Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Vermoed dat de mate van quarantaine en de persoonlijke gevolgen van het niet naleven ervan nogal verschillen.MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:34:
Ik snap de aanklacht van de who aan de 'westerse wereld' niet helemaal.
- China stelt quarantaine in na besmetting
- Andere landen stellen quarantaine in na besmetting...
Same difference.
Je ziet dat onze open democratische samenleving niet kon voorkomen dat een lokale uitbraak in Noord-Italië zich de halve wereld over kon verspreiden, in China heeft men het ondertussen redelijk onder controle.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wij denken eerst aan de kosten en dan pas aan de levens die nodig zijn, nederlanders zijn individuen terwijl een volk als China een volkis die veel meer als één geheel optreed.
Daarom kunnen zij een crisis als dit de baas en zullen zij daarin altijd het onderspit delven omdat wij simpelweg die aard niet hebben.
Uiteraard hebben wij wel weer andere kwaliteiten ;-)
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Verwijderd
Doe de vleermuizen weg en je krijgt één of andere insektenplaag, misschien wel meer muggen die ook weer ziektes verspreiden. Nee, we hebben al genoeg aan 'geo-engineering' gedaan...merlin1201 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:29:
Men stel toch ook dat er heel veel van bat's afkomen, Sars, Ebola, en wie weet wat voor ziekten nog meer. vraag ik me af of de wereld beter af is zonder die vliegende ratten, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit maatregelen zijn genomen tegen dit soort dieren.
Ho, jij kan daar toch niks aan doen? Gewoon betaald verlof, me dunkt.Geert1976 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:31:
En dankzij al die travelbans van bedrijven wereldwijd zit ik uiteindelijk ook met minder werk... vakantiedagen opnemen dus
Your Friendly Neighborhood Moderator
Dat lijkt mij niet redelijk (of je moet er nut van hebben dus het vrijwillig willen doen) om met dit weer mensen vakantie op te laten nemen. Een paar bovenwettelijke dagen wellicht maar verder is het ondernemersrisico dat - naar mij lijkt - niet zomaar op de werknemer kan worden afgewenteld.Geert1976 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:31:
En dankzij al die travelbans van bedrijven wereldwijd zit ik uiteindelijk ook met minder werk... vakantiedagen opnemen dus
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik wacht de samenvatting even afBasekid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:13:
Vanavond eens de liveshow op NPO 1 kijken. Goed dat mensen vragen aan experts kunnen stellen. Helpt hopelijk een stuk fabels de wereld uit.
https://nos.nl/artikel/23...ekort-aan-mondkapjes.html
Mondkapjes raken snel op. Huisarts heeft maar twee Corona setjes op de praktijk. Ondertussen levert een leverancier nog rustig aan particulieren...
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik vrees juist dat we dan alleen maar vragen krijgen die al op tig plekken, zoals live blogs, beantwoord worden.Basekid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:13:
Vanavond eens de liveshow op NPO 1 kijken. Goed dat mensen vragen aan experts kunnen stellen. Helpt hopelijk een stuk fabels de wereld uit.
Doe mij maar vragen van binnenlandse en buitenlandse experts aan het RIVM en beleidsmakers.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Dat van die mondkapjes is klote, maar niet raar. Leveringsproblemen. Er gaan de afgelopen weken miljoenen meer mondkapjes erdoorheen in de hele wereld, plus dat de fabrieken stillagen. Dan heb je een backlog, en je moet opschalen. Dat gaat niet zomaar. Particulieren in Nederland zouden echter slimmer moeten zijn.Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:18:
Voor iedereen met een ongehinderd vertrouwen in onze zorg...
https://nos.nl/artikel/23...ekort-aan-mondkapjes.html
Mondkapjes raken snel op. Huisarts heeft maar twee Corona setjes op de praktijk. Ondertussen levert een leverancier nog rustig aan particulieren...
Bovendien is dit weer een N=1 met de huisarts.
@drooger Dezelfde vragen die hier ook elke 2 pagina’s terugkomen? Waarschijnlijk wel ja.
[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 18:26 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Sterker nog... ik was in januari op vakantie geweest in Singapore en Maleisie en kwam thuis met enorm veel hoesten en koorts die meerdere weken aanhield. Ze weigerden mij te testen op Corona omdat ik niet in China was geweest. Ze wilden me op alles testen, malaria, knokkelkoorts, noem het maar op, maar testen op Corona virus kon ik vergeten. Dit was ongeveer twee weken geleden, ik weet niet of de procedures inmiddels zijn aangepast.ZieMaar! schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:19:
[...]
Hier in Nederland niet. Daarmee spoor je vooral mensen met normale griep op. Besmette mensen die nog niet ziek zijn, spoor je dan nog niet op. Pas als je koorts hebt, kortademig bent of hoest (dus koorts plus minimaal 1 van de 2 laatste) en in een risico gebied geweest bent, wordt er getest. Je bent ook pas echt een besmettingsbron als je ziek bent.
Bron: RIVM.
Uiteindelijk bleek ik iets anders te hebben en geen corona virus. Toch maakte dit me wel een beetje ongerust. Ze weigeren gewoon pertinent om mensen te testen.
[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 27-02-2020 20:00 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Migrator op 27-02-2020 18:47 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ligt de zorg dan stil?
Kan het werkelijk zo simpel zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 27-02-2020 18:43 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ze zullen toch wel ergens een noodvoorraad hebben neem ik aan, dit is geen verrassing meer.Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:42:
Ligt de zorg dan stil?
Kan het werkelijk zo simpel zijn?
Assumption is the mother of all fuck-upshoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:44:
[...]
Ze zullen toch wel ergens een noodvoorraad hebben neem ik aan, dit is geen verrassing meer.
Denk dat zelfs de medewerkers van een ziekenhuis denken dat ze genoeg in huis hebben, en dat meestal totaal niet zo is.
[ Voor 57% gewijzigd door Mel33 op 27-02-2020 18:52 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Dat zou je denken maar we zijn volgens mij helemaal niet zo goed voorbereid als dat ze je willen doen geloven. Net als met zoveel zijn we ook voor die dingen afhankelijk van China...hoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:44:
[...]
Ze zullen toch wel ergens een noodvoorraad hebben neem ik aan, dit is geen verrassing meer.
https://time.com/5785223/medical-masks-coronavirus-covid-19/
Als ik het goed begrijp betekent dit dat het lichaam niet persé antivirussen opbouwt tegen het coronavirus?Japanse vrouw tweede keer besmet met het coronavirus
Een Japanse reisleidster is voor de tweede maal besmet geraakt met het nieuwe coronavirus. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een patiënt die genezen is verklaard opnieuw besmet raakt, meldde het Japanse ministerie van Gezondheid donderdag.
Buitenlandredactie 27-02-20, 18:40
De vrouw die als reisleidster werkt bij busreizen, bleek eind januari besmet en werd opgenomen is een ziekenhuis. Ze kon al snel het ziekenhuis verlaten, nadat een test op 3 februari uitwees dat ze het virus niet meer onder de leden had. Enkele weken later werd ze weer ziek en woensdag testte ze positief op het coronavirus.
Het geeft aan dat ex-patiënten niet noodzakelijkerwijs immuun zijn voor het virus, zegt het Japanse ministerie.
Of is er een andere (medische) verklaring dat de vrouw voor de tweede keer besmet is geraakt.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dit is een aantal pagina's terug al besproken, wellicht handig als je even terugleest i.p.v. dat we weer dezelfde discussies krijgen.Maarten_E schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:02:
https://www.ad.nl/buitenl...het-coronavirus~a4b0941a/
[...]
Als ik het goed begrijp betekent dit dat het lichaam niet persé antivirussen opbouwt tegen het coronavirus?
Of is er een andere (medische) verklaring dat de vrouw voor de tweede keer besmet is geraakt.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Via: https://www1.wdr.de/nachr...0.html?time=158281738023918.58 Uhr: Im Kreis Heinsberg sind 14 Neuerkrankungen registriert worden. Den Patienten geht es aber soweit gut. Das sagte Landrat Stephan Pusch dem WDR am Abend.
Nee, ze weigerden jou te testen op Corona, op basis dat je niet in een risicogebied bent geweest. En wat blijkt, het was terecht. Als je daadwerkelijk in China of een ander risicogebied was geweest had je vast en zeker een test gehad.Azer schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:27:
Uiteindelijk bleek ik iets anders te hebben en geen corona virus. Toch maakte dit me wel een beetje ongerust. Ze weigeren gewoon pertinent om mensen te testen.
Misschien iets meer vertrouwen hebben in de zorg kan geen kwaad.
En zoals al meerdere keren gebleken is, dat hoef je dus niet te zijn geweest om besmet te raken. Waarom niet iedereen testen met koorts en luchtwegklachten, je wilt niet dat andere mensen onnodig besmet raken.Zeara schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:16:
Nee, ze weigerden jou te testen op Corona, op basis dat je niet in een risicogebied bent geweest.
