[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.132 views

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
drooger schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Dat de kinderen niet veel last van de symptomen hebben, neemt niet weg dat ze het virus niet verder kunnen verspreiden.
Precies.

Geldt overigens ook voor volwassenen. Die Belg die begin februari besmet was is niet ziek geweest, had nergens last van en kon alleen maar klagen dat 'ie geen bier in het ziekenhuis kreeg :')

March of the Eagles

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 15:28

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik ga even iets roepen.

Laten we even aannemen dat 90% van de mensen een telefoon heeft met Google die hun locatie opslaat (timeline, standaard aan volgens mij).

Als Google te weten krijgt welke mensen er besmet zijn. Kunnen zij precies zien waar deze personen zijn geweest en met welke mensen ze in contact zijn geweest. Deze zouden dan een berichtje kunnen krijgen met de oproep om contact met de buitenwereld te mijden.

Dit druist natuurlijk ontzettend in tegen alle privacywetten en is moreel gezien ook niet gewenst, maar zou er een moment kunnen komen dat een dergelijk scenario een reële optie is?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Bij ons is het trouwens nog redelijk ontspannen op kantoor. Ja, de planningstaf is bij elkaar om allerlei scenario's te doorlopen, maar zover ik hoor, is er nog geen sprake van een preventief GRIP-2 o.i.d. Afdeling Communicatie is wel redelijk druk...

Maar wel lekker dat de GAGS en GHOR hier bij me op de afdeling zitten, Zolang ik die nog niet zie rennen, maak ik me geen zorgen. ;)

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 18:47
SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:26:
[...]

Het bureau hier is toch al vies, dat wordt inderdaad met zo'n lapje gedaan. Ik word daar altijd al naar van dus pak gewoon een fles desinfecterende spray uit de opslag en een papieren doekje en maak elke week mijn bureau, toetsenbord en muis schoon. Wat let je hetzelfde te doen? Fix zelf wat schoonmaakmiddel (liefst desinfecterend anders heeft het alsnog weinig zin) en een papieren doek, klaar. Deurklinken kan je met je elleboog openen/sluiten, dus die hoef je niet met je handen aan te raken. En anders hebben we daar toch die desinfecterende gel voor gehamsterd?
Ik maak inderdaad mijn bureau en toetsenbord zelf al geregeld schoon. Deur openen met de elleboog probeer ik inderdaad al :). Nadeel is dat die deur zo loodzwaar gaat dat de deur openen naar binnentoe, zegmaar, vrij lastig gaat zonder handen. De andere kant op lukt wel met een elleboog.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tusk schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:32:
Ik ga even iets roepen.

Laten we even aannemen dat 90% van de mensen een telefoon heeft met Google die hun locatie opslaat (timeline, standaard aan volgens mij).

Als Google te weten krijgt welke mensen er besmet zijn. Kunnen zij precies zien waar deze personen zijn geweest en met welke mensen ze in contact zijn geweest. Deze zouden dan een berichtje kunnen krijgen met de oproep om contact met de buitenwereld te mijden.

Dit druist natuurlijk ontzettend in tegen alle privacywetten en is moreel gezien ook niet gewenst, maar zou er een moment kunnen komen dat een dergelijk scenario een reële optie is?
Daar is een topic over hier ergens op Tweakers.

Verwijderd

LightPhoenix schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Ik loop natuurlijk al pagina's achter terwijl ik dit post omdat ik even goed de artikelen moet scannen en interpreteren, alsnog een poging:

Het spijt me, maar een link drop van nota bene een poster(!) over dit issue gaat echt te ver. (heb genoeg posters gehad tijdens conferenties en het is allemaal heel leuk en aardig, maar tot je een peer reviewed artikel hebt is het allemaal niets waard)

Doet ethanol iets tegen virussen? Ja, maar:
bron 1, bron 2, bron 3

Dit zijn even 3 artikelen die ik snel heb kunnen vinden en daarin wordt ook zeer duidelijk gezegd dat het ten eerste enorm afhangt van hoe het virion van dat bepaalde virus eruit ziet (hoe het is opgebouwd). Het werkt redelijk goed tegen virions zonder envelope (schild om het partikel heen), maar corona virussen hebben zo'n schild.
Verder… heb je ook toevallig de poster zelf bekeken? Vooral de Materials en Methods zijn belangrijk hier:
[...]
. Dit heeft echt niets te maken met een ‘real life’ test waar mensen hun handen wassen.

Doet het iets? Ja, maar is het echt zoveel beter dan met (lauw warm) water en zeep? De literatuur zegt van niet.
Je slaat de plank volledig mis, ten eerst reageer ik op mensen die claimen dat alcohol niks doet tegen virussen.....

ten tweede is het inderdaad een poster maar wat maakt dat uit als de achterliggende informatie gewoon correct is ? Dat de conclusie op een poster wordt weergeven zegt dus niks over de inhoud, conclusies maken op basis van de presentatie is dus nogal kort door de bocht.
Doet ethanol iets tegen virussen? Ja, maar:
nou klaar , zelfde conclusie die ik had had getrokken en wat mijn punt ook was tegen mensen die claimen dat het niet werkt terwijl het toch genuanceerder ligt.....

Waarom je zo aanvallend richting mij bent en overigens niet reageert op de mensen die claimen alcohol uitsluitend tegen bacterien helpt is mij een vraag.

Overigens iets substantiëlere en hier wordt ook een coronavirus meegnemomen in de test (SARS) en worden ook factoren zoals gebruik van het artikel en contact tijd tussen virus en middel meegenomen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509683/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 13:51 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
geen half werk, daar hou ik van

''the Swiss government imposes a ban on any large-scale events with more than 1,000 people attending, at least until March 15.''

bron: CNN https://edition.cnn.com/a...28-20-intl-hnk/index.html

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
XWB schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:32:
[...]

Precies.

Geldt overigens ook voor volwassenen. Die Belg die begin februari besmet was is niet ziek geweest, had nergens last van en kon alleen maar klagen dat 'ie geen bier in het ziekenhuis kreeg :')
Ok nog een poging. De kans dat je andere mensen besmet als je zelf geen symptomen hebt, is zeer beperkt. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet zelf besmet kan zijn, zonder symptomen. Begrijp je het verschil?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:30
Ik zal wel weer als Fud'r uitgemaakt worden maar toch. Ik blijf mij verbazen over de lakse houding van het RIVM.

Hier bijv. de NHS (UK)
How coronavirus is spread
Because it's a new illness, we do not know exactly how coronavirus spreads from person to person.

China Health minister
https://www.businessinsid...1?international=true&r=US
"virus can be spread from person to person before someone realizes they even have it"

Harvard https://www.health.harvar...-answers-2020022719004#q4
Can people who are asymptomatic spread coronavirus?
A person who is asymptomatic may be shedding the virus and could make others ill. How often asymptomatic transmission is occurring is unclear.

En deze
https://www.nytimes.com/2...navirus-asymptomatic.html
“I don’t think there’s any question that someone who is without symptoms and carrying the virus can transmit the virus to somebody else,” said Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases.

http://theconversation.co...ore-symptoms-start-130686
On Sunday, Chinese officials said transmission had occurred during the incubation period.

en
However, one study published in the Lancet medical journal showed children may be shedding (or transmitting) the virus while asymptomatic. The researchers found one child in an infected family had no symptoms but a chest CT scan revealed he had pneumonia and his test for the virus came back positive.

En als het zo bijzonder zeldzaam is dat het gebeurt...dan hebben we wel heel veel pech gehad met de eerste...
https://www.statnews.com/...rson-showing-no-symptoms/
"Study documents first case of coronavirus spread by a person showing no symptoms"

Kan wel doorgaan, maar ik zou het zekere voor onzekere nemen als ik het RIVM was.

