[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.214 views

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:52:
[...]

Ik hoop van wel ja. Als een overheid je zo gaat manipuleren vind ik een stuk gevaarlijker als 10 Corona virussen.
Volgens een aantal heiligt het doel de middelen. Krijg je als mensen in paniek raken. Dan ineens kan alles en mag alles.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
"Volgens de chef van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros, kan de epidemie van het coronavirus worden ingeperkt en beheerst door een gecoördineerde reactie van alle regeringen in de wereld. Hij uitte zijn bezorgdheid over sommige landen die het virus niet serieus genoeg nemen of er niets tegen doen"

bron: NOS live feed

Dat hij hier niet Nederland mee bedoeld lijkt me evident... :+

welke landen zou hij hier dan wel mee bedoelen?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:54
Waarom noemt die de landen niet gewoon. Nu wakkert hij een vuurtje aan...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geert1976 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:15:
"Volgens de chef van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros, kan de epidemie van het coronavirus worden ingeperkt en beheerst door een gecoördineerde reactie van alle regeringen in de wereld. Hij uitte zijn bezorgdheid over sommige landen die het virus niet serieus genoeg nemen of er niets tegen doen"

Een gecoördineerde aanpak zou ik absoluut voor zijn. Gelijk alle grenzen dichtgooien niet. Maar wel ervaringen, expertise en data uitwisselen en gezamenlijk stappen uitzetten. Vaak werkt een crisis ook verbindend. Zou dus ook niet slecht zijn voor de internationale relaties.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

IJzerlijm schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:59:
[...]

Tien ? 20 tot 34% van de Nederlandse bevolking mag sterven ?

Privacy is echt een religie geworden waar elk offer gerechtvaardigd is.
ja.. En nee, niet privacy is heilig, maar wel humaniteit.
Geen vrijheid zonder privacy, geen humaniteit zonder vrijheid.
Pandemic schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:02:
Ik denk dat er de afgelopen dagen al veel privacy voorwaarden zijn geschonden.

We hebben inmiddels al 82 mensen die makkelijk herleidbaar zijn waarvan wij weten welke medische aandoening ze hebben.
Voor zover het medisch "geheim" bij Covid.
Dat is nog een redelijke uitwisseling. Dat is wel heel iets anders als een overheid die je probeert te sturen zoals China dat doet. Dan de illusie hebben dat een overheid met dergelijke mogelijkheden dat alleen doet in het geval van een virus, ben je echt de weg kwijt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07

Cambodia, Thailand, USA, Indonesië, Filipijnen

Nederland staat echt niet hoog op het lijstje landen dat weinig doet.

• paragon
  • Laatst online: 01-01 16:10
HallonRubus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Indonesië was iig 1 van de eerste die alle vluchten vanuit China verbood. Weet dat ze op Bali mensen hebben opgespoord die rondom iemand(geloof dat dit het eerste geval in NZ is/was) met corona in een vliegtuig hebben gezeten.

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

de VS denk ik ook ja. Beetje gevolgd afgelopen 4 a 5 dagen.
Dat gaat qua aanpak in gezondheidszorg echt helemaal verkeerde kant op.
Ook niet zo gek; Trump heeft dat land naar de gootjes geholpen op dit gebied

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2025

Edgarz

Tweako-active since1986

Teknix1982 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:18:
[...]

Een gecoördineerde aanpak zou ik absoluut voor zijn. Gelijk alle grenzen dichtgooien niet. Maar wel ervaringen, expertise en data uitwisselen en gezamenlijk stappen uitzetten. Vaak werkt een crisis ook verbindend. Zou dus ook niet slecht zijn voor de internationale relaties.
Grenzen dichtgooien is ook een onmogelijk iets. Moet je eens kijken hoe snel de winkels leeg zijn.

Personenverkeer globaal stopzetten? Kansloos. En mocht je het overwegen, het virus is al bijna overal aanwezig en woekert toch wel door.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vrees dat sommige landen totaal niet in staat zullen zijn om deze epidemie adequaat het hoofd te kunnen bieden. Toen ik dit artikel vanmorgen las hield ik mijn hart vast voor wanneer het virus Venezuela bereikt. Niet áls, maar wannéér, als het er niet al is.

Venezolaanse president roept vrouwen op veel kinderen te baren
Vanwege de economische en politieke crisis in het land zijn volgens de VN meer dan 4,5 miljoen Venzolanen naar het buitenland vertrokken. Ruim 9 miljoen mensen, bijna een derde van de bevolking, lijden honger. Daarbovenop concludeerde Human Rights Watch vorig jaar in een rapport dat de gezondheidszorg in Venezuela 'volledig is ingestort' en dat de sterfte onder kinderen flink is gestegen.
Met zo'n clown/schurk aan het roer kan het bijna niet anders dan dat het daar een catastrofe gaat worden. ;(

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:31:
[...]
Met zo'n clown/schurk aan het roer kan het bijna niet anders dan dat het daar een catastrofe gaat worden. ;(
De bestaande catastrophe wordt een interessant stuk erger.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025

He, doe eens even niet zo panisch... We hebben op dit moment in Nederland in totaal 82 gevallen. In 69 gevallen (85 %) zijn ze zelf patient zero, of zijn ze te herleiden naar een patient zero, in 13 (15 %) van de gevallen weten we dat nog niet. En dat zal ook zijn omdat bij sommige patienten het contactenonderzoek nog volop in gang is. En dus in de komende dagen wellicht nog duidelijk wordt.

Vandaag is het 13 dagen geleden dat carnaval begon. En 12 dagen geleden dat de eerste patient uit Loon op Zand zich in het carnavalsgebeuren begaf. Na 14 dagen zijn patienten weer veilig (als uit mag uit quarantaine). En er is nog steeds geen massale outbreak in Tilburg of Loon op zand (Oke, cluster Loon op Zand zijn er sinds vandaag 6. maar dat zijn allemaal bekende contacten. Geen 60, de halve kroeg waar hij was).

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• _Bailey_
  • Niet online
Als je niks te melden hebt, schrijf dan niks

[ Voor 82% gewijzigd door Outerspace op 05-03-2020 20:46 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:35:
Vandaag is het 13 dagen geleden dat carnaval begon. En 12 dagen geleden dat de eerste patient uit Loon op Zand zich in het carnavalsgebeuren begaf. Na 14 dagen zijn patienten weer veilig (als uit mag uit quarantaine). En er is nog steeds geen massale outbreak in Tilburg of Loon op zand (Oke, cluster Loon op Zand zijn er sinds vandaag 6. maar dat zijn allemaal bekende contacten. Geen 60, de halve kroeg waar hij was).
Nee, maar we hebben al wel de eerste patient gevonden in een nivel-peiling. Dus het is algemeen verspreid.
Dan kan het nog steeds uit zichzelf uitdoven. Want met de besmettelijkheid valt het ook wel mee als verder niemand in het ziekenhuis besmet is terwijl daar iemand 1 week gelegen heeft.

Ergo we gaan het wel zien de komende weken...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn werkgever heeft in iedergeval iedereen opgedragen om de laptop elke dag mee naar huis te nemen, zodat er door gewerkt kan worden vanaf een thuis/andere locatie.

Ook de hygiëne richtlijnen zijn aangescherpt en er wordt vaker schoongemaakt met desinfecteren middelen (deurkrukken, bureaus en dergelijke)

Sylvester en Sheldon ideale omstandigheden :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Oekiejoekie
Cyberpope schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Nee, maar we hebben al wel de eerste patient gevonden in een nivel-peiling. Dus het is algemeen verspreid.
Dan kan het nog steeds uit zichzelf uitdoven. Want met de besmettelijkheid valt het ook wel mee als verder niemand in het ziekenhuis besmet is terwijl daar iemand 1 week gelegen heeft.

Ergo we gaan het wel zien de komende weken...
Zijn die Nivel-peilingen anoniem ? Als in we mogen materiaal afnemen voor een influenza-test, en we gebruiken het op anonieme basis voor onderzoeksdoeleinden, of zijn die mensen ook nog herleidbaar ?

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:12
Geert1976 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Hier ben ik gestopt met lezen van de rest van 't epistel
En toch heeft hij gelijk.
Je insinueert dat Nederland het bagger doet, die emoticon zegt genoeg. Terwijl Nederland gewoon voorbereid is en er genoeg plekken zijn waar het slechter zal verlopen.
Zoals al genoemd: de VS, midden Amerika, Zuid Amerika, Afrika. Enkele Zuid Aziatische landen.
Dit door gebrek aan goede medische zorg voor iedereen en hygiëne.
Verder weet je helemaal niet hoe andere landen precies testen, of hun methodes zoveel betrouwbaarder zijn. Daarnaast kunnen bepaalde zichtbare zaken die gedaan worden totaal nutteloos voor de bühne zijn, zoals het ontsmetten van hele straten, wat niet zinvol lijkt.

