En met welk personeel ga je die bemannen? Er heerst al langer een te kort aan personeel in de zorg.Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:22:
[...]
Daarnaast zijn er de afgelopen jaren veel streekziekenhuizen gesloten, die nog wel beschikbaar zijn als dagziekenhuis. Het ETZ in Tilburg, waar de eerste patient ligt, heeft bijvoorbeeld zo'n locatie in Waalwijk. Die lijkt me in geval van nood weer redelijk eenvoudig als 24-uurs-ziekenhuis in te zetten.
nvm zie boven
[ Voor 77% gewijzigd door _Bailey_ op 29-02-2020 12:51 ]
In Duitsland vlak over de grens ook weer meerdere gevallen, opvallend dat WDR geen exacte aantallen meer noemt: https://www1.wdr.de/nachr...corona-virus-nrw-100.html
*knip* reageer serieus of reageer niet
[ Voor 87% gewijzigd door Migrator op 29-02-2020 13:05 ]
ja en dat zijn familieleden van de vrouw die al eerder besmet was, te weten haar echtgenoot en het jongste kind van de vrouw
[ Voor 31% gewijzigd door Migrator op 29-02-2020 13:06 . Reden: Quote verwijderd ]
Het zorgwekkendste eraan vind ik, dat er een vrij jong kind ziek is geworden, die bleven tot nog toe redelijk gevrijwaard.Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:54:
[...]
ja en dat zijn familieleden van de vrouw die al eerder postief bevonden was
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Die kregen het toch gewoon wel? Maar werden niet echt ziek.Freee!! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:55:
[...]
Het zorgwekkendste eraan vind ik, dat er een vrij jong kind ziek is geworden, die bleven tot nog toe redelijk gevrijwaard.
Ziek of besmet? Ik lees alleen besmet.Freee!! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:55:
[...]
Het zorgwekkendste eraan vind ik, dat er een vrij jong kind ziek is geworden, die bleven tot nog toe redelijk gevrijwaard.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
besmetNiGeLaToR schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:57:
[...]
Ziek of besmet? Ik lees alleen besmet.
bron: https://nos.nl/liveblog/2...-meldt-herbesmetting.html
Ik lees nu ook besmet en (nog) niet ziek.NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:57:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Positief is niet gelijk aan (dood)ziekFreee!! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:55:
[...]
Jongste kind in Diemen dus ook besmet. Die was ook naar een kinder opvang geweest toch (gisteren berichtgeving dat die preventief op slot ging)
Gezien kleine kinderen niet vies zijn van vanalles in de mond steken zou ik zeggen alle kinderen die er dezelfde dagen zijn geweest met familie ook vast in quarantaine.
De kans is tenslotte groter dat die het verspreiden dan de 300 mensen die op een carnavals feest waren in Duitsland waar 1 besmet persoon was geweest en die gingen allemaal in quarantaine
Gezien kleine kinderen niet vies zijn van vanalles in de mond steken zou ik zeggen alle kinderen die er dezelfde dagen zijn geweest met familie ook vast in quarantaine.
De kans is tenslotte groter dat die het verspreiden dan de 300 mensen die op een carnavals feest waren in Duitsland waar 1 besmet persoon was geweest en die gingen allemaal in quarantaine
Nog een kleine nuancering: De betreffende kinderopvang meldt aan de ouders (interne mail) dat de uitslag van het kind "niet negatief" is. Die mail is een half uur geleden gestuurd en er staat verder in dat een nadere test nodig is om definitieve uitslag te bepalen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:57:
[...]
Dus wellicht een ietwat voorbarig push-bericht.
Voor de 10e dag op rij meer genezingen dan nieuwe besmettingen. Even een tegengeluid in sommige histerie.
https://www.nu.nl/coronav...gen-dan-besmettingen.html
hier de volledige uitslag van de 2 betreffende gevallen, gepubliceerd door RIVM zelf.ko9 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:59:
[...]
Nog een kleine nuancering: De betreffende kinderopvang meldt aan de ouders (interne mail) dat de uitslag van het kind "niet negatief" is. Die mail is een half uur geleden gestuurd en er staat verder in dat een nadere test nodig is om definitieve uitslag te bepalen.
Dus wellicht een ietwat voorbarig push-bericht.
https://www.rivm.nl/nieuw...en-positief-voor-covid-19
Muah, het blijft China dus ik neem die cijfers nog altijd met een korrel zout. Van Iran is inmiddels vrij duidelijk dat ze rommelen met de (sterfte)cijfers. Dat wordt ook breed uitgemeten in het nieuws. Mensen die de regering niet vertrouwen, ziekenhuizen die de officiële cijfers tegenspreken en officiële documenten die een hoger dodental melden dan wat de regering naar buiten brengt. In het geval van China waren er diverse experts die zeiden dat de officiële cijfers bijna onmogelijk juist zijn, maar daar zag je in de media vervolgens bar weinig van terug. Die nam de cijfers uit China gewoon aan als zijnde betrouwbaar. Maar in beide gevallen gaat het om landen waar de regering héél erg de touwtjes in handen heeft en waar vaker de waarheid onder de tafel geschoven wordt. Waar censuur aan de orde van dag is en waar tegenspraak onder geen beding geduld wordt.Teknix1982 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:01:
Voor de 10e dag op rij meer genezingen dan nieuwe besmettingen. Even een tegengeluid in sommige histerie.
Volgens mij is het nog altijd zo goed als onmogelijk te zeggen hoe ernstig dit virus nu werkelijk is. Het lijkt zeer besmettelijk te zijn en ook vrij dodelijk (in ieder geval dodelijker dan de reguliere griep) maar verder is het volgens mij nog altijd vooral gissen. Ik ben overigens wel benieuwd wat dit gaat doen met de wereldwijde economie. China heeft inmiddels een enorme klap gehad en de ellende is nog (lang) niet voorbij, en dan is er een kans dat veel andere delen van de wereld ook nog de effecten van het virus gaan voelen op economisch niveau. Het virus mag dan qua doden niet gek veel impact hebben, maar een financiële impact kan ook verstrekkende gevolgen hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 29-02-2020 13:19 ]
Er zijn altijd diverse experts het ergens mee eens of niet, bij elk onderwerp. Zelfs dingen die al lang en breed consensus hebben. Daarom moeten we het positieve bericht niet meteen afdoen als onzin maar zeker wel kritisch blijven
Anders maken we elkaar allemaal zo gek.
Anders maken we elkaar allemaal zo gek.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Deze redenering veroorzaakt de hysterie bij sommige mensen. Ik bedoel jou niet persoonlijk maar in algemeen worden de meldingen van de officiële instanties niet vertrouwd maar wel alle niet officiële bronnen van het internet. Terwijl ik die eerder in twijfel zou trekken. Ik weet dat china in het begin verkeerd handelde maar dat hebben ze zelf daarna ook ingezien en zijn ze anders gaan handelen en communiceren.SomerenV schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:18:
[...]
Muah, het blijft China dus ik neem die cijfers nog altijd met een korrel zout. Van Iran is inmiddels vrij duidelijk dat ze rommelen met de (sterfte)cijfers. Dat wordt ook breed uitgemeten in het nieuws. Mensen die de regering niet vertrouwen, ziekenhuizen die de officiële cijfers tegenspreken en officiële documenten die een hoger dodental melden dan wat de regering naar buiten brengt. In het geval van China waren er diverse experts die zeiden dat de officiële cijfers bijna onmogelijk juist zijn, maar daar zag je in de media vervolgens bar weinig van terug. Die nam de cijfers uit China gewoon aan als zijnde betrouwbaar. Maar in beide gevallen gaat het om landen waar de regering héél erg de touwtjes in handen heeft en waar vaker de waarheid onder de tafel geschoven wordt. Waar censuur aan de orde van dag is en waar tegenspraak onder geen beding geduld wordt.
Volgens mij is het nog altijd zo goed als onmogelijk te zeggen hoe ernstig dit virus nu werkelijk is. Het lijkt zeer besmettelijk te zijn en ook vrij dodelijk (in ieder geval dodelijker dan de reguliere griep) maar verder is het volgens mij nog altijd vooral gissen. Ik ben overigens wel benieuwd wat dit gaat doen met de wereldwijde economie. China heeft inmiddels een enorme klap gehad en de ellende is nog (lang) niet voorbij, en dan is er een kans dat veel andere delen van de wereld ook nog de effecten van het virus gaan voelen op economisch niveau. Het virus mag dan qua doden niet gek veel impact hebben, maar een financiële impact kan ook verstrekkende gevolgen hebben.