[ Voor 25% gewijzigd door Cobb op 28-02-2020 13:49 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Ernemmer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Dat gebeurd er dus als je geen maatregelen neemt tegen besmetting.
8000 doden, wat nog geen 0,2% van het aantal besmettingen was.

Nu gaat er >3% van de besmettingen dood, dan heb je het over 120.000 doden. Dat zal je over 2 jaar vast nog wel herinneren.
Klopt helemaal : gewone griep is 400.000 duizend besmettingen en 8000 doden
China 80.000 Covid-besmettingen en 2800 doden.
Het aantal besmettingen is aan het afvlakken. De Chinezen halen "ons record" van 8000 vast niet!

Misschien was er in 2018 ook wel een griepgolf in China, die zou dan met 90 keer zoveel inwoners 36 miljoen besmettingen hebben gehad en 720.000 doden! Covid-19 eat your heart out!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21
daan! schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Citation needed.

edit: The authors show that, depending on the material and the conditions, human coronaviruses can remain infectious from 2 hours to 9 days.

https://www.journalofhosp...-6701(20)30046-3/fulltext
Wel iets langer zelfs, tot wel 28 dagen voor SARS

https://aem.asm.org/content/76/9/2712.short

• Ernemmer
  • Niet online
Merlijn_merlin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Klopt helemaal : gewone griep is 400.000 duizend besmettingen en 8000 doden
China 80.000 besmettingen en 2800 doden.
Het aantal besmettingen is aan het afvlakken. De Chinezen halen "ons record" van 8000 vast niet!

Misschien was er in 2018 ook wel een griepgolf in China, die zou dan met 90 keer zoveel inwoners 36 miljoen besmettingen hebben gehad en 720.000 doden! Covid-19 eat your heart out!
Gelukkig nemen de meeste landen en mensen inderdaad goede voorzorgsmaatregelen, zodat een veel kleiner deel van de bevolking besmet raakt dan met de normale griep.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Moet misschien maar even paar dgn de actualiteit niet volgen, ben corona-nieuws moe...pfff nogal ja.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:25
Door de terechte of onterechte paniek is een evenement organiserend bedrijf uit mijn omgeving in ieder geval flink geraakt: vrijwel alle evenementen voor de zomer (en je raadt het al, dit is een seizoensbedrijf) zijn geannuleerd.

Bedrijf van m'n vrouw is grossier in internationaal reizen, alles geannuleerd tot en met maart.

Beurs is van 630 punten enkele weken terug vandaag zo'n 100 punten lager.

Verder zullen de voorbeelden zich vast opstapelen.

Economische impact is dus al enorm.

Daar tegenover staat dat leveranciers van mondkapjes en ingeblikt eten hoogtijdagen zullen kennen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12 16:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zelfs een miljoen jaar!

Mits je een onbeperkte groep verse mensen heb die elkaar regelmatig tongzoenen

Je gaat even voorbij aan het feit dat het misschien kan, die 28 dagen, maar alleen onder speciale omstandigheden. De normale overlevingsduur van het virus is aanmerkelijk korter en dat beperkt hoofdzakelijk de mogelijkheid van besmetting.

Zo kun je natuurlijk wel alles tot complete armageddon verklaren. Draagt echter niets bij aan de discussie

Na ruim 2 maanden hebben we eindelijk twee gevallen in NL die het virus daadwerkelijk aantoonbaar hebben.

Dat zullen de komende weken er flink meer worden. Hoogstwaarschijnlijk zijn er aan het eind ook nog doden te betreuren maar voorlopig wijst er nog niets op dat het dodental door Corona het aantal griepdoden gaat overstijgen.

Dat wil niet zeggen dat er geen waakzaamheid moet zijn en eventueel maatregelen moeten worden genomen maar je kan het ook overdrijven.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:48

FreakNL

Well do ya punk?

Ernemmer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Dat gebeurd er dus als je geen maatregelen neemt tegen besmetting.
8000 doden, wat nog geen 0,2% van het aantal besmettingen was.

Nu gaat er >3% van de besmettingen dood, dan heb je het over 120.000 doden. Dat zal je over 2 jaar vast nog wel herinneren.
Die 3+ procent kun je nog wat relativeren als je Wuhan eraf haalt, zal ff naar de precieze cijfers zoeken.

/edit
Hoe groot is de overlijdenskans?
Volgens de officiële tellingen zal zo’n 2,4 procent uiteindelijk aan de ziekte overlijden. Maar dat getal is eigenlijk te hoog, omdat de hoge sterfte in de brandhaard Wuhan (4 procent) het gemiddelde omhoog trekt. Schrap de provincie Hubei uit de tellingen en de sterfte is nog ‘maar’ 0,4 procent, en buiten China 0,25 procent.
Wel artikel van 2 dagen terug:
https://www.volkskrant.nl...-stevig-griepje~b5a61067/

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 28-02-2020 13:51 ]

• _Bailey_
  • Niet online
zouden al die wereldwijde travelbans (dat worden er met t uur meer bij de diverse bedrijven) en het annuleren van de diverse beurzen, (sport)evenementen, de lockdown van 100.000 man in Lombardije ook niet enigzins kunnen bijdragen aan een, in zoals velen hier aangeven, ''paniekerig gedrag''?

oorzaak---gevolg he.

We zijn allemaal maar mensen; de 1 gaat hier nou eenmaal veel rustiger/nuchterder mee om dan een ander.
Beetje wederzijds begrip kan geen kwijt, lijkt me....

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12 19:43

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Je slaat de plank volledig mis, ten eerst reageer ik op mensen die claimen dat alcohol niks doet tegen virussen.....

ten tweede is het inderdaad een poster maar wat maakt dat uit als de achterliggende informatie gewoon correct is ? Dat de conclusie op een poster wordt weergeven zegt dus niks ovver de inhoud, conculsies maken op basis van de presentatie is dus nogal kort door de bocht.
Het stoort mij als wetenschapper gewoon enorm dat iemand een poster aanhaalt als bron... en dan ook nog eens een slechte poster met zeer slecht uitgewerkte materialen en methoden, zeer slechte vermelding van hoe de data tot stand is gekomen en data die uiteindelijk nooit tot een echte publicatie heeft geleid. Dat is gewoon geen bron! Geloof ik dat de persoon die deze poster gepresenteerd heeft dit gemeten heeft? Jazeker. Heb ik veel vertrouwen in de kwaliteit van het onderzoek? Nee absoluut niet. Er zijn gewoon teveel vreemde dingen die niet goed onderbouwd zijn.
[...]

nou klaar , zelfde conclusie die ik had had getrokken en wat mijn punt ook was tegen mensen die claimen dat het niet werkt terwijl het toch genuanceerder ligt.....

Waarom je zo aanvallend richting mij bent en overigens niet reageert op de mensen die claimen alcohol uitsluitend tegen bacterien helpt is mij een vraag.
Een wellus-nietus discussie ga ik uit de weg, maar als iemand dan met een bron aankomt die wetenschappelijk lijkt maar dat niet is, dan wil ik daar graag wel nuancerend op reageren. Dat je je daardoor aangevallen voelt dat spijt me, dat is niet de bedoeling. Maar ik wil graag duidelijk hebben dat de poster gewoon echt geen goede bron is.

geeft geen reacties meer

• FreakNL
  • Laatst online: 08:48

FreakNL

Well do ya punk?

Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:49:
zouden al die wereldwijde travelbans (dat worden er met t uur meer bij de diverse bedrijven) ..

...
Ik vlieg zaterdag naar Lissabon voor werk, hoop dat ik nog “mag”. Heb daar net zoveel kans het op te lopen als hier...

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:44:
Door de terechte of onterechte paniek is een evenement organiserend bedrijf uit mijn omgeving in ieder geval flink geraakt: vrijwel alle evenementen voor de zomer (en je raadt het al, dit is een seizoensbedrijf) zijn geannuleerd.

