[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.075 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:32:
uitleg door diverse medici waarom er nog geen sprake is van een Pandemie;
Health officials have yet to label the coronavirus outbreak a pandemic — but they could be close to calling it one.
Scheelt ook dat de WHO de term niet meer gebruikt, alleen colloquially.
GENEVA (Reuters) - The World Health Organization no longer uses the classification pandemic, but the COVID-19 coronavirus outbreak remains an international emergency that is likely to spread further, a spokesman said on Monday.

[...]
“There is no official category (for a pandemic),” WHO spokesman Tarik Jasarevic said.

“For the sake of clarification, WHO does not use the old system of 6 phases — that ranged from phase 1 (no reports of animal influenza causing human infections) to phase 6 (a pandemic) — that some people may be familiar with from H1N1 in 2009,” he said.

The Geneva-based WHO declared the 2009 H1N1 swine flu outbreak a pandemic, which turned out to be mild, leading to some criticism after pharmaceutical companies rushed development of vaccines and drugs.

https://www.reuters.com/a...l-emergency-idUSKCN20I0N8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd1 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:36:
[...]

Scheelt ook dat de WHO de term niet meer gebruikt, alleen colloquially.

[...]
Klinkt als een gevalletje 'Pandemie wordt gekoppeld met ramp en veroorzaakt paniek, dus we gebruiken het woord niet meer'.
Zie je wel vaker, als een woord een te negatieve quotatie krijgt dan doet men het gebruik ervan in de ban.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
magic45 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:34:
Er ligt momenteel iemand in quarantaine met een ernstige longontsteking hier in NL.
Is in contact geweest met iemand die positief is getest is Milaan. Momenteel is men in afwachting van tests.

Mensen in mijn omgeving zijn benaderd omdat zij op hun beurt weer contact hebben gehad met de persoon die nu in NL in quarantaine ligt.
hoogstwaarschijnlijk met dit gegeven te maken:

Fabriek Unilever dicht

Een wasmiddelfabriek van het Brits-Nederlandse Unilever in het Italiaanse Casalpusterlengo is stilgelegd omdat een werknemer is besmet met het coronavirus. Alle collega's van de man zullen worden getest op het virus. Er werken 180 mensen in de fabriek.

Unilever zegt in een reactie dat de gemeente heeft opgeroepen scholen, horeca en bedrijven te sluiten zolang het virus er heerst en dat aan die oproep gehoor is gegeven.

Het is nog niet duidelijk hoe de 38-jarige Italiaan is besmet: hij vertoonde symptomen na een etentje met iemand die net uit China was teruggekomen, maar die persoon testte negatief. De man heeft zijn zwangere echtgenote ook aangestoken.

bron: NOS nieuwsfeed rondom Corona

samen met jouw post plus de mijne eerder van het contact dat ik bij Erasmus MC heb, denk ik wel dat dit alles verband heeft met elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:39:
[...]

hoogstwaarschijnlijk met dit gegeven te maken:

Fabriek Unilever dicht

Een wasmiddelfabriek van het Brits-Nederlandse Unilever in het Italiaanse Casalpusterlengo is stilgelegd omdat een werknemer is besmet met het coronavirus. Alle collega's van de man zullen worden getest op het virus. Er werken 180 mensen in de fabriek.

Unilever zegt in een reactie dat de gemeente heeft opgeroepen scholen, horeca en bedrijven te sluiten zolang het virus er heerst en dat aan die oproep gehoor is gegeven.

Het is nog niet duidelijk hoe de 38-jarige Italiaan is besmet: hij vertoonde symptomen na een etentje met iemand die net uit China was teruggekomen, maar die persoon testte negatief. De man heeft zijn zwangere echtgenote ook aangestoken.

bron: NOS nieuwsfeed rondom Corona

samen met jouw post plus de mijne eerder van het contact dat ik bij Erasmus MC heb, denk ik wel dat dit alles verband heeft met elkaar
Wat is het verband? :?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
het lijkt veel op dat ene Duitse autobedrijf waar een medewerker (was in China geweest of is Chinees, even niet de juist info bij de hand) een cursus of workshop gaf aan collegae en daarop volgend aardig wat andere collegae besmette binnen het bedrijf.

mijn ''bron'' had het ook over Unilever namelijk.

Maar uiteraard, dat wat ik al eerder aangaf, wil ik het zelf ook eerst hard bevestigd zien worden door de verantwoordelijke instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
En zojuist de zevende dode in Italië:

https://nos.nl/liveblog/2...ongkong-niet-meer-in.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:46:
[...]

het lijkt veel op dat ene Duitse autobedrijf waar een medewerker (was in China geweest of is Chinees, even niet de juist info bij de hand) een cursus of workshop gaf aan collegae en daarop volgend aardig wat andere collegae besmette binnen het bedrijf.

Maar uiteraard, dat wat ik al eerder aangaf, wil ik het zelf ook eerst hard bevestigd zien worden door de verantwoordelijke instanties.
Maar waarom zou een Italiaan, waarvan het coronavirus dan vastgesteld is, naar het Erasmus gevlogen worden? :? . Ik volg die logica niet.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nat-Water schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Maar waarom zou een Italiaan, waarvan het coronavirus dan vastgesteld is, naar het Erasmus gevlogen worden? :? . Ik volg die logica niet.
De Italiaan heeft mensen in de fabriek aangestoken, waaronder de Nederlander van het hoofdkantoor, die toevallig al naar huis was voor hij ziek werd.

Als we de verhalen aan elkaar knopen, hoef je geen Sherlock te zijn om dit als resultaat te hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

nee, de persoon/personen die in NL momenteel getest zijn/worden, werkt/werken ook voor Unilever. En zijn net recentelijk teruggekeerd uit Italie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24
[...]

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61534480

Persoon in het Erasmus is in contact geweest met persoon uit Milaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
PWM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Als we de verhalen aan elkaar knopen, hoef je geen Sherlock te zijn om dit als resultaat te hebben :p
blijkbaar wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 13:37
PWM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:50:
[...]

De Italiaan heeft mensen in de fabriek aangestoken, waaronder de Nederlander van het hoofdkantoor, die toevallig al naar huis was voor hij ziek werd.