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 05-03-2020 19:55 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Bron? Thailand pikt er steeds wel een aantal uit, ook op het vliegveld (vandaag):
4 new cases in Thailand [source]
- a 29 year-old Italian man who arrived in Thailand on March 1
- a 42 year-old Thai male office worker who returned from Italy
- a 22 year-old Chinese male student who was screened with symptoms while in transit at Bangkok’s Suvarnabhumi Airport while traveling from Iran to China.
- a 20 year-old Thai male student who arrived from Iran on Feb. 27

https://www.worldometers.info/coronavirus/
En qua informatievoorziening geven ze ook nog meer info over aantal mogelijke gevallen (was even zoeken maar het staat hier):
Afbeeldingslocatie: https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/img/declaration/banner_declaration_e.jpg

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 01:51
CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Ik vrees dat sommige landen totaal niet in staat zullen zijn om deze epidemie adequaat het hoofd te kunnen bieden. Toen ik dit artikel vanmorgen las hield ik mijn hart vast voor wanneer het virus Venezuela bereikt. Niet áls, maar wannéér, als het er niet al is.

Venezolaanse president roept vrouwen op veel kinderen te baren

[...]

Zo zijn er wel meer landen die dit absoluut niet aankunnen. Ik ben er van overtuigd dat corona een blijvertje is. Maar we moeten massale besmetting zo lang mogelijk uitstellen totdat er een medicijn is. Zoals ik al eerder gepost heb gaat er een keer een illegale asielzoeker besmet zijn of iemand die om andere reden niet met de overheid in contact durft of wil komen. Die gaat vervolgens echt zo veel ontraceerbare besmettingen veroorzaken dat er geen beginnen meer aan is. Dat moet zo lang mogelijk uitgesteld worden zodat we zo veel mogelijk kunnen voorbereiden.

Die kleine 100 besmettingen in Nederland zijn echt onze zorgen niet hoor. Dat zijn die (aanstaande) honderdduizenden in het buitenland en hoe die daar te houden.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:05
Geert1976 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Hier ben ik gestopt met lezen van de rest van 't epistel
Wel jammer. De paniek die veel door sijpelt in je berichten zou je niet alleen maar moeten voeden. Lees juist ook andere geluiden.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:12
Heeft iemand misschien een overzicht met een soortgelijke virus en dodental info. Zoals hier in het topic gelinkt is bijv

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Zijn die Nivel-peilingen anoniem ? Als in we mogen materiaal afnemen voor een influenza-test, en we gebruiken het op anonieme basis voor onderzoeksdoeleinden, of zijn die mensen ook nog herleidbaar ?
Is herleidbaar. Dus betreffende persoon is in isolatie. Maar dit was dus een persoon die niet als verdacht opdook, maar wel dus het virus onder de leden had.

• GAIAjohan
Mel33 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:58:
Heeft iemand misschien een overzicht met een soortgelijke virus en dodental info. Zoals hier in het topic gelinkt is bijv
Wikipedia: Coronavirus
Onder 'Outbreaks of coronavirus-related diseases'.

• HallonRubus
Moet toegeven dat het meevalt, er worden wel maatregelen genomen, maar deze landen hebben heel weinig gevallen terwijl ze veel reizigers uit China, Japan, Korea en Singapore krijgen, en dat al een maand langer dan hier in Europa.

Ik vraag me af hoe lang Thailand zulke mooie infographics maakt als ik dit lees: https://www.theguardian.c...es-amid-anger-at-handling

Indonesië: Wikipedia: 2020 coronavirus outbreak in Indonesia

Cambodia: https://thediplomat.com/2...the-coronavirus-epidemic/

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:12
GAIAjohan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Wikipedia: Coronavirus
Onder 'Outbreaks of coronavirus-related diseases'.
Ik schrik ervan, dit is wel erger dan sars enz.
Zocht meer in vergelijking met griep jaarlijkse doden.
Maar hier heb wel wat aan. Thanks

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:19
Mel33 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:05:
[...]

Ik schrik ervan, dit is wel erger dan sars enz.
Zocht meer in vergelijking met griep jaarlijkse doden.
Maar hier heb wel wat aan. Thanks
De griep heeft wereldwijd jaarlijks 600.000+ doden.
Bron: https://www.medicinenet.c...art.asp?articlekey=208914

SARS en MERS waren procentueel dodelijker (meer doden per aantal bevestigde gevallen), maar dit corona-virus is veel besmettelijker en daardoor in getallen dodelijker.

Afbeeldingslocatie: https://www.smalltechnews.com/wp-content/uploads/2020/01/frc-134426da060dd6ce225dae296f44322a.jpg
Bron: https://www.smalltechnews.com/archives/70192

[ Voor 6% gewijzigd door Extigo op 05-03-2020 20:12 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyberpope schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Is herleidbaar. Dus betreffende persoon is in isolatie. Maar dit was dus een persoon die niet als verdacht opdook, maar wel dus het virus onder de leden had.
Ehh... Maar hij was toch uit een griep peiling gehaald? Dus wel symptomen iig...

Dat maakt het contactonderzoek nog wel een leuke.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

GGD: 'Vindicat-leden met corona-klachten moeten in Italië blijven'

Ben benieuwd hoeveel er morgen niet mee mogen.

• Oekiejoekie
He, 't is Vindicat... Als ze niet met de bus mee mogen, dan haalt pappie ze wel terug :D

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Bron? Thailand pikt er steeds wel een aantal uit, ook op het vliegveld (vandaag):

[...]

En qua informatievoorziening geven ze ook nog meer info over aantal mogelijke gevallen (was even zoeken maar het staat hier):
[Afbeelding]
Landen als Laos bijvoorbeeld, daar zit/reist momenteel familie van mij. Volgens de statistieken is daar nog geen enkel geval van dit coronavirus bekend, ik geloof toch echt niet dat zij op een magische manier overgeslagen worden.
Het is daar alleen zo arm dat er waarschijnlijk eerst een compleet dorp moet omvallen voordat men het merkt, en heb er ook weinig vertrouwen in dat dat land zich ook maar enigszins aan zo'n uitbraak kan aanpassen al zouden ze dat vast wel willen.
De verhalen die ik hoor is dat het daar momenteel enorm rustig is wat het des te tragischer maakt voor de bevolking omdat de lokale economie sterk afhankelijk is van het toerisme.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Bangladesh, Bhutan en Myanmar.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
Grove blunder van de GGD daar, maar fijn als je als medewerker mag opdraven. Tijd die ze ook aan andere dingen hadden kunnen besteden.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Ehh... Maar hij was toch uit een griep peiling gehaald? Dus wel symptomen iig...

Dat maakt het contactonderzoek nog wel een leuke.
Correct.. Dus gewoon iemand waarbij geen lampje ging branden en algemene klachten had.
En dus toch bleek corona te hebben.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:27
Snotteren, keelpijn, vermoeid... dat heb ik altijd wel na lang reizen in de winter en dan hebben deze jongelui nog ff flink door lopen zakken in de berglucht :+

Sowieso wel interessant hoe dit gaat uitpakken... gaan ze gewoon allemaal negatief testen of gaan er een aantal studenten in quarantaine? :?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29

Yucon

*broem*

roffeltjes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:31:
[...]

Snotteren, keelpijn, vermoeid... dat heb ik altijd wel na lang reizen in de winter en dan hebben deze jongelui nog ff flink door lopen zakken in de berglucht :+

Sowieso wel interessant hoe dit gaat uitpakken... gaan ze gewoon allemaal negatief testen of gaan er een aantal studenten in quarantaine? :?
900 man die stuk-voor-stuk geen enkel ietsiepietsie verkoudheidachtige symptomen hebben in deze tijd van het jaar? Dat op zich is al nieuwsberichtwaardig.

Het kan bijna niet anders of sommige mensen hebben een beetje gejokt. Dat worden nog leuke taferelen bij het instappen.

Verwijderd

brambello schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Toch vermoed ik van wel, maar ik ben geen wetenschapper. Maleisie, Thailand, Vietnam, Indonesie valt allemaal heel erg mee.
Of landen waar het minder gecontroleerd en gemeten wordt. Het virus heeft redelijk voet aan de grond gekregen in Singapore. Een erg hygiënisch land. Dat heeft met +/- 30 graden en 80-100% luchtvochtigheid niet echt corona vriendelijk zou zijn.

• Verwijderd1
  • Niet online
HallonRubus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:04:
[...]

Moet toegeven dat het meevalt, er worden wel maatregelen genomen, maar deze landen hebben heel weinig gevallen terwijl ze veel reizigers uit China, Japan, Korea en Singapore krijgen, en dat al een maand langer dan hier in Europa.

Ik vraag me af hoe lang Thailand zulke mooie infographics maakt als ik dit lees: https://www.theguardian.c...es-amid-anger-at-handling
Dat Guardian artikel is meer dan een maand oud.
PalingDrone schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Landen als Laos bijvoorbeeld, daar zit/reist momenteel familie van mij. Volgens de statistieken is daar nog geen enkel geval van dit coronavirus bekend, ik geloof toch echt niet dat zij op een magische manier overgeslagen worden.
Het is daar alleen zo arm dat er waarschijnlijk eerst een compleet dorp moet omvallen voordat men het merkt, en heb er ook weinig vertrouwen in dat dat land zich ook maar enigszins aan zo'n uitbraak kan aanpassen al zouden ze dat vast wel willen.
De verhalen die ik hoor is dat het daar momenteel enorm rustig is wat het des te tragischer maakt voor de bevolking omdat de lokale economie sterk afhankelijk is van het toerisme.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Bangladesh, Bhutan en Myanmar.
En dat zijn natuurlijk twee heel verschillende groepen landen. Om het maar weer eens over die GHS index van John Hopkins te hebben. Nederland staat overall op 3 met een score van 75.6 en Thailand staat op 6 met 73.2. De omringende landen (iig Myanmar / Laos / Cambodja) zijn enorm arm maar vallen weer wel (meer) in de Chinese invloedssfeer en volgens mij heeft China ook toegezegd om daar te helpen )

Enerzijds is het apart dat er geen besmetting gedetecteerd worden maar anderzijds zijn er ook minder reisbewegingen. De vraag is dus of er daadwerkelijk weinig gevallen zijn (mogelijk vanwege klimaat) of het niet opgemerkt wordt. Je zou denken dat het op een gegeven moment op gaat vallen maar het kan ook afgedaan worden als griep waardoor het op papier niet bestaat.

