[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.120 views

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25
Leoon. schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:32:
[...]

En moeten we raden waar hier is? Heb je het over Duitsland?
Sorry, ja. Heinsberg/NRW

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18
Is al bekend over het waar en wanneer van de eerste NL patient?

Ik bedoel, velen waren in die regio, maar veel duidelijker dan ‘recent teruggekeerd’ en ‘carnaval gevierd’ is het niet geworden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 16:32
Beetje raar om deze man nu de schuld van iets te geven. Dan had de overheid maar een beter reisadvies moeten geven. Daarnaast kan je alles dan wel gaan verbieden en er is ook nog geen bewijs dat iedereen besmet raakt als ze zelfs in de zelfde ruimte zijn.

Het was sowieso een kwestie van tijd en volgens mij hebben we het in NL nog goed onder controle

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het RIVM heeft de vraag en antwoordpagina aangepast: https://www.rivm.nl/coron...tregelen%20in%20Nederland
Kunnen in Nederland gemeenten worden afgesloten?
Het sluiten van gemeentegrenzen geldt als een zeer vergaande maatregel. In uiterste gevallen kan de overheid ervoor kiezen om een gemeente af te sluiten van de rest van de omgeving. Bijvoorbeeld als het niet goed lukt om mogelijk besmette mensen op te sporen door het contactonderzoek. Dat betekent dat bewoners in principe niet de gemeente kunnen verlaten. Mensen van buiten de gemeenten kunnen er niet in.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12 16:47
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:42:
[...]

Die ene patient nu de schuld gaan geven van zijn "stupiditeit" vind ik niet helemaal eerlijk. Een carnavalskater voelt net zo ruk als menig griepje. Weet hij veel dat hij in Italie in contact is geweest met zieke mensen. Misschien heeft hij de richtlijnen van het RIVM wel heel strikt opgevolgd, of was hij gewoon niet ziek toen hij carnaval aan het vieren was
Mijn opmerking gaat er juist over dat er zo weinig besef is bij mensen. Ze zijn zich niet bewust van wat er speelt en wat voor gevolgen er kunnen zijn.

Als ik bijvoorbeeld in Milaan geweest zou zijn en ik zou enigzins het nieuws gevolgd hebben, een idee van de incubatietijd hebben, dan zou ik, ook al dat ik nog geen symptomen heb en er dus volgens het RIVM geen noodzaak is, erg voorzichtig zijn met wat ik ga doen.

Men is gewoon slecht geinformeerd, of het boeit ze geen zak.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Stop eens met die 1ste patiënt overal de schuld van te geven, nu totaal irrelevant.

Zaak nu is de situatie in kaart brengen daar in de omgeving van Tilburg

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 28-02-2020 07:58 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:53
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:49:
Is al bekend over het waar en wanneer van de eerste NL patient?

Ik bedoel, velen waren in die regio, maar veel duidelijker dan ‘recent teruggekeerd’ en ‘carnaval gevierd’ is het niet geworden.
Had inderdaad al een lijst van kroegen verwacht waar deze man geweest is, met de toevoeging dat iedereen die daar tijdens carnaval geweest is dringend aangeraden wordt de komende 2 weken thuis te blijven. Snap dat dat nogal een impact heeft maar als maandag men weer massaal in de randstad aan het werk gaat is het een kwestie van tijd voordat het ook noordelijker toeslaat.

Blijf me verbazen over de ogenschijnlijke passiviteit van onze overheid: ben zelf nog in Oostenrijk op vakantie en daar is het hotel in Innsbruck totaal in lockdown gegaan inclusief gewapende agenten eromheen. Vergelijk dat met deze casus: de scholen in Loon en omgeving lijken gewoon open te blijven en sport- en andere evenementen gaan voorlopig nog door. Je mag toch verwachten dat er daar meer besmettingen rondlopen, dan moet je er imo alles aan doen om het daar in de regio te houden en te beperken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• NiGeLaToR
@hoevenpe zonder meteen paniek te willen zaaien: ik was vorige week ook in Tilburg én heb milde griepklachten :+ vooralsnog geen indicatie dat ik contact heb gehad met deze man, maar uitsluiten kan ik het ook niet.

Zou het fijn vinden als ik wist wanneer de beste man in Tilburg was. That’s all.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• GrooV
hoevenpe schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Had inderdaad al een lijst van kroegen verwacht waar deze man geweest is, met de toevoeging dat iedereen die daar tijdens carnaval geweest is dringend aangeraden wordt de komende 2 weken thuis te blijven. Snap dat dat nogal een impact heeft maar als maandag men weer massaal in de randstad aan het werk gaat is het een kwestie van tijd voordat het ook noordelijker toeslaat.

Blijf me verbazen over de ogenschijnlijke passiviteit van onze overheid: ben zelf nog in Oostenrijk op vakantie en daar is het hotel in Innsbruck totaal in lockdown gegaan inclusief gewapende agenten eromheen. Vergelijk dat met deze casus: de scholen in Loon en omgeving lijken gewoon open te blijven en sport- en andere evenementen gaan voorlopig nog door. Je mag toch verwachten dat er daar meer besmettingen rondlopen, dan moet je er imo alles aan doen om het daar in de regio te houden en te beperken.
Scholen open? Het is carnavals vakantie in Brabant ...

Stopt met het verspreiden van fake news!!!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Geloof maar dat de GGD nagegaan heeft of deze man tijdens zijn kroegentocht al ziek was. Als dat niet het geval was, gecombineerd met uitblijvende harde bewijzen dat asymptomatische besmetting mogelijk is, zou het uiterst excessief zijn om heel carnaval vierend Tilburg in quarantaine te plaatsen. Dat is echt met een kanon op een mug schieten.

• hoevenpe
GrooV schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:01:
[...]

Volgende week...

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:01:
[...]

Mja, een aantal hier vinden dat de GGD en RIVM alleen goed werk leveren als de boel in lock-down gaat.
Het is soms echt tenenkrommend om te lezen en ook zonder dat je de achtergrond van deze man weet op drijfzand gebaseerd.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Deze is hier wel van toepassing:

https://www.psychologytod...s-is-much-worse-you-think

Hoe de ziekte vooral onze geest besmet, meer als onze longen.
Veel hiervan herken je 1 op 1 in het forum.
you can prepare to fight the yearly Corona invasions to come by resisting your own neuroticism, your own prejudice, and your own irrationality

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:11:
Deze is hier wel van toepassing:

https://www.psychologytod...s-is-much-worse-you-think

Hoe de ziekte vooral onze geest besmet, meer als onze longen.
Veel hiervan herken je 1 op 1 in het forum.

[...]
Dit is wel de eerste bron die al spreekt van corona als jaarlijks terugkerend iets zoals influenza en dat de strijd al verloren is. Dat zou wel enorm balen zijn, zeker als het blijkt te muteren zoals de griep. Sure, de kans dat ik als relatief jong persoon sterf aan corona is klein, maar het griepvirus heeft mijn eigen grootmoeder het leven gekost jaren terug. Toch wel jammer als corona een tweede soort griep wordt welke we moeten accepteren en potentieel samen gaat vallen met een griepgolf.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jezus... Die verslaglegging op WNL ook nu...

De reporter staat te vertellen “De schrik zit er goed in hier”.
Iedereen die hij interviewt: “Mwoh, ben niet zo bang, zat er wel aan te komen”

:)

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

ed1703 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Mja, een aantal hier vinden dat de GGD en RIVM alleen goed werk leveren als de boel in lock-down gaat.
Het is soms echt tenenkrommend om te lezen en ook zonder dat je de achtergrond van deze man weet op drijfzand gebaseerd.
Brabant in lockdown en Tilburg preventief ruimen! Je weet maar nooit!

