• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
lapino schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
Nog echte must have apps/games naast Beat Saber, Pistol Whip en Red Matter 2 enz? Op pc Alyx en de Lone Echo games ook al uitgespeeld. Zit toch beetje op mijn honger qua games maar ook al tijdje niks gekocht en zie door bomen bos niet meer. Games die ik vernoemde zijn zowat 2 genres die ik graag speel.
Multiplayer shooters zoals Onward of Contractors? Onward is nu ook inbegrepen in Meta+ deze maand.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53
Furfoot schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Enige echt goede game naast jou lijstje is denk ik RE4 op de Quest. Zelf gebruik ik door gebrek aan echt goede VR games mijn headset voornamelijk voor sim games (flight/race).
Moss en Moss II zijn ook erg leuk.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb een oude Netgear Nighthawk R7000 als dedicated VR router. Werkt prima, maar nu ik een Quest 3 heb vraag ik me af om het nut heeft om een Wifi6 of 6e router op de kop te tikken.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• Koldur
Ronster schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:03:
Ik heb een oude Netgear Nighthawk R7000 als dedicated VR router. Werkt prima, maar nu ik een Quest 3 heb vraag ik me af om het nut heeft om een Wifi6 of 6e router op de kop te tikken.
Als het goed is moet het gewoon prima werken, zeker als het nu al goed genoeg werkt op de Quest 2 met 250Mbit+ De Quest 3 gebruikt wat dat betreft niet meer dan de 2. Alleen HEVC is van 150 naar 200 gegaan en AV1 is erbij gekomen met een max van 200. h264 is al eerder naar maximaal 400 gegaan op de Quest 2.

Als het dan alsnog problemen geeft, kun je altijd nog over naar een nieuwe.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Virtual Desktop Passthrough met PCVR:

In je woonkamer zwaardvechten bv, en met de quest 3 betere passthrough een leuke trippy ervaring.
Zo goed als elke pcvr spel zou moeten kunnen werken hiermee.

Zelf nog niet uitgeprobeerd, van 't weekend eens naar kijken.

[ Voor 94% gewijzigd door Plugin op 13-10-2023 10:01 ]

• Tec7lol
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:45
Guillome schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:59:
Hmm maat van me is echt niet te spreken over de Q3. Voornamelijk comfort. Strap is kut, de rubber band is niet fijn, zijn boboVR kan toch niet lekker op de Q3 wat eerst wel bleek, vanwege vermogen te kort.
Ik ga zondag zelf testen, ben benieuwd.. Passthrough camera is ook heel grainy zegt ie, ook al zijn alle lampen aan. Ook schepte en Fov is niet bijzonder beter dan de Q2 vindt hij.
Ik kan bevestigen dat het niet bepaald comfortabel aanvoelt en er redelijk wat druk op het gezicht/voorhoofd komt. (waarschijnlijk ook afhankelijk van uw schedel/gezichts-vorm) maar kan niet vergelijken met de Q2 want heb deze nooit gehad.

Ik lees ook dat de Q3 een hoger vermogen heeft dan de Q2 en de batterijen van de bobovr hetzelfde zijn gebleven en dus een stuk sneller leeg worden getrokken.

Ik wacht dus nog even op de reviews van die bobovr M3 pro... of de kiwi variant ;)

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25
Nog een tip: als je Asgarth's Wrath 2 hebt geclaimd door op de knop in de email te klikken, dan heb je in de Oculus app op je pc al de mogelijkheid om Asgard's Wrath te downloaden en spelen. Is te vinden in je bibliotheek. Daarna even geduld om een vracht gigabytes binnen te slepen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GryIw0btaxjdP_0e2fok3KMZk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK9klvmJBxLBxugdpKzLc7Ti.jpg?f=fotoalbum_large

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:36
Vanmiddag ook maar een Quest 3 oppikken. Heb ik het verleden een Quest 2 gekocht en wat PCVR gespeeld icm met een RTX3080 dat was op dat moment een geweldige ervaring.

Zie erg veel goede reviews van PCVR icm een Quest 3 en nu ik een RTX4090 heb moet dit wel een geweldige ervaring gaan opleveren :)

• Koldur
Ik heb gisteren mijn BoboVR conversiekit voor mijn M2 Plus binnen gekregen. Was wat geklooi met de klittenband strap, echt niet leuk, maar gelukt.
Ding zit heerlijk, batterij loopt iets leeg, maar als je met swappen van batterijen de Q3 leeg kunt krijgen, ben je niet helemaal gezond bezig ;) je kunt echt wel 10 uur doorgaan op die manier. De Quest laadt ook snel op als je de originele lader gebruikt, dus na een beetje rust kun je zo weer verder.

Mijn laadproblemen die ik had met een Samsung lader (die gebruik ik niet meer) en daarna de Bobo batterij zijn nu weg, maar houd ik wel in de gaten, komt het terug ga ik Meta toch even contacten. Nu niet meer gehad.

Maar nu ik de BoboVR headstrap weer gebruik, weet je weer hoe verschikkelijk die andere strap eigenlijk is. Met de Quest 2 dacht ik eerst dat het wel meeviel, totdat ik een goede had en nu ik van een goede kwam naar de stock, was het nog erger haha.

Batterij duur van de Q3 vind ik wel erg kort overigens, voelt een stuk korter aan dan de Q2. Maar met een headstrap waarbij je de batterij kunt uitwisselen is dat dus geen probleem. Als je het mij vraagt eigenlijk zelfs onmisbaar. Dat is het enige echte punt van kritiek bij de Q3 voor mij.

Mixed Reality (MR) vind ik stiekem wel een heel leuk ding. Niet voor altijd, maar het heeft wel wat bijzonders, kwaliteit van MR in de Q3 vind ik prima, kan beter, maar heel werkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 13-10-2023 16:33 ]

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23

m0nk

16-09-2003 15.15

Misschien staat ie hier al maar bij deze nog een keer. Ik heb van de week mijn Quest 3 opgehaald en geregistreerd in de Meta app. Mijn Quest 2 heb ik er ook nog in staan maar heb daarop een 2e account gekoppeld en Family (app) share aangezet. Je kunt dan met 2 headsets multiplayeren zonder dat je elke game twee keer moet kopen. Weet niet of het met alle games werkt maar met o.a. Blaston, Eleven Tabletennis werkt het.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Tec7lol
Koldur schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:56:
Ik heb gisteren mijn BoboVR conversiekit voor mijn M2 Plus binnen gekregen. Was wat geklooi met de klittenband strap, echt niet leuk, maar gelukt.
Ding zit heerlijk, batterij loopt iets leeg, maar als je met swappen van batterijen de Q3 leeg kunt krijgen, ben je niet helemaal gezond bezig ;) je kunt echt wel 10 uur doorgaan op die manier. De Quest laadt ook snel op.

Mijn laadproblemen die ik had met een Samsung lader (die gebruik ik niet meer) en daarna de Bobo batterij zijn nu weg, maar houd ik wel in de gaten, komt het terug ga ik Meta toch even contacten. Nu niet meer gehad.

Maar nu ik de BoboVR headstrap weer gebruik, weet je weer hoe verschikkelijk die andere strap eigenlijk is. Met de Quest 2 dacht ik eerst dat het wel meeviel, totdat ik een goede had en nu ik van een goede kwam naar de stock, was het nog erger haha.

Batterij duur van de Q3 vind ik wel erg kort overigens, voelt een stuk korter aan dan de Q2. Maar met een headstrap waarbij je de batterij kunt uitwisselen is dat dus geen probleem. Als je het mij vraagt eigenlijk zelfs onmisbaar. Dat is het enige echte punt van kritiek bij de Q3 voor mij.

Mixed Reality (MR) vind ik stiekem wel een heel leuk ding. Niet voor altijd, maar het heeft wel wat bijzonders, kwaliteit van MR in de Q3 vind ik prima, kan beter, maar heel werkbaar.
Ik vermoed dat het vooral de AR is die batterij slurpt met al die camera's die aanstaan.
Een beetje vergelijkbaar met je telefoon.
Ik dacht vandaag ergens een review gezien te hebben waar de batterij bij AR gebruik ongeveer 1% per minuut naar beneden ging. (100 minuten dus, of eigenlijk 80 als je de batterij wat in vorm wilt houden)
Maar gelukkig is er dus de strap met batterij! 8)

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:33:
[...]
Moss en Moss II zijn ook erg leuk.
Ja maar wel een kanttekening: je moet wel echt van platformers houden. Het is echt een zenuwspelletje als je daar niet van houdt.

• Koldur
Llopigat schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Ja maar wel een kanttekening: je moet wel echt van platformers houden. Het is echt een zenuwspelletje als je daar niet van houdt.
Mee eens, maar dat geldt natuurlijk ook voor alle andere spellen, je moet wel van het genre houden ;)

• Llopigat
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:56:
Ding zit heerlijk, batterij loopt iets leeg, maar als je met swappen van batterijen de Q3 leeg kunt krijgen, ben je niet helemaal gezond bezig ;) je kunt echt wel 10 uur doorgaan op die manier. De Quest laadt ook snel op als je de originele lader gebruikt, dus na een beetje rust kun je zo weer verder.
Bedankt, daar was ik al bang voor toen ik het zag. Ik denk dat ik mijn conversiekit maar cancel en de M3 Pro bestel zodra die leverbaar is (hier staat hij nog niet op Amazon helaas maar de conversiekit wel).

Op die manier heb ik dan ook gelijk een tweede batterij en kan ik mijn M2 Pro voor de Quest 2 blijven gebruiken.

• Llopigat
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Mee eens, maar dat geldt natuurlijk ook voor alle andere spellen, je moet wel van het genre houden ;)
Dat is waar, maar met Moss had ik veel meer het idee dat het om een soort adventure ging toen ik het kocht. Maar het is meer een soort mario bros. Dat was mij zelf niet duidelijk, daarom wou ik het even zeggen.

Ik vond het enorm leuk gedaan met die muis en de 3D wereld waar je van bovenaf op keek. Maar de gameplay is voor mij zenuwslopend :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 13-10-2023 16:43 ]

• Koldur
Llopigat schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Bedankt, daar was ik al bang voor toen ik het zag. Ik denk dat ik mijn conversiekit maar cancel en de M3 Pro bestel zodra die leverbaar is (hier staat hij nog niet op Amazon helaas maar de conversiekit wel).

Op die manier heb ik dan ook gelijk een tweede batterij en kan ik mijn M2 Pro voor de Quest 2 blijven gebruiken.
De M3 krijgt dezelfde batterij als de M2, dus dat gaat je helaas niet helpen. Er is een BoboVR Discord, daar heb ik de info vandaan. Is dus bevestigd door de fabrikant zelf.

