[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.111 views

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43
Vandaag verwachten ze de uitslag van de test van 65 kinderen waar de vrouw die nu met corona besmet is mee in aanraking ie geweest. Gaat over de gevallen net over de grens bij Sittard.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

De_Bastaard schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:20:
Vandaag verwachten ze de uitslag van de test van 65 kinderen waar de vrouw die nu met corona besmet is mee in aanraking ie geweest. Gaat over de gevallen net over de grens bij Sittard.
Maar je kunt (volgens het RIVM iig) pas zinvol testen wanneer er symptomen zijn toch? Dan is de eerste test toch heel simpel: Hoeveel zijn er ziek? Daar hoeven we geen dag op te wachten lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Whuzz op 27-02-2020 11:25 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12 21:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Whuzz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Maar je kunt (volgens het RIVM iig) pas zinvol testen wanneer er symptomen zijn toch? Dan is de eerste test toch heel simpel: Hoeveel zijn er ziek? Daar hoeven we geen dag op te wachten lijkt me.
Ik mag toch hopen dat niet elke kleuter met een snotneus en verhoging Corona heeft. Ik zie het testen wel als zinvol.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
[...]

Ziek ≠ Covid-19

• TheBorg
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:20:
Volgens mij onderschatten we hier de maatregelen die China heeft genomen om het virus in te dammen.

Ze zijn zeer ver gegaan.

Weten we de beelden nog van een compleet ziekenhuis wat ze in een paar dagen uit de grond hebben gestampt?

Flatgebouwen die werden dichtgetimmerd van buitenaf on mensen binnen te houden?
Ik wilde er niet over beginnen want dan gaan mensen dingen roepen als alu hoedje maar ik heb sterk de indruk dat heel het westen het onderschat.

Gisteren nog bij OP1 enorm downplayen.
Uit ervaring met SARS is gebleken dat een schort en mondkapje voldoende bescherming biedt voor verplegers.
Moet bijna lachen. Heeft mevrouw gelezen dat er in China 3000 besmette verplegers zijn?

Hoeveel bedden zijn er dan in Nederland beschikbaar?
In het UMC (of weet ik welk ziekenhuis) iets van 200.
En je weet verder ook dat ze in Wuhan waar grofweg net zo veel mensen wonen als in NL dat ze 4000 bedden uit de grond gestampt hebben? :F

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:15

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:20:
Volgens mij onderschatten we hier de maatregelen die China heeft genomen om het virus in te dammen.

Ze zijn zeer ver gegaan.

Weten we de beelden nog van een compleet ziekenhuis wat ze in een paar dagen uit de grond hebben gestampt?

Flatgebouwen die werden dichtgetimmerd van buitenaf on mensen binnen te houden?
Zolang er in Nederland geen gevallen zijn, is er nog weinig actie te ondernemen dan de voorlichting die we nu al op diverse plekken kunnen lezen online.

Ik denk dat het sowieso in China "makkelijker "gaat, ga hier maar eens voorstellen aan mensen dat je hun huis / huizen/ appartementen preventief dicht ga timmeren. In China gaat dat gewoon gebeuren omdat de overheid het opdraagt, hier in Nederland zal daar ongetwijfeld veel weerstand op komen.

Ik denk niet dat het onderschatten is, meer dan voorlichten / informeren kun je op dit moment imo niet doen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
janvanduschoten schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Zolang er in Nederland geen gevallen zijn, is er nog weinig actie te ondernemen dan de voorlichting die we nu al op diverse plekken kunnen lezen online.

Ik denk dat het sowieso in China "makkelijker "gaat, ga hier maar eens voorstellen aan mensen dat je hun huis / huizen/ appartementen preventief dicht ga timmeren. In China gaat dat gewoon gebeuren omdat de overheid het opdraagt, hier in Nederland zal daar ongetwijfeld veel weerstand op komen.

Ik denk niet dat het onderschatten is, meer dan voorlichten / informeren kun je op dit moment imo niet doen.
sowieso zie je de werkwijzes, de communicatie en de aanpak van dit hele corona gebeuren in landen wereldwijd soms behoorlijk verschillen.

En als je dit topic leest en andere media outlets waar je op artikelen mag reageren, zou Nederland een ''ah joh, loopt wel los...komt vast wel goed'' -mentaliteit hebben .

En wie weet precies welk land de juiste aanpak hanteert, wint komend jaar de Nobelprijs! :+

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
TheBorg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:28:
[...]

Ik wilde er niet over beginnen want dan gaan mensen dingen roepen als alu hoedje maar ik heb sterk de indruk dat heel het westen het onderschat.

Gisteren nog bij OP1 enorm downplayen.
Uit ervaring met SARS is gebleken dat een schort en mondkapje voldoende bescherming biedt voor verplegers.
Moet bijna lachen. Heeft mevrouw gelezen dat er in China 3000 besmette verplegers zijn?

En je weet verder ook dat ze in Wuhan waar grofweg net zo veel mensen wonen als in NL dat ze 4000 bedden uit de grond gestampt hebben? :F
Geen idee wie er gisteren aan tafel zat.
Waar haal je 3000 besmette verplegers vandaan? Kan het zo snel niet vinden. Vergeet trouwens niet dat in China het eerst nog niet duidelijk was hoe besmettelijk het geheel was. Dan kan je, door minder voorzorgsmaatregelen, meer risico lopen.

Verder heeft het UMC al 1000 bedden dus geen idee waar je het over hebt. Iets specifieker zou wel handig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 11:38 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Het kan ook dat ik jullie onderschat :+

Ik merk veel reacties om mij heen “ja maar dat is in China” alsof we het over een derde wereld land hebben.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat één van de onderzoekers van Corona de kwaliteit van de onderzochte ziekenhuizen in China roemde.

Ventilatie en aanwezige apparatuur waren beter dan menig ziekenhuis hier in het westen.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
[...]

Heb het zelfde zitten kijken, stelde mij ook zeker niet gerust. Moest ook lachen om die 200 bedden in Utrecht.
Heb hier één kind dat met koorts regelmatig gevaarlijke koortsstuipen krijgt (tweemaal met ambu afgevoerd naar ZH) en ander kind bekend met ademhalingsproblemen bij iedere verkoudheid (tot aan de beademing op ZH aan toe..)
Ook veel gezinnen op de school waar ze naartoe gaan zijn momenteel op vakantie in Oostenrijk en Italië. Wat mij betreft gaat na de vakantie de school een paar weken dicht.

@Nat-Water De vrouw van het UMC die OP1 werd geïnterviewd dat kwam vertellen, had het over 200 bedden die maximaal in quarantaine konden. Ook werd er een beetje lacherig gedaan over dat België een heel complex uit de grond stampt voor quarantaine mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 27-02-2020 11:39 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• _Bailey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat één van de onderzoekers van Corona de kwaliteit van de onderzochte ziekenhuizen in China roemde.
dat is deze WHO expert. Deze man leidde de WHO missie in China. En is zeer positief over de Chineze effectieve aanpak in onderstaande pers conferentie

YouTube: Coronavirus outbreak: WHO expert says countries must shift mindset t...

Verwijderd

Geert1976 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:33:
[...]

sowieso zie je de werkwijzes, de communicatie en de aanpak van dit hele corona gebeuren in landen wereldwijd soms behoorlijk verschillen.

En als je dit topic leest en andere media outlets waar je op artikelen mag reageren, zou Nederland een ''ah joh, loopt wel los...komt vast wel goed'' -mentaliteit hebben .

En wie weet precies welk land de juiste aanpak hanteert, wint komend jaar de Nobelprijs! :+
Geloof maar dat er op de achtergrond de nodige "paniek" heerst bij de verantwoordelijke instanties. Die zijn momenteel echt niet aan het achteroverleunen om te wachten dat hier eens iemand besmet raakt.