Bedrijf van m'n vrouw is grossier in internationaal reizen, alles geannuleerd tot en met maart.

Beurs is van 630 punten enkele weken terug vandaag zo'n 100 punten lager.

Verder zullen de voorbeelden zich vast opstapelen.

Economische impact is dus al enorm.

Daar tegenover staat dat leveranciers van mondkapjes en ingeblikt eten hoogtijdagen zullen kennen.
Niet alleen leveranciers denk ik, ook supermarkten. Ik woon in het midden van het land en doe altijd op donderdagavond boodschappen. Toeval of niet, maar het was echt ongewoon druk vergeleken met andere donderdagen :X

Ik heb net als altijd voor een week boodschappen ingeslagen :+

Join het GoT Pulse-Team!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12 19:07
DennusB schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Ze zullen er niet over liegen toch? Beetje vertrouwen hebben!
Het doel van het RIVM is niet per se de waarheid vertellen, maar ook om massapaniek te voorkomen (dat is wat sommige artsen mij vertellen). Het is ook een erg politieke organisatie. Weleens onderzoeken meegemaakt (indirect) waar de uitkomst al vaststond voor het RIVM :)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:48:
Begrijpend lezen is voor velen in dit topic wellicht ook wat te hoog gegrepen :+
Wie of wat bedoel je daar precies mee? Voel me een beetje aangesproken omdat we het niet met elkaar eens zijn over die autobeurs? Zo komt het in ieder geval op me over zo ineens een statement twee posts nadat ik op je reageerde.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 28-02-2020 13:59 ]

• Ernemmer
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Die 3+ procent kun je nog wat relativeren als je Wuhan eraf haalt, zal ff naar de precieze cijfers zoeken.

/edit

[...]

Wel artikel van 2 dagen terug:
https://www.volkskrant.nl...-stevig-griepje~b5a61067/
Deze heeft wel leuke grafiekjes.
https://twitter.com/Datag...33149917482377218/photo/1
Maar in deze berekeningen gaan we er vanuit dat alle geïnfecteerden nu, niet zullen overlijden en dat lijkt mij een beetje naïef.

Ik zei het gisteren ook al, het percentage ligt een stuk hoger dan de verhouding geïnfecteerden/doden.
https://twitter.com/Datag...32248849181310976/photo/1

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2020 13:57 ]

Verwijderd

LightPhoenix schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Het stoort mij als wetenschapper gewoon enorm dat iemand een poster aanhaalt als bron... en dan ook nog eens een slechte poster met zeer slecht uitgewerkte materialen en methoden, zeer slechte vermelding van hoe de data tot stand is gekomen en data die uiteindelijk nooit tot een echte publicatie heeft geleid. Dat is gewoon geen bron! Geloof ik dat de persoon die deze poster gepresenteerd heeft dit gemeten heeft? Jazeker. Heb ik veel vertrouwen in de kwaliteit van het onderzoek? Nee absoluut niet. Er zijn gewoon teveel vreemde dingen die niet goed onderbouwd zijn.

[...]

Een wellus-nietus discussie ga ik uit de weg, maar als iemand dan met een bron aankomt die wetenschappelijk lijkt maar dat niet is, dan wil ik daar graag wel nuancerend op reageren. Dat je je daardoor aangevallen voelt dat spijt me, dat is niet de bedoeling. Maar ik wil graag duidelijk hebben dat de poster gewoon echt geen goede bron is.
prima maar leg dan de nadruk op de bron en niet op het feit dat het een poster is.
Vind het alsnog vreemd dat jij je eerder stoort aan een poster maar je niet stoort aan mensen die zulke boude uitspraken doen als "alcohol helpt niet".

• _Bailey_
  • Niet online
patiënt in Amsterdam (Diemen) is medewerker van het Amsterdam UMC

bron: intranet Amsterdam UMC

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat stond ook al op NOS.nl
Besmette vrouw Diemen is ziekenhuismedewerker
De met het coronavirus besmette vrouw die in Diemen in isolatie zit, is een medewerker van het Amsterdam UMC, meldt het ziekenhuis. Dat is afgelopen nacht bekend geworden. Ze doet geen patiëntgebonden werkzaamheden.

De vrouw kwam deze week terug van vakantie en was gisteren korte tijd aan het werk in het ziekenhuis. De kans op besmetting in het ziekenhuis is klein. GGD Amsterdam en de afdeling infectiepreventie brengen in kaart met wie de vrouw contact heeft gehad.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12 13:21
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Ik baseer me even op de GGD als je het niet erg vindt.

Die geven aan dat ie de laatste dag geen Carnaval gevierd heeft.
Tevens; de klachten die voor besmetteljikheid zorgen zijn voor zover ik begrijp vooral het hoesten.
Wat ik alleen niet begrijp;

Je bent in een risicogebied geweest waar een corona-explosie is geweest, de wereldpers schrijft er elke minuut over.... Ik zou me persoonlijk dan echt even koest houden, ipv vol het carnavalsgedruis in te gaan. Of ben ik daar de enige in?

• NiGeLaToR
StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Je bent in een risicogebied geweest waar een corona-explosie is geweest, de wereldpers schrijft er elke minuut over.... Ik zou me persoonlijk dan echt even koest houden, ipv vol het carnavalsgedruis in te gaan. Of ben ik daar de enige in?
Ik heb ook mensen in mijn omgeving die dit niet volgen, nieuws niet interessant vinden en het wel geloven. Niet iedereen is er zo mee bezig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Tsjah, persoonlijk zou ik echt alles aangrijpen om niet naar Carnaval te hoeven...

• StealthyPeanut
FreakNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Ik vlieg zaterdag naar Lissabon voor werk, hoop dat ik nog “mag”. Heb daar net zoveel kans het op te lopen als hier...
Als je eenmaal daar bent wel, maar ik denk dat je in de drukte op de vliegvelden (met mensen van over de hele wereld) wel echt een stuk meer kans maakt op infectie, dan dat je hier blijft. Toch?

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-02-2020 14:06 ]

• drooger
  • Laatst online: 09:59

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Volgens mij vond die explosie pas op zondag/maandag plaats, genoeg tijd daarvoor om onwetend naar de carnaval te gaan.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• LightPhoenix
  • Laatst online: 30-12 19:43

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:56:
[...]

prima maar leg dan de nadruk op de bron en niet op het feit dat het een poster is.
Vind het alsnog vreemd dat jij je eerder stoort aan een poster maar je niet stoort aan mensen die zulke boude uitspraken doen als "alcohol helpt niet".
Het spijt me nogmaals, maar juist het feit dat het een poster is doet al afbreuk aan de bron. Een goede poster kan wel degelijk informatief zijn, maar pas als het peer reviewed gepubliceerd is, is onderzoek echt iets waard. Wellicht is dat iets wat alleen in de wetenschappelijke wereld (h)erkent wordt, maar juist daarom reageer ik er op.

En zoals gezegd, ik wil 'wellus-nietus' discussies vermeiden en daarom reageer ik er niet op. Mocht je verder willen discussiëren dan nodig ik je vooral uit om een PM te sturen omdat we redelijk off-topic gaan en ik geen TR over mezelf wil hoeven indienen :+

geeft geen reacties meer

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12 21:37
drooger schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:07:
[...]

Volgens mij vond die explosie pas op zondag/maandag plaats, genoeg tijd daarvoor om onwetend naar de carnaval te gaan.
Ik heb het bericht binnen de UMC/AMC hier. voor me.

Je bent op vakantie in Noord Italie geweest. Vliegt terug. Weet dat er corona was. En gaat rustig donderdag even hoi zeggen op je werk ...

Dag later mag je 2 weken thuis in quarantaine omdat je besmet bent...

