Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Mooie aanbiedingen... Skyrim VR staat al een tijdje op mijn wishlist.
Los 15€ vs 20€ voor de vier is wel een no-brainer.

Paper beast ziet er ook best leuk uit...
Thx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:17
Finraziel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Als je vanaf de pc gaat spelen zou ik in ieder geval altijd steam aanraden ipv Meta's eigen store. Dat maakt het makkelijker als je later nog eens naar een ander merk headset over zou willen stappen. Je kunt die van meta ook wel unlocken om op andere headsets te spelen maar dat is een hack en je weet nooit of dat altijd blijft werken. En Valve (Steam) is in het algemeen gewoon de meeste betrouwbare partij (meest waarschijnlijk dat ze er over 10 jaar gewoon nog zijn).

Steam heeft ook sale momenteel, waaronder bv Half-life Alyx voor 17,69. Die wordt over het algemeen wel gezien als beste vr titel ooit (al heb ik hem zelf nog steeds niet uitgespeeld, ik strand steeds ergens als ik weer afgeleid wordt door iets anders :+)
Top, dan ga ik die kopen. €17-, is een mooie deal. Gaan wij kijken hoe het gaat met het netwerk/WiFi.
letsa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:22:
Ook nog wel een mooie deal voor nieuwkomers in de PCVR: de Bethesda VR Collection:Sommige spellen komen (beter) tot hun recht met mods/tweaks.

Samen voor €19.99 ipv €43.44, dat is €5 per game, via https://www.fanatical.com/en/bundle/bethesda-vr-collection (de aanbieding is nog 17 dagen geldig)

En ook in de aanbieding zijn Elite Dangerous, en Paper Beast, voor €2,-. Die eerste is niet VR-exclusive, maar schijnt erg gaaf te zijn om in VR te spelen.
Dank voor de mooie ddeal, dat is geen geld per spel.

YouTube: K4 Duo AIO Audio Head Strap w/ Battery - Kiwi Design - Meta Quest 3/...

Dit maakt de ervaring nog mooier zo te zien... :9

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 01-10-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07
letsa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:22:
Ook nog wel een mooie deal voor nieuwkomers in de PCVR: de Bethesda VR Collection:Sommige spellen komen (beter) tot hun recht met mods/tweaks.

Samen voor €19.99 ipv €43.44, dat is €5 per game, via https://www.fanatical.com/en/bundle/bethesda-vr-collection (de aanbieding is nog 17 dagen geldig)

En ook in de aanbieding zijn Elite Dangerous, en Paper Beast, voor €2,-. Die eerste is niet VR-exclusive, maar schijnt erg gaaf te zijn om in VR te spelen.
Elite dangerous is als je enigsinds interesse in space/ruimte hebt zeker de moeite waard! Alleen het WOW moment al als je naar je eerste ster jumpt is de 2,- waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:04
Voor die paar extra centen zou ik wel voor de deluxe versie gaan. Al is dat niet volledig voor de VR gebruiker, mocht je tijdens het uitproberen toch warm lopen voor dat spel ook zeer zeker de moeite waard.
Elite is in al die jaren van gamen toch echt mijn Go-To spel, ook nog na 10 jaar. Daarnaast op VR mijn Go-To: Puzzling Places ;) lekker relaxed.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
https://www.reddit.com/r/...hen_i_boot_hl_alyx_up_on/

Loop tegen dit probleem aan, dat mijn videokaart tew weinig geheugen heeft?

ASRock Radeon RX 7900 XTX deze heb ik icm AMD Ryzen 7 98003XD dus prima hardware. Meer Tweakers hier last van gehad? Game is zo lastig speelbaar, wazig. Speel wel via Airlink maar via de kabel lijkt dit software probleem toch niet te zijn opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-10 19:23
Wackmack schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:22:

ASRock Radeon RX 7900 XTX deze heb ik icm AMD Ryzen 7 98003XD dus prima hardware. Meer Tweakers hier last van gehad? Game is zo lastig speelbaar, wazig. Speel wel via Airlink maar via de kabel lijkt dit software probleem toch niet te zijn opgelost?
Heb je ook echt problemen of alleen de melding?
Ik krijg die melding ook op een 4080, maar problemen heb ik niet.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-10 18:09
Wackmack schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:22:

Net als Sacreblue, heb ik de melding ook, is een bekend probleem en met jouw videokaart een non-issue, wel heel apart dat de bug er nog steeds in zit.
Ik denk niet dat mijn 24GB kaart te weinig VRAM heeft ;)
Airlink is zeker niet goed, ook Meta bekabelde link niet. De kwaliteit ervan is nooit zo goed als bijvoorbeeld Virtual Desktop (daar moet je wel een goede Access Point/draadloze setup voor hebben). Misschien is dat sowieso wel een probleem, dat jouw draadloze setup gewoon niet goed is. Dan gaat Airlink dynamisch de kwaliteit naar beneden schroeven.

Als ik met Virtual Desktop HL:A speel, is het echt alsof ik in een andere wereld sta, zie bijna niet meer dat ik een VR bril op heb met mijn Quest 3.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Koldur schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Net als Sacreblue, heb ik de melding ook, is een bekend probleem en met jouw videokaart een non-issue, wel heel apart dat de bug er nog steeds in zit.
Airlink is zeker niet goed, ook Meta bekabelde link niet. De kwaliteit ervan is nooit zo goed als bijvoorbeeld Virtual Desktop (daar moet je wel een goede Access Point/draadloze setup voor hebben). Misschien is dat sowieso wel een probleem, dat jouw draadloze setup gewoon niet goed is. Dan gaat Airlink dynamisch de kwaliteit naar beneden schroeven.

Als ik met Virtual Desktop HL:A speel, is het echt alsof ik in een andere wereld sta, zie bijna niet meer dat ik een VR bril op heb met mijn Quest 3.
Virtual Desktop (daar moet je wel een goede Access Point/draadloze setup voor hebben)

Dank, ga met deze optie aan de gang. WiFi blijft toch altijd minder. Dit moet vast een stukje beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
SacreBleu schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Heb je ook echt problemen of alleen de melding?
Ik krijg die melding ook op een 4080, maar problemen heb ik niet.
Zie 23 fps gemiddeld staan dus dat lijkt mij niet goed. Half Life zelf is maar een klein venster op mijn grote scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7-NMPjcHJqQnycF4iiIhYXUS-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzmA0CBnhpgmUbxPqUQFP0aq.jpg?f=fotoalbum_large

Speel GoD op een scherm van 57 inch en dat gaat heerlijk, bijna 100 fps gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Koldur schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH11Sq-T_1hdPSlHg_JNmQWmJJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGmnMWaVrTrlxuecJ09FIlED.jpg?f=fotoalbum_large

Bam! Wereld van verschil zeg. Vond het spel al zo wazig en nu alles super scherm. Moet zeggen dat ik nog speel via WiFi (400mbps) maar kan nog mooier dus. Morgen weer even UTP aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Wackmack schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

[Afbeelding]

Bam! Wereld van verschil zeg. Vond het spel al zo wazig en nu alles super scherm. Moet zeggen dat ik nog speel via WiFi (400mbps) maar kan nog mooier dus. Morgen weer even UTP aansluiten.
Fijn dat het al beter is, maar wat was nu de reden dat het beter is, kan ik er niet zo uithalen? Op zich is 400Mbps snel genoeg, als het ook daadwerkelijk 400Mbps is. Waar Airlink en de bedrade versie nogal in doorschieten, is het dynamisch aanpassen van de kwaliteit. Dat heeft VD niet (wat ook een nadeel kan zijn als je jouw draadloze setup niet stabiel krijgt), dan krijg je wat je verwacht aan scherpte. Als de bandbreedte dan niet voldoende is, dan gaat het stotteren (wat een veel vervelender probleem is als je het mij vraagt, maar dan weet je in ieder geval waar het probleem ligt).

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:13
Ghost Town is deze maand één van de gratis titels bij Horizon+. Dat is toch wel één van de best beoordeelde games van de laatste tijd.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 10:26
Hi, krijg nu opeens meldingen van een stokoude prijsalert, op de HP reverb G2, jaren geleden ingesteld. Duikt opeens van 650 naar 400 euro.
Is die vr set t nog waard, of zijn we inmiddels al veel verder?
Heb het vr nieuws niet zo veel gevolgd de laatste tijd.

uitvoering: HP Reverb G2 - met controllers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Koldur schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Fijn dat het al beter is, maar wat was nu de reden dat het beter is, kan ik er niet zo uithalen? Op zich is 400Mbps snel genoeg, als het ook daadwerkelijk 400Mbps is. Waar Airlink en de bedrade versie nogal in doorschieten, is het dynamisch aanpassen van de kwaliteit. Dat heeft VD niet (wat ook een nadeel kan zijn als je jouw draadloze setup niet stabiel krijgt), dan krijg je wat je verwacht aan scherpte. Als de bandbreedte dan niet voldoende is, dan gaat het stotteren (wat een veel vervelender probleem is als je het mij vraagt, maar dan weet je in ieder geval waar het probleem ligt).
Ik speelde dus via Air link, niet te doen, alles wazig en traag.

Nu VD gekocht en alles draait heerlijk soepel. Door de VD setup krijg ik nu ook de melding "Je instellingen zijn hoger dan de aanbevloen waarden. Dit kan de gameplay beinvloeden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 16:25
VD wordt echt overal aangeraden. Maar als je net als ik een MacBook Air voor werk en wat entertainment hebt en een Windows laptop in een kast, aangesloten met HDMI op de TV voor films etc, dan is VD niet de moeite waard...toch? .. of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
knakker2 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:15:
VD wordt echt overal aangeraden. Maar als je net als ik een MacBook Air voor werk en wat entertainment hebt en een Windows laptop in een kast, aangesloten met HDMI op de TV voor films etc, dan is VD niet de moeite waard...toch? .. of mis ik hier iets?
Mensen gebruiken VD vooral om vr games op de pc te spelen, maar dan draadloos. Maar als je geen pc hebt die stevig genoeg is om vr op te draaien dan heb je er minder aan inderdaad (tenzij je gewoon de desktop in vr voor je wil zien).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Finraziel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:03:
[...]

Mensen gebruiken VD vooral om vr games op de pc te spelen, maar dan draadloos. Maar als je geen pc hebt die stevig genoeg is om vr op te draaien dan heb je er minder aan inderdaad (tenzij je gewoon de desktop in vr voor je wil zien).
Ja.. in dat geval valt het dan voor mij af. Laatste keer Steam is ook al een kleine 10 jaar geleden, Team Fortress 2.. Dat zal wel niet in VR werken, als het uberhaut nog bestaat.

Ghost Town maar eens proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:52
knakker2 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:15:
Nee als je het leuk vindt om films te kijken op je Quest dan heb je genoeg aan een app als Moon VR

https://queststoredb.com/...l_app_id=4304774742883035

Ik link deze omdat die eigenlijk altijd on sale is met die code en die ook mijn shares en netwerk HDD kan bereiken dus dan hoef je niet eerst de film te kopiëren. Zijn meerdere apps die hetzelfde doen of misschien zelfs beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Beakzz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

Nee als je het leuk vindt om films te kijken op je Quest dan heb je genoeg aan een app als Moon VR

Ik link deze omdat die eigenlijk altijd on sale is met die code en die ook mijn shares en netwerk HDD kan bereiken dus dan hoef je niet eerst de film te kopiëren. Zijn meerdere apps die hetzelfde doen of misschien zelfs beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Moon VR ondersteunt geen MVC 3D volgens mij waardoor je een 1:1 rip van een 3D blu-ray niet kunt afspelen in 3D. Daarom gebruik ik altijd 4XVR. Maar als je MVC 3D niet nodig hebt, is Moon VR in ieder geval een stuk goedkoper.
https://www.meta.com/nl-n...-player/5936567899722707/

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 02-10-2025 00:01 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Beakzz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

Is dat wat anders dan wat ik nu doe? Namelijk middels de SkyBox app, zowel op de Q als op mn laptop en dan via deze weg films streamen? Of is wat je schrijft weer een niveautje hoger vwb VR ervaring ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beakzz
knakker2 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 00:18:
[...]

Is dat wat anders dan wat ik nu doe? Namelijk middels de SkyBox app, zowel op de Q als op mn laptop en dan via deze weg films streamen? Of is wat je schrijft weer een niveautje hoger vwb VR ervaring ?
Geen idee. Ik wist niet dat je al een app had en dacht dat je wat zocht. Bij mij streamt het van de router HDD/NAS, maar dat kan met de meeste apps gok ik. Scheelt weer een laptop aan zetten (als je zoiets hebt).
PatrickC schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

Moon VR ondersteunt geen MVC 3D volgens mij waardoor je een 1:1 rip van een 3D blu-ray niet kunt afspelen in 3D. Daarom gebruik ik altijd 4XVR. Maar als je MVC 3D niet nodig hebt, is Moon VR in ieder geval een stuk goedkoper.
https://www.meta.com/nl-n...-player/5936567899722707/
Hmm die app heb ik ook blijkbaar. Heb weleens een omgezette Star Wars film geprobeerd ,maar die deed niet veel en toen nooit meer een poging gedaan. De Moon VR app staat nu ook perfect ingesteld dus als ik al zin heb in een film op de Quest is die goed genoeg.
AceAceAce schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:42:
Hi, krijg nu opeens meldingen van een stokoude prijsalert, op de HP reverb G2, jaren geleden ingesteld. Duikt opeens van 650 naar 400 euro.
Is die vr set t nog waard, of zijn we inmiddels al veel verder?
Heb het vr nieuws niet zo veel gevolgd de laatste tijd.

uitvoering: HP Reverb G2 - met controllers
Zie jouw bericht ineens, maar nee ik zou er geen 400 euro aan uitgeven. WMR support is dood en er is nu wel een goede driver gedropt pas vanuit de community, maar dat werkt niet met een AMD GPU. Op Marktplaats kon ik hem niet eens verkopen voor 200 euro een paar maanden geleden (nu wel blij dat ik hem nog heb), maar ik zou lekker 2e hands kijken of voor een ander headset gaan zoals de Q3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Beakzz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 02:01:
Hmm die app heb ik ook blijkbaar. Heb weleens een omgezette Star Wars film geprobeerd ,maar die deed niet veel en toen nooit meer een poging gedaan. De Moon VR app staat nu ook perfect ingesteld dus als ik al zin heb in een film op de Quest is die goed genoeg.
Je hebt wel de premium versie nodig van 4XVR om MVC 3D te bekijken. In de standaard versie kun je maar kort deze optie gebruiken om uit te proberen. Je hebt het over een ‘omgezette’ film. Dat is nu juist niet nodig. Je hebt een mkv rip nodig van de MVC video stream van een 3D blu-ray. Toen ik nog een Oculus Rift had en dus andere video apps moest gebruiken via PCVR, moest ik zo’n rip nog wel omzetten naar 3D SBS. Dat is erg tijdrovend en.. je verliest ook de helft van de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
PatrickC schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:21:
[...]

Je hebt wel de premium versie nodig van 4XVR om MVC 3D te bekijken. In de standaard versie kun je maar kort deze optie gebruiken om uit te proberen. Je hebt het over een ‘omgezette’ film. Dat is nu juist niet nodig. Je hebt een mkv rip nodig van de MVC video stream van een 3D blu-ray. Toen ik nog een Oculus Rift had en dus andere video apps moest gebruiken via PCVR, moest ik zo’n rip nog wel omzetten naar 3D SBS. Dat is erg tijdrovend en.. je verliest ook de helft van de resolutie.
Ja ik heb de premium en het gaat om films die naar 3D zijn omgezet door de community. Tenminste ik geloof niet dat de 1e Star Wars in 3D zijn uitgekomen. Zal het binnenkort eens proberen met een officiële 3D film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
https://www.amazon.es/dp/...481_t_fed_asin_title&th=1

Dit komt vandaag binnen. Ben benieuwd hoe de game God of War vanaf de PS5 eruit ziet. Bij een maatje even wat games gespeeld op de Quest via een connectie vanaf de PS5, zag er cool uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Wackmack schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:37:
https://www.amazon.es/dp/...481_t_fed_asin_title&th=1

Dit komt vandaag binnen. Ben benieuwd hoe de game God of War vanaf de PS5 eruit ziet. Bij een maatje even wat games gespeeld op de Quest via een connectie vanaf de PS5, zag er cool uit.
Maar dan zie je dus alleen een "plat" scherm voor je?
Daarnaast is de adapter alleen 1080P@60fps dus zal hij de volledige Q3 niet kunnen ondersteunen qua specs.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Soliest schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Maar dan zie je dus alleen een "plat" scherm voor je?
Daarnaast is de adapter alleen 1080P@60fps dus zal hij de volledige Q3 niet kunnen ondersteunen qua specs.
Ja, klopt zo zag je het. Ga het morgen echt thuis ervaren maar zie nu inderdaad dat deze maar tot 1080P is.

@Soliest

Belangrijk om te weten

De Meta Quest 3 HDMI Link app ondersteunt maximaal 1080p resolutie in de headset zelf. Dus ook al gebruik je een HDMI 2.1 kabel en een PS5 die 4K uitstuurt, de weergave in de headset zal beperkt zijn tot Full HD. [Meta Quest...5 and more]
Voor toekomstbestendigheid en optimale PS5 prestaties, is een HDMI 2.1 kabel alsnog sterk aanbevolen.

Dit zegt CoPilot, heeft 4K dan wel zin?

Hier zie je hoe het er ongeveer uitziet:
https://basic-tutorials.c...-display-of-ps5-and-more/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:12

Major_ton

Shoot!

Afgelopen week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met o.a. een Ryzen 9 9900x, RTX 5080 en 64GB RAM. Nu is deze PC hoofdzakelijk voor werk gebouwd, maar zo af en toe een spel spelen is natuurlijk best leuk :-) We hebben thuis ook een PS5 en een Switch 1 en 2. Daar zijn de kids erg blij mee. Bij de launch heb ik een weekje een PS VR2 geprobeerd, maar toen toch weer teruggestuurd. Anderhalf jaar verder en de VR kriebels komen dankzij de nieuwe PC weer een beetje terug. Hoe goed werkt de PS VR2 ondertussen op PC? Het zou leuk zijn om een VR headset te hebben die op de PS5 en de PC werkt. Is een RTX 5080 snel genoeg voor VR spellen, of dat echt iets voor de RTX 5090?

Gebruiken sommige van jullie een VR headset ook om films en series te kijken? Ik heb ooit een VR bril gehad waar ik mijn Samsung telefoon in kon schuiven en ondanks de lage resolutie was het gevoel dat je naar een scherm van 20 meter zat te kijken best gaaf. Ik denk dat de OLED paneeltjes in de PS VR2 daar erg leuk voor kunnen zijn. Ook spellen spelen die niet voor VR bedoeld zijn, kunnen zo misschien toch extra indrukwekkend zijn?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Major_ton schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:11:
Afgelopen week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met o.a. een Ryzen 9 9900x, RTX 5080 en 64GB RAM. Nu is deze PC hoofdzakelijk voor werk gebouwd, maar zo af en toe een spel spelen is natuurlijk best leuk :-) We hebben thuis ook een PS5 en een Switch 1 en 2. Daar zijn de kids erg blij mee. Bij de launch heb ik een weekje een PS VR2 geprobeerd, maar toen toch weer teruggestuurd. Anderhalf jaar verder en de VR kriebels komen dankzij de nieuwe PC weer een beetje terug. Hoe goed werkt de PS VR2 ondertussen op PC? Het zou leuk zijn om een VR headset te hebben die op de PS5 en de PC werkt. Is een RTX 5080 snel genoeg voor VR spellen, of dat echt iets voor de RTX 5090?

Gebruiken sommige van jullie een VR headset ook om films en series te kijken? Ik heb ooit een VR bril gehad waar ik mijn Samsung telefoon in kon schuiven en ondanks de lage resolutie was het gevoel dat je naar een scherm van 20 meter zat te kijken best gaaf. Ik denk dat de OLED paneeltjes in de PS VR2 daar erg leuk voor kunnen zijn. Ook spellen spelen die niet voor VR bedoeld zijn, kunnen zo misschien toch extra indrukwekkend zijn?
5080 moet je heel degelijk VR op kunnen spelen, zeker een goede PC ervoor die je hebt.

Als je op de PC en PS5 wilt spelen, moet je een PS VR2 halen met de adapter voor de PC, of twee brillen :+
Volgens mij heeft de PS VR2 een wat lagere resolutie dan de Quest 3, Pico 4 en meest recente Pimax headsets. Dat zorgt ervoor dat je videokaart het nog makkelijk aan moet kunnen. Maar dat heeft ook weer te maken met hoe hoog je de instellingen zet natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack

Het lijkt mij dat de 5080 zeker krachtig genoeg is. Gisteren ben ik aan de slag gegaan met de 7900 XTX. Toen ik ging testen met VD ging het super smooth. Dus met jou setup gaat het zeker mooi werken.

Verder al wat filmpjes gekeken via YouTube en dat is heel vet! Ervaring is 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letsa
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-10 11:53
Het zou leuk zijn om een VR headset te hebben die op de PS5 en de PC werkt.
(...)
Gebruiken sommige van jullie een VR headset ook om films en series te kijken?
PSVR2 werkt op zowel PS5 als PC (met PC adapter). Echter zou ik gegeven jouw PC hardware, persoonlijk erg twijfelen tussen een PSVR2 en Quest 3.

Want de _meeste_ VR games/experiences kun je op de PC (SteamVR / Meta Store / VIVE Store) vaak voor een beter prijsje kopen dan op de Playstation. De PS5 heeft daartegenover dan weer enkele exclusives, dus mocht je die willen spelen dan is de PSVR2 een prima keus.

Ik gebruik mijn Quest 2 headset om films en series te kijken. Wireless streamend, ik kan gewoon gaan/staan/zitten/liggen waar ik wil zonder aan een kabel vast te zitten. Kijken kan prima op de standalone Android SOC, daarvoor hoef ik mijn PC niet aan te zetten. Beide is met een PSVR2 niet zo.

En volgens mij is films kijken met de PSVR2 sowieso beter mogelijk op de PC, dan op de PS5. Want voor zover ik weet, biedt Sony geen 3D movies aan, zelfs al zou je de 3D Bluray in de PS5 stoppen. Al zou een Netflix met 2D content vast wel werken, op de PS5.

[ Voor 3% gewijzigd door letsa op 02-10-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

@Koldur, @Wackmack en @letsa Bedankt voor jullie reacties! Als ik kijk naar de resolutie verschillen tussen de Quest 3 (4.128 x 2.208) vs. de PS2 VR (4.000 x 2.040) dan is dat denk ik te verwaarlozen? Ik denk dat hét grote voordeel van de PS VR2 de OLED paneeltjes zijn. Dat is in een 'afgesloten' donkere ruimte rond je ogen wel extra overweldigend. Ik ben iemand die veel met beeldtechnieken bezig is en ik zit voor media consumptie al heel lang in het plasma/OLED kamp. Voor foto editing gebruik ik nog een IPS LCD (Naast een QD-OLED monitor :X ), maar dat dient dan ook en ander doel. Verschillende technieken voor verschillende toepassingen.
Perfect zwart, HDR, geen motion-blur. OLED lijkt mij ideaal voor VR? Ik verneem het graag als er tegenargumenten zijn. Als LCD meer voordelen heeft, ga ik dat zeker overwegen.

Uiteraard ga ik maar één VR headset kopen, dus in het geval van een PS VR2 is het leuk om te kunnen wisselen tussen de PC en PS5. Dan kan ik én PS exclusives spelen én PC games draaien en ben ik voor films en series niet afhankelijk van de beperkte media toepassingen van de PS5. De enige plek waar een draadloze headset (in mijn geval) fijn zou kunnen zijn is wanneer je iets wil kijken in bed, maar daar slaap ik liever en ik vind het ook een beetje ongezellig om met zo'n ding op naast mijn vrouw te liggen. We zijn al bijna 20 jaar samen, maar gek genoeg nog altijd erg blij met elkaar _O-

Wat ik mij nog herinner van de PS VR2 is dat ik de resolutie toch een beetje teleur vond stellen en er naar de randen toe best wat chromatische aberraties zichtbaar waren. Betere lenzen én een (flink) hogere resolutie zullen nodig zijn om dit te verminderen. Bestaat zoiets al? Films hoef ik niet perse in 3D te kijken, gewoon 2D met het IMAX gevoel is iets wat mij al heel erg leuk lijkt.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
Major_ton schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:26:
@Koldur, @Wackmack en @letsa Bedankt voor jullie reacties! Als ik kijk naar de resolutie verschillen tussen de Quest 3 (4.128 x 2.208) vs. de PS2 VR (4.000 x 2.040) dan is dat denk ik te verwaarlozen? Ik denk dat hét grote voordeel van de PS VR2 de OLED paneeltjes zijn. Dat is in een 'afgesloten' donkere ruimte rond je ogen wel extra overweldigend. Ik ben iemand die veel met beeldtechnieken bezig is en ik zit voor media consumptie al heel lang in het plasma/OLED kamp. Voor foto editing gebruik ik nog een IPS LCD (Naast een QD-OLED monitor :X ), maar dat dient dan ook en ander doel. Verschillende technieken voor verschillende toepassingen.
Perfect zwart, HDR, geen motion-blur. OLED lijkt mij ideaal voor VR? Ik verneem het graag als er tegenargumenten zijn. Als LCD meer voordelen heeft, ga ik dat zeker overwegen.

Uiteraard ga ik maar één VR headset kopen, dus in het geval van een PS VR2 is het leuk om te kunnen wisselen tussen de PC en PS5. Dan kan ik én PS exclusives spelen én PC games draaien en ben ik voor films en series niet afhankelijk van de beperkte media toepassingen van de PS5. De enige plek waar een draadloze headset (in mijn geval) fijn zou kunnen zijn is wanneer je iets wil kijken in bed, maar daar slaap ik liever en ik vind het ook een beetje ongezellig om met zo'n ding op naast mijn vrouw te liggen. We zijn al bijna 20 jaar samen, maar gek genoeg nog altijd erg blij met elkaar _O-

Wat ik mij nog herinner van de PS VR2 is dat ik de resolutie toch een beetje teleur vond stellen en er naar de randen toe best wat chromatische aberraties zichtbaar waren. Betere lenzen én een (flink) hogere resolutie zullen nodig zijn om dit te verminderen. Bestaat zoiets al? Films hoef ik niet perse in 3D te kijken, gewoon 2D met het IMAX gevoel is iets wat mij al heel erg leuk lijkt.
Wel even heel goed snappen, dat de PSVR2 fresnel lenzen gebruikt en de Quest 3 (niet de 3s!!) en de Pico 4 pancake lenzen gebruiken. Ik zal never nooit meer fresnel lenzen in mijn headset willen hebben, pancake is zoveel scherper.
OLED heeft zijn voordelen en zal persoonlijk zijn, maar de lenzen wegen voor mij veel zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Koldur schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Wel even heel goed snappen, dat de PSVR2 fresnel lenzen gebruikt en de Quest 3 (niet de 3s!!) en de Pico 4 pancake lenzen gebruiken. Ik zal never nooit meer fresnel lenzen in mijn headset willen hebben, pancake is zoveel scherper.
OLED heeft zijn voordelen en zal persoonlijk zijn, maar de lenzen wegen voor mij veel zwaarder.
Is er een headset met OLED panelen en pancake lenzen? Ik meen iets gelezen te hebben dat OLED niet helder genoeg kan voor pancake lenzen, maar geen idee of dit waar is of dat de techniek ondertussen beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ik zie nu dat Pimax iets aan het bakken is... 7.680 x 3.552 Micro OLED met pancake lenzen. Wordt dit de heilige graal? De prijs is er ook naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Major_ton schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Is er een headset met OLED panelen en pancake lenzen? Ik meen iets gelezen te hebben dat OLED niet helder genoeg kan voor pancake lenzen, maar geen idee of dit waar is of dat de techniek ondertussen beter is?
De Bigscreen Beyond 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:55

De pentile pixel layout van de oled panelen in de PSVR2 zorgt er net voor dat het beeld net iets minder scherp is tov LCD panels met vergelijkbare resolutie, het resultaat is een iets 'zachter' beeld voor je ogen. Mijn pico neo 3 (via displayport!!) is hierdoor net iets scherper tov de PSVR2, die ik ook een tijdje heb gehad.

Maar uiteindelijk hangt de scherpte ook een beetje af van de renderresolutie, als je bijvoorbeeld een 5080/4090 of beter hebt, kan je het opvangen door de renderresolutie nog wat verder te verhogen.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 07:04

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb met de Quest ook met draad gespeeld (batterij ging niet lang mee en ik had toen nog geen extra batterij). Ik vond het vreselijk. Ik vind juist het draadoze fantastisch in combinatie met VR. Ook al zit ik op m'n bureaustoel, ik weet vaak niet eens welke kant ik op kijk...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Major_ton schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:01:
Ik zie nu dat Pimax iets aan het bakken is... 7.680 x 3.552 Micro OLED met pancake lenzen. Wordt dit de heilige graal? De prijs is er ook naar...
Het probleem met Pimax is altijd hetzelfde. Elke keer is het weer "mooie specs, redelijke lenskwaliteit, belabberde software" in de reviews.

En dat terwijl de prijs wel hoog is, dus ik zou eerst de reviews afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

Lastig, OLED is zeker mooi, alleen de gebruikte lenzen zijn een stuk minder dan de Q3 vooral met het bekijken van (3d) films (overal waar je kijkt scherp beeld!). Ook de bouwkwaliteit is een stuk beter met de Q3 en natuurlijk draadloos streamen (ook films dus) zou ik zelf toch voor de Q3 gaan. Ook kan je 'm standalone gebruiken, leuk bv op vakantie.
Maar de Playstation heeft weer een aantal goede VR spellen die de Q3 dan weer niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:04

R.G

vr'ers,

Heeft er iemand nog een korting code voor oculus store? of truuk?
Demeo is in de aanbieding van 40 naar 18 euro wel leuk maar nog meer korting is nog leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:42
R.G schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:00:
vr'ers,

Heeft er iemand nog een korting code voor oculus store? of truuk?
Demeo is in de aanbieding van 40 naar 18 euro wel leuk maar nog meer korting is nog leuker :)
Ik kan een app referral geven van €3.
Alleen weet ik niet of de korting stapelbaar is

Ik PB je.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
Volgens mij is Demeo in de Meta app nu zelfs maar €11,-

Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Wow! Speel nu de nieuwe Ghost of Yotei via de PlayStation 5 op de Meta Quest 3. Echt een droom setup. Net alsof het spel wordt afgespeeld in een groot bioscoop scherm.

Volgende week krijg ik nog een audi update op de Quest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azcGowUegjuuUjQgv_Uz8qqCas4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUpglPPs0SureVZNWcPVyM0G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47
Plugin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Lastig, OLED is zeker mooi, alleen de gebruikte lenzen zijn een stuk minder dan de Q3 vooral met het bekijken van (3d) films (overal waar je kijkt scherp beeld!). Ook de bouwkwaliteit is een stuk beter met de Q3 en natuurlijk draadloos streamen (ook films dus) zou ik zelf toch voor de Q3 gaan. Ook kan je 'm standalone gebruiken, leuk bv op vakantie.
Maar de Playstation heeft weer een aantal goede VR spellen die de Q3 dan weer niet heeft.
Ik heb de PSVR2 en de Quest 3. De Quest gebruik ik heel veel en de PSVR2 nooit. Wat mij betreft heeft de Quest veel meer voordelen:
- Draadloos
- Standalone
- Pancake lenzen
- Meer comfortabel
- Geen oordopjes
- Passthrough

Ik geniet oprecht van lekker onderuit gezakt met Stremio een mooie film aanzetten. Alsof je overal een bioscoop hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wackmack schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:50:
Wow! Speel nu de nieuwe Ghost of Yotei via de PlayStation 5 op de Meta Quest 3. Echt een droom setup. Net alsof het spel wordt afgespeeld in een groot bioscoop scherm.

[Afbeelding]
Is dat niet veel gewicht zo aan dat usb c poortje? Ik zou kijken of je het misschien op een of andere manier aan de strap kan bevestigen nog zodat de poort ontlast wordt...

Maar ja big screen gaming met zo'n headset is ook cool zelfs als het gewoon een pancake game is. Zelf vind ik een volledige vr bril echter wat te lomp om het echt veel te doen. Ik heb nu een xreal one pro wat er meer uitziet als een beetje lompe zonnebril (en die je dus ook zo opzet, geen strap) die een 1080p120 beeld voor mijn neus projecteert. Gebruik hem de afgelopen week afwisselend gekoppeld aan mijn steam deck of aan mijn telefoon die dan een stream ontvangt van mijn pc (met Apollo en Artemis). Dat werkt erg goed en kan daarmee gewoon languit op de bank liggen. Iets wat met een vr bril meestal niet gaat omdat de strap in de weg zit. Dat voegt toch ook wel echt weer wat toe aan mijn gaming uurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Finraziel schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:06:
[...]

Is dat niet veel gewicht zo aan dat usb c poortje? Ik zou kijken of je het misschien op een of andere manier aan de strap kan bevestigen nog zodat de poort ontlast wordt...

Maar ja big screen gaming met zo'n headset is ook cool zelfs als het gewoon een pancake game is. Zelf vind ik een volledige vr bril echter wat te lomp om het echt veel te doen. Ik heb nu een xreal one pro wat er meer uitziet als een beetje lompe zonnebril (en die je dus ook zo opzet, geen strap) die een 1080p120 beeld voor mijn neus projecteert. Gebruik hem de afgelopen week afwisselend gekoppeld aan mijn steam deck of aan mijn telefoon die dan een stream ontvangt van mijn pc (met Apollo en Artemis). Dat werkt erg goed en kan daarmee gewoon languit op de bank liggen. Iets wat met een vr bril meestal niet gaat omdat de strap in de weg zit. Dat voegt toch ook wel echt weer wat toe aan mijn gaming uurtjes :)
Nu uurtje kunnen gamen en helemaal top. De hdmi stekker is vrij zwaar dus de usb c stekker wordt daardoor redelijk gedragen.

Zit nog even te zoeken maar kan je ook instellen hoever je scherm vanaf je bril is? Soms is het iets te groot met gamen. Zou liever iets meer afstand hebben.

Edit: gelukt, inhouden en schuiven met je hand naar achteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 04-10-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
MennoE schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Ik geniet oprecht van lekker onderuit gezakt met Stremio een mooie film aanzetten. Alsof je overal een bioscoop hebt.
Door jouw bericht heb ik even gekeken naar Stremio; dit op de Quest 3 gezet, geinstalleerd op mn Windows laptop, maar ikk denk dat ik wat over het hoofd zie; die 2 apparaten zien elkaar niet via die app. Het enige wat ik in Stremio zie zijn betaalde films/series, een lege Library, en wat simpele settings. Las dat je ook .torrent bestandjes rechtstreeks kan streamen, maar kan gewoon nergens vinden hoe alles moet werken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
knakker2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

Door jouw bericht heb ik even gekeken naar Stremio; dit op de Quest 3 gezet, geinstalleerd op mn Windows laptop, maar ikk denk dat ik wat over het hoofd zie; die 2 apparaten zien elkaar niet via die app. Het enige wat ik in Stremio zie zijn betaalde films/series, een lege Library, en wat simpele settings. Las dat je ook .torrent bestandjes rechtstreeks kan streamen, maar kan gewoon nergens vinden hoe alles moet werken :F
De app op Quest en die op je laptop hoeven elkaar niet te zien. Ze werken standalone. Voor een goede Stremio ervaring heb je real debrid en torrentio nodig. Er zijn volgens mij heel veel guides hoe dit werkt. Zelfs chatgpt kan je het vertellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
MennoE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

De app op Quest en die op je laptop hoeven elkaar niet te zien. Ze werken standalone. Voor een goede Stremio ervaring heb je real debrid en torrentio nodig. Er zijn volgens mij heel veel guides hoe dit werkt. Zelfs chatgpt kan je het vertellen!
Ja.. inmiddels ook alweer wat meer op de hoogte; RD sub inmiddels lopen (180dagen sub is het maximale?)
Bijzonder dat ik dit nu pas tegenkom; alles gewoon aanwezig. Dank voor het aanwijzen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
knakker2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Ja.. inmiddels ook alweer wat meer op de hoogte; RD sub inmiddels lopen (180dagen sub is het maximale?)
Bijzonder dat ik dit nu pas tegenkom; alles gewoon aanwezig. Dank voor het aanwijzen :D
Geen probleem! 180 dagen is de max inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Dat VR is toch indrukwekkend soms. Vanavond speelde ik Alien Isolation via Virtual Desktop op de Quest 3. Je kunt dan als ruimte ook een moderne gamekamer kiezen. Man wat is dat prachtig gemaakt. Het beeldscherm in de scène heeft ook ambilight, zodat de kleuren tegen de muur meelkeuren. De immersie is ongekend en het werkt vlekkeloos. Ik heb een mooi breedbeeld OLED, maar dit speelde toch vetter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:04

R.G

[Afbeelding]
hoe werkt dat dan?

hdmi van je ps5 rechtstreeks in een hdmi adapter naar je quest met usbc? verder niks nodig?
Werkt dat ook met een switch , steam deck en een xbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letsa
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-10 11:53
Werkt dat met de HDMI adapter beter dan een PS Remote Play / Xbox Remote Play app op de Quest installeren, en je Playstation/Xbox gameplay via Wifi naar de headset streamen? Ik neem aan dat er ook veel minder latency is, dan streamen over het netwerk, en ook dat de kwaliteit beter is (geen extra compressie).

Ben ook benieuwd naar het verschil in virtuele ervaring; is het zwevende scherm van de HDMI input, anders dan een scherm van Remote Play? Zijn er met de HDMI adapter meer opties dan bij het streamen over Wifi?

[ Voor 5% gewijzigd door letsa op 07-10-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
letsa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Werkt dat met de HDMI adapter beter dan een PS Remote Play / Xbox Remote Play app op de Quest installeren, en je Playstation/Xbox gameplay via Wifi naar de headset streamen? Ik neem aan dat er ook veel minder latency is, dan streamen over het netwerk, en ook dat de kwaliteit beter is (geen extra compressie).

Ben ook benieuwd naar het verschil in virtuele ervaring; is het zwevende scherm van de HDMI input, anders dan een scherm van Remote Play? Zijn er met de HDMI adapter meer opties dan bij het streamen over Wifi?
Ja, dat lijkt mij wel. Speel zelf de game zeer vloeiend en merk natuurlijk nul vertragning. Enige nadeel is dat je begin soms wel de kabel voelt maar dat went snel. Heb nu nog een USB kabel in de capture card gestopt maar dat hoeft volgende week niet meer.

Er komt een nieuwe headset aan met een batterij+betere audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
  • Laatst online: 23-10 10:55
Ik zit met het volgende 'probleem'. Ik mag op mijn werklaptop geen streaming software meer hebben om films mee te bekijken. Nu wil ik zelf wat kopen om lekker op de bank te genieten van films. Ben ik dan het beste uit met de Quest 3 of beter bijvoorbeeld een tablet a la Samsung galaxy tab S10? De Big screen beyond 2 is me te duur.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Safri7879 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:00:
Ik zit met het volgende 'probleem'. Ik mag op mijn werklaptop geen streaming software meer hebben om films mee te bekijken. Nu wil ik zelf wat kopen om lekker op de bank te genieten van films. Ben ik dan het beste uit met de Quest 3 of beter bijvoorbeeld een tablet a la Samsung galaxy tab S10? De Big screen beyond 2 is me te duur.
Dat hangt er natuurlijk vooral vanaf wat voor ervaring je zoekt... Een tablet kan een stuk goedkoper zijn en je hoeft niks op je hoofd te hebben, je bent niet afgesloten van de wereld om je heen en eventueel kan iemand anders meekijken. Maar het is geen bioscoop ervaring.

Verder als het echt alleen gaat om film kijken denk ik niet dat ik daar een hele vr bril voor zou kopen. Niet alleen om het geld maar ook omdat het toch nogal een groot lomp apparaat is om lang op je gezicht te hebben. Ik heb zelf (naast mijn quest pro) ook een xreal one pro bril en dat is echt geweldig om films of series op te kijken (al is mijn primaire doel er op gamen, niet-VR games dan). Die moet je echter wel ergens op aansluiten dus of je moet wel bijvoorbeeld een telefoon hebben waar je streaming apps op kan draaien of je moet er extra een apparaatje bij kopen wat dat kan. Ook is de one pro die ik heb vrij duur maar de hoofdreden die ik had om die te kiezen is dat het een van de eerste opties is voor mensen met een grotere ipd (ik heb 72mm). Als je zelf een meer gemiddelde ipd hebt dan zijn de oudere goedkopere opties misschien ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
De bsb2 is alleen pc vr, dus moet je alsnog op een computer aansluiten en dat ging dus niet.
De q3 is best wel een leuk ding ook voor films streamen. Dit kan ook onderweg in het vliegtuig bijvoorbeeld (je kunt er films op downloaden).
Maar een film kijk je toch gewoon op de tv thuis? Dan zou een chromecast of zo toch ook goed kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn mensen die zweren bij een Quest 3 voor zoiets, omdat je een hele bioscoop ervaring kan maken ermee, ipv alleen een klein schermpje voor je. Maar de beeld kwaliteit van de film is nog wel echt veel slechter dan een tablet (of inderdaad gewoon een TV). Naast dat het een best groot ding op je hoofd nog is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 17-10-2025 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Zoals anderen hier al zeggen, ik zou de Quest voor thuis niet kopen om films op te kijken. Zeg ik met een grote TV op de muur, wat echt heel fijn kijkt en betere kwaliteit oplevert, maar juist dat maakt mijn punt. Alleen is zo'n grote TV niet zo goedkoop als een Quest 3 ;)
Wel is het voor mij een groot punt om niets op mijn hoofd te hebben met film kijken, dat doe ik om even te relaxen zonder inspanning. Daar past een headset voor mij niet bij. Bij spellen spelen is dat weer anders, dat doe ik niet om ook lichamelijk bij te komen, vaak juist niet.

Beeldkwaliteit is uiteindelijk ondergeschikt aan grootte van het beeld, is heel gek hoe dat werkt, maar is wel echt zo. Tot op een bepaalde waarde natuurlijk, maar bijvoorbeeld een 100" beeld van Quest 3 kwaliteit doet een stuk meer dan een perfecte TV van 42".

Het is en blijft persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Het klopt wel wat de mensen hier zeggen maar als je bijvoorbeeld 3D gaat meenemen in de mix dan zeg ik toch wel dat een VR headset de moeite kan lonen.

Je zou ook om het allemaal te proberen, een tweedehands Quest 2 kunnen kopen voor <150€.
(dan zal je wel even moeten zoeken en onderhandelen maar onder de 200€ vind je ze eigenlijk zo)
Bevalt het je niet dan verkoop je hem dit jaar gewoon terug voor 100-150€
Er komt in de eerste 12 maanden geen vervanger uit bij meta en de prijs van de Quest 2 zit min of meer op zijn dieptepunt. Ik denk niet dat ze ooit echt ver onder de 100€ tweedehands in goede staat verkocht gaan worden.

>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
Dank voor jullie reacties. Het gaat me er echt om dat als mijn vriendin tv kijkt ik lekker op de bank in mijn eigen film kan duiken. Gamen hou ik ook wel van, maar pvcr gaat niet lukken op de bank. Heb wel Geforce now. Die Xreal kan een optie zijn, maar voor brildragende mensen niet handig vrees ik. Zonder bril moet het dus wel echt een joekel van een scherm zijn voor mijn neus met goed leesbare subs. Met bril ook wel trouwens ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Safri7879 op 17-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Safri7879 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:37:
Dank voor jullie reacties. Het gaat me er echt om dat als mijn vriendin tv kijkt ik lekker op de bank in mijn eigen film kan duiken. Gamen hou ik ook wel van, maar pvcr gaat niet lukken op de bank. Heb wel Geforce now. Die Xreal kan een optie zijn, maar voor brildragende mensen niet handig vrees ik. Zonder bril moet het dus wel echt een joekel van een scherm zijn voor mijn neus met goed leesbare subs. Met bril ook wel trouwens ;)
Als het voor je vriendin dan ook leuk moet zijn is een tablet de veilige keuze, anders zou ik voor die Quest3 gaan, daar kun je ook GeforceNow en XBox Gamepass op spelen.

edit: let er wel op dat je een andere controller moet koppelen om te kunnen gamen. De standaard quest controllers werken namelijk niet met GFN.

[ Voor 9% gewijzigd door Soliest op 17-10-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Safri7879 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:37:
Je kunt wel lens inserts (op sterkte dus) krijgen voor de xreal (in ieder geval de one pro, weet niet zeker vanaf welk model).
Naast je vriendin zitten met een vr bril op lijkt me niks... Dan ben je echt helemaal afgesloten en is het lastig nog communiceren, vooral als je ook een koptelefoon gebruikt want de speakers zijn wel gericht op je oren maar lekken toch aardig geluid natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldoendex
Mocht je voor een Quest bril gaan als brildrager.

Via o.a. Aliexpress kun je insert lenzen op sterkte laten maken, door je recept door te sterkte door te sturen. Echt een aanrader

Persoonlijk vind ik films kijken met de Quest 3 echt Zoveel beter dan de 2 of 3s, door de betere lenzen

Ik heb er zelf een masker en hoofdband van KKCOBVR in gebruik. Dan kun je de bril zelfs iets van je gezicht afzetten

En met de mixed reality modus, kun he gewoon de rest van de ruimte zien
Lig je op de bank, plak je een virtuele mega tv op je plafond bv 😉

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
De Quest 3 kan ik 30 dagen testen. De Xreal vrees ik niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Safri7879 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:59:
Als je de Quest 3 kan testen voor zo'n tijd, zou ik dat doen. Maar waar kan dat dan? Of bedoel je de online aankoop rechten? Zo ja, dan is dat daar niet voor bedoeld, dat is om het product te bekijken en kort aan te zien. Dat is niet bedoeld om dertig dagen het product in gebruik te nemen.

Als de Quest 3 jou bevalt, is dat uiteindelijk wel de betere keuze met de wetenswaardigheid dat je er ook een stuk meer dan dat mee kan. Het is echt een heel vette ervaring, ook zonder PCVR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Binnen 30 dagen retour is inderdaad iets anders dan 30 dagen testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
Hmm nee ik had dat inderdaad anders geïnterpreteerd die 30 dagen...Nou ja mocht het echt niet bevallen dan schiet ik er misschien 100-150 euro bij in als ik hem doorverkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldoendex
Je kan er zoveel mee doen.

Denk aan mini golf en tafeltennissen bijvoorbeeld.
Fitness, sport, boksen etc.
Beatsaber en synthrider zijn toppers.

Bij spellen waar er veel om je heen beweegt, moet je wel echt rustig opbouwen i.v.m. VR benen, vegelijk het maar met wagenziek zijn.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
Nou heb de Q3 aangeschaft hoor. Wat gaaf zeg en zoveel te ontdekken. Voor mij is het compleet nieuw, het voelt echt als de Efteling. Combi met meta+ abo maakt dat ik echt genoeg te spelen heb. Voor de rest vooral bios functie. Met vril ook zeer goed te doen. Enige nadeel vind ik uiteraard de batterij duur. Had het dubbele moeten zijn dan was het ok geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldoendex
Safri7879 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:47:
Nou heb de Q3 aangeschaft hoor. Wat gaaf zeg en zoveel te ontdekken. Voor mij is het compleet nieuw, het voelt echt als de Efteling. Combi met meta+ abo maakt dat ik echt genoeg te spelen heb. Voor de rest vooral bios functie. Met vril ook zeer goed te doen. Enige nadeel vind ik uiteraard de batterij duur. Had het dubbele moeten zijn dan was het ok geweest.
Daarom is het aanrader en hoofdband met ingebouwde accu te kopen.
Budget modellen via Ali
Bekende merken voor accessoires zijn KKCOBVR, BoBoVR en AMVR.

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
Aldoendex schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Daarom is het aanrader en hoofdband met ingebouwde accu te kopen.
Budget modellen via Ali
Bekende merken voor accessoires zijn KKCOBVR, BoBoVR en AMVR.
Het blijft een nadeel. Ik wil de Q3 zelfs onbruikbaar noemen zonder extra accu. behalve voor de PCVR spelers die nog bedraad spelen. Best sneu dat je gelijk al weer iets extra nodig hebt (headstrap is ook zwaar knudde dus het is wel 2 in 1).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Beakzz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Het blijft een nadeel. Ik wil de Q3 zelfs onbruikbaar noemen zonder extra accu. behalve voor de PCVR spelers die nog bedraad spelen. Best sneu dat je gelijk al weer iets extra nodig hebt (headstrap is ook zwaar knudde dus het is wel 2 in 1).
Tot dusver één keer meegemaakt dat de standaardaccu niet volstond, 'onbruikbaar' is dus volledig afhankelijk van de gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Na twee uur spelen ben ik er wel ongeveer klaar mee. Je kunt ook een powerbank aansluiten welke in je (broek)zak zit.
Een andere headstrap is sowieso aan te raden vanwege de pasvorm/confort. Als er dan een extra accu in zit is dat meegenomen. Zelf heb ik de BOBOVR met verwisselbare accu (ik moet nog een tweede kopen, maar heb nog geen 1 keer gehad dat ik dat nodig had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
De Quest 3 heeft naar mijn idee wel echt een vrij belabberde accuduur ja. Heb zelf een BoboVR S3 Pro met twee accu's en meermaals de tweede accu nodig gehad.
Sommige spellen zijn zwaarder dan anderen op de Quest zelf, maar met de echt zware spellen, kan je accu zomaar binnen een uur leeg zijn. Met PCVR is dat wel een stuk beter, logischerwijs, maar ook dan kan het te kort zijn, zeker als je sim racet ermee. Practice, kwalificatie en race. Niet dat ik er geen pauze tussendoor heb, maar vaak is die pauze veel te kort om genoeg op te laden.
Als je AR spellen gaat spelen, ben je helemaal snel leeg, maar vind dat op Tabletennis na vooral een gimmick.

Welkom in de wereld van VR in ieder geval, pas op dat je niet binnen nu en een half jaar een brute PC hebt staan die ook Half Life Alyx perfect kan draaien op hoge kwaliteit met de native Quest instellingen ;)
HL:A is niet voor iedereen het beste spel, sommige mensen vinden het horror achtige sfeertje te (ik vind het horror gehalte nog wel meevallen, maar ervaringen verschillen). Als je dat kan waarderen, is het echt een van de beste spellen in VR ervaring, zeker met de Quest 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
Ik moet zeggen dat ik de strap wel ok vind vooralsnog. Ben ook echt niet van plan het ding de hele dag op te houden. Als hij 3 a 4 uur mee kan gaan ben ik tevreden. Een powerbank is dus best wel een goed idee. Hebben jullie tips voor powerbanks voor de Meta Q3?

En wow Ghost town is echt wel indrukwekkend. Normaal een gruwelijke hekel aan puzzels, maar in vr is dat anders haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldoendex
Safri7879 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:48:
Ik moet zeggen dat ik de strap wel ok vind vooralsnog. Ben ook echt niet van plan het ding de hele dag op te houden. Als hij 3 a 4 uur mee kan gaan ben ik tevreden. Een powerbank is dus best wel een goed idee. Hebben jullie tips voor powerbanks voor de Meta Q3?

En wow Ghost town is echt wel indrukwekkend. Normaal een gruwelijke hekel aan puzzels, maar in vr is dat anders haha
Koop iets met een CE keurmerk.
20.000 mAh is al heel ruim

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Safri7879 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:48:
Het voordeel van een andere strap met batterij is dat het gewicht van die batterij ervoor zorgt dat alles beter balanceert op je hoofd. Het enige nadeel van die Bobo batterij is dat hij geen signaal geeft dat hij leeg is, daar kom ik pas achter als alles leeg is :D Maar meestal is het leegspelen van de bobo batterij en de batterij van de headset zelf genoeg voor een sessie. Hangt er wel een beetje vanaf wat ik aan het spelen ben (AR of VR).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Wailing_Banshee schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

Het voordeel van een andere strap met batterij is dat het gewicht van die batterij ervoor zorgt dat alles beter balanceert op je hoofd. Het enige nadeel van die Bobo batterij is dat hij geen signaal geeft dat hij leeg is, daar kom ik pas achter als alles leeg is :D Maar meestal is het leegspelen van de bobo batterij en de batterij van de headset zelf genoeg voor een sessie. Hangt er wel een beetje vanaf wat ik aan het spelen ben (AR of VR).
Helemaal mee eens, de standaard headstrap lijkt op het begin OK, maar als je eenmaal met een goede headstrap i.c.m. batterij gespeeld hebt, vraag je jezelf af hoe je ooit met de stock strap hebt kunnen spelen.
Bijkomend nadeel van een losse powerbank, is dat je de kabel voelt trekken aan je hoofd.
Ja, de Quest 3 kost op zich aardig wat, maar een goede headstrap is echt geen overbodige luxe als je hem veel gaat gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MennoE
Koldur schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:48:
[...]

Helemaal mee eens, de standaard headstrap lijkt op het begin OK, maar als je eenmaal met een goede headstrap i.c.m. batterij gespeeld hebt, vraag je jezelf af hoe je ooit met de stock strap hebt kunnen spelen.
Bijkomend nadeel van een losse powerbank, is dat je de kabel voelt trekken aan je hoofd.
Ja, de Quest 3 kost op zich aardig wat, maar een goede headstrap is echt geen overbodige luxe als je hem veel gaat gebruiken.
Ik vind het juist fijn om liggend film te kijken en dan is de stock headstrap ideaal. Geen bulky dingen aan de achterkant van je hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 08:17
Als je een extra accu gaat gebruiken, raad ik je een magnetic USB kabel aan. Dit voorkomt dat je enige USB-C poort van je Quest 3 (en Quest 2) stuk gaat tijdens het spelen (zwiepende armen enzo....)

Ik gebruik mag USB kabels voor mijn Quest 2 en Quest 1 headsets al jaren zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

WinterMute2025 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:08:
Als je een extra accu gaat gebruiken, raad ik je een magnetic USB kabel aan. Dit voorkomt dat je enige USB-C poort van je Quest 3 (en Quest 2) stuk gaat tijdens het spelen (zwiepende armen enzo....)

Ik gebruik mag USB kabels voor mijn Quest 2 en Quest 1 headsets al jaren zonder problemen.
Is wel een goeie als je een powerbank wilt gebruiken ja. En ook als je wired wilt spelen (ik heb de audiopoort van m'n bluetooth koptelefoon zo al eens stuk gemaakt, die kun je ook wired gebruiken en dat was ik even vergeten dat ik er een touwtje aan had :p). Het voordeel van die batterij op de headstrap is dat dat kabeltje heel kort is :D
MennoE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:43:
[...]Ik vind het juist fijn om liggend film te kijken en dan is de stock headstrap ideaal. Geen bulky dingen aan de achterkant van je hoofd.
En dan is een powerbank natuurlijk ook geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MennoE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:43:
[...]
Ik vind het juist fijn om liggend film te kijken en dan is de stock headstrap ideaal. Geen bulky dingen aan de achterkant van je hoofd.
Ja, ik ook. Vooral sinds er nu de "lying down mode" is. Daarvoor was het super irritant om steeds je hoofd op te moeten tillen om de menubalk te zien. De meeste video apps konden al wel het scherm op willekeurige hoeken zetten maar de ingebouwde interface niet.

Ik kreeg ook net de Navigator update binnen. Ik ben blij dat ze toch bezig blijven met ontwikkeling ondanks dat het meeste geld nu naar de AI race gaat. Al begint dat ook terug te lopen: Er verdwijnen 600 AI banen bij meta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Safri7879 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:59:
De Xreal kan je gewoon bij Amazon krijgen en die hebben ook een zichttermijn. De zichttermijn is daar niet echt voor bedoeld maar als je er heel netjes op bent kan je hem daar wel voor gebruiken natuurlijk. Bovendien denk ik dat je na een dag of 2 wel weet of het wat voor je is. En ik heb sowieso niet zoveel medelijden met zulke megaconcerns. Die gasten laten hun bezorgers in een fles plassen omdat ze te gierig zijn om ze een plaspauze te gunnen. Dus moreel vind ik er 0,0 probleem mee om de regels een beetje te buigen. Dat verkopen van geretourneerde spullen doen zij zelf ook weer met de Amazon Warehouse Deals trouwens.

https://www.amazon.nl/s?k=Xreal+Air . Ik zou wel ff een aanbieding afwachten. De Xreal Air 2 was vorige week nog met Prime dag in de aanbieding voor 199 euro. En over een maand is het alweer black friday.

Ik heb zelf de Quest 3 en de Xreal Air (eerste versie). Ben met beiden erg tevreden maar ze hebben verschillende doeleinden. De Air gebruik ik veel samen met mijn telefoon (Samsung DeX) en een afstandsbediening+toetsenbordje. Daar kijk ik series op, wat comfortabeler dan een hele quest. Bovendien is hij enorm fijn voor onderweg. Lekker licht en als je er op werkt kunnen mensen niet zien wat je aan het doen bent. In een druk vliegtuig wel zo fijn bijvoorbeeld. Met DeX en een opvouwbaar toetsenbordje is het zo ongeveer een hele desktop computer die in een klein schoudertasje past! Overigens kan de Xreal ook zo out of the box 3D sidebyside materiaal aan (moet je hem wel in een speciale mode voor zetten door een van de knoppen ingedrukt te houden).

De quest is weer weer veel immersiever, heeft 6DOF tracking enz. Immersieve games met controller <3 Veeeel bredere FoV. Ingebouwde processor dus het is een standalone apparaat. Het zijn gewoon totaal andere apparaten. Ik zou dan voor de Air 2 gaan want de Air 1 heeft last van pootjes die op een gegeven moment afbreken en ook een behoorlijk slechte kleurechtheid, de kleurtemperatuur verandert enorm als je aan de helderheid draait.

Voor de Xreal kan je ook gewoon inlegglazen krijgen. Die heb ik zelf ook. Het is wel een beetje onhandiger daarmee moet ik zeggen, er hangt dan een klein brilletje voor het scherm en dat zit een beetje in de weg, komt tegen je wimpers aan enzo. Ik heb de mijne bij honsvr vandaan, daar waren ze maar 50 euro en binnen een week binnen. Ik was ook enorm blij met hun service, ik had een probleempje er mee wat aan het design van Xreal lag (honsvr had hem perfect gemaakt!) en toch hebben ze me een gratis nieuw exemplaar gestuurd _/-\o_ . Uiteraard wil je tijdens het uitproberen geen brilletje kopen want dat is maatwerk, maar je kan dan lenzen gebruiken. Overigens krijg je ook een inlegbrilletje erbij (niet op sterkte natuurlijk) dus je kan ook zien hoe dat in de praktijk uitpakt voor je er een bestelt.

Maargoed, echt twee totaal verschillende soorten apparaten dus.

Oh nog 1 ding: Met de nieuwe Xreal One kan je ook steamVR aanspreken: https://www.reddit.com/r/...al_ones_on_vr_games_with/ Maar het vereist extra hardware en de Xreal One is al een heel stuk duurder. Mijn advies is: Wil je echt VR doen pak dan gewoon een quest of een andere VR headset want een Xreal is daar gewoon behelpen. Leuk als je hem toch hebt liggen maar het is voor VR gewoon een veel mindere ervaring.

[ Voor 37% gewijzigd door Llopigat op 23-10-2025 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Llopigat schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 06:54:
[...]
Ik heb zelf de Quest 3 en de Xreal Air (eerste versie). Ben met beiden erg tevreden maar ze hebben verschillende doeleinden.
Ik heb ook naar de Xreal gekeken, maar ik vind hem te beperkt. Ik wil hem gewoon kunnen aansluiten op mijn PC of eigenlijk m'n laptop, zodat ik altijd een "monitor" bij me heb (en dus niet alleen aangewezen ben op die 12" laptop monitor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

Ik heb ook naar de Xreal gekeken, maar ik vind hem te beperkt. Ik wil hem gewoon kunnen aansluiten op mijn PC of eigenlijk m'n laptop, zodat ik altijd een "monitor" bij me heb (en dus niet alleen aangewezen ben op die 12" laptop monitor).
Dat kan ook, maar je laptop moet wel DisplayPort over USB ondersteunen. De meeste moderne laptops moeten dat wel kunnen. Ze kunnen immers ook met USB hubs met video out werken.

Overigens is de meerwaarde boven een laptopscherm niet heel hoog. Je kan beiden eigenlijk niet naast elkaar gebruiken omdat alls je naar je laptop kijkt, het virtuele scherm er overheen komt. Dus je kan er alleen uit je ooghoeken naar kijken en dat is vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Llopigat schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:46:
[...]
Dat kan ook, maar je laptop moet wel DisplayPort over USB ondersteunen. De meeste moderne laptops moeten dat wel kunnen. Ze kunnen immers ook met USB hubs met video out werken.
Voor zover ik kan vinden moet je dat Nebula installeren en die kan ik alleen nog maar in beta vinden. En dat vind ik niet prettig als ik zo'n duur apparaat koop.
Overigens is de meerwaarde boven een laptopscherm niet heel hoog. Je kan beiden eigenlijk niet naast elkaar gebruiken omdat alls je naar je laptop kijkt, het virtuele scherm er overheen komt. Dus je kan er alleen uit je ooghoeken naar kijken en dat is vermoeiend.
Ik wil ze ook niet naast elkaar gebruiken, ik wil dan m'n laptop dicht kunnen doen en gewoon virtueel 2 monitoren hebben, een beetje wat je ook met Immersive en de Quest kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Voor zover ik kan vinden moet je dat Nebula installeren en die kan ik alleen nog maar in beta vinden. En dat vind ik niet prettig als ik zo'n duur apparaat koop.
Nope, dat is niet nodig. Ik heb het net even voor de zekerheid geprobeerd met mijn werk laptop waar ik niet eens installatierechten op heb. Dus ik kan niet eens apps installeren. Een Lenovo T14s gen4. Werkt gewoon, de Xreal wordt gezien als een DisplayPort over USB-C scherm, en ik heb meteen beeld. Hij hoefde niet eens een driver te downloaden (want de wifi was nog niet verbonden). Net als met de telefoon trouwens, daar heb je ook de nebula app voor maar die gebruik ik ook niet, want DeX is veel handiger. Ook als je die app niet hebt geinstalleerd werkt het gewoon, zowel screen mirroring als DeX.

Met nebula heb je een vemo player en een "browser" (zo te zien gewoon een webview), wat flauwe spelletjes, verder eigenlijk niks. Wat die wel heeft is headtracking (alleen 3DOF natuurlijk). Maar daar heb ik niet zoveel mee, door de beperkte FoV heb je daar sowieso niet zoveel aan. Want dan zie je nooit een heel scherm tenzij je precies vooruit kijkt. Ook heeft het wat 3D effectjes. Grappig maar niks wat ik echt zou gebruiken. Ik gebruik die app dus nooit.

Zonder app heb je gewoon een 1080p scherm dat "aan je gezicht vastgeplakt" zit. Dus het beweegt mee met waar je naar kijkt. Met VLC kan je ook 3D content afspelen (moet je de xreal wel even handmatig in side by side mode zetten!).

Ik denk dat ze zo op dat nebula hameren omdat ze er een soort ecosysteempje van willen maken met appjes enzo. Marketing. Maar als je hem gewoon als extern scherm wil gebruiken, no problem. Dit is met de Air 1, maar ik heb begrepen dat het met andere modellen ook zo is (mijn broer heeft de One en die gebruikt die app helemaal niet).

Ik snap verder helemaal wat je bedoelt hoor. Ik heb pas een DJI Mic Mini gekocht, en om daar 3 kleine instellingen in te kunnen veranderen moet je een app downloaden van 850 MB die bovendien volgestampt zit met video's en marketing en tracking en andere complete rotzooi :r :r :r Het stikt ook van de 1-sterren reviews. Echt zonde als steengoede hardware zo in de steek gelaten wordt door waardeloze software. Maar met Xreal is dat dus niet vereist.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:53:
[...]
Ik wil ze ook niet naast elkaar gebruiken, ik wil dan m'n laptop dicht kunnen doen en gewoon virtueel 2 monitoren hebben, een beetje wat je ook met Immersive en de Quest kunt doen.
Ja dat kan dus gewoon. Mits je DP over USB-C ondersteuning hebt natuurlijk. Maar als je dat niet hebt dan werkt de nebula app ook niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Llopigat op 23-10-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:46:
Bij de one pro is dat niet meer zo. Deze heeft een chip in de bril zelf ingebouwd waardoor die zonder extra hardware het scherm op een bepaalde plek kan fixeren. Standaard 3dof, eventueel met de extra camera module ook 6dof. Je kunt dus het scherm boven je laptop scherm plaatsen. En ik geloof dat er zelfs een functie is om het glas automatisch te dimmen als je naar het gefixeerde scherm kijkt en doorzichtig te maken als je weg kijkt, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Erg fijn werkt dat imho echter niet want de bril blokkeert nog vrij veel van je zicht. Bovenin heb je een dikke balk waar de oled schermpjes in zitten, het frame is redelijk dik maar midden door het 'grote' glas zeg maar zie je ook een rand lopen van het prisma waar je doorheen kijkt om de oled schermpjes te zien. Bovendien is het dimbare glas ook op volledig doorzichtig nog een beetje dimmend en het prisma dimt nog wat meer, waardoor je dus drie verschillende felheden van de wereld ziet zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Llopigat schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Ja dat kan dus gewoon. Mits je DP over USB-C ondersteuning hebt natuurlijk. Maar als je dat niet hebt dan werkt de nebula app ook niet.
heb je dan wel de optie tot 2 schermen? Want ik kan gewoon niet werken met 1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

heb je dan wel de optie tot 2 schermen? Want ik kan gewoon niet werken met 1!
Nou dan hangt het er vanaf welk model je hebt. De Xreal One heeft blijkbaar de BEAM functie ingebouwd, dat is wel nice, zoals Finraziel zegt. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn broer heeft hem maar ik heb hem zelf nooit gezien.

Met de Air of Air2 kan ik het in elk geval niet aanraden als tweede scherm zoals ik al zei, want het scherm blijft staan op de vaste positie binnen je gezichtsveld. Je kan hem wel configureren als tweede scherm op de laptop, maar daar heb je niet zoveel aan als je het eerste niet kan zien. De Air/Air2 werkt gewoon als 1 scherm op een vaste plek. Tenzij je de BEAM module erbij koopt maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet want die heb ik ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 23-10-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Daarom had ik hoop dat de Immersed Visor een goed product zou worden, want met de software van Immersed kun je tot 5 (virtuele) monitoren maken. Ik heb dat wel gedaan met m'n Quest (helemaal aan het begin van de corona crisis :D) en dat werkte op zich wel prettig, behalve dat die Quest best zwaar werd (batterij had ik geen last van, aangezien ik een kabel gebruikte). Heb het nog niet gedaan met de Quest 3 (die zit lekkerder op m'n hoofd), een bril-achtig systeem zou dan veel prettiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:12
Hoe werkt het dan met je scherm delen naar de Xreal, is het dan head locked of is de locatie van het scherm zo dat je heen en weer kunt kijken? Head locked lijkt me erg vervelend?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Menesis schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:07:
[...]
Hoe werkt het dan met je scherm delen naar de Xreal, is het dan head locked of is de locatie van het scherm zo dat je heen en weer kunt kijken? Head locked lijkt me erg vervelend?
Dat verschilt dus per type. Die ik heb, de Xreal Air is inderdaad "head locked". De Xreal One heeft tracking.

Het klinkt vervelend maar het betekent wel dat het scherm 1:1 pixel is, de display is 1920x1080 en je ziet exact elke pixel daarvan. Als je tracking hebt en je geeft een 1920x1080 scherm weer dan moet je echt precies op de juiste plek kijken om alles in 1 keer te zien. Vergeet ook niet dat de FOV erg klein is vergeleken met een quest. Dus het "actieve" gedeelte waar hij beeld weer geeft is klein.

Voor de ervaringen hoe dit in de praktijk werkt kan ik niet zoveel zeggen, ik heb de tracking alleen gebruikt samen met de nebula app die dit wel kan, maar dan kan hij alleen content van de app zelf weergeven dus geen desktop. Maar het voelt een beetje alsof je TV kijkt door een toiletrol zegmaar. Met zo'n kleine FoV heb ik eigenlijk liever headlocking want je weet ook niet waar alles buiten het midden van je gezichtsveld uithangt.

Voor de doeleinden waar ik hem voor gebruik vind ik het prima. Ik gebruik hem met mijn telefoon als "desktop" (als enige scherm) en om video op te kijken en dat gaat prima zo. En ik heb er ook geen 500 euro voor over, wat de One kost. De air die ik heb was 200 euro en de air 2 is nu ook vaak 200 in de aanbieding.

[ Voor 3% gewijzigd door Llopigat op 23-10-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De one pro heeft wel een grotere fov (geloof dat dat het grootste verschil was ten opzichte van de niet pro, samen met dat er een grotere ipd variant van te krijgen is wat voor mij belangrijk was). Maar dat betekent ook dat de fhd resolutie over een groter vlak uitgerekt wordt. Voor gamen en film kijken vind ik het geweldig maar om op te werken weet ik het niet zo, zou niet mijn ding zijn... Maar goed, ik heb op mijn thuiswerkplek ook een 4k monitor gezet en erger me altijd als ik op het werk weer alleen fhd schermpjes heb. Andere mensen hebben dat totaal niet dus misschien dat zo'n bril dan ook meer acceptabel is om op te werken... Maar voor mij om op te werken zou de resolutie echt omhoog moeten.

Ik heb de bril overigens ook bijna altijd op headlocked staan (hoewel het scherm daarbij op de one pro wel een beetje vertraagd mee beweegt wat wel fijn is tegen motion sickness en kleine bewegingen dempt hij helemaal er uit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 08:17
De Meta Quest store heeft een Far Frights sale tot 2 november.

Directe link naar de store pagina https://www.meta.com/en-g...ection/32378920905040556/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Finraziel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:15:
De one pro heeft wel een grotere fov (geloof dat dat het grootste verschil was ten opzichte van de niet pro, samen met dat er een grotere ipd variant van te krijgen is wat voor mij belangrijk was). Maar dat betekent ook dat de fhd resolutie over een groter vlak uitgerekt wordt. Voor gamen en film kijken vind ik het geweldig maar om op te werken weet ik het niet zo, zou niet mijn ding zijn... Maar goed, ik heb op mijn thuiswerkplek ook een 4k monitor gezet en erger me altijd als ik op het werk weer alleen fhd schermpjes heb. Andere mensen hebben dat totaal niet dus misschien dat zo'n bril dan ook meer acceptabel is om op te werken... Maar voor mij om op te werken zou de resolutie echt omhoog moeten.

Ik heb de bril overigens ook bijna altijd op headlocked staan (hoewel het scherm daarbij op de one pro wel een beetje vertraagd mee beweegt wat wel fijn is tegen motion sickness en kleine bewegingen dempt hij helemaal er uit).
Nou de One Pro heeft diverse vrij grote verschillen:
- Grotere FoV inderdaad
- Prisma in plaats van Bird Bath wat de kwaliteit van het beeld zou verbeteren zoals reflecties onderin
- Dunner (ook door dit prisma), zit minder dicht bij de ogen
- Hogere helderheid
- IPD opties

Met name dat prisma vind ik wel wat waard eigenlijk. Maar het is idd wel bizar dat ze niet gewoon voor 1440p schermpjes zijn gegaan zodat je ook echt iets hebt aan die extra FoV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
WinterMute2025 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 06:49:
De Meta Quest store heeft een Far Frights sale tot 2 november.

Directe link naar de store pagina https://www.meta.com/en-g...ection/32378920905040556/
Ik las in de snelheid Far rights sale :F Het is trouwens de Fall Frights sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:59
Golf+ gekocht. Speelt lekker!
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste