[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.141 views

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

rik86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:53:
[...]
Dus jij stelt voor om alle kinderen verplicht thuis te laten zitten, alle professionele opvanglocatie verplicht te sluiten én ouders te ontslaan als ze toevallig allebei werken, iets wat de overheid de afgelopen 30 jaar extreem gestimuleerd heeft?
Nee dat stel ik niet voor.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05
Dus als ik het heb gehad ben ik niet meer besmettelijk en krijg ik het niet nog eens?

Dan is het voor mij zinvoller om besmet te worden, uit te zieken en door te gaan met m'n leven dan me maanden of jaren te verschuilen om besmetting te voorkomen.

Edit: oh en mijn kinderen dus ook, want die worden er al helemaal niet/nauwelijks ziek van.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2020 17:03 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:50:
[...]

Ja thuis.

[...]

Ook die kinderen zijn dan thuis en de verantwoordelijkheid van de ouder.

[...]

1 vd ouder of 1 ouder blijft thuis of gaat toch werken bottom line: dat is de verantwoordelijkheid van de ouder.

[...]

Dat wat je aangeeft zijn allemaal oplossingen waar de ouder geen verantwoordelijkheid heeft of neemt.
Desperate times require desperate measures
Ik vind het al heel wat dat er de mogelijkheid zou zijn dat je verlof kan opnemen, kan mij ook voorstellen dat een werkgever zegt kom maar werken en los je kindprobleem zelf op. Niet komen werken? dan werkweigering en neem ik iemand anders in dienst.
Okee en nu weer serieus graag!
merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:50:
Ik heb inmiddels al wel sterk het vermoeden dat het virus al lang rond gaat, ook een docher met keelpijn, meerdere kids zitten al thuis, kortom zou mijn niet verbazen dat we al een tijdje achter de feiten aan lopen.
Wat mij
Mijn zoon was 2 weken geleden erg ziek.
10 dagen koorts en gigantisch hoesten.

10 dagen koorts is voor een kind van 8 niet normaal.
2 keer bij de huisarts aangeklopt, maar geen risicogebied geweest, dus kan het niet zijn, was toen nog het antwoord.

Inmiddels is hij nu een week weer beter. Af en toe een beetje hoesten, maar verder is de koorts weg.
We zullen er nooit achter komen....

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

FreakNL

Well do ya punk?

simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Nee dat stel ik niet voor.
Nee, maar wat je stelt is anders draconisch genoeg.

Kinderen zijn onderdeel van de samenleving. Een heel belangrijk onderdeel. Iemands dochter hier zal mij later wellicht verschonen...

Verwijderd

FreakNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:02:
[...]

Kinderen zijn onderdeel van de samenleving. Een heel belangrijk onderdeel. Iemands dochter hier zal mij later wellicht verschonen...
Zonder die kinderen ook geen AOW. Een essentieel onderdeel van het pensioen...

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Reageer dan niet.

[ Voor 84% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2020 18:19 ]

Verwijderd

Niet op reageren, topic rapport aanmaken en het daarbij laten.

[ Voor 82% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2020 18:20 ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

FreakNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:02:
[...]
Ik vind van niet, ik ben wel van mening dat er de afgelopen tijd het tegenovergestelde van draconisch is gedaan.
Ja en? Volgens mij beweer ik nergens het tegengestelde.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Zonder die kinderen ook geen AOW. Een essentieel onderdeel van het pensioen...
Natuurlijk wel klagen als de belastingen omhoog gaan doordat er krimp is.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-12-2025

Jebus4life

BE User

simons schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:59:
[...]

Ja ik kan dus ook een scenario bedenken waar de uitkomst van een recessie zeer opportune is als we alles laten zoals het is, of daartussen.
Misschien er maar aan wennen dat de uitkomst desastreus is, iets waar sommigen van dit forum weken geleden voor hadden gewaarschuwd. Baudet hij vroeg 6 februari om een debat, om forse maatregelen te nemen. Alles werd weggewuifd, het virus zou hier toch wel komen, iedereen krijgt griep elk jaar, is niet erger dan normaal etc. (mening hier idem).
Nou het virus is hier en voila dit gaat er gebeuren, er zullen maatregelen genomen worden die vergaande gevolgen voor je gaan hebben.
Privacy? ik bepaal zelf wel of ik ga skiën in Italië? geluiden die hier veelvuldig te horen waren.
Vluchtverkeer sluiten, geen reizen meer naar buitenland, het was een beetje wisselgeld toen....
Nu volgt de forse rekening.
Misschien moeten we vooral niet overdijven. Als ik sommige comments hier lees zitten we precies met de pest of ebola (50+% kans op sterven). Betekend dat dat alles maar goed is en we niets moeten doen, nee natuurlijk niet, maar als ik sommige comments lees zijn we binnen 6 maand allemaal dood.

Ivm dat skiën, ik ben 2 weken geleden gaan skiën, en ga binnen 2 weken gewoon nog een leuke shortski doen in Oostenrijk hoor. Je zou dat beter aanmoedigen, daar zijn minder gevallen dan hier inmiddels :9

Verbaasd me eigenlijk dat er nog geen reacties gekomen zijn zoals "ideaal deze ziekte, raakt vooral de ouderen, dat is goed voor de kost van de vergrijzing als dat eens goed gaat huishouden".

[ Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 06-03-2020 17:08 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:02:
[...]

Okee en nu weer serieus graag!

[...]

Mijn zoon was 2 weken geleden erg ziek.
10 dagen koorts en gigantisch hoesten.

10 dagen koorts is voor een kind van 8 niet normaal.
2 keer bij de huisarts aangeklopt, maar geen risicogebied geweest, dus kan het niet zijn, was toen nog het antwoord.
Op de site van thuisarts: gemiddeld hebben 25% van de kinderen na 7 dagen nog koortsverschijnselen.
Je roept steeds maar wat. Al dagenlang. Hopeloos.

Ik vind het oprecht rot voor je kind en voor jou, maar elke keer weer kom je met irrationele niet onderbouwde argumenten.
Inmiddels is hij nu een week weer beter. Af en toe een beetje hoesten, maar verder is de koorts weg.
We zullen er nooit achter komen....
Jawel hoor. Aan de hand van je omschrijving is de kans groter dat je de hoofdprijs in de staatsloterij had gewonnen als dat je kind corona had. Dus ja, de kans is er, maarja, hoeveel mensen ken je die de staatsloterij gewonnen hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2020 17:11 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Reageer dan niet.

[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2020 18:21 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Kan het eens ophouden met elkaar de maat nemen?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:50:
Ik heb inmiddels al wel sterk het vermoeden dat het virus al lang rond gaat, ook een docher met keelpijn, meerdere kids zitten al thuis, kortom zou mijn niet verbazen dat we al een tijdje achter de feiten aan lopen.
Wat mij
Ik heb vandaag een tabelletje zien langskomen waarin o.a. de symptomen van Covid-19 naast die van SARS en MERS stonden en het viel me op dat van de groep Covid-19 patiënten er 0 keelpijn als symptoom zouden hebben gehad. Dat vond ik nogal opmerkelijk, al was het maar omdat mensen er evt. ook een bacteriële (super)infectie bij/naast zouden kunnen hebben ('Strep-throat ').

Weet iemand dat linkje nog te vinden?

• NiGeLaToR
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:13:
[...]

