[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.554 views

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 22:41
ijdod schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Niet dezelfde. Zo werkt het niet.
Voor zover ik weet hebben we nu al een paar jaar mutaties uit dezelfde H1N1 stam, maar ik geef direct toe dat ik een absolute leek ben. Het kan ook dat hij elke keer één van de andere 24 types oploopt... arme ziel. |:(

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-02 13:24
loekf2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:09:
[...]

De Gelderlander noemt geen naam en praktijk, maar da's makkelijk te Googelen.

Ik vraag me echt af wat het RIVM aan het doen is. Twee testen ? Test lijkt ook twee dagen te duren omdat de capactiteit beperkt is (?). Iemand een idee waar uit die test bestaat ? Als ik Google lijkt het een vloeistof te zijn die je met een sample in een reageerbuis mengt en vermoed dat je aan de hand een kleur kunt zien of er virus resten aanwezig zijn.

Niet zo heel spannend, moet wel in lab gebeuren.
https://nos.nl/artikel/23...-iemand-corona-heeft.html

Zo werkt de test in het lab.

Twee testen is noodzakelijk omdat blijkbaar bij 1 test een bepaalde foutmarge zit waardoor je niet kan garanderen dat iemand daadwerkelijk het virus heeft.

Verwijderd

roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:55:
[...]
Corona is natuurlijk een tikkie erger (kan erger zijn). Sowieso, het huidige H1N1 griepvirus(Mexicaanse griep) is ook al geen pretje, ik had hem in 2015 en was echt wel even een weekje goed ziek en twee weken herstellende.
Ik ben er drie weken mee onder de pannen geweest.

Op zich wel in een schoolvoorbeeld voor vaccinatie:
Mijn schoonzus is huisarts en had zichzelf, man en kinderen gevaccineerd met restant vaccin. Mijn moeder, vriend en een tante waren vanwege de leeftijd gevaccineerd. De rest van de familie op de verjaardag was niet gevaccineerd. Binnen een week was met uitzondering van alle voorgenoemde gevaccineerden iedereen die op de verjaardag van mijn neefje was ziek met de griep. 14 met griep, 7 zonder griep!

Ik voel me al twee weken niet echt fit, loop neus en vanochtend opeens lichte koorts erbij. Ik maak me totaal niet druk over Corona virus, want ik ben nergens geweest waar het is uitgebroken en heb ook geen contacten gehad met mensen die daar geweest zijn.

Ik blijf echter wel even thuis (werken) tot het over is. Het zijn vooral verzwakten die bezwijken aan Covid-19; het is normaal al niet verstandig, maar het lijkt mij nu crimineel om me dan onder de mensen te begeven en te riskeren dat waar ik last van heb ook besmettelijk is en ze onnodig ziek worden.

Overigens is Jurgen Klopp mijn nieuwe held!
https://www.thestar.com.m...coronavirus-do-not-matter

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2020 12:19 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:46
Arwintju schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:13:
Twee testen is noodzakelijk omdat blijkbaar bij 1 test een bepaalde foutmarge zit waardoor je niet kan garanderen dat iemand daadwerkelijk het virus heeft.
Na een positieve test zou men de persoon al preventief in (thuis)quarantaine kunnen houden, mocht achteraf de tweede test toch negatief zijn dan kan dat snel opgeheven worden. Wellicht gebeurd dit al, lijkt me vreemd als je naar nog naar buiten mag/wil als je wacht op de uitslag van een test.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:42:
[...]

De huisarts kan zelf beslissen of ze iemand willen spreken of niet hè? Ik verbaas me voornamelijk over de combinatie van het wél willen spreken en het verzoek om naar de praktijk te komen.

Als het antwoord was:
- Niets aan de hand, wacht een paar dagen en als het erger word (koorts, kortademig), dan weer bellen.
of:
- Blijf thuis, de GGD komt langs.

Dan had ik dat prima begrepen.

De verkapte sneer zal ik verder laten voor wat het is. Ieder zijn eigen mening.
Dus iedereen die de huisarts wil spreken met verkoudheidsklachten moet huisbezoek krijgen? Je vriendin is niet in een risicogebied geweest en is niet in contact geweest met coronapatienten. En je vindt het raar dat de GGD niet langskomt? Dan kan de GGD bij kwart Nederland langs, zitten hier op werk zoveel mensen te hoesten, kuchen en snotteren. Het beleid dat jij verwacht kun je niet breed doortrekken.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:26:
... Wellicht gebeurd dit al, lijkt me vreemd als je naar nog naar buiten mag/wil als je wacht op de uitslag van een test.
Uiteraard gebeurt dit, als je voldoet aan de criteria voor een verdacht geval, cq/ofwel de a priori kans dat je geïnfecteerd bent is groot, dan gaan maatregelen in tot het tegendeel waarschijnlijker is. (Zoals door een negatieve test)

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
Was deze al langs gekomen?
Update 2: two cases in Nijmegen tested positive once. Still waiting for the second positive test.
Op dit moment niets meer dan een gerucht, maar wel afkomstig van de arts die de eerste Nederlandse besmetting op twitter aankondigde voordat de officiële bevestiging kwam.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:26:
[...]

Na een positieve test zou men de persoon al preventief in (thuis)quarantaine kunnen houden, mocht achteraf de tweede test toch negatief zijn dan kan dat snel opgeheven worden. Wellicht gebeurd dit al, lijkt me vreemd als je naar nog naar buiten mag/wil als je wacht op de uitslag van een test.
Mijn schoonmoeder mag uberhaupt de deur niet uit in afwachting van de resultaten.

Verwijderd

daan! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:30:
Was deze al langs gekomen?

[...]

Op dit moment niets meer dan een gerucht, maar wel afkomstig van de arts die de eerste Nederlandse besmetting op twitter aankondigde voordat de officiële bevestiging kwam.
Er worden veel mensen getest waar een eerste uitslag positief is en een tweede negatief, dan is het oordeel negatief. Je moet twee positieve hebben voordat het RIVM het meldt.

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 01:51
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:19:
[...]

Ik ben er drie weken mee onder de pannen geweest.