Maar on a serious note: Ik denk dat het rustig reageren van alle partijen de gode manier is om hiermee om te gaan. Tot nu toe één geval, ademhalen, maatregelen nemen en door.

al is preventief ruimen misschien zo slecht nog niet natuurlijk... :+

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• GrooV
Oostenrijk, Italie, en Frankrijk hebben toch ook niet gelijk alle skigebieden dicht gegooid?

Het hotel afsluiten lijkt mij eerder handig zodat daar de zorg gedaan kan worden. Dan zet je er wat politie bij om mensen op afstand te houden en dan lijkt het al gelijk wat.

Verder heeft het in Italie allemaal neit zo veel geholpen aangezien daar de besmette mensen gewoon in het ziekenhuis rondliepen.

Nou dan heb ik een stuk meer vertrouwen in NL.

Enige waar ik me zorgen om maak is mijn Opa van bijna 91, maar die zou een normale griep ook niet meer overleven denk ik
Dat staat er toch niet? Volgende week is pas over 3 dagen

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 28-02-2020 08:27 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:01:
@hoevenpe zonder meteen paniek te willen zaaien: ik was vorige week ook in Tilburg én heb milde griepklachten :+ vooralsnog geen indicatie dat ik contact heb gehad met deze man, maar uitsluiten kan ik het ook niet.

Zou het fijn vinden als ik wist wanneer de beste man in Tilburg was. That’s all.
Het gaat niet alleen om die man. Als het virus actief was tijdens carnaval heeft het zich al snel kunnen verspreiden. En daarna markten etc. Ik denk dat mensen nu aan het uitzoeken zijn of dat mogelijk is geweest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• hoevenpe
mystic schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:23:
Brabant in lockdown en Tilburg preventief ruimen! Je weet maar nooit!
Dat is wel heel rigoureus... :P

Maar als men bij de GGZ zou weten dat deze man tijdens het carnaval niet besmettelijk was waarom zeggen ze dat dan niet? Natuurlijk hoopt iedereen dat maar als je alleen maar 'de man is ziek en heeft carnaval gevierd in Loon en Tilburg' roept is het niet gek dat mensen gaan doorschieten in speculatie.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

hoevenpe schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:38:
[...]

Dat is wel heel rigoureus... :P
Hé, bij andere diersoorten doen we het ook als de pestpleuris uitbreekt :p
Maar als men bij de GGZ zou weten dat deze man tijdens het carnaval niet besmettelijk was waarom zeggen ze dat dan niet? Natuurlijk hoopt iedereen dat maar als je alleen maar 'de man is ziek en heeft carnaval gevierd in Loon en Tilburg' roept is het niet gek dat mensen gaan doorschieten in speculatie.
Ik denk dat ze eerst goed moeten kijken in welk stadium hij zit. En daarnaast kunnen ze nooit een garantie geven denk ik.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Maatregelen vs acceptatie
Waar ik meer en meer over zit te denken nu de paniek steeds verder toeneemt is of we CoVid-19 niet gewoon kunnen accepteren als een variatie op influenza? Nu zie je steeds paniekreacties en maatregelen zodra een nieuwe geval op gaat duiken.

Wanneer je accepteert dat Covid-19 een normale variant van Influenze is neem je gewoon de gepaste maatregelen die ook bij influenze horen. Je accepteert hierbij dat mensen gewoon besmet raken. Inderdaad is het sterftepercentage 2% (wat naar mijn mening nog verder zou dalen), maar neemt niet weg dat patroon gewoon op deze manier verder gaat.

Bij acceptatie neem je ook de stress en paniek weg in de samenleving.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo stress en paniek? De grootste stresskippen en paniekzaaiers zitten volgens mij hier op het forum en in de media :P
In mijn omgeving merk ik niks van stress en paniek, maar mss komt dat omdat ze in de Achterhoek lekker nuchter zijn. :P

Vaak bu'j te bang!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

Woudloper schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:42:
Waar ik meer en meer over zit te denken nu de paniek steeds verder toeneemt is of we CoVid-19 niet gewoon kunnen accepteren als een variatie op influenza?
Misschien om dezelfde reden dat we longontsteking niet gewoon accepteren als een variatie op influenza? Het zijn totaal verschillende ziekten. Maar een longontsteking is wel wat het grote risico is bij CoVid-19. Je gaat niet de IC op vanwege wat koorts en hoesten, maar vanwege een zeer zware longontsteking.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12 16:47
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Geloof maar dat de GGD nagegaan heeft of deze man tijdens zijn kroegentocht al ziek was. Als dat niet het geval was, gecombineerd met uitblijvende harde bewijzen dat asymptomatische besmetting mogelijk is, zou het uiterst excessief zijn om heel carnaval vierend Tilburg in quarantaine te plaatsen. Dat is echt met een kanon op een mug schieten.
Nee, quarantaine plaatsen niet, maar anderzijds mensen informeren waar hij geweest is zodat die mensen tijdig in de gaten hebben wanneer/als zij wel symptomen krijgen is wel zo handig.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
-tom-562 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:44:
Hoezo stress en paniek? De grootste stresskippen en paniekzaaiers zitten volgens mij hier op het forum en in de media :P
In mijn omgeving merk ik niks van stress en paniek, maar mss komt dat omdat ze in de Achterhoek lekker nuchter zijn. :P
Dat ligt aan de kringen waarin je je bevindt. Op mijn werk zijn mensen die het oprecht eng vinden.
Je hebt natuurlijk gelijk dat dit forum en media geen afspiegeling zijn van de werkelijkheid :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Volgens mij is het krijgen van een goeie influenza infectie ook geen pretje...... Dus ik snap de reacties van "ach het is maar een griepvirusje niet zo goed".

Snap dat het niet nodig is om in een bunker te gaan zitten en en voor doomsday the preppen maar dat bagataliseren van een infectie lijkt mij ook niet goed, zeker voor de ouderen en of zwakkeren in onze samenleving.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Dit is wel de eerste bron die al spreekt van corona als jaarlijks terugkerend iets zoals influenza en dat de strijd al verloren is. Dat zou wel enorm balen zijn, zeker als het blijkt te muteren zoals de griep. Sure, de kans dat ik als relatief jong persoon sterf aan corona is klein, maar het griepvirus heeft mijn eigen grootmoeder het leven gekost jaren terug. Toch wel jammer als corona een tweede soort griep wordt welke we moeten accepteren en potentieel samen gaat vallen met een griepgolf.
Nee hoor. Dan moet je toch iets verder kijken en vooral in de medische hoek. Daar is dit al lang beschreven als mogelijk risico (zonder paniek of als onheilswaarschuwing). . Het is geen zekerheid, maar wel een mogelijkheid. Volgens mij was er gisteren ook een arts bij Op1 die ook al de senario schetste.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:49:
Volgens mij is het krijgen van een goeie influenza infectie ook geen pretje...... Dus ik snap de reacties van "ach het is maar een griepvirusje niet zo goed".

Snap dat het niet nodig is om in een bunker te gaan zitten en en voor doomsday the preppen maar dat bagataliseren van een infectie lijkt mij ook niet goed, zeker voor de ouderen en of zwakkeren in onze samenleving.
Wat is bagataliseren? Want ik schat griep zeker niet licht in. Daarbij heb je ook griepgolven die erg heftig kunnen zijn. Maar voor griep die jaarlijks langs komt, richten we niet onze economie ten gronden omdat het ons angst aan jaagt.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyberpope op 28-02-2020 08:53 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Als er een vaccin komt en blijkt dat een bepaald soort medicijnen werkt, dan wordt het al een stuk makkelijk om te accepteren. Griep was vroeger ook veel gevaarlijk dan nu. Er zijn genoeg "enge" infectieziekte uit het verleden die nog bestaan, maar bijna niet meer voorkomen en als je het krijgt is de overlevingskans heel hoog.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:49:

Precies. Ik heb in mijn leven slechts 1 keer écht de griep gehad. Twee weken op bed, 40 graden koorts, meerdere malen flauwgevallen, en ik had oprecht het gevoel dat ik dood ging. Dat viel gelukkig allemaal mee, maar ik was dan ook 22 ofzo. Sindsdien begrijp ik waarom er mensen dood gaan aan de griep.

