[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.098 views

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12 21:07
ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Ik vond dit topic interessant doordat er soms inhoud werd toegevoegd (handen wassen met alcohol is niet nodig bijvoorbeeld), maar het schiet wat mij betreft wat uit de bocht...
De post waarin wordt beweerd dat bewezen is dat handen wassen met alcohol niet werkt is onderuit gehaald.
Dat is dus helemaal niet bewezen.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zojuist op het nieuws (ANP, Radio 538) vertellen ze gewoon "De Duitse man die in Nederland is geweest was toen nog niet ziek dus heeft niemand kunnen besmetten". Opvolgacties zijn daarom niet nodig ;(

Zelfs het RIVM zegt dat er een kans is dat je kunt besmetten zonder ziek te zijn, en volgens mij is Italië en de uitloop daarvan een goed voorbeeld. C'mon, wel echt slecht dit hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Razr op 26-02-2020 11:03 ]

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12 12:12

Plasma_Wolf

Student

Intussen komt het fake-news ook weer opdagen:

Ik heb dit artikel een paar dagen geleden zien langskomen, dat de Russische trollenfabriek een bron van het fake-news is, is geen verassing.

Intussen ook een nepbericht op sociale media dat er een coronageval in Utrecht zou zijn, waardoor de [url=https://nos.nl/liveblog/2324599-rivm-contactonderzoek-overbodig-duitser-was-niet-ziek-in-limburg.html[/url] een bericht over valse brichten moet uitbrengen...

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27
Razr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:03:
Zojuist op het nieuws (ANP, Radio 538) vertellen ze gewoon "De Duitse man die in Nederland is geweest was toen nog niet ziek dus heeft niemand kunnen besmetten". Opvolgacties zijn daarom niet nodig ;(

Zelfs het RIVM zegt dat er een kans is dat je kunt besmetten zonder ziek te zijn, en volgens mij is Italië en de uitloop daarvan een goed voorbeeld. C'mon, wel echt slecht dit hoor.
Het is een bericht zelf van het RIVM wat aangehaald wordt. Dus niks 'zelfs het RIVM'
Linkerdelink

@Plasma_Wolf En dat bericht is hier ook al langsgekomen..

Dit topic zou er echt een stuk duidelijker op worden als mensen de laatste 5 pagina's even teruglezen. Heb je niet steeds dubbele berichten die steeds maar weer ontkracht moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 11:06 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:02:
[...]

De post waarin wordt beweerd dat bewezen is dat handen wassen met alcohol niet werkt is onderuit gehaald.
Dat is dus helemaal niet bewezen.
Ah dat is dan weer jammer, maar dat heb ik gemist in alle ‘het is echt heel erg’ posts. Tnx!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

en naast Italie, ook the Diamond Princess (cruise schip) als ook Zuid Korea....

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:56:
Aan de reacties te lezen zijn nog veel mensen bang voor dit virus.
Dit is echter nergens voor nodig. We proberen het in te dammen, maar het is geen zeer dodelijk virus.
Het is voor zover bekend een stuk dodelijker dan de gewone griep en even besmettelijk.
Ik snap wel dat mensen doen alsof het geen ebola is maar een nog dodelijkere variant van de griep is toch echt niet niks hoor.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:35
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Sorry maar hier wil ik een kleine kanttekening bij zetten.
Maandag heeft het RIVM pas de site aangepast over de kans dat het in Nederland voor kan gaan komen.

Tot maandag stond er dat die kans zeer klein was.

Nu staat er dit:
Errrr…..
Hoe groot is de kans dat het nieuwe coronavirus (COVID-19) naar Nederland komt?

Net zoals in andere landen kan er ook iemand vanuit China naar Nederland komen en hier ziek worden. Omdat de ziekte van mens op mens overdraagbaar is, is het mogelijk dat hier ook contacten van een patiënt ziek worden. Daarom is het belangrijk om patiënten snel op te sporen en contacten in de gaten te houden. Er is een meldingsplicht voor het nieuwe coronavirus en er bestaat in Nederland een structuur om uitbraken van infectieziekten te bestrijden.

De meeste zieken komen uit China. Het overgrote deel van de patiënten is in de regio Wuhan geweest en is daar waarschijnlijk besmet geraakt.
Bron: Way Back Machine - 19 februari 2020.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Razr
  • Niet online
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Het is een bericht zelf van het RIVM wat aangehaald wordt. Dus niks 'zelfs het RIVM'
Linkerdelink
Inderdaad, de RIVM is niet echt consistent in hun informatievoering. Ik doelde op hun FAQ.

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-12 13:49

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Sorry maar hier wil ik een kleine kanttekening bij zetten.
Maandag heeft het RIVM pas de site aangepast over de kans dat het in Nederland voor kan gaan komen.

Tot maandag stond er dat die kans zeer klein was.

Nu staat er dit:

[...]

Andere landen zijn veel stelliger dat dit gewoon in dit jaar de wereld over zal gaan.

Het is niet meer de vraag of we in Nederland te maken gaan krijgen met Corona, maar wanneer...
Maar het is dan toch aangepast op basis van nieuwe feiten en omstandigheden. Dat is toch goed dan?

Verwijderd

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:

Ik wil het zeker niet bagatelliseren, maar het RIVM lijkt me een partij die dit een stuk beter kan inschatten en beoordelen dan journalisten en FUD denkers (dat heb ik van dit topic geleerd ;)). Ook hier worden enorm veel dingen opgeblazen met als kers op de taart mensen die ‘met 5 minuten googlen’ de waarheid denken te vinden _/-\o_ .
Hier een goed overzicht met wetenschappelijke bronnen waarom corona ernstiger is dan de griep. Sommige cijfers zijn voorlopige inschattingen natuurlijk, maar er zijn 7 punten waarop corona van de griep wint. Als die over 1 jaar allemaal verkeerd blijken te zijn en corona milder is dan de griep eet ik een schoen op (ofja, krijg je publiekelijk excuses).:

https://www.reddit.com/r/...ust_the_flu_with_sources/

Het RIVM ontkent dit ook niet overigens, men geeft alleen aan dat men nog geen concrete uitspraken wil doen. Andere bronnen durven dat wel al aan.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Razr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Inderdaad, de RIVM is niet echt consistent in hun informatievoering. Ik doelde op hun FAQ.
Wat dan? In de FAQ staat dat het vooral overdraagbaar is als je ziek bent. Dat is hele uitgangspunt in dat bericht toch ook?

Uit de FAQ:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Uit het nieuwsbericht (op nos.nl):
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:12:
[...]

Hier een goed overzicht met wetenschappelijke bronnen waarom corona ernstiger is dan de griep. Sommige cijfers zijn voorlopige inschattingen natuurlijk, maar er zijn 7 punten waarop corona van de griep wint. Als die over 1 jaar allemaal verkeerd blijken te zijn en corona milder is dan de griep eet ik een schoen op (ofja, krijg je publiekelijk excuses).:

https://www.reddit.com/r/...ust_the_flu_with_sources/

Het RIVM ontkent dit ook niet overigens, men geeft alleen aan dat men nog geen concrete uitspraken wil doen. Andere bronnen durven dat wel al aan.
Als dat het zelfde reddit draadje is als pagina’s geleden, dan wordt in dat bronnenlijstje het al behoorlijk genuanceerd. Daarnaast geloof ik wel dat het beter is om pas concrete uitspraken te doen als dat kan, niet omdat men het ‘durft’.

Maar over die weddenschap: betekent dat je je schoen opeet bij minder dan 200.000 doden (volgens mij is dat het aantal griepdoden per jaar) ;). Ik hoef uiteraard geen excuses, iedereen mag zijn eigen beeld hebben bij het hoe en wat en wellicht onderschat ik het, dat kan ook. Het stuit me alleen tegen de borst dat in de topicwarning staat dat als je het RIVM betwist, je dat heeeeeel goed moet onderbouwen, maar dat dit topic vol staat met informatie die totaal niet in lijn is met wat het RIVM zegt. Dat moet dan ook alleen met hele goede onderbouwing mogen (en dan is reddit of het eerste linkje van google dat meestal niet).

[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2020 11:21 ]

• daan!
ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:05:
Ah dat is dan weer jammer, maar dat heb ik gemist in alle ‘het is echt heel erg’ posts. Tnx!
Belangrijk hierbij om op te merken dat een goede techniek wel nodig is voor goed effect.
Een drupje alcoholgel op je hand die je even rondwrijft zal niet genoeg doen, en je eerder een vals gevoel van veiligheid geven.

* Je moet genoeg gebruiken om je handen zeker 20 seconden 'nat' te houden tijdens het wrijven.
* Alle oppervlakken van je handen moeten nat zijn, gebruik een vaste volgorde om te voorkomen dat je wat vergeet.
* Blijf de gel inwrijven zo lang je handen nog nat voelen.
* De gel moet een minimale hoeveelheid alcohol hebben (Ik dacht 60% v/v, maar kan even geen bron vinden)

Instructievideo:

Wat ik in deze video nog mis is het omvatten van de pols en die ook roterend inwrijven met de alcoholgel.

• Helixes
Sorry what now?

Volgens mij is de epidemiologie van de uitbraak in Italië nog in onderzoek, en daar zitten nog wat gaten in. Die onbekenden kunnen duiden op ongebruikelijke overdracht, maar is tegelijk ook niet echt bewijs.

Of is er al echt bewijs dat Italië ook niet-symptomatische besmettingen heeft dan? If so, please source :)

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 26-02-2020 11:19 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Razr
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Wat dan? In de FAQ staat dat het vooral overdraagbaar is als je ziek bent. Dat is hele uitgangspunt in dat bericht toch ook?
De informatie in de FAQ impliceert dat je het virus kunt overdragen (kleine kans!) als je zelf nog niet ziek bent of symptomen vertoont.

In het bericht wat het RIVM recent naar buiten heeft gebracht m.b.t. de Duitse persoon staat dat hij niemand heeft kunnen besmetten omdat hij ten tijde van zijn bezoek aan NL nog niet ziek was.

• _Bailey_
  • Niet online
nieuwe besmettingen in Italie, waaronder 4 jonge kinderen

''In Italië zijn momenteel meer dan 300 mensen besmet geraakt met het virus. Italiaanse media melden dat recent ook vier kinderen de ziekte Covid-19 hebben opgelopen, allemaal in de regio Lombardije. Hoe het met hen gaat is niet bekend. Ze zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Een regionale politicus zegt dat het gaat om een meisje van 4, twee 10-jarige kinderen en een 15-jarige jongen.''

bron: NOS

Verwijderd

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:18:
nieuwe besmettingen in Italie, waaronder 4 jonge kinderen

''In Italië zijn momenteel meer dan 300 mensen besmet geraakt met het virus. Italiaanse media melden dat recent ook vier kinderen de ziekte Covid-19 hebben opgelopen, allemaal in de regio Lombardije. Hoe het met hen gaat is niet bekend. Ze zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Een regionale politicus zegt dat het gaat om een meisje van 4, twee 10-jarige kinderen en een 15-jarige jongen.''

bron: NOS
De vraag is hierbij wel:
Opname om quarantaine?
Opname door de toestand?

Ik mag hopen op de eerste!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:14:

[...]

Als dat het zelfde reddit draadje is als pagina’s geleden, dan wordt in dat bronnenlijstje het al behoorlijk genuanceerd. Daarnaast geloof ik wel dat het beter is om pas concrete uitspraken te doen als dat kan, niet omdat men het ‘durft’.

Maar over die weddenschap: betekent dat je je schoen opeet bij minder dan 200.000 doden (volgens mij is dat het aantal griepdoden per jaar) ;). Ik hoef uiteraard geen excuses, iedereen mag zijn eigen beeld hebben bij het hoe en wat en wellicht onderschat ik het, dat kan ook. Het stuit me alleen tegen de borst dat in de topicwarning staat dat als je het RIVM betwist, je dat heeeeeel goed moet onderbouwen, maar dat dit topic vol staat met informatie die totaal niet in lijn is met wat het RIVM zegt. Dat moet dan ook alleen met hele goede onderbouwing mogen (en dan is reddit of het eerste linkje van google dat meestal niet).
Zo werkt het niet. Ik eet niet een schoen op als er minder doden zijn. Dat heb ik nooit gesteld, dat er meer absolute doden moeten vallen voordat het ernstiger is. Je moet kijken naar relatieve percentage, de ernst van de ziekte ook als men het overleeft en de pre-existing conditions van diegene die er aan overleiden (zijn het alleen bejaarden met COPD die doodgaan of ook jonge fitten personen?). Al het wetenschappelijk onderzoek wijst er momenteel op dat die algehele problematiek ernstiger is dan het griepvirus mocht het overgaan tot een wereldwijde verspreiding. De reactie van het WHO en andere gezondheidsorganisaties passen als je die zaken in overweging neemt.

Er is een grote kans dat we het kunnen indammen en er niet meer absolute doden vallen dan de griep, maar daar zijn wel drastische maatregelen voor nodig.

Er is niks mis met een reddit link die naar wetenschappelijke bronnen verwijst overigens. Dat is gewoon een overzicht. Of ik die bronnen nou overtik of je gewoon link naar iemand die het al gedaan heeft.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33
Als nu ook jonge kinderen opgenomen worden is dat een erg zorgelijke ontwikkeling. Had begrepen dat deze groep niet echt last had.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Razr
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:17:
[...]

Sorry what now?

Volgens mij is de epidemiologie van de uitbraak in Italië nog in onderzoek, en daar zitten nog wat gaten in. Die onbekenden kunnen duiden op ongebruikelijke overdracht, maar is tegelijk ook niet echt bewijs.

Of is er al echt bewijs dat Italië ook niet-symptomatische besmettingen heeft dan? If so, please source :)
Nee je hebt gelijk, ik heb geen echt bewijs - ik had het anders kunnen verwoorden. Ik heb nog even wat gezocht maar ik denk dat ik een aanname heb gedaan door dit bericht (https://www.dvhn.nl/buite...coronavirus-25393153.html) dat de Italiaanse dokter (welke na een week op Tenerif pas klachten kreeg/zich meldde) ook het koppel heeft besmet - maar dat laatste staat niet zo in het artikel, wellicht hebben die het "gewoon" in Italië opgelopen.

De CDC directeur heeft wel gezegd dat het mogelijk is maar daar staan ook geen casussen bij. Ik heb nu even geen tijd om alles door te spitten maar het is inderdaad wel interessant of er al hard bewijs is van asymptomatische besmettingen. Wellicht weet iemand anders hier een casus.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:28:
Als nu ook jonge kinderen opgenomen worden is dat een erg zorgelijke ontwikkeling. Had begrepen dat deze groep niet echt last had.
Zou dat ook geen verschil in aanpak zijn per land?

• Nat-Water
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:28:
Volgens La Stampa zijn er alweer twee ontslagen uit het ziekenhuis, en met de andere twee gaat het naar omstandigheden goed.

Kan dus preventieve opname zijn geweest omdat het juist een zwakkere groep is.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Helixes
Razr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Nee je hebt gelijk, ik heb geen echt bewijs - ik had het anders kunnen verwoorden. Ik heb nog even wat gezocht maar ik denk dat ik een aanname heb gedaan door dit bericht (https://www.dvhn.nl/buite...coronavirus-25393153.html) dat de Italiaanse dokter (welke na een week op Tenerif pas klachten kreeg/zich meldde) ook het koppel heeft besmet - maar dat laatste staat niet zo in het artikel, wellicht hebben die het "gewoon" in Italië opgelopen.

De CDC directeur heeft wel gezegd dat het mogelijk is maar daar staan ook geen casussen bij. Ik heb nu even geen tijd om alles door te spitten maar het is inderdaad wel interessant of er al hard bewijs is van asymptomatische besmettingen. Wellicht weet iemand anders hier een casus.
Okee cool. Het is een serieus punt van contentie, en de nobelprijs van de week gaat wel naar het team dat het eerste geval van asymptomatische overdracht ook daadwerkelijk weet te documenteren. Sommige medici houden wel serieus rekening met de mogelijkheid, maar veel verder komt het tot nu toe niet. Zo zou ik me kunnen voorstellen dat een hoestbui die geen symptoom is van klinische Covid wel tot een (licht) besmettingsgevaar zou kunnen leiden.

Daarom vraag ik altijd maar even na wanneer er claims worden gedaan die ik nog niet heb gelezen :)

Maar, we wachten weer af.

• _Bailey_
  • Niet online
Pieter Omtzigt en 2 andere Kamerleden hebben vragen gesteld aan Minister Bruins (Volksgezondheid), Minister van Buitenlandse Zaken en Minister van Sociale Zaken;

vragen over Covid19
1- welke maatregelen aan de grens Duitsland - Limburg? (Scholen, werk, shoppen?)
2- welke lessen uit Italië waar het virus weken moet hebben rondgezworven
3- waarom treffen andere EU landen veel strengere maatregelen?

ben zelf vooral zeer benieuwd naar het antwoord op vraag 2 maar vooral vraag 3

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-12 12:20
Update zum Coronavirus 26.2.2020, 11.30 Uhr
Der Krisenstab des Kreises Heinsberg hat soeben seine Sitzung beendet und folgende Anordnungen getroffen:

1. Die Schulen und Kindergärten im Kreis Heinsberg bleiben vorsorglich bis einschließlich Montag, 02. März 2020, geschlossen.
2. Das Rathaus Selfkant ist ebenfalls für das Publikum geschlossen. Die Sachberbeiterinnen und Sachbearbeiter sind telefonisch erreichbar. Die Turnhallen sind ebenfalls bis zum gennanten Tag geschlossen.
3. Um 14.00 Uhr findet eine gemeinsame Pressekonferenz von Gesundheitsminister Laumanns und Landrat Pusch in Düsseldorf statt. Dort wird über die aktuelle Lage informiert.
tl;dr:

- scholen blijven in onze gemeente dicht tot en met maandag;
- Gemeente huis blijft gesloten;
- Om 14:00 update van de bundesminister uit Düsseldorf.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Kan het hier nu eindelijk eens ophouden met de inhoudsloze of paniekerige slowchat. We blijven het maar verwijderen, maar op een gegeven moment is het wel klaar en dan volgt er een time out van AWM.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:46:
[Modbreak] Kan het hier nu eindelijk eens ophouden met de inhoudsloze of paniekerige slowchat. We blijven het maar verwijderen, maar op een gegeven moment is het wel klaar en dan volgt er een time out van AWM. [/]
Ik zie het nu een aantal keer voorbij komen, maar waar doel je nou precies op?
Wat schaar je onder slowchat en wat niet?

Ik vind persoonlijk de kleine updates uit buitenland best interessant. Is dat direct slowchat?

Op dit moment weet niemand wat de impact gaat zijn.

Modbreak:Ik link het antwoord hier ook maar even bij. :)
DaniëlWW2 in "Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 12:05 ]

• Nat-Water
De NOS heeft het RIVM geinterviewd waarom het contactenonderzoek is stopgezet. Ik kan de video niet linken, maar staat in de liveblog.

Liveblog - link

Als ik de video ergens anders vind post ik 'm

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Er is niks mis met een reddit link die naar wetenschappelijke bronnen verwijst overigens. Dat is gewoon een overzicht. Of ik die bronnen nou overtik of je gewoon link naar iemand die het al gedaan heeft.
En dan toch even obv https://www.reddit.com/r/...ust_the_flu_with_sources/

1. De R0 is hoger (1,4 tot 6,29, gemiddeld 3,28), waarbij dat voor griep 1.3 lijkt te zijn.
Hun bron (https://www.medicalnewsto...stimates-than-WHO-predict)
..
The studies they selected estimated basic R0 for the virus in China and overseas. These estimates ranged from 1.4 to 6.49 and had an average of 3.28 and a median of 2.79.

Both of these numbers are significantly higher than the numbers that the WHO suggested — which were 1.4–2.5.
..
Ze hebben dus studies geselecteerd om tot hun berekening te komen. Ik kan op basis van die bron niet beoordelen of die selectie terecht was en waarom de WHO blijkbaar andere cijfers hanteert.

2. Het percentage doden is hoger.
Hun bron (https://www.cnbc.com/2020...s-over-coronavirus.html):
..
“I think we’re going to find that the mortality number is going to be lower,” Lighter said. “There is more than likely many times that number of people that have mild (cases) or are asymptomatic.”
..
Het is gewoon onduidelijk hoeveel mensen milde of geen klachten hebben, waardoor dat percentage enorm discutabel is. Bij de griep hebben we talloze jaren historie, grieppeilingen etc waardoor dat beeld veel beter is. Ergens lijkt het een beetje appels met peren te zijn (maar dat kan eigenlijk ook niet anders).

3. Je kan het al verspreiden als je niet ziek bent.
Hun bron (https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762028) lijkt op zich betrouwbaar:
..
Patients 2 through 6 developed COVID-19. Four were women, and ages ranged from 42 to 57 years. None of the patients had visited Wuhan or been in contact with any other people who had traveled to Wuhan (except patient 1).
..
Alleen is er geen bewijs dat patiënt 1 daadwerkelijk besmet is geweest. Het onderzoek is gebaseerd op de (onbewezen) aanname dat die patiënt de bron was. Het lijkt logisch, maar is niet bewezen. De kans is er natuurlijk wel.

Voor 4 (een groot deel, 20%, eindigt in het ziekenhuis) gaat denk ik hetzelfde op als voor 2. 6 (geen vaccin) en 7 (een herd immunity) zijn natuurlijk waar, maar om nou te stellen dat je hiermee 7 bewezen punten hebt dat het heftiger is, daar ben ik niet mee eens.

Ergens probeer ik nu aan te tonen dat een reddit draadje niet helemaal klopt, maar ik zou eigenlijk de discussie in dit topic andersom verwachten: een heel onderbouwd verhaal waarom de uitgangspunten van het RIVM niet kloppen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:51:
[...]

Ik zie het nu een aantal keer voorbij komen, maar waar doel je nou precies op?
Wat schaar je onder slowchat en wat niet?

Ik vind persoonlijk de kleine updates uit buitenland best interessant. Is dat direct slowchat?

Op dit moment weet niemand wat de impact gaat zijn.
Nee, dat niet. Wel de lollige reacties, de onnodige FUD en de zinloze paniek alsmede de inhoudsloze reacties erop.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• _Bailey_
  • Niet online
RIVM: 'We beschouwen het risico op verspreiding als zeer klein, zo niet nihil'

zie onderstaande video, kort interview NOS met RIVM medewerker

https://nos.nl/liveblog/2...niet-ziek-in-limburg.html

Verwijderd

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:59:
3. Je kan het al verspreiden als je niet ziek bent.
Hun bron (https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762028) lijkt op zich betrouwbaar:

Alleen is er geen bewijs dat patiënt 1 daadwerkelijk besmet is geweest. Het onderzoek is gebaseerd op de (onbewezen) aanname dat die patiënt de bron was. Het lijkt logisch, maar is niet bewezen. De kans is er natuurlijk wel.
Hoe kun je dit met de huidige snelheid waarin het gaat ooit goed bewijzen?
Terwijl dit wel een erg belangrijk punt is...

• Smuey
  • Laatst online: 13-11 12:15
Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:01:

|:(

Kijken ze bij het RIVM niet naar de ontwikkelingen in het buitenland ofzo? Als je ziet hoe relatief snel het virus zich lijkt te verspreiden, is dat op z'n minst een naïeve opmerking. Ik gok dat Italië er hetzelfde over dacht... De manier waarop er hier mee omgegaan wordt lijkt mij, in ieder geval tot nu toe, toch wat ontoereikend.

Verwijderd

Smuey schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:05:
[...]

Kijken ze bij het RIVM niet naar de ontwikkelingen in het buitenland ofzo? Als je ziet hoe relatief snel het virus zich lijkt te verspreiden, is dat op z'n minst een naïeve opmerking. Ik gok dat Italië er hetzelfde over dacht... De manier waarop er hier mee omgegaan wordt lijkt mij, in ieder geval tot nu toe, toch wat ontoereikend.
Ik neem aan dat ze in dit specifieke geval doelen op de Duitser die in Limburg is geweest en niet Corona in het algemeen.

Tekst bij NOS:
RIVM: kans op besmetting door Duitser nihil
Het RIVM zegt dat er geen contactonderzoek komt, naar aanleiding van de besmette man in het Duitse grensgebied.

Volgens het instituut is dat niet nodig omdat de Duitser, toen hij in Limburg was geen ziekteverschijnselen vertoonde:

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:05:
[...]

Hoe kun je dit met de huidige snelheid waarin het gaat ooit goed bewijzen?
Terwijl dit wel een erg belangrijk punt is...
Goede vraag, dat weet ik ook niet. Maar dat maakt het bewijs uit de bron nog steeds niet helemaal zuiver. En ik ben het met je eens, dit is een heel belangrijk punt.

• Nat-Water
[...]

Aannames. Tenzij je over dezelfde kennis als het RIVM bezit. Het is een professionele organisatie waar mensen werken die echt wel verstand hebben van zaken, zoals bijvoorbeeld de mevrouw die het interview geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 12:10 ]

Verwijderd

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Goede vraag, dat weet ik ook niet. Maar dat maakt het bewijs uit de bron nog steeds niet helemaal zuiver. En ik ben het met je eens, dit is een heel belangrijk punt.
Stel dat over 2 weken besmettingen in Limburg volgen, dan kun je nog steeds niet die keiharde conclusie trekken.

Het zijn aanwijzingen die er in China ook al waren, maar keihard bewijs hiervoor lijkt mij erg lastig zo niet onmogelijk...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Waarom dan precies? Welk bewijs heb jij, waarmee jij het RIVM kan overtuigen dat ze het mis hebben en dat het virus ook besmettelijk is als je nog niet ziek bent?

Heb jij bewijs dat het in Italië nu zo hard gaat omdat ze dat verkeerd in hebben geschat? If not, dan moet je dit soort onzin misschien niet meer posten.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:45

Player1S

Probably out in the dark

NOS Blog meld dat er nu ook een geval in Griekenland bevestigd is.
Het is wel wachten tot er in Nederland een geval is.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Nat-Water
Player1S schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:12:
NOS Blog meld dat er nu ook een geval in Griekenland bevestigd is.
Het is wel wachten tot er in Nederland een geval is.
En dan nu maar met bron
Het eerste geval van coronavirus in Thessaloniki werd bevestigd. Dit is een 38-jarige die naar Noord-Italië was gereisd en geen andere gezondheidsproblemen had.

Haar contacten worden momenteel gevolgd, terwijl haar familieleden zich in een vrijwillige quarantaine bevinden
Je 2e zin is stemmingsmakerij

• _Bailey_
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Welk bewijs heb jijdat het virus ook besmettelijk is als je nog niet ziek bent?
wellicht doelend op de uitspraak van de hoofd van het CDC (Amerikaanse RIVM) :

''Asymptomatic transmission of the novel coronavirus is possible, Dr. Robert Redfield, director of the US Centers for Disease Control and Prevention, told CNN.

In other words, Redfield said that an infected person not showing symptoms could still transmit the virus to someone else based on information from his colleagues in China.''

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Je 2e zin is stemmingsmakerij
als je dit leest in de NOS Blog
'Besmette Duitser was in hotel in Vlodrop'

De 47-jarige Duitse man uit de grensgemeente Gangelt, die nu in kritieke toestand in het ziekenhuis in Düsseldorf ligt, was twee weken geleden voor een bijeenkomst in het Boshotel in de Noord-Limburgse plaats Vlodrop. Dat meldt 1Limburg.
is het gewoon een terechte opmerking. Kans is aanwezig dat deze beste meneer daar aangestoken is of anderen heeft kunnen aansteken.

Het zou heel naïef denken zijn dat het wel eventjes langs Nederland heen gaat inmiddels.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Aannames. Tenzij je over dezelfde kennis als het RIVM bezit. Het is een professionele organisatie waar mensen werken die echt wel verstand hebben van zaken, zoals bijvoorbeeld de mevrouw die het interview geeft.
Dan hoor ik graag van jouw een verklaring hoe het komt dat de equivalente organisaties in het buitenland beduidend bezorgder zijn dan het RIVM.

• Nat-Water
Player1S schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:24:
[...]

als je dit leest in de NOS Blog

[...]

is het gewoon een terechte opmerking. Kans is aanwezig dat deze beste meneer daar aangestoken is of anderen heeft kunnen aansteken.

Het zou heel naïef denken zijn dat het wel eventjes langs Nederland heen gaat inmiddels.
Dat is, na het statement van het RIVM, ook stemmingmakerij. Goed voorbeeld van de media die dingen groter maakt dan nodig. Waarom 1Limburg dit bekend maakt weet ik niet, maar je moet het RIVM kunnen vertrouwen dat er geen risico is. Door nu het hotel prijs te geven kan het hotel inkomsten mislopen en zal er weer extra onrust gezaaid worden.

Je 2e zin is stemmingsmakerij is omdat je niets zeker weet. Je neemt wat aan 'dat het er komt' en verkondigt het als een feit. Dat weet je helemaal niet, en als je het topic volgt zie je dat er genoeg onrust is. In deze situatie waarbij feiten belangrijk zijn en heel snel onderdrijven door alle bagger die eromheen gepost worden zijn dat soort dingen niet handig om te posten.

@Amphiebietje Ik werk niet bij het RIVM. Vraag het hen. Kamerleden hebben er ook al vragen over gesteld aan de minister, trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 12:35 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En met alle bangmakerij en elkaar ophitsen, krijg je dit soort situaties:

https://www.omroepflevola...vanwege-verdenking-corona

BTW: wel raar dat die man naar de apotheek ging i.p.v. naar de huisarts. :?

Mooie Plaatjes   

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:18:
[...]

wellicht doelend op de uitspraak van de hoofd van het CDC (Amerikaanse RIVM) :

''Asymptomatic transmission of the novel coronavirus is possible, Dr. Robert Redfield, director of the US Centers for Disease Control and Prevention, told CNN.

In other words, Redfield said that an infected person not showing symptoms could still transmit the virus to someone else based on information from his colleagues in China.''
"possible" en "could" zijn hierin wel de belangrijke termen.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21
ehtweak schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:36:
Een bedrijf uit Liechtenstein probeert voor slechts 70 Franken per 10 stuks FFP-2 maskers te verkopen. Door zinnen als "«Das Corona Virus kommt! Schon bald ist das Virus wohl auch bei Ihnen.»" in hun email marketing te gebruiken.
Op bol.com staat het ook vol met maskers voor €15 tot €30 per stuk. Als je websites met producten voor de bouw afgaat zijn de maskers overigens nog wel beperkt verkrijgbaar voor normale prijzen (€25 voor 10 stuks).
dr.lowtune schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:43:
Ik ben benieuwd wanneer we hier de eerste mensen in het straatbeeld zien met zo'n mondkapje op.
Op Schiphol plaza en station liepen er al enkele niet-Aziaten met mondkapjes op afgelopen week.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

ehtweak schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:34:

...

Lees je wel eens buitenlandse media?

In het buitenland is dit namelijk op dit moment de gebruikelijke reactie bij een verdenking. Volstrekt normaal, aangezien als het serieus is het een incident is dat voor verdere verspreiding kan zorgen.

In Nederland is er een grote groep mensen die blijkbaar denkt dat NL heel speciaal is, waardoor preventie onnodig is. Ik noem dat "extreem naief". :X

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik denk dat de inschatting over hoezeer iemand die nog geen symptomen vertoont iemand anders kan besmetten heel erg afhangt van hoe veel die twee bij elkaar zijn. Zonder te hoesten en niezen verspreid je veel minder het virus maar als het een echtpaar is die de hele dag samen zijn kan dat nog steeds genoeg zijn. Iemand die niet ziek is en een dagje aan het winkelen was in Sittard is nooit lang genoeg in nauw contact met een andere geweest om die ander te besmetten. Als je echter wel hoest en niest verspreid je veel meer over een grotere afstand en is een paar seconden genoeg.

De RIVM en andere instanties kunnen beide gelijk hebben. Iemand besmetten zonder ziekte symptomen is mogelijk maar in dit scenario niet door de aard van de contacten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Nat-Water

Tsja, gebrek aan verdere achtergrondinfo om er iets over te zeggen. Je kan gewoon de apotheek binnenstappen voor medicijnen zonder recept, dus zo raar is het niet. Personeel handelt reactief omdat ze op hun tenen lopen. En dan heb je zo een verklaring voor de situatie.

Verwijderd

Amphiebietje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:31:
[...]

Dan hoor ik graag van jouw een verklaring hoe het komt dat de equivalente organisaties in het buitenland beduidend bezorgder zijn dan het RIVM.
Dat weet je niet...
Het kan bewust zijn.

Feit is wel dat andere landen adequater reageren, maar ook in andere posities zitten.

Oostenrijk heeft verkeer tussen italie en oostenrijk zondagavond stilgelegd vanwege een mogelijke besmetting in de trein.

Maar zij grenzen dan ook wel aan Italie en het getroffen noordelijke gebied. Dus niet helemaal vergelijkbaar.
Dit wil absoluut niet zeggen dat het RIVM incompetent is! Laat dat duidelijk zijn, ze maken andere afwegingen en reageren minder stellig in hun communicatie.

Het doel hiervan zou ook kunnen zijn dat men geen paniek wil in Nederland.
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:34:
"possible" en "could" zijn hierin wel de belangrijke termen.
Toch is het RIVM niet minder stellig, eigenlijk staat er hetzelfde in iets mildere woorden:

"Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus."

"Besmettelijkheid
De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat één ziek persoon gemiddeld 2 andere personen kan besmetten. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. "

Dus wat dat betreft niet zo heel anders.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens:
"Is het nieuwe coronavirus (COVID-19) ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.

Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden. En van alle mensen die ziek worden, wil je eigenlijk precies weten wat ze hebben gedaan. "

• _Bailey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Feit is wel dat andere landen adequater reageren, maar ook in andere posities zitten.
daarom even de antwoorden afwachten van de vragen die Omtzigt heeft gesteld aan diverse Ministers waaronder Bruins.
Omtzigt heeft met andere woorden jouw bovenstaande zin in een vraag geformuleerd...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BlakHawk Hoe zijn "possible" en "could" anders dan "lijkt". Is volgens mij dezelfde bewoording?

Welke waarde er dan aan wordt gegeven is een volgende, maar volgens mij houden ze allebei een slag om de arm.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 12:49 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:49:
@BlakHawk Hoe zijn "possible" en "could" anders dan "lijkt". Is volgens mij dezelfde bewoording?

Welke waarde er dan aan wordt gegeven is een volgende, maar volgens mij houden ze allebei een slag om de arm.
De twee spreken elkaar een beetje tegen. possible zegt: "Het kan". Could daarentegen zegt: "het zou mogelijk kunnen zijn"

Maar zolang er geen 100% zekerheid is is het beter om een slag om de arm te houden.

De kans bestaat dus, dus dan denk ik dat we beter van het ergste uit kunnen gaan en daar het beleid omheen maken.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

Modbreak:Kan het hier nu eindelijk eens ophouden met de inhoudsloze of paniekerige slowchat. We blijven het maar verwijderen, maar op een gegeven moment is het wel klaar en dan volgt er een time out van AWM.

[ Voor 91% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 14:40 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:48
Liveblog NOS:
Nederlanders op Tenerife hebben geen corona
De 13 Nederlanders die in quarantaine zitten in een hotel op Tenerife hebben geen corona, meldt persbureau ANP. Later meer.

Geen aanwijzingen voor corona bij 23 Nederlanders op Tenerife
De 23 Nederlanders die in quarantaine zitten in een hotel op Tenerife hebben geen corona, meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Vreemde conclusie wetende dat testen in een begin stadium kunnen lijden tot een false negative.

Vanuit de FAQ van het RIVM:
Mocht je besmet zijn met het virus, dan is er de eerste dagen nog onvoldoende virus in het lichaam. De test toont dan nog niet aan dat je besmet bent met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarom testen we pas op aanwezigheid van het virus als mensen klachten hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Joster op 26-02-2020 13:09 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36

drooger

Falen is ook een kunst.

De Duitser die in kritieke toestand in het ziekenhuis in Düsseldorf ligt, is de afgelopen weken ook twee keer in het ziekenhuis in Keulen geweest. Hij werd daar behandeld voor iets anders dan de coronabesmetting. De medewerkers van het ziekenhuis zijn onderzocht; een van hen heeft symptomen van de besmetting.
Ik ben benieuwd of er ook gedeeld gaat worden of/hoeveel deze data verschillen met de periode dat hij in Nederland is geweest.

edit:

In de headlines van het liveblog van NOS staat namelijk:

"In Duitsland, net over de grens bij Sittard, is een man besmet met het coronavirus. Een uitgebreid onderzoek is niet nodig, omdat hij pas een week na een bezoek aan Limburg ziek werd."

[ Voor 22% gewijzigd door drooger op 26-02-2020 13:09 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
garriej schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:57:
...
De kans bestaat dus, dus dan denk ik dat we beter van het ergste uit kunnen gaan en daar het beleid omheen maken.
Dat is lang niet altijd verstandig. Vaak heeft beleid voordelig en schadelijk effect, op verschillende en eventueel ook overeenkomstige vlakken. Het is dan een kwestie van afwegen, waarbij waarschijnlijkheden van het optreden van voor de afweging relevante omstandigheden zeker een rol moeten spelen. Het is lang niet altijd beter om beleid uitgaand van 'het ergste' te voeren.

• Nat-Water
Joster schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Vreemde conclusie wetende dat testen in een begin stadium kunnen lijden tot een false negative.

Vanuit de FAQ van het RIVM:

[...]
De tweet van BuZa is ook wat genuanceerder.

Op dit moment :). Dat vergeet de NOS even voor het gemak.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 13:12 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:02
Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:01:

Hoorde dit net op de radio en kon het maar amper geloven. Hoeveel moeite is het nu om even het personeel in het hotel waar die man gelogeerd heeft te controleren.

Of zie ik iets helemaal verkeerd?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:48
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:11:
[...]

De tweet van BuZa is ook wat genuanceerder.

[Twitter]

Op dit moment :). Dat vergeet de NOS even voor het gemak.
Hehe ja klopt. Plus ook 'geen aanwijzingen'. Dan is het nog geen conclusie maar een constatering in de tegenwoordige tijd :) Die tweets stonden er nog niet toen ik postte..

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:02

Heb bij de apotheek ook wel eens het advies gekregen om bij licht medisch malheur eerst bij hun te komen i.p.v. direct naar de huisarts. In veel gevallen kunnen zij ook wel een diagnose stellen en ze mogen redelijk veel medicijnen zonder recept verkopen.

Baat het niet dan schaadt het niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wie in Nederland heeft eigenlijk de autoriteit om dorpen, scholen, stations en/of treinen af te sluiten? Mag het RIVM dat zelf besluiten? Is het aan de burgermeester ter plaatse? Of moet de Rijksoverheid hier een besluit nemen?

• _Bailey_
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Hoorde dit net op de radio en kon het maar amper geloven. Hoeveel moeite is het nu om even het personeel in het hotel waar die man gelogeerd heeft te controleren.

Of zie ik iets helemaal verkeer?
geen idee. Maar je gaat, imho, dan als gezondheidsorganisatie uit van het positieve, en niet een ''worst case scenario''.
En is/zijn opvolgende mogelijke besmetting(en) in dat hotel of omgeving, daar opvolgend een soort van 'collateral damage'.

• _Bailey_
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:18:
Wie in Nederland heeft eigenlijk de autoriteit om dorpen, scholen, stations en/of treinen af te sluiten? Mag het RIVM dat zelf besluiten? Is het aan de burgermeester ter plaatse? Of moet de Rijksoverheid hier een besluit nemen?
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zet zich in voor een gezonde bevolking in een gezonde leefomgeving. Dit doen we via onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar gezondheid, zorg, milieu en veiligheid. Daarnaast zijn we een betrouwbare adviseur voor de samenleving. Zo geeft het RIVM voorlichting en ondersteunt het professionals en overheden.

slechts een adviserende rol, lijkt me dus.

sorry voor de 2 posts onder elkaar, ik ben een boomer en weet niet hoe je kan mulit qouten of hoe dat ook heet

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 26-02-2020 13:22 ]

• Nat-Water
Wbt scholen: Die kunnen heel veel zelf bepalen qua sluiten / openhouden . Er is echter door de PO-raad (primair), VO-raad (Voortgezet) en MBO-raad geadviseerd dat de RIVM lijn gevolgd wordt.

Verder zal de burgemeester mbt veiligheid een hoop kunnen.

[ Voor 1% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 13:26 . Reden: geadviseerd, niet afgesproken. ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In principe gaat de burgemeester/college burgemeester&wethouders daar over vziw, maar afhankelijk van waarom het precies gaat kan ook de voorzitter van de veiligheidsregio of de minister maatregelen opdragen. Zou denk ik algemeen in de Wet publieke gezondheid geregeld moeten zijn.

(naast dat natuurlijk allerlei bedrijven, organisaties etc hun eigen beleid zouden kunnen voeren zoals hierboven terecht wordt genoemd)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 26-02-2020 13:25 ]

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Tsja, gebrek aan verdere achtergrondinfo om er iets over te zeggen. Je kan gewoon de apotheek binnenstappen voor medicijnen zonder recept, dus zo raar is het niet. Personeel handelt reactief omdat ze op hun tenen lopen. En dan heb je zo een verklaring voor de situatie.
En wat ook niet vergeten moet worden: in heel veel landen kan je gewoon naar de apotheek om zonder recept antibiotica te kopen. Daar krijg je zonder problemen bijvoorbeeld amoxicilline mee (en andere antibiotica). Nu weten we de achtergrond van de desbetreffende persoon niet, maar stel dat het bijvoorbeeld een expat is die gewend is aan zonder tussenkomst van een huisarts de apotheek binnen te stappen dan is het niet gek dat die persoon dat nu ook doet. Maar dat is natuurlijk speculeren. :+

Volvotips.com

• _Bailey_
  • Niet online
maar laten we vooral niet vergeten dat het RIVM een club met mensen is, zeer specialistisch op de diverse gezondheidsgebieden.

'Maar waar mensen werken, <insert tekst>'

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:28:
maar laten we vooral niet vergeten dat het RIVM een club met mensen is, zeer specialistisch op de diverse gezondheidsgebieden.

'Maar waar mensen werken, <insert tekst>'
En deze mensen kunnen alleen werken met de kennis die ze hebben. En momenteel lijkt er elk uur wel weer nieuwe data of veranderde data uit te komen.

En dan lees je dit in de NOS Live blog :(
Oplichters gebruiken 'corona' voor babbeltruc

Ouderenorganisatie ANBO waarschuwt mensen voor oplichters die aanbellen en zeggen dat ze voor het ziekenhuis een corona-test komen doen. Een onbekend aantal ouderen is al het slachtoffer van de criminelen geworden.
Hoe ziek kun je zijn? Je zou haast weer lijfstraffen willen invoeren voor zulke "mensen". :X

• De_Bastaard
Om 14:00 is er een persconferentie vanaf het Ministerie in Düsseldorf over de stand van zaken. Zodra ik een link vind/heb dan post ik die wel hier.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 14:25 ]

Volvotips.com

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Tuurlijk joh. We sluiten elk jaar een paar miljoenensteden enkele weken van de buitenwereld af. Da's heel normaal in de winter, zeker tijdens het griepseizoen.
En als je op een cruiseschip gaat zitten, dan wéét je dat de kans gewoon erg groot is dat je vakantie met een maand quarantaine verlengd wordt.

8)7

Ook mooi dat de "officiële cijfers niet heel verontrustend lijken". Dat de officiële cijfers totaal niet lijken te kloppen lijkt me op zich al vrij verontrustend :D
Dat staat op de site van het RIVM he, waar ik mij niet in kan vinden... (alleen dat onderdeel)

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 14:27 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

[ Voor 69% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 14:28 ]

• _Bailey_
  • Niet online
De vrouw van de 47-jarige Duitser die in kritieke toestand in het ziekenhuis in Düsseldorf ligt, is zelf ook besmet. Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis tegen de Duitse omroep WDR gezegd. De vrouw had al ziekteverschijnselen. Een test heeft uitgewezen dat ze inderdaad besmet is

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...igingen-klm-om-virus.html

vraagje; dit is toch die man die bij de Nederlandse grens was?

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 26-02-2020 13:43 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Primair is dit de burgemeester via een noodverordening of noodbevel.

Bij gemeente overschrijdende crisissen (GRIP4, GRIP5), heeft de voorzitter van de veiligheidsregio ook de bevoegdheid om een noodverordening of noodbevel uit te vaardigen (Artikel 40 Wvr). De voorzitter staat in dat geval boven de burgemeesters.

Bij GRIP5 (meerdere veiligheidsregio's) of GRIP-RIJK (Nationale crisis) kunnen er ook besluiten worden genomen door de bevoegde ministers (wie dat is/zijn hangt af van het type crisis). Deze besluiten gaan boven de besluiten van de voorzitter van de veiligheidsregio.

• _Bailey_
  • Niet online
De directeur van het ziekenhuis in Duitsland zegt dat de Duitse corona-patiënt onlangs nog carnaval heeft gevierd. Het is niet bekend of hij toen al ziek was; ook is onduidelijk of hij in Nederland of Duitsland carnaval vierde.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:46:
De directeur van het ziekenhuis in Duitsland zegt dat de Duitse corona-patiënt onlangs nog carnaval heeft gevierd. Het is niet bekend of hij toen al ziek was; ook is onduidelijk of hij in Nederland of Duitsland carnaval vierde.

Ik ben helemaal uit het Carnaval en zeker niet bekend met Carnaval in die regio maar was carnaval niet vanaf afgelopen donderdag tot gisteren? :X

• De_Bastaard
Player1S schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:49:
[...]

Ik ben helemaal uit het Carnaval en zeker niet bekend met Carnaval in die regio maar was carnaval niet vanaf afgelopen donderdag tot gisteren? :X
Jawel. Ik hoop alleen dat hij dat dan vooral in Keulen of Düsseldorf gedaan heeft en niet bijv. in Sittard of ergens in de buurt :X.

• daan!
Mogelijk ook een besmetting in Leverkusen
In Duitsland is mogelijk ook een vrouw uit Leverkusen besmet met corona. Ze lag met verschijnselen van de ziekte in een ziekenhuis, maar is nu volgens de omroep WDR met een speciaal transport naar een andere kliniek in de stad gebracht. Leverkusen ligt tussen Keulen en Düsseldorf.
Graag topicrapports aanmaken en niet zelf gaan reageren.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 14:29 ]

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-12 09:09
garriej schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Ik ben benieuwd wie die mensen zijn die nu massaal bij alle bouwmarkten mondkapjes aan het kopen zijn. Want ik ken ze niet en ik kom ze ook niet tegen in het straatbeeld. Is dit puur voorbereiding?
Wellicht mensen die ze opkopen en opsturen naar bv China. Gisteren was ik bij de fysio (waar ook een dokters praktijk zit) en zelfs daar kwamen Aziatische mensen langs om te kijken of ze mondkapjes verkochten 8)7

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Pred87 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Wellicht mensen die ze opkopen en opsturen naar bv China. Gisteren was ik bij de fysio (waar ook een dokters praktijk zit) en zelfs daar kwamen Aziatische mensen langs om te kijken of ze mondkapjes verkochten 8)7
Beetje zoals met de babymelk...

Goed dat verklaard het wel, de mondkapjes zullen daar ook wel opraken/duur worden/lastig te vinden.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Best wel interessant interview nu op nos.nl met iemand van het RIVM:
- huidige inzichten zijn dat griep besmettelijker is dan het coronavirus
- incubatietijd is 2 tot 11 dagen
- etc (meeste staat ook wel op de RIVM site, maar misschien werkt een filmpje beter?)
- paniek die er is eigenlijk te veel, het is onvoorspelbaarder dan griep (waar we veel meer van weten).

Belangrijk: we weten veel niet, maar wat we weten is niet heel verontrustend (irt griep)

Eerlijke en duidelijke antwoorden.

https://nos.nl/livestream...over-het-coronavirus.html

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Pred87 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Het helpt ook niet dat de EU heel veel mondkapjes en ander spul naar China heeft gestuurd een paar weken geleden, je zag het al van mijlen ver aankomen dat we het spul hier zelf nodig zouden hebben op korte termijn.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-12 01:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja paniek.... Die is nog vele malen gevaarlijker dan Corona zelf.

Ik zie 'nieuwssites' als de Telegraaf alweer van die sensatieartikelen plaatsen met schreeuwerige koppen...
Er onstaan Facebookgroepen waarin allerlei naïef spul weer moord en brand loopt te brullen en allerlei onnodige 'voorbereidingen' treft. Ik ga ook even niet meer op mijn FB tijdlijn kijken want mijn bloed gaat al koken...
Het is deze paniek en angstzaaierij (ik heb er zo'n ongelooflijke hekel aan) die voor het echte gevaar kan zorgen.
En dan nog de misbruik die gemaakt wordt van de situatie (babbeltruc bij ouderen).

Hoe kun je mensen vertellen hun gezond verstand te gebruiken? (voor zover ze dat hebben). Ik kan mij oprecht ergeren aan bovenstaande.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Arsenius schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Het helpt ook niet dat de EU heel veel mondkapjes en ander spul naar China heeft gestuurd een paar weken geleden, je zag het al van mijlen ver aankomen dat we het spul hier zelf nodig zouden hebben op korte termijn.
Het punt is natuurlijk eigenlijk dat we ze helemaal niet nodig hebben.

Uit het interview: mensen onder de 30/35 worden, over het algemeen, niet heel erg ziek.

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:01:
Ja paniek.... Die is nog vele malen gevaarlijker dan Corona zelf.

Ik zie 'nieuwssites' als de Telegraaf alweer van die sensatieartikelen plaatsen met schreeuwerige koppen...
Er onstaan Facebookgroepen waarin allerlei naïef spul weer moord en brand loopt te brullen en allerlei onnodige 'voorbereidingen' treft. Ik ga ook even niet meer op mijn FB tijdlijn kijken want mijn bloed gaat al koken...
Het is deze paniek en angstzaaierij (ik heb er zo'n ongelooflijke hekel aan) die voor het echte gevaar kan zorgen.
En dan nog de misbruik die gemaakt wordt van de situatie (babbeltruc bij ouderen).

Hoe kun je mensen vertellen hun gezond verstand te gebruiken? (voor zover ze dat hebben). Ik kan mij oprecht ergeren aan bovenstaande.
Dus gewoon maar doorgaan alsof er niets aan de hand is?
We stonden op het punt een vakantie in Tirol te boeken voor de mei vakantie en Italie in de zomervakantie.

Ik kan ze stug doorboeken onder het mom, iedereen zaait maar paniek en het zal mijn leeftijd wel uitzingen. Ik ben niet echt een risicofactor.

Maar eigenlijk vind ik beide vakanties op di moment niet zo verstandig. Ik wacht liever even af hoe dit zich gaat ontwikkelen. Is dat paniek? Zeker niet! Ik noem het eerder common sense.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Tjark

DON'T PANIC

The first person to have succumbed to Covid-19 in Greece is doing well, doctors say.

The 38-year-old woman, [...], is likely to spend weeks undergoing treatment in the specialist ward of Thessaloniki’s Ahepa hospital
[...]
“In the coming those who have come from affected areas of northern Italy must stay at home and monitor their health and in the event of symptoms inform their doctor,” he said, adding that the 38-year-old was otherwise in good health.
Geen paniek, maar toch wel kenmerkend dat een 38-jarige met een goede gezondheid wekenlange behandeling nodig heeft.

https://www.theguardian.c...-5e56685c8f08e1332474a7bf

*insert signature here

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:56:

Belangrijk: we weten veel niet, maar wat we weten is niet heel verontrustend (irt griep)

Eerlijke en duidelijke antwoorden.
ZOuden in China nog nooit van de griep hebben gehoord? Lijkt me van wel, ik denk dat Chinezen prima bekend zijn met de griep. En ondanks dat ze prima weten wat de griep is, doen ze momenteel complete steden op slot, gaan bedrijven massaal plat en riskeren ze een enorme schade aan hun economie. En dat doen ze allemaal omdat dit virus niet zo verontrustend is in vergelijking tot de griep. Geloof jij het? Chinezen zijn niet achterlijk he.

• daan!
https://www.wr.de/politik...kitas-zu-id228548431.html
(google translate)
In Leverkusen , a staff member of the Chemical Park was reported to the local health center. The spokeswoman for the city said on Wednesday that the professional fire department then transported the infection to the city hospital in Leverkusen. There she was isolated and is now being examined.

The man had been admitted to a hospital in Erkelenz near Aachen on Monday with symptoms of severe pneumonia. He was isolated there in the intensive care unit and brought to the University Hospital Düsseldorf on Wednesday night.

According to District Administrator Pusch, the patient had contact with an acquaintance who had been in China recently on business. The "Aachener Zeitung" reported. It was initially unclear whether this man had also received treatment.
Maandag al ernstige pneumonie, dus al lang besmettelijk?
Hopelijk test hij negatief, even afwachten.

Edit:
After contact with coronavirus patient: University hospital employee shows symptoms
On Wednesday afternoon, the University Hospital of Cologne announced that an employee of the University Hospital showed symptoms of illness. The result of the coronavirus test, however, is still pending. "There is a contact person from the medical staff who shows mild symptoms," said Florian Klein, Director of Virology at Cologne University Hospital. Of these 41 contacts, the woman from the medical staff was the only one with symptoms.

[ Voor 27% gewijzigd door daan! op 26-02-2020 14:32 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

We stonden op het punt een vakantie in Tirol te boeken voor de mei vakantie en Italie in de zomervakantie.

Ik kan ze stug doorboeken onder het mom, iedereen zaait maar paniek en het zal mijn leeftijd wel uitzingen. Ik ben niet echt een risicofactor.

Maar eigenlijk vind ik beide vakanties op di moment niet zo verstandig. Ik wacht liever even af hoe dit zich gaat ontwikkelen. Is dat paniek? Zeker niet! Ik noem het eerder common sense.
Inderdaad.

Het gaat er lijkt mij niet alleen om de inschatting in hoeverre je zelf / reisgenoten een besmetting kunnen overleven maar ook hoe je het risico inschat op quarantaine situaties en of je je dat kunt / wilt permitteren.

Lijkt mij common sense dat je daar even over nadenkt.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-12 01:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Nee, jij gebruikt je gezonde verstand ;)
Natuurlijk ga je niet reizen naar een risicogebied. Al was het alleen maar om de kans dat je er niet snel meer weg kan komen.
Maar mensen die mondkapjes, handgel, flessen water en ander 'prep' geneuzel doen... Die kijken niet naar de feiten. Maar het irritanstste is hun paniekzaaierij.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Nat-Water
Tjark schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Geen paniek, maar toch wel kenmerkend dat een 38-jarige met een goede gezondheid wekenlange behandeling nodig heeft.

https://www.theguardian.c...-5e56685c8f08e1332474a7bf
Wat is er kenmerkend aan? Dat je goed ziek kan worden? Dat was al bekend, toch? Maar 1 iemand eruit vissen die wekenlange behandeling nodig heeft t.o.v. de rest is wel erg makkelijk.

• De_Bastaard
Persconferentie vanuit düsseldorf, helaas via FB.

https://www.facebook.com/MAGSNRW/videos/240257836985269/

Geluid erg hard zetten...

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Wat is er kenmerkend aan? Dat je goed ziek kan worden? Dat was al bekend, toch? Maar 1 iemand eruit vissen die wekenlange behandeling nodig heeft t.o.v. de rest is wel erg makkelijk.
Daar komt bij dat volgens hetzelfde bericht:
“The young woman is in good condition and is being watched by a team of excellent doctors,”
Oftewel. Feitelijk is er nog niet echt iets aan de hand en heeft niemand een idee of ze na een week, twee weken of een maand het virus niet meer bij zich draagt. Behandeling is natuurlijk een breed begrip...

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-12 13:08
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:11:
[...]

"1 op n" begrijp ik ( zoals aantal overleden doktoren tegenover alle behandelende doktoren) , maar dan het specifieke geval van de "ontdekker" een 34jarige chinese oogarts er aan overleden is, is dat dan ook "kansberekening" ?

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Nyarlathotep schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Maar mensen die mondkapjes, handgel, flessen water en ander 'prep' geneuzel doen... Die kijken niet naar de feiten. Maar het irritanstste is hun paniekzaaierij.
De feiten zijn dat in bepaalde getroffen gebieden je zonder mondkapje gewoon de straat niet meer op mag.
Mijn partner werkt bij een Chinees bedrijf, een directe collega van haar is voor het Chinees nieuwjaar naar haar thuisland gevlogen. En die zit nu dus bij haar familie in huis. Mag niet weg, ze mogen 3 keer per week (was tot vorige week nog 1x per week) het huis uit om booschappen te doen. Als je op straat loopt zonder mondkapje wordt je direct terug je huis in gestuurd.

Tuurlijk, zo ver is het hier niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo ver gaat komen. Als iemand zijn kelder volstouwd met 1000 kilo aan gedroogd vlees, bonen en literflessen water, tuurlijk, da's een beetje overtrokken.
Maar mondkapjes en handgel aanschaffen valt wat mij betreft eerder in de categorie "better safe than sorry" dan in de groep "rare prepper".

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:14:
Persconferentie vanuit düsseldorf, helaas via FB.

https://www.facebook.com/MAGSNRW/videos/240257836985269/

Geluid erg hard zetten...
WDR heeft een feed geloof ik:
https://www1.wdr.de/nachr...ktion-nrw-ticker-100.html

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Whuzz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:09:
[...]

ZOuden in China nog nooit van de griep hebben gehoord? Lijkt me van wel, ik denk dat Chinezen prima bekend zijn met de griep. En ondanks dat ze prima weten wat de griep is, doen ze momenteel complete steden op slot, gaan bedrijven massaal plat en riskeren ze een enorme schade aan hun economie. En dat doen ze allemaal omdat dit virus niet zo verontrustend is in vergelijking tot de griep. Geloof jij het? Chinezen zijn niet achterlijk he.
Is het in je opgekomen dat er nogal een verschil zit in wat zij toen wisten van het virus en wat er nu bekend is?

Je kan met de grote paniekerige meute hier mee blijven roepen dat het veel erger is, maar zolang je geen overtuigend bewijs hebt dat het RIVM ernaast zit, overtuig je mij in ieder geval niet.
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.