[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.097 views

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:25:
[...]

Wat is bekend en snappen we.
Blijkbaar niet:
rik86 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:10:
[...]

Is dat zo, 10% van de vanwege griep opgenomen Amerikanen die 65+ waren in 17/18 overleed eraan

Als ik de tabel van vorige week over covid19 zie, wijkt dat niet extreem af
Bron:
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/2017-2018.htm

En mn aanname is dat die sterftecijfers van covid19 gebaseerd zijn op vooral de ziekenhuisopnames, omdat door capacateitsproblemen lang niet iedereen
getest wordt

En de cijfers over covid: https://www.worldometers....rus-age-sex-demographics/
Het punt is dat veel meer ziekenhuisopnamen bij Corona een rol speelt.
Het is veel intenser, in zeer korte tijd na de besmettingsuitbraak in Italië zijn al 11 mensen overleden. Op relatief heel weinig besmettingen.

Zoals de Amerikanen communiceren:
De intensiteit van het virus kan mee of tegenvallen, maar een pandemie kunnen we niet meer stoppen.
Laten we hopen dat het meevalt!

Niet voor mijzelf, ik zit niet in de risicogroep.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:16:
Wat ik me afvraag, in hoeverre mag je zelf eenzijdig verdergaande maatregelen nemen dan vanuit de overheid en het RIVM afgedwongen zijn?

Kan me heel goed voorstellen dat mensen hun kinderen de komende tijd thuis willen houden om zo onnodig contact met de buitenwereld te voorkomen. Kan je werkgever je dwingen om naar kantoor te komen, is het risico op besmetting afdoende reden om je preventief 'ziek' te mogen melden. Verwacht dat een hoop mensen niet willen wachten met het nemen van maatregelen totdat de regering daartoe beslist.
Je bedoelt: In hoeverre kan je jouw werkgever dwingen je te blijven betalen als je er zelf voor kiest om thuis te gaan zitten?

De rest mag je uiteraard 100% zelf weten

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:57
JvS schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:45:
Je bedoelt: In hoeverre kan je jouw werkgever dwingen je te blijven betalen als je er zelf voor kiest om thuis te gaan zitten?
Ook, maar in hoeverre kan je problemen krijgen met de onderwijsinspectie als je kinderen niet naar school gaan. Kan je een test afdwingen als je je 'gewoon' verkouden voelt, etc. etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:46:
[...]

Ook, maar in hoeverre kan je problemen krijgen met de onderwijsinspectie als je kinderen niet naar school gaan. Kan je een test afdwingen als je je 'gewoon' verkouden voelt, etc. etc.
Als jij zonder goede reden je kinderen van school haalt, krijg je problemen met de onderwijsinspectie.

Als jij een huisarts 'dwingt' om je een bepaalde test te geven, dan ben je niet echt bepaald een fijne patient...

Je mag niet zomaar wetten overtreden omdat je dat zelf gepast vindt.

En als jij zomaar niet op je werk verschijnt of je onterecht ziek meldt, kan je werkgever je ontslaan voor werkweigering.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 26-02-2020 07:49 ]

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-11 00:26
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:16:
Wat ik me afvraag, in hoeverre mag je zelf eenzijdig verdergaande maatregelen nemen dan vanuit de overheid en het RIVM afgedwongen zijn?

Kan me heel goed voorstellen dat mensen hun kinderen de komende tijd thuis willen houden om zo onnodig contact met de buitenwereld te voorkomen. Kan je werkgever je dwingen om naar kantoor te komen, is het risico op besmetting afdoende reden om je preventief 'ziek' te mogen melden. Verwacht dat een hoop mensen niet willen wachten met het nemen van maatregelen totdat de regering daartoe beslist.
Dit vroeg ik me dus ook af. Hoop dat hier duidelijkheid over gaat komen. Ik hoef me geeneens ziek te melden maar zou preventief wel thuis willen werken!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dindr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:48:
[...]

Dit vroeg ik me dus ook af. Hoop dat hier duidelijkheid over gaat komen. Ik hoef me geeneens ziek te melden maar zou preventief wel thuis willen werken!
Dit kan je toch overleggen met je werkgever?

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ephymerous schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 06:34:
[...]

Vooralsnog zijn wij ook van plan om te gaan. Het is maar de vraag of het niet gaan maar enig effect heeft op de verspreiding. Dat virus is hier gezien de incubatietijd al lang imho.
We komen in een fase dat je vrijwel alleen nog maar kan proberen de verspreiding van het virus te vertragen, dmv bijvoorbeeld isolatie (zie de dorpen in Italië).

Er is simpelweg geen medicijn voor dit virus.
En dat kan nog een jaar of jaren duren.
Voordat een vaccin en mass geproduceerd mag worden ben je al zo maanden (of langer) verder.
De fases naar productie en uiteindelijk gebruik van het nieuwe vaccin kunnen zéér lang duren.

Gelukkig knappen de meeste Corona patiënten goed op en zijn de bijkomende ziekteverschijnselen voor de meeste patiënten niet zo heel zwaar.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:03
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:46:
[...]

Wat ik overal lees is dat babies en kinderen er niet gevoelig voor lijken te zijn. Ze kunnen het wel overdragen maar lijken er niet echt ziek van te worden. Dat was ook het geval met Sars in 2003, daar is geen enkele baby/kind aan overleden.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...kinderen-nauwelijks-china

Heb zelf een schoonzusje wie midden februari naar Turijn is geweest en we zijn in die periode ook ouders geworden van een dochter. Schoonzusje is al 2x op bezoek geweest (was toen nog niet bekend dat Noord-Italie een risico gebied is), maar nu ben ik er toch wel wat huiverig voor wanneer ze weer op bezoek wil komen. Aan de andere kant weet ik ook niet met wie het overige kraambezoek in contact is geweest.. En om ons nu helemaal te gaan isoleren van de buitenwereld gaat misschien ook wat ver..

[ Voor 5% gewijzigd door Gynnad op 26-02-2020 07:56 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• hoevenpe
JvS schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:48:
Als jij zonder goede reden je kinderen van school haalt, krijg je problemen met de onderwijsinspectie.
Als ik mijn kinderen zou willen beschermen vind ik dat een heel goede reden, het gaat niet over een extra vakantiedag oid. Vraag me vooral af hoe de autoriteiten daarmee om gaan, zien die het RIVM als leidend of mogen ouders hun eigen inzicht/gevoel laten meewegen.
Als jij een huisarts 'dwingt' om je een bepaalde test te geven, dan ben je niet echt bepaald een fijne patient...
Op het moment dat je verkouden bent en je je zorgen maakt is er sprake van een 'hulpvraag' richting de arts. Mensen kunnen echt 'ziek' worden van onzekerheid, zelfs als er helemaal niets aan de hand is.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:08
Het is weer paniekzaaierij hoor. Tegenhouden doe je het toch niet of ga je nu tot er een vaccin is binnen blijven en niemand meer bij je thuis laten komen?
Hoop dat je een goede doomsday prepper bent dan en zelfvoorzienend.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:10
Phusebox schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:00:
Het is weer paniekzaaierij hoor. Tegenhouden doe je het toch niet of ga je nu tot er een vaccin is binnen blijven en niemand meer bij je thuis laten komen?
Hoop dat je een goede doomsday prepper bent dan en zelfvoorzienend.
Vaccin duurt nog minimaal 1,5 jaar voordat deze goed is gekeurd op mensen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
@hoevenpe vooralsnog geef je je over aan ongefundeerde FUD als je je kinderen thuis houdt. Je kunt beter je ouders en grootouders beschermen. Of jezelf als je 40+ bent?

Maar dan nog: met zo’n virus doen we allemaal histerisch (althans in dit topic, veelal ;) ) en tegelijk gaan we zo lekker auto rijden. Daar gaan bewezen veel mensen dood en doen we ook. Blijkbaar is het inschatten van risico's van iets nieuws vooral eng?