Het gaat nu super snel over de grens: https://www1.wdr.de/nachr...corona-virus-nrw-100.html
* Ainnir gaat even laatste inkopen doen voordat de pleuris uitbreekt.Landrat in Heinsberg erklärt neue Strategie
Landrat Stephan Pusch hat am Samstag in einer Videobotschaft die neue Strategie der Gesundheitsbehörden im Kreis Heinsberg erklärt: Angesichts der vielen Corona-Fälle sei es sinnlos, alle Kontaktpersonen von Infizierten in Quarantäne zu schicken. In diesem Fall müsste der gesamte Krisenstab nach Hause gehen, sagte Pusch - einschließlich ihm selbst.
[ Voor 51% gewijzigd door Ainnir op 29-02-2020 13:39 ]
@Ainnir verklaar ‘supersnel’? Kan dat woord in het artikel niet vinden.
Laten we ons bij de feiten houden, thanks
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Als je naar cijfers wilt kijken kun je beter naar Zuid Korea kijken dan naar China of Italie lijkt me? In China is de gezondheidszorg op een lager niveau en waren ze laat met opschalen. Voorzover ik weet hebben ze in Italie ook lopen prutsen aan het begin en is het virus o.a. in een ziekhuis los gegaan? Zuid Korea heeft goede gezondheidszorg etc en was er snel bij. Confirmed / deaths zit daar nu op 0,54% oid. (Natuurlijk zijn er nog mensen bezig met doodgaan maar ook onbekende besmettingen..)
Madness 
Hoezo steek je het ziekenhuis in de fik, wat als je straks zelf behandeld moet worden?Bewoners van de Iraanse stad Bandar Abbas hebben een ziekenhuis in brand gestoken omdat mensen dachten dat daar patiënten met het coronavirus waren opgenomen. Geruchten deden de ronde dat de zieken uit een andere stad naar de kliniek waren overgebracht om in quarantaine geplaatst te worden. Volgens een woordvoerster van het ziekenhuis zijn dat leugens, meldt nieuwszender al-Arabiya.
Gebeurt dagelijks in Congo mbt Ebola. Onwetendheid, miscommunicatie en geruchten is een slechte combinatieXWB schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:56:
Madness
[...]
Hoezo steek je het ziekenhuis in de fik, wat als je straks zelf behandeld moet worden?
@crepsly bron?
In Zuid Korea is de uitbraak te recent om iets zinnigs over de cijfers te kunnen zeggen.maratropa schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:52:
Als je naar cijfers wilt kijken kun je beter naar Zuid Korea kijken
In de eerste weken van zo'n uitbraak zie je dat alleen de 70 en 80+-ers overlijden, dat zijn er tot nu toe 17.
De jonge mensen kunnen er 1,5 maand over doen om dood te gaan, als ze dood gaan, zo is gebleken in China. Althans zo lijken de cijfers in China zich te ontwikkelen, ook daar is de uitbraak eigenlijk nog te recent om harde conclusies te trekken. (los van de betrouwbaarheid van de cijfers)
Dus dat blijft afwachten.
Als je goede cijfers wilt analyseren moet je naar Singapore kijken.
Daar hebben ze zo enorm uitgebreid contactonderzoek en quarantaine gedaan, waardoor veel gevallen wel gevonden zijn die anders misschien als een verkoudheidje waren geclassificeerd.
Daar hebben ze nu 102 bekende gevallen, waarvan er 9 op de IC opgenomen moesten worden.
2 zijn er ontslagen van de IC, en 7 liggen er nog op de IC, waarvan 4 al bijna 3 weken.
Er zijn daar nog geen sterfgevallen, al is het dus nog afwachten hoe het met de mensen gaat op de IC en de recente besmettingen.
Concluderend komt dus ongeveer 10% op de IC terecht.
Dat lijken betrouwbare cijfers (zij het over n=102) omdat ook de milde gevallen worden gevonden.
Daar zit dus het gevaar van dit virus, want zodra wij hier ook 2000 besmette gevallen hebben zullen wij niet zomaar 200 IC bedden uit de hoge hoed kunnen toveren.
Dus laten we hopen dat we de uitbraak onder controle kunnen houden.
(voorlopig zou ik het in Nederland nog niet classificeren als een uitbraak, overigens)
Over Singapore gesproken:
Nieuws van vandaag: "4 new COVID-19 cases linked to Science Park cluster, including Filipino maid."
Uit het artikel:NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:49:
@Ainnir verklaar ‘supersnel’? Kan dat woord in het artikel niet vinden.
En dat is dus alleen in Kreis Heinsberg.13.35 Uhr: Die Zahl der Erkrankten im besonders von Corona betroffenen Kreis Heinsberg ist erneut sprunghaft angestiegen: Insgesamt seien rund 60 Menschen infiziert, darunter auch vier Kinder aus einer Kindertagesstätte. Das teilte der Kreis mit.
Edit: de nos deelt het ook al mede:
Steeds meer besmettingen in Heinsberg
In de Duitse regio Heinsberg, net over de grens bij Sittard, is het aantal coronabesmettingen vandaag snel opgelopen. Volgens de Duitse omroep WDR is bij 60 mensen het virus vastgesteld, onder wie bij vier kinderen van een kinderdagverblijf. Gisteravond stond de teller nog op 37 besmettingen. De scholen en kinderopvang in de regio blijven zeker tot vrijdag dicht.
[ Voor 32% gewijzigd door Ainnir op 29-02-2020 14:47 ]
"Beste ouders(s), verzorger(s),Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:01:
[...]
hier de volledige uitslag van de 2 betreffende gevallen, gepubliceerd door RIVM zelf.
https://www.rivm.nl/nieuw...en-positief-voor-covid-19
Wij zijn geattendeerd op de onderstaande publicatie vanuit het RIVM en delen dit graag direct met jullie.
Meteen na het lezen van dit bericht hebben wij contact opgenomen met de GGD en zij geven aan dat ons voorgaande bericht correct is en dat het kind mogelijk positief heeft getest maar dat dit nog niet definitief bevestigd is en dat opnieuw testen noodzakelijk is."
Oké, dus RIVM verspreid onjuiste informatie?
denk dat je tijdstippen van publicatie RIVM en dat mailtje eens naast elkaar moet leggen. Heb zo het idee dat daar een (flink) tijdsverschil in zitko9 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:47:
[...]
"Beste ouders(s), verzorger(s),
Wij zijn geattendeerd op de onderstaande publicatie vanuit het RIVM en delen dit graag direct met jullie.
Meteen na het lezen van dit bericht hebben wij contact opgenomen met de GGD en zij geven aan dat ons voorgaande bericht correct is en dat het kind mogelijk positief heeft getest maar dat dit nog niet definitief bevestigd is en dat opnieuw testen noodzakelijk is."
Oké, dus RIVM verspreid onjuiste informatie?
edit: tijdstip RIVM publicatie uitslag test partner en kind van de vrouw uit Diemen: 12.47u
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 29-02-2020 14:51 ]
Hier in Duitsland doen ze dat in elk geval wel zo ja. Volgens mij gaan die kinderen in Amsterdam pas in quarantaine als ze óf positief getest zijn óf zelf klachten beginnen te vertonen.Crysania schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:59:
Jongste kind in Diemen dus ook besmet. Die was ook naar een kinder opvang geweest toch (gisteren berichtgeving dat die preventief op slot ging)
mailtje 13.36Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:48:
[...]
denk dat je tijdstippen van publicatie RIVM en dat mailtje eens naast elkaar moet leggen. Heb zo het idee dat daar een (flink) tijdsverschil in zit
edit: tijdstip RIVM publicatie uitslag test partner en kind van de vrouw uit Diemen: 12.47u
Imo met die aanpak is Amsterdam (en de rest van NL) de l*l. Met die lange incubatietijd lopen/kruipen er nu een aantal besmettingen rond die straks niet meer te container zijn.De_Bastaard schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:04:
[...]
Hier in Duitsland doen ze dat in elk geval wel zo ja. Volgens mij gaan die kinderen in Amsterdam pas in quarantaine als ze óf positief getest zijn óf zelf klachten beginnen te vertonen.
Wat dat betreft iets strenger zijn met directe relaties van positieve gevallen om echt iets in te kunnen dammen
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:38:
[...]
En met welk personeel ga je die bemannen? Er heerst al langer een te kort aan personeel in de zorg.
