[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Verona27 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:39:
@Geert1976 hoe zit het met je corona patiënt in het Erasmus MC?
Geen idee. Ik hoor er niets meer over.
Vermoedelijk 'vals alarm' o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 12:16
80 werknemers van Diamond Princess inmiddels positief.

400 werknemer komen binnenkort thuis (Filipijnen).
Hierbij is het belangrijk om op te merken dat de werknemers van dat schip niet van elkaar in isolatie zaten.
Ze aten bijvoorbeeld met elkaar in 1 ruimte.
Gelukkig worden ze in het thuisland wel in quarantaine geplaatst:
Upon arrival, the repatriates will be quarantined at the New Clark City in Tarlac for 14 days.
Is er nog nieuws geweest over de Nederlandse passagiers die terug zijn gekomen van de Diamond Princess?

Italië test alleen nog mensen met symptomen.
Via google translate:
because it doesn't make sense to do them at all: it made sense at the beginning to identify possible contagions but now direct contacts are put in isolation at home and checked by the ATS twice a day for detection of the temperature, and only in the case of even the slightest fever is the buffer made

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:36:
Duizend toeristen moeten op het Spaanse eiland Tenerife in hun hotelkamers blijven, nadat een Italiaanse toerist in hun hotel positief testte op het coronavirus. Het hotel staat in het plaatsje Adeje, in het zuiden van het eiland. Uit voorzorg hebben de Spaanse autoriteiten het hotel, met de naam H10 Costa Adeje Palace, afgesloten van de buitenwereld.

De Italiaan is afkomstig uit de Noord-Italiaanse regio Lombardije, waar momenteel het virus rondwaart. Hij liep het virus mogelijk op in Italië en was al een week in het hotel voordat hij symptomen vertoonde.

Bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...uitstoot-china-daalt.html
Hoe doen ze dat praktisch dan vraag ik me af. Met eten en hygiëne voorzieningen ed. Hele dag op de kamer lijkt me ook wel gevangenis gevoel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
daan! schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:47:
Gelukkig worden ze in het thuisland wel in quarantaine geplaatst:
[...]
Als ik dan lees '14 days', denk ik altijd dat iemand gewoon slecht was in Frans en het verschil tussen veertien en veertig niet begreep. Ik snap dat de oorspronkelijke betekenis van 'quarante' in quarantaine niet echt meer geldt, maar zoiets zou ik toch een quatorzaine noemen. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 11:41

Plasma_Wolf

Student

VidaR-9 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Hoe doen ze dat praktisch dan vraag ik me af. Met eten en hygiëne voorzieningen ed. Hele dag op de kamer lijkt me ook wel gevangenis gevoel.
Dit is een van de grootste problemen met een quarantaine, iets waar de mensen op de Diamond Princess ook last van hadden. Je kunt niets doen behalve tv kijken, eens op het balkon staan etc.

Hoe zit het nu met die incubatietijd van het virus, en detectie bij vermoeden? Is de incubatietijd daadwerkelijk 14 dagen. Ik had ergens een hoger aantal dagen gelezen (met nadruk op "ergens"). En toen Oostenrijk een trein stopte, deden ze bij iedereen een test? En daarna mocht de trein weer verder? Maar dit virus was toch juist niet te ontdekken als er geen symptomen zijn, daarom ook de quarantaine.

En hoe lang duurt het voordat er een testresultaat is, als er wel symptomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:07:
[...]

Dit is een van de grootste problemen met een quarantaine, iets waar de mensen op de Diamond Princess ook last van hadden. Je kunt niets doen behalve tv kijken, eens op het balkon staan etc.
je kan wel dan in 1 of 2 avonden de zeer interessante docu serie Pandemic op Netflix erdoor heen jagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 11:03
Enigzins "gerustgesteld" door de overlijdenspercentages ( tot nu toe) , maar wat is dan de kans dat de "ontdekker", de 34jarige oogarts Li Wenliang er toch aan overleden is ?
( dit is dus niet zomaar een dokter waartegenover heel veel niet overleden doktoren staan ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ted038 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:35:
Enigzins "gerustgesteld" door de overlijdenspercentages ( tot nu toe) , maar wat is dan de kans dat de "ontdekker", de 34jarige oogarts Li Wenliang er toch aan overleden is ?
( dit is dus niet zomaar een dokter waartegenover heel veel niet overleden doktoren staan ... )
Zover ik weet heeft hij zich (al dan niet onder dwang) dood gewerkt.

Als je ziek bent moet je energie besparen en ziek is ziek.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
In het Oostenrijkse Tirol is bij twee mensen "hoogstwaarschijnlijk" het coronavirus vastgesteld, zo deelde de gouverneur van de deelstaat mee in een persconferentie. Het zijn de eerste coronagevallen in Oostenrijk, sinds eind vorige maand het virus al eens werd vastgesteld in Wenen bij een Chinese stewardess.

Bij de nieuwste besmettingen gaat het om twee personen van 24 jaar uit de Italiaanse regio Lombardije. In die regio zijn inmiddels honderden mensen besmet met het coronavirus. De twee zijn opgenomen in het ziekenhuis van Innsbruck.

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...vallen-in-oostenrijk.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook interessant in dit verband:
https://www.tagesschau.de/ausland/coronavirus-apps-101.html

De al omvattende digitale bewaking van de Chinese overheid wordt nu ook gebruikt voor het corona gebeuren. Nog ff en je kunt op je slimfeun zien welke medeburger een rood randje heeft; daar moet je met een grote boog omheen lopen!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:17

WhySoSerious

Be the change.

Kroatië & Oostenrijk, check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 11:03
Verwacht inderdaad dat het nu al geen ommekeer heeft en we deze bittere pil moeten nemen ....

Duurt gewoon te lang tussen besmettelijkheid en symptomen ervan om "iedereen" op te sporen, en de "minder zieken" door corona denken dat t een griepje is dus gaan rustig verder , al dan niet uit angst wat er gebeurd als je je wel meldt ( kom je dan met een ECHT griepje tussen andere corona-patienten te zitten ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
2 bevestigende gevallen in Tirol (Oostenrijk)

Google translate:
The first two coronavirus cases are in Austria. The State of Tyrol confirmed this. A second test was positive. An affected person apparently comes from Lombardy, more detailed information will follow later in the day. Those affected have a slight fever. You are currently isolated in the Innsbruck clinic.
"You are currently isolated in the Innsbruck clinic." Zal wel vertaald zijn van "Sie sind", ofwel "Zij zijn".

Langere tekst: link
This is the first two confirmed coronavirus cases in Austria. So far 14 people have been tested for the virus in Tyrol, two people have now shown a positive test result. The country said it is still unclear where the two people were infected.

These are two 24-year-old Italians from Lombardy who live in Innsbruck. Accordingly, they reported themselves to the control center after having diagnosed themselves with symptoms of illness. Those affected have a slight fever. You are currently isolated in the Innsbruck clinic.

[ Voor 48% gewijzigd door daan! op 25-02-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Om hier wat nuance tegenover te zetten (met bronvermelding!): Vanochtend sprak er een mevrouw van de Rabobank op Radio 1 en zij had het over het risico van een licht recessie (in Italië/Europa).....

(Ik bespeur overigens nog steeds geen fatsoenlijke onderbouwing in je betoog.... hooguit onderbuikgevoelens)
Ach het is economie, voor elke statement is wel een econoom te porren. ;)

Zo ook voor recessie. Uit de Japan Times (emphasis mine):
According to a Bloomberg survey, nine out of 14 economists polled see the economy shrinking again in the three months to the end of March, following the sharpest contraction in more than five years last quarter after the consumption tax hike.

https://www.japantimes.co...avirus-economy-recession/
Het ligt natuurlijk aan zoveel factoren dat er geen peil op te trekken is. Misschien verlagen ze de rente wel (in Japan dan), misschien niet. Misschien is er wel een andere meevaller die het weer wat optrekt, misschien niet.

Ik denk dat het verloop van het virus beter te modelleren valt dan de de beurzen (wereldwijd of regionaal). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verwijderd1 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:17:
[...]

@Bart-Willem het probleem met China zal niet zozeer bij de smartphones liggen denk ik. Alle fabrieken die stil komen te liggen en zo andere supply-lines stilleggen, ook buiten China, zullen een groter probleem zijn.
Het is dan ook een voorbeeld. :P Op het gebied van bijvoorbeeld medicijnenproductie kunnen er mogelijk ook problemen gaan optreden, en Jaguar heeft ook nog maar voor een paar weken bepaalde onderdelen beschikbaar die toevallig in Hubei geproduceerd worden. Nu kunnen ze zeer waarschijnlijk die onderdelen wel ergens anders laten maken, maar voordat dat rond is zijn ze ook weken of zelfs maanden verder. Als daardoor de levering van nieuwe auto's stokt en de productie (nog meer) vertraging oploopt is dat natuurlijk niet handig. :P
bszz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Om hier wat nuance tegenover te zetten (met bronvermelding!): Vanochtend sprak er een mevrouw van de Rabobank op Radio 1 en zij had het over het risico van een licht recessie (in Italië/Europa).....

(Ik bespeur overigens nog steeds geen fatsoenlijke onderbouwing in je betoog.... hooguit onderbuikgevoelens)
Zoals Geert1976 al zei: check de betrouwbare financiële sites maar, genoeg onderbouwing te vinden. De Rabobank heeft er overigens wel vaker naast gezeten met voorspellingen, maar die zijn ook best behoudend qua voorspellingen. Ook wel logisch: als ze op de radio gaan zeggen dat het totale paniek wordt en het een ondergang gaat worden, dan heb je de poppen aan het dansen. Momenteel is het vooral damage control voordat die speculanten op de beurzen het compleet weten te verstieren. :+ Maar zie bijvoorbeeld ook de link van Jb! hierboven. Als je 10 economen vraagt wat de gevolgen zijn, dan krijg je 10 verschillende antwoorden. Het valt mij vooral op dat de beurzen niet echt in paniek waren toen het virus in Wuhan flink om zich heen sloeg maar sinds het Italië-verhaal er wel ineens paniek is op de beurs. Ik denk dat het dan voor de beurzen toch een soort "ver van mijn bed-show" was toen het alleen nog in Azië speelde.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Joster schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:54:
[...]

In hotel geweest? Meld je bij GGD bij ziekteverschijnselen
Zeker dertien Nederlanders zitten in het hotel op Tenerife dat vanwege een coronageval is afgesloten van de buitenwereld. Voor mensen die de afgelopen tijd in het bewuste hotel hebben gezeten, geldt volgens het RIVM hetzelfde advies als voor andere mensen die mogelijk in aanraking zijn gekomen met mensen die het virus hebben: meld je bij de GGD als je ziekteverschijnselen vertoont. Het gaat dan om koorts, hoesten en niezen.

:)
onderstaande zinnen van het RIVM nog even toegevoegd:

Het heeft volgens het RIVM geen zin om iedereen preventief te testen. Om aan te tonen dat iemand het virus bij zich draagt, moet diegene de ziekteverschijnselen al vertonen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Er zijn toch ook mensen positief getest terwijl die geen symptomen vertoonden?

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:02:
Er zijn toch ook mensen positief getest terwijl die geen symptomen vertoonden?
Je kunt sowieso asymptomatisch het virus overdragen dus testen heeft weinig zin denk ik (wie ga je dan testen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:01:
[...]

onderstaande zinnen van het RIVM nog even toegevoegd:

Het heeft volgens het RIVM geen zin om iedereen preventief te testen. Om aan te tonen dat iemand het virus bij zich draagt, moet diegene de ziekteverschijnselen al vertonen
Dat is toch vreemd. Dat virus zit toch al in iemand lijf voordat de ziekteverschijnselen zich uitten? Dus je zou elke NL’er die in dat resort preventief een bloedtest kunnen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
A spokeswoman for the Canary Island health department told CNN: "We are not calling it a quarantine, we are monitoring and undertaking health checks on all people that might have had a contact with the coronavirus patient -- that includes people from the hotel, not all of them."

dus geen echte quarantine...

@VidaR-9 precies, maar ik ga geen (opbouwende) kritiek meer (proberen te) leveren aan het adres van het RIVM :+

[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 25-02-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Bensimpel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:07:
[...]

Dus strak is heel dat eiland besmet..
Ze noemen het geen quarantaine, maar gedurende 14 dagen mogen de gasten het resort niet af. Dus dat klinkt me toch aardig als een quarantaine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:57:

[...]

Zoals Geert1976 al zei: check de betrouwbare financiële sites maar, genoeg onderbouwing te vinden. De Rabobank heeft er overigens wel vaker naast gezeten met voorspellingen, maar die zijn ook best behoudend qua voorspellingen. Ook wel logisch: als ze op de radio gaan zeggen dat het totale paniek wordt en het een ondergang gaat worden, dan heb je de poppen aan het dansen. Momenteel is het vooral damage control voordat die speculanten op de beurzen het compleet weten te verstieren. :+ Maar zie bijvoorbeeld ook de link van Jb! hierboven. Als je 10 economen vraagt wat de gevolgen zijn, dan krijg je 10 verschillende antwoorden. Het valt mij vooral op dat de beurzen niet echt in paniek waren toen het virus in Wuhan flink om zich heen sloeg maar sinds het Italië-verhaal er wel ineens paniek is op de beurs. Ik denk dat het dan voor de beurzen toch een soort "ver van mijn bed-show" was toen het alleen nog in Azië speelde.
Precies, om maar aan te geven dat roepen dat je een bron bij een bank hebt niet zo zinnig is. De waarheid is misschien wel dat niemand het weet of op zijn minst dat er vele scenario's met evenzovele aanhangers zijn, allemaal met hun eigen onderbouwing. Daarbij hebben we nog vrij weinig kennis over de manier waarop het virus zich buiten China verspreidt en hoe effectief eventuele maatregelen hier zijn. Niemand zal ontkennen dat het invloed heeft op de economie, maar hoe groot en hoe tijdelijk die invloed is weet ook niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Ze noemen het geen quarantaine, maar gedurende 14 dagen mogen de gasten het resort niet af. Dus dat klinkt me toch aardig als een quarantaine.
Quarantaine zie ik meer in de trant van; Je mag je kamer niet af en krijgt voedsel zonder direct contact te hebben.

"Op je resort blijven" is wat 95% van die mensen sowieso al doet volgens mij, dus ik zie het probleem niet :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:06:

Dat is toch vreemd. Dat virus zit toch al in iemand lijf voordat de ziekteverschijnselen zich uitten? Dus je zou elke NL’er die in dat resort preventief een bloedtest kunnen laten doen.
De test is niet heel erg gevoelig, getuige ook de mensen die eerst 4-5x negatief testen en daarna alsnog positief.
Dus om maar lukraak te gaan testen geeft eerder een schijn gevoel van veiligheid waardoor mensen misschien wat laks worden met de quarantaine als ze negatief zijn getest maar misschien wel besmet zijn.
Beter is om in ieder geval wel de quarantaine toe te passen, en te testen bij ziekteverschijnselen.

[ Voor 4% gewijzigd door daan! op 25-02-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Quarantaine zie ik meer in de trant van; Je mag je kamer niet af en krijgt voedsel zonder direct contact te hebben.

"Op je resort blijven" is wat 95% van die mensen sowieso al doet volgens mij, dus ik zie het probleem niet :+.
Nou ik kan je vertellen - al tikkend vanaf ligbed bij het zwembad - dat als ik hier nog 2 weken langer zou moeten blijven ik toch behoorlijk chago zou worden.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
De vakantiegangers die in het hotel op Tenerife verblijven, mogen het hotel niet verlaten. Zij kregen een brief waarin ze het advies kregen om op de hotelkamer te blijven, schrijft de VRT. "Maar de meeste mensen zijn hier aan het zwembad een beetje aan het zonnen of een boek aan het lezen", zegt Carine Van Poucke, een van de 110 Belgen in het hotel.

"Alle poorten zijn gesloten, dus we kunnen niet naar buiten. Het personeel draagt ook mondmaskers." Maar volgens Van Poucke is het op dit moment rustig in het hotel: "Ik denk dat er meer paniek is thuis dan in ons hotel."

Dus verzoek om op kamer te blijven resulteert in "een beetje zonnen aan het zwembad met de meeste hotelgasten".
oké dan...

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 25-02-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

bszz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:10:
[...]
Precies, om maar aan te geven dat roepen dat je een bron bij een bank hebt niet zo zinnig is. De waarheid is misschien wel dat niemand het weet of op zijn minst dat er vele scenario's met evenzovele aanhangers zijn, allemaal met hun eigen onderbouwing. Daarbij hebben we nog vrij weinig kennis over de manier waarop het virus zich buiten China verspreidt en hoe effectief eventuele maatregelen hier zijn. Niemand zal ontkennen dat het invloed heeft op de economie, maar hoe groot en hoe tijdelijk die invloed is weet ook niemand.
Dat is dus het punt: ze hebben bij die bank de schade dus wél berekend. :P Dat kan alleen maar nog erger worden als de beurzen het geintje van gisteren door blijven zetten, en om dat te "voorkomen" is een snelle beheersbaarheid van het virus in Europa dus belangrijk (beurstechnisch gezien dan, gezondheidstechnisch gezien is het vele malen belangrijker).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:49:
[...]

Dat is dus het punt: ze hebben bij die bank de schade dus wél berekend. :P Dat kan alleen maar nog erger worden als de beurzen het geintje van gisteren door blijven zetten, en om dat te "voorkomen" is een snelle beheersbaarheid van het virus in Europa dus belangrijk (beurstechnisch gezien dan, gezondheidstechnisch gezien is het vele malen belangrijker).
Nou, ik denk dat "ze" een scenario hebben doorgerekend. Dat is wat anders dan betrouwbaar voorspellen wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:06

Nhz

Dit artikel stond vanmiddag op de website van ons plaatselijke dagblad. De jongen zelf ken ik overigens niet.

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nhz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:02:
Dit artikel stond vanmiddag op de website van ons plaatselijke dagblad. De jongen zelf ken ik overigens niet.
Hij komt wel een beetje aanstellerig over. Zo gek is het toch niet als je werkgever dat nu even vraagt. Ik zou zelf sowieso al wel wat terughoudender zijn nu blijkt dat je toch besmet kunt zijn zonder symptomen initieel.

Maar uit de laatste alinea blijkt ook wel dat hij ook geen idee heeft.
Natuurlijk is het begrijpelijk dat mensen zich zorgen maakt, zegt hij. ,,Dat snap ik. Maar het blijft gek: met het griepvirus blijft iedereen rondlopen, terwijl daar nog veel meer mensen aan sterven. Als het over corona gaat, is er opeens volslagen paniek. Ik zou willen zeggen: laat je niet alleen informeren door Facebook.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ach, die Italiaan is ook met het vliegtuig gekomen, Die 180 man zijn over Tenerife uitgewaaierd, De bemanning heeft natuurlijk diezelfde vlucht ok retour gedaan dus dan zijn er 180 man uit dat vliegtuig weer over Italie uitgewaaierd.

En dat allemaal binnen een paar uur.

ALs iets heel besmettelijk is dan gaat het heel erg snel. Kijk maar even hoeveel vluchten/boten/schepen etc er over de wereld gaan.

Het is misschien iets afgenomen sinds eind januari maar eigenlijk is de afname nog beperkt. Dat betekend eigenlijk dat het virus overal al is. Er zijn alleen nog niet overal zieken geconstateerd.

Verspreiding van een virus is heel moeilijk tegen te houden. Zelfs in een complete lockdown zin er nog bewegingen. Er zal dus ook nog steeds Virus uit Wuhan ontsnappen. Niet dat dat nodig is voor verdere verspreiding. Die is al aan de gang.

Het lijkt nu net alsof ik rampspoed verkondig maar dat is niet zo of in ieder geval niet de bedoeling. Het gaat er meer om dat je verspreiding van een virus bijna niet tegen kan houden als het al enige schaal heeft bereikt.

Dat wil niet automatisch zeggen dat er ook veel mensen ziek worden. De omstandigheden hier zijn toch behoorlijk anders dan in China. Ik ben niet recent in China geweest maar een paar jaar geleden wel frequent en verbaas me elke keer over hetgeen daar nog aan een stokje geregen wordt. (voor zover dat invloed heeft uberhaupt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Sowieso. Die besmette Italiaan zou namelijk al een week met het virus rondlopen, en zit nu pas opgesloten in het resort.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:54
Ik denk dat ik nu toch met andere ogen kijk hoe china dit heeft aangepakt, ik moet nog maar zien hoe Europa dit gaat aanpakken, maar ook het midden oosten.
Maar ok toch ook met een positieve bril te kijken.. de gevallen komen nu wel snel aan het licht, dat is in Iran wel even anders.
Ook Italië meld veel gevallen at natuurlijk alleen maar kan door het snelle ingrijpen van de strike team's.
Die snelheid hoop ik ook in NL te vinden, als het hier is, laat het dan maar snel duidelijk zijn waar zodat je in iedergeval tijdig in zelf quarantaine kan

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 19:04
Is COVID-19 eigenlijk overdraagbaar door/via dieren (vogels e.d)? Kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:02
Lees de topicwaarschuwing nog eens.

[ Voor 85% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Negeer de topicwaarschuwing eens niet.

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2020 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
WHO.

At present, there is no evidence that companion animals/pets such as dogs or cats can be infected with the new coronavirus.

bron: https://www.who.int/emerg...e-for-public/myth-busters

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Is het eigelijk ook al bekend hoe snel iemand na besmet te zijn zelf dan ook anderen kan besmetten?
Nu lijkt het wel zoals in de film Se7en waarbij je nagenoeg direct besmettelijk ben, maar dat is natuurlijk niet zo.
Maar wat is het dan wel? Na 1 dag of 2 want daar lijkt het wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

merlin1201 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:23:
Ik denk dat ik nu toch met andere ogen kijk hoe china dit heeft aangepakt, ik moet nog maar zien hoe Europa dit gaat aanpakken, maar ook het midden oosten.
Maar ok toch ook met een positieve bril te kijken.. de gevallen komen nu wel snel aan het licht, dat is in Iran wel even anders.
Ook Italië meld veel gevallen at natuurlijk alleen maar kan door het snelle ingrijpen van de strike team's.
Die snelheid hoop ik ook in NL te vinden, als het hier is, laat het dan maar snel duidelijk zijn waar zodat je in iedergeval tijdig in zelf quarantaine kan
Misschien kun je voor de zekerheid nu alvast in zelf quarantaine. Ik denk eigenlijk dat het virus al in Nederland is.

Ik weet het zeker, misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:30
merlin1201 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:36:
Is het eigelijk ook al bekend hoe snel iemand na besmet te zijn zelf dan ook anderen kan besmetten?
Nu lijkt het wel zoals in de film Se7en waarbij je nagenoeg direct besmettelijk ben, maar dat is natuurlijk niet zo.
Maar wat is het dan wel? Na 1 dag of 2 want daar lijkt het wel op
Neen :)

Er zijn hier en daar aanwijzingen geweest voor niet-symptomatische overdracht. In doorsnee worden mensen echter pas besmettelijk bij de eerste symptomen. Wat ik er van begrijp is bijvoorbeeld hoesten een belangrijke voorwaarde voor overdracht. Nu zijn er mensen die hoesten zonder dat dat door Covid-19 komt en zo. Maar goed.

Wat zijn je aanwijzingen dat het een dag of twee zou zijn?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:31:
[...]

WHO.

At present, there is no evidence that companion animals/pets such as dogs or cats can be infected with the new coronavirus.

bron: https://www.who.int/emerg...e-for-public/myth-busters
En van dier op mens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:40

spanx

_Sp[A]nX_

in oostenrijk is er ook 1 gevonden...innsbruck.

staat nog niet op de kaart.....

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
merlin1201 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:41:
[...]

Helemaal geen, maar het voelt zo aan, het gaat zo razend snel
Die clusters die nu gevonden worden, zijn dus te laat ontdekt, en hebben - zo lijkt het - al enige weken de kans gehad om 2-3 generaties door te broeien. Dat geldt zeker voor Italië en Iran. Dan heb je het inderdaad over een week of 3 à 4. De aantallen die nu gevonden worden zijn het resultaat van honderden tests die in die regio worden uitgevoerd. De nieuwe gevallen zijn dus niet per se "nieuw", het is ook een ontdekking van wat er in de afgelopen weken niet is gediagnosticeerd.

Je zou de ontwikkelingen in Italië kunnen vergelijken met wat er op de Diamond Princess is gebeurd, wat toch wel een worst case scenario was, met zo veel mensen dicht op elkaar. Het heeft daar toch enig weken geduurd om op de honderden besmettingen te komen waar we uiteindelijk beland zijn. Die periode is daar dus ook geweest. Maar, dan wisten we er niets van af.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:47:
[...]

Die clusters die nu gevonden worden, zijn dus te laat ontdekt, en hebben - zo lijkt het - al enige weken de kans gehad om 2-3 generaties door te broeien. Dat geldt zeker voor Italië en Iran. Dan heb je het inderdaad over een week of 3 à 4. De aantallen die nu gevonden worden zijn het resultaat van honderden tests die in die regio worden uitgevoerd. De nieuwe gevallen zijn dus niet per se "nieuw", het is ook een ontdekking van wat er in de afgelopen weken niet is gediagnosticeerd.

Je zou de ontwikkelingen in Italië kunnen vergelijken met wat er op de Diamond Princess is gebeurd, wat toch wel een worst case scenario was, met zo veel mensen dicht op elkaar. Het heeft daar toch enig weken geduurd om op de honderden besmettingen te komen waar we uiteindelijk beland zijn. Die periode is daar dus ook geweest. Maar, dan wisten we er niets van af.
Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat zelfs in een broeinest als Diamond Princess nog geen 20% geïnfecteerd raakt. Terwijl daar juist relatief veel oudjes zitten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Verona27: Een andere conclusie is dat de quarantaine voor 80% effectief was :p

Besmetting is ook probablistisch. Meestal is één virusdeeltje niet genoeg om tot een besmetting te leiden en blootstelling moet ook maar net leiden tot virusdeeltjes die de juiste cellen bereiken voordat het wordt opgeruimd. Ik heb niet echt het idee dat daar al onderzoek naar is gedaan. Maar, het feit dat je een Covid patiënt hebt gezien, of de zelfde lucht hebt ingeademt, is geen garantie dat je ook besmet raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:58:
@Verona27: Een andere conclusie is dat de quarantaine voor 80% effectief was :p

Besmetting is ook probablistisch. Meestal is één virusdeeltje niet genoeg om tot een besmetting te leiden en blootstelling moet ook maar net leiden tot virusdeeltjes die de juiste cellen bereiken voordat het wordt opgeruimd. Ik heb niet echt het idee dat daar al onderzoek naar is gedaan. Maar, het feit dat je een Covid patiënt hebt gezien, of de zelfde lucht hebt ingeademt, is geen garantie dat je ook besmet raakt.
Zo kun je het ook bekijken, inderdaad. Maar naar aanleiding van de berichten over de quarantaine op het schip zou ik dat niet zo benaderen, eerlijk gezegd ;). Maar over het algemeen verspreiden ziektes zich sowieso makkelijk op zulke schepen dankzij een gemiddeld lage weerstand door ouder volk dat zich op zo'n schip bevindt en het feit dat mensen veel dicht op elkaar zitten enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niet bevestigd!

Zwitserland erbij?

https://twitter.com/JohnA...tatus/1232320535612329985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Ondertussen ook 2 gevallen in Tirol, in Zwitserland en 1 in Barcelona. In zulke gebieden kan het hard gaan natuurlijk.

Volgens de NOS;
https://nos.nl/liveblog/2...ee-gevallen-in-tirol.html

[ Voor 61% gewijzigd door StealthyPeanut op 25-02-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Je merkt wel dat het virus nu vrij snel omhoog kruipt vanuit Zuid-Europa naar Noord-Europa. Het zal niet lang duren voordat we lezen over besmettingen in Duitsland, Frankrijk, België en natuurlijk Nederland. Dit was natuurlijk ook wel te verwachten.

Europa is extreem dicht bevolkt en mensen kunnen vrij reizen tussen landen. Het zal dan ook niet onverwachtst zijn als het virus hier doet uitbreiden. Ik heb inmiddels al begrepen dat handzeep en mondkapjes ook hier in Nederland al gretig worden ingeslagen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

NL heeft ongeveer 2000 IC-bedden.
Ongeveer 20% van de besmette mensen heeft IC-zorg nodig.
Dus bij 10000 besmettingen in NL hebben we een probleem qua IC-capaciteit (los van andere redenen waarom je IC zorg nodig hebt).

Op het moment dat de ICs vol zitten, hoe wordt dan bepaalde wie recht heeft op intensieve zorg en wie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
terabyte schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:12:
NL heeft ongeveer 2000 IC-bedden.
Dus bij 10000 besmettingen in NL hebben we een probleem qua IC-capaciteit (los van andere redenen waarom je IC zorg nodig hebt).

Op het moment dat de ICs vol zitten, hoe wordt dan bepaalde wie recht heeft op intensieve zorg en wie niet?
Kans op meeste overleving krijgt voorrang.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zo reageren we dus niet.

[ Voor 85% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2020 19:14 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Inmiddels bevestigd.

Coronageval in Zwitserland
Ook in Zwitserland is een geval van besmetting met het coronavirus gemeld, schrijven Zwitserse media.

Nos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit toch eens te denken...
Mijn zoon is de afgelopen weken best wel heftig ziek geweest voor zijn doen.

Hoe gaat het normaal bij hem?
1 dag koorts en dan is het de volgende dag wel klaar.

De afgelopen 2 weken:
Heel veel hoesten en 10 dagen koorts, uiteindelijk een antibiotica kuur ingenomen, maar zonder onderzoek... Meer onder het mom "Anders weten we het ook niet meer".

Nu weer koortsvrij, maar zo lang heeft hij nog nooit gehad.

Probleem, geen idee hoe er contact zou moeten zijn geweest met ziekte. Verder dan de hoge veluwe en een bus chinezen kom ik niet :X
Zal dus wel niets zijn... En anders komen we er nooit meer achter... Of kun je testen of iemand antistoffen heeft aangemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:08:
Twitterbericht van een vrachtwagenchauffeur.. da's net zulke borrelpraat als die veronderstelde patient in 't Erasmus gisteren die hier genoemd werd.
NOS beter?

https://nos.nl/liveblog/2...elona-en-zwitserland.html

Borrelpraat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:07
Daar staat toch letterlijk achter 'schrijven Zwitserse media'? Lijkt me in elk geval gewoon van dezelfde bron af te komen (al kan het natuurlijk nog steeds wel kloppen).
Auredium schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:11:
Je merkt wel dat het virus nu vrij snel omhoog kruipt vanuit Zuid-Europa naar Noord-Europa. Het zal niet lang duren voordat we lezen over besmettingen in Duitsland, Frankrijk, België en natuurlijk Nederland. Dit was natuurlijk ook wel te verwachten.

Europa is extreem dicht bevolkt en mensen kunnen vrij reizen tussen landen. Het zal dan ook niet onverwachtst zijn als het virus hier doet uitbreiden. Ik heb inmiddels al begrepen dat handzeep en mondkapjes ook hier in Nederland al gretig worden ingeslagen.
Duitsland, Frankrijk, België, Engeland en Zweden zijn al bevestigd hè.

[ Voor 44% gewijzigd door Joster op 25-02-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Het probleem is dat je van die dingen zoals Twitter niet zeker weet of er wederhoor gepleegd is, van bijv. de NOS vertrouw ik dat wel. Dus alles wat zomaar rondgespuid wordt kan best borrelpraat zijn, ja. ;). Zoals ik al zei, gisteren lagen er volgens deze thread meerdere mensen in Nederland met het coronavirus in meerdere ziekenhuizen. Niks meer van gehoord maar draagt wel bij aan de onrust.

Officiele twitter van Zwiterse ministerie Gezondheid btw:

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 25-02-2020 16:28 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

A1AD schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:14:
[...]

Kans op meeste overleving krijgt voorrang.
Ok.
Dus stel we hebben niet 10k maar 100k besmettingen in NL
(gezien exponentiele toename niet ondenkbaar) - dan is de druk op IC zodanig groot dat veel mensen ondanks en grote kans op overleving niet op het IC terecht kunnen - en dus alsnog dood kunnen gaan door gebrek aan adequate zorg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

terabyte schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:23:
[...]

Ok.
(gezien exponentiele toename niet ondenkbaar) - dan is de druk op IC zodanig groot dat veel mensen ondanks en grote kans op overleving niet op het IC terecht kunnen - en dus alsnog dood kunnen gaan door gebrek aan adequate zorg?
Dit soort dingen vallen toch gewoon onder triage? En ja... die kans is er toch gewoon altijd? Ik snap niet zo goed waarom dit niet voor iedereen duidelijk is :?

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joster schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:22:
[...]

Daar staat toch letterlijk achter 'schrijven Zwitserse media'? Lijkt me in elk geval gewoon van dezelfde bron af te komen (al kan het natuurlijk nog steeds wel kloppen).
https://www.aargauerzeitu...miert-um-17-uhr-136288002

17:00 uur persconferentie als ik het goed begrijp?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nat-Water schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Blijkbaar wel, jij komt met een statement en niet betrouwbare bronnen aanzetten... Ik ga ze niet voor je zoeken. Persberichten van officiele media (IDGAF in welke taal) doen het wel goed, viervoetersfora als bron..minder.
Wat is er mis met een tijdschrift die een artikel plaatst? :? Of een Belgische nieuwssite? Moeten bronnen voortaan perse van statuur zoals BBC/CNN etc zijn willen ze valide zijn voor argumenten voor het Prof. Drs. Ir. TotalenAutorität-volk? :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
[...]

Ok.
Okay maar stel he, dat er mondiaal nog niet eens 100K patienten zijn, wat is dan de kans dat dit in NL gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, in Confoederatio Helvetica een corona geval:
https://www.srf.ch/news/s...virus-fall-in-der-schweiz

Laut dem Bundesamt für Gesundheit hat die Schweiz ihren ersten bestätigten Coronavirus-Fall.
Eine Person sei positiv auf das Virus getestet worden, sagten die Verantwortlichen.
Der Fall ist laut den Tessiner Behörden im Südkanton aufgetreten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
DutchCommando schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:32:
[...]

De stelligheid in dit topic is echt stuitend. Bron?
Denk op basis hiervan bv: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries kun je zien dat ong 19% in kritische toestand verkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Ok.
Yes, u heeft het probleem door.

Zeg dan zon 50% van de IC-bedden vrij zijn, dan kunnen we ~ 5000 besmettingen aan, voordat er ingeleverd gaat moeten worden over de overige zorg (de randzaken). In die tussentijd moet er opgeschaald worden naar China-like oplossingen, misschien loodsen met bedden en beademingsapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

DutchCommando schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:32:
[...]

De stelligheid in dit topic is echt stuitend. Bron?
Hier wordt gesproken over 23-32%,
https://www.cdc.gov/coron...-management-patients.html

Hier wordt gesproken over 26%, dus met 20% houd ik een slag om de arm.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2761044

Ik heb geen toegang tot Elsevier science en dat soort bronnen, en als niet-medicus houd ik ook niet bij welke journals een hoge impact factor hebben en welke niet, en welke papers wel en niet door x aantal mensen gepeer reviewed zijn, dus met bovenstaande links moet je het maar even doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
terabyte schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Ik heb geen toegang tot Elsevier science en dat soort bronnen, en als niet-medicus houd ik ook niet bij welke journals een hoge impact factor hebben en welke niet, en welke papers wel en niet door x aantal mensen gepeer reviewed zijn, dus met bovenstaande links moet je het maar even doen.
Ik vis even je 1e bron eruit.

Between 23–32% of hospitalized patients with 2019-nCoV infection and pneumonia have required intensive care for respiratory support.

Hospitalized is wel belangrijk in deze! Da’s niet hetzelfde als besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
WhySoSerious schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Zeg dan zon 50% van de IC-bedden vrij zijn, dan kunnen we ~ 5000 besmettingen aan, voordat er ingeleverd gaat moeten worden over de overige zorg (de randzaken). In die tussentijd moet er opgeschaald worden naar China-like oplossingen, misschien loodsen met bedden en beademingsapparatuur.
Maar natuurlijk niemand is daar preventief mee bezig.

We wachten eerst tot het kalf verdronken is. Wel tussentijds controleren of het kalf al symptonen van verdrinking heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
terabyte schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Beide bronnen spreken over het percentage van mensen die opgenomen zijn in het ziekenhuis die vervolgens aan de beademing moesten of op de IC lagen.
terabyte schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:12:
Dat maakt deze bewering onwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

DutchCommando schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Beide bronnen spreken over het percentage van mensen die opgenomen zijn in het ziekenhuis die vervolgens aan de beademing moesten of op de IC lagen.

[...]

In dat geval haak ik af, want als reguliere sterveling heb ik geen toegang tot de juiste data om mijn berekening uit te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
DutchCommando schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:47:
[...]

[...]

Nog steeds deze site die stelt dat 20% van de op dit moment actieve cases serious of critical is. https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 14:50
WhySoSerious schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Dit is vorig jaar toch ook voorgekomen bij de reguliere griep? Toen haalde dat ook het nieuws, maar ging het leven weer gewoon door.

Ik zie best veel parallelen met het H1N1 virus. Daar was in het begin ook veel over te doen, maar is nu een "gewone" griep. In Nederland is de gezondheidszorg van dusdanig niveau, dat het serieus is, maar dat de wereld ook gewoon door blijft draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nat-Water
Verona27 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Nog steeds deze site die stelt dat 20% van de op dit moment actieve cases serious of critical is. https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Dat betekent dat 20% naar het ziekenhuis moet. Niet dat 20% op IC ligt. Dat staat op dezelfde site.
It seems to start with a fever, followed by a dry cough.

After a week, it can lead to shortness of breath, with about 20% of patients requiring hospital treatment.
Ook is niet duidelijk wat hospital treatment inhoudt. Nachtje observatie kan daar ook onder vallen.

Onderzoek is trouwens op basis van cijfers van 2 weken oud, eeuwigheid in deze situatie.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 25-02-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
terabyte schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:51:
[...]

In dat geval haak ik af, want als reguliere sterveling heb ik geen toegang tot de juiste data om mijn berekening uit te kunnen voeren.
En er is voor ons allemaal ook geen enkele reden om continue met cijfers te gaan rekenen of alles maar als waarheid op te schrijven. Goed dat je tot dat inzicht bent gekomen.
Verona27 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:51:
[...]

DISCLAIMER Onderstaande getallen zijn totaal uit de lucht gegrepen

Wat betekent serious of critical? Stel dat voor iedere patiënt in een ziekenhuis er 5 geïnfecteerden zijn die niet in het ziekenhuis liggen. En er 5 zijn die nieteens symptomen hebben. En van de mensen die wel in het ziekenhuis liggen er 20% op de IC belanden. Dan kunnen we wellicht 1 miljoen geïnfecteerden aan in Nederland. Of 500.000 of ons allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

Nat-Water schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:56:
Dat betekent dat 20% naar het ziekenhuis moet. Niet dat 20% op IC ligt. Dat staat op dezelfde site.
Precies. Deze mensen moeten aan het zuurstof. Een kleiner percentage heeft IC nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
TheBorg schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:11:
[...]

Precies. Deze mensen moeten aan het zuurstof. Een kleiner percentage heeft IC nodig.
Waar haal je vandaan dat deze mensen aan het zuurstof moeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Staat allemaal in de manual (Clinical management of severe acute respiratory infection when novel coronavirus (2019-nCoV) infection is suspected Interim guidance, subsection 3 Early supportive therapy and monitoring):
Give supplemental oxygen therapy immediately to patients with SARI and respiratory distress, hypoxaemia, or shock.
Remarks: Initiate oxygen therapy at 5 L/min and titrate flow rates to reach target SpO2 ≥90% in non-pregnant adults and SpO2 ≥92-95 % in pregnant patients.1,2 Children with emergency signs (obstructed or absent breathing, severe respiratory distress, central cyanosis, shock, coma or convulsions) should receive oxygen therapy during resuscitation to target SpO2 ≥94%; otherwise, the target SpO2 is ≥90%. 4 All areas where patients with SARI are cared for should be equipped with pulse oximeters, functioning oxygen systems and disposable, single-use, oxygen-delivering interfaces (nasal cannula, simple face mask, and mask with reservoir bag). Use contact precautions when handling contaminated oxygen interfaces of patients with nCoV infection.

https://www.who.int/docs/...nagement-of-novel-cov.pdf
Ah, je doelde op die 20%, dat staat er inderdaad niet. Maar het is wel een vaker voorkomend middel (gezien de subsectietitel).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd1 op 25-02-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

bszz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Volgens mij is dat de eerste actie bij een longontsteking? Niet puur maar wel bijmengen?

Edit: SPo is relatief zuurstof gehalte van het bloed. Dat ligt bij een gezond mens op 99% maar in bed kan je 90% ook wel aan.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 25-02-2020 17:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daan!
De bronnen zijn in de afgelopen 45 pagina's al eens langsgekomen, en veel is nog onzeker omdat deze ziekte zich nog ontwikkelt en er ook mensen ziek zullen zijn die buiten het blikveld van onderzoekers vallen.

Wat tot nu toe de rode draad is van onderzoeken:
- Ongeveer 80% maakt een milde ziekte door: kan zijn zonder symptomen, maar ook thuis met griepachtige klachten op bed.
- Ongeveer 20% wordt zieker met ademhalingsproblemen (denk aan 100% zuurstof nodig hebben via een slangetje in de neus) Deze mensen zijn afhankelijk van ziekenhuiszorg.
- Ongeveer 5% wordt zo ziek dat ze op de IC worden opgenomen
- Ongeveer de helft van de mensen die op IC worden opgenomen overlijdt binnen 28 dagen.

Als je bijvoorbeeld naar Singapore kijkt, die heel erg actief hebben gezocht naar besmettingen en zo minder mensen missen die niet echt ziek worden:
Bijna 90 mensen geïnfecteerd, sommigen maar een paar dagen detecteerbaar waarna virusvrij.
10% heeft IC zorg nodig (daar kan nog maximale zorg geleverd worden)
Er liggen nog 7 mensen op de IC, waarvan 4 al geruime tijd (meerdere weken)
51 mensen zijn al hersteld.
Dus: meer mensen op IC opgenomen dan gemiddeld maar tot nu toe minder sterfgevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door daan! op 25-02-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
de 2 Oostenrijkse besmettingen betreffen 2 jonge Italianen en maken het (naar omstandigheden) goed;

The two people diagnosed with coronavirus in the Tyrol region of Austria are both Italian citizens, the regional government press office said in a statement.

The patients are a woman and a man, both 24-years old, originally from the Lombardy region close to Bergamo.

Both are being treated in hospital in Innsbruck, Austria, and are in good condition. They were in Lombardy until Friday, and then drove to Innsbruck, according to the statement. Both are no longer running fevers, and they will stay in quarantine until the weekend.

bron: CNN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
daan! schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:28:
De bronnen zijn in de afgelopen 45 pagina's al eens langsgekomen
En toch werkt dit niet goed. Het lijkt mij verstandig als we allemaal de bronnen die we gebruiken in posts zetten. Dat kan vrij simpel, bijvoorbeeld middels een soort "Vancouver-reference" stijl: stukje tekst (1) en nog een stukje tekst (2).

1. First Case of 2019 Novel Coronavirus in the United States, New England Journal of Medicine
2. ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:17:
Zal dus wel niets zijn... En anders komen we er nooit meer achter... Of kun je testen of iemand antistoffen heeft aangemaakt?
Grappig dat je het noemt: Waarschijnlijk kan dat inderdaad.
Bij veel ziektes is dat al mogelijk, maar bij mijn weten was dat bij Covid-19 nog niet gedaan.

Maar nu wel!
Er waren daar 2 mensen waarvan ze sterke vermoedens hadden dat ze de 'missing link' waren tussen andere gevallen, maar virus was niet meer aantoonbaar.
The MOH epidemiology team arranged for cases 83 and 91 to be tested at the National Centre for Infectious Diseases, including the use of serological tests developed by the Duke-NUS team.
Serological tests are tests that look for antibodies in blood samples.

"The test results confirmed they had earlier been infected with COVID-19," MOH said.
HOW THE TESTS WERE USED
According to MOH, Duke-NUS had cultured the COVID-19 virus in less than a week after Singapore confirmed its first case.

"Using the virus and genetic material derived from the virus, the research team had then rapidly developed several specific lab tests to detect the virus-specific antibodies for contract tracing and other applications," said MOH.

MOH said the lab test currently used to confirm the COVID-19 infection is a molecular test called the Polymerase Chain Reaction (PCR) which detects the the presence of viral generic material in a biological sample obtained from a patient.

The drawback with this test, said MOH, was that it would not work if the patient had recovered and the body's immune system has cleared the virus.

"However, the immune system produces antibodies in response to the infection. The virus specific antibodies will stay with the recovered patient for longer periods of time, which could be at least for several years," said MOH.

Using two different antibody testing platforms (virus neutralisation assay and ELISA assay), the Duke-NUS team proved that cases 81 and 93 were infected with COVID-19 in late January 2020, as they had very high levels of the virus-specific antibodies in the their blood.

"This result was a significant piece of evidence which confirmed the links between the church clusters and the two Wuhan travellers," added MOH.
Edit:
@DutchCommando In principe gebruik ik in alle posts waarin ik iets claim een bron.
Dat kan een nieuwssite zijn maar ook een wetenschappelijk artikel.
Dit topic gaat vrij snel dus sommige mensen missen dat.
Als er dan een herhaling van zetten komt ga ik niet terug zoeken naar alle oude posts waarin dingen (door mij of anderen) zijn onderbouwd.
Zou beter zijn, maar ik ga er echt niet aan beginnen.
Zie ook bijvoorbeeld deze post.

[ Voor 9% gewijzigd door daan! op 25-02-2020 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik verwacht dat het percentage wat overlijdt in Europa toch hoger zal zijn dan wat we tot nu toe hebben gezien in China.
De gemiddelde Europeaan is immers wel een stukje ouder en daar zit nu net de crux, denk dat we in Europa toch wel op een 4% gaan uitkomen en misschien nog wel iets hoger.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

garriej schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Bij mijn viervoeter van bijna 60 kilo wel denk ik. Ik weet niet hoe het met jou viervoeter zit, maar de mijne kan niet vliegen :+
Tja, met zulk overgewicht is dat ook niet verbazend. Wat heb je hem gevoerd om hem boven de 15-20 gram die hier vermeld staat te krijgen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleerhonden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
fast-server schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:37:
Ik verwacht dat het percentage wat overlijdt in Europa toch hoger zal zijn dan wat we tot nu toe hebben gezien in China.
De gemiddelde Europeaan is immers wel een stukje ouder en daar zit nu net de crux, denk dat we in Europa toch wel op een 4% gaan uitkomen en misschien nog wel iets hoger.
Gelukkig hebben we geen gemiddelde Europeanen in Europa. Wel Europeanen die gewoon een specifieke leeftijd hebben. Ik neem aan dat je gewoon bedoelt dat we meer 60+ers hebben waaronder meer sterfgevallen lijken te zijn?

Is het ook echt zo dat wij procentueel meer ouderen hebben dan China? Als ik aan China denk, denk ik altijd aan van die hele oude mannetjes en omaatjes.

Maar goed, anderzijds staat daar tegenover wellicht dat men in Europa betere zorg geniet en over het algemeen gezonder en hygiënischer leeft. Dus wie weet vlakt dat het af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Kan het hier nu eindelijk eens wat serieuzer gaan worden met inhoudelijke, onderbouwde reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2020 18:58 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Het aantal mensen in Italië waarbij het coronavirus is vastgesteld, is sinds maandagavond met 45 procent gestegen. Ook zijn er nog eens drie mensen omgekomen door het virus, zo melden de Italiaanse autoriteiten. Het dodental staat nu op tien en het aantal besmettingen op 322 en 11 doden.

De nieuwe gevallen zijn niet alleen afkomstig uit de twee brandhaarden in Noord-Italië. Er waren bijvoorbeeld ook enkele besmettingen in Sicilië, Toscane en Ligurië

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...elona-en-zwitserland.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Iets anders waar ik het vandaag met een vriend over had. Diverse tech beurzen hebben bedrijven zich voor afgemeld, of de beurs werd zelfs gecancelled. Nog een maand of 3 en het festival seizoen gaat van start. Rockwerchter, Tomorrowland, Defqon. Die festivals trekken mensen aan van over heel Europa. Als je een plek wilt creëren voor kruisbestuiving, dan zijn dat ze.
Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:59:
Het aantal mensen in Italië waarbij het coronavirus is vastgesteld, is sinds maandagavond met 45 procent gestegen. Ook zijn er nog eens drie mensen omgekomen door het virus, zo melden de Italiaanse autoriteiten. Het dodental staat nu op tien en het aantal besmettingen op 322.

De nieuwe gevallen zijn niet alleen afkomstig uit de twee brandhaarden in Noord-Italië. Er waren bijvoorbeeld ook enkele besmettingen in Sicilië, Toscane en Ligurië

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...elona-en-zwitserland.html
Grote kans dat die gevallen wel besmet zijn vanuit noord-Italie lijkt me.

[ Voor 50% gewijzigd door JeroenNietDoen op 25-02-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:05:
Iets anders waar ik het vandaag met een vriend over had. Diverse tech beurzen hebben bedrijven zich voor afgemeld, of de beurs werd zelfs gecancelled. Nog een maand of 3 en het festival seizoen gaat van start. Rockwerchter, Tomorrowland, Defqon. Die festivals trekken mensen aan van over heel Europa. Als je een plek wilt creëren voor kruisbestuiving, dan zijn dat ze.
Die zijn wel in de oplen lucht in de zomer, komt tijd komt raad. Ik denk dat ik liever daar in Augustus sta dan nu in een slecht geventileerde bierstube bij een piste.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Gelukkig hebben we geen gemiddelde Europeanen in Europa. Wel Europeanen die gewoon een specifieke leeftijd hebben. Ik neem aan dat je gewoon bedoelt dat we meer 60+ers hebben waaronder meer sterfgevallen lijken te zijn?

Is het ook echt zo dat wij procentueel meer ouderen hebben dan China? Als ik aan China denk, denk ik altijd aan van die hele oude mannetjes en omaatjes.

Maar goed, anderzijds staat daar tegenover wellicht dat men in Europa betere zorg geniet en over het algemeen gezonder en hygiënischer leeft. Dus wie weet vlakt dat het af.
Kwa bevolkingsopbouw loopt Japan op ons voor wat betreft het percentage ouderen (dus meer ouderen), terwijl het ook medische zorg op Westers niveau heeft. Dus mocht het daar tot een serieuze epidemie komen, dan zal dat een goede indicatie kunnen vormen voor de sterfte in Europa.

Echter, ik verwacht dat de hoogste sterfte in landen zonder goede gezondheidszorg zal zijn. Dan zou de sterfte wel eens tegen die 20% kunnen gaan aanhikken die medische zorg nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Ja, dat is echt zo (vergeleken met Nederland). Zowel leeftijdsverwachting (75.5 om 83.3 jaar) en percentage boven de 65 (10.35 om 18.35%) zijn in Nederland hoger dan China. Het is me even te veel werk om het voor elk Europees land uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Iets anders waar ik het vandaag met een vriend over had. Diverse tech beurzen hebben bedrijven zich voor afgemeld, of de beurs werd zelfs gecancelled.
ook Goldman Sachs (USA) heeft inmiddels vliegrestricties opgelegd aan hun eigen personeel; geheel Zuid Korea en enkele gedeeltes van Italie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

[...]

Grote kans dat die gevallen wel besmet zijn vanuit noord-Italie lijkt me.
Reken er maar op dag al dit soort evenementen gecancelled gaan worden als het zo doorgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mij op dat Oostenrijk heel adequaat reageert op besmettingen.
Zondag lag al het verkeer stil met Italië...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:12:
[...]

ook Goldman Sachs (USA) heeft inmiddels vliegrestricties opgelegd aan hun eigen personeel; geheel Zuid Korea en enkele gedeeltes van Italie.
Werk zelf bij een Amerikaanse werkgever. Alle reizen zijn geschrapt, behoudens uitdrukkelijke toestemming van de Europese directeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Binnenkort reist het halve werk af richting oostenlijk voor de jaarlijkse bedrijfswintersport. Ben benieuwd of dit Corona ook naar Nederland gaat brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Werk zelf bij een Amerikaanse werkgever. Alle reizen zijn geschrapt, behoudens uitdrukkelijke toestemming van de Europese directeur.
alle reizen als in wereldwijd? das redelijk 'streng'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:55:
[...]

alle reizen als in wereldwijd? das redelijk 'streng'.
Yup. Had volgende week een trip naar Bristol gepland, die gaat sowieso niet door.
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.