Capaciteit van de testlocaties zoals genoeg personeel of locaties? Of de beschikbaarheid van genoeg testkits? Wat ik zo lees moet je wil je enige zekerheid hebben een aantal keer testen per verdachte patiënt. Hoeveel kits gebruikt 1 patiënt eigenlijk voor je met zekerheid kan zeggen dat iemand genezen is? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:09:
[...]
Die capaciteit is er gewoon niet, dus dan moet je strengere richtlijnen stellen.
Jij wil 2 miljoen mensen laten testen? Iedereen snottert wel een beetje.bloodlynx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:50:
Ik vind het toch raar dat mensen nu met verschijnselen die niet in Italië, Iran, Korea of China geweest zijn zich niet mogen laten testen. Het is toch behoorlijk naïef als er hier al meer dan een week mensen in het ziekenhuis lagen die achteraf toch positief blijken te zijn dat niemand het zou kunnen hebben. Zeker gezien ook medisch personeel is aangestoken.
Wat ik gek vind van alle mensen die zich enorm zorgen maken is het feit dat elke melding zorgt voor meer onrust.
Als er weinig besmetting zijn -> veel te weinig getest.
Als er veel besmettingen zijn -> slecht beleid RIVM
Als er weinig besmettingen zijn -> er zullen er wel veel meer zijn.
Zeker die laatste is vreemd. Als er echt al veel meer mensen zijn met de ziekte zijn er dus veel mensen die er weinig last van hebben en valt het allemaal wel mee.
Verwijderd
Daarom gaat de aftermatch van dit virus hoe dan ook kritiek zijn op het RIVM. Wat ze ook doen, ze kunnen het niet goed doen. Te veel is overdreven, te weinig is dom. Loopt het met een sisser af hebben ze paniek gezaaid, wordt het een ramp dan hebben ze de boel onderschat.giantgiantus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:21:
[...]
Jij wil 2 miljoen mensen laten testen? Iedereen snottert wel een beetje.
Wat ik gek vind van alle mensen die zich enorm zorgen maken is het feit dat elke melding zorgt voor meer onrust.
Als er weinig besmetting zijn -> veel te weinig getest.
Als er veel besmettingen zijn -> slecht beleid RIVM
Als er weinig besmettingen zijn -> er zullen er wel veel meer zijn.
Zeker die laatste is vreemd. Als er echt al veel meer mensen zijn met de ziekte zijn er dus veel mensen die er weinig last van hebben en valt het allemaal wel mee.
Dan is het toch gewoon zaak om op te schalen? De UK heeft al 18k mensen getest waarom zou dat hier niet mogelijk zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:09:
[...]
Die capaciteit is er gewoon niet, dus dan moet je strengere richtlijnen stellen.
En er zit wel echt een verschil tussen mensen die een beetje snotteren en met koorts en ademhalings klachten op bed liggen. Een verstopte neus is helemaal geen veelkomend symptoom van dit virus. Ik heb het over daadwerkelijk meerdere symptomen, zeker gezien. de berichten dat het griep seizoen bijna ten eind is.
[ Voor 33% gewijzigd door bloodlynx op 06-03-2020 08:26 ]
Verwijderd
Waarom doet X niet gewoon Y?bloodlynx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:22:
[...]
Dan is het toch gewoon zaak om op te schalen? De UK heeft al 18k mensen getest waarom zou dat hier niet mogelijk zijn.
Omdat Y doen blijkbaar niet "gewoon" is.
Denk je serieus dat als het opschalen van testcapaciteit zo "gewoon" was als jij stelt dat het RIVM dat niet zou doen?
Een inwoner van Heusden heeft Coronavirus
Dit is voor mij nu het dichtste bij tot nu toe.
Bron: https://www.heusden.nl/co...Heusden_heeft_CoronavirusDe GGD heeft bevestigd dat een inwoner van de Vesting Heusden het Coronavirus heeft. Hij zit op dit moment in thuisquarantaine en maakt het naar omstandigheden goed. De GGD is het contactonderzoek gestart.
Dit is voor mij nu het dichtste bij tot nu toe.
Verwijderd
Hier een kennis met alle symptomen van Corona. Huisarts vroeg haar via de telefoon of ze in Noord Italië is geweest. Antwoord was 'nee', 'dan heb je geen corona'. Geen test, niks...
Verwijderd
Suggereer je nu dat de huisarts tegen de richtlijnen van het RIVM in moet gaan? Of is er een aanleiding dat er bij die kennis vanaf geweken zou moeten worden?Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
Hier een kennis met alle symptomen van Corona. Huisarts vroeg haar via de telefoon of ze in Noord Italië is geweest. Antwoord was 'nee', 'dan heb je geen corona'. Geen test, niks...
Ik heb ook alle symptomen van corona. Hoesten, loopneus, keelpijn. Moet ik ook gaan bellen en vragen voor een test?
Verwijderd
Ik zeg alleen dat we er misschien iets te laks mee om gaan. Als je ziet dat we al op 82 zitten na 1.5 week na de eerste ontdekking. En vergelijk dat eens met landen zoals Duitsland en Spanje. Verhoudingsgewijs tussen aantal inwoners en aantal besmettingen dan gaan wij heel erg slecht.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:35:
[...]
Suggereer je nu dat de huisarts tegen de richtlijnen van het RIVM in moet gaan? Of is er een aanleiding dat er bij die kennis vanaf geweken zou moeten worden?
Ik heb ook alle symptomen van corona. Hoesten, loopneus, keelpijn. Moet ik ook gaan bellen en vragen voor een test?
68 van de 100.000 mensen gingen afgelopen weken met griepklachten naar de huisarts.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
Dat zijn er op 17 miljoen dus ruim 11.500. Er waren gisteren 82 corona besmettingen op dezelfde populatie bekend.
Hoe groot acht je de kans dat die persoon corona heeft terwijl die geen indicatie heeft in contact te zijn geweest met iemand met corona. Terwijl de symptomen nagenoeg gelijk zijn voor het allergrootste deel van de populatie.
Zeg het maar.
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2020 08:42 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
En hoeveel van die 82 waren daadwerkelijk in Italie geweest?Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:40:
[...]
Ik zeg alleen dat we er misschien iets te laks mee om gaan. Als je ziet dat we al op 82 zitten na 1.5 week na de eerste ontdekking. En vergelijk dat eens met landen zoals Duitsland en Spanje. Verhoudingsgewijs tussen aantal inwoners en aantal besmettingen dan gaan wij heel erg slecht.
Oftewel, van 13 patiënten kan de herkomst nog niet terug gevonden worden.Hiervan zijn 69 patiënten in het buitenland besmet geraakt of zijn contacten van bevestigde patiënten.
Nou wat denk jij dat aannemelijker is, dat die kennis van jou corona heeft of gewoon de griep?
We kunnen simpelweg niet iedereen met griepklachten testen.
Bensimpel
Positieve meneer
Ik denk dat het RIVM wel bezig is met opschalen, maar dit kost gewoon tijd.
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat vind ik iets te kort door de bocht, er zijn meer besmettingshaarden. Wat als ze nu in Wuhan of Daegu is geweestVerwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat kan hele andere oorzaken hebben, wij hadden juist net die week vakantie. En juist, de meesten zijn nog steeds te herleiden tot noord-italie.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:40:
[...]
Ik zeg alleen dat we er misschien iets te laks mee om gaan. Als je ziet dat we al op 82 zitten na 1.5 week na de eerste ontdekking. En vergelijk dat eens met landen zoals Duitsland en Spanje. Verhoudingsgewijs tussen aantal inwoners en aantal besmettingen dan gaan wij heel erg slecht.
