Het zou volgens mij helpen als iedereen die hier post goed de site van het RIVM bekijkt. Die is duidelijk, eerlijk en vrij actueel.
Over het vergelijk met de griep:
Is het nieuwe coronavirus (COVID-19) ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.
Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden. En van alle mensen die ziek worden, wil je eigenlijk precies weten wat ze hebben gedaan.
Ik heb vorig jaar overigens de ‘echte’ griep gehad, dat is vier dagen met hoge koorts op de bank of in bed en na 6 weken nog steeds hijgen na 3 trappen. Da’s best heftig, zeker als je bedenkt dat ik een fitte 35 jarige ben, die verder helemaal gezond is...
Over de overdraagbaarheid:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Ik wil het zeker niet bagatelliseren, maar het RIVM lijkt me een partij die dit een stuk beter kan inschatten en beoordelen dan journalisten en FUD denkers (dat heb ik van dit topic geleerd

). Ook hier worden enorm veel dingen opgeblazen met als kers op de taart mensen die ‘met 5 minuten googlen’ de waarheid denken te vinden

.
Ik vond dit topic interessant doordat er soms inhoud werd toegevoegd (handen wassen met alcohol is niet nodig bijvoorbeeld), maar het schiet wat mij betreft wat uit de bocht...
[
Voor 5% gewijzigd door
ZieMaar! op 26-02-2020 10:52
]