CoVid is echter geen griep. Heeft niets met de griep te maken, anders dan wat statistische gegevens die élke ziekte heeft (verspreidingsrisico, incubatietijd, enz).

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik had verwacht dat er wel nieuwe reacties zijn in dit topic, maar vergeleken met vier weken geleden is het nog steeds de discussie “het is maar een griepje”, “griep isnook erg”, “paniek”.

Niks gemist dus :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12 13:21
Wat me wel opvalt: waarom moet het zo lang duren voordat er bekend is waar hij carnaval heeft gevierd? Hij is gewoon aanspreekbaar, dus dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

En met al die knappe koppen, lijkt het me ook niet lastig om te bepalen of hij op die dagen al besmettelijk was.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 19:59
Op het nieuws zeiden ze dat je alleen opgenomen wordt als er sprake is van een ernstige infectie. Je blijft dan tot je beter bent. Dit kan wel twee weken duren.

De man was voor zover ik weet een gezonde man van 56 jaar. In het ziekenhuis kun je inderdaad COVID-19 overleven, maar is er voor een grote uitbraak wel genoeg capaciteit in de ziekenhuizen alle patienten op te vangen?

• Nat-Water
StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:03:
Wat me wel opvalt: waarom moet het zo lang duren voordat er bekend is waar hij carnaval heeft gevierd? Hij is gewoon aanspreekbaar, dus dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

En met al die knappe koppen, lijkt het me ook niet lastig om te bepalen of hij op die dagen al besmettelijk was.
Misschien is het wel bekend, maar wordt het niet direct aan de grote klok gehangen? Het RIVM & GGD moet continu balanceren tussen snel nieuws naar buiten brengen ivm infectiegevaar maar ook het voorkomen van onnodige paniek.
Mastermind schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:05:
Op het nieuws zeiden ze dat je alleen opgenomen wordt als er sprake is van een ernstige infectie. Je blijft dan tot je beter bent. Dit kan wel twee weken duren.

De man was voor zover ik weet een gezonde man van 56 jaar. In het ziekenhuis kun je inderdaad COVID-19 overleven, maar is er voor een grote uitbraak wel genoeg capaciteit in de ziekenhuizen alle patienten op te vangen?
Herstelperiode kan wel langer duren lijkt me. Maar het is nu de kunst om te voorkomen dat je die mogelijke hoeveelheden patienten krijgt. Dat doe je door het in quarantaine plaatsen en het opzoeken van contacten. (Waar ze in Italie bijvoorbeeld de boot gemist hebben). Voorkomen is beter dan genezen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Nat-Water op 28-02-2020 09:11 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• StealthyPeanut
Nat-Water schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Misschien is het wel bekend, maar wordt het niet direct aan de grote klok gehangen? Het RIVM moet continu balanceren tussen snel nieuws naar buiten brengen ivm infectiegevaar maar ook het voorkomen van onnodige paniek.
Dat is ook weer zo!

Hoorde net dat die beste man dinsdag op het werk is geweest bij een bekende van mijn vrouw. Daar zal ondertussen ook wel paniek zijn uitgebroken denk ik :/ .

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:55
Mastermind schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:05:

Ik vraag mij af hoe ik in quarantaine zou moeten in huis, met drie kinderen en mijn vrouw? Zeker als je inschat dat twee kinderen het heel erg zwaar gaan krijgen (eentje ligt snel aan de beademing bij ziekte en ander heeft met koorts gevaarlijk stuipen). Iemand daar een idee bij? Opsluiten in je slaapkamer?

Je zal maar alleenstaand zijn of alleenstaande ouder.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Ainnir
  • Niet online
Even een update na mijn post van gisteren: contact gehad met huisarts, vooralsnog geen test of maatregelen noodzakelijk (ik blijf echter uit mezelf toch maar even thuis)

Verder dit bericht ontvangen via de mail:
Informatie t.b.v. kinderopvang en scholen regio Zuid Limburg
De GGD Zuid Limburg ontvangt veel vragen van scholen en kinderopvang over het nieuwe coronavirus (Covid-19) en de huidige situatie vlak over de grens in Duitsland. Wij willen u daarom graag informeren over wat voor u van belang is. Onderstaande informatie zal worden opgenomen op onze website. Deze informatie zal regelmatig worden aangepast naar aanleiding van nieuwe berichtgeving. We vragen u daarom om de berichtgeving op onze website in de gaten te houden.
Informatie voor scholen en kinderdagverblijven
Het is heel begrijpelijk dat mensen ongerust zijn en vragen hebben. Zo zijn er ouders die twijfelen of ze hun kind wel naar school of de kinderopvang moeten brengen. Het is op dit moment niet nodig om maatregelen te nemen op scholen, kinderdagverblijven, etc. Er is ook geen reden om kinderen, die Duitsland hebben bezocht, niet naar school en kinderopvang te laten gaan.
Medewerkers en/of kinderen die in Duitsland wonen?
Medewerkers en/of kinderen die in Duitsland wonen adviseren wij de adviezen en maatregelen van de lokale Duitse autoriteiten op te volgen. In Duitsland is de situatie anders en kunnen er andere maatregelen gelden voor diegenen die in Duitsland wonen. Volg hiervoor de berichtgeving en instructies van de Duitse autoriteiten in uw woonplaats, bericht indien van toepassing uw werkgever hierover.
Terugkerende medewerkers en/of kinderen uit andere gebieden?
Medewerkers en/of kinderen die recent in gebieden* zijn geweest waar uitgebreide verspreiding is en die klachten hebben, zoals koorts (38 graden) en hoestklachten en/of benauwdheid worden verzocht om contact op te nemen met hun huisarts. De huisarts overlegt met de GGD of het nodig is om onderzoek naar COVID-19 te laten plaatsvinden.
*
- China (inclusief Hong Kong, Macau en Taiwan)
- Singapore
- Zuid-Korea
- Iran
- Italië: de gemeenten Codogno, Sesto Cremonese, Pizzighettone, Soresina, Sesto S.G., Pieve Porto Morone, Casalpusterlengo, Castiglione d'Adda, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo en San Fiorana (regio Lombardije) en V’o Euganeo, Mira (regio Veneto).

• Mastermind
StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:12:
[...]

Dat is ook weer zo!

Hoorde net dat die beste man dinsdag op het werk is geweest bij een bekende van mijn vrouw. Daar zal ondertussen ook wel paniek zijn uitgebroken denk ik :/ .
Oei, maar ook voor jou niet zo goed nieuws! Ik hoop dat het allemaal meevalt en hij jouw vrouw en via haar jou niet besmet heeft. :/

• ed1703
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:02:
Ik had verwacht dat er wel nieuwe reacties zijn in dit topic, maar vergeleken met vier weken geleden is het nog steeds de discussie “het is maar een griepje”, “griep isnook erg”, “paniek”.

Niks gemist dus :)
Vraag is dan welke reacties er dan wel aan je verwachting voldoen. We zijn hier net mensen ;)

• Nat-Water
Cobb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Ik vraag mij af hoe ik in quarantaine zou moeten in huis, met drie kinderen en mijn vrouw? Zeker als je inschat dat twee kinderen het heel erg zwaar gaan krijgen (eentje ligt snel aan de beademing bij ziekte en ander heeft met koorts gevaarlijk stuipen). Iemand daar een idee bij? Opsluiten in je slaapkamer?