Dat het zich in Thailand niet lijkt te verspreiden vind ik aparter en geeft hoop dat klimaat toch een rol speelt. Als er daadwerkelijk een uitbraak zou zijn in een land als Thailand (met veel vliegbewegingen) dan ga je dat op een gegeven moment merken aan de passagiers die ervandaan komen. Dat is bij Iran zo gegaan en dat zien we nu ook met de toeristen die terugkomen uit Italië.

Eveneens zouden de Thai het opmerken als er clusters opduiken rond grensovergangen, daar is echt wel wat interactie over en weer. Heel apart, maar de tijd zal het leren. Als er een cluster is dan duikt het vanzelf op als het groot genoeg wordt.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Of landen waar het minder gecontroleerd en gemeten wordt. Het virus heeft redelijk voet aan de grond gekregen in Singapore. Een erg hygiënisch land. Dat heeft met +/- 30 graden en 80-100% luchtvochtigheid niet echt corona vriendelijk zou zijn.
Mja, maar de besmettingen zijn indoor, dus droge airco lucht. Sowieso is een airco altijd wel een dingetje met luchtwegen. Die Quarantaines op een schip of in een hotel... heerlijk ;(

Maar dat arme landen hier keihard door getroffen worden? What else is new :X

Bensimpel

Positieve meneer

Yucon schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:39:
[...]

900 man die stuk-voor-stuk geen enkel ietsiepietsie verkoudheidachtige symptomen hebben in deze tijd van het jaar? Dat op zich is al nieuwsberichtwaardig.

Het kan bijna niet anders of sommige mensen hebben een beetje gejokt. Dat worden nog leuke taferelen bij het instappen.
Is er niet ergens nog een oude gevangenis waar we ze even 2 weken op kunnen sluiten ofzo? 900 potential corona verspreiders is nogal wat..

😆 - Denk ook eens om ;)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• roffeltjes
Bensimpel schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:50:
[...]

Is er niet ergens nog een oude gevangenis waar we ze even 2 weken op kunnen sluiten ofzo? 900 potential corona verspreiders is nogal wat..
Schutzhaft? Nee dank je.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Overdrijven is ook een vak, jemig :P

Je kan ze ook een brief meegeven met de vraag of ze hun gezondheid in de gaten houden en bij koorts, hoesten of andere verschijnselen even in zelfquarantaine gaan en hun huisarts of GGD bellen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Oekiejoekie
loekf2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:31:
[...]

Grove blunder van de GGD daar, maar fijn als je als medewerker mag opdraven. Tijd die ze ook aan andere dingen hadden kunnen besteden.
Hoezo grove blunder van de GGD ? De GGD is geen gezondheidspolitie, die je een uitreisverbod op kan leggen ? Ook op dit moment mag je nog gewoon de grens over, en naar Italie rijden...

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-01 20:39
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:35:
[...]

He, doe eens even niet zo panisch... We hebben op dit moment in Nederland in totaal 82 gevallen. In 69 gevallen (85 %) zijn ze zelf patient zero, of zijn ze te herleiden naar een patient zero, in 13 (15 %) van de gevallen weten we dat nog niet. En dat zal ook zijn omdat bij sommige patienten het contactenonderzoek nog volop in gang is. En dus in de komende dagen wellicht nog duidelijk wordt.
Top, prima info, heb je daar een bron van?

Bensimpel

Positieve meneer

anandus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:53:
[...]

Overdrijven is ook een vak, jemig :P

Je kan ze ook een brief meegeven met de vraag of ze hun gezondheid in de gaten houden en bij koorts, hoesten of andere verschijnselen even in zelfquarantaine gaan en hun huisarts of GGD bellen?
Het blijven wel studenten he :p
Die denken nog niet zo volwassen na :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• HallonRubus
satya schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Staat letterlijk op RIVM website https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:12
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:54:
Hoezo grove blunder van de GGD ? De GGD is geen gezondheidspolitie, die je een uitreisverbod op kan leggen ? Ook op dit moment mag je nog gewoon de grens over, en naar Italie rijden...
Sterker nog: de ophef over Vindicat is sterk overdreven, zoals ik eerder al stelde zitten ze praktisch in Frankrijk. Dagelijks komen honderden mensen recht uit het epicentrum op Schiphol aan en daar hoor je niemand over, dit weekend zijn er tienduizenden met de auto teruggereden van de wintersport daar en dat was ook geen probleem.

Vindicat doet het lekker in de media gezien de eerdere misstanden, that's all.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Oekiejoekie
satya schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Uiteraard.

https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus
05-03-2020 | 15:30

44 nieuwe patiënten, in totaal 82 positieve testen
Sinds de laatste update zijn 44 nieuwe patiënten bij het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gemeld. Hiermee komt het totaal aantal positieve geteste patiënten op 82. Hiervan zijn 69 patiënten in het buitenland besmet geraakt of zijn contacten van bevestigde patiënten. Van de nieuwe patiënten zijn twee personen opgenomen in het ziekenhuis. De overige nieuwe patiënten zitten in thuisisolatie.
82 totaal, 69 uit buienland of herleidbaar, dat maakt dan 13 nog in onderzoek of niet te herleiden.

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

Marker wadden een idee?
Maar zonder gekheid, ik denk dat die Vindicatjes flink gemonitord gaan worden en een hoestbui of koorts verberg je echt niet tijdens de terugreis of bij aankomst. Het enige zou zijn dat ze elkaar besmetten tijdens het dicht op elkaar zitten tijdens de reis mocht er eentje besmet zijn.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:22
Coronavirus ontdekt bij vrijwilliger zorgcentrum De Bleijke in Hengelo.

Prima dat er berichtgeving is over een nieuw besmettingsgevaar, de eerste, in de Achterhoek. Wat mij wel verbaast en enigszins stoort is de kop. Als ik die lees gaan er toch een aantal gevoelsmatige alarmbellen af, doordat het virus dan dichtbij een kwetsbare groep is. Lees je echter in het artikel dat de persoon in kwestie sinds haar vakantie in Noord-Italië (hoogst waarschijnlijk de besmettingsbron) niet meer in het zorgcentrum is geweest.

• drooger
  • Laatst online: 10:34

drooger

Falen is ook een kunst.

GAIAjohan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Je insinueert dat Nederland het bagger doet, die emoticon zegt genoeg. Terwijl Nederland gewoon voorbereid is en er genoeg plekken zijn waar het slechter zal verlopen.
Op de ondertoon wellicht na, mag er toch kritisch gekeken worden naar de voorbereiding van de Nederlandse overheid + RIVM op Covid-19?
Je zegt dat het 'gewoon voorbereid' is, maar waarom is er dan zo laat opschaling mogelijk met het aantal tests?

Eerst werd er gecommuniceerd dat het enkel getest werd als men voldeed aan de casusdefinitie. (vrij strict, dus weinig tests)
Vervolgens zag je dat de casusdefinitie niet meer dekkend genoeg was en het aantal tests toenam en indirect ook de duur voordat de resultaten binnen zijn. (oplopend tot 50+ uur)
Ook hoor je ineens geluiden dat er niet meer tests per dag afgenomen konden en kunnen worden, terwijl dat naar mijn weten nooit (helder) gecommuniceerd was door het RIVM, maar we nu wel 'honderden tests per dag' kunnen doen.

Met de beschikbare data van uitbraken in de andere landen, of zelfs enkel mainland China, is het dan te ver gezocht dat men in Nederland rijkelijk laat is begonnen met het opschalen van de testcapaciteit?

Uiteindelijk is er voorbereid, maar velen twijfelen of het adequaat voorbereid is.
Zeker als er door het WHO werd gezegd dat je moet handelen alsof het virus er al is.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd1 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Dat Guardian artikel is meer dan een maand oud.

[...]

En dat zijn natuurlijk twee heel verschillende groepen landen. Om het maar weer eens over die GHS index van John Hopkins te hebben. Nederland staat overall op 3 met een score van 75.6 en Thailand staat op 6 met 73.2. De omringende landen (iig Myanmar / Laos / Cambodja) zijn enorm arm maar vallen weer wel (meer) in de Chinese invloedssfeer en volgens mij heeft China ook toegezegd om daar te helpen )

Enerzijds is het apart dat er geen besmetting gedetecteerd worden maar anderzijds zijn er ook minder reisbewegingen. De vraag is dus of er daadwerkelijk weinig gevallen zijn (mogelijk vanwege klimaat) of het niet opgemerkt wordt. Je zou denken dat het op een gegeven moment op gaat vallen maar het kan ook afgedaan worden als griep waardoor het op papier niet bestaat.

Dat het zich in Thailand niet lijkt te verspreiden vind ik aparter en geeft hoop dat klimaat toch een rol speelt. Als er daadwerkelijk een uitbraak zou zijn in een land als Thailand (met veel vliegbewegingen) dan ga je dat op een gegeven moment merken aan de passagiers die ervandaan komen. Dat is bij Iran zo gegaan en dat zien we nu ook met de toeristen die terugkomen uit Italië.

Eveneens zouden de Thai het opmerken als er clusters opduiken rond grensovergangen, daar is echt wel wat interactie over en weer. Heel apart, maar de tijd zal het leren. Als er een cluster is dan duikt het vanzelf op als het groot genoeg wordt.
In bepaalde landen in Zuidoost Azie is het nu in het noorden of binnenland helemaal niet zo warm. In Vietnam was laatst een massaquarantaine en ik kan je vertellen het worden in dat land al sinds een vroeg stadium strenge maatregelen gehanteerd. Er kwam ak heel vroeg geen Chinees meer in en in hotels moet je soms tekenen dat je niet met Chinezen bent omgegaan enz. Scholen al snel dicht, iedereen neemt het serieus en is op zn hoede. Dat gezegd hebbende, handen wassen zullen ze ook niet allemaal per se doen.

In Singapore zit iedereen in de airconditioning, mogelijk geimporteerde Chinezen die in de airco anderen besmetten. In tropische delen van Zuidoost Azie blijven besmettingen erg laag tot nu toe, zeker als je ziet hoe snel het in onze koele streken gaat.

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:06:
[...]

Ik ben lid van een facebookgroep van een gemeente waar vandaag het eerste geval is... Sinds daar gepost is dat deze gemeente een eerste coronageval is, gaat het los. Wie is het ? Waar woont ie ? We hebben recht op informatie !!!!!11!!
Als je om een bepaalde reden geen bron wil vermelden, waarom post je dit dan!
Alleen fakebook vermelding is vrij zinloos.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Assistent-trainers en fysio Ajax moeten thuis blijven uit vrees voor coronavirus

Héél verstandig.

Gezien het huidige prestatieniveau van Ajax wil je dit er al helemáál niet bijhebben. ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@drooger langzaam opgeschaald? Het is niet dat je ff een paar clearblues bij de drogist kunt halen he.

Het virus is in een vroeg stadium naar Nederland gekomen van uit China. Erasmus MC en RIVM zijn toen als ik het goed begreep onafhankelijk een test gaan opzetten. Het duurde even voordat dit tot verifieerbare resultaten leidde.

Op basis hiervan zijn ze met de volgende 12 labs aan de slag gegaan. Waarmee ze hetzelfde protocol hebben gevolgd. Dus eerst alles voor een tweede keer getest bij EMC en RIVM.

Het is een nieuw virus, waarbij je dus wat opstartperikelen hebt. Ik ben blij dat we daar in NL zeer accuraat mee om gaan.
Zoals vanmiddag in het debat aangehaald, hebben we in Nederland hele goede virologen, en die doen blijkbaar goed werk.

Blijkbaar is de test dusdanig lastig dat onze knappe koppen in Nederland al de nodige moeite mee hebben. Kun je nagaan hoe dat voor minder ontwikkelde landen moet zijn.

Bron: kamerbriefing van vorige week.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2020 21:43 ]

• Oekiejoekie
drooger schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:05:
[...]

Op de ondertoon wellicht na, mag er toch kritisch gekeken worden naar de voorbereiding van de Nederlandse overheid + RIVM op Covid-19?
Je zegt dat het 'gewoon voorbereid' is, maar waarom is er dan zo laat opschaling mogelijk met het aantal tests?
Even van wat ik er de afgelopen weken van begrepen heb. Als ICT-consultant, niet als medicus...

Als ICT'er ben ik gewend, je richt een locatie in, dan maak je een image, en dan doet elke volgende locatie exact hetzelfde. Dat schijnt dus voor testapparatuur niet hetzelfde te werken. Die apparatuur moet met elkaar gecalibreerd worden. RIVM en het Erasmus medisch centrum zijn een tijdje bezig geweest, totdat ze allebei de juiste instellingen hadden. Pas sinds deze week is er de zekerheid, dat ze onder alle omstandigheden kunnen zeggen, dat de test betrouwbaar is.

Op dit moment is er dus de ruimte om op te schalen. Maar nog wel een tweede controle bij RIVM of EMC, om het decentrale resultaat te verifieren.

Maar wellicht dat een laborant of arts hier dit beter kan uitleggen ?

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
WHO-chef Tedros: sommige landen nemen het coronavirus niet serieus genoeg
Volgens de chef van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros, kan de epidemie van het coronavirus worden ingeperkt en beheerst door een gecoördineerde reactie van alle regeringen in de wereld. Hij uitte zijn bezorgdheid over sommige landen die het virus niet serieus genoeg nemen of er niets tegen doen. "Dit is niet het moment om op te geven", zei hij. "Dit is geen moment voor uitvluchten. Dit is een tijd om alles uit de kast te halen."
Benieuwd of daar NL ook onder valt. Het blijft zo lastig. Eenerzijds het vertrouwen dat de knappe koppen van het RIVM echt wel de meest verstandige keuzes maken. Anderzijds zie je andere landen om je heen met een veel strenger beleid. Lets hope we are more right;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DeKoetsier schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:40:
[...]
Benieuwd of daar NL ook onder valt.
Uit het citaat:
Hij uitte zijn bezorgdheid over sommige landen die het virus niet serieus genoeg nemen of er niets tegen doen.
Lijkt me dus niet dat ze Nederland bedoelen, waar ze al vanaf het begin het virus serieus nemen en er al een tijdje behoorlijk mee bezig zijn.

Ik vermoed dat een land zoals Iran ermee bedoeld wordt, welke heel lang, heel lakoniek heeft gedaan.
En vast andere landen die ofwel denken dat het geen vaart zal lopen ofwel denken dat er uiteindelijk toch niets tegen te doen kan worden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30
Hier in Kreis Heinsberg blijven de scholen en kinderopvang allemaal nog een week dicht. Vervelend, maar de meeste begrijpen het wel. Het wordt echter wel een leuk kostenplaatje zo.

• GAIAjohan
drooger schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:05:
[...]

natuurlijk is kritisch kijken noodzakelijk, maar ik denk dat het geen zin heeft dat leken paniek zitten te zaaien.
Eerst werd er gecommuniceerd dat het enkel getest werd als men voldeed aan de casusdefinitie. (vrij strict, dus weinig tests)
Vervolgens zag je dat de casusdefinitie niet meer dekkend genoeg was en het aantal tests toenam en indirect ook de duur voordat de resultaten binnen zijn. (oplopend tot 50+ uur)
Ook hoor je ineens geluiden dat er niet meer tests per dag afgenomen konden en kunnen worden, terwijl dat naar mijn weten nooit (helder) gecommuniceerd was door het RIVM, maar we nu wel 'honderden tests per dag' kunnen doen.

Met de beschikbare data van uitbraken in de andere landen, of zelfs enkel mainland China, is het dan te ver gezocht dat men in Nederland rijkelijk laat is begonnen met het opschalen van de testcapaciteit?

Uiteindelijk is er voorbereid, maar velen twijfelen of het adequaat voorbereid is.
Zeker als er door het WHO werd gezegd dat je moet handelen alsof het virus er al is.
Natuurlijk ga je gaandeweg opschalen en niet voordat er überhaupt één geval is. Tevens wil je niet dat nutteloos tests worden verbruikt. Tevens wil je dat eerst de tests betrouwbaar zijn, voordat je opschaalt
Verder zal de overheid vast een draaiboek hebben hoe te reageren in welke gevallen. Tot nu toe lijkt dat het geval te zijn althans.
Ik denk niet dat wij als leken het even beter weten dan een instituut, kritisch ja absoluut, echter continu aanvallend en negatief?!
Wat dat betreft is social media geen zegen, spontaan denkt elke Annie een medisch onderzoek te kunnen doorgronden en conclusies te trekken en die op het internet te slingeren. Tevens moet elke boodschap én actie in de juiste context gelezen of bekeken worden, ook iets waar niet iedereen even goed mee om kan gaan. Dat geldt ook voor berichten van o.a. het WHO. Ook op basis van cultuurverschillen zal er heel anders naar bepaalde berichten worden gekeken. Dit houdt dus in dat je moet zorgen voor een bericht dat wel overal aankomt dat het serieus is.
Verder, 'handelen alsof het virus er al is' is niet bepaald SMART gedefinieerd. Tevens houdt het bij direct volledig testen mogelijk geen rekening met mogelijke tekorten in personeel, tests,labs etc op zowel korte als lange termijn. En daar heb je dus draaiboeken voor.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nvm dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Jorgen op 05-03-2020 21:59 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Adlermann schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Met die hypothese zouden er in Iran/ Australie geen besmettingen na de initiele moeten voorkomen. Snel genoeg aan te tonen dat dit niet juist is.
In Oz is het nu nog zomer inderdaad. Lijkt eerder dat koudere landen deels gespaard blijven (Rusland, Canada).
demo31051987 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:24:
[...]

[...]

[...]