Een vriend van mij is arts geweest bij Defensie. Zit tegenwoordig in het onderwijs, maar is nog steeds reservist. Als de nood hoog is, zijn die reservisten op te roepen.Freee!! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:36:
[...]
Dat is vrij eenvoudig, je moet alleen wel even twee extra blikken verpleegkundigen open trekken
Diverse GGD's hebben al aangegeven dat als ze artsen tekort komen, een beroep gaan doen op hun eigen artsen jeugdgezondheidszorg. Zeg maar de consultatiebureauartsen, en de schoolartsen. Als we toch die consultatiebureaus sluiten,kunnen de verpleegkundigen die daar rondlopen, ook elders ingezet worden.
Er zijn dus wel degelijk nog wat blikken die opengetrokken kunnen worden als de nood hoog is...
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ik stoor mij enorm aan de laconieke houding van de nederlandse overheid en de positieve spin waar de NOS mee bezig is. Je merkt aan alles dat ze een handjevol gevallen nu al niet meer weten hoe ze moeten handelen, laat staan als het straks echt los gaat hier. Bijvoorbeeld de TEFAF in Maastricht komende week, daarvoor komen mensen over de hele wereld op af, maar gaat nog gewoon door. Hoe naief. Veel te bang voor de financiële impact.
"In de Duitse regio Heinsberg, over de grens bij Sittard, is het aantal besmettingen opgelopen van 37 tot 60, meldt de Duitse omroep WDR. Scholen en kinderdagverblijven in de regio blijven tot in ieder geval vrijdag dicht. Bij vier kinderen op een kinderdagverblijf werd het virus vastgesteld."
Daar in Limburg doen ze net alsof er niets aan de hand is. 0,0 maatregelen. In Italie hadden ze op dit punt de hele streek al platgelegd. Dit geklungel is echt frustrerend om te zien.
"In de Duitse regio Heinsberg, over de grens bij Sittard, is het aantal besmettingen opgelopen van 37 tot 60, meldt de Duitse omroep WDR. Scholen en kinderdagverblijven in de regio blijven tot in ieder geval vrijdag dicht. Bij vier kinderen op een kinderdagverblijf werd het virus vastgesteld."
Daar in Limburg doen ze net alsof er niets aan de hand is. 0,0 maatregelen. In Italie hadden ze op dit punt de hele streek al platgelegd. Dit geklungel is echt frustrerend om te zien.
[ Voor 40% gewijzigd door Deem op 29-02-2020 16:01 ]
"May our framerates be high and our temperatures low."
Biotech company Moderna says its coronavirus vaccine is ready for first tests
Het valt me overigens op dat er naast handen wassen (nog) niet echt veel lijkt te worden gesproken over het delen van handdoeken. Lijkt me toch realistisch een mogelijke bron van transmissie. Dus met meerdere huisgenoten allemaal een eigen handdoek gebruiken of/en papieren handdoeken gebruiken. En dan bij thuiskomst na contact met 'de buitenwereld' even handen wassen. Kan nooit kwaad.
Bij thuiskomst dan bijv. met een papieren handdoek en dan tot je het huis weer verlaat met je eigen gewone handdoek.
Ik vraag me af of de reguliere procedure 'geshorttracked' zou kunnen gaan worden als dit virus echt een grote pandemie zou gaan worden.US biotech firm Moderna has shipped an experimental coronavirus vaccine to US government researchers just six weeks after it started working on the immunization.
Initial trials of the potential vaccine could begin in April, but the process of testing and approvals would last at least a year.
Moderna said in a statement Monday that the first batch of its novel coronavirus vaccine, called mRNA-1273, has been sent to the National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID).
Shares in the company, which is located near Boston, were trading 15% higher in New York on Tuesday.
Moderna said the first vials of the experimental vaccine would be used in a planned Phase 1 study in the United States, which typically involves testing a vaccine on a small number of healthy humans.
NIAID Director Anthony Fauci said that a clinical trial could start by the end of April, the “first step” in potentially making a vaccine available for use.
The Wall Street Journal, which was first to report the development, said that two doses of the vaccine would be tested on volunteers to see if it produces an immune response that protects against the virus. Fauci told CNN that 45 people would participate in the trial.
Even if the clinical trial is successful, further testing and regulatory approvals would be needed before the vaccine could be deployed widely.
Het valt me overigens op dat er naast handen wassen (nog) niet echt veel lijkt te worden gesproken over het delen van handdoeken. Lijkt me toch realistisch een mogelijke bron van transmissie. Dus met meerdere huisgenoten allemaal een eigen handdoek gebruiken of/en papieren handdoeken gebruiken. En dan bij thuiskomst na contact met 'de buitenwereld' even handen wassen. Kan nooit kwaad.
Bij thuiskomst dan bijv. met een papieren handdoek en dan tot je het huis weer verlaat met je eigen gewone handdoek.
Huh? Die beste man uit loon op zand was toch voor werk in Italië en toch niet besmettelijk tijdens Carnaval? Of heb jij bronnen waar de berichtgeving van het rivm onderbouwd betwist wordt?merlin1201 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:20:
Maar een waarschuwing voor de regio om niet onnodig openbare plaatsen op te zoeken, blijf gewoon thuis of in de buurt, je ziet nu vooral verspreiding door feestjes en reislustigen.
Gewoon ff autoloos 😎
En wat de vrouw uit Diemen in Lombardije deed, is daar wat over naar buiten gekomen?
Volgens mij wordt eea gewoon gemonitord, toch? En zolang mensen geen verschijnselen hebben, is de kans op besmetting zeer beperkt. Dan schiet je er toch niets mee op om alles maar dicht te gooien?Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:51:
Ik stoor mij enorm aan de laconieke houding van de nederlandse overheid en de positieve spin waar de NOS mee bezig is. Je merkt aan alles dat ze een handjevol gevallen nu al niet meer weten hoe ze moeten handelen, laat staan als het straks echt los gaat hier. Bijvoorbeeld de TEFAF in Maastricht komende week, daarvoor komen mensen over de hele wereld op af, maar gaat nog gewoon door. Hoe naief. Veel te bang voor de financiële impact.
Wat vind je precies geklungel? Welke maatregel had je graag gezien en wat gaat dat precies doen? We hebben in Nederland nu paar gevallen en door goed contactonderzoek is de verspreiding (voor nu) onder controle.
We gaan het vanzelf meemaken want overal in de wereld worden dikke maatregelen genomen en wij zitten in de afwachtende en ontkenning's fase zoals china dit heeft gedaan.Deem schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:51:
Vreemd genoeg zijn er ontzettend veel die roepen om meer maatregelen, en dat we ons moeten voorbereiden zoals de WHO dit aangeef, desondanks geen gehoor, en die figuren die het zgn beter weten zijn straks verdwenen.
En volgens dit bericht had meer dan de helft tijdens de ziekenhuisopname geen koorts.
Dan kun je wel nagaan dat je altijd te laat bent als je op de koorts wacht.
En wat ik schrijf betreft bepreken van je reislust, dat is voor veel mensen prima te doen, en idd als je voor je werk op pad moet ja prima, maar je pakt op deze manier een hele grote groep en enkelen zullen wel moeten.
Als voorbeeld groep, wij hebben enorm veel senioren die behoorlijk wat afreizen, ik denk de grootste groep zelfs, maar als je de boodschapjes eens 1 x per week haal, gewoon de noodzakelijke tripjes maakt maar verder ff rustig aan doen, geen feestjes bezoeken, wat denk je van sport ruimtes? sport clubjes en idd scholen.
Maar we gaan het zien.
https://www.scmp.com/news...alf-patients-had-no-fever
[ Voor 13% gewijzigd door merlin1201 op 29-02-2020 16:25 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Dit is dus waar ik denk waar ze de fout in gaan. Die infecties die nu Nederland in kwamen waren bij binnenkomst niet ziek, maar ontwikkelde de ziekteverschijnselen pas enkele dagen later. Als je de verschijnselen krijgt ben je eigenlijk al te laat en loop je achter de feiten aan.ZieMaar! schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:13:
[...
[...]
Volgens mij wordt eea gewoon gemonitord, toch? En zolang mensen geen verschijnselen hebben, is de kans op besmetting zeer beperkt. Dan schiet je er toch niets mee op om alles maar dicht te gooien?
Ik had liever gezien dat alle evenementen werden afgelast. Een hoop optochten zijn met carnaval bijvoorbeeld niet doorgegaan en worden dit weekend en volgend weekend ingehaald. Zeer vervelend om die te cancelen omdat mensen daar een heel jaar aan hebben gewerkt, maar in mijn opinion essentieel om de uitbraak te vertragen.
