[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.105 views

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Dus gewoon maar doorgaan alsof er niets aan de hand is?
We stonden op het punt een vakantie in Tirol te boeken voor de mei vakantie en Italie in de zomervakantie.

Ik kan ze stug doorboeken onder het mom, iedereen zaait maar paniek en het zal mijn leeftijd wel uitzingen. Ik ben niet echt een risicofactor.

Maar eigenlijk vind ik beide vakanties op di moment niet zo verstandig. Ik wacht liever even af hoe dit zich gaat ontwikkelen. Is dat paniek? Zeker niet! Ik noem het eerder common sense.
Zelf als je niet ziek wordt lijkt mij vervelend als je op vakantie in quarantaine komt te zitten.

March of the Eagles

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12 18:21
ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Is het in je opgekomen dat er nogal een verschil zit in wat zij toen wisten van het virus en wat er nu bekend is?

Je kan met de grote paniekerige meute hier mee blijven roepen dat het veel erger is, maar zolang je geen overtuigend bewijs hebt dat het RIVM ernaast zit, overtuig je mij in ieder geval niet.
Ik denk dat niemand hier beweert dat het daadwerkelijk erger is, maar dat mensen toch een slag om de arm houden.

Het is op z'n minst opvallen dat de gegevens van de RIVM, met name mbt besmetbaarheid, dermate minder ernstig zijn dan wat de buitenlandse instituten zeggen. Betekent dat dat het RIVM fout zit? Nee, dat niet. Maar enige scepsis is niet raar, lijkt me.

En persoonlijk zie ik ook nergens paniek, al is misinformatie wel een probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door aicaramba op 26-02-2020 14:23 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Die mondkapjes, vooral de chirurgische groene en blauwe kapjes van 3 laagjes zijn vooral voor het voorkomen dat jij het virus verspreidt, en niet zozeer dat dat kapje je helpt te voorkomen dat jij het oploopt. Dus als iedereen zo een mondkapje opheeft dan helpt dat gewoon zeker weten. Als er iemand is die geen mondkapje opheeft dan kan die persoon jou het virus geven door te hoesten want het mondkapje helpt daar niet echt tegen.

Om dus ook zelf niks op te lopen als andere mensen geen mondkapjes gebruiken, gebruik je n95/ffp2/ffp3.

Daarom zie je in China ook dat mensen zonder mondkapje niet naar buiten mogen omdat zij dus een risico vormen voor de overige personen met mondkapjes.

Probleem is gewoon met de ffp2/ffp3 maskers dat het heel zwaar ademen is en ze heel snel nat zijn van je adem. Niet echt praktisch dus.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
Arsenius schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:23:
Die mondkapjes, vooral de chirurgische groene en blauwe kapjes van 3 laagjes zijn vooral voor het voorkomen dat jij het virus verspreidt, en niet zozeer dat dat kapje je helpt te voorkomen dat jij het oploopt. Dus als iedereen zo een mondkapje opheeft dan helpt dat gewoon zeker weten. Als er iemand is die geen mondkapje opheeft dan kan die persoon jou het virus geven door te hoesten want het mondkapje helpt daar niet echt tegen.

Om dus ook zelf niks op te lopen als andere mensen geen mondkapjes gebruiken, gebruik je n95/ffp2/ffp3.

Daarom zie je in China ook dat mensen zonder mondkapje niet naar buiten mogen omdat zij dus een risico vormen voor de overige personen met mondkapjes.

Probleem is gewoon met de ffp2/ffp3 maskers dat het heel zwaar ademen is en ze heel snel nat zijn van je adem. Niet echt praktisch dus.
Plus dat ze alleen goed werken door regelmatig te wisselen en goede etiquette te hanteren zoals het kapje niet aanraken met je handen ed. Bovendien houden ze vast ook niet alles tegen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat

Ik denk dat het gros mondkapjes draagt om zelf niet besmet te raken. Dat werkt dus niet (of heel beperkt). Als iedereen een mondkapjes draagt helpt dat, maar als alleen de zieke mensen het doen ook. Ergo: zolang je zelf niet hoest én mogelijk besmet bent, heeft een mondkapjes eigenlijk geen zin.

Of misschien word ik genept door het fakenieuws van het rode kruis ;)?

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Het ligt er ook aan hoe je ze gebruikt. Dat schijnen veel mensen niet te weten volgens dit artikel van de NOS:
Rode Kruis: Nederlanders weten te weinig over gebruik mondkapjes

Een derde van de ondervraagden is zich ervan bewust dat verkeerd gebruik van mondkapjes het risico op besmetting juist vergroot. Bijvoorbeeld door na het dragen de buitenkant van het mondkapje aan te raken, of herhaaldelijk hetzelfde mondkapje dragen.

https://nos.nl/artikel/23...r-gebruik-mondkapjes.html
Kortom, simpelweg als bedrijf of op breder niveau eisen dat iedereen een kapje draagt hoeft de situatie niet te verbeteren. Zeker als er een tekort aan kapjes is waardoor men te lang met dezelfde kapjes doet en men ze verkeerd gebruikt dat bereik je er weinig mee.

Bensimpel

Positieve meneer

Modbreak:Kan het hier nu eindelijk eens ophouden met de inhoudsloze of paniekerige slowchat. We blijven het maar verwijderen, maar op een gegeven moment is het wel klaar en dan volgt er een time out van AWM.

DaniëlWW2 in "Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

[ Voor 74% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 14:32 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

ZieMaar! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Is het in je opgekomen dat er nogal een verschil zit in wat zij toen wisten van het virus en wat er nu bekend is?
Ja hoor, en reacties in de eerste maand kun je daar prima onder scharen. En laat die reactie nu juist ook in China erg mild zijn geweest. De reactie van eind december tot aan begin februari was juist veelal dat het allemaal niet zo erg was, weinig aan de hand, niet erger dan griep. Pas daarna (toen er meer duidelijk werd) is er hard ingegrepen in China.
Ofwel, toen ze eenmaal méér informatie hadden zijn al die maatregelen getroffen. Nogmaals, Chinezen zijn niet achterlijk. Die weten wat de griep is, die hebben ervaring met eerdere virussen en besluiten niet voor de grap om een paar miljoen mensen in hun huis op te sluiten en een miljardenschade aan de economie te lopen.
Je kan met de grote paniekerige meute hier mee blijven roepen dat het veel erger is, maar zolang je geen overtuigend bewijs hebt dat het RIVM ernaast zit, overtuig je mij in ieder geval niet.
Da's prima hoor, ieder zijn eigen mening hè? Ik denk ook echt niet dat we allemaal dood gaan. Maar wel dat het een stuk serieuzer is dan de griep. Hoe serieus je dat neemt is aan ieder om te bepalen. Maar dat afdoen als "meelopen met de paniekerige meute" is een beetje ... uh "jammer".
Doe jij dan mee met de te lakse meute? Of met de "economie boven levens" meute? Of heb jj gewoon je eigen mening, net als ieder ander.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
Meneer uit Gangelt is alleen op een "kleine" carnaval geweest, niet in Keulen of Sittard ofzo. Voor zover nu bekend sluiten ze geen dorpen af. Meer info volgt later, maar de persco is bijzonder slecht te verstaan.

• Arsenius
  • Niet online
Nee maar ffp2 houdt 94% tegen, n95 = 95% en ffp3 99%.

Deze kapjes helpen wel degelijk maar zijn relatief duur en onpraktisch om de hele dag op te hebben. En inderdaad, als je ze verkeerd op of afzet of ze sluiten niet goed aan dan kun je net zo goed de vinger van een corona patiënt in je mond stoppen. :/

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Wederom, kan het hier nu eindelijk eens ophouden met de inhoudsloze of paniekerige slowchat. We blijven het maar verwijderen, maar op een gegeven moment is het wel klaar en dan volgt er een time out van AWM.

DaniëlWW2 in "Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:33:
[Modbreak] Wederom, kan het hier nu eindelijk eens ophouden met de inhoudsloze of paniekerige slowchat. We blijven het maar verwijderen, maar op een gegeven moment is het wel klaar en dan volgt er een time out van AWM.

DaniëlWW2 in "Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" [/]
Ik snap niet op welke reacties je doelt. Alle reacties tussen de twee modbreaks zijn on-topic en relevant volgens mij.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Whuzz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Ja hoor, en reacties in de eerste maand kun je daar prima onder scharen. En laat die reactie nu juist ook in China erg mild zijn geweest. De reactie van eind december tot aan begin februari was juist veelal dat het allemaal niet zo erg was, weinig aan de hand, niet erger dan griep. Pas daarna (toen er meer duidelijk werd) is er hard ingegrepen in China.
Ofwel, toen ze eenmaal méér informatie hadden zijn al die maatregelen getroffen. Nogmaals, Chinezen zijn niet achterlijk. Die weten wat de griep is, die hebben ervaring met eerdere virussen en besluiten niet voor de grap om een paar miljoen mensen in hun huis op te sluiten en een miljardenschade aan de economie te lopen.

[...]

Da's prima hoor, ieder zijn eigen mening hè? Ik denk ook echt niet dat we allemaal dood gaan. Maar wel dat het een stuk serieuzer is dan de griep. Hoe serieus je dat neemt is aan ieder om te bepalen. Maar dat afdoen als "meelopen met de paniekerige meute" is een beetje ... uh "jammer".
Doe jij dan mee met de te lakse meute? Of met de "economie boven levens" meute? Of heb jj gewoon je eigen mening, net als ieder ander.
En nu er nog meer bekend is, kan er weer minder hard ingegrepen worden. En tuurlijk; iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik blijf het lastig vinden dat er continu ter discussie wordt gesteld wat het RIVM stelt. Maar om jou direct bij die paniekerige meute te plaatsen was wat kort door de bocht, fair enough :).