Het gaat mij niet om de kosten van opvang, maar de kosten die mijn bedrijf of het bedrijf van mijn vrouw moet maken als wij thuisblijven. Ik heb contractueel geen mogelijkheid om langer dan 5 weken (vakantiedagen) thuis te blijven. En laat ik daarvan er nu al 10 hebben opgenomen (voor mijn vrouw geldt hetzelfde). Dus ik hou nog 15 werkdagen over. De scholen in Italië zijn tot eind maart dicht, dus minimaal 4,5 week. Dat betekent dat als mijn vrouw en ik allebei 2,25 week opnemen we het kunnen redden, maar wat als de scholen langer dicht moeten blijven. Wat als er mensen zijn met minder vrije dagen? En hoe ga je je kinderen uitleggen dat de geboekte vakantie toch niet door kan gaan en aangezien dat geen reden voor annulering is, ben je dat geld ook kwijt. De financiele gevolgen zijn dan niet meer te overzien voor veel families.

Ik heb geen idee hoe men dit wil bolwerken. En je kan wel makkelijk zeggen dat het eigen risico is, maar niemand houdt rekening met dit soort situaties.
Overmacht? Zorgdragen? Dat hoort toch niet als vakantiedagen te tellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 05-03-2020 21:59 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Extigo
Jorgen schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:58:
[...]

In Oz is het nu nog zomer inderdaad. Lijkt eerder dat koudere landen deels gespaard blijven (Rusland, Canada).

[...]

Overmacht? Zorgdragen? Dat hoort toch niet als vakantiedagen te tellen?
Mee eens. Maar wie is dan uiteindelijk verantwoordelijk? Mijn werkgever betaalt mij gewoon door, maar ik werk vervolgens niet en lever dus geen inkomsten op voor mijn werkgever. Dus krijgen bedrijven dan vervolgens een vergoeding? En zo ja, waar komt dat geld weer vandaan?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:03

Standeman

Prutser 1e klasse

demo31051987 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Mee eens. Maar wie is dan uiteindelijk verantwoordelijk? Mijn werkgever betaalt mij gewoon door, maar ik werk vervolgens niet en lever dus geen inkomsten op voor mijn werkgever. Dus krijgen bedrijven dan vervolgens een vergoeding? En zo ja, waar komt dat geld weer vandaan?
Uiteindelijk komt het er op neer dat de ECB er gewoon wat euro's er bij drukt.

Bedrijven kunnen deeltijd WW aanvragen, ze kunnen de aandeelhouders wat minder uitkeren en mogelijk stelt de overheid nog wat ter beschikking.
Bedrijven kunnen ook nog failliet gaan en iedereen ontslaan.

Maar goed, dit is aardig op de feiten vooruitlopen, aangezien er nog geen honderd mensen zijn die thuis moeten blijven. Zelfs als.er tienduizend mensen een aantal weken thuis moeten blijven in isolatie zie ik nog weinig problemen voor BV Nederland.
De griep en files kosten meer per jaar.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:42
bazzemans schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:59:
Coronavirus ontdekt bij vrijwilliger zorgcentrum De Bleijke in Hengelo.

Prima dat er berichtgeving is over een nieuw besmettingsgevaar, de eerste, in de Achterhoek.
Ook kort over de grens (+/- 10km) van de Achterhoek is vandaag bij een jonge vrouw corona vastgesteld. Zij was ook naar Noord-Italië geweest, maar buiten de aangegeven risicogebieden. Hierbij het nieuwsartikel daarover (wel Duits uiteraard): https://welovebocholt.de/...oronafall-im-kreis-borken

Stukje google translate:
"De zesde bevinding, die vanochtend arriveerde, toonde aan dat de vrouw uit Bocholt was besmet met het coronavirus. Haar algemene toestand is stabiel. Ze heeft alleen milde verkoudheidsverschijnselen zonder koorts en is thuis nog steeds in quarantaine."

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
demo31051987 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:06:
Je hoeft echt niet elke dag productief te zijn. Mogelijk krijgen bedrijven een vergoeding, mogelijk niet. In Nederland hebben bedrijven een zorgplicht richting de werknemers. Soms heb je wat extra kosten. De laatste jaren wordt er veel te veel gekeken naar puur kosten en opbrengsten. Er zit altijd een grijs gebied hierin. Niet elke werknemer is altijd even productief.

Ik snap trouwens niet dat iedereen maar denkt dat "de staat" gelijk maar bedrijven moeten gaan helpen. De staat krijgt vaak ook geen geld als het wel jarenlang goed gaat.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jorgen schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:58:
[...]

[...]<>
Dat zijn ook heel dun bevolkte landen, dat zal ook meespelen denk ik.

bkor schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:14:
<>
Ik snap trouwens niet dat iedereen maar denkt dat "de staat" gelijk maar bedrijven moeten gaan helpen. De staat krijgt vaak ook geen geld als het wel jarenlang goed gaat.
Eh - dat heet belasting. Dat betekent niet dat de staat gelijk moet bijspringen maar dat doet ze wel (deeltijd WW) om het systeem niet te ontwrichten. Dat is in ieders belang.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 05-03-2020 22:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Mijn regio was nog schoon tot vandaag, nu ook vastgestelde gevallen in Huissen (spreek uit als Huussen) en in Arnhem.
https://www.gelderlander....an-noord-italie~a40592e3/

Is wel heel dichtbij gekomen nu, we gaan het meemaken...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Extigo
[...]

Je hoeft echt niet elke dag productief te zijn. Mogelijk krijgen bedrijven een vergoeding, mogelijk niet. In Nederland hebben bedrijven een zorgplicht richting de werknemers. Soms heb je wat extra kosten. De laatste jaren wordt er veel te veel gekeken naar puur kosten en opbrengsten. Er zit altijd een grijs gebied hierin. Niet elke werknemer is altijd even productief.

Omdat de staat in dit geval zorgt voor het verlies. Zij verplichten dat de scholen dichtgaan, dus mogen zij ook opdraaien voor de kosten. Lijkt me niet meer dan normaal, toch?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

demo31051987 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:20:
[...]

Omdat de staat in dit geval zorgt voor het verlies. Zij verplichten dat de scholen dichtgaan, dus mogen zij ook opdraaien voor de kosten. Lijkt me niet meer dan normaal, toch?
Nee. De staat sluit niet de scholen zouden ze dat doen, dan doen ze dat uit een groter belang. En die staat, dat zijn wij samen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

+6 in Zuid-Limburg.. het begint nu echt uit te breiden
https://www.1limburg.nl/z...-limburg?context=topstory

• GAIAjohan
[...]

Hmm ik zit hierbij op twee gedachten:
1. De staat krijgt in de jaren dat het wél goed gaat veel BTW afdrachten, veel inkomstenbelasting etc.
Allemaal inkomsten voor de staat die zoveel mogelijk op peil moeten worden gehouden. En een faillissement van een grote werkgever helpt daar niet bij.

2. Een bedrijf moet bestand zijn tegen tegenvallers, ze moeten een buffer creëren. Ze moeten niet kunnen blijven bestaan dankzij financiële injecties.. (wat dat betreft vond ik de hele kredietcrisis tenenkrommend.)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

[...]

Heet dat niet... wat was het ook al weer.... oh ja.... 'belasting'. ;)

• drooger
  • Laatst online: 10:34

drooger

Falen is ook een kunst.

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:17:
@drooger langzaam opgeschaald? Het is niet dat je ff een paar clearblues bij de drogist kunt halen he.

Het virus is in een vroeg stadium naar Nederland gekomen van uit China. Erasmus MC en RIVM zijn toen als ik het goed begreep onafhankelijk een test gaan opzetten. Het duurde even voordat dit tot verifieerbare resultaten leidde.

Op basis hiervan zijn ze met de volgende 12 labs aan de slag gegaan. Waarmee ze hetzelfde protocol hebben gevolgd. Dus eerst alles voor een tweede keer getest bij EMC en RIVM.

Het is een nieuw virus, waarbij je dus wat opstartperikelen hebt. Ik ben blij dat we daar in NL zeer accuraat mee om gaan.
Zoals vanmiddag in het debat aangehaald, hebben we in Nederland hele goede virologen, en die doen blijkbaar goed werk.

Blijkbaar is de test dusdanig lastig dat onze knappe koppen in Nederland al de nodige moeite mee hebben. Kun je nagaan hoe dat voor minder ontwikkelde landen moet zijn.

Bron: kamerbriefing van vorige week.
Ja, ik snap dat het niet zo makkelijk is als een server opschalen of even langs de drogist.
Maar waarom lukt het andere landen dan beter?
De laboratoria in landen zoals het VK en Italië zijn meen ik vrij vergelijkbaar en China heeft iedereen op hetzelfde moment de data gegeven van het virus.

Toch heb je een Italië die op 27 februari al op 536 bevestigde besmettingen zit en op 4 maart op 3000+, en dat is maar een subset van het totaal afgenomen tests.
Bron: Wikipedia: SARS-CoV-2 in Europa

In het Verenigd Koninkrijk:
As of 9am on 5 March 2020, 18,083 people have been tested in the UK, of which 17,968 were confirmed negative and 115 were confirmed as positive.
Bron: https://www.gov.uk/guidan...nformation-for-the-public

Toegegeven, deze landen zijn een slag groter dan Nederland, maar de hoeveelheid tests die men claimt die Nederland nu kan doen op dit moment staat in schril contrast daarmee.

En ja, ik snap dat er ook nog een aspect is met de vraag wanneer men wilt testen (Nederland is meer terughoudend daarin), maar als het andere landen lukt om duizenden tests in een week te kunnen doen, dan is het toch raar dat wij eerst niet verder zouden komen dan enkele tientallen per dag en pas sinds maandag enkele honderden per dag?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• GAIAjohan
drooger schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:28:
[...]