Op zich wel in een schoolvoorbeeld voor vaccinatie:
Mijn schoonzus is huisarts en had zichzelf, man en kinderen gevaccineerd met restant vaccin. Mijn moeder, vriend en een tante waren vanwege de leeftijd gevaccineerd. De rest van de familie op de verjaardag was niet gevaccineerd. Binnen een week was met uitzondering van alle voorgenoemde gevaccineerden iedereen die op de verjaardag van mijn neefje was ziek met de griep. 14 met griep, 7 zonder griep!
Twee jaar geleden met kerst, mijn kinderen hadden twee dagen daarvoor ofzo griep. Hele familie (10 man ofzo) dacht mwha, we komen gewoon. Tussen kerst en oud en nieuw werkelijk iedereen ziek :+

Zeker met kleine kinderen (<5 jaar) gaat het echt hard en ontkom je er bijna niet aan als je dagje met ze bent. Waarschijnlijk gaat dat met corona ook zo, maar gelukkig lijken jonge kinderen er minder vatbaar voor. Dat gaat denk ik wel echt een hoop schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door FireFoz op 04-03-2020 12:34 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-02 16:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:29:
[...]
Dus iedereen die de huisarts wil spreken met verkoudheidsklachten moet huisbezoek krijgen? Je vriendin is niet in een risicogebied geweest en is niet in contact geweest met coronapatienten. En je vindt het raar dat de GGD niet langskomt? Dan kan de GGD bij kwart Nederland langs, zitten hier op werk zoveel mensen te hoesten, kuchen en snotteren. Het beleid dat jij verwacht kun je niet breed doortrekken.
Maar ze is wel in contact geweest met een grote risicogroep (al die collega's afkomstig uit Wuhan die op familiebezoek zijn geweest). Persoonlijk zou ik het bedrijf van haar werkgever als risicogebied classificeren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meanwhile in China:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESP81f9UYAEINqM?format=jpg&name=medium

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Freee!! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:35:
[...]

Maar ze is wel in contact geweest met een grote risicogroep (al die collega's afkomstig uit Wuhan die op familiebezoek zijn geweest). Persoonlijk zou ik het bedrijf van haar werkgever als risicogebied classificeren.
Hij heeft niet aangegeven dat die collega's in Wuhan zijn geweest. Noch heeft hij aangegeven dat die collega's ziek waren. Laat staan ziek waren van het Coronavirus. Het is dan wel erg onwaarschijnlijk dat ze corona heeft.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-01 20:21
De eergisteren aangekondigde kaart met locaties en aantallen is online:

https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oekiejoekie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:52:
De eergisteren aangekondigde kaart met locaties en aantallen is online:

https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19
Was ie gisteren al ;)

Rechtstreekse bron:
https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-02 16:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Hij heeft niet aangegeven dat die collega's in Wuhan zijn geweest. Noch heeft hij aangegeven dat die collega's ziek waren. Laat staan ziek waren van het Coronavirus. Het is dan wel erg onwaarschijnlijk dat ze corona heeft.
O :?
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:15:
Zoals eerder gemeld; mijn vriendin werkt voor een Chinees/Amerikaans bedrijf met veel chinese collega's. Veel daarvan zijn met Chinees nieuwjaar in China geweest en in de afgelopen maand terug gekeerd. Eerst waren er geen maatregelen, daarna 2 weken "thuiswerken" voor je weer naar het werk mocht, dat is daarna opgehoogd naar 21 dagen.

Sinds gister hoest mijn vriendin flink, sinds vanochtend heeft ze pijn aan de luchtwegen. Kan een verkoudheid zijn, kan Covid zijn. Ze heeft vanochtend de huisarts gebeld en moet vanmiddag langskomen. Op de vraag of het niet beter was dat er iemand bij ons langs zou komen was het antwoord dat dit niet nodig was en ze gewoon naar de praktijk moest komen.

Ok. 8)7

Dus vanmiddag naar de huisarts. Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet eens gaan testen... We gaan het zien.
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Overdrijven? Dat is gewoon de werkelijkheid. Een aantal van haar collega's zijn (vóór de boel daar op slot ging) teruggekeerd uit Hubei/Wuhan. Andere collega's zitten daar nog steeds vast, want die waren te laat met terugreizen.

Weer andere collega's zijn teruggereisd uit andere provincies van China, voordat haar bedrijf een "protocol" had. Die zijn gewoon direct aan het werk gegaan. Later is er een 2-weken-werken-protocol ingesteld, nog later een 21-dagen protocol.

Ik schat de kans niet extréém hoog in dat het corona is, want al die terugreizers zijn inmiddels de inbuatieperiode ver voorbij. Maar ze valt mijns inziens toch zeker binnen een risicogroep.

[...]

You sure? ;)

[...]

Uiteraard, maar veel kun je niet doen. Als het je partner is wordt contact vermijden lastig. Het is nog te koud om in de tuin te slapen :P
Gezond eten, genoeg slapen en eventuele symptomen in de gaten houden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Whuzz
  • Laatst online: 10-02 08:36

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:29:
[...]

Lees nog eens goed wat ik schrijf. Ik vind het niet raar dat de GGD niet op bezoek komt. Ik vind het raar dat de huisarts vraagt om daar langs te komen. De huisarts vind het dus wél serieus genoeg om er naar te kijken (en dat kan alleen maar wegens de corona-link zijn, niet vanwege de klachten), maar níet serieus genoeg om het aan huis door de GGD af te handelen.

Hoe weet jij dat mijn vriendin niet in contact is geweest met coronapatienten? Ze is in contact geweest met mensen die terugkeerden uit Wuhan. Die kúnnen besmet zijn, ze komen in elk geval uit een risicogebied. Dat weet jij dus niet. Dat weet ik niet, dat weet mijn vriendin niet en dat weet de huisarts niet. Die laatste maakt op die gegevens in elk geval de keus om mijn vriendin te willen spreken op de praktijk. Je vind zelf die protocollen allemaal top, dus als de huisarts die inschatting maakt neem ik aan dat je daar 100% achter staat, toch?

Jij én ik vinden die keuze raar om verschillende redenen. Jij omdat je het allemaal onzin vind en dat mijn vriendin zich niet moet aanstellen en het risico accepteren dat ze wellicht anderen ook besmet. Prima, jouw mening.
Ik vind het raar omdat ik had verwacht dat als de huisarts kennelijk het risico op corona-besmetting hoog genoeg acht om er iets mee te doen, dat ze dat dan op de praktijk willen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Whuzz op 04-03-2020 13:08 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 15:33

Ik vraag me echt af wat het RIVM aan het doen is. Twee testen ? Test lijkt ook twee dagen te duren omdat de capactiteit beperkt is (?). Iemand een idee waar uit die test bestaat ? Als ik Google lijkt het een vloeistof te zijn die je met een sample in een reageerbuis mengt en vermoed dat je aan de hand een kleur kunt zien of er virus resten aanwezig zijn.

