En hoe hij er aan komt is nog onduidelijkOekiejoekie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:16:
[...]
De man woonde nog zelfstandig. Lag in het ziekenhuis voor urinewegproblemen...
https://www.rijnmond.nl/n...ingshuis-maar-zelfstandig
Hmm:TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:09:
[...]
Zit foutje in linkje.
https://www.rivm.nl/nieuw...euw-coronavirus-overleden
Edit:De besmettingsbron van deze patiënt is tot nu toe onbekend.
@bvbal79 boven mij zag hetzelfde
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 11:19 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Je vergeet gemakshalve mee te nemen dat als je een griepprik haalt de vorm van griep veel milder is. Dus je suggestie raakt kant nog wal.mystic schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:11:
[...]
Ja dat. Die man was waarschijnlijk met de gewone griep ook de sjaak geweest, hoe lullig en triest ook.
Pas bij veel dodelijke slachtoffers <65 jaar oud of misschien zelfs wel <50 is het tijd om eens in paniek te raken.
Laten we nu eens stoppen met het bagataliseren. Constant een andere griep erbij halen als vergelijking of verkeersslachtoffer, van de trap af vallen enz..
Tuurlijk, maar men moet het ook niet erger maken dan het is.TecTo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Laten we nu eens stoppen met het bagataliseren.
Deze man had ook een urineweginfectie en kan mogelijk daardoor een sepsis hebben gehad en zijn overleden. Of Corona de doodsoorzaak is staat nergens.TecTo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Je vergeet gemakshalve mee te nemen dat als je een griepprik haalt de vorm van griep veel milder is. Dus je suggestie raakt kant nog wal.
Laten we nu eens stoppen met het bagataliseren. Constant een andere griep erbij halen als vergelijking of verkeersslachtoffer, van de trap af vallen enz..
"laks" (nadruk op de " " )westlym schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:59:
Waarom een lakse houding van de Rivm? Wat hebben ze verkeerd gedaan?
Zou je jouw post willen onderbouwen aub?
[...]
Er is wel wat kritiek geweest op de afwachtende houding van het RIVM en de geringe hoeveelheid tests die in het begin werden gedaan, of het halstarrig vasthouden aan " als je niet in aanraking bent geweest met een besmet persoon voldoe je niet aan de criteria" (over de redenen hier voor hoeven we nu niet te discussieren).
Als je kijkt naar de mogelijke impact van het sluiten van allerlei scholen en bedrijven, de paniekerige reacties etc, dan kan je wellicht concluderen dat de RIVM dus niet zo laks is geweest en op een breder niveau naar de impact van hun handelen op de samenleving heeft gekeken.
Is de intentie van mijn oorspronkelijke post duidelijker zo?
Nee vooral blijven vergelijken met een "griepke"anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Tuurlijk, maar men moet het ook niet erger maken dan het is.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO is het sterftepercentage door COVID-19 3,5 procent, terwijl dat van de gewone griep minder dan 1 procent bedraagt. Als alle Amerikanen besmet zouden raken met het coronavirus komt dat neer op bijna 12 miljoen doden. De normale griep maakte dit jaar in de VS naar schatting zo'n 16.000 dodelijke slachtoffers.
bron AD
"Beautiful Clean Coal"
"Waarschijnlijk", wat een onzin....mystic schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:11:
Ja dat. Die man was waarschijnlijk met de gewone griep ook de sjaak geweest, hoe lullig en triest ook.
Pas bij veel dodelijke slachtoffers <65 of misschien zelfs wel <50 is het tijd om eens in paniek te raken.
En er komt ook een aanzienlijk deel niet-ouderen op de IC terecht. Feit blijft gewoon dat iedereen met/zonder een andere conditie, op jongeren na*, een kans loopt om serieus ziek te raken door dit virus, dus niet vergelijkbaar met de gewone griep waarbij alleen ouderen het risico lopen te overlijden omdat ze ziek/verzwakt waren.
En dan weer dat standaard gemiep over niet in paniek raken, geef jij het even door aan de Italianen dat ze nu in paniek mogen raken volgens jouw? Bedankt.
Verwijderd
Volgens de website van de RIVM die hierboven gelinkt is, is deze man juist wel overleden aan de gevolgen van de infectie. En ik denk dat het RIVM dat er heus niet zou neerzetten als het niet 100% zeker is.bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:22:
[...]
Deze man had ook een urineweginfectie en kan mogelijk daardoor een sepsis hebben gehad en zijn overleden. Of Corona de doodsoorzaak is staat nergens.
Oprecht nieuwsgierig maar zou het RIVM het dan als volgt formuleren?bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:22:
[...]
Deze man had ook een urineweginfectie en kan mogelijk daardoor een sepsis hebben gehad en zijn overleden. Of Corona de doodsoorzaak is staat nergens.
Tot nu toe doe het RIVM alles om paniek te voorkomen en dan is dit geen handige formulering. Verder ben ik het ermee eens dat direct paniek overbodig is.Dit is de eerste patiënt in Nederland die is overleden aan de gevolgen van een infectie met het nieuwe coronavirus.
Als de andere groep mensen eindelijk eens stopt met overdrijven, paniek zaaien en doordraven.TecTo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Laten we nu eens stoppen met het bagataliseren.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Een 86-jarige Nederlandse man is vandaag overleden aan de gevolgen van een besmetting met het nieuwe coronavirus, meldt het RIVM. Het gaat om de eerste virusdode in ons land.
"Beautiful Clean Coal"
Zo ook niet kleiner. We weten gewoon nog niet hoe het zich verder ontwikkelt.anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Tuurlijk, maar men moet het ook niet erger maken dan het is.
Waarom denk je dat het RIVM het vermeld? Ga er verder niet op in.bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:22:
[...]
Wel bijzonder snel gegaan bij deze man.. zondagavond urineweginfectieklachten, maandag luchtwegklachten > corona vastgesteld, vrijdag overleden.
Het beeld dat ik van eerdere berichten had is dat het ziekteverloop veel trager gaat.
Het beeld dat ik van eerdere berichten had is dat het ziekteverloop veel trager gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door oZy op 06-03-2020 11:36 . Reden: onnodige speculatie verwijderd ]
Ik vind het niets bijdragen aan de discussie om zonder enige basis te gaan speculeren, integendeel.
De realiteit is dat oudere mensen, ook als ze vitaal zijn(!), door ziekte heel hard achteruit kunnen gaan.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Bedankt voor jouw uitleg.
Ik vraag me ook af waarom er niet 1 lijn is binnen de EU.
Maar ik blijf vinden: zij zijn de experts en zij weten beter.
dr.lowtune schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:23:
[...]
"laks" (nadruk op de " " )
Er is wel wat kritiek geweest op de afwachtende houding van het RIVM en de geringe hoeveelheid tests die in het begin werden gedaan, of het halstarrig vasthouden aan " als je niet in aanraking bent geweest met een besmet persoon voldoe je niet aan de criteria" (over de redenen hier voor hoeven we nu niet te discussieren).
Als je kijkt naar de mogelijke impact van het sluiten van allerlei scholen en bedrijven, de paniekerige reacties etc, dan kan je wellicht concluderen dat de RIVM dus niet zo laks is geweest en op een breder niveau naar de impact van hun handelen op de samenleving heeft gekeken.
Is de intentie van mijn oorspronkelijke post duidelijker zo?