Thuisquarantaine gebeurt waar mogelijk / gewenst. Je moet afgezonderd kunnen leven met inderdaad een aparte slaapkamer. Als het niet gaat, moet je naar een centrum

@Ainnir OK, thanks voor de update. Voel je je verder wel beter dan gisteren?

• Skyaero
  • Niet online
Waar ik meer en meer over zit te denken nu de paniek steeds verder toeneemt is of we CoVid-19 niet gewoon kunnen accepteren als een variatie op influenza? Nu zie je steeds paniekreacties en maatregelen zodra een nieuwe geval op gaat duiken.

Wanneer je accepteert dat Covid-19 een normale variant van Influenze is neem je gewoon de gepaste maatregelen die ook bij influenze horen. Je accepteert hierbij dat mensen gewoon besmet raken. Inderdaad is het sterftepercentage 2% (wat naar mijn mening nog verder zou dalen), maar neemt niet weg dat patroon gewoon op deze manier verder gaat.

Omdat angst goed is voor de verkoopcijfers. De media en dit forum staat nu al op zijn kop bij 1 besmetting in Nederland. Lees alleen de laatste 24 uur in dit topic door om te zien hoe mensen sensatie en speculatie toevoegen in plaats van rationele discussie en afwegingen.

Om alles eens in perspectief te zetten, het CDC (RIVM) schat dat in het 2019-2020 seizoen, er zo'n 30 tot 40 miljoen amerikanen het (gewone) influenza griepvirus heeft gehad, waarvan er tussen de 16.000 en 41.000 van zijn overleden. En dat is alleen in de Verenigde Staten. Het dodental door het COVID-19 virus heeft volgens mij wereldwijd de 3.000 nog niet bereikt.

Dat betekent niet dat COVID-19 geen speciale aandacht verdient, in tegenstelling, ik heb eerder al aangegeven waarom virologen het virus en de verspreiding ervan in de gaten houden.

Maar goed, een paar jaar geleden was de paniek rond SARS en vogelgriep virussen ook net zo groot en ook daar praat vrijwel niet meer over. Dat terwijl ook deze virussen nog altijd rondzwerven en honderden doden per jaar veroorzaken.
Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:59:
en wat @hoevenpe zegt; ik kom juist graag in dit topic om nog enige nuchterheid te vinden,omdat andere nieuws outlets met de bijbehorende comments vaak iets weg hebben van Judgement Day / Einde der Tijden.
Het spijt me om te zeggen, maar je bent een van de personen in dit topic die bijdragen door op elke slak zout te leggen, elke berichtgeving hier neer te zetten, zonder daarin kritisch te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 28-02-2020 09:21 ]

• grote_oever
  • Laatst online: 12:10
-tom-562 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:44:
Ik lees dit best vaak. Maar waarom zijn mensen gelijk stress kippen als ze over preventie praten? Preventie maakt je niet gelijk een stress kip. Ook in de Achterhoek zullen maatregelen genomen worden zodra er mee besmettingen komen. En als deze preventie ervoor zorgt dat mijn opa van 95 het overleeft dan ben ik hun dankbaar. Natuurlijk kan mijn opa van 95 ook overleven van een normale griep, maar daar gaat het niet om. De virus waar het nu over gaat is behoorlijk agressief en makkelijk overdraagbaar.

• Mastermind
Skyaero schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:18:
[...]

Dat betekent niet dat COVID-19 geen speciale aandacht verdient, in tegenstelling, ik heb eerder al aangegeven waarom virologen het virus en de verspreiding ervan in de gaten houden.

Maar goed, een paar jaar geleden was de paniek rond SARS en vogelgriep virussen ook net zo groot en ook daar praat vrijwel niet meer over. Dat terwijl ook deze virussen nog altijd rondzwerven en honderden doden per jaar veroorzaken.
Volgens mij gaat het niet zozeer om de aantal sterfgevallen, maar omdat je bij een coronabesmetting veel sneller opgenomen moet worden dan bij griep. Als je niet behandeld wordt krijg je zuurstoftekort.

• ed1703
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:19:
[...]

Ik lees dit best vaak. Maar waarom zijn mensen gelijk stress kippen als ze over preventie praten? Preventie maakt je niet gelijk een stress kip. Ook in de Achterhoek zullen maatregelen genomen worden zodra er mee besmettingen komen. En als deze preventie ervoor zorgt dat mijn opa van 95 het overleeft dan ben ik hun dankbaar. Natuurlijk kan mijn opa van 95 ook overleven van een normale griep, maar daar gaat het niet om. De virus waar het nu over gaat is behoorlijk agressief en makkelijk overdraagbaar.
@ work hebben we het er sporadisch over. Het is zijn vooral de risicogroepen die dit bespreken en wat ook wel vrij logisch is. Van paniek kan ik nergens nog iets merken.

• StealthyPeanut
Mastermind schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Oei, maar ook voor jou niet zo goed nieuws! Ik hoop dat het allemaal meevalt en hij jouw vrouw en via haar jou niet besmet heeft. :/
Gelukkig hebben wij haar zaterdag voor het laatste gezien, dus dat is een "meevaller". Komt allemaal wel heel dichtbij zo. :/

• Ainnir
  • Niet online
Nat-Water schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:18:
[...]

@Ainnir OK, thanks voor de update. Voel je je verder wel beter dan gisteren?
Nog hetzelfde. Mochten symptomen verergeren dan neem ik weer contact op met de huisarts.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Covid / MERS / SARS zijn coronavirussen en geen variant van influenza. Een olifant is ook geen walvis; al zijn beide groot, grijs en spuiten ze water.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jorgen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Covid / MERS / SARS zijn coronavirussen en geen variant van influenza. Een olifant is ook geen walvis; al zijn beide groot, grijs en spuiten ze water.
Ik denk dat je focust op het verkeerde deel van zijn gedachtegang...

Vraag is; gaan we naast een jaarlijkse influenzagolf ook een jaarlijkse coronagolf krijgen. Wordt het een fact of life zeg maar....

• armageddon_2k1
ed1703 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Vraag is dan welke reacties er dan wel aan je verwachting voldoen. We zijn hier net mensen ;)
Dat is lastig natuurlijk en ik ben ook niet heilig. Het probleem is een beetje dat er iets flink serieus aan de hand is, maar er ook vrij weinig écht nieuws over is. Tja, het verspreid zich. Dat was te verwachten. Het is nu in Nederland, wat ook te verwachten was. De onrust en wens van echt inhoudelijk nieuws genereert een soort ruis om die honger maar te stillen. Echter, de wereld lijkt niet te vergaan. Toch is het vrij serieus. En het enige nieuws dat er is is rapportage waar het nu ook opduikt......en wat moet je dan met die info?

Verwijderd

En accepteer je dat de grootschalige gevolgen die influenza met zich mee brengt ieder jaar door corona dunnetjes worden overgedaan. De invloed op onze gezondheidszorg van influenza moet je niet onderschatten, nog de economische gevolgen van zieke werknemers wereldwijd. Schattingen lopen op tot ruim 1 miljard voor een forse griepgolf in zieke werknemers in Nederland alleen al. En dan hebben we het nog niet gehad over het leed dat ziek zijn van de griep of in uitzonderlijke gevallen er aan sterven met zich mee brengt.

Dat accepteer je ook allemaal als je corona accepteert. Ik denk dat de maatregelen proportioneel zijn als er nog een kans bestaat dat corona in te dammen is.

