[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.073 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:57
JvS schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:06:
Het heeft niet te maken met hoe vaak je in contact komt. Besmet is besmet. Het is gewoon toeval. Als er 1000 mensen besmetten gaan er 30 dood gemiddeld volgens meest recente cijfers. En van de leeftijd 20-40 zullen dat er een stuk minder zijn, maar geen nul.

Van griep gaan ook in Nederland gezonde jongvolwassenen dood. Alleen heel weinig.
Exact. We zijn nu eenmaal heel slecht in statistisch denken, vandaar dat je mensen krijgt die paniekerig gaan doen (ik ga geen namen noemen) als er 1 geval is (n=1) dat niet strookt met de statistieken. Terwijl dat juist compleet binnen de normale verdeling valt.

Dat is ook gelijk de reden dat het rivm nooit het achterste van z'n tong laat zien. Als iedereen adviezen en statistieken juist zou interpreteren dan zou er van paniek geen sprake zijn. Maar mensen reageren nou eenmaal vanuit angst, en dus is het de taak van het rivm om paniek te voorkomen, niet om een waarheidsgetrouwe situatieschets te geven. Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik vind de vergelijking met de griep en de daar aan gekoppelde oproep tot kalmte inmiddels wel vermoeiend. Ja, we weten nu wel dat de griep ook doden opeist, dooddoener inmiddels, en dat de mortaliteit verhouding op zich niet heel erg veel verschilt, maar deze corona variant lijkt voor alsnog veel besmettelijker en kan daardoor in potentie gewoon zoveel meer dodelijke slachtoffers als gevolg hebben. Die verhouding van mortaliteit is achteraf leuk voor de statistieken.

Daar komt bij dat bij dat in het geval van de griep er voor de groep die zwakker is er een inenting is die in geval van ziekte een voordeel kan geven. Bij de ziekte als gevolg van deze corona variant is dat nog niet het geval.

Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen verontrust zijn over dit virus. En als we nu naar de plotse crisis in Italie kijken, terecht. Zou men daar vorige week ook eventuele paniek weggewuifd hebben?

Over Italie verder, is men daar nu al bij patient zero aangekomen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Over Italië verder:
https://www.stol.it/artik...tes-todesopfer-in-italien
het vierde, dodelijke slachtoffer.
Een 84-jarige in het ziekenhuis van Bergamo.
Waarbij overigens opgemerkt moet worden dat die persoon al een fragiele gezondheid had.

Wel blijkt de trein, die stilstond voor de Oostenrijkse grens (Brenner), geen corona besmette personen aan boord te hebben. Die waren al in Verona uit de trein gestapt.
https://orf.at/stories/3155428/
en bleken geen corona te hebben.

En in het zuiden van Zwitserland (Tessin) worden inmiddels ook mensen met ernstige griepverschijnselen, geïsoleerd.
https://www.srf.ch/news/s...h-auf-das-coronavirus-vor

Die Tessiner Spitäler verstärken derweil ihre Vorsichtsmassnahmen. Das heisst, es werden auch Menschen mit starken Grippesymptomen isoliert und in Quarantäne gebracht. Dies, auch wenn sie nicht vor Kurzem in China waren.

En op economisch vlak zijn er al gevolgen; toeristen annuleren hun vakanties:
https://www.suedtirolnews...ornieren-suedtirol-urlaub

[ Voor 102% gewijzigd door ehtweak op 24-02-2020 09:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
lijkt er toch sterk op dat Zuid Korea China achterna gaat met een behoorlijke outbreak (vooral kijkend naar de laatste 4 a 5 dagen)

''South Korea’s Centers for Disease Control and Prevention announced 231 new cases today, bringing the country’s total to 833 in a massive jump.

161 cases were announced this morning, and another 70 in the afternoon''

bron: CNN newsfeed rondom Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

XWB schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:11:
[...]

En wie gaat je in Nederland tegenhouden om naar buiten te gaan? We kunnen niet eens onze boeren tegenhouden, laat staan dat de bevolking massaal zo'n quarantaine negeert.
Ten eerste was het niet zo dat de boeren niet naar buiten mochten, als je bedoelt op dat de boeren niet door het centrum van den haag mochten: ga je dat zo forceren met zoveel boeren? Ik vind het een beetje een drogreden.

We hebben 2 redenen waarom we de quarantaine moeten gehoorzamen: angst (om ziek te worden) en in veel gebieden een stukje sociale controle. De steden zullen echter niet veel profiteren van het laatste, maar soit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

SomerenV schreef op maandag 24 februari 2020 @ 01:27:
[...]
Het grote probleem is dat vrijwel niemand in Nederland een voorraad heeft thuis om twee weken te 'overleven'. Er moeten dus mensen op en neer, of er wordt eten bezorgd. Een virus met een incubatietijd van 14+ dagen is bijna niet in te dammen, al helemaal niet in deze tijd dat werkelijk alles en iedereen met elkaar in verbinding staat.
Dat vind ik ook een fascinerend iets. We weten allemaal dat onze samenleving ontzettend kwetsbaar is bij uitval van supermarkten, en tegelijkertijd zijn er legio manieren te bedenken hoe dit zou kunnen gebeuren. Zelfs al is de kans daarop maar vrij klein. Financieel en wat betreft ruimte is het voor vrijwel iedereen haalbaar toch een extra keukenkastje te vullen voor het geval dat.. en toch doet vrijwel niemand dat.

Zelfs niet nu dit in Italië gebeurt. Dat moet voor Nederlanders toch een stuk dichterbij voelen dan een stad ver weg in China, dus je zou eigenlijk wel verwachten dat men een beetje vooruit kijkt. Je hoeft geen prepper te zijn om gewoon net een paar extra blikken soep en een extra pak wcpapier in te slaan. Het lijkt bijna of het not-done is omdat een extra buffertje aanhouden als twijfel aan het systeem gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Het lijkt bijna of het not-done is omdat een extra buffertje aanhouden als twijfel aan het systeem gezien wordt.
dit inderdaad en onze oeroude Hollandse nuchterheid, denk ik zo... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Tja, echt reden tot paniek zie ik niet. Influenza heeft zo'n beetje elke jaar minimaal een half miljoen besmettingen. En er vallen ook de nodige doden door, en iedereen haalt zijn schouders op en gaat rustig verder. Covid lijkt nou niet echt veel erger te zijn voor de meeste mensen, de paniek er rondomheen veroorzaakt meer schade dan de ziekte zelf.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

MewBie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:06:
[...]

