Nee die gaan op zaterdagmiddag door Rotterdam centrum heen lopen banjeren.ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:39:
[...]
Ja, die gaan over het algemeen niet naar evenementen waar 16.000 man terecht kan.
Het ministerie van buitenlandse zaken heeft zojuist de adviezen voor Singapore en Japan geüpdatet. Die van Singapore geeft nu ook aan dat, als je terugkeert uit dat land en symptomen hebt, je jezelf twee weken in quarantaine moet houden. Die van Japan zegt dat nog niet. deze heeft per abuis echter wel de kaart van Singapore staan

Ik zit zelf, als alles goed gaat nog zo'n 4 maanden aan deze kant van de wereld maar het wordt wel wat uitdagender om plaatsen te vinden om heen te reizen.

Ik zit zelf, als alles goed gaat nog zo'n 4 maanden aan deze kant van de wereld maar het wordt wel wat uitdagender om plaatsen te vinden om heen te reizen.
[ Voor 12% gewijzigd door Joolee op 04-03-2020 15:43 ]
Als het goed is indiceert de huisarts een CRP test en niet een dokters-assistente. Wij gebruiken het vooral als extra instrument om te differentieren bij twijfel of antibiotica geindiceerd is of niet. Het scheelt een hoop antibiotica gebruik.Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Lijkt er op dat de HA het (nog) niet heel druk heeft en de assistent er maar voor koos om "iets" te checken
Het is allemaal na te lezen in de richtlijn "Acuut hoesten" van het NHG.
https://www.nhg.org/stand...d-acuut-hoesten#idp154960
Quote; "Bepaal het CRP bij matig zieke volwassen patiënten met enkele algemene en/of lokale ziekteverschijnselen. Bij hen is de klinische diagnostiek vaak ontoereikend om een pneumonie van een andere ondersteluchtweginfectie te kunnen onderscheiden (zie figuur 1). 21) ,22) Een sneltest met een druppel bloed verkregen met een vingerprik is betrouwbaar en heeft het voordeel dat de testuitslag het beleid nog tijdens het consult kan sturen."
Kun jij wellicht ook een licht werpen op de keuze van de huisarts om in deze situatie toch de patient op bezoek te laten komen?Pandemic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:41:
[...]
Als het goed is indiceert de huisarts een CRP test en niet een dokters-assistente. Wij gebruiken het vooral als extra instrument om te differentieren bij twijfel of antibiotica geindiceerd is of niet. Het scheelt een hoop antibiotica gebruik.
Het is allemaal na te lezen in de richtlijn "Acuut hoesten" van het NHG.
https://www.nhg.org/stand...d-acuut-hoesten#idp154960
Quote; "Bepaal het CRP bij matig zieke volwassen patiënten met enkele algemene en/of lokale ziekteverschijnselen. Bij hen is de klinische diagnostiek vaak ontoereikend om een pneumonie van een andere ondersteluchtweginfectie te kunnen onderscheiden (zie figuur 1). 21) ,22) Een sneltest met een druppel bloed verkregen met een vingerprik is betrouwbaar en heeft het voordeel dat de testuitslag het beleid nog tijdens het consult kan sturen."
Klopt en hebben geen centimers afstand van anderen zoals bij het songfestival.MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Nee die gaan op zaterdagmiddag door rotterdam centrum heen lopen banjeren.
Nee, je vriendin heeft klachten die vrijwel zeker het gevolg zijn van Griep en de Huisarts controleerde hoe erg het met haar was (immers luchtwegklachten).Whuzz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ik was er niet bij, maar ik vermoed dat het inderdaad een vingerprik was.
Met wat ik nu weet lijkt het een vrij standaard HA bezoek te zijn. Iemand zegt dat zij ziek is, assistent vind het ernstig genoeg om naar te laten kijken, standaard testjes, simpel advies.
Mijn vriendin vroeg zelf niet om antibiotica (heeft ze ook niet gekregen) en gaf in het telefoongesprek ook aan dat ze zich niet heel ziek voelt, maar wel veel contact heeft met mensen die in China zijn geweest.
Lijkt er op dat de HA het (nog) niet heel druk heeft en de assistent er maar voor koos om "iets" te checken
Er zijn momenteel 38 Corona gevallen op 17.000.000 mensen.
Er zijn momenteel 50 Griep gevallen op 100.000 mensen.
Ik snap je zorg vanwege de achtergrond, maar de Huisarts heeft heel rationeel gehandeld.
Voor zover ik lees is het een patiënt zonder koorts met luchtwegklachten die niet in een risicogebied is geweest. Oftewel geen reden om visite voor te rijden volgens het RIVM.MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:43:
[...]
Kun jij wellicht ook een licht werpen op de keuze van de huisarts om in deze situatie toch de patient op bezoek te laten komen?
Zelfs bij koorts is daar nog geen reden voor want geen risicogebied en geen contact met bevestigd geval.
Eerder noemde iemand dat ookal in dit topic.
[ Voor 15% gewijzigd door Pandemic op 04-03-2020 15:47 ]
Ook ECB neemt nu maatregelen en schort alle meetings en conferences op, alsook vrijwel alle dienstreizen;
https://www.ecb.europa.eu...200304~695898fde3.en.html
https://www.ecb.europa.eu...200304~695898fde3.en.html
- All non-essential travel by ECB Executive Board and staff members restricted until 20 April 2020
- Conferences at the ECB postponed, with exception of monetary policy press conferences
- All non-essential visits including visitor group programme suspended
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Verwijderd
Nahja ik snap zijn twijfel wel omdat de assistente aangegeven had dat het daadwerkelijk corona had kunnen zijn.Pandemic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:46:
[...]
Voor zover ik lees is het een patiënt zonder koorts met luchtwegklachten die niet in een risicogebied is geweest. Oftewel geen reden om visite voor te rijden volgens het RIVM.
Zelfs bij koorts is daar nog geen reden voor want geen risicogebied en geen contact met bevestigd geval.
Eerder noemde iemand dat ookal in dit topic.
Echter, als de assistente dat stelt, en je weet dat het RIVM advies is om bij een vermoeden van corona niet de huisarts te bezoeken, dan zou ik niet blind op de assistente vertrouwen dat wel te doen. Dan had ik meteen de GGD gebeld en aangegeven dat het raar is dat die praktijk tegen de richtlijnen ingaat.
Ik vermoed dat de assistente gewoon moe was van alle mensen met lichte klachten die denken dat het corona kan zijn en ze licht sarcastisch gezucht heeft "ach ja, wie weet is het corona, kom maar even langs".
Heb je toevallig ook zo'n grafiek van Italië?basvn schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:48:
update UK
[Afbeelding]
en andere landen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks!
ja van gisterGeert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:56:
[...]
Heb je toevallig ook zo'n grafiek van Italië?
Thanks!
https://twitter.com/Datagraver
(niet mijn account, post het alleen hier omdat het me informatief lijkt
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
En we hebben een gedocumenteerd geval van een nieuwe hot spot.Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:55:
[...]
Nahja ik snap zijn twijfel wel omdat de assistente aangegeven had dat het daadwerkelijk corona had kunnen zijn.
Echter, als de assistente dat stelt, en je weet dat het RIVM advies is om bij een vermoeden van corona niet de huisarts te bezoeken, dan zou ik niet blind op de assistente vertrouwen dat wel te doen. Dan had ik meteen de GGD gebeld en aangegeven dat het raar is dat die praktijk tegen de richtlijnen ingaat.
Ik vermoed dat de assistente gewoon moe was van alle mensen met lichte klachten die denken dat het corona kan zijn en ze licht sarcastisch gezucht heeft "ach ja, wie weet is het corona, kom maar even langs".
NB: Ik hoop vurig van niet, maar in dit soort gevallen neig ik naar pessimisme.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik had eerder overigens nog een linkje gepost over het ontwikkelen van diagnostiek zonder direct gebruik van een sample, best interessant imho.Basekid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:33:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat dat precies is wat ze doen:
https://nos.nl/video/2325...t-op-het-coronavirus.html
Ze hebben hier genetisch zeer gelijkende virussen gebruikt omdat er nog geen echt samples beschikbaar waren.begintmeta schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:09:
[...]
Ik had eerder overigens nog een linkje gepost over het ontwikkelen van diagnostiek zonder direct gebruik van een sample, best interessant imho.
Is me niet helemaal duidelijk (niet helemaal gelezen) hoe ze dan onderscheid maken tussen die gelijkende virussen en het echte virus als ze daadwerkelijk testen. Waarschijnlijk op basis van de aanname dat die andere virussen momenteel niet rond gaan. Sowieso volgt er altijd nog een 2e test.
Het was dus een voorbarige conclusie, zie hieronder.CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:50:
[...]
Het RIVM protocol werd aangehaald als 'verweer' waarom dit gebeurd zou zijn. Daar ging ik op in.
Maar ook zou, als dat RIVM inzicht en richtlijn er al wel zou zijn geweest, het dan het waarschijnlijkst zijn dat dit door het OLVG opgevolgd zou zijn verwacht ik. Anders zou men bij het OLVG dergelijke instructies 'gemist' moeten hebben (en dan zou het niet adequaat handelen dus bij hun liggen, waar ik in eerste instantie ook op doelde want je mag daar redelijkerwijs ook eigen verantwoordelijkheid en vermogen tot adequate inzichten verwachten) of zou die medewerker informatie over zijn verblijfplaats achtergehouden moeten hebben. Van een medisch geschoold iemand zou ik een beter oordeel verwachten.
Dat was wat ik bedoelde ( janvanduschoten in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"),
Pas dus op met wat je post op basis van aannames, vermoeden, gevoel, etc. Het geeft dan het idee dat een ziekenhuis / medisch personeel niet juist heeft gehandeld, wat nu dus niet waar blijk te zijn.
Ik zeg niet dat je dat zo bedoeld, maar zo lees ik het wel
Bron: https://nos.nl/artikel/23...ziekenhuis-amsterdam.htmlDe medewerker was in de week van 17 tot 23 februari in Noord-Italië in een streek die toen nog niet tot hoogrisicogebied was bestempeld. Hij of zij is daarna vier dagen aan het werk geweest, op de afdelingen mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie (MKA) van de locaties Oost en West. Er was direct contact met patiënten.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
nou, nou, dat valt denk ik wel mee.Freee!! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:59:
[...]
En we hebben een gedocumenteerd geval van een nieuwe hot spot.
NB: Ik hoop vurig van niet, maar in dit soort gevallen neig ik naar pessimisme.
Heel eerlijk gezegd; als ik de assistente was geweest had ik gezegd; kijk het nog maar een paar dagen aan. Wellicht met het advies om thuis te werken als dat kan.
Daar zou haar werk niet moeilijk over doen overigens, aangezien die al redelijk "panisch" zijn en mijn vriendin als behoorlijk critisch voor de afdeling wordt beschouwd.
Eerlijk gezegd, ik vond het een lastige. Heb er inderdaad over gedacht om de GGD te bellen. Maar je wilt ook geen paniekzaaier zijn en tegelijk ook niet laks.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
En zeker op zondagmiddag 5 april (Marathon Rotterdam).MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Nee die gaan op zaterdagmiddag door Rotterdam centrum heen lopen banjeren.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Om het duidelijker te stellen dus:roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:44:
[...]
Nee, je vriendin heeft klachten die vrijwel zeker het gevolg zijn van Griep en de Huisarts controleerde hoe erg het met haar was (immers luchtwegklachten).
Er zijn momenteel 50 Griep gevallen op 100.000 mensen.
Ik snap je zorg vanwege de achtergrond, maar de Huisarts heeft heel rationeel gehandeld.
Er zijn momenteel 8500 Griep gevallen op 17.000.000 mensen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ehh... nou nee. Niets als "voorbarige conclusie".janvanduschoten schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:22:
[...]
Het was dus een voorbarige conclusie, zie hieronder.
Dat was wat ik bedoelde ( janvanduschoten in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"),
Pas dus op met wat je post op basis van aannames, vermoeden, gevoel, etc. Het geeft dan het idee dat een ziekenhuis / medisch personeel niet juist heeft gehandeld, wat nu dus niet waar blijk te zijn.
Ik zeg niet dat je dat zo bedoeld, maar zo lees ik het wel
[...]
Bron: https://nos.nl/artikel/23...ziekenhuis-amsterdam.html
Ik was in mijn eerst bericht benieuwd naar de tijdlijn om een VRAAG te kunnen beantwoorden.
CaptJackSparrow in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"
Maar ik ben zeker van mening dat het heel goed MOGELIJK is dat het RIVM niet tijdig genoeg de risico's van verblijf in noord Italië heeft onderkend voor werkers in de gezondheidszorg(!) i.t.t. de algemene populatie. Die dienen wat mij betreft wezenlijk verschillend beschouwd te worden, met verschillende aanbevelingen tot gevolg.
Dat ten tijde van het gebeuren het RIVM noord Italië eventueel nóg niet als risicogebied had bestempeld (voor gezondheidswerkers) doet wat mij betreft voornamelijk de vraag rijzen of het gebrek aan adequaat handelen nu bij het RIVM of bij het OLVG moet worden gezocht, want ik heb het sterke vermoeden dat dit indertijd allang een serieuze overweging had moeten zijn.
En iets anders...
https://www.nhnieuws.nl/n...lingen-om-vrij-te-krijgen
Ik word hier zó strontziek van.
Wanneer gaan we EINDELIJK het strafrechtelijke principe instellen om: "Het met malafide oogmerken trachten via gefingeerde online berichtgeving de publieke opinie te beïnvloeden" strafbaar te stellen met een mimimale gevangenisstraf van 10 jaar?
100% met je eens.. alleen heb je een politieapparaat nodig die dat vervolgens kan onderzoeken, waar geen bemensing voor is.CaptJackSparrow schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:52:
[...]
Ik wordt hier zó strontziek van.
Wanneer gaan we EINDELIJK het strafrechtelijke principe instellen om: "Het met malafide oogmerken trachten via gefingeerde online berichtgeving de publieke opinie te beïnvloeden" strafbaar te stellen met een mimimale gevangenisstraf van 10 jaar?
Waart dat fake NOS blog nog ergens rond?
en de zoveelste besmetting onder personeel in een Nederlands ziekenhuis :
De polikliniek Neurologie van het Amphia Ziekenhuis in Breda is met onmiddellijke ingang gesloten nu een medewerker met het coronavirus besmet blijkt.
Volgens een woordvoerster van het ziekenhuis is de medewerker - ze wil niet zeggen of het om een man of een vrouw gaat - na het ontstaan van griepachtige klachten direct naar huis gestuurd en getest. ,,De tests bleken helaas positief.” De medewerker is in thuisisolatie geplaatst.
https://www.bndestem.nl/b...delijk-gesloten~abd4ec94/
en:
The World Health Organization (WHO) says the novel coronavirus is deadlier than seasonal flu strains. No one has built up immunity to the new virus, said WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus.
He put the death rate for Covid-19 -- the disease caused by the coronavirus -- at around 3.4%, but experts urged caution around this figure.
bron: CNN live feed
De polikliniek Neurologie van het Amphia Ziekenhuis in Breda is met onmiddellijke ingang gesloten nu een medewerker met het coronavirus besmet blijkt.
Volgens een woordvoerster van het ziekenhuis is de medewerker - ze wil niet zeggen of het om een man of een vrouw gaat - na het ontstaan van griepachtige klachten direct naar huis gestuurd en getest. ,,De tests bleken helaas positief.” De medewerker is in thuisisolatie geplaatst.
en:
The World Health Organization (WHO) says the novel coronavirus is deadlier than seasonal flu strains. No one has built up immunity to the new virus, said WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus.
He put the death rate for Covid-19 -- the disease caused by the coronavirus -- at around 3.4%, but experts urged caution around this figure.
[ Voor 51% gewijzigd door _Bailey_ op 04-03-2020 17:18 ]
Ik was vandaag weer eens op het werk. Ik werk eigenlijk altijd thuis behalve als ik les geef (werk op een hbo) ivm onze beroerde werkplekken. Was ik toch getuige van een ruzie omdat een sniffige collega afgelopen week terug kwam uit noord Italië uit het besmette gebied. Volgens de collega was er niets aan de hand omdat ze al terug was voor het negatieve reis advies (1 dag) en niet aan het hoesten was. Andere collega was not amused dat ze zat te weken aan de gedeelde werkplek met een loopneus.
Ik ben maar naar huis gegaan. Hele gedoe leidt wel tot spanningen en stress zo.
Dit is speculatie en de mogelijke conclusie is alleen te trekken uit het kijken van een video, wat niet iedereen wil/kan doen.Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:14:
en:
[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 20:10 ]
Volg twee side's die een duidelijk overzicht geven.
aantallen per land
Nederland noteert een 15+ t.o.v. gisteren. Komen de nieuwe besmettingen door mensen die niet in de elleboog hebben geniest of handjes niet goed wassen?
deze geeft geografisch aan waar besmettingen zijn gemeld.
Als je zoomt op bv Nederland dan zie je dat besmettingen in Limburg, Brabant en Randstad heersen.
Het maakt ook overzichtelijk op wat voor klein oppervlak 17.000.000 mensen wonen. Dus wandel gerust, maak je niet druk, bezoek gewoon massa evenementen en vooral geen paniek zaaien.
Volg de raad op van verstandige mensen het RIVM en laat het maar komen dan kan in ieder geval de minder risicovolle bevolking weer normaal aan de slag en hij/zij hun beroep uitoefenen.
aantallen per land
Nederland noteert een 15+ t.o.v. gisteren. Komen de nieuwe besmettingen door mensen die niet in de elleboog hebben geniest of handjes niet goed wassen?
deze geeft geografisch aan waar besmettingen zijn gemeld.
Als je zoomt op bv Nederland dan zie je dat besmettingen in Limburg, Brabant en Randstad heersen.
Het maakt ook overzichtelijk op wat voor klein oppervlak 17.000.000 mensen wonen. Dus wandel gerust, maak je niet druk, bezoek gewoon massa evenementen en vooral geen paniek zaaien.
Volg de raad op van verstandige mensen het RIVM en laat het maar komen dan kan in ieder geval de minder risicovolle bevolking weer normaal aan de slag en hij/zij hun beroep uitoefenen.
Wat missen we hier eigenlijk?
Het is wel het zoveelste ziekenhuis!
Misschien moeten deze medewerkers dagelijks/wekelijks getest of gescreend worden of ze dit virus bij zich dragen.
Dit kan toch niet?!
Misschien moeten deze medewerkers dagelijks/wekelijks getest of gescreend worden of ze dit virus bij zich dragen.
Dit kan toch niet?!
Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:14:
en:
Verwijderd
Klopt, we kunnen niet elke zorgmedewerker dagelijks of wekelijks testen.westlym schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:49:
Dit kan toch niet?!
[...]
Ik zat even te zoeken naar richtlijnen van het RIVM en kwam daardoor dit tegen:
bron: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
Verder kan je aan het versiebeheer onderaan zien dat er continu overleg is met ECDC, de europese tegenhanger van het amerikaanse CDC, en dat de casusdefinities aangepast worden na internationaal overleg.
EDIT (gedrukt op post in plaats van preview): Op de site van het ECDC is een risk assesment te vinden van 2 maart: https://www.ecdc.europa.e...ion-globally-COVID-19.pdf
bron: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
Dus in principe konden ziekenhuizen sinds 24-2 testen op Covid-19 als er geen andere bron te vinden was.Aanvullende indicaties voor diagnostiek intramuraal (=ziekenhuis)
Overweeg ook diagnostiek naar SARS-CoV-2 bij patiënten met een pneumonie zonder duidelijke verwekker en/of die niet reageren op de empirische therapie. Zie voor aanvullende informatie (Lab)inf@ct 24-02-2020.
Naast de aangewezen diagnostiek op SARS-CoV-2 bij patiënten die aan de casusdefinitie voldoen, wordt geadviseerd om ook voor de volgende personen diagnostiek in te zetten:
- Patiënten die (nog) geen koorts hebben, maar verder wel aan de LCI casusdefinitie voldoen.
- Patiënten met een luchtweginfectie en een opname-indicatie, maar zonder epidemiologische link met een SARS-CoV-2-gebied, waarbij geen andere verwekker is aangetoond.
- Patiënten met een luchtweginfectie en een opname-indicatie die niet reageren op de empirische therapie.
Zie voor aanvullende informatie het (Lab)Inf@ctbericht d.d. 28-02-2020.
Verder kan je aan het versiebeheer onderaan zien dat er continu overleg is met ECDC, de europese tegenhanger van het amerikaanse CDC, en dat de casusdefinities aangepast worden na internationaal overleg.
EDIT (gedrukt op post in plaats van preview): Op de site van het ECDC is een risk assesment te vinden van 2 maart: https://www.ecdc.europa.e...ion-globally-COVID-19.pdf
Interessant om een keer door te lezen.Robust estimates for final case fatality risk for COVID-19 are still lacking and biased due to incomplete outcomes and initial detections of mostly severe cases in most settings. The proportion of asymptomatic cases and milder cases who do not seek care is also not yet available. Very little evidence of milder, undetected cases was seen by the joint WHO mission in China, however in a very specific setting, on a rapidly evolving cruise ship outbreak, 51% of the laboratory confirmed cases were asymptomatic at time of confirmation [24]. Based on a large dataset from cases in China, the overall case fatality risk (CFR) among laboratory-confirmed cases was higher in the early stages of the outbreak (17.3% for cases with symptom onset from 1-10 January) and has reduced over time to 0.7% for patients with symptom onset after 1 February [25]. Mortality increased with age, with the highest mortality among people over 80 years of age (CFR 21.9%).
Although there remain important uncertainties, the evidence to date indicates that compared to SARS and MERS, the fatality rate for hospitalised cases is substantially lower for COVID-19 (4% compared to estimates of up to 28% for SARS and 65% for MERS), and that it is also lower than was seen during the 2009 H1N1 pandemic (hospitalised CFR of 9%). However, comparison with CFR for SARS and MERS should take into account that during SARS, PCR-testing was not available as widely as today and a large portion of the MERS-cases have occurred in nosocomial settings, among patients with significant pre-existing comorbidities. Comparison with pandemic or seasonal influenza should consider the difference in the definition of cases, out of which the fatalities are calculated.
Current estimates suggest a median incubation period from five to six days for COVID-19, with a range of up to 14 days. A recent modelling study confirmed that it remains prudent to consider the incubation period of at least 14 days [26,27]. The current estimates of R0 are between two and three [6,26,28]. Estimates of these parameters are likely to be revised as more information becomes available. There remains no strong evidence of transmission preceding symptom onset
[ Voor 47% gewijzigd door gws24 op 04-03-2020 17:59 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Misschien wordt dit betiteld als slowchat, maar als de nodige zorgmedewerkers uitvallen, dan heb je te maken met een andere situatie.
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:50:
[...]
Klopt, we kunnen niet elke zorgmedewerker dagelijks of wekelijks testen.
Tja, we weten niet waar die medewerker het heeft opgelopen.westlym schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:49:
Dit kan toch niet?
[...]
Als je vorige week gewoon een aantal sociale contacten hebt gehad die al rondliepen met het virus, dan kun je daar heel weinig aan doen natuurlijk.
Wat mijn haren overeind doet staan is dat sommige nederlanders keihard vertrouwen op de kaartjes van noord-italie. Je zal maar iemand treffen die daar net vandaan komt, jij zit in een veilige regio en je raakt door die persoon besmet. Ik begrijp de logica van die personen wel, maar sommigen mogen wel iets minder zwart/wit gaan redeneren.
Misschien een handige site met meer info over de virus: https://nextstrain.org/ncov (Genomic epidemiology of novel coronavirus (HCoV-19))
Ik zag het ergens op reddit en daarna op twitter.
Nogmaals, misschien handige site....ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Wat is je alternatief? De noodtoestand uitroepen?TecTo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:42:
*Geheimpje* in het OV zit elke dag een paar 100.000 man dicht bij elkaar te niezen en te hoesten, de ochtendspits is een dagelijks terugkerend massa evenement. Ook maar de NS op non-actief zetten? Schiphol sluiten? Universiteiten en scholen alvast dicht gooien vanwege die 38 gevallen?
Ik vind COVID ook best wel eng, maar ik heb nou niet het idee dat complete lockdown realistisch of nuttig is. Dan jaag je allerlei bedrijven over de kop, mensen op straat, allemaal dingen die ook gezondheidsaspecten hebben van heb ik jou daar.
Iets meer: "Gemiddeld vervoert NS zo'n 1,1 miljoen reizigers per dag verdeeld over 4.500 treinritten."roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:03:
[...]
Wat is je alternatief? De noodtoestand uitroepen?![]()
*Geheimpje* in het OV zit elke dag een paar 100.000 man dicht bij elkaar te niezen en te hoesten, de ochtendspits is een dagelijks terugkerend massa evenement. Ook maar de NS op non-actief zetten? Schiphol sluiten? Universiteiten en scholen alvast dicht gooien vanwege die 38 gevallen?
Bussen/Trams/Metro excluded. Dus het is nog veel meer. Zonder spoor hebben we wel een probleem in dit land.
[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 04-03-2020 18:07 ]
Zit er héél misschien ook nog ruimte in maatregelen vòòr "noodtoestand uitroepen"?roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:03:
[...]
Wat is je alternatief? De noodtoestand uitroepen?
Precies, dus al die paniek over een songfestival is redelijk bizar. Als je dat al dramatisch vind dan kan je beter nu alvast maar de deur op slot gooien en er weer uitkomen als het Juni is.ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:05:
[...]
Iets meer: "Gemiddeld vervoert NS zo'n 1,1 miljoen reizigers per dag verdeeld over 4.500 treinritten."![]()
Bussen/Trams/Metro excluded. Dus het is nog veel meer.
Wat er hier door bepaalde mensen wordt voorgesteld komt daar wel mee over eens. Jij wil heel graag meer actie, maar wat dat is is mij niet duidelijk.Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:07:
[...]
Zit er héél misschien ook nog ruimte in maatregelen vòòr "noodtoestand uitroepen"?
Jij wil blijkbaar ook grote evenementen verbieden en vergeet blijkbaar het dagelijkse OV evenement. Hoeveel zin heeft het om je druk te maken over een Eurosongfestival?
.
[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 18:14 ]
Klopt, het OV was ook een discussie tijdens de mexicaanse griep. Sportscholen overigens ook, als we het hebben over hele mooie mogelijkheden voor een virus om zich te verspreiden. Ik maak mij ook niet zo'n zorgen over gezonde personen, eerder over een grote groep nederlanders die een probleem hebben als dit echt een issue gaat worden. En dat men dit soms probeert af te doen met dat dit alleen ouderen zou treffen, blijkt alweer dat een grote groep niet in beeld is bij sommigen, die nog veel kwetsbaarder zijn. Diabetes, algemene zwakke gezondheid, mensen met astma (ben ik er ook 1 van, ben ook meer dan 3x per jaar ziek, omdat een verkoudheid al een zware belasting voor mij is) En ja, door evenementen als zoiets en ook het OV maak ik mij soms wel zorgen. Volgens mij mag dat ook wel in een situatie als deze, of je nu gezond bent of niet.roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:07:
[...]
Precies, dus al die paniek over een songfestival is redelijk bizar. Als je dat al dramatisch vind dan kan je beter nu alvast maar de deur op slot gooien en er weer uitkomen als het Juni is.
[ Voor 40% gewijzigd door ed1703 op 04-03-2020 18:19 ]
https://www.facebook.com/...ermalink/506577723567895/
Iemand die dit snapt? 2 van 3 stages dicht en dus nog meer mensen dicht op elkaar zetten?
Iemand die dit snapt? 2 van 3 stages dicht en dus nog meer mensen dicht op elkaar zetten?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik werk op een school met 45.000 ongewassen studenten uit het hele landed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:09:
[...]
Klopt, het OV was ook een discussie tijdens de mexicaanse griep. Sportscholen overigens ook, als we het hebben over hele mooie mogelijkheden voor een virus om zich te verspreiden.
Zo'n eurosongfestival? Ik ben er echt niet bang voor. Als de dam breekt, dan breekt hij, vermoedelijk op een HBO, Ziekenhuis of OV. Iets waar mensen ELKE dag langskomen.
Op een eurovisie songfestival komen personen uit 41 landen.. Daar zit de zorg meer in.roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:17:
[...]
Ik werk op een school met 45.000 ongewassen studenten uit het hele land![]()
Zo'n eurosongfestival? Ik ben er echt niet bang voor. Als de dam breekt, dan breekt hij, vermoedelijk op een HBO, Ziekenhuis of OV. Iets waar mensen ELKE dag langskomen.
Phylogeny is niet echt mijn vakgebied, maar zeker interessant inderdaad.westlym schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:58:
Misschien een handige site met meer info over de virus: https://nextstrain.org/ncov (Genomic epidemiology of novel coronavirus (HCoV-19))
Het virus is in bijna heel europa al opgedoken dus of iemand nou uit Madrid of Amsterdam komt maakt dan ook niet uit. Ga ik er wel vanuit dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en niet met klachten naar zo'n festival toe gaat.ed1703 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:21:
[...]
Op een eurovisie songfestival komen personen uit 41 landen.. Daar zit de zorg meer in.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dit is precies wat ik gisteren bedoelde met met de lakse houding van het RIVM. Ziekenhuisen en mensen moeten zelf gezond verstand gebruiken maar niet iedereen kan dat.Mfpower schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:27:
Ik was vandaag weer eens op het werk. Ik werk eigenlijk altijd thuis behalve als ik les geef (werk op een hbo) ivm onze beroerde werkplekken. Was ik toch getuige van een ruzie omdat een sniffige collega afgelopen week terug kwam uit noord Italië uit het besmette gebied. Volgens de collega was er niets aan de hand omdat ze al terug was voor het negatieve reis advies (1 dag) en niet aan het hoesten was. Andere collega was not amused dat ze zat te weken aan de gedeelde werkplek met een loopneus.
Als je in noord italie bent geweest, werk indien mogelijk 2 weken thuis. Heb je ook nog ziekte verschijnselen dan helemaal
Dat hebben we hier nu in Duitsland. Meerdere huisartsenpraktijken gesloten, wat nu al problemen oplevert. De lokale overheid heeft nu een mobiele huisartsenpost gekregen en vraagt mensen die opgeleid arts zijn en even niets te doen hebben, zich te melden.westlym schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:53:
Misschien wordt dit betiteld als slowchat, maar als de nodige zorgmedewerkers uitvallen, dan heb je te maken met een andere situatie.
[...]
Met een ziekenhuis is dat nog eens erger, ook voor de zorg voor niet-corona patiënten.
Overigens, 107 doden al in Italië. Gaat rap zeg! Allemaal ouderen? En welke variant is dat? Die L of S?
Ja het is een qPCR. Heb een artikel gevonden op scholar met primer sequences etc. Collegas herkende ook de machines bij het NOS journaal die gebruikt werden bij dat lab uit Roosendaal. Blijkbaar hebben we zo'n ding in het magazijn liggen die niet gebruikt wordt. Dus mochten ze nog capaciteit nodig hebben 😉 ik stelde voor om hele kantoor maar preventief te testen, maar blijkbaar voldoet het lab niet aan de eisen voor sample preparation.Henkie_NtA schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:29:
[...]
Lijkt er op alsof het QPCR is.
Even heel kort door de bocht. Wat ze denk ik doen is voor het virus unieke stukken in het genoom zoeken en op basis daarvan primers maken die in de QPCR reactie gebruikt worden. Komt er dan op neer dat als er virus aanwezig is in het monster je amplificatie krijgt en dus signaal en als er geen virus aanwezig is krijg je geen amplificatie en dus geen signaal.
Nou dag he
Het is een RNA virus he, dus je moet het eerst omzetten in cDNA voordat het op de QPCR kan. Daar heb je wel een specifiek lab voor nodig, zeker in deze context.Anatidae schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:39:
[...]
Ja het is een qPCR. Heb een artikel gevonden op scholar met primer sequences etc. Collegas herkende ook de machines bij het NOS journaal die gebruikt werden bij dat lab uit Roosendaal. Blijkbaar hebben we zo'n ding in het magazijn liggen die niet gebruikt wordt. Dus mochten ze nog capaciteit nodig hebben 😉 ik stelde voor om hele kantoor maar preventief te testen, maar blijkbaar voldoet het lab niet aan de eisen voor sample preparation.
Denk niet dat machines beperkend zijn in de capaciteit (die staan echt overal), maar beschikbaarheid van de kits. Ik ga er niet vanuit dat elk lab zn eigen primers besteld bij een primerboer, maar dat er een specifieke kit voor is.
Test van m'n schoonmoeder na een kleine 50 uur negatief.
Er komen dus ook nog mensen terug uit Noord Italië zonder corona
Fijn voor je!MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:52:
Test van m'n schoonmoeder na een kleine 50 uur negatief.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik ben het helemaal met je eens maar nu hebben alleen sommige bedrijven dit als beleid. Het moet niet van de overheid dus maken mensen zelf keuzes en dat geeft spanningen. Ik snap het wel, zeker als je zelf minder fit bent en meer kans hebt om in die 5 procent kritieke patiënten te komen dat je dan niet zo blij bent naast een collega uit besmet gebied te moeten zitten. Ik heb dat nog wel even gezegd tegen die collega voor ik zelf weg ging.R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:34:
[...]
Dit is precies wat ik gisteren bedoelde met met de lakse houding van het RIVM. Ziekenhuisen en mensen moeten zelf gezond verstand gebruiken maar niet iedereen kan dat.
Als je in noord italie bent geweest, werk indien mogelijk 2 weken thuis. Heb je ook nog ziekte verschijnselen dan helemaal
Alternatief heb ik niet. De opmerking 'de noodtoestand uitroepen' spreekt voor zich.roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:03:
[...]
Wat is je alternatief? De noodtoestand uitroepen?
In ieder geval de 45.000 ongewassen studenten op jouw school mijden waar je in dit topic over schrijft.
Zo hoppa alle scholen en universiteiten dicht voor 2weken in Italië. Is officieel nu.
Ja, dat zal een flinke knauw geven aan de economie. Talloze ouders die niet kunnen werken (ga er even vanuit dat BSO's ook dichtmoeten)Basekid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:08:
Zo hoppa alle scholen en universiteiten dicht voor 2weken in Italië. Is officieel nu.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
@anandus daar heeft de EU straks vast wel een potje voor. *knip*
Maar ik denk dat daar een stuk meer een verdieners zijn dan in Nederland .
Dit is niet de plek voor het starten van zo'n politieke discussie, dat gaat alleen maar offtopic.
Maar ik denk dat daar een stuk meer een verdieners zijn dan in Nederland .
Dit is niet de plek voor het starten van zo'n politieke discussie, dat gaat alleen maar offtopic.
[ Voor 63% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 20:04 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Nederland heeft zelf nog genoeg overschot om de economie op gang te houden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Op FB gaat ook al fake/troll nieuws langs die naar een plaatje op reddit verwijst met een aap die een middelvinger opsteekt....anandus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:12:
[...]
Ja, dat zal een flinke knauw geven aan de economie. Talloze ouders die niet kunnen werken (ga er even vanuit dat BSO's ook dichtmoeten)
Anyway.. Ik las net dit:
https://nos.nl/artikel/23...-naar-andere-locatie.html
Bij Hoofddorp hebben ze dus nu kleine containers staan voor Corona-patiënten.
Het ziet er klein uit, maar moet die patiënt in dat kleine hok dus verblijven totdat er een goede oplossing is?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Patient in Udens ziekenhuis met corona:
https://www.bd.nl/dossier...huis-bernhoven~a56d79d03/
Klinkt alsof ie het in het ziekenhuis opliep na opname...
https://www.bd.nl/dossier...huis-bernhoven~a56d79d03/
Klinkt alsof ie het in het ziekenhuis opliep na opname...
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Maar hoeveel beroepsgroepen kunnen 2 weken thuis werken?R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:34:
[...]
Het is in het klimaatdraadje ook een terugkerend thema. Van de bezoekers op dit forum kan waarschijnlijk een bovengemiddeld aantal personen thuis werken, maar voor (ik schat) 80 tot 90% van de beroepsbevolking is het geen optie.
De meeste werkgevers hebben ook geen geldboom staan, dus velen zullen zich (wellicht onverstandig) op het standpunt stellen dat je hetzij maar op komt dagen hetzij je dagen in kunt leveren.
Als het de overheid ernst is met haar waarschuwingen geeft ze een rood reisadvies af voor Italië (= kosteloos annuleren) én richt ze een noodfonds op voor werknemers die in de door haarzelf benoemde risico-categorie vallen. Anders zal er altijd een bepaalde hoeveelheid personen toch naar Italië en het gros van de werknemers gewoon naar het werk gaan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Tsja, zal niet gaan, helaas even iets teveel te doen, zolang k niet ziek ben gaan we gewoon door.TecTo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:06:
[...]
Alternatief heb ik niet. De opmerking 'de noodtoestand uitroepen' spreekt voor zich.
In ieder geval de 45.000 ongewassen studenten op jouw school mijden waar je in dit topic over schrijft.
Maar dan heb je ook nog de supermarkt waar ik ook een mandje pak, product terugzet, de vriezer deur opent, etc.
Handen wassen, en vooral kalm blijven. Oma maar even in de provincie laten tot we meer weten hoe het zich ontwikkelt.
Lijkt me zinloos, maar ja, overheid moet daar wel IETS doen, dan maar symbool politiek met twijfelachtige waarde.Basekid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:08:
[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 19:30 ]
Iemand uit Geleen (Limburg) heeft corona.
https://www.1limburg.nl/c...p-limburg?context=default
https://www.1limburg.nl/c...p-limburg?context=default
Klachten
Woensdagmiddag maakte het RIVM nog bekend dat de teller van het aantal besmettingen in Nederland op 38 besmettingen stond. Nu is dat dus opgelopen naar 39. De partner van de 55-jarige man heeft ook klachten en zij wordt getest. De twee volwassen kinderen hebben vooralsnog geen klachten.
Geen contact
Nadat de familie op 1 maart terugkwam van vakantie, is de man thuis gebleven omdat hij klachten had. Hij heeft geen contact gehad met andere mensen. Daarom verandert er voor Limburg niets, meldt de GGD. "De man heeft meteen gehandeld toen hij klachten en is thuis gebleven."
[ Voor 74% gewijzigd door GAIAjohan op 04-03-2020 19:36 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik denk toch best wel veel, indien dit nog niet zo is moeten bedrijven i.i.g. goed voorbereid zijn voor de toekomst (laat dit een les zijn)
Ik weet dat bij ABN Amro een mailing is uitgegaan waar mensen verplicht zijn om hun laptop (en docking) mee te nemen zodat ze in geval van... "gewoon" thuis kunnen werken.
Weet niet hoe dit bij andere banken en instanties gaat maar ik neem wel aan dat deze ook nog enig zins continuïteit willen garanderen.
Ik weet dat bij ABN Amro een mailing is uitgegaan waar mensen verplicht zijn om hun laptop (en docking) mee te nemen zodat ze in geval van... "gewoon" thuis kunnen werken.
Weet niet hoe dit bij andere banken en instanties gaat maar ik neem wel aan dat deze ook nog enig zins continuïteit willen garanderen.
alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:28:
[...]
Maar hoeveel beroepsgroepen kunnen 2 weken thuis werken?
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ik vind de video van vandaag dan toch wat vernieuwender. Vooral dat mitigation juist wel geassocieerd wordt met testen om zo gericht te isoleren.Sando schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:24:
Deze overwerkte E.R. arts denkt er bijvoorbeeld iets anders over. Note: Alleen voor volwassen mensen die kunnen relativeren.
[YouTube: NYC ER doctor: I have to 'plead to test people' for coronavirus]
Tja, het zal goed gaan zo lang het goed gaat. Een beetje een rare zin, maar het is natuurlijk niet alleen aan Nederland. Reizen gaan twee kanten op en op een gegeven moment kan het buitenland natuurlijk ook genoeg van ons hebben. Dat zie je nu al met sommige reizigers uit Italië (verplichte quarantaine). Het verspreid nu al goed over de EU en als dat voor andere landen een bron wordt zoals Italië nu voor ons is dan behoren reisrestricties er op termijn denk ik wel tot de mogelijkheden.alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:28:
Als het de overheid ernst is met haar waarschuwingen geeft ze een rood reisadvies af voor Italië (= kosteloos annuleren) [...]. Anders zal er altijd een bepaalde hoeveelheid personen toch naar Italië [...]
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-03-2020 20:08 ]
Weer eens een update:

Percentage doden o.b.v. doden/(doden+herstelden) zit nog maar weinig trend in. Er herstellen te weinig mensen..

Verder gekeken naar de trend vanaf moment dat er in een land minimaal 150 besmettingen bekend zijn. Van de grote besmettingshaarden lijkt het Italië dan nog relatief mee te vallen:

Percentage doden o.b.v. doden/(doden+herstelden) zit nog maar weinig trend in. Er herstellen te weinig mensen..

Verder gekeken naar de trend vanaf moment dat er in een land minimaal 150 besmettingen bekend zijn. Van de grote besmettingshaarden lijkt het Italië dan nog relatief mee te vallen:
Zal trouwens wel helemaal een humanitaire ramp zijn/worden in Noord-Korea
Jaren 50 technologie, geen geld, geen medicijnen, geen vrienden, overheid die totaal niet geeft om bevolking. Kan je nog beter in Iran zitten.
Jaren 50 technologie, geen geld, geen medicijnen, geen vrienden, overheid die totaal niet geeft om bevolking. Kan je nog beter in Iran zitten.
Nee, zeer zeker niet "in tegendeel". Daarmee leg je de link evengoed zelf ook.anandus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:05:
[...]
Dat ze de grootste zijn zegt echt niets over de journalistieke kwaliteit. Integendeel.
Dat beweer ik ook niet, dat grootte recht evenredig aan kwaliteit is, maar het zegt wel degelijk iets. Mensen kunnen zich storen aan de stijl (zo vind ik die van sommige andere dagbladen bijv te elitair en pedant) Ik zeg dat ze niet voor niets de grootste zijn geworden. Net als dat mensen liever geen RTL nieuws kijken, maar alleen van de NOS. Met RTL nieuws is ook niks mis. Boulevardkranten (wat de Telegraaf overigens niet per definitie is) staan vaak in een slecht(er) daglicht, maar brengen wel degelijk journalistiek nieuws, onder een populaire toon. "Kwaliteitskranten" zijn vaak ook verre van neutraal, enkel de toon is anders.
Your Friendly Neighborhood Moderator
In Italië is er al toegegeven dat er in het begin van de uitbraak fouten zijn gemaakt in een ziekenhuis.Geert1976 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:10:
Italië nu in 24 uur tijd van 2500 naar ruim 3000 besmettingen.
Dodental in 24 uur van 75 naar 109.
bron : CNN
Juist wanneer mensen met een zwakkere gezondheid besmet worden gaat het hard met het aantal dodelijke slachtoffers.
Zuid Korea heeft veel minder doden dan Italië, m.i. omdat leden van zo'n sekte/genootschap over het algemeen minder kwetsbaar zijn dan patiënten in een ziekenhuis.
Voordeel is dat het hele land al zo'n beetje in quarantaine zit...roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:33:
Zal trouwens wel helemaal een humanitaire ramp zijn/worden in Noord-Korea![]()
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
@Flow herstellen er te weinig? Of zijn mensen minder ziek? Weet niet wat voor de Nederlandse gevallen in (relatief) goede gezondheid de definitie van hersteld is 
Zit daar nog onderscheid in tussen 'ziek' en 'besmet'?
fast-server schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:48:
Ik denk toch best wel veel, indien dit nog niet zo is moeten bedrijven i.i.g. goed voorbereid zijn voor de toekomst (laat dit een les zijn)
[...]
Bij 20-25% houdt het wel op. Zie:alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:28:
[...]
Maar hoeveel beroepsgroepen kunnen 2 weken thuis werken?
Het is in het klimaatdraadje ook een terugkerend thema. Van de bezoekers op dit forum kan waarschijnlijk een bovengemiddeld aantal personen thuis werken, maar voor (ik schat) 80 tot 90% van de beroepsbevolking is het geen optie.
De meeste werkgevers hebben ook geen geldboom staan, dus velen zullen zich (wellicht onverstandig) op het standpunt stellen dat je hetzij maar op komt dagen hetzij je dagen in kunt leveren.
Als het de overheid ernst is met haar waarschuwingen geeft ze een rood reisadvies af voor Italië (= kosteloos annuleren) én richt ze een noodfonds op voor werknemers die in de door haarzelf benoemde risico-categorie vallen. Anders zal er altijd een bepaalde hoeveelheid personen toch naar Italië en het gros van de werknemers gewoon naar het werk gaan.
FireFoz in "Het voorbereiden op het coronavirus topic"
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Gisteren nog een cbs rapport over de banenmarkt gelezen en daar stond in dat ongeveer 1/3 regelmatig eens thuis werken maar dat betekent natuurlijk niet dat dat ook full time kan.FireFoz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:46:
[...]
Bij 20-25% houdt het wel op. Zie:
FireFoz in "Het voorbereiden op het coronavirus topic"
Als ik thuis moet werken, moet ik weer m'n eigen badkamer vervangen..gws24 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:56:
[...]
Gisteren nog een cbs rapport over de banenmarkt gelezen en daar stond in dat ongeveer 1/3 regelmatig eens thuis werken maar dat betekent natuurlijk niet dat dat ook full time kan.
Verwijderd
Zie topic warning, onderbouw beweringen altijd met bronnen.
[ Voor 74% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 21:05 ]
En mensen die niet luisteren en hun eigen gang gaan, worden geëxecuteerd.Phusebox schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:40:
[...]
Voordeel is dat het hele land al zo'n beetje in quarantaine zit...
Your Friendly Neighborhood Moderator
Is mogelijk, het is ook via een ander zoogdier vanuit vleermuizen tot ons gekomen. Het zou de hele zaak wel weer een stuk gecompliceerder maken.
NB: Ik geloof het pas, als ik het uit meerdere, onafhankelijke en betrouwbare bronnen heb vernomen.
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 21:17 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Reactie op gemodereerde post.
De komende 30 dagen alle sportactiviteiten in Italië achter gesloten deuren, d.w.z. zonder publiek en in de besmette gebieden (rode zones) worden ze compleet afgelast.
https://www.theguardian.c...-5e6002228f085f0b8d9422d4
De komende 30 dagen alle sportactiviteiten in Italië achter gesloten deuren, d.w.z. zonder publiek en in de besmette gebieden (rode zones) worden ze compleet afgelast.
https://www.theguardian.c...-5e6002228f085f0b8d9422d4
[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 04-03-2020 21:09 ]
Dat van die hond klopt, hier onder meer informatie er over.
https://www.news.gov.hk/e.../20200304_212513_790.html
Verwijderd
Mijn bericht daarover voldeed blijkbaar niet aan de bronvermelding. "Ik lees net in <naam van krant>" is blijkbaar geen bron.Ernemmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:09:
Dat van die hond klopt, hier onder meer informatie er over.
Nou is Quarantaine altijd relatief, maar met Noord-Korea klopt dat "gelukkig"wel. Wat dat betreft heeft Iran flink wat contacten met andere landen.Phusebox schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:40:
[...]
Voordeel is dat het hele land al zo'n beetje in quarantaine zit...
Wat mij betreft het grootste gevaar van dit virus. In het begin gaat alles goed en het sterftecijfer is laag maar inmiddels wachten er in Daegu, Zuid Korea 2300 mensen op een bedje in een ziekenhuis.
Thousands wait for hospital beds in South Korea as coronavirus cases surge
Wat hier wel gevaarlijk van is, is dat die mensen waarschijnlijk thuis verzorgd gaan worden door familie zonder goede bescherming. Deze worden dan ook besmet, gaan boodschappen doen etc en zo wordt het steeds erger.TheBorg schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:31:
Wat mij betreft het grootste gevaar van dit virus. In het begin gaat alles goed en het sterftecijfer is laag maar inmiddels wachten er in Daegu, Zuid Korea 2300 mensen op een bedje in een ziekenhuis.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Als het endemisch is, dan is het percentage opnames wel weer lager. Net als griep, laat je je normaal gesproken ook niet voor testen/bel je de dokter niet.TheBorg schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:31:
Ik weet het, het is een hele schrale troost
Hersteld (Recovered) zal zijn dat iemand het virus niet meer onder de leden heeft (negatief test). De overlijdensperentages o.b.v. herstelden zijn momenteel nog heel hoog omdat het een paar weken kan duren om virusvrij te zijn, maar zullen waarschijnlijk dalen wanneer meer mensen herstellen (en er in verhouding minder sterven). Besmet en ziek zijn in de data aan elkaar gelijk, al hangt er per land af hoe er geteld wordt. Volgens mij (in dit topic gelezen) ging Italië alleen de ernstige gevallen nog tellen, maar kan dat even niet meer vinden.MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:45:
@Flow herstellen er te weinig? Of zijn mensen minder ziek? Weet niet wat voor de Nederlandse gevallen in (relatief) goede gezondheid de definitie van hersteld is
Zuid-Korea heeft net over de 5000 besmettingen, nemen ze daar iedereen op in het ziekenhuis? Ook als je maar lichte klachten hebt dus?TheBorg schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:31:
Is dit niet het moment dat wij als Nederland zorg personeel uit het buitenland moeten halen? Turkije, Polen, Litouwen etc
@gws24 als je ziet dat ze patiënt 31 daar een beetje een hotel ervaring gaven lijkt het er wel op dat ze er een ander ziekenhuis regime op na houden. Beetje in en uit lopen gedurende twee weken 'opname'.
@groggy ja want er is reden om aan te nemen dat ze daar medisch personeel over hebben of zelf niet binnenkort geconfronteerd gaan worden met een oplopend aantal gevallen.
@groggy ja want er is reden om aan te nemen dat ze daar medisch personeel over hebben of zelf niet binnenkort geconfronteerd gaan worden met een oplopend aantal gevallen.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2020 22:00 ]
It's all 'bout the moneyMikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:59:
Ik vermoed dat je nooit met zorgpersoneel te maken hebt gehad.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Je weet dat wij al heel veel buitenlandse tandartsen hebben, die komen voor het geld.Standeman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:28:
[...]
Ik vermoed dat je nooit met zorgpersoneel te maken hebt gehad.
Geld opent deuren.
En je vermoeden is onjuist.
[ Voor 5% gewijzigd door groggy op 04-03-2020 22:31 ]
Binnenkort komen die allemaal ui de UK teruggroggy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:51:
Is dit niet het moment dat wij als Nederland zorg personeel uit het buitenland moeten halen? Turkije, Polen, Litouwen etc
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ben benieuwd hoe de GGD de 900 groningse studenten gaat aanpakken die alsnog naar italie zijn gegaan om te skien....het is toch vragen om problemen.
https://www.nu.nl/coronav...iende-vindicat-leden.html
https://www.nu.nl/coronav...iende-vindicat-leden.html
[ Voor 28% gewijzigd door Amaze86 op 04-03-2020 22:41 ]
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Lijkt mij niet, die mensen hebben in eigen land straks genoeg te doen. Misschien is het wel een mooi moment om effectiever te gaan werken in de zorg.groggy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:51:
Yup, overbodige bureaucratie en managers eruit, levert meteen een stevige besparing op.Ernemmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:39:
[...]
Lijkt mij niet, die mensen hebben in eigen land straks genoeg te doen. Misschien is het wel een mooi moment om effectiever te gaan werken in de zorg.
Geen risicogebied dus het zal wel meevallen wat de GGD gaat doen.Amaze86 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:39:
Ben benieuwd hoe de GGD de 900 groningse studenten gaat aanpakken die alsnog naar italie zijn gegaan om te skien....het is toch vragen om problemen.
Nou dat lijk me wel erg apart,het werd zelfs afgeraden om naar dat gebied te gaan. En toch zijn ze gegaan om valantie te vieren.Ernemmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:41:
[...]
Geen risicogebied dus het zal wel meevallen wat de GGD gaat doen.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Het is geen scouting clubje hè. Dus ik sta er niet van te kijken.Amaze86 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:43:
[...]
Nou dat lijk me wel erg apart,het werd zelfs afgeraden om naar dat gebied te gaan. En toch zijn ze gegaan om valantie te vieren.
Maar ik denk dat er wel iets te krampachtig mee wordt omgegaan. Het is ook weer niet zo dat de hellingen daar ontruimd worden door de Italiaanse overheid.
Hier in Nederland kan je het "gewoon" oplopen in het ziekenhuis notabene.
Ze hebben elke dag contact met de GGD en het RIVM dus het zal wel meevallen op de plek waar ze zitten.Amaze86 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:43:
[...]
Nou dat lijk me wel erg apart,het werd zelfs afgeraden om naar dat gebied te gaan. En toch zijn ze gegaan om valantie te vieren.
Tja, als er van alle kanten duidelijk wordt gemaakt dat reizen annuleren op eigen kosten is, zullen veel mensen gewoon hun reisje doen hoor. "ik ben gezond. Mij overkomt niets" zal dan snel overheersen. Wat ook logisch is.Amaze86 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:43:
[...]
Net zoals dat werkgevers echt geen moeite doen om alsnog thuiswerken mogelijk te maken. En werknemers hebben ook geen keuze daarin.
Als de overheid wilt dat de verspreiding in ieder geval minder snel gaat verlopen, had dan voor concrete regelgeving gezorgd. Werknemers het recht geven om thuis te werken, mits het werk dat toelaat. Negatieve reisadviezen eerder uitbrengen EN geboekte reizen verplicht kosteloos laten omboeken/annuleren.
Anders is het maar een gok of alles overwaait, of zoals nu de besmettingen exponentieel gaat toenemen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij AH Online hebben we nu instructies gekregen om bij klanten die aangeven ziek/grieperig te zijn (wat regelmatig voor komt, want makkelijker om je shit dan te laten bezorgen) het volgende te doen:
- Minimaal 2 meter afstand houden.
- Het huis niet betreden (dus boodschappen bij de voordeur).
- Betaling via eenmalige machtiging (dan noteer je het rekeningnummer, dus kan vanaf een afstandje).
- Geen emballage mee retour nemen.
- Na de klant handen wassen met desinfecterend spul dat je in de wagen hebt.
Dat handen wassen zien ze je overigens het liefst na iedere klant doen. Toevallig vandaag van een collega gehoord dat ie bij een klant was die zichzelf al afgesloten had van de buitenwereld uit angst voor het virus, maar zelf vooralsnog geen enkele klant gehad die erover begon. Collega's maken zich ook nog steeds niet druk. Die hebben zoiets van, we zien wel of en wanneer we er wat van gaan merken. M'n vriendin in de thuiszorg heeft wel wat bezorgde cliënten, maar dat is niet zo heel gek gezien dat de meest kwetsbare groep is. Maar die merkt er verder ook nog nauwelijks wat van. Mensen lijken dus nog niet echt bang of paniekerig te zijn over het algemeen. Ergens ook wel prettig. Gewoon lekker nuchter blijven en zien waar 't schip gaat stranden. Moet wel zeggen dat het wel prettig is zo. Geen paniekvoetbal, maar gewoon nuchter blijven onder de situatie. Genoeg werkgevers die iets lomper reageren op de situatie
Ik zit met m'n kop nu meer bij de paar dagen Parijs eind maart. Hopelijk is er dan nog wat te doen in die stad
M'n vriendin is er nog nooit geweest, maar de Notre Dame is dicht vanwege die brand, het Louvre is momenteel gesloten en Disneyland is vooralsnog nog open maar kan ook besluiten dicht te gaan mocht het 'moeten'. Zou wel echt heel zuur zijn mocht het zo lopen
- Minimaal 2 meter afstand houden.
- Het huis niet betreden (dus boodschappen bij de voordeur).
- Betaling via eenmalige machtiging (dan noteer je het rekeningnummer, dus kan vanaf een afstandje).
- Geen emballage mee retour nemen.
- Na de klant handen wassen met desinfecterend spul dat je in de wagen hebt.
Dat handen wassen zien ze je overigens het liefst na iedere klant doen. Toevallig vandaag van een collega gehoord dat ie bij een klant was die zichzelf al afgesloten had van de buitenwereld uit angst voor het virus, maar zelf vooralsnog geen enkele klant gehad die erover begon. Collega's maken zich ook nog steeds niet druk. Die hebben zoiets van, we zien wel of en wanneer we er wat van gaan merken. M'n vriendin in de thuiszorg heeft wel wat bezorgde cliënten, maar dat is niet zo heel gek gezien dat de meest kwetsbare groep is. Maar die merkt er verder ook nog nauwelijks wat van. Mensen lijken dus nog niet echt bang of paniekerig te zijn over het algemeen. Ergens ook wel prettig. Gewoon lekker nuchter blijven en zien waar 't schip gaat stranden. Moet wel zeggen dat het wel prettig is zo. Geen paniekvoetbal, maar gewoon nuchter blijven onder de situatie. Genoeg werkgevers die iets lomper reageren op de situatie
Ik zit met m'n kop nu meer bij de paar dagen Parijs eind maart. Hopelijk is er dan nog wat te doen in die stad
[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 04-03-2020 23:12 ]
Ze zijn vertrokken net voordat het werd afgeraden. Verder ligt Sestriere helemaal in het westen van Italie net over de grens met Frankrijk. Dat is maar net iets dichter bij Milaan waar de hotspot is dan Nice ,Bern of Zurich en over mensen die daar op vakantie gaan hebben we het niet...Amaze86 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:43:
[...]
klik voor groot:

edit: @SomerenV Het Louvre was weer open gegaan dacht ik ergens gelezen te hebben
[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 04-03-2020 23:18 ]
Gaan we weer:
Kost het meer dan een week om te vragen of ie misschien in Italie was geweest of familie die daar geweest was ?
(ja patienten hebben ook een breng plicht)
Patient: ziek... Verpleging/arts: ziekDe eerdere coronapatiënt werd 23 februari opgenomen in het Catharina Ziekenhuis met luchtwegproblemen. Toen was er nog geen aanleiding om de man te testen op het coronavirus. Pas maandag gaf de patiënt aan dat zijn partner ook ziek was en dat familieleden die recent in Italië waren geweest gezondheidsklachten hadden.
Kost het meer dan een week om te vragen of ie misschien in Italie was geweest of familie die daar geweest was ?
(ja patienten hebben ook een breng plicht)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ja is weer open. Personeel heeft de deuren weer open gegooid.gws24 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:16:
[...]
Ze zijn vertrokken net voordat het werd afgeraden. Verder ligt Sestriere helemaal in het westen van Italie net over de grens met Frankrijk. Dat is maar net iets dichter bij Milaan waar de hotspot is dan Nice ,Bern of Zurich en over mensen die daar op vakantie gaan hebben we het niet...
klik voor groot:
[Afbeelding]
edit: @SomerenV Het Louvre was weer open gegaan dacht ik ergens gelezen te hebben
https://www.france24.com/...o-end-coronavirus-protest
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.