Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Poll werkt niet inderdaad... Probeerde te stemmen op mix van pcvr en standalone, maar ik twijfelde omdat ik eigenlijk al lang geen pcvr gespeeld heb. Maar het is meer dat ik al lang weinig echt tijd gemaakt heb om vr te spelen. Wat ik wel altijd blijf doen is tussendoor even snel een potje beat saber of tussendoor hebben pistol whip en holopoint die plek tijdelijk even ingenomen. Maar als ik dan eens serieus vr wil spelen dan toch altijd vanaf de pc want dat is gewoon zoveel beter terwijl de games meestal goedkoper zijn te krijgen.

Gamertag: FinrazielNL

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:20
Ik gebruik hem alleen standalone. Ik pak hem er af en toe een halfuurtje erbij, vanwege het gemak vind ik hem standalone ideaal. Mijn favoriete apps/games:
- Walkabout Mini Golf
- BRINK Traveler (net weer nieuwe grafische update!)
- Eleven tennis table
- Beat Saber

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
leecher schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:19:
is er ergens een soort van 'platte' vergelijking te vinden van hoe mensen een headset ervaren? Bijvoorbeeld hoe ik een paar jaar terug een hololens2 vond:

Afbeelding

Verrekijker view met screendoor effect, ik vond er weinig aan. Nu zie ik hier en daar weer wat VR hype voorbij komen maar het is erg lastig in te schatten hoe zoiets er nou echt uit ziet zonder hem op je gezicht te hebben.
Dit is echt heel erg persoonlijk. Zowel het screendoor effect alsook dat verrekijker effect. Er zijn een aantal plekken waar je eev VR bril kunt uitproberen en misschien ook bij een tweaker in de buurt. Dat is wel aan te raden om een keer te doen als je daar over zou vallen. Zelf kan ik de knop omzetten en gewoon genieten van het spel ongeacht deze kleine tekortkomingen. Daarnaast is het belangrijk om een goede pc te hebben als je die ook wilt gebruiken, haperingen zijn echt funest in de beleving.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:30
Maf dat de poll niet werkt, maar het is niet anders...

Duidelijk dat er toch veel stand alone gebruikt wordt met de Quest (naast PCVR) en dat toch komt omdat het, logischerwijs, toegankelijker is.
Snap het ook wel, als je echt makkelijk PCVR wilt spelen, dien je een goed netwerk te hebben met een goede Wi-Fi opstelling die specifiek voor VR ingezet is. En zelfs dan is het niet zo makkelijk als even standalone.

Wat ik vooral jammer vind, maar begrijp doordat de markt er nog te klein voor is, dat er maar een echt super volledig VR gericht spel is voor de PC en dat is Half Life Alyx. Als er een aantal meer zouden zijn, zou het VR enorm goed doen denk ik.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Koldur schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:17:
Maf dat de poll niet werkt, maar het is niet anders...

Duidelijk dat er toch veel stand alone gebruikt wordt met de Quest (naast PCVR) en dat toch komt omdat het, logischerwijs, toegankelijker is.
Snap het ook wel, als je echt makkelijk PCVR wilt spelen, dien je een goed netwerk te hebben met een goede Wi-Fi opstelling die specifiek voor VR ingezet is. En zelfs dan is het niet zo makkelijk als even standalone.

Wat ik vooral jammer vind, maar begrijp doordat de markt er nog te klein voor is, dat er maar een echt super volledig VR gericht spel is voor de PC en dat is Half Life Alyx. Als er een aantal meer zouden zijn, zou het VR enorm goed doen denk ik.
Er zijn er wel meer hoor, maar die zijn voor meedere platformen ontwikkeld, denk aan After the Fall en Arizona Sunshine (remake en 2), beide prachtige games op PCVR waar je echt het verschil in graphics ziet tov stand alone op Quest. Ook de Rift store heeft een paar pareltjes zoals Lone Echo 1 en 2 en Asgarths wrath 1, beide oudere games maar halen het grafisch prima bij titels als Half Life: Alyx.

Which reminds me dat ik Lone Echo maar weer eens moet spelen, kon met mijn vorige setup deze net niet op max settings spelen, verwacht dat dit nu wel mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door j0rDy op 27-10-2025 09:31 ]

• Koldur
j0rDy schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Er zijn er wel meer hoor, maar die zijn voor meedere platformen ontwikkeld, denk aan After the Fall en Arizona Sunshine (remake en 2), beide prachtige games op PCVR waar je echt het verschil in graphics ziet tov stand alone op Quest. Ook de Rift store heeft een paar pareltjes zoals Lone Echo 1 en 2 en Asgarths wrath 1, beide oudere games maar halen het grafisch prima bij titels als Half Life: Alyx.

Which reminds me dat ik Lone Echo maar weer eens moet spelen, kon met mijn vorige setup deze net niet op max settings spelen, verwacht dat dit nu wel mogelijk is.
Misschien is mijn smaak wat te smal wat dat betreft. Ik mis bij die spellen de echte beleving zoals ik die wel heb bij HLA.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-11 15:49
Combi van stand alsmede en PCVR, waarbij ik met name elite dangerous en Iracing speel. Denk 90% pcvr

• orionis1000
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:38
Ik heb soms last van lage Framerates met virtualdesktop op quest 3.
Ik merk dit vooral in beat saber, maar ook in andere games, omdat spacewarp dan steeds aktief is.

Het lukt soms om het op te lossen door virtual desktop te herstarten, maar werkt niet altijd...
Iemand een idee? Ze hier de info van virtual desktop in beat saber (met spacewarp disabled)
De latency is hoog, maar dit lijkt gewoon de som van de game, encoding, networking en decoding latency.
De game latency is natuurlijk rechstreeks een gevolg van de 30 fps

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWInGdhSKx01bnAf-KoD4K2iOVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH5668VsZ0yAp7NbrAkzwjLI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp5ZthCyFdnnskGbotBL6jMcxws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxBTBqn9kv0vVhAfYgJCtpcH.jpg?f=fotoalbum_large

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
orionis1000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:15:
Ik merk dit vooral in beat saber, maar ook in andere games, omdat spacewarp dan steeds aktief is.

Het lukt soms om het op te lossen door virtual desktop te herstarten, maar werkt niet altijd...
Iemand een idee? Ze hier de info van virtual desktop in beat saber (met spacewarp disabled)
De latency is hoog, maar dit lijkt gewoon de som van de game, encoding, networking en decoding latency.

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een router exclusief voor VR of zit je gewoon op de router die door van alles gebruikt wordt? Ik had dat namelijk ook tot ik een exclusieve Wifi 6 router heb gekocht. De framerate bleef inkakken.

• Koldur
orionis1000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:15:

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoge game latency betekent dat je graphics setting te hoog zijn. Gebruik je more op BS? Best Saber is als je AA en alles heel hoog zet evengoed een zwaar spel. AV-1 heeft overigens ook een bug af en toe, je kunt ook overstappen naar HEVC 10 bit

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 27-10-2025 16:51 ]

• orionis1000
Ik heb een tijdje het idee gehad, dat het altijd de eerste run was, dan moest ik game gewoon herstarten en was het in orde, maar vandaag (en paar weken geleden ook al) lukte bijna niks, tot na een uur proberen ineens opgelost.

Het zou zeker het netwerk kunnen zijn, zeker omdat het zo random is.
ik gebruik mesh netwerk en de mesh node is dus niet exclusief, maar wel in een uithoek van het huis.

De graphics verlagen had ik al eens geprobeerd, maar had geen invloed, toch niet wanneer ik deze aanpaste tijdens het spel. Ik dacht dat mn gpu load ook maar 40% was met BS
Ik zal HEVC ook eens proberen

Merci voor de tips

• Koldur
orionis1000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:09:
Ik heb een tijdje het idee gehad, dat het altijd de eerste run was, dan moest ik game gewoon herstarten en was het in orde, maar vandaag (en paar weken geleden ook al) lukte bijna niks, tot na een uur proberen ineens opgelost.

Het zou zeker het netwerk kunnen zijn, zeker omdat het zo random is.
ik gebruik mesh netwerk en de mesh node is dus niet exclusief, maar wel in een uithoek van het huis.

De graphics verlagen had ik al eens geprobeerd, maar had geen invloed, toch niet wanneer ik deze aanpaste tijdens het spel. Ik dacht dat mn gpu load ook maar 40% was met BS
Ik zal HEVC ook eens proberen

Merci voor de tips
Je ziet duidelijk in het screenshot, dat "Game" het probleem is met 33ms en oranje, dus niet het netwerk.
Ik vermoed echt dat het door AV-1 komt. Heb je de driver die recommended is door VD?
AV-1 wordt ook door de GPU verzorgd en komt ook in game terecht als het daar vandaan komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 27-10-2025 18:12 ]

• orionis1000
Volgens mij is het probleem dat mn VR games soms op max 30fps draaien en dus natuurlijk ook 33ms latency hebben (1/30=33ms). Waarom dat zo is, is niet meteen duidelijk (GPU load 40%)
Heb je de driver die recommended is door VD?
Nee, dat is best wel een oude, ik gebruik versie van eind augustus v518.15

Vandaag het probleem niet gehad, maar wel eens zitten spelen met graphics instellen in BS.
Zelfs met alles max in BS komt ik nog ruim boven 100fps (nu wel GPU load op 100%).
Pas als ik rendering resolutie ga verhogen, verlaagt fps, maar zelfs dan niet tot 30fps.
En met rendering resolutie te verhogen, zie je ook duidelijk encoding latency toenemen,
dus denk dat AV-1 encoding latency toch appart aangegeven wordt

Als ik het nog eens voor heb, zal ik eens wat meer experimenteren en een update geven.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:31
Met de laatste Nvidia drivers loopt Virtual Desktop met een latency van tussen de 12-15 ms. Sinds ik in het Nvidia control panel de instellingen heb aangepast voor maximale prestaties, zit de latency op 21 ms dus dat is niet echt een verbetering. Ik kan niet/nauwelijks het verschil niet zien in games en ik heb 1 keer een bevriezing van het beeld gehad waardoor ik ontzettend hard ben gecrasht in F1 24. Nou was dat niet in multiplayer dus kon met een 'flashback' weer door. Dit had ik met de standaardinstellingen in het control panel nog niet meegemaakt dus het moet wel door de ultra low latency of andere aangepaste instelling zijn veroorzaakt.
Ik gebruik nu weer even de H.254+ codec want dat ziet er in EA WRC toch het beste uit met de bitrate op maximaal. Moet er wel bij vermelden dat ik een aparte router (TP-Link Archer AXE75) voor de Quest 3 heb ingesteld als access point op wifi 6E.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:14
Voor Golf+ onderstaande attachment gekocht. Damn, bizar hoe goed dat voelt zeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Chpyzt_RkXerzXSTX7rrM6cOocE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN5ytN6FcMkkFMPzdzaxsfBt.jpg?f=fotoalbum_large

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:20
Jasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:41:
Voor Golf+ onderstaande attachment gekocht. Damn, bizar hoe goed dat voelt zeg!