Ja, ik snap dat het niet zo makkelijk is als een server opschalen of even langs de drogist.
Maar waarom lukt het andere landen dan beter?
De laboratoria in landen zoals het VK en Italië zijn meen ik vrij vergelijkbaar en China heeft iedereen op hetzelfde moment de data gegeven van het virus.

Toch heb je een Italië die op 27 februari al op 536 bevestigde besmettingen zit en op 4 maart op 3000+, en dat is maar een subset van het totaal afgenomen tests.
Bron: Wikipedia: SARS-CoV-2 in Europa

In het Verenigd Koninkrijk:

[...]

Bron: https://www.gov.uk/guidan...nformation-for-the-public

Toegegeven, deze landen zijn een slag groter dan Nederland, maar de hoeveelheid tests die men claimt die Nederland nu kan doen op dit moment staat in schril contrast daarmee.

En ja, ik snap dat er ook nog een aspect is met de vraag wanneer men wilt testen (Nederland is meer terughoudend daarin), maar als het andere landen lukt om duizenden tests in een week te kunnen doen, dan is het toch raar dat wij eerst niet verder zouden komen dan enkele tientallen per dag en pas sinds maandag enkele honderden per dag?
Hoe bepaal je wat beter is? Is kwantiteit daadwerkelijk beter? Verder hebben we geen bewijs wie betrouwbaardere tests produceert, uitvoert of verkrijgt. Zoals we al bij één kind hebben gezien heb je false negatives en false positives, ook hier.
Daarnaast zit je zoals gezegd met o.a. protocollen. Wie neemt ze af/mag ze afnemen, wanneer worden ze afgenomen.

Wellicht dat men in het VK en Italië een veel grotere groep mensen de bevoegdheid geven de tests af te nemen en het labwerk te doen, door wellicht lagere eisen te stellen aan personeel. Misschien dat zij genoegen nemen met minder zekerheid van tests (bv 99% IPV 99,8%.) Wellicht doet Nederland het inderdaad slecht/verkeerd met opschalen.

Zonder duidelijkheid over de verschillende manieren van aanpak kun je daar niks over zeggen en is het puur gissen.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Zo eenvoudig werkt het niet.
Als jij door bv een overheidsingreep 10km moet omrijden of iets niet 'kunnen' (afsluiting door politieoptreden, openbare orde ingreep of andersoortig handelen waar we een overheid voor hebben), dan wordt dat ook niet vergoed.

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Even van wat ik er de afgelopen weken van begrepen heb. Als ICT-consultant, niet als medicus...

Als ICT'er ben ik gewend, je richt een locatie in, dan maak je een image, en dan doet elke volgende locatie exact hetzelfde. Dat schijnt dus voor testapparatuur niet hetzelfde te werken. Die apparatuur moet met elkaar gecalibreerd worden. RIVM en het Erasmus medisch centrum zijn een tijdje bezig geweest, totdat ze allebei de juiste instellingen hadden. Pas sinds deze week is er de zekerheid, dat ze onder alle omstandigheden kunnen zeggen, dat de test betrouwbaar is.

Op dit moment is er dus de ruimte om op te schalen. Maar nog wel een tweede controle bij RIVM of EMC, om het decentrale resultaat te verifieren.

Maar wellicht dat een laborant of arts hier dit beter kan uitleggen ?
Nieuwe tests zijn altijd lastig omdat er vaak genoeg resultaten zijn die niet duidelijk positief of negatief zijn. Hierbij moet je dus als het ware mee trainen op betrouwbare conclusies te kunnen trekken.
Die verhalen over herinfectie met corona komen waarschijnlijk ook met 99% zekerheid door een vals negatief resultaat en een opvolgend positief resultaat.

Resultaten uitvoeren op groepen waarvan je al weet dat de kans zeer groot is op een sterk positief resultaat kan daar bij helpen in het trainen van deze tests.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2020 23:12 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54

-tom-562

Oliesjeik

marcel87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:14:
[...]

Ook kort over de grens (+/- 10km) van de Achterhoek is vandaag bij een jonge vrouw corona vastgesteld. Zij was ook naar Noord-Italië geweest, maar buiten de aangegeven risicogebieden. Hierbij het nieuwsartikel daarover (wel Duits uiteraard): https://welovebocholt.de/...oronafall-im-kreis-borken

Stukje google translate:
"De zesde bevinding, die vanochtend arriveerde, toonde aan dat de vrouw uit Bocholt was besmet met het coronavirus. Haar algemene toestand is stabiel. Ze heeft alleen milde verkoudheidsverschijnselen zonder koorts en is thuis nog steeds in quarantaine."
Fijn, ik woon er zo ongeveer midden tussen in :P (omgeving Lichtenvoorde). Mijn werk Zit in Lichtenvoorde en we hebben werknemers uit zowel Hengelo als Bocholt :P

Vaak bu'j te bang!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Nieuwe tests zijn altijd lastig omdat er vaak genoeg resultaten zijn die niet duidelijk positief of negatief zijn. Die verhalen over herinfectie met corona komen waarschijnlijk ook mrt 99% zekerheid door een vals negatief resultaat en een opvolgend positief resultaat.

Resultaten uitvoeren op groepen waarvan je al weet dat de kans zeer groot is op een sterk positief resultaat kan daar bij helpen in het trainen van deze tests.
Validatie en verificatie zijn de termen hier. Kwam ook in dat stukje op tv bij het lab, men heeft een ijklijn / daadwerkelijk stukje virus en die loopt altijd mee.

Dus als er monsters zijn die ook op die lijn opkomen heb je een positief, en die wordt normaal gesproken opnieuw ingezet ter verificatie.

En daarnaast is het opwerken van het monster ook iets wat getest en gevalideerd moet worden.

Waar we hier mee te maken hebben is het TV CSI effect: daar stoppen ze iets in een machine en voila na 3 minuten verschijnt de foto van de dader in beeld.

De praktijk is iets ingewikkelder.

Ik heb niet zo veel te maken met PCR testen (wel in een ververleden zelf gedaan, maar in 20 jaar tijd is er op DNA analyses super veel veranderd) maar wel met chemische analyses van voedsel.

Er is een goede reden waarom multinationals hun producten in Nederland (en Duitsland) laten analyseren.

Dus reken er op dat we hier de kennis en technieken hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Barrycade schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Validatie en verificatie zijn de termen hier. Kwam ook in dat stukje op tv bij het lab, men heeft een ijklijn / daadwerkelijk stukje virus en die loopt altijd mee.

Dus als er monsters zijn die ook op die lijn opkomen heb je een positief, en die wordt normaal gesproken opnieuw ingezet ter verificatie.

En daarnaast is het opwerken van het monster ook iets wat getest en gevalideerd moet worden.

Waar we hier mee te maken hebben is het TV CSI effect: daar stoppen ze iets in een machine en voila na 3 minuten verschijnt de foto van de dader in beeld.

Ik heb niet zo veel te maken met PCR testen (wel in een ververleden zelf gedaan, maar in 20 jaar tijd is er op DNA analyses super veel veranderd) maar wel met chemische analyses van voedsel.

Er is een goede reden waarom multinationals hun producten in Nederland (en Duitsland) laten analyseren.

Moet zeggen dat ik de vraag van @drooger wel valide vind waarom Italië dan zo snel zoveel tests kon doen. Of is dat self fulfilling prophecy geweest.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Misschien wil Nederland niet veel voor de testen betalen?

Weet wel dat dit een issue voor gewone medicijnen gaat worden, Nederland wil erg weinig betalen voor medicijnen en grondstoffen voor medicijnen.
Laat dit spul nu net grotendeels uit China komen en deze verkochten al niet graag aan ons voor het virus (lage prijzen), nu de productie grotendeels gestopt is en/of achterstand heeft is er nog minder.
De medicatie en grondstoffen gaan dan eerst naar de landen en leveranciers die er het meeste voor willen betalen.

Het is niet zo dat we ze in eens wel krijgen als NL meer wil betalen, ze verkopen dan wel eerst aan hun premium klanten die na de corona crisis ook nog meer betalen... en gelijk hebben ze zakelijk gezien.

Het is niet of er problemen gaan komen maar wanneer...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Standeman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:13:
De griep en files kosten meer per jaar.
Deze kosten komen er natuurlijk bovenop....

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49

Barrycade

Through the...

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:18:
[...]

Moet zeggen dat ik de vraag van @drooger wel valide vind waarom Italië dan zo snel zoveel tests kon doen. Of is dat self fulfilling prophecy geweest.
Geen idee, Nederland is normaal gesproken niet zo dokter georiënteerd.

Dus we kunnen zeker testen, maar wij rennen als volk niet massaal naar de dokter als we horen dat er een griepgolf is. Dat is bij andere landen zeker anders.

Altijd leuke gesprekken met mijn expat collega's. En dan gewoon expats uit Griekenland of Turkije.

Als ik vertel dat mijn dochters koorts hebben ofzo is meteen de eerste vraag of ik al met ze bij de dokter ben geweest. :D

En als ik dan zeg dat ik dat pas ga doen na aantal dagen hoge koorts >39 en geen verbetering vallen ze van hun stoel (de collega's vinden alles boven de 38,5 al hoog).

Vorige winter was een Italiaanse heel erg boos, want ze had koorts 39 ofzo en de doktersassistente wilde haar niet doorverbinden met de arts.