Ik zeg ook niet dat het niet niets is. Maar mensen moeten niet doen alsof het de Spaanse Griep of Ebola is.leekers schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Nee vooral blijven vergelijken met een "griepke"
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO is het sterftepercentage door COVID-19 3,5 procent, terwijl dat van de gewone griep minder dan 1 procent bedraagt.
Ja, het heeft een hogere mortaliteit dan de griep (ik vergelijk het nergens met de griep, overigens), maar het is ook niet alsof we er allemaal aan dood kunnen gaan. Sterker nog,
Even een kleine noot, die 3,4% is wereldwijd, en de gezondheidszorg is niet overal even goed.Als alle Amerikanen besmet zouden raken met het coronavirus komt dat neer op bijna 12 miljoen doden. De normale griep maakte dit jaar in de VS naar schatting zo'n 16.000 dodelijke slachtoffers.
De kans is aanwezig dat het in landen zoals de VS of west Europa ietsje lager is.
M.i. Is het grootste gevaar van deze ziekte niet of we er wel of niet aan dood kunnen gaan, maar de eventuele maatschappelijke ontwrichting en vooral de druk op de zorg.
[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 11:35 ]
Bovendien is de vergelijking krom, als iedereen Corona krijgt in de VS moet je dat ook vergelijken met dat iedereen griep zou krijgen in de VS
Ik twijfel niet zo zeer aan de capabelheid van de experts bij het RIVM, wel heb ik grote vraagtekens bij de grote verschillen in aanpak tussen verschillende landen. Daarmee beklijft mij een beetje het Louis van Gaal gevoel: Is het RIVM nu zo slim, of zijn de RIVM-equivalenten in andere landen nu zo dom?westlym schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:31:
Bedankt voor jouw uitleg.
[...]
[ Voor 1% gewijzigd door BoB_HenK op 06-03-2020 11:33 . Reden: Paar woorden vergeten ]
en als je Iran en Wuhan wegfiltert uit de sterftecijfers, dan is dat percentage van 3.4% opeens ook ontzettend veel lager.anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:31:
[...]
Ik zeg ook niet dat het niet niets is. Maar mensen moeten niet doen alsof het de Spaanse Griep of Ebola is.
Ja, het heeft een hogere mortaliteit dan de griep (ik vergelijk het nergens met de griep, overigens), maar het is ook niet alsof we er allemaal aan dood kunnen gaan.
[...]
Even een kleine noot, die 3,4% is wereldwijd, en de gezondheidszorg is niet overal even goed.
De kans is aanwezig dat het in landen zoals de VS of west Europa ietsje lager is.
Tweede noot: de H1N1 uitbraak in 2009 ging men in eerste instantie ook uit van 10%. Dat bleek uiteindelijk minder dan 1% te zijn. Dat is niet om iets te bagatelliseren, maar het geeft aan dat dit soort cijfers in deze fase lastig zijn.anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:31:
[...]
[...]
Even een kleine noot, die 3,4% is wereldwijd, en de gezondheidszorg is niet overal even goed.
CCDC, cijfers van 5 maart
[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 06-03-2020 11:37 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ja maar als je dan bijvoorbeeld naar Italie kijkt dan ligt het weer hoger dan 3.4% dus tja, ik weet niet wat je probeert duidelijk te maken...rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:33:
[...]
en als je Iran en Wuhan wegfiltert uit de sterftecijfers, dan is dat percentage van 3.4% opeens ook ontzettend veel lager.
"May our framerates be high and our temperatures low."
je hebt gelijk, excuus.KleineJoop schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:30:
[...]
Ik vind het niets bijdragen aan de discussie om zonder enige basis te gaan speculeren, integendeel.
Hoop dat je snapt dat mijn vraag zicht richt op het ziekteverloop niet over dit enkele geval.
In Italië 148 van de 3858 dus reken maar uit 😉rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:33:
[...]
en als je Iran en Wuhan wegfiltert uit de sterftecijfers, dan is dat percentage van 3.4% opeens ook ontzettend veel lager.
Wat hij probeert te zeggen is: dat gezien de huidige loop van de ziekte de cijfers nog niet duidelijk zijn. Voor wat betreft de griep is al tientallen jaren sprake van cijfers waaruit je iets kunt opmaken.Deem schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:35:
[...]
Ja maar als je dan bijvoorbeeld naar Italië kijkt dan ligt het weer hoger dan 3.4% dus tja, ik weet niet wat je probeert duidelijk te maken...
Dat kun je nu gewoon niet op basis van de beschikbare informatie. Je kunt alleen waarnemen wat je nu ziet. Dat is due het percentage van ruim 3 procent. Overlijdenspercentage in Nederland is op basis van de cijfers 0,82% dat kun je dus niet vergelijken gezien de duur van de uitbraak.
Mogelijk is het máár een griepje, alleen kun je dat nu dus niet stellen en zit je gemiddeld gewoon op een aanzienlijk hoger overlijdensrisico ten opzichte van de griep.
[ Voor 10% gewijzigd door janvanduschoten op 06-03-2020 11:41 . Reden: kut > kunt ]
Probleem is ook dat je wél weet hoeveel mensen overlijden aan het virus, maar niet weet hoeveel mensen de ziekte hebben (met misschien wel minimale symptomen).
Het sterftecijfer hangt natuurlijk samen met welvaartsniveau, capaciteit en staat van de zorg, etc. Daarom is het cijfer van Italië zo zorgwekkend gezien dat nog het meest lijkt op de zorg zoals die in Nederland geregeld is...TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:39:
[...]
Wat hij probeert te zeggen is: dat gezien de huidige loop van de ziekte de cijfers nog niet duidelijk zijn. Voor wat betreft de griep is al tientallen jaren sprake van cijfers waaruit je iets kunt opmaken.
Dat kun je nu gewoon niet op basis van de beschikbare informatie. Je kut alleen waarnemen wat je nu ziet. Dat is due het percentage van ruim 3 procent. Overlijdenspercentage in nederland is op basis van de cijfers 0,82% dat kun je dus niet vergelijken gezien de duur van de uitbraak.
Dat durf ik even niet te zeggen, ik verwacht dat Italië qua niveau waarschijnlijk beter zou moeten scoren t.o.v. minder welvarende landen. Echter kan het aantal waargenomen besmettingen ook mee spelen. Het kan dus best zijn dat zij nu zo hoog scoren op basis van het aantal testen en daarmee sterfgevallen beter kunnen linken aan Corona. Ook de onderliggende gesteldheid van de slachtoffers kunnen we niet inschatten op basis van de cijfers.Deem schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:42:
[...]
Het sterftecijfer hangt natuurlijk samen met welvaartsniveau, capaciteit en staat van de zorg, etc. Daarom is het cijfer van Italië zo zorgwekkend gezien dat nog het meest lijkt op de zorg zoals die in Nederland geregeld is...
Neemt niet weg dat het een opvallend hoog percentage is ten opzichte van de rest van Europa. Het beperkte aantal sterfgevallen in de rest van Europa (de duur van de besmetting/en het ziekte verloop) geven natuurlijk ook een vertekend beeld. Misschien (hopelijk niet) zien we deze lijn de komende weken nog over heel Europa ontstaan.
Waarbij we dus geen zicht hebben op onderliggende ziekte beelden waardoor er weer flinke afwijkingen kunnen ontstaan.
[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 11:49 ]
Statistieken doden in Italië van gisteren op basis van 105 van de 148 gevallen:
14.1% > 90 jaar
42.2% tussen 80 en 89 jaar
32.4% tussen 70 en 79 jaar
8.4% tussen 60 en 69 jaar
2.8% tussen 50 en 59 jaar
74.6% van de overledenen had een hoge bloeddruk
70.4% had ischemische hartklachten
33.8% had diabetes
15.5% had geen of maar één andere aandoening
Bron
14.1% > 90 jaar
33.8% had diabetes
Bron
[ Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 06-03-2020 11:51 ]
Die rekensom klopt dan niet...Laat staan dat je bij het ene cijfer (12 miljoen doden) er van uitgaat dat iedere Amerikaan besmet raakt. Waarom dan niet bij de normale griep hetzelfde uitgangspunt nemen (alle Amerikanen besmet)? Nu zet je 12 miljoen doden tegenover 16.000...En daarmee dramatiseer je het wel heel erg.leekers schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Nee vooral blijven vergelijken met een "griepke"
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO is het sterftepercentage door COVID-19 3,5 procent, terwijl dat van de gewone griep minder dan 1 procent bedraagt. Als alle Amerikanen besmet zouden raken met het coronavirus komt dat neer op bijna 12 miljoen doden. De normale griep maakte dit jaar in de VS naar schatting zo'n 16.000 dodelijke slachtoffers.
bron AD
Overigens is het verschil in mortaliteit niet extreem groot. Het is ernstiger dan normale griep, maar geen Ebola (50% sterfte).
Het probleem is dat onze zorg (en ook die in Italië) zo kosten efficient is ingericht dat er nauwelijks flexibiliteit in het zorgsysteem zit om op te kunnen schalen...TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Dat durf ik even niet te zeggen, ik verwacht dat Italië qua niveau waarschijnlijk beter zou moeten scoren t.o.v. minder welvarende landen. Echter kan het aantal waargenomen besmettingen ook mee spelen. Het kan dus best zijn dat zij nu zo hoog scoren op basis van het aantal testen en daarmee sterfgevallen beter kunnen linken aan Corona. Ook de onderliggende gesteldheid van de slachtoffers kunnen we niet inschatten op basis van de cijfers.
Neemt niet weg dat het een opvallend hoog percentage is ten opzichte van de rest van Europa. Het beperkte aantal sterfgevallen in de rest van Europa (de duur van de besmetting/en het ziekte verloop) geven natuurlijk ook een vertekend beeld. Misschien (hopelijk niet) zien we deze lijn de komende weken nog over heel Europa ontstaan.
Waarbij we dus geen zicht hebben op onderliggende ziekte beelden waardoor er weer flinke afwijkingen kunnen ontstaan.
Ik ben wel benieuwd hoe het met het mortaliteit cijfer gaat als meer mensen besmet raken in Nederland (of Europa in het algemeen). In China hebben ze een aantal ziekenhuizen uit de grond gestampt om mensen met Corona te behandelen, dit zie ik in Europa niet zo snel gebeuren. Daarnaast bestaat al een tekort aan zorgpersoneel.Edgarz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:50:
[...]
Die rekensom klopt dan niet...Laat staan dat je bij het ene cijfer (12 miljoen doden) er van uitgaat dat iedere Amerikaan besmet raakt. Waarom dan niet bij de normale griep hetzelfde uitgangspunt nemen (alle Amerikanen besmet)? Nu zet je 12 miljoen doden tegenover 16.000...En daarmee dramatiseer je het wel heel erg.
Overigens is het verschil is mortaliteit niet extreem groot. Het is ernstiger dan normale groep, maar geen Ebola (50% sterfte).
Maakt de kans dat je aan een virus of infectie doodgaat gewoon groter. Dus ook aan deze.DennusB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:58:
[...]
Maar een wat lagere weerstand maakt nog steeds niet dat je dood gaat aan dit virus toch?
Bij een gewone griep helpt vaccinatie de sterfte en verspreiding tegen te gaan. Dat hebben we nu niet. En in de VS is een grote groep armen die een slechte gezondheid hebben en een flinke 'infectiemotor' kunnen vormen. En die opioïdenverslaving 'epidemie' zal de weerstand bij velen ook niet bevorderd hebben.Edgarz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:50:
[...]
Die rekensom klopt dan niet...Laat staan dat je bij het ene cijfer (12 miljoen doden) er van uitgaat dat iedere Amerikaan besmet raakt. Waarom dan niet bij de normale griep hetzelfde uitgangspunt nemen (alle Amerikanen besmet)? Nu zet je 12 miljoen doden tegenover 16.000...En daarmee dramatiseer je het wel heel erg.
Overigens is het verschil is mortaliteit niet extreem groot. Het is ernstiger dan normale groep, maar geen Ebola (50% sterfte).
Zijn die kwalen voor aanvang van Covid? Daar lijkt het op. Ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de percentages van mensen die geen corona hebben opgelopen.TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:49:
Statistieken doden in Italië van gisteren op basis van 105 van de 148 gevallen:
14.1% > 90 jaar
33.8% had diabetes
Bron
Eens!Edgarz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:50:
[...]
Overigens is het verschil is mortaliteit niet extreem groot. Het is ernstiger dan normale griep, maar geen Ebola (50% sterfte).
Ik zette het hier gisteren al neer maar ik werd gelijk neergeknald. Hoeveel % van de bevolking is daadwerkelijk besmet. Op basis van de Hubei gegevens is dat omgerekend 0,1%. Dit is natuurlijk te laag dat weet ik, maar is denk ik niet opeens 50%. en daar weer van sterft 3,5%
12M is dus volledig onzinnig. Zelfs de spaanse griep had niet zoveel doden....
Daar komt nog eens bij dat de financiële drempel om in de US naar een hospitaal te stappen behoorlijk groot is. Daar kennen ze geen sociaal vangnet zoals in NL dat iedereen een zorgverzekering heeft. Daar moeten mensen in veel gevallen grote sommen geld betalen voor behandelingen.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:55:
[...]
Bij een gewone griep helpt vaccinatie de sterfte en verspreiding tegen te gaan. Dat hebben we nu niet. En in de VS is een grote groep armen die een slechte gezondheid hebben en een flinke 'infectiemotor' kunnen vormen. En die opioïdenverslaving 'epidemie' zal de weerstand bij velen ook niet bevorderd hebben.
Toename van gevallen zou, statistisch gezien, geen effect moeten hebben. Maar dat gezegd hebbende... Het kan dalen en stijgen, hangt er maar van af welke groepen getroffen worden, wat het algemene welvaartsniveau is... Het zou best kunnen dat 70% van de bevolking het virus tot zich krijgt maar geen (of verwaarloosbare) klachten ontwikkelt.xh3adshotx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe het met het mortaliteit cijfer gaat als meer mensen besmet raken in Nederland (of Europa in het algemeen). In China hebben ze een aantal ziekenhuizen uit de grond gestampt om mensen met Corona te behandelen, dit zie ik in Europa niet zo snel gebeuren. Daarnaast bestaat al een tekort aan zorgpersoneel.
Denk lagerMikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
[...]
Zijn die kwalen voor aanvang van Covid? Daar lijkt het op. Ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de percentages van mensen die geen corona hebben opgelopen.