De kunst is alleen om geen paniek onder de bevolking te genereren en daarom moet je het een beetje cool spelen als instantie.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Heb het zelfde zitten kijken, stelde mij ook zeker niet gerust. Moest ook lachen om die 200 bedden in Utrecht.
Heb hier één kind dat met koorts regelmatig gevaarlijke koortsstuipen krijgt (tweemaal met ambu afgevoerd naar ZH) en ander kind bekend met ademhalingsproblemen bij iedere verkoudheid (tot aan de beademing op ZH aan toe..)
Ook veel gezinnen op de school waar ze naartoe gaan zijn momenteel op vakantie in Oostenrijk en Italië. Wat mij betreft gaat na de vakantie de school een paar weken dicht.

@Nat-Water De vrouw van het UMC die OP1 werd geïnterviewd dat kwam vertellen, had het over 200 bedden die maximaal in quarantaine konden. Ook werd er een beetje lacherig gedaan over dat België een heel complex uit de grond stampt voor quarantaine mogelijkheden.
Nat-Water schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:33:
[...]

Geen idee wie er gisteren aan tafel zat.
Waar haal je 3000 besmette verplegers vandaan? Kan het zo snel niet vinden. Vergeet trouwens niet dat in China het eerst nog niet duidelijk was hoe besmettelijk het geheel was. Dan kan je, door minder voorzorgsmaatregelen, meer risico lopen.

Verder heeft het UMC al 1000 bedden dus geen idee waar je het over hebt. Iets specifieker zou wel handig zijn.
Er werdt ook over gesproken dat een ziekenhuis speciaal voor een virus vrijgemaakt kan worden. Dan ga je naar de 1000 bedden. Alle patienten die er al liggen moeten dan ergens anders heen. In Nederland hebben we 37.753 bedden maar die zijn natuurlijk niet leeg.
https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden

Met mooie foto van een iets betere uitrusing dan een mondkapje:
China says more than 3,000 medical staff infected by COVID-19

• Nat-Water
TheBorg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

Er werdt ook over gesproken dat een ziekenhuis speciaal voor een virus vrijgemaakt kan worden. Dan ga je naar de 1000 bedden. Alle patienten die er al liggen moeten dan ergens anders heen. In Nederland hebben we 37.753 bedden maar die zijn natuurlijk niet leeg.

Da's wel een belangrijk gegeven ja. Een ziekenhuis ontruimen is een klus, maar te doen. (Kijk naar VUmc).

Verder heeft nu al extra opslag bouwen natuurlijk geen zin voordat er iets uitbreekt. En qua quarantaine-centra in België.. doet België aan thuisquarantaine? Zo niet, dan heb je grote centra nodig, ja.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
TheBorg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

Die 3000 wijdden zij ook aan het gebrek aan juiste uitrusting en vermoeidheid, dat zijn aspecten die met cultuur en met zeker in het begin nog onwetendheid te maken zullen hebben. Denk dat dat in Nederland toch minder zal spelen.

Bensimpel

Positieve meneer

Dit is wel een hele mooie graphic

https://graphics.reuters....RS/0100B5G33SB/index.html

Verspreiding in Zuid Korea en hoever men alles kan terug traceren.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-12 15:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

IN China is de verscheidenheid groot. Aan de ene kant kan een ziekenhuis het modernste van het modernste hebben en aan de andere kant kan een stadje of dorp een belachelijk laag levensniveau hebben (of de bewoners daarvan)

Dat er in het begin ook veel medisch personeel ziek is geworden (weet niet of dat zo is maar stel) geeft al aan dat het toen onderschat werd.

Dat zal inmiddels anders zijn, tenminste voor zover medisch personeel ook rust krijgt en niet verzwakt omdat ze op hun tandvlees lopen.

Ik zie hier ook veel angstige of paniek reacties. Die gaan zover als het hele land in quarantaine gooien en wel sinds gister. Behalve dat het niet zou helpen lijkt het me ook overdreven. Voorlopig hebben we nog geen corona virus zieke al lijkt dat meer een kwestie van tijd totdat het zover is.

Natuurlijk lopen vooral de zwakkere en oudere mensen een verhoogd risiko op ernstige complicaties. Dat is niet anders als met de griep. De mortaliteit kan met corona hoger zijn maar eigenlijk kun je daar pas wat van zeggen met enige zekerheid als je veel verder bent in het proces.

Preventieve quarantaine zou dan alleen nog maar nodig zijn voor paniekzaaiers. Graag ook met slechts read only internet 8)7

• bszz
Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:36:
[...]

[...]
De vraag is of dat op dit moment een effectieve maatregel is. Het is wel een ingrijpende maatregel maar laten we die dan bewaren tot het moment dat het wel effect sorteert.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:26
Naast de reguliere ziekenhuizen bestaan er scenario's om noodhospitalen in te richten zodra ze nodig zijn. De GHOR's in Nederland zijn momenteel bezig dit voor dit specifieke geval aan te scherpen. Maar zolang mijn collega's nog rustig doorwerken in hun hokje (gekscherend "Corona Crisis Centrum" genoemd), maak ik me nog niet druk.

Overigens hoor ik wel zojuist dat in regio Zuid-Holland Zuid de BAC (Brandweer ActieCentrum) is opgeroepen door de OvD-BZ (Officier van Dienst Bevolkingszorg). Wel prio-3, dus zal niet om een acuut geval zijn. Maar we houden de oortjes gespitst.

Edit: tiepvoutjes...

[ Voor 18% gewijzigd door Cass Casey op 27-02-2020 12:07 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• De_Bastaard
Net op t nieuws gehoord dat je dus dat virus weer kunt oplopen nadat je genezen bent. Damn

• De_Bastaard
[...]

Nee maar als die kinderen het virus hebben, ook al zijn ze niet ziek wordt de cirkel alleen maar groter. Die spelen, hoesten en niezen overal hè

• Verona27
De_Bastaard schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:09:
Net op t nieuws gehoord dat je dus dat virus weer kunt oplopen nadat je genezen bent. Damn
daar is geen sluitend bewijs voor. het lijkt er meer op dat het virus aanwezig kan blijven in het lichaam waardoor het lijkt alsof je het niet meer hebt maar later kan het (het blijft dus aanwezig) weer opduiken als het de longen bereikt.

• Nat-Water
De_Bastaard schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:09:
Dat is al eerder hier langsgekomen, en bovendien veel te kort door de bocht.
Zie ook Sir_Lion in "Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" voor de mogelijke opties (en de discussie vooraf)

[ Voor 19% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 12:17 ]

• _Bailey_
  • Niet online
Verona27 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:10:
[...]

daar is geen sluitend bewijs voor. het lijkt er meer op dat het virus aanwezig kan blijven in het lichaam waardoor het lijkt alsof je het niet meer hebt maar later kan het (het blijft dus aanwezig) weer opduiken als het de longen bereikt.
"Als je de infectie eenmaal hebt, kan die een slapend bestaan leiden met minimale symptomen en die kan weer opdoemen als de infectie een weg naar de longen vindt", zegt viroloog Philip Tierno van de medische faculteit van New York University'

bron: NOS

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20
Cass Casey schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:01:
Naast de reguliere ziekenhuizen bestaan er scenario's om noodhospitalen in te richten zodra ze nodig zijn. De GHOR's in Nederland zijn momenteel bezig dit voor dit specifieke geval aan te scherpen. Maar zolang mijn collega's nog rustig doorwerken in hun hokje (gekscherend "Corona Crisis Centrum" genoemd), maak ik me nog niet druk.
Er zijn recent een aantal ziekenhuizen failliet gegaan. Ik gok zo dat die gebouwen in principe ook gebruikt kunnen worden voor de inrichting van noodhospitalen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, inmiddels zijn de regels bij mijn werkgever verder aangescherpt.
Hebben een kantoor in Rotterdam en in Amsterdam.

Mogen niet meer tussen deze kantoren reizen.

