Terug van gebanned geweest. Ik schreef dat het bewust negeren van
aanwijzingen die verspreiding kunnen voorkomen door het RIVM, óf naïef is, óf er de schijn van heeft dat hier een bewuste keuze is gemaakt om dit maar gecontroleerd te laten gebeuren omdat het niet tegen te houden zou zijn. Ik gebruikte daar wel erg hyperbolische woorden voor. Regels zijn regels. Zero tolerance. Terechte ban. Maar wat mij betreft moeten we het op een normale manier over deze afweging kunnen hebben.
Zo quote @
gws24 verderop een stuk
uit het AD dat dit scenario ook onderschrijft als één van de mogelijkheden:
Dit virus gaan we niet meer kunnen tegenhouden. Er zijn kortweg twee scenario’s denkbaar. Eén: we gaan dit massaal doormaken en het virus dooft daarna uit. In dit geval is het hopen dat het aantal besmettingen in ons land geleidelijk toeneemt, zodat ons zorgsysteem niet overbelast raakt.
Persoonlijk kan ik me voorstellen dat dit van meet af aan het uitgangspunt was. Waarom zouden werknemers van een ziekenhuis in Rome, als ze in Noord-Italië zijn geweest, anders wel 14 dagen in zelfquarantaine moeten, maar werknemers van een Nederlands ziekenhuis die in dat zelfde gebied zijn geweest niet, zelfs niet als ze contact hebben gehad met een bewezen besmette patient? Ik denk dat Nederland, althans de beleidsmakers, al in de acceptatiefase zitten, en Italië nog niet. Dat kan. Dat mag. Het zijn moeilijke beslissingen. Maar wat mij betreft moeten we het hier gewoon over kunnen hebben.
In een
reactie op mijn blog zegt @
snoopdoge90 (hulde voor zijn reacties

) dat ook het WHO de aanname van het RIVM ter discussie stelt.
Ik was even afwezig dus ik kon niet ingaan op vragen bij mijn laatste bericht, maar @
defiant vroeg om een bron bij de bewering dat een vaccine volgens sommigen in 4 maanden ontwikkeld zou kunnen worden.
Eén bron is
deze:
[a group] at the University of Queensland in Australia is aiming to have a vaccine ready for testing in people in 16 weeks. They are developing a vaccine by growing viral proteins in cell cultures.
@
JeroenNietDoen merkt terecht op dat hier nog een traject van menselijk testen achteraan komt, hoewel volgens ingewijden door noodtoestand-wetgeving dat ook sneller kan gaan; de grootste vertraging is het opschalen van de productie. Bij een effectief vaccin, zoals de griepprik, gaat het vaak over handmatig gekweekte virussen in levende
kippeneieren. "Makkelijk" te massa-produceren vaccins worden uiteraard ook geprobeerd, maar zijn minder vaak succesvol dan een vaccin van het echte materiaal.
Ik lees net een
tweet die e.e.a. ook wat verduidelijkt:
At meeting with pharma companies, @realDonaldTrump says he is hearing that a vaccine can be ready in three to four months but Dr Fauci makes clear, after a question from this reporter, that it won’t be ready *to deploy* for at least a year.
Verder is er wat kritiek op mijn vriendin die de Nederlandse aanpak (toen we nog geen coronapatiënten hadden) als naïef benoemde, omdat we niet meteen een code oranje afgeven en preventief zelf-quarantaine instellen voor bezoekers uit besmette gebieden met ongecontroleerde verspreiding.
@
Sport_Life zegt:
Dat verbaast mij. Juist van een viroloog zou ik verwachten dat zij het rationeel benarderd.
Wat had de Nederlandse overheid moeten doen dan, als voorbereiding?
Afgaande op de berichtgeving dat asymptomatische patienten al besmettelijk kunnen zijn, zou een geraffineerde aanpak kunnen bestaan uit (1) het geven van een code oranje of rood voor besmette gebieden, (2) zelf-quarantaine voor alle mensen die uit zo'n gebied terugkomen, en (3) zelf-quarantaine voor mensen die in contact zijn geweest met een besmettelijke patiënt(!). Vooral dat we dat laatste expliciet niet doen kan je rationeel naïef noemen, gezien bovengenoemde berichtgeving. Bijna alle huidige patiënten zijn te herleiden tot Lombardije, en hadden we niet gehad met een pro-actief beleid.
@
groggy zei:
Pas op, niemand heeft gezegd dat ze viroloog is. Misschien werkt ze als schoonmaakster in de virologische sector.
@
JvS zei:
En al ben je wel viroloog, dat maakt je nog geen expert in afwegingen maken over wat passende maatregelen zijn. Ik ben bioloog en werk op een BSL-2/BSL-3 virusproductieomgeving waar op grote schaal met actief poliovirus wordt gewerkt.
Misschien zijn jullie wel collega's. Ze is viroloog en werkt op BSL-3 met Zika en Dengue. Ze heeft waarschijnlijk exact de zelfde lessen gehad als jij betreft protocollen.
Het voelt een beetje als expertise-claiming.
Jij doet nu eigenlijk het tegenovergestelde. Als de TSA op een US airport:
TSA: This bottle is 120ml. The limit is 100ml. I'm gonna need to throw it away.
Me: But it's transparent and only half full.
TSA:I am not licensed to estimate volumes.
Het is meer dat je vanuit je expertise en ervaring met immunologie best wel eens een wat beter geïnformeerde mening kunt hebben dan iemand die bijvoorbeeld de API van de ING-bank schrijft. Niemand had het hier over een expert. Het ging over de "naïeve houding" en hoe dat volgens iemand een belediging zou zijn naar "iedereen die er wél verstand van heeft". Daarnaast waren de credentials wat mij betreft irrelevant, maar zette iemand mijn posts weg als blijk van gebrek aan kennis, en daar hapte ik op.
Het is wel interessant dat haar medestanders overwegend niet-Nederlandse collega's zijn. Voornamelijk Nederlandse collega's zijn meer van het "tja wat kan je nog meer doen", ook al zeg je vijf keer wat je had kunnen doen. Zoals ik hier deed, waar niemand verder op in gaat, maar waarna reacties al snel een wat ad-hominem achtig character krijgen, vaak wegens een gebrek aan tegenargumenten, maar ook omdat Nederlanders allergisch zijn voor kritiek op
(de) Nederland
(se aanpak van het coronavirus).
Interessant genoeg is dit vergelijkbaar met het
verschil in perceptie van de kwaliteit van de Nederlandse preventieve zorg bij Nederlandse en niet-Nederlandse collega's.
Wat dat betreft hebben Nederlanders misschien een heel klein beetje het risico om in een echokamer met oogkleppen van zelf-overschatting op te zitten, en komen de niet-Nederlandse collega's, die vaak in meerdere landen hebben gewoond en gewerkt, een wat diverser scala aan systemen en denkbeelden tegen, waardoor ze prima in staat zijn deze te vergelijken. Noem het om het een beetje luchtig te houden maar
de wet van de remmende voorsprong.
Overigens, terwijl ik dit type krijg ik pushnotificaties van de NOS en lees ik het laatste nieuws.
- nu 24 patienten
- huisartsen slaan alarm wegens overbelasting zorg
- mogelijk patienten verdelen/spreiden over Nederland
Noord-Italië code oranje
Reisadvies: Ga niet op vakantie naar Noord-Italië. Code oranje.
Dus het kost slechts 24 patiënten waarna het RIVM het met één punt eens is geworden. Wat een rationeel besluit. Als we dit op 23 februari al deden, toen duidelijk was dat er een ongecontroleerde uitbraak in Noord-Italië was... dat was minder naïef geweest.
Hieronder overigens de reactie die ik had getypt maar niet kon submitten wegens de ban.
Ik merk ook dat ik dat prettig vind, maar hulpverleners hebben vaak een iets andere lezing. Als ik dat dan hoor, dan voel ik me toch een beetje bedonderd. Persoonlijk hoor ik graag de alarmkreten én de downplay-feelgood woorden, en dan hoop ik dat de waarheid een beetje in het midden ligt.
Deze overwerkte E.R. arts denkt er bijvoorbeeld iets anders over. Note: Alleen voor volwassen mensen die kunnen relativeren.