Mooi artikel hier:

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0264410X18306777

In de VS ligt de schatting op 10 miljard dollar in totaal. Als je puur economisch kijkt zou een tweede influenza voorkomen ieder jaar ook zo'n 10 miljard besparen (als ze vergelijkbaar zijn, ALS). Afhankelijk van gestelde terugverdientijden kun je daaruit best wat rigoureuze maatregelen goedpraten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2020 09:30 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Vraag is; gaan we naast een jaarlijkse influenzagolf ook een jaarlijkse coronagolf krijgen. Wordt het een fact of life zeg maar....
Ik snap de gedachte erachter wel, maar door dingen 1op1 aan elkaar gelijk te stellen, gaat er vanzelf een hoop mank in verdere discussie of daaruit voortvloeiend handelen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jorgen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:29:
[...]

Ik snap de gedachte erachter wel, maar door dingen 1op1 aan elkaar gelijk te stellen, gaat er vanzelf een hoop mank in verdere discussie of daaruit voortvloeiend handelen.
Dat was volgens mij precies de vraag ;)

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Bij ons moest mijn zoontje en ik samen in een aparte kamer verblijven, het liefst op een aparte verdieping. Dat gaat vooral om de besmetting door hoesten en niezen en gedurende de nacht. Voor de rest was het even roepen en als mijn vrouw op de bovenverdieping moest komen om te voorkomen dat we te dicht bij elkaar kwamen. En daarna zorgen dat ze flink ontsmette. Het hangt echt niet zo lang in de lucht na een nies, een paar meter afstand houden is wat dat betreft genoeg. Wel belangrijk is dus om je handen heel goed te wassen.

De artsen die kwamen testen hebben zich overigens omgekleed in de hal bij de voordeur, ze kwamen dus onbeschermd binnen. Wat ze doen is uiteraard geen gezicht aanraken, en voor en na het aankleden flink ontsmetten door goed de handen te wassen en daarna met desinfecteer gel in te smeren.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Whuzz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:56:
Precies. Ik heb in mijn leven slechts 1 keer écht de griep gehad. Twee weken op bed, 40 graden koorts, meerdere malen flauwgevallen, en ik had oprecht het gevoel dat ik dood ging. Dat viel gelukkig allemaal mee, maar ik was dan ook 22 ofzo. Sindsdien begrijp ik waarom er mensen dood gaan aan de griep.
Herkenbaar, zelf ook één keer door Influenza getroffen. Heb tijdens die ziekte écht 2 weken op bed gelegen en kan mij onderschrijven in jouw gevoel dat je denkt dat je 'dood' gaat. Ik was overigens 32 toen ik daar last van had. Het trekt een zware wissel op het lichaam en weet dan ook dat dit voor zwakkere in de samenleving daadwerkelijk dodelijk kan zijn.

Gaat mij voornamelijk over de 'acceptatie' dat de media vooral paniek zaait. Daarbij nemen veel (grote) bedrijven zware maatregelen. Evenementen worden afgeblazen etc. etc. Voor het reguliere influenza virus wordt dit ook niet gedaan.

• ed1703
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Dat is lastig natuurlijk en ik ben ook niet heilig. Het probleem is een beetje dat er iets flink serieus aan de hand is, maar er ook vrij weinig écht nieuws over is. Tja, het verspreid zich. Dat was te verwachten. Het is nu in Nederland, wat ook te verwachten was. De onrust en wens van echt inhoudelijk nieuws genereert een soort ruis om die honger maar te stillen. Echter, de wereld lijkt niet te vergaan. Toch is het vrij serieus. En het enige nieuws dat er is is rapportage waar het nu ook opduikt......en wat moet je dan met die info?
Volgens mij is de GGD heel druk bezig om alles na te pluizen. Daar is men op aan het wachten.
Voor de rest de richtlijnen qua hygiene hanteren zoals dat overal al staat.. maar heel eerlijk, ik vind het redelijk bijzonder dat een gevaarlijk virus als deze het wederom nodig is dat goed onder de aandacht te brengen. Het is namelijk zo als je geen prik hebt gekregen voor de griep (wat alles lezende dit virus zeer zeker niet is) je dit ook al moet doen en een besmetting met influenza ook heel erg nadelig voor je kan uitpakken.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Woudloper schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:30:
[...]

Herkenbaar, zelf ook één keer door Influenza getroffen. Heb tijdens die ziekte écht 2 weken op bed gelegen en kan mij onderschrijven in jouw gevoel dat je denkt dat je 'dood' gaat. Ik was overigens 32 toen ik daar last van had. Het trekt een zware wissel op het lichaam en weet dan ook dat dit voor zwakkere in de samenleving daadwerkelijk dodelijk kan zijn.

Gaat mij voornamelijk over de 'acceptatie' dat de media vooral paniek zaait. Daarbij nemen veel (grote) bedrijven zware maatregelen. Evenementen worden afgeblazen etc. etc. Voor het reguliere influenza virus wordt dit ook niet gedaan.
Ik blijf er dan ook bij dat CoVid-19 een stuk gevaarlijker is dan de griep. Nee, ik zeg niet dat we allemaal dood gaan ;)

Natuurlijk kun je roepen dat er "maar" 3000 zijn dood gegaan en dat dit er bij de griep veel meer zijn. Maar stel dat China (en wij nu ook) niets zouden doen... Hoeveel mensen krijgen dan CoVid-19 en hoeveel daarvan gaan er dood? Dat weten we niet. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het "allemaal wel mee valt". Zoals ik al eerder zei, in China zijn ze ook bekend met de griep en gooien ze niet jaarlijks hele steden dicht. Dat doe je ook niet wanneer de signalen zijn dat het allemaal wel mee valt, dat doe je pas als je sterke vermoedens hebt dat het allemaal niet zo erg meevalt.

Nee, we gaan niet allemaal dood. Nee, ik zit niet met een mondkapje en een spacesuit op mijn werk nu. Nee, ik koop geen kilo's bonen en rijst en ik heb mijn testament nog niet opgesteld. Ik ben niet in een irrationele staat van paniek. Ik neem het alleen wél serieus en vind de vergelijkingen met de griep totaal misplaatst.

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

*knip*, reacties met dit soort bewoordingen zijn volstrekt ongewenst

[ Voor 86% gewijzigd door Migrator op 28-02-2020 09:41 ]

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• ed1703
  • Niet online
Whuzz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:36:
[...]

Nee, we gaan niet allemaal dood. Nee, ik zit niet met een mondkapje en een spacesuit op mijn werk nu. Nee, ik koop geen kilo's bonen en rijst en ik heb mijn testament nog niet opgesteld. Ik ben niet in een irrationele staat van paniek. Ik neem het alleen wél serieus en vind de vergelijkingen met de griep totaal misplaatst.
Het overgrote deel hier deelt deze mening hier ook als ik de opsommingpost goed heb gelezen. Verder blijft dit een land van nuchtere mensen, dat zal niet zo snel veranderen door een virus.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:54
Skyaero schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:18:
[...]

Omdat angst goed is voor de verkoopcijfers. De media en dit forum staat nu al op zijn kop bij 1 besmetting in Nederland. Lees alleen de laatste 24 uur in dit topic door om te zien hoe mensen sensatie en speculatie toevoegen in plaats van rationele discussie en afwegingen.
Het is een feit dat in de lokale Kruidvat hier alle handgel uitverkocht is. Artikelen verschijnen her en der die aangeven dat mensen extra middeltjes om de weerstand te verhogen aankopen en de mondmaskers die vind je ook al bijna niet meer.

Wat in deze situatie vooral belangrijk is, is dat we alle gevallen in kaart brengen. Een land als Iran, waar men een sterftecijfer heeft van 10%, doet daar niets goed aan. Alleen door middel van correcte statistieken kunnen we achteraf bepalen wat de infectiegraad is en wat het sterftecijfer is.