De kans bestaat (en sommige virologen gaan daara l vanuit) dat 60% van de bevolking corona gaat krijgenbvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
[...]
Eens!
Ik zette het hier gisteren al neer maar ik werd gelijk neergeknald. Hoeveel % van de bevolking is daadwerkelijk besmet. Op basis van de Hubei gegevens is dat omgerekend 0,1%. Dit is natuurlijk te laag dat weet ik, maar is denk ik net opeens 50%. en daar weer van sterft 3,5%
In Nederland hebben nog wel een paar ziekenhuizen leeg staan, dus de ruimte hebben we. Geen idee of bedden/apparatuur daar nog aanwezig zijn.xh3adshotx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe het met het mortaliteit cijfer gaat als meer mensen besmet raken in Nederland (of Europa in het algemeen). In China hebben ze een aantal ziekenhuizen uit de grond gestampt om mensen met Corona te behandelen, dit zie ik in Europa niet zo snel gebeuren. Daarnaast bestaat al een tekort aan zorgpersoneel.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Hierbij dan je rebound 👍🏻bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
[...]
Eens!
Ik zette het hier gisteren al neer maar ik werd gelijk neergeknald. Hoeveel % van de bevolking is daadwerkelijk besmet. Op basis van de Hubei gegevens is dat omgerekend 0,1%. Dit is natuurlijk te laag dat weet ik, maar is denk ik net opeens 50%. en daar weer van sterft 3,5%
Nouja, in de getroffen leeftijdscategorieen zou me dat nieteens verbazen. Weet niet hoe gezond ouderen in Italië normaal gesproken zijn...?bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
[...]
Denk lagerof denk je dat 70% van de bevolking met ischemische klachten rond loopt
Tuurlijk...die kans is denk ik erg groot, 60% van de bevolking heeft ook influenza gehad. De vraag is alleen in welke vaart dit zal gaanAdlermann schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:00:
[...]
De kans bestaat (en sommige virologen gaan daara l vanuit) dat 60% van de bevolking corona gaat krijgen
Zoals al heel vaak gemeld in dit topic is het sterftecijfer niet de 'crisis' maar de hoeveelheid gevallen die in het ziekenhuis beland en het maatschappelijke aspect waar onze maatschappij er niet op is ingericht. Dit met allemaal financiële en maatschappelijke gevolgen.bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
[...]
Eens!
Update in België;
01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
https://www.hln.be/nieuws...noten-nu-besmet~a08262e8/
01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
https://www.hln.be/nieuws...noten-nu-besmet~a08262e8/
We hebben de beste voorzieningen en middelen van de hele wereld hier staan, maar aan personeel al jaren een structureel tekort...Standeman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:00:
[...]
In Nederland hebben nog wel een paar ziekenhuizen leeg staan, dus de ruimte hebben we. Geen idee of bedden/apparatuur daar nog aanwezig zijn.
Oftewel vrijwel zeker buiten het ziekenhuis corona opgelopen. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak de beste man mensen over de vloer kreeg, maar eerste gedachte lijkt mij dat hij het van een thuiszorgmedewerker oid gekregen heeft. Als het van familie zou zijn, dan verwacht je dat het bij contactonderzoek snel boven komt.oZy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:28:
Wel bijzonder snel gegaan bij deze man.. zondagavond urineweginfectieklachten, maandag luchtwegklachten > corona vastgesteld, vrijdag overleden.
Ik snap dat toename van de gevallen op zich geen statisch effect moeten hebben, echter is het wel zo dat wanneer de ziekenhuizen "vol" zijn zoals in China gebeurde de kwaliteit van de zorg achteruit gaat. Wanneer mensen geen ondersteuning kunnen krijgen op bijvoorbeeld de ICU kan het mortaliteitscijfer wel toenemen ondanks dat het virus niet dodelijk(er) is.Edgarz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
[...]
Toename van gevallen zou, statistisch gezien, geen effect moeten hebben. Maar dat gezegd hebbende... Het kan dalen en stijgen, hangt er maar van af welke groepen getroffen worden, wat het algemene welvaartsniveau is... Het zou best kunnen dat 70% van de bevolking het virus tot zich krijgt maar geen (of verwaarloosbare) klachten ontwikkelt.
Klopt, alleen volgens mij is de apparatuur geveild en een deel van de panden ondertussen niet meer in staat om zonder meer gebruikt te worden voor isolatie behandelingen. Daarnaast missen we waarschijnlijk het zorgpersoneel aangezien huidige ziekenhuizen al een te kort hebben. Natuurlijk hebben we nog wel het rode kruis dat misschien ingezet zou kunnen worden, weet alleen niet of die getrained zijn om een ziekenhuis te runnen i.c.m. het isolatieprotocol.Standeman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:00:
[...]
In Nederland hebben nog wel een paar ziekenhuizen leeg staan, dus de ruimte hebben we. Geen idee of bedden/apparatuur daar nog aanwezig zijn.
Gaat hard daar, gaan we vandaag in Nederland over de 200 heen?Waarez schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:02:
Update in België
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit recente artikel van de New York Times gaat ook in op de 'mortality rate':
Wat betreft het hogere aantal doden in Italië, dat relateren ze aan het hoge aantal ouderen daar:
Dus globaal gezien 3,4%, maar dit gaat sowieso dalen. Men verwacht uit te komen op een percentage tussen de 1 en 2, waarbij het zelfs mogelijk is dat het onder de 1% komt.“Globally, about 3.4 percent of reported Covid-19 cases have died,” Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, the W.H.O.’s director general, said on Tuesday at a news conference in Geneva.
But the figure came loaded with caveats. Experts, including those at the W.H.O., say that when more is known about the epidemic, the death rate will be considerably lower.
The death rate Dr. Tedros cited does not include mild cases that were not detected because people did not seek medical attention. And it primarily reflects the experience in Wuhan, the Chinese city where the epidemic began — and where the numbers soared before China’s medical systems had gathered the knowledge and marshaled the resources to fight it.
Earlier estimates of the mortality rate in China had been closer to 2 percent.
Dr. Bruce Aylward, who is leading the W.H.O.’s coronavirus efforts, said he expects that ultimately, it will turn out to be between 1 and 2 percent. And it could be below 1 percent, according Dr. Anthony S. Fauci and Dr. H. Clifford Lane, of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, and Dr. Robert R. Redfield, director of the C.D.C.
The extent and mortality of the epidemic will not be known with great accuracy until a reliable test is developed for the antibodies present in people who have been infected, and that test is administered to large numbers of people.
Wat betreft het hogere aantal doden in Italië, dat relateren ze aan het hoge aantal ouderen daar:
Edit: Met link: https://www.nytimes.com/2...rld/coronavirus-news.htmlThe number of deaths in Italy that the government has attributed to the coronavirus jumped from 79 on Tuesday to 107 on Wednesday — more than in any country but China, where the epidemic began. Italy’s people are the oldest in Europe — 23 percent of the population is 65 or over — and most of the victims have been elderly.
Ik verwacht dat als het helemaal los gaat in de US dat cijfer nog wel eens hoger kan liggen omdat de drempel om professionele zorg in te schakelen daar enorm hoog ligt en mensen zich pas gaan melden als ze echt niets anders meer kunnen dan hulp zoeken.Baseman77 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Dus globaal gezien 3,4%, maar dit gaat sowieso dalen. Men verwacht uit te komen op een percentage tussen de 1 en 2, waarbij het zelfs mogelijk is dat het onder de 1% komt.
