de twee en veertien dagen (met uitschieters). Zie het lijstje van bronnen hier. Een quote van worldometers:

[...]
Fair, ik had "max twee weken" moeten schrijven ipv twee weken. Punt blijft staan dat er een periodie is waar je geen klachten hebt en toch te testen bent.
TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Dat snap ik en dat zeg ik ook niet direct.

Maar wel over het feit dat er nu dus wel aangetoond kan worden zonder symptomen, de tweede stap is dan een mogelijke besmettelijkheid. Als je dan toch een keer moet hoesten/niesen/keel schrapen en noem het maar op, kan er dus wél een bron van besmetting ontstaan zonder dat je daadwerkelijk echt aan casusdefinitie van het hele plaatje symptomen voldoet.

Het is niet om paniek te zaaien/iets te bevestigen wat je niet kan bevestigen op deze manier, maar ik neem nu alleen maar waar dat de mogelijk dus toch bestaat en er misschien toch een kern van waarheid zit in de waarnemingen in China. Die klinisch (nog) niet onderbouwd kunnen worden.
Nee je bent juist wel aan het paniekzaaien. Er is nooit ontkent dat er getest kan worden zonder ziek te zijn. Jouw stap 1 is altijd al zo geweest. Stap 1 naar stap 2 is ook geen logisch gevolg. Het is niet zo omdat stap 1 bestaat stap 2 volgt.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:37:

Het stelt niet dat het onmogelijk is, het stelt dat het lastiger is in de eerste dagen.
Over sematische discussies gesproken.

Komt toch op hetzelfde neer? Het RIVM zegt; wacht tot je ziek bent (en dus besmettelijk), daarna gaan we testen.
En dat is misschien de meeste zinvolle manier. Misschien ook niet, ik weet het niet. Maar veel mensen zijn het er mee oneens.

• bvbal79
Holkers schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Het noorden had een week eerder vakantie dan het zuiden ;)
Nah, Amsterdam is het noorden wat betreft vakanties :)

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:33
"Het is geen oplossing als andere landen een exportverbod opleggen", zei [Minister Bruins van Medische Zorg] in Brussel tijdens een speciale vergadering over het virus.

Hij doelde op de exportverboden die Duitsland en Tsjechië hebben aangekondigd voor mondkapjes. Ze leiden bij het oplopen van het aantal besmettingsgevallen "tot grote problemen voor het Nederlandse gezondheidsstelsel", zei Bruins.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-43915346

En heeft de minister bedacht wat er in Tsjechië gebeurt als de verdeling van mondkapjes aan de markt wordt overgelaten?

(Als de EU nog niet eens mondkapjes kan verdelen, laat staan dat ze de migrantenverdeling ooit oplossen |:( )
Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.