Maar het is geen probleem, of wil jij 10+ uren spelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 13-10-2023 16:44 ]

• benjamin19
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb zelf een nvidia 3070, nu lees ik veel in dit forum dat het een met een 4090 prima te gebruiken is! Wat moet ik inleveren op mijn 3070? Of is een upgrade noodzakelijk? Beetje graphics inleveren is niet zon probleem

• Llopigat
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

De M3 krijgt dezelfde batterij als de M2, dus dat gaat je helaas niet helpen. Er is een BoboVR Discord, daar heb ik de info vandaan. Is dus bevestigd door de fabrikant zelf.

Maar het is geen probleem, of wil jij 10+ uren spelen?
Ik zie het ook niet een probleem, wat ik bedoelde is dat ik al bang was dat de ombouw wat lastiger was. Met dat klitteband enzo.

En ik wilde toch al een tweede accu kopen, die 35 euro is. 35 + ombouwkit van 25 euro zit je al aan 60 en dat is ook wat ik voor de M2 Pro betaald heb. Dus zelfs als de M3 pro 70 wordt heb ik die liever.

Dat het dezelfde accu wordt, is juist super want dan kan ik de oude en de nieuwe door elkaar gebruiken. En idd 10 uur is geen probleem, had ik zelf eerder ook al genoemd hier. :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Llopigat op 13-10-2023 17:06 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:32
benjamin19 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:04:
Ik heb zelf een nvidia 3070, nu lees ik veel in dit forum dat het een met een 4090 prima te gebruiken is! Wat moet ik inleveren op mijn 3070? Of is een upgrade noodzakelijk? Beetje graphics inleveren is niet zon probleem
Ik draai de zwaardere Pimax Crystal met een 3080Ti. Prima te doen. Ik moet t.o.v. de 4090 ook wel iets inleveren. In principe de resolutie iets lager zetten waar nodig. Alsnog draai ik iRacing op 120 fps op volle sterkte. Wel met eyetracking en DFR...

In het kort: het kan prima, maar je zult inderdaad soms even de resolutie wat moeten beperken.

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:30
GodDamage schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:28:
Nog een tip: als je Asgarth's Wrath 2 hebt geclaimd door op de knop in de email te klikken, dan heb je in de Oculus app op je pc al de mogelijkheid om Asgard's Wrath te downloaden en spelen. Is te vinden in je bibliotheek. Daarna even geduld om een vracht gigabytes binnen te slepen :)

[Afbeelding]
80GB, damn...ik zat te twijfelen om een 128GB te halen (omdat de 512GB nu overal uitverkocht is) maar denk dat ik gewoon even geduld moet hebben.

• Koldur
j0rDy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:51:
[...]

80GB, damn...ik zat te twijfelen om een 128GB te halen (omdat de 512GB nu overal uitverkocht is) maar denk dat ik gewoon even geduld moet hebben.
Die is voor de PC, kun je niet op de headset zelf spelen zonder PC en installeert dus ook niet op de headset ;)

• Hombre41
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-03-2025
Hallo, zou deze dedicated router dan genoeg zijn voor een aangename ervaring op de quest 3?

TP Link archer AX55

of toch best een andere router kopen?

Alvast bedankt

Meta referral links: https://linktr.ee/hombre41

• Koldur
Hombre41 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:47:
Hallo, zou deze dedicated router dan genoeg zijn voor een aangename ervaring op de quest 3?

TP Link archer AX55

of toch best een andere router kopen?

Alvast bedankt
De TP-Link AX versies hebben meermaals problemen opgeleverd (oververhitting en dus throttling), ik zou als ik nu eentje zou kopen de volgende aanschaffen:
uitvoering: TP-Link Archer AXE75

Vooral omdat je dan redelijk gegarandeerd een vrij kanaal hebt en dus geen interferentie hebt van andere mensen. Kan het niet meer aan de router liggen. Deze is door de Dev en support team van Virtual Desktop uitvoerig getest en met de Q3 en hoge bitstreams goed bevonden.

• benjamin19
Playa del C. schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Ik draai de zwaardere Pimax Crystal met een 3080Ti. Prima te doen. Ik moet t.o.v. de 4090 ook wel iets inleveren. In principe de resolutie iets lager zetten waar nodig. Alsnog draai ik iRacing op 120 fps op volle sterkte. Wel met eyetracking en DFR...

In het kort: het kan prima, maar je zult inderdaad soms even de resolutie wat moeten beperken.
Perfect! Bedankt voor de info! Komt eerst de Bril, dan een nieuwe videokaart! Merci!

• Hombre41
Koldur schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

De TP-Link AX versies hebben meermaals problemen opgeleverd (oververhitting en dus throttling), ik zou als ik nu eentje zou kopen de volgende aanschaffen:
uitvoering: TP-Link Archer AXE75

Vooral omdat je dan redelijk gegarandeerd een vrij kanaal hebt en dus geen interferentie hebt van andere mensen. Kan het niet meer aan de router liggen. Deze is door de Dev en support team van Virtual Desktop uitvoerig getest en met de Q3 en hoge bitstreams goed bevonden.
Ok bedankt

• Tec7lol
Interessant, de eerste teardown van de Quest 3 !

• Hombre41
Ik denk dat ik alles wat gevonden heb wat zal nodig zijn voor een goede vr ervaring ;-)

Nu hopen op nog ergens een vr bundel games te kunnen scoren…

• Koldur
Jemig, hebben mensen hier Red Matter 2 al gespeeld op de Quest 3? Dat ziet er echt super goed uit voor een standalone spel. Bij de reviews geloofde ik het eerst niet, dacht ik dat het wat gehype was, maar ik ben daar echt van onder de indruk.

Nu hoop ik ook dat andere spellen op korte termijn een dergelijke behandeling krijgen, persoonlijk vooral Tales of Galaxy's Edge, die vind ik heel leuk, maar ziet er toch wel wat simpel uit, vooral in de verte.

• schumi1986
Vanmiddag ga ik de Quest 3 voor het eerst proberen. Ik ben erg benieuwd zeker omdat YouTube zoals gewoonlijk vol staat met de over enthousiaste reviews van de door Meta betaalde “content creators”

YouTube: QUEST 3 FIRST IMPRESSIONS | GOOD ENOUGH FOR PC VR? MSFS RTX 4090

Volg al een tijdje deze kerel omdat ik van mening ben dat hij wel zijn mening durft te geven.. en hij is eigenlijk helemaal niet zo onder de indruk van de PCVR prestaties van de Quest 3 in vergelijking met de Pico 4 bijvoorbeeld.

Hij geeft verder ook aan dat de Quest 3 een RTX 4090 nodig heeft om een net wat beter beeld te krijgen dan bijvoorbeeld een HP Referb G2 icm met een RTX 3080.

• Playa del C.
schumi1986 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:41:
Vanmiddag ga ik de Quest 3 voor het eerst proberen. Ik ben erg benieuwd zeker omdat YouTube zoals gewoonlijk vol staat met de over enthousiaste reviews van de door Meta betaalde “content creators”

Volg al een tijdje deze kerel omdat ik van mening ben dat hij wel zijn mening durft te geven.. en hij is eigenlijk helemaal niet zo onder de indruk van de PCVR prestaties van de Quest 3 in vergelijking met de Pico 4 bijvoorbeeld.

Hij geeft verder ook aan dat de Quest 3 een RTX 4090 nodig heeft om een net wat beter beeld te krijgen dan bijvoorbeeld een HP Referb G2 icm met een RTX 3080.
PCVR prestaties van de Pico 4?

4090 voor beter beeld?

En Q3 vs Reverb G2?

Hij durft zeker zijn mening te geven, want inhoudelijk is dit allemaal onzinnig.

• Tec7lol
Koldur schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:56:
Jemig, hebben mensen hier Red Matter 2 al gespeeld op de Quest 3? Dat ziet er echt super goed uit voor een standalone spel. Bij de reviews geloofde ik het eerst niet, dacht ik dat het wat gehype was, maar ik ben daar echt van onder de indruk.

Nu hoop ik ook dat andere spellen op korte termijn een dergelijke behandeling krijgen, persoonlijk vooral Tales of Galaxy's Edge, die vind ik heel leuk, maar ziet er toch wel wat simpel uit, vooral in de verte.
Ik heb gisterenavond de bundel gekocht en heb me voorgenomen om eerst red matter 1 te spelen, kwestie van wat crescendo te gaan in graphics :P

• Koldur
schumi1986 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:41:

Als je bedraad geen probleem vindt, dan zou ik niet voor een Quest 3 gaan, want de Q3 zal nooit helemaal perfect zijn omdat deze altijd streamt, ook als je bedraad gaat met de Q3, want dat is USB-C data.

Dat gezegd hebbende, heb je geen 4090 nodig, maar een 4070Ti of hoger, waarom, omdat je dan AV1 10 bit kunt gebruiken en dat maakt echt een groot verschil.

Je zult met de Q3 sowieso een stuk GPU performance extra nodig hebben bovenop een direct aangesloten headset doordat het streamt, dus een 4080 zou je dan wel moeten hebben. Er wordt al jaren gezegd dat dit tussen de 10-20% is, dus wel een pittig verschil.

Ik heb net weer even geoefend op Circuit of the Americas en ik moet zeggen dat het er echt super goed uitziet met mijn setup (zie sig) en AV1-10 godlike 90Hz 200Mbit. Nu ik lekker aan het racen was, zijn de compressie artifacts mij totaal niet meer opgevallen, maar nogmaals, als je gaat zoeken, kun je ze snel vinden.

Ik heb geen vergelijking kunnen maken met een direct DP headset (ken niemand met een dergelijke headset en wil zelf absoluut niet aan een kabel vast zitten), maar weet wel dat er vooralsnog altijd een verschil is in kwaliteit en op dit moment dan vooral op gebied van compressie.
Vind je het vastzitten aan een kabel geen probleem, dan is welke streaming headset dan ook denk ik geen optie!

Wil je draadloos, ga dan voor een Quest 3 of Pico 4. Nadeel van de Pico is de veel mindere SoC en dus mindere kwaliteit van standalone, maar ook het missen van het voor mij onmisbare AV1 encoden. Dan blijft voor mij de Q3 in geval van draadloos over als beste optie.

• Koldur
Playa del C. schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

PCVR prestaties van de Pico 4?

4090 voor beter beeld?

En Q3 vs Reverb G2?

Hij durft zeker zijn mening te geven, want inhoudelijk is dit allemaal onzinnig.
Er zit wel degelijk een goed argument in, de Pico 4 heeft geen AV1 wat echt een heel groot verschil maakt, helemaal bij snel bewegen van het hoofd en smoothness.