"May our framerates be high and our temperatures low."
Staat gewoon in de handleiding (onder het kopje "Recommended precautions for household members, intimate partners, and caregivers in a nonhealthcare setting of A patient with symptomatic laboratory-confirmed COVID-19 or A patient under investigation"):CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:12:
Voor thuis zal het niet veel zin hebben denk ik als je toch al regelmatig vervangt, iets wat je toch al zou moeten doen. Als iemand in je huishouden het heeft zonder dat je dat weet dan vindt overdraging toch wel plaats (vermoed ik). Op openbare plekken kun je denk ik beter schoon papier gebruiken (op echt openbare plekken is dat vaak al, semi-openbaar zie je wel vaker handdoeken).Avoid sharing household items with the patient. You should not share dishes, drinking glasses, cups, eating utensils, towels, bedding, or other items. After the patient uses these items, you should wash them thoroughly (see below “Wash laundry thoroughly”).
https://www.cdc.gov/coron...dance-prevent-spread.html
Ik bedoelde hier in Nederland. Een zoekopdracht met Nederlandse termen leverde weinig op.Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:23:
[...]
Staat gewoon in de handleiding (onder het kopje "Recommended precautions for household members, intimate partners, and caregivers in a nonhealthcare setting of A patient with symptomatic laboratory-confirmed COVID-19 or A patient under investigation"):
[...]
Voor thuis zal het niet veel zin hebben denk ik als je toch al regelmatig vervangt, iets wat je toch al zou moeten doen. Als iemand in je huishouden het heeft zonder dat je dat weet dan vindt overdraging toch wel plaats (vermoed ik). Op openbare plekken kun je denk ik beter schoon papier gebruiken (op echt openbare plekken is dat vaak al, semi-openbaar zie je wel vaker handdoeken).
En het gaat uiteindelijk om het reduceren van de kans op overdracht. Daarvoor kan dit wel helpen.
[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 29-02-2020 16:27 ]
Volgens de NOS Liveblog zijn ook de vrouw en dochter van de man uit Tilburg ziek. De vrouw werkt op een basisschool, die voor zover ik weet niet is gesloten na de bekendmaking. Handig...
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik denk dat ze de school vandaag gesloten houden.. Het is zaterdagMaarten_E schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
Volgens de NOS Liveblog zijn ook de vrouw en dochter van de man uit Tilburg ziek. De vrouw werkt op een basisschool, die voor zover ik weet niet is gesloten na de bekendmaking. Handig...
Laten we, zoals gewoonlijk, het contactonderzoek afwachten. Dat mevrouw op een basisschool werkt zegt natuurlijk niet per se iets.
[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 29-02-2020 16:35 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Afgelopen week was het vakantie in die regio dus was hij wel geslotenMaarten_E schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
Het was vakantie in regio zuid afgelopen week..Maarten_E schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
Het RIVM heeft wel algemene info over handen wassen hier. Er staat niet heel veel over drogen, maar wel dit over de doek:CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:25:
[...]
Ik bedoelde hier in Nederland. Een zoekopdracht met Nederlandse termen leverde weinig op.
En het gaat uiteindelijk om het reduceren van de kans op overdracht. Daarvoor kan dit wel helpen.
Tja, schone doek. Ik denk niet dat veel mensen hun doeken na ieder gebruik vervangen, maar wanneer je een doek als vuil moet beschouwen wordt niet echt duidelijk. Misschien staat het in een van de handen-wasfilmpjes, die heb ik niet allemaal gekeken. ;p> Kan ik mijn handen beter drogen met een doek of een blazer?
Belangrijk is dat je handen goed droog worden. Bij het gebruik van een blazer blijven de handen vaak nog nat. Een schone, droge doek gebruiken is beter.
Exact. Het kan makkelijk over het hoofd worden gezien als er niet expliciet informatie over gegeven wordt. Dat vond ik eigenlijk nog ontbreken.Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:34:
Tja, schone doek. Ik denk niet dat veel mensen hun doeken na ieder gebruik vervangen, maar wanneer je een doek als vuil moet beschouwen wordt niet echt duidelijk. Misschien staat het in een van de handen-wasfilmpjes, die heb ik niet allemaal gekeken. ;p
Nogmaals, er is een verschil tussen besmet en ziek. En niet direct samenhang tussen besmet en besmettelijk.Maarten_E schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
Snap dat het allemaal enorm eng is, en (potentieel) een heel probleem kan worden, maar doe alsjeblieft geen insinuaties.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 29-02-2020 16:41 ]
Voor zover ik gelezen heb in het Brabants Dagblad,, zijn ze op carnavalszaterdag teruggekomen uit Italie. Die vrouw heeft sinds haar terugkeer dus helemaal niet gewerkt, inderdaad omdat het carnavalsvakantie was.Maarten_E schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
Gisteren, dus al voor bekend was dat zij ook besmet waren, was al besloten dat de scholen maandag wel gewoon open gingen, maar zonder de vrouw en de dochter.
Overigens weten we niet of de onderwijs-dochter besmet is. De man heeft volgens het Eindhovens Dagblad ook een dochter die bij de gemeente Best werkt.. Ook zij was afgelopen week vrij.
[ Voor 20% gewijzigd door Oekiejoekie op 29-02-2020 16:59 ]
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Maar het valt dan, volgens CDC guidelines, wel onder 'suspected COVID-19 (including persons under investigation) who do not need to be hospitalized'. Volgens die handleidingen zouden die gevallen hun buitenshuise werkzaamheden moeten staken:MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:40:
[...]
Nogmaals, er is een verschil tussen besmet en ziek. En niet direct samenhang tussen besmet en besmettelijk.
Snap dat het allemaal enorm eng is, en (potentieel) een heel probleem kan worden, maar doe alsjeblieft geen insinuaties.
In Nederland zullen zulke maatregelen ook wel in een draaiboek staan. Het is eigenlijk niet anders dat het in quarantaine zetten van hotels als er een geïnfecteerde geweest is.You should restrict activities outside your home, except for getting medical care. Do not go to work, school, or public areas. Avoid using public transportation, ride-sharing, or taxis.
https://www.cdc.gov/coron...dance-prevent-spread.html
Mocht de vrouw ziek blijken en wel op de school geweest zijn dan zit de kans er in dat de school schoongemaakt wordt. Dat was bijvoorbeeld het geval in de VS:
In Snohomish County, a person under the age of 18 with no travel history is also a presumptive positive. He is currently in home isolation as well. That patient visited Seattle Children’s North Clinic on Monday, Feb. 24. Snohomish County Health District is working alongside the Everett Public Schools to ensure the safety of students and staff at Jackson High School, where this student attends. Everett Public Schools is taking this very seriously and in an abundance of caution, the superintendent has decided to close Jackson High School on Monday to allow three days for deep cleaning.
https://www.doh.wa.gov/Ne...ID-19-in-Washington-State
Komende dagen gaat het er om spannen. De huidige verspreiding naar naaste familie had ik al verwacht.
Nu blijft de vraag was de isolatie vroeg genoeg of niet. (ik verwacht van niet)
Persoonlijk vind ik het erg lastig. Heb een trip naar Finland op de planning staan komende week maar ben vooral bang om ergens in quarantaine te belanden (hotel, vlucht). Denk niet dat de trip zelf risicovol is. Dat zou naar een klant in Amsterdam met de trein hoger zijn imo
Persoonlijk vind ik het erg lastig. Heb een trip naar Finland op de planning staan komende week maar ben vooral bang om ergens in quarantaine te belanden (hotel, vlucht). Denk niet dat de trip zelf risicovol is. Dat zou naar een klant in Amsterdam met de trein hoger zijn imo
Vraag is of dit wel de beste methode is. Krijg het idee dat de mensen in het hotel die het nog niet hebben juist een grotere kans lopen om het wel te krijgen omdat echte quarantaine daar bijna niet mogelijk is. Dan liever de nederlandse methode waar mensen thuis in quarantaine gaan als het echt nodig is. Veel minder contact met andere mensen en geen gedeelde airco/keuken bv.Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:51:
[...]
Het is eigenlijk niet anders dat het in quarantaine zetten van hotels als er een geïnfecteerde geweest is.