Nogmaals; amerikaanse werkgever, dus dit komt vooral voort uit een eenduidig beleid voor alle kantoren wereldwijd. Volgende stap zal wel verplicht thuis werken zijn.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:33
Bensimpel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:49:
Dit is wel een hele mooie graphic

https://graphics.reuters....RS/0100B5G33SB/index.html

Verspreiding in Zuid Korea en hoever men alles kan terug traceren.
Patient 31: ik vraag mij wel af, hoe dat het nu net bij een reislustig typ als deze is begonnen. Een ander had het minder verspreid, of kan je het niet zo simpel lezen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Dat zeg ik ook niet.
Waar ik op doel is dat er een bericht naar buiten komt dat ze al die kinderen gaan testen, terwijl het RIVM roept dat testen pas zin heeft als er symptomen zijn. Waarom gaan ze dan al die kinderen testen? Dan had ik een nieuwbericht verwacht in de trent van "Er worden x van de yy kinderen getest, aangezien deze symptomen vertonen."

• Indoubt

Indoubt

MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:17:
Hebben een kantoor in Capelle, in Rotterdam en in Amsterdam.

Nogmaals; amerikaanse werkgever, dus dit komt vooral voort uit een eenduidig beleid voor alle kantoren wereldwijd. Volgende stap zal wel verplicht thuis werken zijn.
Klinkt een beetje superkritische maatregel. Is het een extreem hoog risico bedrijf met dedicated survivors?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:21:
[...]

Klinkt een beetje superkritische maatregel. Is het een extreem hoog risico bedrijf met dedicated survivors?
Als ik mn loonstrook bekijk niet in ieder geval :+

Nee, het is wel zo dat klanten van ons afhankelijk zijn voor de salarisbetaling van hun medewerkers.
Daarbovenop nog beursgenoteerd, en amerikaans, en dan heb je snel de poppen aan het dansen.

• Nat-Water
Whuzz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:21:
[...]

Dat zeg ik ook niet.
Waar ik op doel is dat er een bericht naar buiten komt dat ze al die kinderen gaan testen, terwijl het RIVM roept dat testen pas zin heeft als er symptomen zijn. Waarom gaan ze dan al die kinderen testen? Dan had ik een nieuwbericht verwacht in de trent van "Er worden x van de yy kinderen getest, aangezien deze symptomen vertonen."
Kan ook stukje gemoedsrust zijn he. Sowieso zitten alle koters 14 dagen in quarantaine.
@MikeyMan Dat zijn wij ook, bij ons maakt het niet veel uit wat je doet. Alleen China is no-go nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 12:29 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12 16:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:17:
Hebben een kantoor in Capelle, in Rotterdam en in Amsterdam.

Same here, all non essential travel is banned,essential by approvement.
Zelf moet ik ook verplicht vanaf huis werken (was in azie) maar dat vind ik niet erg.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:42
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:25:
[...]

Als ik mn loonstrook bekijk niet in ieder geval :+

Nee, het is wel zo dat klanten van ons afhankelijk zijn voor de salarisbetaling van hun medewerkers.
Daarbovenop nog beursgenoteerd, en amerikaans, en dan heb je snel de poppen aan het dansen.
Dan weet ik wel waar je werkt..

Ik werk ook voor beursgenoteerd US company en wij mogen ook niet meer reizen zonder VP approval. Was eerst alleen voor naar/van China maar deze week uitgebreid tot alle landen.

Ik ben nu op vakantie, maar als ik terug ben hoef ik dus komende tijd niet meer te vliegen. Toch nog voordelen aan deze ellende.

• _Bailey_
  • Niet online
En dankzij al die travelbans van bedrijven wereldwijd zit ik uiteindelijk ook met minder werk... vakantiedagen opnemen dus

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:25:
en dan heb je snel de poppen aan het dansen.
Ik vind het wel een goede maatregel. Waarschijnlijk heeft het weinig impact en het veroorzaakt geen paniek. Als er een besmetting opduikt kan het bedrijf gewoon nog verder op de twee andere locaties.

Elk bedrijf is op zijn eigen manier "hoog risico". Ik denk dat maar weinig MKB bedrijven een sluiting van een paar maanden overleven.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TheBorg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:31:
[...]

[...]

Ik vind het wel een goede maatregel. Waarschijnlijk heeft het weinig impact en het veroorzaakt geen paniek. Als er een besmetting opduikt kan het bedrijf gewoon nog verder op de twee andere locaties.

Elk bedrijf is op zijn eigen manier "hoog risico". Ik denk dat maar weinig MKB bedrijven een sluiting van een paar maanden overleven.
Een paar maanden? Het gros is al failliet na een maand.
In China is daarom ook direct een hele bak geld beschikbaar gemaakt voor alle bedrijven die door de sluitingen in problemen komen. Miljarden.

Als het hier zo ver komt verwacht ik nieuwe regelingen zoals in 2009-2010, waarbij een deel van de kosten door het UWV opgevangen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Whuzz op 27-02-2020 12:38 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12 16:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

[...]

Het is meer zorgen dat niet iedereen ziek wordt en het bedrijf niet stil komt te staan.

Daarnaast is voor iedereen de thuiswerk regeling versoepeld.

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 27-02-2020 12:37 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nicap schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:42:
[...]

Bij ons op het werk is nu het protocol vanuit de moedermaatschappij dat mensen die terugkomen uit risicolanden 14 dagen niet op het werk mogen komen.
Vandaag komt iemand terug uit Vietnam, en die mag dus eerst 14 dagen thuiszitten.
Die lijst is wel selectief dan?
In Vietnam waren er 16 zoeken, waarvan alle 16 inmiddels hersteld zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• _Bailey_
  • Niet online
Prof Christl Donnelly, a leading statistical epidemiologist, has warned that based on death tolls, the outbreaks in Italy and Iran are likely to be far greater than confirmed cases in both countries suggest.

Iran has reported 22 deaths but just 141 cases, and Italy has reported 12 deaths and 470 case.

Donnelly who works at the University of Oxford and WHO Collaborating Centre for Infectious Disease Modelling, at Imperial College London, said her research suggest the number of cases in both countries is likely to be over 1,000.

bron: https://www.theguardian.c...utbreak-italy-latest-news

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12 12:30
Voordat het beleid in China wordt opgehemeld. Ook dat heeft z’n keerzijde;

https://www.volkskrant.nl...ten-in-hun-huis~b7cac744/
Coronavirus maakt ook vele indirecte slachtoffers in China: ‘Ze kunnen mijn schoonouders niet laten rotten in hun huis’

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22
Whuzz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:34:
[...]

Een paar maanden? Het gros is al failliet na een maand.
In China is daarom ook direct een hele bak geld beschikbaar gemaakt voor alle bedrijven die door de sluitingen in problemen komen. Miljarden.

Als het hier zo ver komt verwacht ik nieuwe regelingen zoals in 2009-2010, waarbij een deel van de kosten door het UWV opgevangen worden.
https://www.sprout.nl/art...w-vanwege-het-coronavirus

Is reeds gaande en prima dat het geregeld is. Niet al het risico/kosten worden gedekt, maar lijkt me een goede regeling.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Indoubt

Indoubt

mrsar schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:36:
[...]

Het is meer zorgen dat niet iedereen ziek wordt en het bedrijf niet stil komt te staan.

Daarnaast is voor iedereen de thuiswerk regeling versoepeld.
Ik zit nu in de trein vanuit Berlijn. Het bedrijf waarvoor ik nu werk is niet superkritsch maar als iedereen omvalt is er wel een probleem.

Ik heb ten tijde van de mexicaanse griep wel voor een beursgenoteerd bedrijf gewerkt en ook vaak direkt voor de RvB. dat was toen wel een dingetje.

Voorlopig kijk ik het even aan. Ik ben niet snel bang maar wel voorzichtig en hou van goede voorbereiding. Mijn volgende trip is in minder dan 2 weken en dan naar de US.