[...]
Denk hier niet (gok), maar een verdubbeling tov gisteren zou niet vreemd zijn, dus kan wel die richting op gaan.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Gaat hard daar, gaan we vandaag in Nederland over de 200 heen?
In Iran 1234 meer besmettingen ontdekt in één dag.
Iran’s health ministry: total #coronavirus cases in #Iran 4747, deaths 124, recovered cases 913. During the last 24 hours 1234 new cases were recorded and 17 died.
— Ali Hashem علي هاشم (@alihashem_tv) 6 maart 2020
Het probleem zit hem in het verloren jaar. Wat ga je doen als je een maand of langer dicht moet?dr.lowtune schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:42:
[...]
Alle scholen en kinderopvang dicht zou inderdaad een flinke impact kunnen hebben. Aan de andere kant, als veel bedrijven ook dicht zijn of minder produceren is het verlies natuurlijk minder groot.
Basis/middelbaar onderwijs?
- Stof inhalen in volgend leerjaar?
- Cijferlijst AS-IS gebruiken voor overgang? (dat wordt een rel... poehhhh)
- Groep 8, toelating tot middelbaar onderwijs... hoe ga je dat doen?
Hoger onderwijs:
- Onderwijsblok is in volle gang, alles een maand opschuiven? Hoeveel arbitrage zaken van gedupeerde studenten kan je verwachten?
- Mensen die hierdoor vertraging oplopen, hoe gaan die het studiejaar bekostigen? Studiefinanciering verlegen? Zo ja, hoe lang? De gemiste tijd of een heel blok? ALs het blok pas een jaar later wordt aangeboden kijken we naar een jaar studievertraging....
- Blok overnieuw doen, wanneer? De onderwijskalender is niet zo flexibel.
Onderwijs is nou net niet iets dat je wel even op een ander moment kan doen, een kind zit gewoon in een traject van meerdere jaren met precies afgemeten stapjes (eindbeoordeling in juli, begin nieuwe jaar in september).
Zomervakantie maandje opschuiven en schooljaar in oktober laten beginnen?
Zomervakantie schrappen?
Je ontwricht alles.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 12:28 ]
Mag het misschien niet zeggen, want geen bron, maar ik geloof helemaal niets van die cijfers... 913 recovered?TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:08:
In Iran 1234 meer besmettingen ontdekt in één dag.
[Twitter]
Daar vrees ik wel voor !hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik blijf dit toch vrij zorgwekkend vinden:
https://www.ad.nl/binnenl...-virus-opliepen~a56e5ab4/ (even openen in incognito venster)
13 op de 82 zoals gisteren bekend gemaakt, dat is bijna 1 op de 6 waarvan de bron dus onbekend is. Bij de man die vandaag is overleden was de bron ook onbekend.
https://www.ad.nl/binnenl...-virus-opliepen~a56e5ab4/ (even openen in incognito venster)
13 op de 82 zoals gisteren bekend gemaakt, dat is bijna 1 op de 6 waarvan de bron dus onbekend is. Bij de man die vandaag is overleden was de bron ook onbekend.
De gemiddelde leeftijd in Italië is ook hoger ( en als ik Google moet geloven was het in Nederland 41,6 in 2017, bron https://www.zobegaafd.nl/is-gemiddelde-leeftijd-nederland/) , dus een hogere kans op meer doden.Deem schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Het probleem is dat onze zorg (en ook die in Italië) zo kosten efficient is ingericht dat er nauwelijks flexibiliteit in het zorgsysteem zit om op te kunnen schalen...
https://www.nytimes.com/2...avirus-italy-elderly.htmlAbout 23 percent of Italy’s population is 65 or older. The median age is 47.3, compared to 38.3 in the United States, according to the United Nations.
Many of those who have died in Italy already suffered from serious illnesses that put them in grave danger, then the virus “destabilized them,” said Walter Ricciardi, an official at the World Health Organization who is advising the Italian health ministry.
Ik ben erg benieuwd waarom het in Italië zo snel gaat, waar de bron van de besmettingen is ( kerk, ziekenhuis, koffiehuizen, etc). Is dat bekend?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Verwijderd
Elke persoon die contact heeft met andere personen is potentieel corona patiënthoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:52:
[...]
Maar daarmee zeg je eigenlijk dat we de controle over het virus zijn kwijtgeraakt, het is ondertussen een gegeven dat je niet in Italië hoeft te zijn geweest om besmet te zijn. Elk persoon met meer dan 38 graden en luchtwegproblemen is een potentiële corona-patiënt.
In Italie hebben ouderen een veel socialer leven dan in Nederland. Ze wonen nog erg lang zelfstandig en komen ook vaak bij elkaar. Niet een wekelijkse bingo, maar elke dag in de winkels, barretjes, pleinen, etc etc.janvanduschoten schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:17:
Ik ben erg benieuwd waarom het in Italië zo snel gaat, waar de bron van de besmettingen is ( kerk, ziekenhuis, koffiehuizen, etc). Is dat bekend?
Het probleem blijft hetzelfde. Hoe ga je om met deze leerlingen? Als ze in groep 8 zitten, hopen dat middelbaar onderwijs maar coulant is met aanname leerling? Studenten die vertraging oplopen allemaal maar een jar compenseren tot het blok weer wordt aangeboden?CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:47:
Het probleem met het beleid t.a.v. het al dan niet voor 2 weken sluiten van scholen zodra daar een Coronavirusgeval is vastgesteld is omdat je anders het risico loopt dat je zoals ik al zei de doos van Pandora dan te lang laat openstaan om containment nog te kunnen laten slagen. Dit is dus NIET nu meteen al ALLE scholen sluiten zoals diverse mensen meteen volkomen onterecht gaan roepen.
Hoe ga je die studenten begeleiden met de huidige leraren tekorten? Docent gaat na werktijd nog even wat online nakijken en feedback geven?Als aanvullende maatregel kun je wel elke scholier die in een risicogebied is geweest eerst twee weken thuisquarantaine/thuisonderwijs opleggen.
Ik ben geen viroloog, maar dit is nou net mijn werkveld. NEE, er zijn absoluut niet voldoende mogelijkheden om leerlingen thuis van onderwijs te voorzien.Het internet biedt tegenwoordig genoeg mogelijkheden om leerlingen thuis een behoorlijk niveau van onderwijs te laten genieten gedurende zo'n situatie.
Ja, de middelen bestaan om webcolleges etc aan te bieden, maar ze zijn of nog iet geïmplementeerd, of de stof is er niet op ingericht, of de docent heeft geen training gehad (voor de klas staan is een heel andere tak van sport dan voor een camera te staan).
En de docent kan dit er gewoon niet nog even naast doen.
Nogmaals, wat verwacht je van positief effect? Zijn scholen notoire verspreidingsvectoren en het OV niet? Anders gezegd, je hebt wel een verdomd goede reden nodig voordat je het onderwijs gaat lam leggen... het is gewoon niet zo flexibel, juist omdat elk jaar volledig gepland is.Je moet er namelijk héél serieus rekening mee houden dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat dit een situatie is waarbij je maar één kans krijgt om de juiste keuze te maken en dat er geen do-overs zijn.
Ik kan je verzekeren dat een school een maand dicht gooien tot extreem grote ontwrichting leidt. Het idee dat dit relatief gering schade aanricht getuigd van het onderschatten van de impact die dit heeft. Als het september zou zijn kan je nog enigszins sturen, maar op dit moment in de run up naar de afsluiting van het schooljaar? Maximale schade, voor langere tijd.In een situatie als dit met een nieuwe en nog voor een groot deel onbekende ziekteverwekker is het héél belangrijk om vooral ook te WETEN WAT JE NIET WEET. Het RIVM/de regering zou er misschien beter aan doen om dat gewoon te onderkennen en zeggen dat het daarom keuzes wil maken die volgens het principe van 'to err on the side of caution' zijn gemaakt. Omdat je beter iets te voorzíchtig kunt zijn dan iets te ónvoorzichtig. Omdat een (op bepaalde punten) relatief geringe ontwrichting/schade op de korte termijn accepteren beter is dan het risico lopen op een veel langduriger en veel grotere ontwrichting met veel grotere schade en je niet zeker KUNT weten dat niet zo voorzichtig handelen niet tot die langdurigere en grotere ontwrichting en schade zal leiden.
Ik kan het heel goed uitleggen en daarom kan ik je verzkeren dat dit onacceptabel is. Twee weken gaat nog wel lukken, maar de waarde daarvan is nihil (immers Corona hebben we over een maand echt nog wel, zeker als je ziet wat er straks uit Italie blijft doorsijpelen.Als je dat eerlijk toegeeft en duidelijk uitlegt (als dat inderdaad de realiteit is) dan denk ik dat (bijna) iedereen dat kan/zal begrijpen en billijken en accepteren.
Nee, maar je stelling dat een school een ontploffende Coronahaard is, is niet sterk.Als zo'n school als voorbeeld wél een ontploffende Coronahaard zal blijken te zijn zou de volgende stap misschien het isoleren van een hele stad moeten zijn wil je nog een vorm van containment proberen te behalen. De impact daarvan is tig malen groter. Dat is in het buitenland al gebeurd. Willen we dat hier ook?
Het één hangt samen met het ander. Omdat de bron niet bekend is gaat het zo hard.janvanduschoten schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:17:
[...]
Het virus was er al heel vroeg actief en is dus zonder checks verspreid, op dat punt is er wel een fundamenteel verschil met de Nederlandse situatie.
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 12:25 ]
Verwijderd
Er worden nu al tekorten aan reagentia gemeld en zoals ik eerder al aanhaalde , wil je betrouwbare resultaten dan kan je niet sneller opschalen.Ernemmer schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:10:
[...]
Dat zijn dan 11500 tests per week, volgens mij is dat best te doen als we op tijd waren begonnen.
[...]
Het is nu niet dat we dit niet aan konden zien komen, dat opschalen had ook een maand geleden kunnen gebeuren.
Dus nee wat je nu voorstelt is niet haalbaar.
Blijft gissen maar het zit er dik in, dat er nog héél veel wintersporters in contact zijn gekomen met het Virus en nog symptomen gaan ontwikkelen.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Het opschalen van het risico voor Noord-Italië was in mijn ogen een wassen neus aangezien het kwaad al geschied was. (de eerste dag na de voorjaarsvakantie pas opschalen.) Dat had al eerder moeten gebeuren toen het aantal besmettingen daar zo snel bleef oplopen. Ik zeg niet dat je dan een uitbraak had voorkomen echter als de overgrote meerderheid Noord-Italië als bron heeft had je gevolg besmettingen wel (deels) de kop in kunnen drukken. Dat had je daarbij ook kunnen doen door iedereen preventief op te hokken na een bezoek aan de risico gebieden.
Dat had ingrijpend geweest maar je kan de snelheid van het aantal besmettingen beter sturen op die manier. Daar had je als overheid op kunnen inspelen met een noodfonds (voor de reisbranche/getroffen bedrijven) zoals we ook de deeltijd WW/werktijdverkortingsregeling hebben.
Dat is net als het op zoek zijn naar locaties?Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:26:
[...]
Er worden nu al tekorten aan reagentia gemeld en zoals ik eerder al aanhaalde , wil je betrouwbare resultaten dan kan je niet sneller opschalen.
De vergelijking heeft niets te maken met de asielzoekers maar met het gebrek aan creativiteit om snel te kunnen schakelen. Je ziet het toch allemaal van heinde en verre aankomen?
[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 12:31 ]
Waarom kan het in andere landen dan wel?Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:26:
[...]
Er worden nu al tekorten aan reagentia gemeld en zoals ik eerder al aanhaalde , wil je betrouwbare resultaten dan kan je niet sneller opschalen.
Misschien zou het wenselijk zijn om de ouders ook die twee weken quarantaine te geven. Kunnen ze hun kroost prima assisteren bij hun scholing.roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:21:
[...]
Het probleem blijft hetzelfde. Hoe ga je om met deze leerlingen? Als ze in groep 8 zitten, hopen dat middelbaar onderwijs maar coulant is met aanname leerling? Studenten die vertraging oplopen allemaal maar een jar compenseren tot het blok weer wordt aangeboden?
[...]
Hoe ga je die studenten begeleiden met de huidige leraren tekorten? Docent gaat na werktijd nog even wat online nakijken en feedback geven?
Pardon? Nu ga je zwaar de fout in qua discussietechniek. Ik STEL dat ABSOLUUT NIET. Dat leg jij me even in de mond ( Wikipedia: Stropopredenering ). Wil je daar mee stoppen? Lees het nog eens GOED over en doe dan een tweede poging.Nee, maar je stelling dat een school een ontploffende Coronahaard is, is niet sterk.
Daarbij vond ik onderstaande grafiek (volgens mij tot en met gisteren), qua aantal besmettingen vanaf dag 1 van het eerste geval gaan we ook niet best. Italië heeft het wat dat betreft veel langer vol gehouden op een stabiel laag cijfer, net als Spanje en Duitsland.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:40:
[...]
Ik zeg alleen dat we er misschien iets te laks mee om gaan. Als je ziet dat we al op 82 zitten na 1.5 week na de eerste ontdekking. En vergelijk dat eens met landen zoals Duitsland en Spanje. Verhoudingsgewijs tussen aantal inwoners en aantal besmettingen dan gaan wij heel erg slecht.
Ik hoop dat je een grapje maakt.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:31:
[...]
Misschien zou het wenselijk zijn om de ouders ook die twee weken quarantaine te geven. Kunnen ze hun kroost prima assisteren bij hun scholing.
Okay, uitdaging aangenomen.Pardon? Nu ga je zwaar de fout in qua discussietechniek. Ik STEL dat ABSOLUUT NIET. Dat leg jij me even in de mond ( Wikipedia: Stropopredenering ). Wil je daar mee stoppen? Lees het nog eens GOED over en doe dan een tweede poging.
Oh...CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:47:
Als zo'n school als voorbeeld wél een ontploffende Coronahaard zal blijken te zijn zou de volgende stap misschien het isoleren van een hele stad moeten zijn wil je nog een vorm van containment proberen te behalen. De impact daarvan is tig malen groter. Dat is in het buitenland al gebeurd. Willen we dat hier ook?
Zou dat stabiele aantal besmettingen aan de casus definitie kunnen liggen of de manier van testen? Want die maken namelijk wel een steile sprong die in de andere landen dan niet voorkomt.Joster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:34:
[...]