[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 16:57 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Zolang het beleid reactief en niet proactief/preventief is, zal het naar alle waarschijnlijkheid niet vroeg genoeg zijn.Crysania schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:54:
Komende dagen gaat het er om spannen. De huidige verspreiding naar naaste familie had ik al verwacht.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik vraag me wel af of men hier in Nederland het belang van het gegeven dat deze ziekte al besmettelijk is in de incubatietijd wel op waarde schat. Dat is enorm belangrijk. Dat maakt een heel andere aanpak noodzakelijk dan bij bijv. SARS waarbij mensen pas besmettelijk werden nadat ze symptomatisch waren geworden.
Ik heb tot op heden niet de indruk dat daar hier in Nederland voldoende rekening mee wordt gehouden. Dat vereist veel draconischer inperken van onderlinge contacten vooral bij grote bijeenkomsten, maar eigenlijk bij elke groepsgrootte. Men lijkt de kat nog even uit de boom te willen kijken in de hoop dat het wel zal meevallen. Hoop is alleen een slechte basis voor adequaat beleid.
Ik vrees dat ook hier onze regering de achtergrond/opleiding mist om deze materie adequaat te kunnen doorgronden. Dit is pure beta-wetenschapmaterie en ons kabinet bestaat op één persoon na uit alfa-mensen. Men zal zich dus waarschijnlijk puur door adviezen van externe instanties laten leiden.
Het RIVM is alleen geen beleidsmaker en zal ook niet te snel te alarmerende signalen willen afgeven zonder dat ze daar zeker over zijn want anders zullen ze daar later weer op aangesproken worden. Je moet hier de bestuurlijke lef hebben om een 'better safe than sorry' beleid te durven instellen i.p.v. vooral aan de economische impact te denken.
Met deze regering zie ik dat niet gauw gebeuren. Ik acht de kans toch wel reëel aanwezig dat ons dat nog wel eens zou kunnen gaan opbreken.
Ik heb tot op heden niet de indruk dat daar hier in Nederland voldoende rekening mee wordt gehouden. Dat vereist veel draconischer inperken van onderlinge contacten vooral bij grote bijeenkomsten, maar eigenlijk bij elke groepsgrootte. Men lijkt de kat nog even uit de boom te willen kijken in de hoop dat het wel zal meevallen. Hoop is alleen een slechte basis voor adequaat beleid.
Ik vrees dat ook hier onze regering de achtergrond/opleiding mist om deze materie adequaat te kunnen doorgronden. Dit is pure beta-wetenschapmaterie en ons kabinet bestaat op één persoon na uit alfa-mensen. Men zal zich dus waarschijnlijk puur door adviezen van externe instanties laten leiden.
Het RIVM is alleen geen beleidsmaker en zal ook niet te snel te alarmerende signalen willen afgeven zonder dat ze daar zeker over zijn want anders zullen ze daar later weer op aangesproken worden. Je moet hier de bestuurlijke lef hebben om een 'better safe than sorry' beleid te durven instellen i.p.v. vooral aan de economische impact te denken.
Met deze regering zie ik dat niet gauw gebeuren. Ik acht de kans toch wel reëel aanwezig dat ons dat nog wel eens zou kunnen gaan opbreken.
Het moge toch (over)duidelijk zijn dat het beleid op dit gebied hier in NL zeer reactief is tot nu toe.drooger schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:01:
[...]
Zolang het beleid reactief en niet proactief/preventief is, zal het naar alle waarschijnlijkheid niet vroeg genoeg zijn.
Dit in tegenstelling tot andere (Europese) landen.
Ik geef hierbij niet aan welke aanpak het beste is, het is slechts mijn observatie
Dat doen ze op andere plaatsen ook hoor, zie mijn vorige post over Washington state waar dat geval ook in thuisquarantaine zit.gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:56:
[...]
Vraag is of dit wel de beste methode is. Krijg het idee dat de mensen in het hotel die het nog niet hebben juist een grotere kans lopen om het wel te krijgen omdat echte quarantaine daar bijna niet mogelijk is. Dan liever de nederlandse methode waar mensen thuis in quarantaine gaan als het echt nodig is. Veel minder contact met andere mensen en geen gedeelde airco/keuken bv.
In het geval van die hotels is het natuurlijk moeilijker. Je hebt gelijk een grote hoeveelheid mensen waarvan je niet meteen weet wat de situatie is. Je kunt ze niet zomaar naar huis sturen omdat dat waarschijnlijk te ver is. In die hotels hebben ze een kamer waar ze toch al zaten en door ze daar te houden voorkom je in ieder geval dat ze, mochten er al besmettingen zijn, het gaan verspreiden door de stad en op andere drukke plaatsen (vliegveld / stations / etc.).
Maandag gaat hier in Maastricht de universiteit weer open, inclusief een hele rits aan Duitse studenten die dan weer terugkomen...
52% is sws internationaal dus ben benieuwd.
52% is sws internationaal dus ben benieuwd.
[ Voor 15% gewijzigd door Basekid op 29-02-2020 17:11 ]
Als we tientallen besmettingen in een bepaald gebied zouden hebben zou ik met je meegaan in deze mening, alleen is dat nu (nog) niet zo.Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:04:
[...]
Het moge toch (over)duidelijk zijn dat het beleid op dit gebied hier in NL zeer reactief is tot nu toe.
Dit in tegenstelling tot andere (Europese) landen.
Ik geef hierbij niet aan welke aanpak het beste is, het is slechts mijn observatie
Volgens mij tijdens de persconferentie beweerde de expert juist het tegenovergestelde. Vooral omdat je zaken zoals hoesten e.d. moet hebben en daar is dan nog geen sprake van.gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:11:
[...]
Heb je een goede bron waar dat in staat? Het is namelijk al een paar keer in dit topic voorbij gekomen maar vooralsnog is het steeds wetenschappelijk in ieder geval niet aangetoond.
[ Voor 31% gewijzigd door ed1703 op 29-02-2020 17:13 ]
Heb je een goede bron waar dat in staat? Het is namelijk al een paar keer in dit topic voorbij gekomen maar vooralsnog is het nog steeds wetenschappelijk in ieder geval niet aangetoond.CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:01:
Ik vraag me wel af of men hier in Nederland het belang van het gegeven dat deze ziekte al besmettelijk is in de incubatietijd wel op waarde schat. Dat is enorm belangrijk. Dat maakt een heel andere aanpak noodzakelijk dan bij bijv. SARS waarbij mensen pas besmettelijk werden nadat ze symptomatisch waren geworden.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
dat is al met bronnen van het CDC en WHO (en geloof ook RIVM) in dit topic gepost.gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:11:
[...]
Heb je een goede bron waar dat in staat? Het is namelijk al een paar keer in dit topic voorbij gekomen maar vooralsnog is het steeds wetenschappelijk in ieder geval niet aangetoond.
Dan zal ik dat gemist hebben dus ik ga even op zoekGeert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:12:
[...]
dat is al met bronnen van het CDC en WHO (en geloof ook RIVM) in dit topic gepost.
@TheBorg Wederom stemmingmakerij.
De situatie in Nederland is absoluut niet te vergelijken met China op dit moment. Duizenden besmettingen die en masse naar het ziekenhuis gaan bij gebrek aan secundaire structuur, met daarbij nog belabberde zorg is iets heel anders dan een paar losstaande gevallen.
Alles is vol in de media, de gezondheidsdiensten zitten er bovenop.
Dat er meer gevallen gaan komen is wat mij betreft een zekerheid, maar op dit moment mag het wel een beetje dimmen met de paniek.
@Verwijderd1 Dat is ook precies wat er nu gebeurt toch? Er zal geen gezin zijn waar bij een besmetting de overige gezinsleden hun gangetje zullen gaan.
De situatie in Nederland is absoluut niet te vergelijken met China op dit moment. Duizenden besmettingen die en masse naar het ziekenhuis gaan bij gebrek aan secundaire structuur, met daarbij nog belabberde zorg is iets heel anders dan een paar losstaande gevallen.
Alles is vol in de media, de gezondheidsdiensten zitten er bovenop.
Dat er meer gevallen gaan komen is wat mij betreft een zekerheid, maar op dit moment mag het wel een beetje dimmen met de paniek.
@Verwijderd1 Dat is ook precies wat er nu gebeurt toch? Er zal geen gezin zijn waar bij een besmetting de overige gezinsleden hun gangetje zullen gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 29-02-2020 17:20 ]
https://www.cdc.gov/coron...v/about/transmission.htmlgws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:13:
[...]
Dan zal ik dat gemist hebben dus ik ga even op zoek
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronavirusesSome spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.