Op deze manier gaan we het virus niet beperken.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• _Bailey_
  • Niet online
loekf2 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Je bent op vakantie in Noord Italie geweest. Vliegt terug. Weet dat er corona was. En gaat rustig donderdag even hoi zeggen op je werk ...

is de allerlaatste zin jouw eigen opvatting of onderdeel van het bericht? ;)

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:13
[...]

Het beleid is er dan ook niet op gericht om het verspreiden onmogelijk te maken, maar om de kans op verspreiden te verkleinen. Je voorkomt nou eenmaal niet dat er anderen besmet kunnen worden.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• StealthyPeanut
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Ik heb ook mensen in mijn omgeving die dit niet volgen, nieuws niet interessant vinden en het wel geloven. Niet iedereen is er zo mee bezig.
Nee dat klopt, maar dan faalt ergens toch ook de berichtgeving en communicatie over dit onderwerp?

Ik weet dat we PANIEK!!@#@@13 willen voorkomen, maar iets betere berichtgeving richting degene die in risicogebieden zitten, was wel op z'n plaats geweest denk ik.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12 21:04
Dat zou kunnen, of het 9 dagen of 28 dagen is was niet mijn punt.
Ik reageerde op iemand die beweerde dat het virus nauwelijks buiten het menselijk lichaam kon overleven.
Die bewering is niet te onderbouwen, en het tegendeel wel. Dat was mijn punt.
Maar bedankt voor je bijdrage. (y)
Indoubt schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:46:
Zelfs een miljoen jaar!
Mits je een onbeperkte groep verse mensen heb die elkaar regelmatig tongzoenen

Je gaat even voorbij aan het feit dat het misschien kan, die 28 dagen, maar alleen onder speciale omstandigheden. De normale overlevingsduur van het virus is aanmerkelijk korter en dat beperkt hoofdzakelijk de mogelijkheid van besmetting.
Je mist het punt, zie mijn reactie hierboven. Het ging erom dat het niet waar is dat het virus nauwelijks buiten het lichaam kan overleven: Dat kan het virus wel degelijk. Bij 20°C zelfs heel goed.
Of het 28 dagen, 9 dagen, of 2 dagen is doet er dan wat minder toe.

We bespreken feiten, om iemand er dan van te beschuldigen over armageddon te praten en paniek te zaaien zorgt niet voor een inhoudelijke discussie.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Het ging over de patient uit Loon op Zand, die naar de carnaval ging.
Niet over de vrouw uit Diemen. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12 21:37
Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:15:
[...]

is de allerlaatste zin jouw eigen opvatting of onderdeel van het bericht? ;)
Nee, mijn mening. Je denk toch wel na als je uit dat gebied in Italie komt, zo van laat ik even niet in een ziekenhuis komen, ook al is het mijn werk, komt maandag volgende week wel.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12 21:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

loekf2 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Nee, mijn mening. Je denk toch wel na als je uit dat gebied in Italie komt, zo van laat ik even niet in een ziekenhuis komen, ook al is het mijn werk, komt maandag volgende week wel.
Zou dan wel even terugkoppelen of 1 a 2 weekjes extra vrij kan/mag/gewenst is.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Coach4All schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:23:
[...]

Zou dan wel even terugkoppelen of 1 a 2 weekjes extra vrij kan/mag/gewenst is.....
Gewoon thuiswerken als dat kan. En anders kan het toch onder het kopje "ziek"?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• NiGeLaToR
StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Nee dat klopt, maar dan faalt ergens toch ook de berichtgeving en communicatie over dit onderwerp?

Ik weet dat we PANIEK!!@#@@13 willen voorkomen, maar iets betere berichtgeving richting degene die in risicogebieden zitten, was wel op z'n plaats geweest denk ik.
‘Als 4% dood gaat, blijft toch 96% leven? Dat zijn er best veel. En trouwens ik las op Faceb.. ‘

Sounds familiar?

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mx. Alba schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Gewoon thuiswerken als dat kan. En anders kan het toch onder het kopje "ziek"?
Als je terugkomt van vakantie en (nog) nergens last van hebt?

Verwijderd

[...]

Hoezo, als je niet ziek bent is er niks aan de hand. Mijn baas ziet me al aankomen "hey ik meld me ziek maar ben dat niet want ik ben in Noord Italie geweest".

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Coach4All schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Als je terugkomt van vakantie en (nog) nergens last van hebt?
Mijn werkgever heeft gecommuniceerd dat je in dat geval tot 2 weken na terugkomst uit een dergelijk risicogebied niet op kantoor mag verschijnen of naar klanten mag gaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 28-02-2020 14:29 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Cobb
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:28:
[...]

Hoezo, als je niet ziek bent is er niks aan de hand. Mijn baas ziet me al aankomen "hey ik meld me ziek maar ben dat niet want ik ben in Noord Italie geweest".
Er zijn genoeg aanwijzingen te vinden dat het virus wél overdraagbaar is zonder dat je symptomen hebt. Ik zou lekker thuisblijven als ik uit een risico gebied kwam.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DutchCommando schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:31:
[...]
[...]
Adviezen m.b.t. het gebruik van hand sanitizers met 60%+ alcohol spreken altijd over "bij gebrek aan zeep en stromend water". Daarmee kom ik zelf tot de conclusie dat het minder geschikt is.
De WHO heeft het over als ze zichtbaar vies zijn, met water en zeep.
Als ze niet zichtbaar vies zijn, met een van beiden naar keuze. (zonder preferentie uit te spreken)

Verder is het belangrijkste plaatje daar de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/stress.tmb-479v.jpg?sfvrsn=b8974505_1

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Er zijn genoeg aanwijzingen te vinden dat het virus wél overdraagbaar is zonder dat je symptomen hebt. Ik zou lekker thuisblijven als ik uit een risico gebied kwam.
Heb je daar ook bronnen voor behalve "could" and "possibly" en de 3 case studies die hoog speculatief zijn? Ik zeg niet dat het niet kan, maar het bewijs is wel ontzettend dun. Dun genoeg om te zeggen dat ze gewoon prima kan gaan werken (de kans dat ze het heeft is extreem klein x de kans dat ze het asymptotisch kan overdragen).

Ze heeft in ieder geval netjes RIVM advies opgevolgd.

• Cobb
@Euler212 Als je even terugleest zie een post van mij met meerdere bronnen/links.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:49
[...]

Nee, zolang je geen symptomen hebt ga je daar gewoon niet van uit. Dan blijf je niet zo maar even weg.

Ik ben op dit moment een beetje verkouden en moet hoesten. Dit komt doordat ik carnaval heb gevierd vorig weekend. Ben dinsdag gewoon gaan werken omdat het onwaarschijnlijk is dat ik iets heb. Had ik mij nu 2 weken moeten opsluiten omdat ik een hoesje heb?

• Ainnir
  • Niet online
GGD: schrap evenementen in grensgemeenten Zuid-Limburg
https://www.1limburg.nl/g...ensgemeenten-zuid-limburg

• StealthyPeanut
Mirved schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Nee, zolang je geen symptomen hebt ga je daar gewoon niet van uit. Dan blijf je niet zo maar even weg.

Ik ben op dit moment een beetje verkouden en moet hoesten. Dit komt doordat ik carnaval heb gevierd vorig weekend. Ben dinsdag gewoon gaan werken omdat het onwaarschijnlijk is dat ik iets heb. Had ik mij nu 2 weken moeten opsluiten omdat ik een hoesje heb?
Als jij die carnaval in Lombardije had gevierd, dan wel ja :P .

Het gaat er niet om "of je je ziek voelt". Het is de combinatie locatie + gezondheid wat gewoon wel een bel doet rinkelen.

