[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Bensimpel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:17:
Gewoon niet gaan, de kans dat je niet meer terug kan, of dat je verplicht in quarantaine moet is erg groot.
Betwijfel of de annuleringsverzekering uitkeert.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:17:
[...]

Het wordt pas echt een chaos als nog deze week ook Oostenrijk en Zwitserland in lockdown gaan, bijna een miljoen landgenoten zijn daar nu op vakantie.
Dan is het wel heerlijk rustig op de weg hier.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het wordt pas echt een chaos als nog deze week ook Oostenrijk en Zwitserland in lockdown gaan, bijna een miljoen landgenoten zijn daar nu op vakantie.
Wij gaan volgende maand naar Zwitserland :X

Zou de eerste keer in 20 jaar zijn dat ik niet kan skiën, en dan niet omdat er geen sneeuw ligt :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:48
Polycom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
Even wat advies inwilligen. Mijn vriendin vliegt woensdag naar Italie (Milaan) en reist vervolgens (met een huurauto) door naar Madonna di Campiglio voor een skivakantie. Ze is aan het twijfelen om überhaupt te gaan (natuurlijk houden we het nieuws goed in de gaten de komende 48 uur). Ik zou haar graag willen adviseren of ze nou wel of niet moet gaan (niet gaan is natuurlijk het veiligst, I know) Wat zouden jullie doen?
Je vrouw wijzen op het kleine risico dat ze mogelijk zelf besmet wordt. Het iets grotere risico dat ze mogelijk niet terug geraakt en ze dan zelf laten beslissen, is wat ik zou doen. Ze moet het gevoel hebben dat ze zelf de beslissing heeft gemaakt, anders zal dit nog lang achter je aan hollen (afhankelijk van hoe jullie relatie zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Erapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Wat wil je van me? Ik geef aan dat je niet als een lemming achter overheidsinformatie moet aanlopen, maar zelf moet blijven nadenken. Dit is een simpel voorbeeld daarvan. Ik ben je verder geen bron verschuldigd. Als je blind het RIVM wil geloven moet je dat zelf weten. Ik dacht dat op tweakers mensen zaten die zelf nadachten i.p.v. te wachten totdat het op NOS.nl staat.
Ik wil onderbouwing over wat je zegt. Juist op Tweakers is het vrij gangbaar om niet zomaar de eerste-de-beste-forumganger te geloven op zijn zwarte fonts :+ Vragen naar onderbouwing of een bron lijkt me een best handige methode daarvoor.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

stok schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
Hoe betrouwbaar zijn de geluiden dat de productie in China weer langzaamaan op gang begint te komen? Vind dat vreemd, want het lijkt niet alsof de verspreiding van het virus afneemt?
Ik hoorde op BNR radio volgens mij dat een Amerikaans bedrijf haar Chinese leveranciers had nagebeld. 1/3e was helemaal niet bereikbaar, 1/3e was wel bereikbaar, maar werkte niet op volle kracht, 1/3e was bereikbaar en verwerkte orders zoals gebruikelijk.

Heel veel zegt het niet, regionale verschillen en die per producttype zullen groot zijn, als je product net in de regio gemaakt wordt waar het virus heerst zul je veel langere uitval hebben.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
[...]

Jep, dat zou een puinhoop geven. Een collega van me vliegt wekelijks naar Italië, Milaan. Die gaat nu niet. Niet omdat hij bang is om ziek te worden, maar omdat hij bang is dat het gebied in lockdown gaat en geen zin heeft om daar lang te zitten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Ik ben ook erg benieuwd of de autosalon van Geneve dit jaar door zal gaan. Mijn plan was om daar over twee weken heen te gaan maar ik begin nu toch wel te twijfelen of dit zo handig is. Mijn ervaring is dat het daar hutje mutje vol met mensen dicht op elkaar gepakt zit met een lekker broeierig temperatuurtje en tevens de hygiene niet zo heel hoog is + dat iedereen auto in en uitgaat en alles aanraakt. 2 weken terug had de organisatie aangegeven dat ze zullen letten op hygiene en alles beter zouden schoonmaken maar de situatie is nu weer compleet anders.

Daarnaast komt ook dat ik aan het herstellen ben van een dubbele longontsteking. Niet heel handig om dus nog wat extra risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nat-Water schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Jep, dat zou een puinhoop geven. Een collega van me vliegt wekelijks naar Italië, Milaan. Die gaat nu niet. Niet omdat hij bang is om ziek te worden, maar omdat hij bang is dat het gebied in lockdown gaat en geen zin heeft om daar lang te zitten.
Wij gaan altijd met de auto naar het skigebied, vliegen is sowieso niet aan de orde. Kom je dan wel gemakkelijk het gebied uit als er een uitbraak is?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:42:
Kom je dan wel gemakkelijk het gebied uit als er een uitbraak is?
Geen idee, zal nog erger zijn dan een 'reguliere' zwarte zaterdag. Meestal kan je de officiële routes wel omzeilen, verwacht dat je nu ook wel in Nederland terug kunt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Het zou eigenlijk de bedoeling zijn van niet, om verspreiding te voorkomen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
Kap eens met het gejammer over wel of niet handen wasen. Het kan iig geen kwaad, misinformatie door hypothetisch geneuzel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

hoevenpe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Betwijfel of de annuleringsverzekering uitkeert.
Er is al een aardig gebied waar een negatief reisadvies geldt. Ik weet niet of geel ook al als criterium voor uitkering geldt, maar oranje wel.

Afbeeldingslocatie: https://www.nederlandwereldwijd.nl/binaries/large/content/gallery/nederlandwereldwijd/content-afbeeldingen/reisadviezen/europa/italie/reisadvies_italie_24-02-2020.png

bron: https://www.nederlandwere.../italie/reizen/reisadvies

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 24-02-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 23:18
Alleen oranje en rood.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 14:54
De Light&Building beurs in Frankfurt waar ik in maart naartoe zou gaan is uitgesteld tot september.

De meeste standhouders komen uit Duitsland, China en Italië en daarom is besloten om het voorlopig uit te stellen.

Was tot enigzins bezorgd en had ook al veel minders standhouders en bezoekers verwacht. Nu een keer in september naar Frankfurt ipv de koude maart 🙂

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 12:16
Ik wilde er eigenlijk geen aandacht aan geven, maar er wordt zoveel misinformatie gepost dat ik me niet in kan houden.
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:17:
Maar juist zoiets als de (in)effectiviteit van handen wassen om de griep te voorkomen is wel goed uitgezocht en kunnen we op basis van feiten uitspraken over doen.
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:07:
Het is overigens geen kleine moeite (en werkt dus niet) .
2 dingen:
1. Beetje jammer dat we nu niet te maken hebben met een influenza virus maar met een corona virus. Laat dat onderzoek nou over influenza gaan.
2. Er is een wezenlijk verschil tussen 'het effect niet aan hebben kunnen tonen' en tussen 'afwezigheid van het effect aangetoond hebben'.

Voor iemand die prat gaat op zoveel waarde te hechten aan wetenschappelijk onderzoek is het misschien handig eerst te leren hoe je die onderzoeken moet interpreteren en welke waarde je kan hechten aan de conclusies.
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:07:
Een kleine groep krijgt longontsteking (de zwakke ouderen etc) maar voor de rest is het gewoon als griep.
Neen, ook mensen van 20-30-40 worden ernstig ziek. Dat is bij influenza niet onmogelijk maar wel uitzonderlijk. Dit is geen griep.
Sommige (ongeveer 80% naar schatting), inclusief ouderen, maken een milde ziekte door, sommigen merken er zelfs niets van. Ongeveer 10-15% (lijkt meer richting de 15% te bewegen) wordt zo ziek dat ziekenhuisopname nodig is. Dat is niet te vergelijken met de seizoensinfluenza.

Dit is geen griep.

[ Voor 5% gewijzigd door daan! op 24-02-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Nat-Water schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:48:
Het zou eigenlijk de bedoeling zijn van niet, om verspreiding te voorkomen.
Probleem is dat die honderdduizenden landgenoten op zaterdag om 10u hun hotel/appartement uit moeten. Ga je die massaal in de auto bij de grens parkeren?

De Alpen zijn geen cruiseschip wat je op zee kunt laten dobberen, mensen vinden een manier om thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hoevenpe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:10:
[...]

Probleem is dat die honderdduizenden landgenoten op zaterdag om 10u hun hotel/appartement uit moeten. Ga je die dan massaal in de auto bij de grens parkeren?

De Alpen zijn geen cruiseschip wat je op zee kunt laten dobberen, mensen vinden een manier om thuis te komen.
Nee, want de mensen die dan in die appartementen moeten blijven thuis (als de boel op slot gaat).
Dus hoeven ze er ook niet uit

We hebben al vaak insneeuw situaties gehad

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

daan! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:06:
Ik wilde er eigenlijk geen aandacht aan geven, maar er wordt zoveel misinformatie gepost dat ik me niet in kan houden.

[...]

[...]

2 dingen:
1. Beetje jammer dat we nu niet te maken hebben met een influenza virus maar met een corona virus. Laat dat onderzoek nou over influenza gaan.
Het ging doelbewust over Influenza, daar begon deze discussie over namelijk omdat iemand zei jaarlijks aan handenwassen te doen om de griep te voorkomen. Dat triggerde mij
2. Er is een wezenlijk verschil tussen 'het effect niet aan hebben kunnen tonen' en tussen 'afwezigheid van het effect aangetoond hebben'.
Uiteraard, dat zou ik zelf gezegd kunnen hebben. Echter als er in héél veel onderzoeken nooit een duidelijk effect aangetoond is, kun je wel voorzichtig gaan concluderen dat het effect wel eens afwezig of minimaal zou kunnen zijn.
Voor iemand die prat gaat op zoveel waarde te hechten aan wetenschappelijk onderzoek is het misschien handig eerst te leren hoe je die onderzoeken moet interpreteren en welke waarde je kan hechten aan de conclusies.
Ik ben zelf wetenschapper en werk met o.a. Corona-virussen. Weet echt wel waar ik het over heb.
[...]