Ja, ik heb soms ook het gevoel dat het RIVM niet helemaal juist communiceert, maar om opeens iedereen met een loopneus en hoesten te testen is bizar. Dat werkt juist paniek in handen..
Maar daarmee zeg je eigenlijk dat we de controle over het virus zijn kwijtgeraakt, het is ondertussen een gegeven dat je niet in Italië hoeft te zijn geweest om besmet te zijn. Elk persoon met meer dan 38 graden en luchtwegproblemen is een potentiële corona-patiënt.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:43:
We kunnen simpelweg niet iedereen met griepklachten testen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
Maar hoe weet je of je contact hebt gehad na een periode zoals carnaval waar iedereen bij elkaar staat en de hygiëne niet op en top is?NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:41:
[...]
68 van de 100.000 mensen gingen afgelopen weken met griepklachten naar de huisarts.
Dat zijn er op 17 miljoen dus ruim 11.500. Er waren gisteren 82 corona besmettingen op dezelfde populatie bekend.
Hoe groot acht je de kans dat die persoon corona heeft terwijl die geen indicatie heeft in contact te zijn geweest met iemand met corona. Terwijl de symptomen nagenoeg gelijk zijn voor het allergrootste deel van de populatie.
Zeg het maar.
En hoe weet je of je in contact bent geweest met iemand die corona heeft, als deze zelf niet weet of hij in contact is geweest met iemand met corona, omdat diegene het ook niet weet, omdat we ze niet getest hebben?
Stemmingmakerij laten we achterwege
[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 06-03-2020 11:37 ]
Uit de AD live blog:
Ook het afgelegen Himalaya-koninkrijk Bhutan meldt nu zijn eerste besmetting met het coronavirus. Een 76-jarige Amerikaanse toerist, die op 2 maart vanuit India het land binnenkwam, heeft positief getest op het virus. Hij werd gisteren met klachten opgenomen in een ziekenhuis.
De man reisde met zijn partner en acht mensen uit India naar Bhutan. Allen zijn in quarantaine geplaatst. Zij hebben minstens met 90 andere mensen contact gehad. Bhutan sloot gelijk haar grenzen voor andere toeristen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Mis de belangrijkste. Koorts!Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:35:
[...]
Suggereer je nu dat de huisarts tegen de richtlijnen van het RIVM in moet gaan? Of is er een aanleiding dat er bij die kennis vanaf geweken zou moeten worden?
Gewoon z'n loop laten gaan en er alleen voor zorgen dat niet iedereen tegelijk ziek gaat worden, zodat er voldoende ic capaciteit is.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:52:
[...]
Maar daarmee zeg je eigenlijk dat we de controle over het virus zijn kwijtgeraakt, het is ondertussen een gegeven dat je niet in Italië hoeft te zijn geweest om besmet te zijn. Elk persoon met meer dan 38 graden en luchtwegproblemen is een potentiële corona-patiënt.
(ik ga wel m'n testament bijwerken als lid van de risicogroep
Maar maandag begint onze studiereis naar Belgie (ik ga mee). ben benieuwd hoe dat uitpakt
[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 06-03-2020 08:57 ]
De UK houdt ook al 24/7 de crematoria open volgens sommige berichten. Er is alleen nog geen Corona dode.bloodlynx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:22:
[...]
Dan is het toch gewoon zaak om op te schalen? De UK heeft al 18k mensen getest waarom zou dat hier niet mogelijk zijn.
En er zit wel echt een verschil tussen mensen die een beetje snotteren en met koorts en ademhalings klachten op bed liggen. Een verstopte neus is helemaal geen veelkomend symptoom van dit virus. Ik heb het over daadwerkelijk meerdere symptomen, zeker gezien. de berichten dat het griep seizoen bijna ten eind is.
Volgens mij typisch een geval van afleiden van een groter probleem voor politiek gewin
Je redenatie is verkeerd om. Kijk de berichten over de besmettingen na carnaval in het zuiden. Die uitbraak is niet gekomen.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:52:
[...]
Maar hoe weet je of je contact hebt gehad na een periode zoals carnaval waar iedereen bij elkaar staat en de hygiëne niet op en top is?
Wat je nu doet is elke keer als je je teen stoot kijken of je geen auto ongeluk gehad hebt, terwijl je helemaal niet op de weg staat of in de buurt van auto's bent.
Voorzichtigheid en zorgen zijn logisch, we worden overspoeld met corona-gekte, maar realisme is op z'n plek.
En dan kan het alsnog zo zijn dat er iemand tussendoor glipt die wél ziek is en dat wordt dan als reden aangehaald waarom alles niet goed is. Weinig ratio of logica in te vinden.
Dus nogmaals: check de condities waarin de kans serieus groot is dat iemand besmet is met corona en als je daar aan voldoet: prima om een test te vragen. Zo niet: neem een PCT en ziek rustig uit. Behoor je tot de kwetsbaarste groep en heb je ernstigere klachten dan meteen weer aan de bel trekken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ik heb het al eerder gezegd: Die hebben we nooit gehad.
Niemand heeft die ooit gehad overigens, zo werkt dat nou eenmaal. je kunt hooguit vertragen en beperken
Lekker kort door de bocht? Niemand die carnaval gevierd heeft mag getest worden aangezien ze niet uit een risico gebied komen. Daarnaast heeft het virus een incubatietijd tot 14 dagen dus is het te vroeg om nog iets te kunnen zeggen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:59:
[...]
Je redenatie is verkeerd om. Kijk de berichten over de besmettingen na carnaval in het zuiden. Die uitbraak is niet gekomen.
Wat je nu doet is elke keer als je je teen stoot kijken of je geen auto ongeluk gehad hebt, terwijl je helemaal niet op de weg staat of in de buurt van auto's bent.
Ik zie hier geregeld de loopneus voorbij komen. In een staatje met Corona-symptomen dat onlangs voorbij kwam, stond dat een loopneus bij Corona-besmetting (in tegenstelling tot de normale griep) maar bij heel weinig gevallen voorkomt: 4% als ik het me goed herinner. Voor de Chinezen voldoende aanleiding om het als selectiecriterium te gebruiken: Corona-symptomen EN een loopneus? Dan geen test.
Hij wil.
Verwijderd
Die had ik vorige week.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 09:17 ]
Er zijn wel twee problemen met je stelling:Mastermind schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:37:
[...]
Lijkt zo. Nederland test amper. Er is ook gezegd dat er een beperkt aantal testkits beschikbaar zijn.
Het besmettingscijfer ligt in Italie zo hoog omdat daar ontzettend veel getest wordt.
:KNIP:
Ontzettend onverantwoord.
- Als wij heel veel verborgen gevallen hebben, maar we hebben geen enorme influx aan Pneumonia gevallen is het virus dus blijkbaar veel minder erg dan dat mensen denken.
- Als het virus wel zo erg is en we hebben amper influx van Pneumonia patienten is er inderdaad in Nederland nog weinig besmetting.
Als je leest hoe de meerderheid van de gevallen (dus niet de ernstige!) Corona ervaart dan realiseer je je dat dit echt niet ongemerkt voorbij kan gaan. De echt milde gevallen nagelaten hebben we het hier over hoge koorts en ben je zwaar beroerd en bedlegerig voor meerdere dagen.
Op de 15% die nauwelijks wat merkt na is Corona gewoon geen ziekte die geruisloos voorbij trekt.
Het aantal sterfgevallen betekent trouwens vermoedelijk ook dat in Italie eigenlijk niet genoeg wordt getest... of het virus is daar dodelijker dan elders, of er is daar echt een ijsberg onder water.
