[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.141 views

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Het percentage zegt dus helemaal niks en dus was je initiële reactie meer eens soort van slowchat.
Jammer want zo vertroebel je de discussie qua inhoud.
Het blijft natuurlijk wel zo dat jouw originele stelling volstrekte onzin is. Heel Diemen is net zo min een no-go area als heel Lombardije dat is, en het is niet moreel onverantwoord om naar Diemen te gaan.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Het percentage zegt dus helemaal niks en dus was je initiële reactie meer eens soort van slowchat.
Jammer want zo vertroebel je de discussie qua inhoud.
Wanneer er claims komen dat het risico om besmet te raken groot is, wanneer je naar gebieden gaat waar het virus relatief veel voorkomt. Met bewoordingen als 'brandhaard'. Dan denk ik dat het wel degelijk nut heeft om de cijfers in perspectief te plaatsen en te laten zien dat 1000 besmettingen op 10.000.000 mensen nog niet hoeft te betekenen dat de kans op besmetting heel groot is.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:49:
[...]
Wanneer er claims komen dat het risico om besmet te raken groot is, wanneer je naar gebieden gaat waar het virus relatief veel voorkomt. Met bewoordingen als 'brandhaard'. Dan denk ik dat het wel degelijk nut heeft om de cijfers in perspectief te plaatsen en te laten zien dat 1000 besmettingen op 10.000.000 mensen nog niet hoeft te betekenen dat de kans op besmetting heel groot is.
Feitelijk gezien de aantallen is Italie/Lombardijen een brandhaard.
migchiell schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:46:
[...]
Het blijft natuurlijk wel zo dat jouw originele stelling volstrekte onzin is. Heel Diemen is net zo min een no-go area als heel Lombardije dat is, en het is niet moreel onverantwoord om naar Diemen te gaan.
Dan moet je lekker naar Lombarije gaan en daar blijven, dan ga ik wel naar Diemen.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• aicaramba
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:54:
[...]

Feitelijk gezien de aantallen is Italie/Lombardijen een brandhaard.
Bron? Wat is de definitie van 'brandhaard'? Wanneer valt iets er wel onder en wanneer niet?

• simons

simons

LETS GO BRANDON

aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:55:
[...]
Bron? Wat is de definitie van 'brandhaard'? Wanneer valt iets er wel onder en wanneer niet?
Ik baseer mij bijvoorbeeld op een betrouwbare krant.
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~bc21b3da/

• aicaramba
Ah, dus omdat gastcolumnist en communicatiedeskundige Donatello Piras dat woord gebruikt is het een feit?

Maar laten we met deze discussie stoppen, hier komen we toch niet verder mee.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Ah, dus omdat gastcolumnist en communicatiedeskundige Donatello Piras dat woord gebruikt is het een feit?
Wat een onzin verkoop je hier weer.
Het was de eerste bron die ik vond toen ik google-de op brandhaard-corona.
Jij vind blijkbaar Italie/Lombardije niet de brandhaard van het corona in Europa, tja met dergelijke oogkleppen op snap ik die drang naar die vage percentage wel...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet niet wat de definitie van een brandhaard is maar in deze context noemen ze het in het Engels een cluster. Een klein groepje mensen van 10 a 20 in een dorp/stad noemen ze ook al een cluster.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

(jarig!)
Modbreak:Het dreigt offtopic te gaan in een ontzettend gezellige discussie hier. Wil je wat met een specifiek persoon bespreken, doe dat dan via DM en niet in dit [ZT] topic.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Waarom zouden er over de 55 mensen minder overlijden dan over de 45? Je noemt nu als voorbeeld 3, maar je stelt wel dat het minder zal zijn. Waarop baseer je dat? Waarom zouden het er geen 6 zijn?
Ik stel niet dat het er minder zullen zijn, ik stel dat het er minder kunnen zijn. Misschien zijn het er 3, misschien zijn het er 0, misschien wel alle 55. Dat was heel m'n punt: we weten het (nog) niet. Tijd zal het leren.

The devil is in the details.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:48
Dit topic is zero-tolerance: dit soort statements zonder onderbouwing voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 12:58 ]

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
off topic: maar als ik met een ander tab deze forum wil bezoeken ivm notificatie krijg ik een fout melding

Je hebt geen toegang tot categorie 6.

Dit is een besloten forum. Voor toegang tot dit forum moet je in ieder geval ingelogd zijn.

(interne identificatie: category::get_categorydata::category_not_allowed)

ik ben wel ingeloged

EDIT: laat maar na 10 keer zelfde notificatie te selecteren werkt het wel...

[ Voor 10% gewijzigd door raro007 op 01-03-2020 12:33 ]

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Veel nieuwe gevallen vandaag in Duitsland, teller staat nu op 117, vandaag 51 nieuwe gevallen, waarvan 36 in NRW. Bron: Robert Koch Instituut (RIVM van Duitsland zeg maar) https://www.rki.de/DE/Con...ronavirus/Fallzahlen.html

Wiki heeft een mooi overzicht: Wikipedia: COVID-19-Fälle in Deutschland – Wikipedia

En voor wat betreft over de discussie over het sterftecijfer, zie onderstaande waarbij in één plaatje beide methodes staan. Laat mooi zien dat ze naar elkaar toe convergeren. Kan alleen discussie voeren over de betrouwbaarheid van de (Chinese) cijfers en het % van besmettingen dat zich laat testen. Ik denk zelf dat dit percentage hoog ligt, iedereen die symptomen heeft en een risico gebied is geweest laat zich wel testen.

