[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.527 views

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 19:14
djmuggs schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:01:
Blijkbaar is men zo bang om positief te zijn op de uitkomst van de test op het virus dat de persoon in kwestie die in risico gebied was + familie en vrienden zich pas melden als ze zich echt ziek voelen.

Verder vind ik het raar dat een vader(loon op zand) en moeder(amsterdam) in noord italie geweest zijn, besmet terug komen, ze waren daar voor werk blijkbaar?!, en er verder geen reisgenoten waren die besmet terug kwamen?
Loon op zand was op werkbezoek, moeder Amsterdam was daar met haar man (die later ook het positief is getest) voor vakantie

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

gws24

Thinking is hard!

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Absoluut, maar als je met de auto wil gaan skieen, kies je wel wat dichterbij dan Lombardije :)
Zou daar niet zo zeker van zijn. N=1 natuurlijk maar de meeste mensen die ik ken rijden in één ruk naar hun vakantiebestemming waaronder zuid Spanje. Zelf ook in 1 dag naar Milaan gereden :P . Is maar iets meer dan 11 uur als alles mee zit. Zeker met meerdere bestuurders is dat goed te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 23:09 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:57:
[...]

Dat lijkt me niet meer werk dan één telefoontje van het RIVM naar de douane. Maar dan blijven ze bij het beleid dat testen alleen zin heeft bij symptomen. Zo blijf je achter het net vissen.
Ik denk niet dat de douane die lijsten heeft. ;)

Een betere methode zou zijn om op basis van telefoongegevens (en banktransacties) te achterhalen wie waar geweest is. Klinkt science fiction, dus laten we dat de Koreaanse methode noemen:

Dat zie ik hier zomaar niet gebeuren, maar het kan uitkomst bieden bij kleinere aantallen. Een paar dagen later ging men in ZK ook al naar mitigation:

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

[...]

Dat lijkt me niet meer werk dan één telefoontje van het RIVM naar de douane. Maar dan blijven ze bij het beleid dat testen alleen zin heeft bij symptomen. Zo blijf je achter het net vissen.
Bankbetalingen, mobiele telefoon, creditcard... en dan niet testen maar gewoon preventief in quarantaine

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:39
Mogelijk ook een geval in Rotterdam.
https://www.telegraaf.nl/...in-delft-in-thuisisolatie

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Dat lijkt me niet meer werk dan één telefoontje van het RIVM naar de douane.
offtopic:
Wat heeft de douane ermee te maken :? Bedoel je Koninklijke Marechaussee/paspoortcontrole :? In dat geval: ooit van Schengen gehoord :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:42:
[...]

Ja, maar we kennen nog wel alle patient-zeroes. We weten van alle 7 gevallen tot nu toe hoe ze het opgelopen hebben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, hebben wij geen gevallen waarin we zeggen "we hebben gééén idee waar die het opgelopen heeft. Wat mij betreft is Nederland nu nog aardig in control.
Duitsland heeft ruim 80 miljoen inwoners tegen wij net 17 miljoen. Scheelt een factor 4,7. Tegen de tijd dat wij 4,7 maal meer besmettingsgevallen hebben kun je die vergelijking pas maken.

Je moet zó oppassen met het interpreteren van dergelijke getallen. Valkuilen te over.

Over een week misschien maar eens verder kijken. Op hoeveel besmettingsgevallen zullen we dan zitten? Zitten we dan al in de X honderden? Meer? Minder? Wie het weet mag het zeggen.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Massahysterie zover doorgeslagen dat privacy (waar tweakers normaliter vol van zijn) ook al de deur uit kan??

• wolly_a
  • Niet online
We kunnen met ons allen wel van alles vinden over de aanpak van de Nederlandse overheid en het RIVM. Ik zie hier, maar ook in de reacties op bijvoorbeeld Nu.nl mensen roepen om preventief vastzetten van mensen en andere maatregelen die de boel erg zouden ontregelen.

Wij vinden over het algemeen dat al deze maatregelen vooral moeten gelden voor andere mensen, liefst die we niet kennen. Zodra de overheid ineens jouw buurt/dorp/stadsdeel compleet afsluit, omdat er iemand een wat vreemd kuchje had en die persoon is in bijv. Noord-Italië geweest, dan vinden we diezelfde maatregelen ineens enorm overtrokken en belachelijk en zijn er zelfs genoeg mensen die straks via advocaten geld willen zien voor vrijheidsberoving.

Het is een beetje als met windmolens. Veel mensen vinden dat ze er moeten komen, want goed voor het milieu. Maar not in my backyard.

Mijn gevoel is dat men vast heel goed nadenkt over de aanpak, maar dat men niet ‘jou’ en mIj persoonlijk komen vertellen wat de plannen zijn en dat men ook geen onnodige angst en paniek wil veroorzaken. Volgens mij zit er niemand te wachten op Chinese praktijken, waarbij voor de beeldvorming hele straten door drones worden onder gespoten met een of ander ontsmettingsmiddel en waarbij mensen nachten lang in paniek uit ramen staan de schreeuwen, zoals ik pas op een filmpje zag.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Privacy is voor diegene belangrijk totdat ze zelf thuis in bed liggen te creperen van de Corona broekhoest

Bensimpel

Positieve meneer

wolly_a schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:32:
We kunnen met ons allen wel van alles vinden over de aanpak van de Nederlandse overheid en het RIVM. Ik zie hier, maar ook in de reacties op bijvoorbeeld Nu.nl mensen roepen om preventief vastzetten van mensen en andere maatregelen die de boel erg zouden ontregelen.

Wij vinden over het algemeen dat al deze maatregelen vooral moeten gelden voor andere mensen, liefst die we niet kennen. Zodra de overheid ineens jouw buurt/dorp/stadsdeel compleet afsluit, omdat er iemand een wat vreemd kuchje had en die persoon is in bijv. Noord-Italië geweest, dan vinden we diezelfde maatregelen ineens enorm overtrokken en belachelijk en zijn er zelfs genoeg mensen die straks via advocaten geld willen zien voor vrijheidsberoving.

Het is een beetje als met windmolens. Veel mensen vinden dat ze er moeten komen, want goed voor het milieu. Maar not in my backyard.

Mijn gevoel is dat men vast heel goed nadenkt over de aanpak, maar dat men niet ‘jou’ en mIj persoonlijk komen vertellen wat de plannen zijn en dat men ook geen onnodige angst en paniek wil veroorzaken. Volgens mij zit er niemand te wachten op Chinese praktijken, waarbij voor de beeldvorming hele straten door drones worden onder gespoten met een of ander ontsmettingsmiddel en waarbij mensen nachten lang in paniek uit ramen staan de schreeuwen, zoals ik pas op een filmpje zag.
Nee hoor, Landsbelang gaat in dit geval voor. Als bij mij corona wordt vastgesteld: zet mij maar in quarantine.

Ik wil niet op mijn kerfstok hebben dat ik meerdere mensen heb besmet, als mensen niet mee willen werken dan moet het maar via een andere manier.

😆 - Denk ook eens om ;)

• wolly_a
  • Niet online
Bensimpel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:36:
[...]

Nee hoor, Landsbelang gaat in dit geval voor. Als bij mij corona wordt vastgesteld: zet mij maar in quarantine.

Ik wil niet op mijn kerfstok hebben dat ik meerdere mensen heb besmet, als mensen niet mee willen werken dan moet het maar via een andere manier.
Maar wat is landsbelang in deze? Hier kom je op een eng vlak. Is landsbelang dat de financiële motor lekker blijft draaien of vind je, noem een mooi getal... 10.000 mensen, voornamelijk op hogere leeftijd die toch al een hoop geld kosten, belangrijker en mag het hele systeem verder in elkaar donderen? Let op! Ik roep hier geen voorkeur, maar wat voor de één landsbelang is, is dat niet voor een ander.

Pas overigens op met wat je roept over ‘zet mij maar in quarantaine’. Waar ben je vandaag of gisteren wel niet geweest. Misschien ben je al wel een paar mensen met corona tegengekomen en heb je het al onder de leden. Dan kan je bijna nu al wel preventief in quarantaine gaan. Bij de, tot nu toe, bekende gevallen is Noord-Italië de gemeenschappelijke deler, maar wie weet zijn er al wel veel meer bronnen. Als we nu alle quarantaineruimte al vol stoppen met mensen die in Noord-Italië zijn geweest, is er al snel geen ruimte meer voor mensen die dadelijk echt corona hebben.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jongens, en vooral statistici en artsen... Ik heb een vraag.

Momenteel wordt de dodelijkheid van het virus gemeten op basis van aantal doden ten opzichte van het aantal confirmed cases. Ik denk dat dit niet de juiste manier is, door de exponentiele groei komen er veel meer confirmed cases bij dan doden. Dat heeft dus te maken met dat er natuurlijk tijd zit tussen het moment van "confirmed case" worden en "dead" worden verklaard. Er komen veel nieuwe cases bij, dus mensen die in de toekomst overlijden, leven nu nog. Is het niet beter om dan ook te kijken naar de hoeveelheid doden ten opzichte van de hoeveelheid genezen verklaarde mensen?

Als ik kijk naar de data van Johns Hopkins CSSE (https://www.arcgis.com/ap...740fd40299423467b48e9ecf6) dan zie ik daar iets interessants op basis van data last updated at 2/29/2020 10:13:17 p.m.:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GL83svY.png

Omdat ik China niet vertrouw (ze zijn een paar keer gewisseld van telmethode en hebben baat bij het niet correct verstrekken van data omdat het in hun land begon) en omdat ik de Iraanse overheidscijfers ook wat dubieus vind en hun minister ziek is heb ik deze ook uit de data set apart genomen. Als ik dan kijk is het dus zo dat in de gehele wereld op china en iran na, 1 procent van de hoeveelheid confirmed cases is overleden en van de mensen die ziek zijn lijkt het er dus op dat 17 procent is overleden.

