[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.513 views

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:01:
[...]
En aan de andere kant zijn er om de zoveel jaar uitbraken van de mazelen (R0 12 tot 18) in de bijbelgordel waar ook niet gevaccineerden (niet behorende tot de bijbelgordel anti vaxxers) zoals babies vatbaar voor zijn en dan schiet het land niet in een paniek van heb ik jou daar door quarantaine van hele gebieden te vragen/eisen.
Tja, lage mortaliteit in een land als Nederland (<0,1 promille volgens het RIVM). Kleiner aantal mensen is susceptible (de meesten zijn gevaccineerd of hebben het al gehad) dus er is vrijwel altijd genoeg capaciteit en het verspreidt daardoor niet snel buiten de belt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Virussen met veel lagere R0 zullen dan ook vrij makkelijk uit zichzelf uitsterven.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:18:
[...]

Tja, lage mortaliteit in een land als Nederland (<0,1 promille volgens het RIVM). Kleiner aantal mensen is susceptible (de meesten zijn gevaccineerd of hebben het al gehad) dus er is vrijwel altijd genoeg capaciteit en het verspreidt daardoor niet snel buiten de belt.
Heb je ook weer gelijk in maar dat geeft denk ik wel aan dat die R0 waarde vrij theoretisch is en niet als een soort maatstaf beschouwd moet worden van hoe erg het is of kan zijn. Het hangt gewoon af van allerlei factoren zoals hoe nieuw het virus is, is er al immuniteit in de populatie, bevolkingsdichtheid, hoe wordt het virus overgebracht, mobiliteit bevolking etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 18:26 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou iedereen die weet dat hij/zij in een risicogebied is geweest verzoeken om:

1. Zichzelf te monitoren door bijv. de temperatuur regelmatig te meten.

2. Vrijwillig contacten met anderen zoveel als redelijkerwijs mogelijk is te beperken gedurende de duur van de nu bekende incubatieperiode en zo min mogelijk door het land te reizen.

3. Bij contact met anderen fysiek contact vermijden en de bekende handen wasssen/schudden/(incidentele)niezen/hoesten adviezen te hanteren. Zodra je regelmatig hoest of niest moet je je sowieso al serieuzere restricties opleggen.

4. In elk geval van deelname aan bijeenkomsten van (grote) groepen af te zien.

Dat lijken me redelijke adviezen die je nu al van de bevolking mag vragen. Ik heb nog niet gezien dat deze adviezen allemaal al gegeven zijn, of heb ik dat gemist?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:28
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:01:
En dan komen er nog duizenden nederlanders dit weekend terug van wintersport.
Zit nu langs de A3 in een vestiging van Amerikaans kwaliteitsrestuarant 'De Gouden Bogen' en je wilt niet weten hoe druk het daar is. 200 man vlak op elkaar, als iemand hier iets heeft dan is het zo verspreidt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Zit nu langs de A3 in een vestiging van Amerikaans kwaliteitsrestuarant 'De Gouden Bogen' en je wilt niet weten hoe druk het daar is. 200 man vlak op elkaar, als iemand hier iets heeft dan is het zo verspreidt.
Waarom ga je daar dan ook heen als je zo bang bent voor dat virus?

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:30:

4. In elk geval van deelname aan bijeenkomsten van (grote) groepen af te zien.
hoe zie jij dit in praktijk voor je, voor mensen die werken bij een luchtvaartmaatschappij? (Boeing 777 bijvoorbeeld ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 29-02-2020 18:41 ]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-01 20:21
Het Elisabeth-Tweestedenziekenhuis neemt geen halve maatregelen: Al het personeel wat contact heeft gehad met de vrouw en de dochter van de man uit Loon op Zand, wordt geschorst tot ze getest zijn op Corona

https://www.bd.nl/tilburg...onder-personeel~aadfa997/

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:40:
[...]

hoe zie jij dit in praktijk voor je, voor mensen die werken bij een luchtvaartmaatschappij? (Boeing 777 bijvoorbeeld ;) )
Ik bedoel met name niet noodzakelijke bijeenkomsten van verenigingen of theaterbezoek e.d.

Verder kun je in overleg met je werkgever gaan en kijken wat er al dan niet mogelijk is. Ben je tijdelijk op een andere functie in te zetten waar je meer geïsoleerd werkt bijv. en kan een ander jouw taken overnemen?

Wees creatief en zoek naar haalbare opties. Een belangrijk sleutelbegrip van wat ik daar zei was "redelijkerwijs mogelijk".

• hoevenpe
MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:39:
Waarom ga je daar dan ook heen als je zo bang bent voor dat virus?
De kinderen moeten toch eten onderweg... ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:45:
Het Elisabeth-Tweestedenziekenhuis neemt geen halve maatregelen: Al het personeel wat contact heeft gehad met de vrouw en de dochter van de man uit Loon op Zand, wordt geschorst tot ze getest zijn op Corona

Lijkt me terecht. Meerdere ziekenhuizen melden besmette doctoren.

Three staff at the eye department at Ullevål Hospital have been diagnosed with the corona virus. 30 employees are quarantined.
https://direkte.vg.no/cor.../5e5a97e6abd93900118b5a88

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:47:
Verder kun je in overleg met je werkgever gaan en kijken wat er al dan niet mogelijk is. Ben je tijdelijk op een andere functie in te zetten waar je meer geïsoleerd werkt bijv. en kan een ander jouw taken overnemen?
En je hebt ook nog kans dat je werkgever zegt: "Blijf voorlopig maar een tijdje 'ziek' thuis" als die werkgever het risico op ziekte van nog veel meer werknemers liever wil vermijden dan de nadelen van een onterecht thuis zittende werknemer.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:02
Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:45:

Geschorst???? Ze mogen tijdelijk even niet komen werken, dat vind ik toch een andere lading hebben...

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-02 00:22
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:58:
[...]

En je hebt ook nog kans dat je werkgever zegt: "Blijf voorlopig maar een tijdje 'ziek' thuis" als die werkgever het risico op ziekte van nog veel meer werknemers liever wil vermijden dan de nadelen van een onterecht thuis zittende werknemer.
Ik werk met 2000 collega's in een te klein pand aan de Rijnstraat, Den Haag. Iedereen neemt het stampvolle OV ernaar toe. We delen werkplekken en pc's met onbekenden. Ben benieuwd hoe het dinsdag is (eerste werkdag).

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 29-02-2020 19:18 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:48:
[...]

De kinderen moeten toch eten onderweg... ;)
Tsjah, you can’t have it both ways...

Hier prediken dat er harder opgetreden moet worden en zelf risico opzoeken is op zijn minst vreemd. Voldoende alternatieven; andere mcdonalds verder landinwaarts, door de mcdrive en in de auto eten; supermarkt onderweg opzoeken, broodje bij het tankstation.

Punt is (en dit is niet persoonlijk aan jou gericht) het is altijd makkelijk prediken dat het allemaal niet genoeg is, dat het strenger moet, en jan en alleman in quarantaine moet. Maar mensen er zelf last van gaan krijgen wordt het heel snel een ander verhaal.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heeft er iemand een verklaring voor het feit dat we een maand naar omvallende Chinezen hebben gekeken op diverse nieuwsmedia maar dat er nog geen sprake is van spontaan omvallende Italianen, horizontale Koreanen en andere bevolkingsgroepen die ter aarde storten door dit virus.

Ik kan mij zo voorstellen dat die beelden de paniek die sommige mensen voelen bij zo'n epidemie/pandemie nogal verhevigen.

• Cobb
PalingDrone schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:18:
Heeft er iemand een verklaring voor het feit dat we een maand naar omvallende Chinezen hebben gekeken op diverse nieuwsmedia maar dat er nog geen sprake is van spontaan omvallende Italianen, horizontale Koreanen en andere bevolkingsgroepen die ter aarde storten door dit virus.

Ik kan mij zo voorstellen dat die beelden de paniek die sommige mensen voelen bij zo'n epidemie/pandemie nogal verhevigen.
Veel van die Chinezen konden denk ik niet meer terecht in een ziekenhuis en zijn aan hun lot overgelaten. Ook duurde het een aantal weken voordat er mensen aan stierven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• bvbal79
MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Tsjah, you can’t have it both ways...

Hier prediken dat er harder opgetreden moet worden en zelf risico opzoeken is op zijn minst vreemd. Voldoende alternatieven; andere mcdonalds verder landinwaarts, door de mcdrive en in de auto eten; supermarkt onderweg opzoeken, broodje bij het tankstation.

Punt is (en dit is niet persoonlijk aan jou gericht) het is altijd makkelijk prediken dat het allemaal niet genoeg is, dat het strenger moet, en jan en alleman in quarantaine moet. Maar mensen er zelf last van gaan krijgen wordt het heel snel een ander verhaal.
Denk dat je appels met peren vergelijkt.

Het individuele ingrijpen gaat niks veranderen. Dus doordat hij niet daar gaat eten maakt het maatschappelijk een stukje beter?

Donderdag ook uitgelegd. Het aantal zieken moet je structureel in dammen, en dat ga je als individu geen bijdrage aan kunnen leveren. Dus lekker gaan en staan waar je wilt als je dat voor zelf verantwoord vind.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Denk dat je appels met peren vergelijkt.

Het individuele ingrijpen gaat niks veranderen. Dus doordat hij niet daar gaat eten maakt het maatschappelijk een stukje beter?

Donderdag ook uitgelegd. Het aantal zieken moet je structureel in dammen, en dat ga je als individu geen bijdrage aan kunnen leveren. Dus lekker gaan en staan waar je wilt als je dat voor zelf verantwoord vind.
Vanuit het indammen van de ziekte heb je wellicht een punt. Hoewel discutabel, als iedereen voorzorgsmaatregelen aan de laars lapt, schiet het niet echt op natuurlijk.

Ging mij meer om de hypocrisie van hier melden dat er allerlei zwaardere maatregelen genomen moeten worden, en het anderzijds ‘opzoeken’.

Ik maak me er persoonlijk helemaal niet zo druk over. Gewoon een beetje opletten en wat extra hygiene. Komt het, dan komt het, zien we dan wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 29-02-2020 19:32 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:25:
[...]
Het aantal zieken moet je structureel in dammen, en dat ga je als individu geen bijdrage aan kunnen leveren.
Als individu kun je daar zeer zeker wel een (weliswaar beperkte) bijdrage aan leveren, gewoon zorgen dat jij geen statistiek wordt. En daarnaast kun je je sociaal gedragen en je best doen een besmetting niet door te geven als het onverhoopt toch zover komt. Alle kleine beetjes helpen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• bvbal79
MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:28:
[...]

Vanuit het indammen van de ziekte heb je wellicht een punt. Hoewel discutabel, als iedereen voorzorgsmaatregelen aan de laars lapt, schiet het niet echt op natuurlijk.

Ging mij meer om de hypocrisie van hier melden dat er allerlei zwaardere maatregelen genomen moeten worden, en het anderzijds ‘opzoeken’.

Ik maak me er persoonlijk helemaal niet zo druk over. Gewoon een beetje opletten en wat extra hygiene. Komt het, dan komt het, zien we dan wel weer.
Daarom het is geen individueel probleem. Het is niet zo dat je als gezonde persoon hier opeens dood aan gaat. Probleem is dat het virus nieuw is en je door ziekteverzuim (want het percentage zieken is hoger dan de gewone griep, wat ook nog gewoon door blijft gaan) de maatschappij een dreun gaat krijgen. Maar ook de verwachting van aantal opnames voor een longontsteking zal hoger zijn en de vraag is of men dit aan kan...hoeveel personeel is er dan bv...etc etc

Ach laat het maar snel zomer worden, misschien dat het virus zich ook wat kalmer gedraagd.

• bvbal79
Freee!! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:33:
[...]

Als individu kun je daar zeer zeker wel een (weliswaar beperkte) bijdrage aan leveren, gewoon zorgen dat jij geen statistiek wordt. En daarnaast kun je je sociaal gedragen en je best doen een besmetting niet door te geven als het onverhoopt toch zover komt. Alle kleine beetjes helpen.
Alle kleine beetje helpen dus niet in deze situatie, je hebt 100% controle nodig voor een uitbraak. En dat is met contactpersonen onderzoek een van de manieren.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19

Deem

Ontcijfer mij!

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:38:
[...]

Alle kleine beetje helpen dus niet in deze situatie, je hebt 100% controle nodig voor een uitbraak. En dat is met contactpersonen onderzoek een van de manieren.
Daarmee loop je alleen maar achter de feiten aan. Je moet preventief bijvoorbeeld mensen controleren op vliegvelden, evenementen of desnoods aan de grens.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• bvbal79
Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Daarmee loop je alleen maar achter de feiten aan. Je moet preventief bijvoorbeeld mensen controleren op vliegvelden, evenementen of desnoods aan de grens.
Is dat zo, is daar wetenschappelijk bewijs voor dat preventief zo screenen het gaat helpen. En weet je wat de consequenties zijn? En dat allemaal voor een virus met een mortaliteit van 2%....

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:38:
[...]
Dan neem jij dus lekker geen eenvoudige voorzorgsmaatregelen, loop je meer kans op besmetting en om de besmetting door te geven. Ik gebruik dat kleine beetje gezond boerenverstand dat ik heb en neem in ieder geval de eenvoudige voorzorgsmaatregelen in acht. Als ik niet besmet word, kan ik die besmetting ook niet doorgeven en dat helpt dus iedereen, aan wie ik die besmetting niet door geef.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overzichtje van Corona in Korea:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3SQzYkt/corona.png

X-as zijn de dagen van de maand, bijgewerkt tot de 29일(vandaag dus) het stijgt toch wel explosief.

Verder zijn er meer vrouwen dan mannen besmet (남성 =man 37.3%, 여성=vrouw 62.7%) en de grootste groep is 20대 = 20 jarigen. Maar dat kan zijn omdat vooral die groep uitmaakt van de kerk/cult in Daegu.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Is dat zo, is daar wetenschappelijk bewijs voor dat preventief zo screenen het gaat helpen. En weet je wat de consequenties zijn? En dat allemaal voor een virus met een mortaliteit van 2%....
Het gaat niet om de mortaliteit van corona.

• bvbal79
Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:45:
[...]

Het gaat niet om de mortaliteit van corona.
Waar dan om? En hoe ga je dat met jouw maatregelen verbeteren?

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:47:
[...]

Waar dan om? En hoe ga je dat met jouw maatregelen verbeteren?
Het hele probleem is niet dat 2 procent sterft. Het probleem is dat 1 op de 6 het verloop van het virus heftig is en we niet de voorzieningen hebben om die groep bij een uitbraak te kunnen voorzien van adequate zorg. Als je de uitbraak kan afremmen heb je meer controle op de vraag naar zorg, anders en dan krijg je een soort van kettingreactie van een exponentieel groeiende groep mensen die ziek is en voor die periode dat ze ziek zijn niet kunnen deelnemen aan de maatschappij en daarmee dus eigenlijk de economie zwaar getroffen gaat worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Deem op 29-02-2020 19:57 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Live persco van de man die het virus gisteren nog een hoax noemde:

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:37:
[...]

Daarom het is geen individueel probleem. Het is niet zo dat je als gezonde persoon hier opeens dood aan gaat. Probleem is dat het virus nieuw is en je door ziekteverzuim (want het percentage zieken is hoger dan de gewone griep, wat ook nog gewoon door blijft gaan) de maatschappij een dreun gaat krijgen. Maar ook de verwachting van aantal opnames voor een longontsteking zal hoger zijn en de vraag is of men dit aan kan...hoeveel personeel is er dan bv...etc etc

Ach laat het maar snel zomer worden, misschien dat het virus zich ook wat kalmer gedraagd.
Tsjah, elke besmetting die je kunt voorkomen door in het redelijke even na te denken lijkt me er één. Je bereikt die 100% niet als iedereen alles aan z'n laars lapt. Iedereen heeft een steentje bij te dragen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Dat zegt ie niet. Man man, wat mensen toch zo neerplempen :N

• _Bailey_
  • Niet online
Smerig volkje zijn wij Nederlanders.
Nog een hoop werk aan de winkel wat betreft persoonlijke hygiëne...
Dus ipv álleen maar kritisch richting overheid (en RIVM) eerst zelf aan de slag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z3i7Lvb.jpg

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

PWM schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:59:
[...]

In a packed rally in North Charleston, Trump defended his administration’s handling of the outbreak. He accused the Democrats of “politicizing the coronavirus”, calling it “their new hoax” after the Russian investigation and impeachment.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:01:
[...]

In a packed rally in North Charleston, Trump defended his administration’s handling of the outbreak. He accused the Democrats of “politicizing the coronavirus”, calling it “their new hoax” after the Russian investigation and impeachment.
Hiermee zegt hij niet dat het virus een hoax is maar dat de democraten een hoax creeren over zijn aanpak, dat zijn 2 verschillende dingen. In hoeverre de democraten gelijk hebben heb ik even niet over.

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 20:02 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:01:
[...]

Het zou toch fijn zijn als je geen halve quotes plaatst, maar gewoon wat er gezegd word. Echt, nepnieuws van de bovenste plank.

Trump noemt de kritiek op zijn (wel of niet falende) aanpak van het virus, die hij krijgt van de Democraten een Hoax. Nergens noemt hij het virus een Hoax. Echt, nergens.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Op de NOS lees ik dat het besluit van het kinderdagverblijf (waar het besmette kind zat) om twee weken dicht te gaan een besluit van de directie is en volgens de GGD 'niet iets wat wij zouden adviseren'.

Ga gewoon open maandag, is het GGD-advies aan Amsterdamse basisschool - https://nos.nl/l/2325197

• Cobb
zacht schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:11:
Ga gewoon open maandag, is het GGD-advies aan Amsterdamse basisschool - https://nos.nl/l/2325197
Onbegrijpelijk....

Over de dode in de VS.
President says first US coronavirus fatality was "medically high-risk patient in her late 50s"
Bron. CNN.com

[ Voor 22% gewijzigd door Cobb op 29-02-2020 20:16 ]

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Het contrast kan niet groter... De Belgen worden wakker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lbPEnbKFsqsb2obmppFp70nv/full.png

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

PWM schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:59:
[...]

Het zijn niet mijn woorden maar het is inderdaad verdraaid. Dat had ik niet mogen quoten.
https://www.cnbc.com/2020...e-democrats-new-hoax.html

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:15:
Het contrast kan niet groter... De Belgen worden wakker.
[Afbeelding]
En wat doet het belgische kabinet dan anders dan het nederlandse :? Alles wat hier genoemd wordt is in NL ook al zoals noodplannen en de mogelijkheid om evenementen af te lasten etc.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:18:
[...]
En wat doet het belgische kabinet dan anders dan het nederlandse :? Alles wat hier genoemd wordt is in NL ook al zoals noodplannen en de mogelijkheid om evenementen af te lasten etc.
De Nederlandse overheid legt de bal voor het aflassen van evenementen bij de individuele gemeente. Voor de gemeente ligt de lat voor het aflassen van evenementen te hoog in verband met financiële belangen.
Ik heb nog niemand van de overheid gehoord over een noodplan, afschermen aan maatregelen nemen voor andere patiënten of het annuleren van evenementen op landelijk niveau. Schijnbaar vind Belgie het belangrijk genoeg om het kabinet op een zondag daarvoor bij elkaar te roepen.

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vijftien Zuid-Limburgers gemonitord
De GGD Zuid-Limburg houdt vijftien mensen in de gaten die mogelijk met het coronavirus zijn besmet. Het gaat om inwoners van Eijsden, Landgraaf, Margraten, Maastricht, Valkenburg aan de Geul, Hoensbroek en Schinveld.

"Dit zijn mensen die in contact zijn geweest met mensen die besmet zijn met het coronavirus, óf op een plek zijn geweest waar het virus is vastgesteld", zegt een woordvoerster van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg tegen omroep 1Limburg.

De mensen die gemonitord worden moeten eenmaal per dag hun lichaamstemperatuur meten. Bij klachten moeten ze direct contact opnemen met de GGD. Vooralsnog hoeven ze niet in quarantaine.
via nos.nl

• hoevenpe
MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:28:

Wat betreft die zwaardere maatregelen ging me dat vooral om geconstateerde gevallen, mensen die besmet zijn en/of regio's waar heel veel gevallen zijn geweest. Je kunt onmogelijk alle drukke plekken mijden, de rijen bij de skilift zijn in die context niet anders dan een drukke McDonald's.

In de regio waar we zijn gaan eten zijn geen besmettingen bekend, dan is het een afweging die je maakt. Er is geen garantie dat het restaurant verderop absoluut veilig is, de drive is een optie maar rust nemen tijdens het rijden is ook belangrijk en veel relevanter voor de veiligheid dan een zeer kleine kans op besmetting.

Ik snap je stelling, maar als je dat als leidraad neemt kan je maandag niet met de trein naar je werk of op kantoor in de kantine zitten. Zolang je zelf niet besmet bent moet je elke keer weer een afweging maken tussen beperkt risico en een zo normaal mogelijk dagelijks leven.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:24:
[...]

De Nederlandse overheid legt de bal voor het aflassen van evenementen bij de individuele gemeente. Voor de gemeente ligt de lat voor het aflassen van evenementen te hoog in verband met financiële belangen.
Ik heb nog niemand van de overheid gehoord over een noodplan, afschermen aan maatregelen nemen voor andere patiënten of het annuleren van evenementen op landelijk niveau. Schijnbaar vind Belgie het belangrijk genoeg om het kabinet op een zondag daarvoor bij elkaar te roepen.
Denk je nou werkelijk dat NL geen noodplannen/draaiboeken heeft hiervoor? Afschermen van patienten gebeurt al door thuis quarantaine en waar nodig in het ziekenhuis zoals die man uit Loon op zand. En in het kabinet zal daar gisteren (en doorlopend) echt wel over gesproken zijn.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:06
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:28:
[...]
Denk je nou werkelijk dat NL geen noodplannen/draaiboeken heeft hiervoor? Afschermen van patienten gebeurt al door thuis quarantaine en waar nodig in het ziekenhuis zoals die man uit Loon op zand. En in het kabinet zal daar gisteren (en doorlopend) echt wel over gesproken zijn.
Als toevoeging, zie bijvoorbeeld: https://www.radboudumc.nl/corona
Er zijn allang protocollen en die worden nu tot uitvoer gebracht. Nu is het natuurlijk alleen veel makkelijker om te doen of ze niet bestaan.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

[...]
Dat weet ik niet. Volgens mij is dit een van de eerste keren dat NL hiermee op deze schaal mee wordt geconfronteerd. Het is een aanname dat er een sluitend draaiboek klaar ligt.

• bszz
  • Laatst online: 21:53
Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Geen idee hoe je da voor je ziet maar er is toch wel consensus dat bijvoorbeeld temperatuur meten op vliegvelden geen effect heeft.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Dat weet ik niet. Volgens mij is dit een van de eerste keren dat NL hiermee op deze schaal mee wordt geconfronteerd. Het is een aanname dat er een sluitend draaiboek klaar ligt.
Dus omdat het niet weet is het niet zo? Misschien is dat wel een puntje voor de voorlichting. Dit is namelijk echt niet de eerste keer, het is alleen de eerste keer imo dat het zo groot wordt gemaakt door oa sociale media, zie bv

https://www.erasmusmc.nl/...patienten-met-coronavirus
Samenwerken
In Nederland werken gezondheidsinstanties goed met elkaar samen. De ziekenhuizen, maar ook huisartsen, GGD’en en verpleeg- en verzorgingshuizen. De protocollen zijn in principe niet nieuw. Nederland kreeg in 2009 te maken met de Mexicaanse griep. En het Erasmus MC krijgt soms patiënten binnen met een vermoeden van MERS of SARS, broertjes van SARS-CoV-2. Ook voor MERS en SARS worden isolatie-protocollen nageleefd.
edit: richtlijnen rivm https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 13:34
https://www.instagram.com/p/B9KZDsCCOAN/

Vond ik wel toepasselijk in dit topic. Wellicht zouden sommigen hun telefoon beter even weg kunnen leggen. Er gebeurt van alles ook al weet je het niet.

Ps; gaat over gebrek aan aandacht over het virus.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-02-2020 20:37 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

bszz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Geen idee hoe je da voor je ziet maar er is toch wel consensus dat bijvoorbeeld temperatuur meten op vliegvelden geen effect heeft.
Dat heeft het wel. Je kunt mensen preventief isoleren als ze koorst hebben waarna ze getest kunnen worden of ze corona hebben. Nu krijgen die gevallen alle vrijheid om verder te besmetten.

• maratropa
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:12:
[...]

Onbegrijpelijk....

Over de dode in de VS.
President says first US coronavirus fatality was "medically high-risk patient in her late 50s"
Bron. CNN.com
Begrijpelijk is het juist wel, kind niet besmet, dus dan is het risico op die school ook laag.

Ik neem ook aan dat als je dit op de langere termijn goed aan wil kunnen je juist proportioneel moet blijven handelen en niet her en der de boel moet sluiten just in case.

Waarschijnlijk is er intern al het besef dat ook al houden ze deze gevallen echt staand, dit waarschijnlijk blijft komen, en dat het vooral om het managen van de aanwezigheid van het virus gaat. Dat is politiek natuurlijk wel een lastigere boodschap dan "het doel is het virus stoppen"

specs

• Oekiejoekie
Ben ik de enige die het wel logisch vindt, dat de GGD adviseert om de school enb het kinderdagverblijf open te houden ? Op die manier houdt je de groep bij elkaar en kan de juf/meester/leidster en de GGD vinger aan de pols houden... Desnoods sturen ze elke dag een GGD-verpleegkundige naar elke klas.

We zijn tegenwoordig allemaal tweeverdieners. We moeten allemaal werken. Dus wat doen we als de scholen en kinderdagverblijven dicht zijn ? Juist ! Dan dumpen we de kinderen bij opa en oma ! En op een school van een paar 100 leerlingen, zijn dat vele honderden grootouders. Die waarschijnlijk ook nog eens geografisch heel verspreid wonen. En als opa en oma niet kunnen voor opvang, dan nemen we de kinderen mee naar een indoor-speeltuin met Wifi. Zodat papa of mama rustig kan werken, terwijl de kinderen zichzelf vermaken. En het daar weer naar hartelust verspreiden over andere kinderen, van andere scholen uit andere wijken of plaatsen die ook gesloten zijn.

De boel bij elkaar kunnen houden en kunnen monitoren, lijkt mij eigenlijk zo'n slechte nog niet.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:36:
[...]
Dus omdat het niet weet is het niet zo? Misschien is dat wel een puntje voor de voorlichting. Dit is namelijk echt niet de eerste keer, het is alleen de eerste keer imo dat het zo groot wordt gemaakt door oa sociale media, zie bv

https://www.erasmusmc.nl/...patienten-met-coronavirus

[...]

edit: richtlijnen rivm https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
Het zit hem meer in de schaal waar we nu bij het Corona virus over spreken waarvan ik mijn twijfels heb of daar wel in het draaiboek rekening mee is gehouden.

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]
Een groot verschil met andere landen is volgens mij dat Nederland geen quarantaine doet (op die 6 uit Wuhan na).
Bij terugkeer in Nederland worden reizigers uit besmet gebied in principe niet afgezonderd, zoals in andere landen wel gebeurt. Roemenië doet dat bijvoorbeeld met arbeidsmigranten die vanuit Noord-Italië naar huis gaan. Ook de cruisegangers van de Diamond Princess hoefden hier niet in quarantaine, terwijl andere landen daar wel voor kozen. Hetzelfde geldt voor de passagiers van de Westerdam, waar een coronaverdenking was.

https://www.trouw.nl/binn...-en-waarom-niet~b1438911/
Andere landen zijn daar een stuk strikter mee, en dat levert soms ook zieken op, bijvoorbeeld (bericht van 13 feb):
CDC today confirmed another infection with Coronavirus Disease (COVID-19) in the United States. The patient is among a group of people under a federal quarantine order at JBSA-Lackland in Texas because of their recent return to the U.S. on a State Department-chartered flight that arrived on February 7, 2020.

https://www.cdc.gov/media...5th-coronavirus-case.html

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

bszz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:34:
[...]

In de uitzending van OP1 van woensdag wordt ergens gezegd dat ze bij de SARS uitbraak daarmee niemand hebben gevonden. Wil niet zeggen dat we er nu niks aan hebben.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik kreeg al een brief van school/GGD
Beste ouder(s) of verzorger(s),
Het nieuwe coronavirus roept vragen op bij ouders, scholen en andere organisaties. GGD Gelderland-
Midden ontvangt dagelijks diverse vragen en geeft advies. Het is heel begrijpelijk dat u ongerust bent
of vragen heeft.

Wat is er aan de hand?
De vakantieperiode is ten einde en misschien komen er mensen uit uw omgeving terug na een reis uit
een coronagebied. Iedereen kan gewoon weer naar de (kinder)opvang, school of werk.

Mag dat?
Als deze mensen niet ziek zijn, zijn zij geen risico voor u of uw omgeving. Zij kunnen dus gewoon naar
de (kinder)opvang, school of werk gaan. Dit is de landelijke richtlijn van het RIVM.
Wat als zij ziek worden?
Als zij koorts én hoestklachten hebben en terugkomen uit een coronagebied, mogen zij niet naar de
(kinder)opvang, school of werk. Dan moeten zij bellen met de huisarts. De huisarts kijkt dan wat er
gedaan moet worden.

Wat kunt u zelf doen?
Het is belangrijk te letten op goede hand en hoesthygiëne. Zo voorkomt u allerlei ziektes.

Dit doet u door:
• handen wassen met zeep;
• niezen/hoesten in de elleboog;
• papieren zakdoekjes te gebruiken.

Heeft u vragen?
Op de website van het RIVM staat de meest actuele informatie over het coronavirus:
www.rivm.nl/coronavirus

Met vriendelijke groet,
Afdeling Infectieziekten
GGD Gelderland-Midden

[ Voor 74% gewijzigd door fast-server op 29-02-2020 20:44 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• bszz
Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:37:
[...]

Dat heeft het wel. Je kunt mensen preventief isoleren als ze koorst hebben waarna ze getest kunnen worden of ze corona hebben. Nu krijgen die gevallen alle vrijheid om verder te besmetten.
Heeft dat het wel omdat je dat zelf denkt of omdat het bewezen is in de praktijk? Je zult er ongetwijfeld op termijn iemand uit pikken maar het staat niet in verhouding tot de benodigde resources..... die je dan weer niet kunt inzetten daar waar het veel effectiever en efficiënter is.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:40
Het verschil tussen NL en DE is nu wel weer duidelijk. 15 man worden in Limburg in de gaten gehouden, maar hoeven niet in quarantaine.

In Duitsland wordt iedereen preventief in quarantaine gehouden, just in case.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

bszz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:41:
[...]

Heeft dat het wel omdat je dat zelf denkt of omdat het bewezen is in de praktijk? Je zult er ongetwijfeld op termijn iemand uit pikken maar het staat niet in verhouding tot de benodigde resources..... die je dan weer niet kunt inzetten daar waar het veel effectiever en efficiënter is.
Volgens mij is een van de symptomen koorts of niet? Dat kan je makkelijk meten.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Het zit hem meer in de schaal waar we nu bij het Corona virus over spreken waarvan ik mijn twijfels heb of daar wel in het draaiboek rekening mee is gehouden.
Ga er maar van uit van wel en er zal opgeschaald worden indien nodig. Ik denk dat jouw ongemak om het zo maar even te verwoorden vooral voor komt uit het feit dat NL niet zo ver gaat als andere landen met maatregelen ongeacht of die maatregelen wel proportioneel en effectief zijn. Neem ik je niet kwalijk en wie er uiteindelijk gelijk heeft zal moeten blijken maar ik vertrouw op de experts die er verstand van hebben.

edit: https://www.statista.com/...-an-epidemic-or-pandemic/ (andere link: https://www.weforum.org/a...s-preparedness-pandemics/)
Nederland is 1 van de landen die het beste met een pandemie zou moeten kunnen omgaan. Apart is natuurlijk wel dat ook Zuid Korea daar toe behoort maar dat zij een totaal andere aanpak hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 20:58 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 22:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Nog niet zo oud?

SARS, MERS, de Mexicaanse griep etc vergeten?

Het enige wat nu anders is is dat we reislustiger zijn geworden. Dat- en natuurlijk heerlijk hypen op fora en sociale media

• Verwijderd1
  • Niet online
Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Relatief veel mensen hebben koorts, meer mensen hebben koorts zonder dit virus dan met dit virus. Testen voor dit virus duurt waarschijnlijk een dag. Reizigers kunnen het virus dragen maar nog niet symptomatisch zijn, ze hebben dan nog geen koorts. Om die reden heb je relatief veel false positives (mensen die wel koorts hebben maar niet dit virus) en mogelijk false negatives (mensen die wel het virus hebben maar nog niet ziek geworden zijn).

Dat is waarom andere landen (de VS, Australië, Roemenië en blijkbaar Duitsland, en nog meer?) mensen uit gebieden waar het virus heerst preventief in quarantaine laten gaan. Als men in die tijd geen symptomen ontwikkelt is men zeer waarschijnlijk niet besmet.
Indoubt schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:55:
[...]

Nog niet zo oud?

SARS, MERS, de Mexicaanse griep etc vergeten?

Het enige wat nu anders is is dat we reislustiger zijn geworden. Dat- en natuurlijk heerlijk hypen op fora en sociale media
Geen van die gevallen waren endemisch in Nederland. Het is dus niet bekend hoe goed de draaiboeken in de praktijk werken. Het verschil tussen de Nederlandse aanpak (achteraf handelen) en andere landen (preventief quarantaine) roept dus vragen op. Men zal er vast over nagedacht hebben, maar het is nooit op deze schaal uitgetest.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-02-2020 21:00 ]

• bszz
[...]

Ok, je hebt dus zelf bedacht dat het een effectieve maatregel is..... Epidemiologen denken er anders over...

• maratropa
  • Niet online
[...]

Met screenen op het vliegveld ga je vooral griep er uit pikken, waarna die mensen getest, in quarantaine en gemonitord moeten worden, terwijl de kans dat er een corona besmetting tussen zit klein is. Dat trekt allemaal ergens capaciteit weg, los van het ontwrichtende aspect.

Als er wel veel gevallen tussen zouden zitten dan moet je die hele vliegverbinden tijdelijk opheffen natuurlijk.

Dingen moeten ook op grotere schaal en langere termijn te doen zijn voor de maatschapij als geheel. Wij lijken vol in te zetten op signaleren, testen en opvolgen, wat mits genoeg testen en mensen capaciteit helemaal niet zo'n raar plan is. Wat je nu ziet is dat als je snel schakelt je het virus weer kunt inhalen.

Waarschijnlijk zal het er een fase verder om gaan om zo veilig mogelijk alle nederlanders in contact te laten gaan komen met dit virus.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 29-02-2020 21:02 ]

specs

• bvbal79
[...]

Nee...koorts is niet in 100% van de gevallen het symptoom...daarnaast hoeft koorts ook pas later in het ziekteproces op te treden. Koorts heeft ook andere oorzaken.

Dus je meting is gewoon schijnveiligheid

• bvbal79
maratropa schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:58:
[...]

Met screenen op het vliegveld ga je vooral griep er uit pikken, waarna die mensen getest, in quarantaine en gemonitord moeten worden, terwijl de kans dat er een corona besmetting tussen zit klein is. Dat trekt allemaal ergens capaciteit weg, los van het ontwrichtende aspect.

Als er wel veel gevallen tussen zouden zitten dan moet je die hele vliegverbinden tijdelijk opheffen natuurlijk.

Dingen moeten ook op grotere schaal en langere termijn te doen zijn voor de maatschapij als geheel. Wij lijken vol in te zetten op signaleren, testen en opvolgen, wat mits genoeg testen en mensen capaciteit helemaal niet zo'n raar plan is. Wat je nu ziet is dat als je snel schakelt je het virus weer kunt inhalen.
Inderdaad...maar ik denk dat deze tweaker in een tunnelvisie leeft en heilig overtuigd is van zijn uitspraken.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02 19:40
Nee, maar @Deem is nu eenmaal overtuigd van het tegenovergestelde, en het feit dat de overheid dit niet doet geeft daarom alleen maar bevestiging aan de paniek. Ziehier het echte probleem, niet zozeer het virus zelf, maar de paniek die kan ontstaan door versterking van echo-kamers binnen sociale media. :F

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 12:55

Yucon

*broem*

GGD Zuid-Limburg: 'Meerdere coronaverdenkingen in de regio'

GGD Zuid-Limburg monitort vijftien mensen die mogelijk met het coronavirus zijn besmet. Dat maakt de Veiligheidsregio Zuid-Limburg zaterdagavond bekend.

Het gaat om inwoners van Eijsden (4), Landgraaf (4), Margraten (2), Maastricht (2), Valkenburg aan de Geul (1), Hoensbroek (1) en Schinveld (1).

"Dit zijn mensen die in contact zijn geweest met mensen die besmet zijn met het coronavirus, óf op een plek zijn geweest waar het virus is vastgesteld", laat een woordvoerster van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg desgevraagd weten.

De GGD heeft het vijftiental gevraagd om eenmaal per dag hun lichaamstemperatuur te meten en om bij klachten direct contact op te nemen met de GGD. De mensen worden gemonitord om bij een eventuele besmetting zo efficiënt mogelijk op te kunnen treden.

De vijftien Zuid-Limburgers hoeven vooralsnog niet in quarantaine. "Met de monitoring kunnen we snel schakelen, mocht iemand toch besmet blijken te zijn", voegt de woordvoerster toe.
Bron: https://www.1limburg.nl/g...de-regio?context=topstory

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Michielgb schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Nee, maar @Verwijderd is nu eenmaal overtuigd van het tegenovergestelde, en het feit dat de overheid dit niet doet geeft daarom alleen maar bevestiging aan de paniek. Ziehier het echte probleem, niet zozeer het virus zelf, maar de paniek die kan ontstaan door versterking van echo-kamers binnen sociale media. :F
offtopic: je bedoeld @Deem en niet @Verwijderd :>

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

[...]

Nee, maar @Verwijderd is nu eenmaal overtuigd van het tegenovergestelde, en het feit dat de overheid dit niet doet geeft daarom alleen maar bevestiging aan de paniek. Ziehier het echte probleem, niet zozeer het virus zelf, maar de paniek die kan ontstaan door versterking van echo-kamers binnen sociale media. :F
Tjongejonge, dat zeg ik toch niet? Ik ga gewoon de discussie aan.

Om even terug te komen op het opnemen van de temperatuur. Volgens onderzoek is de effectiviteit ongeveer 50%.

https://www.eurosurveilla...7917.ES.2020.25.5.2000080
Afbeeldingslocatie: https://www.eurosurveillance.org/docserver/fulltext/eurosurveillance/25/5/2000080-f2.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Deem op 29-02-2020 21:16 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

[...]

Airport screening for viruses is back, despite post-SARS study that found it to be of little use

In 2005, a federal government scientist named Theresa Tam co-authored a revealing study that found Canada had spent $7.5 million on screening air passengers for SARS, and achieved exactly nothing.

Thailand has discovered three cases of the new illness, referred to as 2019-nCov, through airport checks.

Zoals ik al aangaf gaat het RIVM uit van hun ervaring met SARS, er lijken toch mogelijkheden te zijn bij Corona.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08

Coach4All

I'm a Coach 4 All

TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:15:
[...]

Airport screening for viruses is back, despite post-SARS study that found it to be of little use

In 2005, a federal government scientist named Theresa Tam co-authored a revealing study that found Canada had spent $7.5 million on screening air passengers for SARS, and achieved exactly nothing.

Thailand has discovered three cases of the new illness, referred to as 2019-nCov, through airport checks.

Zoals ik al aangaf gaat het RIVM uit van hun ervaring met SARS, er lijken toch mogelijkheden te zijn bij Corona.
3 stuks, hoeveel hebben ze er gevonden met koorts? Zelfs als dat maar 3000 personen geweest zouden zijn in die periode dan hadden ze dus al 99,9% false positive...... :? 8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Verwijderd1
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:15:
[...]

CNN heeft ook wat experts die wat overwegingen melden over screening van vluchten uit at-risk gebieden op het vliegveld:
"It becomes really unwieldy and complicated," said Dr. Peter Hotez, an infectious disease specialist at Baylor College of Medicine. "And eventually, even a week from now, that list of countries could potentially double."
He added that it made sense to screen passengers from China at the beginning of the outbreak, but that eventually it wouldn't be worth the expense and time.
"I think we've maxed out on the benefit of travel screening," he said. "It made sense when the passengers were coming from one country, and I think in some ways it was effective. But now we're really going to see diminishing returns."
[...]
In the United States, temperature and symptom checks haven't caught a single coronavirus case. However, another part of the screenings has worked better: At least two passengers read the information cards handed out during the screenings and sought medical care when they developed symptoms listed on the cards.
Globally, about 50% of the original exported cases were detected through temperature checks, according to Dr. Martin Cetron, director of the CDC's Division of Global Migration and Quarantine.
https://edition.cnn.com/2...-expansion-cdc/index.html

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Ten passengers flew into US airports on commercial airliners and were later diagnosed with coronavirus.
CNN's investigation shows that four of those 10 passengers went through temperature checks and were found not to have a fever or any other symptoms of the virus. Two of those passengers flew into Los Angeles International Airport and two flew into San Francisco International Airport.
Previously, a CDC spokesperson had told CNN that two of the passengers were symptomatic during flight, but the spokesperson later said they were asymptomatic while flying.
Another 4 out of the 10 passengers were not screened because they flew into airports that did not have screening at the time. Those cases are in Illinois, Washington state, Massachusetts and California.
It's unclear whether the final two passengers went through temperature checks because health officials at the CDC and in Wisconsin and Arizona refused to say when asked by CNN.

Dat zal de effectiviteit niet ten goede komen nee.

• _Bailey_
  • Niet online
7e besmetting, Delft.

bron: Nieuwsuur

• Oekiejoekie

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
De virus situatie is ergens ook wel een boeiend sociaal experiment. Voor mij gevoel is de impact van de angst die mensen ervaren vele malen groter dan het virus.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoe betrouwbaar en onafhankelijk is het WHO eigenlijk?

https://edition.cnn.com/2...china-intl-hnk/index.html

Alweer een instituut dat wordt geleefd door politiek in plaats werkelijke behoeftes.

[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 29-02-2020 22:06 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

CyberMania schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:02:

Alweer een instituut dat wordt geleefd door politiek in plaats werkelijke behoeftes.
428,757 mensen twijfelen er aan.
Call for the resignation of Tedros Adhanom Ghebreyesus, WHO Director General

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 22:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

CyberMania schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:02:

Dat lijkt me meer een headline voor de Metro of voor facebook

Misschien in grote kapitale letters proberen?

• Oekiejoekie
In Luxemburg is waarschijnlijk ook een eerste coronageval. Bij een man van in de veertig is bij een eerste test het virus vastgesteld. Een tweede test, die in Rotterdam wordt uitgevoerd, moet zekerheid geven, aldus de autoriteiten. De man was teruggekeerd uit Italië en via de luchthaven van het Belgische Charleroi naar Luxemburg gereisd.
Oke, dat het in Luxemburg nu ook is, vind ik niet echt gek. Meer dat ze voor de tweede test blijkbaar op Rotterdam vertrouwen ? Je zou zeggen dat er in Belgie, Duitsland of Frankrijk laboratoria dichterbij zijn ?

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Oke, dat het in Luxemburg nu ook is, vind ik niet echt gek. Meer dat ze voor de tweede test blijkbaar op Rotterdam vertrouwen ? Je zou zeggen dat er in Belgie, Duitsland of Frankrijk laboratoria dichterbij zijn ?
Misschien is NL wel gewoon goed voorbereid en deskundig in tegenstelling tot wat nogal beweerd wordt in dit topic :P .

Edit, woon zelf in Delft trouwens maar ik ga toch echt niks anders doen dan normaal behalve gewoon gezond verstand gebruiken.

edit2: nog even op de voorbereidheid van NL kwam ik op de RIVM site dit nog tegen dat ik wel treffend vond:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Op dit moment voeren het RIVM en het ErasmusMC Erasmus Medical Center alle testen in Nederland uit als er een verdenking op het nieuwe coronavirus bestaat. In de afgelopen weken werden voorbereidingen getroffen zodat de zogenaamde 12 opschalingslaboratoria deze testen ook zouden kunnen uitvoeren. Het RIVM maakte materialen voor de testen aan deze laboratoria beschikbaar en controleerde of deze laboratoria klaar waren om de testen uit te voeren. Alle 12 labs zijn nu klaar en kunnen direct gaan testen als dat nodig is. Op dit moment is daar geen sprake van en kunnen het RIVM en het ErasmusMC alle testen uitvoeren.
Oftewel, als er opgeschaald moet worden kan dat, in ieder geval wat de laboratoria betreft, en dat is al een aantal weken in voorbereiding.

[ Voor 56% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 22:23 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Lees de topic warning s.v.p., onderbouw je post met bronnen, deze ontbreken nu.

[ Voor 76% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 00:41 ]

• Cobb
Heb ook te doen met al die IND'rs en COA personeel. Er komen nog regelmatig nieuwe asielzoekers uit Italië op de AZC's aan.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Goed, nu dus ook Delft en daarmee het aantal op 7. Plaatsen liggen flink verspreid door Nederland. Ik verwacht komende dagen nog meer gevallen en door heel Nederland.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Oekiejoekie
Jorgen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:32:
Goed, nu dus ook Delft en daarmee het aantal op 7. Plaatsen liggen flink verspreid door Nederland. Ik verwacht komende dagen nog meer gevallen en door heel Nederland.
Ja, maar we kennen nog wel alle patient-zeroes. We weten van alle 7 gevallen tot nu toe hoe ze het opgelopen hebben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, hebben wij geen gevallen waarin we zeggen "we hebben gééén idee waar die het opgelopen heeft. Wat mij betreft is Nederland nu nog aardig in control.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rotterdam mogelijk 8e geval, in afwachting van de 2e test in het Erasmus MC

Your Friendly Neighborhood Moderator

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:33
Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:42:
[...]

Ja, maar we kennen nog wel alle patient-zeroes. We weten van alle 7 gevallen tot nu toe hoe ze het opgelopen hebben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, hebben wij geen gevallen waarin we zeggen "we hebben gééén idee waar die het opgelopen heeft. Wat mij betreft is Nederland nu nog aardig in control.
Wat is het verhaal achter de Delft casus, kan het zo snel niet vinden.

Edit: Noord Italië dus ook..

[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 29-02-2020 22:51 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

VidaR-9 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:50:
[...]

staat in de liveblogs van bv nos en ad (beetje moeilijk linken):
De vrouw heeft geen directe link met de eerste besmettingsgevallen, in Amsterdam en in Loon op Zand. Wel is ze vorige week in de Noord-Italiaanse regio Lombardije geweest. De man uit Loon op Zand was daar ook geweest, evenals de vrouw uit Amsterdam. Deze streek lijkt een belangrijke besmettingshaard van het nieuwe coronavirus te zijn.
Dus vooralsnog lijkt de gemene deler noord Italie te zijn.

• Oekiejoekie
VidaR-9 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:50:
[...]

Klik dan ook eens wat links open. Ik postte eerder de originele bron.

https://www.omroepwest.nl...ft-besmet-met-coronavirus
DEN HAAG - In Delft is het coronavirus vastgesteld. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bevestigd. Het is het eerste geval van een coronabesmetting in onze regio. De patiënt heeft volgens het RIVM geen contact gehad met de eerder in Nederland besmette patiënten. De Delftse patiënt heeft het virus volgens het RIVM opgelopen in Noord-Italië.

• bvbal79
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:52:
[...]
staat in de liveblogs van bv nos en ad (beetje moeilijk linken):

[...]

Is het niet te achterhalen wie allemaal deze week uit Noord-Italie is gekomen met het vliegtuig of trein in ieder geval. Tuurlijk is het veel, maar dan heb je nu al een groep waar je je aandacht op richt,

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:52:
[...]
Lijkt mij toch vrij eenvoudig om in kaart te brengen wie daar allemaal is geweest de laatste twee weken?
Waarom toch steeds die dobbelsteen laten rollen?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

simons schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:55:
[...]

Lijkt mij toch vrij eenvoudig om in kaart te brengen wie daar allemaal is geweest de laatste twee weken?
Waarom toch steeds die dobbelsteen laten rollen?
Dat lijkt me niet meer werk dan één telefoontje van het RIVM naar de douane. Maar dan blijven ze bij het beleid dat testen alleen zin heeft bij symptomen. Zo blijf je achter het net vissen.

• bvbal79
Lees de topicwaarschuwing nog eens goed.

[ Voor 90% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-02-2020 23:04 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

En hoeveel mensen rijden naar Italie voor vakantie die dus niet geregistreerd worden? Ik zeg niet dat er geen onderzoek naar mogelijk is maar ik denk dat je teveel mensen gaat missen om het echt effectief te laten zijn.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Blijkbaar is men zo bang om positief te zijn op de uitkomst van de test op het virus dat de persoon in kwestie die in risico gebied was + familie en vrienden zich pas melden als ze zich echt ziek voelen.

Verder vind ik het raar dat een vader(loon op zand) en moeder(amsterdam) in noord italie geweest zijn, besmet terug komen, ze waren daar voor werk blijkbaar?!, en er verder geen reisgenoten waren die besmet terug kwamen?

ICE ICE Baby

• bvbal79
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:00:
En hoeveel mensen rijden naar Italie voor vakantie die dus niet geregistreerd worden? Ik zeg niet dat er geen onderzoek naar mogelijk is maar ik denk dat je teveel mensen gaat missen om het echt effectief te laten zijn.
Absoluut, maar als je met de auto wil gaan skieen, kies je wel wat dichterbij dan Lombardije :)
Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.