Dus ja, als ik uit een bewezen risicogebied naar NL vlieg, dan overleg ik met mijn baas en komen we samen tot het besluit om 14 dagen thuis te blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-02-2020 14:38 ]

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mirved schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Als je verhoging hebt wel....
Maar dat is vooral ook omdat er genoeg mensen zijn die wat minder weerstand hebben die ook niet zitten te wachten op griep of stevige verkoudheid....

[ Voor 12% gewijzigd door Coach4All op 28-02-2020 14:39 ]

• Mirved
Coach4All schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:38:
[...]

Als je verhoging hebt wel....
Maar dat is vooral ook omdat er genoeg mensen zijn die wat minder weerstand hebben die ook niet zitten te wachten op griep of stevige verkoudheid....
Collega tegen over me heeft verhoging en hoestje. Is vorig weekend in Rome geweest...

• Ainnir
  • Niet online
14.00 Uhr: Um einer weiteren Ausbreitung des Coronavirus vorzubeugen, wird nach WDR-Informationen im Kreis Heinsberg ein Sperrbezirk eingerichtet. Welche Orte betroffen sein werden, wollen die Behörden ab 16 Uhr mitteilen.
Aldus de WDR

• Mirved
StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:37:
[...]

Het gaat er niet om "of je je ziek voelt". Het is de combinatie locatie + gezondheid wat gewoon wel een bel doet rinkelen.

Dus ja, als ik uit een bewezen risicogebied naar NL vlieg, dan overleg ik met mijn baas en komen we samen tot het besluit om 14 dagen thuis te blijven.
Baas: ben je ziek?
Jij: Nee merk niks
Baas: Ok dan kom maar gewoon na het werk.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mirved schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:40:
[...]

Collega tegen over me heeft verhoging en hoestje. Is vorig weekend in Rome geweest...
Ook zonder corona vind ik dat asociaal gedrag en hr meldingswaardig :X

• _Bailey_
  • Niet online
Mirved schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:41:
[...]

Zoals t bij zo'n 95% van de bedrijven aan toe gaat ;)

• StealthyPeanut
Mirved schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:41:
[...]

Nee hoor. Een baas die betrokken is bij de gezondheid en welzijn (en belangrijker nog: vooruit kan kijken voor het belang van je bedrijf) van zijn andere collega's, die zegt: Prima Loondijke, lijkt me verstandiger als je thuisblijft voordat je hier collega's aansteekt en straks het hele bedrijf in quarantaine moet.

Iedere baas zet liever 1 iemand even "in quarantine (lees: thuisblijven)", dan dat hij een risico neemt (een bewezen risico) en straks de helft van zijn personeel moet missen. En je bedrijf misschien wel failliet gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-02-2020 14:47 ]

Verwijderd

Ernemmer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Volgens mij zegt dat wel iets over hoe slecht dat advies dus is.
Hoezo?

Hoe veel mensen zijn teruggekomen uit Noord-Italie de afgelopen dagen en hoe veel hebben daadwerkelijk het virus meegenomen (percentage)?

Hoe veel mensen die het virus met zich mee dragen maar nog niet ziek zijn kunnen asymptomatisch overdragen (percentage)?

Beide percentages zijn laag. Dus zolang iemand niet ziek is is de kans extreem klein dat dat individu een ander besmet.

Je kunt niet iedereen die uit Noord-Italie komt in quarantaine zetten. Dat zou pas echt een overtrokken reactie zijn.

Wel grappig om het contrast in het topic te zien:

"RIVM doet iets": "Overdreven, het is maar een griepje, aan autorijden ga je ook dood"
"RIVM neemt geen overhaaste besliggingen": "Wat een klote instituut hun advies is niet goed ze doen te weinig."

/s

(Ja ik weet dat meerdere Tweakers meerdere meningen hebben)

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:45:
[...]

Je kunt niet iedereen die uit Noord-Italie komt in quarantaine zetten. Dat zou pas echt een overtrokken reactie zijn.
En waarom niet? Iedereen uit Wuhan wordt ook in quarantaine gezet.

Als de richtlijn was geweest dat iedereen uit Noord-Italië een week thuis moest blijven en kijken of ze klachten krijgen, was er nu 1 besmet persoon minder in een ziekenhuis geweest.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2020 14:48 ]

• Ainnir
  • Niet online
Nog even voor degenen die geen Duits kunnen lezen: In Kreis Heinsberg wordt een heel gebied afgezet na 14 bevestigde besmettingen. Meer details volgen om 16:00.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12 09:38
Bij ons is het inmiddels al doorgestuurd dat we niet zomaar meer op reis mogen voor het werk.
Wil / moet je wel weg moet je toestemming vragen aan de hogere heren.

En als je t idee hebt dat je (kans op) besmetting hebt (gehad) word er van je verwacht om tenminste alvast 2 weken thuis te blijven en contact op te nemen met de huisarts.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:24
Wel grappig om het contrast in het topic te zien:

"RIVM doet iets": "Overdreven, het is maar een griepje, aan autorijden ga je ook dood"
"RIVM neemt geen overhaaste besliggingen": "Wat een klote instituut hun advies is niet goed ze doen te weinig."
Precies dit. Het is nooit goed 8)7

Volgens mij doet Nederland het helemaal prima.

Laten we ook niet een stukje realiteit vergeten. Een virus als dit ís simpelweg niet tegen te houden in een West-Europees land als Nederland. Stel dat je alle gemeenten in lockdown zet, dan heeft dat net zo goed maatschappij-ontwrichtende gevolgen. Enkel de gemeenten waar nu een uitbraak is afsluiten heeft totaal geen zin, want de kans is zeer aanwezig dat er elders in het land ook al mensen het virus bij zich dragen, zij het ongemerkt.

Het virus heeft een incubatietijd, en in die periode is het eigenlijk niet te detecteren. Dat maakt het enorm lastig om te voorkomen.

Belangrijk is dat, wanneer verspreiding niet te voorkomen is, dit gematigd en langzaam gebeurd, zodat onze ziekenhuizen niet overbelast raken. Volgens mij gaat dat so far prima met het huidige beleid.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 28-02-2020 14:51 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Vervolgens zegt de WHO vandaag:
For travellers returning from affected areas, travellers should self-isolate for 14 days, and monitor their symptoms, and follow national protocols of receiving countries.
Bron: https://www.who.int/ith/2...utbreak-travel-advice/en/

Dat we hier het advies van de Nederlandse overheid en RIVM volgen, snap ik.
Maar lijkt me ook niet verstandig (zeker om verwarring te voorkomen) om beleid te hanteren dat niet in lijn ligt met de WHO.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Heb je daar ook bronnen voor behalve "could" and "possibly" en de 3 case studies die hoog speculatief zijn? Ik zeg niet dat het niet kan, maar het bewijs is wel ontzettend dun. Dun genoeg om te zeggen dat ze gewoon prima kan gaan werken (de kans dat ze het heeft is extreem klein x de kans dat ze het asymptotisch kan overdragen).

Ze heeft in ieder geval netjes RIVM advies opgevolgd.
Er is het ook geen sluitend bewijs dat het niet kan...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Richh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Precies dit. Het is nooit goed 8)7

Volgens mij doet Nederland het helemaal prima.

Laten we ook niet een stukje realiteit vergeten. Een virus als dit ís simpelweg niet tegen te houden in een West-Europees land als Nederland. Stel dat je alle gemeenten in lockdown zet, dan heeft dat net zo goed maatschappij-ontwrichtende gevolgen. Enkel de gemeenten waar nu een uitbraak is afsluiten heeft totaal geen zin, want de kans is zeer aanwezig dat er elders in het land ook al mensen het virus bij zich dragen, zij het ongemerkt.

Het virus heeft een incubatietijd, en in die periode is het eigenlijk niet te detecteren. Dat maakt het enorm lastig om te voorkomen.