Ik volg dit topic eigenlijk continu maar er zijn ook steeds heel erg veel reacties dus kan zijn dat ik het gemist heb. Ik vraag mezelf namelijk af of er überhaupt al interviews te zien zijn van personen die het virus hadden en genezen zijn? Deze mensen kunnen toch de bezorgdheid bij mensen wegnemen (mocht het zo zijn dat de klachten van bepaalde leeftijdscategorieën meevalt).
niet iedereen heeft een bierbuikje
Dat zijn in deze tijd met de griepgolf een hele hoop testen met helemaal geen enkel nut.hoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:18:
[...]
En zoals al meerdere keren gebleken is, dat hoef je dus niet te zijn geweest om besmet te raken. Waarom niet iedereen testen met koorts en luchtwegklachten, je wilt niet dat andere mensen onnodig besmet raken.
In de afgelopen week (week 8 2020) bezochten zo'n 10.000 mensen de huisarts met griepverschijnselen. De meeste mensen gaan niet naar de huisarts voor een griepje Dat zijn er mogelijk 10 maal meer
Jij zou elk van die mensen een corona test willen laten doen? Misschien beter zelfs drie maal daags of zo.
Misschien ook een 100.000 mensen in quarantaine zetten en oh ja, ook iedereen die met ze in contact is geweest
Als je zo bang bent kun je misschien beter jezelf in quarantaine gooien
Edit: cijfers aangepast naar RIVM cijfers
[ Voor 3% gewijzigd door Indoubt op 27-02-2020 19:34 ]
Verwijderd
Ik heb ook een mail gehad dat wanneer ik in een risicogebied ben geweest, ik 2 weken thuis moet werken. (Na samenspraak met je manager).. nou veel succes, met mijn functie kan ik maar weinig thuis doen. Weer iets standaards van het hoofdkantoor dat op de werkvloer niet zo werkt.wodkabuikje schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:20:
Bij mijn vrouw op het werk zijn nu ook drastische maatregelen genomen. Iemand die terug komt van vakantie in een rood gebied mag niet naar het werk komen en moet 2 weken thuis werken. Je mag ook niet met de trein naar de onderlinge vestigingen en er is zelfs een verbod om op vakantie gaan naar een risico gebied (als je dat al zou willen).
Ik volg dit topic eigenlijk continu maar er zijn ook steeds heel erg veel reacties dus kan zijn dat ik het gemist heb. Ik vraag mezelf namelijk af of er überhaupt al interviews te zien zijn van personen die het virus hadden en genezen zijn? Deze mensen kunnen toch de bezorgdheid bij mensen wegnemen (mocht het zo zijn dat de klachten van bepaalde leeftijdscategorieën meevalt).
Btw... Een werkgever heeft niets te maken met waar je op vakantie gaat, en kan dat al helemaal niet verbieden
Gezien de situatie zeker, in onze buurlanden doen ze niet anders.Indoubt schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:30:
Jij zou elk van die mensen een corona test willen laten doen?
We betalen duizenden euro's per jaar aan onze zorgpolis en inkomensafhankelijke zorgpremie, het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat je in het geval van @Azer recht hebt op een test als je daarom vraagt.
Ik ben toch echt benieuwd wat hier verder mee gedaan wordt, het stopt echt niet bij de grens.
Ik ben zelf vorige week in Heinsberg geweest en sinds een dag of drie grieperig met pijn op de borst en koorts.. met dit nieuws ga ik toch echt denken dat ik mogelijk besmet ben. Morgen maar eens de GGD bellen en kijken wat ze zeggen.
Niet in een risicogebied? Er waren meerdere besmettingen geweest in de gebieden waar ik heb gereisd. Dat hun het niet officieel willen erkennen als risicogebied is iets heel anders.Zeara schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:16:
[...]
Nee, ze weigerden jou te testen op Corona, op basis dat je niet in een risicogebied bent geweest. En wat blijkt, het was terecht. Als je daadwerkelijk in China of een ander risicogebied was geweest had je vast en zeker een test gehad.
Misschien iets meer vertrouwen hebben in de zorg kan geen kwaad.