[ Voor 46% gewijzigd door crepsly op 01-03-2020 12:53 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hm, opvallend volgens deze kaart:
https://localfocus2.appspot.com/5e591af43f4a2

In Rusland nog maar twee besmettingen, terwijl het het grootste land ter wereld is qua oppervlakte. Zou het aantal niet wat hoger liggen omdat er vast ook Russen bij zitten die zich niet bij de huisarts zullen melden, omdat het al zeer dunbevolkte gebieden zijn? Ook weet ik al dat de treinverbinding naar China is stilgelegd.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Persconferentie RIVM
In verband met de ontwikkelingen rond het coronavirus houdt het RIVM om 15.30 uur een persconferentie.
via NOS

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:37
mensen, ik wilde gistermorgen hierop reageren, maar is er nog meer nieuw hierover?
Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:41:
toch weer een patient die herbesmet is met het virus.

Na China en Japan meldt ook Zuid-Korea dat een genezen verklaarde coronapatiënt opnieuw positief op het virus heeft getest. Het gaat om een 73-jarige vrouw die op 22 februari uit het ziekenhuis was ontslagen nadat ze volledig was hersteld van de besmetting. Gisteren werd bij haar het virus voor de tweede keer vastgesteld. Mogelijk heeft ze het gekregen van haar besmette zoon of schoondochter.

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...-meldt-herbesmetting.html

geeft wederom aan dat er nog zóveel onbekend is aan dit nieuwe corona virus.
Als je goed de sites van CDC en WHO leest (ook deze sites worden vrijwel dagelijks aangepast met nieuwe info) lees je dat daar ook terug.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

TheBorg

Resistance is futile.

Dit is waarom het virus zo gevaarlijk is en we het geen griepje mogen noemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MrO7mHGPGUOBKoaitYl0aJIF/full.jpg

Met de klok mee:
- Overleden
- Intensive care
- Opgenomen in ziekenhuis
- Thuis isolatie
- Genezen

44,8% van de besmette mensen heeft dus ziekenhuis opname nodig.

In Italie gaan ze al kijken of gepensioneerde doktoren en verpleegkundigen ingezet kunnen worden.

Ook wordt geadviseerd om patienten te behandelen alsof het virus airborne is. Vooral bij het inbrengen van invasieve beademing.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
DELFT - De 23-jarige vrouw uit Delft die is besmet met het coronavirus, maakt het 'redelijk goed' en heeft de afgelopen dagen contact gehad met 'een tiental' mensen. Dat zeggen directeur Annette de Boer en arts Johan Versteegen van GGD Haaglanden tegen Omroep West. De vrouw is op 24 februari teruggekomen van vakantie in de Italiaanse regio Lombardije en heeft toen ze klachten kreeg de huisarts gebeld. 'Ze heeft volgens het boekje gehandeld', aldus de GGD.

Zaterdagavond werd bekend dat de vrouw besmet is met het coronavirus. Ze zit op dit moment in thuisisolatie. 'Het gaat redelijk goed. Ze heeft geen koorts meer, is nog wel aan het hoesten. Ze is aan de beterende hand', zegt Johan Versteegen. 'We hebben dagelijks contact met haar om te monitoren hoe het gaat. Het is een jonge, gezonde vrouw. We verwachten een voorspoedig herstel. Maar het is ook een vrij nieuwe ziekte, dus we kunnen niet alles voorspellen.'

'De vrouw heeft met weinig mensen contact gehad, ongeveer een tiental. We hebben die mensen goed in beeld en die zijn we aan het onderzoeken. We vragen ze eerst of ze klachten hebben. Als ze die hebben, kijken we of er een test nodig is. Die klachten kunnen nu al ontstaan, maar ook de komende dagen. We houden die mensen continu in de gaten gedurende twee weken', zegt Annette de Boer. Er zijn op dit moment geen verdachte gevallen in de regio van GGD Haaglanden. De mensen waar de besmette vrouw contact heeft gehad, zitten niet in quarantaine.

Ziekenhuisopname niet nodig
Verder laat de GGD weten dat de vrouw al op de terugweg uit Italië een mondkapje heeft gedragen, toen ze klachten kreeg. 'Ze had geen ernstige verschijnselen. Ze was wat grieperig, dat is geleidelijk aan wat erger geworden.' Haar huisarts heeft daarna contact opgenomen met de GGD en is de vrouw getest.

Omdat haar klachten mild zijn en haar conditie goed, is een ziekenhuisopname niet nodig, zegt de GGD. 'Qua conditie zou ze best naar buiten kunnen, maar we willen niet dat er een mogelijkheid is dat ze andere mensen besmet', zegt Johan Versteegen. 'Dus zolang ze klachten heeft, is de bedoeling dat ze thuis blijft.'
https://www.omroepwest.nl...ct-met-een-tiental-mensen
De gemeente Delft meldt dat de vrouw studeert aan de Technische Universiteit Delft.
https://nos.nl/liveblog/2...uws-over-coronavirus.html

TU heeft nog steeds geen mail rondgestuurd. Verwacht toch iig dat ze eerdere algemene tips nog eens herhalen.

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:37
ik zat gisteren na te denken hoe mensen met copd of andere luchtwegeninfecties (bijvoorbeeld mensen met hooikoorts0 op de coronavirus zouden kunnen reageren: https://duckduckgo.com/?t...q=copd+coronavirus&ia=web

het is een bijzondere virus, maar wat maakt het een bijzondere virus? tot nu toe ligt er 1 persoon in het ziekenhuis, wat betreft onze outbreak in nederland. maar in italie en china zijn meerdere mensen in het ziekenhuis belandt. waarom eigenlijk?
TheBorg schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:33:

[Afbeelding]

Met de klok mee:
- Overleden
- Intensive care
- Thuis isolatie
- Genezen

In Italie gaan ze al kijken of gepensioneerde doktoren en verpleegkundigen ingezet kunnen worden.

Ook wordt geadviseerd om patienten te behandelen alsof het virus airborne is. Vooral bij het inbrengen van invasieve beademing.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
westlym schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:39:
ik zat gisteren na te denken hoe mensen met copd of andere luchtwegeninfecties (bijvoorbeeld mensen met hooikoorts0 op de coronavirus zouden kunnen reageren: https://duckduckgo.com/?t...q=copd+coronavirus&ia=web

het is een bijzondere virus, maar wat maakt het een bijzondere virus? tot nu toe ligt er 1 persoon in het ziekenhuis, wat betreft onze outbreak in nederland. maar in italie en china zijn meerdere mensen in het ziekenhuis belandt. waarom eigenlijk?

[...]
Omdat ze geen zuurstof genoeg meer kunnen opnemen met de longen en dus aan de zuurstof moeten.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wat betreft onze outbreak in nederland.
onze outbreak? daar is nog (lang) geen sprake van.

7 (vastgestelde) besmettingen op ruim 17 miljoen inwoners...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:45:
[...]

7 besmettingen op ruim 17 miljoen inwoners...
Je hebt er maar 4 nodig, aldus Wikipedia:
Wikipedia: Outbreak
In epidemiology, an outbreak is a sudden increase in occurrences of a disease in a particular time and place. It may affect a small and localized group or impact upon thousands of people across an entire continent. Four linked cases of a rare infectious disease may be sufficient to constitute an outbreak.

The devil is in the details.

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Interessant. Natuurlijk is het nog maar een kleine populatie, maar bij de griep wordt volgens het RIVM maar 0,1% opgenomen in het ziekenhuis als ik het goed lees:
CMR-peilstationdata over de periode 1998-2009 laten een gemiddelde influenzaseizoensincidentie van influenza-achtig ziektebeeld zien van 170 per 10.000 personen (range 87 – 275).

Het aantal ziekenhuisopnames tengevolge van influenza geregistreerd door de Landelijke Medische Registratie was over de periode 2003-2007 gemiddeld 1.7 per 100.000 personen per jaar (range 1,3 – 2,4).

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:33
westlym schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:28:
mensen, ik wilde gistermorgen hierop reageren, maar is er nog meer nieuw hierover?

[...]
Nogmaals, er is geen duidelijk bewijs hiervoor. Een ander virus kan dezelfde situatie teweegbrengen. Volgende vragen moet je beantwoorden:
- Is de bron betrouwbaar?
- Is er wetenschappelijk onderbouwd bewijs voor herbesmetting?
- Hoeveel tests zijn er uitgevoerd om genezing te bevestigen?

Je kunt prima de griep hebben, uitzieken en daarna ervan uitgaan dat je genezen bent. Als het virus echter nog steeds ronddwaalt in het lichaam en er een aanleiding is tot verminderde weerstand (denk aan langdurige blootstelling aan een koude omgeving) dan kan het virus aanwakkeren en opnieuw de patiënt symptomatisch maken.

In een realistisch scenario is je afweersysteem gewapend tegen herbesmetting indien er geen sprake is van mutatie van het virus (waarover wetenschappelijk nog niets bekend is!). Dat houdt enerzijds in dat de kans op besmetting lager wordt en anderzijds dat er bij besmetting een rustiger, korter ziekteverloop is.

Gezien het weinige onderzoek is het veel te vroeg om hier aannames over te maken.

• Ernemmer
  • Niet online
Flow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Interessant. Natuurlijk is het nog maar een kleine populatie, maar bij de griep wordt volgens het RIVM maar 0,1% opgenomen in het ziekenhuis als ik het goed lees:
[...]
Ook ben je bij normale griep na een week alweer een stuk beter, met Covis-19 liggen mensen >4 weken aan de zuurstof.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ernemmer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Ook ben je bij normale griep na een week alweer een stuk beter, met Covis-19 liggen mensen >4 weken aan de zuurstof.
Met gewone griep was ik, als fitte dertiger, vorig jaar een week echt goed ziek en duurde het nog weken voor ik echt helemaal hersteld was. Was ik 2x zo oud geweest, een roker en was het longontsteking geworden dan was het nog een heel ander verhaal geweest...

Van het RIVM:
Is het nieuwe coronavirus (COVID-19) ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.

Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden. En van alle mensen die ziek worden, wil je eigenlijk precies weten wat ze hebben gedaan.
En ook nog handig:
Moet je de sterftekans niet bepalen op basis van het aantal patiënten dat er twee weken geleden was?
Het sterftepercentage van 2% is een grove schatting op basis van de informatie die er nu is. Om dit exact te bepalen moet je precies weten hoeveel mensen COVID-19 hebben en hoeveel eraan overlijden. Die aantallen zijn nu moeilijk te bepalen. Te verwachten valt bijvoorbeeld dat het aantal patiënten groter is, omdat in China niet alle patiënten met milde klachten gediagnosticeerd worden.
Jouw voorbeeld klopt, maar kan ook net zo goed andersom zijn (dood na griep en slechts een kuchje met cofid19).

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:45:
[...]

7 (vastgestelde) besmettingen op ruim 17 miljoen inwoners...
Het is er niet, want we testen niet. Tenminste, als ik deze tweet mag geloven:
https://twitter.com/cardi.../1234092901317128192?s=20

Er wordt dus alleen maar getest als iemand recent in het buitenland is geweest.