Tja, echt reden tot paniek zie ik niet. Influenza heeft zo'n beetje elke jaar minimaal een half miljoen besmettingen. En er vallen ook de nodige doden door, en iedereen haalt zijn schouders op en gaat rustig verder. Covid lijkt nou niet echt veel erger te zijn voor de meeste mensen, de paniek er rondomheen veroorzaakt meer schade dan de ziekte zelf.
Er is een groot verschil. Met Corona hebben veel meer mensen hulp nodig. Doen we niks om de verspreiding langzamer te laten gaan dan worden de ziekenhuizen overspoeld net als in China. Het aantal doden buiten China is nu procentueel heel klein (minder dan 1%). Zodra de ziekenhuisbedden vol zijn gaat het aantal doden richting de 3%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er was net op de radio te horen dat in Nederland zich nog niemand zorgen maakt. Ik vind dat natuurlijk goed en ben het er mee eens dat we nog niet zorgen hoeven te maken.

Ik zou echter wel een soort van infomercial willen zien die voor de algemene bevolking zaken beantwoord zoals:
- Ik heb last van mijn longen, moet ik mij zorgen maken?
- Kan ik gewoon een afspraken maken met mijn huisarts en wachten in de wachtkamer van de huisarts zonder risico?
- Als ik het heb? welke regels moet ik dan volgen of waar kan ik deze regels online vinden?

Een deel daarvan zullen de meeste hier kunnen beantwoorden maar Jaap en Mies op de straat wellicht niet. Het zou leuk zijn als er iig globale info wordt getoond die a) gerust stelt en b) nuttige informatie geeft.

Wat dat betreft is men slecht bezig en ik weet al hoe dat gaat. Zodra het in Nederland doet uitbreken wordt er gezegd dat er te weinig is geïnformeerd door de overheid en kan er weer en minister vertrekken. -_-

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MewBie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:06:
[...]

waarom treffen de diverse landen zulke (heftige) maatregelen die je nooit zal vinden bij Influenza?
Zou er een reden achter kunnen zitten?

Ik kan me niet herinneren dat er tijdens Influenza landen zijn geweest die bijvoorbeeld geen burger vliegverkeer toe laten van en naar een bepaald land.

Is het dan slechts 'paniek-voetbal' van de diverse landen/overheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

https://twitter.com/spect...tatus/1231868597590319106
Iranian MP says that at least fifty people have died of coronavirus in his city of Qom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Je knipoog lijkt te bedoelen dat je dat als positief ziet. Maar draai het eens om, waarom zou je niet gewoon een beperkte voorraad aanhouden? Er kan altijd wat gebeuren. En het wel op voorraad houden van net dat extra pak wcpapier heeft weinig tot geen nadelen.
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:12:
[...]

waarom treffen de diverse landen zulke (heftige) maatregelen die je nooit zal vinden bij Influenza?
Zou er een reden achter kunnen zitten?

Ik kan me niet herinneren dat er tijdens Influenza landen zijn geweest die bijvoorbeeld geen burger vliegverkeer toe laten van en naar een bepaald land.

Is het dan slechts 'paniek-voetbal' van de diverse landen/overheden?
Omdat dit in potentie mogelijk nog te beheersen is. Stel dat we nu op dit moment geen griep hadden en die uit het niets er kwam zou je dezelfde maatregelen zien. Als dit virus niet in de hand te houden blijkt te zijn hebben we over een paar jaar een soort dubbele griepgolf, en dat proberen te voorkomen lijkt me best de moeite waard.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucon op 24-02-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Financiële markten hebben nu ook door dat het geen griepje is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hdabri6fRrnIWKpYEZZCbABA/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:20:
[...]

Je knipoog lijkt te bedoelen dat je dat als positief ziet. Maar draai het eens om, waarom zou je niet gewoon een beperkte voorraad aanhouden? Er kan altijd wat gebeuren. En het wel op voorraad houden van net dat extra pak wcpapier heeft weinig tot geen nadelen.
een kleine voorraad aanleggen heb ik al van mijn studententijd af aan al aangeleerd, dus dat is niets nieuws hier.
Persoonlijk vind ik het een heerlijk gevoel dat ik een (klein) voorraadje in de kast heb liggen.

Geloof ook wel dat de meeste Nederlandse gezinnen enige vorm van voorraden aanleggen thuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERh-8CwX0AY7faq?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:31:
[...]

een kleine voorraad aanleggen heb ik al van mijn studententijd af aan al aangeleerd, dus dat is niets nieuws hier.
Persoonlijk vind ik het een heerlijk gevoel dat ik een (klein) voorraadje in de kast heb liggen.
Hoe zit het met de houdbaarheid van je voorraadje? Ik neem aan dat je die regelmatig ververst toch want niet alles blijft eeuwig goed lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 15:17
vj_slof schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Hoe zit het met de houdbaarheid van je voorraadje? Ik neem aan dat je die regelmatig ververst toch want niet alles blijft eeuwig goed lijkt me.
Je eet het oude op en vult het weer aan. Zou hou je voorraad maar gaat er niets over datum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoewel dat in principe kwa geprinte houdbaarheidsdatum waar is, zijn conserven in blik eigenlijk veel langer houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

dit gaat wel redelijk off topic nu :+ maar ik ververs mijn voorraadje uiteraard met enige regelmaat. Behalve dagverse producten uiteraard.

Maar stel dat in mijn woonplaats (Amsterdam) de eerste corona besmettingen bekend worden, dan zou het zo maar kunnen zijn dat ik de tactiek voor wat betreft mijn voorraadje zal gaan aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 09:54
[...]

Ik heb ook wat voorraad staan. Een paar kilo rijst en pasta. Als je dat droog bewaard dan hoef je niet zo te kijken naar de houdbaarheidsdatum, ik eet wel fifo dus over datum gaat het eigenlijk nooit, maar stel dat, dan is er voor dat spul niets aan de hand.
Dan heb je nog pasta saus nodig, dat gaat ook bijna 2 jaar mee, gewoon een voorraadje neer zetten en bij kopen om de voorraad op pijl te houden, hier moet je iets voorzichtiger met de datum zijn maar als je een pot of 10 hebt staan kun je daar heel lang van eten maar echt geen 2 jaar.
Groenten heb ik niet op voorraad, ik koop 1 keer per week vers, gewoon omdat ik ergens iets heb tegen blikgroenten.
Vlees, mijn vriezer zit vol. Ik koop het in de aanbieding en eet waar ik zin in heb, maar ik zorg dat het niet langer dan een half jaar bij -18 ligt. Liever nog wat minder lang.

Dus ik zou nog wat kunnen doen aan groenten voorraad, maar op dit moment heb ik daar nog niet zo'n zin in.
De reden om dit te doen is voornamelijk dat ik niet naar de supermarkt wil gaan als ik zelf eens een keer ziek ben, met een paar dagen vriezer, pasta, rijst, tomatensaus en een halve weekvoorraad groenten uit de koelkast komt dat wel goed.
Ik wapen me dus niet tegen een zombie apocalypse maar wil redelijk comfortabel ziek kunnen zijn. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
Het grote verschil met de griep is dat daar de risico-groepen ingeënt worden; Hier valt nog niet tegen in te enten. Dus hoewel als leek zie dat Covid-19 qua sterftecijfer dit sterk op de griep lijkt, is het grote verschil dat hier veel meer mensen vatbaar zijn, want niemand ingeënt, dus het zal zich én sneller verspreiden én meer dodelijke slachtoffers maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Er is een groot verschil. Met Corona hebben veel meer mensen hulp nodig. Doen we niks om de verspreiding langzamer te laten gaan dan worden de ziekenhuizen overspoeld net als in China. Het aantal doden buiten China is nu procentueel heel klein (minder dan 1%). Zodra de ziekenhuisbedden vol zijn gaat het aantal doden richting de 3%.
Inderdaad. Daarnaast lijken mij de (besmetting) cijfers ook niet echt te vergelijken, immers zijn er zeer vergaande maatregelen genomen om verspreiding tegen te gaan. Dit gebeurt niet bij het griepvirus.

Bovendien komt de coronaschade bovenop de schade die het griepvirus sowieso al aanricht.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Dit geeft een mooi beeld dat het niet gewoon de griep is:
SARS-CoV-2Griep
R01.4 - 6.491.3
Dodelijke slachtoffers2-3%.1%
Ziekenhuisopname20%2%
ZiekMaandWeek

https://www.reddit.com/r/...ust_the_flu_with_sources/
https://www.theatlantic.c...oronavirus-spread/605632/
https://academic.oup.com/...1093/ajcp/aqaa029/5735509
https://www.cnbc.com/2020...ets-over-coronavirus.html
https://www.thelancet.com...dfs/S2213260020300795.pdf
https://www.emedicinehealth.com/flu_in_adults/article_em.htm

Post aangepast speciaal voor @daan!

[ Voor 39% gewijzigd door TheBorg op 24-02-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:08:
Dit geeft een mooi beeld dat het niet gewoon de griep is:
SARS-CoV-2Griep
R03.281.3
Dodelijke slachtoffers2-3%.1%
Ziekenhuisopname20%2%
ZiekMaandWeek
Een mooie tabel, maar zet er ook even bij dat nog geenszins zeker is of die klopt.
Is voornamelijk gebaseerd op informatie uit China, en die is niet betrouwbaar.
Ook de R0 heeft nogal een wijde betrouwbaarheidsinterval, iets van 1.4-5.6 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
rik86 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:01:
Het grote verschil met de griep is dat daar de risico-groepen ingeënt worden; Hier valt nog niet tegen in te enten. Dus hoewel als leek zie dat Covid-19 qua sterftecijfer dit sterk op de griep lijkt, is het grote verschil dat hier veel meer mensen vatbaar zijn, want niemand ingeënt, dus het zal zich én sneller verspreiden én meer dodelijke slachtoffers maken.
Het griepvaccin zit er toch ook regelmatig naast? Als in: de daadwerkelijke variant is anders dan verwacht, waardoor het vaccin niet of minder werkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Het griepvaccin zit er toch ook regelmatig naast? Als in: de daadwerkelijke variant is anders dan verwacht, waardoor het vaccin niet of minder werkt...
Hoe effectief is het griepvaccin?
Als u de griepprik haalt, is de kans om griep te krijgen kleiner. Hoe goed de griepprik werkt is per jaar en per persoon verschillend. Dit komt onder andere door:

hoe goed de griepprik past bij de griepvirussen die er in die winter zijn
de afweer van de persoon die de griepprik krijgt
De kans op griep na een griepprik is gemiddeld 40% kleiner. Een effectiviteit van 40% betekent dat de griepprik er bij 40 van de 100 mensen voor zorgt dat zij geen griep krijgen.

De griepprik beschermt niet 100%. Maar als u toch griep krijgt, zorgt de griepprik er meestal wel voor dat u minder ernstig ziek wordt. Dit is vooral van belang voor mensen die vanwege een aandoening of hun leeftijd een minder goed werkende afweer hebben.

bron: https://www.nivel.nl/nl/griep/griepprik-veelgestelde-vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Een Filipijnse in Singapore is positief getest.
Onduidelijk is of die persoon recent vanuit de Filipijnen is gekomen of gewoon in Singapore woont.
Recent vanuit de Filipijnen zou opmerkelijk zijn want het officiële besmettingscijfer uit de Filipijnen is 3.

231 nieuwe gevallen in Zuid Korea in 1 dag.
Totaal daar nu op 833

Dat er 50 doden zijn gerapporteerd in Iran zou, op basis van de cijfers uit andere landen (CFR 2-3%), betekenen dat daar 2-3 weken geleden al zo'n 1667-2500 mensen besmet waren.
Als dat daar toen niet bekend was dan is een uitbraak in geheel Iran zeer waarschijnlijk.
En ondanks internationale spanningen is er veel vliegverkeer tussen Iran en de rest van de wereld, inclusief Europa. Zorgwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Goed dat die linkjes erbij staan, zodat vooral die R0 genuanceerd wordt. Het linkje van cnbc geeft veel inzicht in het aantal doden van de normale griep. Ik denk dat een belangrijke vraag is hoe je de echte aantallen van zieke mensen meet. Kun je ook een milde variant krijgen (net als met de griep), bijvoorbeeld? En if so, hoe tellen die mensen dan nu wel of niet mee?

@Geert1976 dat zeg ik toch ongeveer? Het ene seizoen werkt ie dus (veel) beter dan het andere seizoen. Dus het maakt verschil, maar ook nu weer in de vooral kwetsbare groepen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 24-02-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERiEHxRWsAYFtF9?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
raro007 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:59:
Ik vind het wel apart dat gezonde mensen ook zomaar het loodje kunt leggen. Tuurlijk kan het zijn dat die vaak contact zaten met corona maar een psychiater?
Ook als China corona achter de rug heeft zullen ze problemen krijgen met professionele hulp. (artsen doktoren)
Tja wat is 'gezond'? Als iemand kerngezond is maar rookt heeft diegene al een achterstand. Het gaat met name om de longfuncitonaliteit.
En we hebben het natuurlijk wel over een longontsteking, wat de slachtoffers de das om doet.
Dat is geen kattenpis, en niet te vergelijken met een bronchitis (luchtwegontsteking), die ook 'heftig' kan zijn.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:42
Mijn vrouw zou volgende week naar een yoga resort in de buurt van Milaan. Die krijgt immuun therapie tbv kanker behandeling.

Uitgerekend nu moet er in de regio Milaan een uitbraak zijn...alles moeten annuleren op advies van ziekenhuis, wel gedekt door verzekering. Echt balen!