Nare reactie van je. Hetgeen wat ik uiteindelijk bleek te hebben is ook behoorlijk vervelend en ik ga er er nog maanden last van hebben. Dus nee, ik ben er niet perse blij mee dat ze uiteindelijk gelijk hadden.YakuzA schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:02:
[mbr]*knip*, uitlokkende reactie[/]
[ Voor 23% gewijzigd door Azer op 27-02-2020 19:50 ]
In Duitsland doen ze in ieder geval wel anders.hoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
...
Gezien de situatie zeker, in onze buurlanden doen ze niet anders.
...
''Zijn er al mensen in Nederland getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
Ja, er zijn al enkele tientallen mensen getest op het nieuwe coronavirus. Bij hen was de test negatief''
RIVM site is bijgewerkt tot vanmiddag.
bron: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Blijf A.U.B. uit jezelf alvast binnen. Nou denk ik niet dat je met koorts naar buiten wilde gaan maar toch. Beterschap en laten we hopen dat het geen Corona is.Ainnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
Meer details van de site van gemeente Heinsberg over de nieuwe besmettingen: https://www.kreis-heinsberg.de/aktuelles/aktuelles/?pid=5136
Ik ben toch echt benieuwd wat hier verder mee gedaan wordt, het stopt echt niet bij de grens.
Ik ben zelf vorige week in Heinsberg geweest en sinds een dag of drie grieperig met pijn op de borst en koorts.. met dit nieuws ga ik toch echt denken dat ik mogelijk besmet ben. Morgen maar eens de GGD bellen en kijken wat ze zeggen.
Ben de afgelopen dagen al ziek thuis, geen plannen om eruit te gaan.Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:52:
[...]
Blijf A.U.B. uit jezelf alvast binnen. Nou denk ik niet dat je met koorts naar buiten wilde gaan maar toch. Beterschap en laten we hopen dat het geen Corona is.
Via WDR:
19:15 Uhr: Im Kreis Heinsberg sind nach Angaben von Landrat Stephan Pusch rund 1.000 Menschen vorsorglich in häuslicher Quarantäne. So soll der Infektionsweg durchbrochen werden.
Ik zou niet eens wachten tot morgen, volgend mij voldoe je aan de criteria.Ainnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
Meer details van de site van gemeente Heinsberg over de nieuwe besmettingen: https://www.kreis-heinsberg.de/aktuelles/aktuelles/?pid=5136
Dat is inderdaad verstandig. GGD of huisarts bellen, kijk maar even wat ze zeggen. Verder: kalm aan. Wat er ook uitkomt, het komt goed. Beterschap iniedergevalAinnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 19:56 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Omdat als we elke patiënt die dit soort klachten heeft gaan testen, het zorgsysteem sws instort.hoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:18:
[...]
En zoals al meerdere keren gebleken is, dat hoef je dus niet te zijn geweest om besmet te raken. Waarom niet iedereen testen met koorts en luchtwegklachten, je wilt niet dat andere mensen onnodig besmet raken.
Een in Göteborg die het wss in Italie heeft opgelopen. De anderen zitten in Stockholm en Uppsala, en die hebben het via iemand die op een conferentie in Duitsland is geweest. Een van die laatste groep is weer gaan werken zonder dat ze wist dat ze besmet was, de anderen hebben het waarschijnlijk via haar gekregen.
Dan moeten we maar hopen dat er geen echte pandemie uitbreekt, die testjes vallen in het niet bij duizenden ernstig zieke patiënten.Basekid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:57:
Omdat als we elke patiënt die dit soort klachten heeft gaan testen, het zorgsysteem sws instort.
Het is tijd dat de overheid op radio en tv waarschuwingen gaat plaatsen, zodat iedereen er van doordrongen is wanneer ze de huisarts (of een landelijk nr) moeten bellen.
Welke criteria gebruik je dan? Het past niet in de huidige casusdefinitie van LCI, zo te zien. Bellen is altijd goed natuurlijk.merlin1201 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:54:
[...]
Ik zou niet eens wachten tot morgen, volgend mij voldoe je aan de criteria.
Dit soort afwegingen worden dagelijks gemaakt hoor. Als iemand die (in een ver verleden) betrokken is geweest bij volksgezondheid. Rond 2000 is er serieus onderzocht naar de aanrijtijd van ambulance gelijk te trekken aan die van de brandweer (10 minuten). Dat scheelt >400 doden per jaar. Maar de kosten toen liepen ook op naar >400 miljoen per jaar. Plan is heel rap via de achterdeur afgevoerd.StealthyPeanut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:07:
[...]
Wat is disproportioneel als het om een mensenleven gaat? Het gaat erom dat de maatregel nu juist wel een bepaald resultaat geeft. Ongeacht wat hier persoonlijk over gedacht wordt.