4090 is dus wat kort door de bocht, want een 4080 moet daar ook echt wel aan voldoen met AV1 encoding beschikbaar en prestaties wat het kan leveren. Het probleem zit hem bij deze headsets vooral in hoe hoog de kwaliteit is van de compressie.

Q3 vs Reverb G2 is wel een vreemde vergelijking, helemaal omdat de G2 echt inferieure lenzen heeft, maar vermoed dat hij het vooral heeft over de kwaliteit die er is in de sweetspot, die vergeleken wordt met het streamen met de Q3.
Daar heb ik al van meerdere bronnen begrepen dat de Q3 dat evenaart en door de betere lenzen echt de betere keuze is, dus het melden dat de G2 veel betere clarity heeft, vind ik dan wel weer erg bijzonder.

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 14-10-2023 14:45 ]

• schumi1986
Koldur schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Als je bedraad geen probleem vindt, dan zou ik niet voor een Quest 3 gaan, want de Q3 zal nooit helemaal perfect zijn omdat deze altijd streamt, ook als je bedraad gaat met de Q3, want dat is USB-C data.

Dat gezegd hebbende, heb je geen 4090 nodig, maar een 4070Ti of hoger, waarom, omdat je dan AV1 10 bit kunt gebruiken en dat maakt echt een groot verschil.

Je zult met de Q3 sowieso een stuk GPU performance extra nodig hebben bovenop een direct aangesloten headset doordat het streamt, dus een 4080 zou je dan wel moeten hebben. Er wordt al jaren gezegd dat dit tussen de 10-20% is, dus wel een pittig verschil.

Ik heb net weer even geoefend op Circuit of the Americas en ik moet zeggen dat het er echt super goed uitziet met mijn setup (zie sig) en AV1-10 godlike 90Hz 200Mbit. Nu ik lekker aan het racen was, zijn de compressie artifacts mij totaal niet meer opgevallen, maar nogmaals, als je gaat zoeken, kun je ze snel vinden.

Ik heb geen vergelijking kunnen maken met een direct DP headset (ken niemand met een dergelijke headset en wil zelf absoluut niet aan een kabel vast zitten), maar weet wel dat er vooralsnog altijd een verschil is in kwaliteit en op dit moment dan vooral op gebied van compressie.
Vind je het vastzitten aan een kabel geen probleem, dan is welke streaming headset dan ook denk ik geen optie!

Wil je draadloos, ga dan voor een Quest 3 of Pico 4. Nadeel van de Pico is de veel mindere SoC en dus mindere kwaliteit van standalone, maar ook het missen van het voor mij onmisbare AV1 encoden. Dan blijft voor mij de Q3 in geval van draadloos over als beste optie.
Ben iig erg benieuwd naar mijn eerste Quest 3 ervaring zodadelijk. :D
Ik was met de Quest 2 al echt verbaasd hoe goed het er uit zag allemaal dus dat gaat met een Quest 3 en een RTX 4090 sowieso niet tegenvallen.. heb ook een Pimax Crystal besteld om te kijken of dat zijn meerprijs t.o.v een quest 3 voor mij waard is..

Heb trouwens jou referral gebruikt :>

• Koldur
schumi1986 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Ik was met de Quest 2 al echt verbaasd hoe goed het er uit zag allemaal dus dat gaat met een Quest 3 en een RTX 4090 sowieso niet tegenvallen.. heb ook een Pimax Crystal besteld om te kijken of dat zijn meerprijs t.o.v een quest 3 voor mij waard is..

Ben erg benieuwd naar jouw vergelijking met de Pimax Crystal, gewoon om te weten hoe groot het verschil is tussen streamen en direct DP en dan vooral van iemand die het zelf heeft gekocht en niet op YT het doet voor de views.
Dan nog weet ik dat meningen verschillen en toleranties voor of tegen compressie erg kunnen verschillen, maar dan nog hoor ik graag jouw mening daarover, dus wel hier even melden he ;)

En dank je voor de referral!
M.b.t. referrals, met spellen kun je ook referrals geven/ontvangen, de gever krijgt dan ongeveer €5 en de ontvanger 25% korting. Moet je maar even hier mensen rakelings DMen denk ik, want wie welke spel heeft is een beetje lastig te weten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Koldur op 14-10-2023 13:40 ]

• Playa del C.
schumi1986 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Kijk, dat is nog eens interessant (en lef hebben). Ik heb wel een Crystal, maar geen Q3. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaring straks!

• Tec7lol
Let the money roll :+

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:16
(jarig!)
Net mn Q3 ontvangen, morgen pas mee spelen, nadat mn Q2 opgehaald is. Over een referral, is dit de goede volgorde: Referral vinden/krijgen/bedelen? Dan mn Q2 verwijderen uit mn account, dan de Q3 aanmelden en dan referral ergens invoeren of zo? Nooit eerder gedaan, klinkt dom want klinkt als gratis geld... :)

• morm
  • Registratie: Maart 2006
marcelmg2 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:23:
Net mn Q3 ontvangen, morgen pas mee spelen, nadat mn Q2 opgehaald is. Over een referral, is dit de goede volgorde: Referral vinden/krijgen/bedelen? Dan mn Q2 verwijderen uit mn account, dan de Q3 aanmelden en dan referral ergens invoeren of zo? Nooit eerder gedaan, klinkt dom want klinkt als gratis geld... :)
Eerst je quest2 ontkoppelen, dan referral accepteren en dan quest3 koppelen.

Referral nodig in PM?

• Tec7lol
marcelmg2 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:23:
Mja, de regels van Meta zijn niet echt duidelijk.
https://www.meta.com/nl-n...les/referrals-meta-store/
https://www.meta.com/be/legal/quest/referral-program/

Officieel staat er "Je vriend moet een nieuwe Meta Quest-gebruiker zijn." dus vandaar dat men meestal een nieuwe account aanmaakt. (Maar het zou ook kunnen werken met de oude account.)

• Koldur
Ja, de regels zijn wat apart, maar in de praktijk kun je op een bestaand Meta account, waar ook ooit een Quest aan heeft gehangen, de referral gebruiken, als er maar geen enkele Quest aanhangt op het moment dat je het doet en de Quest nog niet eerder is gebruikt om een referral te gebruiken (een tweede kans o.i.d.).

• CedricV
  • Registratie: April 2010
Ben erg tevreden van de Quest 3 maar na 4-5 uur op een dag hem op je hoofd te hebben doen de 2 harde plaatjes van de headstrap achteraan echt wel pijn. Hoe ze dit op deze manier hebben kunnen ontwerpen snap ik echt niet...
Ik zie dat sommige mensen een pet naar achter gedraaid opzetten maar dit helpt ook niet echt bij mij.
Ze dwingen je op die manier wel om de strap te vervangen moet ik zeggen.
CedricV schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:52:
Ben erg tevreden van de Quest 3 maar na 4-5 uur op een dag hem op je hoofd te hebben doen de 2 harde plaatjes van de headstrap achteraan echt wel pijn. Hoe ze dit op deze manier hebben kunnen ontwerpen snap ik echt niet...
Ik zie dat sommige mensen een pet naar achter gedraaid opzetten maar dit helpt ook niet echt bij mij.
Ze dwingen je op die manier wel om de strap te vervangen moet ik zeggen.
Dat is een stuk meer dan de 4-5 minuten dat ik het bij een Quest 2 met de standaard strap volhield. Dat die strap er primair is om wat te hebben, terwijl je eigenlijk een andere moet kopen erbij, lijkt mij juist. Maar 4-5 uur per dag is ook een hele tijd om een VR headset op te hebben.

• Tec7lol
Persoonlijk, ik kan niet vergelijken met de Q2 heb enkel de Q3, heb ik geen last van die 2 plaatjes achteraan, wel van hoge druk op het voorhoofd/gezicht. En dit eigenlijk al bij VR-sessies van 1u.
Ik kan dan wel de bandjes nog losser zetten maar dan wordt het gewoon heel los onstabiel.

Ben dus wel benieuwd bij diegene die geupgrade zijn van de Q2 of de nieuwe standaard headstrap wel een verbetering is met de vorige. (zoals de meeste initiële reviews ons doen geloven)
Koldur schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

[...]

En welke dan wel? Ik zie draadloos wel als pré hoor, maar directe DisplayPort connectie zie ik ook als pré. Liefst heb ik iets waar ik nergens erop achteruit ga tov mijn CV1 (Q2 was voor mij primair probleem comfort en audio, en nog wat kleinere dingetjes). Dus een tweedehands Index zou een optie zijn, maar verder? Ik Google nu wat en zie dat Pimax tegenwoordig wel wat betaalbare opties heeft, zit ik wel met basestations, en Pimax heb ik toch een hoop slechte verhalen over gehoord. Maar verder? Ik wil gewoon PCVR, heb geen standalone nodig. Zoveel opties zijn er alleen niet.

• Playa del C.
Sissors schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

En welke dan wel? Ik zie draadloos wel als pré hoor, maar directe DisplayPort connectie zie ik ook als pré. Liefst heb ik iets waar ik nergens erop achteruit ga tov mijn CV1 (Q2 was voor mij primair probleem comfort en audio, en nog wat kleinere dingetjes). Dus een tweedehands Index zou een optie zijn, maar verder? Ik Google nu wat en zie dat Pimax tegenwoordig wel wat betaalbare opties heeft, zit ik wel met basestations, en Pimax heb ik toch een hoop slechte verhalen over gehoord. Maar verder? Ik wil gewoon PCVR, heb geen standalone nodig. Zoveel opties zijn er alleen niet.
De laatste Pimax is wel een goede. De Crystal is op alle punten (veel) beter dan de Rift. Ik heb die vandaag ook weer 4-5 uren op gehad in Fallout 4 en iRacing. Dat ding zit wel comfortabel, kan er nog uren in als het moet. Voel nergens iets. Nadeel is dat de Crystal duur is, je bent 1600 euro of meer kwijt. In verhouding met een Q3 klopt de prijs niet, maar goed, je hebt dan wel iets wat erg goed is en nog wel even mee kan. Ik gebruik het ding dagelijks en heb geen enkel probleem. Als ik een nadeel moet noemen, dan zijn het de controllers, die zijn matig (maar werken).

• Koldur
Sissors schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Ik zou eens de Q3 proberen om te weten wat de limitaties zijn, wel met een custom of elite head strap i.v.m. comfort. Ik ben echt wel omver geblazen door het verschil tussen de Q2 en Q3. Maar kan je dus geen vergelijking geven m.b.t. bekabelde headsets.
Bijkomend voordeel van bekabelde headsets is dat het je GPU minder belast en je dus meer prestaties eruit kunt persen.
Maar als ik lees dat de kwaliteit van de Q2 jouw probleem niet was, is de Q3 echt een grote stap in kwaliteit en met wat extra investeringen ook erg comfortabel te maken.
Maar neem alle opties in acht, als je in de kop van NH makkelijk lang kunt komen, DM mij even om de Q3 eens te ervaren.