Hoe kijken jullie hiernaar? Ik denk dus persoonlijk dat de huidige manier van "tellen" met de 2-3% verkeerd is en de daadwerkelijk dodelijkheid van het virus dus flink hoger ligt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Teknix1982
  • Niet online
Frozen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:47:

Momenteel wordt de dodelijkheid van het virus gemeten op basis can aantal doden ten opzichte van het aantal confirmed cases. Ik denk dat dit niet de juiste manier is, door de exponentiele groei komen er veel meer confirmed cases bij dan doden. Dat heeft dus te maken met dat er natuurlijk tijd zit tussen het moment van "confirmed case" worden en "dead" worden verklaard. Is het niet beter om dan ook te kijken naar de hoeveelheid doden ten opzichte van de hoeveelheid genezen verklaarde mensen?

Als ik kijk naar de data van Johns Hopkins CSSE (https://www.arcgis.com/ap...740fd40299423467b48e9ecf6) dan zie ik daar iets interessants op basis van data last updated at 2/29/2020 10:13:17 p.m.:

[Afbeelding]

Omdat ik China niet vertrouw (ze zijn een paar keer gewisseld van telmethode en hebben baat bij het niet correct verstrekken van data omdat het in hun land begon) en omdat ik de Iraanse overheidscijfers ook wat dubieus vind en hun minister ziek is heb ik deze ook uit de data set apart genomen. Als ik dan kijk is het dus zo dat in de gehele wereld op china en iran na, 1 procent van de hoeveelheid confirmed cases is overleden en van de mensen die ziek zijn lijkt het er dus op dat 17 procent is overleden.

Hoe kijken jullie hiernaar? Ik denk dus persoonlijk dat de huidige manier van "tellen" met de 2-3% verkeerd is en de daadwerkelijk dodelijkheid van het virus dus flink hoger ligt.
De enige manier om dit goed te berekenen is een representatieve groep besmetten te nemen en van die groep het aantal doden te tellen. Zoals het nu gaat is het puur indicatief. Ik zou juist denken dat het echte getal lager is. Er zullen waarschijnlijk meer nog onbekende besmettingen zijn dan onbekende doden.

• wolly_a
  • Niet online

Momenteel wordt de dodelijkheid van het virus gemeten op basis can aantal doden ten opzichte van het aantal confirmed cases. Ik denk dat dit niet de juiste manier is, door de exponentiele groei komen er veel meer confirmed cases bij dan doden. Dat heeft dus te maken met dat er natuurlijk tijd zit tussen het moment van "confirmed case" worden en "dead" worden verklaard. Is het niet beter om dan ook te kijken naar de hoeveelheid doden ten opzichte van de hoeveelheid genezen verklaarde mensen?

[Afbeelding]

Dat is het mooie van cijfers. Je kan net zo lang rekenen totdat je tevreden bent. Ik zie veel mensen roepen dat het daadwerkelijke aantal mensen met corona veel hoger is. Laat het voor het gemak dubbel zo hoog zijn, dan is de dodelijkheid ineens nog maar 1,7%.

Ik zie het getal van 2-3% overal terugkomen, dus dat lijkt me de wijze zoals men over het algemeen rekent.

Je kan de getallen ook omkeren. In plaats van 2-3% gaat er dood, overleeft 97-98% het virus. Klinkt al een stuk mooier, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door wolly_a op 29-02-2020 23:58 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 20:23
Je kan de CFR pas echt berekenen na afloop van een epidemie.

Wat ik mis in jou cijfers van wereld min Iran en China is dat er juist heel recentelijk heel veel besmettingen bij zijn gekomen (zuid Korea). De besmettingen van de afgelopen 2 weken zullen nog niet zo'n hoog sterfte percentage hebben, want de meeste mensen uit die groep die dood zullen gaan leven nu nog. Waarschijnlijk.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Blijkbaar is het ook nodig om expliciet aan te gaan geven dat we hier dus ook geen paniekerige reacties willen zien. Bij deze staat dit dan ook in de topicwaarschuwing.

Dit is een inhoudelijk topic waar we graag inhoudelijke reacties zien die ook echt relevant zijn voor dit topic. Als je hier niet aan kan of wil voldoen, gelieve niet reageren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

-knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Frozen op 29-02-2020 23:58 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

[...]

Je bent niet de eerste die dat bedacht heeft. Tijdens de vorige SARS uitbraak dacht men daar ook aan en daar is bijvoorbeeld deze paper uitgekomen. Deze is al vrij oud, maar het is wat ik zo snel vond. Volgens mij is het best toegankelijk te lezen, de abstract:
During the course of an epidemic of a potentially fatal disease, it is important that the case fatality ratio be well estimated. The authors propose a novel method for doing so based on the Kaplan-Meier survival procedure, jointly considering two outcomes (death and recovery), and evaluate its performance by using data from the 2003 epidemic of severe acute respiratory syndrome in Hong Kong, People's Republic of China. They compare this estimate obtained at various points in the epidemic with the case fatality ratio eventually observed; with two commonly quoted, naïve estimates derived from cumulative incidence and mortality statistics at single time points; and with estimates in which a parametric mixture model is used. They demonstrate the importance of patient characteristics regarding outcome by analyzing subgroups defined by age at admission to the hospital.

https://academic.oup.com/aje/article/162/5/479/82647
Edit: die berekening staat trouwens ook op worldometers.info:
Feb. 8 deaths / Feb. 1 cases = 813 / 14,381 = 5.7% CFR (correct formula, and estimating T=7).

https://www.worldometers....virus-death-rate/#correct
In die link staan nog wat meer methodes. Zo houdt bovenstaande berekening ook geen rekening mee met milde gevallen die niet geregistreerd zijn (dus de werkelijke CFR is lager).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd1 op 01-03-2020 00:11 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18
Delftse patiënte is 23 jaar oud is inmiddels bekend.

https://www.omroepwest.nl...irus-zit-in-thuisisolatie

Ben benieuwd of het een TU studente is, TU zal morgen wel een mail rondsturen voor duidelijkheid. Thuisisolatie is voor de meeste studenten geen optie dus waarschijnlijk niet.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

HallonRubus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:14:
Delftse patiënte is 23 jaar oud is inmiddels bekend.

https://www.omroepwest.nl...irus-zit-in-thuisisolatie

Ben benieuwd of het een TU studente is, TU zal morgen wel een mail rondsturen voor duidelijkheid. Thuisisolatie is voor de meeste studenten geen optie dus waarschijnlijk niet.
Bedankt, ik woon in een studentencomplex met 550 man dus de kans is groot dat... anyway... Als de TU morgen een mail stuurt dan zal ik die wel hier neerzetten. Ik denk dat dat voor iedereen wel relevant is.

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 01-03-2020 00:26 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
1 op de 10 besmettingen in Lombardije ( 1 van de besmettingshaarden) betreft medisch personeel.

Ik had eerder deze week al de excuses gezien van 't ziekenhuis dat niet goed heeft gehandeld bij de aanpak van de opname van de 1ste Corona patiënten.

"One in 10 confirmed coronavirus cases in Lombardy – the northern Italian region at the center of the country's outbreak – involve medical personnel, according to Paola Stringa, a spokesperson for Lombardy regional government."

bron: CNN https://edition.cnn.com/a...29-20-intl-hnk/index.html

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2020 00:58 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:48:
1 op de 10 besmettingen in Lombardije ( 1 van de besmettingshaarden) betreft medisch personeel.

Ik had eerder deze week al de excuses gezien van 't ziekenhuis dat niet goed heeft gehandeld bij de aanpak van de opname van de 1ste Corona patiënten.

"One in 10 confirmed coronavirus cases in Lombardy – the northern Italian region at the center of the country's outbreak – involve medical personnel, according to Paola Stringa, a spokesperson for Lombardy regional government."

bron: CNN https://edition.cnn.com/a...29-20-intl-hnk/index.html
En dan gaat het wel hard met de besmettingen, die komen geregeld in contact met mensen met verminderde weerstand.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:43
Lekker dit, 2 weken geleden ben ik terug gekomen uit Sestriere Italië, https://www.google.nl/amp...ke-symptoms-1-9249167/amp

Was in een hotel met enorm veel scholieren. Weet niet of dat deze groep is...

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:01

SomerenV

It's something!

Eigenlijk ligt de focus in de media veel te veel op hoe snel het virus verspreidt. Daardoor lijkt het veel ernstiger dan het voorlansog echt lijkt te zijn. Het klinkt misschien wat bot maar wat zijn een paar duizend doden op 8 miljard mensen? Zodra er een vaccin is kan het virus de kop ingedrukt worden. De grotere vrees is dat we naast de jaarlijkse influenza er ook een jaarlijks corona virus bijkrijgen. Ook kan het altijd nog muteren, wat ook de impact mogelijk kan veranderen.

Nu hebben we in Nederland 7 confirmed cases. Dat is echt niks. Sure, grote kans dat er meer gevallen zijn die momenteel nog niet 'ziek' zijn maar enstig is het bij lange na nog niet. Er zijn ergere dingen zeg maar. Zoals het ronduit gare weer van de afgelopen paar weken :+

Voor 't virus ben ik niet zo bang. Ik ben 30, eet gezond, slaap voldoende en ik heb een goede weerstand. Waar ik wel wat angstiger naar kijk is de maatschappelijke impact en de impact op de beurzen en financiële wereld. Als die onderuit gaan omdat iedereen verstrekkende maatregelen neemt vanwege dit virus dan ben je verder van huis.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 22:50
Als ik dan kijk is het dus zo dat in de gehele wereld op china en iran na, 1 procent van de hoeveelheid confirmed cases is overleden en van de mensen die ziek zijn lijkt het er dus op dat 17 procent is overleden.

Ik snap waar je heen wil echter kost het om officieel weer beter te worden tijd die als je China niet mee rekend in heel veel gevallen nog te kort is. We zitten wat dat betreft in de curve nog te vroeg. Als je op de John Hopkins site kijkt rechts onder zie je per dag de nieuwe gevallen en cleared cases. Cleared cases is nu hoger dan de nieuwe besmettingen maar is imo een gevolg van de eerste golf besmettingen in China die nu langzaam beter worden. Je ziet nu een sterke groei in de rest van de wereld en verwacht dat de beter verklaringen daarvan over een week of 2 pas zullen gaan beginnen/stijgen.

Na de epedemie is je methode OK. Tijdens ligt het erg aan het moment waarop je meet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49

Is het niet beter om dan ook te kijken naar de hoeveelheid doden ten opzichte van de hoeveelheid genezen verklaarde mensen?
Nee, want dat is net zo min een betrouwbaar nummer, maar dan de andere kant op.

Stel dat er 100 mensen besmet waren, waarvan er inmiddels 40 beter zijn, en 5 mensen overleden zijn (en er dus nog 55 besmet zijn die nog niet overleden en niet beter zijn). Dan is het percentage overledenen nu 5%.

Jij zegt 'kunnen we niet beter kijken naar genezen versus overleden?', wat neer zou komen op: 5 (overleden) van de 45 mensen in totaal (40 genezen + 5 overleden) = 11% overledenen.

Maar in de praktijk zal de waarheid waarschijnlijk in het midden liggen, omdat er bijvoorbeeld van de overige 55 mensen die nog niet genezen en nog niet overleden waren er misschien maar 3 overlijden. Wat dus in totaal 8 van de 100, en dus 8% zou zijn.

Het enige wat echt gaat helpen om aan meer betrouwbare data te komen is meer tijd.

The devil is in the details.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:56
Ja, dat is een probleem. Case/death gaat je in de exponentiële fase altijd een te positief beeld opleveren.

Waar ik nog geen getallen van heb gezien is de gemiddelde tijd tussen diagnose en overlijden, als dat de uitkomst is. Als je die wel hebt, dan zou je het aantal slachtoffers kunnen afzetten tegen het aantal confirmed cases op een gemiddelde overlijdensperiode geleden.

Andersgezegd kunnen we op basis van het aantal doden nu een voorspellende waarde geven over de kansen van de bevestigde gevallen een periode van gemiddeld ziektebeeld van diagnose tot overlijden geleden.

Ik heb alleen geen accurate inschatting van die periode. Het kan drie dagen zijn, maar ook twee weken - ik heb werkelijk geen idee in dit geval. En ik geloof ook niet dat het actief is bijgehouden in bijvoorbeeld China.

Verder ben ik totaal niet overtuigd van de recovered statistieken. Ik denk eerlijk gezegd dat er te veel herstelde patiënten door de mazen ziijn geglipt, of nooit als dusdanig geregistreerd. Garbage in, garbage out applies....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

gws24

Thinking is hard!

Hahn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:18:
[...]

Stel dat er 100 mensen besmet waren, waarvan er inmiddels 40 beter zijn, en 5 mensen overleden zijn (en er dus nog 55 besmet zijn die nog niet overleden en niet beter zijn). Dan is het percentage overledenen nu 5%.

Jij zegt 'kunnen we niet beter kijken naar genezen versus overleden?', wat neer zou komen op: 5 (overleden) van de 45 mensen in totaal (40 genezen + 5 overleden) = 11% overledenen.

Maar in de praktijk zal de waarheid waarschijnlijk in het midden liggen, omdat er bijvoorbeeld van de overige 55 mensen die nog niet genezen en nog niet overleden waren er misschien maar 3 overlijden. Wat dus in totaal 8 van de 100, en dus 8% zou zijn.

Het enige wat echt gaat helpen om aan meer betrouwbare data te komen is meer tijd.
En dan reken je alleen nog maar met de bekende 100 besmettingen. Waarschijnlijk is het aantal besmettingen namelijk vele malen hoger doordat mensen of geen klachten hebben of heel mild waardoor het op een gewone verkoudheid/griep lijkt en zich niet melden/getest worden.
Helixes schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:34:
[...]
Verder ben ik totaal niet overtuigd van de recovered statistieken. Ik denk eerlijk gezegd dat er te veel herstelde patiënten door de mazen ziijn geglipt, of nooit als dusdanig geregistreerd. Garbage in, garbage out applies....
Dit dus maar dan anders verwoord.

[ Voor 13% gewijzigd door gws24 op 01-03-2020 01:46 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ik wilde ook een poging wagen maar dan meer om te kijken of met alle cijfers die er zijn bijv. een correctie te doen bij een land waarvan we de cijfers niet vertrouwen.

Echter je hebt nog veel meer variabelen. Hoe is de gezondheidszorg? In Iran hebben ze misschien wel de kennis maar niet genoeg middelen (handelsembargo). Wanneer zijn de IC's vol? Want dan gaat het aantal doden rap oplopen.

Geen eenvoudige tot bijna onmogelijke klus.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
TweakerVincent schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:11:
Lekker dit, 2 weken geleden ben ik terug gekomen uit Sestriere Italië, https://www.google.nl/amp...ke-symptoms-1-9249167/amp

Was in een hotel met enorm veel scholieren. Weet niet of dat deze groep is...
DaniëlWW2 in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Verwijderd

Het corona virus tast mogelijk de vruchtbaarheid bij mannen aan.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3878295

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 16:49
SomerenV schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:13:
Eigenlijk ligt de focus in de media veel te veel op hoe snel het virus verspreidt. Daardoor lijkt het veel ernstiger dan het voorlansog echt lijkt te zijn. Het klinkt misschien wat bot maar wat zijn een paar duizend doden op 8 miljard mensen? Zodra er een vaccin is kan het virus de kop ingedrukt worden. De grotere vrees is dat we naast de jaarlijkse influenza er ook een jaarlijks corona virus bijkrijgen. Ook kan het altijd nog muteren, wat ook de impact mogelijk kan veranderen.

Nu hebben we in Nederland 7 confirmed cases. Dat is echt niks. Sure, grote kans dat er meer gevallen zijn die momenteel nog niet 'ziek' zijn maar enstig is het bij lange na nog niet. Er zijn ergere dingen zeg maar. Zoals het ronduit gare weer van de afgelopen paar weken :+

Voor 't virus ben ik niet zo bang. Ik ben 30, eet gezond, slaap voldoende en ik heb een goede weerstand. Waar ik wel wat angstiger naar kijk is de maatschappelijke impact en de impact op de beurzen en financiële wereld. Als die onderuit gaan omdat iedereen verstrekkende maatregelen neemt vanwege dit virus dan ben je verder van huis.
Dit is wel wat kort door de bocht. Ook al speelt media zeker een grote rol in het vergroten van onderwerpen, COVID-19 is alsnog een serieus vervelend virus.

Jij bent jong en gezond, maar zo ongeveer de helft van de bevolking is 50+ en/of verzwakt.

In Nederland hebben we nu officieel 7 besmettingen, maar uiteindelijk is de kans groot dat dit virus bij iedereen eens langskomt als seizoensgriep de komende jaren. Als dat te snel gebeurt, is er lang niet genoeg capaciteit in de zorg en dan heeft dit virus waarschijnlijk ernstige gevolgen. Op dit moment wordt wereldwijd geprobeerd de verspreiding te vertragen, door veel belangrijke zaken te stoppen. Werk, productie, toerisme, sociale zaken, enz. worden gestopt en dat raakt ineens flink meer mensen dan het aantal zieken. De economische gevolgen (kelderende beurzen) zijn er dan ook niet vanwege een paar doden door griep, maar door signalen dat veel economisch belangrijke landen de komende maanden een behoorlijke dip in productie en ontwikkeling zullen ervaren. Grote spelers als Microsoft, KLM, enz. komen om de beurt met winstwaarschuwingen.

Er is op dit moment te weinig bekend en te weinig controle over het virus. Iedereen in Nederland en in grote delen van de wereld spreekt dagelijks over 'het coronavirus'. Het is iets reëels, waar we niet te makkelijk over moeten denken. Paniek is niet wenselijk, maar omgekeerd, het te luchtig bekijken is net zo onhandig.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Frozen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:20:
[...]

Bedankt, ik woon in een studentencomplex met 550 man dus de kans is groot dat... anyway... Als de TU morgen een mail stuurt dan zal ik die wel hier neerzetten. Ik denk dat dat voor iedereen wel relevant is.
Nee hoor. Voor iedereen die totaal geen contact heeft met de TU totaal irrelevant.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 04:58:
Het corona virus tast mogelijk de vruchtbaarheid bij mannen aan.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3878295
Dat is geen exacte wetenschap. Ze stapelen een aantal aannames op elkaar en de chocoladeletter headline is dat COVID-19 onvruchtbaarheid veroorzaakt. Hysterie en paniekzaaiers op dit moment.

• Teknix1982
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 1 maart 2020 @ 06:44:
[...]

In Nederland hebben we nu officieel 7 besmettingen, maar uiteindelijk is de kans groot dat dit virus bij iedereen eens langskomt als seizoensgriep de komende jaren. Als dat te snel gebeurt, is er lang niet genoeg capaciteit in de zorg en dan heeft dit virus waarschijnlijk ernstige gevolgen. Op dit moment wordt wereldwijd geprobeerd de verspreiding te vertragen, door veel belangrijke zaken te stoppen. Werk, productie, toerisme, sociale zaken, enz. worden gestopt en dat raakt ineens flink meer mensen dan het aantal zieken. De economische gevolgen (kelderende beurzen) zijn er dan ook niet vanwege een paar doden door griep, maar door signalen dat veel economisch belangrijke landen de komende maanden een behoorlijke dip in productie en ontwikkeling zullen ervaren. Grote spelers als Microsoft, KLM, enz. komen om de beurt met winstwaarschuwingen.

Er is op dit moment te weinig bekend en te weinig controle over het virus. Iedereen in Nederland en in grote delen van de wereld spreekt dagelijks over 'het coronavirus'. Het is iets reëels, waar we niet te makkelijk over moeten denken. Paniek is niet wenselijk, maar omgekeerd, het te luchtig bekijken is net zo onhandig.
En hier sla je de spijker op zijn kop. Er is nog weinig bekend over het virus. Alleen toch voedt de media ons het ene na het andere bericht vol met speculaties. De media zou zich meer moeten beseffen wat de impact van hun berichtgeving is. Ze kunnen de publieke opinie beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Dit heeft impact op de samenleving en economie. Alleen media vinden hun clicks belangrijker dan die ‘zorgplicht’.

Je ziet het hier ook, bron na bron zijn kranten en nieuwssites die koppen met statements maar die vervolgens weinig fundament hebben. Alleen dat wordt niet bekeken of gelezen. Mensen beginnen te hamsteren en roepen om lockdowns. Self fullfilling prophecy dat de economie er dan ook een klap van krijgt.

Als we nu met zijn allen hier niet overgeven aan de hysterie maar rustig de voorschriften van het RIVM en WHO volgen en ook ons eigen kritisch verstand blijven gebruiken dan komen we deze crisis ook te boven. Eens, te licht opvatten moet ook niet maar denk dat paniek erger verkeerd zal gaan.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:42
Nummer 7 en mogelijk 8:
Bij een vrouw uit Delft is zaterdagavond het coronavirus vastgesteld, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het gaat om de zevende besmetting in Nederland, terwijl meerdere media melden dat in Rotterdam ook een patiënt positief getest is op het coronavirus. Een tweede test moet volgens protocol nog uitwijzen of de man écht het virus draagt.

Het RIVM ziet geen link tussen de besmette vrouw in Delft en andere coronapatiënten in Nederland. De vrouw is recentelijk teruggekeerd uit de Italiaanse regio Lombardije, meldt een woordvoerder van het RIVM. In de Italiaanse regio raakten al meer dan 650 mensen besmet. De Nederlandse zit in thuisisolatie.
Men stelt steeds dat het minder besmettelijk is dan griep, maar het heeft in Italië behoorlijk snel om zich heen gegrepen. Afzonderen is bijna niet meer te doen, misschien beter om het 'gewoon' te krijgen en het als een normale griep uit je laten razen?

[ Voor 33% gewijzigd door hoevenpe op 01-03-2020 08:05 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• armageddon_2k1
Griep grijpt ook razendsnel om zich heen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:21

Yucon

*broem*

Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 07:59:
[...]
Als we nu met zijn allen hier niet overgeven aan de hysterie maar rustig de voorschriften van het RIVM en WHO volgen en ook ons eigen kritisch verstand blijven gebruiken dan komen we deze crisis ook te boven. Eens, te licht opvatten moet ook niet maar denk dat paniek erger verkeerd zal gaan.
Als je het over kritisch verstand hebt is een vergelijking tussen de aanpak in Heinsberg en Zuid Limburg terecht. In Heinsberg zitten ondertussen 1000 mensen in quarantaine. In Zuid Limburg zijn 15 mensen ondertussen verdacht van besmetting. Die lopen vrij rond en worden 'gemonitort', of beter gezegd ze moeten 2x per dag temperaturen en doorgeven als ze zich niet lekker voelen.

Het aantal besmettingen in Heinsberg loopt nog steeds op ondanks die strengere aanpak. Je kunt ter discussie stellen of die strengere aanpak dan zinvol is. Maar ongeacht die vraag kun je er met zekerheid uit afleiden dat de lichtere Nederlandse aanpak minder effectief is, en ook dat "ach het is de eerste tijd niet zo besmettelijk" een stevig understatement is.

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Update 01/03/2020 virologie in België (Twitter Marc van Ranst);

346 potentiële patiënten getest (Eentje positief, gerepatrieerde Belg van Wuhan - reeds hersteld)
745 extra routine stalen getest tussen 25 januari en 1 maart op COVID19 (allemaal negatief)

Het is onwaarschijnlijk dat het virus zich reeds in significante mate circuleert in België.

• Cobb
Waarez schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:33:
Update 01/03/2020 virologie in België (Twitter Marc van Ranst);

346 potentiële patiënten getest (Eentje positief, gerepatrieerde Belg van Wuhan - reeds hersteld)
745 extra routine stalen getest tussen 25 januari en 1 maart op COVID19 (allemaal negatief)

Het is onwaarschijnlijk dat het virus zich reeds in significante mate circuleert in België.
Ondertussen worden in Nederland alleen maar mensen getest met symptomen en afkomstig uit een bekend risico gebied (of nauw contact met besmette persoon). Dan gaat het lang duren voor je achter besmettingen komt die niet aan dat profiel voldoen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Holk
Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:35:
[...]

Ondertussen worden in Nederland alleen maar mensen getest met symptomen en afkomstig uit een bekend risico gebied (of nauw contact met besmette persoon). Dan gaat het lang duren voor je achter besmettingen komt die niet aan dat profiel voldoen.
Maar wat wil je dan? Stel dat ik me nu ziek voel. Ga naar een ziekenhuis uit voorzorg en laat me testen. Negatief want ik ben gewoon in Nederland gebleven, geen contact gehad met anderen uit besmette gebieden etc etc. Dan heb ik best veel beschikbare zorg verbruikt voor iets wat logischerwijs toch negatief zou zijn. Je kunt beter je resources inzetten op plekken en op mensen waarbij de kans groot is dat ze besmet zijn met COVID-19.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Holkers schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Maar wat wil je dan? Stel dat ik me nu ziek voel. Ga naar een ziekenhuis uit voorzorg en laat me testen. Negatief want ik ben gewoon in Nederland gebleven, geen contact gehad met anderen uit besmette gebieden etc etc. Dan heb ik best veel beschikbare zorg verbruikt voor iets wat logischerwijs toch negatief zou zijn. Je kunt beter je resources inzetten op plekken en op mensen waarbij de kans groot is dat ze besmet zijn met COVID-19.
Precies en het is dan ook jammer dat dit elke keer weer uitgelegd moet worden.
We trekken niet even een blik lab-mensen en ziekenhuispersoneel open, nog afgezien van het nut.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34
Omdat het geen zin heeft. Je gebruikt recourses die je ergens nuttig kan gebruiken.

Beste maatregel zou zijn voor veel mensen om gewoon door te gaan met het leven en minder zekerheid zoeken. Die zekerheid is er niet en maakt mensen alleen maar angstig.
Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:35:
[...]

• _Bailey_
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:22:
ik kan me niet herinneren dat ooit 1 (internationaal) bedrijf en/of overheidsinstantie zulke strenge travelbans en restricties hanteren tijdens ''een gewoon griepje'' als nu (en notabene met de dag strenger worden)..maar wellicht heb ik ergens iets gemist. ;)
Zijn het dan de bedrijven en overheden die paniekzaaien/overdrijven?

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2020 08:47 ]

• Cobb
giantgiantus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:42:
Omdat het geen zin heeft. Je gebruikt recourses die je ergens nuttig kan gebruiken.

Beste maatregel zou zijn voor veel mensen om gewoon door te gaan met het leven en minder zekerheid zoeken. Die zekerheid is er niet en maakt mensen alleen maar angstig.

[...]
Of het heet 'je kop in het zand steken'. Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik zou liever zien dat ze wat meer geld uitgaven en wat ruimer zouden testen. En nee, niet iedereen met een loopneus. Maar iemand met een flinke koorts en benauwdheid zeker.

Als je nu achter besmette mensen komt zonder risico contacten dan weet je ook dat het virus zich inmiddels al onder de bevolking bevindt en dan moet je andere maatregelen treffen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 01-03-2020 08:46 ]

• Teknix1982
  • Niet online
ed1703 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Precies en het is dan ook jammer dat dit elke keer weer uitgelegd moet worden.
We trekken niet even een blik lab-mensen en ziekenhuispersoneel open, nog afgezien van het nut.
RIVM:
Zijn er extra laboratoria nodig om te kunnen testen op het nieuwe coronavirus (SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2)?

Op dit moment voeren het RIVM en het ErasmusMC Erasmus Medical Center alle testen in Nederland uit als er een verdenking op het nieuwe coronavirus bestaat. In de afgelopen weken werden voorbereidingen getroffen zodat de zogenaamde 12 opschalingslaboratoria deze testen ook zouden kunnen uitvoeren. Het RIVM maakte materialen voor de testen aan deze laboratoria beschikbaar en controleerde of deze laboratoria klaar waren om de testen uit te voeren. Alle 12 labs zijn nu klaar en kunnen direct gaan testen als dat nodig is. Op dit moment is daar geen sprake van en kunnen het RIVM en het ErasmusMC alle testen uitvoeren.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HallonRubus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:14:
Thuisisolatie is voor de meeste studenten geen optie dus waarschijnlijk niet.
Waarom eigenlijk niet? We hoeven voor studenten toch geen andere standaarden te hanteren? Iemand van de werkende beroepsbevolking zouden we dat ook doen dus ik zie zelf geen reden om dat anders te doen voor studenten als er een risico is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ed1703
  • Niet online
Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:45:
[...]

RIVM:
Zijn er extra laboratoria nodig om te kunnen testen op het nieuwe coronavirus (SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2)?

Op dit moment voeren het RIVM en het ErasmusMC Erasmus Medical Center alle testen in Nederland uit als er een verdenking op het nieuwe coronavirus bestaat. In de afgelopen weken werden voorbereidingen getroffen zodat de zogenaamde 12 opschalingslaboratoria deze testen ook zouden kunnen uitvoeren. Het RIVM maakte materialen voor de testen aan deze laboratoria beschikbaar en controleerde of deze laboratoria klaar waren om de testen uit te voeren. Alle 12 labs zijn nu klaar en kunnen direct gaan testen als dat nodig is. Op dit moment is daar geen sprake van en kunnen het RIVM en het ErasmusMC alle testen uitvoeren.
Klopt ja.. dat zal inhouden dat er dus ergens anders werk blijft liggen, want die mensen zitten echt niet jarenlang thuis te wachten tot dit uitbreekt.
De belgische cijfers zeggen dat nederland op dit moment goed bezig is.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 01-03-2020 08:49 ]

• Teknix1982
  • Niet online
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:44:
[...]

ik kan me niet herinneren dat ooit 1 (internationaal) bedrijf en/of overheidsinstantie zulke strenge travelbans en restricties hanteren tijdens ''een gewoon griepje'' als nu (en notabene met de dag strenger worden)..maar wellicht heb ik ergens iets gemist. ;)
Het is ook geen gewoon griep, het is alleen ook nog niet bekend dat het veel erger is. Bedrijven nemen voorzorgsmaatregelen door mensen niet naar risicogebieden te sturen. Verstandig. Mensen met griep worden ook verwacht thuis te blijven. Totdat er meer bekend is zijn het gewoon voorzorgsmaatregelen en geen indicatie dat het perse iets veel ergers is.

• armageddon_2k1
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:44:
[...]

Weet niet waarom je dit nu zegt. Maar ik reageerde omdat @hoevenpe zei dat “ Men stelt steeds dat het minder besmettelijk is dan griep, maar het heeft in Italië behoorlijk snel om zich heen gegrepen. ”

Het feit dat het in Italië snel om zich heen heeft gegrepen zegt niks over de relative besmettelijkheid tegenover griep. Daar doelde ik op.

• Teknix1982
  • Niet online
ed1703 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:48:
[...]

Klopt ja.. dat zal inhouden dat er dus ergens anders werk blijft liggen, want die mensen zitten echt niet jarenlang thuis te wachten tot dit uitbreekt.
De belgische cijfers zeggen dat nederland op dit moment goed bezig is.
Ongetwijfeld, ik weet niet hoe dat precies ingericht is. Of verschuiving van taken. Ook niet elke lab test zal een matter of life and death zijn. We mogen aannemen dat ze weten wat ze doen.

• _Bailey_
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Weet niet waarom je dit nu zegt. Maar ik reageerde omdat @hoevenpe zei dat “ Men stelt steeds dat het minder besmettelijk is dan griep, maar het heeft in Italië behoorlijk snel om zich heen gegrepen. ”

Het feit dat het in Italië snel om zich heen heeft gegrepen zegt niks over de relative besmettelijkheid tegenover griep. Daar doelde ik op.
excuses, ik had het wellicht niet in een reply op jouw post moeten schrijven. Mijn observatie was niet gericht specifiek op jouw antwoord aan @hoevenpe

mea maxima culpa

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2020 08:56 ]

• Holk
Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:45:
[...]

RIVM:

Een ieder lab met een qPCR machine kan dit. Als je dan de universiteiten of biotech bedrijven inschakelt kun je 100x opschalen

• ed1703
  • Niet online
Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Ongetwijfeld, ik weet niet hoe dat precies ingericht is. Of verschuiving van taken. Ook niet elke lab test zal een matter of life and death zijn. We mogen aannemen dat ze weten wat ze doen.
Er gebeurt natuurlijk ook veel meer achter de schermen dan wij weten.
Diverse zorginstellingen zijn bezig met draaiboeken.. mijn zus, leidinggevende in de thuiszorg is ook bezig voor ouderen om te bepalen hoe en wat te doen en te handelen, indien dit een echt landelijk probleem aan het worden is. De basis daarvan ligt overigens altijd al klaar in de kast, alleen aanpassen naar de maatstaven van deze tijd.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Sommige bedrijven zijn wel zeer onethisch bezig, zo zag ik dit voorbij komen:
Desinfecterende handgel: 40 euro

https://www.bol.com/nl/p/...-alcohol/9200000131484784

Helpt het coronavirus te voorkomen staat er bij de beschrijving. Dat is gewoon foutief.
Normaliter werkt dit bedrijf ook met heel andere spullen.

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 01-03-2020 09:41 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 23:41
Gunner schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:45:
[...]

Waarom eigenlijk niet? We hoeven voor studenten toch geen andere standaarden te hanteren? Iemand van de werkende beroepsbevolking zouden we dat ook doen dus ik zie zelf geen reden om dat anders te doen voor studenten als er een risico is.
Waarschijnlijk omdat veel studenten slechts een klein kamertje ter beschikking hebben en een keuken en badkamer delen met meerdere huisgenoten?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:43
Robsta86 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Waarschijnlijk omdat veel studenten slechts een klein kamertje ter beschikking hebben en een keuken en badkamer delen met meerdere huisgenoten?
In dat geval terug naar het ouderlijk huis?

• Holk
Robsta86 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Zeg dat tegen de mensen op de cruiseschepen :)
Lijkt me zeker een onderdeel hoor, maar ook de wat jeugdige ongehoorzaamheid, grotere mate van contact door je genoemde gedeelde keuken en badkamer, maar ook de wat beperkte hygiëne.

Maar zullen niet veel mensen kunnen, goede thuisisolatie. Je moet jezelf kunnen afschermen van de rest van je gezin, ook je kinderen. Is niet voor een dag of 2, maar voor 14 dagen en dan gaan je standaarden aan het einde wat lager liggen terwijl het nog wel nodig is.

Verwijderd

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Absoluut, maar als je met de auto wil gaan skieen, kies je wel wat dichterbij dan Lombardije :)
1000-1100km, vind je dat ver? Met de drukte naar Oostenrijk zou een ritje van 100-150km langer zomaar korter kunnen duren.
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:06:
[...]
Zou daar niet zo zeker van zijn. N=1 natuurlijk maar de meeste mensen die ik ken rijden in één ruk naar hun vakantiebestemming waaronder zuid Spanje. Zelf ook in 1 dag naar Milaan gereden :P . Is maar iets meer dan 11 uur als alles mee zit. Zeker met meerdere bestuurders is dat goed te doen.
Helemaal mee eens! Wij gaan regelmatig (iedere zomer en soms meivakantie) naar Italië. De meeste mensen rijden in 1 stuk door. Gardameer (1100km), Toscane (1400km), maar zelfs Lazio (1600km) hebben we genoeg mensen meegemaakt die het stuk in één keer wegtikten.

Dan stelt Lombardije niet zo veel voor.

Toch geeft het WHO aan dat precies die praktijken tot indamming van het virus hebben gezorgd. De vraag is dan, tegen welke kosten willen we het buiten houden?

Zowel mijn schoonouders en ouders vallen allemaal in de categorie 60-80 jaar en bijna iedereen van die leeftijd mankeert wel iets: diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, etc. Ze lopen gewoon hoger risico met Corona. Ik heb ze liever nog wat langer bij ons...

Ik heb ook een beetje moeite met het standpunt “hij was al ziek”. Wanneer ben je ziek? Met een hoge bloeddruk en dan gezond genoeg om lekker te gaan skiën.

Wat is precies de definitie van “ziek”?

Momenteel wordt de dodelijkheid van het virus gemeten op basis van aantal doden ten opzichte van het aantal confirmed cases. Ik denk dat dit niet de juiste manier is, door de exponentiele groei komen er veel meer confirmed cases bij dan doden. Dat heeft dus te maken met dat er natuurlijk tijd zit tussen het moment van "confirmed case" worden en "dead" worden verklaard. Er komen veel nieuwe cases bij, dus mensen die in de toekomst overlijden, leven nu nog. Is het niet beter om dan ook te kijken naar de hoeveelheid doden ten opzichte van de hoeveelheid genezen verklaarde mensen?

[Afbeelding]

Klopt, probleem is dat je dan weer een te hoog getal krijgt.
Uiteindelijk zal het iets boven de 2-3% uitkomen.

Datzelfde zag je met jongere gevallen. Hoe ouder, hoe eerder je overleed aan de gevolgen.

Hoe jonger, hoe langer ze nog door konden vechten. Dus de jongere gevallen liepen ook een stukje achter de statistieke meetpunten aan.
wolly_a schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:56:
[...]

Dat is het mooie van cijfers. Je kan net zo lang rekenen totdat je tevreden bent. Ik zie veel mensen roepen dat het daadwerkelijke aantal mensen met corona veel hoger is. Laat het voor het gemak dubbel zo hoog zijn, dan is de dodelijkheid ineens nog maar 1,7%.

Ik zie het getal van 2-3% overal terugkomen, dus dat lijkt me de wijze zoals men over het algemeen rekent.

Je kan de getallen ook omkeren. In plaats van 2-3% gaat er dood, overleeft 97-98% het virus. Klinkt al een stuk mooier, toch?
Het gevaar van Corona schuilt ook niet in het aantal doden, maar het aantal ziekenhuisopnamen.

Ondanks dat de jongeren geen kans maken om te overlijden, sluit dat zuikenhuis opname niet uit helaas. Longontsteking kom je wel weer bovenop, maar het is absoluut geen lichte aandoening!
Freee!! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:01:
[...]

En dan gaat het wel hard met de besmettingen, die komen geregeld in contact met mensen met verminderde weerstand.
Ja geen fijne plek om te verspreiden, al vertekent dit het dodental in Italië wel. Ik vond 20 doden op 500 besmettingen als erg hoog.
SomerenV schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:13:

Denk je wel even in dat wij deze week de eerste confirmed case hadden. In Duitsland was dit op 28-1, precies een maand geleden. Het duurt even voordat het werkelijk aantal besmettingen naar voren komt.
Playa del C. schreef op zondag 1 maart 2020 @ 06:44:
[...]

Dit is wel wat kort door de bocht. Ook al speelt media zeker een grote rol in het vergroten van onderwerpen, COVID-19 is alsnog een serieus vervelend virus.

Jij bent jong en gezond, maar zo ongeveer de helft van de bevolking is 50+ en/of verzwakt.
Als je de papers van de Lancet bekijkt is roken, astma, hoge bloeddruk en/of verhoogd cholesterol al een verhoogd risico.

Als dat onder de noemer zak en ziek gaat, dan is een zeer groot deel van de bevolking zwak en ziek.
armageddon_2k1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:22:
Dat duurt wel een paar maanden. Het begint al in oktober, maar de eerste epedemie heb je vaak pas in het nieuwe jaar. Dan ligt de incubatietijd bij griep een stuk lager met dagen ipv weken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 13:34
GAIAjohan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:09:
Sommige bedrijven zijn wel zeer onethisch bezig, zo zag ik dit voorbij komen:
Desinfecterende handgel: 40 euro

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Helpt het coronavirus te voorkomen staat er bij de beschrijving. Dat is gewoon foutief.
Normaliter werkt dit bedrijf ook met heel andere spullen.
“Handzeep en desinfecterende handgel online tegen woekerprijzen aangeboden“

https://www.nu.nl/economi...erprijzen-aangeboden.html

Gratis tip: zoals @GAIAjohan al stelt: anti bacterieel betekent doorgaans niet dat het ook tegen virussen werkt. De meeste van deze producten doen bijzonder weinig tegen virussen, begrijp ik van iemand die in het ziekenhuis werkt met dit soort spul.

Handen wassen en het van je handen verwijderen werkt blijkbaar nog steeds het beste.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• hoevenpe
@armageddon_2k1 @Geert1976
Het was echt niet mijn bedoeling om dit virus te bagatelliseren, meer dat ik me hardop afvraag of het nog wel realistisch is om het in te dammen met quarantaine en andere drastische maatregelen. Is het niet dusdanig wijd verspreid en relatief makkelijk overdraagbaar dat we hebben te 'accepteren' dat een groot deel van de wereldbevolking ermee in aanraking komt en ons daar zo goed als mogelijk op voor te bereiden?

Je kunt wat dorpjes afgrendelen maar de maatschappelijke en economische prijs van het spreekwoordelijk stilleggen van de randstad is veel te groot.

• GAIAjohan
NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Gratis tip: anti bacterieel betekent doorgaans niet dat het ook tegen virussen werkt. De meeste van deze producten doen bijzonder weinig tegen virussen, begrijp ik van iemand die in het ziekenhuis werkt met dit soort spul.
Ik zeg toch dat de door dat bedrijf geclaimde eigenschap foutief is? :?

Wmb gaat dit bedrijf gewoon failliet door deze praktijken

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 23:49
hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:28:
@armageddon_2k1 @Geert1976
Het was echt niet mijn bedoeling om dit virus te bagatelliseren, meer dat ik me hardop afvraag of het nog wel realistisch is om het in te dammen met quarantaine en andere drastische maatregelen. Is het niet dusdanig wijd verspreid en relatief makkelijk overdraagbaar dat we hebben te 'accepteren' dat een groot deel van de wereldbevolking ermee in aanraking komt en ons daar zo goed als mogelijk op voor te bereiden.

Je kunt wat dorpjes afgrendelen maar de maatschappelijke en economische prijs van het spreekwoordelijk stilleggen van de randstad is veel te groot.
Inmiddels is al er 3 biljoen verdampt vanwege dit virus. Zal nog wel verder oplopen...

• NiGeLaToR
GAIAjohan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat je ongelijk hebt ;)
Edit: heb het nóg duidelijker gemaakt.

Waarom zouden ze failliet gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-03-2020 09:44 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:53
Holkers schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Een ieder lab met een qPCR machine kan dit. Als je dan de universiteiten of biotech bedrijven inschakelt kun je 100x opschalen
Volgens mij is dit makkelijker gezegd dan gedaan.

De regelgeving voor een medisch/klinisch lab is een heel stuk strenger als voor een normaal onderzoekslab (bij een universiteit of instituut). In medische labs zit je vast aan de IVD standaard. Hierbij worden machines extra getest en staan eigenlijk alle parameters/instellingen vast (het gaat zelfs zo ver dat het bedrijf wat het apparaat verkoopt verantwoordelijk is voor de resultaten, met de aanname dat het lab alles volgens de regels heeft gedaan). Hier kan ook niet aan gesleuteld worden, want je wilt namelijk dat je resultaten betrouwbaar zijn. Terwijl je vaak in onderzoekslabs graag nog wil sleutelen aan je instellingen om te kijken wat beter werkt en wat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeara op 01-03-2020 09:45 ]

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Van mij mogen ze wel een windmolen neerzetten, als ik de ruimte had. Maar dan wil ik wel een vergoeding.

Verwijderd

GAIAjohan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Helemaal mee eens, dit soort bedrijven mogen wmb ook hard aangepakt worden. Ook al zal dat helaas niet kunnen.

Maar alcohol werkt toch wel tegen hel virus?

Men zegt dat handen wassen het beste werkt, omdat je dat volgens mij echt 20 seconde kunt volhouden.

Maar is ergens bewezen dat desinfectie gel niet werkt?

Heb net 5 flesjes bij kruidvat online gekocht, vanmiddag afhalen in de winkel :)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 07:59:
[...]

En hier sla je de spijker op zijn kop. Er is nog weinig bekend over het virus. Alleen toch voedt de media ons het ene na het andere bericht vol met speculaties. De media zou zich meer moeten beseffen wat de impact van hun berichtgeving is. Ze kunnen de publieke opinie beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Dit heeft impact op de samenleving en economie. Alleen media vinden hun clicks belangrijker dan die ‘zorgplicht’.

Je ziet het hier ook, bron na bron zijn kranten en nieuwssites die koppen met statements maar die vervolgens weinig fundament hebben. Alleen dat wordt niet bekeken of gelezen. Mensen beginnen te hamsteren en roepen om lockdowns. Self fullfilling prophecy dat de economie er dan ook een klap van krijgt.
Je kunt het bij de media neerleggen, maar het feit is dat media die rustig en genuanceerd nieuw brengen tegenwoordig bijna geen bestaansrecht meer hebben. Die worden gewoon niet meer gevreten.

Je ziet aan de weersvoorspellingen, die steeds extremer worden om maar aandacht te krijgen.

Dat is het probleem dat we bijna overal de marktwaarde hebben geadopteerd als hoogste goed. Terwijl marktwaarden zeer waardevol zijn in de de markt, niet op andere terreinen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-02 21:04
Hahn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:18:
[...]

Waarom zouden er over de 55 mensen minder overlijden dan over de 45? Je noemt nu als voorbeeld 3, maar je stelt wel dat het minder zal zijn. Waarop baseer je dat? Waarom zouden het er geen 6 zijn?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• GAIAjohan
NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat je ongelijk hebt ;)
Edit: heb het nóg duidelijker gemaakt.

Waarom zouden ze failliet gaan?
Zo kwam het wel over voor mij. Maar oke, dan is dat duidelijk.

Wat betreft dat bedrijf, van mij mogen bedrijven die zich zó misdragen tijdens een soort massahysterie (foutieve/onware informatie verschaffen, zich ineens opportunistisch richten op deze markt, terwijl ze zich gewoonlijk bezig houden met watersport) gewoon zsm failliet gaan. Dat de reguliere klanten ook niets met zulke opportunisten te maken willen hebben.

• NiGeLaToR
@BlakHawk op de medische ziekenhuis ontsmetter die EN1500 gecertificeerd is die ik hier thuis heb staan staat niet eens dat het helpt tegen virussen. Wel tegen bacterien. Maar exact weet ik ook niet hoe dit zit.

@GAIAjohan snap je punt, het is een misselijke vorm van opportunisme wat extra naar is als het om gezondheid gaat. Een van de nare bijwerkingen van het kapitalisme?

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-03-2020 10:14 ]

• Teknix1982
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Je kunt het bij de media neerleggen, maar het feit is dat media die rustig en genuanceerd nieuw brengen tegenwoordig bijna geen bestaansrecht meer hebben. Die worden gewoon niet meer gevreten.

Je ziet aan de weersvoorspellingen, die steeds extremer worden om maar aandacht te krijgen.

Dat is het probleem dat we bijna overal de marktwaarde hebben geadopteerd als hoogste goed. Terwijl marktwaarden zeer waardevol zijn in de de markt, niet op andere terreinen.
Klopt hoor, alleen dat is een andere discussie. Kijk bijvoorbeeld naar de chinese vrouw in duitsland waar het daar mee begon. Zou zonder symptomen het virus verspreiden, echter klopte dat helemaal niet. Volgens mij is dat laatste bericht niet zo breed in het nieuws geweest als de eerste bewering. Dit zorgt voor onnodig paniek.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:14:
snap je punt, het is een misselijke vorm van opportunisme wat extra naar is als het om gezondheid gaat. Een van de nare bijwerkingen van het kapitalisme?
Wat ook naar is, is dat mensen gewoon willens en wetens op vakantie gaan richting een brandhaard van het virus en daarna vrolijk iedereen gaan bekuchen.

• Jackson6
  • Niet online
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Wat ook naar is, is dat mensen gewoon willens en wetens op vakantie gaan richting een brandhaard van het virus en daarna vrolijk iedereen gaan bekuchen.
Niet iedereen boekt een annuleringsverzekering.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 23:49
Jackson6 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Die dekt het volgens mij niet eens hoor.

• aicaramba
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:16:
[...]

In italie zijn nu 1128 besmettingen in Lombardije. In lombardije wonen ruim 10 miljoen mensen. Dat het een ontsmettingshaard is wil absoluut niet zeggen dat de kans op besmetting als je daar naar toe gaat enorm groot is.

Ik snap wel dat iedereen in NL die besmet is daar is geweest, maar dat wil niet zeggen dat iedereen uit NL die daar is geweest ook besmet is.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Heeft deze ziekte Afrikaanse landen nog niet echt geraakt en zouden er gewoon echt nog geen gevallen zijn? Of klopt de theorie dat het virus door warmte niet goed kan verspreiden en is dit min of meer bewijs?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

• simons

simons

LETS GO BRANDON

aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:20:
[...]

In italie zijn nu 1128 besmettingen in Lombardije. In lombardije wonen ruim 10 miljoen mensen. Dat het een ontsmettingshaard is wil absoluut niet zeggen dat de kans op besmetting als je daar naar toe gaat enorm groot is.

Ik snap wel dat iedereen in NL die besmet is daar is geweest, maar dat wil niet zeggen dat iedereen uit NL die daar is geweest ook besmet is.
Als je bereid bent om dat risico te willen nemen dan moet je ook de consequenties dragen. Als je ziek bent nav bezoek/vakantie brandhaard dan ben je wmb volledig aansprakelijk voor de gevolgen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jackson6 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Annuleringsverzekering betaalt ook niet uit als je naar een ‘gele’ regio gaat. Logisch, want geel is niet zo spannend. Sterker nog, praktisch alles buiten Europa en Noord Amerika is geel.
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Als je bereid bent om dat risico te willen nemen dan moet je ook de consequenties dragen. Als je ziek bent nav bezoek/vakantie brandhaard dan ben je wmb volledig aansprakelijk voor de gevolgen.
Wat een onzin. Waarschijnlijk ben jij hemelsbreed een heel stuk dichterbij het virus dan mensen die gaan skiën in Lombardije. Het is geen brandhaard, het is regio waar een heel klein percentage van de mensen besmet is.

• _Bailey_
  • Niet online
1 ding is in ieder geval zeer positief voor China, beduidend minder luchtvervuiling

beelden van NASA

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PKBYqwv.jpg

• aicaramba
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Ik woon in Diemen. In Diemen is het percentage besmette mensen nagenoeg gelijk aan lombardije. Mag ik nu ook geen boodschappen meer doen of gaan sporten?

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat er een risico is als je naar Lombardije gaat (overigens was dit nog een stuk minder het geval toen de Nederlandse besmette personen daar heen gingen), maar ik denk dat het niet onverstandig is om het aantal besmettingen even in perspectief te plaatsen.

[ Voor 23% gewijzigd door aicaramba op 01-03-2020 10:37 ]

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:30
Kenny_026 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:23:
Heeft deze ziekte Afrikaanse landen nog niet echt geraakt of zouden er gewoon echt nog geen gevallen zijn? Of klopt de theorie dat het virus door warmte niet goed kan verspreiden en is dit min of meer bewijs?

Er is geen duidelijk bewijs noch is er voldoende onderzoek gevoerd om te controleren of dat zo is. MERS, een virus binnen dezelfde categorie, had geen enkele moeilijkheid om zich te verspreiden bij warm weer.

Een belangrijke eigenschap van warm weer is dat mensen niet meer zo geneigd zijn om dicht bij elkaar te gaan zitten. Je neemt bij het warme weer sowieso meer afstand. Dat is binnen de verspreiding van andere virussen ook een extra moeilijkheid.

Overigens is dit topic steeds meer een drama aan het worden op verschillende vlakken:
Verspreiding:
- Kan enkel symptomatisch
- Kan ook asymptomatisch
Geen bewijs voor eender van de twee

Testen:
- Nederland test voldoende
- Nederland test onvoldoende
Zonder officiële statistieken kun je hier geen uitspraak over doen

Maar België test veel meer! Tenzij je de achtergrond en reisgeschiedenis kent van de mensen waarop een test werd uitgevoerd, kun je niet nagaan of deze mensen mogelijks in de getroffen regio's zijn geweest.

Opnieuw besmet
- Het virus kan na genezing terugkeren
- Het virus keert niet terug, de persoon was nooit genezen en de test was een false-megative
Ook bij het griepvirus kan het lijken alsof je genezen bent, waarna je hervalt. Mogelijks was je niet genezen en heb jij je eigen weerstand verzwakt door bepaalde activiteiten uit te oefenen waardoor het virus opnieuw aangewoekerd werd. Er is geen sluitend bewijs dat het mogelijk of onmogelijk is.

Besmetting via oppervlakken:
- Ik kan ziek worden als ik door dezelfde luchthaven reis, naar dezelfde supermarkt ga of dezelfde bus opstap als waar een ziek persoon is geweest
Mocht je even beseffen met hoeveel rotzooi je in contact komt op die plaatsen, dan heeft je afweersysteem het best goed voor elkaar. Vergeet je trouwens ook niet dat het aantal mensen die dagelijks op deze plaatsen komen zodanig hoog is dat je snel een half dorp hebt die besmet is?

Ik kan in ieder geval niet naar de lokale supermarkt gaan om 16 u. op maandag zonder dat de parking overladen vol staat. Tevens ben ik nog nooit in een luchthaven als Zaventem, Schiphol of Heathrow geweest waar geen mensen waren.

Dit virus en alles eromheen nuchter, maar toch kritisch bekijken is nodig. Net als een kritische kijk op de (social) media voor jezelf een grote geruststelling kan zijn.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 15:52
Kenny_026 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:23:
Heeft deze ziekte Afrikaanse landen nog niet echt geraakt en zouden er gewoon echt nog geen gevallen zijn? Of klopt de theorie dat het virus door warmte niet goed kan verspreiden en is dit min of meer bewijs?

Dat zelfde geldt voor Rusland. Is het land niet eerlijk en open? 2 besmettingen in zo’n groot land, grenzend aan China kan ik me slecht voorstellen.. terwijl het daar ook relatief koud is lijkt me..

• aicaramba
Flying schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Er is geen duidelijk bewijs noch is er voldoende onderzoek gevoerd om te controleren of dat zo is. MERS, een virus binnen dezelfde categorie, had geen enkele moeilijkheid om zich te verspreiden bij warm weer.

Een belangrijke eigenschap van warm weer is dat mensen niet meer zo geneigd zijn om dicht bij elkaar te gaan zitten. Je neemt bij het warme weer sowieso meer afstand. Dat is binnen de verspreiding van andere virussen ook een extra moeilijkheid.

Overigens is dit topic steeds meer een drama aan het worden op verschillende vlakken:
Verspreiding:
- Kan enkel symptomatisch
- Kan ook asymptomatisch
Geen bewijs voor eender van de twee

Testen:
- Nederland test voldoende
- Nederland test onvoldoende
Zonder officiële statistieken kun je hier geen uitspraak over doen

Maar België test veel meer! Tenzij je de achtergrond en reisgeschiedenis kent van de mensen waarop een test werd uitgevoerd, kun je niet nagaan of deze mensen mogelijks in de getroffen regio's zijn geweest.

Opnieuw besmet
- Het virus kan na genezing terugkeren
- Het virus keert niet terug, de persoon was nooit genezen en de test was een false-megative
Ook bij het griepvirus kan het lijken alsof je genezen bent, waarna je hervalt. Mogelijks was je niet genezen en heb jij je eigen weerstand verzwakt door bepaalde activiteiten uit te oefenen waardoor het virus opnieuw aangewoekerd werd. Er is geen sluitend bewijs dat het mogelijk of onmogelijk is.

Besmetting via oppervlakken:
- Ik kan ziek worden als ik door dezelfde luchthaven reis, naar dezelfde supermarkt ga of dezelfde bus opstap als waar een ziek persoon is geweest
Mocht je even beseffen met hoeveel rotzooi je in contact komt op die plaatsen, dan heeft je afweersysteem het best goed voor elkaar. Vergeet je trouwens ook niet dat het aantal mensen die dagelijks op deze plaatsen komen zodanig hoog is dat je snel een half dorp hebt die besmet is?

Ik kan in ieder geval niet naar de lokale supermarkt gaan om 16 u. op maandag zonder dat de parking overladen vol staat. Tevens ben ik nog nooit in een luchthaven als Zaventem, Schiphol of Heathrow geweest waar geen mensen waren.

Dit virus en alles eromheen nuchter, maar toch kritisch bekijken is nodig. Net als een kritische kijk op de (social) media voor jezelf een grote geruststelling kan zijn.
Mag ik hier even aan toevoegen dat het me ook vaak op valt dat mensen hier de argument van de andere volledig uit hun verband trekken.

"Nederland is laks en een stap te laat als ze alleen mensen met klachten in quarantaine plaatsen". "Oh, moet dan direct een heel dorp dicht? Zo'n overdreven reactie is nergens voor nodig"

Nou nee, je kan ook preventief het gezin van de besmette personen in quarantaine plaatsen in plaats van wachten tot ze klachten krijgen. 1-3 persoon extra in quarantaine is volgens mij helemaal geen super extreme maatregel.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34

de Peer

under peer review

Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:34:
1 ding is in ieder geval zeer positief voor China, beduidend minder luchtvervuiling

beelden van NASA

[Afbeelding]
Aangezien je het in dit topic plaatst suggereer je dat het effect volledig te wijten is aan Corona.

Als je de bron (neem aan dat dit jouw bron was, want jij noemt hem niet.) ook had gelezen dan had je gezien dat Corona waarschijnlijk maar een beperkte invloed had op het getoonde verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-03-2020 10:54 ]

• hoevenpe
aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:35:
Ik woon in Diemen. In Diemen is het percentage besmette mensen nagenoeg gelijk aan lombardije. Mag ik nu ook geen boodschappen meer doen of gaan sporten?
De media heeft het steeds over Lombardije, maar dat is een heel groot gebied en voor zover ik weet is het virus vooral in een paar kleine regio's daarbinnen actief.

De vergelijking met Diemen: als jij daar woont is er niet veel aan de hand, woont die patiënte echter in jouw flat of straat dan zou ik inderdaad voorlopig rustig aan doen.

• _Bailey_
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Aangezien je het in dit topic plaatst suggereer je dat het effect volledig te wijten is aan Corona.

Als je de bron ook had gelezen dan had je gezien dat Corona waarschijnlijk maar een beperkte invloed had op het getoonde verschil.
ik suggereer niks en ik noem al helemaal nergens ''volledig'', dat is jouw eigen interpretatie

• armageddon_2k1
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:47:
[...]

ik suggereer niks en ik noem al helemaal nergens ''volledig'', dat is jouw eigen interpretatie
Waarom plaats je het dan in dit topic? 8)7

• _Bailey_
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Waarom plaats je het dan in dit topic? 8)7
omdat de vermindering van de luchtvervuiling wel te maken heeft met dit virus, weliswaar dus niet ''volledig''. In welke mate, daar weet ik niks van.

• armageddon_2k1
Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:55:
[...]

omdat de vermindering van de luchtvervuiling wel te maken heeft met dit virus, weliswaar dus niet ''volledig''. In welke mate, daar weet ik niks van.
In de bron staat letterlijk dat er altijd rond Chinees nieuwjaar een afname is en dat ze over de lange termijn moeten kijken of het virus extra impact heeft gehad maar daar nu niks over kunnen zeggen.....

Non nieuws.

• TheBorg
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Lees het artikel nog eens. Helemaal. Kijk ook eens naar het andere plaatje. De afname was inderdaad gigantisch en grotendeels niet te wijten aan het virus. Er is echter geen "rebound" na de vakantie. Er wordt duidelijk aangegeven dat het waarschijnlijk door het virus komt.

[ Voor 18% gewijzigd door TheBorg op 01-03-2020 10:59 ]

• matthijst
  • Laatst online: 17:45
This year, the reduction rate is more significant than in past years and it has lasted longer,” she said. “I am not surprised because many cities nationwide have taken measures to minimize spread of the virus.”

Haters everywhere but I don’t really care

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 22:59
Naja het corona veroorzaakt een ander leven, de relevantie is er wel, en als het er niet is dan wordt dat hier wel ontkracht, ik vind het iig allemaal nuttig, want zo haal je wel de feiten naar boven, dat is wat we wel als Tweakers aant doen zijn. ik zat ook gelijk naar de Particles te kijken, niet dat er nu al gegevens bekend zijn, dat duurt nog even.

offtopic:
Edit @armageddon_2k1
Maar het werkt gewoon veel sneller om de juiste info te krijgen door hier wel een beetje desinformatie te laten bestaan, 'het triggert een uitleg', het stikt hier van de journalisten en we geven ze voeding (effectje van tweakers door de jaren heen) Het geeft gewoon veel meer/breder inzicht, denk ik

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 01-03-2020 11:13 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• armageddon_2k1
Is het echt zo verassend dan dat het gebeurt? Wat denk je wat er met de luchtkwaliteit gebeurt in NL als we allemaal niet meer autorijden? Is het nieuws? Neuh.

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Een paar keer kwam in dit topic de opmerking voorbij dat al een paar dagen het aantal mensen dat hersteld is, hoger is dan het nieuwe besmettingen. Dat klopt ook voor China, maar verder zie je eigenlijk dat er bijna overal een toename is.

Hieronder zowel het totale als het actieve aantal besmettingen per land. De verschillen zijn momenteel nog minimaal. Wat mij opvalt is dat er zo weinig mensen (10) van de Diamond Princess pas recovered zijn. Mogelijk dat dit ook niet goed geregistreerd wordt wegens repatriëring. Zo zijn in de dataset mensen die van de Diamond Princess komen en nu in de VS zijn apart geregistreerd. Verder lijkt het in Singapore goed onder controle. Opvallend is ook Iran, waar volgens de data al heel wat mensen weer hersteld zijn (hoewel daar de officiële cijfers in twijfel worden getrokken).

Besmettingen

Naar aanleiding van de discussie over hoe het percentage overleden berekent moet worden (doden/besmettingen vs. doden/(doden+herstelden) zijn ze hieronder beiden weergegeven, voor de verandering een keer incl. China. In het begin overlijden mensen eerder dan dat ze herstellen dus, op China na, zijn die percentages erg hoog en nog niet heel nuttig.
Overleden

[ Voor 2% gewijzigd door Flow op 01-03-2020 11:08 . Reden: Foutje labels y-as ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:35:
[...]
Dergelijke statements dienen onderbouwd te worden in dit topic.
Bron anders onzin.
ZieMaar! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:31:
[...]
Wat een onzin. Waarschijnlijk ben jij hemelsbreed een heel stuk dichterbij het virus dan mensen die gaan skiën in Lombardije.
Zie hierboven, geen bron.
Het is geen brandhaard, het is regio waar een heel klein percentage van de mensen besmet is.
Alle mensen die hier besmet zijn, zijn besmet door mensen die in Lombardijen zijn geweest.
Als je daar naartoe gaat of bent geweest de afgelopen 2 weken heb je bewust een risico genomen ten kosten van anderen. Dan ben je gewoon volledig aansprakelijk, moreel gezien ben je zeer onverantwoordelijk op zijn minst.

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Nieuwe besmetting in België. Live persconferentie te volgen op VRT.be vanaf 11u30.

• aicaramba
simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:29:
[...]

Dergelijke statements dienen onderbouwd te worden in dit topic.
Bron anders onzin.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Aantal besmetting Italie: 1128. Aanname: Alle Italiaanse besmetting zijn in Lombardije.

Aantal inwoners Lombardije: Wikipedia: Lombardije : 10.019.166

1.128/10.019.166=0.0113% van de bevolking. Let wel, dit gaat ervan uit dat ALLE besmetting in Italie in Lombardije zijn, het werkelijke percentage voor de regio zal dus lager liggen.

Aantal besmettingen diemen: 3.

Aantal inwoners Diemen: Wikipedia: Diemen : 27.734

3/27.734=0.0108%, dus nagenoeg gelijk aan het percentage in lombardije.

Edit: Mijn oorspronkelijke post was niet geheel serieus. Ik snap dat de situaties een stuk anders zijn tussen diemen en lombardijen. De situatie in Diemen is op dit moment nog een stuk gecontroleerder en zal het risico waarschijnlijk een stuk lager liggen om op straat te gaan. Maar de claim dat het percentage besmette mensen tussen de 2 gebieden vergelijkbaar is klopt wel.

Doel van de post was om het aantal besmettingen in perspectief te plaatsen. 1000 besmette mensen lijkt erg veel, maar op 10 miljoen inwoners valt het reuze mee. Hetzelfde geldt voor China en Zuid-korea. Daarmee wil ik het virus niet bagitaliseren, maar ik denk dat het verstandig is om de getallen in perspectief te zien.

[ Voor 29% gewijzigd door aicaramba op 01-03-2020 11:41 ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

aicaramba schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:34:
[...]
Edit: Mijn oorspronkelijke post was niet geheel serieus. Ik snap dat de situaties een stuk anders zijn tussen diemen en lombardijen. De situatie in Diemen is op dit moment nog een stuk gecontroleerder en zal het risico waarschijnlijk een stuk lager liggen om op straat te gaan. Maar de claim dat het percentage besmette mensen tussen de 2 gebieden vergelijkbaar is klopt wel.
Het percentage zegt dus helemaal niks en dus was je initiële reactie meer eens soort van slowchat.
Jammer want zo vertroebel je de discussie qua inhoud.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.