Allebei heel vervelend, want dat maakt de kans op uiteindelijk doorslaan naar de rest van Europa natuurlijk heel waarschijnlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 09:30 ]
Is dat echt zo? Dat is niet het beeld wat ik vanuit de media krijg, daar wordt het imo gepresenteerd als een hinderlijke griep waarbij er nog genoeg mensen toch naar hun werk gaan.roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:19:
Als je leest hoe de meerderheid van de gevallen (dus niet de ernstige!) Corona ervaart dan realiseer je je dat dit echt niet ongemerkt voorbij kan gaan. De echt milde gevallen nagelaten hebben we het hier over hoge koorts en ben je zwaar beroerd en bedlegerig voor meerdere dagen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
Echte controle zijn we allang kwijt.. die illusie heeft het rivm ook niet. Kwestie van reduceren en de boel flink spreiden over lange periode.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:52:
[...]
Maar daarmee zeg je eigenlijk dat we de controle over het virus zijn kwijtgeraakt, het is ondertussen een gegeven dat je niet in Italië hoeft te zijn geweest om besmet te zijn. Elk persoon met meer dan 38 graden en luchtwegproblemen is een potentiële corona-patiënt.
Aangezien er al +70 man ziek zijn geworden in Italië geeft aan dat de totaalgevallen in Italië ook zwaar onderschat moeten zijn.
Als je echt alle symptomen (longontsteking, kortademigheid) hebt dan is er sowieso reden om door een arts gecontroleerd te worden... Corona of niet.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
Verwijderd
Nou het probleem is dus dat artsen tegenwoordig op de opleiding geleerd krijgen om mensen eerst naar huis te sturen. I.v.m. kosten en druk vanuit de verzekering. (En ja; dit komt uit zeer directe bron). Persoon vertelde mij dat ze ooit iemand naar huis heeft gestuurd in het begin van haar carrière, onder hem mom van 'neem maar een paracetamol', terwijl deze persoon kanker had. De reden dat ze hem naar huis stuurde was, omdat dit zo aangeleerd werd. Het kwam er ruwweg op neer dat de eerste bezoeken altijd als 'aanstellerig' afgedaan moesten worden, om zo kosten te drukken.HallonRubus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:31:
[...]
Als je echt alle symptomen (longontsteking, kortademigheid) hebt dan is er sowieso reden om door een arts gecontroleerd te worden... Corona of niet.
Hoopte snel het juiste artikel op te hoesten, maar dat valt tegen. Heb wat verslagen gelezen, volgens mij of in de Guardian of in de Independent, maar er zijn nu zoveel artikelen dat ik moeite heb er door te filteren. Mijn geschiedenis levert ook niks op. Ik ga proberen erop terug te komen.hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:28:
[...]
Is dat echt zo? Dat is niet het beeld wat ik vanuit de media krijg, daar wordt het imo gepresenteerd als een hinderlijke griep waarbij er nog genoeg mensen toch naar hun werk gaan.
Overigens is één van de sleutel symptomen die AFAIK de meerderheid krijgt ademhalingsproblemen, dat is op zich al een teken dat je dit echt wel merkt. Maar nogmaals, ik faal hier met mijn browser geschiedenis
[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 09:44 ]
Dit is echt de grootst mogelijke onzin....Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37:
[...]
Nou het probleem is dus dat artsen tegenwoordig op de opleiding geleerd krijgen om mensen eerst naar huis te sturen. I.v.m. kosten en druk vanuit de verzekering. (En ja; dit komt uit zeer directe bron). Persoon vertelde mij dat ze ooit iemand naar huis heeft gestuurd in het begin van haar carrière, onder hem mom van 'neem maar een paracetamol', terwijl deze persoon kanker had. De reden dat ze hem naar huis stuurde was, omdat dit zo aangeleerd werd. Het kwam er ruwweg op neer dat de eerste bezoeken altijd als 'aanstellerig' afgedaan moesten worden, om zo kosten te drukken.
Dat is ongeveer wel een samenvatting van de helft van de posts in dit topic.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
nou... het probleem is meer dat slechts 20% van de 'patiënten' werkelijk behandeling/medicijnen nodig hebben en 80% alleen wat aandacht.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37:
[...]
Nou het probleem is dus dat artsen tegenwoordig op de opleiding geleerd krijgen om mensen eerst naar huis te sturen. I.v.m. kosten en druk vanuit de verzekering. (En ja; dit komt uit zeer directe bron). Persoon vertelde mij dat ze ooit iemand naar huis heeft gestuurd in het begin van haar carrière, onder hem mom van 'neem maar een paracetamol', terwijl deze persoon kanker had. De reden dat ze hem naar huis stuurde was, omdat dit zo aangeleerd werd. Het kwam er ruwweg op neer dat de eerste bezoeken altijd als 'aanstellerig' afgedaan moesten worden, om zo kosten te drukken.
En van die 80% eist een deel wel medicijnen of een doorverwijzing. Ik heb respect voor huisartsen, ik zou bij wijze van spreken de helft (van de patiënten dus) de deur uit schoppen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Bijzonder dat de Nederlandse gezondheidszorg bij de besten ter wereld hoort. Mede daarom worden mensen hier ook relatief oud.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37:
[...]
Overigens kan je doorgaans ook beter niet in ziekenhuizen zijn. De epidemie in Italië kan je rechtstreeks linken aan ziekenhuizen.
Op het AD live-bericht zojuist:
Desalniettemin zou ik me er wel prettiger bij voelen als de er in ieder geval een richtlijn is zoals in Zwitersland (geen bijeenkomsten met meer dan X aantal personen) of een beperking in de bewegingsvrijheid.
Nu kan ik, samen met een hoop andere ouders, dit weekend weer op pad voor een wedstrijd met de kinderen in een verlopen sporthal waar half Nederland komt. Gaat door, want: "was je handen", "de airco verspreid de ziekte niet" [... nam even aan dat ze het luchtcirculatiesysteem daarmee bedoelen...]. Stemt me hoopvol.
Dit is ook het gevoel wat ik persoonlijk heb in Nederland. Dat het beleid en de communicatie er op is toegespitst op het voorkomen van paniek. Nou heb ik ook echt de ballen verstand van virussen [die mens en dier kunnen infecteren] en epidemieën, dus het denken en communiceren laat ik ook graag aan de experts over.,,Dit is geen oefening, dit is niet het moment om op te geven, dit is geen tijd voor smoesjes'', aldus Ghebreyesus. ,,Dit is het moment om alle remmen los te gooien.'' De WHO is bang dat de politieke urgentie niet in alle landen op hetzelfde niveau zit. Alleen een doortastende en gezamenlijke aanpak kan het virus in zijn opmars remmen, klinkt het.
Desalniettemin zou ik me er wel prettiger bij voelen als de er in ieder geval een richtlijn is zoals in Zwitersland (geen bijeenkomsten met meer dan X aantal personen) of een beperking in de bewegingsvrijheid.
Nu kan ik, samen met een hoop andere ouders, dit weekend weer op pad voor een wedstrijd met de kinderen in een verlopen sporthal waar half Nederland komt. Gaat door, want: "was je handen", "de airco verspreid de ziekte niet" [... nam even aan dat ze het luchtcirculatiesysteem daarmee bedoelen...]. Stemt me hoopvol.
Dit mag van mij -persoonlijk- wel zichtbaarder en rigoureuzer.Volgens Tedros moeten alle overheden zich opmaken voor een aanhoudende verspreiding van het virus onder de bevolking.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 06-03-2020 09:47 ]
Maar ik snap niet helemaal waarom je het niet vertrouwt als ze zeggen "Was je handen goed" bij zoiets als een sporthal. Ja staat daar toch niet in elkaars nek te hijgen de hele dag?Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:45:
Op het AD live-bericht zojuist:
[...]
Dit is ook het gevoel wat ik persoonlijk heb in Nederland. Dat het beleid en de communicatie er op is toegespitst op het voorkomen van paniek. Nou heb ik ook echt de ballen verstand van virussen [die mens en dier kunnen infecteren] en epidemieën, dus het denken en communiceren laat ik ook graag aan de experts over.
Ik snap dat het veiliger voelt als ze dingen gaan beperken, maar als dat niet nodig is lijkt het me echt onnodig paniek zaaien...
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
JawelDennusB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:48:
[...]
Ja staat daar toch niet in elkaars nek te hijgen de hele dag?
Met je eens. Dat helpt ook niets.maar als dat niet nodig is lijkt het me echt onnodig paniek zaaien...
Persoonlijk wel van mening, beter voorkomen dan genezen. Zou in dat opzicht massabijeenkomsten verbieden totdat virus ingedamd is.
Snap wat je zegt, maar dan kan je echt alles gaan verbieden : Supermarkten, bioscopen, sportscholen, sauna's, winkelcentra enz enz. Dat indammen is denk ik toch al te laat....Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Met je eens. Dat helpt ook niets.
Persoonlijk wel van mening, beter voorkomen dan genezen. Zou in dat opzicht massabijeenkomsten verbieden totdat virus ingedamd is.
Dit verhaal is zoveer uit zijn verband gerukt dat de stelling dat dit totale onzin is, op zijn plaats is. Waar dit om draait is de rol van de huisarts als poortwachter voor de medisch specialisten. Ja, dat is om de zorgkosten te drukken, en nee, dat is niet automatisch hetzelfde als iedereen eerst maar met een paracetamolletje naar huis sturen. En ja, dat gaat ook soms fout.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37:
[...]
(context: zelf werkzaam in een UMC, getrouwd met een medisch specialist)
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 06-03-2020 10:38 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Coronapatiënt Haarlem ging dagen naar school met klachten
[Integrale tekst]
[Integrale tekst]
Nu zal snel blijken hoe verantwoord het is om scholen in deze situaties helemaal open te laten. Ik ben alleen bang dat tegen de tijd dat dan eventueel blijkt dat dit niet verantwoord is de doos van Pandora al teveel open is geweest.Een coronapatiënt in Haarlem is afgelopen week naar school gegaan met ziekteverschijnselen. De leerling van het Eerste Christelijk Lyceum had klachten na een vakantie in Noord-Italië. Toen de leerling ook koorts kreeg, heeft hij of zij aan de bel getrokken, meldt de GGD Kennemerland in een brief aan ouders van scholieren.
Het coronavirus is besmettelijk op het moment dat er klachten zijn. Klasgenoten en docenten zijn geïnformeerd. Zij worden door de GGD gezien als 'laag-risicogroep', schrijft de rector van het ECL in een begeleidende mail aan de ouders.
De GGD heeft de school gisteravond ingelicht. De leerling is in thuisisolatie geplaatst, net als het gezin. De school is open en de lessen gaan gewoon door. Wel is er een informatiepunt van de GGD.
Ook scholier Amersfoort besmet
Ook een middelbare scholier in Amersfoort is besmet met het coronavirus, melden verschillende media. Hij kwam maandagochtend zonder klachten naar het Nieuwe Eemland, maar begon tijdens het eerste lesuur te hoesten. Omdat hij naar Noord-Italië is geweest, ging hij direct naar huis. Een test wees uit dat hij het virus onder de leden had.
Het gezin van de jongen zit in thuisisolatie. De school blijft open.
Hier is een studie naar gedaan in de VS, met de epidemie van 1918-1919.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:59:
Nu zal snel blijken hoe verantwoord het is om scholen in deze situaties helemaal open te laten. Ik ben alleen bang dat tegen de tijd dat dan eventueel blijkt dat dit niet verantwoord is de doos van Pandora al teveel open is geweest.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/208354"These findings demonstrate a strong association between early, sustained, and layered application of nonpharmaceutical interventions and mitigating the consequences of the 1918-1919 influenza pandemic in the United States. In planning for future severe influenza pandemics, nonpharmaceutical interventions should be considered for inclusion as companion measures to developing effective vaccines and medications for prophylaxis and treatment."
[ Voor 6% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 06-03-2020 10:05 ]
Niet doen *knip*
[ Voor 96% gewijzigd door janvanduschoten op 06-03-2020 10:41 ]
Tja, maar wat is het alternatief. Bij elk geval een hele school twee weken dichtgooien? Pak-'m-beet 1000 leerlingen thuis laten zitten. En ditto aantal volwassenen die dan niet kunnen werken (afhankelijk van leeftijd van kind, natuurlijk).CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:59:
[Integrale tekst]
[...]
Nu zal snel blijken hoe verantwoord het is om scholen in deze situaties helemaal open te laten. Ik ben alleen bang dat tegen de tijd dat dan eventueel blijkt dat dit niet verantwoord is de doos van Pandora al teveel open is geweest.
En dat pér geval?
Ik denk dat vinger-aan-de-pols-monitoren dan een stuk beter is. Ik ga ervanuit dat alle leerlingen/ouders wel een brief krijgen van de GGD.
Je moet wel de kosten en baten af blijven wegen natuurlijk.
Edit:
Zeg ik niet dat je het nooit moet doen, natuurlijk.
Wat ik zeg is dat er een afweging gemaakt moet blijven worden, per geval.
[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 10:10 . Reden: vermoeden -> geval ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
..
[ Voor 99% gewijzigd door bszz op 06-03-2020 10:08 ]
Klopt, wel in de wetenschap dat in een veel eerdere fase (met name ook hier op dit forum) het allemaal niets voorstelde, je kan gerust naar Italie etc.etc.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:59:
Het is met name die houding dat dit heeft kunnen gebeuren terwijl je aan je theewater kon voelen dat dit verstrekkende gevolgen heeft. En nu het zelfs hun portemonnee gaat raken (owjee ik moet thuisblijven vanwege de kinderen) wordt men een beetje wakker. Waar men eerst zelfs over privacy kraaide is de bedreiging in hun portemonnee belangrijker geworden.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Die heb ik ook gelezen. Ter verduidelijking "nonpharmaceutical interventions" zijn onder andere "School closure and public gathering bans". Het dichtgooien van scholen kan dus helpen.Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:04:
[...]
Hier is een studie naar gedaan in de VS, met de epidemie van 1918-1919.
[...]
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/208354
Dat zijn dan 11500 tests per week, volgens mij is dat best te doen als we op tijd waren begonnen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:41:
[...]
68 van de 100.000 mensen gingen afgelopen weken met griepklachten naar de huisarts.
Zeg het maar.
Het is nu niet dat we dit niet aan konden zien komen, dat opschalen had ook een maand geleden kunnen gebeuren.Bensimpel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:45:
Ik denk dat het RIVM wel bezig is met opschalen, maar dit kost gewoon tijd.
Bij ons op school (HBO-Instelling) is het voorlopig nog business as usual. We houden de adviezen van het RIVM en de reisadviezen goed in de gaten.
Maandag gaan we op studiereis van oost-nederland naar Belgie. Echter is er wel een alternatief programma bedacht waar we alles eventueel virtueel gaan doen.
De studenten zijn wel iets ongerust, maar an sich willen we allemaal nog wel gaan. De locatie waar we heen gaan is nog corona-vrij namelijk
Misschien wel gewoon handig om te vertellen hoe het op scholen toegaat, voordat iedereen gaat speculeren.
Er wordt bij ons veelvuldig advies gegeven mbt handen wassen, de toiletten worden vaker schoongemaakt, er zijn instructies. Maar er is geen plan (vooralsnog) om de tent dicht te gooien.
En als het dicht gaat, ik heb een gigabit uplink, ik ga wel thuis college's streamen naar de studenten
Maandag gaan we op studiereis van oost-nederland naar Belgie. Echter is er wel een alternatief programma bedacht waar we alles eventueel virtueel gaan doen.
De studenten zijn wel iets ongerust, maar an sich willen we allemaal nog wel gaan. De locatie waar we heen gaan is nog corona-vrij namelijk
Misschien wel gewoon handig om te vertellen hoe het op scholen toegaat, voordat iedereen gaat speculeren.
Er wordt bij ons veelvuldig advies gegeven mbt handen wassen, de toiletten worden vaker schoongemaakt, er zijn instructies. Maar er is geen plan (vooralsnog) om de tent dicht te gooien.
En als het dicht gaat, ik heb een gigabit uplink, ik ga wel thuis college's streamen naar de studenten
Hmm... vind alleen dat mensen gewoon logisch moeten nadenken. Ben je naar risico gebied geweest en voel je je grieperig blijf vooral thuis en ga vooral niet je mede studenten of collega's, kennissen etc aansteken.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:59:
[Integrale tekst]
[...]
In Dusseldorf (Duitsland) was er ook een lerares die gewoon ging lesgeven deze week na een vakantie in Italie en waardoor school nu even dicht is. Meerdere leraren hebben zich ziek gemeld, waardoor ook lessen niet meer gegeven kunnen worden:
https://www.dieter-forte-...ung-zu-infoveranstaltung/
Maar dat geldt ook voor griep etc.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Wat dacht je van preventief thuisblijven voor de scholier en afwachten of hij in de komende dagen zieker wordt? Indien niet, dan pas weer naar school.anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:07:
[...]
Tja, maar wat is het alternatief. Bij elk geval een hele school twee weken dichtgooien? Pak-'m-beet 1000 leerlingen thuis laten zitten. En ditto aantal volwassenen die dan niet kunnen werken (afhankelijk van leeftijd van kind, natuurlijk).
En dat pér geval?
Ik denk dat vinger-aan-de-pols-monitoren dan een stuk beter is. Ik ga ervanuit dat alle leerlingen/ouders wel een brief krijgen van de GGD.
Je moet wel de kosten en baten af blijven wegen natuurlijk.
Dus hij had mogelijk al enkele symptomen, maar nog geen koorts.Een coronapatiënt in Haarlem is afgelopen week naar school gegaan met ziekteverschijnselen. De leerling van het Eerste Christelijk Lyceum had klachten na een vakantie in Noord-Italië. Toen de leerling ook koorts kreeg, heeft hij of zij aan de bel getrokken, meldt de GGD Kennemerland in een brief aan ouders van scholieren.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Gebeurt toch ook?drooger schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:13:
[...]
Wat dacht je van preventief thuisblijven voor de scholier en afwachten of hij in de komende dagen zieker wordt? Indien niet, dan pas weer naar school.
De leerling is in thuisisolatie geplaatst, net als het gezin.
Pas nadat hij koorts kreeg en contact opnam met de GGD.
Tot die tijd had hij mogelijk al enkele symptomen van Covid-19, was in risicogebied geweest en liep nog op school rond.
De vraag gaat dus meer om: moet men niet meer preventie hanteren bij dergelijke gevallen?
Moet men wel weten dat er een geval is, natuurlijk. Of doel je op iedereen die in Italië is geweest preventief in quarantaine?drooger schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:17:
[...]
Pas nadat hij koorts kreeg en contact opnam met de GGD.
Tot die tijd had hij mogelijk al enkele symptomen van Covid-19, was in risicogebied geweest en liep nog op school rond.
De vraag gaat dus meer om: moet men niet meer preventie hanteren bij dergelijke gevallen?
Dat kon volgens het RIVM dus niet...Ernemmer schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:10:
[...]
Dat zijn dan 11500 tests per week, volgens mij is dat best te doen als we op tijd waren begonnen.
[...]
Het is nu niet dat we dit niet aan konden zien komen, dat opschalen had ook een maand geleden kunnen gebeuren.
Het duurde blijkbaar vrij lang om de test betrouwbaar genoeg te krijgen om uit te rollen naar de volgende batch laboratoria. Waarna er ook hier verifieerbare resultaten nodig waren.
Je zou ervoor kunnen opteren om mensen die in een risicogebied zijn geweest (dus niet heel Italië), en enkele symptomen vertonen (dus ook als ze bijv. nog geen koorts hebben) om preventief enkele dagen in quarantaine te houden. Thuisquarantaine welteverstaan, dus gewoon zelf aantal contacten beperken.anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:17:
[...]
Moet men wel weten dat er een geval is, natuurlijk. Of doel je op iedereen die in Italië is geweest preventief in quarantaine?
Niet zo drastisch als scholen sluiten, maar wellicht veiliger dan mensen die niet compleet voldoen aan de casusdefinitie naar school/werk te laten gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 06-03-2020 10:21 ]
Dat is het advies/beleid al. Maar je kan niet iedereen dwingen, dat zijn er inmiddels echt wel teveel.drooger schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:20:
[...]
Je zou ervoor kunnen opteren om mensen die in een risicogebied zijn geweest (dus niet heel Italië), en enkele symptomen vertonen (dus ook als ze bijv. nog geen koorts hebben) om preventief enkele dagen in quarantaine te houden. Thuisquarantaine welteverstaan, dus gewoon zelf aantal contacten beperken.
Niet zo drastisch als scholen sluiten, maar wellicht veiliger dan mensen die niet compleet voldoen aan de casusdefinitie naar school/werk te laten gaan.
Dit staat of valt met de mensen zelf. En daarom gaan we het niet indammen. Genoeg idioten hier in Nederland.
Deze scholier heeft het netjes gedaan:
Ook een middelbare scholier in Amersfoort is besmet met het coronavirus, melden verschillende media. Hij kwam maandagochtend zonder klachten naar het Nieuwe Eemland, maar begon tijdens het eerste lesuur te hoesten. Omdat hij naar Noord-Italië is geweest, ging hij direct naar huis. Een test wees uit dat hij het virus onder de leden had.
Het gezin van de jongen zit in thuisisolatie. De school blijft open.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 06-03-2020 10:28 ]
In andere landen kon het wel, misschien moeten ze daar wat advies inwinnen.MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:20:
[...]
Dat kon volgens het RIVM dus niet...
Het duurde blijkbaar vrij lang om de test betrouwbaar genoeg te krijgen om uit te rollen naar de volgende batch laboratoria. Waarna er ook hier verifieerbare resultaten nodig waren.
Van wat ik begreep hadden ze in andere landen hetzelfde probleem.Ernemmer schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:29:
[...]
In andere landen kon het wel, misschien moeten ze daar wat advies inwinnen.
In ieder geval in Duitsland, daar wordt ook (door leunstoelepidemiologen op het internet
Dus blijkbaar ligt het niet (alleen) aan Nederland.
Je kan nu al concluderen dat scholen niet sluiten de correcte beslissing is.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:59:
1 Maart alle scholen dicht vanwege Corona. Want let op; wat in Haarlem gebeurde kan ook in Zutphen gebeuren, dus wil je dit stoppen moet ALLES dicht. Wanneer gooi je ze weer open? Zodra Corona is uitgeraasd in Italie? Dat staat gelijk als gewoon een schooljaar door te strepen, met alle gevolgen van dien.
Scholen dicht is alleen zinnig als dit infectiehaarden zijn, preventief sluiten is een symbool maatregel.