• Ernemmer
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Met gewone griep was ik, als fitte dertiger, vorig jaar een week echt goed ziek en duurde het nog weken voor ik echt helemaal hersteld was. Was ik 2x zo oud geweest, een roker en was het longontsteking geworden dan was het nog een heel ander verhaal geweest...
Bij de griep zijn inderdaad soms ook mensen die opgenomen moeten worden, maar het overgrote deel >98% hoeft dat niet, en de meeste zijn binnen een week alweer een heel stuk opgeknapt en heeft geen zuurstof nodig.
Bij Covid-19 ligt dit percentage heel anders, daar ligt een veel groter deel van de mensen, veel langer in het ziekenhuis, omdat ze veel langer zuurstof nodig hebben.

Hieronder is een link met een uitgebreide analyse van de data die bekend was op 17-2.
http://weekly.chinacdc.cn...c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

Daarin is onderin goed te zien dat het percentage doden sterkt stijgt bij mensen die langer ziek zijn. Of dit komt omdat er in het begin nog niks tegen konden doen (nu ook niet volgens mij), of omdat mensen veel langer ziek zijn voordat ze dood gaan, laat ik in het midden.
Meer zekerheid hebben we pas over langere tijd, maar dat de meeste mensen langer en erger ziek zijn van Covid-19 staat wel vast.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 01-03-2020 14:27 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RekZ schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:01:
[...]
Het is er niet, want we testen niet. Tenminste, als ik deze tweet mag geloven:
https://twitter.com/cardi.../1234092901317128192?s=20

Er wordt dus alleen maar getest als iemand recent in het buitenland is geweest.
Of in contact met een besmet persoon, zo hebben ze de familieleden van de eerste twee gevallen gevonden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• RekZ
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:04:
[...]

Of in contact met een besmet persoon, zo hebben ze de familieleden van de eerste twee gevallen gevonden.
Klopt, maar ik vind het wel een lakse houding. Als men zegt symptonen te hebben lijken deze niet serieus genomen te worden. Zijn er eigenlijk cijfers van het totaal aantal tests dat er tot nu toe gedaan zijn?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-12-2025

drooger

Falen is ook een kunst.

RekZ schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Klopt, maar ik vind het wel een lakse houding. Als men zegt symptonen te hebben lijken deze niet serieus genomen te worden. Zijn er eigenlijk cijfers van het totaal aantal tests dat er tot nu toe gedaan zijn?
Gisteren rapporteerde het RIVM nog dat het 'enkele tientallen' tests heeft afgenomen, maar misschien wordt er vanmiddag bij de persconferentie een nieuw getal genoemd.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• aicaramba
Hahn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:47:
[...]
Je hebt er maar 4 nodig, aldus Wikipedia:

[...]
Even nuanceren. Er staat '4 linked cases', bij ons zijn er voorlopig slechts 3 cases direct aan elkaar gelinkt. Verder staat er 'may constitute', dus daarmee zeggen ze niet dat 4 linked cases een outbreak is, maar dat 4 linked cases een outbreak kan vormen.

Edit; Eventueel zou je kunnen stellen dat alle gevallen aan elkaar gelinkt zijn via lombardijen.

[ Voor 15% gewijzigd door aicaramba op 01-03-2020 14:23 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
RekZ schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Tja, het blijft een afweging natuurlijk. De toename in gevallen bij de huisarts kan een gevolg zijn van paniek waardoor men eerder naar de huisarts stapt. Het kan ook zijn dat er daadwerkelijk meer gevallen zijn. Zonder te testen is het moeilijk vast te stellen. In het eerste geval maakt het natuurlijk niet zoveel uit, en in het tweede komt het vroeg of laat toch wel uit (vergelijkbaar met de situatie van Iran en Italië waarbij passagiers uit die gebieden bij aankomst besmet blijken).

Ter vergelijking, in ZK en Japan worden wel meer tests gedaan (bericht van afgelopen vrijdag):
South Korea had tested a total of 66,652 people for the COVID-19 coronavirus virus as of 4 p.m. local time Thursday, whereas Japan had reported administering roughly 1,890 tests and the U.S. only 445. The huge discrepancy compared to other countries reflects how quickly South Korea’s numbers have been rising, experts say.

https://abcnews.go.com/In...-nimble/story?id=69226222

• Ainnir
  • Niet online
Wellicht handig om deze ook in de gaten te gaan houden: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Verwijderd

Is er ook bekend hoe ze testen in Nederland? Ik was gisteren bij een klant en zijn dochter is getest. Bleek niet zoveel aan de hand het was een longvirus maar met Covid-19 om de hoek is ze ook daar op getest. Ik vroeg haar hoe er getest is en zij gaf aan dat er geen speeksel- en bloedtest afgenomen is.

Mijn valide vraag is dus hoe er getest wordt.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:29:
Is er ook bekend hoe ze testen in Nederland? Ik was gisteren bij een klant en zijn dochter is getest. Bleek niet zoveel aan de hand het was een longvirus maar met Covid-19 om de hoek is ze ook daar op getest. Ik vroeg haar hoe er getest is en zij gaf aan dat er geen speeksel- en bloedtest afgenomen is.