Neen, ook mensen van 20-30-40 worden ernstig ziek. Dat is bij influenza niet onmogelijk maar wel uitzonderlijk. Dit is geen griep.
Sommige (ongeveer 80% naar schatting), inclusief ouderen, maken een milde ziekte door, sommigen merken er zelfs niets van. Ongeveer 10-15% (lijkt meer richting de 15% te bewegen) wordt zo ziek dat ziekenhuisopname nodig is. Dat is niet te vergelijken met de seizoensinfluenza.

Dit is geen griep.
Ok. Punt is duidelijk. Nogmaals ik vind 10-15% een kleine groep, maar staat inderdaad niet in verhouding tot griep.
Overigens:
-Nog niemand onder de 9 jaar schijnt overleden te zijn
-death rate in leeftijdscategorie 10-39 was 0.2%
https://www.livescience.c...rus-compare-with-flu.html

Ik zal er verder over ophouden want het verstoort de discussie over Corona en mijn eigenwijsheid zorgt toch alleen maar voor irritatie merk ik. Excuses. :)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 21:36 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02
Heb het volgende bericht zojuist op ons huisartsenforum (haweb) geplaatst:

"Ik denk dat de communicatie moet gaan veranderen. Het idee dat dit beperkt gehouden kan worden is niet meer realistisch. Grappig hoe het rivm vandaag nog zegt dat de kans klein is dat het hier gaat komen. Mensen zijn niet dom. Paniek gaat toch wel ontstaan; bereid mensen juist daarom al voor op wat er kan gaan komen. Pro-actief. Laat mensen alvast wennen aan het idee dat het wijdverspreid wordt. Liever te veel nu doen dan te weinig.

Bv "Mensen, we gaan ons uiterste best doen, maar het zou zo kunnen zijn dat het virus niet in te dammen is, je kunt je hier vast op voorbereiden door (minder gezicht aanraken, handen wassen, geen handen meer geven, thuiswerken, opvang voor je kinderen regelen bij ziekte etc etc), we weten daarbij nog niet hoe ernstig het gaat zijn maar we houden je op de hoogte".

Ga proffesionals zoals ons eerlijk voorlichten over de scenario's en wat er van ons verwacht gaat worden bij een lokale uitbraak maar ook als het niet meer te beperken is.

Belangrijke vragen hierbij;
- Hoeveel beschermingsmateriaal moeten we inslaan per norm praktijk?
- Als dit niet verkrijgbaar is ben dan eerlijk hierover en communiceer dit ook.
- Hoe moeten we gaan werken bij een lokale uitbraak? En als het niet meer te beperken is?
- Wat als we de vraag niet aankunnen; bv door ziekte personeel/collega's etc?

Ik hoor vandaag nog een kamerlid op tv zeggen dat we goed voorbereid zijn omdat wij huisartsen goed opletten en werk leveren. Ondertussen hebben we geen flauw benul wat er gaat komen, weten we niet wat een reeele voorbereiding is en wordt er in mijn ogen onvoldoende gecommuniceerd."

[ Voor 15% gewijzigd door Pandemic op 24-02-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Het zit hem vaak in de nuance. Handen wassen doodt virussen, en je hebt daarna schone handen.
In die zin 'werkt handen wassen dus echt'.

Maar de vraag: 'voorkom ik de griep met handen wassen?' is een heel ander verhaal, want in veel gevallen loop je die griep toch wel op, linksom of rechtom.
Hangt er helemaal van af.
Als je handen wast met gewone zeep dood je normaal gesproken geen virussen.
Gewone zeep werkt vooral als soortvan glijmiddel waardoor je viezigheid/bacterie /virussen makkelijker van je handen af kan spoelen.

Als je met die voorgeschreven handalcohol 80% je handen wast maak je ze idd wel van kant.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

En de grap is dat die paniek al na een paar dagen verdwijnt en plaats maakt voor rationaliteit. Wil je die paniek dan voor of na dat de poep de ventilatior raakt? Ik denk er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kap nou eens met ver dat handen wassen 🤣

Nog niets bekend over de vermeende Nederlandse besmetting in het Erasmus?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Pandemic schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:46:

"IGa proffesionals zoals ons eerlijk voorlichten over de scenario's en wat er van ons verwacht gaat worden bij een lokale uitbraak maar ook als het niet meer te beperken is.

- Hoe moeten we gaan werken bij een lokale uitbraak? En als het niet meer te beperken is?

Ik hoor vandaag nog een kamerlid op tv zeggen dat we goed voorbereid zijn omdat wij huisartsen goed opletten en werk leveren. Ondertussen hebben we geen flauw benul wat er gaat komen, weten we niet wat een reeele voorbereiding is en wordt er in mijn ogen onvoldoende gecommuniceerd
Dit doet mij best schrikken. Ik had eigenlijk verwacht dat er standaard protocollen zijn bij epidemieën en pandemieën. Ik had tevens verwacht dat er achter de schermen al zaken in gang gezet, puur preventief.

Ik vind dit schrikbarend om heel eerlijk te zijn. De overheid en het RIVM hebben geen flauw idee? Zijn we als land echt zo slecht voorbereid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:26:
Het ging doelbewust over Influenza,
Dat had ik gemist, en die nuance ontbrak in je verdere posts en beweringen.
Ik reageerde misschien wat fel, excuses daarvoor. Dat is wel een dingetje voor mij wanneer er wetenschappelijk onderzoek gebruikt wordt om conclusies te trekken die je met dat onderzoek niet kan onderbouwen.
-death rate in leeftijdscategorie 10-39 was 0.2%
Kanttekening daarbij is dat ouderen snel dood lijken te gaan en jongeren best lang kunnen vechten.
Zie hierbij ook de jonge artsen (29, 29, 34, 42) die meer dan een maand ziek zijn geweest voor ze het gevecht verloren.
Zo kan je op basis van incomplete cijfers (zolang je het gevecht nog niet hebt gewonnen ben je niet buiten gevaar) ook verkeerde conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
JeroenNietDoen schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:52:
[...]

Ik vind dit schrikbarend om heel eerlijk te zijn. De overheid en het RIVM hebben geen flauw idee? Zijn we als land echt zo slecht voorbereid?
Dat weten we dus niet. Ik denk zelf dat we prima voorbereid zijn maar dat er niet open genoeg wordt gecommuniceerd over reeele scenario's.
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:51:
[...]

En de grap is dat die paniek al na een paar dagen verdwijnt en plaats maakt voor rationaliteit. Wil je die paniek dan voor of na dat de poep de ventilatior raakt? Ik denk er voor.
Dat bedoel ik; ben nu al eerlijk. Communiceer open en eerlijk over wat er kan gaan komen. Zorg ervoor dat het "OMG" moment voorbij is en mensen rationeel dingen oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:52:

Nog niets bekend over de vermeende Nederlandse besmetting in het Erasmus?!
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

"Ik denk dat de communicatie moet gaan veranderen. Het idee dat dit beperkt gehouden kan worden is niet meer realistisch. Grappig hoe het rivm vandaag nog zegt dat de kans klein is dat het hier gaat komen. Mensen zijn niet dom. Paniek gaat toch wel ontstaan; bereid mensen juist daarom al voor op wat er kan gaan komen. Pro-actief. Laat mensen alvast wennen aan het idee dat het wijdverspreid wordt. Liever te veel nu doen dan te weinig.

Bv "Mensen, we gaan ons uiterste best doen, maar het zou zo kunnen zijn dat het virus niet in te dammen is, je kunt je hier vast op voorbereiden door (minder gezicht aanraken, handen wassen, geen handen meer geven, thuiswerken, opvang voor je kinderen regelen bij ziekte etc etc), we weten daarbij nog niet hoe ernstig het gaat zijn maar we houden je op de hoogte".

Ga proffesionals zoals ons eerlijk voorlichten over de scenario's en wat er van ons verwacht gaat worden bij een lokale uitbraak maar ook als het niet meer te beperken is.

Ik hoor vandaag nog een kamerlid op tv zeggen dat we goed voorbereid zijn omdat wij huisartsen goed opletten en werk leveren. Ondertussen hebben we geen flauw benul wat er gaat komen, weten we niet wat een reeele voorbereiding is en wordt er in mijn ogen onvoldoende gecommuniceerd."
Dit +100000

Het is tijd om Plan B in werking te gaan zetten, meer resources naar huisartsen, alvast eten en water in te slaan voor 1 maand tijd. Vooral handgel en wat meer standaard medicijnen in huis te halen lijkt mij een goede.

Als we het niet meer kunnen voorkomen moeten we alles op bestrijding gaan zetten.

Dit is geen paniekvoetbal, dit is gewoon logisch en slim het virus 1 stap voor te zijn.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zijn er al mensen genezen, en later nog een tweede keer besmet geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
@Bensimpel wat zijn de standaard medicijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Serieuze vraag, hoezo water inslaan eigenlijk, dreigt het water uit de kraan te stoppen dan? Ik bedoel, dat is een geautomatiseerd proces lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nat-Water schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Ik ga over 2,5 week een weekje skiën in de Dolomieten. Dan zal de paniek wel iets gezakt zijn en zal er dus wel meer duidelijk worden over de risico’s en het reisadvies. In het slechtste geval gaan we ergens anders heen, maar wellicht werkt de aanpak van de Italianen nu goed en blijft het bij uitbraken in de huidige plaatsen.

We zien het wel. Ik blijf het lastig vinden dat er zo verschrikkelijk veel verschillende informatie wordt verspreid (ook hier). Voor nu maakt het RIVM voor mij de meest betrouwbare indruk, maar dan lijkt de algehele paniek wat overdreven.
groggy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:01:
Nee, zie site RIVM.
Voor mij de shit die je toch al in huis hebt, paracetamol en advil. Zelfde als wanneer je griep hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 24-02-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

groggy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:01:
Voor zover ik weet niet. Die discussie is er wel geweest maar het leek er uiteindelijk op dat de patienten gewoon te vroeg naar huis zijn gestuurd.

Het zou ook gewoon niet kunnen want als je bent genezen heb je antilichamen zodat je niet weer ziek kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bensimpel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:59:
[...]

Dit +100000

Het is tijd om Plan B in werking te gaan zetten, meer resources naar huisartsen, alvast eten en water in te slaan voor 1 maand tijd. Vooral handgel en wat meer standaard medicijnen in huis te halen lijkt mij een goede.

Als we het niet meer kunnen voorkomen moeten we alles op bestrijding gaan zetten.

Dit is geen paniekvoetbal, dit is gewoon logisch en slim het virus 1 stap voor te zijn.
Als geen paniekvoetbal dan waarom eten voor 1 maand inslaan? Dat is namelijk onmogelijk als iedereen dat morgen gaat doen. En ook nergens voor nodig.

Juist dat soort acties gaat paniek aanjagen.
ZieMaar! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:03:
Voor mij de shit die je toch al in huis hebt, paracetamol en advil. Zelfde als wanneer je griep hebt.
Yep. Alleen symptoom bestrijding dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 24-02-2020 22:08 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ach het is toch nooit goed hier :)

Nemen ze wel maatregelen zoals bij de Mexicaanse griep, wordt het weer belachelijk gemaakt na afloop met sneue opmerkingen over de vaccins die ze ingekocht hadden en uiteindelijk niet nodig waren en dat ze teveel doen. :)

Enige wat ik jammer vind is dat de overheid niet op tijd ingrijpt met vluchten van/naar China stil te leggen. Dat laten ze nu aan de vliegtuigmaatschapijen zelf over.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Er zijn verschillende mensen uit Amsterdam getest op het coronavirus. Dat meldt de GGD Amsterdam. Uit de testen bleek uiteindelijk dat geen van hen besmet is geraakt met het virus.

Om hoeveel mensen het gaat, wil de GGD uit privacy-overwegingen niet zeggen. Daarom is ook niet duidelijk of het om Amsterdammers gaat of toeristen. De GGD vroeg de geteste personen tijdelijk binnen te blijven. 'In de volksmond zou je dat quarantaine kunnen noemen', zegt een woordvoerder. 'Wij zeggen dat we mensen vragen om binnen te blijven.'

bron: AT5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandemic
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:05:
[...]

Voor zover ik weet niet. Die discussie is er wel geweest maar het leek er uiteindelijk op dat de patienten gewoon te vroeg naar huis zijn gestuurd.

Het zou ook gewoon niet kunnen want als je bent genezen heb je antilichamen zodat je niet weer ziek kan worden.
Niet terecht om dit zo te stellen; er zijn ziektes waarbij de 2de infectie veel ernstiger verloopt. O.a. bij Dengue virus kan dit gebeuren onder de juiste omstandigheden. Er zijn geen betrouwbare corona bronnen over 2de infecties..

[ Voor 3% gewijzigd door Pandemic op 24-02-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Alles wat koortsremmend kan zijn? Denk aan Paracetamol mocht de koorts te hoog oplopen dat je zelf niet meer goed kan slapen, of aan Avigan, Japan schijnt dit te gebruiken om mensen door de symptonen te helpen.
Wat extra ibuprofen inslaan kan ook geen kwaad mocht de koorts hoger worden.

We zitten nu ook middenin een griep seizoen, mocht je de gewone griep krijgen lijkt mij een extra vooraad juist nu ook wel slim. Als er een run komt op winkels voor vooraden, dan zullen de standaard medicijnen ook wel snel opraken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

Inmiddels staat er ook dit op het Guardian liveblog:
The US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) said there were 14 confirmed cases of the coronavirus in the country, Reuters reported. These did not include the 39 cases who were among those evacuated from the Diamond Princess cruise ship and the city of Wuhan.

The agency said the 14 confirmed cases included two new cases reported from Humboldt and Sacramento counties, in California.

On Friday, the CDC reported 13 cases among those within the country and 21 cases from among the repatriated Americans and said they were preparing for the possibility of the spread of the virus through US communities that would force the closure of schools and businesses.

American public health officials have also warned that cases among the repatriated citizens will likely increase.
Dus gevallen die niet direct te koppelen zijn aan de bekende bronnen, naar ik aanneem?

Gezien dat er in de VS nogal wat mensen zijn met (zeer) ernstig overgewicht en bijbehorende gezondheidsproblemen, en dat de gezondheidszorg daar nogal onevenredig toegankelijk is, kan ik mij overigens voorstellen dat een epidemie daar tot een hogere sterfte zal leiden dan elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandemic
Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:06:
[...]

Als geen paniekvoetbal dan waarom eten voor 1 maand inslaan? Dat is namelijk onmogelijk als iedereen dat morgen gaat doen. En ook nergens voor nodig.

[...]

1 maand eten op voorraad zorgt dat je, als er veel gevallen in je gemeenschap zijn, tijdelijk niet naar buiten hoeft. Mogelijk totdat het wat geluwt is. Daarmee verklein je je persoonlijke infectie kans.

Mbt standaard medicijnen; als je medicatie gebruikt zou je alvast een extra herhaalrecepten kunnen ophalen. Dan voorkom je dat er eventueel naast grijpt of in de rij moet gaan staan. Denk bv aan een extra 3 maanden.

[ Voor 15% gewijzigd door Pandemic op 24-02-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:09:
Gezien dat er in de VS nogal wat mensen zijn met (zeer) ernstig overgewicht en bijbehorende gezondheidsproblemen, en dat de gezondheidszorg daar nogal onevenredig toegankelijk is, kan ik mij overigens voorstellen dat een epidemie daar tot een hogere sterfte zal leiden dan elders.
Al met al schat de gemiddelde gezondheid van de amerikaan beter als die van een chinees (gemiddeld) en ook is er meer gezondheidszorg beschikbaar als in China. Kan wel meer slachtoffers opleveren als in Europa, maar het blijft wel een 1ste wereldland dus beter als gemiddeld.
Pandemic schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:10:
1 maand eten op voorraad zorgt dat je, als er veel gevallen in je gemeenschap zijn, tijdelijk niet naar buiten hoeft. Mogelijk totdat het wat geluwt is. Daarmee verklein je je persoonlijke infectie kans.

Mbt standaard medicijnen; als je medicatie gebruikt zou je alvast een extra herhaalrecepten kunnen ophalen. Dan voorkom je dat er eventueel naast grijpt of in de rij moet gaan staan. Denk bv aan een extra 3 maanden.
Ja, laten we dat morgen allemaal gaan doen. Weten we zeker dat het systeem vast loopt.

[ Voor 31% gewijzigd door Cyberpope op 24-02-2020 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Pandemic schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:08:

Niet terecht om dit zo te stellen; er zijn ziektes waarbij de 2de infectie veel ernstiger verloopt. O.a. bij Dengue virus is dit zo. Er zijn geen betrouwbare corona bronnen over 2de infecties..
Je hebt het in een eerdere post over jullie huisartsenforum. Daarmee doe je voorkomen alsof je huisarts bent, al twijfel ik daar met alle respect aan gezien je formuleringen en spelfouten. Geen persoonlijke aanval, het viel me alleen op voor een persoon die universitair geschoold is.

Daarbij komt dat je nu deze halve informatie over Dengue de wereld in slingert. De meest voorkomende reden dat een tweede Dengue besmetting veel heftiger verloopt dan een eerste, is wanneer deze persoon door een andere stam van het virus wordt besmet. Er zijn namelijk 4 (of 5) verschillende stammen. Bij het COVID-19 virus is daar tot nu toe geen enkel bewijs voor.

Tot zover de nuance.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:09:
Inmiddels staat er ook dit op het Guardian liveblog:

[...]

Dus gevallen die niet direct te koppelen zijn aan de bekende bronnen, naar ik aanneem?
Ik lees het anders. Er zijn door de VS zowel mensen gerepatrieerd uit Wuhan als van de Diamond Princess. Die tellen niet mee. Mensen die bijv. (mogelijk al eerder) zelfstandig teruggereisd zijn uit China of die in contact zijn gekomen met mensen uit China tellen wel mee.

Zie ook wikipedia met een duidelijke timeline voor de US.

[ Voor 12% gewijzigd door Flow op 24-02-2020 22:21 . Reden: wikipedia toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:06:
[...]

[...]

Dat dacht men in die italiaanse dorpjes ook ;)

Een uitbraak in Nederland gaat juist nog makkelijker, het OV hier is super goed (En nog beter voor verspreiding) en voordat je het weet heb je het te pakken zodra het hier komt, of het is hier al aanwezig maar dat weten we pas binnenkort of niet. In Nederland is het wel lastiger om maar alles dicht te gooien, maar als dit in China kan. Kan dat hier ook wel.

Dan ga ik gewoon liever helemaal niet meer naar buiten als het in mijn stad komt, als ik voor 1 maand eten heb dan red ik mijzelf wel.

In Italie hebben ze nog geluk dat de dorpjes nog redelijk uit elkaar liggen. Dat hebben we hier niet.

Denk dat extra handgel enzo ook niet verkeerd is :>

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Bensimpel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:16:

In Italie hebben ze nog geluk dat de dorpjes nog redelijk uit elkaar liggen. Dat hebben we hier niet.
Het virus waart niet rond door de straten hè. Het wordt middels (miniscule) druppels van mens tot mens verspreid. Dus als je een beetje oplet met waar je bent en druktes mijdt dan zal het allemaal wel meevallen #carnaval

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandemic
coelho schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Je hebt het in een eerdere post over jullie huisartsenforum. Daarmee doe je voorkomen alsof je huisarts bent, al twijfel ik daar met alle respect aan gezien je formuleringen en spelfouten. Geen persoonlijke aanval, het viel me alleen op voor een persoon die universitair geschoold is

Tot zover de nuance.
Ik ben huisarts. Ik heb er begrip voor als je me niet gelooft maar ik blijf liever anoniem. Ik typ op een gsm op de bank en heb daarom niet zoveel aandacht voor interpunctie, formulering en spelfouten.

Ook ben ik het ermee eens dat er bij covid geen bewijs is voor een erger verlopen reinfectie; dat stel ik ook in mijn post en ik sluit me dus bij jou aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Bensimpel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:16:
[...]
Een uitbraak in Nederland gaat juist nog makkelijker, het OV hier is super goed (En nog beter voor verspreiding) en voordat je het weet heb je het te pakken zodra het hier komt, of het is hier al aanwezig maar dat weten we pas binnenkort of niet. In Nederland is het wel lastiger om maar alles dicht te gooien, maar als dit in China kan. Kan dat hier ook wel.
Kwestie van het leger inzetten en ze met scherp te laten schieten.

Of ze arresteren en verplicht ergens opbergen. Er staan genoeg cellen leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Een maand spullen inslaan vind ik wat overdreven. In Italie zijn de volgende dag de schappen weer redelijk gevuld. Alleen dingen waarvan je uit ervaring van andere plaatsen kunt weten dat ze echt onverkrijgbaar gaan zijn kunnen wel van pas komen. Dat zijn dingen als handdesinfectie middel, wc papier en mondkapjes.

Mondkapjes zijn al bijna niet te krijgen en de 100ml verpakkingen handdesinfectie middel waren bij onze groothandel ook al ver op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Wel bijzonder dat de mondkapjes zo intrek zijn. Deze werken volgens mij maar een half uur.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bensimpel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Alles wat koortsremmend kan zijn? Denk aan Paracetamol mocht de koorts te hoog oplopen dat je zelf niet meer goed kan slapen, of aan Avigan, Japan schijnt dit te gebruiken om mensen door de symptonen te helpen.
Wat extra ibuprofen inslaan kan ook geen kwaad mocht de koorts hoger worden.

We zitten nu ook middenin een griep seizoen, mocht je de gewone griep krijgen lijkt mij een extra vooraad juist nu ook wel slim. Als er een run komt op winkels voor vooraden, dan zullen de standaard medicijnen ook wel snel opraken.
Koorts heeft juist een belangrijke functie! Koorts is een natuurlijk beschermingsmechanisme. Ons lichaam kan binnengedrongen virussen en bacteriën namelijk beter bestrijden bij een hogere lichaamstemperatuur. Bij een hogere temperatuur groeien virussen en bacteriën minder goed.

Ik snap koortsbestrijding nooit, tenzij je de 40 graden aantikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Polycom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
Even wat advies inwilligen. Mijn vriendin vliegt woensdag naar Italie (Milaan) en reist vervolgens (met een huurauto) door naar Madonna di Campiglio voor een skivakantie. Ze is aan het twijfelen om überhaupt te gaan (natuurlijk houden we het nieuws goed in de gaten de komende 48 uur). Ik zou haar graag willen adviseren of ze nou wel of niet moet gaan (niet gaan is natuurlijk het veiligst, I know) Wat zouden jullie doen?
Buitenlandse Zaken: negatief reisadvies voor delen Italië vanwege coronavirus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Koorts heeft juist een belangrijke functie! Koorts is een natuurlijk beschermingsmechanisme. Ons lichaam kan binnengedrongen virussen en bacteriën namelijk beter bestrijden bij een hogere lichaamstemperatuur. Bij een hogere temperatuur groeien virussen en bacteriën minder goed.

Ik snap koortsbestrijding nooit, tenzij je de 40 graden aantikt...
Dat bedoelde ik, als je een te hoge temp aantikt waardoor zelf niet meer goed kan rustig is het slim om de koorts wat te verlagen met medicijnen. Anders inderdaad gewoon het lichaam het werk laten doen. ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:23:
Mondkapjes zijn al bijna niet te krijgen en de 100ml verpakkingen handdesinfectie middel waren bij onze groothandel ook al ver op.
Voor de leut vandaag gekeken. Hier hadden ze wel bij de Action als bij het kruidvat nog een hele voorraad staan. En nee, die heb ik niet opgekocht. Zag er het nut niet van in. En wel kopen om straks duur te verkopen vind ik verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:41
Als het in Nederland gaat spelen, verwacht ik wel dat net als in Italië (in bepaalde gebieden) de scholen dicht gaan.
Ik werk in het onderwijs. Dat zou wel dwars door de examenvoorbereiding gaan. Vooral als zoiets over een paar dagen/weken begint en een school een paar weken dicht gaat.

Een voedselbuffer aanhouden, doen we bij mij thuis standaard. Altijd een week of twee aan langer houdbaar voedsel in huis. Het wordt langzaam verbruikt en aangevuld, dus is het geen extra moeite verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:48:
[...]

Er is geen wetenschapper op de wereld die de cijfers van de CCP gelooft.
Met de uitbraken in Italie en S-Korea zal dat de komende tijd blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Laatst online: 17-09 11:00
Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:50:
[...]

Voor de leut vandaag gekeken. Hier hadden ze wel bij de Action als bij het kruidvat nog een hele voorraad staan. En nee, die heb ik niet opgekocht. Zag er het nut niet van in. En wel kopen om straks duur te verkopen vind ik verwerpelijk.
Mondkapje helpt toch nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik had het over handgel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

loekf2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Het is toch bizar hoe afhankelijk we zijn van China... voor knoflook ?
Nou, niet alleen van knoflook hoor.
Nog veel meer agf producten en heel veel andere (non)-food items. :|

Interessant verhaal:
https://www.linkedin.com/...onavirus-kristina-hooper/

Recent data reveal the economic impact of coronavirus
...

[ Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 24-02-2020 23:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:43:
[...]

^ selectief quoten om een punt te maken. Altijd -1.

Maargoed, hier dan nog een paar cijfers:
  • 97% of the country's total deaths (414) were in the Hubei Province.
  • Mortality rate in Wuhan was 4.9%.
  • Mortality rate in the Hubei Province was 3.1%.
  • Mortality rate nationwide was 2.1%.
  • Fatality rate in other provinces was 0.16%.
En we weten ook dat het vooral (hele) oude mensen zijn die eraan overlijden. Heel rot en absoluut reden genoeg om voorzichtig te zijn, maar de FUD-factor is ENORM.
Ik vond het iets te kort door de bocht, je doet net alsof enkel ouderen overlijden.

https://www.google.nl/amp...onavirus-infographic/amp/

the fatality rate gradually increasing with age. The disease has not resulted in any deaths among children up to the age of nine and among those aged between 10 and 39-years-old, the case fatality rate is just 0.2%. It rises to 3.6% in the 60-69 age bracket, however, climbing further to 8% among people aged 70 to 79. For those aged 80 and over, it’s 14.8%.

Let op dat 0,2% enkel bij 10-39 jarigen al dubbel zoveel is dan de totale aantal doden bij de griep (0,1%) en dat zijn dan al veelal ouderen.

Afhankelijk van hoe besmettelijk het blijkt te zijn en vooral, hoe resistent het virus voor warmte is, heeft het de potentie problematisch te worden.

Influenza gaat slecht op hitte, daarom werkt koorts ook zo goed bij griep en is het echt een ziekte die in de winter om zich heen slaat. Rond de lente is griep in het algemeen voorbij. Dat is een groot voordeel in de “strijd” tegen griep.

Bij Corona weten we niet of dit ook zo zal zijn. Je kunt je voorstellen dat het bij een virus wat het hele jaar door voorkomt in potentie veel meer impact heeft, mede gezien de cijfers!

Het is echt van hele andere orde dan griep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:48:
[...]

Er is geen wetenschapper op de wereld die de cijfers van de CCP gelooft.
Wel top dat je dit even tot de bodem uitgezocht heb. Ik geloof je meteen.

@BlakHawk zoveel tekst om eigenlijk exact hetzelfde te zeggen als ik al zei: tis erger dan de griep, maar geen builenpest paniek waardig en er gaan vooral (dus niet alleen) ouderen aan onderdoor.

Dank voor de onderbouwing. Oproepen tot geen paniek is niet hetzelfde als wel evt doen wat mogelijk is om besmetting te voorkomen of je voor te bereiden. Prepare for the worst, hope for the best - is een motto voor me. Heb alleen een hekel aan paniekgedoe/FUD.

[ Voor 46% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-02-2020 23:19 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:11:
Al met al schat de gemiddelde gezondheid van de amerikaan beter als die van een chinees (gemiddeld) en ook is er meer gezondheidszorg beschikbaar als in China. Kan wel meer slachtoffers opleveren als in Europa, maar het blijft wel een 1ste wereldland dus beter als gemiddeld.
Het merendeel van de Amerikanen zijn niet bepaald rijk en gezondheidszorg is daar compleet onbetaalbaar dus ik denk dat je niet zo'n hoge pet op moet hebben van de gezondheid van een gemiddelde Amerikaan.

In mijn ogen is de US ook al jaren geen 1ste wereldland meer overigens, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:43:
[...]

^ selectief quoten om een punt te maken. Altijd -1.

Maargoed, hier dan nog een paar cijfers:
  • 97% of the country's total deaths (414) were in the Hubei Province.
  • Mortality rate in Wuhan was 4.9%.
  • Mortality rate in the Hubei Province was 3.1%.
  • Mortality rate nationwide was 2.1%.
  • Fatality rate in other provinces was 0.16%.
En we weten ook dat het vooral (hele) oude mensen zijn die eraan overlijden. Heel rot en absoluut reden genoeg om voorzichtig te zijn, maar de FUD-factor is ENORM.
In onderstaande link is goed te zien dat de fatality rate over de lange termijn veel hoger ligt. Bij mensen die voor 10 januari ziek werden ligt het rond de 15%.

http://weekly.chinacdc.cn...c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

Maar over een paar weken kunnen we pas echt zeggen wat het is, de tijd is nu gewoon nog te kort.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 24-02-2020 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 17:58
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:15:
[...]

Ik vond het iets te kort door de bocht, je doet net alsof enkel ouderen overlijden.

https://www.google.nl/amp...onavirus-infographic/amp/

the fatality rate gradually increasing with age. The disease has not resulted in any deaths among children up to the age of nine and among those aged between 10 and 39-years-old, the case fatality rate is just 0.2%. It rises to 3.6% in the 60-69 age bracket, however, climbing further to 8% among people aged 70 to 79. For those aged 80 and over, it’s 14.8%.

Let op dat 0,2% enkel bij 10-39 jarigen al dubbel zoveel is dan de totale aantal doden bij de griep (0,1%) en dat zijn dan al veelal ouderen.

Afhankelijk van hoe besmettelijk het blijkt te zijn en vooral, hoe resistent het virus voor warmte is, heeft het de potentie problematisch te worden.

Influenza gaat slecht op hitte, daarom werkt koorts ook zo goed bij griep en is het echt een ziekte die in de winter om zich heen slaat. Rond de lente is griep in het algemeen voorbij. Dat is een groot voordeel in de “strijd” tegen griep.

Bij Corona weten we niet of dit ook zo zal zijn. Je kunt je voorstellen dat het bij een virus wat het hele jaar door voorkomt in potentie veel meer impact heeft, mede gezien de cijfers!

Het is echt van hele andere orde dan griep.
Dubbel zoveel maar nog steeds erg weinig toch? Ik bedoel hoeveel mensen ken jij die aan de griep zijn overleden? Ik vermoed geen, dat is bij mij iig wel het geval. Dan kun je het nu wel stellen dat het er 2x zoveel zijn, maar 2 keer niks is nog altijd niks. Vraag me trouwens ook wel een beetje af waar die cijfers precies vandaan komen, ik gok zomaar dat dat wereldwijde cijfers zijn en dat het cijfer in het Westen een stuk lager ligt (iig wat betreft ouderen die overlijden aan de griep).

Nou hebben we hier natuurlijk nog geen vaccin voor, wat het ongetwijfeld allemaal wat minder maakt, maar ik zie het eigenlijk nog altijd wel als een storm in een glas water. Misschien een goede voorbereiding voor als er echt een keer een enorm gevaarlijk virus uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:16:
@BlakHawk zoveel tekst om eigenlijk exact hetzelfde te zeggen als ik al zei: tis erger dan de griep, maar geen builenpest paniek waardig en er gaan vooral (dus niet alleen) ouderen aan onderdoor.

Dank voor de onderbouwing. Oproepen tot geen paniek is niet hetzelfde als wel evt doen wat mogelijk is om besmetting te voorkomen of je voor te bereiden. Prepare for the worst, hope for the best - is een motto voor me. Heb alleen een hekel aan paniekgedoe/FUD.
Nou ja, ik vind die getallen best bizar eigenlijk...
Zowel mijn ouders als schoonouder zouden op dit moment nooit aan de griep overlijden. Daar zijn ze te gezond voor, ze krijgen ieder jaar wel een keer griep.

Echter met Corona is dit een ander verhaal, mijn ouders 60-69 zitten op bijna 4% en schoonouders 70-79 zelfs op 8% sterftekans.

Dat is echt heel veel! Ik hoop dat de besmettingsgraad uiteindelijk heel erg mee zal gaan vallen, niet zo besmettelijk als de griep, want dit kan echt een forse impact hebben dan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
loekf2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Het is toch bizar hoe afhankelijk we zijn van China... voor knoflook ?
Het is bizar hoe afhankelijk we zijn van China in het algemeen.

Je kan het zo gek niet bedenken en het komt uit China, allerlei dagelijkse gebruiksitems waar we nu niet bij stil staan maar ineens is het mogelijk dat het niet meer voorradig is.

Dit jaar wordt een vreemd jaar volgens mij, iets in ieder geval dat wij ( ik iig als dertiger ) nog nooit meegemaakt hebben op deze schaal.

Gelukkig dat de productie nu wel een beetje op gang komt in China, al is het maar voor 1/4 ~ 1/3..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je moet niet kijken naar de verhouding besmetting/overleden, maar naar genezen/overleden.
Die eerste heeft alleen nut achteraf als het voorbij is, maar dan kan je dus net zo goed genezen /overleden blijven gebruiken.

[ Voor 65% gewijzigd door Ernemmer op 25-02-2020 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Snowdog schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:30:
Dubbel zoveel maar nog steeds erg weinig toch? Ik bedoel hoeveel mensen ken jij die aan de griep zijn overleden? Ik vermoed geen, dat is bij mij iig wel het geval. Dan kun je het nu wel stellen dat het er 2x zoveel zijn, maar 2 keer niks is nog altijd niks. Vraag me trouwens ook wel een beetje af waar die cijfers precies vandaan komen, ik gok zomaar dat dat wereldwijde cijfers zijn en dat het cijfer in het Westen een stuk lager ligt (iig wat betreft ouderen die overlijden aan de griep).

Nou hebben we hier natuurlijk nog geen vaccin voor, wat het ongetwijfeld allemaal wat minder maakt, maar ik zie het eigenlijk nog altijd wel als een storm in een glas water. Misschien een goede voorbereiding voor als er echt een keer een enorm gevaarlijk virus uitbreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Snowdog schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:30:
[...]

Volgens mij lees je de cijfers verkeerd.
Bij griep is het totaal aantal doden 0,1% van de gevallen, dat zijn dan veelal ouderen met zwakke gezondheid.

Bij Corona ligt het dodental dus al op 0,2% bij 10-39 leeftijd, daarboven stijgt het nog eens fors.

Dat betekend dat het voor 10-39 jarigen al twee maal zo dodelijk is als de totale doden bij een griep!

Voor iedereen die denkt dat het wel meevalt en alleen ouderen met zwakke gezondheid overlijden: think again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Is het echter niet zo dat het aantal doden door de griep door vaccinatie een stuk lager ligt? Serieuze vraag, maar lijkt me dat dat wel helpt? Verder is het aantal ziekenhuisopnamen door dit virus waarschijnlijk ook kunstmatig hoog omdat mensen naar het ziekenhuis moeten, in tegenstelling tot wanneer je een normaal griepje hebt. Zeg dit (zoals eerder ook gezegd) niet om het te bagatelliseren maar het lijkt me dat je die cijfers op dit moment niet zomaar 1 op 1 kunt vergelijken (wereldwijd iig)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:35:
Je moet niet kijken naar de verhouding besmetting/overleden, maar naar genezen/overleden.
En helemaal zo in het begin heeft die eerste totaal geen nut.
Als dat zo is en de cijfers van China in de topic warning kloppen, dan is het veel erger dan we dachten:
25000 zijn beter geworden.
2600 zijn ze verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:39:
[...]

Volgens mij lees je de cijfers verkeerd.
Bij griep is het totaal aantal doden 0,1% van de gevallen, dat zijn dan veelal ouderen met zwakke gezondheid.

Bij Corona ligt het dodental dus al op 0,2% bij 10-39 leeftijd, daarboven stijgt het nog eens fors.

Dat betekend dat het voor 10-39 jarigen al twee maal zo dodelijk is als de totale doden bij een griep!

Voor iedereen die denkt dat het wel meevalt en alleen ouderen met zwakke gezondheid overlijden: think again!
Ik las het wel goed, maar mijn punt was meer hoeveel ouderen overlijden nou werkelijk aan de griep. Ik heb even opgezocht in Nederland zijn het per jaar zo'n 100-150 mensen. Dat is toch bijna niks? Daarnaast weten we niet of betere zorg in Nederland voor minder doden zou zorgen (bij dit virus). Zelfs als dat echter niet het geval is, dan lijkt me het gevaar nog altijd niet bijzonder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Snowdog schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:41:
[...]

Is het echter niet zo dat het aantal doden door de griep door vaccinatie een stuk lager ligt? Serieuze vraag, maar lijkt me dat dat wel helpt? Verder is het aantal ziekenhuisopnamen door dit virus waarschijnlijk ook kunstmatig hoog omdat mensen naar het ziekenhuis moeten, in tegenstelling tot wanneer je een normaal griepje hebt. Zeg dit (zoals eerder ook gezegd) niet om het te bagatelliseren maar het lijkt me dat je die cijfers op dit moment niet zomaar 1 op 1 kunt vergelijken (wereldwijd iig)?
Vaccinatie speelt natuurlijk mee.

Het echte probeem is dat 20% van de mensen die besmet raken aan het zuurstof moet. Geen enkel land heeft daar genoeg bedden voor.

In Singapore is vandaag iemand zonder corona overleden (had een andere aandoening) omdat hij niet opgenomen kon worden bij meerdere ziekenhuizen. Bedden waren gewoon vol. Kan de bron even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowdog schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Ik las het wel goed, maar mijn punt was meer hoeveel ouderen overlijden nou werkelijk aan de griep. Ik heb even opgezocht in Nederland zijn het per jaar zo'n 100-150 mensen. Dat is toch bijna niks? Daarnaast weten we niet of betere zorg in Nederland voor minder doden zou zorgen (bij dit virus). Zelfs als dat echter niet het geval is, dan lijkt me het gevaar nog altijd niet bijzonder groot.
Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.

Maar nogmaals, wat als Corona na wel gewoon resistent is tegen hogere buitentemperaturen?!
Het grote voordeel bij griep is dat dit enkel in de winter een epedemie kan veroorzaken met in ons grote voordeel: de lente en zomer!

Net bij Jinek een micro bioloog die benadrukte dat ook kern gezonde Jinek van Corona zou kunnen overlijden. 20% jong of oud, krijgt complicaties en moet opgenomen worden in het ziekenhuis. Bij die complicaties kunnen jongeren en gezonde mensen langer en beter tegen het virus vechten.

Maar het is echt hele andere orde dan griep benadrukte ze.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2020 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
een interessant en leerzaam artikel gelezen op de medische website The Atlantic, waar een professor Epidemiologie aan de Harvard University (Marc Lipsitch) zeer uitgebreid het 1 en ander uitlegt over dit corona virus en andere virussen, als ook influenza.
Ook gaat hij redelijk diep in op de timeline rondom vaccins.

Hij voorspelt dat zo'n 40 tot 70% van de bevolking mogelijk besmet kan raken binnen nu en een jaar, maar zegt er zeer duidelijk bij dat bij de meeste de bijkomende ziekteverschijnselen zeer minimaal zullen zijn en dus vanzelf weer overgaan zelfs zonder verplichte opname in t ziekenhuis

de meest interessante passage vond ik deze:

''Lipsitch predicts that, within the coming year, some 40 to 70 percent of people around the world will be infected with the virus that causes COVID-19.
But, he clarifies emphatically, this does not mean that all will have severe illnesses.
It’s likely that many will have mild disease, or may be asymptomatic,” he said.
As with influenza, which is often life-threatening to people with chronic health conditions and of older age, most cases pass without medical care. (Overall, around 14 percent of people with influenza have no symptoms.)''

volledig artikel: https://www.theatlantic.c.../02/covid-vaccine/607000/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 19:32
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:03:
[...]

De productie komt langzaam weer op gang. Met de nadruk op langzaam. Bron is mijn eigen leveranciers. Procentueel is het moeilijk te zeggen maar ik denk eerder 20% dan 50%. Er gebeurd in ieder geval weer iets. WHO is nu aanwezig in Wuhan en bevestigd dat het aantal nieuwe besmettingen behoorlijk is afgenomen.
Komt dat laatste niet doordat ze weer op de oude manier meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:24:
een interessant en leerzaam artikel gelezen op de medische website The Atlantic, waar een professor Epidemiologie aan de Harvard University (Marc Lipsitch) zeer uitgebreid het 1 en ander uitlegt over dit corona virus en andere virussen, als ook influenza.

Hij voorspelt dat zo'n 40 tot 70% van de bevolking mogelijk besmet kan raken binnen nu en een jaar, maar zegt er zeer duidelijk bij dat bij de meeste de bijkomende ziekteverschijnselen zeer minimaal zullen zijn en dus vanzelf weer overgaan zelfs zonder verplichte opname in t ziekenhuis

''Lipsitch predicts that, within the coming year, some 40 to 70 percent of people around the world will be infected with the virus that causes COVID-19.
But, he clarifies emphatically, this does not mean that all will have severe illnesses.
As with influenza, which is often life-threatening to people with chronic health conditions and of older age, most cases pass without medical care. (Overall, around 14 percent of people with influenza have no symptoms.)''

Dat was al bekend, 80% ervaart niets of een milde variant, 15-20% volgt ziekenhuisopname door gevolgen.

Ik vind dit toch erg verontrustend:
Lipsitch predicts that, within the coming year, some 40 to 70 percent of people around the world will be infected with the virus that causes COVID-19.

Dat kan het in het beste geval 84.000.000 doden tot gevolg hebben en in het slechtste geval 147.000.000 doden. En dat per jaar!

If this one follows suit, and if the disease continues to be as severe as it is now, “cold and flu season” could become “cold and flu and COVID-19 season.”

With so little data, prognosis is difficult. But the concern that this virus is beyond containment—that it will be with us indefinitely—is nowhere more apparent than in the global race to find a vaccine, one of the clearest strategies for saving lives in the years to come.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:24:

Wat erg interessant, of eigenlijk triest, is om te lezen is het stukje over vaccins. Hij beschrijft de problematiek over budgetten voor vaccin onderzoek maar ook het probleem van het produceren van de vaccins. Producenten zijn helemaal niet zo happig om hun “fabriek” beschikbaar te stellen voor het produceren van een vaccin.

Tevens het stuk over dat hij vertelt dat we allang veel meer hadden kunnen weten, of zelfs een vaccin kunnen hebben, als de geldkranen niet waren dichtgedraaid nadat de dreiging van SARS en MERS afgezwakt was. Als die onderzoeken naar corona waren doorgegaan had men nu veel verder kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Er was in Italië, qua reisadvies, niets aan de hand (groen). Nu zijn een aantal regio’s, in het noorden en rondom Rome, geel. Dat betekent dat je een beetje op moet letten (geel is buiten Europa de standaardkleur zo’n beetje). Alleen de dorpen waar een uitbraak is, zijn oranje, dus daar kun je beter niet heen. Misschien worden ze rood (alle reizen worden ontraden), maar voor nu geldt het dus alleen voor die paar dorpen (waar je als toerist toch niet komt).

Voor de wintersportgebieden is er dus helemaal geen negatief reisadvies en dus geen reden om (kostenloos) te annuleren.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:10:
[...]

Dat was al bekend, 80% ervaart niets of een milde variant, 15-20% volgt ziekenhuisopname door gevolgen.

Ik vind dit toch erg verontrustend:
Lipsitch predicts that, within the coming year, some 40 to 70 percent of people around the world will be infected with the virus that causes COVID-19.

Dat kan het in het beste geval 84.000.000 doden tot gevolg hebben en in het slechtste geval 147.000.000 doden. En dat per jaar!

If this one follows suit, and if the disease continues to be as severe as it is now, “cold and flu season” could become “cold and flu and COVID-19 season.”

With so little data, prognosis is difficult. But the concern that this virus is beyond containment—that it will be with us indefinitely—is nowhere more apparent than in the global race to find a vaccine, one of the clearest strategies for saving lives in the years to come.
Covid19 is zeer waarschijnlijk maar 1x te krijgen en met de info die hierboven staat (dat veel mensen het niet of amper doorhebben omdat ze weinig klachten hebben) zou je op basis van dezelfde bronnen kunnen zeggen dat we het maar moeten laten gaan, want dan hebben we het maar gehad en is de ziekte ook uitgeroeid :+ .

Ik zeg niet dat het waar is (of überhaupt logisch), maar ik vind dat we in dit topic bronnen (beide kanten op) enorm uit hun verband trekken en dat een aantal mensen echt paniek aan het zaaien zijn. Een andere groep zit er erg nuchter in, maar dat is in lijn met het RIVM, dus daar kan ik iets meer begrip voor opbrengen.

Maar al met al blijft het lastig om te snappen wat nu echt het risico is, zeker nu meerdere bronnen aangeven dat er waarschijnlijk veel meer mensen ziek of besmet zijn en dus het sterfpercentage ook wel eens lager zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:41:
[...]

Als dat zo is en de cijfers van China in de topic warning kloppen, dan is het veel erger dan we dachten:
25000 zijn beter geworden.
2600 zijn ze verleden.
Ja, dat komt omdat de correcte formule overleden / (besmet + overleden) is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:48
Ik ga ervan uit dat niemand gewoon aantal overleden / aantal recovered doet. Het is toch wel duidelijk dat het aantal recovered mensen voor geen meter klopt en dit met name voor de cijfers in China...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@ZieMaar!

Je moet je wel realiseren dat voordat er groepsimmuniteit optreedt, 90-95% van de bevolking de ziekte moet hebben gehad dan wel er succesvol tegen moet zijn gevaccineerd.
Ofwel, als experts denken dat binnen nu en en jaar 40-70% van de bevolking van de aarde besmet kan zijn, dan duurt het tenminste een aantal jaar voordat er genoeg mensen besmet zijn geweest en niet overleden zijn voordat mensen ophouden besmet te raken.

Worst case scenario, dan houdt het 3-4 jaar aan en 0,5 miljard doden. :/ En dat is als je er van uit gaat dat alle landen even effectieve containment maatregelen als China kunnen uitvoeren, wat onwaarschijnlijk is in het geval van veel derdewereld landen. Dus het dodental zal wel (veel) hoger worden.

Aan de andere kant, zo wordt het overbevolkingsprobleem op aarde wel even opgelost. :S
Waarez schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:46:
Ik ga ervan uit dat niemand gewoon aantal overleden / aantal recovered doet. Het is toch wel duidelijk dat het aantal recovered mensen voor geen meter klopt en dit met name voor de cijfers in China...
Dat komt omdat we te vroeg in de epidemie zitten. Geef het 6 maanden.

(helaas werkt het zo met dit soort berekeningen)

[ Voor 49% gewijzigd door Amphiebietje op 25-02-2020 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:30
Intussen heeft de ene Westerdampatiënt twee keer negatief getest volgens CNN.

Het hele beeld is toch wel zeer atypisch. Naar mijn mening wijst eigenlijk alles er op dat die eerste test een vals-positief was. Alle paniek om niks :/

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:12:
Intussen heeft de ene Westerdampatiënt twee keer negatief getest volgens CNN.

Het hele beeld is toch wel zeer atypisch. Naar mijn mening wijst eigenlijk alles er op dat die eerste test een vals-positief was. Alle paniek om niks :/
Al was de eerste test wel positief, is de paniek dan wel gerechtvaardigd?

Het is wachten op de eerste patiënt in Nederland en daarmee een kwestie van tijd...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Een nieuwe study in The Lancet geeft wat informatie over het beloop bij mensen die ernstig ziek worden van Covid-19 link
De meerderheid van 'critically ill' was na 28 dagen overleden.

Het is een beschrijvende analyse van 52 "critically ill adult patients" met het Covid-19 virus die op de intensive care unit (ICU) van het Wuhan Jin Yin-tan hospital zijn of waren opgenomen.
In dat ziekenhuis waren in de beschreven periode 710 mensen met het virus opgenomen, waarvan dus 52 ernstig ziek werden. (7.3%)

35 (67%) van de 'critically ill' waren man.
Gemiddelde leeftijd van de 52: 59.7 jaar (SD 13.3) 67% man.
Na 28 dagen was 61.5% van deze mensen overleden (32 mensen)
Mediane duur van opname op IC tot dood was 7 dagen (IQR 3-11)
Gemiddelde leeftijd van overledenen was 64.6 jaar (SD11.2).
Gemidddelde leeftijd van nog levend op moment onderzoek was 51.9 jaar (SD12.9)
Hierbij is het goed om te realiseren dat in de categorie 'nog niet dood' ook mensen zitten die nog mechanisch beademd worden, het percentage overledenen in de onderzochte groep kan dus nog stijgen.

Koorts was het meest voorkomende symptoom (97%), ook hoesten kwam veel voor (77%).
Andere 'typische griep' symptomen zoals misselijkheid/overgeven(4%), spierpijn(11.5%), gewrichtspijn(2%), hoofdpijn (6%) kwamen veel minder voor.

In de categorie 30-39 heeft iedere patiënt (6 stuks) het (tot datum onderzoek) overleefd.
In de categorie 40-49 hebben 3 het (tot datum onderzoek) overleefd en 3 zijn overleden.
In de categorie 50-59 hebben 4 het (tot datum onderzoek) overleefd en 9 zijn overleden.
In de categorie 60-69 hebben 6 het (tot datum onderzoek) overleefd en 11 zijn overleden.
In de categorie 70-79 heeft 1 het (tot datum onderzoek) overleefd en 7 zijn overleden.
In de categorie 80+ heeft iedere patiënt (2 stuks) het niet overleefd.
noot hierbij: dit zijn te kleine aantallen om wat zinnigs over te zeggen, behalve dat hogere leeftijd een grotere kans op overlijden geeft na IC opname.
Mensen van 30-39 zijn dus niet automatisch buiten gevaar.

85% van de 'critically ill patients' ontwikkelde een lymfocytopenie (tekort aan bepaald type witte bloedcellen verantwoordelijk voor afweer), hierin was geen verschil tussen overledenen en nog levend.
Eerder onderzoek vond bij 'milde ziekte' 35% lymfocytopenie (en dan ook milde lymfocytopenie).

Geen verschil in overleving of dood bij waardes zoals bloeddruk, pols, Hb, nierfunctie bij opname.
Geen significant verschil in overleving tussen geslacht. (wel meer mannen op IC opgenomen, maar daarna dus geen verschil in overleving)

Van de mensen waarbij ECMO (soort van hart/long machine om het bloed van zuurstof te voorzien) werd toegepast is alsnog ruim 83% (5 van de 6) overleden. Als mensen dus zo ernstig ziek worden dat er overgegaan wordt op ECMO is de kans groot dat ze alsnog overlijden.

Een inkopper, maar wel belangrijk om te onthouden:
"The severity of SARS-CoV-2 pneumonia poses great strain on critical care
resources in hospitals"

edit: nog wat statistieken toegevoegd

[ Voor 14% gewijzigd door daan! op 25-02-2020 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Family Guy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Al was de eerste test wel positief, is de paniek dan wel gerechtvaardigd?

Het is wachten op de eerste patiënt in Nederland en daarmee een kwestie van tijd...
En dan wat?
In Duitsland hebben ze er ook 16 in het ziekenhuis met Corona, en in België 1. Daar loopt het verder ook niet uit de klauwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 25-02-2020 08:34 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Nat-Water schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:33:
[...]

En dan wat?
In Duitsland hebben ze er ook 16 in het ziekenhuis met Corona, en in België 1. Daar loopt het verder ook niet uit de klauwen.
Dat probeer ik te zeggen... Waarom zou op basis van de besmetting van één persoon in NL ineens paniek uit moeten breken?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien beetje vreemde reactie, maar speelt de luchtkwaliteit een rol op het genezingsproces? In China en Rome is de luchtkwaliteit erg slecht. Ik vraag me af of je bijvoorbeeld in IJsland een sneller genezingsproces hebt, door de schone lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:35:
Covid19 is zeer waarschijnlijk maar 1x te krijgen en met de info die hierboven staat (dat veel mensen het niet of amper doorhebben omdat ze weinig klachten hebben) zou je op basis van dezelfde bronnen kunnen zeggen dat we het maar moeten laten gaan, want dan hebben we het maar gehad en is de ziekte ook uitgeroeid :+ .

Ik zeg niet dat het waar is (of überhaupt logisch), maar ik vind dat we in dit topic bronnen (beide kanten op) enorm uit hun verband trekken en dat een aantal mensen echt paniek aan het zaaien zijn. Een andere groep zit er erg nuchter in, maar dat is in lijn met het RIVM, dus daar kan ik iets meer begrip voor opbrengen.

Maar al met al blijft het lastig om te snappen wat nu echt het risico is, zeker nu meerdere bronnen aangeven dat er waarschijnlijk veel meer mensen ziek of besmet zijn en dus het sterfpercentage ook wel eens lager zou kunnen zijn...
Okee, die conclusie trok ik alleen doordat die man het had over Flu season en daarmee ook letterlijk sprak over flu and Covid-19 season. Dat het terugkomend zou zijn...

Heeft niets met paniek zaaien te maken. Ik vind dat velen, waaronder het RIVM, juist veel te laks zijn.
Waar ze nog heel lang volhielden dat de kans op besmetting in Nederland heel klein is, is dat -gelukkig- al iets afgezwakt op de website:

"Kans op nieuw coronavirus in Nederland
Het is mogelijk dat het virus in Nederland bij een persoon wordt aangetoond. De meeste buiten China gediagnosticeerde patiënten zijn in de regio Wuhan geweest of hadden contact met iemand die besmet was met het nieuwe coronavirus. Mocht er een patiënt in Nederland opduiken met het virus, dan zal nauwkeurig in kaart gebracht worden met wie deze patiënt contact heeft gehad. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst zal alle contacten monitoren om zo een verspreiding van de ziekte te voorkomen."

Iedereen weet gewoon dat het onvermijdelijk is zolang vliegverkeer lekker doorgaat.

Ook de besmettelijkheid is afgezwakt:
Waar eerder stond dat mensen alleen bij symptomen besmettelijk waren, is dat er nu -gelukkig- letterlijk uitgehaald:
"Besmettelijkheid
De ziekte is van mens op mens overdraagbaar. Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat één ziek persoon gemiddeld 2 andere personen kan besmetten. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij het virus verspreidt. "

Dit was informatie die al weken bekend is.

Wat mij irriteert zijn de mensen die het met een griepje vergelijken. Dat is het gewoon niet. Zo lang we de ernst niet accepteren, kun je geen gepaste maatregelen nemen. Paniek is vaak maar even, daarna maakt het plaats voor realisme en kun je handelen naar de ernst. In de hoop dat alles mee zal vallen!

Maar goed, kwestie van tijd voordat mensen gaan inzien dat het geen normaal griepje is!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:37:
Misschien beetje vreemde reactie, maar speelt de luchtkwaliteit een rol op het genezingsproces? In China en Rome is de luchtkwaliteit erg slecht. Ik vraag me af of je bijvoorbeeld in IJsland een sneller genezingsproces hebt, door de schone lucht.
Neem aan dat de ernstige gevallen in het ziekenhuis aan het zuurstof liggen...
Family Guy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:36:
[...]

Dat probeer ik te zeggen... Waarom zou op basis van de besmetting van één persoon in NL ineens paniek uit moeten breken?
Paniek is altijd zo'n beladen woord. Er zal best een stemming heersen op dat moment, maar nogmaals, dat is echt maar even...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daan! schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:32:
Een nieuwe study in The Lancet geeft wat informatie over het beloop bij mensen die ernstig ziek worden van Covid-19 link
De meerderheid van 'critically ill' was na 28 dagen overleden.

Het is een beschrijvende analyse van 52 "critically ill adult patients" met het Covid-19 virus die op de intensive care unit (ICU) van het Wuhan Jin Yin-tan hospital zijn of waren opgenomen.
In dat ziekenhuis waren in de beschreven periode 710 mensen met het virus opgenomen, waarvan dus 52 ernstig ziek werden. (7.3%)

35 (67%) van de 'critically ill' waren man.
Gemiddelde leeftijd van de 52: 59.7 jaar (SD 13.3) 67% man.
Na 28 dagen was 61.5% van deze mensen overleden (32 mensen)
Mediane duur van opname op IC tot dood was 7 dagen (IQR 3-11)
Gemiddelde leeftijd van overledenen was 64.6 jaar (SD11.2).
Gemidddelde leeftijd van nog levend op moment onderzoek was 51.9 jaar (SD12.9)
Hierbij is het goed om te realiseren dat in de categorie 'nog niet dood' ook mensen zitten die nog mechanisch beademd worden, het percentage overledenen in de onderzochte groep kan dus nog stijgen.

Koorts was het meest voorkomende symptoom (97%), ook hoesten kwam veel voor (77%).
Andere 'typische griep' symptomen zoals misselijkheid/overgeven(4%), spierpijn(11.5%), gewrichtspijn(2%), hoofdpijn (6%) kwamen veel minder voor.

In de categorie 30-39 heeft iedere patiënt (6 stuks) het (tot datum onderzoek) overleefd.
In de categorie 40-49 hebben 3 het (tot datum onderzoek) overleefd en 3 zijn overleden.
In de categorie 50-59 hebben 4 het (tot datum onderzoek) overleefd en 9 zijn overleden.
In de categorie 60-69 hebben 6 het (tot datum onderzoek) overleefd en 11 zijn overleden.
In de categorie 70-79 heeft 1 het (tot datum onderzoek) overleefd en 7 zijn overleden.
In de categorie 80+ heeft iedere patiënt (2 stuks) het niet overleefd.
noot hierbij: dit zijn te kleine aantallen om wat zinnigs over te zeggen, behalve dat hogere leeftijd een grotere kans op overlijden geeft.
Mensen van 30-39 zijn dus niet automatisch buiten gevaar.

85% van de 'critically ill patients' ontwikkelde een lymfocytopenie (tekort aan bepaald type witte bloedcellen verantwoordelijk voor afweer), hierin was geen verschil tussen overledenen en nog levend.
Eerder onderzoek vond bij 'milde ziekte' 35% lymfocytopenie (en dan ook milde lymfocytopenie).

Geen verschil in overleving of dood bij waardes zoals bloeddruk, pols, Hb, nierfunctie bij opname.
Geen significant verschil in overleving tussen geslacht. (wel meer mannen op IC opgenomen, maar daarna dus geen verschil in overleving)

Van de mensen waarbij ECMO (soort van hart/long machine om het bloed van zuurstof te voorzien) werd toegepast is alsnog ruim 83% (5 van de 6) overleden. Als mensen dus zo ernstig ziek worden dat er overgegaan wordt op ECMO is de kans groot dat ze alsnog overlijden.

Een inkopper, maar wel belangrijk om te onthouden:
"The severity of SARS-CoV-2 pneumonia poses great strain on critical care
resources in hospitals"

edit: nog wat statistieken toegevoegd
Wat was de conditie van bijvoorbeeld 40-49 jarigen? 50% van die kritische groep is dus komen te overlijden. Ik vind 40-49 relatief jong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit is trouwens ook een 'leuke', een mooi aanbod om te komen schoonmaken aan boord van de Diamond Princess:
https://www.smh.com.au/bu...ffer-20200224-p543us.html

Wat helemaal erg is,is dat in de recruiters wereld er met bravoure gereageerd wordt:
"If you can successfully recruit for this, you can recruit anyone, anywhere. "

Tja, letterlijk de één z'n dood, is de ander z'n brood... :X :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
waar men wereldwijd zich pas echt zorgen over mag gaan maken, imho, is de economische impact die dit virus teweeg brengt en zal brengen in de toekomst.

Die zal vele malen groter zijn dan de besmette mensen (veelal zonder ernstige ziekteverschijnselen!) en die ''paar'' doden (kijkend naar de totale wereldbevolking).

de Dow Jones die gisteren voor t eerst in 2 jaar op zijn laagste stand stond, verlies van ruim 1000 punten, het toerisme dat verliezen verwacht van miljarden euro's.
Kleine ondernemers in diverse landen die nu al behoorlijk met de handen in t haar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:37:
[...]

Neem aan dat de ernstige gevallen in het ziekenhuis aan het zuurstof liggen...
Maar juist als schone lucht een enorm goede factor is om te genezen, dan zou het veel goedkoper zijn en effectiever om 'corona hotels' te maken van containers ergens in Lapland of IJsland, dan om hele hotels + dure bedden te bezetten en daardoor andere ziektes niet kunnen behandelen + andere patiënten te besmetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Zou je kunnen uitleggen hoe bijvoorbeeld "swine-flu" en "vogelgriep" ontstaan zijn doordat mensen vlees eten? Van die twee lees ik ook niets terug in je bronvermelding.
Hoe meer dieren we kweken die op elkaar gepakt zitten, hoe meer antibiotica we ze moeten geven, hoe groter de kans op resistente bacteriën die ook op de mens overgedragen kunnen worden.

Ongeveer 80 procent van alle antibiotica wordt ingenomen door boerderijdieren.

Virussen zijn een iets ander verhaal, maar uiteindelijk is de veestapel een grote kweekvijver waarin virussen zich kunnen verspreiden, muteren en dus ook schadelijk zijn voor de mens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
volgens de Italiaanse president Conte heeft een niet al te 'schoon' (management) ziekenhuis in zijn land (mede) bijgedragen aan de verspreiding van het virus.

Italian Prime Minister Giuseppe Conte told reporters Monday evening that a "not entirely proper" management of a hospital in northern Italy contributed to the spread of novel coronavirus in the country.

"Obviously we cannot predict the progress of the virus. It is clear that there has been an outbreak and it has spread from there," said Conte.

“There has been a management of the hospital not entirely proper according to prudent protocols which are recommended in these cases, and this has certainly contributed to the spread," he said of the hospital in northern Italy where the first case of coronavirus was confirmed.
Conte added: “we continue with the utmost caution and rigor and ensure maximum concentration night and day.”

bron: CNN https://edition.cnn.com/a...25-20-hnk-intl/index.html

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 25-02-2020 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 15:17
Geert1976 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:31:
volgens de Italiaanse president Conte heeft een niet al te 'schoon' (management) ziekenhuis in zijn land (mede) bijgedragen aan de verspreiding van het virus.

Italian Prime Minister Giuseppe Conte told reporters Monday evening that a "not entirely proper" management of a hospital in northern Italy contributed to the spread of novel coronavirus in the country.

"Obviously we cannot predict the progress of the virus. It is clear that there has been an outbreak and it has spread from there," said Conte.

“There has been a management of the hospital not entirely proper according to prudent protocols which are recommended in these cases, and this has certainly contributed to the spread," he said of the hospital in northern Italy where the first case of coronavirus was confirmed.
Conte added: “we continue with the utmost caution and rigor and ensure maximum concentration night and day.”

bron: CNN https://edition.cnn.com/a...25-20-hnk-intl/index.html
Dat vind ik goede transparantie! Eerlijk zijn over falen waardoor er snel en duidelijk een beeld gevormd kan worden wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 19:32
NyceNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Dat vind ik goede transparantie! Eerlijk zijn over falen waardoor er snel en duidelijk een beeld gevormd kan worden wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Mooi dat ze transparant zijn maar ergens mag je toch wel van een ziekenhuis verwachten dat alle professionals die daar werken weten hoe ze om moeten gaan met dit soort zaken en alert zijn op een eventuele uitbraak? Aan die transparantie heb je nu helemaal niets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERnQu6lXkAAQDfQ?format=png&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERnTx0KW4AU-ct5?format=png&name=large

[ Voor 62% gewijzigd door basvn op 25-02-2020 11:30 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 15:17
De_Bastaard schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Mooi dat ze transparant zijn maar ergens mag je toch wel van een ziekenhuis verwachten dat alle professionals die daar werken weten hoe ze om moeten gaan met dit soort zaken en alert zijn op een eventuele uitbraak? Aan die transparantie heb je nu helemaal niets.
Ik denk dat je hier wel wat aan hebt. Je weet dat de vele besmettingen (mogelijk) veroorzaakt zijn door menselijk falen. Hier kan naar gehandeld worden om het daar nu mee in te dammen.

Daarnaast zijn de medewerkers de daar werken ook mensen. Er was hier gisteren iemand die informatie had van een vriend die in het erasmus mc werkte. Dit was ook niet proffessioneel. Het gebeurt overal, iedereen blijft een mens. En waar mensen zijn worden fouten gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Duizend toeristen moeten op het Spaanse eiland Tenerife in hun hotelkamers blijven, nadat een Italiaanse toerist in hun hotel positief testte op het coronavirus. Het hotel staat in het plaatsje Adeje, in het zuiden van het eiland. Uit voorzorg hebben de Spaanse autoriteiten het hotel, met de naam H10 Costa Adeje Palace, afgesloten van de buitenwereld.

De Italiaan is afkomstig uit de Noord-Italiaanse regio Lombardije, waar momenteel het virus rondwaart. Hij liep het virus mogelijk op in Italië en was al een week in het hotel voordat hij symptomen vertoonde.

Bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...uitstoot-china-daalt.html

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 25-02-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
@Geert1976 hoe zit het met je corona patiënt in het Erasmus MC?
Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.