Want waarom scholen? Waarom niet het OV? Supermarkten? Ziekenhuizen voor niet spoedeisende gevallen (veel linker dan welke school dan ook)? Het is niet alleen arbitrair, er is geen einde aan en het is een middel wat heel grote consequenties heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 10:35 ]
Inderdaad, plus alle scholen dicht betekent ook een standaard een vermindering van 25% a 40% van de workforce omdat er ook een ouder thuis moet zijn dan. Dan gaat je land sws naar de klote lijkt me? Ben benieuwd wat er in Italie gaat gebeuren nu.roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:32:
[...]
Je kan nu al concluderen dat scholen niet sluiten de correcte beslissing is.
1 Maart alle scholen dicht vanwege Corona. Want let op; wat in Haarlem gebeurde kan ook in Zutphen gebeuren, dus wil je dit stoppen moet ALLES dicht. Wanneer gooi je ze weer open? Zodra Corona is uitgeraasd in Italie?![]()
Scholen dicht is alleen zinnig als dit infectiehaarden zijn, preventief sluiten is een symbool maatregel.
Want waarom scholen? Waarom niet het OV? Supermarkten? Ziekenhuizen voor niet spoedeisende gevallen (veel linker dan welke school dan ook)? Het is niet alleen arbitrair, er is geen einde aan en het is een middel wat heel grote consequenties heeft.
Das nog wel een interessant punt...Basekid schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:35:
[...]
Inderdaad, plus alle scholen dicht betekent ook een standaard een vermindering van 25% a 40% van de workforce omdat er ook een ouder thuis moet zijn dan. Dan gaat je land sws naar de klote lijkt me? Ben benieuwd wat er in Italie gaat gebeuren nu.
De arbeidsparticipatie is nogal een belangrijke determinant in deze. Even opgezocht.
9. Nederland - 73.1%
41. Italië - 56.5%
De impact is in Nederland dus vele malen hoger dan in Italië.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2020 10:43 ]
2 weken geleden begon carnaval, ben benieuwd of we hier de komende dagen nog iets van gaan merken in het aantal besmettingen (in het zuiden).
Steam ID = Ackerfiets
Misschien zou dat wel een goede wake-up call zijn, krijgen de kinderen misschien ook weer eens wat meer aandacht van hun ouders, maar dat is een andere discussieBasekid schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:35:
[...]
Inderdaad, plus alle scholen dicht betekent ook een standaard een vermindering van 25% a 40% van de workforce omdat er ook een ouder thuis moet zijn dan. Dan gaat je land sws naar de klote lijkt me? Ben benieuwd wat er in Italie gaat gebeuren nu.
Alle scholen en kinderopvang dicht zou inderdaad een flinke impact kunnen hebben. Aan de andere kant, als veel bedrijven ook dicht zijn of minder produceren is het verlies natuurlijk minder groot.
Het nare er van is wel, dat linksom of rechtsom iedereen de rekening gaat krijgen. Ik denk dat de " lakse" houding van politiek en RIVM er juist op is gericht om die rekening niet te hoog te maken.
Bij ons en zeker meer bedrijven gelden er strikte regels voor mensen die naar en terug van bepaalde landen (of gebieden in) komen.drooger schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:20:
[...]
Je zou ervoor kunnen opteren om mensen die in een risicogebied zijn geweest (dus niet heel Italië), en enkele symptomen vertonen (dus ook als ze bijv. nog geen koorts hebben) om preventief enkele dagen in quarantaine te houden. Thuisquarantaine welteverstaan, dus gewoon zelf aantal contacten beperken.
In dit geval, vakantie in Italie, mag je zeker 2 weken niet komen. Snap even waarom scholen daar niet strikter in zijn. Leerplicht ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Het probleem met het beleid t.a.v. het al dan niet voor 2 weken sluiten van scholen zodra daar een Coronavirusgeval is vastgesteld is omdat je anders het risico loopt dat je zoals ik al zei de doos van Pandora dan te lang laat openstaan om containment nog te kunnen laten slagen. Dit is dus NIET nu meteen al ALLE scholen sluiten zoals diverse mensen meteen volkomen onterecht gaan roepen. Als aanvullende maatregel kun je wel elke scholier die in een risicogebied is geweest eerst twee weken thuisquarantaine/thuisonderwijs opleggen.
Het internet biedt tegenwoordig genoeg mogelijkheden om leerlingen thuis een behoorlijk niveau van onderwijs te laten genieten gedurende zo'n situatie.
Je moet er namelijk héél serieus rekening mee houden dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat dit een situatie is waarbij je maar één kans krijgt om de juiste keuze te maken en dat er geen do-overs zijn.
In een situatie als dit met een nieuwe en nog voor een groot deel onbekende ziekteverwekker is het héél belangrijk om vooral ook te WETEN WAT JE NIET WEET. Het RIVM/de regering zou er misschien beter aan doen om dat gewoon te onderkennen en zeggen dat het daarom keuzes wil maken die volgens het principe van 'to err on the side of caution' zijn gemaakt. Omdat je beter iets te voorzíchtig kunt zijn dan iets te ónvoorzichtig. Omdat een (op bepaalde punten) relatief geringe ontwrichting/schade op de korte termijn accepteren beter is dan het risico lopen op een veel langduriger en veel grotere ontwrichting met veel grotere schade en je niet zeker KUNT weten dat niet zo voorzichtig handelen niet tot die langdurigere en grotere ontwrichting en schade zal leiden.
Als je dat eerlijk toegeeft en duidelijk uitlegt (als dat inderdaad de realiteit is) dan denk ik dat (bijna) iedereen dat kan/zal begrijpen en billijken en accepteren.
Als zo'n school als voorbeeld wél een ontploffende Coronahaard zal blijken te zijn zou de volgende stap misschien het isoleren van een hele stad moeten zijn wil je nog een vorm van containment proberen te behalen. De impact daarvan is tig malen groter. Dat is in het buitenland al gebeurd. Willen we dat hier ook?
Het internet biedt tegenwoordig genoeg mogelijkheden om leerlingen thuis een behoorlijk niveau van onderwijs te laten genieten gedurende zo'n situatie.
Je moet er namelijk héél serieus rekening mee houden dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat dit een situatie is waarbij je maar één kans krijgt om de juiste keuze te maken en dat er geen do-overs zijn.
In een situatie als dit met een nieuwe en nog voor een groot deel onbekende ziekteverwekker is het héél belangrijk om vooral ook te WETEN WAT JE NIET WEET. Het RIVM/de regering zou er misschien beter aan doen om dat gewoon te onderkennen en zeggen dat het daarom keuzes wil maken die volgens het principe van 'to err on the side of caution' zijn gemaakt. Omdat je beter iets te voorzíchtig kunt zijn dan iets te ónvoorzichtig. Omdat een (op bepaalde punten) relatief geringe ontwrichting/schade op de korte termijn accepteren beter is dan het risico lopen op een veel langduriger en veel grotere ontwrichting met veel grotere schade en je niet zeker KUNT weten dat niet zo voorzichtig handelen niet tot die langdurigere en grotere ontwrichting en schade zal leiden.
Als je dat eerlijk toegeeft en duidelijk uitlegt (als dat inderdaad de realiteit is) dan denk ik dat (bijna) iedereen dat kan/zal begrijpen en billijken en accepteren.
Als zo'n school als voorbeeld wél een ontploffende Coronahaard zal blijken te zijn zou de volgende stap misschien het isoleren van een hele stad moeten zijn wil je nog een vorm van containment proberen te behalen. De impact daarvan is tig malen groter. Dat is in het buitenland al gebeurd. Willen we dat hier ook?