Mijn valide vraag is dus hoe er getest wordt.
https://www.ggdkennemerland.nl/nieuws/2020/01/Coronavirus

Laboratoriumonderzoek
Wanneer we besluiten laboratoriumonderzoek te doen, doen we een uitstrijk achter uit de keel van de patiënt met een wattenstokje. Als iemand erg ziek is, gebeurt dit in het ziekenhuis. Als iemand niet zo ziek is, doet een medewerker van de GGD dit thuis of bijvoorbeeld bij de medische dienst van Schiphol. Het RIVM of het Erasmus Universitair Medisch Centrum in Rotterdam onderzoeken de test. Het duurt in de meeste gevallen ongeveer 24 uur voordat de uitslag van dit onderzoek definitief bekend is. Tot de uitslag bekend is, moet de patiënt zoveel mogelijk sociale contacten vermijden door bijvoorbeeld thuis te blijven. Als een patiënt ziek is door het coronavirus hangt het van de gezondheids- en thuissituatie af of hij/zij opgenomen wordt in een ziekenhuis of onder behandeling blijft van een huisarts. De GGD houdt ook dagelijks contact met de patiënt

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Met de klok mee:
- Overleden
- Intensive care
- Thuis isolatie
- Genezen

thnx. met als kanttekening dat dit de italiaanse context is, italiaanse medische zorg (is opgenomen in ziekenhuis nodig of voorzorg?), te laat er bij, italiaanse demografie, en initiele besmettingen die veel medische staf omvatten etc. Deze cijfers blijven locatie en omstandigheden gebonden lijkt me.

Ik zit op die site te klikken uit jouw plaatje, vraag me af of en waar ze meer cijfers hebben, is er ergens een goeie timeline voor italië en wat cijfers over de besmettingen enzo?

specs

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM

[...]
Mensen met al bestaande (long) issues als astma en copd kunnen al een lagere zuurstof saturatie van het bloed hebben.
Als die te laag wordt, door bijvoorbeeld een virale longontsteking door het coronavirus, krijg je allerlei andere serieuze ellende als orgaanfalen, coma, en uiteindelijk de dood.

En bekijk het ook even in het juiste timeframe; in Nederland zitten we pas in de fase waarin Wuhan al in December zat.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vanmiddag de integrale persco van het RIVM op ongeveer alle mogelijke kanalen, wat zouden ze op zondag te melden hebben?

- nog X aantal besmettingen?
- alle personen die terugkomen uit besmette gebieden moeten verplicht in quarantaine?
- Andere wijziging in aanpak wellicht?

• Ainnir
  • Niet online
Wellicht heeft het iets te maken met de grote hoeveelheid ambulance meldingen: https://alarmeringen.nl/n...n-west-brabant/ambulance/

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25

gws24

Thinking is hard!

Flow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:51:
[...]

[...]
De 2 cijfers kan je niet vergelijken, het percentage uit Italie is berekend over het aantal besmettingen terwijl het percentage wat jij noemt over de gehele bevolking gaat.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het sterftecijfer kun je alleen nauwkeurig bepalen als je een geïsoleerd cohort bekijkt dat je van infectie tot genezen of dood hebt kunnen vervolgen. Op dit moment zijn er een snel groeiend aantal mensen geïnfecteerd/ziek die nog zúllen komen te overlijden dus die meenemen in de mortaliteitsberekening geeft een zwaar vertekend beeld.

Ik ben benieuwd of we in de persconferentie straks veel meer zullen horen dan dat men de ontwikkelingen nauwgezet blijft volgen en zo nodig aanvullende aanbevelingen zal doen. Die aanbevelingen pás geven als men daarover zekerheid heeft dat die maatregelen zinvol zijn zou wel eens kunnen betekenen dat die maatregelen dan eigenlijk al te laat komen.

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat we momenteel in de fase zitten waarin we grote verspreiding nog (net) kunnen voorkomen... mits we de maatregelen dúrven te nemen om die grootschalige verspreiding te voorkomen. Daarbij zal een forse inperking van onderlinge contacten primair moeten staan. Dat zal dan ook forse economische schade veroorzaken.

Vraag is echter of dit nú niet doen uiteindelijk tot een nog veel grotere schade zal leiden. Als de verspreiding eenmaal te groot is werken die maatregelen niet meer en kun je alleen nog proberen zo goed mogelijk te genezen i.p.v. proberen te voorkomen. Daarbij moet je dan wel veel meer doden willen 'accepteren'.

Ik moet hierbij ook denken aan Boeing die niet tijdig besloot om veel geld te investeren in de ontwikkeling van hard nodige nieuwe vliegtuigen. We weten hoe dat voor ze heeft gewerkt. Als over 10 jaar of meer het uiteindelijke schadebedrag van het Max debacle bekend is dan zou men met dat bedrag vele nieuwe vliegtuigen hebben kunnen ontwikkelen. Zij kunnen niet terug in de tijd om het anders te doen. Wij zitten nu mogelijk/waarschijnlijk in die fase dat we die keuze nog (net?) wel hebben.

Goedkoop is duurkoop geweest bij Boeing en dat zou bij dit virus en de te nemen maatregelen ook wel eens het geval kunnen zijn. We hebben alleen geen kristallen bol dus de regering zal moeten durven dit aan het volk uit te leggen en zeggen dat men besloten heeft om te gaan voor de zekere beperktere schade dan de mogelijk vermijdbare, maar bij niet vermijdbaar zijn véél grotere schade.

Als we over een test zouden beschikken waarmee mensen zelf een stickje in hun mond zouden kunnen steken en die bij aanwezigheid van het Covid-19 virus zou verkleuren dan zou het een stuk makkelijker zijn. Maar die hebben we niet dus zal het op de moeilijke manier moeten. Dat betekent moeilijke keuzes maken.

Better safe than sorry is niet voor niets een al lang bestaande uitdrukking. Ongetwijfeld door schade en schande geleerd.

• Marc3l
  • Laatst online: 00:37
shoombak schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:54:
Vanmiddag de integrale persco van het RIVM op ongeveer alle mogelijke kanalen, wat zouden ze op zondag te melden hebben?

- alle personen die terugkomen uit besmette gebieden moeten verplicht in quarantaine?
Ja lastig, is nu gewoon speculeren/gokken.

Denk zelf gewoon een update, zou ik wel goed vinden. Net als die info uitzending van vorige week (behalve met dat briefje dan).

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:46
Ainnir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:57:
Wellicht heeft het iets te maken met de grote hoeveelheid ambulance meldingen: https://alarmeringen.nl/n...n-west-brabant/ambulance/
Ik weet niet of dat nou zo bijzonder is op een dag, wat ik wel bijzonder vind is dat er in Dordrecht een GRIP2 aan de gang is. Mogelijk een beperkte uitbraak binnen de stad?

Locatie is overigens een Ambulancepost en geen sprake van een Copi aldaar, maar wel een planningsstaf.

Heb nou niet het gevoel dat er heel veel aan de hand is in de regio die een dusdanige GRIP situatie verantwoord. Zeker ook vanwege het feit dat er geen sprake is van een opschaling maar er is ineens GRIP2.

[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 15:10 ]

• maratropa
  • Niet online
op het gebied van verschillen tussen italie en nederland; op https://www.ghsindex.org/ is er een catagorie "emergency preparedness and response planning" waar Nederland op rank 3 staat en italië op 59 (van de 195)
Ook op "risk communication", "emergency response operation" en een dot andere catagorieen scoren ze slechter. (ivm het gebruiken van cijfers uit italë voor de situatie hier)

specs

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
shoombak schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:54:

Ja dat en hopelijk (nogmaals) wat duidelijke toelichting op een aantal punten:
- alleen zieke mensen besmetten anderen
- het is voor nu vergelijkbaar met griep. Het virus zelf is niet het risico, maar snelle verspreiding wel (en dat zijn 2 dingen)
- niet onnodig dingen annuleren, geen metingen aan grenzen ed

Of natuurlijk nieuwe inzichten op die punten, als ze er zijn. Kan natuurlijk ook zijn dat er toch iemand is overleden (maar of ze dat tot dan kunnen stilhouden..). Ben ook benieuwd of er weer van die suggestieve vragen vanuit de journalisten komen...

We zullen zien. Misschien brengen ze iets nieuws, maar dat denk ik dus niet.

• TIGER1125
TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Ik weet niet of dat nou zo bijzonder is op een dag, wat ik wel bijzonder vind is dat er in Dordrecht een GRIP2 aan de gang is. Mogelijk een beperkte uitbraak binnen de stad?

Locatie is overigens een Ambulancepost en geen sprake van een Copi aldaar, maar wel een planningsstaf.

Heb nou niet het gevoel dat er heel veel aan de hand is in de regio die een dusdanige GRIP situatie verantwoord. Zeker ook vanwege het feit dat er geen sprake is van een opschaling maar er is ineens GRIP2.
En raak, die 2e test in het Erasmus MC zal wel raak geweest zijn.

15:12
De planningsstaf van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid is naar het hoofdkantoor in Dordrecht opgeroepen om te overleggen in verband met een mogelijke coronabesmetting in de regio. Dat bevestigt een woordvoerder zojuist, maar hij verwijst voor meer informatie naar de persconferentie van het RIVM om 15.30 uur, die is straks live te volgen via onze nieuwssite.
Bron: (https://www.ad.nl/dossier...ne-in-abu-dhabi~a43f7b86/)

Er wordt nu ook een SGBO geactiveerd. Heb zo'n vermoeden dat de 7e besmetting zich in de regio Drechtsteden afspeelt.

[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 15:15 ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:05
@marapuru njah je kunt 101 keer zeggen dat in NL iedereen in de medische hoek leeft onder het mantra ‘prepare for the worst, hope for the best’ maar dan is toch niet iedereen er gerust op.

Qua quarantaine kun je redelijkerwijs uitstekend beredeneren dat met een incubatietijd van pakweg een week en besmettingsrisico bij klachten dat steden en dorpen afsluiten weinig doet behalve veel schade ten gunste van wat afstel. Dat virus komt alsnog. Voelt een beetje alsof je je kwetsbare computer loskoppelt van internet maar dan weer aansluit als iedereen het virus gehad heeft. Dat geeft geen bescherming.

Stel dat je exact de symptomen heeft van Covid-19 besmetting maar redelijkerwijs gewoon een flinke verkoudheid hebt: wat doe je dan?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• _Bailey_
  • Niet online
ziekenhuis Gorinchem op slot.

Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem is gesloten. "We kunnen geen bezoekers ontvangen en geen nieuwe patiënten", zegt een woordvoerder. "Mensen die binnen zijn blijven binnen."

Medewerkers kunnen nog wel in en uit het ziekenhuis. De woordvoerder zegt niet waarom, maarverwijst naar de persconferentie die het RIVM rond 15.30 uur geeft over het coronavirus.

Het crisisteam van de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid is bijeen in verband met het virus.
meer info zo tijdens persco RIVM 1530

bron: NOS

[ Voor 122% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2020 15:24 ]

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:21:

info?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem is gesloten. "We kunnen geen bezoekers ontvangen en geen nieuwe patiënten", zegt een woordvoerder. "Mensen die binnen zijn blijven binnen."

Medewerkers kunnen nog wel in en uit het ziekenhuis. De woordvoerder zegt niet waarom, maarverwijst naar de persconferentie die het RIVM rond 15.30 uur geeft over het coronavirus.