Woest was ze, want ze wilde de dokter vragen om zeker een aantal bloed tests uit te voeren want ze betaalde toch iedere maand 100 euro, dus ze wilde zorg en dokters contact, daar had ze recht op. Ze vond het ook raar dat ze hier geen antibiotica kon halen bij de apotheek zonder recept.

Dus ik denk dat men in Italië iets anders met een kuchje omgaat dan hier normaal gesproken. En dat heeft invloed op de test capaciteit.

• roffeltjes
Barrycade schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:39:
[...]
Even los van de zuigelingensterfte vanwege thuisbevallen (dat is ook weer zo'n dossier) doet Nederland het prima met gezondheidszorg. Zeker als je ziet hoe de wachttijden zijn weggehakt en dat ze je meteen naar huis sturen is heel prettig (ziekenhuis is een ideale plek om ziek te worden... daarom kan je mensen net zo goed of beter naar huis sturen).

Medicijnen... tsja met para en ibu kan je heel wat koorts en ontsteking klachten pareren. Dat we verder niet zo van de medicatie zijn vind ik verder wel prima. Zoals gezegd lijkt er niet op dat je met meer medicijnen het beter doet?

Deze keer wordt het natuurlijk erg spannend omdat een flink deel het niet alleen met ibu gaat redden, dus dat is misschien een dingetje.

Gerelateerd: Ik begreep altijd dat longontsteking ondanks dat een virus ten grondslag (weefselschade en slijmophoping) ligt meestal een bacterieel verhaal was en dus wel degelijk met antibiotica moet worden bestreden? Of is dat vooral bij Griep en niet bij Corona?

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 00:00 ]

Verwijderd

Barrycade schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Zoals ik al vermoede is de positive predictive value te laag bij de groep asymptomaten, om maar even aan te geven hoe gevoelig en lastig deze test nu nog is.

Dus het verlagen van de drempel zal teveel valse postieve resultaten opleveren. DDan zou je kunnen stellen dat je beter een vals positieve kan hebben dan helemaal niks en dat mensen in quarantaine zetten terwijl ze mogelijk niet het coronovirus hebben niet zo erg is maar dat is een andere discussie :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 01:12 ]

• Mastermind
GAIAjohan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Zoals al genoemd: de VS, midden Amerika, Zuid Amerika, Afrika. Enkele Zuid Aziatische landen.
Dit door gebrek aan goede medische zorg voor iedereen en hygiëne.
Verder weet je helemaal niet hoe andere landen precies testen, of hun methodes zoveel betrouwbaarder zijn. Daarnaast kunnen bepaalde zichtbare zaken die gedaan worden totaal nutteloos voor de bühne zijn, zoals het ontsmetten van hele straten, wat niet zinvol lijkt.
Lijkt zo. Nederland test amper. Er is ook gezegd dat er een beperkt aantal testkits beschikbaar zijn.
Het besmettingscijfer ligt in Italie zo hoog omdat daar ontzettend veel getest wordt.

Het werkelijk aantal besmette mensen in Nederland kan veel hoger liggen dan wat er nu gezegd wordt, omdat de cijfers alleen de geteste mensen weergeven.

De GGD maakt zich klaar voor de terugkomst van 900 Vindicat studenten uit Noord Italie naar Groningen. Maar alleen en slechts alleen als je koorts hebt word je getest. Degenen die nog geen klachten hebben mogen gewoon het uitgaansleven in.

https://www.dvhn.nl/groni...rschijnlijk-25426912.html

Ontzettend onverantwoord. :N

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 20:17
roffeltjes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:59:
[...]
Even los van de zuigelingensterfte vanwege thuisbevallen (dat is ook weer zo'n dossier) doet Nederland het prima met gezondheidszorg. Zeker als je ziet hoe de wachttijden zijn weggehakt en dat ze je meteen naar huis sturen is heel prettig (ziekenhuis is een ideale plek om ziek te worden... daarom kan je mensen net zo goed of beter naar huis sturen).

Medicijnen... tsja met para en ibu kan je heel wat koorts en ontsteking klachten pareren. Dat we verder niet zo van de medicatie zijn vind ik verder wel prima. Zoals gezegd lijkt er niet op dat je met meer medicijnen het beter doet?

Deze keer wordt het natuurlijk erg spannend omdat een flink deel het niet alleen met ibu gaat redden, dus dat is misschien een dingetje.

Gerelateerd: Ik begreep altijd dat longontsteking ondanks dat een virus ten grondslag (weefselschade en slijmophoping) ligt meestal een bacterieel verhaal was en dus wel degelijk met antibiotica moet worden bestreden? Of is dat vooral bij Griep en niet bij Corona?
Nee hoor, in het NEJM paper wat ik steeds citeer heeft blijkbaar 50% van de opnames een superinfect en krijgt antibiotica

• Verwijderd1
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:39:
[...]

Dus we kunnen zeker testen, maar wij rennen als volk niet massaal naar de dokter als we horen dat er een griepgolf is. Dat is bij andere landen zeker anders.
Leuke anekdote, maar dat is hier toch niet het geval? Als het nu wel zin heeft om veel te testen, waarom dan (aanvankelijk) toch een richtlijn om alleen te testen in beperkte gevallen?

We hebben toch zo'n fijnmazig netwerk van huisartsen en GGD's. Zonder genoeg testen kunnen ze natuurlijk niet veel in de gaten houden:
[Twitter: https://twitter.com/MinPres/status/1234871604447993856]

Gerelateerd:
8 dagen lang moest de familie Mensing wachten op een coronatest. Terwijl ze in Noord-Italië waren geweest en moeder en kinderen thuis ziek werden. In de tussentijd bezochten ze een Nederlands ziekenhuis en stond vader gewoon voor de klas.

[...]

Van de huisarts kreeg zijn vrouw antibiotica voor een vermoedelijke longontsteking. "Niemand durfde haar te onderzoeken." Ook toen het risicogebied in Noord-Italië werd vergroot, gingen de alarmbellen nog niet af. Tot grote frustratie van Jean Paul: "We trekken sinds onze terugkomst uit Italië al aan de bel. Wij vinden echt dat de GGD niet snel en adequaat genoeg reageert."

Jean Paul geeft les op een school in Heemskerk. Hij voelt zich nog steeds kiplekker, en heeft tot afgelopen maandag gewoon les gegeven. Tot de huisarts zich kwaad maakte en de GGD tot thuisisolatie besloot. "De paniek is uitgebroken, we worden nu ineens als melaats gezien."
https://eenvandaag.avrotr...achten-op-een-coronatest/
Uiteindelijk waren ze gelukkig niet besmet.

• Wilke
  • Nu online
In Italië 41 COVID-19 doden in één dag: https://www.euronews.com/...country-s-health-ministry

Dat is 1% van de daar bekende cases (zo'n 4000 nu). Maar dat dus wel in 1 dag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:17:
[...]

Zoals ik al vermoede is de positive predictive value te laag bij de groep asymptomaten, om maar even aan te geven hoe gevoelig en lastig deze test nu nog is.

Dus het verlagen van de drempel zal teveel valse positieve resultaten opleveren. Dan zou je kunnen stellen dat je beter een vals positieve kan hebben dan helemaal niks en dat mensen in quarantaine zetten terwijl ze mogelijk niet het coronavirus hebben niet zo erg is maar dat is een andere discussie :P
Even mezelf quoten en toch even proberen uitleg te geven over de test methodologie en waarom het belangrijk is om in het begin je testen op alleen mensen met een strenge criteria uit te voeren:

Er worden 2 targets getest , Target "R" en Target "E" dit doelt op specifieke stukje RNA van het virus. Er zijn ook testen met meer targets welke mogelijk meer zekerheid bieden, een virus kan namelijk muteren waardoor targets niet meer effectief zijn. 2 targets is dus bijvoorbeeld betrouwbaarder dan maar 1.

Alle storende stoffen worden vervolgens weg gespoeld waarmee dus het RNA wordt geisoleerd, door middel van het toevoegen van controle RNA kan je dit controleren. Totaal duurt die isolatie ongeveer een uur.

Zowel Target E en de controle en Target R en de controle worden vermenigvuldigd door enzymatisch reacties. Zo’n reactie duurt zo’n anderhalf uur per 96 reacties. Het RNA is inmiddels tot DNA gevormd.

Door middel van een fluorescentie-signaal wordt deze vermenigvuldiging gekwantificeerd

De fluorescentie wordt uitgezet tegen het aantal keren dat het DNA is verdubbeld).

Hoe eerder het fluorescentie-signaal te zien is, hoe meer RNA er in het monster aanwezig was.

Bij Target E zien ze blijkbaar een latere reactie dan bij Target R, hier is nog geen verklaring voor.Dit maakt dan ook gelijk de interpretatie van de resultaten lastiger.

2 sterke signalen bij beide Targets + een correct controle resultaat betekend uiteraard een positief resultaat
en 2 negatieve signalen + correct controle resultaat een negatief resultaat.
Maar soms heb je dus ook een positief resultaat bij R en een negatief bij E.... dan moet je opnieuw testen en hopen dat je dan meer duidelijkheid krijgt.

En hoe meer positieve waarden je vind hoe beter testen worden, Nu voeren het RIVM en Erasmus ziekenhuis die extra controles nog uit totdat andere labs ook datzelfde niveau hebben bereikt en hun eigen dubieuze resultaten kunnen bevestigen.

Naast moeilijkheden met de resultaten van de test zelf kan je ook problemen hebben met de benodigde materialen voor de test, tekorten in reagentia of andere materialen. veel wordt in China gemaakt die op dit moment een groot gedeelte van de voorraad en productie opeist.

===================================================================================
Edit: Zuidkorea is ook behoorlijk aan het testen, zon 10.000 testen per dag.
https://www.scmp.com/week...-aggressive-testing-gives

En hoe meer je test hoe nauwkeuriger je de "mortality rate" kan berekenen, voor Zuidkorea ligt die nu op 0,6% welke dus aanzienlijk lager is dan wat de WHO heeft aangegeven. Met 0,6% zit het ook redelijk in de range van de jaarlijkse griep seizoenen die soms van 0,1 tot 1% gaan.

Edit 2:

Met de cijfers uit Italie en het stijgende aantal doden daar, durf ik wel te stellen dat het virus daar niet perse dodelijker is maar dat het virus daar al zo breed verspreid is het aantal testen dat per dag worden uitgevoerd al erg achterloopt met als gevolg dat het CFR omhoog schiet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 04:32 ]

Verwijderd

Christian Drosten, een zeer kennisrijke viroloog in Berlijn voorspeld dat het aantal infecties weer omhoog gaat schieten.

Hij zegt dat China goed heeft laten zien dat strenge maatregelen wel degelijk helpen in het vertragen van infecties in de bevolking maar zegt ook dat de economische gevolgen dan enorm zijn, als straks de fabrieken weer volledig starten voorspeld hij dan ook een weer grote toename in verspreiding van het virus.

YouTube: Coronavirus-Update #07: "Es ist nicht Zeit für Egoismus" | NDR Podcast

Hij stelt ook de wereld China eigenlijk moet bedanken in het tot dusver vertraging van de pandemie en dat een belangrijk factor hier ook de mensen zelf waren, de Chinese bevolking hebben de maatregelen en ernst van de situatie omarmt en vooral het collectief vooropgezet.

Dat is hier in het westen helaas anders, hier zijn wij in vergelijking met de Chinese bevolking veel egoïstischer.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 04:51 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:05
Mastermind schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:37:
[...]

Lijkt zo. Nederland test amper. Er is ook gezegd dat er een beperkt aantal testkits beschikbaar zijn.
Het besmettingscijfer ligt in Italie zo hoog omdat daar ontzettend veel getest wordt.

Het werkelijk aantal besmette mensen in Nederland kan veel hoger liggen dan wat er nu gezegd wordt, omdat de cijfers alleen de geteste mensen weergeven.

De GGD maakt zich klaar voor de terugkomst van 900 Vindicat studenten uit Noord Italie naar Groningen. Maar alleen en slechts alleen als je koorts hebt word je getest. Degenen die nog geen klachten hebben mogen gewoon het uitgaansleven in.

https://www.dvhn.nl/groni...rschijnlijk-25426912.html

Ontzettend onverantwoord. :N
De onrust over die vinicat mensen is echt totaal absurt. Je kan gewoon nog steeds reizen in Nederland. Er vliegen elke dag mensen van en naar Italië, China, Iran. Er gaan overal nog mensen op vakantie etc. Het is jammer dat mensen niet meer nadenken door de angst die zo regeert.

• PalingDrone
  • Niet online
giantgiantus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 06:39:
[...]

De onrust over die vinicat mensen is echt totaal absurt. Je kan gewoon nog steeds reizen in Nederland. Er vliegen elke dag mensen van en naar Italië, China, Iran. Er gaan overal nog mensen op vakantie etc. Het is jammer dat mensen niet meer nadenken door de angst die zo regeert.
Ik denk dat heel veel mensen juist leedvermaak hebben om dat hele Vindicat, of ze wel of geen corona meenemen boeit volgens mij niet eens, het gaat voornamelijk om een publieke reactie op arrogant gedrag uit het verleden.
Verder precies wat jij zegt, er zijn ladingen toeristen in dat gebied en in andere skigebieden, ook die komen een dezer dagen terug in Nederland met auto, trein of vliegtuig en staan misschien wel naast je in de supermarkt of met je in een lift.
Wanneer je je toch zorgen moet maken dan zou ik me daar eerder zorgen om maken dan om een flink gecontroleerde groep zongebruinde studenten die de afgelopen dagen ladingen desinfecterende alcohol tot zich hebben genomen.
De kans dat zij het herpes simplex virus hebben lijkt mij stukken groter dan corona.

• ijdod
  • Laatst online: 18:10
@giantgiantus Het probleem is vooral dat er geen relativering is. Los van hoe risicovol dat gebied is, hoeveel Nederlanders zitten er uberhaupt?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Yucon
  • Laatst online: 13:29

Yucon

*broem*

PalingDrone schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:01:
[...]

Ik denk dat heel veel mensen juist leedvermaak hebben om dat hele Vindicat, of ze wel of geen corona meenemen boeit volgens mij niet eens, het gaat voornamelijk om een publieke reactie op arrogant gedrag uit het verleden.
Verder precies wat jij zegt, er zijn ladingen toeristen in dat gebied en in andere skigebieden, ook die komen een dezer dagen terug in Nederland met auto, trein of vliegtuig en staan misschien wel naast je in de supermarkt of met je in een lift.
Wanneer je je toch zorgen moet maken dan zou ik me daar eerder zorgen om maken dan om een flink gecontroleerde groep zongebruinde studenten die de afgelopen dagen ladingen desinfecterende alcohol tot zich hebben genomen.
De kans dat zij het herpes simplex virus hebben lijkt mij stukken groter dan corona.
Dit is wel een flinke nuance in de telegraaf:
De instanties gaan er vooralsnog vanuit dat de skiërs (=Vindicat) niet besmet zijn. De groep had alle chalets in het dorp afgehuurd en ging weinig om met Italianen. De leden zaten op honderden kilometers afstand van vastgestelde coronahaarden.
Bron: https://www.telegraaf.nl/...oordelijk-voor-900-mensen

Tja, als ze zichzelf daar al min of meer in quarantaine gezet hebben dan hebben ze inderdaad wel een punt dat er niet veel reden tot ongerustheid is. Ik geloof nog steeds niet dat letterlijk niemand uit die groep een beetje snotterig is zoals ze zelf beweren, maar dat terzijde. Dat heeft verder niets met corona te maken.

• paragon
  • Laatst online: 01-01 16:10
Ja dat is idd echt heel erg bijzonder idd. Statistisch wondertje. Als ik hier om me heen kijk is denk ik bijnacde helft van de mensen om me heen wel een beetje verkouden en zijn er eigenlijk redelijk wat mensen echt ziek. Zelf merk ik dat m'n longen niet optimaal werken op het moment.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:42
-tom-562 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Fijn, ik woon er zo ongeveer midden tussen in :P (omgeving Lichtenvoorde). Mijn werk Zit in Lichtenvoorde en we hebben werknemers uit zowel Hengelo als Bocholt :P
Het scheelt dat beide mensen vrijwel direct aangemerkt zijn als drager/besmet persoon zonder dat ze nog overal hebben rond gehuppeld. Dus men had een goed eigen verantwoordelijkheidsgevoel en zitten vervolgens in quarantaine. Risico zal vast wat hoger zijn, omdat het gewoon dicht(er)bij is, maar gezien die feiten lijkt het me het in elk geval een behapbaar risico. Anders zou je je inderdaad wel druk erom kunnen maken. Dat zou ik hetzelfde hebben.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01-2025
Ik vind het toch raar dat mensen nu met verschijnselen die niet in Italië, Iran, Korea of China geweest zijn zich niet mogen laten testen. Het is toch behoorlijk naïef als er hier al meer dan een week mensen in het ziekenhuis lagen die achteraf toch positief blijken te zijn dat niemand het zou kunnen hebben. Zeker gezien ook medisch personeel is aangestoken.

• PalingDrone
  • Niet online
Korea geeft extreem veel openheid over de gangen van besmettelingen maar of dat nou de juiste manier is?
Hele privélevens worden door de overheid openbaar gemaakt per "emergency sms"
https://www.theguardian.c...erts-expose-private-lives
Wat dat betreft heb ik toch echt liever de Nederlandse aanpak.

Aan de ander kant zijn er ook politieke spelletjes gaande tussen Korea en hun voormalig bezetter Japan.
Japan heeft een soort van inreisverbod voor mensen uit Korea ingesteld, dwz 14 dagen verplichte quarantaine en daar reageert men nogal gepikeerd op met een "jamaar jij" reactie en commentaar op de Japanse aanpak.
https://www.theguardian.c...-5e61cb258f08c2df6d27440b

Best gezellig om er ook nog ff flink bij te gaan kibbelen, lijkt mij een gepast moment om, al is het maar tijdelijk, eventjes normaal te gaan doen tegen elkaar in de strijd tegen besmettingen.

Verwijderd

bloodlynx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:50:
Ik vind het toch raar dat mensen nu met verschijnselen die niet in Italië, Iran, Korea of China geweest zijn zich niet mogen laten testen. Het is toch behoorlijk naïef als er hier al meer dan een week mensen in het ziekenhuis lagen die achteraf toch positief blijken te zijn dat niemand het zou kunnen hebben. Zeker gezien ook medisch personeel is aangestoken.
Die capaciteit is er gewoon niet, dus dan moet je strengere richtlijnen stellen.
Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.