Ik lees hier vooral dat het misschien mogelijk is en als het al gebeurt dat dan mensen zijn die een lichte hoest hebben maar dat is zelfs niet zeker. Wat gaan we doen, iedereen met een lichte hoest in quarantaine zetten? Dan mag ik ook wel thuisblijven want ik heb al een paar weken last.The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:11:
[...]
Heb je een goede bron waar dat in staat? Het is namelijk al een paar keer in dit topic voorbij gekomen maar vooralsnog is het nog steeds wetenschappelijk in ieder geval niet aangetoond.
Cobb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:37:
Ik zal wel weer als Fud'r uitgemaakt worden maar toch. Ik blijf mij verbazen over de lakse houding van het RIVM.
Hier bijv. de NHS (UK)
How coronavirus is spread
Because it's a new illness, we do not know exactly how coronavirus spreads from person to person.
China Health minister
https://www.businessinsid...1?international=true&r=US
"virus can be spread from person to person before someone realizes they even have it"
Harvard https://www.health.harvar...-answers-2020022719004#q4
Can people who are asymptomatic spread coronavirus?
A person who is asymptomatic may be shedding the virus and could make others ill. How often asymptomatic transmission is occurring is unclear.
En deze
https://www.nytimes.com/2...navirus-asymptomatic.html
“I don’t think there’s any question that someone who is without symptoms and carrying the virus can transmit the virus to somebody else,” said Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases.
http://theconversation.co...ore-symptoms-start-130686
On Sunday, Chinese officials said transmission had occurred during the incubation period.
en
However, one study published in the Lancet medical journal showed children may be shedding (or transmitting) the virus while asymptomatic. The researchers found one child in an infected family had no symptoms but a chest CT scan revealed he had pneumonia and his test for the virus came back positive.
En als het zo bijzonder zeldzaam is dat het gebeurt...dan hebben we wel heel veel pech gehad met de eerste...
https://www.statnews.com/...rson-showing-no-symptoms/
"Study documents first case of coronavirus spread by a person showing no symptoms"
Kan wel doorgaan, maar ik zou het zekere voor onzekere nemen als ik het RIVM was.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
BronMikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:19:
met daarbij nog belabberde zorg.
Ziekenhuizen in China lijken voor alsnog erg hightech. Zie ook dat stuk met het interview van die Nederlander die namens WHO naar China ging. Deed even een vergelijking met Nederlandse ziekenhuizen als het gaat om spullen.
Komt ook bij, in China valt de zorg onder de overheid. Hier heeft de overheid van elk ziekenhuis een bedrijf gemaakt dat zichzelf moet redden incl. bezuinigingen en bepalen van investeringen. En aandeelhouders.
@Cobb Dank je, dit ga ik ook nog even allemaal doorlezen. Denk echter wel dat de besmettelijkheid vele malen lager ligt bij geen symptomen en dat je daarvoor dus ook geen rigoreuze maatregelen hoeft te nemen zoals een aardig aantal mensen voorstellen.
@JeroenNietDoen er was in ieder geval sprake van een totaal gebrek aan basic zaken als zuurstof. Laat ik het zo zeggen dan; voor de situatie ontoereikende zorg.
Daarnaast is er in China, net als in bijvoorbeeld de VS een gigantische spreiding in de kwaliteit van de zorg. Ja ze hebben goede ziekenhuizen, maar dat geldt zeker niet voor alle.
Daarnaast is er in China, net als in bijvoorbeeld de VS een gigantische spreiding in de kwaliteit van de zorg. Ja ze hebben goede ziekenhuizen, maar dat geldt zeker niet voor alle.
Ja. In de VS zou men nog wat verder gaan. Daar worden alle contacten gevraagd in thuisquarantaine gaan (uitgaande van dit geval):MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:19:
Dat is hier volgens mij niet het geval.Public health officials have identified 93 people who have had contact with the woman. They have been asked to self-quarantine, with a few who have shown symptoms in isolation.
https://www.nbcbayarea.co...rmed-in-bay-area/2244511/
Misschien onterecht maar bij komt de vraag ook meteen op welke ziekenhuizen de WHO heeft mogen bezoeken, zullen vast alleen maar de hele goede geweest zijn. Blijft toch een communistisch land en gezichtsverlies is in Azie vrij belangrijk.MikeyMan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:26:
@JeroenNietDoen er was in ieder geval sprake van een totaal gebrek aan basic zaken als zuurstof. Laat ik het zo zeggen dan; voor de situatie ontoereikende zorg.
De ziekenhuizen die aan journalisten worden getoond ja.. Ik ben vorig jaar langs ziekenhuizen gereden waar ik mij nog niet eens bij de receptie wil laten zien. De meeste ziekenhuizen zijn voor een hele grote groep niet te betalen en buitenlanders met een goede verzekering zoals wij worden naar de VIP ziekenhuizen verwezen met de mooie spullen.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:25:
[...]
Bron
Ziekenhuizen in China lijken voor alsnog erg hightech. Zie ook dat stuk met het interview van die Nederlander die namens WHO naar China ging. Deed even een vergelijking met Nederlandse ziekenhuizen als het gaat om spullen.
Komt ook bij, in China valt de zorg onder de overheid. Hier heeft de overheid van elk ziekenhuis een bedrijf gemaakt dat zichzelf moet redden incl. bezuinigingen en bepalen van investeringen. En aandeelhouders.
En daarom vind ik dat de Nederlandse regering aanmodderd. In Frankrijk zijn alle bijeenkomsten met meer dan 5000 mensen al verboden.merlin1201 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:28:
Aanname... idd daarom zeg de WHO. ieder land moet reageren alsof het virus er al is....dus als je dat niet doet ben je altijd te laat.
Niemand weet of er mensen zijn die denken dat ze griep hebben, maar die het Corona virus hebben. Als je echt griep hebt, doorkruis je overigens echt niet half Nederland en ga je al helemaal niet op vakantie.merlin1201 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:23:
[...]
hoezo paniek? Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel mesen er op dit moment symptomen hebben maar denken dat het een griepje is...
Het enige wat heel veel mensen vragen is dat gebieden afgesloten worden, dus dan hou je de problemen in de regio en kun je het idd redelijk controleren.
Want juist de reislustige medemens die zonodig 2 keer per week half Nederland doorkruist voor de lol, dat zijn die genen die de boel aardig kunnen besmetten.
Het uitgangspunt is gewoon dat je pas andere mensen besmet als je zelf ziek bent. Je draagt het over door hoesten en niezen (en vast door andere manieren van speekseluitwisseling). De bronnen die anders beweren hebben individuele gevallen obv logica geanalyseerd, die eigenlijk niet het tegendeel bewezen.
Zolang de kans dat je met mensen in aanraking bent geweest die én het virus hebben én ziek zijn, is gewoon niet zo heel groot.
Tuurlijk dat is een gegeven, tot je drie jonge kinderen in huis hebt die bijna alles in hun mond proppen, slecht handen kunnen wassen op school etc.gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:26:
@Cobb Dank je, dit ga ik ook nog even allemaal doorlezen. Denk echter wel dat de besmettelijkheid vele malen lager ligt bij geen symptomen en dat je daarvoor dus ook geen rigoreuze maatregelen hoeft te nemen zoals een aardig aantal mensen voorstellen.
Daarom mogen ze wat mij betreft als eerste maatregel de scholen/opvang nog twee weken dicht houden (incubatie tijd van de eerste personen in NL)
@ZieMaar! Dat is dus echt niet waar, kijk mijn post hier vlak boven voor meerdere bronnen. Je kunt al iemand besmetten zonder dat je symptomen hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door Cobb op 29-02-2020 17:32 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
nog eens de persconferentie van gisteravond terug gekeken die Halsema gaf nav de dame uit Diemen en haar familie.
Er zat ook een dame van het GGD bij die antwoorden aan vragen van journalisten gaf.
Op 1 van de vragen van de journalisten antwoordde de dame van het GGD in letterlijke woorden ''het is niet echt een heel besmettelijk virus''
Dus dat vind ik dan wel geruststellend, want als ik kijk naar Italie, China en Zuid Korea zou je toch ook wel een ietwat andere visie kunnen hebben op mate van besmettelijkheid
Er zat ook een dame van het GGD bij die antwoorden aan vragen van journalisten gaf.
Op 1 van de vragen van de journalisten antwoordde de dame van het GGD in letterlijke woorden ''het is niet echt een heel besmettelijk virus''
Dus dat vind ik dan wel geruststellend, want als ik kijk naar Italie, China en Zuid Korea zou je toch ook wel een ietwat andere visie kunnen hebben op mate van besmettelijkheid
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 29-02-2020 17:33 ]
Blijkbaar werd de besmettelijkheid vóór symptomatisch zijn al vrij snel uit China gemeld.
China coronavirus 'spreads before symptoms show'
China is helaas wat minder transparant dan de westerse organisaties die zich met deze zaken bezighouden.
Dit was ook wel 'interessant'.
China is helaas wat minder transparant dan de westerse organisaties die zich met deze zaken bezighouden.
And why did China's National Health Commission say the transmission ability of this virus is getting stronger?
Nee het is met een R0 waarde van rond de 2.2 niet erg besmettelijk inderdaad.Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:31:
nog eens de persconferentie terug gekeken die Halsema gaf nav de dame uit Diemen en haar familie.
Mijn simpele redenering:CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:31:
Blijkbaar werd de besmettelijkheid vóór symptomatisch zijn al vrij snel uit China gemeld.
[...]
Ze kunnen het virus vinden voordat iemand symptomen heeft door een test met een swap in de keel en neus. Zou betekenen dat asymptomische besmetting mogelijk is bij intiem contact (zoenen) of kleuters die elkaars Duplo in de mond stoppen.
Klopt, in Frankrijk hebben ze ook veel meer besmettingen. Er is ook al gecommuniceerd dat het RIVM / GGD mogelijk zaken anders in gaat als het aantal besmettingen toeneemt. Daar is nu nog geen sprake van. Wil je dan heel Tilburg en Diemen afsluiten?TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:31:
[...]
En daarom vind ik dat de Nederlandse regering aanmodderd. In Frankrijk zijn alle bijeenkomsten met meer dan 5000 mensen al verboden.
Als je de poll zou laten lopen bij niet-tweakers, denk ik dat je verbaasd zou zijn. Het is slechts een minderheid die meegaat in deze massahysterie.. Het is net ook deze kleine groep die vooral in de media komt en gaat hamsteren. Geloof het maar niet, dat iedereen hier zo mee bezig is. De mensen hebben er ook gewoon geen tijd voor om zichzelf erin te laten mee gaan.merlin1201 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:19:
Je zou er eens een polletje op los moeten laten, ik denk dat je verbaasd ben hoeveel mensen liever voor de lock-up kiezen omdat ze simpelweg waarde hechten aan het leven en zien het financiële aspect als bijzaak waar we later mee dealen.
Als ik voor mezelf naar men werk, familie en vrienden kijk.. schat ik dat 5-10% (enkel mijn grootouders), bezig zijn met dit topic en mogelijk effectief wat meer in huis halen. Het overige deel laat het gewoon belopen.
Als ze dat in Nederland ook gaan doen gaat ons congress over 2 weken ook niet door. Tot nu toe lopen alle voorbereidingen nog.TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:31:
[...]
En daarom vind ik dat de Nederlandse regering aanmodderd. In Frankrijk zijn alle bijeenkomsten met meer dan 5000 mensen al verboden.
Nu kan dit over drie dagen anders zijn.Barbapapa852 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:37:
[...]
Als ze dat in Nederland ook gaan doen gaat ons congress over 2 weken ook niet door. Tot nu toe lopen alle voorbereidingen nog.
Bij een stijging van het aantal gevallen zullen grotere evenementen uiteraard geannuleerd gaan worden.
Ik zie veel posts met betrekking tot de quarantaine van de man in Tilburg en wat de overheid/RIVM etc allemaal verkeerd heeft gedaan.
Er wordt daarbij voorbijgegaan aan het feit dat er nog steeds talloze vliegtuigen landen, schepen aankomen, Internationale schepen aankomen en miljoenen auto's zijn die de landsgrenzen passeren.
Al die personen ontmoeten andere mensen, komen in winkelcentra/scholen/evenementen/kroegen en gaan naar hun werk.
De kans dat er niet al heel veel besmettingen zijn in NL is zo goed als uitgesloten en had ook niet voorkomen kunnen worden zonder complete lockdown van het land sinds zo ongeveer half December.
Aangezien het corona virus bij heel veel mensen vrijwel geen herkenbare symptomen veroorzaakt kun je het allang hebben. Of je partner/broer/kind/ouder/collega etc.
Hamsteren had je voor de kerst moeten doen. Als je nu nog naar een winkel graat is de kans dat je daar corona oploopt veel groter.
Al dat geprep is nu zinloos. De meeste mensen worden niet ziek of slechts heel beperkt. Logisch blijven nadenken en hygiene strikt toepassen kan zorgen voor een betere spreiding in de tijd van eventuele besmettingen die zorg nodig hebben. Dat kan altijd een beetje helpen om te zorgen dat diegene die wel medische zorg nodig hebben deze ook kunnen krijgen.
Er wordt daarbij voorbijgegaan aan het feit dat er nog steeds talloze vliegtuigen landen, schepen aankomen, Internationale schepen aankomen en miljoenen auto's zijn die de landsgrenzen passeren.
Al die personen ontmoeten andere mensen, komen in winkelcentra/scholen/evenementen/kroegen en gaan naar hun werk.
De kans dat er niet al heel veel besmettingen zijn in NL is zo goed als uitgesloten en had ook niet voorkomen kunnen worden zonder complete lockdown van het land sinds zo ongeveer half December.
Aangezien het corona virus bij heel veel mensen vrijwel geen herkenbare symptomen veroorzaakt kun je het allang hebben. Of je partner/broer/kind/ouder/collega etc.
Hamsteren had je voor de kerst moeten doen. Als je nu nog naar een winkel graat is de kans dat je daar corona oploopt veel groter.
Al dat geprep is nu zinloos. De meeste mensen worden niet ziek of slechts heel beperkt. Logisch blijven nadenken en hygiene strikt toepassen kan zorgen voor een betere spreiding in de tijd van eventuele besmettingen die zorg nodig hebben. Dat kan altijd een beetje helpen om te zorgen dat diegene die wel medische zorg nodig hebben deze ook kunnen krijgen.
De GGD test blijkbaar al een aantal weken op corona als onderdeel van de jaarlijkse griepstatistieken. Daar is tot nu toe niks uitgekomen. Dat het dus al embedded is in de bevolking is geen bewijs voor.Indoubt schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:38:
Ik zie veel posts met betrekking tot de quarantaine van de man in Tilburg en wat de overheid/RIVM etc allemaal verkeerd heeft gedaan.
Dat werkt natuurlijk niet. Als er over een week weer een geïnfecteerde opduikt kan je die extra vakantie weer een week opschroeven. Dan krijg je Japanse toestanden:Cobb schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:31:
Daarom mogen ze wat mij betreft als eerste maatregel de scholen/opvang nog twee weken dicht houden (incubatie tijd van de eerste personen in NL)
Japan’s entire school system, from elementary to high schools, will be asked to close from Monday until spring break late in March to help contain the coronavirus outbreak, Prime Minister Shinzo Abe said on Thursday.
https://www.reuters.com/a...coronavirus-idUSKCN20L0BI
En in Zwitserland zijn alle bijeenkomsten met meer dan 1000 mensen verboden:TheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:31:
[...]
le Conseil fédéral a décidé de déclarer la situation qui prévaut actuellement en Suisse de « situation particulière » au sens de la loi sur les épidémies, et d’interdire les manifestations de plus de 1000 personnes. L’interdiction entre en vigueur avec effet immédiat et vaut jusqu’au 15 mars au moins.
https://www.admin.ch/gov/...uniques.msg-id-78289.html
Sarcasme? Mis een smiley. R0 van de griep is 1,3. In bepaalde gevallen is de R0 van Corona behoorlijk hoger.Basekid schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Nee het is met een R0 waarde van rond de 2.2 niet erg besmettelijk inderdaad.
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.02.11.20022186v2
daar zou ik nog aan willen toevoegen: let komende tijd een beetje extra op je ouders/opa/oma, indien 70/75+ en vooral als zij al wat gezondheidsklachten hebben.Indoubt schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:38:
Dit is een mooi moment om als kind hen eens wat extra aandacht te geven en beetje vinger aan de pols te houden.
Ik maak me om mezelf echt geen zorgen; maar wel de ouderen enigzins.
Nope, het is gewoon geen bijzonder besmettelijke ziekte. Wikipedia: Basic reproduction numberTheBorg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:41:
[...]