Hoop dat we de ratio kunnen laten blijven meetellen. Je bent er niet met 2 weken quarantaine: je kunt nog maanden lang besmette mensen tegen komen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• _Bailey_
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:02:
@hoevenpe vooralsnog geef je je over aan ongefundeerde FUD als je je kinderen thuis houdt. Je kunt beter je ouders en grootouders beschermen.
Nou weet ik dat ik een "ok, boomer" ben, maar zie nu al meerdere keren de term FUD voorbij komen...wat is dat?

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

FUD is een afkorting die staat voor Fear, Uncertainty, and Doubt. In het Nederlands: 'Angst, Onzekerheid en Twijfel'.

[ Voor 4% gewijzigd door Deem op 26-02-2020 08:09 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Deem schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:08:
FUD is een afkorting die staat voor Fear, Uncertainty, and Doubt. In het Nederlands: 'Angst, Onzekerheid en Twijfel'.
En juist in een periode als deze bereik je veel meer door kalmte te bewaren. Het is ook niet bepaald realistisch om nu al conclusies te trekken op je eigen situatie. Je bent namelijk hoe dan ook te laat en hebt er geen controle over. Loslaten heet zoiets ook wel. Dat je zoveel mogelijk moet voorkomen is een ander verhaal. Preventie dus.. maar dat moet je eigenlijk elke dag al doen virus of niet, je handen goed wassen bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 26-02-2020 08:13 ]

• hoevenpe
@hoevenpe vooralsnog geef je je over aan ongefundeerde FUD als je je kinderen thuis houdt. Je kunt beter je ouders en grootouders beschermen. Of jezelf als je 40+ bent?
Vroeg het me gewoon af in algemene zin, ga mijn kinderen echt niet thuis houden. Ben wel 40+ dus maak me enige zorgen inderdaad.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:45

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb net een normale griep achter de rug en dat was voor mijn doen al best heftig in de eerste 2 dagen (ben 49). Hopelijk gaat daar niet ook nog even het Coronavirus overheen. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

Maar dan nog: met zo’n virus doen we allemaal histerisch (althans in dit topic, veelal ;) ) en tegelijk gaan we zo lekker auto rijden. Daar gaan bewezen veel mensen dood en doen we ook. Blijkbaar is het inschatten van risico's van iets nieuws vooral eng?

Hoop dat we de ratio kunnen laten blijven meetellen. Je bent er niet met 2 weken quarantaine: je kunt nog maanden lang besmette mensen tegen komen.
Ah, de "maar autorijden is ook dodelijk" what-about-ism. Die is alweer een tijdje niet voorbij gekomen. Bij autorijden nemen we al een boel maatregelen om het dodental te beperken en dat is maar goed ook want die zijn uiterst effectief gebleken de afgelopen decennia. Gedeeld door drie ongeveer sinds de jaren 50.

Je kunt autorijden niet met corona vergelijken. Autorijden heeft maatschappelijk nut, corona niet. Autorijden is een essentiële noodzaak waar je niet omheen kan. Nu zeggen dat we niks aan corona hoeven te doen is als in de jaren 50 zeggen dat autogordels overdreven zijn want er sterven ook mensen aan kanker.

Sowieso, er liggen hele Italiaanse dorpen in quarantaine. Dat is aardig vervelend als je daar midden-in zit. Ook als je het virus niet hebt. Snap niet helemaal hoe je naar het huidige dodental, de groei ervan, de snelle wereldwijde verspreiding kan kijken en nog steeds kan zeggen dat het allemaal wel meevalt. Nu misschien ja, maar niet als het ongecontroleerd blijft groeien.

Mensen die er wel voor gestudeerd hebben rekenen op scenarios waar de helft van de wereldbevolking besmet raakt:

https://thehill.com/chang...-the-cdc-is-preparing-for

Dan ga ik toch liever autorijden door code geel.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Precies het probleem van de huidige maatschappij: men focust zich alleen op de negatieve kanten.

Volgens de map in de TW zijn er reeds 30.098 (!!) mensen genezen, maar daar hoor je niemand over.

Verdere berichten vandaag:
"Opnieuw daling aantal coronameldingen China"
"Negen Chinese provincies verlagen dreigingsniveau corona-virus"
"Buiten de provincie Hubei neemt het aantal nieuwe besmettingen en dodelijke slachtoffers af."

Steam ID = Ackerfiets

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:17:
[...]
Snap niet helemaal hoe je naar het huidige dodental, de groei ervan, de snelle wereldwijde verspreiding kan kijken en nog steeds kan zeggen dat het allemaal wel meevalt. Nu misschien ja, maar niet als het ongecontroleerd blijft groeien.
Zover zijn we nog niet en met ruim 700 miljoen inwoners binnen Europa begin ik mij bij lange na nog geen zorgen te maken. Dat begint pas als de IC's vol liggen, scholen/treinen/uni's niet meer beschikbaar zijn en mensen hun boodschappen niet meer kunnen doen. Dan komen we bij de hoogte van de spaanse griep uit.

Verwijderd

Family Guy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:19:
Precies het probleem van de huidige maatschappij: men focust zich alleen op de negatieve kanten.

Volgens de map in de TW zijn er reeds 30.098 (!!) mensen genezen, maar daar hoor je niemand over.

"Buiten de provincie Hubei neemt het aantal nieuwe besmettingen en dodelijke slachtoffers af."
Die 30k genezen is heel mooi, maar het aantal dat nog steeds ziek is is nog steeds 50k en er zal ook nog een substantiële hoeveelheid zijn die het virus draagt maar nog niet ziek is. Er valt nog weinig te zeggen over mortality rate, maar het zal niet bij 3000 doden blijven.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12 21:07
Veel sussende woorden, een beetje vergelijkbaar met de instelling van de overheid in Wuhan in januari.
We hebben gezien hoe dat is verlopen, en we hebben gezien wat de overheid daar uiteindelijk heeft gedaan toen ze doorkregen hoe erg het daar echt was.

Verder moet je China niet als een derdewereldland zien.
Ze hebben daar enorme medische mogelijkheden, in Nederland doen we het echt niet beter dan de ziekenhuizen daar.
Zie ook: ( Dr. Bruce Aylward, die daadwerkelijk in China is geweest)
"The bottom line is this virus kills people... it kills our elderly and vulnerable... but this is not always the case - young people do die of this disease even in industrialized countries. People are looking at this saying that but in China they don't have this, they don't have that, etc. If I had COVID-19, I'd want to be treated in China. We'd go into these hospitals, how many ventilators do you have? 50-60. A scale we aren't used to seeing. How many ECMO systems do you have? 5. We don't have that in Europe. When we look at how dangerous this disease is, we have to be careful looking at the China data. China know how to keep people alive from COVID - they are super committed to it and they are making a massive investment in it. That is not going to be the case everywhere in the world.... It is a serious disease and I worry that people are going to look at the China numbers and get a false sense of security."
En zo is het, waar vindt je hier een ECMO apparaat? Meestal alleen in een universitair (tertiar) medisch centrum. Hoeveel hebben ze er dan? 1 tot 2.
Family Guy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:19:

Oorzaak en gevolg, daar hebben ze strikte quarantaine toegepast. Dan neemt het aantal nieuwe gevallen af.
Hadden ze dat niet gedaan? Miljoenen besmettingen? Een veelvoud aan doden? Blijft gissen.

@Geert1976 Dat had je toch ook even kunnen googelen?

Verwijderd

ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:21:
[...]

Zover zijn we nog niet en met ruim 700 miljoen inwoners binnen Europa begin ik mij bij lange na nog geen zorgen te maken. Dat begint pas als de IC's vol liggen, scholen/treinen/uni's niet meer beschikbaar zijn en mensen hun boodschappen niet meer kunnen doen. Dan komen we bij de hoogte van de spaanse griep uit.
Gelukkig zijn we zover nog niet, en misschien komt het ook wel zo ver niet. Maar om te pogen het in te dammen heb je drastische maatregelen nodig, zoals het afsluiten van hele Italiaanse dorpen.