Die hollandsche nuchterheid die ik erbij had, is nu wel een stuk minder geworden. Paniek of niet, het raakt ons nu toch echt wel.

Ik ga blikken bonen inslaan en mijn ramen dicht timmeren!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Ik denk dat je de negatieve reisadviezen vooral moet zien in het licht van dat je nog heel moeilijk van A naar B komt, supermarkten lege schappen hebben, kantoren dicht zijn en ander ongemak. Dan dat het daadwerkelijk om het risico van besmetting gaat.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
daan! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:25:
Dat er 50 doden zijn gerapporteerd in Iran zou, op basis van de cijfers uit andere landen (CFR 2-3%), betekenen dat daar 2-3 weken geleden al zo'n 1667-2500 mensen besmet waren.
Als dat daar toen niet bekend was dan is een uitbraak in geheel Iran zeer waarschijnlijk.
En ondanks internationale spanningen is er veel vliegverkeer tussen Iran en de rest van de wereld, inclusief Europa. Zorgwekkend.
Zeker. Ik sprak gisteren een Iraanse vriendin die met haar (Iraanse) man in Turijn woont. Haar man was voor een paar weken naar Iran gevlogen begin vorige week voor een tandarts ingreep. Voor hij uberhaubt die ingreep heeft laten doen heeft hij zn ticket omgeboekt uit angst om vast komen te zitten in Iran (dit was op zaterdag, net op tijd zo te zien).

Opvallend is dat er geen voorzorgsmaatregelen werden genomen op het vliegveld van Tehran, en ook niet bij de overstap in Turkije. Pas bij aankomst in Italie (Milaan) werd de temperatuur van reizigers gecheckt. Nu maar hopen dat hij het virus niet heeft meegenomen. Komende 2 weken blijven ze thuis voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Xecuter NL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:36:
Mijn vrouw zou volgende week naar een yoga resort in de buurt van Milaan. Die krijgt immuun therapie tbv kanker behandeling.

Uitgerekend nu moet er in de regio Milaan een uitbraak zijn...alles moeten annuleren op advies van ziekenhuis, wel gedekt door verzekering. Echt balen!

Die hollandsche nuchterheid die ik erbij had, is nu wel een stuk minder geworden. Paniek of niet, het raakt ons nu toch echt wel.

Krijgt ze dat advies juist ook vanwege haar lagere weerstand ivm de therapie?

Sterkte trouwens! Heftig..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Laatst online: 17-09 11:42
VidaR-9 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Krijgt ze dat advies juist ook vanwege haar lagere weerstand ivm de therapie?

Sterkte trouwens! Heftig..
Ja, met name door die therapie, die tast je weerstand aan.

En thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Pred87 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:46:
Nu maar hopen dat hij het virus niet heeft meegenomen. Komende 2 weken blijven ze thuis voor de zekerheid.
Wat goed van ze dat ze zelf beslissen in quarantaine te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:47
Sterkte man!!
Xecuter NL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:36:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Ik lig nu in een resort in Kaapverdië maar zelfs hier werd je gescreend op het vliegveld met een soort warmte camera.

Al zag het er super amateuristisch uit en vraag ik me af of het werkt.

Deed me vanmorgen denken: stel dat er hier op het resort nu een besmetting wordt vastgesteld en ze gooien het resort in quarantaine. Dan zou ik toch wel gek worden denk ik.. Dat is natuurlijk ook met de cruise schepen gebeurd.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Aantal besmettingen in Italië is nu 219, weer een flinke toename (50+) tov gisteren.

Bron: CNN News feed rondom 't Corona virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ook uit deze grafiek blijkt dat het cumulatief aantal cases lijkt af te vlakken. Een goed teken. De cumulatieve sterftegrafiek zal een paar dagen later vanzelf volgen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERigrMsWoAIsuNH?format=png&name=large
@coelho zeker, maar nu met Italië en Irak, zou het zo weer de andere kant op kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19
ZieMaar! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Dit griepseizoen bevat het vaccin stoffen van 4 stammen (itt afgelopen jaren waarin het drie waren). Ik kreeg in januari toch griep (zelf diagnose natuurlijk, niet laten testen bij huisarts), maar ik was goed ziek met de bekende verschijnselen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
basvn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:59:
[Afbeelding]
@coelho zeker, maar nu met Italië en Irak, zou het zo weer de andere kant op kunnen gaan
Eens. Het grote voordeel is echter dat er nu al awareness is, waar in de Chinese situatie eerst nog dagen/weken onduidelijkheid was (of dingen bewust verzwegen werden). Daarmee zou een point outbreak sneller in te dammen moeten zijn.

edit: Ik lees op andere plekken dat er correlatie zou zijn met ras. Dit kan natuurlijk puur toeval zijn gezien de startlocatie van het virus. Zijn er al officiële bronnen die dit ook bevestigen?

[ Voor 15% gewijzigd door coelho op 24-02-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
basvn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:59:
[Afbeelding]
Zuid Korea is bizar. Een vrouw was opgenomen, maar wilde zich niet laten testen op Corona. Ging naar huis, naar de kerk en stak tientallen geloofsgenoten aan (geloof lid van een Christelijke sekte).

Italie is erg vaag, wat daar gebeurd is. Je zou toch zeggen dat de infecties in een kerk ofzo gebeurd zijn of bij een andere bijeenkomst met veel mensen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
coelho schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Eens. Het grote voordeel is echter dat er nu al awareness is, waar in de Chinese situatie eerst nog dagen/weken onduidelijkheid was (of dingen bewust verzwegen werden). Daarmee zou een point outbreak sneller in te dammen moeten zijn.

edit: Ik lees op andere plekken dat er correlatie zou zijn met ras. Dit kan natuurlijk puur toeval zijn gezien de startlocatie van het virus. Zijn er al officiële bronnen die dit ook bevestigen?
Volgens een chinese paper is er wel een correlatie met geslacht en leeftijd (vooral mannen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:25
[...]

Een pot pastasaus, pasta, rijst, blikvoer, soep, gaat best lang mee. Vlees kun je ook rustig een maand of wat invriezen.

En anders koop je hier wat van: Adventurefood. Is gedroogd, nagenoeg onbeperkt houdbaar, heet water toevoegen en 8 minuten wachten en je kunt eten. Heb er vorig jaar ook een week op geleefd met een wandel en kanotocht door Zweden, is nog lekker ook.