Belangrijk is dat, wanneer verspreiding niet te voorkomen is, dit gematigd en langzaam gebeurd, zodat onze ziekenhuizen niet overbelast raken. Volgens mij gaat dat so far prima met het huidige beleid.
Yup, het is een vertragingsbeleid en dat is ook het maximaal haalbare.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Gezien de aantallen is dat waarschijnlijk niet praktisch haalbaar. Aan de andere kant, toen andere landen hun onderdanen uit Wuhan terughaalden moesten de meesten ook in quarantaine. Toen had je ook kunnen zeggen dat het overdreven was daar maar een heel klein deel van de inwoners van Wuhan besmet was.

Het enige echte verschil tussen toen en nu is dat het toen nog tot Wuhan bepekt was. Er was toen dus nog kans om het in te dammen.

Nu blijven we natuurlijk achter de feiten aanlopen daar er tal van reisverbindingen zijn binnen de EU. Tussen de China en andere landen was er nog wat controle op reisbewegingen, die controle is nu niet echt meer mogelijk.

Als leek zou ik zeggen dat men nu beter in kan zetten op mitigation. Daarvoor zou je kunnen kijken naar de Community Mitigation Guidance for COVID-19 van de CDC.

Verwijderd

Ernemmer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:46:
[...]

En waarom niet? Iedereen uit Wuhan wordt ook in quarantaine gezet.

Als de richtlijn was geweest dat iedereen uit Noord-Italië een week thuis moest blijven en kijken of ze klachten krijgen, was er nu 1 besmet persoon minder in een ziekenhuis geweest.
Zij kwam zelf uit Noord-Italie dus ziek was ze toch wel geworden. De vraag is of ze dan geen andere personen had besmet, dat ligt dan weer aan die asymptomatische besmettting. Maarja, dan was het op het vliegveld en in de trein al fout gegaan, voordat ze ook maar weer thuis was geweest. Dus dan kun je beter gewoon heel Noord Italie afsluiten van de buitenwereld. En ondertussen nu ook Tilburg en Amsterdam/Diemen, grote porties van Duitsland etc etc.

En als er asymptomatische besmetting is is dat nog niet genoeg iemand die vorige week terugkwam uit Italie met het virus heeft alweer zoveel mensen asymptomatisch kunnen besmetten, die op hun beurt ook weer gigantisch veel mensen asymptomatisch besmet hebben.

Heb ook een droog hoestje sinds vanochtend, niet in de risicogebieden geweest, moet ik mezelf dan maar twee weken in quarantaine zetten? En die collega's waar ik gisteren koffie mee gedronken heb ook? En hun kinderen waar ze gisteravond mee gegeten hebben. Hun partners die nu weer naar hun eigen kantoor gegaan zijn? Dan kun je beter gewoon heel Europa in quarantaine zetten.

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Vervolgens alsof er niets aan de hand is :

Coronavirus of niet: Vindicat gaat met 900 studenten skiën in Italië
De Groningse studentenvereniging Vindicat gaat op skireis naar Italië. Met ongeveer 900 studenten vertrekt het corps zaterdag naar Noord-Italië. De studentenvereniging gaat een week skiën in het grensgebied tussen Italië en Frankrijk.

Dat roept met het oog op de corona-uitbraak de nodige vragen en zorgen op.

https://www.dvhn.nl/groni...Itali%C3%AB-25401840.html

"Beautiful Clean Coal"

Verwijderd

drooger schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:51:
[...]

Vervolgens zegt de WHO vandaag:

[...]

Bron: https://www.who.int/ith/2...utbreak-travel-advice/en/

Dat we hier het advies van de Nederlandse overheid en RIVM volgen, snap ik.
Maar lijkt me ook niet verstandig (zeker om verwarring te voorkomen) om beleid te hanteren dat niet in lijn ligt met de WHO.
Die toevoeging is er sinds vandaag dus je kunt het het RIVM niet kwalijk nemen dat de twee gevallen in Nederland dit advies niet gevolgd hebben.

Als het RIVM niet snel het advies aanpast zou dat wel bijzonder zijn.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Zij kwam zelf uit Noord-Italie dus ziek was ze toch wel geworden. De vraag is of ze dan geen andere personen had besmet, dat ligt dan weer aan die asymptomatische besmettting. Maarja, dan was het op het vliegveld en in de trein al fout gegaan, voordat ze ook maar weer thuis was geweest. Dus dan kun je beter gewoon heel Noord Italie afsluiten van de buitenwereld. En ondertussen nu ook Tilburg en Amsterdam/Diemen, grote porties van Duitsland etc etc.

En als er asymptomatische besmetting is is dat nog niet genoeg iemand die vorige week terugkwam uit Italie met het virus heeft alweer zoveel mensen asymptomatisch kunnen besmetten, die op hun beurt ook weer gigantisch veel mensen asymptomatisch besmet hebben.

Heb ook een droog hoestje sinds vanochtend, niet in de risicogebieden geweest, moet ik mezelf dan maar twee weken in quarantaine zetten? En die collega's waar ik gisteren koffie mee gedronken heb ook? En hun kinderen waar ze gisteravond mee gegeten hebben. Hun partners die nu weer naar hun eigen kantoor gegaan zijn? Dan kun je beter gewoon heel Europa in quarantaine zetten.
Voor zover ik gezien heb zijn de hoofdsymptomen hoest en koorts. Alleen hoest? Dan is de kans dat het Corona is verwaarloosbaar. (Please somebody do correct me if I'm wrong...)

Verwijderd

Mx. Alba schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Voor zover ik gezien heb zijn de hoofdsymptomen hoest en koorts. Alleen hoest? Dan is de kans dat het Corona is verwaarloosbaar. (Please somebody do correct me if I'm wrong...)
Ik maak me momenteel ook geen zorgen hoor. Gewoon een zware carnaval gehad. ;)

• Ainnir
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Er zijn ook gevallen zonder koorts gemeld. Het schijnt dat vooral oudere mensen soms geen koorts ontwikkelen.

Via RIVM:
Casusdefinitie verdacht geval

Een persoon met:

Koorts* (ten minste 38 graden Celsius) én ten minste één van de volgende respiratoire verschijnselen: hoesten, kortademigheid
EN

de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na terugkomst uit een land/regio met wijdverspreide transmissie**
of:
de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na contact met een patiënt met een bevestigde infectie met SARS-CoV-2.

* Of koortsig gevoel bij ouderen, aangezien zij niet altijd koorts ontwikkelen. Ook een immuungecompromitteerde patiënt met luchtwegklachten, die aan de epidemiologische criteria voldoet, kan laagdrempelig getest worden op SARS-CoV-2.

[ Voor 45% gewijzigd door Ainnir op 28-02-2020 15:02 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

leekers schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:57:

De Groningse studentenvereniging Vindicat gaat op skireis naar Italië. Met ongeveer 900 studenten vertrekt het corps zaterdag naar Noord-Italië. De studentenvereniging gaat een week skiën in het grensgebied tussen Italië en Frankrijk.

Dat is nu het probleem, door het ontbreken van een negatief reisadvies krijgt niemand zijn geld terug.

In het ergste geval zit je daar een lange tijd in quarantaine. In die leeftijdsgroep zal het wel meevallen kwa dodelijkheid.

Asus Zenbook i7 256gb

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 00:12

Vindicat, is dat niet dat corps wat de laatste jaren zo slecht in het nieuws kwam met walgelijke incidenten :?

De nodige vragen, ja ok, de zorgen zal wellicht voor veel mensen iets minder zijn. Denk zelfs dat er genoeg mensen nog een extremere mening over zullen hebben.

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Vindicat, is dat niet dat corps wat de laatste jaren zo slecht in het nieuws kwam met walgelijke incidenten :?