En zo zijn er heel veel afwegingen die dagelijks gemaakt worden.
Dus ja ook economische perspectieven spelen mee in afwegingen.
Naar mijn mening doet Nederland het goed. Geen onzin maatregelen nemen (b.v. screenen op vliegvelden) of zaken die marginaal effectief zijn. Fijn.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Sowieso heb je van die lui die proberen een slaatje te slaan door alles op te kopen en voor hoger te verkopen. Wat mij betreft moeten instanties die lui keihard aanpakken. Voorraden in beslag nemen in het kader van noodzaak ofzo.Nat-Water schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:24:
[...]
Dat van die mondkapjes is klote, maar niet raar. Leveringsproblemen. Er gaan de afgelopen weken miljoenen meer mondkapjes erdoorheen in de hele wereld, plus dat de fabrieken stillagen. Dan heb je een backlog, en je moet opschalen. Dat gaat niet zomaar. Particulieren in Nederland zouden echter slimmer moeten zijn.
Hij vertel dat hij in het gebied is geweest en sinds enkele dagen symptomen-Lars- schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:02:
[...]
Welke criteria gebruik je dan? Het past niet in de huidige casusdefinitie van LCI, zo te zien. Bellen is altijd goed natuurlijk.
Dat lijkt me aanleiding genoeg
Da's voor GGD richting ziekenhuis. Voor patient richting GGD gelden andere criteria.-Lars- schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:02:
[...]
Welke criteria gebruik je dan? Het past niet in de huidige casusdefinitie van LCI, zo te zien. Bellen is altijd goed natuurlijk.
Duitsland staat er niet tussen, maar TS geeft zelf aan dat hij in een getroffen dorp is geweest. Zo snel worden sites niet geupdate.-Koorts hebt met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid)
-En de afgelopen twee weken in een land/regio geweest bent met wijdverspreide verspreiding van het coronavirus:
China (inclusief Hong Kong, Macau en Taiwan)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
Italië: de gemeenten Codogno, Sesto Cremonese, Pizzighettone, Soresina, Sesto S.G., Pieve Porto Morone, Casalpusterlengo, Castiglione d'Adda, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo en San Fiorana (regio Lombardije) en V’o Euganeo, Mira (regio Veneto)
-Of de afgelopen twee weken contact hebt gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus.
[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 27-02-2020 20:08 ]
Casusdefinitie verdacht gevalAinnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
Een persoon met:
Koorts* (ten minste 38 graden Celsius) én ten minste één van de volgende respiratoire verschijnselen: hoesten, kortademigheid
EN
de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na terugkomst uit een land/regio met wijdverspreide transmissie**
of:
de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na contact met een patiënt met een bevestigde infectie met SARS-CoV-2.
* Of koortsig gevoel bij ouderen, aangezien zij niet altijd koorts ontwikkelen. Ook een immuungecompromitteerde patiënt met luchtwegklachten, die aan de epidemiologische criteria voldoet, kan laagdrempelig getest worden op SARS-CoV-2.
** Landen/regio’s met wijdverspreide transmissie zijn: China (inclusief Hong Kong, Macau en Taiwan), Singapore, Zuid-Korea en Iran. Daarnaast enkele gemeenten in Italië: Codogno, Sesto Cremonese, Pizzighettone, Soresina, Sesto S.G., Pieve Porto Morone Casalpusterlengo, Castiglione d’Adda, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo en San Fiorano (regio Lombardije) en V’o Euganeo, Mira (regio Veneto).
Lokale transmissie is vastgesteld in de volgende landen: Japan, Maleisië, Thailand, Verenigde Arabische Emiraten en Vietnam. Hier is echter nog geen wijdverspreide transmissie. Daarnaast is lokale transmissie vastgesteld in de regio’s Piëmont, Lombardije, Veneto en Emilia-Romagna in Italië. Voor deze gebieden met lokale transmissie geldt dat patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen met een pneumonie én in de 14 dagen voorafgaand aan het ontstaan van de klachten in het gebied met lokale transmissie zijn geweest, in overleg met de LCI getest kunnen worden om COVID-19 uit te sluiten.
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
-- edit --
Never mind, @-Lars- linkte al naar het artikel.
[ Voor 47% gewijzigd door TheBorg op 27-02-2020 20:07 ]
Ik moet aan de persconferentie denken van die Duitse Minister, Jens Spahn, gisterenmiddag;
''Duitsland staat aan het begin van een epidemie, zei de Duitse minister van gezondheid Jens Spahn woensdag.