En als het je niet uit maakt hoe het smaakt dan kun je dit ook nog nemen
beefstick schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:00:
Dan heb je nog pasta saus nodig, dat gaat ook bijna 2 jaar mee, gewoon een voorraadje neer zetten en bij kopen om de voorraad op pijl te houden, hier moet je iets voorzichtiger met de datum zijn maar als je een pot of 10 hebt staan kun je daar heel lang van eten maar echt geen 2 jaar.
ik kwam achter in m'n kast laatst nog een pot pastasaus van de AH tegen met een tmht van oktober 2018. Zag er nog prima uit, rook nog prima, smaakte ook goed, niet ziek van geworden

[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 24-02-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
loekf2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:06:
[...]

Volgens een chinese paper is er wel een correlatie met geslacht en leeftijd (vooral mannen),
Maar ik heb ook gelezen dat het geslacht (in Azië met name) dan ook weer mogelijk komt doordat daar mannen vaker roken zijn vergelijken met vrouwen. En roken zorgt er weer voor dat luchtweginfecties/ziektes meer risico dragen.

Het complete plaatje is wel belangrijk bij zulke relaties/bevindingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Razr op 24-02-2020 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Maar ik heb ook gelezen dat het geslacht (in Azië met name) dan ook weer mogelijk komt doordat daar mannen vaker roken zijn vergelijken met vrouwen. En roken zorgt er weer voor dat luchtweginfecties/ziektes meer risico dragen.

Het complete plaatje is wel belangrijk bij zulke relaties/bevindingen.
Dat schijnt het hele punt te zijn.

Cigarettes are an increasingly gendered health risk in China, according to a new study that reports 68% of Chinese men smoke, compared to just 3.2% of women.
https://qz.com/521662/68-...s-will-die-because-of-it/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
loekf2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:06:
[...]

Okee, geloof ik direct.

@Razr maakt een interessant punt over rokers. Heb je wellicht een link naar het artikel?

we proberen hier iets hogere standaarden te hanteren dan op Fakebook...
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Dat schijnt het hele punt te zijn.

Cigarettes are an increasingly gendered health risk in China, according to a new study that reports 68% of Chinese men smoke, compared to just 3.2% of women.
https://qz.com/521662/68-...s-will-die-because-of-it/
Interessant, ja. Ik herinner me dat LaoWhy daar (ondermeer) nog onlangs een vlog over heeft gemaakt. Blijkbaar is het roken nogal cultureel vastgeroest....

Okee, edit speciaal voor Geertje: LaoWhy is een Amerikaan die meer dan 10 jaar in China heeft gewoond, en zeer lang observerende vlogs heeft gemaakt over de Chinese maatschappij. Inmiddels is hem de de aarde wat te heet onder de voeten geworden en is terug naar de VS vertrokken. Toch zijn zijn inzichten, zeker bij gebrek aan betere inzichten, waardevol gebleken. Zoals, bijvoorbeeld, over het gebruik van sigaretten door oudere mannen in China.

[ Voor 60% gewijzigd door Helixes op 24-02-2020 13:48 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Helixes op 24-02-2020 13:21 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:17:
[...]

we proberen hier iets hogere standaarden te hanteren dan op Fakebook...

[...]

Interessant, ja. Ik herinner me dat LaoWhy daar (ondermeer) nog onlangs een vlog over heeft gemaakt. Blijkbaar is het roken nogal cultureel vastgeroest....

[YouTube: Chinese Boomers Explained]
Sorry, eerst schrijf je in kleine letters iets over hogere standaarden hier en vervolgens drop je een filmpje van een nietszeggende popu jopie gast die blijkbaar van het woord "fucking" houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
+1 nieuwe patiënt in Singapore. Helaas +2 op ICU belandt

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:19:
[...]

Dat is makkelijk, voedselhygiene. Door het eten van vlees zorgt de mens voor een grotere kans van het ontstaan van dit soort virussen. Zie ook swine-flu, vogelgriep, sars en nu ook Covid19.

https://thebulletin.org/2...meat-production-is-worse/

Dus als je wilt mee helpen, iedereen is altijd welkom in het vegan topic, ook als je wilt beginnen met minder dood dier eten.
Reageer dan niet.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2020 23:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 00:22

WhySoSerious

Be the change.

Niet op reageren graag.

[ Voor 92% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
bron Nu.nl

Een andere scholengemeenschap, de Drentse scholenkoepel PricoH, maakt zich zorgen om kinderen die op vakantie zijn geweest in gebieden waar het coronavirus heerst. De school heeft de ouders gevraagd hun kinderen te laten controleren door de huisarts. Volgens het RIVM is deze maatregel van de scholenkoepel niet nodig.

Ik zou me er idd als ouders ook niet druk om maken, testen is echt niet nodig, eigelijk onzinnig en bangmakerij.
Nederland is al zo vol... dat laatste is uiteraard sarcastisch bedoeld maar triest is het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 24-02-2020 13:57 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Heb een kennis die chirurg is in 't Erasmus ziekenhuis te Rotterdam.

Eerste Nederlandse besmetting schijnt een feit te zijn.

Uiteraard wil ik dit ook eerst officieel bevestigd zien worden door de verantwoordelijke instantie.

Wordt vervolgd lijkt me...

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 24-02-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
https://nos.nl/artikel/23...onavirus-geen-plan-b.html

Er zijn al wat voetbalwedstrijden in de Serie A en overige Italiaanse competities stilgelegd.

Dit gaat denk ik nogal wat impact hebben op:

- Olympische Spelen in Tokio
- EK Voetbal deze zomer
- Overige voetbalcompetities
Zorgen over Italiaanse wielerklassiekers vanwege coronavirus: 'Geen plan B'
De organisatie van de Italiaanse voorjaarsklassiekers maakt zich grote zorgen over het doorgaan van de wielerwedstrijden vanwege het uitbreken van het coronavirus in Italië.

Onder ander Strade Bianche (7 maart), Tirreno-Adriatico (11-17 maart) en Milaan-Sanremo (21 maart) staan de komende maand op het programma.

"Er is geen plan B voor bijvoorbeeld Milaan-Sanremo", zei Mauro Vegni van organisator RCS sport. "Net als iedereen maken we ons zorgen over wat er gebeurt. Tegelijkertijd hopen we dat de situatie de komende tijd zal verbeteren en dat het aantal gevallen niet zal toenemen," aldus Vegni. Milaan-Sanremo loopt deels door Lombardije. In deze regio zijn de afgelopen week vijf doden gevallen en zijn zeker tweehonderd mensen besmet met het virus.

Vegni is niet van plan de route van de wedstrijd te veranderen: "Het is niet zinvol om driekwart van de route af te snijden." In het getroffen gebied is een aantal plaatsen van de buitenwereld afgesloten, om verdere verspreiding te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:19:
[...]

Dat is makkelijk, voedselhygiene. Door het eten van vlees zorgt de mens voor een grotere kans van het ontstaan van dit soort virussen. Zie ook swine-flu, vogelgriep, sars en nu ook Covid19.

https://thebulletin.org/2...meat-production-is-worse/

Dus als je wilt mee helpen, iedereen is altijd welkom in het vegan topic, ook als je wilt beginnen met minder dood dier eten.
Zou je kunnen uitleggen hoe bijvoorbeeld "swine-flu" en "vogelgriep" ontstaan zijn doordat mensen vlees eten? Van die twee lees ik ook niets terug in je bronvermelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Player1S

Probably out in the dark

Vlassie1980 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:06:
https://nos.nl/artikel/23...onavirus-geen-plan-b.html

Er zijn al wat voetbalwedstrijden in de Serie A en overige Italiaanse competities stilgelegd.

Dit gaat denk ik nogal wat impact hebben op:

- Olympische Spelen in Tokio
- EK Voetbal deze zomer
- Overige voetbalcompetities

[...]
Formule 1 in China is al uitgesteld

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

VidaR-9 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:48:

Al zag het er super amateuristisch uit en vraag ik me af of het werkt.
Nee, grootschalige screening op koorts heeft in de vorige uitbraken ook geen elke postive opgelevert, wel heel vaak een false positive. Is vooral voor het gevoel van de bevolking, niet voor feitelijke preventie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:05:

Uiteraard wil ik dit ook eerst officieel bevestigd zien worden door de verantwoordelijke instantie.

Vond het ook al zo lang duren, nu kunnen "ze" laten zien wat ze in hun mars hebben betreft het najagen.
Maar zodra zich iemand in het ziekenhuis meld dan loopt die persoon al 2 weken rond te hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Even er vanuit gaande dat het klopt ben ik vooral benieuwd hoe lang het duurt voordat het in de media verschijnt en door wie dat wordt gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt het onnodig om kinderen na een vakantie in Noord-Italië naar de huisarts te sturen. „Het is een besluit van de school, wij adviseren dit niet”, reageert een woordvoerder. „Pas zodra er ziekteverschijnselen zijn is iemand besmettelijk.”

Men is toch al besmettelijk tijdens de incubatieperiode? dan hoef je toch niet al de ziekteverschijnselen te hebben? of begrijp ik het verkeerd.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:47
Nog niks op NOS kunnen lezen.
Ze hebben daar wel een liveblog. https://nos.nl/liveblog/2...aatregelen-nederland.html
merlin1201 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Vond het ook al zo lang duren, nu kunnen "ze" laten zien wat ze in hun mars hebben betreft het najagen.
Maar zodra zich iemand in het ziekenhuis meld dan loopt die persoon al 2 weken rond te hoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
simons schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:23:
Men is toch al besmettelijk tijdens de incubatieperiode? dan hoef je toch niet al de ziekteverschijnselen te hebben? of begrijp ik het verkeerd.
Van de RIVM website:
Wat kunnen we zeggen over besmettelijkheid tijdens de incubatietijd?

Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus tijdens de incubatietijd, dus voordat er klachten ontstaan, een zeer beperkte rol te spelen. Wel is bekend dat hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij verspreidt.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

De kans is zo klein dat het RIVM zegt dat je niet hoeft te testen. Daarnaast is het ook niet altijd mogelijk om te testen als er nog zeer weinig virusdeeltjes aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat je initieel (onjuist) negatief test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Er worden er inmiddels een paar wakker...

CDA vraagt naar maatregelen
Kamerleden van het CDA willen weten of minister Bruins voor Medische Zorg niet meer maatregelen moet nemen om te voorkomen dat het virus zich verspreidt in Nederland. Kuik, Omtzigt en Van Helvert vragen welke maatregelen hij neemt, of er geen reisrestricties naar besmettingshaarden moeten komen en of een meldplicht voor reizigers uit die gebieden verstandig is.

https://nos.nl/liveblog/2...coronadode-in-italie.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:42

SomerenV

It's something!

Mocht dat waar zijn dan is een uitbraak in Nederland ook zo goed als een feit. Met een incubatietijd tot ~24 dagen zou dat virus dan inmiddels al dermate ver verspreid moeten zijn om het nog fatsoenlijk in te kunnen dammen. Experts gaven eerder ook al aan dat pieken elders in de wereld waarschijnlijk in golven zullen komen. Zoiets begin je nu langzaam te zien in Zuid-Korea, Iran en Italië. Grote kans dat andere landen snel zullen volgen.

Een collega van m'n vriendin (werkt in de thuiszorg) was twee weken op vakantie naar Vietnam geweest en vroeg na terugkomst of ze getest diende te worden. Nou is Vietnam (nog) geen hotspot maar het ligt nagenoeg tegen China aan en met de lange incubatietijd kan ze besmet zijn geraakt zonder dat ze het weet. Antwoord van het GGD: nee, je kunt gewoon aan het werk, niks aan de hand. Nu is dat één geval maar grote kans dat er in Nederland veel meer van dat soort gevallen zijn. Hopelijk heeft dat uiteindelijk geen averechts effect.
Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Van de RIVM website:

[...]

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

De kans is zo klein dat het RIVM zegt dat je niet hoeft te testen. Daarnaast is het ook niet altijd mogelijk om te testen als er nog zeer weinig virusdeeltjes aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat je initieel (onjuist) negatief test.
En dat terwijl andere onderzoeken hebben aangetoond dat coronavirussen ook prima een paar dagen kunnen overleven op harde oppervlaktes. De WHO geeft daarnaast aan dat handen wassen ook belangrijk is om besmetting te beperken. Dus gaat verspreiding nou alleen via hoesten/niezen of niet? Ik geloof de WHO namelijk iets meer dan het RIVM. Iets zegt me dat ze deze nieuwe uitbraak óf onderschatten óf dat ze paniek willen voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door SomerenV op 24-02-2020 14:32 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
heb wat meer details, maar nogmaals...ik wil het ook eerst echt concreet bevestigd zien voordat ik t geloof;

het betreft een Nederlands echtpaar, beide besmet. Zijn met vliegtuig uit Italië gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:29:
[...]

En dat terwijl andere onderzoeken hebben aangetoond dat coronavirussen ook prima een paar dagen kunnen overleven op harde oppervlaktes. De WHO geeft daarnaast aan dat handen wassen ook belangrijk is om besmetting te beperken. Dus gaat verspreiding nou alleen via hoesten/niezen of niet? Ik geloof de WHO namelijk iets meer dan het RIVM. Iets zegt me dat ze deze nieuwe uitbraak óf onderschatten óf dat ze paniek willen voorkomen.
Er staat letterlijk op de site van het RIVM - via de link bij het bericht wat je quote
Omdat het nieuwe coronavirus via vieze handen overgedragen kan worden, is regelmatig handen wassen een goede maatregel om verspreiding te voorkomen.
Het lijkt me goed als je eerst even alles goed doorleest voordat je zegt dat je het RIVM niet vertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:22:
[...]

Even er vanuit gaande dat het klopt ben ik vooral benieuwd hoe lang het duurt voordat het in de media verschijnt en door wie dat wordt gecommuniceerd.
Kwestie van tijd voordat het naar de media lekt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Laatst online: 15:45
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:34:
heb wat meer details, maar nogmaals...ik wil het ook eerst echt concreet bevestigd zien voordat ik t geloof;

het betreft een Nederlands echtpaar, beide besmet. Zijn met vliegtuig uit Italië gekomen.
Wordt het dan nu tijd wat extra boodschappen in te slaan?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
XWB schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:37:
[...]

Kwestie van tijd voordat het naar de media lekt.
tsja, ik mag er van uit gaan dat die kennis van mij bij het Erasmus MC in zijn functie als chirurg niet zo maar een broodje aap verhaal naar buiten brengt....wat ie in feite nu heeft gedaan (niet t broodje aap gedeelte for the record) ;)

Heb zo t vermoeden dat men druk bezig is met een persbericht o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 24-02-2020 14:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
TimDJ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:40:
[...]

Nee, om te stoppen met dingen te posten voordat het geverifieerd is..

Je gaat in op iemand die voor jou onbekend is, die het weer vanuit een kennis heeft, die hoogstwaarschijnlijk niks met de zaak heeft want het is een plastisch chirurg.

Oftewel, wacht even op de NOS oid..

[ Voor 29% gewijzigd door Nat-Water op 24-02-2020 14:43 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TimDJ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:40:
[...]

Je zou natuurlijk het zekere voor het onzekere kunnen nemen en gewoon van alles wat je lang kan bewaren extra inslaan. Het kan hooguit een tijdje in de weg staan, maar het scheelt je uiteindelijk wel en aantal ritjes naar de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Ondertussen gaat het in Italie hard. Zojuist de 6e dode bevestigd. Was al wel ernstig ziek maar toch.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Player1S schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:46:
Ondertussen gaat het in Italie hard. Zojuist de 6e dode bevestigd. Was al wel ernstig ziek maar toch.
Bron?

En is het niet zo dat een patient die al ernstig ziek is niet hetzelfde had kunnen overkomen met een reguliere griep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vlassie1980 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:49:
[...]

En is het niet zo dat een patient die al ernstig ziek is niet hetzelfde had kunnen overkomen met een reguliere griep?
Zeker!

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
Player1S schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:46:
- 1 ernstig zieke persoon
- 84 jarige man met pre existing medical conditions
- 88 jarige man
- woman being treated for cancer
- 77 jarige vrouw met pre existing conditions
- 77 jarige man die al 10 dagen in het ziekenhuis lag vanwege andere medische oorzaken

Het lijkt dus behoorlijk selectief te zijn. Zieke en/of oude mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Nat-Water schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:41:
[...]

Nee, om te stoppen met dingen te posten voordat het geverifieerd is..

Je gaat in op iemand die voor jou onbekend is, die het weer vanuit een kennis heeft, die hoogstwaarschijnlijk niks met de zaak heeft want het is een plastisch chirurg.

Oftewel, wacht even op de NOS oid..
NOS is overheid, niet zomaar vertrouwen dus. Zo is het dodental 50+ in Iran, waar nos.nl nog 5 meldt.

In Italie schijnen ze massaal aan het hamsteren te zijn. Het kan geen kwaad om een voorraadje aan te leggen van houdbare zaken. Geen paniek, gewoon voorbereid zijn als je je daar fijn bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SomerenV schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Mocht dat waar zijn dan is een uitbraak in Nederland ook zo goed als een feit. Met een incubatietijd tot ~24 dagen zou dat virus dan inmiddels al dermate ver verspreid moeten zijn om het nog fatsoenlijk in te kunnen dammen. Experts gaven eerder ook al aan dat pieken elders in de wereld waarschijnlijk in golven zullen komen. Zoiets begin je nu langzaam te zien in Zuid-Korea, Iran en Italië. Grote kans dat andere landen snel zullen volgen.

Een collega van m'n vriendin (werkt in de thuiszorg) was twee weken op vakantie naar Vietnam geweest en vroeg na terugkomst of ze getest diende te worden. Nou is Vietnam (nog) geen hotspot maar het ligt nagenoeg tegen China aan en met de lange incubatietijd kan ze besmet zijn geraakt zonder dat ze het weet. Antwoord van het GGD: nee, je kunt gewoon aan het werk, niks aan de hand. Nu is dat één geval maar grote kans dat er in Nederland veel meer van dat soort gevallen zijn. Hopelijk heeft dat uiteindelijk geen averechts effect.

[...]

We zijn hier zo laks...
Geert1976 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:34:

Toch is je data redelijk gedetailleerd.
Uit eerste hand van die chirurg? Of via-via?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

simons schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:23:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt het onnodig om kinderen na een vakantie in Noord-Italië naar de huisarts te sturen. „Het is een besluit van de school, wij adviseren dit niet”, reageert een woordvoerder. „Pas zodra er ziekteverschijnselen zijn is iemand besmettelijk.”

Razr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:36:
Het lijkt me goed als je eerst even alles goed doorleest voordat je zegt dat je het RIVM niet vertrouwd.
RIVM: "Iemand die niet ziek is verspreid het virus niet"
https://twitter.com/rivm/status/1227185596566843392

Chinese researchers just confirmed that patients can transmit the coronavirus without showing symptoms. A woman passed it to 5 relatives.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762028

De kans is dus klein maar is er wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

coelho schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:56:
[...]

- 1 ernstig zieke persoon
- 84 jarige man met pre existing medical conditions
- 88 jarige man
- woman being treated for cancer
- 77 jarige vrouw met pre existing conditions
- 77 jarige man die al 10 dagen in het ziekenhuis lag vanwege andere medische oorzaken

Het lijkt dus behoorlijk selectief te zijn. Zieke en/of oude mensen.
Nog even en men gaat het hier in Nederland het D66-virus noemen :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Erapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:56:
[...]

NOS is overheid, niet zomaar vertrouwen dus. Zo is het dodental 50+ in Iran, waar nos.nl nog 5 meldt.

In Italie schijnen ze massaal aan het hamsteren te zijn. Het kan geen kwaad om een voorraadje aan te leggen van houdbare zaken. Geen paniek, gewoon voorbereid zijn als je je daar fijn bij voelt.
Als je onbekende mensen met onduidelijke bronnen gaat vertrouwen boven de overheid moet je even goed voor jezelf nadenken wat je wel en niet gelooft. Maar dan pak je toch lekker nu.nl, het AD of wat dan ook.

In Italië zit de schrik er wel wat in. Ik moet over 2 weken naar Italië voor de zaak - naar midden Italië (Pescara), niet naar een virusgebied. Ik krijg nu het verzoek om nog niets te regelen wbt tickets omdat ze wat zenuwachtig zijn daaro.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Lees de topicwaarschuwing nog eens.

[ Voor 90% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2020 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Begrijp best dat de NOS niet alles zo maar kan posten wat ze elders oppikken, ook zij moeten alles verifiëren meer nog als anderen.
Als je terug kijk op wat er tot op heden op twitter verschijnt, daar moet je zeker niet alles van geloven maar terug kijkend blijkt er toch heel veel van waar te zijn, de beelden zijn toch vaak echt, maar idd ook daar zit fake nieuws tussen dus zeker niet lezen als je daar vatbaar voor bent.
Zelf weet ik redelijk goed te onderscheiden wat waar kan zijn en echt boelshit is.
Twitter volg ik niet meer maar site's als CNN en SCMP zijn super snel en wat daar staat klopt tot dusver nog steeds.

FF shoppen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 14:07
Laten we niet afdwalen naar of overheden de waarheid spreken. Maar het houden bij informatie en bronnen. En alsjeblieft, als je een bron hebt zet hem erbij. Zoveel kennissen en familie die schijnbaar alles weten.
Met de bron erbij kan iedereen het opnemen zoals hij/zij zelf wil.

Dotabuff profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de cijfers uit deze site nog betrouwbaar?
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

China:
Total Deaths : 2,593
Total Recovered : 24,942

Zuid Korea
Total Deaths : 8
Total Recovered : 18

Italie
Total Deaths : 5
Total Recovered : 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:10
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:19:

China:

Zuid Korea

Italie
Nee Italië zit inmiddels op 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebanned schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:20:
[...]

Nee Italië zit inmiddels op 6.
Ik bedoel percentages doden vs recovered...
Als je dodelijkheid wil berekenen, doe je dat totaal zieken op basis van doden?
Of herstelden op basis van doden?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho

China:

Zuid Korea

Italie
Tot nu toe lijkt deze: https://www.worldometers.info/coronavirus/ steeds het snelste met updates te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

China:

Zuid Korea

Italie
Zo betrouwbaar als het kan. Van China kun je dat natuurlijk in twijfel trekken. Loopt vaak wel achter (maximaal een dag).

Het hoge percentage doden in Korea en Italie komt omdat er meer mensen besmet zijn dan dat er tot nu toe zijn getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Leuke bron, maar ze melden ook zelf dat de 5 familieleden het net zo goed zelf in het ziekenhuis van iemand anders kunnen hebben opgelopen: ;)
The 20-year-old woman in the new case study lives in Wuhan – the city where the outbreak started – but traveled to Anyang on January 10. Three days later, she went with five family members to visit a sick patient (who did not have the coronavirus) at the Anyang District Hospital.
verder vind ik op een samplesize van 70/80.000 besmettingen 1 case wat karig om deze conclusie uit te trekken?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2020 15:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

YakuzA schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:22:
[...]

Leuke bron, maar ze melden ook zelf dat de 5 familieleden het net zo goed zelf in het ziekenhuis van iemand anders kunnen hebben opgelopen: ;)

[...]
Klopt. Het artikel is genuanceerd.

Echter, er wordt getest op Corona met swaps in de keel en neus. Dus als ze het op die manier kunnen vinden voordat er symptomen zijn dan ga je mij niet vertellen dat het niet overdraagbaar is als je iemand vol in z'n gezicht niest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

TheBorg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:26:
[...]

Klopt. Het artikel is genuanceerd.

Echter, er wordt getest op Corona met swaps in de keel en neus. Dus als ze het op die manier kunnen vinden voordat er symptomen zijn dan ga je mij niet vertellen dat het niet overdraagbaar is als je iemand vol in z'n gezicht niest.
Natuurlijk is het dan overdraagbaar - net zoals iemand#1 in zijn hand niest, dan een deurklink gebruikt, die iemand#2 daarna gebruikt waarna iemand#2 de slaap uit de ogen wrijft of in de neus peutert.
Hand hygiëne is daarom ook zo belangrijk, en een beetje afstand houden van niezende personen kan ook gewoon geen kwaad (beide zijn namelijk ook goede voorzorgsmaatregelen tegen een normale griep).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
uitleg door diverse medici waarom er nog geen sprake is van een Pandemie;
Health officials have yet to label the coronavirus outbreak a pandemic — but they could be close to calling it one.

"We're on the knife's edge," said Dr. William Schaffner, an infectious disease specialist at Vanderbilt University Medical Center and a longtime adviser to the US Centers for Disease Control and Prevention.

"We're really on the brink," says Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases at the National Institutes for Health.

There is no precise, mathematical definition of a pandemic. Outbreaks get characterized as pandemics by epidemiologists — who are not yet using the term.

So why aren't epidemiologists labeling this a pandemic yet? It’s because they've yet to see sustained transmission among people who have not recently traveled to China or had close contact with someone who recently traveled to China.

It's not enough for a cluster of disease in a country to exist and even spread — it has to spread in a sustained way, from person to person, time and time again, through many generations of transmission.

bron: CNN https://edition.cnn.com/a...24-20-hnk-intl/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
YakuzA schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:22:
verder vind ik op een samplesize van 70/80.000 besmettingen 1 case wat karig om deze conclusie uit te trekken?
Tsja, zo kan je ieder geval een n=1 noemen, maar op een gegeven moment telt het wel op.
Steve Walsh had ook geen symptomen, en nog meer voorbeelden.
Ook voorbeelden van mensen waarbij n.a.v. contactonderzoek tocht tests zijn gedaan met enorm hoge viral loads zonder symptomen. Dan zijn ze misschien wel niet zo besmettelijk als iemand die constant hoest, maar iedereen niest wel een keer. Waarschijnlijk dat zo een besmetting wel overgedragen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 13:37
Er ligt momenteel iemand in quarantaine met een ernstige longontsteking hier in NL.
Is in contact geweest met iemand die positief is getest is Milaan. Momenteel is men in afwachting van tests.

Mensen in mijn omgeving zijn benaderd omdat zij op hun beurt weer contact hebben gehad met de persoon die nu in NL in quarantaine ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 00:24
Nu met de recente uitbraken in Italie, zuid-korea en Iran ben ik benieuwd of de cijfers van nieuwe besmettingen, doden en herstelden enigszins in verhouding gaat staan met China. Uiteraard kan en zal het best wel wat afwijken maar in grote lijnen... Er is natuurlijk nog best veel wantrouwen naar de Chinese cijfers. Wellicht dat we de cijfers bevestigd danwel ontkracht krijgen.
Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.