Doet men niks en wordt het een groot probleem, dan is er te weinig gedaan.
Doet men niks en wordt het geen probleem, dan is dat mooi.
Doet men veel en wordt het daarom geen probleem, dan is er overdreven gereageerd (ookal was het een probleem geweest als er niks was gebeurd).
Doet men veel en wordt het alsnog een groot probleem, dan was het voor niks, of was het probleem groter geweest.

Als je die 4 scenarios naast elkaar zet is het beter gewoon iets te doen. Het publiek heeft zijn mening toch al klaar en beter wat heviger reageren dan nodig was dan nonchalant reageren waar dat niet gegrond was.

Verwijderd

Wat mij vooral irriteert zijn de mensen die dit vergelijken met een griepje en dat enkel risicogroepen een gevaar lopen. Waardoor zij zich niet er van bewust zijn dat door hun nonchalante houding het virus kunnen overdragen en wellicht zo hun eigen ouders kunnen verliezen / vermoorden.

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:28:
Wat mij vooral irriteert zijn de mensen die dit vergelijken met een griepje en dat enkel risicogroepen een gevaar lopen. Waardoor zij zich niet er van bewust zijn dat door hun nonchalante houding het virus kunnen overdragen en wellicht zo hun eigen ouders kunnen verliezen / vermoorden.
Je geeft hiermee dus aan dat elk mens binnen nederland zichzelf maar moet afzonderen als deze eventueel symptomen heeft. 100% onrealistisch. Sommige mensen hebben niet eens door dat ze griep hebben omdat ze daar mild op reageren. Coronavirus nog daargelaten.

Verwijderd

Goed, ik zou het niet vergelijken met vermoorden. Dan overdrijf je en hou je je niet helemaal aan de definitie van moord.

Maar inderdaad, het vergelijken met de griep is enorm kortzichtig en getuigd dat je te lui bent om 5 minuten cijfers van corona naast dat van influenza te leggen en alsnog je mening klaar hebt. 5 minuten Googlen en je ziet dat beide niet te vergelijken zijn.

Daarnaast, wat dan nog, al was het hetzelfde als een griep, de griep alleen is al ontzettend vervelend, nu heb je er twee. En een daarvan is extra potent, blijf je langer ziek van, verspreidt zich makkelijker en doodt meer mensen.

• daan!
ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:32:
[...]
Je geeft hiermee dus aan dat elk mens binnen nederland zichzelf maar moet afzonderen als deze eventueel symptomen heeft. 100% onrealistisch. Sommige mensen hebben niet eens door dat ze griep hebben omdat ze daar mild op reageren. Coronavirus nog daargelaten.
Je zal je verbazen hoeveel mensen met, of kort na, een koortsperiode gewoon naar het werk gaan.
De enige veelvoorkomende symptomen zijn 1. Koorts en 2. Een droge hoest. Dat is het enige.
Wat ook nog wel eens (veel minder) gerapporteerd wordt is vermoeidheid. Dit voelt niet zoals een griep met spierpijn/gewrichtspijn/hoofdpijn.

Dus ja, we zullen de komende periode bij een toename van gevallen in Nederland een overheidsbericht krijgen dat mensen op het hart druk thuis te blijven bij symptomen.

Je werkgever zal dat ook van je gaan vragen, want liever nu iemand 2 weken thuis terwijl dat achteraf niet nodig bleef dan de hele tent kunnen sluiten met 100 zieken en 3 dode werknemers.

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:23:
Veel sussende woorden, een beetje vergelijkbaar met de instelling van de overheid in Wuhan in januari.
We hebben gezien hoe dat is verlopen, en we hebben gezien wat de overheid daar uiteindelijk heeft gedaan toen ze doorkregen hoe erg het daar echt was.

Verder moet je China niet als een derdewereldland zien.
Ze hebben daar enorme medische mogelijkheden, in Nederland doen we het echt niet beter dan de ziekenhuizen daar.
Zie ook: ( Dr. Bruce Aylward, die daadwerkelijk in China is geweest)
[YouTube: Coronavirus outbreak: WHO expert says countries must shift mindset to virus preparedness | FULL]

[...]

En zo is het, waar vindt je hier een ECMO apparaat? Meestal alleen in een universitair (tertiar) medisch centrum. Hoeveel hebben ze er dan? 1 tot 2.

[...]

Oorzaak en gevolg, daar hebben ze strikte quarantaine toegepast. Dan neemt het aantal nieuwe gevallen af.
Hadden ze dat niet gedaan? Miljoenen besmettingen? Een veelvoud aan doden? Blijft gissen.

@Geert1976 Dat had je toch ook even kunnen googelen?
Als er in China iets moet komen, dan komt het er, linksom of rechtsom. Moet er iets gebouwd worden, dan beginnen ze gewoon. Moet er iets aangepast worden, dan doen ze dat (in de stad waar ik woonde besloten ze om binnen een maand alle brommertjes op fossiele brandstof te verbieden, hier ondenkbaar).

Qua technologie is China inderdaad absoluut geen derdewereldland meer, ik denk dat ze op meerdere fronten ons al voorbij zijn.

Er zijn veel dingen die ze in China naar ons idee niet goed doen, maar als het moet kunnen ze wel daadkrachtig handelen en dat zie ik hier in NL niet gebeuren. Dat is waar ik me zorgen over maak. Als een ziekenhuis hier ineens vanwege covid-19 zo'n 20 extra beademingsmachines nodig heeft zie ik ze die niet (tijdig) kopen, in China slingeren ze gewoon een fabriek aan....

• Family Guy
  • Registratie: September 2015

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Je hebt er geen invloed op. Ik ben afgelopen weekend naar het carnaval geweest, wie weet ben ik wel besmet? Moet ik dan nu maar thuis blijven?

Vergelijken met een griepje is het ene, maar doen alsof het de Pest is en ieder individu de wereld kan redden is het andere uiterste.

Je moet jezelf de vraag stellen wat je kunt doen, en dat is helaas bar weinig. Rustig en met verstand afwachten is het devies, niet meer niet minder.

Steam ID = Ackerfiets

• hoevenpe
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:45:
Zolang je het advies van het RIVM opvolgt en niet tegen instructies ingaat is niemand individueel verantwoordelijk voor verspreiding van het virus.
Individueel juridisch verantwoordelijk zijn is wel wat anders dan je verantwoordelijk/schuldig voelen. Stel dat je het virus bij je draagt en zo elders een uitbraak veroorzaakt, dan ben je impliciet 'verantwoordelijk' voor heel veel doden.

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-11 00:26
[...]

Ah, de "maar autorijden is ook dodelijk" what-about-ism. Die is alweer een tijdje niet voorbij gekomen. Bij autorijden nemen we al een boel maatregelen om het dodental te beperken en dat is maar goed ook want die zijn uiterst effectief gebleken de afgelopen decennia. Gedeeld door drie ongeveer sinds de jaren 50.

Je kunt autorijden niet met corona vergelijken. Autorijden heeft maatschappelijk nut, corona niet. Autorijden is een essentiële noodzaak waar je niet omheen kan. Nu zeggen dat we niks aan corona hoeven te doen is als in de jaren 50 zeggen dat autogordels overdreven zijn want er sterven ook mensen aan kanker.

Sowieso, er liggen hele Italiaanse dorpen in quarantaine. Dat is aardig vervelend als je daar midden-in zit. Ook als je het virus niet hebt. Snap niet helemaal hoe je naar het huidige dodental, de groei ervan, de snelle wereldwijde verspreiding kan kijken en nog steeds kan zeggen dat het allemaal wel meevalt. Nu misschien ja, maar niet als het ongecontroleerd blijft groeien.

Mensen die er wel voor gestudeerd hebben rekenen op scenarios waar de helft van de wereldbevolking besmet raakt:

Is er ook berichtgeving hoe mensen voorzien worden van voedsel in de afgezette gebieden in Italie. Kan je nog naar buiten om boodschappen te halen of wordt dit verspreid?