Spahn zegt dat omdat de ‘route’ die het nieuwe coronavirus van patiënt naar de volgende besmette persoon maakt, niet meer in alle gevallen kan worden gevolgd.'' (bron: NOS)
Duitsland had tot gistermiddag nog geen 30 besmettingen.
Dus met dat minimale aantal zit je al in de volgende fase; die van indammen/afremmen van verspreiding middels lockdowns.
Iemand trouwens al meer nieuws over Italie? Hebben ze daar Patient Zero inmiddels kunnen traceren?
edit: nevermind, met inmiddels 650 besmettingen gaat je dan vrijwel niet meer lukken denk ik
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 27-02-2020 20:16 ]
Het coronavirus breidt zich steeds verder uit. Het risico is reëel dat ook in Nederland mensen besmet raken. Zijn we daar voldoende op voorbereid? En wat zijn dan de gevolgen voor de Nederlandse samenleving? In een speciale uitzending gaat de NOS op zoek naar antwoorden op deze vragen. De uitzending begint om 20.35 uur op NPO 1
"Chief medical officer Dr Michael McBride said the patient had come from northern Italy via Dublin."xippie schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:16:
https://www.bbc.com/news/uk-51667483
Noord Ireland nu ook.
Ierland in 3,2,1.
Hoewel ik je gedachtengang kan volgen heb je het wel over individuele mensenlevens, in een crisissituatie als deze zou het besparen van een paar miljoen zorggeld geen overweging horen te zijn.Cyberpope schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:04:
Naar mijn mening doet Nederland het goed. Geen onzin maatregelen nemen (b.v. screenen op vliegvelden) of zaken die marginaal effectief zijn. Fijn.
In het VK roeren artsen zich mede om de in dit draadje genoemde afwegingen, het is niet zo zwart-wit.
Even op doorreis dus. Schiphol is zo'n beetje het grootste hub in de EU. Reken er maar op dat het al lang en breed in Nederland aanwezig is.El Jefe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:24:
[...]
"Chief medical officer Dr Michael McBride said the patient had come from northern Italy via Dublin."
Ierland in 3,2,1.
precies. Ik had inmiddels al zeker een keer of 12 besmet kunnen zijnCobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:29:
[...]
Even op doorreis dus. Schiphol is zo'n beetje het grootste hub in de EU. Reken er maar op dat het al lang en breed in Nederland aanwezig is.
niet vergeten dat Xiamen Airlines en China Southern Airlines al die tijd gewoon hun vluchten hebben uitgevoerd, op AMS - China vv, ondanks het virus
Ik heb hem juist andersom. In individuele gevallen gaat het vaak om herkenbare kwetsbare mensen, waarbij de rest makkelijk denk "De zorg is duur dus laten we dat geld niet uit geven, want de kans dat ik zeldzame ziekte x krijg is zo goed al nul".hoevenpe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:26:
[...]
Hoewel ik je gedachtengang kan volgen heb je het wel over individuele mensenlevens, in een crisissituatie als deze zou het besparen van een paar miljoen zorggeld geen overweging horen te zijn.
Dus vind het het redelijk hypocriet om nu het plots een "ander geval" is omdat het iedereen kan treffen. Nu mag dus kosten geen overweging zijn?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Het gaat niet alleen om dat ene individu, als je een diagnose mist kan iemand daarna nog een veelvoud aan anderen aansteken. Wil je de kettingreactie doorbreken dan mag je geen patiënt missen.Cyberpope schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:33:
Dus vind het het redelijk hypocriet om nu het plots een "ander geval" is omdat het iedereen kan treffen. Nu mag dus kosten geen overweging zijn?
Dat is het grote verschil met een zeldzame ziekte: hoe hard het ook klinkt het risico voor de samenleving als geheel is in dat geval minimaal.
En hele simpele en effectieve maatregel. Mogen ze wat mij betreft hier ook gaan doen.A1AD schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:37:
In België mogen kinderen die uit een risicogebied komen en symtomen vertonen 7 dagen niet naar school komen.![]()
Die 7 dagen zullen ongetwijfeld worden bijgesteld.