Het crisisteam van de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid is bijeen in verband met het virus.
Dat dus ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• TIGER1125
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:21:

Een persoon die zaterdag positief testte op het coronavirus in het Erasmus MC in Rotterdam, verbleef voorafgaand daaraan een week in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem. Dat blijkt uit een vooralsnog onbevestigd bericht op het intranet van het ziekenhuis. (bericht is ingezien door nu.nl)
https://www.nu.nl/coronav...ziekenhuis-gorinchem.html

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zag het bericht over het ziekenhuis ook maar is nu weer verwijderd. Denk dat dit pas naar buiten mocht na de persconferentie

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:03
Het staat nog in de NU.nl app, staat ook dat onder het RIVM protocol er eerder geen aanleiding was om te testen op Corona.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:13:
Qua quarantaine kun je redelijkerwijs uitstekend beredeneren dat met een incubatietijd van pakweg een week en besmettingsrisico bij klachten dat steden en dorpen afsluiten weinig doet behalve veel schade ten gunste van wat afstel. Dat virus komt alsnog. Voelt een beetje alsof je je kwetsbare computer loskoppelt van internet maar dan weer aansluit als iedereen het virus gehad heeft. Dat geeft geen bescherming.
Het uitsmeren van de besmettingen zorgt er wel voor dat er meer capaciteit (per besmetting) is in de ziekenhuizen.

Dit kan voor de behandelingen van de besmettingen veel schelen.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
Verder nog weinig bekend. Zo een persconferentie

-edit-
Woops, refresh liet de nieuwe reacties niet zien

[ Voor 14% gewijzigd door cheiron op 01-03-2020 15:30 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Inmiddels 10 corona gevallen in Nederland...

• Pinobigbird
  • Laatst online: 20:28

Pinobigbird

doesn't share food!

Ook in Drenthe, te zien op de slide op de achtergrond?
Edit:
Ah, Coevorden

[ Voor 16% gewijzigd door Pinobigbird op 01-03-2020 15:33 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Pinobigbird schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:32:
In Coevorden inderdaad.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:38
Coevorden

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inderdaad Coevorden zei hij

• TIGER1125
Coevorden had de minister het over.

• Crysania
Ja hij noemde het op aan het begin. Kunnen beter wat uitzoomen. Volgens mij had hij ook over Heerhugowaard 1 geval.

Verkeerd gehoord

[ Voor 4% gewijzigd door Crysania op 01-03-2020 15:38 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:03
Wat ik niet zosnel begrijp: deze persoon zou voor de ontdekking een week op de IC hebben gelegen, wanneer is hij dan teruggekomen uit Lombardije of een andere brandhaard? Zo lang speelt met toch nog niet...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Cluster-Tilburg, Cluster-Amsterdam, Coevorden, Delft, Gorinchem en Tilburg.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Cobb
Snelle recap.

-10 besmettingen
-Heel ziekenhuis op slot.
-Bij lichte respiratie klachten binnen blijven
-150 testen zijn afgenomen.
-Volgens mij ook vrees voor overbelasting GGD
-1 patiënt met ernstige klachten, onbekend of er een link is met besmettingshaarden.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 01-03-2020 15:37 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
Het New England Journal of Medicine heeft op vrijdag een uitgebreid artikel getiteld "Clinical Characteristics of Coronavirus Disease 2019 in China" gepubliceerd. Het gaat om een cohort van in totaal 1.099 patiënten.

Be yourself, no matter what they say ...

• maratropa
  • Niet online
Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:35:
Snelle recap.

-10 besmettingen
Maar bedoelen ze nou binnen blijven bij respiratie klachten voor iedereen of wel icm contact met een bekende corona regio of individu?

specs

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:34:
Wat ik niet zosnel begrijp: deze persoon zou voor de ontdekking een week op de IC hebben gelegen, wanneer is hij dan teruggekomen uit Lombardije of een andere brandhaard? Zo lang speelt met toch nog niet...
Besmetting oorzaak van die persoon is nog niet duidelijk.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46
Snelle recap.

-10 besmettingen
-1 patiënt met ernstige klachten, onbekend of er een link is met besmettingshaarden.
Is dit nu nog steeds in combinatie met daar geweest. Of iedereen die lichte luchtwegklachten heeft thuisblijven?

• Cobb
maratropa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Maar bedoelen ze nou binnen blijven bij respiratie klachten voor iedereen of wel icm contact met een bekende corona regio of individu?
De minister had het over iedereen met lichte ademhalingsklachten.

• VidaR-9
  • Nu online
Lichte klachten aan luchtwegen -> thuisblijven

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Ja dat zou je zeggen, maar er is nog geen enkele complete zin uit gekomen :X

• maratropa
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Daarom ik vind het niet duidelijk. Iedereen met lichte klachten is ongeveer 1/3 van het land ofzo op dit moment. Dan blijven die creches vanzelf wel leeg :)

specs

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
[...]

In deze tijden zo'n incompetente spreker daar neerzetten. Geeft ook een lekker daadkrachtig beeld.

• ANdrode
  • Niet online
Snelle recap.

-10 besmettingen
De besmetting in het ziekenhuis zonder directe isolatie (want geen verwachtte besmetting) zal voor extreem veel contacten gezorgd hebben.
Bij beginnende klachten dus thuisblijven…
Volgens mij wil men wil de mogelijkheid openhouden om contactonderzoeken te doen. Het klinkt alsof het twijfelachtig is of dit vol te houden is.

Het klinkt voor mij alsof er veel meer verspreiding is geweest in Tilburg dan men had verwacht.

• Adlermann
VidaR-9 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
Oh dan moet ik thuisblijven :(

• Cobb
Aardig wat besmettingen met overeenkomst carnaval...maar de eerste patiënt had toch geen symptomen?
Volgens mij gaan we zo een aardige draai zien in wat het RIVM ons gaat vertellen.

• ANdrode
  • Niet online
Adlermann schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Jouw werkgever zal het daar mee eens zijn.

Bij niet-kenniswerkers zal het RIVM dit wat meer moeten afdwingen. Als ik oproepkracht was dan had ik de keuze niet gehad om dit protocol te volgen.

• Crysania
Degene in Coevorden was dus in Tilburg bij carnaval geweest. Denk dat dit het begin is van een enorme explosie. Lijkt me erg sterk dat dit de enige persoon is die daar dan besmet is gezien er geen relatie was met de eerdere personen

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Adlermann schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Liever thuis dan in een quarantainekamer in het ziekenhuis lijkt me. ;)

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:41:
Aardig wat besmettingen met overeenkomst carnaval...maar de eerste patiënt had toch geen symptomen?
Volgens mij gaan we zo een aardige draai zien in wat het RIVM ons gaat vertellen.
Coevorden is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde carnavalsfeest.

Excuus, blijkbaar in Tilburg geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2020 15:42 ]

• Cobb
De Vindicat leden mogen bij terugkomst in quarantaine. Bijna heel Noord Italië wordt nu geel/oranje...

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Coevorden is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde carnavalsfeest.
Wel Tilburg, niet dezelfde kroegen op het eerste oog.

Misschien heeft die eerste man het wel opgelopen op carnaval en helemaal niet in Noord-Italie :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• _Bailey_
  • Niet online
nieuwe term: social distancing

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Er zijn volgens het RIVM dus nu 3 patienten die het carnaval in Tilburg hebben bezocht.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• VidaR-9
  • Nu online
shoombak schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:39:
[...]

In deze tijden zo'n incompetente spreker daar neerzetten. Geeft ook een lekker daadkrachtig beeld.
Sowieso amateuristische persco. Helft gemist door slecht geluid.

• Adlermann
ANdrode schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Jouw werkgever zal het daar mee eens zijn.

Bij niet-kenniswerkers zal het RIVM dit wat meer moeten afdwingen. Als ik oproepkracht was dan had ik de keuze niet gehad om dit protocol te volgen.
Ik heb dit al 2 weken (ik denk weer bijholteontsteking).

Maar ik ga morgen dus idd bellen met m'n wergever. Paar dagen geen les geven betekent hard werken aan mn phd ;)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:14
Wat een stel amateurs bij de pers conferentie.

• RobbertC
  • Laatst online: 19:10
Rannasha schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:43:
Er zijn volgens het RIVM dus nu 3 patienten die het carnaval in Tilburg hebben bezocht.
Inderdaad. Donderdagavond al gepost dat mijn vriendin grieperig is geworden na 3 dagen carnaval in Tilburg. Die is gelukkig weer bijna beter (nog een klein hoestje) en ze wilde morgen weer gaan werken. Nu gaat ze toch maar even de huisarts bellen en met het werk overleggen of ze nog even thuis blijft (ze kan niet thuis werken helaas).

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:38
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door vickypollard op 01-03-2020 16:02 ]

Verwijderd

VidaR-9 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Sowieso amateuristische persco. Helft gemist door slecht geluid.
Ligt aan de microfoons van de media

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
vickypollard schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Daar waarbij ze zeiden dat de toen bekende patiënt absoluut onmogelijk anderen kon besmetten? Want dat zou echt enorm amateuristisch zijn.
Er is geen link tot nu toe tussen die man en de patient in coevorden die ook carnaval gevierd heeft. Niet dezelfde kroegen ed bezocht. Dat zeiden ze ook gewoon, dus had je kunnen weten.

• Adlermann
Dyus toch nog in combinatie met de regio daar geweest. Wat een onduidelijkheid weer. Wat een amateur.

• Cobb
Ziekenhuis op slot, kennelijk omdat een patiënt dus niet in quarantaine is gegaan (daar mogen we echt wel van uit gaan).

Nou ga ik speculeren waarom dat niet is gebeurd:
-Niet afkomstig uit een bekend risico gebied, dus geen risico (aldus RIVM uur geleden nog...) 8)7

• voske
  • Registratie: Maart 2006
Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Dat is zojuist dus verbeterd: het gaat om mensen die terugkomen uit een risicogebied en lichte ademhalingsklachten maar nog geen koorts.

Be yourself, no matter what they say ...

Verwijderd

VidaR-9 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:38:
Ik loop al dagen met een kuchje, moet ik dan ook voor ieder verkoudheidje thuisblijven?

Zolang het mijn eigen vrije dagen zijn, ga ik naar werk.

Op het moment dat de overheid of mijn baas ze betaalt, blijf ik thuis.

• TIGER1125
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Ligt aan de microfoons van de media
Ligt aan de manier van perco's geven in Nederland. Allemaal lekker zitten en niet gewoon achter één plek gaan staan. Zoals ze dat in de VS vaak doen.

Feit dat je door blijft lullen terwijl niemand je hoort zegt ook wel iets over de organisatie van de Perco. Vraag me ook af wat dit nu toevoegd ten opzichte van een normaal persbericht. Cruciale informatie gaat verloren als gevolg van het feit dat je slecht te horen bent.

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 15:50 ]

• _Bailey_
  • Niet online
haha...joh, dit gaat alleen maar voor nog meer verwarring zorgen...

geen kritiek aan RIVM. Maar geloof maar dat veel Nederlanders nu echt niet weten hoe of wat. En dan heb ik het over mensen terugkomend uit de risico gebieden die net zijn genoemd in de persco
Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.