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
Er zijn berichten dat er in China nu gevallen van coronavirus opduiken die uit Iran komen.

Google translate:
On February 26, an overseas imported neocoronary pneumonia case was found in Zhongwei City, and an urgent follow-up is being sought to find close contacts.

Patient's main activity track: At 13:30 (Iranian time) on February 19, the patient took flight SU513 from the Iranian airport to Moscow airport at about 17:00 (Moscow time), during which the patient wore an N95 mask. Stay at a capsule hotel near Moscow Airport for 16 hours.

At about 9:00 (Moscow time) on February 20, the patient took SU206 flight from Moscow Airport and arrived at Shanghai Pudong International Airport at 23:05 (Beijing time). After arriving at the airport, take a taxi to Heyizhige Hotel.

At around 16:00 on February 21, the patient took the elevator downstairs and delivered the items to the courier and returned to the room. During the period, the patient and the courier wore disposable masks.

At 9 o'clock on February 22, the patient arrived at Shanghai Railway Station. At 18:36, the patient took the train Z216 and arrived at Lanzhou Railway Station at 17:20 on the 23rd. He was wearing a disposable mask on the train except for meals.

At 20:00 on February 23, the patient took the train from Lanzhou and arrived at Zhongwei at 1:19 on February 24. Wear disposable masks during the whole process.

I would like to remind the residents here that if you have had close contact with the patient or traveled, talked, or met on different occasions, please contact the local CDC immediately, and take the initiative to cooperate with home isolation observation or centralized isolation observation. The headquarters of Zhongwei City in response to the new coronavirus infection pneumonia epidemic will report the situation in a timely manner.
Edit: gezien de man al op 19 februari is vertrokken uit Iran is het aannemelijk dat er toen ook al uitgebreide verspreiding daar was. Dat verklaart ook waarom er al zoveel mensen in Iran zijn overleden, aangezien het minimaal 1-2 weken duurt voordat iemand dood gaat, tot wel ruim een maand.

[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 26-02-2020 14:42 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Ik snap niet op welke reacties je doelt. Alle reacties tussen de twee modbreaks zijn on-topic en relevant volgens mij.
Je wou reacties in de trant van "ja ik heb ook een mondkapje gekocht of ik was naar de Gamma" typeren als inhoudelijk of relevant? Ja dat dacht ik al. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Je wou reacties in de trant van "ja ik heb ook een mondkapje gekocht of ik was naar de Gamma" typeren als inhoudelijk of relevant? Ja dat dacht ik al. ;)
Ik vind het aanbod mondkapjes en/of mensen deze gekocht hebben, hoe ze hiermee omgaan etc. Zeker wel iets toevoegen aan het topic. Het is misschien niet volledig coranavirus on-topic, maar het heeft zeker wel duidelijke raakvlakken.

Daarnaast zie ik ook niet heel veel mensen klagen over off-topic reacties, ik weet natuurlijk niet hoe dat met de topic reports zit.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22
daan! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:51:
[...]

Niemand zegt dat je de aarde 4-5 weken moet pauzeren, dat is een stroman argument.

En of de overheid alles doet is maar de vraag. Iets simpels als contacten van bewezen dragers isoleren zou een goede maatregel zijn, zo hebben ze in Singapore de uitbraak gestopt of bijzonder hard geremd.
Maar het RIVM heeft getweet dat mensen pas geïsoleerd worden als ze symptomen vertonen, te laat dus om verspreiding te voorkomen.

[...]
Dus uiteindelijk heb jij gewoon gelijk en de rest niet en ga je net zo lang argumenten zoeken tot je je punt gemaakt hebt? Elke keer als ik de gemoederen probeer te bedaren krijg ik bijzonder emotioneel geladen reacties onder het mom van 'de realiteit'. Zeg dan gewoon dat je bang en onzeker bent, het beste voor je familie wilt en het liefste *iets* wilt doen ipv wachten tot het zover is. Ik denk dat de meesten in dit topic zo voelen of argumenten zoeken om te verhullen dat ze zich zo voelen. En das helemaal ok. Ik vind het ook eng en vind het ook shit dat ik weinig kan doen. Heb ontsmettingsmiddel gekocht en wat eten ingeslagen en hoop zo erg dat het voor niets is.

M'n vrouw werkt bij een internationaal bedrijf: travel ban per direct voor elke geboekte of nog te boeken reis op kosten van de zaak (privé moet je zelf weten, maar als het niet hoeft, liever niet). Tenminste tot medio maart, met opdracht pas na opheffen travel ban wat te boeken. Mensen werken over de hele wereld en komen vanuit de hele EU. Flinke impact dus.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12 13:21
Ik zou eind april met wat collega's naar Milaan afreizen om de Salone del Mobile te bezoeken. Dit is een van de grootste meubelbeurzen ter wereld. Gisteren kwam het bericht dat deze compleet is verzet naar juni (2 maanden later), in verband met de uitbraak in Italië.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=47256

Met een jaarlijks aantal bezoekers van ongeveer 370.000 personen, ook wel een logische beslissing denk ik! Al vraag ik me af of die dan in juni überhaupt plaats zal gaan vinden...
Hotel heb ik al geannuleerd, maar de vluchten gaat helaas niet lukken ben ik bang. Een pandemie valt niet onder een rechtsgeldige annuleringsreden.

Over 2 weken staan wij 3 dagen op een meubelbeurs in Parijs. Ik ben benieuwd of dit allemaal nog wel doorgaat! Met de recente besmettingen in Frankrijk (en dan met name Parijs), geeft het mij ook niet echt een heel fijn gevoel om toch die kant op te gaan :X .

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 26-02-2020 14:53 ]

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12 16:51
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is maar even families waarschuwen wat voor zieke mensen langs deuren gaan
https://www.anbo.nl/nieuw...beltrucs-over-coronavirus

• daan!
NiGeLaToR schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:47:
Dus uiteindelijk heb jij gewoon gelijk en de rest niet en ga je net zo lang argumenten zoeken tot je je punt gemaakt hebt? Elke keer als ik de gemoederen probeer te bedaren krijg ik bijzonder emotioneel geladen reacties onder het mom van 'de realiteit'.
Ik ben er vrij kalm onder, en probeer zoveel mogelijk bronnen te linken als ik iets beweer.
Jouw post komt op mij dan weer over als een emotionele rant.
Dat is het ding van internet posts: de emotie erachter komt niet altijd goed over.

Ik heb lang niet zoveel kritiek op het RIVM als anderen hier.
Wat ik twijfelachtig vindt is dat ze geen contactonderzoek doen omdat iemand toch niet besmettelijk zou zijn geweest in die periode.
Je ziet dat andere landen andere keuze's maken, en je ziet dat dat vruchten afwerpt.
Zo zijn in Singapore al iets van 4000 mensen in quarantaine geweest, inclusief mensen die negatief gestest waren en later toch besmet bleken.
Als je dan geen onderzoek doet naar contacten dan sta je met 1-0 achter.

We zullen zien of de strategie verandert bij een uitbraak in Nederland.
Kans is groot dat uiteindelijk het advies wordt: blijf thuis als je ziek bent, ga niet naar het ziekenhuis of huisarts tenzij je ademhalingsproblemen krijgt.

edit: @raro007 Het was voorbij gekomen maar ongetwijfeld ondergesneeuwd onder de slowchat, kan geen kwaad om te melden.

[ Voor 4% gewijzigd door daan! op 26-02-2020 14:56 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Volgens 't WHO heeft de zeer strenge aanpak van China uiteindelijk goed uitgepakt ;

Handel alsof het virus er nu al is

WHO-expert Bruce Aylward waarschuwde woensdag dat de wereld moet leren van de Chinese aanpak van het virus. Hij leidde de WHO-missie naar China.

De wereld is "simpelweg niet voorbereid" op een eventuele pandemische verspreiding van het coronavirus, zegt Aylward op persoonlijke titel tegen The Guardian. "Je moet handelen alsof het virus er nu al is, anders ben je niet voorbereid".

Sprekend op persoonlijke titel in het hoofdkantoor van de gezondheidsorganisatie WHO prijst de Canadees Aylward de drastische quarantainemaatregelen die China heeft genomen om het virus in te dammen, waardoor volgens hem de verspreiding in dat land zijn piek al bereikt heeft.

"Honderdduizenden mensen kregen geen COVID-19 door de agressieve reactie van China", stelt hij.

Bron: nu.nl https://www.nu.nl/coronav...n-china-dan-erbinnen.html

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:59:
Misschien is het een idee om dit topic op te splitsen in een meer wetenschappelijk deel in ANW en een praktischer/slowchat deel in de huiskamer of elders waar mensen hun zorgen en eventuele voorbereidingen kunnen delen?

Corona was een academische discussie zolang het zich ver weg in China afspeelde, nu komt het steeds dichterbij en raakt het ons ook persoonlijk. Dat resulteert in een andersoortige discusie, zou het niet trollen willen noemen wat hier nu gebeurd.
Zit wat in. Merk dat welke kant ik ook op reageer of meedenk, ik steevast een vrij extreem verwijt over die reactie krijg. De spanning stijgt. En iedereen kent wel iemand die net van wintersport terug is en nog binnen de incubatietijd én besmettingstijd zit. Dat gaan we dus na dit weekend pas écht weten of die het virus meegenomen hebben.

Mij laatste bijdrage voor nu: prepare for the worst, hope for the best.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Net terug van de boodschappen. Ik kom net de LIDL uit wil boodschappen in mijn auto leggen, staat er opeens een camerateam van SBS6 voor mijn neus.

Ik dacht meteen, SBS6? Hier in Sittard? Jullie zijn vast op zoek naar angstige reacties, dus ik heb ze een reactie gegeven welke waarschijnlijk niet in Hart van Nederland gaat komen. Nee, ik ben er niet bang voor. Nee, ik heb niet extra ingeslagen. Je kan er toch verder weinig meer aan doen als bijvoorbeeld drukke bijeenkomsten vermijden. De vraagstelling was niet direct opruiend/uitlokkend, maar ik denk wel dat ze op zoek waren naar angstige reacties.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• daan!
Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:03:
Volgens 't WHO heeft de zeer strenge aanpak van China uiteindelijk goed uitgepakt ;

Handel alsof het virus er nu al is

WHO-expert Bruce Aylward waarschuwde woensdag dat de wereld moet leren van de Chinese aanpak van het virus. Hij leidde de WHO-missie naar China.

De wereld is "simpelweg niet voorbereid" op een eventuele pandemische verspreiding van het coronavirus, zegt Aylward op persoonlijke titel tegen The Guardian. "Je moet handelen alsof het virus er nu al is, anders ben je niet voorbereid".

Sprekend op persoonlijke titel in het hoofdkantoor van de gezondheidsorganisatie WHO prijst de Canadees Aylward de drastische quarantainemaatregelen die China heeft genomen om het virus in te dammen, waardoor volgens hem de verspreiding in dat land zijn piek al bereikt heeft.

"Honderdduizenden mensen kregen geen COVID-19 door de agressieve reactie van China", stelt hij.

Bron: nu.nl https://www.nu.nl/coronav...n-china-dan-erbinnen.html
Hier ook de video:
(ik denk dat je daar op doelt?)

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:03
Zo vandaag voor 150 euro voorraad aangelegd. Kan voorlopig 1.5 mnd thuis binnen blijven bij een lock down. Heb lichte longproblemen dus risico groep.

Auto laadt thuis op en kan volledig thuis werken. 500 games nog dus vermaak mij wel. :D

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 11:51
StealthyPeanut schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:52:
Hotel heb ik al geannuleerd, maar de vluchten gaat helaas niet lukken ben ik bang. Een pandemie valt niet onder een rechtsgeldige annuleringsreden.
Het is nog geen pandemie toch? Maar wel bizar eigenlijk. M'n zwager had iets van 3 weken geleden al met z'n verzekerings maatschappij gebeld ivm geplande trip Singapore, maar die vonden het ook geen rechtsgeldende annuleringsreden. Maar goed wat gaat het ze kosten als je wel gaat en daar ziek wordt(er van uitgaande dat je bij de zelfde maatschappij je reisverzekering hebt)

• daan!
Het voldoet aan alle criteria voor een Pandemie.
"Sustained community level outbreaks in at least 1 country in another WHO region"
Hieronder valt de uitbraak in Iran, maar ook in Italië.

Maar de WHO heeft laten weten dat ze zijn afgestapt van hun 6 fase classificering van infectieziekten.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:03
Ik vind wel dat de NL'se overheid echt dramatisch slecht is. Hoor geen enkel geluid over risico's.. Alleen maar dat het wel meevalt en standaard verhaal over mondkapjes die niet nodig zijn. Al weken alleen maar te horen dat NL kans minimaal is tot deze week. Maar waar is de politiek?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

paragon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Het is nog geen pandemie toch? Maar wel bizar eigenlijk. M'n zwager had iets van 3 weken geleden al met z'n verzekerings maatschappij gebeld ivm geplande trip Singapore, maar die vonden het ook geen rechtsgeldende annuleringsreden. Maar goed wat gaat het ze kosten als je wel gaat en daar ziek wordt(er van uitgaande dat je bij de zelfde maatschappij je reisverzekering hebt)
De voorwaarden verschillen sterk.

Er zijn maatschappijen die wel annuleren als geldige reden zien als er een negatief reisadvies is.
Er zijn maatschappijen die dat niet willen doen maar waar wel je verzekering geldig is als je wel heengaat. OHRA bijvoorbeeld.

En er zijn maatschappijen die beide niet accepteren. Dat je dus de sigaar bent als je op je bestemming ziek wordt. FBTO bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 26-02-2020 15:19 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
paragon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Daar zitten gewoon berekeningen aan vast. En zolang er geen negatief reisadvies is kan je gewoon gaan, en zal de verzekering je hoogstwaarschijnlijk niet helpen.

De WHO ziet het inderdaad nog niet als pandemie:
"Sommige media en politici roepen op om de uitbraak als pandemie te bestempelen. Maar dit kan niet zonder een voorzichtige en heldere beschouwing van de feiten", zegt WHO-baas Tedros Adhanom Ghebreyesus. "De organisatie heeft al een internationale gezondheidscrisis uitgeroepen, het hoogste niveau van waakzaamheid."

"Het woord pandemie zorgeloos bezigen geeft geen tastbare voordelen", voegt hij toe. Het kan volgens hem echter wel leiden tot "verlamming van systemen" en ongeoorloofde angst en stigma.

Daarbij kan het woord pandemie de indruk wekken dat het virus niet meer in te dammen is, terwijl dit wel zeker het geval is volgens Tedros. "We zitten in een gevecht dat we kunnen winnen, als we de juiste dingen doen", voegt hij toe.
En maar even mijn privé note: ik zou volgende week naar Rusland moeten met een Italiaanse collega, en over 2 weken naar Italië zelf. Italiaanse collega heeft afgezegd vanwege het risico dat hij in Rusland in quarantaine moet, en bezoek Italië zelf is nog steeds onzeker. Ik ben benieuwd.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Nieuwe paper lijkt eerst betrouwbaar en kijkt tot 5 februari.

Om de 2.4 dagen een verdubbeling met een RO 4.7 en 6.6. Uit de video.

Hij legt het erg goed uit vanaf het begin.

• daan!
In Spanje is nu ook een besmetting van een persoon die niet in China, Italië of Iran is geweest.
Vermoeden op lokale overdracht.

First case of coronavirus in Andalusia, a 62-year-old man admitted to Seville who had not traveled to Italy or to any dangerous place of infection
(google translate)
Sevilla has registered the first case of a positive patient with coronavirus . This is a 62-year-old man admitted to the Virgen del Rocío Hospital in the Andalusian capital and who would not have traveled to any of the countries at risk due to the spread of the disease.

The first positive in Seville is announced shortly after the presence of the disease was ruled out in two of the three patients who were being controlled in the Virgin Macarena.
In addition, another possible patient has been admitted with some symptoms at the Carmona regional hospital.

The president of the Board, Juan Manuel Moreno Bonilla, had indicated this morning that nine possible cases of coronavirus were being studied in the community . Hours later, the presence of the virus in eight of them was ruled out , but Moreno had already warned that one of the isolated patients had a good chance of suffering from the disease.

The Ministry of Health has indicated that it will no longer provide more information on suspicious cases and will only do so with those confirmed as positive.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
Nat-Water schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Daar zitten gewoon berekeningen aan vast. En zolang er geen negatief reisadvies is kan je gewoon gaan, en zal de verzekering je hoogstwaarschijnlijk niet helpen.
[...]
Er zijn ook meer dan genoeg verzekeringen die zelfs bij een negatief reisadvies niks betalen, zelf ervaring mee. Sterker nog; ze vergoeden dan annuleringskosten, maar als je toch gaat ben je ook niet verzekerd voor wat er daar ook maar zou kunnen gebeuren.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:19:
Nieuwe paper lijkt eerst betrouwbaar en kijkt tot 5 februari.

Om de 2.4 dagen een verdubbeling met een RO 4.7 en 6.6. Uit de video.

Hij legt het erg goed uit vanaf het begin.

[YouTube: Contagion more rapid than thought]
Okee, ik heb even het artikel gelezen. Het gaat hier om een pre-pubublicatie.

Ik heb hier wel wat opmerkingen bij. Men schat dat de R0 van tussen de 4,7 en 6,3. De eerste is bij een scenario waarbij er sprake is van overdraagbaarheid vanaf twee dagen voor symptomen zich voordoen. En, van 6,3 wanneer overdraagbaarheid pas begint op de dag dat symptomen zich openbaren. Waarom dat in het laatste geval hoger zou zijn wordt niet toegelicht.

Ook lijkt men een schatting te maken van de verdubbelingssnelheid op basis van cijfers in de tweede helft van januari. Dat lijkt mij echter niet accuraat, omdat dat de periode van discovery is. Iedereen waarbij het vermoeden bestaat dat ze een nieuwe ziekte hebben worden dan op dat moment getest. Dat is wat je ook een beetje in Italië ziet.

Bovendien doen ze allerlei interessante dingen met data die verder niet worden toegelicht. Dat is een beetje een black box, dus daar hebben wij als neutrale toeschouwer geen zicht op.

Dus ja. Normale asterisken bij pre-publicaties zijn wel van toepassing.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:56

Nox

Noxiuz

Gunner schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:16:
[...]

De voorwaarden verschillen sterk.

Er zijn maatschappijen die wel annuleren als geldige reden zien als er een negatief reisadvies is.
Er zijn maatschappijen die dat niet willen doen maar waar wel je verzekering geldig is als je wel heengaat. OHRA bijvoorbeeld.

En er zijn maatschappijen die beide niet accepteren. Dat je dus de sigaar bent als je op je bestemming ziek wordt. FBTO bijvoorbeeld.
Dat is best bizar eigenlijk van FBTO maar het schijnt vrij normaal te zijn dat ze een NR niet dekken. Dat je vervolgens - als je ziek wordt op vakantie - ook niet thuis geven is nog meer bizar :+

Ik hoorde wel iets vreemds op de radio overigens, minister Blok is in iran geweest waar dus confirmed cases zijn. Er zat 1 schakel tussen Blok en de confirmed case (de Iraanse minister). (1)

Als er op een heel cruise schip 1 confirmed case is gaat dat hele schip twee weken aan de ketting, rigoreus maar zo kan je het virus wel effectief indammen. Alleen minister Blok hoefde dus geen test te ondergaan noch in quarantaine terwijl we weten dat het virus asymptomatisch zich kan verspreiden. O-)

Is het ondergaan van zo'n test echt zinloos als je geen symptomen vertoont? Naar mijn gevoel wordt er toch ook een beetje een politiek spelletje gespeeld. Wat zou de kans zijn dat Blok drager is met een incubatietijd van 7-10 dagen? Dan loop je straks achter de feiten aan.

1. https://www.rtlnieuws.nl/...getest-na-bezoek-aan-iran

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Nox schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Dat is best bizar eigenlijk van FBTO maar het schijnt vrij normaal te zijn dat ze een NR niet dekken. Dat je vervolgens - als je ziek wordt op vakantie - ook niet thuis geven is nog meer bizar :+

Ik hoorde wel iets vreemds op de radio overigens, minister Blok is in iran geweest waar dus confirmed cases zijn. Er zat 1 schakel tussen Blok en de confirmed case (de Iraanse minister). (1)

Als er op een heel cruise schip 1 confirmed case is gaat dat hele schip twee weken aan de ketting, rigoreus maar zo kan je het virus wel effectief indammen. Alleen minister Blok hoefde dus geen test te ondergaan noch in quarantaine terwijl we weten dat het virus asymptomatisch zich kan verspreiden. O-)

Is het ondergaan van zo'n test echt zinloos als je geen symptomen vertoont? Naar mijn gevoel wordt er toch ook een beetje een politiek spelletje gespeeld. Wat zou de kans zijn dat Blok drager is met een incubatietijd van 7-10 dagen? Dan loop je straks achter de feiten aan.

1. https://www.rtlnieuws.nl/...getest-na-bezoek-aan-iran
De tests hebben al vaak genoeg false negatives gegeven. Dus dat heeft nog geen zin.
Verder staat er dat hij braaf de richtlijnen van het RIVM opvolgt, dus die houdt echt wel in de gaten of hij symptonen krijgt.
Neem telefonisch contact op met je huisarts of de lokale GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst als je:
- Koorts hebt met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid)

- En de afgelopen twee weken in een land/regio geweest bent met wijdverspreide verspreiding van het coronavirus:

China (inclusief Hong Kong, Macau en Taiwan)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
Italië: de gemeenten Codogno, Sesto Cremonese, Pizzighettone, Soresina, Sesto S.G., Pieve Porto Morone, Casalpusterlengo, Castiglione d'Adda, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo en San Fiorana (regio Lombardije) en V’o Euganeo, Mira (regio Veneto)
- Of de afgelopen twee weken contact hebt gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus.
Quarantaine is niet nodig, want het voordeel is dat de minister nu weer wel weet met wie hij omgaat ;). Die agenda's zijn helemaal gepland. En het is pas verspreidbaar als je symptonen krijgt blijkbaar - kijk maar naar vanmorgen met die Duitser in Limburg.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 26-02-2020 16:27 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:09:
[...]

Ik heb hier wel wat opmerkingen bij. Men schat dat de R0 van tussen de 4,7 en 6,3. De eerste is bij een scenario waarbij er sprake is van overdraagbaarheid vanaf twee dagen voor symptomen zich voordoen. En, van 6,3 wanneer overdraagbaarheid pas begint op de dag dat symptomen zich openbaren. Waarom dat in het laatste geval hoger zou zijn wordt niet toegelicht.
Die is wel logisch toch? Er is een verband tussen de verdubbelingssnelheid en de R0.
Simpel voorbeeld; eerste week zonder symptomen, tweede week met symptomen.
Je hebt 3 mensen besmet.
Als de besmettingen pas ná week1 beginnen, besmet je 6 mensen per week.

Als de besmetting al begin eerste week begonnen, besmet je 3 mensen per week.
Voor de R0 kun je dus beter eerder mensen besmetten.

Maakt beperkingsmaatregelen natuurlijk wel oneindig moeilijker.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Alhoewel ik van mening ben dat je voorzichtig moet omgaan met een dergelijke vriusgolf zijn sommige berichten toch wel erg stemmingmakerij.

Het heeft niet erg veel zin om ongebreideld grenzen te sluiten en bepaalde groepen in quarantaine te zetten. Het RIVM weet dat en de terzake kundige virologen/medici ook. Volgens mij brengen ze dat ook op een goede manier naar buiten.

Je kunt niet voorkomen dat het virus Nederland bereikt. Eigenlijk verwacht ik ook niet dat dat wordt geprobeerd. Er zal waarschijnlijk getracht worden de contaminiaties te spreiden over de tijd. Zo maak je een redelijk kans dat je voldoende IC bedden hebt voor hen die het nodig hebben totdat de golf uitsterft.

Voor diegene die vinden dat alles allang op slot had gemoeten: kijk eens op flightradar24 en marinetraffic Nog steeds veel verkeer en allemaal potentiele virusdragers. Je kunt jezelf beter nu al in zelf quarantaine doen.

Overigens ben ik gewoon op reis, Naar Duitsland dus niet naar extreem risicogebied.

Ik heb uiteraard nog geen ervaring met het coronavirus maar destijds wel een dochter gehad die mexicaanse griep heeft gehad. Daarvan was de mortality rate in aanvang nog hoger dan corona, en ja, ik heb destijds wel aan zelf-quarantaine gedaan. Toen was er ook een duidelijke reden.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:40:
[...]
Die is wel logisch toch? Er is een verband tussen de verdubbelingssnelheid en de R0.
Simpel voorbeeld; eerste week zonder symptomen, tweede week met symptomen.
Je hebt 3 mensen besmet.
Als de besmettingen pas ná week1 beginnen, besmet je 6 mensen per week.

Als de besmetting al begin eerste week begonnen, besmet je 3 mensen per week.
Voor de R0 kun je dus beter eerder mensen besmetten.

Maakt beperkingsmaatregelen natuurlijk wel oneindig moeilijker.
R0 is niet het aantal besmettingen per week. R0 is het gemiddeld aantal personen dat iemand besmet gedurende de gehele periode dat hij het virus kan overdragen. Er zit geen tijdselement in R0.

R0 zegt iets over de besmettelijkheid van een virus, niet over de snelheid waarmee een pandemie ontstaat. Bij dat laatste spelen veel meer factoren mee.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:22

Player1S

Probably out in the dark

Uit de NOS Life blog
Nepbericht over corona op trancefestival

Er gaat een onjuist bericht rond op sociale media dat iemand met het coronavirus heeft rondgelopen op het A State of Trance-festival. Dat werd op 15 februari gehouden in Utrecht. Volgens de festivalorganisatie is het bericht compleet onjuist en niet afkomstig van de organisatie zelf. De persoon die het bericht verstuurde, heeft inmiddels contact opgenomen met de organisatie en toegegeven dat het om een grap gaat.
Zijn hier niet gewoon wetten tegen? |:(
Wat is hier uberhaubt grappig aan?

Met carnaval verkleed als flesje Corona bier gaan kan ik de grap van inzien maar om duizenden bezoekers zo angst aan te jagen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Skyaero schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:55:
[...]

R0 is niet het aantal besmettingen per week. R0 is het gemiddeld aantal personen dat iemand besmet gedurende de gehele periode dat hij het virus kan overdragen. Er zit geen tijdselement in R0.

R0 zegt iets over de besmettelijkheid van een virus, niet over de snelheid waarmee een pandemie ontstaat. Bij dat laatste spelen veel meer factoren mee.
Die man in de video zegt letterlijk dat de R0 en de verdubbelingstijd gerelateerd zijn.

Maar nogmaals het was een voorbeeld.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16
Vandaag zijn er voor het eerst meer nieuwe besmettingen buiten China geweest dan op het vasteland van China. In China waren het 409 nieuwe besmettingen en in de rest van de wereld staat de teller nu op 446 besmettingen voor vandaag (gisteren nog 317). Zie: Wikipedia: Timeline of the 2019–20 coronavirus outbreak

[ Voor 3% gewijzigd door crepsly op 26-02-2020 17:03 ]

• Arsenius
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:59:
[...]

Die man in de video zegt letterlijk dat de R0 en de verdubbelingstijd gerelateerd zijn.

Maar nogmaals het was een voorbeeld.
Hij is dan ook geen virusexpert, hij leidt verpleegsters op.. Dus alles met een korreltje zout nemen. Je kunt wel doctor zijn maar dat betekent niet dat hij ook echt verstand heeft van virussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arsenius op 26-02-2020 17:07 ]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19
Snap de onrust ook bij mensen onder de 60 wel. Die ontdekker, was de lul (dood), die was 34... Dus het kan zeker, de pineut zijn op jongere leeftijd.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sjah schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:10:
Snap de onrust ook bij mensen onder de 60 wel. Die ontdekker, was de lul (dood), die was 34... Dus het kan zeker, de pineut zijn op jongere leeftijd.
Dochter (5) en ikzelf (39) allebei gevoelig voor bronchitis, longontsteking e.d.
Dus ik houd het in de gaten. Meer kan je eigenlijk niet doen, denk ik.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tjark schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Geen paniek, maar toch wel kenmerkend dat een 38-jarige met een goede gezondheid wekenlange behandeling nodig heeft.

https://www.theguardian.c...-5e56685c8f08e1332474a7bf
Als je een echte griep te pakken hebt (dus niet een verkoudheidje) kan je als gezonde volwassen kerel/vrouw ook een week echt goed ziek zijn en nog weken daarna hoesten en proesten. Voordat je helemaal weer 100% bent ben je zo 3-4 weken verder. Maar dat is wel van doodziek - nog een beetje slapjes voelen - nog af en toe kuchen zeg maar.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arsenius schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:05:
[...]

Hij is dan ook geen virusexpert, hij leidt verpleegsters op.. Dus alles met een korreltje zout nemen. Je kunt wel doctor zijn maar dat betekent niet dat hij ook echt verstand heeft van virussen.
Dat kan, maar ook de definitie op Wikipedia heeft het over aantal infections per time unit...

Conceptueel zie ik ook niet hoe je de besmettelijkheid van een virus zonder tijdseenheid wilt uitdrukken.
Maargoed, ik leer graag bij....

Edit: vind bronnen die het los koppelen van tijd en omgeving. Probeer dat te begrijpen, maar vind het wel een lastige...
Edit2: wacht... R0 heeft zelf geen dimensie. Maar wordt wel beïnvloed door de tijdsduur. Dan was mijn voorbeeld zo gek nog niet..

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 17:52 ]

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERtz4KrX0AYKA9-?format=jpg&name=large
Vluchten vanuit china naar andere plekken in de wereld

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Verwijderd1
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Dat kan, maar ook de definitie op Wikipedia heeft het over aantal infections per time unit...

Conceptueel zie ik ook niet hoe je de besmettelijkheid van een virus zonder tijdseenheid wilt uitdrukken.
Maargoed, ik leer graag bij....

Edit: vind bronnen die het los koppelen van tijd en omgeving. Probeer dat te begrijpen, maar vind het wel een lastige...
Edit2: wacht... R0 heeft zelf geen dimensie. Maar wordt wel beïnvloed door de tijdsduur. Dan was mijn voorbeeld zo gek nog niet..
Op de Wikipedia pagina over het SIR model beschrijft met de R_0 als volgt (met literatuurreferenties):
the so-called basic reproduction number (also called basic reproduction ratio). This ratio is derived as the expected number of new infections (these new infections are sometimes called secondary infections) from a single infection in a population where all subjects are susceptible.

Wikipedia: Compartmental models in epidemiology
Kortom, het beschrijft het gemiddeld aantal nieuwe infecties dat volgt uit een geïnfecteerde. Dat is dus niet direct gerelateerd aan de tijd. Voor een specifieke ziekte, zoals dit virus, kun je er denk ik wel de groei (per tijdsunit) mee modelleren omdat je (na een tijdje) weet hoe lang de gemiddelde case duurt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd1 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Op de Wikipedia pagina over het SIR model beschrijft met de R_0 als volgt (met literatuurreferenties):

[...]

Kortom, het beschrijft het gemiddeld aantal nieuwe infecties dat volgt uit een geïnfecteerde. Dat is dus niet direct gerelateerd aan de tijd. Voor een specifieke ziekte, zoals dit virus, kun je er denk ik wel de groei (per tijdsunit) mee modelleren omdat je (na een tijdje) weet hoe lang de gemiddelde case duurt.
Ook daar wordt tijd genoemd:
These variables (S, I, and R) represent the number of people in each compartment at a particular time. To represent that the number of susceptible, infected and recovered individuals may vary over time (even if the total population size remains constant), we make the precise numbers a function of t (time): S(t), I(t) and R(t).

Misschien ben ik eigenwijs, of snap ik er niks van, maar het lijkt me toch dat virus a wat 10 mensen per dag besmet besmettelijker is dan virus b wat 5 mensen per dag besmet :?

• Verwijderd1
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:08:
[...]

Ook daar wordt tijd genoemd:
These variables (S, I, and R) represent the number of people in each compartment at a particular time. To represent that the number of susceptible, infected and recovered individuals may vary over time (even if the total population size remains constant), we make the precise numbers a function of t (time): S(t), I(t) and R(t).

Misschien ben ik eigenwijs, of snap ik er niks van, maar het lijkt me toch dat virus a wat 10 mensen per dag besmet besmettelijker is dan virus b wat 5 mensen per dag besmet :?
Klopt, maar de tijd zit niet meer in die R_0. Voor het gelinkte SIR model definiëren ze hem als beta (verspreidingsparameter; aantal infecties per tijdsunit) over gamma (recovery parameter; aantal herstellen + overlijdens per tijdsunit). Kijk je naar de eenheden dan vallen de tijdsunits tegenover elkaar weg.

Om je daar een voorstelling bij te maken. Stel beta/gamma=1 dan blijft het aantal geïnfecteerden ongeveer constant. Het doet er voor die R_0 niet toe of een gemiddelde patiënt een dag ziek is en in die tijd een persoon infecteert of een half jaar ziek is en in die tijd een ander persoon infecteert.

Voor het modelleren van veranderingen in het aantal zieken zijn die tijden dus niet relevant, alleen de verhouding. In realiteit (en wellicht voor complexere modellen) is het natuurlijk wel relevant.

• _Bailey_
  • Niet online
Inmiddels 5 extra besmettingen in Duitsland.

Gezondheidsminister Duitsland: staan aan begin corona-epidemie
De Duitse minister Spahn van Volksgezondheid heeft gewaarschuwd dat zijn land aan het begin staat van een corona-epidemie. Hij gaf als reden dat de route die het virus in Duitsland aflegt van patiënt naar patiënt niet meer helemaal valt te achterhalen. Vandaag werd het virus vastgesteld bij nog een vijf mensen in Baden-Württemberg en Noordrijn-Westfalen, waarmee het totaalaantal op 21 kwam te staan.

Spahn riep verder de bondslanden, ziekenhuizen en werkgevers op om hun draaiboeken over epidemieën te updaten. Morgen presenteert hij met minister van Binnenlandse Zaken Seehofer een landelijk crisisteam dat de corona-uitbraak gaat aanpakken.

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...e-bij-ggd-s-om-virus.html

en in ons land:

Minister Bruno Bruins van Medische Zorg heeft woensdag gezegd dat er een reëel risico is dat Nederland wordt getroffen door het coronavirus. Volgens hem is Nederland goed voorbereid en zijn er voorbereidingen getroffen, maar toch kan het zijn dat er meer maatregelen moeten worden genomen. Bruins zegt dat het niet valt uit te sluiten dat er ook in Nederland gemeenten op slot moeten, zoals in Noord-Italië.

bron: https://www.nu.nl/algemee...over-het-coronavirus.html

[ Voor 23% gewijzigd door _Bailey_ op 26-02-2020 18:34 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Morgenavond na het NOS journaal zal er een speciale uitzending zijn om feiten en verzinsels over covid van elkaar te scheiden en de Nederlandse burgers een duidelijke voorlichting te geven.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

uurtje geleden op de radio bij BNR of Radio 1 - interview met Duitsers die verbaasd waren dat NL nog niet in paniek was, zij stonden voor een bijna lege LIDL (zal wel in de Sittard regio geweest zijn) en dachten er aan om in NL boodschappen te gaan doen.
Blijkbaar zijn wij hier toch inderdaad een nuchter volk.

* franssie gaat morgen naar de groothandel om een voorraadje saké in te slaan, verder gelooft ie het wel.

edit:
Mooi, dan hoeven we nog geen boodschappen-angst (als in vliegangst) te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 26-02-2020 19:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Nieuwe update.

Zelf vind ik de getallen en uitleg erg helder en krijgt naar mijn mening stukken meer informatie.

Zegt dat er in Iran een mutatie is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2020 18:59 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik was vandaag ook de enige in de winkel met een volle kar. En dat was dan een combinatie van normale wekelijkse boodschappen, normale voorraad aanvullen plus beetje extra brood, melk en water. Niemand keek ervan op.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:42:
Morgenavond na het NOS journaal zal er een speciale uitzending zijn om feiten en verzinsels over covid van elkaar te scheiden en de Nederlandse burgers een duidelijke voorlichting te geven.
Of misschien dat men eindelijk een beetje wakker aan het worden is dat het niet gewoon een "zware griep" is...

Overigens, nog een informatief artikel over de conclusies van het WHO-team dat op bezoek is gegaan in China:

https://arstechnica.com/s...-and-how-severe-cdc-says/

Weet iemand waar dat grafiekje te vinden is dat hij in de eerste foto omhoog houdt?

Finland heeft eerste geval geidentificeerd:
Finland has confirmed its first case of the virus, according to the Finnish News Agency. It said the patient, a woman of “working age”, was being treated at hospital in the capital Helsinki. She had travelled recently to Milan, in Italy.
https://www.theguardian.c...-5e56b06e8f08e1332474abc4

[ Voor 26% gewijzigd door Amphiebietje op 26-02-2020 19:12 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:42:
De wereld is in paniek maar de Nederlandse overheid blijft bij: "Gaat u maar rustig slapen..."

Voel een parlementaire enquête aankomen als het fout gaat, de discrepantie tussen ons en andere landen in Europa is opmerkelijk. Hoop dat ik ongelijk krijg.

Dit soort stemmingmakerij / paniekzaaierij is ongewenst hier, niet meer doen aub.

[ Voor 7% gewijzigd door janvanduschoten op 27-02-2020 11:55 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• _Bailey_
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:17:
[...]

de discrepantie tussen ons en andere landen in Europa is opmerkelijk. Hoop dat ik ongelijk krijg.
Dit.

Had 't eerder vandaag al aangekaart hier.
Kijkend naar andere landen, de wijze waarop zij acteren op dit coronavirus, is Nederland vele malen terughoudender.
Wij gaan vrijwel alleen maar uit van het positieve en niet een "worst case" scenario.
Waar onder andere CDC en 't WHO juist wel op hameren in diverse interviews en persconferenties van de afgelopen paar dagen.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008

Player1S

Probably out in the dark

[...]

De wereld is in paniek maar de Nederlandse overheid blijft bij: "Gaat u maar rustig slapen..."

Voel een parlementaire enquête aankomen als het fout gaat, de discrepantie tussen ons en andere landen in Europa is opmerkelijk. Hoop dat ik ongelijk krijg.
Mja, gooien ze preventief de boel op slot loopt ook iedereen te stuiteren dat die krankzinnige regering overdrijft.
Zolang de draaiboeken maar klaar liggen voor het geval de spreekwoordelijke stront wel de ventilator raakt.

Zelf nog niet echt van plan flink in te slaan. Overweeg wel om de aanschaf van een extra monitor + tv wat naar voren te schuiven voordat iedereen de prijzen opeens omhoog gaat gooien.
Het stuurtje wat ik op het oog had voor mn vakantiegeld is bij Coolblue al van 219 naar 240 gegaan :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet alleen de overheid, ook verschillende (Nederlandse) artsen...

Zomaar een voorbeeld:

Weet niet hoe ik een collectie kan embedden eigenlijk...

Ik heb eerlijk gezegd wel vertrouwen in onze artsen. Paniek draagt nergens aan bij... Na blijven denken en de noodzakelijke voorzichtigheid betrachten wel.

Ben wel blij met die nuchtere Nederlandse blik eigenlijk. Zeker gezien het maar zeer de vraag is of al die maatregelen enig effect sorteren.

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 19:31 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Er is geen infectie bekend in Nederland. Dat is een significant verschil met andere landen in Europa. Communicatie kan duidelijker over wat er moet gebeuren als er wel een besmetting is, maar tot die tijd, waarom nu al maatregelen nemen? Alleen om de mensen met een paniekerige inslag gerust te stellen? Die kunnen toch ook gewoon zelf besluiten niet met het OV te reizen, menigtes te mijden etc etc?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[...]

Ik vind deze reactie een hoog twitter/facebook gehalte hebben. Op mijn werk waren ze ook al aan het klagen dat de overheid maar niets deed. Terwijl achter de schermen allerlei protocollen opgestart zullen zijn denk ik zo (ik hoorde op de radio al een huisarts vertellen wat zij allemaal moest doen volgens de protocollen).
Ik sluit me aan bij:
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:24:

Maar paniek draagt nergens aan bij... Na blijven denken en de noodzakelijke voorzichtigheid betrachten wel.

Ben wel blij met die nuchtere Nederlandse blik eigenlijk. Zeker gezien het maar zeer de vraag is of al die maatregelen enig effect sorteren.

• daan!
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:51:
Nieuwe update.

Zelf vind ik de getallen en uitleg erg helder en krijgt naar mijn mening stukken meer informatie.

Zegt dat er in Iran een mutatie is.

[YouTube: COVID-19 26 Feb Developments]
Wat een koekenbakker.. (zie gast in de video)

R0 is een theoretische waarde die slaat op een populatie die nog niet is blootgesteld, die bepaalde gebruiken heeft in het 'normale leven'. (en dus niet in een 'lockdown' zit met een overheid die extreem alert is op dit virus)
Het kan wel verschillen per land omdat verschillende landen verschillende gebruiken hebben, bijvoorbeeld qua zoenen geven of hoeveel mensen op elkaar gepakt zijn in de metro.
Het is echter een wiskundige waarde die niet direct te extrapoleren is naar de daadwerkelijke verspreiding, omdat populaties bij het bekend en berucht worden van een nieuwe ziekte maatregelen nemen om daadwerkelijke verspreiding te voorkomen, zoals isolatie en vaccinatie.

Toch blijft hij R0 waardes opschrijven voor China, kompleet uit z'n duim gezogen, dat daar nu een R0 van 1.2 zou zijn.
Wat hij daar beschrijft (of eigenlijk gokt) is de 'actual transmission rate' en die dient omschreven te worden met R, niet R0.

Zie ook wat achtergrond.
R0 is not destiny. It is a measure of a disease’s potential. And once nations realize that a new disease exists, they can actively screen for it, check that health-care workers are using proper protection, and instigate quarantines. Even simple steps such as hand-washing might make a difference. All these measures could potentially lower the chances that the virus will spread and ensure that its actual transmission rate—the quantity known simply as R—is less than R0, and ideally less than 1. There are a few reassuring signs: One study suggests that patients are now being isolated just one day after showing symptoms, as opposed to six days after at the start of the outbreak.
En Wikipedia.
The definition describes the state where no other individuals are infected or immunized (naturally or through vaccination). Some definitions, such as that of the Australian Department of Health, add absence of "any deliberate intervention in disease transmission". The basic reproduction number is not to be confused with the effective reproduction number R which is the number of cases generated in the current state of a population
Waarom wordt dit figuur steeds aangedragen als de brenger van kennis?
Ik heb al eerder video's van hem gezien die om te huilen waren.

• hoevenpe
  • Nu online
P.O. Box schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:31:
Terwijl achter de schermen allerlei protocollen opgestart zullen zijn denk ik zo (ik hoorde op de radio al een huisarts vertellen wat zij allemaal moest doen volgens de protocollen).
Het probleem is vooral dat de gewone Nederlander daar weinig van mee krijgt, men in de beeldvorming veel minder doet dan de landen om ons heen.

Ben het met je eens dat we niet in paniek moeten raken maar die laatste casus in Duitsland komt wel erg dichtbij. Waar in buurlanden scholen sluiten en sportwedstrijden afgelast worden is het bij ons nog relatief 'business-as-usual'. Men zou in ieder geval preventief evenementen en andere bijeenkomsten met veel mensen kunnen annuleren.

• _Bailey_
  • Niet online
*knip*, dit hoort hier dus niet, dat moge inmiddels bekend zijn

[ Voor 86% gewijzigd door Migrator op 26-02-2020 19:41 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:38:
We hebben hier op Tweakers diverse politieke topics, waar ik toch mensen behoorlijk politici zie bekritiseren.
Dat is blijkbaar prima, terwijl die politici toch prima in staat zijn om hun werk uit te voeren...

Waarom mag er in dit topic dan niet kritiek zijn op bijvoorbeeld wat er afgelopen 24 uur is gebeurd met 't besluit van 't RIVM?
Naar ik vermoed omdat in het stikstof-topic de RIVM-discussie nogal uit de hand is gelopen, ook al had die RIVM-afdeling het waarschijnlijk bij het rechte eind.

Wat betreft COVID-19 weet ik het niet, de communicatie is in elk geval nogal slecht.

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien moet je dan een topic openen specifiek over hoe het RIVM in jouw ogen omgaat met deze casus?

en wat ik eerder al dacht maar nu opschrijf, misschien kan iemand ook een prepper-topic opstarten over hoe je 4 weken in quarantaine kan overleven in je eigen huis zonder stroom of stromend water.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 26-02-2020 19:42 ]

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12 13:21
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:37:
[...]

Het probleem is vooral dat de gewone Nederlander daar weinig van mee krijgt, men in de beeldvorming veel minder doet dan de landen om ons heen.

Ben het met je eens dat we niet in paniek moeten raken maar die laatste casus in Duitsland komt wel erg dichtbij. Waar in buurlanden scholen sluiten en sportwedstrijden afgelast worden is het bij ons nog relatief 'business-as-usual'. Men zou in ieder geval preventief evenementen en andere bijeenkomsten met veel mensen kunnen annuleren.
Ik rijd maandelijks naar onze vestiging in Keulen en slaap daar in een hotel. Als ik daar naar het aantal Nederlandse kentekens kijk die rondrijden in NRW, is het slechts een kwestie van dagen voordat het ons ook treft.

• hoevenpe
  • Nu online
Als aanvulling op mijn vorige punt: een voorbeeld van hoe men bij onze oosterburen met deze uitbraak omgaat:
"Wir befinden uns am Beginn einer Epidemie in Deutschland"

Bundesgesundheitsminister Jens Spahn geht nach der Meldung neuer Covid-19-Patienten in der Bundesrepublik von einer veränderten Gesamtlage aus. "Wir befinden uns am Beginn einer Epidemie in Deutschland", sagte der CDU-Politiker in Berlin. "Die Wahrscheinlichkeit, dass diese Epidemie an Deutschland vorbeigeht, wird sich nicht ergeben."

Vor diesem Hintergrund sei es fraglich, ob die bisherige Strategie noch aufgehen könne, die Epidemie möglichst einzudämmen. "Die Lage hat sich leider in den letzten Stunden geändert", sagte er. Er habe die Gesundheitsminister der Länder nun aufgefordert, ihre Pandemiepläne "zu aktivieren und ihr mögliches Inkrafttreten vorzubereiten".
Een heel ander geluid dan wat vandaag nog vanuit het RIVM te horen was, zitten die Duitsers er dan zo naast?

• franssie

franssie

Save the albatross

hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:48:
Als aanvulling op mijn vorige punt: een voorbeeld van hoe men bij onze oosterburen met deze uitbraak omgaat:

[...]

Een heel ander geluid dan wat vandaag nog vanuit het RIVM te horen was, zitten die Duitsers er dan zo naast?
Ze zeggen dat ze rekening houden met, dat er plannen klaarliggen voor. Dat is niet heel anders dan wat er in NL gecommuniceerd wordt, of is mijn Duits zo slecht (dat kan echt zo zijn, dan heb ik wat gemist).

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
franssie schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:42:
[...]
en wat ik eerder al dacht maar nu opschrijf, misschien kan iemand ook een prepper-topic opstarten over hoe je 4 weken in quarantaine kan overleven in je eigen huis zonder stroom of stromend water.
Zoiets lijkt me best wel interessant btw. In grove lijnen weet ik het wel, maar er kan altijd net die ene handige tip tussen zitten.

• hoevenpe
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:51:
Dat is niet heel anders dan wat er in NL gecommuniceerd wordt, of is mijn Duits zo slecht (dat kan echt zo zijn, dan heb ik wat gemist).
Ik interpreteer "Die Lage hat sich leider in den letzten Stunden geändert" toch behoorlijk ernstig, wat is er dan veranderd? Welk inzicht hebben zij wat wij nog niet weten?

Er worden pandemie-plannen geactiveerd en verdere uitvoering staat in de startblokken. Wellicht dat Nederland niet heel erg afwijkt maar men zou er imo goed aan doen de urgentie wat scherper aan te zetten.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Zoiets lijkt me best wel interessant btw. In grove lijnen weet ik het wel, maar er kan altijd net die ene handige tip tussen zitten.
"preppen" voor corona(virus) .. maar dan net anders?

Maar daar gaan ze er vanuit dat de basisvoorzieningen gewoon blijven draaien.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:48:

[...]

Wat moet Nederland dan anders doen? Dit geluid is een reactie op de nieuwe besmettingen in Duitsland. Daar reageert .en op. Waar moet Nederland op reageren?

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Ik interpreteer "Die Lage hat sich leider in den letzten Stunden geändert" toch behoorlijk ernstig, wat is er dan veranderd? Welk inzicht hebben zij wat wij nog niet weten?

Er worden pandemie-plannen geactiveerd en verdere uitvoering staat in de startblokken. Wellicht dat Nederland niet heel erg afwijkt maar men zou er imo goed aan doen de urgentie wat scherper aan te zetten.
Ehh, pardon? Wat wil je dan dat het RIVM gaat doen? Nog meer draaiboeken schrijven? Ik heb echt geen idee wat je met scherper bedoelt?

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:07:
Ehh, pardon? Wat wil je dan dat het RIVM gaat doen? Nog meer draaiboeken schrijven? Ik heb echt geen idee wat je met scherper bedoelt?
In ieder geval de tekst op hun eigen website aanpassen:
Wanneer moet ik contact opnemen met de huisarts?
Neem telefonisch contact op met je huisarts of de lokale GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst als je:
  • Koorts hebt met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid)
  • En de afgelopen twee weken in een land/regio geweest bent met wijdverspreide verspreiding van het coronavirus: (...)
  • Of de afgelopen twee weken contact hebt gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus.
Ondertussen zijn er ook mensen gediagnosticeerd die niet in die regio's zijn geweest dus het van een andere (onbekende) patiënt moeten hebben, hoe kunnen mensen dat laatste weten waar het de spreekwoordelijke persoon voor of achter je in de rij van de kassa betreft?

Men zou in ieder geval iedereen die koorts heeft met luchtwegklachten kunnen adviseren om zonder voorbehoud langs de huisarts te gaan.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:57:
... Welk inzicht hebben zij wat wij nog niet weten? ...
Men gaat er daar voor zover ik weet nu, onder andere omdat contactonderzoeken in een aantal gevallen zijn doodgelopen, vanuit dat gevallen zullen optreden die niet meer tot een bekend geval herleid kunnen worden. (Dat verandert de situatie, zie pagina 6)

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 26-02-2020 20:22 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:33

SomerenV

It's something!

Paniek is natuurlijk nergens goed voor, maar alles bagatelliseren ook niet. Wanneer je elders in de wereld ziet dat overheden complete steden in quarantaine zetten, honderden mensen in quarantaine zetten en weet ik wat nog meer, puur om een 'iets stevigere griep' in controle te houden... Dan kun je als (Nederlandse) instantie niet melden dat het allemaal wel meevalt. Het kan natuurlijk zijn dat ze geen paniekreactie willen veroorzaken, maar het komt op mij allemaal vrij laks over. Onderstaande is van 14 februari:
"De kans dat de ziekte zich vervolgens in Nederland kan verspreiden, is klein. Dat komt omdat het erop lijkt dat het virus niet heel besmettelijk is."
Nu nog geen twee weken later duikt het op in Italië, Oostenrijk, Finland, Kroatië, Griekenland en Zwitserland. Daarnaast hebben diverse experts gesteld dat deze nieuwe Corona-variant juist wél zeer besmettelijk is. Ik snap dat je het moet doen met informatie die op dat moment voorhanden is, maar juist omdat die informatie zowel iedere dag verandert kun je in veel gevallen niet zonder blikken of blozen zeggen dat iets wel of niet mogelijk is. Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je het simpelweg niet weet.

Nu ook weer met die Duitser die besmet is en in Nederland is geweest.
De Duitse coronapatiënt die in Limburg is geweest, blijkt tijdens zijn verblijf in Nederland niet ziek te zijn geweest. Daarom wordt er geen verder contactonderzoek gedaan.
Er wordt hier nog steeds vastgehouden aan de incubatieperiode tot 11 dagen terwijl het al bewezen is dat deze op kan lopen tot 29 dagen. Daarnaast hoeft iemand niet ziek te zijn om het virus te verspreiden. Milde klachten (lees: je niet ziek voelen) zijn al voldoende. Zul je zien dat volgende week de eerste zieken opduiken juist in de regio waar die Duitser geweest is :+

Ik geloof best dat ze hier allerhande draaiboeken klaar hebben liggen voor wanneer er besmettingen vastgesteld worden en dat er achter de schermen druk gewerkt wordt, maar het komt allemaal zo amateuristisch over. Je kunt beter gewoon eerlijk zijn naar de buitenwereld toe en zeggen dat er veel nog altijd onduidelijk is dan dat je alles maar probeert te bagatelliseren. Komt wel goed, niks aan de hand, geen reden voor paniek, tot het balletje ook hier begint te rollen. "Er was toch niks aan de hand? Kans uit uitbraak hier was tot klein? Het was toch niet heel besmettelijk?" En dat wil je ook weer niet omdat dat juist paniek in de hand werkt.

Mijn broertje vliegt morgen overigens voor een vakantie naar Tenerife. Die maakt zich niet echt druk maar ik hoop voor 'm dat het aantal besmettingen op dat eiland niet verder uitbreidt. Zou wat zijn als ze het eiland in lockdown gooien en hij zit daar nog :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
SomerenV schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:20:
Het kan natuurlijk zijn dat ze geen paniekreactie willen veroorzaken
Ik denk dat je het op dit punt heel goed door hebt. Bovendien zijn de preventieadviezen op dit moment ook voldoende. Net als met elk ander virus, zolang er ook geen grote uitbraak is in nederland, hebben andere adviezen ook weinig toegevoegde waarde.
Daarnaast hoeft iemand niet ziek te zijn om het virus te verspreiden. Milde klachten (lees: je niet ziek voelen) zijn al voldoende
Dat is met de griep ook.. ga jij het RIVM dan maar eens vertellen wat daar de oplossing voor is.. die is er namelijk niet. Niet iedereen reageert hetzelfde op een virus.. sommigen gaan fluitend verder, terwijl anderen liggen te rillen in hun bed. En niet iedereen gaat naar de huisarts. Dan is alleen het isoleren van gebieden nog een oplossing met meerdere gevallen waar het wel duidelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 26-02-2020 20:29 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:33

SomerenV

It's something!

ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat je het op dit punt heel goed door hebt. Bovendien zijn de preventieadviezen op dit moment ook voldoende. Net als met elk ander virus, zolang er ook geen grote uitbraak is in nederland, hebben andere adviezen ook weinig toegevoegde waarde.
Voorkomen is beter dan genezen en in die zin zijn preventieadviezen ook gewoon prima. Er is nu ook nog niks aan de hand in Nederland en paniek wil je altijd voorkomen. Maar juist als je in het begin zo kalm reageert op alles (te kalm volgens velen hier) dan heb je juist een grotere kans op paniek als er wel besmettingen op beginnen te duiken. Dat is een beetje waar ik op doelde. Je kunt echt veel beter gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je veel simpelweg nog niet weet dan nu al melden dat het allemaal wel meevalt. Vermeld daarbij dat je draaiboeken klaar hebt liggen, dat ziekenhuizen voorbereid zijn en weet ik wat nog meer om wat rust te creëren en te laten zien dat je voorbereid bent op het ergste mocht dat nodig zijn.
Dat is met de griep ook.. ga jij het RIVM dan maar eens vertellen wat daar de oplossing voor is.. die is er namelijk niet. Niet iedereen reageert hetzelfde op een virus.. sommigen gaan fluitend verder, terwijl anderen liggen te rillen in hun bed.
Daar doe je niks tegen, maar je kunt dan niet zo stellig zijn in de aanname dat de Duitser hier niemand besmet kan hebben. Dat kun je simpelweg niet weten. Hij kan al het virus hebben gehad toen hij hier was en hij kan mensen besmet hebben. Kan ook zo zijn dat dat niet het geval is, maar je weet het gewoon niet. Het is in mijn ogen gewoon gevaarlijk om alles juist in deze situatie af te doen als 'valt wel mee'. Hopelijk valt het ook wel mee, maar als het uiteindelijk niet mee blijkt te vallen dan ben je als instantie direct je geloofwaardigheid kwijt en dat moet je niet willen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• _Bailey_
  • Niet online
Nog iemand die besmet is en ook carnaval heeft gevierd:

Bij een Duitse militair is het coronavirus vastgesteld. De 41-jarige man was volgens persbureau DPA gestationeerd bij Keulen en had tijdens het carnaval contact gehad met de man uit Gangelt, net over de grens bij Sittard, van wie vannacht duidelijk werd dat hij het coronavirus had opgelopen. De militair wordt behandeld in een legerziekenhuis in Koblenz.

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...el-innsbruck-voorbij.html

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
*knip*, een link droppen zonder context (die bovendien al in de topicwarning staat voegt niks toe aan het topic

[ Voor 84% gewijzigd door Migrator op 26-02-2020 21:24 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19
Jorgen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:12:
[...]

Dochter (5) en ikzelf (39) allebei gevoelig voor bronchitis, longontsteking e.d.
Dus ik houd het in de gaten. Meer kan je eigenlijk niet doen, denk ik.
Nouja, je kan gaan hamsteren, maar dat doe ik dus niet. Daar ben ik echter wel bang voor, lege schappen. Dat IK het met mijn 49-jaar overleef heb ik goeie hoop op, maar een maatschappij die plat ligt, vind ik meer een schrikbeeld.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@SomerenV laten we niet vergeten dat die quarantaines zijn afgeroepen na bevestigde besmettingen. Er zijn vziw geen quarantaines op plekken waar geen besmetting is geweest.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De gevallen die nu bekend worden in Duitsland wisten zelf waarschijnlijk niet dat ze het corona virus hadden. Voordat je zelf er achter bent, ben je ondertussen al op heel wat plaatsen geweest.
Dan is het niet te doen om al die mensen op te sporen en te testen waar je eventueel contact mee heb gehad. Hooguit de directe omgeving kun je controleren.

Dan moet je iedereen altijd maar uit voorzorg binnen houden, onrealistisch.
Zolang er het bij enkele gevallen blijft, zal het land echt nog niet op slot gaan. De standaard draaiboeken worden gehanteerd, als er ontwikkelingen gebeuren doordat er meerdere patiënten komen, dan wordt weer op gereageerd met nieuwe acties.
Je kunt zelf je hygiëne en omgeving in de gaten houden en verder doe je er niet veel aan.

Tweakers Discord

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:18:
[...]

Men gaat er daar voor zover ik weet nu, onder andere omdat contactonderzoeken in een aantal gevallen zijn doodgelopen, vanuit dat gevallen zullen optreden die niet meer tot een bekend geval herleid kunnen worden. (Dat verandert de situatie, zie pagina 6)
Ik woon in Zuid-Duitsland en ben sinds de gevallen in Noord-Italie mijn kelder begonnen te vullen met de noodzakelijke middelen voor minimaal 14 dagen. De communicatie van de Bundesregering klinkt mooi, maar mijn ervaring is dat de praktijk een stukje anders uit ziet. Athans in de regio waar ik woon.

Er zijn gevallen van mensen die in Noord-Italie waren, zich ziek gevoeld hebben en een attest nodig hadden om weer aan het werk te mogen. Zowel de huisartsen en het ziekenhuis gaven aan dat diegene maar moest wachten totdat ze informatie krijgen van "bovenaf". Tot die tijd moest diegene maar thuisblijven.

De actie mag misschien juist zijn, maar de wijze waarop gecommuniceerd werd komt voor mij over dat de snelheid waarmee dit virus zich heeft verspreid volledig onderschat is. Daarnaast wordt nu pas gesproken dat pandemieplannen moeten worden aangepast indien nodig. En deze treden nu direct in kracht.

Mijn perspectief is dat Duitsland de snelheid van de verspreiding in ieder geval compleet heeft onderschat.
Geert1976 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:43:
Nog iemand die besmet is en ook carnaval heeft gevierd:

Bij een Duitse militair is het coronavirus vastgesteld. De 41-jarige man was volgens persbureau DPA gestationeerd bij Keulen en had tijdens het carnaval contact gehad met de man uit Gangelt, net over de grens bij Sittard, van wie vannacht duidelijk werd dat hij het coronavirus had opgelopen. De militair wordt behandeld in een legerziekenhuis in Koblenz.

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...el-innsbruck-voorbij.html
"Im Baden-Württembergischen Rottweil soll ein 32-Jähriger erkrankt sein. Er sei vor drei Tagen aus seinem Familien-Urlaub in der krisengebeutelten, italienischen Region Lodi zurückgekehrt. Kind und Frau wurden wohl negativ getestet. Sie werden häuslich isoliert."

Dit is het laatste geval dat imo in Duitsland bekend geworden is en die de besmetting uit Italie heeft meegenomen.

Bron: Bild (vergelijkbaar met telegraafkwaliteit en sensatiekrant dus niet de beste :)

[ Voor 27% gewijzigd door stin op 26-02-2020 21:02 ]

• stylezzz
  • Laatst online: 20:44
Ik vraag me af wat er gebeurd als er een uitbraak van corona in een willekeurige nederlandse stad zou plaatsvinden? Zie je het al voor je.... Pak een willekeurige stad als almere, waar niemand meer in of uit mag. Ik denk serieus dat je het leger mag inzetten.

• _Bailey_
  • Niet online
Dan ben ik reuze benieuwd bij hoeveel besmettingen je als overheidsinstantie zegt: "en nu gooien we de boel dicht".

Nu regio Sittard dus binnen 24uur 2e besmetting.

Ga je over op lockdown met 2, 7, 10 of etc besmettingen?

Kijk naar Italië, nog steeds op zoek naar Patiënt Zero in de regio Lombardije waar zo'n lockdown werd ingesteld

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Met een lockdown komen heel veel mensen in financiële problemen omdat ze werken als uitzendkracht of zzp’er...

Niet kunnen werken is geen inkomen, iets van 10% van de werkzame bevolking is zzp’er geloof ik...
stylezzz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:56:
Ik vraag me af wat er gebeurd als er een uitbraak van corona in een willekeurige nederlandse stad zou plaatsvinden?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:46
bszz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:02:
[...]

Wat moet Nederland dan anders doen? Dit geluid is een reactie op de nieuwe besmettingen in Duitsland. Daar reageert .en op. Waar moet Nederland op reageren?
Nederland moet reageren op de (bijna) praktische zekerheid dat dit virus ons ook zal treffen.

Waarom wachten met maatregelen als de kans dat het ons treft bijkans 100% is?

Zodra er hier een officieel geval is zullen er heel andere protocollen gaan draaien, net als nu in Duitsland en in veel meer landen in Europa. Dan getuigt het toch van gezond verstand om in het geval van een hoogst besmettelijke dodelijke epidemie een voorsprong te nemen op iets dat vrijwel zeker komt?

Als de overheid in de huidige omstandigheid massa-bijeenkomsten verbiedt of scholen sluit zal ze - mocht het toch goed gaan - daar met de kennis van nu niet meer op aangekeken worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• stylezzz
  • Laatst online: 20:44
fast-server schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:14:
Met een lockdown komen heel veel mensen in financiële problemen omdat ze werken als uitzendkracht of zzp’er...

Niet kunnen werken is geen inkomen, iets van 10% van de werkzame bevolking is zzp’er geloof ik...

[...]
Exact.... dat bedoel ik. Er zullen duizenden mensen zijn die op wat voor manier dan ook de stad zullen proberen te ontvluchten. Dit ga je niet met 10 politieautos en een dozijn verkeersregelaars kunnen handlen....

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47
fast-server schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:14:

[...]
Ik vermoed dat het UWV in dit soort kwesties bijspringt.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
https://interestingengine...ipped-for-further-testing

Goed nieuws lijkt me for what it's worth.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
In China hebben ze het anders ook redelijk goed weten in te dammen. Als het moet dan moet het. Zal het leger wel gebruikt worden.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
* fast-server Zit bij >Nationale Reserve, heb nog geen "oproep" o.i.d. gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door fast-server op 26-02-2020 21:39 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47
De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:27:
In China hebben ze het anders ook redelijk goed weten in te dammen. Als het moet dan moet het. Zal het leger wel gebruikt worden.
Gebeurt in Italie ook. En de straffen op het negeren van oproep en toch proberen weg te komen waren niet mals las ik ergens.

Gelukkig nog altijd niet zo erg als in N-Korea. De enige corona patient aldaar was ontsnapt en is geëxecuteerd inmiddels.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Ik vermoed dat het UWV in dit soort kwesties bijspringt.
Voor de ZZP-ers is het gewoon bedrijfsrisico.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De_Bastaard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:27:
Maar niet door allerlei gebieden waar geen bevestigde gevallen waren af te sluiten.

• _Bailey_
  • Niet online
1ste besmetting in Noorwegen...patiënt had geen symptomen bij afname test

A person has tested positive for coronavirus in Norway, the country’s Institute for Public Health (NIPH) announced in a statement. This is the first case recorded in the Scandinavian country.

The person has no symptoms but was tested after returning from an area of China affected by the outbreak. The NIPH said it was a “weak positive result."

bron: CNN
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.