Als het echt kritisch word kan ik veel vanaf thuis maar wel met iets minder mogelijkheden

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ziekenzorg in China is heel anders georganiseerd. Iets als de huisarts kent men daar niet. En lang niet alle zieken hoeven in een ziekenhuis verzorgd te worden. Maar als je eerstelijns zorg ziekenhuiszorg is zoals in China kan je niet anders.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBorg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:31:
[...]

[...]

Impact is inderdaad beperkt. Iedereen kan in principe thuiswerken, zelfs de service desk. In veel gevallen niet echt prettig; gezien face2face contact vaak best wenselijk is, maar we doen het er maar mee.

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 22-12 23:12
*knip* Zomaar een link droppen zonder uitleg, toelichting, etc is niet de bedoeling :)

[ Voor 85% gewijzigd door janvanduschoten op 27-02-2020 13:49 ]

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 29-12 16:47
DutchCommando schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:13:
[...]

Er zijn recent een aantal ziekenhuizen failliet gegaan. Ik gok zo dat die gebouwen in principe ook gebruikt kunnen worden voor de inrichting van noodhospitalen.
Dat is ook precies waarom er zo’n verschil wordt opgemerkt tussen ziekenhuizen in China en in Nederland. In China valt dat allemaal onder de overheid. In Nederland is de hele zorg geprivatiseerd. Zodoende heb je te dealen met verschil in kwaliteit en resources tussen verschillende ziekenhuizen. En bestaat het dat een ziekenhuis failliet kan gaan.

En dan nog betreffende noodhospitalen, wie gaan daar werken? Er is in de zorg al zo’n te kort aan personeel. Wederom gevolg van je hele zorgsysteem buiten je beheer te zetten.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij mijn werkgever (groot internationaal beursgenoteerd bedrijf) zijn inderdaad ook Coronavirusmaatregelen getroffen. Financieel wordt rekening gehouden met tegenvallende wereldwijde resultaten (China is voor "ons" een groot land), non-essential long distance / international travel ban, liever meetings via Teams doen dan op locatie, en als je in een risicogebied bent geweest dan moet je minimaal twee weken thuiswerken voor je weer op een kantoor mag verschijnen.

Momenteel één collega in Nederland in "thuiswerk-quarantaine", die was vanuit China teruggekomen. Niet ziek maar dus toch voor de zekerheid twee weken thuiswerken.

En wat ik er zelf van vind? Ja, enige voorzichtigheid is zeker geboden omdat Covid-19 zo te zien 10x gevaarlijker is dan de griep, maar aan de andere kant wordt het door de media ook wel erg opgeklopt allemaal.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• _Bailey_
  • Niet online
Een Nederlander in quarantaine na bezoek Duits carnavalsfeest
De GGD Zuid Limburg meldt dat er momenteel één Nederlander thuis 14 dagen in quarantaine moet blijven na contact met een corona besmette persoon in Duitsland. De Limburger was op het carnavalsfeest in het Duitse Langbroich, vlak over de grens bij Sittard, waar ook een man was die positief is getest op het virus.

Op het feest waren zo'n 300 mensen, die moeten uit voorzorg allemaal in quarantaine. Ze worden opgeroepen zich te melden, iets wat volgens de GGD nog niet iedereen heeft gedaan. Hoeveel mensen al wel in kaart zijn gebracht, is nog niet bekend.

De Duitse man uit Langbroich liep het virus op via een zakenpartner, die op zijn beurt contact heeft gehad met een man uit China. Hij heeft voor zover nu bekend zijn vrouw en vier anderen besmet. Die vier patiënten waren overigens niet op het carnavalsfeest. De vrouw is juf op een kleuterschool. Alle 65 kinderen van de school en hun families zitten ook in quarantaine.

Volgens de GGD wordt momenteel uitgezocht waar de Duitse man nog meer carnaval heeft gevierd tussen 20 en 23 februari. Vooralsnog is onduidelijk waar hij is geweest en wie hij mogelijk heeft aangestoken.

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...-japan-sluit-scholen.html

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 27-02-2020 13:53 ]

• bszz
Mel33 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Patient 31: ik vraag mij wel af, hoe dat het nu net bij een reislustig typ als deze is begonnen. Een ander had het minder verspreid, of kan je het niet zo simpel lezen?
Volgens mij hebben veel besmettingen in Zuid Korea binnen een sekte plaatsgevonden en mogelijk was deze patient frequent bezoeker van hun bijeenkomsten.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

De case fatality rate van het coronavirus stijgt nu toch langzaam steeds verder omhoog, zit nu in het beste geval op 3,40% Zou dit komen door een lang ziektebed? Of missen we steeds meer gevallen doordat ziekenhuizen vol zitten in China, waardoor alleen de ernstigere gevallen geregistreerd worden?

• Verona27
crepsly schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:48:
[Twitter]

De case fatality rate van het coronavirus stijgt nu toch langzaam steeds verder omhoog, zit nu in het beste geval op 3,40% Zou dit komen door een lang ziektebed? Of missen we steeds meer gevallen doordat ziekenhuizen vol zitten in China, waardoor alleen de ernstigere gevallen geregistreerd worden?
Denk dat er gestopt moet worden naar deze data te kijken, er valt zoals vaker gezegd in het topic nog niet veel over te zeggen omdat er nog zoveel onbekenden zijn in de ontwikkeling van de ziekte.

• Indoubt

Indoubt

Typo bij de NOS. Die 24 dagen quarantaine is nu weer 14 dagen quarantaine

verbaasde mij al

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 11:24
crepsly schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:48:
[Twitter]

Dan heb je het over het aantal bekende cases. Omdat er een grote groep is waarbij de ziekte een (zeer) mild verloop lijkt te hebben, zal die 2% of 3,4% hoogstwaarschijnlijk een behoorlijke overschatting blijken te zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• _Bailey_
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:52:
Typo bij de NOS. Die 24 dagen quarantaine is nu weer 14 dagen quarantaine

verbaasde mij al
thanks...lunchtijd bij de NOS waarschijnlijk

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sta zelf op het punt om midden maart voor 3 weken naar Vietnam te gaan en dan twijfel je toch... Vietnam zelf ziet er redelijk uit, al even geen nieuwe gevallen en iedereen genezen (blijft de vraag hoe accuraat die gegevens zijn) maar groter risico is mogelijk om zelf komende 2 weken geïnfecteerd te raken waarna de symptomen daar pas duidelijk worden...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22
Verona27 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Denk dat er gestopt moet worden naar deze data te kijken, er valt zoals vaker gezegd in het topic nog niet veel over te zeggen omdat er nog zoveel onbekenden zijn in de ontwikkeling van de ziekte.
Ben het met je eens, heb het zelf ook uit ruwe data proberen te halen, maar aangezien je een aantal zaken in ontwikkeling zijn of we niet/nooit weten blijft het schatten:
  • beter vs bevestigd ziek vs onbevestigd ziek vs bevestigd overleden vs onbevestigd overleden
  • wijze van vaststellen Corona is niet overal consistent
  • groot deel van de besmette gevallen is nog ziek
  • verschil in zorgsysteem: in China gaat men pas laat hulp zoeken begrijp ik, maar dan wel meteen naar ziekenhuis. Werkt hier weer heel anders.
En zo kun je nog meer verschillen aanhalen die er voor zorgen dat de data die we nu hebben niet erg goed geschikt is om statistieken tot cijfers achter de komma te maken. Daarom zijn rondzwervende infographics die beweren dat we er allemaal aan gaan, of juist niet allemaal redelijke onzin.
Homeland schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:54:
Sta zelf op het punt om midden maart voor 3 weken naar Vietnam te gaan en dan twijfel je toch... Vietnam zelf ziet er redelijk uit, al even geen nieuwe gevallen en iedereen genezen (blijft de vraag hoe accuraat die gegevens zijn) maar groter risico is mogelijk om zelf komende 2 weken geïnfecteerd te raken waarna de symptomen daar pas duidelijk worden...
Heb ook een trip gepland staan en heb dezelfde twijfel. Daar 2 weken moeten blijven lijkt me niets, daar ziek worden lijkt me niets, of daar het land niet inkomen omdat het hier niet heerst net zo min. Maarja.. no guts no glory?