De nodige vragen, ja ok, de zorgen zal wellicht voor veel mensen iets minder zijn. Denk zelfs dat er genoeg mensen nog een extremere mening over zullen hebben.
Ze volgen gewoon advies van de rijksoverheid. Die raden het niet af, op enkele beperkte gebieden na:

https://www.nederlandwere.../italie/reizen/reisadvies

Zou wat zijn als die snotneuzen van Vindicat het beter denken te weten dan het ministerie van buitenlandse zaken. ;)

• Nat-Water
  • Laatst online: 30-12 18:53

Het roept bij mij iniedergeval de vraag op waarom dit nieuws is. Ze volgen gewoon de richtlijn van het RIVM op.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Nat-Water schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Het roept bij mij iniedergeval de vraag op waarom dit nieuws is. Ze volgen gewoon de richtlijn van het RIVM op.
Omdat iedereen het beter denkt te weten dan de mensen die er hun full-time baan van maken en verantwoordelijk gehouden worden als ze grote fouten maken. ;)

Relevante XKDC, wij hebben geen idee waar het RIVM en de rijksoverheid wel al rekening mee gehouden heeft:

https://xkcd.com/277/

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 11:24
[...]

Inderdaad. En zo lang de kans dat ze terugkomen met een SOA hoger is dan met Corona, kun je beter wegblijven bij de leden die in hun kruis krabben dan bij hen die hoesten.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Cobb
[...]

Inderdaad lekker op vakantie gaan naar een risico gebied. 8)7

• Nat-Water
  • Laatst online: 30-12 18:53
Cobb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Inderdaad lekker op vakantie gaan naar een risico gebied. 8)7
Ja, stel je voor zeg. Dat ze gewoon even naar de site van BuZa gaan. Dan zitten ze in grensgebied met Frankrijk. Nou, dat is hooguit geel. Wat betekent dat geel eigenlijk? Kijken we even verder..
Geel: let op, veiligheidsrisico’s
In de regio’s Lombardije, Liguria, Piemonte, Emilia-Romagna, Veneto, Alto Adigi en Lazio nemen de lokale autoriteiten maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Reizigers kunnen met deze beperkende maatregelen in aanraking komen. Publieke evenementen kunnen zijn afgelast en sommige openbare instellingen zoals musea, zijn gesloten. Ook kan openbaar vervoer vertraagd zijn.
Jaja, risicogebied. Straks is je bus vertraagd. Dat risico wil je niet nemen natuurlijk.

/s

Kom op man, niet zo paniekerig. Zoals ze zelf nu (nog) nuchter zeggen - het is honderden kilometers verderop. Diemen is dichterbij, en daar is wel corona geconstateerd..

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 28-02-2020 15:21 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• daan!
Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:20:
Top video! Helder en leerzame info van deze dokter
STOP!

Deze meneer is GEEN arts.

Het is iemand die een tekstboek heeft geschreven voor verpleegkundigen.
Vervolgens heeft hij een vragenlijst opgestuurd over dat boek naar studenten verpleegkunde en over de resultaten van die vragenlijst een Thesis geschreven.
Blijkbaar kan je daar een PhD voor krijgen.

Hij gebruikt de titel Dr. dus vanuit een promotie in de marketing.
Tot zover deze mededeling van algemeen nut. :)

Verwijderd

daan! schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:23:
[...]

STOP!

Het is iemand die een tekstboek heeft geschreven voor verpleegkundigen.
Vervolgens heeft hij een vragenlijst opgestuurd over dat boek naar studenten verpleegkunde en over de resultaten van die vragenlijst een Thesis geschreven.
Blijkbaar kan je daar een PhD voor krijgen.

Hij gebruikt de titel Dr. dus vanuit een promotie in de marketing.
Tot zover deze mededeling van algemeen nut. :)
En dat wil dan ook weer niet zeggen dat hij onwaarheden spreekt natuurlijk. Ken een paar artsen persoonlijk, weet niet of die nou bepaald een orakel der waarheden zijn.

Daarom ga je nooit uit van een enkele bron om iets voor waar te nemen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:08
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:44:
Ook weer niet vreemd toch?

Zag dat ik mijn zomervakantie nog kostenloos kon annuleren en heb dat nog de zekerheid maar gedaan. Niemand weet wat de komende maanden gaat brengen, beter het zekere voor het onzekere.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
En even was er sprake van het dichttimmeren van Kreis Heinsberg, maar dat was toen toch weer niet het geval. WDR liep dat wel te roeptoeteren en doet zo wel erg mee aan paniekzaaien.

Bericht inmiddels ingetrokken maar ze zeggen wel dat het "overwogen" is. De "Landrat" van Heinsberg zegt dat dat absoluut niet het geval zou zijn.

Mocht dat nu wel het geval zijn dan wordt dat een tijdje thuiswerken denk ik. Neem aan dat je er dan wel in mag als je van je werk af komt :X.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:58:
[...]

De USA heeft wel een behoorlijk goede crisismanagement organisatie die ook kan opschalen. Daarbij wordt het hele verhaal van ziektekostenverzekering omzeilt. Dus ik weet niet of je claim op dat punt klopt, dat gaan we wel zien.

Overigs wordt in nederland ook niet op "verzoek" getest, maar op basis van afweging door o.a. GGD.
Toch een bron gevonden waaruit blijkt dat dat dus niet zo is:

https://amp.miamiherald.c...are/article240476806.html

Man was voor het werk in China geweest, kwam terug naar de VS, kreeg griep-achtige symptomen, heeft het zekere voor het onzekere genomen, en heeft zich in het ziekenhuis laten testen op Corona.

Gelukkig bleek het een gewoon griepje te zijn.

En dan klopt zijn zorgverzekeraar bij hem aan. Of hij even ruim $3000 wil aftikken.

• Ainnir
  • Niet online
Inmiddels 35 besmettingen in Kreis Heinsberg
16.03 Uhr: Die Zahl der Infizierten im Kreis Heinsberg ist auf 35 gestiegen. Das teilte der Landrat des Kreises Heinsberg, Stephan Pusch, auf einer Pressekonferenz mit. Den allermeisten Patienten gehe es sehr gut.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12 22:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Mx. Alba schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Man was voor het werk in China geweest, kwam terug naar de VS, kreeg griep-achtige symptomen, heeft het zekere voor het onzekere genomen, en heeft zich in het ziekenhuis laten testen op Corona.

En dan klopt zijn zorgverzekeraar bij hem aan. Of hij even ruim $3000 wil aftikken.
Maar dat is ook geen crisismanagement situatie geweest,maar geheel uit eigen beweging.
Als er een uitbraak is en mensen worden opgeroepen voor een test zal het heel anders zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Cobb
@Mx. Alba met als gevolg dat je wel 3x nadenkt voor je jezelf laat testen in VS.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Tuurlijk, want hij heeft zichzelf laten testen.
Maar als je in Nederland hier naar een particuliere preventiekliniek gaat (je weet wel, die waar je ook een scan kunt laten maken) krijg je daar ook de rekening van thuis. Verschil dat je geen NL ziekenhuis kunt binnen lopen van "doe mij even een testje". Dat bepaald het ziekenhuis / arts.

Maar als FEMA of CDC je laat testen omdat zij je "verdenken", krijg je daar geen rekening van. Net zoals in NL de GGD je test.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21
De NOS zit gewoon pertinente onwaarheden te verkopen.
Moet ik geld of gebruiksvoorwerpen mijden?
Nee. Van winkelkarretjes tot deurklinken en van fitnessapparaten tot koffieautomaten: de kans is klein dat je door contact met een voorwerp het coronavirus krijgt. Dat komt omdat het virus alleen maar langere tijd kan overleven op mens of dier.