Ware het niet dat de persoon waar ik de info over heb niet zelf daar is geweest. Dat kan betekenen dat de besmetting elders heeft plaatsgevonden vanaf een andere drager of dat ze lager op de ladder staat. In dat laatste geval zijn er dus (veel) meer besmettingen.
JeroenNietDoen schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61534480

Persoon in het Erasmus is in contact geweest met persoon uit Milaan.
'Mijn' persoon ligt niet in het EMC

[ Voor 19% gewijzigd door magic45 op 24-02-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
magic45 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Ware het niet dat de persoon waar ik de info over heb niet zelf daar is geweest. Dat kan betekenen dat de besmetting elders heeft plaatsgevonden vanaf een andere drager of dat ze lager op de ladder staat. In dat laatste geval zijn er dus (veel) meer besmettingen.
...Oftewel, het is allemaal nog vaag en onduidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 15:45
Als er dan wordt aangekondigd vandaag is dit wel een goede timing:

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
De Italiaanse bron zegt dat deze 80-jarige dame de 6e dode is.Kromme google translate vertaling. Lijkt toch inderdaad de 7e dode te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door coelho op 24-02-2020 15:57 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
O.a. paniek (beheersing) en economie. Zelfs politiek i.v.m. verkiezingen.

Simpel en toepasselijk voorbeeld, de RIVM zegt dat het Corona virus niet besmettelijk is als er geen ziekteverschijnselen zijn, terwijl het ook door contact met oppervlakten en dieren overgedragen kan worden: https://edition.cnn.com/2...surfaces-study/index.html.

De sneltrein uit Noord-Italie bijvoorbeeld, als je een WC-papiertje pakt om je neus te snuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Fijn om te weten dat een arts random informatie deelt met bekenden. Welk ziekenhuis is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 10:41

bonzz.netninja

Niente baffi

Erapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:57:
[...]

O.a. paniek (beheersing) en economie. Zelfs politiek i.v.m. verkiezingen.

Simpel en toepasselijk voorbeeld, de RIVM zegt dat het Corona virus niet besmettelijk is als er geen ziekteverschijnselen zijn, terwijl het ook door contact met oppervlakten en dieren overgedragen kan worden: https://edition.cnn.com/2...surfaces-study/index.html.
Heb je daar een bron van? Je voorbeeld zegt namelijk niks, behalve dat de NOS iets anders bericht dan CNN.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
shoombak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:57:
[...]
Fijn om te weten dat een arts random informatie deelt met bekenden. Welk ziekenhuis is dat?
Erasmus MC is al gezegd. En ja, dat gebeurd overal en nergens in alle bedrijfstakken. Doorgaans geven mensen er geen namen, geslacht, leeftijd enz. bij en hebben ze het alleen over "de patiënt" of "de klant".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
coelho schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:54:
[...]

De Italiaanse bron zegt dat deze 80-jarige dame de 6e dode is.Kromme google translate vertaling. Lijkt toch inderdaad de 7e dode te zijn.
Inmiddels gecorrigeerd:

'Italiaanse media corrigeren dodental
De Italiaanse vrouw die als zesde zou zijn overleden aan het coronavirus blijkt toch niet door het virus te zijn gestorven. Dat melden Italiaanse media. Het dodental is daarmee naar beneden bijgesteld tot zes'

bron: https://nos.nl/liveblog/2...ongkong-niet-meer-in.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Caelorum schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:01:
[...]

Erasmus MC is al gezegd. En ja, dat gebeurd overal en nergens in alle bedrijfstakken. Doorgaans geven mensen er geen namen, geslacht, leeftijd enz. bij en hebben ze het alleen over "de patiënt" of "de klant".
Natuurlijk gebeuren dat soort dingen op meer plekken. En op al die andere plekken is het ook ongepast. In dit geval nog wat erger, omdat het informatie is die potentieel allerlei paniekscenario's gaat uitlokken.

Erg professioneel is het in ieder geval niet.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Natuurlijk gebeuren dat soort dingen op meer plekken. En op al die andere plekken is het ook ongepast. In dit geval nog wat erger, omdat het informatie is die potentieel allerlei paniekscenario's gaat uitlokken.

Erg professioneel is het in ieder geval niet.
Ach, zelfs de politiek lekt miljoenennota's terwijl onderlijk is afgesproken dat niet te doen...
Dus in welke tak verwacht jij dat dit niet gebeurt???

Ik houd wel van transparantie...

En niet een RIVM dat blijft volhouden dat zonder ziekteverschinselen het nagenoeg niet besmettelijk is.
Of dat mensen thuis in "quarantaine" mogen verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Goelan schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Inmiddels gecorrigeerd:

'Italiaanse media corrigeren dodental
De Italiaanse vrouw die als zesde zou zijn overleden aan het coronavirus blijkt toch niet door het virus te zijn gestorven. Dat melden Italiaanse media. Het dodental is daarmee naar beneden bijgesteld tot zes'

bron: https://nos.nl/liveblog/2...ongkong-niet-meer-in.html
Is het nou 6 of 5?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

De 6de persoon, blijkt niet aan het virus overleden te zijn. Daarmee is de 7de persoon nummer 6 geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

PWM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:16:
[...]

De 6de persoon, blijkt niet aan het virus overleden te zijn. Daarmee is de 7de persoon nummer 6 geworden ;)
Ah nou snap ik hem, thanks :)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
bonzz.netninja schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:00:
[...]

Heb je daar een bron van? Je voorbeeld zegt namelijk niks, behalve dat de NOS iets anders bericht dan CNN.
Lees de topicwaarschuwing nog eens.

[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
Erasmus maakt het gerucht al wat geloofwaardiger, dat is ook het centrum dat de tests kan doen.

RIVM
Wat gebeurt er als er iemand is die mogelijk het nieuwe coronavirus (COVID-19) heeft?
(...)de arts denkt dat de patiënt mogelijk het nieuwe coronavirus heeft, gaat er een protocol in werking. De arts vraagt een test aan bij het RIVM (...) en het Erasmus MC Erasmus University Medical Center . Daar wordt tegelijkertijd de test ingezet. (...)

We hebben voldoende laboratoriumcapaciteit. Het Erasmus MC en het RIVM kunnen tientallen monsters per dag testen. Mocht het noodzakelijk zijn, dan kan het aantal laboratoria worden uitgebreid en zouden we zelfs honderden monsters per dag kunnen testen. Dat is nu niet nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

In de WHO perconferentie:
"We hebben het hier niet over een pandemie, maar over epidemieën op meerdere plaatsen wereldwijd."

8)7

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
Het wereldoverzicht op de NOS is ook wel grappig.Toen die net was geplaatst kon je van Italië tot aan Japan zien op de kaart. De rest van de EU, de VS en Rusland viel erbuiten. Na de laatste post over de beurzen is de kaart aangepast en is nu allen van Iran tot aan Papoa-Nieuw-Guinea te zien. Heel de EU en de VS (en zelfs Rusland) valt er nu af bij mij.
Toeval misschien, maar wel mooi voor de subtiele beeldvorming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daan!
Whuzz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:29:
In de WHO perconferentie:
"We hebben het hier niet over een pandemie, maar over epidemieën op meerdere plaatsen wereldwijd."

8)7
We hebben het niet over een kettingbotsing, maar over meerdere kop-staart botsingen op enkele meters van elkaar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Erapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:57:
[...]

[...] de RIVM zegt dat het Corona virus niet besmettelijk is als er geen ziekteverschijnselen zijn [...]
Over onjuiste informatie gesproken; dat zegt het RIVM dus niet. Ik heb het volgens mij al 2x gequote hier. Kijk zelf even op de FAQ/website van het RIVM. Ze zeggen dat de kans zeer beperkt is maar niet dat het niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:49:
Over onjuiste informatie gesproken; dat zegt het RIVM dus niet. Ik heb het volgens mij al 2x gequote hier. Kijk zelf even op de FAQ/website van het RIVM. Ze zeggen dat de kans zeer beperkt is maar niet dat het niet kan.
Klopt, maar als je de waybackmachine erbij pakt zie je dat ze tot vrij recent die bewering wel deden.

Was deze al langs gekomen?
Gezocht: plek voor quarantaine in Rotterdamse regio bij uitbraak coronavirus
Nieuwsbericht van vandaag, via AD.nl
In de Rotterdamse regio wordt met spoed gezocht naar een quarantainelocatie, mocht het bij een uitbraak van het coronavirus nodig zijn regiogenoten die mogelijk besmet zijn niet thuis, maar elders op te vangen. Het Havenbedrijf is om hulp gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

daan! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:50:
"het havenbedrijf is om hulp gevraagd"
Tja, een container kun je immers ook in wonen...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Erapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Wat wil je van me? Ik geef aan dat je niet als een lemming achter overheidsinformatie moet aanlopen, maar zelf moet blijven nadenken. Dit is een simpel voorbeeld daarvan. Ik ben je verder geen bron verschuldigd. Als je blind het RIVM wil geloven moet je dat zelf weten. Ik dacht dat op tweakers mensen zaten die zelf nadachten i.p.v. te wachten totdat het op NOS.nl staat.
Niet als een lemming achter overheidsinformatie aanlopen, maar dan toch zelf met dat soort ongefundeerde onzin blijven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
daan! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Klopt, maar als je de waybackmachine erbij pakt zie je dat ze tot vrij recent die bewering wel deden.

[...]
Dat zeg ik toch ook niet? Mensen roepen nu dingen zonder dat ze zich zelf even inlezen of de informatie van het RIVM doorlezen. Op basis van wat het RIVM nú zegt.

Ik denk dat "als je de waybackmachine erbij pakt" er heel veel sites nu andere informatie tonen over het virus. Overmorgen of over twee weken toont de website van het RIVM misschien ook andere informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet? Mensen roepen nu dingen zonder dat ze zich zelf even inlezen of de informatie van het RIVM doorlezen. Op basis van wat het RIVM nú zegt.

Ik denk dat "als je de waybackmachine erbij pakt" er heel veel sites nu andere informatie tonen over het virus. Overmorgen of over twee weken toont de website van het RIVM misschien ook andere informatie.
Dat is allemaal geen probleem maar ze moeten duidelijk communiceren. Wat ze nu doen voelt als wegmoffelen. Roep gewoon we hebben nieuwe informatie en we vinden nu dit of dat.

Dit staat gewoon op Twitter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S2CgUiX4EkluGunEI6YS2YjA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
En dat filmpje staat ook op de facebookpagina van het RIVM. Dat zal nog verder bereik hebben dan Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:59:
[...]

Dat is allemaal geen probleem maar ze moeten duidelijk communiceren. Wat ze nu doen voelt als wegmoffelen. Roep gewoon we hebben nieuwe informatie en we vinden nu dit of dat.

Dit staat gewoon op Twitter
[Afbeelding]
Tsjah, dat is een momentopname van toen. Misschien moeten ze die tweet van twee weken terug (!) dan inderdaad verwijderen. Ik zie wel dat ze daarna nog een tweet hebben gedaan waarin ze aangeven nieuwe inzichten te hebben en de site bijgewerkt. Niet heel handig nee, dat ben ik met je eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Razr op 24-02-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 17:10

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Misschien moeten ze die tweet van twee weken terug (!) dan inderdaad verwijderen. Ik zie wel dat ze daarna nog een tweet hebben gedaan waarin ze aangeven nieuwe inzichten te hebben en de site bijgewerkt. Niet heel handig nee, dat ben ik met je eens.
Zo werkt Twitter. Als je het weghaalt gaan mensen weer censuur roepen.

Als ik nu ga zoeken op Twitter zie ik dat Feyenoord, Ajax zondag heeft verslagen met 6-2, Gladiator een Oscar heeft gewonnen en Jan Peter Balkenende een nieuwe kabinet heeft gevormd. Dat staat er allemaal nog alsof het gisteren was.

Iedereen kan de datum checken. Op de RIVM staat staat ook duidelijk een link met het actuele Q&A's. Als mensen een filmpje gaan openen met datum in januari en het RIVM gaan betichten van slechte info, gaat het met die personen zelf niet zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
PWM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Zo werkt Twitter. Als je het weghaalt gaan mensen weer censuur roepen.

Als nu ga zoeken op Twitter zie ik dat Feyenoord, Ajax zondag heeft verslagen met 6-2, Gladiator een Oscar heeft gewonnen en Jan Peter Balkenende een nieuwe kabinet heeft gevormd. Dat staat er allemaal nog alsof het gisteren was.

Iedereen kan de datum checken. Op de RIVM staat staat ook duidelijk een link met het actuele Q&A's. Als mensen een filmpje gaan openen met datum in januari en het RIVM gaan betichten van slechte info, gaat het met die personen zelf niet zo lekker.
Ik ben het helemaal met je eens. Echter is het blijkbaar wel een dingetje want ik heb het al 3 of 4 keer in de laatste dagen proberen uit te leggen hier op het forum. Ik snap nu ook waarom er een extra topic waarschuwing nodig is m.b.t. het RIVM.

Anyway, ik werk niet bij het RIVM/heb er geen baat bij als mensen het geloven dus ik ga ook stoppen met het posten van de FAQ van de site/mensen wijzen op onjuistheden hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Onder aan dit topic staat, in roze, de link naar die wereldwijde kaart:
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Echter sinds vanmiddag doet 'ie het niet meer. Ik zie nog wel de kaart, maar de rest van de vakken geeft de tekst: "Not fully configured"
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
(vanochtend deed 'ie het nog prima)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

ehtweak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:31:
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie:

Echter sinds vanmiddag doet 'ie het niet meer. Ik zie nog wel de kaart, maar de rest van de vakken geeft de tekst: "Not fully configured"
Hetzelfde hier, probeer het vanavond nog eens.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:18

Ravefiend

Carpe diem!

ehtweak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:31:

Same here. Deze ochtend werkte het nog wel maar nu ook niet meer dus er zal wel iets mis zijn met de backend services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier is een ander handig kaartje.
https://maphub.net/Fuuuuuuu/map

Voor de aantallen kan je op Twitter even kijken bij datagraver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Albert Heijn hamsteren :o

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Even een dag niet veel online en zie nu dat de beurs in elkaar gestort is. Er is toch niet veel nieuws uit Italië of heb ik wat gemist?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:45:
Even een dag niet veel online en zie nu dat de beurs in elkaar gestort is. Er is toch niet veel nieuws uit Italië of heb ik wat gemist?
6 doden ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:56:
Mensen zeggen dat je niet blind moet vertrouwen op de informatie van het RIVM.
Het RIVM heeft namelijk een (relatief) schrikbarend lange periode volgehouden dat besmetting alleen mogelijk was bij ziekteverschijnselen, toen al lang duidelijk was dat het anders was en ook de WHO al anders vermeldde.

De informatie van het RIVM is dus niet heiligmakend.
Wel betrouwbaarder dan facebook of zelfs Tweakers, maar blijf alert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
hoevenpe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:45:
Angst en onzekerheid. Houden beleggers niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik weet niet over het een nieuw topic moet worden. Maar de uitbraak in China begint ook een economisch effect te hebben op de voorraden in de winkel en op de beursen vandaag.Afbeeldingslocatie: http://www.infobarrel.com/media/image/67417_max.jpg

Dit zijn misschien de eerste effecten, en nog niet direct levensveranderend.
Maar als er straks in geen enkele winkel meer nieuwe voorraad komt van Chinese producten, gaan mensen toch hamsteren denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://postdefiance.com/wp-content/uploads/2011/11/empty-store-shelves.jpg

Ook een beurscrash en economische crisis kan het leven veranderen. Het loont om nu al wel na te denken over de producten waar je echt niet zonder kan, die in China gemaakt worden.

[ Voor 35% gewijzigd door 3x3 op 24-02-2020 18:04 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kortom Coolblue is aan het hamsteren... nu niets verkopen en hun magazijnen vullen. Zodat zij straks een klapper kunnen maken. Hiermee kunstmatig een schaarste creëren en vraag opjagen.

Niet echt een sociaal bedrijf dus, hoe ze het ook brengen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:05:
Kortom Coolblue is aan het hamsteren... nu niets verkopen en hun magazijnen vullen. Zodat zij straks een klapper kunnen maken. Hiermee kunstmatig een schaarste creëren en vraag opjagen.

Of de magazijnen beginnen leeg te raken en worden niet bijgevuld, dus gaan ze de verkoop tegen op die manier. Is het verloop minder. Beter gecontroleerde lagere verkoop dan helemaal niks voor een paar maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 24-02-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

In tijden van schaarste de drempel om te consumeren te verminderen door minder actief te vermarkten en hogere prijzen dwingt consumenten wel bewuster keuzes te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe

Hoe zouden ze straks een klapper kunnen maken als Corona over is? Dan dalen de prijzen vanzelf weer lijkt me.

Mocht het echt pandemie worden dan is de prijs van een Nintendo Switch niet het eerste wat belangrijk is. Dan hebben we een veel groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Er zijn vaste overheadkosten die normaal verdeeld worden over veel meer producten. Nu verkopen ze minder producten maar ze willen liever niet failliet gaan. Daarom worden die kosten nu verdeeld over minder producten = hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Milaan is het al een week tussen 12 en 17 graden, lente-temperaturen lijken toch niet zo veel te helpen bij het indammen van het virus. Iran is in het noorden ook zoiets, op sommige plaatsen wel 20 graden. Maar goed, ik ben nog steeds veel 'banger' van griep dan van covid-19 en doe wat ik altijd doe 's winters: vaak handen wassen op het werk en niet zomaar grabbelen in snoep of chips bij een verjaardag... Ook los van virussen: je wilt niet weten waar iedereen met zijn handen en vingers zit zonder erna te wassen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:58:
Ik weet niet over het een nieuw topic moet worden. Maar de uitbraak in China begint ook een economisch effect te hebben op de voorraden in de winkel en op de beursen vandaag.[Afbeelding]

Dit zijn misschien de eerste effecten, en nog niet direct levensveranderend.
Maar als er straks in geen enkele winkel meer nieuwe voorraad komt van Chinese producten, gaan mensen toch hamsteren denk ik.

[Afbeelding]

Ook een beurscrash en economische crisis kan het leven veranderen. Het loont om nu al wel na te denken over de producten waar je echt niet zonder kan, die in China gemaakt worden.
Bron is GeenStijl. Mag best een keer gezegd worden.
https://www.geenstijl.nl/...us-coolblue-bereikt/#more

Die leveringsproblemen zag ik al mijlenver aankomen en dat is ook de reden waarom ik hier zo actief ben. Ons bedrijf is voor 40% afhankelijk van China. Afgelopen twee weken heb ik met verbazing naar de beurskoersen zitten kijken. Vorige week donderdag verklaarde ik de beleggers compleet voor gek en heb ik wat goud gekocht.

Inmiddels komt de levering wel weer een beetje op gang. Vanmorgen hebben zendingen eindelijk een tracking nummer gekregen en lijkt er wat te bewegen.

Coolblue hamstert niet. Door de prijzen wat te verhogen gaat de marge omhoog en kun je met een kleinere omzet toch overleven.

Aanvulling:
Blokker voorziet leveringsproblemen door coronavirus

[ Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 24-02-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

hoevenpe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:09:
[...]

Hoe zouden ze straks een klapper kunnen maken als Corona over is? Dan dalen de prijzen vanzelf weer lijkt me.

Mocht het echt pandemie worden dan is de prijs van een Nintendo Switch niet het eerste wat belangrijk is. Dan hebben we een veel groter probleem.
Nauwja.. Als ik 2..4 weken binnen moet blijven ivm isolatie, dan is zo'n Switch wel welkom in mijn huishouden.

In China maken ze ook meer dan alleen electronica:
  • Huishoudelijke artikelen
  • Kleding
  • Speelgoed
Maar ook prepper artikelen komen uit china,
- nylon touw
- waterfilters
- kook setjes
- zaklampen
- bestek

Gelukkig maken we echt essentiele zaken zoals voedsel vaak nog wel lokaal in Europa/Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:16:
[...]

Maar ook prepper artikelen komen uit china,
- nylon touw
- waterfilters
- kook setjes
- zaklampen
- bestek
Het is geen zombieapocalyps hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:13:
Maar goed, ik ben nog steeds veel 'banger' van griep dan van covid-19 en doe wat ik altijd doe 's winters: vaak handen wassen op het werk en niet zomaar grabbelen in snoep of chips bij een verjaardag...
Alsof dat je ook maar iets beschermt :+ . Effect lijkt me verwaarloosbaar. Zeker als je aanwezig bent op een verjaardag, dan krijg je sowieso het virus binnen als ook maar 1 iemand die daar aanwezig is het verspreidt. Bespaar je de moeite zou ik zeggen. :)
Dit klinkt meer als smetvrees. Beter laat je je vaccineren als je echt bang bent.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Idd, stel dat we bij elke wintergriep (jaarlijks 40000 doden in Europa) hetzelfde zouden reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

JeroenNietDoen schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Mondkapjes, zelfs die van M3 komen ook uit china!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:07:
[...]

In tijden van schaarste de drempel om te consumeren te verminderen door minder actief te vermarkten en hogere prijzen dwingt consumenten wel bewuster keuzes te maken.
Ik vermoed iets minder nobele motieven. Anders laat je ook niet al je partners per direct in de kou staan.
daan! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Er zijn vaste overheadkosten die normaal verdeeld worden over veel meer producten. Nu verkopen ze minder producten maar ze willen liever niet failliet gaan. Daarom worden die kosten nu verdeeld over minder producten = hogere prijzen.
Tot zelfs 10 a 15% hoger als je concurrent? Dan leg je feitelijk je verkoop op korte termijn stil. Die producten ga je niet verkopen tot ze bij je concurrent zijn uitverkocht en dan kun jij voor een hogere prijs verkopen. Een ander woord daarvoor is speculeren.
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:14:
Coolblue hamstert niet. Door de prijzen wat te verhogen gaat de marge omhoog en kun je met een kleinere omzet toch overleven.
Moah.. noem het zoals je wilt. Maar als je 10% boven de prijs van je concurrent gaat zitten, wil je niet verkopen. Als je ondertussen dan stelt: "We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot aan de nok toe aan het vullen, Groenendijk Coolblue [sic]" ben je wel aan het verzamelen.

Een ondernemer die niet wil verkopen (weet dat hij zichzelf uit de markt prijst) en ondertussen wel fors aan het inkopen is, noem ik hamsteren. Dan is er blijkbaar de verwachting dat het later voor een hogere prijs te verkopen is, anders doe je dat niet.

Maar je vind er maar van wat je er van vind. Raar dat veel mensen direct uitgaan van de slechte bedoeling van de overheid. maar dat bedrijven waarschijnlijk alleen verstandig handelen en er geen slaatje uit willen slaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:26:
[...]

Alsof dat je ook maar iets beschermt :+ . Effect lijkt me verwaarloosbaar. Zeker als je aanwezig bent op een verjaardag, dan krijg je sowieso het virus binnen als ook maar 1 iemand die daar aanwezig is het verspreidt. Bespaar je de moeite zou ik zeggen. :)
Handen wassen en niet met je vingers in de neus/mond zitten helpt wel, ik ben ook minder vaak ziek dan anderen. Het gaat over verjaardagen op het werk: er ligt vaak chips en snoep waar iedereen in grabbelt: lijkt me niet zo slim om dat tijdens een griep-epidemie te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:27:
[...]

Ik vermoed iets minder nobele motieven. Anders laat je ook niet als je partners per direct in de kou staan.

[...]

Tot zelfs 10 a 15% hoger als je concurrent? Dan leg je feitelijk je verkoop op korte termijn stil. Die producten ga je niet verkopen tot ze bij je concurrent zijn uitverkocht en dan kun jij voor een hogere prijs verkopen. Een ander woord daarvoor is speculeren.

[...]

Moah.. noem het zoals je wilt. Maar als je 10% boven de prijs van je concurrent gaat zitten, wil je niet verkopen. Als je ondertussen dan stelt: "We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot aan de nok toe aan het vullen, Groenendijk Coolblue [sic]" ben je wel aan het verzamelen.

Een ondernemer die niet wil verkopen (weet dat hij zichzelf uit de markt prijst) en ondertussen wel fors aan het inkopen is, noem ik hamsteren. Dan is er blijkbaar de verwachting dat het later voor een hogere prijs te verkopen is, anders doe je dat niet.

Maar je vind er maar van wat je er van vind. Raar dat veel mensen direct uitgaan van de slechte bedoeling van de overheid. maar dat bedrijven waarschijnlijk alleen verstandig handelen en er geen slaatje uit willen slaan.
Ik ben benieuwd of die strategie zich uitbetaald, als leveringen weer op gang komen, en daarvan zijn de eerste signalen al wel, dan lopen ze misschien wel een hele maand omzet mis met deze strategie.

Goodwill bij hun affiliate partners hebben ze in ieder geval wel verloren, door deze ingrijpende maatregel zonder communicatie vooraf. Het helemaal omhangen van je affiliate links naar een concurrent van Coolblue is extra werk, en ineens stoppen met het betalen voor verkopen gestimuleerd door je partners is niet netjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
zo maakt CoolBlue het Amazon wel heel makkelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:29:
[...]
Handen wassen en niet met je vingers in de neus/mond zitten helpt wel, ik ben ook minder vaak ziek dan anderen. Het gaat over verjaardagen op het werk: er ligt vaak chips en snoep waar iedereen in grabbelt: lijkt me niet zo slim om dat tijdens een griep-epidemie te doen...
Het schijnt maar heel beperkt effectief te zijn: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4891197/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:32:
[...]

Ik ben benieuwd of die strategie zich uitbetaald, als leveringen weer op gang komen, en daarvan zijn de eerste signalen al wel, dan lopen ze misschien wel een hele maand omzet mis met deze strategie.

Goodwill bij hun affiliate partners hebben ze in ieder geval wel verloren, door deze ingrijpende maatregel zonder communicatie vooraf. Het helemaal omhangen van je affiliate links naar een concurrent van Coolblue is extra werk, en ineens stoppen met het betalen voor verkopen gestimuleerd door je partners is niet netjes.
Ze zijn groot genoeg om lak aan hun partners te hebben. Zij weten ook dat die harder Coolblue nodig hebben als Coolblue zijn partners.

En wellicht is het een gok, maar blijkbaar worden de risico's lager ingeschat als de mogelijke winsten die het oplevert. Er kan natuurlijk ook nog iets anders intern aan de hand zijn bij Coolblue en gebruiken ze dit als excuus.

[evilmodus] En anders geef je een paar mensen met Corona toch gewoon een rondreisticket... succes verzekerd [//evilmodus]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ze blijven het toch belangrijk vinden:
hand hygiene interventions have been, and will continue to be an important component of the public health response to seasonal and pandemic influenza
Het is een kleine moeite die je een vervelende ziekte kan besparen én anderen de ziekte kan besparen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:51:
[...]

[...]

Het is een kleine moeite die je een vervelende ziekte kan besparen én anderen de ziekte kan besparen...
Net zoals niet naar je werk komen als je ziek bent om te voorkomen dat je al je collega's aansteekt.

(raad eens wat een van mijn collega's de hele tijd doet? Hij gelooft ook stug dat het Coronavirus maar gewoon een stevige griep is die je in een week van je af schudt... |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Net zoals niet naar je werk komen als je ziek bent om te voorkomen dat je al je collega's aansteekt.
Uiteraard, als je ziek bent moet je thuis blijven, bij een echte griep (dus niet 'grieperig') ben je ook niet in staat om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:51:
[...]

[...]

Nee ze vinden het niet belangrijk. Ze geven aan dat, ondanks dat het niet effectief is, handen wassen toch 1 van de geadviseerde maatregelen blijft.

Blijkbaar verander je dat niet zo maar en misschien heeft het ook een functie om mensen een (schijn)gevoel van controle te geven.

Sowieso, veel mensen erkennen wetenschap niet helaas.

Het is overigens geen kleine moeite (en werkt dus niet) . Lees maar eens de officiële wasvoorschriften. Best veel werk om telkens echt goed je handen te wassen.
Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:01:
[...]

(raad eens wat een van mijn collega's de hele tijd doet? Hij gelooft ook stug dat het Coronavirus maar gewoon een stevige griep is die je in een week van je af schudt... |:( )
Euh, maar je collega heeft toch gewoon gelijk? Een kleine groep krijgt longontsteking (de zwakke ouderen etc) maar voor de rest is het gewoon als griep.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Nee ze vinden het niet belangrijk. Ze geven aan dat, ondanks dat het niet effectief is, handen wassen toch 1 van de geadviseerde maatregelen blijft.

Blijkbaar verander je dat niet zo maar en misschien heeft het ook een functie om mensen een (schijn)gevoel van controle te geven.

Sowieso, veel mensen erkennen wetenschap niet helaas.

Het is overigens geen kleine moeite (en werkt dus niet) . Lees maar eens de officiële wasvoorschriften. Best veel werk om telkens echt goed je handen te wassen.
Tja, ik herhaal gewoon wat een viroloog zei: https://radio2.be/de-mada...g-heb-je-aan-het-raam-het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Euh, maar je collega heeft toch gewoon gelijk? Een kleine groep krijgt longontsteking (de zwakke ouderen etc) maar voor de rest is het gewoon als griep.
Heb je daar een bron voor? Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gelezen. De kans dat ouderen een longontsteking niet overleven is natuurlijk wel groter, maar de opmerking dat jongeren geen eens longontsteking zouden krijgen lijkt me incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

https://www.nu.nl/coronav...-als-mild-bestempeld.html

Longontsteking valt niet onder mild verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een heleboel bronnen ivm handen wassen: https://www.google.com/se...us&oq=handen+wassen+virus

Allemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het zit hem vaak in de nuance. Handen wassen doodt virussen, en je hebt daarna schone handen.
In die zin 'werkt handen wassen dus echt'.

Maar de vraag: 'voorkom ik de griep met handen wassen?' is een heel ander verhaal, want in veel gevallen loop je die griep toch wel op, linksom of rechtom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Het zit hem vaak in de nuance. Handen wassen doodt virussen, en je hebt daarna schone handen.

Maar de vraag: 'voorkom ik de griep met handen wassen?' is een heel ander verhaal, want in veel gevallen loop je die griep toch wel op, linksom of rechtom.
Dan kun je alles wel laten varen. Want er is geen 100% wijze.
Het gaat erom dat je kansen verkleint. Hand wassen is iets dat je zelf kunt doen en veel invloed op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:32:
[...]

Dan kun je alles wel laten varen. Want er is geen 100% wijze.
Nou dat is misschien ook gewoon de realiteit... Maar wordt niet geaccepteerd en daarom kan handen wassen mentaal helpen, om een gevoel van controle te hebben.
Het gaat erom dat je kansen verkleint. Hand wassen is iets dat je zelf kunt doen en veel invloed op hebt.
Ja inderdaad. Stel je verkleint er de kans mee met 0.1%. Persoonlijk zou ik dan geen moeite doen. Maar dat mag ieder voor zich bepalen.
Flow schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:19:
[...]
Heb je daar een bron voor? Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gelezen. De kans dat ouderen een longontsteking niet overleven is natuurlijk wel groter, maar de opmerking dat jongeren geen eens longontsteking zouden krijgen lijkt me incorrect.
Nee geen bron voor. Is ook niet zo zwart/wit natuurlijk want wanneer noem je iets een longontsteking en wanneer niet.
Iedereen kán een longonsteking krijgen. Zwakke jongeren ook. Ook bij gewone griep. En bij dit nieuwe Coronavirus zal het misschien net iets vaker voorkomen. Maar het is niet zo dat iedereen een longontsteking krijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:34:

[...]

Ja inderdaad. Stel je verkleint er de kans mee met 0.1%. Persoonlijk zou ik dan geen moeite doen. Maar dat mag ieder voor zich bepalen.

[...]
Handen wassen heeft geen nut, of maar 0.1% volgens jou? Wat is je bron? Want zomaar dingen roepen kunnen we allemaal wel.

https://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html
Teaching people about handwashing helps them and their communities stay healthy. Handwashing education in the community:
  • Reduces the number of people who get sick with diarrhea by 23-40%
  • Reduces diarrheal illness in people with weakened immune systems by 58%
  • Reduces respiratory illnesses, like colds, in the general population by 16-21%
  • Reduces absenteeism due to gastrointestinal illness in schoolchildren by 29-57%
Vooral het derde punt is heel relevant in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Handen wassen heeft geen nut, of maar 0.1% volgens jou? Wat is je bron? Want zomaar dingen roepen kunnen we allemaal wel.
Ik heb hierboven netjes een bron aangedragen over de ineffectiviteit van handen wassen voor voorkomen van griep.
de 0.1% was een voorbeeld en dus fictief, vandaar dat ik het woordje 'stel' gebruikte.
https://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html

[...]

Vooral het derde punt is heel relevant in deze.
Nee is totaal niet relevant. Dit gaat in zijn algemeen over het voorkomen van ziekten (inclusief niet via lucht overdraagbare ziekten), niet specifiek over de griep. Bovendien lijkt dit te gaan over voorlichting in derdewereldlanden waar hygiëne sowieso al minder is, niet het voorkomen van griep in de westerse wereld.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:44:
Nee is totaal niet relevant. Dit gaat in zijn algemeen over het voorkomen van ziekten (inclusief niet via lucht overdraagbare ziekten), niet specifiek over de griep.
Want griep is geen ziekte??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jawel, een specifieke categorie, veroorzaakt door een virus. Kun je niet op 1 op 1 vergelijken met bijvoorbeeld ziekten die via bacteriën worden overgedragen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

En de mening van experts is niet van toepassing op virussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:55:
En de mening van experts is niet van toepassing op virussen?
De mening hecht ik persoonlijk niet zo veel waarde aan. Wetenschappelijk onderzoek wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
Hoe betrouwbaar zijn de geluiden dat de productie in China weer langzaamaan op gang begint te komen? Vind dat vreemd, want het lijkt niet alsof de verspreiding van het virus afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

Even wat advies inwilligen. Mijn vriendin vliegt woensdag naar Italie (Milaan) en reist vervolgens (met een huurauto) door naar Madonna di Campiglio voor een skivakantie. Ze is aan het twijfelen om überhaupt te gaan (natuurlijk houden we het nieuws goed in de gaten de komende 48 uur). Ik zou haar graag willen adviseren of ze nou wel of niet moet gaan (niet gaan is natuurlijk het veiligst, I know) Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Polycom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
Even wat advies inwilligen. Mijn vriendin vliegt woensdag naar Italie (Milaan) en reist vervolgens (met een huurauto) door naar Madonna di Campiglio. Ze is aan het twijfelen om überhaupt te gaan (natuurlijk houden we het nieuws goed in de gaten de komende 48 uur). Ik zou haar graag willen adviseren of ze nou wel of niet moet gaan (niet gaan is natuurlijk het veiligst, I know) Wat zouden jullie doen?
Mezelf er niet mee bemoeien.....

Waarom gaat ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:44:
[...]

Ik heb hierboven netjes een bron aangedragen over de ineffectiviteit van handen wassen voor voorkomen van griep.
de 0.1% was een voorbeeld en dus fictief, vandaar dat ik het woordje 'stel' gebruikte.

[...]

Nee is totaal niet relevant. Dit gaat in zijn algemeen over het voorkomen van ziekten (inclusief niet via lucht overdraagbare ziekten), niet specifiek over de griep. Bovendien lijkt dit te gaan over voorlichting in derdewereldlanden waar hygiëne sowieso al minder is, niet het voorkomen van griep in de westerse wereld.
Het gaat niet om voorlichting in derdewereldlanden. In de link van CDC staan twee bronnen, in een van die bronnen staat in het abstract:
Handwashing is associated with lowered respiratory infection. However, studies were of poor quality, none related to developing countries, and only one to severe disease. Rigorous trials of the impact of handwashing on acute respiratory tract infection morbidity and mortality are urgently needed, especially in developing countries
Het gaat dus niet om ontwikkelingslanden, maar de studies waren dus niet top.

De tweede bron heeft het over:
Educational interventions in day-care centers were largely directed at staff. Most interventions included infection control and hygiene overviews for staff, such as teaching children or assisting with hand-hygiene practices. Educational interventions in lesser-developed regions often included songs, proverbs, games, community-based trainings, and picture stories or posters
Dus ook hier is niet alleen gekeken naar ontwikkelingslanden.

Verder, hoe kan dit nou niet relevant zijn?
Reduces respiratory illnesses, like colds, in the general population by 16-21%
Aangezien het virus SARS-CoV-2 heet en dat staat voor: "severe acute respiratory syndrome coronavirus 2". Bovendien staat in die tweede bron dit:
respiratory symptoms or infection (e.g., cold symptoms, influenza virus)
Dus niet alleen verkoudheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
[...]

De mening hecht ik persoonlijk niet zo veel waarde aan. Wetenschappelijk onderzoek wel.
Interessant, want wetenschappelijke theoriën zijn uiteindelijk ook meningen, weliswaar gestoeld op empirisch onderzoek, en de meningen van experts die ik bedoelde vallen ook in die categorie meningen.

Als jij naar de huisarts gaat, geeft hij ook maar zijn (professionele) mening over wat jij kan hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Als ik me niet vergis heeft een NPO/NED 3 programma hier eens aandacht aan besteed. Men is gaan testen hoe goed zeep reinigt en hoe goed het virussen doodt. Het is al een tijd terug maar de uitslag was volgens mij dat het niet uitmaakte welke zeep je gebruikte, en zelfs alleen water maakte schoon genoeg, maar de manier hoe je je handen wast is key.

Ik kan het programma niet terug vinden helaas.
Even wat advies inwilligen. Mijn vriendin vliegt woensdag naar Italie (Milaan) en reist vervolgens (met een huurauto) door naar Madonna di Campiglio. Ze is aan het twijfelen om überhaupt te gaan (natuurlijk houden we het nieuws goed in de gaten de komende 48 uur). Ik zou haar graag willen adviseren of ze nou wel of niet moet gaan (niet gaan is natuurlijk het veiligst, I know) Wat zouden jullie doen?
Gewoon gaan. De kans dat ze wat oploopt is erg klein. Als ze om haar hygiëne denkt lijkt mij weinig aan de hand. Ik zou zelf wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:59:
[...]

Mezelf er niet mee bemoeien.....

Waarom gaat ze?
Vergeten erbij te vermelden. Skiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

stok schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
Hoe betrouwbaar zijn de geluiden dat de productie in China weer langzaamaan op gang begint te komen? Vind dat vreemd, want het lijkt niet alsof de verspreiding van het virus afneemt?
De productie komt langzaam weer op gang. Met de nadruk op langzaam. Bron is mijn eigen leveranciers. Procentueel is het moeilijk te zeggen maar ik denk eerder 20% dan 50%. Er gebeurd in ieder geval weer iets. WHO is nu aanwezig in Wuhan en bevestigd dat het aantal nieuwe besmettingen behoorlijk is afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Polycom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:01:
[...]
Vakantie dus?

Tja, afhankelijk van de leeftijd. <40 zou ik rustig gaan.
Wat me wel tegen zou houden is her risico om er vast te komen zitten.
Als mogelijk zou zijn om te annuleren zou ik dat doen.
Idem als ik alleen een goedkope vlucht had en nog weinig kosten zou hebben.

Maar als het mijn vriendin was, zou ik de keuze wel bij haar laten.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyberpope op 24-02-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:00:
[...]

Interessant, want wetenschappelijke theoriën zijn uiteindelijk ook meningen, weliswaar gestoeld op empirisch onderzoek, en de meningen van experts die ik bedoelde vallen ook in die categorie meningen.
Ik hecht persoonlijk erg veel waarde aan die wetenschappelijke onderbouwing.
Als jij naar de huisarts gaat, geeft hij ook maar zijn (professionele) mening over wat jij kan hebben...
En verwijst me door naar een expert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

de Peer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:09:
En verwijst me door naar een expert ;)
IN 90% van de gevallen niet.

Enne de meeste experts (specialisten) geven ook slechts hun onderbouwde mening. Aan de hand daarvan doen ze een aantal testen en hopen dan dat ze gelijk krijgen. Die score is ver beneden de 75% dat dit zo is.
En dan proberen ze weer wat anders.

Helaas zijn er weinig taken binnen de medische wetenschap waarbij ze uit kunnen gaan van wetenschappelijke zekerheden. Veel is toch echt interpretatie en meningsvorming. De anamese is nog steeds het belangrijkste instrument van de arts. Waarbij we een zeer subjectief middel (taal) gebruiken om nog subjectiever beleving over te brengen, waarna de arts een inschatting maakt over wat hij gehoord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Cyberpope Helemaal mee eens. Dat ontken ik ook niet.

Maar juist zoiets als de (in)effectiviteit van handen wassen om de griep te voorkomen is wel goed uitgezocht en kunnen we op basis van feiten uitspraken over doen.

@Flow ik had beide bronnen gelezen.
Deze 2 bronnen werden erbij gepakt juist omdat men iets wilde zeggen over ontwikkelingslanden, vandaar dat ze dat weer als nadeel noemen van deze bronnen. Er staat overigens wel bij 'in the community setting' met wat voorbeelden en dat is niet zoals wij in het westen leven.

Verder vind ik het niet erg overtuigend en ze geven zelf ook aan dat de kwaliteit laag is. Ook worden de 'respiration diseases' gegroepeerd dus ik kan er echt niet goed uit halen welke data ze nu hebben over handen wassen en griep.

[ Voor 55% gewijzigd door de Peer op 24-02-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Polycom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:01:
Het wordt pas echt een chaos als nog deze week ook Oostenrijk en Zwitserland in lockdown gaan, bijna een miljoen landgenoten zijn daar nu op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Even wat advies inwilligen. Mijn vriendin vliegt woensdag naar Italie (Milaan) en reist vervolgens (met een huurauto) door naar Madonna di Campiglio voor een skivakantie. Ze is aan het twijfelen om überhaupt te gaan (natuurlijk houden we het nieuws goed in de gaten de komende 48 uur). Ik zou haar graag willen adviseren of ze nou wel of niet moet gaan (niet gaan is natuurlijk het veiligst, I know) Wat zouden jullie doen?
Gewoon niet gaan, de kans dat je niet meer terug kan, of dat je verplicht in quarantaine moet is erg groot.

Dat je de ziekte op kan lopen is nog niet eens de grootste kans, alles eromheen.... Mij niet gezien.

😆 - Denk ook eens om ;)

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.