Het is op dit moment mogelijks ook te vroeg om te spreken over een jaarlijks wederkerend virus zoals influenza simpelweg omdat je daarvoor het virus lang genoeg moet observeren om eventuele mutaties terug te vinden. Net deze twee zaken, geen accurate statistieken en onvoldoende inzicht in het virus, zorgen ervoor dat er zoveel heisa over gemaakt wordt.

Of je dan mensen kunt aanspreken op een paniekreactie, vind ik moeilijk. Misschien praten we er over een decennium niet meer over, misschien wordt het iets waartegen ieder jaar een nieuw vaccin is (zoals influenza).

Heb ik zelf stress? Ja. Ik heb nog steeds vier grootouders en heb absoluut geen zin om er eentje, laat staan meerdere, van te begraven omdat er een of ander nieuw virus is. Bijna een jaar geleden was ik een grootmoeder bijna kwijt door een "stomme" griep.

Bovendien heb ik in maart en in april reizen in het verschiet. Dat bezorgt me ook stress. Niet omdat ik ziek zou worden, maar wel omdat je een planning opmaakt om leuke dingen te gaan doen die nu mogelijks beperkt worden of in het water vallen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:36
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Hmmm.

Ik denk dat je het met pokken moet vergelijken. Zeer besmettelijk, regelmatig dodelijk (hoewel even aangetekend dat pokken ongeveer tien keer dodelijker is). De eerste uitbraak is vaak wel de meest verwoestende - kijk naar populaties die nog niet eerder met dat virus in aanraking zijn gekomen, bijvoorbeeld in de Nieuwe Wereld.

Pokken had inderdaad de neiging om in uitbraken de kop op te steken. Maar, verspreiding in een grotendeels reeds blootgestelde populatie is een stuk lastiger ("gepokt en gemazeld"). En zo hebben we honderden jaren doorgemodderd.

… totdat iemand ontdekte dat je er zeer effectief tegen kunt vaccineren.

Ik denk dat je er mee moet rekenen dat Covid-19 met enige regelmaat terug komt, al dan niet seizoensgebonden. Totdat we kunnen beginnen met immunisatie. Voor de vaxxers onder ons - ik wil niet uitsluiten dat deze ook in het rijksvaccinatieprogramma komt, of wellicht wordt aanbevolen als reisvaccinatie. Covid-19 is niew, maar tegelijk ook niets wat de mensheid nog niet heeft overwonnen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Verwijderd

Flying schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:41:
[...]

Het is een feit dat in de lokale Kruidvat hier alle handgel uitverkocht is. Artikelen verschijnen her en der die aangeven dat mensen extra middeltjes om de weerstand te verhogen aankopen en de mondmaskers die vind je ook al bijna niet meer.

Wat in deze situatie vooral belangrijk is, is dat we alle gevallen in kaart brengen. Een land als Iran, waar men een sterftecijfer heeft van 10%, doet daar niets goed aan. Alleen door middel van correcte statistieken kunnen we achteraf bepalen wat de infectiegraad is en wat het sterftecijfer is.

Het is op dit moment mogelijks ook te vroeg om te spreken over een jaarlijks wederkerend virus zoals influenza simpelweg omdat je daarvoor het virus lang genoeg moet observeren om eventuele mutaties terug te vinden. Net deze twee zaken, geen accurate statistieken en onvoldoende inzicht in het virus, zorgen ervoor dat er zoveel heisa over gemaakt wordt.

Of je dan mensen kunt aanspreken op een paniekreactie, vind ik moeilijk. Misschien praten we er over een decennium niet meer over, misschien wordt het iets waartegen ieder jaar een nieuw vaccin is (zoals influenza).

Heb ik zelf stress? Ja. Ik heb nog steeds vier grootouders en heb absoluut geen zin om er eentje, laat staan meerdere, van te begraven omdat er een of ander nieuw virus is. Bijna een jaar geleden was ik een grootmoeder bijna kwijt door een "stomme" griep.

Bovendien heb ik in maart en in april reizen in het verschiet. Dat bezorgt me ook stress. Niet omdat ik ziek zou worden, maar wel omdat je een planning opmaakt om leuke dingen te gaan doen die nu mogelijks beperkt worden of in het water vallen.
Heeft het opraken van handgels en maskers niet meer te maken met de wereldwijde voorraden die opraken of in ieder geval voornamelijk naar gebieden gaan waar het meer speelt ?

Overigens zie ik het kopen van handgel niet als een paniekreactie. Iets meer hygiëne in de huidige samenleving kan geen kwaad. Zeker met het oog op resistente bacteriën etc.

• _Bailey_
  • Niet online
voor wat betreft het contactenonderzoek dat nu loopt en de aanpak daarvan; met alle moderne mogelijkheden met onze smartphones, zou een meldings app van het RIVM niet wat zijn?

Dus RIVM meldt in die app welke mensen ze zoeken en jij kan dan vervolgens jezelf aanmelden (als je uiteraard aan de voorwaarden voldoet die t RIVM duidelijk aangeeft).

Stuur vervolgens ook naar ALLE Nederlandse nieuwssites (met bijbehorende app) een bericht of ze een pushnotificatie willen uitdoen met deze nieuwe app van het RIVM.

En dan niet uiteraard niet aan alle smartphones, maar wellicht in een straal van 30KM vanaf Tilburg.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
Ben nu al helemaal klaar met al die nieuwsitems uit Loon op Zand, waarbij duidelijk geprobeerd wordt toch bevestiging van paniek te vinden bij het lokale publiek. Zo makkelijk scoren en draagt ook lekker bij aan het gevoel van paniek.

• -tom-562
  • Laatst online: 16:37

-tom-562

Oliesjeik

grote_oever schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:19:
[...]

Omdat er in dit topic door sommige lui nogal overdreven wordt. Er zijn mensen hier die zich afvroegen waarom carnaval überhaupt is doorgegaan en waarom de Efteling nog open is..

Vaak bu'j te bang!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geert1976 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:50:
voor wat betreft het contactenonderzoek dat nu loopt en de aanpak daarvan; met alle moderne mogelijkheden met onze smartphones, zou een meldings app van het RIVM niet wat zijn?

Dus RIVM meldt in die app welke mensen ze zoeken en jij kan dan vervolgens jezelf aanmelden (als je uiteraard aan de voorwaarden voldoet die t RIVM duidelijk aangeeft).

Stuur vervolgens ook naar ALLE Nederlandse nieuwssites (met bijbehorende app) een bericht of ze een pushnotificatie willen uitdoen met deze nieuwe app van het RIVM.

En dan niet uiteraard niet aan alle smartphones, maar wellicht in een straal van 30KM vanaf Tilburg.
Een app van de overheid? die zal in 2022 wel een keer af zijn en 4x te veel gekost hebben.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stomme vraag misschien, maar ben toch ff benieuwd. Ik weet dat het vooral wat oudere mensen zijn die vatbaar zijn voor het virus, maar wat als ik in aanraking zou komen met iemand die besmet is? Krijg k dan gewoon een forse griep waar ik van herstel of krijg k heel die griep ook niet?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb gelezen dat ze in Wuhan de uitrol van 5G hebben versneld om om het virus te kunnen "tracken".

Kan nu geen bron meer vinden wat als je zoekt op Wuhan 5G dan vind je aluhoedje verhalen dat 5G de oorzaak is van Corona.