Daarbij vond ik onderstaande grafiek (volgens mij tot en met gisteren), qua aantal besmettingen vanaf dag 1 van het eerste geval gaan we ook niet best. Italië heeft het wat dat betreft veel langer vol gehouden op een stabiel laag cijfer, net als Spanje en Duitsland.
[Afbeelding]
China kreeg natuurlijk ook een aantal maal tig-duizend extra besmettingen na het aanpassen van de definitie.
[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 12:38 ]
Een bekende grap in 2134; why did the dutch go extinct....because they were cheap.Deem schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Het probleem is dat onze zorg (en ook die in Italië) zo kosten efficient is ingericht dat er nauwelijks flexibiliteit in het zorgsysteem zit om op te kunnen schalen...
Anyway eerste geval nu ook in mijn dorp:
https://www.hartvanlansin...smetting-in-lansingerland
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Jij begrijpt de betekenis van de woorden ALS en ZAL BLIJKEN TE ZIJN niet in wat ik daar zeg? Die heb ik daar toch zéér bewust toegevoegd.roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:35:
[...]
Ik hoop dat je een grapje maakt.
[...]
Okay, uitdaging aangenomen.
[...]
Oh...
Ik vermoed dat dat te maken heeft met dat er iets andere eisen zijn voor een asielzoeker(sgezin) en een patiënt met een hypoxische respiratoire aandoeningTIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:28:
[...]
Het valt me op dat lege kantoren, bedrijfsgebouwen, etc. gebruikt kunnen worden voor crisisopvang voor asielzoekers maar we kunnen niet bedenken waar we de coronapatiënten laten
Waren de eerste gevallen niet op schepen en worden die dan wel voor dat land mee geteld? Of wordt hier echt pas geteld per persoon in het land van herkomst is?Joster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:34:
[...]
Daarbij vond ik onderstaande grafiek (volgens mij tot en met gisteren), qua aantal besmettingen vanaf dag 1 van het eerste geval gaan we ook niet best. Italië heeft het wat dat betreft veel langer vol gehouden op een stabiel laag cijfer, net als Spanje en Duitsland.
[Afbeelding]
Technisch kun je alles oplossen.anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Ik vermoed dat dat te maken heeft met dat er iets andere eisen zijn voor een asielzoeker(sgezin) en een patiënt met een hypoxische respiratoire aandoeningOf patiënten überhaupt.
Die 2/3 lege ziekenhuizen daarentegen wel, dat biedt in mijn ogen buffer om dan een x-aantal lege kantoren om te bouwen voor dit soort doeleinden.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 12:42 ]
Dames...CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:38:
[...]
@roffeltjes
Jij begrijpt de betekenis van de woorden ALS en ZAL BLIJKEN TE ZIJN niet in wat ik daar zeg? Die heb ik daar toch zéér bewust toegevoegd.
Semantische discussie kunnen in een ander topic geplaatst worden.
Daar is NIETS 'semantisch' aan. Het gaat om een zéér duidelijk andere betekenis dan wat mij daar in de mond wordt gelegd.Edgarz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:42:
[...]
Dames...
Semantische discussie kunnen in een ander topic geplaatst worden.
Verwijderd
Lagere standaarden , gebruik van maar 1 marker ipv 2 , minder grote voorraden wat betreft reagentie ,noem het maar op.
Elke land is hier weer anders in dus zijn argumenten zoals "maar land X doet het zo waarom kunnen wij dat niet ?" Behoorlijk nutteloos als je van beide landen niet de feiten en methoden weet.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 12:46 ]
Da's dus logische semantiek.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:44:
[...]
Daar is NIETS 'semantisch' aan. Het gaat om een zéér duidelijk andere betekenis dan wat mij daar in de mond wordt gelegd.
Verwijderd
In zuid Korea waar ze heel veel aan het testen zijn en waar in mijn ogen de CFR het betrouwbaarste kan worden berekend ligt het nu op 0,6%. Niet echt iets om wakker van te liggen.Baseman77 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Dus globaal gezien 3,4%, maar dit gaat sowieso dalen. Men verwacht uit te komen op een percentage tussen de 1 en 2, waarbij het zelfs mogelijk is dat het onder de 1% komt.
[...]
Edit: Met link: https://www.nytimes.com/2...rld/coronavirus-news.html
Nogmaals, je weet niet wat daar wel kan. Hanteren ze wel dezelfde standaarden? Hanteren ze dezelfde tests? Hebben die tests wel eenzelfde betrouwbaarheid?
Allemaal onduidelijkheid hieromtrent betekent dus niet dat je zomaar kunt zeggen dat een land dat sneller opschaalt ook daadwerkelijk beter opschaalt.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Als we vandaag echt door de 200 schieten wordt het wat mij betreft tijd om hier ook evenementen te annuleren, de komende 2 weken even geen sport en andere plekken waar veel mensen bij elkaar komen. In Italië heeft men nu ook grote wielerrondes geschrapt.
De vraag is daarmee echter wel wat meer waarde heeft? 100% accuratesse is misschien wat minder belangrijk in deze casus.GAIAjohan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Nogmaals, je weet niet wat daar wel kan. Hanteren ze wel dezelfde standaarden? Hanteren ze dezelfde tests? Hebben die tests wel eenzelfde betrouwbaarheid?
Allemaal onduidelijkheid hieromtrent betekent dus niet dat je zomaar kunt zeggen dat een land dat sneller opschaalt ook daadwerkelijk beter opschaalt.
Maar ik begreep uit het verhaal van Jaap van Dissel dat het überhaupt lastig is om een resultaat te krijgen.
Je wilt ook geen mensen die geen corona hebben, maar volgens een foutieve test wel, tussen andere coronapatiënten zetten (mocht de benodigde ruimte zo nijpend worden dat isolatie niet meer kan).MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:53:
[...]
De vraag is daarmee echter wel wat meer waarde heeft? 100% accuratesse is misschien wat minder belangrijk in deze casus.
Maar ik begreep uit het verhaal van Jaap van Dissel dat het überhaupt lastig is om een resultaat te krijgen.
Dus ja, accuratesse is zeker van belang.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
In Australië beginnen de voorraden langzaam op te raken, dit artikel klinkt grappig maar wel bizar dat men daar nu kranten nodig heeft om de billen af te vegen...
Da's een buikgevoel, prima. Maar het heeft mi vooral symbolische waarde in NL. De 200 zijn immers in quarantaine. Pas als er vanuit het RIVM gecalculeerd wordt dat er nog zoveel 100(0)-en niet ontdekte gevallen rondlopen worden zulke maatregelen pas effectief.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:53:
Als we vandaag echt door de 200 schieten wordt het wat mij betreft tijd om hier ook evenementen te annuleren, de komende 2 weken even geen sport en andere plekken waar veel mensen bij elkaar komen. In Italië heeft men nu ook grote wielerrondes geschrapt.
Het viel mij net op in de AH dat alles weer op voorraad is. Alle handgels, zeep, anti-bacteriële gels, etc. Gewoon in de schappen.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:59:
In Australië beginnen de voorraden langzaam op te raken, dit artikel klinkt grappig maar wel bizar dat men daar nu kranten nodig heeft om de billen af te vegen...
Is er een vast tijdstip waarop het RIVM/GGD's de Nederlandse telling openbaar maken?