Ik heb vandaag een tabelletje zien langskomen waarin o.a. de symptomen van Covid-19 naast die van SARS en MERS stonden en het viel me op dat van de groep Covid-19 patiënten er 0 keelpijn als symptoom zouden hebben gehad. Dat vond ik nogal opmerkelijk, al was het maar omdat mensen er evt. ook een bacteriële (super)infectie bij/naast zouden kunnen hebben ('Strep-throat ').

Ik vind dus wel veel cijfers over kinderen jonger dan 10 die geïnfecteerd zijn geraakt en vervolgens ziek zijn geworden. Dat is extreem weinig. Minder dan 1%. En men weet niet precies waarom kinderen zo goed als immuun lijken te zijn.

Overigens is een hoop onduidelijk: waarom raken ze niet besmet, waarom worden ze niet ziek, etc.

https://www.sciencealert....e-s-what-you-need-to-know
he number of reported COVID-19 cases in children remains low: of more than 44,000 confirmed cases from China, only 416 (less than 1 percent) were aged nine years or younger. No deaths were reported in this age group.
https://www.cdc.gov/coron...-groups/children-faq.html

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:01:
Dus als ik het heb gehad ben ik niet meer besmettelijk en krijg ik het niet nog eens?

Dan is het voor mij zinvoller om besmet te worden, uit te zieken en door te gaan met m'n leven dan me maanden of jaren te verschuilen om besmetting te voorkomen.

Edit: oh en mijn kinderen dus ook, want die worden er al helemaal niet/nauwelijks ziek van.
Zonder dollen, dat scenario maakt een hoop zaken een stuk simpeler. Het wordt dan, qua omgang, hetzelfde als griep. Geen bijzondere maatregelen meer nodig. En zeker niet onbelangrijk: zorgpersoneel hoeft niet meer thuis te zitten 'want quarantaine'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• NiGeLaToR
ijdod schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Zonder dollen, dat scenario maakt een hoop zaken een stuk simpeler. Het wordt dan, qua omgang, hetzelfde als griep. Geen bijzondere maatregelen meer nodig. En zeker niet onbelangrijk: zorgpersoneel hoeft niet meer thuis te zitten 'want quarantaine'.
En ik kan mijn ouders etc niet meer besmetten - die er mogelijk wél veel last van kunnen krijgen.

Maargoed, het wordt nog best lastig om iedereen op deze manier 'in te enten'.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.smalltechnews.com/wp-content/uploads/2020/01/frc-134426da060dd6ce225dae296f44322a.jpg

Met dank aan @demo31051987

Tip; je kunt ook op posts met plaatjes zoeken ;)

@NiGeLaToR Ik heb het ook al eerder geroepen; geef mij het nu maar. Liever dan over een maand of twee maanden.
In die zin is het wellicht ook niet gek dat er zorgprofessionals zijn die al besmet zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2020 17:24 ]

Verwijderd

Als je bij de 80% hoort die er weinig van merkt is dat goed.
De 20% waarbij het virus de longen vindt heeft er veel meer last van dan enkel een griepje.

Dat is nu juist het risico van Corona, de longontsteking.

De viroloog bij Jinek gaf aan dat ook een "jong" gezond persoon als Jinek een longontsteking kan ontwikkelen als het virus de weg naar de longen vindt. Zelfs ziekenhuisopname kan nodig zijn om extra zuurstof toe te dienen, alleen zal Jinek er niet aan komen te overlijden.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:22:
[...]
Dank. (y) Opmerkelijk, niet? En hoe doe je dat zoeken op plaatjes?

Verwijderd

Voor jouw wel maar voor het collectief niet, en dat is precies waar het gevaar dan ook zit als het egoïsme het wint van het collectiviteit gevoel.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je kunt het makkelijk een whataboutism noemen, maar ik sprak gisteren een arts die het op zich wel snapte maar aan de andere kant niet.

Ja, het is een gevaarlijk virus en we moeten oppassen.
Maar als mensen structureel hun levensstijl zouden aanpassen (roken, drinken, voeding) zouden we alleen al in Europa per jaar 2x zoveel mensen redden als er nu in een slecht scenario zouden sterven aan Corona. Maar ja, mensen zijn bereid om scholen te sluiten, mensen in hokken te stoppen en zichzelf 2 weken op te sluiten... maar hun wijntje laten staan, de auto laten staan en te gaan lopen of hun eetpatroon aanpassen? Dat krijg je arts niet voor elkaar. Ja, voor 2 weken.

Ik had het nog niet op die manier gekeken. Ik weet niet of zijn cijfers kloppen, maar vind het wel herkenbaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Dank. (y) Opmerkelijk, niet? En hoe doe je dat zoeken op plaatjes?
Rechts bovenin bij "toon posts". Kun je kiezen voor TS, maar ook voor plaatjes.
Alleen eigen posts mis ik daar nog....

@Cyberpope Voor dit virus gaat dat inderdaad op. Hoe vervelend ook, het valt eigenlijk wel mee...

Het wordt wat anders als we nu een gigantische uitbraak á la pokken of pest zouden hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2020 17:30 ]

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:27:
[...]

Voor jouw wel maar voor het collectief niet, en dat is precies waar het gevaar dan ook zit als het egotisme het wint van het collectiviteit gevoel.
Ik volg je niet denk ik: ik besmet mezelf, zet mezelf en m'n gezin in quarantaine en kom er uit als we weer beter zijn. Daarna kunnen we niemand meer besmetten en zijn we ingeënt. Allemaal voor het collectief.

Of bedoel je dat? Dat dit een geniaal idee is, voor wat je noemt, het collectief? :+

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja, maar er bestaat ook een kans dat je er aan gaat overlijden. Dat is ook een mogelijk risico.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:05
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:22:
[...]

[Afbeelding]

Met dank aan @demo31051987

@NiGeLaToR Ik heb het ook al eerder geroepen; geef mij het nu maar. Liever dan over een maand of twee maanden.
In die zin is het wellicht ook niet gek dat er zorgprofessionals zijn die al besmet zijn...
Thx. Virus heeft het dus idd niet gemunt op de bovenste luchtwegen (neus + holtes, keel, zeg tot je bronchiën)..

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Heeft er iemand cijfers rondom de besmettingen in Trentino, Italië?

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
[...]

Vind ik wel een geruststellende gedachte dank je.
Zo las ik ook slechts 4 % een snotneus kreeg en ergens anders dat slechts 40% (ongeveer) tijdens de eerste opname in een zieken huis geen koorts had.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loekf2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Thx. Virus heeft het dus idd niet gemunt op de bovenste luchtwegen (neus + holtes, keel, zeg tot je bronchiën)..
Nouja, gek genoeg is er dus wat afwijking tussen de grootste klachten en het feit dat er extreme hoeveelheden virus in de keel blijken te zitten. Die daar niet voor problemen zorgen ofzo?

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
roffeltjes schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:34:
Je panikeert. Zonder hoesten en niezen wordt er niks verspreid.
Laat het hooikoortsseizoen er nou net binnenkort aankomen (en voor veel mensen er al zijn).
Veel niezen, veel in de ogen zitten.
Oeps.

• NiGeLaToR
Cyberpope schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:29:
[...]