Zonder bron blijft het een speculatie, graag onderbouwen volgende keer

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 28-02-2020 15:11 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

DennusB schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:58:
Stomme vraag misschien, maar ben toch ff benieuwd. Ik weet dat het vooral wat oudere mensen zijn die vatbaar zijn voor het virus, maar wat als ik in aanraking zou komen met iemand die besmet is? Krijg k dan gewoon een forse griep waar ik van herstel of krijg k heel die griep ook niet?
Dat is verschillend. Sommige mensen merken helemaal niets, andere zijn net als bij griep een paar dagen ziek.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Beiden is mogelijk. Je kunt niets merken en je kunt er aan overlijden... En elke denkbare variant er tussen in.
Grootste kans is dat je er weinig tot niets van merkt en een hele kleine kans dat je overlijd.

Verwijderd

TheBorg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:00:
Ik heb gelezen dat ze in Wuhan de uitrol van 5G hebben versneld om om het virus te kunnen "tracken".

Kan nu geen bron meer vinden wat als je zoekt op Wuhan 5G dan vind je aluhoedje verhalen dat 5G de oorzaak is van Corona.
Je hebt het gelezen maar hebt geen bron? Op Facebook ofzo?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Dan wordt er ook een oplossing gezocht. Een vriend van mij in die situatie zou in mijn huis mogen als er geen andere mogelijkheid was. Zelfs als ik thuis zou zijn.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12 20:52

Rannasha

Does not compute.

Het is geen griep.

De meestvoorkomende symptomen van Covid-19 zijn koorts (komt bij vrijwel alle patienten voor), droge hoest en problemen met de ademhaling. In gezonde, jonge mensen zal het meestal beperkt blijven tot relatief milde klachten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Je hebt het gelezen maar hebt geen bron? Op Facebook ofzo?
Nee, er verschijnt zo veel informatie dat je nooit kunt bijhouden waar alles staat. Het is niet dat ik het gisteren heb gelezen.

Punt is dat een app zoals besproken in China al in gebruik is.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Nat-Water schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Misschien is het wel bekend, maar wordt het niet direct aan de grote klok gehangen? Het RIVM moet continu balanceren tussen snel nieuws naar buiten brengen ivm infectiegevaar maar ook het voorkomen van onnodige paniek.
Voorkomen van paniek was ook een van de voornaamste zaken die ze bij Q-Koorts belangrijker hadden gemaakt dan pubieke informatie delen, en het beperken van de gezondheids risico's. Je mag echt hopen dat het RIVM geleerd heeft van de Q-Koorts aanpak

| live and give like no one else |

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12 21:04
Ongeveer 80% van de bekende gevallen krijgt de 'milde' variant.
Dat is schijnbaar te vergelijken met een zware griep, 40°C koorts en 1-2 weken ziek.
20% wordt zieker met ademhalingsproblemen, hiervan zullen de meesten opgenomen moeten worden.
5-10% (van totaal) wordt zo ziek dat ze op de IC opgenomen moeten worden.

Hierbij is het goed ervan bewust te zijn dat er nog veel onzeker is over dit virus. Hoeveel mensen denken dat ze verkouden zijn en merken er weinig van? Hoeveel mensen zullen nooit weten dat ze het virus hebben gehad? Nog onvoldoende van bekend.
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:02:
Grootste kans is dat je er weinig tot niets van merkt
Dat is dus niet waar.
Onder de milde variant wordt ook de hele zware griep gerekend.
De milde variant is eigenlijk iedereen die thuis uit kan zieken.

• armageddon_2k1
daan! schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Goed dat je hier expliciet 'bekende' gevallen zet, want dat moet je niet onderschatten. Op dit moment is het nog volledig onduidelijk wat het percentage is van de mensen die het virus dragen maar nergens last van hebben.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Mijn ouders (gezond maar wel resp. 59 en 60 jaar) hebben al maanden geleden een reis naar Japan geboekt waar ze eind maart naartoe zouden vertrekken.
Ze staan er erg lichtzinnig in maar vraag me toch af of het tegen die tijd wel verstandig is om te doen.

• hoevenpe
-tom-562 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:53:
Omdat er in dit topic door sommige lui nogal overdreven wordt. Er zijn mensen hier die zich afvroegen waarom carnaval überhaupt is doorgegaan en waarom de Efteling nog open is..
Tsja, er is niets aan de hand inderdaad... Het is maar een griepje, waar maken we ons druk om?

Er is een groot verschil tussen een lockdown van Tilburg en de komende tijd proberen grote groepen mensen te vermijden. Vanavond is in Tilburg de wedstrijd van Willem II tegen Groningen, met 20.000 man op elkaar gezellig voetbal kijken. Dat vind ik onverantwoordelijk gezien alle onduidelijkheid.

• armageddon_2k1
@Lensent kan je alleen tegen die tijd een zinnig antwoord op hebben. Nu niet druk over maken.

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-02-2020 10:23 ]

• Nat-Water
Lensent schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:21:
Mijn ouders (gezond maar wel resp. 59 en 60 jaar) hebben al maanden geleden een reis naar Japan geboekt waar ze eind maart naartoe zouden vertrekken.
Ze staan er erg lichtzinnig in maar vraag me toch af of het tegen die tijd wel verstandig is om te doen.
Met de kennis van nu: gewoon gaan. Niet te druk maken.

• _Bailey_
  • Niet online
waar eerst alle besmettingen de oorsprong China hadden, vervolgens in Europa oorsprong Italië, heeft Zuid Korea nu de allermeeste besmettingen (buiten China) met afgelopen dagen 100+ met vandaag over de 500 nieuwe besmettingen erbij.

Alle lijndiensten van Seoul Incheon naar Europa worden nog steeds uitgevoerd, itt vliegverkeer China - Europa vv.

Zeer benieuwd of zometeen besmettingen in Europa komen die weer een nieuwe oorsprong hebben; Zuid Korea dus.

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 28-02-2020 10:28 ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Ik denk dat we vanaf volgende week pas echt gaan zien wat de impact in Nederland is aangezien dan de incubatietijd verstreken is van de mensen die wel besmet zijn.

Als er veel mensen besmet zijn wat ik wel denk maar niet hoop dan kunnen er wel eens heel veel mensen besmet zijn omdat we hier met zovelen op elkaar leven.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Okee, nu komt het dichtbij...
Collega van mijn schoonzus wordt nu door GGD getest omdat ze contact heeft gehad met de man uit Tilburg.
Afgelopen week op haar verjaardag geweest 😱

Denk dat de kans wel heel klein is, maar mijn schoonzus moet nu op klachten als hoesten en koorts letten. Mijn zwager (haar vriend) hebben we de afgelopen dagen iedere dag gezien.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:03
Lensent schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:21:
Ik denk dat een hoop mensen zich dat afvragen, voor nagenoeg alle vakanties, maar met name naar risico gebieden. Het virus is natuurlijk niet fijn, maar het wordt pas echt vervelend als je straks in een bepaald gebied "opgesloten" zit.

Een vriend van me twijfelt nu nog of hij vanavond wel/niet gaat rijden naar wintersport in noord Italië. Ik ben zelf redelijk risico mijdend, dus zou lekker jaartje overslaan. Ik ga komende tijd ook geen grote mensenmassa's opzoeken als het niet moet, ervanuitgaande dat het virus nog verder verspreid over NL

Maargoed, met een kleine op de opvang loop je altijd risico voor rond dwalende virussen.. :+

Nuchter volkje blijven we wel. Vorige week en gisteravond op Schiphol trouwens nagenoeg geen mensen met mondkapjes gezien. Letterlijk een paar Aziaten, maar dat is niet anders dan anders.

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 28-02-2020 10:33 ]

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:27:
Collega van mijn schoonzus wordt nu door GGD getest omdat ze contact heeft gehad met de man uit Tilburg.