Niet zo heel spannend, moet wel in lab gebeuren.
Hier staat t een en ander over de test:
Zo wordt getest of iemand corona heeft - https://nos.nl/l/2325688

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
loekf2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Dit zou de paper zijn:

https://academic.oup.com/....1093/nsr/nwaa036/5775463

directe link via die site. Alleen Google of de firewall hier op het werk zit te zieken over security risks.

[...]

EDIT: FF built-in PDF reader s*cks for text formatting.
Thanks! Reuze interessant!

• anandus
  • Niet online
[...]

Ik vraag me echt af wat het RIVM aan het doen is. Twee testen ? Test lijkt ook twee dagen te duren omdat de capactiteit beperkt is (?).
Klopt. Op het moment doen ze maar een paar honderd testen per dag, maar ze zijn al druk bezig met opschalen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:10:
[...]
Klopt. Op het moment doen ze maar een paar honderd testen per dag, maar ze zijn al druk bezig met opschalen.
Uit de NOS link; inmiddels kunnen er 2000 mensen (?) per dag worden getest.

Vraagteken omdat sommige meermaals moeten worden getest.

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:07:
[...]

Lees nog eens goed wat ik schrijf. Ik vind het niet raar dat de GGD niet op bezoek komt. Ik vind het raar dat de huisarts vraagt om daar langs te komen. De huisarts vind het dus wél serieus genoeg om er naar te kijken (en dat kan alleen maar wegens de corona-link zijn, niet vanwege de klachten), maar níet serieus genoeg om het aan huis door de GGD af te handelen.

Hoe weet jij dat mijn vriendin niet in contact is geweest met coronapatienten? Ze is in contact geweest met mensen die terugkeerden uit Wuhan. Die kúnnen besmet zijn, ze komen in elk geval uit een risicogebied. Dat weet jij dus niet. Dat weet ik niet, dat weet mijn vriendin niet en dat weet de huisarts niet. Die laatste maakt op die gegevens in elk geval de keus om mijn vriendin te willen spreken op de praktijk. Je vind zelf die protocollen allemaal top, dus als de huisarts die inschatting maakt neem ik aan dat je daar 100% achter staat, toch?

Jij én ik vinden die keuze raar om verschillende redenen. Jij omdat je het allemaal onzin vind en dat mijn vriendin zich niet moet aanstellen en het risico accepteren dat ze wellicht anderen ook besmet. Prima, jouw mening.
Ik vind het raar omdat ik had verwacht dat als de huisarts kennelijk het risico op corona-besmetting hoog genoeg acht om er iets mee te doen, dat ze dat dan op de praktijk willen doen.
Hoe trek jij de conclusie dat de huisarts wil dat je langskomt omdat men corona verdenkt? Kan ook toch gewoon zijn voor de griepklachten? Heeft de huisarts specifiek benoemd dat ze langs moet komen omdat men corona verdenkt? Of gewoon omdat je vriendin ziek is?

Ik ben ook in aanraking gekomen met mensen uit risico gebieden, die waren niet ziek, ik heb nu ook verkoudheidsklachten en ik zit vandaag gewoon op het werk. Dat heb je nou eenmaal als je collegas hebt die in risicogebieden zijn geweest. Zodra die enige klachten krijgen mogen ze thuis blijven, anders ga ik er gewoon koffie mee drinken.

Contact hebben met iemand die in een gebied is geweest zegt helemaal niks. Dan is heel Tilburg ondertussen ook een risicogebied, want daar was een patient in de kroeg met carnaval terwijl deze nog niet ziek was.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2020 13:14 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 22:35
Nou ga de paracetamol ook maar hamsteren:

https://www.telegraaf.nl/...dicijnen-door-coronavirus

India maakt de meeste patent-vrije medicijnen stoffen, die weer gebaseerd zijn op grondstoffen uit China.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• hoevenpe
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:31:
Mijn schoonmoeder mag uberhaupt de deur niet uit in afwachting van de resultaten.
Nog steeds geen duidelijkheid? ;(

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Het komt langzaam maar zeker heel dichtbij. De patient met corona virus in Rotterdam heeft contact gehad met mijn directe werk omgeving :/
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:13:
[...]

Hoe trek jij de conclusie dat de huisarts wil dat je langskomt omdat men corona verdenkt? Kan ook toch gewoon zijn voor de griepklachten? Heeft de huisarts specifiek benoemd dat ze langs moet komen omdat men corona verdenkt? Of gewoon omdat je vriendin ziek is?

Ik ben ook in aanraking gekomen met mensen uit risico gebieden, die waren niet ziek, ik heb nu ook verkoudheidsklachten en ik zit vandaag gewoon op het werk. Dat heb je nou eenmaal als je collegas hebt die in risicogebieden zijn geweest. Zodra die enige klachten krijgen mogen ze thuis blijven, anders ga ik er gewoon koffie mee drinken.
Als je de huisarts belt met dat je wil getest worden dan zal de huisarts in dit geval echt niet komen. Je moet thuis eerst je koorts meten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:14:
[...]

Nog steeds geen duidelijkheid? ;(
Nope... Test is niet kwijt, maar ook nog geen uitslag is het laatste nieuws...

Afspraak bij oncoloog verschoven naar morgen, maar ook dan alleen bij negatieve uitslag.

• loekf2
[...]

Contact hebben met iemand die in een gebied is geweest zegt helemaal niks. Dan is heel Tilburg ondertussen ook een risicogebied, want daar was een patient in de kroeg met carnaval terwijl deze nog niet ziek was.
Heeft jouw werkgever geen beleid dat China of Italie gangers ff niet komen ?

Bij ons wel, zou zelf zo iemand toch wel dringend en vriendelijk verzoeken thuis te gaan zitten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

MrJames schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:16:
Het komt langzaam maar zeker heel dichtbij. De patient met corona virus in Rotterdam heeft contact gehad met mijn directe werk omgeving :/

[...]

Als je de huisarts belt met dat je wil getest worden dan zal de huisarts in dit geval echt niet komen. Je moet thuis eerst je koorts meten.
Ik had vorige week koorst. Maar niet in risico gebied geweest en niet in aanraking geweest met coronapatienten. Het loopt wel loos. Ik ga niet bellen.