Sarcasme? Mis een smiley. R0 van de griep is 1,3. In bepaalde gevallen is de R0 van Corona behoorlijk hoger.
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.02.11.20022186v2
Mazelen en smallpox etc, die zijn pas zeer besmettelijk.
Ik acht de kans dat dit in het buitenland helemaal onder controle komt nihil. Nederland is ook niet langdurig op slot te zetten, dus het blijft komen. Remmen en dit zo veel mogelijk gecontroleerd door de bevolking laten gaan lijkt me de enige pragmatische aanpak.
Man man man ik word gewoon moe als ik dit topic lees. Wat een paniek bij sommigen. Ja er is wat aan de hand, ja voorbereidingen zijn nodig. Ja er zijn wat besmettingen maar de besmettingsrate was 1 op 2 volgens de instanties die erover gaan. Media heeft als doel clicks/views te scoren. Niet de mensen geruststellen dus zodra er speculatie is over dit onderwerp dan wordt het als feit gekopt. Meesten scannen de koppen en checken de beweringen niet. Maar gaan vervolgens de overheid, RIVM enz betichten van laksheid e.d. Denken deze mensen nou werkelijk dat deze instanties een ander doel hebben dan beperken van het virus? Alleen 1 ding is zeker, zij hebben toegang tot meer feiten dan jullie en ik. Laat je niet gek maken door sommige media en fora. Volg gewoon de adviezen van het RIVM op en be smart en gebruik ook je eigen verstand.
Klopt als een bus. Maarja is hip tegenwoordig om RIVM etc in twijfel te trekken hé.Teknix1982 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:46:
Man man man ik word gewoon moe als ik dit topic lees. Wat een paniek bij sommigen. Ja er is wat aan de hand, ja voorbereidingen zijn nodig. Ja er zijn wat besmettingen maar de besmettingsrate was 1 op 2 volgens de instanties die erover gaan. Media heeft als doel clicks/views te scoren. Niet de mensen geruststellen dus zodra er speculatie is over dit onderwerp dan wordt het als feit gekopt. Meesten scannen de koppen en checken de beweringen niet. Maar gaan vervolgens de overheid, RIVM enz betichten van laksheid e.d. Denken deze mensen nou werkelijk dat deze instanties een ander doel hebben dan beperken van het virus? Alleen 1 ding is zeker, zij hebben toegang tot meer feiten dan jullie en ik. Laat je niet gek maken door sommige media en fora. Volg gewoon de adviezen van het RIVM op en be smart en gebruik ook je eigen verstand.
Je moet wel uitkijken en niet teveel waarde hechten aan gepubliceerde R0 waarden.
In ons dichtbevolkte land met hoge mobiliteit zal het potentieel flink kunnen afwijken van minder dichtbevolkte en mnder mobiele landen.
Bron: Wikipedia.R0 is not a biological constant for a pathogen as it is also affected by other factors such as environmental conditions and the behaviour of the infected population. Furthermore R0 values are usually estimated from mathematical models, and the estimated values are dependent on the model used and values of other parameters. Thus values given in the literature make only sense in the given context and it is recommended not to use obsolete values or compare values based on different models.[13] R0 does not by itself give an estimate of how fast an infection spreads in the population.
In ons dichtbevolkte land met hoge mobiliteit zal het potentieel flink kunnen afwijken van minder dichtbevolkte en mnder mobiele landen.
Als de poep echt de ventilator raakt dan zet ik de boodschappen wel bij m'n ouders voor de deur.Geert1976 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:41:
daar zou ik nog aan willen toevoegen: let komende tijd een beetje extra op je ouders/opa/oma, indien 70/75+ en vooral als zij al wat gezondheidsklachten hebben.
Dit is een mooi moment om als kind hen eens wat extra aandacht te geven en beetje vinger aan de pols te houden.
Ik maak me om mezelf echt geen zorgen; maar wel de ouderen enigzins.
Je bedoelt relatief gezien niet besmettelijk. Het is nog steeds heel besmettelijk. "Patient zero" is in Italie nog niet bekend maar waarschijnlijk te herleiden tot 2 touristen.Basekid schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:43:
Nope, het is gewoon geen bijzonder besmettelijke ziekte. Wikipedia: Basic reproduction number
https://www.reuters.com/a...iety-spread-idUSKCN20M2WB
Aan de hand daarvan 1000 besmettingen noem ik niet "geen bijzonder besmettelijke ziekte".
patient zero kan een willekeurige reiziger zijn die slechts op doorreis is.
Tegenwoordig is de zoektocht naar patient zero bijna niet mogelijk. Die kan binnen een uur weer het land uit zijn
Tegenwoordig is de zoektocht naar patient zero bijna niet mogelijk. Die kan binnen een uur weer het land uit zijn
Klopt. R0 is geen vast nummer. Als we met z'n allen braaf handen wassen gaat het al omlaag,CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:49:
Je moet wel uitkijken en niet teveel waarde hechten aan gepubliceerde R0 waarden.
[...]
Bron: Wikipedia.
Tja, dat is als zeggen dat Steyer niet rijk is omdat Bloomberg veel meer geld heeft. Met een R_0 van 2+ zit het volgens jouw bron in de range van de Spaanse griep, SARS en Ebola. Het is dus onder controle te brengen, maar dan moet je niet wachten tot het endemic is.Basekid schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:43:
[...]
Nope, het is gewoon geen bijzonder besmettelijke ziekte. Wikipedia: Basic reproduction number
Als het wel endemic is dan gaat men over tot mitigation. Zie daarvoor dit interview met iemand van de GGD.
Tja, dat een medewerker van de GGD mensen op schiphol een hand geven en diezelfde mensen bij thuiskomst in Duitsland in thuisquarantaine geplaatst worden geeft ook een wrang gevoel.Teknix1982 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:46:
In alle eerlijkheid, ik wil ook geen aansporing tot paniek van de media of RIVM, maar is het teveel gevraagd om te adviseren wat meer afstand te houden tot de medemens en minder handen geven / zoenen? Zeker bij contact met risicogroepen zou het wel wat voorzichtiger mogen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Daarom zeg ik ook, volg de adviezen op en gebruik gezond verstand. Iemand weet van zichzelf wel of hij in de risicogroep valt. Dan zou ik zelf ook voorzichtiger zijn. Maar half NL in lockdown gooien doet meer kwaad dan goed. Daar gaat het mij om.drooger schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:54:
[...]
Tja, dat een medewerker van de GGD mensen op schiphol een hand geven en diezelfde mensen bij thuiskomst in Duitsland in thuisquarantaine geplaatst worden geeft ook een wrang gevoel.
In alle eerlijkheid, ik wil ook geen aansporing tot paniek van de media of RIVM, maar is het teveel gevraagd om te adviseren wat meer afstand te houden tot de medemens en minder handen geven / zoenen? Zeker bij contact met risicogroepen zou het wel wat voorzichtiger mogen.
Dat is natuurlijk ook een mentaal iets - dat we het hier nuchter oppakken. Maarre, als de GGD'er gewoon zijn handen wast zoals de richtlijnen zijn voordat hij ergens anders aan gaat lopen plukken is er niks aan de hand.drooger schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:54:
[...]
Tja, dat een medewerker van de GGD mensen op schiphol een hand geven en diezelfde mensen bij thuiskomst in Duitsland in thuisquarantaine geplaatst worden geeft ook een wrang gevoel.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
En aan de andere kant zijn er om de zoveel jaar uitbraken van de mazelen (R0 12 tot 18) in de bijbelgordel waar ook niet gevaccineerden (niet behorende tot de bijbelgordel anti vaxxers) zoals babies vatbaar voor zijn en dan schiet het land niet in een paniek van heb ik jou daar door quarantaine van hele gebieden te vragen/eisen.Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:53:
[...]
Tja, dat is als zeggen dat Steyer niet rijk is omdat Bloomberg veel meer geld heeft. Met een R_0 van 2+ zit het volgens jouw bron in de range van de Spaanse griep, SARS en Ebola. Het is dus onder controle te brengen, maar dan moet je niet wachten tot het endemic is.
edit: zoals @Indoubt al schetst is het naief om te denken dat het virus niet al lang op verschillende plekken in NL aanwezig is. Toen die gevallen net over de grens in DL bekend werden werd er ook geroepen om quarantaine etc maar bv het geval in Amsterdam had je er echt niet mee voorkomen. En dan komen er nog duizenden nederlanders dit weekend terug van wintersport.
[ Voor 23% gewijzigd door gws24 op 29-02-2020 18:08 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.