Kan het virus zich verspreiden via airco?
Nee. Er is nog geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven, en zo in, bijvoorbeeld, airco's terecht kan komen.
https://nos.nl/artikel/23...n-hoe-raak-je-besmet.html

https://scholar.google.co...ronavirus+survival+&btnG=

Ik ga niet alle papers linken, maar er is gewoon consensus dat coronavirussen maximaal tot 4 uur of zelfs in de meest ongunstige gevallen 28 dagen in de lucht of op (vooral niet-poreuze) oppervlakken overleeft. Tenzij er bewijs is dat dit coronavirus zo verschillend is, wijst alle literatuur op het tegenovergestelde op wat ze proberen wijs te maken. Bovendien strookt dat niet met het advies om vaak handen te wassen. Hoe komt het virus anders op je handen als het niet van vuile oppervlakten is.
coronavirus survival on ppe items varies by material, but infectious virus was detectable on all material for at least 4 hours
Casanova, Lisa, et al. "Coronavirus survival on healthcare personal protective equipment." Infection Control & Hospital Epidemiology 31.5 (2010): 560-561.
The stability of coronaviruses at various temperatures appears to be dependent on the nature of the environmental conditions. In general it appears that coronaviruses are inactivated at 56°C in 10-15 minutes, at 37°C in several days and at 4°C in several months whilst virus frozen at - 60°C survives for many years without loss of infectivity
Casanova, Lisa, et al. "Survival of surrogate coronaviruses in water." Water research 43.7 (2009): 1893-1898.
It was found the at the temperature of 25 °C the virus demonstrated relatively high, compared to influenza strains, survival with more than 63% live particles remaining in the air 60 min after aerosolisation.
Pyankov, Oleg V., et al. "Survival of aerosolized coronavirus in the ambient air." Journal of Aerosol Science 115 (2018): 158-163.

Dit lijkt ook door de stagair geschreven:
Helpt het dragen van een mondkapje?

Het dragen van een papieren mondkapje helpt niet. Alleen professionele mondkapjes met FFP2-filters hebben nut. Dit zijn de mondkapjes die medisch personeel draagt als ze iemand met het virus behandelen. De mondkapjes zijn alleen juist aan te brengen met kennis van zaken. Alle andere mondkapjes hebben dus geen zin en zorgen volgens het RIVM voor een gevoel van schijnveiligheid.
Mondkapje =/= mondmasker, en hoger dan FFP2 (i.e. FFP3) of equivalent (N95) werkt ook.

[ Voor 10% gewijzigd door HallonRubus op 28-02-2020 16:33 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12 22:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

[...]

Op eigen initiatief is dokken.
Verplicht is gratis, dat is het verschil denk ik.

I am the great Cornholio!

• Ainnir
  • Niet online
Live persconferentie Kreis Heinsberg: https://www.facebook.com/rtlwest/videos/803177393522417/

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:04
HaterFrame schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:10:
[...]

Op eigen initiatief is dokken.
Verplicht is gratis, dat is het verschil denk ik.
Hier in België is het 70 euro voor een test op eigen initiatief hoorde ik over mensen die terugkwamen van Tenerife.

• daan!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:25:
[...]

En dat wil dan ook weer niet zeggen dat hij onwaarheden spreekt natuurlijk. Ken een paar artsen persoonlijk, weet niet of die nou bepaald een orakel der waarheden zijn.

Daarom ga je nooit uit van een enkele bron om iets voor waar te nemen.
Hij spreekt onwaarheden. Het is duidelijk dat hij de materie niet (genoeg) begrijpt.
Hij is geen arts, geen medisch onderzoeker, hij heeft een PhD in marketing.

Er zitten zeker ook waarheden tussen, maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij hij duidelijk niet weet waar hij het over heeft.
Ik heb daar al eerder een post aan gewijd.
Dat ging over deze video:
daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:35:
R0 is een theoretische waarde die slaat op een populatie die nog niet is blootgesteld, die bepaalde gebruiken heeft in het 'normale leven'. (en dus niet in een 'lockdown' zit met een overheid die extreem alert is op dit virus)
Het kan wel verschillen per land omdat verschillende landen verschillende gebruiken hebben, bijvoorbeeld qua zoenen geven of hoeveel mensen op elkaar gepakt zijn in de metro.
Het is echter een wiskundige waarde die niet direct te extrapoleren is naar de daadwerkelijke verspreiding, omdat populaties bij het bekend en berucht worden van een nieuwe ziekte maatregelen nemen om daadwerkelijke verspreiding te voorkomen, zoals isolatie en vaccinatie.
Tot zover de achteergrond, dan hier specifiek ingaand op die video:
daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:35:
Toch blijft hij R0 waardes opschrijven voor China, kompleet uit z'n duim gezogen, dat daar nu een R0 van 1.2 zou zijn. Wat hij daar beschrijft (of eigenlijk gokt) is de 'actual transmission rate' en die dient omschreven te worden met R, niet R0.
Zie ook wat achtergrond.

En Wikipedia.

[...]

Waarom wordt dit figuur steeds aangedragen als de brenger van kennis?
Ik heb al eerder video's van hem gezien die om te huilen waren.
Er zijn meer voorbeelden, maar dit is er 1.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarez schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:22:
[...]

Hier in België is het 70 euro voor een test op eigen initiatief hoorde ik over mensen die terugkwamen van Tenerife.
Tsjah... Tot zover die geweldige healthcare in de VS...

Mijn ouders wonen er nu voor een paar jaar. Tube oogzalf van 5 gram die hier 8 euro kost, kost daar zomaar 350 dollar... But it's a the best!!!

@daan! is het niet zo dat hij die waardes uit een rapport haalt ipv dat hij ze zelf bedenkt? Iig bij het filmpje wat ik gezien heb was dat zo. Maargoed; ik ga dan vervolgens wel op onderzoek wat er achter zit... Dat zal niet iedereen doen.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2020 16:43 ]

• Deem
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

Volgende week is de TEFAF in Maastricht en die wordt wereldwijd beschouwd als 's werelds belangrijkste beurs voor kunst, antiek en design en ik begrijp niet waarom die nog niet is afgelast. Daar komen echt mensen van over de hele wereld op af.

[ Voor 12% gewijzigd door Deem op 28-02-2020 16:48 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• Ainnir
  • Niet online
Via nos.nl
Burgemeesters Limburgse grensgemeenten vanavond bij elkaar
De vijf burgemeesters van Limburgse grensgemeenten komen om 19.00 uur bij elkaar in Maastricht om te praten over een eventuele afgelasting van evenementen. Volgens de veiligheidsregio heeft de GGD het advies gegeven om tot en met 2 maart alle evenementen in de grensgemeenten af te gelasten waar groepen Duitsers en Nederlanders samen kunnen komen. Burgemeesters kunnen dat advies overnemen en eventueel uitbreiden.

• daan!
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:42:
@daan! is het niet zo dat hij die waardes uit een rapport haalt ipv dat hij ze zelf bedenkt? Iig bij het filmpje wat ik gezien heb was dat zo. Maargoed; ik ga dan vervolgens wel op onderzoek wat er achter zit... Dat zal niet iedereen doen.
Er zijn inderdaad verschillende rapporten die proberen een schatting of berekingen van de R0 van die Covid-19 virus te maken. Met ook verschillende waardes. Dat is niet wat hij hier aanhaalt.

Als je de video bekijkt zie je dat hij zegt dat de R0 afhankelijk is van "containment facilities as they have in China now"
Dat klopt dus al niet, de R is afhankelijk van de containment facitities.

Verder zegt hij letterlijk "now I don't have a figure, but I guess the R0 in China now is probably about *sigh* make up a figure .. it's growing slowly in China. It could be about 1.2"
Duidelijk dus dat hij ze zelf bedenkt.

[ Voor 3% gewijzigd door daan! op 28-02-2020 16:49 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.