Denk dat de kans wel heel klein is, maar mijn schoonzus moet nu op klachten als hoesten en koorts letten. Mijn zwager (haar vriend) hebben we de afgelopen dagen iedere dag gezien.
Heb je iets van een tijdlijn. Ik word moe van het 'recent' en 'vorige week'. Wanneer was het en waar.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:27:

Noem je dat kortbij? Als je zo gaat kijken heeft bijna iedereen in NL wel een kennis die weer iemand anders kent die een bekende is van die man.

• Ainnir
  • Niet online

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Buurlanden sluiten scholen, mensen mogen hotels niet uit, schepen die nergens aan kunnen meren of niet welkom zijn, dorpen die totaal geïsoleerd zijn van de buitenwereld enz.. Allemaal onzin maatregelen?

Als ik onze experts, RIVM en andere bollebozen moet geloven is het gewoon een kwestie van handjes wassen en in de elleboog niezen, dan valt het allemaal wel mee.

• _Bailey_
  • Niet online
Tilburg is al weer een stapje verder in de aanpak; vanochtend GRIP2 voor alle hulpdiensten.
Zo kunnen ze de situatie beter coördineren en is er structureel overleg met de betrokken instanties.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Dat is schijnbaar te vergelijken met een zware griep, 40°C koorts en 1-2 weken zie
k.
20% wordt zieker met ademhalingsproblemen, hiervan zullen de meesten opgenomen moeten worden.
5-10% (van totaal) wordt zo ziek dat ze op de IC opgenomen moeten worden.

Hierbij is het goed ervan bewust te zijn dat er nog veel onzeker is over dit virus. Hoeveel mensen denken dat ze verkouden zijn en merken er weinig van? Hoeveel mensen zullen nooit weten dat ze het virus hebben gehad? Nog onvoldoende van bekend.

[...]

Dat is dus niet waar.
Onder de milde variant wordt ook de hele zware griep gerekend.
De milde variant is eigenlijk iedereen die thuis uit kan zieken.
Dus jij beweert nu dat die 80% allemaal zware griep klachten krijgen, allemaal 40graden koorts en tot 2 weken ziek? Dat dat zeg je hierboven.

En tot nu toe zijn alleen mensen die zich melden met klachten geteld in de tellingen. Gezien er tot nu zo goed als bij elke ziekte mensen immuun blijken te zijn (zelfs bij zoiets als aids) is er zeker een groep die geen klachten krijgt. Hoe groot die groep is, is onbekend tot we grootschalige testen op anti-stoffen gaan doen. Dat zal pas over een maand of 6 zijn gok ik zo.

• Nat-Water
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Dus jij beweert nu dat die 80% allemaal zware griep klachten krijgen, allemaal 40graden koorts en tot 2 weken ziek? Dat dat zeg je hierboven.

En tot nu toe zijn alleen mensen die zich melden met klachten geteld in de tellingen. Gezien er tot nu zo goed als bij elke ziekte mensen immuun blijken te zijn (zelfs bij zoiets als aids) is er zeker een groep die geen klachten krijgt. Hoe groot die groep is, is onbekend tot we grootschalige testen op anti-stoffen gaan doen. Dat zal pas over een maand of 6 zijn gok ik zo.
Dat zegt hij niet. @daan! stelt duidelijk de bekende gevallen. Jullie zeggen beide hetzelfde.

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12 15:11

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ben benieuwd hoe druk het gaat zijn bij willem-2 vanavond.

Nagenoeg uitverkocht stadion dus ~12.000 Tilburgers op 1 plek. Mij gaat het nog niet tegenhouden maar ben wel benieuwd of de paniek heerst in mijn stadje. Als je sommige dingen/reacties op facebook leest gaan we allemaal dood 8)7

Iemand enig idee hoe ver ze gaan in zo'n contact onderzoek trouwens? lijkt me lastig om iedereen te benaderen die met carnaval bij de beste man in de buurt was en de mensen die daar weer in de buurt waren etc.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nat-Water schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:40:
[...]

Dat zegt hij niet. @daan! stelt duidelijk de bekende gevallen.
Lees zijn eerste twee zinnen eens:
Dat is schijnbaar te vergelijken met een zware griep, 40°C koorts en 1-2 weken ziek.
Daar staat niet "in deze 80% zitten ook........".

• StealthyPeanut
Ook mooi die reactie van het NIVM dat Nederland niet te vergelijken is met andere landen, qua voorbereidingen en maatregelen. Omdat het hier allemaal zo goed geregeld is en afgestemd op elkaar....

Maar de GGD telefoon is ondertussen al ruim een uur overbezet en onbereikbaar..... :X

[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-02-2020 10:44 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

PaRaDoX4 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:41:
Ben benieuwd hoe druk het gaat zijn bij willem-2 vanavond.

Nagenoeg uitverkocht stadion dus ~12.000 Tilburgers op 1 plek. Mij gaat het nog niet tegenhouden maar ben wel benieuwd of de paniek heerst in mijn stadje. Als je sommige dingen/reacties op facebook leest gaan we allemaal dood 8)7

Iemand enig idee hoe ver ze gaan in zo'n contact onderzoek trouwens? lijkt me lastig om iedereen te benaderen die met carnaval bij de beste man in de buurt was en de mensen die daar weer in de buurt waren etc.
Afhankelijk van de klachten.

1ste lijn van contact en geen klachten? Dan stopt het na het eerste contact (iemand zonder klachten = waarschijnlijk niet besmettelijk).
1ste lijn van contact en wel klachten? Dan doorzoeken naar de 1ste lijn van dat contact zonder klachten...

• TheFes
  • Laatst online: 11:51
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:43:
[...]

[...]

Nee, dat staat daar inderdaad niet, omdat hij het alleen over bekende gevallen heeft
De mensen die dus niet ziek worden, en geen verschijnselen hebben, zijn dus geen bekende gevallen.

Home Assistant configuratie

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:43:
Maar de GGD telefoon is ondertussen al ruim een uur overbezet en onbereikbaar..... :X
Maar dat is meer omdat mensen debiel zijn en ze nu vragen krijgen als: 'kan ik nog wel met mijn chihuahua de straat op'

• Nat-Water
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:43:
[...]

[...]

Lees de rest van z'n post :)
@StealthyPeanut Wat wil je hiermee zeggen? Je kan verwachten dat de ochtend na de 1e bekendmaking bezorgde mensen gaan bellen met vragen.

• StealthyPeanut
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Afhankelijk van de klachten.

1ste lijn van contact en geen klachten? Dan stopt het na het eerste contact (iemand zonder klachten = waarschijnlijk niet besmettelijk).
Als het niet besmettelijk is, als je geen klachten hebt; hoe kwam die plotselinge explosie in Italië dan tot stand?

• Ainnir
  • Niet online
Nieuwe besmetting in Herzogenrath bij Kerkrade: https://www.1limburg.nl/c...ver-de-grens-bij-kerkrade

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheFes schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Nee, dat staat daar inderdaad niet, omdat hij het alleen over bekende gevallen heeft

[...]

De mensen die dus niet ziek worden, en geen verschijnselen hebben, zijn dus geen bekende gevallen.
Ook in die 80% van de bekende gevallen krijgt niet iedereen 2 weken griepklachten en hoge koorts.
Daar zitten ook mensen met alleen een droge hoest tussen.
StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Als het niet besmettelijk is, als je geen klachten hebt; hoe kwam die plotselinge explosie in Italië dan tot stand?
Moet je aan het RIVM stellen. Ik vertrouw hun stellingname.

Daarbij weet ik niet of mensen in Italy wel of zonder klachten zijn blijven rondlopen (jij waarschijnlijk ook niet). Wel weet ik dat de Italiaanse premier gesteld heeft dat een ziekenhuis zich niet aan de regels rondom goed isoleren heeft gehouden en daardoor veel mensen bezet zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Cyberpope op 28-02-2020 10:50 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.