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-02-2020 13:56 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Eigenaren Chinees restaurant op eigen verzoek in qurantaine
Een Chinees restaurant in het Overijsselse Nieuwleusen heeft de deuren de afgelopen dertien dagen op eigen initiatief dicht gehouden. De eigenaren zijn in Hong Kong geweest en willen geen risico nemen met het oog op het coronavirus, meldt RTV Oost.

De eigenaren geven aan dat ze het coronavirus niet hebben en ook niet in de provincie Wuhan zijn geweest, waar het virus voor het eerst opdook. Ze geven aan dat ze op eigen initiatief twee weken omzet mislopen om onrust te voorkomen.
https://www.rtvoost.nl/ni...tien-dagen-in-quarantaine

Dit is toch dom, zo werk je de paniek alleen maar in de hand lijkt me...

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 27-02-2020 13:58 ]

• Nat-Water
GGD meldt: geen Nederlander in quarantaine
De GGD meldde eerder vandaag dat een Nederlander in quarantaine zat na contact met een corona besmette persoon in Duitsland, maar dat is toch niet het geval, zegt de dienst nu.

Van de liveblog van NOS.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-12 23:10

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Nat-Water schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:03:
GGD meldt: geen Nederlander in quarantaine
De GGD meldde eerder vandaag dat een Nederlander in quarantaine zat na contact met een corona besmette persoon in Duitsland, maar dat is toch niet het geval, zegt de dienst nu.

Van de liveblog van NOS.
Ok, what about de "zegt een van de Nederlandse ouders" van de families die in quarantaine zitten?
Een van de besmette personen uit het dorp Langbroich is juf op een kleuterschool in het nabijgelegen Breberen. Alle 65 kinderen op de school en hun gezinnen zitten nu ook in quarantaine, bevestigt een van de Nederlandse ouders aan de NOS. Twee keer per dag moeten ze de temperatuur opmeten en doorgeven aan de gezondheidsdienst. Volgens de Nederlandse moeder duurt de quarantaine tot 9 maart.

[ Voor 31% gewijzigd door OzzieMann op 27-02-2020 14:07 ]

https://untappd.com/user/OzzBier

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12 13:21
Bartske schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:57:
[...]

https://www.rtvoost.nl/ni...tien-dagen-in-quarantaine

Dit is toch dom, zo werk je de paniek alleen maar in de hand lijkt me...
Liever mensen die vooruit denken, dan lekker je kop in het zand en achteraf op de blaren zitten. Hongkong is gigantisch en op zo'n vliegveld lopen miljoenen mensen rond. En je hebt daadwerkelijk geen enkel idee, of hier iemand met het virus tussen loopt.

Niet handig om er nieuws van te maken. Maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door StealthyPeanut op 27-02-2020 14:09 ]

• Nat-Water
OzzieMann schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Ok, what about de "zegt een van de Nederlandse ouders" van de families die in quarantaine zitten?

[...]
Geen idee. Ik kopieër letterlijk de NOS ;)

Ik kan wel wat verzinnen hoor. Ouders, beide Nederlands, wonen in Duitsland. Krijgen kind, Duitse nationaliteit. Kind zit in quarantaine. Maar dat is puur dikkeduimenwerk.

@De_Bastaard Oh, nou, dan weet ik het ook niet..

[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 14:11 ]

• De_Bastaard
Nieuwe persconferentie van de 'baas' hier in Kreis Heinsberg.

Maandag blijven scholen/opvangen/e.d. nog dicht. Bedrijven mogen zelf beslissen of ze dicht blijven. Van gebieden afsluiten is geen sprake, dit heeft volgens hem ook in China weinig waarde toegevoegd. Verder zitten ze er bovenop ..
Nat-Water schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Geen idee. Ik kopieër letterlijk de NOS ;)

Ik kan wel wat verzinnen hoor. Ouders, beide Nederlands, wonen in Duitsland. Krijgen kind, Duitse nationaliteit. Kind zit in quarantaine.
Eh, wij zijn beide Nederlands en onze dochter is geboren toen we al in Duitsland woonden. Zij is gewoon Nederlands.

Edit: Misschien dat de mogelijkheid bestaat als het kind geboren is in Duitsland maar volgens mij neemt die dan altijd de nationaliteit over van de ouder en/of dubbele nationaliteit.

[ Voor 53% gewijzigd door De_Bastaard op 27-02-2020 14:14 ]

• Nat-Water

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q3KXf0T.jpg

Nu is naar mijn mening de media hier echt voor een heel groot deel schuldig aan.

[ Voor 50% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 14:28 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Duitsland gaat er nogal anders mee om + verklaring NL GGD over verschil in werkwijze. Lees in incognito browser.

Corona-paar: hier hand en koffie van GGD, in Duitsland meteen in quarantaine

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 27-02-2020 14:37 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nat-Water schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:26:
[Twitter]

[Afbeelding]

Nu is naar mijn mening de media hier echt voor een heel groot deel schuldig aan.
Waaraan? Het waarschuwen voor veiligheidsrisico's? Dat is in ieder geval niet beperkt tot de media.
Afbeeldingslocatie: https://www.nederlandwereldwijd.nl/binaries/large/content/gallery/nederlandwereldwijd/content-afbeeldingen/reisadviezen/europa/italie/reisadvies_italie_26-02-2020.png
Bron: https://www.nederlandwere.../italie/reizen/reisadvies

Het is een beetje als de eerste reacties in dit topic. Voordat het echt een impact heeft op alle reizigers worden waarschuwende reacties afgedaan als overdreven. Een paar weken later ligt het dagelijkse leven stil (winkels dicht, vervoer ligt grotendeels stil, etc.) en bleken eerste waarschuwingen toch niet zo overdreven.

• StealthyPeanut
Verwijderd1 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:46:
[...]

Waaraan? Het waarschuwen voor veiligheidsrisico's? Dat is in ieder geval niet beperkt tot de media.
[Afbeelding]

Het is een beetje als de eerste reacties in dit topic. Voordat het echt een impact heeft op alle reizigers worden waarschuwende reacties afgedaan als overdreven. Een paar weken later ligt het dagelijkse leven stil (winkels dicht, vervoer ligt grotendeels stil, etc.) en bleken eerste waarschuwingen toch niet zo overdreven.
En op maandag is er ook een bestemming in Sicilië geconstateerd. Maar daar zie ik weinig van terug? Ik had op z'n minst toch wel geel verwacht. Als het kan; vermijden.

• Nat-Water
[...]

[Afbeelding]

Die kaartjes zijn altijd een beetje afschrikwekkend, maar kijk bijvoorbeeld wat geel inhoudt in dit geval:
In de regio’s Lombardije, Liguria, Piemonte, Emilia-Romagna, Veneto, Alto Adigi en Lazio nemen de lokale autoriteiten maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Reizigers kunnen met deze beperkende maatregelen in aanraking komen. Publieke evenementen kunnen zijn afgelast en sommige openbare instellingen zoals musea, zijn gesloten. Ook kan openbaar vervoer vertraagd zijn.
Een gemiddelde toerist overleeft een gesloten museum wel. De bewoording 'veiligheidsrisico' is gewoon totaal overtrokken in dit geval, maar er is niks anders. Turkije is bijvoorbeeld ook helemaal geel en daar gaan we van de zomer ook massaal naartoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 15:05 ]

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-12 18:06
Nat-Water schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:26:
[Twitter]

[Afbeelding]

Komt overeen met de reactie van een Italiaanse viroloog:

Een Italiaanse viroloog walgt van de paniek rondom het coronavirus. ,,We zijn niét in oorlog'', aldus de directeur van het laboratorium voor Microbiologie in in Milaan Maria Rita Gismondo. Tegen de krant La Repubblica zegt ze dat Italië doet alsof het in staat van oorlog verkeert, maar dat het om niet veel meer dan een normaal griepvirus gaat. Er is volgens haar sprake van ‘een bombardement' aan berichten die angst aanwakkeren en voor collectieve hersenspoeling zorgen. Bron: AD.nl

• bszz
[...]