[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 27-02-2020 20:40 ]
Dat is niks nieuws. Maar goed dat het (weer) gezegd wordt.Basekid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:47:
Oké mondkapjes worden dus niet aangeraden door Who en Rode Kruis
Verwijderd
Oh ik besef me dat wel hoor, maar een paar pagina's terug ging het nog over dat mondkapjes waren uitverkocht in winkels, dus kan geen kwaad om het nogmaals te schrijven. Stuur die mondkapjes liever naar de zorg..Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:49:
Vraag me echt af of sommige mensen hier dementie hebben of totaal niet lezen. Alles wordt hier wel 10x herhaald, wat een paniek.
[ Voor 9% gewijzigd door Ainnir op 27-02-2020 20:58 ]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2020 21:17 ]
Is er informatie of vooral bewijs dat het niet te vertrouwen is?MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:17:
Valt me op dat er nog steeds wel wordt verwezen naar de onderzoeken uit China. Lijkt weinig argwaan hierover te zijn.
Minister Bruins net bekend gemaakt
[ Voor 44% gewijzigd door _Bailey_ op 27-02-2020 21:20 ]
Het dorp waarbij woon bestaat voor 70% uit Nederlanders. Je ziet overal aan de Nederlandse van de grens Duitse kentekens. De beste man die de bron was is ook in Sittard geweest en ik vraag me echt af of daar geen besmettingen uit voortkomen.Ainnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:58:
Opvallend dat er zo luchtig gedaan wordt over de besmettingen in Duitsland, en dat de NOS nog niet gemeld heeft dat er 14 besmettingen bij zijn in Heinsberg. Alsof grensverkeer niet bestaat..
Is inderdaad zo ontzettend dichtbij. En er wonen verdomd veel Nederlanders hier ook over de grens.Ainnir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:58:
Opvallend dat er zo luchtig gedaan wordt over de besmettingen in Duitsland, en dat de NOS nog niet gemeld heeft dat er 14 besmettingen bij zijn in Heinsberg. Alsof grensverkeer niet bestaat..
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Nou, nee niet, maar na weken van kritiek wel opmerkelijk.Basekid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:18:
[...]
Is er informatie of vooral bewijs dat het niet te vertrouwen is?
Aanname is dat er e.e.a. niet klopt in de cijfers. Maar of dat uiteindelijk veel uit maakt is een tweede.
Is net verteld bij de liveshow op NOS1.
Lijkt bijna een toneelstuk, zo toevallig
Voor de mensen die niet tv kijken. De minister heeft daar live een briefje gekregen met de melding dat er in Nederland officieel een persoon besmet is met het nieuwe coronavirus.
M’n vriendin is al 2 dagen goed ziek en heeft flink carnaval gevierd in Tilburg... Geen koorts, wel flink keelpijn en algemene slapheid en ellende, dus volgens mij niet de symptomen maar je denkt er toch meteen aan...
Hij zat er gelijk met een rood hoofd en stotterend. Hoop dat we het allemaal beetje rustig kunnen llaten 'uitrollen' over Nederland.Playa del C. schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:23:
[...]
Voor de mensen die niet tv kijken. De minister heeft daar live een briefje gekregen met de melding dat er in Nederland officieel een persoon besmet is met het nieuwe coronavirus.
[ Voor 81% gewijzigd door Migrator op 27-02-2020 21:31 ]
Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/80e0vcVakc#coronavirus #ncov #patiënt #virus pic.twitter.com/UGQPIdJ7Tl
— RIVM (@rivm) 27 februari 2020
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Ook sterk dat iedereen zijn de vragen beantwoord op zijn eigen terein en dat ze niet gaan lopen speculeren buiten hun vakgebied.
[ Voor 9% gewijzigd door Bartjeee op 27-02-2020 21:33 ]
Komen duizenden toeristen op af, gebrek aan hygiëne, niet goed gespoelde glazen, mensen dicht op elkaar, lage weerstand door vermoeidheid etc.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Regio lombardije heeft hij het opgelopen. Vraag wat mij betreft wanneer kwam die terug en ging hij carnaval vieren?Bartjeee schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:31:
De vraag is of al bekend is waar de man in Tilburg het opgelopen heeft, en met wie hij in contact geweest is. Zelf heb ik carnaval gevierd in Eindhoven, had lichte griep verschijnselen, geen koorts gehad. Voel me ook al weer beter dan gister Je maakt je toch zorgen/ongerust gevoel, waar ik er normaal geen seconde bij stil zou staan.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
[ Voor 100% gewijzigd door HallonRubus op 27-02-2020 21:34 . Reden: dubbel met vorige post ]
Niet meer met het OV maar met de auto naar werk, het OV zeker in de trein is echt een van de meest onhygiënische plekken waar je kan zijn in tijden van griep en Corona.