Waarom zijn er uberhaupt zo weinig berichten uit Italië afgezien van wat cijfers omtrent nieuwe besmettingen? Je zou zeggen dat daar inmiddels wel een duidelijker ziekteverloop in kaart gebracht kan worden? Verder met alle maatregelen die ze daar genomen hebben ben ik ook wel benieuwd naar de impact op het dagelijkse leven, kan bijna niet anders dan dat er al zichtbare economische schade gaat optreden?
https://www.tubantia.nl/e...isende-hulp-mst~af69106f/
Het blijft wel lekker verspreiden, ik vermoed wel weer een verdubbeling vandaag (als we ook kijken hoe het in andere landen ging).
Ik zorg er gewoon voor dat m'n longen zo goed mogelijk zijn, mijn weerstand zo goed als het kan zijn. Weinig alcohol, gezond eten (doe ik al jaren). En voor de rest, laat maar komen. Ik heb ergere odds overleefd (20% overlijdensrisico gehad een aantal keer ;P )
We moeten dit gewoon uitzingen, paniekerig doen heeft weinig zin. Ik hoop wel dat mensen gewoon kalm blijven.
Het blijft wel lekker verspreiden, ik vermoed wel weer een verdubbeling vandaag (als we ook kijken hoe het in andere landen ging).
Ik zorg er gewoon voor dat m'n longen zo goed mogelijk zijn, mijn weerstand zo goed als het kan zijn. Weinig alcohol, gezond eten (doe ik al jaren). En voor de rest, laat maar komen. Ik heb ergere odds overleefd (20% overlijdensrisico gehad een aantal keer ;P )
We moeten dit gewoon uitzingen, paniekerig doen heeft weinig zin. Ik hoop wel dat mensen gewoon kalm blijven.
Een van de eerste besmettingen is weer thuis uit het ziekenhuis. Interview
Ze lijkt me op het eerste gezicht nog risicogeval ook (kankerpatient).
[ Voor 4% gewijzigd door Oekiejoekie op 06-03-2020 10:50 ]
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Zoals wat?shoombak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:48:
Waarom zijn er uberhaupt zo weinig berichten uit Italië afgezien van wat cijfers omtrent nieuwe besmettingen? Je zou zeggen dat daar inmiddels wel een duidelijker ziekteverloop in kaart gebracht kan worden?
Je krijgt symptomen, variërend in ernst. En daarna word je beter of niet.
Nee, sorry voor de flauwe grap, maar ik weet niet wat je bedoelt met "duidelijker ziekteverloop". Wat is er niet duidelijk aan?
Je snapt hopelijk wel dat je niet dood gaat van een glaasje alcohol in combinatie met dit virus he? Tenzij je een risico groep bent is die kans nihil.Adlermann schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:49:
https://www.tubantia.nl/e...isende-hulp-mst~af69106f/
Wat mij wel bevreemdt is dat er 10 sets aan beschermende kleding worden opgeofferd aan 'bezoek' als ik het goed lees...?Oekiejoekie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:49:
Een van de eerste besmettingen is weer thuis uit het ziekenhuis. Interview
Mijn schoonmoeder, ook kankerpatient, kreeg overigens te horen dat zij niet direct een extra risico liep omdat haar longen goed zijn.
Wat wel een issue is, is dat ze relatief vaak in het ziekenhuis moet zijn.
Milan, 4 March 2020
Dear friends,
At this moment in time, we believe it is important to share our first impressions and what we have learned in the first ten days of the COVID-19 outbreak.
We have seen a very high number of ICU admissions, almost entirely due to severe hypoxic respiratory failure requiring mechanical ventilation.
The surge can be important during an outbreak and cluster containment has to be in place to slow down virus transmission.
We are seeing a high percentage of positive cases being admitted to our Intensive Care Units, in the range of 10% of all positive patients.
We wish to convey a strong message: Get ready!
We also want to share with you some key points from our experience:
- Get ready now - with your ICU’s networks - to define your contingency plan in the event of an outbreak in your community
- Don’t work “in silo”. Coordinate with your hospital management and other healthcare professionals to prepare your response
- Make sure your hospital management and procurement office have a protocol in place about which personal protection equipment (PPE) to stock and re-stock
- Make sure your staff is trained in donning and doffing procedures
- Use education, training and simulation as much as possible
- Identify early hospitals that can manage the initial surge in a safe way
- Increase your total ICU capacity
- Get ready to prepare ICU areas where to cohort COVID-19 + patients - in every hospital if necessary
- Put in place a triage protocol to identify suspected cases, test them and direct them to the right cohort
- Make sure you set clear goals for care with the patients and their families early on
With our best regards
Prof. Maurizio Cecconi
President elect, ESICM
Humanitas University, Milan
Prof. Antonio Pesenti
University of Milan
Prof. Giacomo Grasselli
University of Milan
https://mailchi.mp/esicm/...e-year-1009715?e=[UNIQID]
@shoombak
Ja een glaasje. Maar goed ouderwets bingedrinken (wat wel een hobby is gebleven) lijkt me wat minder verstandig. Ook voor iedereen want dat verlaagt wel de weerstand (tijdelijk).DennusB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:53:
[...]
Je snapt hopelijk wel dat je niet dood gaat van een glaasje alcohol in combinatie met dit virus he? Tenzij je een risico groep bent.
En ja, ik ben een risicogroep met verlaagde weerstand
Maar een wat lagere weerstand maakt nog steeds niet dat je dood gaat aan dit virus toch?Adlermann schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:55:
[...]
Ja een glaasje. Maar goed ouderwets bingedrinken (wat wel een hobby is gebleven) lijkt me wat minder verstandig. Ook voor iedereen want dat verlaagt wel de weerstand (tijdelijk).
En ja, ik ben een risicogroep met verlaagde weerstand(zonder griepprik is elke influenza een 50/50 kans op longontsteking).
Waarom een lakse houding van de Rivm? Wat hebben ze verkeerd gedaan?
Zou je jouw post willen onderbouwen aub?
Zou je jouw post willen onderbouwen aub?
dr.lowtune schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:42:
[...]
Misschien zou dat wel een goede wake-up call zijn, krijgen de kinderen misschien ook weer eens wat meer aandacht van hun ouders, maar dat is een andere discussie![]()
Alle scholen en kinderopvang dicht zou inderdaad een flinke impact kunnen hebben. Aan de andere kant, als veel bedrijven ook dicht zijn of minder produceren is het verlies natuurlijk minder groot.
Het nare er van is wel, dat linksom of rechtsom iedereen de rekening gaat krijgen. Ik denk dat de " lakse" houding van politiek en RIVM er juist op is gericht om die rekening niet te hoog te maken.
Niet per se dood. Maar ik zit niet op een longontsteking van corona te wachten eerlijk gezegd. Dit virus valt vooral de longen aan, hoopt zich daar ook op. Maar de kans neemt dan wel iets toe. De laatste keer dat ik longontsteking had van influenza was ik 2 maanden zeer ziek!DennusB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:58:
[...]
Maar een wat lagere weerstand maakt nog steeds niet dat je dood gaat aan dit virus toch?
Helder en duidelijk. Samengevat: Onderschat dit 'at your own peril'.TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:55:
Milan, 4 March 2020
Dear friends,
At this moment in time, we believe it is important to share our first impressions and what we have learned in the first ten days of the COVID-19 outbreak.
We have seen a very high number of ICU admissions, almost entirely due to severe hypoxic respiratory failure requiring mechanical ventilation.
The surge can be important during an outbreak and cluster containment has to be in place to slow down virus transmission.
We are seeing a high percentage of positive cases being admitted to our Intensive Care Units, in the range of 10% of all positive patients.
- Get ready now - with your ICU’s networks - to define your contingency plan in the event of an outbreak in your community
- Don’t work “in silo”. Coordinate with your hospital management and other healthcare professionals to prepare your response
- Make sure your hospital management and procurement office have a protocol in place about which personal protection equipment (PPE) to stock and re-stock
- Get ready to prepare ICU areas where to cohort COVID-19 + patients - in every hospital if necessary
- Put in place a triage protocol to identify suspected cases, test them and direct them to the right cohort
- Make sure you set clear goals for care with the patients and their families early on
With our best regards
Prof. Maurizio Cecconi
President elect, ESICM
Prof. Antonio Pesenti
University of Milan
Prof. Giacomo Grasselli
University of Milan
@shoombak
Ik hoop dat de beleidsmakers dit héél goed tot zich zullen laten doordringen.
Ik heb begrepen dat het te traag reageren van een ziekenhuis (ziekenhuizen:) in Italie er voor zorgde dat het daar zo sterk is gaan verspreiden. Ik snap hun bericht dan ook wel.TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:55:
Milan, 4 March 2020
Dear friends,
With our best regards
Prof. Maurizio Cecconi
President elect, ESICM
Prof. Antonio Pesenti
University of Milan
Prof. Giacomo Grasselli
University of Milan
@shoombak
Ik hoorde gelukkig gisteren tijdens het corona-vragenuurtje bij de tweede kamer dat "onze" ziekenhuizen gelukkig wel veel informatie delen (beschikbare bedden, materiaal, coordinatie, etc).
Dat is niet mals... Ik hoop dat de nederlandse overheid al aan het opschalen is, knipTheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:55:
Milan, 4 March 2020
Dear friends,
With our best regards
Prof. Maurizio Cecconi
President elect, ESICM
Prof. Antonio Pesenti
University of Milan
Prof. Giacomo Grasselli
University of Milan
@shoombak
Stemmingmakerij laten we achterwege aub
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 06-03-2020 14:09 ]
"May our framerates be high and our temperatures low."
Volgens mij is dit ook zeer zeker wel het geval en wordt dit in Nederland ook niet onderschat?CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:00:
[...]
Helder en duidelijk. Samengevat: Onderschat dit 'at your own peril'.
Ik hoop dat de beleidsmakers dit héél goed tot zich zullen laten doordringen.
En die bewering doe je op basis van het aantal ziekenhuis bedden per inwoner?anandus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:03:
[...]
Volgens mij is dit ook zeer zeker wel het geval en wordt dit in Nederland ook niet onderschat?
Weet jij wat dat getal in N-Italie is? En wat is die hier?
Eerste dode in NL net gemeld door het RIVM (https://www.rivm.nl/nieuw...euw-coronavirus-overleden) .
De Nederlandse economie kan zo te zien hard geraakt worden:
Bron: AD Live blogNederland staat op de derde plaats van economieën die het hardst worden geraakt door het Corona-virus. Bovenaan staat Taiwan en Zuid-Korea. Daarna volgen Nederland, Hongarije en Indonesië (China is als 'veroorzaker' buiten beschouwing gelaten), stelt Euler Hermes, de grootste kredietverzekeraar ter wereld.
De sectoren die het hardst worden getroffen zijn chemie, transport, automotive, textiel en elektronica. Euler Hermes schat dat er door het Corona-virus elk kwartaal voor $320 miljard verloren gaat aan handel in goederen en diensten wereldwijd. Dit handelsverlies per kwartaal is vergelijkbaar met de impact van een heel jaar handelsoorlog tussen de VS en China.
[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 06-03-2020 11:07 ]
En in nederland liggen er maar 2 van de 82 mensen met Corona in het ziekenhuis?TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:55:
Milan, 4 March 2020
Dear friends,
With our best regards
Prof. Maurizio Cecconi
President elect, ESICM
Prof. Antonio Pesenti
University of Milan
Prof. Giacomo Grasselli
University of Milan
@shoombak
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hier een goed artikel over hoe het in Italie zo mis ging:
https://www.volkskrant.nl...ie-een-epidemie~b2def5ad/
https://www.volkskrant.nl...ie-een-epidemie~b2def5ad/
Ai, de eerste dode in Nederland. Man van 86..
Pagina bestaat niet meer.
KRAI.7 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:06:
Eerste dode in NL net gemeld door het RIVM (https://www.rivm.nl/nieuw...euw-coronavirus-overleden).
Nee, aan het feit dat het RIVM, de GGD en de ziekenhuizen er bovenopzitten. Zie bijvbvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:05:
[...]
En die bewering doe je op basis van het aantal ziekenhuis bedden per inwoner?
Weet jij wat dat getal in N-Italie is? En wat is die hier?
https://www.regionoordkop...g-als-voorzorgsmaatregel/
https://www.rijnmond.nl/n...or-opvang-coronapatienten
Tsjah, enorm vervelend voor de betrokkenen natuurlijk, maar m.i. amper nieuwswaardig...
Op die leeftijd loop je sowieso statistisch wat meer risico dat het einde eraan komt.
@westlym https://www.rivm.nl/nieuw...euw-coronavirus-overleden
@Basekid Interessante opening van dat artikel wel:
Dag 0. Vrijdag 31 januari. Een onbekend virus
Een nieuw virus beheerst in Italië de landelijke voorpagina’s. Veel Italianen hebben een opmerkelijke relatie met hun gezondheid – er zijn bijna zesmaal zoveel apothekers als in Nederland, je mag geen sauna of sportschool betreden zonder doktersverklaring en kranten brengen wekelijks een gezondheidskatern uit.
Op die leeftijd loop je sowieso statistisch wat meer risico dat het einde eraan komt.
@Basekid Interessante opening van dat artikel wel:
Dag 0. Vrijdag 31 januari. Een onbekend virus
Een nieuw virus beheerst in Italië de landelijke voorpagina’s. Veel Italianen hebben een opmerkelijke relatie met hun gezondheid – er zijn bijna zesmaal zoveel apothekers als in Nederland, je mag geen sauna of sportschool betreden zonder doktersverklaring en kranten brengen wekelijks een gezondheidskatern uit.
[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2020 11:11 ]
Haakje en punt in de URL even weghalen
Hij wil.
One death is a tragedy, a million deaths is a statisticMikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:09:
Tsjah, enorm vervelend voor de betrokkenen natuurlijk, maar m.i. amper nieuwswaardig...
Ja dat. Die man was waarschijnlijk met de gewone griep ook de sjaak geweest, hoe lullig en triest ook.MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:09:
Pas bij veel dodelijke slachtoffers <65 jaar oud of misschien zelfs wel <50 is het tijd om eens in paniek te raken.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
..
[ Voor 97% gewijzigd door Yucon op 06-03-2020 11:12 . Reden: spuit 11 ]
Spijtig, vooral voor de nabestaanden. Tegelijkertijd kun je op deze leeftijd ook de pijp uit gaan door een verkoudheid.Nos.nl
EERSTE DODE IN NEDERLAND
Het gaat om een 86-jarige man die in het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam is overleden, meldt het RIVM. Het gaat waarschijnlijk om een man uit de Hoeksche Waard die zich zondagavond meldde met urinewegklachten. Toen hij ook aan de luchtwegen klachten kreeg, werd hij getest op het coronavirus.
| live and give like no one else |
De man woonde nog zelfstandig. Lag in het ziekenhuis voor urinewegproblemen...3x3 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Spijtig, vooral voor de nabestaanden. Tegelijkertijd kun je op deze leeftijd ook de pijp uit gaan door een verkoudheid.
https://www.rijnmond.nl/n...ingshuis-maar-zelfstandig
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.