[Afbeelding]

Achteraf "zie je wel" roepen is een beetje flauw. Op dit moment kan een maatregel best disproportioneel zijn terwijl dat een paar weken later in een heel andere situatie de meest verstandige kan zijn.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

bszz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:56:
[...]

Achteraf "zie je wel" roepen is een beetje flauw. Op dit moment kan een maatregel best disproportioneel zijn terwijl dat een paar weken later in een heel andere situatie de meest verstandige kan zijn.
Het omgekeerde is ook flauw. Iedereen die pleit voor een stevigere aanpak afschilderen als "doemdenkers" en als ze dan gelijk bleken te hebben zeggen dat het makkelijk praten is met de kennis van nu. ;)

Het is in deze situatie gewoon erg lastig. Ik zou zelf liever een hardere aanpak zien die wellicht achteraf wat overtokken is dan het omgekeerde. Aan de andere kant, een harde aanpak komt met meer economische risico's en ik zit er ook niet op te wachten dat we met zijn alleen een recessie triggeren, terwijl het achteraf niet nodig bleek te zijn.

Datzelfde dilemma zitten overheden ook in lijkt me.

• StealthyPeanut
[...]

Wat is disproportioneel als het om een mensenleven gaat? Het gaat erom dat de maatregel nu juist wel een bepaald resultaat geeft. Ongeacht wat hier persoonlijk over gedacht wordt.

Weken later dan horen: "ja, achteraf hadden we wel zo moeten handelen", is natuurlijk helemaal nietszeggend als er al mensen zijn geïnfecteerd of erger nog; gestorven. Alleen maar omdat de maatregel "overdreven" leek.

Beetje in dezelfde lijn hiervan;
We weten nog maar heel weinig van het virus en dan wordt er bij "minimaal risico", ook gewoon niet getest of maatregelen genomen. Dat is echt ongelofelijk wat mij betreft. Ook al is de kans maar 1%,, dan nog wil je iemand die in aanraking is geweest met een later geïnfecteerde (1 week eerder bijvoorbeeld), toch even in quarantaine zetten om verdere verspreiding te voorkomen. Eerst dachten dat de incubatietijd maar een paar dagen was, nu blijkt het al weer een stuk langer.

[ Voor 5% gewijzigd door StealthyPeanut op 27-02-2020 15:08 ]

• bszz
StealthyPeanut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Wat is disproportioneel als het om een mensenleven gaat? Het gaat erom dat de maatregel nu juist wel een bepaald resultaat geeft. Ongeacht wat hier persoonlijk over gedacht wordt.

Weken later dan horen: "ja, achteraf hadden we wel zo moeten handelen", is natuurlijk helemaal nietszeggend als er al mensen zijn geïnfecteerd of erger nog; gestorven. Alleen maar omdat de maatregel "overdreven" leek.

We weten nog maar heel weinig van het virus en dan wordt er bij "minimaal risico", ook gewoon niet getest of maatregelen genomen. Dat is echt ongelofelijk wat mij betreft. Ook al is de kans maar 1%,, dan nog wil je iemand die in aanraking is geweest met een later geïnfecteerde, toch even in quarantaine zetten om verdere verspreiding te voorkomen.
Vroeg of laat zal er een besmetting opduiken in Nederland. Het is verstandig daar dan adequaat op te reageren. Ik vraag me werkelijk af wat je wilt bereiken met drastische maatregelen nu als er nog geen besmettingen zijn.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

We weten nog maar heel weinig van het virus en dan wordt er bij "minimaal risico", ook gewoon niet getest of maatregelen genomen. Dat is echt ongelofelijk wat mij betreft. Ook al is de kans maar 1%,, dan nog wil je iemand die in aanraking is geweest met een later geïnfecteerde (1 week eerder bijvoorbeeld), toch even in quarantaine zetten om verdere verspreiding te voorkomen. Eerst dachten dat de incubatietijd maar een paar dagen was, nu blijkt het al weer een stuk langer.
Tsjah, dat is een mooie utopische uitspraak.
In principe zou je iedereen willen testen, misschien wel de komende weken zelfs.

Maar is dat haalbaar?

Het blijft gewoon wetenschap, en er zijn kosten aan verbonden. Er wordt hier gewoon een kosten/baten analyse gemaakt, en zoveel is een mensenleven uiteindelijk niet waard...

• StealthyPeanut
bszz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Vroeg of laat zal er een besmetting opduiken in Nederland. Het is verstandig daar dan adequaat op te reageren. Ik vraag me werkelijk af wat je wilt bereiken met drastische maatregelen nu als er nog geen besmettingen zijn.
Ik zie het zo: beter voorkomen dan genezen. Ik doelde overigens niet op 1 specifieke maatregel, maar in het algemeen.

En soms zijn daar minder leuke maatregelen voor nodig. China sluit 50 miljoen mensen af van de buitenwereld. Of dat nou de beste oplossing is of niet; dit doe je niet als wereldeconomie als het om een "griepvirus" gaat.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Even de Kamagurka zienswijze tussendoor:
Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/O3slXDfP-Fajk5nL5-9vxlHOYpY=/1280x/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data55763313-1860c4.jpg

Mooie Plaatjes   

• StealthyPeanut
Het virus heeft ook Wenen bereikt;
Update vom 27. Februar 2020, 15.01 Uhr: Das Coronavirus hat auch Wien erreicht: Bei zwei Männern sei der Erreger nachgewiesen worden, gaben die Gesundheitsbehörden am Donnerstag in Österreichs Hauptstadt bekannt. Der 72-Jährige, bei dem die Infektion zuerst bestätigt wurde, lag bereits seit zehn Tagen mit klassischen Grippe-Symptomen im Krankenhaus, wie die Nachrichtenagentur APA unter Berufung auf den Gesundheitsstadtrat berichtete. Die Suche nach den Kontaktpersonen des Patienten läuft demnach auf Hochtouren.
https://www.fr.de/panoram...ren-fall-zr-13560844.html

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:15

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

[...]

Het is niet "even" in quarantaine, het is gelijk een paar weken.
En waar stop je dan? Al de collega's, personen waar degene mee heeft gereisd ( bus / trein), supermarktpersoneel en bezoekers waar degene boodschappen heeft gedaan, de bevoorrading chauffeur, etc.

Dat kunnen nogal draconische maatregelen worden. En dat op basis van vermoedens.
Het lijkt me verstandiger om adequaat te gaan reageren op echte feiten, dus daadwerkelijk vastgesteld geïnfecteerden.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Ik zie het zo: beter voorkomen dan genezen. Ik doelde overigens niet op 1 specifieke maatregel, maar in het algemeen.

En soms zijn daar minder leuke maatregelen voor nodig. China sluit 50 miljoen mensen af van de buitenwereld. Of dat nou de beste oplossing is of niet; dit doe je niet als wereldeconomie als het om een "griepvirus" gaat.
Waarom denk je van niet? Stel dat het griepvirus nog totaal onbekend zou zijn - niet bestaand. En dit zou anno 2020 ergens opeens opduiken/uitbreken/mensen ziek maken etc. Dan denk ik best wel dat daar vergelijkbaar op gereageerd zou worden.

