Ik loop natuurlijk al pagina's achter terwijl ik dit post omdat ik even goed de artikelen moet scannen en interpreteren, alsnog een poging:
Het spijt me, maar een link drop van nota bene een poster(!) over dit issue gaat echt te ver. (heb genoeg posters gehad tijdens conferenties en het is allemaal heel leuk en aardig, maar tot je een peer reviewed artikel hebt is het allemaal niets waard)
Doet ethanol iets tegen virussen? Ja, maar:
bron 1,
bron 2,
bron 3
Dit zijn even 3 artikelen die ik snel heb kunnen vinden en daarin wordt ook zeer duidelijk gezegd dat het ten eerste enorm afhangt van hoe het virion van dat bepaalde virus eruit ziet (hoe het is opgebouwd). Het werkt redelijk goed tegen virions zonder envelope (schild om het partikel heen), maar corona virussen hebben zo'n schild.
Verder… heb je ook toevallig de poster zelf bekeken? Vooral de Materials en Methods zijn belangrijk hier:
Each virus was mixed in solution (10μL into 90μL) with 70%ethanol (diluted to 63% after virus was added), Mt.Dew, water, MEM(control) or 0.11% neutral red for 30 seconds, 5 minutes, and 2 hours
. Dit heeft echt niets te maken met een ‘real life’ test waar mensen hun handen wassen.
Doet het iets? Ja, maar is het echt zoveel beter dan met (lauw warm) water en zeep? De literatuur zegt van niet.