Begint een beetje aan te voelen als het EuroVisieSongFestival: Hoeveel punten zou ieder land krijgen? , maar nu met de hoop dat het zo min mogelijk is.
Zolang de besmettingen te herleiden zijn naar andere patiënten en/of Noord-Italie, dan maak ik me niet zoveel zorgen. Op het moment dat de groep onbekend steeds sneller toeneemt, dan maak ik me wel ernstig zorgen.
Begint een beetje aan te voelen als het EuroVisieSongFestival: Hoeveel punten zou ieder land krijgen? , maar nu met de hoop dat het zo min mogelijk is.
Zolang de besmettingen te herleiden zijn naar andere patiënten en/of Noord-Italie, dan maak ik me niet zoveel zorgen. Op het moment dat de groep onbekend steeds sneller toeneemt, dan maak ik me wel ernstig zorgen.
American Express vraagbaak
Nee, ik lees je prima, maar dat is nou juist het deel waarop ik je vraag om hard te maken waarom een school een buiternportionele kans heeft om een haard te worden zou zijn. Jij stelt toch voor scholen preventief te sluiten (als er een student besmet is). Dat doe je als je aanneemt dat de KANS groot is dat het een haard wordt.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Jij begrijpt de betekenis van de woorden ALS en ZAL BLIJKEN TE ZIJN niet in wat ik daar zeg? Die heb ik daar toch zéér bewust toegevoegd.
Tot nu toe is er ondanks dat er kinderen met Corona waren nog geen besmettingen over die as gekomen. De afweging is, neem je dat risico of ga je de school een maand dichtgooien met alle gevolgen van dien (en met onbekende waarde). Want die besmette scholier kan ook langs de voetbalclub zijn gegaan. De bibliotheek. De indoor speeltuin. Waarom focussen op een ding wat qua sluiting de meeste ontwrichting leidt?
Dat je een school (of kantine, groentenboer of bus) sluit als het een haard is, daar is niemand tegen. Het gaat om preventief sluiten, daar zitten teveel nadelen aan vast en is ook gewoon compleet arbitrair.
Gooi je die school in Haarlem dicht moet je ook alle clubs waar klasgenoten op zaten dicht gooien etc. etc.
Denk je dat over twee weken de situatie beter is?hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:53:
Als we vandaag echt door de 200 schieten wordt het wat mij betreft tijd om hier ook evenementen te annuleren, de komende 2 weken even geen sport en andere plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
Italie is natuurlijk echt een duidelijke haard (in tegenstelling tot de geïsoleerde gevallen in de rest van Europa). En wat zeker mee zal spelen dat wielerploegen zich aan het terugtrekken zijn. Sowieso is een wielerploeg nou net wel weer een duidelijke haard:In Italië heeft men nu ook grote wielerrondes geschrapt.
- Dicht op elkaar leven
- Hotels met airco
- Pelotin wat in het voorjaar toch al aan het snotteren en spugen is.
- Bidonnetjes delen
Etc.
[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 13:08 ]
Er zijn genoeg mensen op de planeet die ervoor kiezen om water te gebruiken, zelfs nog hygiënischer ook. Hooguit een velletje nodig om het droog te vegen.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:59:
Kranten o.i.d. ga ik pas gebruiken als er geen stromend water is.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
En je wil ook geen mensen die wel Corona hebben negatief testen. Dit kan bv gebeuren als je te vroeg test en de persoon nog maar heel weinig virus deeltjes heeft en geen symptomen. Dat kan weer het effect hebben dat als zo'n persoon later klachten krijgt er vanuit gaat dat het een gewone griep is want hij was toch negatief getest. En dan heb je dus een besmettingshaard.GAIAjohan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:56:
[...]
Je wilt ook geen mensen die geen corona hebben, maar volgens een foutieve test wel, tussen andere coronapatiënten zetten (mocht de benodigde ruimte zo nijpend worden dat isolatie niet meer kan).
Dus ja, accuratesse is zeker van belang.
Bovenstaande is denk ik ook één van de redenen waarom mensen naar aanleiding van de casus definitie worden getest en niet veel eerder zoals hier wel eens wordt geopperd.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Omdat de KANS (en daar draait ALLES om) groter is naarmate mensen meer tijd met elkaar doorbrengen. Hoeveel uren zitten die kinderen met elkaar in de klas en hoeveel in de kleedkamer/kantine van de voetbalclub?roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:02:
[...]
Nee, ik lees je prima, maar dat is nou juist het deel waarop ik je vraag om hard te maken waarom een school een buiternportionele kans heeft om een haard te worden zou zijn. Jij stelt toch voor scholen preventief te sluiten (als er een student besmet is). Dat doe je als je aanneemt dat de KANS groot is dat het een haard wordt.
Tot nu toe is er ondanks dat er kinderen met Corona waren nog geen besmettingen over die as gekomen. De afweging is, neem je dat risico of ga je de school een maand dichtgooien met alle gevolgen van dien (en met onbekende waarde). Want die besmette scholier kan ook langs de voetbalclub zijn gegaan. De bibliotheek. De indoor speeltuin. Waarom focussen op een ding wat qua sluiting de meeste ontwrichting leidt?
Dat je een school (of kantine, groentenboer of bus) sluit als het een haard is, daar is niemand tegen. Het gaat om preventief sluiten, daar zitten teveel nadelen aan vast en is ook gewoon compleet arbitrair.
Gooi je die school in Haarlem dicht moet je ook alle clubs waar klasgenoten op zaten dicht gooien etc. etc.
Om 13.00u, gisteren om 14.45 en voortaan om 14.00u, of later, of eerder natuurlijk.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:02:
Is er een vast tijdstip waarop het RIVM/GGD's de Nederlandse telling openbaar maken?
alle andere pagina's in die krant werden daar ook al voor gebruikt... dus dat is niets nieuwshoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:59:
Overigens is voorraden op een relatief begrip want na eigen zeggen van (een van de) producenten kunnen hun nog genoeg bijmaken/leveren
https://www.afr.com/compa...per-panic-20200303-p546f5
(en daarbij, je kan beter hamsteren/noodvoorraad opbouwen als je nog niet in quarantaine zit/de fabriek nog open is, als wanneer er niets meer geproduceerd kan worden)
13:00 uur, meen ik. Wij hebben net van de GGD wel gehoord dat er in R'dam weer 6 nieuwe patiënten zijn. Maar buiten onze regio, weet ik niet.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:02:
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Verwijderd
stop eerst maar met de niet essentiële evenementen zoals sport en muziek evenementen.
Dan beperk je economische schade en dan kunnen Nederland al even wennen aan het idee.
Dan beperk je economische schade en dan kunnen Nederland al even wennen aan het idee.
Is aldoor iets na 13.00Cass Casey schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:05:
[...]
13:00 uur, meen ik. Wij hebben net van de GGD wel gehoord dat er in R'dam weer 6 nieuwe patiënten zijn. Maar buiten onze regio, weet ik niet.
tussen 13.00 en 13.30 afgelopen dagen
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Na dit topic, en het topic ' Preppen voor het coronavirus' misschien interessant om een topic op te zetten met "Sociaal enoconomische gevolgen van het Coronavirus"?Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:06:
stop eerst maar met de niet essentiële evenementen zoals sport en muziek evenementen.
Dan beperk je economische schade en dan kunnen Nederlandse al even wennen aan het idee.
American Express vraagbaak
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.