Playa del C. schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

De laatste Pimax is wel een goede. De Crystal is op alle punten (veel) beter dan de Rift. Ik heb die vandaag ook weer 4-5 uren op gehad in Fallout 4 en iRacing. Dat ding zit wel comfortabel, kan er nog uren in als het moet. Voel nergens iets. Nadeel is dat de Crystal duur is, je bent 1600 euro of meer kwijt. In verhouding met een Q3 klopt de prijs niet, maar goed, je hebt dan wel iets wat erg goed is en nog wel even mee kan. Ik gebruik het ding dagelijks en heb geen enkel probleem. Als ik een nadeel moet noemen, dan zijn het de controllers, die zijn matig (maar werken).
Ja moest ik nog aan toevoegen dat het duurder mag dan de Q2 voor mij, maar een Q3 het wel mooi is qua prijsniveau (vooral gezien daar nog wel wat kosten bij bovenop komen, dus andere mogen wel wat duurder zijn al die wel compleet zijn). Maar een Crystal zit daar nog een keer 2x boven. En aan éne kant mag een hobby wat kosten, aan andere kant ben ik niet zo'n fanatiek VR gebruiker, heb wel een redelijke wishlist momenteel omdat ik mijn CV1 vooral voor Beatsaber gebruik en de rest opspaar, maar ja, Crystal is erg duur.
Koldur schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Ik zou eens de Q3 proberen om te weten wat de limitaties zijn, wel met een custom of elite head strap i.v.m. comfort. Ik ben echt wel omver geblazen door het verschil tussen de Q2 en Q3. Maar kan je dus geen vergelijking geven m.b.t. bekabelde headsets.
Bijkomend voordeel van bekabelde headsets is dat het je GPU minder belast en je dus meer prestaties eruit kunt persen.
Maar als ik lees dat de kwaliteit van de Q2 jouw probleem niet was, is de Q3 echt een grote stap in kwaliteit en met wat extra investeringen ook erg comfortabel te maken.
Maar neem alle opties in acht, als je in de kop van NH makkelijk lang kunt komen, DM mij even om de Q3 eens te ervaren.
Was jouw punt dat je geen Q3 moet nemen als je bedraad prima vindt ;)

Maar ja, Q3 is zeker een optie voor mij. Ik ben ook benieuwd of voor muziek (lees: Beatsaber) de Q3 audio redelijk in de buurt komt van een CV1, of dat je toch beter af bent met een deluxe audio strap. Kop van NH is beetje ver voor mij, maar bedankt voor het aanbod :)

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
wat een gedoe met die strap, heb die nooit serieus genomen. bestaat alleen om prijs te drukken. elite comfortabel, gewicht verdeeld en meer batterij, gewoon doen

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

• Llopigat
  • Niet online
Tonton schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:45:
wat een gedoe met die strap, heb die nooit serieus genomen. bestaat alleen om prijs te drukken. elite comfortabel, gewicht verdeeld en meer batterij, gewoon doen
Het vervelende is dat de "Elite" alleen de prijs totaal niet waard is. Ik heb 'm ook voor de Quest 2 en het is een goedkoop prul.

Je kan beter voor de bobovr gaan. Goedkoper met (verwisselbare) accu dan de elite zonder accu, en nog eens een halo strap ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 15-10-2023 01:46 ]

Sissors schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Was jouw punt dat je geen Q3 moet nemen als je bedraad prima vindt ;)

Maar ja, Q3 is zeker een optie voor mij. Ik ben ook benieuwd of voor muziek (lees: Beatsaber) de Q3 audio redelijk in de buurt komt van een CV1, of dat je toch beter af bent met een deluxe audio strap. Kop van NH is beetje ver voor mij, maar bedankt voor het aanbod :)
Ik heb geen q3, maar de 1, 2 en pro kwamen voor mij in de verste verte niet in de buurt dus ik heb niet zo'n vertrouwen dat dat nu wel ineens zo zou zijn. Maar als je in-ears kunt verdragen zou je ook eens naar de Anker VR P10 dopjes kunnen kijken. Ik gebruik die tegenwoordig voor beat saber (eigenlijk alles voor VR maar beat saber is voor mij ook waar het om gaat) en het geluid is voor mij weer stukken beter. Er is ook zo goed als geen vertraging in de audio (voor mij niet merkbaar).

Het is nog steeds een extra stap ten opzichte van de fijne speakers op de cv1 (en weer een extra kostenpost natuurlijk), maar ik doe nu die dopjes in en zet dan de Quest op en heb gelijk connectie. Het is in ieder geval voor mij een stuk probleemlozer dan zitten hannesen met bekabelde koptelefoons. En Bluetooth is helaas helemaal geen optie, dat heeft in mijn ervaring op de verschillende quests altijd iets van een seconde vertraging (en las al ergens dat de q3 hier niet anders in zou zijn).

Edit: ik had hiervoor trouwens van die korg clip on dingen aan mijn q2 hangen. Die waren qua geluid ook goed en de kabels had ik zo tussen mijn Bobo strap verstopt dat die niet in de weg gingen zitten, maar iedere keer die dingen op mijn oor clippen was ook een gedoe. Het idee was eigenlijk om die dingen uit elkaar te halen en de drivers in de plastic behuizing van een set clip on speakers die ik van ali had (die zelf compleet onbruikbaar waren, geluidskwaliteit was om te huilen), maar het volume was op mijn oren geclipt al net aan voldoende dus had er weinig vertrouwen in dat dit een goed resultaat ging geven als ik de drivers in off ear behuizingen ging stoppen. En ook nog eens een headphone amp op mijn Quest plakken en moeten opladen wat ik sommige mensen op Reddit zag doen dat ging me echt te ver. Vandaar naar de Ankers overgestapt. Die Ankers heb ik overigens wel ook altijd op 1 stapje onder max volume terwijl ik over het algemeen helemaal niet zo van de hoge volumes ben. Audio lijkt nooit echt een sterk punt te worden van de quests.

[ Voor 25% gewijzigd door Finraziel op 15-10-2023 07:48 ]

Gamertag: FinrazielNL

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:23

Gaitman

The Real One

Ik heb zelf op dit moment een Pico 4. Iemand die een Pico 4 en een Q3 heeft? En wat vind diegene nu beter. Een Pico 4 of een Q3

• Llopigat
  • Niet online
Gaitman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:29:
Ik heb zelf op dit moment een Pico 4. Iemand die een Pico 4 en een Q3 heeft? En wat vind diegene nu beter. Een Pico 4 of een Q3
Ik heb zelf een tijdje een Pico 4 gehad. Inmiddels niet meer dus ik kan geen zij aan zij vergelijking maken.

Ik vind de Q3 zeker een stapje vooruit. De Pico was zeg maar een quest 2.5. Pancake lenzen ja, iets hogere resolutie, maar niet zulke goede lenzen als de quest 3. Kleuren passthrough ja, maar in 2D, wat het lastig maakte om dingen op te pakken omdat je geen diepte ziet. Mindere softwarecatalogus en firmware (vond ik). SoC had minder speelruimte (het was dezelfde SoC als van de Quest 2 maar dan opgevoerd mbv een fan)

Als je hem alleen voor PCVR gebruikt en niks hebt aan de passthrough dan is er niet zoveel verschil. Gebruik je hem als standalone, is het het zeker waard wat mij betreft.

• marcelmg2
(jarig!)
Hm, had een referral van norm, maar werkt nietkan pagina niet vinden. Is die dan al gebruikt of zo? Wie heeft er 1 voor mij in DM? Wil mn Q3 gaan setuppen....

Werkt inmiddels! Lukte niet vanaf mobiel, wel direct vanaf PC.

[ Voor 19% gewijzigd door marcelmg2 op 15-10-2023 16:10 ]

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2025
De ervaringen in dit topic en op Reddit hebben me wel overtuigd om mijn Quest 2 te verkopen en een Quest 3 te bestellen.

Verwachten jullie nog een leuke Black Friday actie?

• Koldur
.GoO schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:48:
De ervaringen in dit topic en op Reddit hebben me wel overtuigd om mijn Quest 2 te verkopen en een Quest 3 te bestellen.

Verwacht het niet, maar zeker weten doe je het nooit. Wat ik bij Quests heb gezien, is dat het eerste half jaar de prijs aardig stabiel blijft. Ze verkopen de Q3 ook al met verlies of tegen kostprijs heb ik begrepen, dus een aanbieding is niet erg slim zo snel na de release.

Misschien dat ze nog een spel erbij doen, maar dat is nu ook al het geval met Asgard Wrath II

Finraziel schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:38:
[...]

Ik heb geen q3, maar de 1, 2 en pro kwamen voor mij in de verste verte niet in de buurt dus ik heb niet zo'n vertrouwen dat dat nu wel ineens zo zou zijn. Maar als je in-ears kunt verdragen zou je ook eens naar de Anker VR P10 dopjes kunnen kijken. Ik gebruik die tegenwoordig voor beat saber (eigenlijk alles voor VR maar beat saber is voor mij ook waar het om gaat) en het geluid is voor mij weer stukken beter. Er is ook zo goed als geen vertraging in de audio (voor mij niet merkbaar).

Het is nog steeds een extra stap ten opzichte van de fijne speakers op de cv1 (en weer een extra kostenpost natuurlijk), maar ik doe nu die dopjes in en zet dan de Quest op en heb gelijk connectie. Het is in ieder geval voor mij een stuk probleemlozer dan zitten hannesen met bekabelde koptelefoons. En Bluetooth is helaas helemaal geen optie, dat heeft in mijn ervaring op de verschillende quests altijd iets van een seconde vertraging (en las al ergens dat de q3 hier niet anders in zou zijn).

Edit: ik had hiervoor trouwens van die korg clip on dingen aan mijn q2 hangen. Die waren qua geluid ook goed en de kabels had ik zo tussen mijn Bobo strap verstopt dat die niet in de weg gingen zitten, maar iedere keer die dingen op mijn oor clippen was ook een gedoe. Het idee was eigenlijk om die dingen uit elkaar te halen en de drivers in de plastic behuizing van een set clip on speakers die ik van ali had (die zelf compleet onbruikbaar waren, geluidskwaliteit was om te huilen), maar het volume was op mijn oren geclipt al net aan voldoende dus had er weinig vertrouwen in dat dit een goed resultaat ging geven als ik de drivers in off ear behuizingen ging stoppen. En ook nog eens een headphone amp op mijn Quest plakken en moeten opladen wat ik sommige mensen op Reddit zag doen dat ging me echt te ver. Vandaar naar de Ankers overgestapt. Die Ankers heb ik overigens wel ook altijd op 1 stapje onder max volume terwijl ik over het algemeen helemaal niet zo van de hoge volumes ben. Audio lijkt nooit echt een sterk punt te worden van de quests.
Bedankt voor de info, daar kan ik wat mee. Al blijf ik het jammer vinden, immers één van de dingen wat altijd gezegd wordt is dat de Quest het zo makkelijk maakt, terwijl mijn CV1 opzetten en gaan met die banaan is, en daar hoef ik niet te kloten met losse oordopjes. Een complete koptelefoon ook nog opzetten ga ik echt niet doen, dus als ik voor de Q3 ga is dat een interessante optie die je linkt, of een DAS dus.