Ja, maar er bestaat ook een kans dat je er aan gaat overlijden. Dat is ook een mogelijk risico.
De komende 2 maanden ben ik nog dertiger, dan valt die kans erg mee :)

@MikeyMan en ik hebben al een aantal keer opgemerkt dat de kans dat je overlijd sterk samenhangt met de hoeveelheid mensen die eraan lijden. Ergo: hoe meer mensen er ziek zijn en hoe drukker de ziekenhuizen, hoe groter de kans dat je een probleem hebt door tekort aan zorg. Op die manier is het dus niet alleen de droge statistiek hoeveel mensen van jouw leeftijd er veel last van krijgen, maar ook, wanneer raak je besmet en hoeveel zorgopties zijn er op dat moment.

Maargoed, daar is het hele remmen en uitrekken van een pandemie natuurlijk op gebaseerd. Overbelasting van de zorg vermijden.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Vind ik wel een geruststellende gedachte dank je.
Zo las ik ook slechts 4 % een snotneus kreeg en ergens anders dat slechts 40% (ongeveer) tijdens de eerste opname in een zieken huis geen koorts had.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat die 4% er domweg een ordinaire verkoudheid naast heeft. Hoeveel procent van de niet-Covid-19 besmette personen heeft die?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:30:
Zoiets?

https://www.visittrentino...fo/informatie-coronavirus

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25

gws24

Thinking is hard!

KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:30:
Zeer weinig: 7 geinfecteerd en nul doden. (cijfers van gisteravond)

bron: https://www.thelocal.it/2...d-by-coronavirus-outbreak
even iets naar beneden scrollen en daar staat een kaartje waar je per regio bij hoveren de aantallen ziet.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
gws24 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Zeer weinig: 7 geinfecteerd en nul doden. (cijfers van gisteravond)

bron: https://www.thelocal.it/2...d-by-coronavirus-outbreak
even iets naar beneden scrollen en daar staat een kaartje waar je per regio bij hoveren de aantallen ziet.
Thanks. Is wel wat vertekent natuurlijk omdat mensen hier maar kort zijn en dan weer weg gaan. Zullen dus redelijk wat mensen wel hier besmet zijn geraakt maar uiteindelijk thuis pas getest en dan word het meegeteld bij de gemeente waar je test (neem ik aan).

Wel vreemd hoor, ik zit in Canazei en in Nederland is er totale paniek wanneer ik terug kom. Dan denk ik: de kans lijkt me groter dat ik thuis in Utrecht (met drie besmettingen) besmet raak dan in Canazei.

Ik neem vanavond nog maar even een limoncello om de bacteriën weg te houden.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
https://nos.nl/artikel/23...mersfoort-en-haarlem.html

3 scholen

Allemaal weer te herleiden tot Noord Italië. Is toch bizar dat in één vakantie weekje zovele zo snel besmet zijn met dat virus?
Dat virus moet toch een stuk besmettelijker zijn dan nu gedacht of gezegd wordt?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:32:
[...]

De komende 2 maanden ben ik nog dertiger, dan valt die kans erg mee :)
Hij valt mee, maar is hoger als de staatloterij winnen..
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:41:
Dat virus moet toch een stuk besmettelijker zijn dan nu gedacht of gezegd wordt?
Moah.. Aan de andere kant kun je hier een volle week op een IC liggen zonder iemand te besmetten. Dus tja..
Het is maar wat je graag wil lezen/horen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cyberpope op 06-03-2020 17:45 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

loekf2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Het schijnt dat er zich in de keel juist wel een opmerkelijk hoge hoeveelheid virussen bevindt bij Covid-19 vergeleken bij andere soortgelijke virussen. Misschien dat die twee samenhangen. Als het virus het keelslijmvlies niet aantast dan zal daar ook geen immunologische reactie optreden die het virus daar bestrijdt/onderdrukt?

Zomaar een hypothese. Daar begint het in de wetenschap mee. :)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:03
-niet relevant -

[ Voor 87% gewijzigd door hoevenpe op 06-03-2020 18:05 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• merlin1201
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:41:
https://nos.nl/artikel/23...mersfoort-en-haarlem.html

3 scholen

Allemaal weer te herleiden tot Noord Italië. Is toch bizar dat in één vakantie weekje zovele zo snel besmet zijn met dat virus?
Nou volgens mij weet de hele wereld inmiddels wel dat het bijzonder besmettelijk is want daar staan de buitenlandse sites dagelijk vol mee. Dus het kan niet zo zijn dat het besmettelijker is dat waar ze aan dachten want dan heeft er iemand onder een steen gelegen.

mijn favoriete site meld dat ze inmiddels behoorlijke tekenen van vooruitgang zien in het ontwikkelen van een vaccin.
dit om ook ff wat positiever nieuws te plaatsen.

https://www.scmp.com/news...w-cases-wane-epidemic-hot

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:51:
Ik weet niet of deze al langsgekomen is, een interactief dashboard met real-time cijfers van over de hele wereld:
https://www.arcgis.com/ap...740fd40299423467b48e9ecf6
Kijk eens in de topic waarschuwing :>

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• hoevenpe
dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door hoevenpe op 06-03-2020 18:05 ]

• hoevenpe
gws24 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:55:
Kijk eens in de topic waarschuwing :>
Deze gemist, sorry :$

• TheBorg
  • Registratie: November 2002

TheBorg

Resistance is futile.

Misschien al langsgekomen maar hier een ArcGIS kaart van alleen Nederland gemaakt door esri.
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Je kan ook deze kaart bekijken: https://www.google.com/ma...4%2C8.150717048371234&z=6 Deze wordt gemaakt door een groep van reddit maar is heel erg afhankelijk van user input. Een heel groot kritiekpunt is wel dat ze de gevallen verschillend weergeven. Daar mee bedoel ik dat voor sommige regio's maar 1 icoon gebruikt wordt, soms met >100 gevallen (bv regio Turijn/provincie Piemonte met 108 gevallen), maar in NL alle gevallen er apart op staan. Daardoor lijkt NL met 128 gevallen een hotspot te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door gws24 op 06-03-2020 18:17 ]

• merlin1201
Breaking..
Dit is wel het begin van de fase 2 waar men het over heeft.
Wat mijn betreft geld dit voor heel Nederland, gewoon thuis blijven als je symptomen heb.

Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu adviseert inwoners van de provincie Noord-Brabant bij verkoudheid, hoesten of koorts hun sociale contacten te beperken. Dit betekent: blijf thuis. Om de mogelijke verspreiding in deze provincie in kaart te brengen, start het RIVM morgen een steekproef naar COVID-19.

Van het grootste deel van de patiënten in Nederland is de bron bekend. De meeste patiënten zijn in Italië geweest, of hebben contact gehad met een bevestigde patiënt. Van de patiënten waarvan geen bron bekend is of waarvan die nog onderzocht wordt, komt het merendeel uit Brabant of heeft een link met deze provincie. Om na te gaan in hoeverre er sprake is van verspreiding van het virus in de provincie, start het RIVM morgenochtend met een steekproef waarbij getest wordt op het nieuwe coronavirus.

Het RIVM vraagt inwoners van Noord-Brabant met een verkoudheid, die hoesten of koorts hebben hun sociale contacten zo veel mogelijk te vermijden. Werk bijvoorbeeld thuis, ga niet op bezoek bij anderen of naar plekken waar veel mensen samenkomen. Mocht je klachten hebben en toch het huis willen verlaten, probeer dan zo veel mogelijk afstand te houden tot anderen. Hiermee verklein je de kans om onopgemerkt het virus te verspreiden. Bel uw huisarts alleen als uw klachten verergeren.

[ Voor 5% gewijzigd door merlin1201 op 06-03-2020 18:20 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
RIVM adviseert iedereen in Brabant met milde klachten: blijf thuis

Oei.

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-11-2025
merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:53:
[...]

Nou volgens mij weet de hele wereld inmiddels wel dat het bijzonder besmettelijk is want daar staan de buitenlandse sites dagelijk vol mee. Dus het kan niet zo zijn dat het besmettelijker is dat waar ze aan dachten want dan heeft er iemand onder een steen gelegen.

mijn favoriete site meld dat ze inmiddels behoorlijke tekenen van vooruitgang zien in het ontwikkelen van een vaccin.
dit om ook ff wat positiever nieuws te plaatsen.

https://www.scmp.com/news...w-cases-wane-epidemic-hot
Kom maar op met da vaccin! Ben benieuwd wie de race gaat winnen. Ene Moderna uit Amerika heeft vorige week wat gedaan.

https://theverge.com/plat...derna-remdesivir-research

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Basekid schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:19:
RIVM adviseert iedereen in Brabant met milde klachten: blijf thuis

Oei.
Eindelijk. Alle restricties die men zichzelf redelijkerwijs kan opleggen die niet tot significante ontwrichting van je leven leiden had men allang moeten adviseren. Wat mij betreft voor de hele bevolking. Tot nu toe vond ik het allemaal toch nog net wat te vrijblijvend.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:23:
[...]

Eindelijk. Alle restricties die men zichzelf redelijkerwijs kan opleggen die niet tot significante ontwrichting van je leven leiden had men allang moeten adviseren. Wat mij betreft voor de hele bevolking. Tot nu toe vond ik het allemaal toch nog net wat te vrijblijvend.
Ik ben kritisch in het gezonde verstand van veel mensen om dit na te leven, het blijft immers een advies.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ed1703 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Ik ben kritisch in het gezonde verstand van veel mensen om dit na te leven, het blijft immers een advies.
Tja. Als 90% van de bevolking dit wel op zou volgen is dat toch significante 'winst' bij het reduceren van de verspreidingskans. Ook bij lagere percentages nog.

• Cobb
Ik hoor net dat er een kind midden in de klas van mijn zoontje heeft lopen kotsen en ziek naar huis is gegaan. Kans is laag dat het Corona virus is maar om even te illustreren hoe het er in de (basisschool) klassen aan toe gaat. En dan vraag hoe vaak ze hun handen hebben gewassen...1 keer.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• merlin1201
Nu denk ik dat als mensen dit lezen en nu ook op 3fm te horen dat ze zich niet bepreken tot noord Brabant, bedoel daar houd het virus zich ook niet aan.

Kortom een waarschuwing voor iedereen, en pffff. hoesje en beetje niet lekker, gewoon thuisblijven hoor..das voor iedereen het beste

Want in NL hebben wij wel zoiets van dat we voor een hoestje niet huis blijven, sommigen gaan naar het werkt met koorts omdat ze anders " watjes " zijn. denk wel dat we van die instelling af moeten

[ Voor 25% gewijzigd door merlin1201 op 06-03-2020 18:30 ]

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:27:
Ik hoor net dat er een kind midden in de klas van mijn zoontje heeft lopen kotsen en ziek naar huis is gegaan. Kans is laag dat het Corona virus is maar om even te illustreren hoe het er in de (basisschool) klassen aan toe gaat. En dan vraag hoe vaak ze hun handen hebben gewassen...1 keer.
Dat gebeurt dagelijkse op basisscholen, en dan gaan kinderen ook naar huis. Wat bedoel je?

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11-2025
merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:28:
Nu denk ik dat als mensen dit lezen en nu ook op 3fm te horen dat ze zich niet bepreken tot noord Brabant, bedoel daar houd het virus zich ook niet aan.

Kortom een waarschuwing voor iedereen, en pffff. hoesje en beetje niet lekker, gewoon thuisblijven hoor..das voor iedereen het beste

Want in NL hebben wij wel zoiets van dat we voor een hoestje niet huis blijven, sommigen gaan naar het werkt met koorts omdat ze anders " watjes " zijn. denk wel dat we van die instelling af moeten
Bij griepverschijnselen is thuisblijven sowieso altijd het verstandigste en meest sociale voor je medemens. Helaas is in Nederland een cultuur om neer te kijken op mensen die zich ziek melden.

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-11-2025
merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:19:
Breaking..
Dit is wel het begin van de fase 2 waar men het over heeft.
Wat mijn betreft geld dit voor heel Nederland, gewoon thuis blijven als je symptomen heb.

Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu adviseert inwoners van de provincie Noord-Brabant bij verkoudheid, hoesten of koorts hun sociale contacten te beperken. Dit betekent: blijf thuis. Om de mogelijke verspreiding in deze provincie in kaart te brengen, start het RIVM morgen een steekproef naar COVID-19.

Van het grootste deel van de patiënten in Nederland is de bron bekend. De meeste patiënten zijn in Italië geweest, of hebben contact gehad met een bevestigde patiënt. Van de patiënten waarvan geen bron bekend is of waarvan die nog onderzocht wordt, komt het merendeel uit Brabant of heeft een link met deze provincie. Om na te gaan in hoeverre er sprake is van verspreiding van het virus in de provincie, start het RIVM morgenochtend met een steekproef waarbij getest wordt op het nieuwe coronavirus.

Het RIVM vraagt inwoners van Noord-Brabant met een verkoudheid, die hoesten of koorts hebben hun sociale contacten zo veel mogelijk te vermijden. Werk bijvoorbeeld thuis, ga niet op bezoek bij anderen of naar plekken waar veel mensen samenkomen. Mocht je klachten hebben en toch het huis willen verlaten, probeer dan zo veel mogelijk afstand te houden tot anderen. Hiermee verklein je de kans om onopgemerkt het virus te verspreiden. Bel uw huisarts alleen als uw klachten verergeren.
Prima ontwikkeling. Ik blijf vanaf volgende week ook thuis werken. Nu nog de grote evenementen annuleren en dan heb je al wat meer kans om verspreiding in te dammen. Mits de bevoling de adviezen blijft opvolgen. Het blijft vrijblijvend. Ik had er meer slagkracht achter willen zien. Lopende neus, hoesten, griepje. Wegwezen. Ook de mogelijkheid als werkgever om mensen weg te sturen.

• ijdod
merlin1201 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:53:
Nou volgens mij weet de hele wereld inmiddels wel dat het bijzonder besmettelijk is want daar staan de buitenlandse sites dagelijk vol mee.
...alleen is dat niet zo. Het is vooralsnog weliswaar besmettelijker dan Influenza, maar dat cijfer lijkt dalende te zijn. Het is, in het gezelschap van besmettelijke ziekten, geen zwaargewicht. (Bron: ECDC en anderen)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Cobb
Dit is pure speculatie zonder bronvermelding en niet toegestaan volgens de topic warning.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 06-03-2020 19:49 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ijdod schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:33:
[...]

...alleen is dat niet zo. Het is vooralsnog weliswaar besmettelijker dan Influenza, maar dat cijfer lijkt dalende te zijn. Het is, in het gezelschap van besmettelijke ziekten, geen zwaargewicht. (Bron: ECDC en anderen)
Dat cijfer hangt natuurlijk ook af van de maatregelen die men neemt om die besmetting te voorkomen. En die zijn hier niet gering. Dat cijfer is dus erg lastig objectief te bepalen.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Ja inderdaad. Die kinderen zijn kleine paardjes van Troje. Verspreiden het virus zonder symptomen. Als je kinderen thuis laat (of buiten laat spelen) is de kans vele malen kleiner dat ze elkaar aansteken. En dat ze elkaar aansteken dat is zeker. Zoals een andere tweakers hier al neer pende, het is één grote snotorgie.
Kinderen hun handen laten wassen werkt niet. Volwassen kunnen dat wel goed doen.
Dat is stellig neergezet, verspreiden het virus zonder symptomen. Heb je daar bewijs voor?

Mijn kinderen van 5 en 6 wassen sinds 1 week nog netter hun handen dan dat ze het al deden. Kan ook zijn dat onze school daar erg op hammert in de klas

Snotorgie....de kans is dan groot dat het een andere virus is. COVID-19 gaat gepaard zonder snot

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
dindr schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Prima ontwikkeling. Ik blijf vanaf volgende week ook thuis werken. Nu nog de grote evenementen annuleren en dan heb je al wat meer kans om verspreiding in te dammen. Mits de bevoling de adviezen blijft opvolgen. Het blijft vrijblijvend. Ik had er meer slagkracht achter willen zien. Lopende neus, hoesten, griepje. Wegwezen. Ook de mogelijkheid als werkgever om mensen weg te sturen.
Heb je griepklachten en kom je terug uit een specifieke regio? Of woon je in Brabant?

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Daar zijn toch helemaal geen indicaties voor?

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 06-03-2020 19:52 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Teknix1982 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:36:
[...]

Zijn diverse bronnen voor die al meermaals zijn langsgekomen. Het zou handig zijn als de belangrijkste links in de topicstart verwerkt zouden kunnen worden.

https://www.ad.nl/binnenl...-virus-opliepen~a56e5ab4/

• bvbal79
dindr schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Ja gooi Schiphol en Utrecht Centraal ook maar op slot 8)7

Door thuis te blijven is je kans ook kleiner dat je onder de trein komt of een verkeersongeval krijgt *knip*
Maak het nooit persoonlijk, zeker niet in een zero-tolerance topic.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 06-03-2020 19:53 ]

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik had sinds afgelopen donderdag verhoogde temperatuur tussen 38-39, Zware keek&amandel ontsteking en veel hoesten. Eigen Huisarts en HAP gebeld maar zou geen Corona zijn omdat ik niet in een risico gebied ben geweest.

Schoonmoeder is kort voordat ik en mijn vriendin ziek zijn geworden wel in Rome geweest maar heeft zelf dan weer niks.

Heb antibiotica gekregen wat de bacteriën dood, heb nu vooral nog verkoudheid en hoesten tot je er bij neervalt (gevoelige luchtweg) en de keel voel ik af en toe nog. Ik zit wel al vanaf dag 1 ziek thuis

God weet hoeveel mensen er inmiddels al rondlopen met dit virus, ik zou het niet hebben volgens HAP (telefonisch) en huisarts. Pure toeval dan maar vind het toch creepy :P

Heerlen, Zuid-Limburg

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53

OMD

Hoiz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Bij griepverschijnselen is thuisblijven sowieso altijd het verstandigste en meest sociale voor je medemens. Helaas is in Nederland een cultuur om neer te kijken op mensen die zich ziek melden.
Dat is ook een beetje de angstcultuur voor de "bazen". Ziek melden is voor veel werknemers een hele grote stap omdat ze vaak "geterroriseerd" worden wanneer ze weer kunnen beginnen of dat ze willen dat je toch komt en daar maar op blijven hameren. Net zo lang tot jij je schuldig voelt dat je ziek bent.

Heb het vaak genoeg meegemaakt (als in management, niet als werknemer. Ik was diegene die adviseerde om thuis te blijven )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• bvbal79
[...]

Hij heeft een glazen bol....

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:46
bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:39:
[...]

Ja gooi Schiphol en Utrecht Centraal ook maar op slot 8)7

Door thuis te blijven is je kans ook kleiner dat je onder de trein komt of een verkeersongeval krijgt, dus misschien kun je beter gewoon ontslag nemen en je in je kelder opsluiten.
Ik zie ineens allemaal voordelen, hoeft de maximum snelheid ook niet omlaag :+

Zou wel schelen als men het nieuwe advies opvolgt in het OV en op plaatsen waar veel mensen komen. Ik zou het alleen uitbreiden naar de rest van Nederland. Dan loop je de minste kans op een nog wijdere verspreiding.

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 18:42 ]

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Zijn diverse bronnen voor die al meermaals zijn langsgekomen. Het zou handig zijn als de belangrijkste links in de topicstart verwerkt zouden kunnen worden.

https://www.ad.nl/binnenl...-virus-opliepen~a56e5ab4/
Dat lees ik er niet in. Er is nog altijd onduidelijkheid over en geen zekerheid. Aantal nederlandse onbekende besmettingen zijn inderdaad nog steeds niet bekend. Maar dat wil niet zeggen dat ze het asymtomisch verspreiden

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:18
Dat advies van het RIVM komt ook wel als mosterd na de maaltijd...
Wat ik echt niet snap:
Als je dan uit Noord-Italië komt, waarom wordt er dan niet overlegd met werk/school: Wij blijven een week thuis voor de zekerheid.
Liever 1-2 man minder op het werk dan potentiële verspreiding, me dunkt.

Ik zei het vorige week al bij de besmette man in Tilburg: Dan kom je uit Noord-Italië, en dan ga je vrolijk Carnaval vieren alsof er niks aan de hand is. Bleek dat meneer het virus had, met de potentie het te hebben verspreid richting honderden mensen.

En ja, het virus wordt pas verspreid bij hoesten/niezen/andere aanraking, maar denk dan toch even na..
Ook wel typisch dat het "epicentrum" van de uitbraak in Noord-Brabant ligt, toch wel benieuwd of dat toeval is of wat te maken heeft met Carnaval, waardoor het virus zich wellicht ongemerkt verspreid heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten_E op 06-03-2020 18:44 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• TIGER1125
In de categorie vertekende beelden:
Het aantal doden in Italië is gestegen van 148 naar 197. Volgens de autoriteiten groeide het aantal vastgestelde besmettingen van 3858 naar 4636.

Italië is verreweg het zwaarst getroffen land in Europa. Vooral de regio's Lombardije en Veneto hebben veel besmettingen en sterfgevallen. Veel besmettingen in andere Europese landen zijn terug te voeren naar Italië.
(bron: liveblog AD.nl en Nos.nl)

Van 3,8% naar 4,2% overlijdenspercentage... van net boven het percentage in China nu ruim boven. Het blijft bizar als je op basis van de beschikbare cijfers die berekening maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2020 18:46 ]

• bvbal79
DM89 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:39:
Ik had sinds afgelopen donderdag verhoogde temperatuur tussen 38-39, Zware keek&amandel ontsteking en veel hoesten. Eigen Huisarts en HAP gebeld maar zou geen Corona zijn omdat ik niet in een risico gebied ben geweest.

Schoonmoeder is kort voordat ik en mijn vriendin ziek zijn geworden wel in Rome geweest maar heeft zelf dan weer niks.

Heb antibiotica gekregen wat de bacteriën dood, heb nu vooral nog verkoudheid en hoesten tot je er bij neervalt (gevoelige luchtweg) en de keel voel ik af en toe nog. Ik zit wel al vanaf dag 1 ziek thuis

God weet hoeveel mensen er inmiddels al rondlopen met dit virus, ik zou het niet hebben volgens HAP (telefonisch) en huisarts. Pure toeval dan maar vind het toch creepy :P

Heerlen, Zuid-Limburg
Tuurlijk is het niet uitgesloten, maar de symptomen passen er ook niet bij. Jij hebt een bovenste luchtweginfectie met een superinfectie op je amandelen. COVID-19 geeft een onderste luchtweginfectie met een longonsteking (als eventueel superinfectie)

• Cobb
Teknix1982 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:43:
[...]

Dat lees ik er niet in. Er is nog altijd onduidelijkheid over en geen zekerheid. Aantal nederlandse onbekende besmettingen zijn inderdaad nog steeds niet bekend. Maar dat wil niet zeggen dat ze het asymtomisch verspreiden
Ik.moetvde link weer even zoeken maar hier het stukje van een viroloog.

https://www.telegraaf.nl/...ubbeling-coronabesmetting

„Er zijn aanwijzingen dat kinderen het virus verspreiden. Ze worden weliswaar niet erg ziek van het virus, maar blijken het in China bijna net zo vaak onder de leden te hebben als volwassenen. Ze zijn dus niet zo onaanraakbaar als eerder gedacht. Kinderen lijken dus dragers en ook verspreiders te zijn.”

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 06-03-2020 18:46 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Een nieuwe studie (volgens mij nog niet peer reviewed, in hoeverre dat mogelijk is met deze snelle ontwikkelingen; emphasis door mij):
The household secondary attack rate was 15%, and children were as likely to be infected as adults. The observed reproductive number was 0.4, with a mean serial interval of 6.3 days. Interpretation Our data on cases as well as their infected and uninfected close contacts provide key insights into SARS-CoV-2 epidemiology. This work shows that heightened surveillance and isolation, particularly contact tracing, reduces the time cases are infectious in the community, thereby reducing R. Its overall impact, however, is uncertain and highly dependent on the number of asymptomatic cases. We further show that children are at similar risk of infection as the general population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in analyses of transmission and control.

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.03.20028423v1
Nature geeft in z'n newsfeed wel wat discussie over deze studie (meer discussie in die link):
The study is unique in that it looked at not only people who were infected with the virus, but also large numbers of their close contacts, some of whom were infected and many who were not. The researchers followed 391 people who were diagnosed based on their symptoms, and 1,286 of their close contacts to see whether they tested positive for the virus even if they didn’t show symptoms. Overall, the team found that children under 10 who were potentially exposed to the virus were just as likely to become infected as other age groups, with about 7 and 8% of contacts of known cases later testing positive.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w
De vraag is dus of kinderen ook verspreiden bij milde symptomen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Teknix1982 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:43:
[...]

Klopt. Maar zolang die onzekerheid er is mag je er dus niet van uitgaan dat het niet zo is en moet je dat meenemen in je beleidskeuzes.

• bvbal79
TIGER1125 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:44:

[...]

Van 3,8% naar 4,2% overlijdenspercentage...
Bij Noord Italie heb ik ook altijd het beeld van oude mensen die krom gebogen door de kleine straatjes lopen.... maar dat is mijn perceptie :)
Zuid-Korea zit nog steeds onder de 1%

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
FireFoz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:13:
Ligt het nou aan mij of is het niveau en gedrag in dit topic gewoon zwaar treurig? Ik zit al een weekje in dit draadje maar heb me er de afgelopen 24 uur maar even vanaf gehouden. Wat een discussies om niks zeg.

Veelal dezelfde personen die keer op keer allerlei paniek zaaiende opmerkingen posten zonder bron of niet-waardige bronnen zoals vage sites en social media. Ellenlange wellus-nietus-discussies die vaak een persoonlijk tintje krijgen als "leg me geen woorden in de mond" zie ik hier gewoon ieder uur meerdere keren voorbij komen. Alleen maar gebash van het RIVM en GGD, geblaat over hoe andere landen het beter doen en hoe we allemaal naar de verdoemenis gaan. Ieder uur is er wel een onzinnige discussie dat echt nergens over gaat waarin de een de ander zegt beter te moeten lezen etc.

Kunnen die mensen anders een eigen draadje krijgen en daar lekker verder zeuren? Dat we het hier gewoon inhoudelijk gaan hebben over het virus en niet over wat men wel en niet had moeten doen? Ik zit al 20 jaar op Tweakers maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt hier :/
Ook een aantal uurtjes dit topic niet gelezen. Bij het aanklikken 204 nieuwe berichten, waaronder uw bericht op pagina 247.

In eerste instantie dacht ik een duim en vol verwachting zoekend naar uw gedocumenteerde inbreng en berichten met bron. Inmiddels pagina 255 maar niets wat dit door u bekritiseerde niveau omhoog krikt.

Altijd makkelijk om alle zin en onzin samen te vatten maar kom dan zelf met steekhoudende argumenten. Bij goed filteren en zo goed als mogelijk neutraal te zijn staat er een berg aan bruikbare informatie.

Inmiddels is het wel duidelijk welke groep grote maatregelen willen en welke groep bagataliseren en waar bij sommige de angst om het hart slaat als er een school dicht moet.

Moedig vooral de mensen die gefundeerd, niet gekleurd info geven door te gaan.

• bvbal79
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:45:
[...]

Ik.moetvde link weer even zoeken maar hier het stukje van een viroloog.

https://www.telegraaf.nl/...ubbeling-coronabesmetting

„Er zijn aanwijzingen dat kinderen het virus verspreiden. Ze worden weliswaar niet erg ziek van het virus, maar blijken het in China bijna net zo vaak onder de leden te hebben als volwassenen. Ze zijn dus niet zo onaanraakbaar als eerder gedacht. Kinderen lijken dus dragers en ook verspreiders te zijn.”
Dat is en tegenstrijd met het NEJM paper waarin van de 1099 positieve geteste maar 0,2% jonger was dan 14 jaar.
Er is nergens nog een screening geweest naar COVID-19, dus dit zijn aannames die nergens op berusten, ik zie ook geen referentie bij deze microbioloog.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Van 3,8% naar 4,2% overlijdenspercentage... van net boven het percentage in China nu ruim boven. Het blijft bizar als je op basis van de beschikbare cijfers die berekening maakt.
Testen ze nog zo fanatiek als eerst, gezien de reeds bekende verspreiding?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

TecTo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:48:
[...]

Ook een aantal uurtjes dit topic niet gelezen. Bij het aanklikken 204 nieuwe berichten, waaronder uw bericht op pagina 247.

In eerste instantie dacht ik een duim en vol verwachting zoekend naar uw gedocumenteerde inbreng en berichten met bron. Inmiddels pagina 255 maar niets wat dit door u bekritiseerde niveau omhoog krikt.

Altijd makkelijk om alle zin en onzin samen te vatten maar kom dan zelf met steekhoudende argumenten. Bij goed filteren en zo goed als mogelijk neutraal te zijn staat er een berg aan bruikbare informatie.

Inmiddels is het wel duidelijk welke groep grote maatregelen willen en welke groep bagataliseren en waar bij sommige de angst om het hart slaat als er een school dicht moet.

Moedig vooral de mensen die gefundeerd, niet gekleurd info geven door te gaan.
Om de snelle 'shoot from the hip' reacties (one-liners) een beetje te kunnen scheiden van de reacties waar wat meer (denk)werk in is gestoken en meer informatiewaarde bezitten heb ik vier dagen gelden deze suggestie gedaan.

CaptJackSparrow in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic"

Nog geen reactie gehad. :/

• bvbal79
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:53:
[...]

Denk dat hun testkits op zijn, zelfs in nederland is het al lastig genoeg. Maar goed laten we hier gewoon doorblijven hameren om iedere kuchje te testen, als we het dan echt nodig hebben, hebben we het niet meer voor handen....

• TIGER1125
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:53:
[...]

Vast niet, daarom vertekenen die beelden ook zo denk ik. Vandaar dat je waarschijnlijk in het ene land boven de 3 procent en in andere landen onder de 1 procent zit. Daarbij denk ik dat de lokale demografie en de lokale/persoonlijke gezondheid ook een rol zal spelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Denk dat hun testkits op zijn, zelfs in nederland is het al lastig genoeg. Maar goed laten we hier gewoon doorblijven hameren om iedere kuchje te testen, als we het dan echt nodig hebben, hebben we het niet meer voor handen....
Wanneer heb je het echt nodig? Bij verdere verspreiding lijkt dat niet echt nuttig meer. Behalve voor de statistieken dat er nu 1000 mensen dood gaan aan corona ipv griep.

• bvbal79
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Wanneer heb je het echt nodig? Bij verdere verspreiding lijkt dat niet echt nuttig meer. Behalve voor de statistieken dat er nu 1000 mensen dood gaan aan corona ipv griep.
Precies, voor de statistiek

Trouwens RIVM geeft advies aan zieke brabanders om thuis te blijven. Patient Zero kan denk ik niet meer gevonden worden. Carnaval wrs oorzaak.

https://www.rivm.nl/nieuw...or-inwoners-noord-brabant

[ Voor 8% gewijzigd door bvbal79 op 06-03-2020 18:59 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Stel dat ze morgen ontdekken dat medicijn X Corona geneest, dan is het wel handig als je weet wie er corona heeft en wie influenza heeft.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08

[...]

De mortaliteit in Italië wordt getekend door een absoluut gebrek aan IC capaciteit op dit moment. De situatie daar is momenteel dan zeker schrijnend te noemen. Italiaanse collegae in getroffen gebieden worden belast met de moreel zware keuze, wie van de personen die beademing behoeft krijgt dit en wie komt hoogstwaarschijnlijk te overlijden door een gebrek aan zorgcapaciteit.

In grote delen van China, met uitzondering van Wuhan, speelde dit probleem minder. Vandaar ook deze verschillen in mortaliteit.

Gezien ziekteduur, mate van verspreiding en gebrek aan mogelijkheid om hierbij echt op te schalen op het vlal van benodigde zorg zal de mortaliteit in Italië de komende weken nog wel eens hoger op kunnen gaan lopen.

Daar speelt in mee dat er weinig ruimte was voor echt anticipatie. In Nederland op dit moment zien we dan ook dat er preëmptieve maatregelen genomen worden in diverse lokaties, reserveringen van IC bedden voor corona (verdachten), minder electieve IC capaciteit, etc.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

backupdevice

No Risk , Full Push

Brabant hier. Op school van mijn kids heeft 1 van de ouders het virus. Dus het komt nu dichtbij

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

HallonRubus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:03:
[...]
Stel dat ze morgen ontdekken dat medicijn X Corona geneest, dan is het wel handig als je weet wie er corona heeft en wie influenza heeft.
Zolang het niet te duur is, voldoende voorradig is en geen (of zeer beperkte) negatieve impact heeft bij influenza, gewoon toch geven, degenen die beter worden hadden COVID-19.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• bvbal79
psychodude schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:04:
[...]

De mortaliteit in Italië wordt getekend door een absoluut gebrek aan IC capaciteit op dit moment. De situatie daar is momenteel dan zeker schrijnend te noemen. Italiaanse collegae in getroffen gebieden worden belast met de moreel zware keuze, wie van de personen die beademing behoeft krijgt dit en wie komt hoogstwaarschijnlijk te overlijden door een gebrek aan zorgcapaciteit.

In grote delen van China, met uitzondering van Wuhan, speelde dit probleem minder. Vandaar ook deze verschillen in mortaliteit.

Gezien ziekteduur, mate van verspreiding en gebrek aan mogelijkheid om hierbij echt op te schalen op het vlal van benodigde zorg zal de mortaliteit in Italië de komende weken nog wel eens hoger op kunnen gaan lopen.

Daar speelt in mee dat er weinig ruimte was voor echt anticipatie. In Nederland op dit moment zien we dan ook dat er preëmptieve maatregelen genomen worden in diverse lokaties, reserveringen van IC bedden voor corona (verdachten), minder electieve IC capaciteit, etc.
En dat terwijl Noord-Italie het welvarends is en de beste gezondheidzorg van het land

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
ophokplicht voor de brabanders. Mijn kinderen azen op een week vrij van school. Serieus, als je milde verschijnselen hebt van griep contact vermijden? Alsof we al die jaren altijd lekker met je griepkop andere mensen gaan lopen aansteken? Please, de stupiditeit neemt groteske vormen aan.

Het RIVM is dermate alles uit de kast aan het halen dat ik ze verdenk geen situatie te willen creëren waarin ze later incompetent te worden genoemd. En daarmee zijn ze eigenlijk niet meer functioneel/competent (serieus te nemen).

Werk zelf in de ouderenzorg (in Brabant), en ik hoop dat de bewustwording van dit soort griepvirussen ertoe bijdraagt dat in de zorg de draagkracht voor een griepprik onder werknemers nog groter wordt. Het is een kleine moeite, en je dekt een aantal virussen af (helaas zeker niet allemaal).

Merk wel dat in dit draadje vooral nuchtere mensen reageren, fijn om te zien.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Freee!! schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:08:
[...]

Zolang het niet te duur is, voldoende voorradig is en geen (of zeer beperkte) negatieve impact heeft bij influenza, gewoon toch geven, degenen die beter worden hadden COVID-19.
En degenen die ziek worden hadden het niet?

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18

KrazyJay

[...]

Los daarvan heb ik ook het idee dat het geïnfecteerden relatief vaak aan de radar ontsnappen door de brede waaier aan symptomen (van vrijwel niets tot doodziek). Opsporing en testen van patiënten wordt een stuk moeilijker als het systeem ook nog eens overbelast wordt door het grote aantal geïnfecteerden en effectief zorgbehoevenden. En juist hen met geen/weinig symptomen, waarvan er dus misschien wel juist de jongere kinderen, kunnen door slechter besef van het belang van hygiëne superverspreiders worden.

Wat het RIVM nu vraagt aan de inwoners van Noord-Brabant is er voor om te zorgen dat de verspreiding behapbaar blijft. Want ondanks dat het vergeleken wordt met de griep, als er teveel aanspraak moeten gaan doen op zorg, dan gaan er inderdaad keuzes gemaakt moeten worden door het verplegend personeel wie de zorg krijgt en wie niet. Je zou maar aan de poort van een ziekenhuis staan met je zieke partner/kind/ouder en botweg gezegd worden dat de nodige zorg niet geleverd kan worden.
wowly schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:10:
[...]

Werk zelf in de ouderenzorg (in Brabant), en ik hoop dat de bewustwording van dit soort griepvirussen ertoe bijdraagt dat in de zorg de draagkracht voor een griepprik onder werknemers nog groter wordt. Het is een kleine moeite, en je dekt een aantal virussen af (helaas zeker niet allemaal).

[...]
Let wel, dit is dus niet verwant aan het griepvirus. Beetje raar het daarmee te vergelijken, al is bewustzijn van het nut van een griepvaccin zeker gewenst. Maar als je het wilt vergelijken, dan kan je het beter vergelijken met een reguliere verkoudheid, maar omdat deze zo anders is dan degene die ons immuunsysteem kent, het een stuk harder aan kan komen.

Mijn prognose: Over 5 jaar is iedereen er mee in aanraking geweest, en zou het zomaar gereduceerd tot een normale verkoudheid kunnen zijn, juist omdat ons lichaam het dan kent. Enkel de jonge jeugd gaat het dan nog ongekend tegenkomen, en die worden er nu ook niet ziek van, net zoals dat men nu normaal gesproken ook niet dood gaat van een reguliere verkoudheid.

[ Voor 103% gewijzigd door KrazyJay op 06-03-2020 19:17 ]

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:10:
[...]
En degenen die ziek worden blijven hadden het niet?
FTFY, ging om geneesmiddel bij ziekte.
En ja, dat is de aanname.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
bvbal79 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:09:
[...]

En dat terwijl Noord-Italie het welvarends is en de beste gezondheidzorg van het land
Welvarendheid zegt daar uiteindelijk niet zoveel in. Beperkte IC capaciteit is een materiële alsmede ook personele keuze, normaal tenslotte is het benodigde aanbod beperkt. En mogelijk kan er normaal al wel een klein beetje bij, is aanwezigheid van een virus als dit nu niet bepaald iets waar je je zorgstelsel echt goed op kunt bewapenen in de zin van plotse uitbreiding van IC capaciteit door er geld tegenaan te gooien.

• PilatuS
  • Niet online
Een interessante video over hoe zulke virussen eerder zijn ontstaan en hoe ook deze waarschijnlijk weer is ontstaan. TLDW: De gigantische markten met veel verschillende levende dieren bij elkaar waardoor virussen de perfecte plek krijgen om naar mensen te gaan.

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:27:
Zucht, 1 kind die ziek is, dat is heel normaal.....

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
psychodude schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:04:
[...]

Italië heeft anders niet speciaal gevraagd of andere landen medisch personeel en beademingsapparatuur wilde sturen. Noodhospitalen ook pas sinds vandaag in gebruik.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
KrazyJay schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:10:
[...]

Los daarvan heb ik ook het idee dat het geïnfecteerden relatief vaak aan de radar ontsnappen door de brede waaier aan symptomen (van vrijwel niets tot doodziek). Opsporing en testen van patiënten wordt een stuk moeilijker als het systeem ook nog eens overbelast wordt door het grote aantal geïnfecteerden en effectief zorgbehoevenden. En juist hen met geen/weinig symptomen, waarvan er dus misschien wel juist de jongere kinderen, kunnen door slechter besef van het belang van hygiëne superverspreiders worden.

Wat het RIVM nu vraagt aan de inwoners van Noord-Brabant is er voor om te zorgen dat de verspreiding behapbaar blijft. Want ondanks dat het vergeleken wordt met de griep, als er teveel aanspraak moeten gaan doen op zorg, dan gaan er inderdaad keuzes gemaakt moeten worden door het verplegend personeel wie de zorg krijgt en wie niet. Je zou maar aan de poort van een ziekenhuis staan met je zieke partner/kind/ouder en botweg gezegd worden dat de nodige zorg niet geleverd kan worden.
Tsja, zo kan iedereen wel doemscenario’s bedenken. De mortaliteit onder de 50 is nauwelijks noemenswaardig. Dus de kans dat je aan de poort van een ziekenhuis staat ( wel grappig, een poort om bij een ziekenhuis te komen. Veel verder dan parkeerplaatspoortjes heb ik ze nooit gezien ) met doodzieke kinderen is niet aanwezig(nihil).

Denk aan risicopersonen aan ouderen met multimorbiditeit, welke met een gewoon griepvirus vrijwel gelijke morbiditeit hebben. Grappig (nou ja, niet echt dus) is dat hier doorgaans geen enkele aandacht voor is, maar nu opeens een bizarre hoeveelheid. Zit me nog steeds af te vragen waarom dit zo’n ding is geworden..... Doorgaans probeer ik me te bedenken wie er voordeel van heeft als dit zo’n opgeblazen exposure krijgt.

TLDR: Covid = proces wat sinds het jaar nul gaande is, echter dan met andere eigenschappen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
ophokplicht voor de brabanders
Ja, nogal rare maatregel, zou hem gewoon over het hele land leggen: Heb je koorts/hoesten blijf thuis.

Doe ik sowieso al |:(
Mijn kinderen azen op een week vrij van school.
Ik geef toe dat ik het voor mezelf niet eens zo vervelend zou vinden :+
Serieus, als je milde verschijnselen hebt van griep contact vermijden? Alsof we al die jaren altijd lekker met je griepkop andere mensen gaan lopen aansteken? Please, de stupiditeit neemt groteske vormen aan.
Helaas is niet iedereen zo verstandig.
Het RIVM is dermate alles uit de kast aan het halen dat ik ze verdenk geen situatie te willen creëren waarin ze later incompetent te worden genoemd. En daarmee zijn ze eigenlijk niet meer functioneel/competent (serieus te nemen).

Ja, gewaarwording... ik gok in ieder geval dat het aantal griepmeldingen lager is dan normaal.

Mijn handen zijn nog nooit zo schoon geweest. Maak nu eerst even de kraan schoon voordat ik mijn handen was (anders is het redelijk zinloos als je de kraan weer dicht draait^^). De flexwerkplekken glimmen ook als een diamant.

Allemaal zo logisch, maar iets waar je normaal nooit aan denkt (ik in ieder geval niet).
wowly schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:19:
[...]

TLDR: Covid = proces wat sinds het jaar nul gaande is, echter dan met andere eigenschappen.
Dat is weer net even iets tekort door de bocht.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2020 19:21 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:57

Indoubt

Always be indoubt until sure

ophokplicht voor de brabanders. Mijn kinderen azen op een week vrij van school. Serieus, als je milde verschijnselen hebt van griep contact vermijden? Alsof we al die jaren altijd lekker met je griepkop andere mensen gaan lopen aansteken? Please, de stupiditeit neemt groteske vormen aan.

Ik ben blij dat je ervaart dat vooral nuchtere mensen reageren. Wel is het een stuk minder nuchter dan normaal op tweakers, dit draadje raakt nogal eens verhit met stevige uitspraken en uitspraken die op Facebook niet zouden misstaan maar op tweakers ongewoon zijn.

Ik wens je veel sterkte in ieder geval en al je collegae, de komende tijd zal misschien een zware worden.

Note: Wowly en ik hebben elkaar op diverse gelegenheden ontmoet
Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.