Ze proberen het gewoon extreem in te beperken, misschien initieel zelfs wel te elimineren. Dat wil niet zeggen dat het Coronavirus gevaarlijker is dan virus X, maar nu is die mogelijkheid er (of was er?) en dat gaat voor het griepvirus al een tijdje niet meer op.

• bszz
StealthyPeanut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Ik zou niet weten wat je gaat voorkomen door min of meer lukraak iedereen in quarantaine te plaatsen die in contact is geweest met een drager/uit een gebied komt waar corona voorkomt/etc...... Dat is schieten met hagel en ik vraag me af of je inziet wat voor enorme negatieve kanten aan dat soort slecht gefundeerde maatregelen zitten.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:28
[...]

Maar wat kost meer mensenlevens? Er druppelen regelmatig verhalen binnen uit Wuhan/China van hulpbehoevende mensen die overleden zijn door de quarantaine en daardoor geen mantelzorg meer kregen. En bij ons in west Europa zal een economische crisis misschien wel een paar levens kosten omdat mensen bijv. zelfmoord plegen door financiële problemen, maar in andere regio's kan de economische impact een veel heftigere impact hebben op het leven van mensen. Als je net aan rondkomt, kom je hierdoor dus mogelijk niet meer rond.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een lockdown en quarantaine van heel Nederland (vergelijkbaar met het op slot doen van een stad als Wuhan) met grootschalig testen is ook niet zonder (gezondheids)risico's, het is niet dat alle laboranten en zorgmedewerkers anders duimen zitten te draaien.
De enige partij die goed zicht heeft op de mogelijke maatregelen en hun impact is de overheid.
Elk land heeft andere middelen en andere gevolgen, denk aan bevolkingsdichtheid en -verdeling, hoe de medische infrastructuur geregeld is en of er voor de economie veel mensen moeten reizen.

Bijvoorbeeld uit de telegraaf:
Een woordvoerder van het RIVM reageert: ,,We zien en horen wel meer verbaasde reacties op het Nederlandse beleid. Maar dit is een ander land en een ander beleid. Bij sommigen komt het ook vreemd over dat we in Nederland thuisquarantaine en thuisisolatie toestaan. Maar het kan omdat we in ons land een fijnmazig netwerk hebben met GGD’s in ons land.”

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 27-02-2020 15:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Dat is inderdaad de crux. Maar reisadviezen zijn niet alleen voor vanmiddag, die gebruik je ook om je te informeren voor een toekomstige reis, bijvoorbeeld volgende week. Als de musea nu dicht zijn dan is er een reële kans dat je er als toerist volgende week al niet veel meer te doen is.

Natuurlijk heeft @Nat-Water gelijk dat het slechts een risico is en je het zeer waarschijnlijk prima overleeft. Overleven is echter een hele lage grens, daarvoor ga je niet op vakantie. Gesloten restaurants, het risico om in een hotel in quarantaine gezet te worden (niet door je eigen toedoen), problemen met terugreis en t.z.t. mogelijk hier nog in quarantaine moeten maken het er echter niet leuker op. Als ik reisadviseur was zou ik mensen nu niet aanraden om zo'n reis te boeken.

We weten dat er een incubatietijd is, dus je moet al ruim een week vooruit anticiperen. Dat is niet achteraf 'zie je wel' roepen, dat is gewoon risico management. Je ziet dat veel bedrijven dat soort voorzorgsmaatregelen al nemen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:08
bszz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:10:
Maar men zou al wel het de meest voor de hand liggende zaken breed kunnen delen: Rutte die op TV aangeeft dat we ons geen zorgen hoeven te maken maar dat we tot nader order elkaar geen hand meer geven of zoenen bij het kennismaken, iedereen opdragen zijn/haar handen regelmatig goed te wassen. Amateur/profsport trainingen en wedstrijden de komende twee weken opgeschorten, evenementen waar veel publiek op afkomt annuleren etc. etc.

Dat is het 'laaghangend fruit' wat we nu al kunnen plukken, hopelijk blijkt het achteraf gezien overbodig maar als we hier wel een uitbraak krijgen voorkom je een hoop narigheid.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• _Bailey_
  • Niet online
Several Iranian government officials have coronavirus

From CNN’s Tamara Qiblawi, Ramin Mostaghim and Sara Mazloumsaki
Iran’s Vice President for Women and Family Affairs, Masoumeh Ebtekar, is the latest high-profile government official to test positive for novel coronavirus.

Here's a look at other high-profile cases:

Two members of parliament, including the chair of the parliamentary committee for national security, have also been infected by the virus.
One of the country’s top clerics, Hadi Khosroshahi, died on Thursday after he contracted the sickness.
Deputy Health Minister Iran Haririchi announced on social media Wednesday that he tested positive for COVID-19 — just 24 hours after he tried to downplay the threat of the virus in a press briefing.
Ebtekar, one of Iran’s most high-profile female politicians, was last seen at a cabinet meeting Wednesday with President Hassan Rouhani.

was Stef Blok niet afgelopen week op werkbezoek in Iran? O-)

• Verwijderd1
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:57:
[...]

Maar men zou al wel het de meest voor de hand liggende zaken breed kunnen delen: Rutte die op TV aangeeft dat we ons geen zorgen hoeven te maken maar dat we tot nader order elkaar geen hand meer geven of zoenen bij het kennismaken, iedereen opdragen zijn/haar handen regelmatig goed te wassen.
Hij heeft het onderwerp op 31 januari geïntroduceerd tijdens zijn wekelijkse(?) persconferentie. Het staat op z'n YouTube kanaal maar het is nog niet zoveel bekeken.

(vanaf ~2:00, daarvoor gaat het nog over het brexitvirus :P )

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 29-12 16:47
Geert1976 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:09:

Iran’s Vice President for Women and Family Affairs, Masoumeh Ebtekar, is the latest high-profile government official to test positive for novel coronavirus.

Two members of parliament, including the chair of the parliamentary committee for national security, have also been infected by the virus.
One of the country’s top clerics, Hadi Khosroshahi, died on Thursday after he contracted the sickness.
Deputy Health Minister Iran Haririchi announced on social media Wednesday that he tested positive for COVID-19 — just 24 hours after he tried to downplay the threat of the virus in a press briefing.
Ebtekar, one of Iran’s most high-profile female politicians, was last seen at a cabinet meeting Wednesday with President Hassan Rouhani.

Ja, maar was niet nodig om hem te testen etc, aldus het RIVM. Kreeg daar flashbacks van naar comical Ali.

Verwijderd

De slachtoffers blijken toch allemaal in koelere gebieden te wonen of uit een koeler gebied te komen (bvb. van Iran naar de rest van het Midden-Oosten), dat is dan wel een voordeel met de lente op komst. Op zich ook normaal, want het gedraagt zich ongeveer als een griepvirus en wordt vooral overgedragen als mensen binnen dicht bij elkaar zitten. Hoe overleven die virussen eigenlijk de zomer? In het zuidelijk halfrond?

• De_Bastaard
Geert1976 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:09:

Oh en de Ayatollah?

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:22:
Hoe overleven die virussen eigenlijk de zomer? In het zuidelijk halfrond?
Over het virus achter Covid-19 valt nog weinig te zeggen hoe het zich in de zomer gedraagt.
Het virus achter MERS is ook een coronavirus en heeft niet zoveel last van zomer, dat komt vooral in Saudi Arabië voor.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
WHO teamleider Bruce Alyward tijdens een persconferentie roept de rest van de wereld op om zich voor te bereiden en wel op de manier zoals china dit heeft laten zien.
Dus draconische maatregelen, isoleren en quarantaine is wat je moet doen.
Hij maakt zich vooral zorgen of de rest van de wereld wel geleerd geeft van de fouten die china heeft gemaakt en of ze de les van snelheid hebben geleerd..

Vooral met dat laatste maak ik me zorgen want die les hebben wij in Europa zeker niet geleerd.
De tijd zal het leren maar ik vermoed dan regeringen het te veel op zijn beloop laten en te afwachtend reageren.

https://www.scmp.com/news...earn-chinas-fight-against

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• unclero
  • Laatst online: 26-12 23:40

unclero

MB EQA ftw \o/

merlin1201 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:55:
Vooral met dat laatste maak ik me zorgen want die les hebben wij in Europa zeker niet geleerd.
Die les hadden we ooit geleerd, met de Spaanse Griep. Maar die draaiboeken, en de mensen die wisten hoe dat in zijn werking zou moeten treden, zijn in de jaren veertig in rook opgegaan.
Ik denk ook dat we sinds SARS simpelweg zijn gezakt in voorbereiding / middelen achter de hand / resources. Simpelweg omdat het toen een storm in een glas water leek (lokaal probleem etc), plus dat we in de tussentijd in het Westen een economische crisis en jaren van bezuinigingen achter de rug hebben gehad.

In China speelt dat minder, die hebben 15 jaar de tijd gehad om SARS te evalueren, draaiboeken neer te leggen, enzovoorts. En daarnaast hebben ze een hele andere overheid dan ze 15 jaar geleden hadden.
Ja, ze kwamen ook deze keer traag op gang. Maar toen ze eenmaal op gang kwamen, was het ook gelijk "storming out of the gates" in een mate en een van een niveau, waar geen enkel Westers land aan zou kunnen tippen.

(Propagandistisch feelgood videootje van de Chinese staatsTV)

Even iets anders. De IWA Outdoor Classics, de grootste Europese beurs op het gebied van jacht- en sportwapens, is geannuleerd:
"Due to the new situation regarding the spread of the corona virus, NürnbergMesse has decided to postpone IWA OutdoorClassics 2020 from the planned date of 6-9 March 2020 to a date in 2020, which has yet to be determined.

We hope you will understand the decision taken. The aim of every trade fair must be to create a special experience for exhibitors and visitors alike and to facilitate the diverse establishment and expansion of business relationships. Unfortunately, this goal cannot be achieved under the current circumstances."
Jammer, ik had net mijn uitnodiging voor dit jaar weer binnen. Ook wel begrijpelijk.

Twee weken later ben ik van plan naar een enorm IT congres in Baden-Würtemberg te gaan. Ook zo'n jaarlijks dingetje. Maar die hebben alleen een bericht op de website van een week geleden, dat het feestje nog steeds door gaat (de topartiesten al geboekt), maar dat bezoekers uit China niet meer welkom zijn (standhouders moeten hun lokale teams maar inzetten), indien ze niet eerst twee weken quarantaine hebben gehad, en dat mensen vaker hun handjes moeten wassen, elkaar geen hand meer geven, en een meter afstand tot elkaar moeten houden.
Ik persoonlijk ben erg benieuwd hoe het gaat lopen. Ik snap ze ook wel: beter kijk je het nog een paar weekjes aan, want een week vantevoren de boel afblazen is makkelijker dan nú afblazen met het risico dat het allemaal wel mee viel.
Nadeel van een week vantevoren afblazen zijn de annuleringen van boekingen (wij hebben al een villa in de buurt geboekt) en al die internationale bezoekers die al onderweg zijn. Plus die entreegelden weer terugstorten. We gaan het zien.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• merlin1201
Denk dat we een saai jaartje tegemoet gaan ;-(. Olympische spelen? Formule 1 is ook al in gevaar, maar wat denk je voor de grote evenementen die komen gaan? Songfestival? de pink en park pop, en hoeveel competities voetbal, hockey, je vakantie die ook maar zo niet door kan/wil gaan.
Kortom dit gaat een waardeloos 2020 worden waarbij we maar hopen dat we deze in gezondheid mogen afsluiten

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

merlin1201 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:16:
Denk dat we een saai jaartje tegemoet gaan ;-(. Olympische spelen? Formule 1 is ook al in gevaar, maar wat denk je voor de grote evenementen die komen gaan? Songfestival? de pink en park pop, en hoeveel competities voetbal, hockey, je vakantie die ook maar zo niet door kan/wil gaan.
Kortom dit gaat een waardeloos 2020 worden waarbij we maar hopen dat we deze in gezondheid mogen afsluiten
En dat allemaal omdat iemand zo nodig in slechte hygienische omstandigheden een schubdier wilde opdienen.....bizar eigenlijk als je er aan denkt.

* dr.lowtune denkt dat dat schubdier inmiddels het duurste stukje vlees " ever" is....

• De_Bastaard
dr.lowtune schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:22:
[...]

En dat allemaal omdat iemand zo nodig in slechte hygienische omstandigheden een schubdier wilde opdienen.....bizar eigenlijk als je er aan denkt.

* dr.lowtune denkt dat dat schubdier inmiddels het duurste stukje vlees " ever" is....
Ik vraag me af of ze er nu überhaupt wat van leren in China. Zo'n markt als daar kun je je hier helemaal niet voorstellen...

• merlin1201
Ik vraag me werkelijk nog steeds af of die markt de oorzaak is, wel van een snelle verspreiding omdat er veel volk rondloop. maar ik vermoed dat we dit toch nooit te weten zullen komen.
Men stel toch ook dat er heel veel van bat's afkomen, Sars, Ebola, en wie weet wat voor ziekten nog meer. vraag ik me af of de wereld beter af is zonder die vliegende ratten, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit maatregelen zijn genomen tegen dit soort dieren.
Tja uiteindelijk wil je ook niet moedwillig dieren verwijderen van deze aardkloot.

[ Voor 19% gewijzigd door merlin1201 op 27-02-2020 17:30 ]

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
merlin1201 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:29:
Ik vraag me werkelijk nog steeds af of die markt de oorzaak is, wel van een snelle verspreiding omdat er veel volk rondloop. maar ik vermoed dat we dit toch nooit te weten zullen komen.
Men stel toch ook dat er heel veel van bat's afkomen, Sars, Ebola, en wie weet wat voor ziekten nog meer. vraag ik me af of de wereld beter af is zonder die vliegende ratten, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit maatregelen zijn genomen tegen dit soort dieren.
Tja uiteindelijk wil je ook niet moedwillig dieren verwijderen van deze aardkloot.
Met name China heeft niet zo'n goede ervaring met het uitroeien van een insecteneter. ;)

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

De_Bastaard schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Ik vraag me af of ze er nu überhaupt wat van leren in China. Zo'n markt als daar kun je je hier helemaal niet voorstellen...
Ik garandeer je dat ze er niks van leren. Die food-markets, dat zit gewoon heel diep in de cultuur. In de stad waar ik woonde had ik er op 5 minuten lopen ook eentje. Op een natte straat, bij 35 graden buiten en hoge luchtvochtigheid lagen daar de stukken vlees (en vis) van allerlei dieren door elkaar. Een doormidden gezaagd varken ging op een (elektrische)brommer half de stad door om daar verkocht te worden....ik heb daar genoeg gezien (en foto's er van natuurlijk). Kwartels zaten daar levend in een kooitje en werden on-request "geslacht", zo snel dat ze nog aan het stuiptrekken waren terwijl alle vacht er al af was....dat kunnen we ons inderdaad hier niet voorstellen, met onze totaal anonieme en hygienisch verpakte stukjes vlees.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap de aanklacht van de who aan de 'westerse wereld' niet helemaal.

- China stelt quarantaine in na besmetting
- Andere landen stellen quarantaine in na besmetting...

Same difference.

De mate waarin kun je over debatteren, maar dit bericht lijkt me geen extra paniek waard.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2020 17:41 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:08
dr.lowtune schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:22:
Deze dus:
Dit diertje verspreidde mogelijk het coronavirus

Het schubdier is een zoogdier dat in China illegaal wordt verhandeld voor zijn schubben en voor zijn vlees. Ook worden de schubben van de dieren gebruikt om traditionele medicijnen van te maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.