• Tec7lol
marcelmg2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:45:
Hm, had een referral van norm, maar werkt nietkan pagina niet vinden. Is die dan al gebruikt of zo? Wie heeft er 1 voor mij in DM? Wil mn Q3 gaan setuppen....

Als een referral niet werkt kan je inderdaad best eens op de pc ipv de smartphone checken :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Met de nieuwe Quest3 maar weer eens het VR racen op proberen te pakken... Grootste hindernis waar ik nu tegenaan loop is dat de VR centering niet goed lijkt te werken. Probeer nu eerst in Project cars 2 te spelen, maar als je bij de start centered, zit je voor de auto.. En dan moet je terug naar het menu 100x klikken om je stoel naar achter te schuiven.

Hebben andere mensen ook last van centering issues?

• Koldur
superduper schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:57:
Met de nieuwe Quest3 maar weer eens het VR racen op proberen te pakken... Grootste hindernis waar ik nu tegenaan loop is dat de VR centering niet goed lijkt te werken. Probeer nu eerst in Project cars 2 te spelen, maar als je bij de start centered, zit je voor de auto.. En dan moet je terug naar het menu 100x klikken om je stoel naar achter te schuiven.

Hebben andere mensen ook last van centering issues?
In AC en in AMS2 geen probleem, Project Cars heb ik nu niet geïnstalleerd.

• Hombre41
Quest 3 en axe75 besteld, nu maar wachten ;-)

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:18
Net mijn ax73 vervangen door een axe75. Quest 3 op zo’n 7 meter afstand in een directe lijn op wifi6. De rest natuurlijk bekabeld. Virtual desktop is soms nog choppy… op een 13900k/4090. Heb wel alles in VD op max staan. Speel nu Wanderer, maar dat choppy is echt irritant. Airlink is helemaal kansloos…. Ik moet iets fout doen. Op mn quest 2 heb ik zo nagenoeg alyx zonder problemen uitgespeeld. Iemand nog tips?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
Ik zou graag de Quest 3 willen proberen voordat ik hem eventueel koop om te bepalen of het verschil voor mij de moeite waard is voor het dubbele aanschafbedrag.
Ik heb echter helaas nog nergens een demomodel aangetroffen.

• Tec7lol
n00bCoder schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:22:
Net mijn ax73 vervangen door een axe75. Quest 3 op zo’n 7 meter afstand in een directe lijn op wifi6. De rest natuurlijk bekabeld. Virtual desktop is soms nog choppy… op een 13900k/4090. Heb wel alles in VD op max staan. Speel nu Wanderer, maar dat choppy is echt irritant. Airlink is helemaal kansloos…. Ik moet iets fout doen. Op mn quest 2 heb ik zo nagenoeg alyx zonder problemen uitgespeeld. Iemand nog tips?
Heb je al eens op de 6GHZ band geprobeerd?

• n00bCoder
Tec7lol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Heb je al eens op de 6GHZ band geprobeerd?
Die gebruik ik. Switch naar 5ghz maakte geen verschilZ ik gebruik VD met AV-1. Mss toch ook hvec eens proberen.

• n00bCoder
ruftman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:30:
Ik zou graag de Quest 3 willen proberen voordat ik hem eventueel koop om te bepalen of het verschil voor mij de moeite waard is voor het dubbele aanschafbedrag.
Ik woon bij eindhoven… pm me maar als je in de buurt woont:)
ruftman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:30:
Ik was net bij een Best Buy, die hadden hem. Helpt jou niet echt waarschijnlijk :P . Maar ik moet toegeven, dat was indrukwekkend. Wel duidelijk wat vertekening in pass through mode en niet 100% soepel. Maar de beeldkwaliteit was gewoon indrukwekkend.

• Tec7lol
n00bCoder schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Die gebruik ik. Switch naar 5ghz maakte geen verschilZ ik gebruik VD met AV-1. Mss toch ook hvec eens proberen.
Ik gebruik ook wanderer, misschien ligt dat stotteren gewoon aan de kant van google streetview die er eigenlijk niet op gemaakt is om gebruikt te worden in een seamless VR omgeving?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
Sissors schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Ik was net bij een Best Buy, die hadden hem. Helpt jou niet echt waarschijnlijk :P . Maar ik moet toegeven, dat was indrukwekkend. Wel duidelijk wat vertekening in pass through mode en niet 100% soepel. Maar de beeldkwaliteit was gewoon indrukwekkend.
Iets zegt me dat je niet in Nederland bent 😀
In de Quest 3 groep op Facebook is ook aangeraden om er 1 te bestellen om uit te proberen en weer terug te sturen. Maar dat vind ik ook weer niet helemaal eerlijk.
@n00bCoder bedankt voor het aanbod, maar helaas ben ik de komende tijd niet echt in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door ruftman op 15-10-2023 22:03 ]

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
Dit weekend de tijd gehad om uitgereid de Quest 3 te testen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor IRacing alhoewel ik Alyx ook maar weer eens opnieuw ga spelen.
Ik had tot nu toe een HP Reverb G2, maar daar heb ik de kabel al een keer van vervangen en niet scherp genoeg buiten de sweetspot.

Mijn bevindingen tot nu toe:
- G2 is scherper op de sweetpot, maar de Quest 3 is zoveel scherper over het hele beeld. Je hoeft nu niet meer de hele tijd je hoofd te draaien als je iets scherp wilt zien wat niet precies in het midden van het scherm zit. Je kan nu gewoon met je ogen bewegen om overal scherp te zien. Wat dat betreft vind ik het beeld van de Q3 veel fijner. Vooral tekst is nu veel beter leesbaar op het hele scherm.
- Ik heb voor 23 euro een kabel besteld op bol.com. Deze werkt prima.
- Met iracing verbruikt de batterij ca. 30% in een uur. Een kabel met een aparte voeding kan handig zijn, als je wilt racen en de headset bent vergeten op te laden.
- Half life werkt prima draadloos via Virtual Desktop. Iracing moet echt via de kabel tot zover ik nu kan zien. Ik heb wel een Deco X60 aangeschaft om beter draadloos netwerk te krijgen.
- Als je van de G2 afkomt is alles weer anders om de instellingen goed te krijgen. Dat is wel even uitzoeken. Op het Iracing forum (bij VR) is veel hulp te vinden.
- OpenXR toolkit heb ik geprobeerd. Dit werkte bij de G2 erg goed. Als je foveated rendering toe gaat passen bij de Quest 3 vervalt het voordeel dat het hele beeld scherp is. Ik vind dit vervelend omdat het juist fijn is bij de Quest 3 dat het hele scherm scherp is. OpenXR Toolkit heb ik dus weer uit gezet.
- Ik heb een 3080 videokaart en daarmee kan ik niet alle instellingen maximaal zetten. Wellicht binnenkort toch overstappen naar een 4080. Dat schijnt ook een betere compressie methodiek te gebruiken waardoor de beeldkwaliteit ook nog eens beter wordt.
- De headstrap zit rot. Hij zit of best los, of als ik hem strakker doe , doet bij mij echt zeer op mijn voorhoofd. Als de Bobovr uitkomt ga ik deze zeker kopen. Daarnaast lekt de Q3 een hoop licht bij de neus. Ik hoop dat hier ook nog iets op gevonden wordt. De BoboVR koop ik dan exclusief batterij, omdat ik met kabel race. En hij kan niet met beiden tegelijk lees ik.

Al met al ben ik erg tevreden. Ik vind hem fijner dan de G2. Of de upgrade het verschil in prijs waard is, moet ieder voor zich bepalen. Het is een hoop geld, helemaal als je een nieuwe router aan moet schaffen, een kabel, een andere headstrap en eventueel nog een oplossing voor het lekken van het licht bij de neus.
De Quest 3 is in ieder geval wel veelzijdiger omdat je hem ook zonder kabel kan gebruiken voor andere programma's.
De komende tijd zal ik nog wel even met de instellingen spelen om het maximale eruit te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door jczuidervaart op 15-10-2023 22:27 ]

• Koldur
jczuidervaart schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:19:
Dit weekend de tijd gehad om uitgereid de Quest 3 te testen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor IRacing alhoewel ik Alyx ook maar weer eens opnieuw ga spelen.
Ik had tot nu toe een HP Reverb G2, maar daar heb ik de kabel al een keer van vervangen en niet scherp genoeg buiten de sweetspot.

- G2 is scherper op de sweetpot, maar de Quest 3 is zoveel scherper over het hele beeld. Je hoeft nu niet meer de hele tijd je hoofd te draaien als je iets scherp wilt zien wat niet precies in het midden van het scherm zit. Je kan nu gewoon met je ogen bewegen om overal scherp te zien. Wat dat betreft vind ik het beeld van de Q3 veel fijner. Vooral tekst is nu veel beter leesbaar op het hele scherm.
- Met iracing verbruikt de batterij ca. 30% in een uur. Een kabel met een aparte voeding kan handig zijn, als je wilt racen en de headset bent vergeten op te laden.
- Half life werkt prima draadloos via Virtual Desktop. Iracing moet echt via de kabel tot zover ik nu kan zien. Ik heb wel een Deco X60 aangeschaft om beter draadloos netwerk te krijgen.
- Als je van de G2 afkomt is alles weer anders om de instellingen goed te krijgen. Dat is wel even uitzoeken. Op het Iracing forum (bij VR) is veel hulp te vinden.
- OpenXR toolkit heb ik geprobeerd. Dit werkte bij de G2 erg goed. Als je foveated rendering toe gaat passen bij de Quest 3 vervalt het voordeel dat het hele beeld scherp is. Ik vind dit vervelend omdat het juist fijn is bij de Quest 3 dat het hele scherm scherp is. OpenXR Toolkit heb ik dus weer uit gezet.
- Ik heb een 3080 videokaart en daarmee kan ik niet alle instellingen maximaal zetten. Wellicht binnenkort toch overstappen naar een 4080. Dat schijnt ook een betere compressie methodiek te gebruiken waardoor de beeldkwaliteit ook nog eens beter wordt.
- De headstrap zit rot. Hij zit of best los, of als ik hem strakker doe , doet bij mij echt zeer op mijn voorhoofd. Als de Bobovr uitkomt ga ik deze zeker kopen. Daarnaast lekt de Q3 een hoop licht bij de neus. Ik hoop dat hier ook nog iets op gevonden wordt. De BoboVR koop ik dan exclusief batterij, omdat ik met kabel race. En hij kan niet met beiden tegelijk lees ik.