Handcreme, vaker en meer

Geen handen meer schudden

Filmpje van de RIVM over de constatering en dat ze de patiënt geïsoleerd hebben, en contactonderzoek doen lijkt alsof ze de boel nu nog onder controle hebben.
| live and give like no one else |
Als leider des volks valt de man wel enigszins door de mand. Maar lijkt in ieder geval wel oprecht. Halve uitzending gemist, maar leek een eerlijke uitzending.Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:26:
[...]
Hij zat er gelijk met een rood hoofd en stotterend. Hoop dat we het allemaal beetje rustig kunnen llaten 'uitrollen' over Nederland.
Je kunt er idd wel de klok op gelijk zetten dat er over een kleine 2 weken het bij een aardig aantal mensen tegelijkertijd gaat openbaren. Dat valt niet eens meer onder speculatie. Eigenlijk al niet meer na de besmettingen in Selfkant maar nu ook Tilburg erbij komt helemaal niet meer.Phusebox schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:33:
Tja als men in Nederland dan iets aan preventie had willen doen was alle carnavalsactiviteiten annuleren. Riep dat al weken geleden, maar ja nu te laat want ik kan me niet voorstellen dat er nergens iemand is geweest die het heeft verspreid.
Komen duizenden toeristen op af, gebrek aan hygiëne, niet goed gespoelde glazen, mensen dicht op elkaar, lage weerstand door vermoeidheid etc.
Had ook sterk dat gevoel dat hij dit niet verwacht had. Alle drie niet. Nu zien hoe het zich verder ontwikkeld en hoe voorbereid we zijn.Cobb schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:26:
[...]
Hij zat er gelijk met een rood hoofd en stotterend. Hoop dat we het allemaal beetje rustig kunnen llaten 'uitrollen' over Nederland.
Eens hoor, vond alleen heel gemeen dat ze Loes lieten bungelen met een heuse cliffhanger! Meisje vraagt of ze door haar chronische ziekte extra risico loopt. ...dat hoor je na de break op facebook...MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:34:
[...]
Als leider des volks valt de man wel enigszins door de mand. Maar lijkt in ieder geval wel oprecht. Halve uitzending gemist, maar leek een eerlijke uitzending.
Ik heb overigens ook geen facebook...
[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 27-02-2020 21:38 ]
Mja dat filmpje op Twitter zag er anders wel voorbereid uit. Lijkt me niet dat dit nu echt breaking news was voor hem. Misschien net voor de uitzending en dan even mooi geacteerd erin gestopt op een passend moment.Teknix1982 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:36:
[...]
Had ook sterk dat gevoel dat hij dit niet verwacht had. Alle drie niet. Nu zien hoe het zich verder ontwikkeld en hoe voorbereid we zijn.
Hij was de hele avond al aan het stotteren, niet bijzonder anders na 'het briefje'.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Je verwacht het niet hé.Teknix1982 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:36:
[...]
Had ook sterk dat gevoel dat hij dit niet verwacht had. Alle drie niet. Nu zien hoe het zich verder ontwikkeld en hoe voorbereid we zijn.
We gaan het allemaal meemaken.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 07:35
Het algemene coronavirus topic
De algemene discussie kan dus daar en dan is er Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 voor de diepgaande en serieuze discussie.
Dat inderdaad. Ik zit morgen op kantoor bij een klant waar heel wat volk uit regio Tilburg werkt. En menigeen heeft flink carnaval gevierd.Leoon. schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:33:
[...]
Regio lombardije heeft hij het opgelopen. Vraag wat mij betreft wanneer kwam die terug en ging hij carnaval vieren?
Het is niet zo dat ik meteen bang word en er niet heen zou gaan. Daar is mijn baas het ook vast niet mee eens. En zo'n patiënt kan net zo goed in de supermarkt iemand aansteken die helemaal geen carnaval viert en morgen wel naast me zit...
Punctuality is the politeness of kings
Daar heb je ook wel weer gelijk in.Phusebox schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:38:
[...]
Mja dat filmpje op Twitter zag er anders wel voorbereid uit. Lijkt me niet dat dit nu echt breaking news was voor hem. Misschien net voor de uitzending en dan even mooi geacteerd erin gestopt op een passend moment.
Hij was de hele avond al aan het stotteren, niet bijzonder anders na 'het briefje'.
Ze verwachtten het alledrie wel een keer denk ik. Maar in de uitzending is wel pech hebben...
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.