Maar dat was net mijn punt, als iedereen met klachten die contact hebben gehad met mensen uit risicogebieden getest moet worden, dan mag kwart Nederland bij de GGD aankloppen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Omdat de huisarts (nou ja, assistente) aangaf dat ze haar vanwege de contacten vanuit risicogebieden willen spreken. Zoals ik al in mijn eerste bericht hierover schreef; er is specifiek besproken of het niet beter was om dit bij ons thuis te doen, waarop werd aangegeven dat dit niet hoefde.
Prima. Jij maakt een bepaalde afweging, andere mensen maken andere afwegingen. Jij reageert op een bepaalde manier op de afwegingen van anderen die ik jammer vind.

Verwijderd

loekf2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:16:
[...]

Heeft jouw werkgever geen beleid dat China of Italie gangers ff niet komen ?

Bij ons wel, zou zelf zo iemand toch wel dringend en vriendelijk verzoeken thuis te gaan zitten.
Als ze ziek worden. Zoals RIVM voorschrijft.
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Omdat de huisarts (nou ja, assistente) aangaf dat ze haar vanwege de contacten vanuit risicogebieden willen spreken. Zoals ik al in mijn eerste bericht hierover schreef; er is specifiek besproken of het niet beter was om dit bij ons thuis te doen, waarop werd aangegeven dat dit niet hoefde.

[...]

Prima. Jij maakt een bepaalde afweging, andere mensen maken andere afwegingen. Jij reageert op een bepaalde manier op de afwegingen van anderen die ik jammer vind.
Dat zeg je er nu pas bij. Dan zou ik de GGD bellen dat die huisarts een prutser is.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:19:

Dat zeg je er nu pas bij. Dan zou ik de GGD bellen dat die huisarts een prutser is.
Ik zou zeggen; lees mijn originele post hierover nog eens door. Staat toch duidelijk in dat er besproken is of het niet beter was om thuis langs te komen. In de post daarna staat ook duidelijk dat de klachten an sích geen reden zijn om uit te gaan van ernstige issues, maar juist de combinatie van contact met "risico-gebiedieërs" ( :P ) en de klachten.

De GGD bellen? Vind je dat niet wat overdreven? ;)

• MrJames

MrJames

-/

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Ik had vorige week koorst. Maar niet in risico gebied geweest en niet in aanraking geweest met coronapatienten. Het loopt wel loos. Ik ga niet bellen.

Maar dat was net mijn punt, als iedereen met klachten die contact hebben gehad met mensen uit risicogebieden getest moet worden, dan mag kwart Nederland bij de GGD aankloppen.
Een collega die in Italie is geweest met vakantie word ook niet getest omdat de huisarts dat niet nodig zou vinden. Maar haar kinderen zijn ook ziek griep en koorts. Dus blijf ze voorlopig thuis, met de kids.

Vreemd hoor.

• anandus
  • Niet online

Verwijderd

anandus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Dat zijn er 14 bij? Edit: 15?
15
Vijftien nieuwe patiënten, in totaal 38 positieve testen
Op 3 maart zijn er 15 nieuwe patiënten bij het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gemeld. Hiermee komt het totaal aantal positieve testen op 38. Van de nieuwe patienten zijn vier mensen in het ziekenhuis opgenomen. De andere 11 zijn in thuisisolatie. Een van deze mensen was op doorreis, woont in het buitenland maar is op een opvanglocatie ondergebracht.
De meeste personen bij wie het nieuwe coronavirus is vastgesteld, zijn mensen die in Noord-Italië zijn geweest of zijn gezinscontacten van een eerdere patiënt. Van enkele patiënten is de bron van de besmetting nog onbekend. Dit is nog in onderzoek. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en hebben contactonderzoek opgestart.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

15, de teller stond op 23 nadat één van de kinderen uit Diemen toch gezond is verklaard.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Om GGD te ontzien is het 0800 nummer ook in het leven geroepen, speciaal voor corona en vragen :)

Overigens, ja stond in je originele post :)

• loekf2
Ik zou zeggen, stop iedereen die in de laatste 2-3 weken in Italie zat maar achter de geraniums de komende weken.

(ja ook die 900 hertjes en corps-figures van Vindicat)

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Ik zou zeggen; lees mijn originele post hierover nog eens door. Staat toch duidelijk in dat er besproken is of het niet beter was om thuis langs te komen. In de post daarna staat ook duidelijk dat de klachten an sích geen reden zijn om uit te gaan van ernstige issues, maar juist de combinatie van contact met "risico-gebiedieërs" ( :P ) en de klachten.

Er staat in dat jij dacht dat het verkoudheid of corona kon zijn en dat je gevraagd had of je niet beter thuis kon blijven. Ik trok daaruit niet de conclusie dat de assistente aan corona dacht.

Ik zou zeker de GGD bellen want als er huisartsenpraktijken zijn die RIVM advies niet navolgen is dat wel serieus. Dat wil de GGD wel weten.

• roffeltjes
MrJames schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:16:
Ja, ken het gevoel. patient in Diemen woont om de hoek bij de school van mijn dochter, dus had van de week al paniek vanuit school. Gelukkig binnen een uur een gerust stellende brief van de GGD gehad, dus de rust op het schoolplein keerde snel weder :|

Maar om je op te beuren: Six Degrees of Kevin Bacon, eigenlijk zitten we in alle gevallen dichtbij :+

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:36
Nou, de financiële gevolgen komen inmiddels ook dichtbij. M’n zwager is ZZP standbouwer en heeft vandaag van zijn huidige opdrachtgever te horen gekregen dat hij naar huis kan omdat allerlei beurzen afgezegd worden. Zijn volgende opdrachten zijn ook afgezegd, oftewel voorlopig geen inkomen.

Ondernemersrisico, absoluut, maar zuur is het ook zeker :(

Join het GoT Pulse-Team!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Denman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:29:
Nou, de financiële gevolgen komen inmiddels ook dichtbij. M’n zwager is ZZP standbouwer en heeft vandaag van zijn huidige opdrachtgever te horen gekregen dat hij naar huis kan omdat allerlei beurzen afgezegd worden. Zijn volgende opdrachten zijn ook afgezegd, oftewel voorlopig geen inkomen.

Ondernemersrisico, absoluut, maar zuur is het ook zeker :(
Hier maak ik me inderdaad véél meer zorgen om, dan om de besmettingen an sich. Tuurlijk zit ik ook niet op besmettingen te wachten en maak ik me wat zorgen om de zwakker gestelden (zo ook mijn eigen ouders). Maar ik heb in 2008/2009 meegemaakt hoe hard het kan gaan als de economie in zwaar weer komt.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

loekf2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:26:
[...]

Ik zou zeggen, stop iedereen die in de laatste 2-3 weken in Italie zat maar achter de geraniums de komende weken.

(ja ook die 900 hertjes en corps-figures van Vindicat)
Nu zitten ze bij Vindicat niet direct in het getroffen gebied, maar er naast. Wellicht is dat de reden dat ze er gewoon nog zitten.

https://nos.nl/artikel/23...vies-in-noord-italie.html

Of dit verstandig is? Tja, dat zullen we over een aantal weken vanzelf te weten komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:41:
[...]

Hier maak ik me inderdaad véél meer zorgen om, dan om de besmettingen an sich. Tuurlijk zit ik ook niet op besmettingen te wachten en maak ik me wat zorgen om de zwakker gestelden (zo ook mijn eigen ouders). Maar ik heb in 2008/2009 meegemaakt hoe hard het kan gaan als de economie in zwaar weer komt.
Misschien dat ze dat ook nog wel een beetje meenemen in de beslissing om niet gelijk het hele land verplicht thuis te zetten ook. ;)

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dit is topic is zero-tolerance en dit is speculatie en willen we niet zien.

[ Voor 86% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 14:12 ]

• loekf2
dr.lowtune schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Nu zitten ze bij Vindicat niet direct in het getroffen gebied, maar er naast. Wellicht is dat de reden dat ze er gewoon nog zitten.

https://nos.nl/artikel/23...vies-in-noord-italie.html

Of dit verstandig is? Tja, dat zullen we over een aantal weken vanzelf te weten komen.
Nee, Sestriere is toch echt in Piemont hoor. Dus is oranje gebied:

https://www.snowplaza.nl/italie/via-lattea/sestriere/

Maar dat zei die mevrouw die een van de 35 is ook... zat geloof ik in de Dolomieten, tegen Zwitserland aan. Ik dacht dat het veilig was. Zaten wel mensen uit dat gebied in de skilift....

Bij ons op het werk komen ze er dan 2 weken niet in. RUG zou hetzelfde moeten doen incl. die societeit dichtgooien.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In Italië gaan alle scholen dicht, Dit is speculatie.

https://mobile.twitter.co...tatus/1235189003009380354

[ Voor 50% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 14:13 ]

• Homeland
  • Niet online
shoombak schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:08:
In Italië gaan alle scholen dicht *knip*
Bron?

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 14:15 ]

• hoevenpe
Geen speculatie:
All Italian schools and universities to close

All schools and universities are to close in Italy until mid-March as the country battles to control the coronavirus. The Italian news agency ANSA says the decision was taken at a meeting by the prime minister, Giuseppe Conte, with his cabinet.

• Oekiejoekie
Ik zou hier geen 2 weken in willen zitten...

https://www.hartvannederl...andweerkazerne-hoofddorp/

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ons voorland, of willen we het zover niet laten komen? "Playing it safe" (qua zekerheden vóór je keuzes maakt) zou wel eens geen realistische optie kunnen zijn.

Daar tegenover staat dan weer dat de risico's voor het individu naar het schijnt geringer zijn naarmate je jonger bent.

Daar tegenover staat dan weer dat al die jongeren met milde symptomen wel weer heel veel mensen die wél meer risico's lopen zouden kunnen besmetten.

Mij hoor je niet zeggen dat de keuzes makkelijk zijn. Wel dat die heel belangrijk kunnen zijn.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Ik zou al geen twee weken in mijn eigen huis in quarantaine willen, laat staan ergens anders. :X
Met mijn PC, Netflix, en een goede internetverbinding overleef ik het wel, maar na verloop van tijd heb je het internet ook wel "uit".

Over het dichtdoen van scholen, het RIVM zei maandag volgens mij nog dat scholen "niet aantoonbaar een hotspot van verspreiding waren" en daarom niet dicht hoefden. Zo zie je maar weer dat de verschillende "RIVM's" in de wereld er soms heel anders over denken.

[ Voor 20% gewijzigd door Whuzz op 04-03-2020 14:33 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik snap die scholen dicht niet zo goed. Als bij ons de scholen 2-3 weken dicht gaan, weet ik wel wat er gaat gebeuren: Iedereen gaat op pad. Zodra de leraren 1 dag staken, weten de ouders al een vakantie te boeken (mijzelf incl.). Bij 2 weken, pak ik de koffers en ga naar de zon.

Volgens mij kan je juist beter iedereen een beetje op zijn plek houden, maar goed.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:06
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Ik zou al geen twee weken in mijn eigen huis in quarantaine willen, laat staan ergens anders. :X
Met mijn PC, Netflix, en een goede internetverbinding overleef ik het wel, maar na verloop van tijd heb je het internet ook wel "uit".

Over het dichtdoen van scholen, het RIVM zei maandag volgens mij nog dat scholen "niet aantoonbaar een hotspot van verspreiding waren" en daarom niet dicht hoefden. Zo zie je maar weer dat de verschillende "RIVM's" in de wereld er soms heel anders over denken.
Ik zit al 3 maanden thuis met een hernia. Ik zou nu al mensen vermoorden als ik daardoor de deur uit kan :+

• Oekiejoekie
[...]

Dit soort klaphuisjes zie je ook wel eens op festivals...Inrichting: 2 stapelbedden, tafel, 2 klapstoeltjes, lampje... En dat was alle luxe... Geen TV, geen internet...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De situatie kan ook anders zijn in NL dan in Italie natuurlijk. En 2000+ vs 50- besmettingen is nogal een verschil.

Overigens heb ik tijdens verschillende vakanties in kariger hutten gezeten dan die containers ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2020 14:38 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 22:59
@PWM ja onder normale omstandigheden, ik zie dat nu niet gebeuren

@JeroenNietDoen
niet doen Jeroen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Oekiejoekie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:37:
[...]
. Geen TV, geen internet...
Onmenselijk. :o

• MrJames

MrJames

-/

[...]

Heeft iemand aan gedacht wat de impact op het internet zal hebben bij een eventuele lockdown van steden binnen Nederland.

• loekf2
Boek lezen, radio luisteren of kaarten kan heel therapeutisch werken.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 11:40
Sando schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:48:
3,4% is toch echt 34 keer meer dan 0,1%.
Pas op dat je geen appels met peren aan het vergelijken bent. Niet dat ik het in grote lijnen oneens ben met de stelling dat het ernstiger ligt dan de griep, maar beide cijfers zijn zonder conext niet zonder meer met elkaar te vergelijken.

(Concreet voorbeeld: de griep is voor de zwakkere groepen aanmerkelijk dodelijker dan 0.1%, eerder richting procenten. Ook wisselt per jaar, en welke stam van de griep er heerst. )

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• loekf2
MrJames schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Heeft iemand aan gedacht wat de impact op het internet zal hebben bij een eventuele lockdown van steden binnen Nederland.
Ik denk meer aan de arme bezorgers van PostNL, DHL, UPS en AH.nl, Jumbo en Picnic. Of mogen die er dan ook niet in ?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

loekf2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Boek lezen, radio luisteren of kaarten kan heel therapeutisch werken.
Kaarten? Op zijn best Patience dan. :+

• Arwintju
Oekiejoekie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Dit soort klaphuisjes zie je ook wel eens op festivals...Inrichting: 2 stapelbedden, tafel, 2 klapstoeltjes, lampje... En dat was alle luxe... Geen TV, geen internet...
Denk dat de huisjes in hoofddorp wel ander ingericht zijn lijkt me. Kan me niet voorstellen dat de persoon die daar zit geen toegang heeft tot internet. Hij zal vast een laptopje/tablet/tv met internet en netflix o.i.d. hebben om zich te kunnen vermaken en 'onder de mensen' te blijven. Het is geen strafkamp hea.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Mel33 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:38:
@PWM ja onder normale omstandigheden, ik zie dat nu niet gebeuren
Nou, zo erg zit de schrik er niet in. We hebben er nu ook 2 op school die thuis zitten met hun ouders (vader heeft Corona). Business as usual verder.

Maar wat denk je dat al die Italianen gaan doen. Die zitten nu in de brandhaard en gaan echt wel even 2 weken lekker op vakantie of elders heen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Gesteld dat het gaat om quarantaine (dus nog niet ziek) en niet om isolatie (en wel hartstikke ziek): ik denk dat mijn baas het erg waardeert als ik in die tijd regelmatig mijn laptop open klap en wat werk ga verzetten. Dat is normaliter ook al iets waarmee ik een groot deel van mijn dag vul, dus ook als ik thuis zou moeten zitten krijg ik mijn dagen wel gevuld.

Ik snap dat het niet voor iedereen geldt, maar ik heb het soort werk dat ik uiterst eenvoudig thuis kan werken. In dat geval zou ik die twee weken ook wel doorkomen.

Gelukkig is er bij ons op kantoor nog niet zoveel coronapaniek. Iedereen was braaf de handen wat beter. Handen schudden en elkaar zoenen deden we toch al niet zo heel vaak. En we doen ook geen zaken met volk dat vanuit Italië even op bezoek komt. Zodra besmettingen in de buurt komen en er wel maatregelen genomen worden, pas ik me wel aan.

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 04-03-2020 14:54 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:45
Het volgende probleem stelt zich bij sluiting van scholen (volgens viroloog Marc Van Ranst);

Is het opportuun om scholen met besmette leerlingen te sluiten? “Bij een dodelijke infectie moet je niet twijfelen. Maar de kans dat een kind sterft aan het virus is gering: momenteel is er zo goed als geen mortaliteit in de categorie 0 tot 49 jaar”, zegt viroloog Marc Van Ranst. “Uiteraard zijn we voorbereid op alle scenario’s. Je moet goed nadenken voor je zo’n maatregel neemt. Hoelang blijven de scholen dicht? Moeten vakanties worden opgeschort om de achterstand in te halen? De impact op de samenleving zou gigantisch zijn. Als een school dichtgaat, moet je al die schoolkinderen in thuisisolatie houden. Dat betekent dat één ouder thuis moet blijven om op hen te letten, dat de helft van de bevolking niet aan de slag kan en dat bedrijven en dus ook ziekenhuizen maar op halve kracht draaien. En dat is tijdens een pandemie geen goed idee.”

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Waarez schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:52:
Het volgende probleem stelt zich bij sluiting van scholen (volgens viroloog Marc Van Ranst);

Is het opportuun om scholen met besmette leerlingen te sluiten? “Bij een dodelijke infectie moet je niet twijfelen. Maar de kans dat een kind sterft aan het virus is gering: momenteel is er zo goed als geen mortaliteit in de categorie 0 tot 49 jaar”, zegt viroloog Marc Van Ranst. “Uiteraard zijn we voorbereid op alle scenario’s. Je moet goed nadenken voor je zo’n maatregel neemt. Hoelang blijven de scholen dicht? Moeten vakanties worden opgeschort om de achterstand in te halen? De impact op de samenleving zou gigantisch zijn. Als een school dichtgaat, moet je al die schoolkinderen in thuisisolatie houden. Dat betekent dat één ouder thuis moet blijven om op hen te letten, dat de helft van de bevolking niet aan de slag kan en dat bedrijven en dus ook ziekenhuizen maar op halve kracht draaien. En dat is tijdens een pandemie geen goed idee.”
Dat hebben de chinesen en italianen ook vast allemaal bedacht. En toch doen ze de scholen dicht. Waarom :?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:55:
[...]

Dat hebben de chinesen en italianen ook vast allemaal bedacht. En toch doen ze de scholen dicht. Waarom :?
Omdat het daar veel erger is ...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:10

Ben inderdaad benieuwd hoe dat nu in Italie gaat werken.... Kan je nu ook 25%(?) minder werknemers verwachten omdat er toch wel een ouder thuis moet blijven de hele dag?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En op de vraag dat die kinderen zelf misschien niet dood zouden gaan maar de mensen die ze zouden kunnen aansteken wel antwoordde hij?

• Homeland
  • Niet online
dat de helft van de bevolking niet aan de slag kan en dat bedrijven en dus ook ziekenhuizen maar op halve kracht draaien. En dat is tijdens een pandemie geen goed idee.”
Bij een ziekenhuis kan je niet thuiswerken maar voor veel bedrijven is dat (voor korte termijn) helemaal geen probleem.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
binnenkort :

Keukenhof verwelkomt in 1 week tijd 5000 Italianen :+

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant!
Een laboratorium in Zwitserland waar op 6 februari al een corona virus-sample werd ingeleverd en onderzocht.

https://www.srf.ch/news/s...h-im-hochsicherheitslabor

Detail: de ontsmettingseisen zijn zo strikt/streng dat je je compleet moet uitkleden en weer aankleden, bij het overschrijden van iedere veiligheidszone.
Zelfs een groot model TV camera mocht/kon niet mee naar binnen.
En een kleiner model overleefde de ontsmettingsmaatregelen niet. ;)

Met een klein, niet-opvallend, bestelbusje werd het monster aangeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://www.srf.ch/static/cms/images/960w/06e19e.jpg

En via een sluissysteem wordt de doos met het virus het gebouw in gebracht:
Afbeeldingslocatie: https://www.srf.ch/static/cms/images/960w/7c13ac.jpg

Voor meer plaatjes, filmpjes en tekst zie de eerder genoemde link.

[Video: https://www.srf.ch/play/tv/popupvideoplayer?id=654e0b8c-7f65-4544-9b2b-46dfa744ab35&startTime=204.802]

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 04-03-2020 15:04 ]

Mooie Plaatjes   

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aardig overzicht van hoe ze er net over de Duitse grens in de NRW mee omgaan:

https://www1.wdr.de/nachr...corona-virus-nrw-100.html

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:57:
binnenkort :

Keukenhof verwelkomt in 1 week tijd 5000 Italianen :+
Ik blijf het bizar vinden dat men niet meer maatregelen neemt tov grote evenementen.
Het is 100% onverantwoordelijk. In ieder geval het songfestival en ek moeten op slot als dit zich tot april maar blijft uitbreiden.
Notabene de EBU (Organisator Songfestival) heeft zelf een Corona-besmetting.

• _Bailey_
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:13:
[...]

Ik blijf het bizar vinden dat men niet meer maatregelen neemt tov grote evenementen.
Het is 100% onverantwoordelijk. In ieder geval het songfestival en ek moeten op slot als dit zich tot april maar blijft uitbreiden.
"joh, loopt wel los" / "we zien wel hoe 't loopt"

• roffeltjes
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:55:
[...]
Sowieso is het natuurlijk nogal een schaal verschil met Nederland, maar mijn gevoel zegt ook dat het een "je moet toch wat" actie is, zeker in een land als Italie. Misschien zal mee spelen dat mensen kinderen thuis zijn gaan houden, de schrik zit er daar natuurlijk flink in.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Update over m'n vriendin en het huisarts-avontuur:
(Was er niet zelf bij, dus heb nog niet alle details)

Huisarts heeft standaard onderzoek gedaan en (naar ik vermoed, omdat ze de uitslag meteen kreeg) geen corona-test. Uitslag: "standaard infectie, lage infectiewaarden". Advies: Vermijd contact met anderen gedurende twee dagen en kom terug als het volgende week niet over is.

Eigenlijk al wat ik verwachtte en ik verbaas me er nog steeds over dat ze haar uberhaupt hebben laten komen. Ze hebben alleen een standaard ontstekings-waarde meting gedaan, tenzij zo'n corona-test in een paar minuten uitslag zou kunnen geven, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dat duurt nog twee maanden. Situatie zal tot die tijd echt nog wel een keer bekeken worden.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:15:

Huisarts heeft standaard onderzoek gedaan en (naar ik vermoed, omdat ze de uitslag meteen kreeg) geen corona-test. Uitslag: "standaard infectie, lage infectiewaarden". Advies: Vermijd contact met anderen gedurende twee dagen en kom terug als het volgende week niet over is.

Eigenlijk al wat ik verwachtte en ik verbaas me er nog steeds over dat ze haar uberhaupt hebben laten komen. Ze hebben alleen een standaard ontstekings-waarde meting gedaan, tenzij zo'n corona-test in een paar minuten uitslag zou kunnen geven, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Zo'n Corona-test duurt toch veel langer dan een paar minuten?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

...
Hoe kom je daar bij? Een Corona-test duurt al snel een paar uur en moet eerst nog naar het lab gestuurd worden. Op z'n vroegst heb je de uitslag pas de volgende dag. Dat is echt geen minuten-werk.

Verkeerd gelezen :$

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ed1703
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Bij een ziekenhuis kan je niet thuiswerken maar voor veel bedrijven is dat (voor korte termijn) helemaal geen probleem.
Er zijn genoeg bedrijven die niets zien in thuiswerken ("als ik je hier niet zie, dan doe je niets!") en ook niet voldoende faciliteiten hebben.
Dat is ook wel een mentaliteit die mede door deze situatie eens "om" moet. Afgezien van het feit dat die managers een heel verkeerd beeld hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DennusB @Standeman daarom zegt ie denk ik dat ie daar nog nooit van gehoord heeft ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Dat duurt nog twee maanden. Situatie zal tot die tijd echt nog wel een keer bekeken worden.
Het is natuurlijk een vreselijke teleurstelling voor alle betrokkenen en een treurige ironie dat dit nou net gebeurt wanneer Nederland EINDELIJK weer eens het Songfestival heeft gewonnen en mag organiseren, maar als het tegen die tijd niet verantwoord is om het te houden dan lijkt mij de enige reële optie om maar een jaar over te slaan en het hier volgend jaar te houden, als het tegen die tijd wel verantwoord zal zijn.

• _Bailey_
  • Niet online
Wat betreft tijdsduur Corona test:

Duur testuitslag en contactonderzoek
Uitslagen van testen kunnen soms langer dan 24 uur duren.
Het contactonderzoek rondom een casus met veel contacten is intensief en tijdrovend, o.a omdat dit afgestemd moet worden met deskundigen en het RIVM

Bron: GGD Amsterdam

Verwijderd

[...]

Wie zegt dat dit niet op tafel ligt ? maar waarom bij voorbaat al economische schade aanrichting terwijl we het nog maar over zeer weinig gevallen hebben in NL.

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Je kunt niet op het laatste moment cancelen, daarmee stel je veel bedrijven voor een probleem.
Hotels die tijdens dit soort crisis-periodes juist nog een beetje marge hebben met het aantal boekingen, stel je dan voor een groot probleem.
Die hebben dan direct compleet lege hotels.

• Basekid
ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Je kunt niet op het laatste moment cancelen, daarmee stel je veel bedrijven voor een probleem.
Hotels die tijdens dit soort crisis-periodes juist nog een beetje marge hebben met het aantal boekingen, stel je dan voor een groot probleem.
Omgedraaid is hetzelfde: nu al cancellen terwijl dat misschien niet had gehoeven geeft ook onnodige schade.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Waar wil je nou heen dan?

Can't have it both ways... Nu cancelen heeft exact hetzelfde effect; evenement gecanceld en lege hotels.
Het staat de organisatie overigens vrij om zelf te cancelen als ze problemen verwachten met hun leveranciers.

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-02 14:16
Arwintju schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:13:
[...]

https://nos.nl/artikel/23...-iemand-corona-heeft.html

Zo werkt de test in het lab.

Lijkt er op alsof het QPCR is.
Even heel kort door de bocht. Wat ze denk ik doen is voor het virus unieke stukken in het genoom zoeken en op basis daarvan primers maken die in de QPCR reactie gebruikt worden. Komt er dan op neer dat als er virus aanwezig is in het monster je amplificatie krijgt en dus signaal en als er geen virus aanwezig is krijg je geen amplificatie en dus geen signaal.

• Arwintju
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Wie zegt dat dit niet op tafel ligt ? maar waarom bij voorbaat al economische schade aanrichting terwijl we het nog maar over zeer weinig gevallen hebben in NL.
Precies dit. Het is maar goed dat die beslissingen niet in de handen liggen van sommige hier. Dan lag de economie na de eerste besmetting al gelijk op z'n gat in Nederland.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21

Met "ontstekings-waarde meting" zal je een POCT CRP meting bedoelen? (Vingerprik, binnen een half uur uitslag door machine in praktijk?)

Want daarmee differentieert de huisarts meestal tussen een virale en een bacteriële ontsteking.
Meestal gebruikt bij bijvoorbeeld een keelontsteking om te beslissen of een antibioticum geïndiceerd is. (nietwel bij bacterieel)
Globaal zal een CRP onder de 30 duiden op een virale onsteking en daarboven op een bacteriële.
Die afkapwaarde is onderhevig aan gebruikte machines maar ook aan klinische blik van de arts.

De reden van het gebruik van die test is mij niet duidelijk, je vriendin vroeg niet om antibiotica toch?
En of het viraal influenza, verkoudheid, of corona Covid19 was gaat die test je niet vertellen..

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:27:
[...]

Waar wil je nou heen dan?

Can't have it both ways... Nu cancelen heeft exact hetzelfde effect; evenement gecanceld en lege hotels.
Het staat de organisatie overigens vrij om zelf te cancelen als ze problemen verwachten met hun leveranciers.
Ik wil het ook niet aan beide kanten.. ik stel dat je dan in ieder geval nog een periode hebt dat anderen die kamers kunnen boeken. Dat is altijd nog een beter alternatief dan ergens tussen 20-30 april het besluit nemen te cancelen.
De kans dat dit in de komende periode gaat afnemen is ook vrijwel nihil.
Wat dat betreft doet de organisatie van Google I/O het allemaal een stuk beter.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 04-03-2020 15:34 ]

• Basekid
Henkie_NtA schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:29:
[...]

Lijkt er op alsof het QPCR is.
Even heel kort door de bocht. Wat ze denk ik doen is voor het virus unieke stukken in het genoom zoeken en op basis daarvan primers maken die in de QPCR reactie gebruikt worden. Komt er dan op neer dat als er virus aanwezig is in het monster je amplificatie krijgt en dus signaal en als er geen virus aanwezig is krijg je geen amplificatie en dus geen signaal.
Het lijkt er inderdaad op dat dat precies is wat ze doen:
https://nos.nl/video/2325...t-op-het-coronavirus.html

• Homeland
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Er zijn genoeg bedrijven die niets zien in thuiswerken ("als ik je hier niet zie, dan doe je niets!") en ook niet voldoende faciliteiten hebben.
Dat is ook wel een mentaliteit die mede door deze situatie eens "om" moet. Afgezien van het feit dat die managers een heel verkeerd beeld hebben.
Inderdaad zullen er nog zat bedrijven zijn die er door incompetent management/IT niet klaar voor zijn maar als die door een situatie als dit eens een schop onder hun hol krijgen dan is daar wat dat betreft niets mis mee :)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

daan! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Met "ontstekings-waarde meting" zal je een POCT CRP meting bedoelen? (Vingerprik, binnen een half uur uitslag door machine in praktijk?)

Want daarmee differentieert de huisarts meestal tussen een virale en een bacteriële ontsteking.
Meestal gebruikt bij bijvoorbeeld een keelontsteking om te beslissen of een antibioticum geïndiceerd is. (niet bij bacterieel)
Globaal zal een CRP onder de 30 duiden op een virale onsteking en daarboven op een bacteriële.
Die afkapwaarde is onderhevig aan gebruikte machines maar ook aan klinische blik van de arts.

De reden van het gebruik van die test is mij niet duidelijk, je vriendin vroeg niet om antibiotica toch?
En of het viraal influenza, verkoudheid, of corona Covid19 was gaat die test je niet vertellen..
Ik was er niet bij, maar ik vermoed dat het inderdaad een vingerprik was.
Met wat ik nu weet lijkt het een vrij standaard HA bezoek te zijn. Iemand zegt dat zij ziek is, assistent vind het ernstig genoeg om naar te laten kijken, standaard testjes, simpel advies.

Mijn vriendin vroeg zelf niet om antibiotica (heeft ze ook niet gekregen) en gaf in het telefoongesprek ook aan dat ze zich niet heel ziek voelt, maar wel veel contact heeft met mensen die in China zijn geweest.
Lijkt er op dat de HA het (nog) niet heel druk heeft en de assistent er maar voor koos om "iets" te checken :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Ik wil het ook niet aan beide kanten.. ik stel dat je dan in ieder geval nog een periode hebt dat anderen die kamers kunnen boeken. Dat is altijd nog een beter alternatief dan ergens tussen 20-30 april het besluit nemen te cancelen.
De kans dat dit in de komende periode gaat afnemen is ook vrijwel nihil.
Wat dat betreft doet de organisatie van Google I/O het allemaal een stuk beter.
Dus; er is wel genoeg reden om het songfestival nu al af te gelasten volgens jou? Maar willekeurige andere toeristen zijn wel welkom om diezelfde kamer nog eens te boeken? Das toch een aparte afweging?

Nogmaals; het staat de betrokken ondernemers alsmede de bezoekers ook vrij om hun conclusie te trekken. Waarom zou dit volledig af moeten hangen van de overheid of organisatie?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2020 15:38 ]

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Dus; er is wel genoeg reden om het songfestival nu al af te gelasten volgens jou? Maar willekeurige andere toeristen zijn wel welkom om diezelfde kamer nog eens te boeken? Das toch een aparte afweging?
Ja, die gaan over het algemeen niet naar evenementen waar 16.000 man terecht kan.
Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.