[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.180 views

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

anandus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:45:
[...]

Dat is nieuws van een paar uur geleden, ik denk dat dat kaartje eenmaal per dag wordt geüpdatet, net als het besmettingenaantal.
Er staat dat het RIVM zelf de diagnose vanmiddag bevestigd heeft en er was sinds eind februari al overleg over met ze. Ze konden het dus al een beetje aan zien komen.

Even ergens invullen: Beverwijk - 1, en het is weer actueel. Is vast niet moeilijk gemaakt door de makers van dat systeem.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TheBorg er is bij ons naar mijn weten niemand van de 500+ mdws die niet thuis kunnen werken. Dat zal voor meer bedrijven gelden.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:46:
van de jongens en meisjes van Vindicat;

Zo'n 900 leden van de Groningse studentenvereniging Vindicat blijven vooralsnog in het Noord-Italiaanse Sestriere op wintersport. Het reisadvies voor Noord-Italië is dinsdagavond aangescherpt door het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Volgens rector Floris Hamann van Vindicat is in Sestriere, dat dicht bij de Franse grens ligt, weinig te merken van de hectiek rondom het virus. 'Wij hebben dagelijks contact met de GGD, het RIVM en Buitenlandse Zaken. Pas als zij ons melden dat de situatie onveilig wordt, vertrekken we', zegt hij tegen RTV Noord.

De Vindicat-leden verblijven sinds zaterdag in het skigebied en zijn van plan om komende zaterdag weer naar Nederland te reizen. Eenmaal thuis kunnen ze een brief verwachten van de GGD. Daarin staan instructies om mogelijke verspreiding van het virus tegen te gaan.
Op zich logisch en gewoon goed dat ze het bespreken met de betreffende instanties. Maar wat heb ik verkeerd gedaan in mijn studententijd dat ik niet een 2-weekse skireis kon betalen? :o

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:32
TheBorg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:54:
[...]

@Waarez, @Holkers

En wat gebeurd er met mensen die niet thuis kunnen werken? Zitten ze dan onbetaald thuis? Volgens mij kan dat niet zomaar. Je kunt denk ik zelfs niet iemand verbieden nu nog naar Lombardije te laten vertrekken. Wat doe je dan als iemand terug komt? Kun je het dan gooien op "het in gevaar brengen van de continuiteit van het bedrijf".
Iedereen wordt verondersteld thuis te werken. Indien niet mogelijk, uiteraard gewoon doorbetaald of verlof nemen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:23
P.O. Box schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Op zich logisch en gewoon goed dat ze het bespreken met de betreffende instanties. Maar wat heb ik verkeerd gedaan in mijn studententijd dat ik niet een 2-weekse skireis kon betalen? :o
Van afgelopen zaterdag tot komende zaterdag is 1 week :)

Denk overigens dat de heren en dames bij terugkomst het bericht krijgen dat ze nog lekker 2 weken thuis mogen blijven zitten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-01 11:01
Zonder officiële bron is dit speculatie en dat voegt weinig toe.

[ Voor 96% gewijzigd door defiant op 03-03-2020 22:22 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:13
Waarez schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:02:
[...]

Iedereen wordt verondersteld thuis te werken. Indien niet mogelijk, uiteraard gewoon doorbetaald of verlof nemen.
@TheBorg zoals hierboven. Economisch gezien gewoon veel logischer. 2 weken thuis laten zitten zonder dat ze wat kunnen doen is goedkoper dan je hele bedrijf dicht als het toch raak is. Paar duizend vs. tonnen. En het is een beleid opgelegd vanuit het werk, dan moet de werkgever daar ook voor opdraaien qua kosten

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:58:
[...]

Er staat dat het RIVM zelf de diagnose vanmiddag bevestigd heeft en er was sinds eind februari al overleg over met ze. Ze konden het dus al een beetje aan zien komen.

Even ergens invullen: Beverwijk - 1, en het is weer actueel. Is vast niet moeilijk gemaakt door de makers van dat systeem.
Tuurlijk niet, maar om het de hele tijd bij te houden?
Lijkt me dat het gewoon eenmaal per dag geüpdatet wordt. Lijkt mij meer dan genoeg.
Überhaupt is zo'n kaartje nogal overdreven en een beetje fearmongering, imho.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:21
Opmerkelijk: kreeg vanmiddag nog bericht van school over twee besmette gezinnen op scholen in Hoorn. Maar geen van deze zit in de telling.
Toch false positives, of wachten ze op uitslagen van tweede tests?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:04
Ik vind dat Amerika verbazend veel doden heeft als je kijkt hoeveel infecties er zijn.

Sowieso lijken er tot nu toe in nl alleen matige klachten te zijn onder de positief getestte

Verwijderd

Basekid schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:11:
Ik vind dat Amerika verbazend veel doden heeft als je kijkt hoeveel infecties er zijn.

Sowieso lijken er tot nu toe in nl alleen matige klachten te zijn onder de positief getestte
tja slechte gemiddelde gezondheid icm met dure zorg /speculatie.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Terug van gebanned geweest. Ik schreef dat het bewust negeren van aanwijzingen die verspreiding kunnen voorkomen door het RIVM, óf naïef is, óf er de schijn van heeft dat hier een bewuste keuze is gemaakt om dit maar gecontroleerd te laten gebeuren omdat het niet tegen te houden zou zijn. Ik gebruikte daar wel erg hyperbolische woorden voor. Regels zijn regels. Zero tolerance. Terechte ban. Maar wat mij betreft moeten we het op een normale manier over deze afweging kunnen hebben.

Zo quote @gws24 verderop een stuk uit het AD dat dit scenario ook onderschrijft als één van de mogelijkheden:
Dit virus gaan we niet meer kunnen tegenhouden. Er zijn kortweg twee scenario’s denkbaar. Eén: we gaan dit massaal doormaken en het virus dooft daarna uit. In dit geval is het hopen dat het aantal besmettingen in ons land geleidelijk toeneemt, zodat ons zorgsysteem niet overbelast raakt.
Persoonlijk kan ik me voorstellen dat dit van meet af aan het uitgangspunt was. Waarom zouden werknemers van een ziekenhuis in Rome, als ze in Noord-Italië zijn geweest, anders wel 14 dagen in zelfquarantaine moeten, maar werknemers van een Nederlands ziekenhuis die in dat zelfde gebied zijn geweest niet, zelfs niet als ze contact hebben gehad met een bewezen besmette patient? Ik denk dat Nederland, althans de beleidsmakers, al in de acceptatiefase zitten, en Italië nog niet. Dat kan. Dat mag. Het zijn moeilijke beslissingen. Maar wat mij betreft moeten we het hier gewoon over kunnen hebben.

In een reactie op mijn blog zegt @snoopdoge90 (hulde voor zijn reacties _/-\o_ ) dat ook het WHO de aanname van het RIVM ter discussie stelt.

Ik was even afwezig dus ik kon niet ingaan op vragen bij mijn laatste bericht, maar @defiant vroeg om een bron bij de bewering dat een vaccine volgens sommigen in 4 maanden ontwikkeld zou kunnen worden.

Eén bron is deze:
[a group] at the University of Queensland in Australia is aiming to have a vaccine ready for testing in people in 16 weeks. They are developing a vaccine by growing viral proteins in cell cultures.
@JeroenNietDoen merkt terecht op dat hier nog een traject van menselijk testen achteraan komt, hoewel volgens ingewijden door noodtoestand-wetgeving dat ook sneller kan gaan; de grootste vertraging is het opschalen van de productie. Bij een effectief vaccin, zoals de griepprik, gaat het vaak over handmatig gekweekte virussen in levende kippeneieren. "Makkelijk" te massa-produceren vaccins worden uiteraard ook geprobeerd, maar zijn minder vaak succesvol dan een vaccin van het echte materiaal.

Ik lees net een tweet die e.e.a. ook wat verduidelijkt:
At meeting with pharma companies, ⁦@realDonaldTrump says he is hearing that a vaccine can be ready in three to four months but Dr Fauci makes clear, after a question from this reporter, that it won’t be ready *to deploy* for at least a year.
Verder is er wat kritiek op mijn vriendin die de Nederlandse aanpak (toen we nog geen coronapatiënten hadden) als naïef benoemde, omdat we niet meteen een code oranje afgeven en preventief zelf-quarantaine instellen voor bezoekers uit besmette gebieden met ongecontroleerde verspreiding.

@Sport_Life zegt:
Dat verbaast mij. Juist van een viroloog zou ik verwachten dat zij het rationeel benarderd.
Wat had de Nederlandse overheid moeten doen dan, als voorbereiding?
Afgaande op de berichtgeving dat asymptomatische patienten al besmettelijk kunnen zijn, zou een geraffineerde aanpak kunnen bestaan uit (1) het geven van een code oranje of rood voor besmette gebieden, (2) zelf-quarantaine voor alle mensen die uit zo'n gebied terugkomen, en (3) zelf-quarantaine voor mensen die in contact zijn geweest met een besmettelijke patiënt(!). Vooral dat we dat laatste expliciet niet doen kan je rationeel naïef noemen, gezien bovengenoemde berichtgeving. Bijna alle huidige patiënten zijn te herleiden tot Lombardije, en hadden we niet gehad met een pro-actief beleid.

@groggy zei:
Pas op, niemand heeft gezegd dat ze viroloog is. Misschien werkt ze als schoonmaakster in de virologische sector.
@JvS zei:
En al ben je wel viroloog, dat maakt je nog geen expert in afwegingen maken over wat passende maatregelen zijn. Ik ben bioloog en werk op een BSL-2/BSL-3 virusproductieomgeving waar op grote schaal met actief poliovirus wordt gewerkt.
Misschien zijn jullie wel collega's. Ze is viroloog en werkt op BSL-3 met Zika en Dengue. Ze heeft waarschijnlijk exact de zelfde lessen gehad als jij betreft protocollen.
Het voelt een beetje als expertise-claiming.
Jij doet nu eigenlijk het tegenovergestelde. Als de TSA op een US airport:
TSA: This bottle is 120ml. The limit is 100ml. I'm gonna need to throw it away.
Me: But it's transparent and only half full.
TSA:I am not licensed to estimate volumes.
Het is meer dat je vanuit je expertise en ervaring met immunologie best wel eens een wat beter geïnformeerde mening kunt hebben dan iemand die bijvoorbeeld de API van de ING-bank schrijft. Niemand had het hier over een expert. Het ging over de "naïeve houding" en hoe dat volgens iemand een belediging zou zijn naar "iedereen die er wél verstand van heeft". Daarnaast waren de credentials wat mij betreft irrelevant, maar zette iemand mijn posts weg als blijk van gebrek aan kennis, en daar hapte ik op.

Het is wel interessant dat haar medestanders overwegend niet-Nederlandse collega's zijn. Voornamelijk Nederlandse collega's zijn meer van het "tja wat kan je nog meer doen", ook al zeg je vijf keer wat je had kunnen doen. Zoals ik hier deed, waar niemand verder op in gaat, maar waarna reacties al snel een wat ad-hominem achtig character krijgen, vaak wegens een gebrek aan tegenargumenten, maar ook omdat Nederlanders allergisch zijn voor kritiek op (de) Nederland(se aanpak van het coronavirus).

Interessant genoeg is dit vergelijkbaar met het verschil in perceptie van de kwaliteit van de Nederlandse preventieve zorg bij Nederlandse en niet-Nederlandse collega's.

Wat dat betreft hebben Nederlanders misschien een heel klein beetje het risico om in een echokamer met oogkleppen van zelf-overschatting op te zitten, en komen de niet-Nederlandse collega's, die vaak in meerdere landen hebben gewoond en gewerkt, een wat diverser scala aan systemen en denkbeelden tegen, waardoor ze prima in staat zijn deze te vergelijken. Noem het om het een beetje luchtig te houden maar de wet van de remmende voorsprong.

Overigens, terwijl ik dit type krijg ik pushnotificaties van de NOS en lees ik het laatste nieuws.
  • nu 24 patienten
  • huisartsen slaan alarm wegens overbelasting zorg
  • mogelijk patienten verdelen/spreiden over Nederland
Noord-Italië code oranje

Reisadvies: Ga niet op vakantie naar Noord-Italië. Code oranje.
Dus het kost slechts 24 patiënten waarna het RIVM het met één punt eens is geworden. Wat een rationeel besluit. Als we dit op 23 februari al deden, toen duidelijk was dat er een ongecontroleerde uitbraak in Noord-Italië was... dat was minder naïef geweest.

Hieronder overigens de reactie die ik had getypt maar niet kon submitten wegens de ban.
Verwijderd1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:44:
[...]

Ik zat net naar de persconferentie te kijken met de gouverneur van NY en de burgemeester van NYC. Ja ze overdrijven een beetje met hun 'beste zorgsysteem in de wereld' en 'vanaf dag 1 er bovenop gezeten' maar het stelt wel gerust.
[YouTube: New York Officials Update On First Confirmed Coronavirus Case In State | NBC News (Live Stream)]
Ik merk ook dat ik dat prettig vind, maar hulpverleners hebben vaak een iets andere lezing. Als ik dat dan hoor, dan voel ik me toch een beetje bedonderd. Persoonlijk hoor ik graag de alarmkreten én de downplay-feelgood woorden, en dan hoop ik dat de waarheid een beetje in het midden ligt.

Deze overwerkte E.R. arts denkt er bijvoorbeeld iets anders over. Note: Alleen voor volwassen mensen die kunnen relativeren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22
Ik vraag me af hoe dat nu uit gaat pakken met die lui van Vindicat. Krijgen we een uitbraak in Groningen of niet....

Verwijderd

Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:46:
van de jongens en meisjes van Vindicat;

Zo'n 900 leden van de Groningse studentenvereniging Vindicat blijven vooralsnog in het Noord-Italiaanse Sestriere op wintersport. Het reisadvies voor Noord-Italië is dinsdagavond aangescherpt door het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Volgens rector Floris Hamann van Vindicat is in Sestriere, dat dicht bij de Franse grens ligt, weinig te merken van de hectiek rondom het virus. 'Wij hebben dagelijks contact met de GGD, het RIVM en Buitenlandse Zaken. Pas als zij ons melden dat de situatie onveilig wordt, vertrekken we', zegt hij tegen RTV Noord.

De Vindicat-leden verblijven sinds zaterdag in het skigebied en zijn van plan om komende zaterdag weer naar Nederland te reizen. Eenmaal thuis kunnen ze een brief verwachten van de GGD. Daarin staan instructies om mogelijke verspreiding van het virus tegen te gaan.
Te bizar... Als medewerker bij een universiteit kan ik je garanderen dat het opleidingsniveau niets zegt over de professionaliteit van studenten en medewerkers. Sommige slimme professoren houden er beleid op na dat leuk is voor de tennistafelvereniging, maar voor een “bedrijf” of universiteit uiterst amateuristisch is!

Liever een medewerker die onderzoek hoort te doen op houtje touwtje achtste wijze in 20% van zijn tijd IT oplossingen laten hobbien, omdat het afnemen van een professionele dienst geld kost.

Maar een medewerker 20% van zijn tijd onnodig tijd laten verdoen kost blijkbaar niets 7(8)7
Om nog niet te spreken over de onhandigheden die daarbij komen kijken.
loekf2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Van mij mogen ze in quarantaine in Italie.

Bjj een normale club heet een voorzitter gewoon voorzitter en geen rector senatus btw.
Hij moet zich toch belangrijk voelen toch?
Echt waar op universiteiten zitten zo veel arrogante kwallen! Waar ik allemaal wel niet voor ben uitgemaakt. Van stagiair tot HBO student, omdat men het niet eens was met ons beleid en het niet konden winnen op inhoudelijke argumenten. Vaak is het nee om maar nee te zeggen en absoluut iemand met een lagere opleiding geen gelijk te willen geven.

Als externe Consultant maakt het urenstaatje aan het einde van de maand een hoop goed. Maar echt soms is het met een kleuterklas...

Overigens is het merendeel dat er werkt wél gewoon vriendelijk en meewerkend. Maar echt er zitten wat aparte gevallen bij :+
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:35:
Ik vraag me af hoe dat nu uit gaat pakken met die lui van Vindicat. Krijgen we een uitbraak in Groningen of niet....
50% kans...
Ja of nee :+

Waar ik ook wel benieuwd naar ben:
Hoe zit het met status aantal besmettingen.
Vanochtend eind van de ochtend al op 24, nu nog steeds?!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01 22:24
Nieuw geval in het Jeroen Bosch ziekenhuis, man uit Kerkwijk:

https://www.bd.nl/dossier...an-uit-kerkwijk~aa5dfcca/

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:51
Volgens de laatste cijfers lijkt het coronavirus momenteel minder besmettelijk dan het griepvirus, zegt de gezondheidsorganisatie WHO. Wel lijkt het dodelijker: volgens de allerlaatste data is wereldwijd tot nu toe 3,4 procent van alle bevestigde coronapatiënten omgekomen. Bij griep ligt dat percentage op 1.
Bron:
https://www.nu.nl/coronav...elijk-dan-griepvirus.html

Nou dat klinkt wel positief. Stuk beter dan tot 20x dodelijker wat er eerst gemeld werd.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:24:
Ik merk ook dat ik dat prettig vind, maar hulpverleners hebben vaak een iets andere lezing. Als ik dat dan hoor, dan voel ik me toch een beetje bedonderd. Persoonlijk hoor ik graag de alarmkreten én de downplay-feelgood woorden, en dan hoop ik dat de waarheid een beetje in het middel ligt.

Deze overwerkte E.R. arts denkt er bijvoorbeeld iets anders over. Note: Alleen voor volwassen mensen die kunnen relativeren.
[YouTube: NYC ER doctor: I have to 'plead to test people' for coronavirus]
Tja, hier hebben de meeste ziekenhuis ook geen eigen testcapaciteit:
Er moet meer worden getest op het coronavirus, vindt het RIVM. Eerder kon alleen in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en bij het RIVM in Bilthoven worden vastgesteld of iemand het virus onder de leden had. Begin deze week kwamen er twaalf extra laboratoria bij, verspreid over heel Nederland. Daardoor kunnen er nu zo'n 2000 mensen per dag worden getest.

https://nos.nl/artikel/23...-iemand-corona-heeft.html
Ik weet niet wat je verder zo schokkend vond aan het filmpje, volgens mij is het meeste al wel in dit topic langsgekomen. Dat over het sluiten van scholen werd in principe al door mijn eerder gelinkte filmpje van dr. Fauci behandeld: mogelijk op regionaal niveau en afhankelijk van afweging van lokale autoriteiten. Die schattingen over duizenden onbekende gevallen in de VS: mogelijk maar wellicht wat aangedikt (puur mijn inschatting, zijn duim, mijn duim, het blijft schatten vanuit de onderbuik denk ik).

Verder ben ik het trouwens wel met hem oneens op een punt. Puur heel veel testen gaat niet helpen, denk ik. Zolang er weinig gevallen zijn dan ga je vooral gezonde mensen testen. Zodra er veel gevallen zijn dat je veel positieve resultaten zijn dan weet je dat het heerst, maar nog niet waar het vandaan komt. Kortom, testen is leuk voor de statistieken, maar geen oplossing.

Merk ook op dat testen geen belangrijk onderdeel is van het CDC handboek. Wat ze wel noemen:
As observed during the 2009 H1N1 pandemic response, attack rates and case-fatality ratios can be difficult to measure early in a pandemic because of variations in care-seeking behavior and testing practices; not everyone seeks care for their illness, and not everyone is tested and receives a diagnosis of pandemic influenza. As a result, severe cases might be more likely to be reported, resulting in an overestimate of the case-hospitalization or case-fatality ratio.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/66/rr/rr6601a1.htm

Verwijderd

FireFoz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:50:
[...]

Bron:
https://www.nu.nl/coronav...elijk-dan-griepvirus.html

Nou dat klinkt wel positief. Stuk beter dan tot 20x dodelijker wat er eerst gemeld werd.
Christian Drosten zegt er dit over:
case mortality
This is currently between 0.3 and 0.7 percent , says Drosten, who contradicts other bills that assume more than two percent.

"A lot of drama is done on social media. And there are also many efforts to do drama." So there are now companies that want to profit from the numbers and specifically spread high mortality rates, said Drosten. "I don't think it's good if you don't look at the case numbers correctly." Many would expect that the newly ill could all still die in two weeks and the rate could rise significantly. But this is not a serious way of calculating.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 16:27

TheBorg

Resistance is futile.

Basekid schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:11:

Heeft alles te maken met het aantal testen dat wordt gedaan. Kijk naar Zuid Korea, daar is sterftecijfer rond de 0,5%, maar daar zijn al wel tienduizenden mensen getest.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:56:
[...]

Tja, hier hebben de meeste ziekenhuis ook geen eigen testcapaciteit:

[...]
Wel ernstig eigenlijk. Ik ken iemand('s collega) die (voor een bedrijf werkt dat) dergelijke apparatuur voor het sneller grotere hoeveelheden kunnen testen aan China verkocht, en het klonk allemaal erg mooi. Ik zal eens vragen waarom wij niet eens zelf zo'n apparaat in elk ziekenhuis hebben staan. (Voorgevoel: Zal in onze wegbezuinigde zorg wel te duur zijn geweest.)

Voor commentaar op moderatie is dit niet de plek, zeker niet in een zero-tolerance topic.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 16:18 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Sando schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:24:
Het is wel interessant dat haar medestanders overwegend niet-Nederlandse collega's zijn. Voornamelijk Nederlandse collega's zijn meer van het "tja wat kan je nog meer doen", ook al zeg je vijf keer wat je had kunnen doen. Zoals ik hier deed, waar niemand verder op in gaat, maar waarna reacties al snel een wat ad-hominem achtig character krijgen, vaak wegens een gebrek aan tegenargumenten, maar ook omdat Nederlanders allergisch zijn voor kritiek op (de) Nederland(se aanpak van het coronavirus).
Besef je wel dat je discussietechniek heel dicht tegen de Gish-gallop aanzit. Je gooit een hele lading argumenten neer die plausibel klinken, maar dat niet per se hoeven te zijn. Daar zijn mensen een gegeven moment klaar mee; de aluhoedjes vibe komt daar ook vandaan vermoed ik, die techniek is daar ook pupulair.

Nederlanders kunnen inderdaad slecht tegen kritiek op de NL aanpak. Aan de andere kant zijn Nederlanders vaak ook allergisch op de Nederlandse aanpak. Doet men A, vindt men B. Doet met B, vindt men A. Overigens is mijn beeld over de geschetste percepties dat de waarheid in het midden ligt. De NL aanpak werkt namelijk opvallend goed, maar loopt het risico dat 'echte' issues niet onderkend worden. Zeker met expats die de wat bottere NL manier van communiceren niet vaardig zijn lopen daar een groter risico. Daar moet zeker meer aandacht voor zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• gekkie
  • Laatst online: 02-01 23:04
Licht merkwaardig dat steeds meer ziekenhuizen die RIVM richtlijn laten voor wat hij is en meer mensen willen testen (en daar ook met enige regelmaat positieve gevallen uit komen) maar kennelijk het RIVM de richtlijn niet aanpast.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:02:
[...]

Wel ernstig eigenlijk. Ik ken iemand('s collega) die (voor een bedrijf werkt dat) dergelijke apparatuur voor het sneller grotere hoeveelheden kunnen testen aan China verkocht, en het klonk allemaal erg mooi. Ik zal eens vragen waarom wij niet eens zelf zo'n apparaat in elk ziekenhuis hebben staan. (Voorgevoel: Zal in onze wegbezuinigde zorg wel te duur zijn geweest.)
Volgens mij is dat gewoon de manier waarop ons zorgsysteem en waarschijnlijk de systemen in heel veel landen zijn ingericht. Ziekenhuizen en huisartsen kunnen wat monsters nemen en die gaan vervolgens naar een lab. Als alle ziekenhuizen zo'n lab zouden hebben dan zitten ze normaal altijd stil.

Nu was de situatie in de VS een stuk erger. Dat is wat die dokter ook zei over de CDC test die niet werkte, daardoor moesten alle testen naar het CDC hoofdkwartier. Dat is qua afstanden natuurlijk niet handig en nu ook niet meer nodig (althans niet voor een aantal grote staten).

Uit de NYT:
Soon after the virus surfaced in China, the C.D.C. got to work on its own test. “Generally, C.D.C. provides these tests for the world,” said Dr. Frieden.

But German researchers were devising their own test, which was quickly adopted by the World Health Organization for distribution around the world.

After the C.D.C.’s version turned out to be flawed, the agency continued to pursue it, despite the fact that another diagnostic test was already in wide use.

With F.D.A. approval, the agency could simply have embraced the test used by the W.H.O., Dr. Mina said. The government could do so even now.

“It’s just a very American approach to say, ‘We’re the U.S., the major U.S. public health lab, and we’re going to not follow the leader,’” Dr. Mina said.

Verwijderd

@Sando YouTube: "Wir brauchen pragmatische Lösungen" | NDR

In dit interview stelt hij wel dat infectie via contact van oppervlakken waarschijnlijk gering is omdat deze toch wel diep in de slijmvliezen moet doordringen om te infecteren. Iets aanraken en daarna in je neus peuteren zou maar een kleine risico zijn stelt hij. Het gevaar zit voornamelijk in het verspreiden van microdruppels doormiddel van hoesten die men dan diep inademt.

Met die denkwijze vind ik de Nederlandse aanpak om vooral mensen met klachten zoals hoesten enzo te testen en in quarantaine te zetten heel redelijk en dus niet laks zoals jij het noemt .

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Sando schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:02:
[...]

Verwijderd1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:14:
[...]

Als alle ziekenhuizen zo'n lab zouden hebben dan zitten ze normaal altijd stil.
Ik heb het even nagevraagd. Het heeft te maken met de voorbereidingen die het RIVM treft, en daarna eventueel de bureaucratie in verband met certificering en richtlijnen. Want deze apparatuur wordt alleen verkocht aan National Reference Labs (NRL) waarvan elk land er geloof ik één heeft (in ons geval het RIVM), en die kan vervolgens andere locaties klaarmaken om hier ook mee te werken, wat netjes moet voldoen aan de juiste ISO certificering enzo. (Ik heb hier geen verstand van, ik praat gewoon na)

Tot voor kort had het RIVM dan alleen het Erasmus Ziekenhuis Rotterdam aangesteld als extra gecertificeerd coronatestfaciliteit denk ik, of stonden de extra locaties allang op de planning maar moest het geheel van reguleringen en certificering nog rondgemaakt worden.

Related: http://www.euro.who.int/e...vel-coronavirus-in-europe

volgens de allerlaatste data is wereldwijd tot nu toe 3,4 procent van alle bevestigde coronapatiënten omgekomen. Bij griep ligt dat percentage op 1.
[quote]FireFoz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:50:
[...]

Samenzweringstheorieën zijn expliciet tegen het beleid, zie ook de topic warning.

Ander voorbeeld van TheGuardian. Als Covid-19 een CFR van 1% zou hebben in plaats van 3,4%
[If] current estimates of a roughly 1% fatality rate are accurate. This would make Covid-19 about 10 times more deadly than seasonal flu

[ Voor 68% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 16:16 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:15:
@Sando YouTube: "Wir brauchen pragmatische Lösungen" | NDR

In dit interview stelt hij wel dat infectie via contact van oppervlakken waarschijnlijk gering is omdat deze toch wel diep in de slijmvliezen moet doordringen om te infecteren. Iets aanraken en daarna in je neus ueteren zou maar een kleine risico zijn stelt hij. Het gevaar zit voornamelijk in het verspreiden van microdruppels doormiddel van hoesten die men dan diep inademt.
Dat is op zich fijn om te horen. Maar ik blijf het met een beetje een frons aanzien als je ziet hoe snel er zulke grote hoeveelheden mensen zijn besmet in Azië. Je ziet ook dat ze gigantisch inzetten op het ontsmetten van oppervlakken. Zelfs straten en muren. Twee keer per dag.

Wel even nerd-props voor de spray-drone. B)
Met die denkwijze vind ik de Nederlandse aanpak om vooral mensen met klachten zoals hoesten enzo te testen en in quarantaine te zetten en aandacht heel redelijk en dus niet laks zoals jij het noemt.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, en misschien blijkt achteraf dat dit inderdaad de beste aanpak was. Maar ik heb geleerd dat het in sommige gevallen (kernenergie, infectieziekten, ruimtevaart) beter is to err on the side of caution, en daarom denk ik dat de aanpak wat naiëf is geweest mede omdat er bepaalde aannames zijn gemaakt - dus niet err on the side of caution - waar nog geen consensus over is.

Ik noem het wel liever "naïef"*, want "laks" impliceert ook een gemakzuchtigheid, en ik denk stellig dat er niet gemakzuchtig wordt gehandeld.

*) Naïef als in
quote: Wikipedia
(..) showing a lack of (..) sophistication, often in a context where one neglects pragmatism (..)
Vriendelijk verzoek om, ondanks je lappen tekst, niet dubbel te gaan posten. Graag je laatste post aanpassen als je als laatste hebt gepost in een topic.

[ Voor 22% gewijzigd door janvanduschoten op 04-03-2020 09:55 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien tussendoor, misschien wel aardig voor Tweakers, een inmiddels weer wat ouder interessant technisch artikeltje over internationale samenwerking bij het ontwikkelen van diagnostische middelen voor het nieuwe coronavirus:

Detection of 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) by real-time RT-PCR

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Achteraf gezien heeft Spanje zijn eerste corona dode al 3 weken geleden gehad.

Spain confirmed its first death from the new coronavirus. The man died almost three weeks ago, with new tests confirming the virus as the cause.
bron : The Guardian
Dit betrof iemand die in Nepal geweest was als toerist en in Valencia is overleden na een zware longontsteking.
Aldus de Dailymail, verder geen info over de leeftijd van deze man.

Onderzoekt men in NL eigenlijk ook dit soort gevallen op het coronavirus tot zeg een maand of 3 geleden?

[ Voor 45% gewijzigd door PalingDrone op 04-03-2020 03:22 ]

Verwijderd

nu.nl is toch ook wel echt de Telegraaf van het wereldwijde web hoor.

Hier is wat de who zegt nu: 3,4% https://www.cnbc.com/2020...n-previously-thought.html

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Niks mis met de Telegraaf (of in Duitsland bijv Bild). Je kunt de stijl wellicht niks vinden, maar het zijn niet vóór niks de grootste kranten van het land.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
FireFoz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Ze werken wel maar zeer minimaal. Tuurlijk helpt het iets, maar er zijn veel randvoorwaarden waar zowel het mondkapje als het gebruik aan moet voldoen. Zet je hem niet goed op, dan werkt ie niet. Heb je hem te lang op, dan werkt ie niet. Heb je een papieren of FF1 filter, dan werkt het niet. FFP2 werkt wat meer een FFP3 het meest. Echter zijn dat zeer oncomfortabele dingen waar je niet de hele dag mee kunt lopen. Daarnaast mag je ze maar kortere tijd gebruiken en daarna weggooien. Aangezien die dingen tegenwoordig voor 50 euro de stuk (of meer) verkocht worden, doet niemand dat. Dan worden ze juist een gevaar in plaats van preventie.

Kortom, mondkapjes hebben geen zin en zijn geen preventiemiddel waar we in de praktijk wat aan hebben. Verplegend personeel doen deze kort om om een besmette patiënt te behandelen en gooien ze daarna weg. Die lopen er ook niet constant mee op in het ziekenhuis.

In Tweakers taal: zie het als een virusscanner die niet door onjuist gebruik (te weinig rechten, niet automatisch scanner, gedateerde libary want kost geld) nauwelijks bescherming biedt :+ Virusscanner werkt zeker, maar in de praktijk bij veel mensen niet.
Valt best mee, heb ze al gebruikt.

• loekf2
Sando schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:57:
[...]

Dat is op zich fijn om te horen. Maar ik blijf het met een beetje een frons aanzien als je ziet hoe snel er zulke grote hoeveelheden mensen zijn besmet in Azië. Je ziet ook dat ze gigantisch inzetten op het ontsmetten van oppervlakken. Zelfs straten en muren. Twee keer per dag.

[YouTube: China disinfects entire cities to fight coronavirus outbreak, some twice a day]
Wel even nerd-props voor de spray-drone. B)

[...]

Ik kan het natuurlijk mis hebben, en misschien blijkt achteraf dat dit inderdaad de beste aanpak was. Maar ik heb geleerd dat het in sommige gevallen (kernenergie, infectieziekten, ruimtevaart) beter is to err on the side of caution, en daarom denk ik dat de aanpak wat naiëf is geweest mede omdat er bepaalde aannames zijn gemaakt - dus niet err on the side of caution - waar nog geen consensus over is.

Ik noem het wel liever "naïef"*, want "laks" impliceert ook een gemakzuchtigheid, en ik denk stellig dat er niet gemakzuchtig wordt gehandeld.

*) Naïef als in

[...]
Stond op Twitter een link naar een paper van een paar terug terug, waarop ze op Vantaa airport in Finland hadden gekeken naar de aanwezigheid van virussen op oppervlakten.

Ja, die zitten er. Denk aan influenza, noro en corona.

https://bmcinfectdis.biom...10.1186/s12879-018-3150-5

Vooral de bakken bij de bagage scanners zijn een hotspot.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• anandus
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 04:46:
Niks mis met de Telegraaf (of in Duitsland bijv Bild). Je kunt de stijl wellicht niks vinden, maar het zijn niet vóór niks de grootste kranten van het land.
Dat ze de grootste zijn zegt echt niets over de journalistieke kwaliteit. Integendeel.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:13:
[...]

Licht merkwaardig dat steeds meer ziekenhuizen die RIVM richtlijn laten voor wat hij is en meer mensen willen testen (en daar ook met enige regelmaat positieve gevallen uit komen) maar kennelijk het RIVM de richtlijn niet aanpast.
Prof. Dr. Van Dissel van het RIVM gaf gisteren in de technische kamerbriefing aan dat dat al weken niet de richtlijn van het RIVM is. Weet niet meer precies hoe hij het zei, maar advies was toch om bij twijfel altijd te testen. Ook als er niet aan de casus definitief wordt voldaan.

@PalingDrone ja dat gebeurt hier ook. Na opschaling van de 12 labs wordt ook retrospectief getest op aanwezigheid van corona.

Zie overigens weer mooie opmerkingen over testcapaciteit en bezuinigingen op de zorg. Ook daar is een in mijn ogen valide antwoord op gekomen. Al bij de eerste positieve gevallen in China zijn RIVM en EMC begonnen met het testen. Blijkbaar heeft dit nogal wat voeten in de aarde, en lijkt het erop alsof ze graag met een lage foutmarge werken. Toen deze twee locaties verifieerbaar het proces op orde hadden, zijn de volgende 12 locaties in ditzelfde proces gestapt. Ook hier de nodige nauwkeurigheid in acht genomen, waarbij EMC en RIVM de resultaten geverifieerd hebben voordat er goedkeuring kwam op de tests. Volgende stap is dit proces te herhalen voor de volgende batch laboratoria. Doelstelling hierbij is om alle ziekenhuizen hun eigen tests te laten doen.
Gezien dit een nieuwe test is, lijkt dit me helemaal geen vreemde gang van zaken. Ik heb het idee dat kosten noch moeite worden gespaard om dit gecontroleerd uit te rollen.

Ergo: kijk de kamerbriefing even voordat er gezeurd wordt over bezuinigingen en andere onzin.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2020 08:15 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Dat ontsmetten van oppervlakten heeft alleen zin als 1) die oppervlakten besmet zijn en 2) het virus op die oppervlakten een lange overlevingstijd heeft. Het herhaald blijven ontsmetten heeft alleen zin als de oppervlakten nog steeds opnieuw besmet worden of als het virus na 1 maal ontsmetten nog steeds aanwezig is.

Ik snap er dus ook geen zak van. Lijkt mij vooral symbool politiek. Ik zie niet in wat het toevoegt boven het ontsmetten van dingen die je daadwerkelijk vaak aanraakt zoals handgrepen etc en regelmatig handenwassen.

Met het in quarantaine zetten van patienten voorkom je mits op tijd dat er grote oppervlakten besmet kunnen raken. Het herhaald ontsmetten van complete steden kan dus alleen nut hebben als je er veel en veel te laat bij ben. En nog steeds patienten in het wild hebt rondlopen die de stad opnieuw besmetten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels is er door het RIVM ook een behandeladvies uitgegeven:

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Zo snel, zulke grote hoeveelheden. Er zijn volgens het laatste situation report van het WHO 80.304 gevallen (confirmed in China). In de Chinese steden/regio's waar het virus is opgedoken wonen 1.428.230.000 mensen. Dat is 0.005 % van de bevolking besmet. Zelfs al ligt het aantal besmettingen 10x zo hoog dan is het nog relatief weinig.

Dat gigantische ontsmetten, ben sceptisch in hoeverre dat echt helpt. In landen als China (maar ook de VS) wordt antibiotica ook als snoep uitgedeeld en dat heeft meer nadelen dan voordelen opgeleverd (gaat het wel over bacteriën i.p.v. virussen maar toch).

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:35:
Echt elke keer weer dit specifiek aanhalen, er zijn vast een stuk meer mensen teruggekomen uit Noord-Italie dan deze groep, waar maak je je specifiek druk om?

Daarnaast: https://medium.com/@amwre...-coronavirus-890fbf9c4de6

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

shoombak schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:52:
[...]

Echt elke keer weer dit specifiek aanhalen, er zijn vast een stuk meer mensen teruggekomen uit Noord-Italie dan deze groep, waar maak je je specifiek druk om?

Daarnaast: https://medium.com/@amwre...-coronavirus-890fbf9c4de6
Er wordt straks wel in één klap een grote groep van 900 potentieel infectieuzen neergeplempt in een beperkt oppervlak waarmee de risico's daar aanzienlijk kunnen stijgen als men daar niet zeer adequaat mee zal omgaan.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Er wordt straks wel in één klap een grote groep van 900 potentieel infectieuzen neergeplempt in een beperkt oppervlak waarmee de risico's daar aanzienlijk kunnen stijgen als men daar niet zeer adequaat mee zal omgaan.
Wat wou je er mee doen ? Twee weken in quarantaine in het verenigingsgebouw ? Dat leidt gegarandeerd tot 900 gevallen van alcoholintoxicatie :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Verwijderd

https://academic.oup.com/....1093/nsr/nwaa036/5775463
Chinese scientists claim that the #COVID19 virus has probably genetically mutated to two variants: S-cov & L-cov. They believe the L-cov is more dangerous, featuring higher transmitibility and inflicting more harm on human respiratory system

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
gaan we nu van een China dat eerst Corona compleet onder het tapijt schoof, artsen,andere medici en journalisten de mond snoerde, nu naar een China dat met zo'n bericht komt? Dat het virus nu (mogelijk?) gevaarlijker aan het worden is?

wel vreemd dat meer media outlets, WHO en/of CDC dit onderzoek van deze scientists nog niet hebben opgepakt.

Benieuwd wat hier uit gaat voortvloeien.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Waar komt die quote vandaan? Die is niet te vinden in die abstract of het gehele artikel in de PDF.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Waar komt die quote vandaan? Die is niet te vinden in die abstract of het gehele artikel in de PDF.
Twitter :')

https://twitter.com/globa...tatus/1235094882915471365

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30

Kluus

Gang is alles

In het abstract staat trouwens ook niet dat het om een nieuwe mutatie gaat, maar volgens mij juist dat het agressievere type als eerste onder controle was en dat we nu waarschijnlijk te maken hebben met het minder agressieve type:
Whereas the L type was more prevalent in the early stages of the outbreak in Wuhan, the frequency of the L type decreased after early January 2020. Human intervention may have placed more severe selective pressure on the L type, which might be more aggressive and spread more quickly. On the other hand, the S type, which is evolutionarily older and less aggressive, might have increased in relative frequency due to relatively weaker selective pressure.
Of lees ik dit dan compleet verkeerd? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 04-03-2020 09:27 ]

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Volgens mij lees ik daarin dat het l-type in wuhan heerste en meest besmettelijk en agressief is, het s-type minder agressief.

A dubbel 😎

[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 04-03-2020 09:27 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• FireFoz
Bovendien staat er nogal veel "might":

"which might be more aggressive and spread more quickly".

Nog helemaal niet zo zeker allemaal dus, meer research is nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door FireFoz op 04-03-2020 09:27 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:19:
[...]

gaan we nu van een China dat eerst Corona compleet onder het tapijt schoof, artsen,andere medici en journalisten de mond snoerde, nu naar een China dat met zo'n bericht komt? Dat het virus nu (mogelijk?) gevaarlijker aan het worden is?

wel vreemd dat meer media outlets en/of WHO dit onderzoek van deze scientists nog niet hebben opgepakt.

Benieuwd wat hier uit gaat voortvloeien.
Tsjah, onderzoek kost nou eenmaal tijd, en de beste testgroep zit in China.

Denk dat je vooral het verschil voor ogen moet houden tussen de politiek en de wetenschap.
De politiek voert vooral een PR oorlog, moet het volk onder de duim houden en tegelijkertijd aan het buitenland uitdragen dat China geweldig is.

De wetenschap in China is gemiddeld genomen van hoog niveau, en dat resulteert in dergelijke onderzoeken. Hierbij geven ze zelf al aan dat het haastwerk is en er meer onderzoek nodig is.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Juist. Maar dat artikel is dan dus niet de onderbouwing van die claim. Die claim is dus vooralsnog zonder onderbouwing van een 'reputable source'.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30

Kluus

Gang is alles

Dit artikel is ergens ook weer goede PR voor China, zij hebben immers al te maken gehad met een veel gevaarlijkere variant van de ziekte en deze onder controle gekregen. De rest van de wereld heeft daardoor alleen met de mildere variant te maken. ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:53
"Nadat Noord-Italië als risicogebied bestempeld werd, besloot het ziekenhuis medewerkers die in het gebied geweest zijn een test aan te bieden. Uit die test bleek de coronabesmetting van de medewerker. De medewerker zit nu in thuisisolatie."

Kunnen we daaruit opmaken dat de medewerker geen klachten / symptomen had, maar dat dit enkel uit de test is gebleken?

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:39:
[...]
Kunnen we daaruit opmaken dat de medewerker geen klachten / symptomen had, maar dat dit enkel uit de test is gebleken?
Je zou het wel denken, maar je kunt dat niet ondubbelzinnig uit de tekst afleiden. Wellicht is de medewerker 4 dagen aan het werk geweest, maar werd daarna ziek (incubatietijd bijvoorbeeld).

Kortom, nee :).

• gekkie
  • Laatst online: 02-01 23:04
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:06:
[...]
Prof. Dr. Van Dissel van het RIVM gaf gisteren in de technische kamerbriefing aan dat dat al weken niet de richtlijn van het RIVM is. Weet niet meer precies hoe hij het zei, maar advies was toch om bij twijfel altijd te testen. Ook als er niet aan de casus definitief wordt voldaan.
Toch apart dat zorgprofessionals dan communiceren dat ze zich daardoor wel hebben laten weerhouden van het vroegtijdig testen.

• loekf2
merlin1201 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:26:
Volgens mij lees ik daarin dat het l-type in wuhan heerste en meest besmettelijk en agressief is, het s-type minder agressief.

A dubbel 😎
Dit zou de paper zijn:

https://academic.oup.com/....1093/nsr/nwaa036/5775463

directe link via die site. Alleen Google of de firewall hier op het werk zit te zieken over security risks.
ABSTRACT
The SARS-CoV-2 epidemic started in late December 2019 in Wuhan, China, and has since
impacted a large portion of China and raised major global concern. Herein, we investigated
the extent of molecular divergence between SARS-CoV-2 and other related coronaviruses.
Although we found only 4% variability in genomic nucleotides between SARS-CoV-2 and a
bat SARS-related coronavirus (SARSr-CoV; RaTG13), the difference at neutral sites was
17%, suggesting the divergence between the two viruses is much larger than previously
estimated. Our results suggest that the development of new variations in functional sites in the
receptor-binding domain (RBD) of the spike seen in SARS-CoV-2 and viruses from pangolin
SARSr-CoVs are likely caused by mutations and natural selection besides recombination.
Population genetic analyses of 103 SARS-CoV-2 genomes indicated that these viruses
evolved into two major types (designated L and S), that are well defined by two different
SNPs that show nearly complete linkage across the viral strains sequenced to date. Although
the L type (~70%) is more prevalent than the S type (~30%), the S type was found to be the
ancestral version. Whereas the L type was more prevalent in the early stages of the outbreak
in Wuhan, the frequency of the L type decreased after early January 2020. Human
intervention may have placed more severe selective pressure on the L type, which might be
more aggressive and spread more quickly. On the other hand, the S type, which is
evolutionarily older and less aggressive, might have increased in relative frequency due to
relatively weaker selective pressure. These findings strongly support an urgent need for
further immediate, comprehensive studies that combine genomic data, epidemiological data,
and chart records of the clinical symptoms of patients with coronavirus disease 2019
(COVID-19).
Keywords: SARS-CoV-2, virus, molecular evolution, population genetics
Received: 25-Feb-2020; Revised: 28-Feb-2020; Accepted: 29-Feb-2020.
EDIT: FF built-in PDF reader s*cks for text formatting.

[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 04-03-2020 10:04 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik ben benieuwd naar het tijdspad van dat geval in het OLVG. Ik vraag me af of ten tijde van de terugkeer van deze medewerker het niet allang bekend was dat hij in een risicogebied was geweest. Juist van ziekenhuismedewerkers wil je dan niet dat die potentieel patiënten en medewerkers kunnen gaan infecteren dus in die setting wil je dan véél sneller besluiten dat zo iemand beter eerst maar even twee weken in thuisisolatie kan gaan zitten, maar dat is blijkbaar niet gebeurd.

Ik vraag me af of dat niet een gebrek aan adequaat handelen is geweest.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Het RIVM heeft de 'actuele informatie' pagina een update gegeven, er is nu ook een kaart te zien: https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:21:

Dat vraag ik me (in mindere mate) ook af bij het geval in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven: https://www.bd.nl/dossier...met-coronavirus~a63b1ea9/
Afgelopen maandag gaf de patiënt aan dat zijn partner ook ziek was en dat familieleden die recent in Italië waren geweest gezondheidsklachten hadden. De behandelend arts vertrouwde het verhaal niet en heeft direct de man in isolatie geplaatst en een coronatest ingezet, waar de patiënt positief op testte.
Familieleden waren in Italië geweest, hadden klachten en kwamen dus op bezoek. Dat kan 2 dingen betekenen; 1. Ondanks klachten en een bezoek aan besmet gebied zijn ze toch op bezoek gekomen in het Eindhovense ziekenhuis. 2. De familieleden waren besmettelijk voordat ze klachten hadden.

In beide gevallen nogal onwenselijk in elk geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Joster op 04-03-2020 10:30 ]

• loekf2
CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:21:
Ik ben benieuwd naar het tijdspad van dat geval in het OLVG. Ik vraag me af of ten tijde van de terugkeer van deze medewerker het niet allang bekend was dat hij in een risicogebied was geweest. Juist van ziekenhuismedewerkers wil je dan niet dat die potentieel patiënten en medewerkers kunnen gaan infecteren dus in die setting wil je dan véél sneller besluiten dat zo iemand beter eerst maar even twee weken in thuisisolatie kan gaan zitten, maar dat is blijkbaar niet gebeurd.

Nee, zucht... RIVM protocol.

Geen klachten = geen gevaar voor omgeving = niet testen. Terwijl de transmissie is: niezen & hoesten (symptomen ja), maar kan ook via aanraking en oppervlakten (heel kort door de bocht... persoon zit in neus, pakt deur vast etc).

Idd ziekenhuizen zouden veel scherper moeten zijn en of risio gebied = testen of 2 weken thuis.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

loekf2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Nee, zucht... RIVM protocol.

Geen klachten = geen gevaar voor omgeving = niet testen. Terwijl de transmissie is: niezen & hoesten (symptomen ja), maar kan ook via aanraking en oppervlakten (heel kort door de bocht... persoon zit in neus, pakt deur vast etc).

Idd ziekenhuizen zouden veel scherper moeten zijn en of risio gebied = testen of 2 weken thuis.
Dat bedoel ik juist. Het is toch buitengewoon logisch dat je onderscheid maakt tussen gezondheidswerkers en de algemene populatie vanwege de potentieel dramatische effecten op het functioneren van in dit geval zo'n heel ziekenhuis? Het is de taak van het RIVM om dat tijdig te doen. Als zij dit inzicht niet tijdig naar buiten brengen dan is dat hun naar mijn mening ernstig aan te rekenen.

• loekf2
Joster schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:27:
Het RIVM heeft de 'actuele informatie' pagina een update gegeven, er is nu ook een kaart te zien: https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

[...]

Dat vraag ik me (in mindere mate) ook af bij het geval in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven: https://www.bd.nl/dossier...met-coronavirus~a63b1ea9/

[...]

Familieleden waren in Italië geweest, hadden klachten en kwamen dus op bezoek. Dat kan 2 dingen betekenen; 1. Ondanks klachten en een bezoek aan besmet gebied zijn ze toch op bezoek gekomen in het Eindhovense ziekenhuis. 2. De familieleden waren besmettelijk voordat ze klachten hadden.

In beide gevallen nogal onwenselijk in elk geval.
Nadenken blijkt toch heel lastig te zijn. Schrik hier ook van:
Belangrijke afweging daarbij is dat het risico voor de regionale gezondheidszorg van (gedeeltelijke) sluiting van het ziekenhuis met een belangrijke regionale functie niet opweegt tegen het risico van corona-infectie.
Lag dus ook ook andere patient in dezelfde kamer. Fijn hoor als die familie vol corona even langs kwam.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-01 13:44

Aidix

Geluidspietlut

TheBorg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:58:
[...]

Heeft alles te maken met het aantal testen dat wordt gedaan. Kijk naar Zuid Korea, daar is sterftecijfer rond de 0,5%, maar daar zijn al wel tienduizenden mensen getest.
Als je het totaal aandal doden deelt door het totaal aantal geinfecteerden dan klopt dat. Echter sterven mensen normaalgesproken na een ziekbed van dagen. Als je het aantal geinfecteerden van een paar dagen geleden pakt dan kom je tot een veel hoger sterftecijfer van ettelijke procenten. Het is denk ik interessanter om te kijken wat er binnen een vaste groep gediagnosticeerden gebeurt zoals de Diamon Princess, dan twee willekeurige groepen (in tijd) met elkaar te vergelijken..
The Wang et al. February 7 study published on JAMA found that the median time from first symptom to dyspnea was 5.0 days, to hospital admission was 7.0 days, and to ARDS was 8.0 days.[9]

Previously. the China National Health Commission reported the details of the first 17 deaths up to 24 pm 22 Jan 2020. A study of these cases found that the median days from first symptom to death were 14 (range 6-41) days, and tended to be shorter among people of 70 year old or above (11.5 [range 6-19] days) than those with ages below 70 year old (20 [range 10-41] days.
https://www.worldometers....onavirus-death-rate/#days

[ Voor 29% gewijzigd door Aidix op 04-03-2020 10:41 ]

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:33:
[...]

Dat bedoel ik juist. Het is toch buitengewoon logisch dat je onderscheid maakt tussen gezondheidswerkers en de algemene populatie vanwege de potentieel dramatische effecten op het functioneren van in dit geval zo'n heel ziekenhuis? Het is de taak van het RIVM om dat tijdig te doen. Als zij dit inzicht niet tijdig naar buiten brengen dan is dat hun naar mijn mening ernstig aan te rekenen.
Wie zegt dan dat het RIVM geen andere instructies heeft gegeven aan medisch personeel / ziekenhuizen?

Ik zeg niet dat het zo is ( want ik weet het niet), maar ik lees ( te) vaak beweringen in dit topic over aanklagen/ aansprakelijkheid op basis van aannames en vermoedens.

[ Voor 0% gewijzigd door janvanduschoten op 04-03-2020 10:40 . Reden: tiepo ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:48
Aidix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Als je het totaal aandal doden deelt door het totaal aantal geinfecteerden dan klopt dat. Echter sterven mensen normaalgesproken na een ziekbed van dagen. Als je het aantal geinfecteerden van een paar dagen geleden pakt dan kom je tot een veel hoger sterftecijfer van ettelijke procenten. Het is denk ik interessanter om te kijken wat er binnen een vaste groep gediagnosticeerden gebeurt zoals de Diamon Princess, dan twee willekeurige groepen (in tijd) met elkaar te vergelijken..
De gediagnosticeerden op de Diamond Princess zijn dan misschien weer niet representatief. Cruisepassagiers zijn gemiddeld vrij oud, en hebben misschien daardoor wel een hoger sterfte percentage.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
TheBorg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:58:
Kijk vooral (nu nog) niet naar Zuid Korea voor het sterftecijfer!
Daar is de ziekte nog niet lang genoeg aanwezig om enige zinnige uitspraak te kunnen doen over het sterftecijfer.
Ja er gaan ook mensen snel dood, maar dat zijn vooral de ouderen.
De jongeren kunnen meer dan een maand ziek zijn voor ze dood gaan, die tijd hebben ze in Zuid Korea gewoon nog niet gehad!

Zie ook het plaatje van @basvn:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERigrMsWoAIsuNH?format=png&name=small

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-01 13:44

Aidix

Geluidspietlut

Spookelo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:44:
[...]

De gediagnosticeerden op de Diamond Princess zijn dan misschien weer niet representatief. Cruisepassagiers zijn gemiddeld vrij oud, en hebben misschien daardoor wel een hoger sterfte percentage.
Het sterftecijfer ligt op dit moment op 6 personen, nog geen 1%, 14 dagen nadat 700 geinfecteerden van het schip zijn gehaald. Dat lijkt tot nu toe dus mee te vallen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

janvanduschoten schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Wie zegt dan dat het RIVM geen andere instructies heeft gegeven aan medisch personeel / ziekenhuizen?

Ik zeg niet dat het zo is ( want ik weet het niet), maar ik lees ( te) vaak beweringen in dit topic over aanklagen/ aansprakelijkheid op basis van aannames en vermoedens.
Het RIVM protocol werd aangehaald als 'verweer' waarom dit gebeurd zou zijn. Daar ging ik op in.

Maar ook zou, als dat RIVM inzicht en richtlijn er al wel zou zijn geweest, het dan het waarschijnlijkst zijn dat dit door het OLVG opgevolgd zou zijn verwacht ik. Anders zou men bij het OLVG dergelijke instructies 'gemist' moeten hebben (en dan zou het niet adequaat handelen dus bij hun liggen, waar ik in eerste instantie ook op doelde want je mag daar redelijkerwijs ook eigen verantwoordelijkheid en vermogen tot adequate inzichten verwachten) of zou die medewerker informatie over zijn verblijfplaats achtergehouden moeten hebben. Van een medisch geschoold iemand zou ik een beter oordeel verwachten.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:04

basvn

Breezand - NHN

daan! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:49:
[...]

Kijk vooral (nu nog) niet naar Zuid Korea voor het sterftecijfer!
Daar is de ziekte nog niet lang genoeg aanwezig om enige zinnige uitspraak te kunnen doen over het sterftecijfer.
Ja er gaan ook mensen snel dood, maar dat zijn vooral de ouderen.
De jongeren kunnen meer dan een maand ziek zijn voor ze dood gaan, die tijd hebben ze in Zuid Korea gewoon nog niet gehad!

Zie ook het plaatje van @basvn:
[Afbeelding]
Hier een update
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESN4x3dXkAEOvBg?format=png&name=medium

en andere landen
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESN4szlXkAITcpl?format=png&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESN4qxHWsAc5GXk?format=png&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESN4oe3WkA0_q5E?format=png&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESN4aibXsAEQ4Em?format=png&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESN4YLiWAAEdYVd?format=jpg&name=medium
bijgewerkt tot gister

[ Voor 7% gewijzigd door basvn op 04-03-2020 10:52 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• FireFoz
Aidix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:37:

[...]

https://www.worldometers....onavirus-death-rate/#days
Dat klopt, maar anderzijds zijn er waarschijnlijk ook nog best veel mensen die ziek zijn maar niet geregistreerd zijn omdat het bij hen blijft tot wat hoesten en niezen. Slechts 17% krijgt ernstige klachten, voor de rest voelt het als een lichte tot milde griep. Dus ja.... Al die cijfers zijn zo nog allemaal niet zo accuraat.

• _Bailey_
  • Niet online
rinse and repeat voor China? :/

''China's Custom Authority says 75 international arrivals into the country have tested positive for the novel coronavirus.

In a statement released on Wednesday, the Custom Authority said that as of March 3, 6,728 international arrivals to China were showing symptoms, with 779 arrivals classified as suspected cases and 75 testing positive''

bron: CNN livefeed

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-01 18:37
Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:52:
rinse and repeat voor China? :/

''China's Custom Authority says 75 international arrivals into the country have tested positive for the novel coronavirus.

In a statement released on Wednesday, the Custom Authority said that as of March 3, 6,728 international arrivals to China were showing symptoms, with 779 arrivals classified as suspected cases and 75 testing positive''

bron: CNN livefeed
Dit is of gewoon Chinese propaganda, of een heel bijzonder fenomeen.... wat zou betekenen als je dit als steekproef neemt dat 12% van de wereldbevolking 'suspect' zou zijn en 1% positief......

my bad, die 6728 zijn niet alle arrivals, dus rekensom slaat nergens op

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 04-03-2020 11:08 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Whuzz
  • Laatst online: 23-12-2025

Whuzz

Dodgeball!

Tens schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Dit is of gewoon Chinese propaganda, of een heel bijzonder fenomeen.... wat zou betekenen als je dit als steekproef neemt dat 12% van de wereldbevolking 'suspect' zou zijn en 1% positief......
Zou me niet eens zo erg verbazen eerlijk gezegd.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01 17:33

Rannasha

Does not compute.

Tens schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Nee, er staat dat 6728 reizigers symptomen vertoonden, waarvan er uiteindelijk 75 positief bleken te zijn.

Er zijn uiteraard veel meer reizigers binnengekomen die geen symptomen vertoonden en dus niet getest zijn.

Zo'n 1% van de mensen met Covid-19-achtige symptomen die positief test lijkt mij redelijk, want Covid-19 deelt symptomen met de griep en op dit moment is die laatste ziekte nog altijd veel breder verspreid over de wereld.

[ Voor 17% gewijzigd door Rannasha op 04-03-2020 11:04 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Tens
Rannasha schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Nee, er staat dat 6728 reizigers symptomen vertoonden, waarvan er uiteindelijk 75 positief bleken te zijn.

Er zijn uiteraard veel meer reizigers binnengekomen die geen symptomen vertoonden en dus niet getest zijn.

Zo'n 1% van de mensen met Covid-19-achtige symptomen die positief test lijkt mij redelijk, want Covid-19 deelt symptomen met de griep en op dit moment is die laatste ziekte nog altijd veel breder verspreid over de wereld.
my bad, moet iets doen aan begrijpend lezen >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Veel vluchten naar China zijn ook al enige tijd gestopt. Vluchten zullen nu vooral terugkerende Chinese mensen zijn en niet buitenlanders verwacht ik. De eigen mensen mogen wel terug neem ik aan. Dat zal de statistieken ook beïnvloeden.

• _Bailey_
  • Niet online
''Een huisarts uit Nijmegen is mogelijk besmet met het coronavirus, maar moet al dagen wachten op de uitslag van de test. Collega Patrick Jansen, waarmee de huisarts gezamenlijk een praktijk runt, vreest het ergste als het virus in Nederland echt massaal toeslaat.

De huisarts keerde samen met een reisgezelschap afgelopen zondag terug uit besmet gebied. Volgens Jansen heeft zijn collega milde klachten, maar is een aantal reisgenoten echt ziek geworden. ,,Maar of ze corona hebben, is afwachten.

In verband met de kans op de besmetting werkt de huisarts niet op de praktijk.
Jansen beklaagt zich over het feit dat de praktijk nu op halve kracht moet draaien doordat de GGD er zo lang over doet eer er een uitslag van de test kan worden gegeven''

bron: https://www.gelderlander....F9AlQ4tAdN66CgHMx8QiBdoSo

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 04-03-2020 11:12 ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Zoals eerder gemeld; mijn vriendin werkt voor een Chinees/Amerikaans bedrijf met veel chinese collega's. Veel daarvan zijn met Chinees nieuwjaar in China geweest en in de afgelopen maand terug gekeerd. Eerst waren er geen maatregelen, daarna 2 weken "thuiswerken" voor je weer naar het werk mocht, dat is daarna opgehoogd naar 21 dagen.

Sinds gister hoest mijn vriendin flink, sinds vanochtend heeft ze pijn aan de luchtwegen. Kan een verkoudheid zijn, kan Covid zijn. Ze heeft vanochtend de huisarts gebeld en moet vanmiddag langskomen. Op de vraag of het niet beter was dat er iemand bij ons langs zou komen was het antwoord dat dit niet nodig was en ze gewoon naar de praktijk moest komen.

Ok. 8)7

Dus vanmiddag naar de huisarts. Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet eens gaan testen... We gaan het zien.

• Tens
Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:11:
''Een huisarts uit Nijmegen is mogelijk besmet met het coronavirus, maar moet al dagen wachten op de uitslag van de test. Collega Patrick Jansen, waarmee de huisarts gezamenlijk een praktijk runt, vreest het ergste als het virus in Nederland echt massaal toeslaat.

De huisarts keerde samen met een reisgezelschap afgelopen zondag terug uit besmet gebied. Volgens Jansen heeft zijn collega milde klachten, maar is een aantal reisgenoten echt ziek geworden. ,,Maar of ze corona hebben, is afwachten.

Jansen beklaagt zich over het feit dat de praktijk nu op halve kracht moet draaien doordat de GGD er zo lang over doet eer er een uitslag van de test kan worden gegeven''

We zouden dinsdagmiddag al de uitslag hebben, maar die is nog niet binnen’’, aldus Jansen dinsdagavond.
komt de volgende vraag bij me op: is de uitslag nu: woensdagochtend al wel binnen?

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Post dan ook even het opvolgende bericht:
De test die moet uitwijzen of iemand corona heeft, gaat als het goed is sinds vanochtend sneller. Volgens de GGD Gelderland-Zuid duurde het ‘tot gisteren langer dan was afgesproken’ eer de resultaten van de coronatest bij ‘verdachte’ patiënten bekend werd.

Dat is nu opgelost. Zeker voor zorgverleners die getest zijn, wordt gezorgd dat de uitslag snel bekend is. Dat is actueel aangezien een Nijmeegse huisarts al sinds maandag niet meer kan werken wegens een mogelijke besmetting met het coronavirus.
https://www.gelderlander....e-verdacht-zijn~a6d86733/

Last.fm
Films!

• FireFoz
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:15:
Zoals eerder gemeld; mijn vriendin werkt voor een Chinees/Amerikaans bedrijf met veel chinese collega's. Veel daarvan zijn met Chinees nieuwjaar in China geweest en in de afgelopen maand terug gekeerd. Eerst waren er geen maatregelen, daarna 2 weken "thuiswerken" voor je weer naar het werk mocht, dat is daarna opgehoogd naar 21 dagen.

Sinds gister hoest mijn vriendin flink, sinds vanochtend heeft ze pijn aan de luchtwegen. Kan een verkoudheid zijn, kan Covid zijn. Ze heeft vanochtend de huisarts gebeld en moet vanmiddag langskomen. Op de vraag of het niet beter was dat er iemand bij ons langs zou komen was het antwoord dat dit niet nodig was en ze gewoon naar de praktijk moest komen.

Ok. 8)7

Dus vanmiddag naar de huisarts. Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet eens gaan testen... We gaan het zien.
Wow dat is wel bijzonder. Klinkt een beetje als een doktersassistente die bureaucratisch puur protocol volgt.... Zelf niet in risicovol gebied geweest dus kleine kans dus kom maar gewoon. Denk overigens wel dat huisartsen momenteel overspoeld worden met mensen die denken dat ze corona hebben.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 16:27

TheBorg

Resistance is futile.

Ok. 8)7

Gewoon duidelijk aangeven dat ze veel contact heeft met Chinezen uit besmet gebied. Desnoods overdrijven, Chinezen uit Wuhan. Als ze dan niet testen, schiet mij maar lek.

En let goed op jezelf.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FireFoz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Wow dat is wel bijzonder. Klinkt een beetje als een doktersassistente die bureaucratisch puur protocol volgt.... Zelf niet in risicovol gebied geweest dus kleine kans dus kom maar gewoon. Denk overigens wel dat huisartsen momenteel overspoeld worden met mensen die denken dat ze corona hebben.
Daar liep mijn schoonmoeder ook tegenaan. Huisarts had naast de assistente telefonische ondersteuning ingehuurd. Die vond het initieel niet zo spannend. Gelukkig wel aan de huisarts die vrij vlot terug belde dat ze toch via de GGD getest zou moeten worden.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Ok. 8)7

Ik zou t RIVM nummer gewoon even bellen en dit verhaal nogmaals doen! Lijkt me niet de juiste manier dit..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:32
Status update voor België 04/03:

10 nieuwe besmettingen (totaal aantal 23) op 495 geteste stalen gisteren en vannacht.

9 van hen kwamen terug uit Noord-Italië.
De 10e niet, maar het is gebleken dat deze contact heeft gehad met een besmette persoon.

https://www.info-coronavi...n-referentielaboratorium/

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TheBorg schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Gewoon duidelijk aangeven dat ze veel contact heeft met Chinezen uit besmet gebied. Desnoods overdrijven, Chinezen uit Wuhan.
Overdrijven? Dat is gewoon de werkelijkheid. Een aantal van haar collega's zijn (vóór de boel daar op slot ging) teruggekeerd uit Hubei/Wuhan. Andere collega's zitten daar nog steeds vast, want die waren te laat met terugreizen.

Weer andere collega's zijn teruggereisd uit andere provincies van China, voordat haar bedrijf een "protocol" had. Die zijn gewoon direct aan het werk gegaan. Later is er een 2-weken-werken-protocol ingesteld, nog later een 21-dagen protocol.

Ik schat de kans niet extréém hoog in dat het corona is, want al die terugreizers zijn inmiddels de inbuatieperiode ver voorbij. Maar ze valt mijns inziens toch zeker binnen een risicogroep.
Als ze dan niet testen, schiet mij maar lek.
You sure? ;)
En let goed op jezelf.
Uiteraard, maar veel kun je niet doen. Als het je partner is wordt contact vermijden lastig. Het is nog te koud om in de tuin te slapen :P
Gezond eten, genoeg slapen en eventuele symptomen in de gaten houden.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56
....

Ik zou RIVM of de lokale GGD afdeling bellen. Klinkt niet als de juiste keuze op locatie te gaan.

edit2:
https://www.rijksoverheid...rpen/coronavirus-covid-19 << Daar staat dat 0800 nummer wat ervoor is.

edit:
GGD niet GGZ :+

[ Voor 18% gewijzigd door Suicyder op 04-03-2020 11:34 ]

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.ggdgv.nl/gezo...uws-over-het-coronavirus/
4 maart 2020 10.11

Twee inwoners besmet met coronavirus
Twee inwoners van regio Gooi en Vechtstreek zijn besmet geraakt met het coronavirus (COVID-19). Deze inwoners zijn onderzocht door de GGD door middel van bemonstering. Na laboratoriumonderzoek stelde het RIVM dit resultaat dinsdagavond 3 maart vast. Het gaat om een 56-jarige man uit Naarden en een 45-jarige man uit Blaricum. Beiden zijn in Noord-Italië geweest en zijn nu in thuisisolatie. De man uit Blaricum was op skivakantie met zijn gezin. Zijn gezinsleden, ook twee schoolgaande kinderen, hebben geen klachten maar blijven de komende dagen wel thuis. De inwoner uit Naarden was op familiebezoek.

GGD Gooi en Vechtstreek brengt in kaart met wie deze patiënten contact hebben gehad om te voorkomen dat de ziekte zich verder verspreidt. Contacten van deze patiënten worden door de GGD benaderd en moeten twee keer per dag hun temperatuur opnemen. Als deze contacten op hun beurt klachten krijgen die passen bij het coronavirus, dan worden zij ook in thuisisolatie geplaatst en getest. De betreffende school wordt geïnformeerd en indien nodig bijgestaan door de GGD.
1 geval in Blaricum en 1 in Naarden.

Verwijderd

Ok. 8)7

Dit is gewoon protocol, de praktijk doet niks verkeerd. Behalve als die chinese collega's aantoonbaar coronapatienten zijn hoeft er niks te gebeuren.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
Bijzonder de foto in dat bericht
Afbeeldingslocatie: https://images3.persgroep.net/rcs/7YGJrLRz2PQqwX72NL5qHxzvFp8/diocontent/167724583/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
GGD-controleurs nemen een speekseltest af in verband met het corona-virus. © Martha Riemsma

In beschermende kleding, handschoenen, mondkapje.. Maar wel met die handschoenen het uitgeprinte A4-tje vastpakken.
Nadat de handschoenen weer uit zijn natuurlijk ook dat papiertje met blote handen weer meenemen...

Dit is natuurlijk een aanname, waarschijnlijk waren ze op het moment dat de foto werd genomen nog niet in contact geweest met iemand met een verdenking tot corona besmetting, maar ik wilde het toch even opmerken. :)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Dit is gewoon protocol, de praktijk doet niks verkeerd. Behalve als die chinese collega's aantoonbaar coronapatienten zijn hoeft er niks te gebeuren.
Ok. Top. Heb jij toevallig tijd om haar even op te halen en daarheen te brengen met de auto? Geen risico verder toch? ;)
Even eerlijk nu... met wat je hierboven las, zou je dat zonder twijfels doen?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

janvanduschoten schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Dit is een stukje uit een email naar het personeel van het UMCG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqP8yUO1aT5m2BcgaeV6okRrAd8=/f/image/X2ZCpgug4RxLlrBSbLq8iOb3.png

Onder anderen naar aanleiding hiervan noemde ik het beleid naïef. Dit screenshot is uit mijn post verwijderd door een mod, maar het is toch echt zo. Misschien kan iemand anders een screenshot van een email plaatsen.

edit:
Volledige email geplaatst. Misschien wordt het dan niet verwijderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/082YyFVh2PUkDQ4UGUUkO00U0z8=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/Tx2o6UkTnfUX5OJt6FYo33d6.jpg?f=fotoalbum_medium

edit:
Medewerker OLVG Amsterdam test positief op coronavirus

Een medewerker van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam heeft vermoedelijk het coronavirus opgelopen. De medewerker testte positief bij het eerste onderzoek, een tweede test bij het RIVM volgt nog. In verband met de privacy wil het ziekenhuis niet zeggen of het om een man of een vrouw gaat.

De medewerker was in de week van 17 tot 23 februari in Noord-Italië in een streek die toen nog niet tot hoogrisicogebied was bestempeld. Hij of zij is daarna vier dagen aan het werk geweest, op de afdelingen mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie (MKA) van de locaties Oost en West. Er was direct contact met patiënten.

[ Voor 50% gewijzigd door Sando op 04-03-2020 11:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:33:
[...]

Ok. Top. Heb jij toevallig tijd om haar even op te halen en daarheen te brengen met de auto? Geen risico verder toch? ;)
Even eerlijk nu... met wat je hierboven las, zou je dat zonder twijfels doen?
Ja hoor. Geen probleem. Ben zelf ook snotterig en mijn vriendin thuis ook dus verkouden ben ik toch al. Heb ook chinese collegas.

Zou wel aanraden de huisarts niet te overbelasten met een hoestje maar dat terzijde.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:36:
Zou wel aanraden de huisarts niet te overbelasten met een hoestje maar dat terzijde.
De huisarts kan zelf beslissen of ze iemand willen spreken of niet hè? Ik verbaas me voornamelijk over de combinatie van het wél willen spreken en het verzoek om naar de praktijk te komen.

Als het antwoord was:
- Niets aan de hand, wacht een paar dagen en als het erger word (koorts, kortademig), dan weer bellen.
of:
- Blijf thuis, de GGD komt langs.

Dan had ik dat prima begrepen.

De verkapte sneer zal ik verder laten voor wat het is. Ieder zijn eigen mening.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-01 17:20
FireFoz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Denk overigens wel dat huisartsen momenteel overspoeld worden met mensen die denken dat ze corona hebben.
Daar kan je van uitgaan, symptomen zijn natuurlijk redelijk gelijkend met de gewone griep en verkoudheid.

Ik heb nu ook lichte hoofd+keelpijn na een groot evenement van anderhalve week geleden (ja, Italianen in de zaal), maar dat is natuurlijk niet zo gek. Een keelontstekinkje of verkoudheidje heb je zo te pakken na zo'n evenement. Normaal gesproken ga je ook niet naar de huisarts.

Sowieso hebben we al een paar jaar last van H1N1 die welig tiert en toch wel erin hakt omdat die al een paar generaties weg was(mijn broer had de laatste drie jaar drie keer griep). Het is dus zonder Corona al pittig druk met die relatief onschuldige griep.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 11:49 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Daar kan je van uitgaan, symptomen zijn natuurlijk redelijk gelijkend met de gewone griep en verkoudheid.

Ik heb nu ook lichte hoofd+keelpijn na een groot evenement van anderhalve week geleden (ja, Italianen in de zaal), maar dat is natuurlijk niet zo gek. Een keelontstekinkje of verkoudheidje heb je zo te pakken na zo'n evenement. Normaal gesproken ga je ook niet naar de huisarts.
En of het een griepje of corona is maakt uiteindelijk ook weinig uit als je netjes thuis blijft zolang je klachten hebt.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:48:
[...]

En of het een griepje of corona is maakt uiteindelijk ook weinig uit als je netjes thuis blijft zolang je klachten hebt.
Maakt wel degelijk uit. Als het een griepje is prima. Als het corona blijkt te zijn wil men een contactonderzoek doen toch? Of zijn we dat stadium al voorbij?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Maakt wel degelijk uit. Als het een griepje is prima. Als het corona blijkt te zijn wil men een contactonderzoek doen toch? Of zijn we dat stadium al voorbij?
Oh ja dat neem ik aan, doelde meer op het risico op verdere verspreiding, excuus.

• anandus
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:39:
[...]

"Nadat Noord-Italië als risicogebied bestempeld werd, besloot het ziekenhuis medewerkers die in het gebied geweest zijn een test aan te bieden. Uit die test bleek de coronabesmetting van de medewerker. De medewerker zit nu in thuisisolatie."

Lijkt me sterk, van wat ik begreep werken de testen pas als je klachten hebt en heeft eerder testen geen nut.
Dus waarschijnlijk had hij/zij wel (lichte) klachten en is er toen getest.

Edit:
Inderdaad, correct bij beide beweringen:
Nadat de medewerker lichte klachten had gekregen, is een test uitgevoerd. Hij of zij is in thuisisolatie geplaatst en vertoont lichte symptomen. De poliklinische MKA-afdelingen van beide locaties blijven vermoedelijk twee weken dicht, omdat veel collega's uit voorzorg naar huis zijn gestuurd. Daar moeten ze afwachten of ze ook symptomen van coronabesmetting krijgen. Pas dan heeft het afnemen van een test zin.

Hahaha, dit is voer voor de conspiracy-figuren:
The World Health Organization has warned that banknotes may be spreading coronavirus.

A spokesman has advised consumers to use contactless payments to minimise any risks.

“We know that money changes hands frequently and can pick up all sorts of bacteria and viruses,” a WHO spokesman said.

“We would advise people to wash their hands after handling banknotes, and avoid touching their face.”
"Corona bedacht zodat mensen geen cash meer gebruiken en de Bilderberg-Illuminatie ons kunnen controleren en wereldheerschappij krijgen!"

[ Voor 48% gewijzigd door anandus op 04-03-2020 12:01 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-01 17:20
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Corona is natuurlijk een tikkie erger (kan erger zijn). Sowieso, het huidige H1N1 griepvirus(Mexicaanse griep) is ook al geen pretje, ik had hem in 2015 en was echt wel even een weekje goed ziek en twee weken herstellende. Ik ken meerdere mensen die de laatste jaren aan H1N1 zijn overleden (uiteraard oudjes). Mijn broer had hem al drie keer (gelukkig is hij verder zo gezond als het maar kan).

Maar beste is je niet te druk maken. Netjes handjes wassen en niet forceren en met verhoging naar je werk gaan. Maar dat moet je sowieso eigenlijk nooit doen imho, zoals gezegd H1N1 kan ook al aardig wat schade berokkenen onder je collega's :X

For the record, ik heb geen koorts of droge hoest, keelpijntje mag ook geen naam hebben, lijkt me redelijk bizar als ik Corna heb. Het was ter illustratie dat de symptomen van Corona behoorlijk generiek zijn en heel wat False-positives onder een paranoïde bevolking opleveren.

Aan de andere kant is het wel weer interessant om het scenario "ik heb het wel" te bekijken. Bij milde klachten zou ik ervan uitgaan dat het geen Corona is en zouden mijn gezinsleden gewoon doorgaan met hun leven en dus potentieel de ziekte verspreiden (al is asymptomatische verspreiding geen grote factor geloof ik?),

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 12:07 ]

• ijdod
  • Laatst online: 29-12-2025
roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:55:
Sowieso, het huidige H1N1 griepvirus(Mexicaanse griep) is ook al geen pretje, ik had hem in 2015 en was echt wel even een weekje goed ziek en twee weken herstellende.
Dat is normaal voor 'de griep hebben'...
Mijn broer had hem al drie keer
Niet dezelfde. Zo werkt het niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• loekf2
Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:11:

De Gelderlander noemt geen naam en praktijk, maar da's makkelijk te Googelen.

Ik vraag me echt af wat het RIVM aan het doen is. Twee testen ? Test lijkt ook twee dagen te duren omdat de capactiteit beperkt is (?). Iemand een idee waar uit die test bestaat ? Als ik Google lijkt het een vloeistof te zijn die je met een sample in een reageerbuis mengt en vermoed dat je aan de hand een kleur kunt zien of er virus resten aanwezig zijn.

Niet zo heel spannend, moet wel in lab gebeuren.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.