Al met al ben ik erg tevreden. Ik vind hem fijner dan de G2. Of de upgrade het verschil in prijs waard is, moet ieder voor zich bepalen. Het is een hoop geld, helemaal als je een nieuwe router aan moet schaffen, een kabel, een andere headstrap en eventueel nog een oplossing voor het lekken van het licht bij de neus.
De Quest 3 is in ieder geval wel veelzijdiger omdat je hem ook zonder kabel kan gebruiken voor andere programma's.
De komende tijd zal ik nog wel even met de instellingen spelen om het maximale eruit te halen.
Ik race met AV1 op mijn 4090 en dat is echt de beste codec om mee te racen. Die codec kun je helaas op dit moment alleen goed gebruiken op Nvidia 40x kaarten. Bij AMD heb je met de huidige drivers beschikbaar, veel te veel latency.
Ik heb h264+ op 330 geprobeerd, dat redt mijn router goed, maar AV1 is naar mijn mening veel beter.

Ik blijf wel iets van compressie waarnemen, maar voor mij echt acceptabel.

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10-2025
Weet iemand of de Quest 3 met 512 GB ergens op voorraad is?

• jczuidervaart
Koldur schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Ik race met AV1 op mijn 4090 en dat is echt de beste codec om mee te racen. Die codec kun je helaas op dit moment alleen goed gebruiken op Nvidia 40x kaarten. Bij AMD heb je met de huidige drivers beschikbaar, veel te veel latency.
Ik heb h264+ op 330 geprobeerd, dat redt mijn router goed, maar AV1 is naar mijn mening veel beter.

Ik blijf wel iets van compressie waarnemen, maar voor mij echt acceptabel.
Rij je dan draadloos? En via virtuele desktop of via Airlink?
En is bedraad dan beter of is draadloos beter?

Misschien moet die update er dan toch sneller komen 😀

• Koldur
jczuidervaart schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

Rij je dan draadloos? En via virtuele desktop of via Airlink?
En is bedraad dan beter of is draadloos beter?

Misschien moet die update er dan toch sneller komen 😀
Ik rijd draadloos, bedraad met de Q3 nog niet getest, maar met de Q2 vond ik dat vergeleken met draadloos VD echt minder. Link kunt hoge bitrates te hebben, maar bepaalde andere settings zijn niet best. Was op de Q2 vooral een rommel met, wat ik nu niet meer gebruik, de wegwijzers op de weg. Met VD is dat altijd spatzuiver.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Vandaag ook de Q3 getest en vergeleken met de Q2.
Alle punten van comfort zijn waar. De strap is waardeloos, ding zit niet fijn, doet zeer na 15 min al, draagt dus echt niet fijn. Daarnaast ging de accu echt heel snel leeg. Na half uur testen was hij al half op. Bizar.
Ook hebben ze bedacht dat de aan knop aan de andere kant moest komen. Why god, WHY. Welke halve zool heeft daar akkoord op gegeven.

Maar..

De lenzen/beeldkwaliteit in vergelijking met de Q2? Een wereld van verschil. Hoewel mijn maat het niet echt eens was, vond ik het echt een verschil van jewelste. Ik begon op de Q3 (en een 4080) en daarna de Q2 opgedaan.
Het beeld van de Q2 was nauw, je hebt echt zwarte randen wat irriteert.
Het beeld van de Q2 was veel grauwer, donkerder? En veeeeel minder scherp. Ook in het midden, maar vooral zodra je ook maar éven afwijkt van het midden is het nagenoeg onbruikbaar. Kleuroverloop, blurry, lelijk.

En de Q3? Krashelder, van links tot rechts, van boven tot onder. Fris, scherp, kleurrijker en helderder... adembenemend.

Ik wacht dus tot de praktische en comfortissues worden opgelost, maar qua beeld is het het echt meer dan waard.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Playa del C.

Als ik dit zo lees, heb je ook de Crystal overwogen? Die heeft een nog beter beeld, meer fov, pcvr kabel, erg comfortabel. Met eye-tracking en OpenXR heb je dan hoge fps i.c.m. DFR. Tegenover een nieuwe dikke router, slecht zittende Q3, enz. Crystal zal nog iets duurder uitpakken, maar die is zeker voor iRacing en dat soort games wel zeker een stuk beter dan de Q3. Er is een kale versie van de Crystal, zonder controllers, die is goedkoper. Voor simmers of mensen die willen spelen met lighthouse tracking en controllers van een ander merk.

• jczuidervaart
Playa del C. schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:02:
[...]

Als ik dit zo lees, heb je ook de Crystal overwogen? Die heeft een nog beter beeld, meer fov, pcvr kabel, erg comfortabel. Met eye-tracking en OpenXR heb je dan hoge fps i.c.m. DFR. Tegenover een nieuwe dikke router, slecht zittende Q3, enz. Crystal zal nog iets duurder uitpakken, maar die is zeker voor iRacing en dat soort games wel zeker een stuk beter dan de Q3. Er is een kale versie van de Crystal, zonder controllers, die is goedkoper. Voor simmers of mensen die willen spelen met lighthouse tracking en controllers van een ander merk.
Nee eigenlijk niet naar gekeken. Ik las dat mensen toch nog wel veel Connect problemen hebben. En ben na de kabel problemen met de g2 wel een beetje klaar met brakke producten.
Ik verwacht met de quest 3 een stabieler product te hebben.
Daarnaast was ik ook bang (niet onderbouwd) dat ik in een keer de hele pc moest upgraden (videokaart en processor en daarmee ook moederbord en geheugen). Nu kan ik dat geleidelijk doen.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Guillome schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 00:29:
Vandaag ook de Q3 getest en vergeleken met de Q2.
Alle punten van comfort zijn waar. De strap is waardeloos, ding zit niet fijn, doet zeer na 15 min al, draagt dus echt niet fijn. Daarnaast ging de accu echt heel snel leeg. Na half uur testen was hij al half op. Bizar.
Ook hebben ze bedacht dat de aan knop aan de andere kant moest komen. Why god, WHY. Welke halve zool heeft daar akkoord op gegeven.

Maar..

De lenzen/beeldkwaliteit in vergelijking met de Q2? Een wereld van verschil. Hoewel mijn maat het niet echt eens was, vond ik het echt een verschil van jewelste. Ik begon op de Q3 (en een 4080) en daarna de Q2 opgedaan.
Het beeld van de Q2 was nauw, je hebt echt zwarte randen wat irriteert.
Het beeld van de Q2 was veel grauwer, donkerder? En veeeeel minder scherp. Ook in het midden, maar vooral zodra je ook maar éven afwijkt van het midden is het nagenoeg onbruikbaar. Kleuroverloop, blurry, lelijk.

En de Q3? Krashelder, van links tot rechts, van boven tot onder. Fris, scherp, kleurrijker en helderder... adembenemend.

Ik wacht dus tot de praktische en comfortissues worden opgelost, maar qua beeld is het het echt meer dan waard.
100% agreed; had ik kunnen schrijven. ok, 98% dan, want mijn accu houdt het wel iets langer vol dan 30min, maar hij is idd sneller leeg dan je wilt.

Daarbij is de veel betere pass-through heerlijk als je toch even wat moet instellen, opzoeken en van je sim-rig naar je pc moet lopen.

• Koldur
Playa del C. schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:02:
[...]

Even ter info, je hoeft geen dikke router te kopen, een router/AP (moet sowieso in AP mode gezet worden) van rond de €80 is al meer dan voldoende als je deze inzet. Is goedkoper dan menig lange kabel die je voor VR moet kopen en is universeel tussen draadloos brillen.
Is natuurlijk wel een extra kostenpost als je nu nog helemaal geen goede router hebt waarbij je de 5Ghz niet kort kunt hernoemen die in de ruimte staat waar je wil spelen. Heb je dat wel, hoe je geen AP te kopen.

Comfort is out of the box brak door de strap, maar met een BoboVR is dat meer dan prima. Kost zonder battery pack €56.

Ja, de Pimax zal scherper zijn, maar vermoed dat het verschil in prijs tussen de Q3 en de Pimax voor verreweg de meeste mensen teveel zal zijn met hoe dichtbij het in de buurt zit nu.

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

Had dit weekend ook nog een G2 tot mijn beschikking. En ben het hier volledig mee eens. De kleine sweet spot van de G2 is heel erg storend als je eenmaal de Q3 op je neus hebt gehad.
Voor mij is de Q3 een duidelijke winnaar. In AMS2 is de Q3 bij mij wel plat qua kleuren
Maar Alyx ziet er echt top uit. (alles met VD + AXE75 AV1 + Godlike(4090))

Draag comfort van de Q3 laat wel wat te wensen over. Heb nu zo'n simpel head strap pad erop gedaan die ik nog had liggen van de Q2. Het past niet helemaal perfect met de bandjes, maar het comfort is wel een stuk beter. Buiten dat hij nog wel erg op mijn voorhoofd drukt.

Goede upgrade tegenover de Quest 2, daar kon ik AMS2 eigenlijk niet fatsoenlijk spelen vanwege de wazigheid in de verte.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hd6168a5240f24bf1bbbbaa7acc3891a6h/Voor-Oculus-Quest-2-Hoofd-Kussen-Comfortabele-Hoofdband-Strap-Headset-Head-Strap-Pad-Foam-Bevestiging-Voor.jpg

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• Playa del C.
jczuidervaart schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:24:
[...]
Nee eigenlijk niet naar gekeken. Ik las dat mensen toch nog wel veel Connect problemen hebben. En ben na de kabel problemen met de g2 wel een beetje klaar met brakke producten.
Ik verwacht met de quest 3 een stabieler product te hebben.
Daarnaast was ik ook bang (niet onderbouwd) dat ik in een keer de hele pc moest upgraden (videokaart en processor en daarmee ook moederbord en geheugen). Nu kan ik dat geleidelijk doen.
Ik wil het verder ook niet al teveel promoten, ik probeer zo objectief mogelijk te blijven. Ik ben goed op de hoogte rond alles van de Crystal en eerlijk gezegd is het verbinden niet het probleem. Grappig genoeg is er momenteel wel een bug die ervoor zorgt dat je het ding soms juist niet uit krijgt, haha. Maar dat lukt dan wel bij de tweede of derde poging. Pimax heeft niet de reputatie, maar ik durf wel te zeggen dat als je een Crystal hebt en een degelijke pc (die ook genoeg power heeft qua rekenkracht en pure stroomvoeding), dan is het een uitstekend product. Die van mij (en vele anderen) doet het altijd en stabiel. Ik zit binnen een minuut IN de wereld van Fallout 4 vanaf het drukken op de aan-knop van de pc. Iets later in iRacing, omdat iRacing zelf iets trager opstart en laadt. Accu is geen probleem, want hij laadt deels op tijdens gebruik en volledig als hij uit staat, ik krijg hem niet leeg en wissel dus ook nooit de batterij. Enige nadelen zijn dat het ding groot en duur is (ook al went het, ik zit en sta sommige dagen uren per dag in het ding zonder fysieke problemen).
Ik ben het eens met veel anderen dat de toekomst zit in de kleinere bril, maar op dit moment gaat dat nog iets teveel ten koste van de kwaliteit van de VR in het algemeen.

Ik las je bericht en dacht alleen, tja, als je er toch veel geld tegenaan gooit dan is het zeker voor iRacing eerlijk gezegd niet de juiste keuze. Plus, ik denk dat je iets langer met de Crystal kan. En ook bijvoorbeeld zaken als films kijken zijn gewoon beter.

Kleine toevoeging: ik heb er nog een DMAS geluidsoplossing bij, die erg goed is. Die krijg je volgens mij er niet meer standaard bij en ik weet niet of ze verder nog leverbaar zijn. Qua audio moet je dus wel even zelf kijken hoe dat precies komt, ik heb geen ervaring met de andere audio-oplossingen.

En om het wat objectief te houden. Heb zelf de Q3 dan nog niet op het hoofd gehad, wel veel over gelezen. De Q3 is voor wat dat ding wil doen natuurlijk ook een prima product, dus ook zeker geen miskoop. Als je alleen iRacing gaat doen, dan is hoe dan ook bekabeld gewoon aan te raden (latency, beeldkwaliteit). Ik zit tijdens racen in een rig en leg de kabel naar achteren. Ik merk de kabel niet tijdens het racen. Mensen die dat wel doen, dat kan, maar ik zie persoonlijk echt het probleem van de kabel niet voor cockpit-games waar je op een plek zit.

• Playa del C.
Koldur schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

Even ter info, je hoeft geen dikke router te kopen, een router/AP (moet sowieso in AP mode gezet worden) van rond de €80 is al meer dan voldoende als je deze inzet. Is goedkoper dan menig lange kabel die je voor VR moet kopen en is universeel tussen draadloos brillen.
Is natuurlijk wel een extra kostenpost als je nu nog helemaal geen goede router hebt waarbij je de 5Ghz niet kort kunt hernoemen die in de ruimte staat waar je wil spelen. Heb je dat wel, hoe je geen AP te kopen.

Comfort is out of the box brak door de strap, maar met een BoboVR is dat meer dan prima. Kost zonder battery pack €56.

Ja, de Pimax zal scherper zijn, maar vermoed dat het verschil in prijs tussen de Q3 en de Pimax voor verreweg de meeste mensen teveel zal zijn met hoe dichtbij het in de buurt zit nu.
Mee eens. Zei ik eerder ook al trouwens. De Pimax Crystal is in verhouding te duur. En heeft eigen hele rij van voor- en nadelen. Ik durf de Crystal wel sterk aan te raden voor iRacing en dat soort werk in ieder geval.

• jczuidervaart
Playa del C. schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Ik wil het verder ook niet al teveel promoten, ik probeer zo objectief mogelijk te blijven. Ik ben goed op de hoogte rond alles van de Crystal en eerlijk gezegd is het verbinden niet het probleem. Grappig genoeg is er momenteel wel een bug die ervoor zorgt dat je het ding soms juist niet uit krijgt, haha. Maar dat lukt dan wel bij de tweede of derde poging. Pimax heeft niet de reputatie, maar ik durf wel te zeggen dat als je een Crystal hebt en een degelijke pc (die ook genoeg power heeft qua rekenkracht en pure stroomvoeding), dan is het een uitstekend product. Die van mij (en vele anderen) doet het altijd en stabiel. Ik zit binnen een minuut IN de wereld van Fallout 4 vanaf het drukken op de aan-knop van de pc. Iets later in iRacing, omdat iRacing zelf iets trager opstart en laadt. Accu is geen probleem, want hij laadt deels op tijdens gebruik en volledig als hij uit staat, ik krijg hem niet leeg en wissel dus ook nooit de batterij. Enige nadelen zijn dat het ding groot en duur is (ook al went het, ik zit en sta sommige dagen uren per dag in het ding zonder fysieke problemen).
Ik ben het eens met veel anderen dat de toekomst zit in de kleinere bril, maar op dit moment gaat dat nog iets teveel ten koste van de kwaliteit van de VR in het algemeen.

Ik las je bericht en dacht alleen, tja, als je er toch veel geld tegenaan gooit dan is het zeker voor iRacing eerlijk gezegd niet de juiste keuze. Plus, ik denk dat je iets langer met de Crystal kan. En ook bijvoorbeeld zaken als films kijken zijn gewoon beter.

Kleine toevoeging: ik heb er nog een DMAS geluidsoplossing bij, die erg goed is. Die krijg je volgens mij er niet meer standaard bij en ik weet niet of ze verder nog leverbaar zijn. Qua audio moet je dus wel even zelf kijken hoe dat precies komt, ik heb geen ervaring met de andere audio-oplossingen.

En om het wat objectief te houden. Heb zelf de Q3 dan nog niet op het hoofd gehad, wel veel over gelezen. De Q3 is voor wat dat ding wil doen natuurlijk ook een prima product, dus ook zeker geen miskoop. Als je alleen iRacing gaat doen, dan is hoe dan ook bekabeld gewoon aan te raden (latency, beeldkwaliteit). Ik zit tijdens racen in een rig en leg de kabel naar achteren. Ik merk de kabel niet tijdens het racen. Mensen die dat wel doen, dat kan, maar ik zie persoonlijk echt het probleem van de kabel niet voor cockpit-games waar je op een plek zit.
Erg interessant om te lezen. Wellicht is de Crystal iets voor volgend jaar. Eerst mijn pc eens rustig upgraden ( met kerst nieuwe videokaart en dan volgend jaar processor en moederbord). Tegen die tijd eens op marktplaats kijken voor een Crystal.
Je hebt me wel geinteresseerd gemaakt.

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:02
marcelmg2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:45:
Hm, had een referral van norm, maar werkt niet kan pagina niet vinden. Is die dan al gebruikt of zo? Wie heeft er 1 voor mij in DM? Wil mn Q3 gaan setuppen....

Zelfde probleem gehad, ik krijg het werkend door; Open referral in incognito -> allow all cookies -> page broken, go back to homepage -> log in je meta account -> allow all cookies -> ga via je profiel rechts boven naar je meta horizon profile settings -> allow all cookies -> log in (indien nodig) -> open opnieuw de referral link (mijne ;) )-> Done!

Maar we zijn hier voor de VR ervaringen dus hierbij mijn eerste indrukken van de Quest 3. Mijn laatste VR-ervaring was met de Gear VR en mijn oude Samsung S7.

Zaterdag middag heb ik mijn Quest 3 ontvangen. Bij het uitpakken merkte ik dat er iets los zat in de headset. Ik had geen idee wat het was, maar het leek op een gebroken stuk plastic of een losgeschroefd onderdeel. Ik ging meteen naar de winkel om het te ruilen, want ik kon niet wachten, vooral omdat ik al een dag extra had moeten wachten. Dankjewel, PostNL :+ . De tweede headset had geen problemen en werkte perfect.

De headset zelf ziet er goed uit, en de controllers liggen prettig in de hand. Online las ik dat je een beter FOV kan krijgen door de oogafstand op de laagste stand te zetten, als dat mogelijk is. Bij mij stond het eerst op stand 2 in plaats van 1, en na het aanpassen merkte ik enige verbetering.
Hoofdband
Het afstellen van de hoofdband is nog een beetje puzzelen. Het beeld wordt aanzienlijk scherper als ik de Quest naar voren kantel, maar ik heb nog niet de juiste instelling kunnen vinden om het met de hoofdband goed te plaatsen. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden bij gebruik, maar ik heb nog niet lang achter elkaar gespeeld.
Schermen
De schermen zien er goed uit, en tot nu toe heb ik geen last gehad van misselijkheid, alleen even wennen aan VR. Sommige apps lijken echter niet optimaal te renderen, vooral als je met je ogen in plaats van je hoofd rondkijkt, worden de pixels zichtbaar.
Geluid
Het geluid uit de headset klinkt redelijk, maar ik overweeg over te schakelen naar mijn AirPods of andere oortjes als dat mogelijk is. Ik mis een beetje bass en onderdrukking van omgevingsgeluiden, wat de immersie enigszins verstoort.
PC Games
Ik heb nog geen PC-games getest, voornamelijk omdat ik nog geen VR-games op Steam heb. Mijn eerste keuze zou F1 2022 zijn, aangezien ik die al heb. Tip! Volgende steam sale is op 26 oktober 2023, dan overweeg ik een bundel VR-games aan te schaffen. Iemand suggesties?
Pass through
De pass through is zeker niet slecht, met de game first encounters heb ik al wat plezier gehad. Ik vind echter dat de beeldkwaliteit van de camera's iets minder is dan ik had verwacht op basis van wat ik online had gelezen. Ik zal proberen meer licht in mijn kamer te brengen om te zien of dat helpt. Tips?
User Interface
De UI ziet er mooi scherp uit. Heb ook al wat whatsappjes gestuurt en gelezen via de Quest 3. Wel jammer dat als ik dichterbij het virtuele scherm loop dat de resolutie van de text en emojis niet scherper wordt. Lijkt mij juist dat als je dichterbij komt van het paneel dat de text dan steeds scherper moet worden :?
UI Panelen
Omdat ik regelmatig pauze neem en rustig aan begin met VR, loop ik vaak heen en weer tussen mijn bank en speelruimte. Ik heb moeite met het verplaatsen van de zwevende UI-panelen, vooral naar me toe trekken lijkt niet goed te lukken. Ik heb al verschillende interface-instellingen geprobeerd, maar het blijft lastig. Tips?
Game: First Hands
Leuke eerste impressie voor de Quest 3, Alleen loop ik bij deze game vast bij het teleporten. Het is point en pinch om te teleporten maar niks werkt wat ik doe. Mogelijk moet ik eerst een andere level completen maar als ik de voice controlled level in ga crasht de game -O-

Zelf ben ik heel blij met de headset en het heeft mijn interesse voor VR een grote boost gegeven 8)

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

"Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden bij langdurig gebruik, maar ik heb nog niet lang achter elkaar gespeeld." 8)7 :+

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Llopigat
  • Niet online
.GoO schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:48:

Met black friday is er de laatste jaren gewoon een game bij in gegooid, volgens mij is er geen kortingsactie op de hardware geweest als ik het me goed herinner. Alleen bij de Quest 1 een keer.

• Tec7lol
Guillome schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:09:
"Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden bij langdurig gebruik, maar ik heb nog niet lang achter elkaar gespeeld." 8)7 :+
Net een zwaar weekend achter de rug en enkele katers, dus dat wordt nog even wachten hier.
Ik vrees dat drank en VR-brillen ook niet zo goed samen gaan :+

• Llopigat
  • Niet online
Chaseream schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
UI Panelen
Omdat ik regelmatig pauze neem en rustig aan begin met VR, loop ik vaak heen en weer tussen mijn bank en speelruimte. Ik heb moeite met het verplaatsen van de zwevende UI-panelen, vooral naar me toe trekken lijkt niet goed te lukken. Ik heb al verschillende interface-instellingen geprobeerd, maar het blijft lastig. Tips?
Dit is inderdaad lastig, maar die functie zit er nog maar net in, sinds een maandje ofzo dat het op de Quest 2 verscheen.

Het is meestal zo dat ze dat soort dingen nog verfijnen als het geintroduceerd is (waarschijnlijk op basis van telemetrie data van daadwerkelijke gebruikers).

Wat ik zelf heel erg jammer vind is dat je niet gewoon met je vingers kan typen op het virtuele toetsenbord maar dat met de "cursor" moet doen. Kennelijk is de diepte gevoeligheid van de handtracking nog niet goed genoeg om individuele vingers te herkennen wanneer die het toetsenbord aanraken. En ik denk dat dat ook nog wel even duurt voor het komt, omdat zelfs Apple met hun 4000 euro hardware het niet aankan. Daar moet je naar de letter kijken en dan je vingers samenknijpen om in te drukken.

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
Llopigat schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:29:
[...]
Wat ik zelf heel erg jammer vind is dat je niet gewoon met je vingers kan typen op het virtuele toetsenbord maar dat met de "cursor" moet doen.
Dit kan wel, met één vinger kun je gewoon de toetsen indrukken, werkt best goed imo.

• Llopigat
  • Niet online
DutchAce schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
Dit kan wel, met één vinger kun je gewoon de toetsen indrukken, werkt best goed imo.
Ohhh is dat zo? Ik heb het eerlijk gezegd niet eens geprobeerd, op de Quest 2 kon het niet maar ik heb er niet aan gedacht dit op de 3 te proberen 8)7. Ga ik straks doen, bedankt!

• marcelmg2
(jarig!)
Gisteren mijn Q3 opgestart. Hiervoor een Q2 gehad (nog steeds, zie V&A :)) . Die werd gebruikt voor wat casual gamen, beetje rondschieten en wat bewegen met Less Mills body combat, Beat Saber etc.
De Q3 is echt wel een vooruitgang! Alles is veel scherper, en er is veel meer veel scherper, bij de Q2 moest je de bril goed positioneren en dan nog was slechts een klein deel scherp. Bij de Q3 is dat echt anders! Heb de bril op stand1, dus zo dicht mogelijk bij mn ogen. De IPD op 62, maar waar ik die ook op zet: ik zie geen (?) verschil....Verder zit de bril met de standaard strap al best OK. Ik zal wel overstappen op een BoBo.
Het stukje Mixed Reality beviel me prima. Wel flink licht nodig in huis, maar hier zit wel potentieel in, door mn huis lopen op zoek naar gekleurde bollen om weg te schieten. Ook gaat alles erg soepel, veel vloeiender en ik heb Red Matter 2 gekocht (van mn 30 euro referral en een 25% kortingscode (bedankt medeTweakers) ;)) en daar zie je echt de kracht van de Q3 en de scherpte! In het begin van het spel zit een soort hologram, en als je dichterbij komt dan zie je gewoon de porien in de huid en alles haarscherp. Maar ook de omgeving, als je vanuit je ruimteschip naar buiten kijkt, echt mooi!
Geluid is ook beter, klinkt voller en kan best hard zonder te vervormen.
Is die de upgrade waard? Denk het wel, ik upgrade mn telefoon en smartwatch ook wel elk jaar/max 1.5 jaar. Daar is de stap minder groot. De Q3 is top. Nu wachten op titels die gebruik maken van de extra's van de Q3.
Welke spellen zijn (grafisch) het mooist?

• Playa del C.
Llopigat schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Dit is inderdaad lastig, maar die functie zit er nog maar net in, sinds een maandje ofzo dat het op de Quest 2 verscheen.

Het is meestal zo dat ze dat soort dingen nog verfijnen als het geintroduceerd is (waarschijnlijk op basis van telemetrie data van daadwerkelijke gebruikers).

Wat ik zelf heel erg jammer vind is dat je niet gewoon met je vingers kan typen op het virtuele toetsenbord maar dat met de "cursor" moet doen. Kennelijk is de diepte gevoeligheid van de handtracking nog niet goed genoeg om individuele vingers te herkennen wanneer die het toetsenbord aanraken. En ik denk dat dat ook nog wel even duurt voor het komt, omdat zelfs Apple met hun 4000 euro hardware het niet aankan. Daar moet je naar de letter kijken en dan je vingers samenknijpen om in te drukken.
Dit kon qua knoppen in een menu al op een Rift CV1 toen die net uit kwam. Niet met vingertracking dan, maar met de virtuele 'hand'. Werkte erg goed.

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Nog altijd tevreden met de Q3, als ik enige - puntjes kan benoemen, is de mindere accutijd vergeleken met de Q2 en dat hij best warm wordt (voel maar eens aan de voorkant als je even bezig bent). Zal in de zomer helemaal heet worden lijkt mij.
(3d) films kijken is echt super met de Q3. En zoals vaak vermeld, overal scherp beeld, kijk nu veel meer met mijn ogen ipv met mijn hoofd constant meebewegen om het beeld zo scherp mogelijk te houden. Wel jammer dat er steeds minder 3d films uitkomen!
Dit is gewoon home cinema.
Kwalitatief voelt de headset ook een stuk beter aan dan de Q2,. Nu wachten op een goede headstrap die niet te duur is met een extra accu. Die van Meta vind ik te duur en laad geloof ik ook niet tegelijkertijd op met de headset, of je moet dat laadstation erbij kopen, ook vrij prijzig!

• marcelmg2
(jarig!)
Ik heb mn Q2 net verkocht, ik houd wel de BOBOVR M2 Pro Elite Strap en zal die dan met een adaptertje voor de Q3 geschikt maken. Heeft iemand die al gekocht en er ervaring mee?

• Koldur
marcelmg2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:28:
Ik heb mn Q2 net verkocht, ik houd wel de BOBOVR M2 Pro Elite Strap en zal die dan met een adaptertje voor de Q3 geschikt maken. Heeft iemand die al gekocht en er ervaring mee?
Die heb ik met wat geluk weten te kopen. Het ombouwen voelt wat lomp, je moet de plastic delen eigenlijk slopen. Daardoor kun je hem niet meer voor de Q2 gebruiken, voor de rest geen nadelen wat dat betreft.

De klittenband die aan de halo zit, haal die los onder het kussentje! Ik wist niet dat het kon, daardoor echt zitten kloten om het voor elkaar te krijgen en zat te strak.
Later begreep ik dus dat je die in zijn geheel los kan maken en van onder naar boven kan doorsteken. Andersom is nagenoeg niet te doen. Op die manier kun je het ook de juiste lengte geven.

Kost je als je het goed doet ongeveer tien minuten (duurde bij mij dus erg lang door dat klittenband ding haha), maar meteen weer het oude gevoel van een erg comfortabele Quest op het hoofd en hallelujah voor de swappable batterijen. Met sim racen kun je eigenlijk niet zonder.

• Tec7lol
Plugin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:10:
Nog altijd tevreden met de Q3, als ik enige - puntjes kan benoemen, is de mindere accutijd vergeleken met de Q2 en dat hij best warm wordt (voel maar eens aan de voorkant als je even bezig bent). Zal in de zomer helemaal heet worden lijkt mij.
(3d) films kijken is echt super met de Q3. En zoals vaak vermeld, overal scherp beeld, kijk nu veel meer met mijn ogen ipv met mijn hoofd constant meebewegen om het beeld zo scherp mogelijk te houden. Wel jammer dat er steeds minder 3d films uitkomen!
Dit is gewoon home cinema.
Kwalitatief voelt de headset ook een stuk beter aan dan de Q2,. Nu wachten op een goede headstrap die niet te duur is met een extra accu. Die van Meta vind ik te duur en laad geloof ik ook niet tegelijkertijd op met de headset, of je moet dat laadstation erbij kopen, ook vrij prijzig!
Prijzig is een understatement, hoe kan zo een oplaadstation 150euro kosten? Dit is toch gewoon 99% plastic? :/ Het zou me niet verbazen moest je dit binnekort voor 20euro vinden op Aliexpress

[ Voor 4% gewijzigd door Tec7lol op 16-10-2023 19:28 ]

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:41
ruftman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

Iets zegt me dat je niet in Nederland bent 😀
In de Quest 3 groep op Facebook is ook aangeraden om er 1 te bestellen om uit te proberen en weer terug te sturen. Maar dat vind ik ook weer niet helemaal eerlijk.
@n00bCoder bedankt voor het aanbod, maar helaas ben ik de komende tijd niet echt in de buurt.
Coolblue heeft in sommige winkels VR brillen om uit te proberen. Ik zou het daar even navragen

Meta Quest 3

• Aistina
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10-2025
Aldoendex schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Coolblue heeft in sommige winkels VR brillen om uit te proberen. Ik zou het daar even navragen
Hetzelfde geldt voor Mediamarkt. Afgelopen vrijdag daar geweest, en ze hadden daar zelfs een 512GB model liggen. Meteen gekocht, en m’n bestelling bij Meta met een geschatte leverdatum van 30 oktober geannuleerd :)

• Tec7lol
Aistina schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:36:
[...]

Hetzelfde geldt voor Mediamarkt. Afgelopen vrijdag daar geweest, en ze hadden daar zelfs een 512GB model liggen. Meteen gekocht, en m’n bestelling bij Meta met een geschatte leverdatum van 30 oktober geannuleerd :)
Ook om uit te proberen?
In de belgische mediamarkt stond de Q3 128GB aan 569euro in voorverkoop, dus 20euro duurder dan al de rest, had hun gemailed dat Meta 'last minute' de prijs had laten zakken tot 549euro en ze op die manier niet veel units gingen verkopen.
Heeft het dan nog 4 dagen geduurd eer ze hun prijs hebben laten zakken, erg geintresseerd leken ze niet :+
Pagina: 1 ... 96 ... 127 Laatste