[Afbeelding]
Waarom koos je voor deze, ipv bv die van AMVR?
En speel je ook golf in het echte leven?

Meta Quest 3

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:14
Aldoendex schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:54:
[...]

Waarom koos je voor deze, ipv bv die van AMVR?
En speel je ook golf in het echte leven?
Getipt op de Golf+ discord. En volgens mij is deze iets korter dan de AMVR (ik wl mijn kat niet per ongeluk slaan 🙈).

Heb wel gespeeld, ook GVB gehaald (best tijdje terug). Jij?

• Aldoendex
Jasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:12:
[...]

Getipt op de Golf+ discord. En volgens mij is deze iets korter dan de AMVR (ik wl mijn kat niet per ongeluk slaan 🙈).

Heb wel gespeeld, ook GVB gehaald (best tijdje terug). Jij?
Ik heb geen ervaring met golf.
En ben bang dat ik mijn dure plafondlamp eraf mep 😅

Golf+ en walkabout mini golf heb ik beiden in de bibliotheek. Golf+ nog niet opgestart.

Meta Quest 3

• aerosnake
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08-11 13:52
Vanaf morgen kunnen we battlefield in VR spelen!

• bb9000
  • Laatst online: 18:39
Dag iedereen, ik heb al een tijdje een Quest 3 en vind dat echt een topding, ik speel er enkel games mee.
Ik speel met de officiële Oculus link-kabel die verbonden is met mijn pc, maar voor sommige spellen zou een kabelloze omgeving toch een meerwaarde zijn.

Deze thread is vrij gigantisch, hoe zit het met tweakers hun draadloze pc-omgeving? Is het mogelijk om draadloos exact dezelfde kwaliteit te behalen als bekabeld? Ik las al dat de beste situatie je pc aansluiten aan een 6E-router is. Aanraders qua merken of andere tips? Ken echt geen hol van netwerken, benieuwd in welke rabbit hole ik ga vallen :'(

[ Voor 7% gewijzigd door bb9000 op 09-11-2025 10:13 ]

• Soliest
Met Virtual Desktop Streamer krijg je draadloos zelfs een beter beeld. Dit komt omdat ze een andere compressie toepassen. Een 6E router direct aan je pc aansluiten en specifiek alleen voor de Q3 gebruiken is inderdaad de beste manier. Er zijn veel merken en ze werken bijna allemaal wel goed. Zelf heb ik de AXE5400 van tp-link en werkt uitstekend.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• Soliest
Andere tip, zet je router in bridge mode en geef de wifi naam van deze router (SSID) een andere naam dan van je bestaande wifi netwerk. Op die manier koppel je dan alleen je Q3 aan die nieuwe router en zullen de andere apparaten geen problemen geven.

• Koldur
Hier ook een TP-Link AXE5400 router staan en daar kan ik zelfs 400Mbps prima stabiel halen. En wat Soliest al zegt, is het met Virtual Desktop (VD) beter dan met de Quest eigen software. Dat hebben ze er even snel bij geflanst en zit absoluut niet hun core business achter natuurlijk. Meta wilt met de Quest zoveel mogelijk software in hun eigen store verkopen. De ontwikkelaar van VD is gericht op de beste prestaties voor streamen.
Dat gaat met VD sowieso allemaal makkelijker, connected e.d. is heel simpel en duidelijk.

Je hoeft de Access Point (AP) niet per se direct aan de PC te hangen. Ik heb mijn PC op zolder voor sim racen (daar mijn AP direct met de PC verbonden), maar beneden speel ik Half Life Alyx en andere soort gelijke spellen. Ik heb dus twee AXE5400 routers in AP mode. Vooral voor deze gegaan i.v.m. 6E en altijd een vrij kanaal te hebben. Dan heb je nooit storing van andere routers om je heen.
Als je het op die manier wilt doen, heb je wel een degelijk netwerk nodig, waarbij al de kabels echt minimaal CAT5E zijn (dus koper en echt 1Gbps halen), switches van kwaliteit en dat goed ingericht. Dan loopt alles soepel en maakt het weinig uit waar de PC staat. Is niet gratis, maar wel de ultieme VR ervaring haha. De TP-Link beneden is overigens ook mijn standaard router, maar daar heb ik aan 150 Mbps op H265 of AV1 ook genoeg en geeft nooit problemen als ik daar op de 6Ghz band speel.

De ervaring met VD is overigens, dat Nvidia kaarten het beste samenwerken. AMD kaarten hebben nogal eens problemen met verschillende codecs en je moet vaak echt oudere drivers gebruiken om het goed werkend te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Koldur op 09-11-2025 11:25 ]

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-11 15:27
Deze iemand al gespeeld? is 'ie de centen waard? Vroeger verslaafd geweest aan BF 1(of 2) op de PC... dat zal nu weleens weer kunnen gebeuren

Ik begon 4 jaar geleden met een Q1, die werd snel na aankoop wegens defect teruggestuurd en heb toen keuze gehad tussen upgrade naar meer geheugen (want de 128 [of de 64] was niet meer in de verkoop) of geld terug. Ik koos voor geld terug gehad en nu sinds een maand of 3 de Q3 in bezit

Inmiddels H+, de officiele sideloader, ook de onofficiele, Stremio + RD dus volop aan het knalllen met films en series. BoboVR S3 er op, batterij en comfort dus ook aanwezig. Moet zeggen; het is me een partij leuk! en wat een verschil met de Q1, 4 jaar terug. Duur, maar zeker leuk om erbij te hebben

Nu vraag ik me af of het enige meerwaarde is om VD erbij te nemen. Ik maak amper gebruik van een laptop, deze heb ik dan ook niet. Ik heb een Macbook voor werk/email en een 8 jaar oude laptop voor familiegebruik (HDMI <--> TV voor films). Nu heb ik een Steam account (want vroeger TeamFortress 2 , en nog wat aander gratis spielerij) maar vraag me af of VD dan de moeite waard is, zeker gezien ik eigenlijk verder niets voor fun met de laptop doe. Hte probleem is denk ik meer dat ik niet zeker weet of de Q3 de prestaties levert en de VD en Steam alleen maar de boel doorgeven, of dat ik een knaller van een game PC met de nodige hi-end grafische kaart er in om er wat van te maken. wellicht dat iemand zn mening kan geven hier? :)

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
knakker2 schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:15:
[...]

Deze iemand al gespeeld? is 'ie de centen waard? Vroeger verslaafd geweest aan BF 1(of 2) op de PC... dat zal nu weleens weer kunnen gebeuren

Ik begon 4 jaar geleden met een Q1, die werd snel na aankoop wegens defect teruggestuurd en heb toen keuze gehad tussen upgrade naar meer geheugen (want de 128 [of de 64] was niet meer in de verkoop) of geld terug. Ik koos voor geld terug gehad en nu sinds een maand of 3 de Q3 in bezit

Inmiddels H+, de officiele sideloader, ook de onofficiele, Stremio + RD dus volop aan het knalllen met films en series. BoboVR S3 er op, batterij en comfort dus ook aanwezig. Moet zeggen; het is me een partij leuk! en wat een verschil met de Q1, 4 jaar terug. Duur, maar zeker leuk om erbij te hebben

Nu vraag ik me af of het enige meerwaarde is om VD erbij te nemen. Ik maak amper gebruik van een laptop, deze heb ik dan ook niet. Ik heb een Macbook voor werk/email en een 8 jaar oude laptop voor familiegebruik (HDMI <--> TV voor films). Nu heb ik een Steam account (want vroeger TeamFortress 2 , en nog wat aander gratis spielerij) maar vraag me af of VD dan de moeite waard is, zeker gezien ik eigenlijk verder niets voor fun met de laptop doe. Hte probleem is denk ik meer dat ik niet zeker weet of de Q3 de prestaties levert en de VD en Steam alleen maar de boel doorgeven, of dat ik een knaller van een game PC met de nodige hi-end grafische kaart er in om er wat van te maken. wellicht dat iemand zn mening kan geven hier? :)
Zit weinig verschil tussen de PC of Q3 versie, althans tot nu toe.. Zou zeker geen pc aanschaffen voor dit spel. Koop het voor de Q3 en hopelijk heb je er veel plezier aan!