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Nou ja, ik vind het beide wat ver gaan.

Maar het blijven vergelijken met griep is is zo dom en kortzichtig!
Ik vergelijk, en blijf het bewust vergelijken met de griep, omdat mensen zo extreem paniekerig doen. Ja, het is een ernstig virus en ja, het is vast dodelijker dan de griep m.n. voor bepaalde risicogroepen (ouderen/ rokers/ mensen die al longklachten hebben). Maar het is geen superbesmettelijke variant van ebola waar de halve wereldbevolking aan dood gaat.

Ik twijfel serieus of ik bijv. niet ff snel met de kids langs m'n grootouders moet gaan, die zijn begin 80 en verder wel gezond op de gebruikelijke ouderdomskwaaltjes na. Ik heb er nog 3 vd 4 die leven, maar ik acht de kans dat 1 van die 3 als gevolg van COVID-19 overlijdt, best wel aanwezig. Maar ik vraag me sterk af of de schade door de, in mijn ogen, overdreven paniek-reacties, niet veel groter is, omdat ik denk/vrees dat 't een blijvertje is dat niet meer in te dammen is. Ik denk dat het hoogstens beperkt vertraagd kan worden.

Wat ik me vanochtend bedacht, zou 't niet beter te vergelijken zijn met een ernstigere variant van de waterpokken o.i.d.? Dat is ook besmettelijk voordat je symptomen hebt, maar als je 't als kind krijgt over 't algemeen onschuldig. Maar als volwassene/ oudere is de kans dat 't verkeerd afloopt wel groot. Dus dat 't een soort nieuwe kinderziekte wordt op de langere termijn.

• _Bailey_
  • Niet online
interessant Twitter draadje waar gisteravond longarts Sander de Hosson een aantal vragen beantwoord rondom corona en influenza:

https://twitter.com/shossontwits/status/1232396278698516480

''Dus evident besmettelijker dan influenza. Daar zit een relevant verschil.

Hoe zit het met de ziekmakendheid? Hoeveel procent van de patienten overlijdt aan de ziekte? Het antwoord is: nog altijd niet goed bekend.''

@basvn aangezien jij 'onze' man bent van de mooie overzichtelijke grafieken, heb jij een verloop grafiekje bij de hand die het verloop van besmettingen in Zuid Korea laat zien de afgelopen week?
Want Zuid Korea meldt dat er nog eens 115 besmettingen zijn bijgekomen wat het totaal nu op 1261 brengt. En voor zover ik weet zijn ze in Z Korea pas een weekje bezig met echt bijhouden van het aantal besmettingen

[ Voor 33% gewijzigd door _Bailey_ op 26-02-2020 09:17 ]

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:13:
interessant Twitter draadje waar gisteravond longarts Sander de Hosson een aantal vragen beantwoord rondom corona en influenza:
Hoezo interessant? Hij zegt niets nieuws en sowieso zegt ie feitelijk he-le-maal niets.

Maar goed, wel even lekker wat aandacht natuurlijk.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• _Bailey_
  • Niet online
mystic schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Hoezo interessant? Hij zegt niets nieuws en sowieso zegt ie feitelijk he-le-maal niets.

ja, een longarts die aandacht zoekt... 8)7 8)7 8)7 man man man...

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:24:
[...]

ja, een longarts die aandacht zoekt... 8)7 8)7 8)7 man man man...
Maar wat is het interessante dan dat hij verteld? En het nieuws?

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27
mystic schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Hij beantwoordt veel voorkomende vragen. Dat die vragen allemaal hetzelfde zijn en allang voorbij zijn gekomen kan je wel raden, natuurlijk. Maar het gros van de mensen is totaal niet ingelezen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57

basvn

Breezand - NHN

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:13:

@basvn aangezien jij 'onze' man bent van de mooie overzichtelijke grafieken, heb jij een verloop grafiekje bij de hand die het verloop van besmettingen in Zuid Korea laat zien de afgelopen week?
Want Zuid Korea meldt dat er nog eens 115 besmettingen zijn bijgekomen wat het totaal nu op 1261 brengt. En voor zover ik weet zijn ze in Z Korea pas een weekje bezig met echt bijhouden van het aantal besmettingen
alleen deze tot de 24e
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERigrMsWoAIsuNH?format=png&name=small

Datagraver heeft er nog geen gemaakt van Zuid Korea na die datum

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• _Bailey_
  • Niet online
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Maar het gros van de mensen is totaal niet ingelezen.
of het heeft hen tot nu toe nog zeer weinig geboeit en gaan zich pas nu echt inlezen, aangezien het nu dichterbij bij huis is.

Ik ken in mijn omgeving genoeg collegae en vrienden die dit corona virus nog verre van interessant of belangrijk vinden.
Een ieder gaat er anders mee om, de ene wat cooler/stoerder en de ander vertoont weer wat extra emoties of reageert overtrokken op dit hele gebeuren

We zijn allemaal net mensen.... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 26-02-2020 09:33 ]

• Tjark
  • Laatst online: 24-12 10:09

Tjark

DON'T PANIC

basvn schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:25:
[...]

alleen deze tot de 24e
[Afbeelding]

Datagraver heeft er nog geen gemaakt van Zuid Korea na die datum
The number of coronavirus cases continues to leap in South Korea, according to Reuters.

The country has reported another 115 infections on Wednesday afternoon, on top of the 169 new cases reported on Wednesday morning.

The country’s total tally of Covid-19 patients is now 1,261, according to Korea’s Centres for Disease Control and Prevention
https://www.theguardian.c...world-is-simply-not-ready

en
The AP has released a wrap of the current numbers. There are a total 81,002 confirmed cases around the world, and 2,762 dead.

Mainland China: 78,064 cases, 2,715 deaths, mostly in Hubei
South Korea: 1,146 cases, 11 deaths
Japan: 860 cases, including 691 from a cruise ship docked in Yokohama, 4 deaths
Italy: 323 cases, 11 deaths
Iran: 95 cases, 15 deaths
Singapore: 91 cases
Hong Kong: 81 cases, 2 deaths
Thailand: 37 cases
United States: 57 cases
Taiwan: 31 cases, 1 death
Australia: 23 cases
Malaysia: 22
Bahrain: 17
Vietnam: 16 cases
Germany: 17
United Arab Emirates: 13 cases
United Kingdom: 13
France: 14 cases, 1 death
Canada: 11
Kuwait: 11
Macao: 10 cases
Iraq: 5
Philippines: 3 cases, 1 death
India: 3
Spain: 6
Russia: 2
Israel: 2
Oman: 2
Austria: 2
Lebanon: 1
Belgium: 1
Nepal: 1
Sri Lanka: 1
Sweden: 1
Cambodia: 1
Finland: 1
Egypt: 1
Algeria: 1
Afghanistan: 1
Croatia: 1
Switzerland: 1
https://www.theguardian.c...-5e55f5f08f08e1332474a4bb

[ Voor 41% gewijzigd door Tjark op 26-02-2020 09:45 ]

*insert signature here

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
[...]

De context ontgaat je volledig blijkbaar. Het gaat me om de paniek, niet om de vergelijking.

Nogmaals: mensen die er een zero sum discussie van maken zitten bij mij in het FUD vakje. Selectief bronnen erbij pakken dat we er allemaal aan gaan en het vet erg is en een onwijs drama is.. ja het is een zeer naar virus waar veel mensen ernstig door geraakt worden en ook veel mensen aan overlijden. Maar als je dit je leven gaat beheersen en je toestaat het je leven te laten beheersen dan is de schade door paniek en angst straks groter dan de schade door dit virus.

Houd je hoofd koel. Check de feiten. Bereid je voor. Leef verder.
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:12:
[...]

Vroeg het me gewoon af in algemene zin, ga mijn kinderen echt niet thuis houden. Ben wel 40+ dus maak me enige zorgen inderdaad.
Ik maak me ook zorgen en elke keer als ik daardoor merk dat er irratio optreedt zoek ik of de feiten er weer bij, of ik steek die energie in iets positiefs. Tis voor mij in dit topic niet m'n rol om te bagatelliseren, maar probeer hier en daar wellicht mensen het hoofd koel te laten houden. Een aantal mensen blijft steevast elke keer nieuwe berichten als een soort ramp met uitroeptekens en al roepen. We weten het. Tis echt naadje als je besmet bent en overheden en overheidsdiensten doen er alles aan dit te voorkomen, maar we kunnen de aarde niet even 4-5 weken pauzeren zodat het overwaait.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12 18:59
Nou, ik heb me even ingelezen op RIVM.nl

De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel:

Was je handen regelmatig
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
Gebruik papieren zakdoekjes

• daan!
NiGeLaToR schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:45:
Tis echt naadje als je besmet bent en overheden en overheidsdiensten doen er alles aan dit te voorkomen, maar we kunnen de aarde niet even 4-5 weken pauzeren zodat het overwaait.
Niemand zegt dat je de aarde 4-5 weken moet pauzeren, dat is een stroman argument.

En of de overheid alles doet is maar de vraag. Iets simpels als contacten van bewezen dragers isoleren zou een goede maatregel zijn, zo hebben ze in Singapore de uitbraak gestopt of bijzonder hard geremd.
Maar het RIVM heeft getweet dat mensen pas geïsoleerd worden als ze symptomen vertonen, te laat dus om verspreiding te voorkomen.
De GGD is gestart met contactonderzoek. Mochten deze contacten klachten krijgen, dan worden zij geïsoleerd en getest.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Ik ben ook van de groep die denkt dat we het groter maken dan het is. Ja het is serieus en we moeten als land maatregelen treffen. Het is echter niet omg ohjee wtf we gaan ten onder. Met al deze extra aandacht lijkt het sws erger dan het is. Als we influenza op deze manier in het nieuws brachten elke dag dan waren we ook overtuigd dat het extreem ernstig was.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Verwijderd

Basekid schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:52:
Ik ben ook van de groep die denkt dat we het groter maken dan het is. Ja het is serieus en we moeten als land maatregelen treffen. Het is echter niet omg ohjee wtf we gaan ten onder. Met al deze extra aandacht lijkt het sws erger dan het is. Als we influenza op deze manier in het nieuws brachten elke dag dan waren we ook overtuigd dat het extreem ernstig was.
Niemand zegt dat we ten onder gaan.

Influenza is minder ernstig.

Dankzij influenza zetten we geen hele dorpen in quarantaine. Als je 5 minuten zou Googlen zou je weten dat corona veel ernstiger is dan influenza. Dat heeft niks met de media aandacht te maken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@daan! en welke bewezen dragers hebben we in Nederland, wiens contacten we moeten isoleren?
Er is mogelijk een besmette Duitser geweest die mogelijk een Nederlandse winkel bezocht heeft, dat is te weinig om mensen te pinpointen. Zolang er geen concreet geval is, valt er nu eenmaal weinig te doen, naast de draaiboeken nog eens doornemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _Bailey_
  • Niet online
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat weten dat er geen contactonderzoek komt, naar aanleiding van de besmette man in het Duitse grensgebied. Volgens het instituut is dat niet nodig omdat de Duitser, toen hij in Limburg was geen ziekteverschijnselen vertoonde

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...na-duitse-besmetting.html

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:02:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat weten dat er geen contactonderzoek komt, naar aanleiding van de besmette man in het Duitse grensgebied. Volgens het instituut is dat niet nodig omdat de Duitser, toen hij in Limburg was geen ziekteverschijnselen vertoonde

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...na-duitse-besmetting.html
Wat slecht. Want stel dat hij het bijvoorbeeld in nederland heeft opgelopen. Volgens mij is het altijd verstandig om contactonderzoek te doen.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12 18:21
Stel dat er nu een aantal besmettingen zijn in Limburg zou het snel kunnen verspreiden met carnaval.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Nat-Water
Deem schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:04:
[...]

Wat slecht. Want stel dat hij het bijvoorbeeld in nederland heeft opgelopen. Volgens mij is het altijd verstandig om contactonderzoek te doen.
Hoe moet hij het in Nederland hebben opgelopen dan? Dat betekent namelijk dat er in Nederland iemand met Corona moet zijn waarvan hij het moet hebben gekregen, en die is er tot zover bekend niet. De man heeft het juist via een contact in China gekregen.

Is carnaval trouwens niet al afgelopen? Het is vandaag aswoensdag..

[ Voor 29% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 10:08 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Dat weet je dus niet want het wordt niet onderzocht.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Niemand zegt dat we ten onder gaan.

Influenza is minder ernstig.

Dankzij influenza zetten we geen hele dorpen in quarantaine. Als je 5 minuten zou Googlen zou je weten dat corona veel ernstiger is dan influenza. Dat heeft niks met de media aandacht te maken.
Influenza is idd wat minder ernstig. Als dat echter nog niet bestond zouden we ook dorpen afsluiten want de miljoenen infecties per jaar zijn ook niet mals. We zijn het echter gewend.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-12 12:20
Ik dacht laatst iets gelezen te hebben van lange(re) incubatietijd voor Corona enzo... :X.

Anyway ik houdt jullie wel op de hoogte van de ontwikkelingen hier in Selfkant. Vooralsnog is de gemeente niet in lockdown, kinderopvang wel. Misschien is die morgen weer open :)

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-12 13:49

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Proton_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:00:
@daan! en welke bewezen dragers hebben we in Nederland, wiens contacten we moeten isoleren?
Er is mogelijk een besmette Duitser geweest die mogelijk een Nederlandse winkel bezocht heeft, dat is te weinig om mensen te pinpointen. Zolang er geen concreet geval is, valt er nu eenmaal weinig te doen, naast de draaiboeken nog eens doornemen.
Er is een duitser een week in limburg geweest. de GGD heeft inmiddels verkondigd dat de man ten tijde niet ziek was en niet besmettelijk. Hij ligt overigens nu wel in kritieke toestand in Düsseldorf in het ziekenhuis.

Overigens snap ik de mening wel ook van overtrokken media reacties. Iedereen wil natuurlijk als eerste melden van een getroffen persoon. Of een besmette persoon die hier iemand heeft besmet. Hierdoor worden alle kleine onrelevante zaken ook in de media breed uitgemeten. Dat wordt bedoeld met, we maken het ''groter'' dan het is. Het RIVM geeft in principe ook gewoon de richtlijnen aan van influenza, en roept ook niet op om massaal aan de jas van de huisarts te gaan hangen.
aicaramba schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:04:
Stel dat er nu een aantal besmettingen zijn in Limburg zou het snel kunnen verspreiden met carnaval.
Carnaval is sinds gisteren in principe voorbij. In ieder geval de grote drukke evenementen zijn achter de rug. Lokaal is er nog wat haringhappen ofzo georganiseerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Chrosser op 26-02-2020 10:09 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:57:
[...]
Als ik vijf minuten Google op corona, dan moet ik concluderen dat de wereld vergaat. Het is nog altijd niet duidelijk of de reacties overtrokken zijn of niet. Wat wetenschappers/virologen op dit moment wel weten is dat:

- Het een nieuwe pathogeen is, waardoor er bij (gezonde) mensen nog geen immuniteit is opgebouwd, noch een vaccin ontwikkeld om immuniteit op te bouwen. Dit verhoogd het gevaar van de impact.
- Het besmettelijker is dan het 'standaard' influenza virus met een R0 factor tussen de 2,5 en 3,0 (influenza is 1,3)
- De lange incubatietijd (soms wel tot 14 dagen) het lastiger maakt om tijdig diagnose te stellen bij personen voordat zij het virus verder verspreiden.

Over de dodelijkheid weten we niets. Als we af gaan op de statistieken van vandaag zitten we op zo'n 2% van de gerapporteerde besmettingen dodelijke afloop hebben. Voor influenza is dat 0,12%. Probleem met een pandemie is dat veel data pas maanden achteraf beschikbaar zijn. Mensen met (relatief) weinig klachten ("het is een griepje") zullen in eerste instantie niet in de statistieken zijn opgenomen. Daarnaast is de registratie in de landen waar nu veel besmettingen zijn niet altijd even goed. We weten dus nog onvoldoende om iets te kunnen zeggen over hoe dodelijk het virus is.

Verwijderd

Basekid schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Influenza is idd wat minder ernstig. Als dat echter nog niet bestond zouden we ook dorpen afsluiten want de miljoenen infecties per jaar zijn ook niet mals. We zijn het echter gewend.
En terecht want ook de griep is gewoon klote. Als jij iets zou vinden om de griep permanent uit te roeien ben je een rijk man of vrouw. Corona is een soort supergriep. Maar goed dat we deze maatregelen nemen.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En dan vraag ik mij af: Pas was in het nieuws bekend dat een decenniaoud middel tegen Malaria ook aanslaat op de Corona (ik neem aan COVID-19 in het algemeen). Waarom horen we daar niks over? :? Media melden nog steeds dat 'er geen vaccin is'.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 26-02-2020 10:14 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• De_Bastaard
Als je nu genezen bent van Corona, betekent dat dan ook dat je het niet nog eens kunt krijgen?

• Chrosser

Chrosser

De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:14:
Als je nu genezen bent van Corona, betekent dat dan ook dat je het niet nog eens kunt krijgen?
Volgens het RIVM maar 1x

• aicaramba
Ik geloof dat je het vaker kan krijgen en dat de effecten bij een 2e keer groter zijn.

Maar die informatie is alweer even oud en ik hoor er al een tijd niets meer over, dus wellicht dat de informatie verouderd / achterhaald is.

Excuses. Achterhaalde/onjuiste informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door aicaramba op 26-02-2020 10:20 ]

• daan!
AW_Bos schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:13:
En dan vraag ik mij af: Pas was in het nieuws bekend dat een decenniaoud middel tegen Malaria ook aanslaat op de Corona. Waarom horen we daar niks over? :? Media melden nog steeds dat 'er geen vaccin is'.
Daar moet dus eerst onderzoek naar gedaan worden om uitspraken te kunnen doen over effectiviteit.
In vitro (op een petrischaaltje in het lab dus) zijn er aanwijzingen dat het kan werken.
Lees het topic even door, deze vraag is al 3x beantwoord.
aicaramba schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:15:
Ik geloof dat je het vaker kan krijgen en dat de effecten bij een 2e keer groter zijn.
Nee nee nee, dat is al meedere keren hier geroepen en is niet waar.
Althans: er is geen enkele reden om dat aan te nemen, immunologisch is dat zeer onwaarschijnlijk en er is geen enkel bewijs voor.

[ Voor 20% gewijzigd door daan! op 26-02-2020 10:16 ]

• _Bailey_
  • Niet online
nee, want: Als je het een keer gehad hebt, herkent je afweersysteem het virus. Mocht je nog een keer in aanraking komt met het virus, reageert je afweersysteem direct en kun je niet opnieuw ziek worden.

bron: RIVM

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-12 07:51

Player1S

Probably out in the dark

En dan vraag ik mij af: Pas was in het nieuws bekend dat een decenniaoud middel tegen Malaria ook aanslaat op de Corona. Waarom horen we daar niks over? :? Media melden nog steeds dat 'er geen vaccin is'.
Is dat bevestigd dat het werkt of komt dat vooralsnog uit het geruchten circuit?

Mn werkgever begint hem overigens wel al beetje te knijpen hier. Begon maandag er al over dat het wel erg dichtbij komt. Nu is ie wat extra hardware aan het inslaan voor het geval de voorraad uit China begint op te drogen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 03:00
They don't know. Nog te weinig onderzoek. Er zijn patienten die genezen waren verklaard maar later toch weer positief op het cirus waren getest. Ze weten niet of dat
a) opnieuw geinfecteerd of
b) dat de virus nooit helemaal weg was en opnieuw vanzelf actief werd

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
En dan vraag ik mij af: Pas was in het nieuws bekend dat een decenniaoud middel tegen Malaria ook aanslaat op de Corona (ik neem aan COVID-19 in het algemeen). Waarom horen we daar niks over? :? Media melden nog steeds dat 'er geen vaccin is'.
Een vaccin is ook totaal wat anders dan een middel tegen malaria dat lijkt te helpen. Hier is echter nog sprake van een klinisch onderzoek en wordt dus nog niet breed toegepast omdat het nog niet zeker is wat de effecten zijn en hoe goed het helpt ed.

• AW_Bos

AW_Bos

Player1S schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:15:
[...]

Is dat bevestigd dat het werkt of komt dat vooralsnog uit het geruchten circuit?
RTL nieuws meldde dat:
Chinese onderzoekers gaven het medicijn aan meer dan honderd patiënten in verschillende Chinese ziekenhuizen. En wat bleek: zij knapten sneller op dan patiënten die het middel niet kregen. Hun koorts was vaker afgenomen en hun longfunctie meer verbeterd.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het malariamedicijn helpt zieken te genezen of in ieder geval niet dood te gaan, het is geen vaccin.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ach, het kan super snel gaan hoor. Een bezoeker van over de grens die het outlet in Roermond bezoekt terwijl deze besmet is. Een kassière daar die het oploopt en vervolgens carnaval gaat vieren bij 1 van de vele grote feesten.

Ik denk dat je er vooral niet al te paniekerig over moet doen en accepteren dat het toch wel gaat komen. De pers spint enkel garen momenteel omdat ze veel geld verdienen met de advertenties op hun sites.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36

drooger

Falen is ook een kunst.

Lijkt mij dat zolang er geen mutatie is, niet.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• AW_Bos

AW_Bos

IJzerlijm schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:16:
Het malariamedicijn helpt zieken te genezen of in ieder geval niet dood te gaan, het is geen vaccin.
Ah, op die manier :)

• _Bailey_
  • Niet online
mystic schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Maar wat is het interessante dan dat hij verteld? En het nieuws?
merk je nu nav bovenstaande posts het nut van dat Twitter draadje van die longarts?

Wellicht omdat toch niet iedereen zo goed geinformeerd is dan je denkt... ;)

• aicaramba
daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:15:
[...]

Nee nee nee, dat is al meedere keren hier geroepen en is niet waar.
Althans: er is geen enkele reden om dat aan te nemen, immunologisch is dat zeer onwaarschijnlijk en er is geen enkel bewijs voor.
Ah, bedankt. Ik had mijn twijfels al aangeduid in mn post. Ik heb mn post gewijzigd.

[ Voor 3% gewijzigd door aicaramba op 26-02-2020 10:20 ]

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Een 60-jarige man uit Parijs is aan gevolgen van Covid-19 overleden meldt de NOS.

• _Bailey_
  • Niet online
1 ding staat voor mij wel vast nu na het nieuws van het RIVM van zonet;

hun aanpak is vele malen milder dan bijvoorbeeld het CDC (Amerikaanse RIVM zeg maar) en andere gezondheidsinstanties van de diverse landen.

Geen idee wie de juiste aanpak heeft overigens... ;)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:21:

hun aanpak is vele malen milder dan bijvoorbeeld het CDC (Amerikaanse RIVM zeg maar) en andere gezondheidsinstanties van de diverse landen.

In de USA is het al wel en hier niet, wij doen het beter :+

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-12 07:51

Player1S

Probably out in the dark

Voor de gemiddelde burger is volgens mij niks meer goed.

zijn ze mild en er is toch een besmetting: OMG!! ZE ZIJN LAKS GEWEEST!!!!11111oneoneone

Zijn ze superstreng, gooien vanalles dicht, lassen vanalles af en geen besmetting: OMG NAZIS!!!!!111oneoneone

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-12 19:49

Maar ik heb wel een vermoeden... Een strengere aanpak is volgens mij per definitie niet onjuist in zo'n geval. Het is voorzichtiger en voorkomt wellicht dat je later moet zeggen "oepsiewoepsie, dat was toch niet zo handig van ons 8)7 "

• daan!
Ryan_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:20:
Een 60-jarige man uit Parijs is aan gevolgen van Covid-19 overleden meldt de NOS.
Even met link.
Een 60-jarige man uit Parijs is aan gevolgen van Covid-19 overleden. Dat melden de Franse autoriteiten.

Het is de tweede Franse corona-dode. In totaal zijn er in het land zeventien besmettingen geregistreerd. Drie van hen werden vannacht bekendgemaakt. Het gaat om Franse mannen van 55, 36 en dus het dodelijke slachtoffer van 60 jaar.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
Behoorlijk jong daar in vergelijking met bv de doden in Italië. Wat ik er ook opvallend veel vind in vergelijking met Japan bv.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-12 11:45
vickypollard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Maar ik heb wel een vermoeden... Een strengere aanpak is volgens mij per definitie niet onjuist in zo'n geval. Het is voorzichtiger en voorkomt wellicht dat je later moet zeggen "oepsiewoepsie, dat was toch niet zo handig van ons 8)7 "
Mja, het tegendeel is ook waar. Een te streng regime kan leiden tot vermijdingsgedrag. Wanneer reizen van land a naar land b niet is toegestaan, dan kun je altijd nog via land c reizen.

Dat is waar voor heel veel, zo niet alle maatregelen die je kunt nemen. Mensen zijn creatief. Dat is een zeer precaire balans, waar niemand echt het antwoord op heeft. CNN schreef daar onlangs een interessant artikel over, maar ik kan het helaas even niet terug vinden.

Uiteraard is er ook een reputatie te verdedigen, en daar doel je wellicht op. In sommige gevallen is het gewoon handig te doen alsof je iets aan het doen bent. Zo lijkt temperatuur opnemen bij de grens leuk, maar volgens mij is er in de SARS episode helemaal niemand op die manier gediagnosticeerd. Het is schijnveiligheid en daar lijkt onze gezondheidswaakhond in ieder geval wars van.

De lakmoesproef moet in Nederland nog komen - de eerste positieve test. En dan kunnen we verder kijken hoe die reactie zich verhoudt met andere landen, en of die adequaat is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Chrosser

Chrosser

vickypollard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat het RIVM hier vanuit het verleden wel al ervaring mee heeft opgedaan. Het is ook niet goed om op voorhand spastisch te gaan reageren. Dan weet je namelijk helemaal het verschil niet meer tussen iets ''relatiefs'' simpel en als er echt de pleuris uit breekt.

Wat me het meest opvalt aan de hele corona discussie, landelijk maar bv. ook hier op het forum, is dat er heel weinig echte informatie naar buiten komt. Ik zie alleen sensatie in de kranten en media over sterfgevallen hoe de wereld aan coronavirus vergaat, maar ik zie geen actieve media uitingen van het RIVM om de mensen echt te informeren, al is het maar met de info die we tot nu toe weten.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En uiteraard zijn de financiële aasgieren er ook als de kippen bij om een slaatje te slaan uit de corona angst:

https://www.srf.ch/news/s...aeft-mit-der-corona-angst

Een bedrijf uit Liechtenstein probeert voor slechts 70 Franken per 10 stuks FFP-2 maskers te verkopen. Door zinnen als "«Das Corona Virus kommt! Schon bald ist das Virus wohl auch bei Ihnen.»" in hun email marketing te gebruiken.

Op zich niet verboden, maar wel discutabel. :-(
M.a.w. er zal nog wel veel meer commerciële onzin over ons uitgestort gaan worden. :|

Als je op dit moment probeert mondmaskers te kopen online vind je wel veel nul op het request.
99% van de producten zijn uitverkocht, we kunnen u helaas op dit moment niet bedienen. We verzoeken u elders te zoeken.

En, iemand al de eerste phishing emails voorbij zien komen waarbij het corona gebeuren de aandacht zou moeten trekken?

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 26-02-2020 10:41 ]

Mooie Plaatjes   

• De_Bastaard
Dat van die 36 jarige vind ik dan wel weer interessant omdat dit een leeftijdsgenoot is. Was deze persoon al ziek?

• Nat-Water
De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Dat van die 36 jarige vind ik dan wel weer interessant omdat dit een leeftijdsgenoot is. Was deze persoon al ziek?
Hij is het nu wel. Wat maakt dat verder uit? Hij is niet dood.
Het is de tweede Franse corona-dode. In totaal zijn er in het land zeventien besmettingen geregistreerd. Drie van hen werden vannacht bekendgemaakt. Het gaat om Franse mannen van 55, 36 en dus het dodelijke slachtoffer van 60 jaar.
Lezen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 10:40 ]

• Jorgen
  • Laatst online: 07:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/uitnodiging

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2019-09/infographic_40procent.jpg

Zover bekend heeft de griepprik geen effect effect op covid/corona, enkel op de normale griep.

[ Voor 33% gewijzigd door Jorgen op 26-02-2020 10:53 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• De_Bastaard
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:39:
[...]

Hij is het nu wel. Wat maakt dat verder uit? Hij is niet dood.

[...]

Lezen ;)
Ah shit, ja. My bad ;)

• Nat-Water

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ehtweak schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:36:
En uiteraard zijn de financiële aasgieren er ook als de kippen bij om een slaatje te slaan uit de corona angst:

https://www.srf.ch/news/s...aeft-mit-der-corona-angst

Een bedrijf uit Liechtenstein probeert voor slechts 70 Franken per 10 stuks FFP-2 maskers te verkopen. Door zinnen als "«Das Corona Virus kommt! Schon bald ist das Virus wohl auch bei Ihnen.»" in hun email marketing te gebruiken.

Op zich niet verboden, maar wel discutabel. :-(
M.a.w. er zal nog wel veel meer commerciële onzin over ons uitgestort gaan worden. :|

Als je op dit moment probeert mondmaskers te kopen online vind je wel veel nul op het request.
99% van de producten zijn uitverkocht, we kunnen u helaas op dit moment niet bedienen. We verzoeken u elders te zoeken.

En, iemand al de eerste phishing emails voorbij zien komen waarbij het corona gebeuren de aandacht zou moeten trekken?
Als je op bol.com zoekt op FFP2 dan is vrijwel alles al uitverkocht. Wat er aan maskers nog is, is echt belachelijk duur. Ik ben benieuwd wanneer we hier de eerste mensen in het straatbeeld zien met zo'n mondkapje op.

Verwijderd

De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:38:
[...]

De 36 jarige man toont geen tekenen van ernst. (google translate)

Man van 55 jaar ligt nog "in een ernstige klinische situatie" in het ziekenhuis (wederom google translate)

https://www.francetvinfo....-selon-l-oms_3841703.html

Ben wel heel benieuwd naar de situatie van de overleden 60 jarige. Was hij relatief gezond?
Als dit blijkbaar al onder "oud" valt, laat het verschil met een griepje wel zien!

Overigens komt het overeen met de eerder gedeelde resultaten, dat het vanaf 40 jaar oud een probleem zou kunnen vormen voor de gezondheid met in enkele gevallen een dodelijke afloop.

• daan!
Wat wil je zeggen met deze post? Dat de griepprik wel effect op corona zou hebben?
Dat heb je fout.

Griep komt van een influenza virus, het Covid-19 komt van een coronavirus.
Dat zijn totaal verschillende beesten, de griepprik beschermt 0.0 tegen corona.

In ander nieuws:
Er circuleren nepnieuwsberichten zogenaamd van NOS op sociale media (hoe kan het ook anders)
Nep-post liveblog circuleert op internet
In appgroepjes en op sociale media gaat een nep-screenshot rond van ons liveblog, waarin staat dat er in de Utrechtse wijk Overvecht besmettingen van het coronavirus zijn. De inhoud van de pagina is verzonnen. De afbeelding is door iemand thuis bewerkt en de pagina is niet afkomstig van de NOS.

Er zijn geen patiënten met het coronavirus in Nederland geregistreerd.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Wat wil je zeggen met deze post? Dat de griepprik wel effect op corona zou hebben?
Dat heb je fout.

Griep komt van een influenza virus, het Covid-19 komt van een coronavirus.
Dat zijn totaal verschillende beesten, de griepprik beschermt 0.0 tegen corona.

In ander nieuws:
Er circuleren nepnieuwsberichten zogenaamd van NOS op sociale media (hoe kan het ook anders)

[...]
Schoolkinders die hopen door nepnieuws te verspreiden niet naar school te hoeven? Een andere reden kan ik niet bedenken waarom je zoiets zou doen..

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het zou volgens mij helpen als iedereen die hier post goed de site van het RIVM bekijkt. Die is duidelijk, eerlijk en vrij actueel.

Over het vergelijk met de griep:
Is het nieuwe coronavirus (COVID-19) ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.

Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden. En van alle mensen die ziek worden, wil je eigenlijk precies weten wat ze hebben gedaan.
Ik heb vorig jaar overigens de ‘echte’ griep gehad, dat is vier dagen met hoge koorts op de bank of in bed en na 6 weken nog steeds hijgen na 3 trappen. Da’s best heftig, zeker als je bedenkt dat ik een fitte 35 jarige ben, die verder helemaal gezond is...

Over de overdraagbaarheid:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Ik wil het zeker niet bagatelliseren, maar het RIVM lijkt me een partij die dit een stuk beter kan inschatten en beoordelen dan journalisten en FUD denkers (dat heb ik van dit topic geleerd ;)). Ook hier worden enorm veel dingen opgeblazen met als kers op de taart mensen die ‘met 5 minuten googlen’ de waarheid denken te vinden _/-\o_ .

Ik vond dit topic interessant doordat er soms inhoud werd toegevoegd (handen wassen met alcohol is niet nodig bijvoorbeeld), maar het schiet wat mij betreft wat uit de bocht...

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2020 10:52 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-12 11:45
garriej schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:48:
[...]

Schoolkinders die hopen door nepnieuws te verspreiden niet naar school te hoeven? Een andere reden kan ik niet bedenken waarom je zoiets zou doen..
"For teh lulz"

Ik vraag me af of dit strafbaar is. Ik weet zeker dat er wel een paar specifieke situaties zijn waarin dit strafbaar is, maar ik heb geen idee of paniek zaaien in het algemeen zoals hier ook onder het strafrecht valt....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Jorgen
  • Laatst online: 07:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@daan! @Nat-Water nee, ik wil hiermee reageren op de losse opmerking dat de griepprik geen effect heeft. Hij heeft positief effect op de griep. En zover bekend Niet op covid.

Vond de discussie namelijk te onduidelijk zo. Zal mijn post ook even aanpassen en verduidelijken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Het zou volgens mij helpen als iedereen die hier post goed de site van het RIVM bekijkt. Die is duidelijk, eerlijk en vrij actueel.

Over het vergelijk met de griep:

[...]

Over de overdraagbaarheid:

[...]

Ik wil het zeker niet bagatelliseren, maar het RIVM lijkt me een partij die dit een stuk beter kan inschatten en beoordelen dan journalisten en FUD denkers (dat heb ik van dit topic geleerd ;)). Ook hier worden enorm veel dingen opgeblazen met als kers op de taart mensen die ‘met 5 minuten googlen’ de waarheid denken te vinden _/-\o_ .

Ik vond dit topic interessant doordat er soms inhoud werd toegevoegd (handen wassen met alcohol is niet nodig bijvoorbeeld), maar het schiet wat mij betreft wat uit de bocht...
Sorry maar hier wil ik een kleine kanttekening bij zetten.
Maandag heeft het RIVM pas de site aangepast over de kans dat het in Nederland voor kan gaan komen.

Tot maandag stond er dat die kans zeer klein was.

Nu staat er dit:
Hoe groot is de kans dat het nieuwe coronavirus (COVID-19) naar Nederland komt?
Net zoals in andere landen kan er ook iemand vanuit China naar Nederland komen en hier ziek worden. Omdat de ziekte van mens op mens overdraagbaar is, is het mogelijk dat hier ook contacten van een patiënt ziek worden. Daarom is het belangrijk om patiënten snel op te sporen en contacten in de gaten te houden. Er is een meldingsplicht voor het nieuwe coronavirus en er bestaat in Nederland een structuur om uitbraken van infectieziekten te bestrijden.

De meeste zieken komen van het vasteland van China. Het overgrote deel van de patiënten is in de regio Wuhan geweest en is daar waarschijnlijk besmet geraakt. Ook in Macau, Taiwan, Hongkong, Singapore, Iran, Zuid-Korea en genoemde gemeenten in Noord-Italië is het virus wijdverspreid.
Andere landen zijn veel stelliger dat dit gewoon in dit jaar de wereld over zal gaan.

Het is niet meer de vraag of we in Nederland te maken gaan krijgen met Corona, maar wanneer...

• _Bailey_
  • Niet online
Aan de reacties te lezen zijn nog veel mensen bang voor dit virus.
Dit is echter nergens voor nodig. We proberen het in te dammen, maar het is geen zeer dodelijk virus.

Waarom dan toch zoveel draconische maatregelen?
Vooral omdat het een NIEUW virus is en mensen hebben nog geen anti-lichamen in hun lijf.
Dus indien het een pandemie wordt kan onze zorg het niet aan en krijgt de economie een flinke knauw.
De kans dat dit virus een humaan coronavirus zal worden is aanwezig, dit betekent dat het een "ingeburgerd" virus gaat worden, wat uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk zal afzwakken tot een verkoudheid (zoals het HCoV-OC43 en 229E virus).

Moet je er bang voor zijn?
Niet banger als voor een griep: gezonde mensen zullen het veelal overleven, met of zonder symptomen. Indien je onderliggende complicaties hebt en ook wanneer je ouder bent bestaat er een kans dat het ernstig kan worden, MAAR dat is ook het geval bij een griep...

Verwijderd

Davetc schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Dan valt hier nog heel wat winst te behalen. Gemiddelde mens is een smeerlap imho. Let maar eens op bij een openbaar toilet of in een restaurant/café hoeveel mensen hun handen wassen. En wie wast zijn of haar handen na de neus snuiten of niezen?
Maar als die personen daarna hun handen drogen met een handendroger, dan schieten we nog niets op. 8)7
Onderzoekers van the University of Connecticut hebben aangetoond dat het apparaat zelfs zoveel bacteriën verspreid dat het wassen van de handen teniet wordt gedaan.
https://www.mijngezondhei...rogers-vol-met-bacterien/

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-12 00:34
Als we naar dit staatje kijken lijkt het erop dat ze vooral in China de zaken wat meer onder controle lijken te krijgen. Ik zeg bewust "lijkt" omdat het over Chinese data lijkt te gaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mC6LXloE6QidlyK20ux7qk7j/full.png

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-12 15:17
’Nederlander klemgereden na ontsnapping quarantaine Taiwan’

TAIPEI - Een Nederlander is in Taiwan gearresteerd nadat hij uit zijn opgelegde quarantaine was ontsnapt. Na een klopjacht kon de toerist samen met een Japanse vrouw, mogelijk zijn partner, enkele uren later worden aangehouden.
Wel lekker dat je gewoon besluit dat jou vakantie belangrijker is dan de veiligheid van anderen..

(Soft paywall, Incognito scherm om meerdere (premium) artikelen te lezen ;) )
https://www.telegraaf.nl/...apping-quarantaine-taiwan
Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.