• knakker2
Benieuwd. Misschien maandje wachten en zien of het spel in horizon+ opduikt

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03

Cyphax

Moderator LNX
bb9000 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:12:
Dag iedereen, ik heb al een tijdje een Quest 3 en vind dat echt een topding, ik speel er enkel games mee.
Ik speel met de officiële Oculus link-kabel die verbonden is met mijn pc, maar voor sommige spellen zou een kabelloze omgeving toch een meerwaarde zijn.

Deze thread is vrij gigantisch, hoe zit het met tweakers hun draadloze pc-omgeving? Is het mogelijk om draadloos exact dezelfde kwaliteit te behalen als bekabeld? Ik las al dat de beste situatie je pc aansluiten aan een 6E-router is. Aanraders qua merken of andere tips? Ken echt geen hol van netwerken, benieuwd in welke rabbit hole ik ga vallen :'(
Ik had eerst een usb-c-ethernetadapter maar dat werkt na een update van de quest niet meer ;(
Daarna ben ik maar op zoek gegaan naar de goedkoopste en snelste manier om het dan maar draadloos te doen, en toen ben ik uiteindelijk uitgekomen op uitvoering: Linksys Hydra Pro 6E
Hij heeft z'n eigen SSID waar alleen de quest op gaat en daarmee haalt ie ongeveer 900Mbit aan doorvoersnelheid. Da's niet heel veel minder dan bedraad, maar dan ben ik wel van de draad af.
Ik zie dan niet echt verschil met de bekabelde (usb-ethernet) situatie qua beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 10-11-2025 18:39 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Koldur
@knakker2
In jouw situatie zie ik geen voordeel in VD, dan kun je beter gewoon direct op de Quest spellen spelen, GPU is vrij krachtig en spellen met een Mac Book is al helemaal een uitdaging met VR/VD.

VD is vooral te gek als je een goede PC hebt met aardige GPU. Dan zijn er echt gave spellen te spelen, maar kost je wel iets meer dan alleen VD aanschaffen :P

• knakker2
Koldur schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:59:
@knakker2
In jouw situatie zie ik geen voordeel in VD, dan kun je beter gewoon direct op de Quest spellen spelen, GPU is vrij krachtig en spellen met een Mac Book is al helemaal een uitdaging met VR/VD.

VD is vooral te gek als je een goede PC hebt met aardige GPU. Dan zijn er echt gave spellen te spelen, maar kost je wel iets meer dan alleen VD aanschaffen :P
Duidelijk. Je Quest gebruikt in dit geval dus de power van je desktop. Dan is een simpel laptopje niet voldoende. En admin/werkgerelateerd VD gebruiken zal misschien leuk zijn, maar of het productief is.... dat zal wel tegenvallen. Dus geen VD voor mij en op het gemakje standalone verder :)

• Koldur
knakker2 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:48:
[...]

Duidelijk. Je Quest gebruikt in dit geval dus de power van je desktop. Dan is een simpel laptopje niet voldoende. En admin/werkgerelateerd VD gebruiken zal misschien leuk zijn, maar of het productief is.... dat zal wel tegenvallen. Dus geen VD voor mij en op het gemakje standalone verder :)
Precies! Maar er zijn hier wel mensen in het topic die de Quest wel voor werk gebruiken. Ik weet dat dit voor mij dan weer geen werkbare situatie is. Spellen spelen en met immersie erin zitten, heel gaaf, maar hoewel ik blind type, kijk ik soms wel even op mijn keyboard en andere zaken. Vind het ook wel fijn om even daglicht te zien zeg maar ;)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het eigenlijk ook mogelijk om een Quest direct aan de WiFi-kaart van de PC te koppelen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Koldur
ocf81 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:07:
Is het eigenlijk ook mogelijk om een Quest direct aan de WiFi-kaart van de PC te koppelen?
Mogelijk? Ja, met trucjes, maar het werkt meestal niet al te best om dat Windows geen goede router software heeft en als AP vaak slecht fungeert. Als je met de Quest een goede verbinding wilt hebben met VD/Link/Steam-link, dan is het echt aan te raden om een goede AP hiervoor te gebruiken en het liefst met 6GHz ondersteuning. Als je geen Quest 3/3s hebt, is de 6GHz ondersteuning overigens niet heel nuttig ;)

• Soliest
Koldur schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:51:
[...]

Precies! Maar er zijn hier wel mensen in het topic die de Quest wel voor werk gebruiken. Ik weet dat dit voor mij dan weer geen werkbare situatie is. Spellen spelen en met immersie erin zitten, heel gaaf, maar hoewel ik blind type, kijk ik soms wel even op mijn keyboard en andere zaken. Vind het ook wel fijn om even daglicht te zien zeg maar ;)
De pass through van de Q3 is al een heel stuk beter geworden. Dan zie je gwonn de omgeving en je toetsenbord. Ook ziet de bril nu in sommige omstandigheden je toetsenbord en zal daar een uitsnede van maken als je er dichtbij bent of je handen op je toetsenbord hebt liggen. Dan zie je die dus ook als pass through.

• Koldur
Soliest schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:16:
[...]

De pass through van de Q3 is al een heel stuk beter geworden. Dan zie je gwonn de omgeving en je toetsenbord. Ook ziet de bril nu in sommige omstandigheden je toetsenbord en zal daar een uitsnede van maken als je er dichtbij bent of je handen op je toetsenbord hebt liggen. Dan zie je die dus ook als pass through.
Ja, die ken ik wel, maar ben er geen fan van, het werkt toch echt minder prettig dan in het echt. Dan plaats ik liever een paar goede monitoren. Zeker het echt daglicht argument is voor mij een belangrijke, heeft elk mens toch wel baat bij.

• knakker2
Als je aan het werk bent wil je (imho) gewoon zonder haperingen op je laptop kunnen rammen. Even weglopen, iets printen, telefoon aananemen... mogelijk dat de Quest nummer 24 dit alles beter kan behappen.

• Aldoendex
Even een tip voor een (redelijk) nieuwe file share app die ik tegen kwam.
Met de coupon code voor € 0,11
Waarschijnlijk in de hoop dat gebruikers een review willen achterlaten.

Lijkt me een handig hulpmiddel.
https://queststoredb.com/...-share-24756007390655611/

In de meta store bij het betaalscherm, de code invullen bij promotie
https://www.meta.com/nl-n...-share/24756007390655611/

REVIEW-F878AD

Meta Quest 3

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nice! Ziet er uit als een flinke upgrade ten opzichte van de quest 3. Processor beter, eye tracking.. Behalve de passthrough. Die is monochroom zoals bij de Quest 2. Wel logisch want Valve richt zich echt op VR, niet op AR zoals Meta/Apple.

Wat ik wel heel jammer vind is dat het een displayport-in lijkt te missen. Dat scheelt toch performance doordat je voor wifi en usb streaming extra moet compressen. Voor zittende games (simulaties) zou ik dat liever hebben. Ik ben benieuwd of dit inderdaad de 'deckard' is geweest. Of een andere ontwikkeling. Maar in elk geval heeft hij twee aparte radio's, eentje voor een point to point streaming verbinding. Dat is wel interessant. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken.

En helaas geen woord over prijzen... Ik hoop dat het meevalt.

[ Voor 30% gewijzigd door Llopigat op 12-11-2025 19:34 ]

Een uur lange Youtube als introductie ervan:
YouTube: Valve Steam Frame Virtual Reality Headset Hands-On!

Ik heb er alleen doorheen geskipped. Maar aan ene kant lijkt hij mij qua vorm interessant en potentieel een stuk comfortabeler dan de Quest 3. Twee Wifi's intern, één voor streaming, inclusief meegeleverde adapter voor je PC, en één voor andere zaken vind ik interessant. Ook foveated streaming, al vraag je je dan af of dan de streaming eisen nog zo hoog zijn dat je twee wifi chips erin moet hebben.

Maar de andere kant: FoV is 110 graden, zelfde als Q3. (Granted ze hebben het een hoop over de binocular overlap, en dat is iets waar de Q3 zwak in is, dus per oog waarschijnlijk wel wat meer FoV). Zelfde resolutie als Q3. Granted daar kom je een heel eind mee. Echter ook gewoon LCD displays. En natuurlijk ene LCD display is niet het andere, maar alsnog.

Onder de streep lijkt het mij best een redelijk alternatief op de Q3 (afhankelijk ook van de prijs natuurlijk), en door meer focus op streaming via je TV kan het ook voor die groep erg interessant zijn, en het prijsverschil verminderen doordat je niet nog een Wifi 6e router nodig hebt. Maar of het een stap boven de Q3 is puur op VR gebied? Ik vraag het me af. (Ja op basis van hele beperkte info).

Onder $1000 noemen ze daar als optie ($999 dan waarschijnlijk).
Voor mij is dit een preorder zodra het kan. Ik had voor mezelf iets van maximaal €1200 in mijn hoofd dus als hij 1000 is dan geen probleem. Ik heb ook erg veel vertrouwen in Valve en ben erg benieuwd naar hoe Steam OS hierop gaat werken en hoe goed PC VR games op het ding zelf kunnen draaien. Zou erg fijn zijn om Beat Saber er modbaar op te kunnen zetten en waarschijnlijk makkelijker dan op de Quest (waar ik dat op een gegeven moment opgegeven heb met updates en zo). Monochroom camera's boeit me niet, ik heb AR nog nooit fijn gevonden. Wat ik dan wel weer heel cool vindt is dat de Frame gewoon zonder enige verdere toevoeging in het donker werkt omdat hij zelf IR emitters aan boord heeft.

• BaggerDeBagger
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 08:22
Jammer dat OLED mist, maar dat maakt het prijskaartje wel vriendelijker. Naar de verticale FOV van 110 graden ben ik erg benieuwd. Dat gecombineerd met een veel vriendelijker zittende bril kan wel eens veel voordeel gaan geven vwb immersiviteit.

Maar waar ik echt benieuwd naar ben is of er een opvolger komt van Alyx. Dat zou echt fantastisch zijn. En dan het liefst ook nog even niet exclusief voor de frame natuurlijk 🙃

[ Voor 4% gewijzigd door BaggerDeBagger op 12-11-2025 20:03 ]

• BaggerDeBagger
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 08:22
Als er al een opvolger komt van Alyx dan niet snel volgens een uitspraak van Valve https://www.uploadvr.com/...working-on-a-new-vr-game/ 🥺

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben wel benieuwd. Qua resolutie is het geen verbetering t.o.v. mijn Reverb G2, maar als het gehannes met monado niet meer hoeft, dan scheelt dat weer een hoop gezeik voor mij als linuxgebruiker.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• P5ycho
Llopigat schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:29:
[...]

Nice! Ziet er uit als een flinke upgrade ten opzichte van de quest 3. Processor beter, eye tracking.. Behalve de passthrough. Die is monochroom zoals bij de Quest 2. Wel logisch want Valve richt zich echt op VR, niet op AR zoals Meta/Apple.

Wat ik wel heel jammer vind is dat het een displayport-in lijkt te missen. Dat scheelt toch performance doordat je voor wifi en usb streaming extra moet compressen. Voor zittende games (simulaties) zou ik dat liever hebben. Ik ben benieuwd of dit inderdaad de 'deckard' is geweest. Of een andere ontwikkeling. Maar in elk geval heeft hij twee aparte radio's, eentje voor een point to point streaming verbinding. Dat is wel interessant. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken.

Deze bril past geen foveated rendering maar foveated compression toe, dwz hij stuurt alleen het deel waar je naar kijkt in hoogste detail over de draadloze connectie.

Valve heeft in interviews gezegd dat de prijs niet hoger dan de Index zal liggen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

P5ycho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:11:
[...]

Deze bril past geen foveated rendering maar foveated compression toe, dwz hij stuurt alleen het deel waar je naar kijkt in hoogste detail over de draadloze connectie.

Valve heeft in interviews gezegd dat de prijs niet hoger dan de Index zal liggen.
Aangezien de oogpositie moet worden doorgegeven aan de verzendende PC, verwacht ik dat die informatie ook beschikbaar wordt gesteld aan ontwikkelaars en zo foveated rendering mogelijk maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 12-11-2025 21:27 ]

© ocf81 1981-infinity

• P5ycho
Dst zou best kunnen, maar het wordt nu niet als feature genoemd. Komt het later toch, dan mooi meegenomen.

• Beakzz
  • Nu online
Llopigat schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:29:
[...]

Monochroom en geen Oled vind ik op het eerste gezicht de grootste nadelen. Natuurlijk gaan ze niet voor AR, maar het is gewoon lekker dat je met 2 tapjes op de headset weer in kleur om je heen kan kijken en OLED is gewoon de betere optie voor spacesims en andere donkere spellen.

Ben benieuwd wat ze er voor gaan vragen. Ik denk dat ze met een prijs rond de 1000 euro niet kunnen concurreren met de Q3 en de eventuele Q4, maar hopelijk is er een goede markt voor. Persoonlijk zou ik wel aan Meta willen ontsnappen, want die duwen er ook maar van alles door met de updates en geen idee waar dat eindigt met hun Horizon liefde.

• Llopigat
  • Niet online
Beakzz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:39:
[...]
Monochroom en geen Oled vind ik op het eerste gezicht de grootste nadelen. Natuurlijk gaan ze niet voor AR, maar het is gewoon lekker dat je met 2 tapjes op de headset weer in kleur om je heen kan kijken en OLED is gewoon de betere optie voor spacesims en andere donkere spellen.
Snap ik en je kan je scherm ook veel beter lezen of even iets op je telefoon doen.

Maar het punt is: Kleurencamera's betekent extra camera's. De monochrome camera's kunnen ook IR zien dus die worden ook gebruikt voor tracking (controllers). Bovendien zijn het 'event camera's', die niet echt beeldje voor beeldje sturen maar meer wat er verandert, wat snellere tracking mogelijk maakt. Daarom zag het beeld er altijd een beetje gek uit op de Quest 1 en 2. Ik neem aan dat Valve hier hetzelfde gaat doen.

Voor de kleuren passthrough gebruikt de Quest 3/3S aparte camera's. Dus ook weer extra kosten, en ik denk dat Valve er op stuurde om de prijs zo laag mogelijk te houden. Voor hun usecase is het niet echt een belangrijke feature.

Edit: Oh en veel SoCs hebben beperkingen hoeveel camera's er op kunnen. Aangezien deze ook al eyetracking heeft (dus 2 extra camera's) en de SoC een gewone smartphone SoC is die niet speciaal voor VR is, zou het ook kunnen dat ze tegen die limiet aanliepen.

• Koldur
Voor mij is het een teleurstelling, VR first betekent voor mij sowieso de optie om direct aan een PC te kunnen koppelen. Maar nee, het focust zelfs volledig op streaming, stand alone spelen is een extraatje waar de focus niet ligt.
Eye tracking en foveated rendering (als het uiteindelijk toegepast gaat worden) zijn de enige echte betere punten. Leuk, maar niet het verschil makend. Dit gaat de Quest niet in de weg zetten ben ik bang, streaming werkt met de Quest 1/2/3 al vrij lang erg goed en heeft vrij goede standalone werking/bibliotheek. Het verschil in SoC ga je ook niet erg merken met streamen.
Ik vraag mij af hoe goed het streamen werkt met de dongle, lijkt mij dat dit dan niet op hoge bitrates gaat lukken.
IR en in het donker kunnen tracken is leuk, maar een lamp aanzetten werkt ook goed ;) Had echt wel kleur passthrough verwacht. Het argument dat het geen AR device is, vind ik daar zwak. Ik gebruik mijn Quest niet vaak voor AR, maar de kleuren passthrough is super fijn om een beetje connectie te houden om je heen als je nog geen spellen aan het spelen bent.

Ik hoop dat ik het mis heb, maar ben bang dat de Frame niet heel succesvol gaat zijn. Had graag een goed alternatief gehad.

• Soliest
Voor zover ik kan zien niet super veel verbetering ten opzichte van mijn Q3. Eyetracking en foveated rendering zijn natuurlijk wel extra`s. Helaas ook hier geen bekabelde optie anders dan dat we al hebben met de Quest. Ik denk dat ik nog maar een paar jaartjes met de Q3 blijf doen. De meeste spellen die ik doe zijn toch PC only en zittend, dan had ik OLED en een kabel wel leuk gevonden.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
Ik overweeg wel om m’n quest3 weg te doen en een frame ervoor terug te halen mits de prijs goed is. Ik koop m’n spellen toch echt liever in steam dan via de horizon shop.

Maar stiekem ook wel jammer dat dit de enige échte reden is om te sidegraden. Uiteindelijk heb ik wel liever LCD en pancake lensen dan OLED en fresnel. De psvr2 vind ik oprecht heel mooi, maar dat onduidelijke/kleine sweet spot van de fresnel vind ik heel hinderlijk.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 18:05

DaWaN

'r you wicked ??

In de video van LTT vraagt hij ook aan de Valve engineers waarom ze voor LCD zijn gegaan. Dat is vanwege het lichtverlies van de pancake lenzen. Ik vermoed dat ze OLED dus zeker overwogen hebben.
Verder een mooie complete headset, ben erg benieuwd wat de gebruikservaringen en prijs gaat worden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

nDirect090 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:33:
Ik overweeg wel om m’n quest3 weg te doen en een frame ervoor terug te halen mits de prijs goed is. Ik koop m’n spellen toch echt liever in steam dan via de horizon shop.

Maar stiekem ook wel jammer dat dit de enige échte reden is om te sidegraden. Uiteindelijk heb ik wel liever LCD en pancake lensen dan OLED en fresnel. De psvr2 vind ik oprecht heel mooi, maar dat onduidelijke/kleine sweet spot van de fresnel vind ik heel hinderlijk.
Als hij niet te duur is, gaat hij hier waarschijnlijk naast de Q3 komen. Kunnen we tenminste beide VR spelen! (ik heb maar 2 spellen via de Shop gekocht, we spelen eigenlijk alleen maar streamed vanaf Steam).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik had die Steam Frame al helemaal op m'n verlanglijstje staan tot ik zag dat ie geen 3,5mm jack heeft. Dat is voor mij eigenlijk wel een dealbreaker. Ik heb een Quest 3 en ik denk dat ik die niet had gekocht als die geen 3,5mm jack had. Ik sluit er altijd een koptelefoon op aan (met dezelfde driver als de Index had :P). Ook al was ik best onder de indruk van het geluid: alles lekt naar binnen en naar buiten. Dat willen we voor het beeld toch ook niet? Jammer.

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 08:32

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Hmm vind het wel een groot voordeel dat de Steam Frame nu helemaal op steamos is gebasseerd...
Eigenlijk een van de belangrijkste redenen om nu windows te draaien was gebruik van mijn vr bril.
Hierdoor kan ik straks helemaal over naar linux :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:03
Cyphax schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:11:
Ik had die Steam Frame al helemaal op m'n verlanglijstje staan tot ik zag dat ie geen 3,5mm jack heeft. Dat is voor mij eigenlijk wel een dealbreaker. Ik heb een Quest 3 en ik denk dat ik die niet had gekocht als die geen 3,5mm jack had. Ik sluit er altijd een koptelefoon op aan (met dezelfde driver als de Index had :P). Ook al was ik best onder de indruk van het geluid: alles lekt naar binnen en naar buiten. Dat willen we voor het beeld toch ook niet? Jammer.
Ik gebruikte gewoon een wireless gaming headset om Half-Life Alyx te spelen. Is dat geen optie?

• Llopigat
  • Niet online
DLSS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:31:
[...]
Ik gebruikte gewoon een wireless gaming headset om Half-Life Alyx te spelen. Is dat geen optie?
Dan zit je altijd wel met vertraging. Met gaming is dat vervelender dan met video (omdat hij met video al weet wat er na komt dus gewoon de lag kan compenseren). Bovendien heb je dan nog een batterij die je geladen moet houden.

Ik gebruik mijn quests (als ik die met extern gebruik) ook altijd met gewone 3,5mm oortjes. Alleen de 3S heeft deze aansluiting helaas niet, waardoor je ook niet kan laden terwijl je oortjes gebruikt. Ik vind het een slechte bezuiniging, zo'n jack plug kost maar een paar cent en vooral in de 3S is er ruimte zat. Van een duur produkt als de Frame vind ik het nog veel kwalijker inderdaad.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:10
Llopigat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:53:
[...]

Dan zit je altijd wel met vertraging. Met gaming is dat vervelender dan met video (omdat hij met video al weet wat er na komt dus gewoon de lag kan compenseren). Bovendien heb je dan nog een batterij die je geladen moet houden.

Ik gebruik mijn quests (als ik die met extern gebruik) ook altijd met gewone 3,5mm oortjes. Alleen de 3S heeft deze aansluiting helaas niet, waardoor je ook niet kan laden terwijl je oortjes gebruikt. Ik vind het een slechte bezuiniging, zo'n jack plug kost maar een paar cent en vooral in de 3S is er ruimte zat. Van een duur produkt als de Frame vind ik het nog veel kwalijker inderdaad.
Die vertraging, in ieder geval met mijn headset, is echt verwaarloosbaar.
Ik werk niet met BT maar een dongle die werkt op RF. Werkt prima. Via Bluetooth kan er misschien vertraging zijn, dat is denk ik afhankelijk van de BT versie.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

[...]

Met bluetooth kan dat een probleem zijn ja, al hangt het van de implementatie af... Soms is een bluetooth connectie ook prima wat mij betreft. Zelf heb ik Soundcore VR P10 dopjes die een dongel hebben die in de Quest gaat en daarmee merk ik niks op van latency, ook niet in Beat Saber waar dat vrij kritisch is. Ik vermoed dat die ook wel zal werken op de Frame (hij werkt ook gewoon op de steam deck).

• Llopigat
  • Niet online
SacreBleu schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:04:
[...]
Die vertraging, in ieder geval met mijn headset, is echt verwaarloosbaar.
Ik werk niet met BT maar een dongle die werkt op RF. Werkt prima. Via Bluetooth kan er misschien vertraging zijn, dat is denk ik afhankelijk van de BT versie.
Maar met zo'n dongle zit je weer met je USB poort die je bezet houdt, dan kan je niet laden tijdens het spelen (zoals met de BoboVR strap met batterij). Daarom dacht ik dat je BT bedoelde, want dat is natuurlijk wel apart.

Maar qua latency heb ik niet zulke goede ervaringen. Wel heb ik alleen goedkope headsets van redmi, ik heb geen zin er veel aan uit te geven (mijn bedrade oortjes zijn ook maar gewoon sony's van 7 euro)

[ Voor 21% gewijzigd door Llopigat op 13-11-2025 17:15 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DLSS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:31:
[...]

Via Bluetooth? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd vanwege de verhalen dat de latency te hoog is. Ik kan het natuurlijk proberen (al heeft mijn pc nu geen bluetooth). Of misschien dat het via een andere manier alsnog kan.

Llopigat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:14:
[...]

Maar met zo'n dongle zit je weer met je USB poort die je bezet houdt, dan kan je niet laden tijdens het spelen (zoals met de BoboVR strap met batterij). Daarom dacht ik dat je BT bedoelde, want dat is natuurlijk wel apart.

Maar qua latency heb ik niet zulke goede ervaringen. Wel heb ik alleen goedkope headsets van redmi, ik heb geen zin er veel aan uit te geven (mijn bedrade oortjes zijn ook maar gewoon sony's van 7 euro)
Hangt van de dongle af. Die Soundcore VR P10 heeft een passthrough. Voordat ik naar de Pro ging had ik op de Q2 ook een BoboVR strap en ik had gewoon het kabeltje van de accu weer doorgelust op de dongle.

Cyphax schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:46:
[...]

Via Bluetooth? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd vanwege de verhalen dat de latency te hoog is. Ik kan het natuurlijk proberen (al heeft mijn pc nu geen bluetooth). Of misschien dat het via een andere manier alsnog kan.
Met Quest headsets heb ik geen goede ervaring met bluetooth, hoewel ik het volgens mij niet meer geprobeerd heb sinds jaren geleden op de Quest 2. Op de Steam Deck echter heb ik met mijn airpods pro (airpod pros? rare naam om meervoud van te maken :+) geen last van vertraging, hoewel ik ook geen rhythm games op dat ding speel dus wellicht dat ik ook vergevender ben dan. Maar andere keren heb ik bluetooth dopjes wel eens geprobeerd om te gebruiken en zat ik echt gewoon op een halve seconde of meer latency of zo (op andere apparaten). Het hangt helemaal af van de implementatie in zowel de dopjes als het apparaat waar je mee verbindt of de latency goed gaat zijn of niet.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Finraziel schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:33:
[...]

Met Quest headsets heb ik geen goede ervaring met bluetooth, hoewel ik het volgens mij niet meer geprobeerd heb sinds jaren geleden op de Quest 2. Op de Steam Deck echter heb ik met mijn airpods pro (airpod pros? rare naam om meervoud van te maken :+) geen last van vertraging, hoewel ik ook geen rhythm games op dat ding speel dus wellicht dat ik ook vergevender ben dan. Maar andere keren heb ik bluetooth dopjes wel eens geprobeerd om te gebruiken en zat ik echt gewoon op een halve seconde of meer latency of zo (op andere apparaten). Het hangt helemaal af van de implementatie in zowel de dopjes als het apparaat waar je mee verbindt of de latency goed gaat zijn of niet.
Even afwachten dan, er zullen vast wel meer mensen graag een eigen koptelefoon oid gebruiken. Er zit ook nog een usb-c-poort op die wellicht een adapter naar 3,5mm ondersteunt.. Ik vind het allemaal best als het maar werkt. :P

• SacreBleu
Llopigat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:14:
[...]

Ik ging ervanuit dat het PCVR was, niet standalone. De dongle zit in in mijn PC, niet in de headset.
In het geval van standalone kan het wel een issue zijn, inderdaad. Maar volgens mij zijn er wel splitter adapters, misschien dat dat nog een oplossing kan bieden.

Ik ben verder wel gecharmeerd van de nieuwe Valve hardware. Die Steam Machine ziet er ook gelikt uit. Er is kans dat die er wel komt. Grote kans dat de Frame er komt.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• DLSS
[...]

Hmm, heb je weleens een draadloze gamingheadset geprobeerd? Dat is heel wat anders dan de verbinding die je met normale headsets hebt.

Goede gamingheadsets met een 2.4Ghz dongle hebben nauwelijks merkbare vertraging. Ik ben er zelf redelijk gevoelig voor, maar zelfs ik merk het niet. Ik heb er meerdere gehad, ik gebruik momenteel deze - is niet een bijzonder high-end model maar ook deze werkt uitstekend. - Batterijduur is iets van 50 uur, dus je kan echt weken doen met één lading als je er alleen mee gamed.

Als je het niet geprobeerd hebt zou ik dat echt 'n keertje doen. Zie het zo: niet geschoten is altijd mis, en als het goed is dan heb je een mooie oplossing haha.

• Beakzz
  • Nu online
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:05:
[...]

Hmm, heb je weleens een draadloze gamingheadset geprobeerd? Dat is heel wat anders dan de verbinding die je met normale headsets hebt.

Goede gamingheadsets met een 2.4Ghz dongle hebben nauwelijks merkbare vertraging. Ik ben er zelf redelijk gevoelig voor, maar zelfs ik merk het niet. Ik heb er meerdere gehad, ik gebruik momenteel deze - is niet een bijzonder high-end model maar ook deze werkt uitstekend. - Batterijduur is iets van 50 uur, dus je kan echt weken doen met één lading als je er alleen mee gamed.

Als je het niet geprobeerd hebt zou ik dat echt 'n keertje doen. Zie het zo: niet geschoten is altijd mis, en als het goed is dan heb je een mooie oplossing haha.
Voor PC en console gaming ben ik fan van draadloze gaming headsets, maar echt no way dat ik met VR een koptelefoon op wil. Dan heb ik al genoeg factoren die mij warm krijgen zoals het headset :o Ik heb helaas nog geen goede gaming bluetooth oortjes gevonden die goed genoeg zijn. Zelfs niet die er voor gemaakt zijn en al helemaal niet met rhythm games

• DLSS
Beakzz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 01:57:
[...]

Voor PC en console gaming ben ik fan van draadloze gaming headsets, maar echt no way dat ik met VR een koptelefoon op wil. Dan heb ik al genoeg factoren die mij warm krijgen zoals het headset :o Ik heb helaas nog geen goede gaming bluetooth oortjes gevonden die goed genoeg zijn. Zelfs niet die er voor gemaakt zijn en al helemaal niet met rhythm games
Ik vrees dat Bluetooth daar de limiting factor is. In mijn ervaring volstaat draadloos geluid bij gaming enkel met een 2.4 ghz dongle
Beakzz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 01:57:
[...]

Dit, plus mij lijkt het ook gewoon onhandig gedoe. Dat als je toch even fysiek iets wil kijken, eerst je audio headset af doen, dan vr headset af. Dan vr headset weer op, dan je audio headset weer op. Gewoon één geheel is toch wel echt beter. Plus dat werkt altijd, ook als je native op dat ding iets draait.

Ik vind het iig ook jammer dat ze geen 3.5mm jack hebben, plus dat ze niet iets als de index speakers hebben. Ik heb ooit kort de Reverb 2 gehad, die dezelfde speakers had, en hoewel de Reverb 2 zelf genoeg op aan te merken was, waren die speakers wel echt goed. Beste wat ik ooit qua VR geluid heb gehad, en ik heb ook de CV1 gehad en nu Q3 met vive audio strap.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 14-11-2025 08:17 ]

• Koldur
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het idee krijg dat het geen succes gaat worden. Misschien is het meer een aanbod hebben dan wat ander voor Valve, maar ik zie weinig mensen echt voor de Frame gaan. Vooral omdat de meeste mensen de Quest al hebben en daar wel veel spellen native goed op draaien en ook streaming gewoon goed werkt.

Met alle geruchten over Half Life 3, lijkt de Frame mij meer nu komen omdat HL3 op het punt staat uit te komen en goed met VR moet gaan werken. Daar heb ik wel enorm veel zin in! Maar een zekerheid is het natuurlijk niet.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-11 11:03
Het grote verschil tussen de frame en de quest voor mij is dat het erop lijkt dat ik de frame ook echt zal kunnen gebruiken zonder dat het snel oncomfortabel wordt.

Ik ga zeker voor de frame als ze het ontwerp qua strap niet stiekem nog gaan aanpassen, met als belangrijkste reden dat er dan niet zo'n irritante band op het midden van de bovenkant van je hoofd zit. I.c.m. het gebalanceerde gewicht, met effectief +/- 185 gram op je neus i.p.v. de +/- 500 gram aan de voorkant van de Q3 lijkt me dat een zoveel fijnere ervaring.

Verder is de schermresolutie hoog genoeg voor een goede ervaring. Contrast en kleurweergave worden nog even spannend, maar die vond ik bij de Q2 al goed genoeg, dus dat wordt vast geen probleem.

Niets...

• Beakzz
  • Nu online
Koldur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:19:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het idee krijg dat het geen succes gaat worden. Misschien is het meer een aanbod hebben dan wat ander voor Valve, maar ik zie weinig mensen echt voor de Frame gaan. Vooral omdat de meeste mensen de Quest al hebben en daar wel veel spellen native goed op draaien en ook streaming gewoon goed werkt.

Met alle geruchten over Half Life 3, lijkt de Frame mij meer nu komen omdat HL3 op het punt staat uit te komen en goed met VR moet gaan werken. Daar heb ik wel enorm veel zin in! Maar een zekerheid is het natuurlijk niet.
Het is ook vrij lastig om voor de Frame te gaan zolang we de prijs niet weten. Aan de ene kant zie je iemand die er 1000 euro voor over heeft en aan de andere kant is de directe concurrentie een 3S van 300. Aan de ene kant kan ik niet wachten tot ik kan ontsnappen aan Meta en hun Horizon liefde en dwingende updates, maar aan de andere kant blijft de Quest gewoon de beste deal op VR gebied momenteel imo.

Ik zie de Frame meer als een 2e headset om als ware mijn Steam Deck te vervangen als een extra optie om mijn Steam library te spelen. Maar dat hangt helemaal af van de prijs. Meer dan 500 euro en mijn interesse halveert.

• Beakzz
  • Nu online
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:18:
[...]

Ik vrees dat Bluetooth daar de limiting factor is. In mijn ervaring volstaat draadloos geluid bij gaming enkel met een 2.4 ghz dongle
De VR P10 voldeed ook niet voor mij en die heeft dat, maar drop vooral goede suggesties voor earbuds als je iets weet. Ik gebruik nu mijn Shure SE 215s met een extra korte kabel, maar wireless heeft zeker mijn voorkeur.

• SacreBleu
Koldur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:19:

Ik ben vooral benieuwd wat hij moet gaat kosten. Het feit dat hij eye-tracking heeft en Foveated streaming is wel een mooie plus.
Tijd zal het zeggen, de Q3 doet het prima, dus een vervanger heb ik niet nodig. Wel hoop ik dat Valve meer gaat inzetten op VR mbt software. Alyx is inmiddels al vrij oud maar nog steeds één van de betere VR games.

• Koldur
Beakzz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:45:
[...]

Het is ook vrij lastig om voor de Frame te gaan zolang we de prijs niet weten. Aan de ene kant zie je iemand die er 1000 euro voor over heeft en aan de andere kant is de directe concurrentie een 3S van 300. Aan de ene kant kan ik niet wachten tot ik kan ontsnappen aan Meta en hun Horizon liefde en dwingende updates, maar aan de andere kant blijft de Quest gewoon de beste deal op VR gebied momenteel imo.

Ik zie de Frame meer als een 2e headset om als ware mijn Steam Deck te vervangen als een extra optie om mijn Steam library te spelen. Maar dat hangt helemaal af van de prijs. Meer dan 500 euro en mijn interesse halveert.
Prijs is zeker een punt en ja, ook ik zou het niet erg vinden om van Meta af te gaan. Hoewel mijn probleem daarmee niet zo groot is.
Alleen denk ik dat voor de massa, het weinig interesseert en die veel sneller voor de Quest zouden gaan als ze een VR headset willen aanschaffen. Denk zelfs dat de Frame dan een afknapper is, minder makkelijk/gebruikersvriendelijk met streaming first en geen kleur passhtrough. En ik verwacht dat de prijs wel echt hoger is. Het grote voordeel van de Frame voor de doorsnee gebruiker, zou kunnen zijn dat deze een eigen wireless dongle heeft. Maar daar betwijfel ik of je echt hoge bitrates kunt gebruiken en hoe goed de kwaliteit zal zijn.

Afhankelijk van het doel van Valve, aanbieden als niche, of ook de massa willen bedienen, denk ik dat het een flop gaat worden.

• Koldur
Ahrnuld schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:21:
Het grote verschil tussen de frame en de quest voor mij is dat het erop lijkt dat ik de frame ook echt zal kunnen gebruiken zonder dat het snel oncomfortabel wordt.

Ik ga zeker voor de frame als ze het ontwerp qua strap niet stiekem nog gaan aanpassen, met als belangrijkste reden dat er dan niet zo'n irritante band op het midden van de bovenkant van je hoofd zit. I.c.m. het gebalanceerde gewicht, met effectief +/- 185 gram op je neus i.p.v. de +/- 500 gram aan de voorkant van de Q3 lijkt me dat een zoveel fijnere ervaring.

Verder is de schermresolutie hoog genoeg voor een goede ervaring. Contrast en kleurweergave worden nog even spannend, maar die vond ik bij de Q2 al goed genoeg, dus dat wordt vast geen probleem.
De Frame ziet er standaard inderdaad comfortabeler uit, alleen vermoed ik dat de prijs wel tegen de 800-1000 gaat liggen. Dan is de Quest 3 met een 3rd party strap alsnog een goede optie en kun je een strap kiezen die voor jou het meest comfortabel is.

Ik snap tot nog toe de stap van Valve niet voor de Frame, voor wie en welke markt het bedoeld is.

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11 10:22
TLDR: ik zou nooit 200€ voor een warme draadloze headset uitgeven als je voor 10% daarvan gewoon oortjes kan insteken zonder latency.

Wat audio betreft: gewoon 3.5mm poortje gebruiken.
Vervang je headstrap naar iets wat lijkt op een elite strap; gebruik velcro tape zodat alles op zijn plaats blijft als je de 3.5mm poort niet wil gebruiken (lees als je je oren niet van de buitenwereld wil afsluiten).

Je bent er even (kwartiertje) mee aan het prullen om de kabbeltjes netjes op zijn plaats te "cablemanagen" en nadien heb je er jaren plezier van.

Ik heb er zelf CCA CRA oortjes aanhangen van destijds 18€.
(mijn eerste CHIFI set die anders toch maar stof ligt te vergaren).
Die klinken sowieso beter dan eender welke draadloze oortjes kunnen klinken en geen latency.

Over het topic Steam Frame: dit ding gaat gehypet worden dat het niet normaal is maar laat ons eerlijk zijn: de valve index is meer dan 6 jaar oud; er wordt al jaren uitgekeken naar welk mirakel ze gaan uitbrengen met de deckard en ik vrees dat deze Steam Frame de deckard zal zijn.
Dit is gewoon een teleurstelling.

Indien deze voor 600€ uitkomt dan zal het een concurrent zijn voor de Meta Quest 3; voor mij dan vooral omwille van de eye tracking en de controllers die er gewoon perfect uit zien. De resolutie is te laag, MR zal het hem niet worden, CPU volgens mij ook niet. Leuk dat ze zich op ARM baseren en dat zal voor native op de Frame spelen wel voordelen hebben maar ik denk niet dat PCVR beter gaat lopen hier op dan bijvoorbeeld op een play for dream (die overigens ook met STEAM 2.0 foveated kan gaan streamen => dat is niet exclusief voor de frame).
Moest deze een jaar geleden zijn uitgekomen voor de BSB2, Pimax Crystals, PlayForDream, ... dan had het wel echt een verfrissende nieuwe wind geweest; dan het de ommissie van de 3.5mm poort en de display port niet zo erg geweest en had die resolutie ook nog zo tegengevallen.
Daar komt nog bij dat ik vermoed dat deze meer dan 900€ gaat kosten.

• CedricV
Koldur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:49:
[...]

... Het grote voordeel van de Frame voor de doorsnee gebruiker, zou kunnen zijn dat deze een eigen wireless dongle heeft. Maar daar betwijfel ik of je echt hoge bitrates kunt gebruiken en hoe goed de kwaliteit zal zijn.

Afhankelijk van het doel van Valve, aanbieden als niche, of ook de massa willen bedienen, denk ik dat het een flop gaat worden.
De dongle mag gewoon in een USB 2.0 poort en ze spreken over een bandwith op dit moment van 150mbps als ik me niet vergis :+ Als dit hun grootste selling point is dan: :X

De pimax airling ging voor 299$ over de toonbank trouwens. Als je hoger op in dit topic kijkt dan zie je toch dat je voor 50€ ook al een AP kan opzetten die 3 - 4 x hogere bandwith aankan.
CedricV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:55:
[...]

De dongle mag gewoon in een USB 2.0 poort en ze spreken over een bandwith op dit moment van 150mbps als ik me niet vergis :+ Als dit hun grootste selling point is dan: :X

De pimax airling ging voor 299$ over de toonbank trouwens. Als je hoger op in dit topic kijkt dan zie je toch dat je voor 50€ ook al een AP kan opzetten die 3 - 4 x hogere bandwith aankan.
Valve claimt dat ze door foveated streaming effectief de kwaliteit van 10x de bandbreedte halen... Is dat waar? Dat is nog even afwachten natuurlijk, maar Valve is niet echt het type bedrijf wat gewoon flatout liegt over dat soort dingen. Ik zou het dus ook nog niet afschieten.

• CedricV
Foveated streaming schiet ik absoluut niet af. Steam Link 2.0 is eigenlijk best indrukwekkend.
Er zijn mensen die het werkend kregen op een PlayForDream.
Steam Link 2.0 was al uit voor de Frame en heeft met deze announcement en met de Frame weinig te maken behalve dan dat de Frame eye tracking heeft.

De dongle zelf zal zeker wel goed zijn; op dat vlak vertrouw ik Valve. Begrijp me niet verkeerd. Het biedt voor mij persoonlijk gewoon niet veel nieuw omdat ik al voor 50€ een goede setup heb.
Voor nieuwe users kan het wel de drempel verlagen en dat juich ik toe. Het maakt gewoon de Frame niet beter (in mijn ogen).

edit: foveated streaming: even opgezocht blijkbaar al van 25 oktober werkend gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door CedricV op 14-11-2025 11:28 ]

• Koldur
Het lijkt alsof de dongle alleen met SteamOS gaat werken:
https://www.theverge.com/...-streaming-rendering-link
It doesn’t sound like Valve has plans for other VR headsets to be able to take advantage of the wireless adapter, though. “Supporting the wireless adapter is more difficult without lower-level OS support, as we have with SteamOS,” Selan says.
Dan wordt het weer niet een erg gebruikersvriendelijk ding

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:47
Koldur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:49:
Het lijkt alsof de dongle alleen met SteamOS gaat werken:
https://www.theverge.com/...-streaming-rendering-link

[...]

Dan wordt het weer niet een erg gebruikersvriendelijk ding
Dat gaat over SteamOS op de headset neem ik aan; niet over SteamOS op de PC? Anders is de markt wel heel klein (eigenlijk alleen de Steam Machine of Steam Deck, maar die zijn allebei niet echt krachtig genoeg voor VR).

• Koldur
Hagdos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:03:
[...]

Dat gaat over SteamOS op de headset neem ik aan; niet over SteamOS op de PC? Anders is de markt wel heel klein (eigenlijk alleen de Steam Machine of Steam Deck, maar die zijn allebei niet echt krachtig genoeg voor VR).
Ja, lijkt mij ook dan en hebben ze het vooral over de OSen die draaien headsets van andere merken zoals Quest of Pico.

• Beakzz
  • Nu online
CedricV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:55:
[...]

Idd ik heb gewoon Xiaomi BE3600 Wifi 7 (eerder 6E) van ome Ali staan en die was 35 euro en geeft een super stabiele en snelle verbinding. Moest wel met Google translate door de instellingen en het ding gaat weer uit zodra ik klaar ben met een VR sessie, maar het hoeft echt niet veel te kosten. Ga er denk ik ook nog 1 beneden zetten.

• nDirect090
Ik zie mijzelf de quest3 wel verkopen en een frame ervoor terug halen. Mits prijs goed is, accu niet slechter (want dat is echt drama op quest3), maar belangrijkste is vooral dat ik mijn games van Steam native kan spelen en dat streamen van PC beter werkt.

Iedere euro die ik nu spendeer in de Quest 3 voelt weggooien omdat je vast zit aan Meta.

• Koldur
nDirect090 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:50:
Ik zie mijzelf de quest3 wel verkopen en een frame ervoor terug halen. Mits prijs goed is, accu niet slechter (want dat is echt drama op quest3), maar belangrijkste is vooral dat ik mijn games van Steam native kan spelen en dat streamen van PC beter werkt.

Iedere euro die ik nu spendeer in de Quest 3 voelt weggooien omdat je vast zit aan Meta.
Hoewel ik Valve daar wel iets beter in schat, moet je niet vergissen en wat Valve allemaal aan informatie inzamelt. Grappige is dat veel mensen zonder problemen alles aan ze deelt via Steam en dat leuk vinden. Dat doet Valve goed, naar buiten toe geven ze het gevoel dat ze de good guys zijn.

De Frame is een streaming device first, standalone is experimenteel, zegt Valve zelf. Dus zou daar niet teveel op hopen voorlopig.
Verreweg mijn meeste spellen speel ik persoonlijk gewoon via PC, maar als het om standalone gaming gaat, is het op de Quest nog verreweg het beste en zal dat voorlopig ook nog zijn.
Valve wilt natuurlijk gewoon nog meer mensen op Steam krijgen voor inkomsten, logisch.

• SacreBleu
nDirect090 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:50:

Met de hardware van de Frame, vraag ik mij wel af wat je mag verwachten aan Native.
Ik zou daar niet te zwaar aan tillen. Steam Link werkt prima, maar werkt mijns inziens niet beter dan Airlink van Meta zelf en al helemaal niet beter dan Virtual Desktop.

• nDirect090
Koldur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:28:
[...]

Hoewel ik Valve daar wel iets beter in schat, moet je niet vergissen en wat Valve allemaal aan informatie inzamelt. Grappige is dat veel mensen zonder problemen alles aan ze deelt via Steam en dat leuk vinden. Dat doet Valve goed, naar buiten toe geven ze het gevoel dat ze de good guys zijn.

De Frame is een streaming device first, standalone is experimenteel, zegt Valve zelf. Dus zou daar niet teveel op hopen voorlopig.
Verreweg mijn meeste spellen speel ik persoonlijk gewoon via PC, maar als het om standalone gaming gaat, is het op de Quest nog verreweg het beste en zal dat voorlopig ook nog zijn.
Valve wilt natuurlijk gewoon nog meer mensen op Steam krijgen voor inkomsten, logisch.
Oh het gaat mij nog niet eens zozeer om het verzamelen van data. Daar geloof ik je volledig in dat Valve ook niet heilig is. Maar meer dat bij Steam ik vrij ben in keuze van vr bril. Of dat nou een Quest, een Frame of een bigscreen is, mijn games zijn speelbaar.

En bij de frame zou je dus dan het voordeel hebben dat je native kan spelen. Hoeft niet. Koop ik nu steam games ben ik altijd verplicht om te streamen naar de Quest. Koop ik ze native, ben ik altijd verplicht om native te spelen. (ik weet dat Meta ook wel een soortgelijke store op PC heeft, maar toch. Liever gewoon steam).

Mijn PC is helaas niet goed genoeg om te streamen, dus vandaar vind ik die keuze fijn. Wie weet dat ik ooit nog een krachtige PC heb/koop, en dan hoef ik native games dus niet allemaal opnieuw te kopen. Heb nu een i5 6600k + rtx2060, dus best wel verouderd en al helemaal voor VR.

• nDirect090
SacreBleu schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:33:
[...]

Met de hardware van de Frame, vraag ik mij wel af wat je mag verwachten aan Native.
Ik zou daar niet te zwaar aan tillen. Steam Link werkt prima, maar werkt mijns inziens niet beter dan Airlink van Meta zelf en al helemaal niet beter dan Virtual Desktop.
Ik heb der wel hoge verwachtingen van. Juist ook omdat ze nu met een eigen dongle komen + dedicated antenna's.

Sowieso kijk ik eerst de kat uit de boom hoor. Maar als ze dat weten te nailen, sta ik wel open voor een overstap. Dan maar geen kleuren passthrough.

• CedricV
Ze zeggen over native zelf dat het 4K 60FPS moet aankunnen om als supported te gaan gelden.
Wat ze wel zeggen is dat in tegenstelling tot de Steam deck de parameters die ingesteld worden voor iedereen anders zullen zijn. Lagere grafics om toch tot die 60FPS te komen of dan toch de resolutie verlagen omdat de gameplay hogere FPS verantwoord is dus niet onlogisch.

Wat ik jammer vind in het marketing filmpje is het feit dat ze iemand afbeelden in een soort passthrough gaming setting waarbij de omgeving gewoon in kleur is. Als je 2D content gaat spelen in de Frame dan ga je toch enkel zwart witte passthrough zien.
MR wordt in deze thread op tweakers echt zwaar onderschat lijkt me.

Brengt me bij een recommendation die onder de radar aan het vliegen is:
https://www.meta.com/nl-n...eJFvZRkFu4chRlMnSzdbMK8rc
speel ik momenteel en in MR gewoon omdat het genre zich er goed to leent (zoals DEMEO) en omdat je dan niet het contact met je omgeving verliest als die je toch nog iets vragen.

• Koldur
CedricV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
Ze zeggen over native zelf dat het 4K 60FPS moet aankunnen om als supported te gaan gelden.
Wat ze wel zeggen is dat in tegenstelling tot de Steam deck de parameters die ingesteld worden voor iedereen anders zullen zijn. Lagere grafics om toch tot die 60FPS te komen of dan toch de resolutie verlagen omdat de gameplay hogere FPS verantwoord is dus niet onlogisch.

Wat ik jammer vind in het marketing filmpje is het feit dat ze iemand afbeelden in een soort passthrough gaming setting waarbij de omgeving gewoon in kleur is. Als je 2D content gaat spelen in de Frame dan ga je toch enkel zwart witte passthrough zien.
MR wordt in deze thread op tweakers echt zwaar onderschat lijkt me.

Brengt me bij een recommendation die onder de radar aan het vliegen is:
https://www.meta.com/nl-n...eJFvZRkFu4chRlMnSzdbMK8rc
speel ik momenteel en in MR gewoon omdat het genre zich er goed to leent (zoals DEMEO) en omdat je dan niet het contact met je omgeving verliest als die je toch nog iets vragen.
Ik neem aan dat het met 60FPS dan over puur 2D spellen gaat? In VR is 72Hz echt minimaal, maar 80+ aan te raden voor een goede ervaring. Draai zelf met 90Hz bij zware spellen en 120Hz bij de wat minder zware. Merk het verschil niet heel erg, maar onder de 90Hz merk ik het direct.

Als het echt 60Hz native VR maximaal is, dan is native echt nog experimenteel wat mij betreft.

• Beakzz
  • Nu online
Koldur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:28:
[...]

Meta zit overal. Van websites tot je sociale apps. Daarom alleen vind ik het al een groter probleem dan Steam. En daarnaast heeft Steam ook vaak laten zien dat ze zich inzetten voor gamers. Natuurlijk zit er een verdienmodel achter en zijn ze zeker niet heilig, maar het is niet zo maar dat ze de PC markt in handen hebben. Ik ben echt geen voorstander om fan van een merk te zijn, maar Steam komt er dichtbij voor mij ;)

• CedricV
4K 60 FPS: Ze hebben dat in een interview gezegd (Adam Savage's Tested als ik me goed herinner).
Ik zou het allemaal met een korrel zout nemen. Het ging vooral ook over het feit dat initieel de games gewoon niet draaiden (een jaar geleden) en dat ze nu wel draaien maar over de performance zou ik me geen illusies maken op dit moment. We gaan nog minstens 2-3 maanden moeten wachten op real world testing.

• SacreBleu
CedricV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:29:
4K 60 FPS: Ze hebben dat in een interview gezegd (Adam Savage's Tested als ik me goed herinner).
Ik zou het allemaal met een korrel zout nemen. Het ging vooral ook over het feit dat initieel de games gewoon niet draaiden (een jaar geleden) en dat ze nu wel draaien maar over de performance zou ik me geen illusies maken op dit moment. We gaan nog minstens 2-3 maanden moeten wachten op real world testing.
Die 4K60 FPS sloeg op de Steam Machine, niet de Frame.
Daarbij is ook de kanttekening dat die 60 FPS wordt behaald met FSR. Dit lichten ze toe in hun eigen video waar ze de hardware aankondigen.

• CedricV
SacreBleu schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:34:
[...]

Die 4K60 FPS sloeg op de Steam Machine, niet de Frame.
Daarbij is ook de kanttekening dat die 60 FPS wordt behaald met FSR. Dit lichten ze toe in hun eigen video waar ze de hardware aankondigen.
Ik heb twee filmpjes door elkaar gehaald maar inderdaad dit is waar ik het over had:
23:14
it sort of wanted to be at that native res. uh with Steamframe for a VR virtual display, there really is no native

23:21
resolution and nor is there necessarily even a native refresh rate. We showed you content from 90 Hz to 120 and 144

23:28
looks great as well. And so tuning that knob uh very much is something you would want to do per game

23:34
based on the type of experience. Like for fast Twitch gaming, you might prefer lower resolution, very high frame rate.

23:40
And so being it’s a sort of wider dimensional space to choose what’s appropriate for each game. How would you

23:46
say compare performance of just the game performance on Steam frame versus on like Steam Deck OLED? Are they

23:51
comparable? Is it this more powerful just the games? I would I would say that um Steam Deck

23:58
is is a little bit more more powerful than Steam Frame. I think uh if we're like one way to look at it is in in TDP.

24:04
Um so I think Steam Steam Deck like a sweet spot is 15 TDP and Steam Frame I

24:09
believe is closer to seven. Yeah. For the game portion of it. Right. Right.

Korte samenvatting: ook al spreken ze over VR native spelen als ze dan in dat stukje praten over het scherm dan doet hij met gebaren niet een VR omgeving na maar een scherm dat hij in afmeting verandert. Hij vergelijkt de kracht van de Steam Deck (1280 x 800) met de Frame in native en geeft aan dat die zwakker zal zijn dat de Steam Deck. Mijn conclusie blijft: mensen verwachten hier te veel van; met een TDP van 7 watt gaat dit ding echt niet beter presteren dan een desktop met RTX 2060 of ben ik nu gek? 8)7

• SacreBleu
CedricV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:44:
[...]

Ik heb twee filmpjes door elkaar gehaald maar inderdaad dit is waar ik het over had:
23:14
it sort of wanted to be at that native res. uh with Steamframe for a VR virtual display, there really is no native

23:21
resolution and nor is there necessarily even a native refresh rate. We showed you content from 90 Hz to 120 and 144

23:28
looks great as well. And so tuning that knob uh very much is something you would want to do per game

23:34
based on the type of experience. Like for fast Twitch gaming, you might prefer lower resolution, very high frame rate.

23:40
And so being it’s a sort of wider dimensional space to choose what’s appropriate for each game. How would you

23:46
say compare performance of just the game performance on Steam frame versus on like Steam Deck OLED? Are they

23:51
comparable? Is it this more powerful just the games? I would I would say that um Steam Deck

23:58
is is a little bit more more powerful than Steam Frame. I think uh if we're like one way to look at it is in in TDP.

24:04
Um so I think Steam Steam Deck like a sweet spot is 15 TDP and Steam Frame I

24:09
believe is closer to seven. Yeah. For the game portion of it. Right. Right.

Korte samenvatting: ook al spreken ze over VR native spelen als ze dan in dat stukje praten over het scherm dan doet hij met gebaren niet een VR omgeving na maar een scherm dat hij in afmeting verandert. Hij vergelijkt de kracht van de Steam Deck (1280 x 800) met de Frame in native en geeft aan dat die zwakker zal zijn dat de Steam Deck. Mijn conclusie blijft: mensen verwachten hier te veel van; met een TDP van 7 watt gaat dit ding echt niet beter presteren dan een desktop met RTX 2060 of ben ik nu gek? 8)7
Ik verwacht dat ze met native bedoelen, dat je 2D spellen kunt opslaan op de Frame, en die kan afspelen. Ze worden dan vervolgens geprojecteerd alsof je op een héél groot scherm speelt. Ik denk niet dat ze bedoelen dat je native SteamVR games kan draaien. Maar dat is meer een *hunch*.

• CedricV
Just like Steam Deck and Steam Machine, Steam Frame will have a verified program that helps you see which games in your library (VR and non-VR) will work stand-alone.

Komt letterlijk van de website van Steam MAAR... ik zou alles echt met een korrel zou nemen.
Je kan die games op 480p spelen en zeggen dat het steam frame verified is hé

• SacreBleu
CedricV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
Just like Steam Deck and Steam Machine, Steam Frame will have a verified program that helps you see which games in your library (VR and non-VR) will work stand-alone.

Komt letterlijk van de website van Steam MAAR... ik zou alles echt met een korrel zou nemen.
Je kan die games op 480p spelen en zeggen dat het steam frame verified is hé
Ik zie het staan, inderdaad. Het apparaat draait gewoon SteamOS. Dus technisch gezien kun je er alles op installeren en draaien. Of het vervolgens goed gaat werken is een ander.
Mogelijk heeft Valve met een aantal developers samengewerkt om de Frame compatibel te maken met de meest populaire Steam games?

Of, of... of. Er zijn ook een aantal games die op Steam beschikbaar zijn waar ook een dedicated Quest-versie van is. Ik ga ervanuit dat het porten van die games niet héél ingewikkeld is. Soort van cross-buy misschien?

• DLSS
Beakzz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:48:
[...]

De VR P10 voldeed ook niet voor mij en die heeft dat, maar drop vooral goede suggesties voor earbuds als je iets weet. Ik gebruik nu mijn Shure SE 215s met een extra korte kabel, maar wireless heeft zeker mijn voorkeur.
Helaas ben ik niet bekend met draadloze gaming oortjes. Eigenlijk heb ik alleen maar geschikte headsets gezien. Ik snap wel je argument voor wat betreft hitte en dergelijke icm VR.

Misschien zijn draadloze gaming oortjes wel een gat in de markt 🤔

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
Er is weer een Humble Bundle VR set te koop.
10 VR games voor 15,68 euro.

Hier is de link naar de bundel: https://www.humblebundle....-virtual-realities-bundle
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste