• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-12 11:13
Sissors schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:36:
[...]

Niet voor deze toepassingen, maar ik neem aan dat hij gewoon een standaard USB joystick oid emuleert. Dan zou het moeten werken als je hem rechtstreeks in een Q3 steekt. Volgende vraag is wel of de Q3 dat weer doorstuurt naar je PC.
Dit lijkt inderdaad zo te werken.
Ik ga die doos gewoon bouwen en kom er vanzelf wel achter :)
Die snap ik niet. Zonder internet krijg je meer performance? Dat zou toch echt nul impact horen te hebben. Sowieso niet op framerate natuurlijk, want dat wordt door je PC bepaald en niet de verbinding, en dat beetje data wat voor internet gebruikt wordt zou ook gerommel in de marge moeten zijn. Plus je noemt dat je ook de PC via Wifi zelf internet kan geven, dan gaat het dus nog geen eens via je VR AP.
Het zal liggen aan het feit dat ik de Deco X60's omzeil.
De Ziggo router (in bridge mode) gaat naar naar een X60 in de woonkamer. Van daaruit naar een switch en vanuit de switch gaat een utp kabel naar een X60 op zolder, waarop de pc dan weer bekabeld op aangesloten is.
Omdat ik de dedicated router (WAX202) als AP had geconfigureerd moest ik de utp kabel vanuit de X60 ook op de WAX202 aansluiten omdat de Quest anders geen IP kreeg.
Dus nu ik de WAX202 als router heb geconfigureerd kan ik hem buiten de X60's gebruiken.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Tip voor bezitters en kopers van Quest VR brillen.

T/m 2 januari is de doorverwijzing verdubbeld naar € 60 winkeltegoed.

Voor nieuwe gebruikers, met een via een winkel aangeschafte bril.

Meta Quest 3

• letsa
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-12 12:32
UnboundXR heeft momenteel (Black Friday) weer 128GB Quest 3's, voor € 479,- (€ 395,87 ex): https://unboundxr.nl/b2b/meta-quest-3-128gb.

Ik meen dat de referral Quest Cash zoals genoemd door Aldoendex, volgens de Meta voorwaarden niet toepasbaar is op refurbished headsets. Dus houd daar rekening mee.

*edit*
Ziet ernaar uit dat de 128GB versie geen "tweedekans" is. Of dat betekent, dat het niet refurbished is, weet ik niet. Voor zover mij bekend was, was de 128GB editie discontinued. 🤔

[ Voor 32% gewijzigd door letsa op 29-11-2025 00:23 . Reden: Prijs was ex btw ]

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12 16:51
Nu valve hun vr set heeft aangekondigd is het niet verstandig om te wachten?
Ik ga vanuit dat wanneer die uitkomt meta met tegen reactie komt en de prijs zakt.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:11
raro007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:44:
Nu valve hun vr set heeft aangekondigd is het niet verstandig om te wachten?
Ik ga vanuit dat wanneer die uitkomt meta met tegen reactie komt en de prijs zakt.
Ik zou iig wachten tot er meer bekend is, zoals de prijs bijvoorbeeld.
Puur vermoedens hoor, maar ik verwacht dat niet dat Meta die VR set als concurrentie zal zien. Als eerst verwacht ik niet dat de basis set dat prijs technisch is, ik vermoed dat hij flink duurder is. Met als voordeel natuurlijk by default comfortabeler, en de wifi streaming spullen zijn al mee geleverd, als je eerst nog een 6GHz router / AP moet kopen wordt de Quest als geheel significant duurder natuurlijk.

Punt is alleen, dat is niet de primaire doelgroep waar Meta zich op richt. En ja het is een significante groep, de PC streamers, dus ze willen hem ook niet negeren, maar het is ook niet de echte richting waarop ze willen groeien.

Voor PC streaming zal de Valve headset meer plug en play zijn, hij zal comfortabeler zitten, en het is geen Meta. Maar goedkoop zal hij niet zijn.

• Aldoendex
  • Nu online
Ik vind het trouwens opvallend dat de duurdere Q3 niet met korting is aangeboden in deze periode.

Meta lijkt in te zetten op de goedkopere 3S met een breder publiek. En dan vermoedelijk meer omzet te draaien met de games/ apps.

Meta Quest 3

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12 16:51
maar de valve VR kan je toch ook games instaleren? ik verwacht dat steam een apart store voor gaat opzetten en dus wel direct met meta gaat concurreren.
alleen is de steam vr procesor/gpu beter dan de meta?
raro007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:35:
maar de valve VR kan je toch ook games instaleren? ik verwacht dat steam een apart store voor gaat opzetten en dus wel direct met meta gaat concurreren.
Ik neem aan dat Steam gewoon een labeltje krijgt als het erop draait. Maar ja dat is mogelijk. Echter ik verwacht niet dat dat prijs technisch gaat kunnen concurreren met een Quest.

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26
raro007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:35:
Denk steamdeck.

En hoi, eindelijk weer terug in NL en weer in staat om te posten (nu mag ik weer 😉)

• letsa
Steam Frame gaat ook Android VR kunnen draaien, op sterkere hardware dan Quest 3. In theorie kunnen devs al hun Quest games naar de Steam Frame porten, al zullen apps met passthrough niet in kleur zijn. Ik verwacht dat er ook een grijs gebied gaat komen van mensen die hun Quest account kunnen gebruiken om hun Quest apk's te downloaden, eventueel "patchen", en op de Steam Frame werkend krijgen. Niet officieel ondersteund natuurlijk, maar allicht wel mogelijk gemaakt door het open karakter van de Steam Frame.

De Quest 3 headset had vorig jaar een beter aanbod, ben benieuwd of er op Cyber Monday nog iets gaat gebeuren. Meta verdient aan mij geen Quest 3S, maar ik ben benieuwd of ze met mijn uitgavepatroon een goede Quest 3-deal kunnen terugverdienen aan software-aankopen. 😅

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:13
Aldoendex schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:25:
Ik vind het trouwens opvallend dat de duurdere Q3 niet met korting is aangeboden in deze periode.

Meta lijkt in te zetten op de goedkopere 3S met een breder publiek. En dan vermoedelijk meer omzet te draaien met de games/ apps.
Meta ziet ook prijsverhogingen van hardware links en rechts binnenkomen en laten we eerlijk zijn. De Quest 3 is een constante aanbieding voor wat ze leveren aan hardware en dat zal de Frame ook weer gaan bewijzen. Ik verwacht eerder dat prijzen van consoles en (standalone) VR headsets gaan stijgen de komende tijd. Misschien dat ze daarom geen sale op de Q3 hebben.

Ik ben geen voorstander van fan zijn van een bedrijf/merk, maar Steam komt dichtbij en toch heb ik totaal nog geen hype voor de frame. Voorlopig bevalt de Q3 mij best op de wat dwingende Horizon updates na (dat mag van mij verdwijnen). Voor het geld (vorig jaar wel in een aanbieding gekocht) heb ik er genoeg plezier aan beleefd en mijn vriendin pakt hem ook regelmatig even en dan hoef ik ook niets uit te leggen.

Ik geef helemaal niets om 2D games in VR (betere opties beschikbaar), de passtrough in kleur vind ik top, PVCR werkt draadloos ook super, Leuke AR ervaringen gespeeld en voorlopig zie ik ook geen games voor VR verschijnen die ik niet kan spelen zonder de frame. Op zich heb ik liever Steam die mij het perfecte headset levert, want Meta...punt. Ik heb alleen niet het idee dat Steam met een verleidelijk aanbod komt voor mij persoonlijk.

• Aldoendex
  • Nu online
Meta verkoopt de brillen waarschijnlijk met verlies of hooguit tegen de kostprijs vermoed ik.

Zelf ben ik ook erg blij dat ik vorig jaar de 3 heb gekocht in de aanbieding. En voor de 2 kreeg ik nog een aardig bedrag .

Daarnaast heb ik ondertussen toch wat referrals bij elkaar gesprokkeld en dus dit jaar geen geld hoeven uitgeven voor games /apps.
Dat wordt trouwens wel steeds lastiger omdat meer mensen dat ook proberen te doen.

Meta Quest 3

• nDirect090
Aldoendex schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:10:
Meta verkoopt de brillen waarschijnlijk met verlies of hooguit tegen de kostprijs vermoed ik.

Zelf ben ik ook erg blij dat ik vorig jaar de 3 heb gekocht in de aanbieding. En voor de 2 kreeg ik nog een aardig bedrag .

Daarnaast heb ik ondertussen toch wat referrals bij elkaar gesprokkeld en dus dit jaar geen geld hoeven uitgeven voor games /apps.
Dat wordt trouwens wel steeds lastiger omdat meer mensen dat ook proberen te doen.
En je zit nu toch met het probleem dat je elkaar als vrienden moet toevoegen wil een referral werken? Mijn tegoed is inmiddels op en door die belemmering is het ook amper te doen

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:50
nDirect090 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:58:
[...]

En je zit nu toch met het probleem dat je elkaar als vrienden moet toevoegen wil een referral werken? Mijn tegoed is inmiddels op en door die belemmering is het ook amper te doen
Dat je elkaar moet toevoegen als vrienden is al een tijdje niet meer hoor. Gewoon die referral opsturen en klaar.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• Soliest
Net nog even gekeken, maar die referral site is down :p

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• Aldoendex
  • Nu online
De device referral kan zonder vrienden te zijn.

Maar voor de app referral moet dat toch nog wel?

Of is dat ook niet meer, ivm die developers codes?

Wel is het handig om de gegevens van de ontvanger en zender van de device referrals te hebben

Ik kreeg bij het inwisselen / redeemen een foutmelding. Dan verdween de knop en moest ik mailen met de helpdesk.
Wat een tijdverslindende marteling was dat.

Ik kreeg ook allerlei smoesjes: je saldo is te hoog of voor jou is het ref programma niet beschikbaar

Nu maak ik preventief screenshots voor het inwisselen. Duimen dat het deze maand lukt wat saldo te scoren

Meta Quest 3

• Soliest
Volgens mij is het voor de apps ook niet nodig en kun je gewoon de code invullen.
Ergens op dit draadje staat ook een whatsapp nummer voor de helpdesk, die blijkt vaker sneller te gaan dan het mailen.

• Aldoendex
  • Nu online
Soliest schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:34:
Volgens mij is het voor de apps ook niet nodig en kun je gewoon de code invullen.
Ergens op dit draadje staat ook een whatsapp nummer voor de helpdesk, die blijkt vaker sneller te gaan dan het mailen.
Dat whatsapp nummer had ik destijds gedeeld, maar is dus niet meer in gebruik 😕

Meta Quest 3

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Nu al een tijdje de Valve Index, maar buiten het beperkte gebruik, ga ik deze denk ik verkopen en straks de nieuwe kopen. De Index voelt gewoon premium en dat verwacht ik van de nieuwe ook.

Maar zo te zien, ben ik niet de enige als ik zo op Marktplaats en V&A kijk. :+

Enige wat ik niet weet, is of de houder die ik nu voor de knuckles heb, ook werkt voor de nieuwe controllers.
Maar die kan ik mee verkopen natuurlijk.

Ergens hoop ik stiekem wat meer te doen met VR op deze manier en wil toch niet aan Meta/Facebook spullen.

[ Voor 32% gewijzigd door Arunia op 01-12-2025 15:09 ]

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-12 04:03
Humble Bundle heeft een interessante VR games bundle voor 17,70 euro.

De UploadVR Showcase / Winter 2025 bundle

De bundel bevat de volgende games:
HellSweeper VR, Ghosts of Tabor, I Expect you to die 3:Cog in the Machine
Z.O.N.A: Origin, Metal Hellsinger VR, After the Fall : Deluxe Edition
Guardians Frontline, The Walking Death:Saints & Sinners en A Fisherman's Tale 2.

Een erg goede bundel van Steam Games die je ook op je Meta Quest headset kunt spelen met oa Virtual Desktop.

Hier is de link naar de bundel: https://www.humblebundle....oad-vr-winter-2025-bundle

• Aldoendex
  • Nu online
Het was helaas gedoe met het inwisselen van een referral bij Meta.

Ik kreeg de melding (pop up) dat het saldo was toegevoegd
Helaas niet terug te zien in de portemonnee.

Inmiddels blijkt de helpdesk via de WhatsApp weer operationeel te zijn 👍

Beter dan mails over en weer.
Dit is het nummer

+1 (341) 209-7243

Maar ze blijven maar vragen om de contact gegevens van degene die de referral heeft geaccepteerd.
Naam, email en metanaam.

En die had ik niet.
Dus na nogal wat over en weer, vroeg ik waar in de voorwaarden van het referral programma staat, dat ik die gegevens moet kunnen aanleveren.
Die konden ze zeker zelf ook niet vinden.
En omdat ik (gelukkig) een screenshot had gemaakt met het scherm met de pop up melding, kreeg ik het alsnog toegekend.

En ik weet dat ik niet de enige ben die last heeft van het inwisselen.

Meta Quest 3

Na zes maanden vanwege gebrek aan zin + kapotte schouder, weer mijn Q3 afgestoft voor Beatsaber. Het blijft apart hoeveel spiergeheugen je ervan hebt, eerste spelletje dus na een half jaar niet gespeeld te hebben, had ik een PR. En granted, daarna ook een level verloren die ik normaal prima moet kunnen, dus moet er wel weer een beetje in komen. Maar overall gaat het gewoon prima op Expert+.

Wel als je tijd niet de headset hebt gebruikt merk je (of iig ik) aan het begin echt de beperkte FoV. En ik denk ook dat iets simpels als Beat Saber zoveel mooier zou zijn met een scherm wat een beetje fatsoenlijk contrast heeft.

• Aldoendex
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:33:
Na zes maanden vanwege gebrek aan zin + kapotte schouder, weer mijn Q3 afgestoft voor Beatsaber. Het blijft apart hoeveel spiergeheugen je ervan hebt, eerste spelletje dus na een half jaar niet gespeeld te hebben, had ik een PR. En granted, daarna ook een level verloren die ik normaal prima moet kunnen, dus moet er wel weer een beetje in komen. Maar overall gaat het gewoon prima op Expert+.

Wel als je tijd niet de headset hebt gebruikt merk je (of iig ik) aan het begin echt de beperkte FoV. En ik denk ook dat iets simpels als Beat Saber zoveel mooier zou zijn met een scherm wat een beetje fatsoenlijk contrast heeft.
Expert +?

Ik ben al blij dat ik 2 niveaus lager mee kan komen. 🤷

Speel je met extenders aan je controllers?

Meta Quest 3

Ik wist niet dat die dingen bestonden uberhaupt tot ik ze nu Googlede :P . Dus nee, gewoon de normale controllers. Vroeger bij de CV1 hadden mensen ook allerlei fancy manieren om de controller vast te houden, ik heb altijd ze op de normale manier vastgehouden ook :P .

Zeker nu ik weer wat begin blijft het apart voor mij dat op Expert+ ik de snellere stukken ook niet bewust speel. Mijn armen doen wat er gedaan moet worden, maar dat gaat volledig op de automatische piloot. Er zijn nog mensen die heel veel sneller zijn dan ik ben, en andere zijn minder snel. Maakt allemaal niet zolang je lol hebt :) .

• WinterMute2025
Fanatical heeft weer een leuke bundel met VR games waar je uit kunt kiezen vanaf 3,33 euro per spel (als je er 3 koopt) of 2,86 euro (als je er meer dan 6 koopt).

Er zitten een boel mooie games bij, zoals The 7th Guest VR (Die ik zelf vorig jaar nog voor 29 euro of zo gekocht had....)

link naar de VR actie -> https://www.fanatical.com...-your-own-hyper-vr-bundle

• Ronster
Ik ben aan het kijken om mijn pc te upgraden voor VR. Ik heb nu een 3080 en gebruik een Quest 3 via VD desktop.
Nu twijfel ik tussen een 2ehands 4080 Super en een nieuwe 5080.
Ik lees nogal wat tegenstrijdige dingen. Sommige prefereren de 5080, sommigen de 4080. Prijsverschil is zo’n 200 euro. Dat speelt voor mij geen rol in de keuze.
Nadeel van de 4080 is dat hij 2ehands is en geen of niet lang garantie heeft. Voordeel dat de drivers mature zijn.
De 5080 is nieuw, maar ik lees dat mensen issues hebben met drivers.
Heeft iemand voor dezelfde keuze gestaan of advies?

• Soliest
Met NVidia zijn er altijd issues met drivers. Als je voor een nieuwe kaart gaat zou ik sowieso voor de 5080 gaan. Die maakt weer gebruik van de nieuwe snufjes welke niet bij de 4080 beschikbaar zijn. Gewoon kijken naar welke driver wel werkt en die dan los installeren zonder alle andere apps van nvidia.

• Ronster
Soliest schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:38:
Met NVidia zijn er altijd issues met drivers. Als je voor een nieuwe kaart gaat zou ik sowieso voor de 5080 gaan. Die maakt weer gebruik van de nieuwe snufjes welke niet bij de 4080 beschikbaar zijn. Gewoon kijken naar welke driver wel werkt en die dan los installeren zonder alle andere apps van nvidia.
Daar zit wel wat in inderdaad.
Eigenlijk wachtte ik op de 5080 Super met wat meer vram. Maar die is uitgesteld of wellicht komt die er niet eens meer. Dus ik wil eigenlijk niet meer langer wachten. Baal er wel een beetje van dat de 5080 maar 16gb heeft.

• letsa
Mocht iemand met een Meta Quest, interesse hebben in een gratis live performance van een uurtje Scrooge in A Christmas Carol, dan is op EventBrite de agenda te vinden (in het weekend, om 1:00u of 21:00u). Wellicht leuk om in de kerstsfeer te komen, en elke performance is weer anders. 🎄

• Soliest
Ronster schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:39:
[...]

Daar zit wel wat in inderdaad.
Eigenlijk wachtte ik op de 5080 Super met wat meer vram. Maar die is uitgesteld of wellicht komt die er niet eens meer. Dus ik wil eigenlijk niet meer langer wachten. Baal er wel een beetje van dat de 5080 maar 16gb heeft.
Sinds het minen tijdperk en nu dat AI gedoe is de hele videokaart wereld op de kop. Het is gewoon niet meer te betalen of het is al weg voordat het in de winkel ligt. Zelf was ik aan het sparen voor die 5090, ook vanwege die extra VRAM, maar met deze bedragen is het gewoon niet leuk meer. Daarom maar een SuperUltrawide OLED monitor gekocht om buiten het VR gedoe om ook mooi beeld te hebben.

• Ronster
Soliest schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:35:
[...]

Sinds het minen tijdperk en nu dat AI gedoe is de hele videokaart wereld op de kop. Het is gewoon niet meer te betalen of het is al weg voordat het in de winkel ligt. Zelf was ik aan het sparen voor die 5090, ook vanwege die extra VRAM, maar met deze bedragen is het gewoon niet leuk meer. Daarom maar een SuperUltrawide OLED monitor gekocht om buiten het VR gedoe om ook mooi beeld te hebben.
De belachelijke prijzen is inderdaad balen. Ook ik wachte op de 5090, maar ik kan de prijzen hiervoor voor mezelf niet verantwoorden.
1000 euro voor een 5080 is ook veel geld, maar het zal toch een behoorlijke stap zijn vanaf mijn 3080. Dus besloten om de kogel maar te bijten en niet langer te gaan wachten.
Nu heb ik nog triple 1440 screens, maar ben ook aan het denken om deze te gaan vervangen door 1 oled ultrawide.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:32

R.G

Is het nuttig of verstandig om nu mijn quest 1 en 2 te verkopen?

Kan ik er nog wat mee, misschien voor kerst voor kopers?

• Aldoendex
  • Nu online
R.G schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:22:
Is het nuttig of verstandig om nu mijn quest 1 en 2 te verkopen?

Kan ik er nog wat mee, misschien voor kerst voor kopers?
Ik las net een waarschuwing op de meta site dat v81 software update, problemen geeft bij de Q2 gebruikers.

De Q1 is natuurlijk nog ouder en wordt niet meer ondersteund.

Voor steeds meer games is de Q2 bril niet meer geschikt.

Als je die aan een onwetend gezin / persoon doorverkoopt, die niet zo tech handig zijn, dan doe je ze daar geen plezier mee.

Een bijdehante tiener met een kleine portemonnee maak je er misschien wel blij mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Aldoendex op 15-12-2025 21:57 ]

Meta Quest 3

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik heb geen problemen met v81 op de quest 2 hoor. Helaas wel de nieuwe home omgeving, daar heb ik een hekel aan omdat de oude omgevingen verdwenen zijn. Ik zat altijd graag in de cyberpunk woning een beetje te chillen :(

Maar verder geen problemen op de quest 2. Ik had er twee van, de andere heb ik een jaar geleden verkocht voor 125 euro aan een collega. Die was er niet zo enthousiast over maar hij gebruikt hem om netflix te kijken als de familie wat anders wil zien.

Overigens was ik verbaasd hoe goed Metro Awakening op de Quest 2 draait. Echt indrukwekkend voor een game die er uit ziet als een AAA titel met een uitgebreid verhaal en diepgang. Ook voor PCVR is het nog een prima apparaat. Ik zie er zeker nog wel wat waarde in.

Ik heb twee quest 3's en 1 quest 2 en ik gebruik de 2 nog het meeste omdat hij niet die irritante donkere randjes heeft en de pixels niet scheef zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door Llopigat op 15-12-2025 22:28 ]

• Aldoendex
  • Nu online
Deze waarschuwing staat er op hun website.
En de waarschuwing dat de referrals niet goed werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOfNKhiCbyu4CUwiCypmaNITljA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FovGO2nZQE4QkbmJGa8agXcg.jpg?f=fotoalbum_large

Er is trouwens een hele strakke aanbieding voor de Q3 nu.€380 incl verzendkosten.

Via Pepper onder de aandacht gebracht.

https://www.worldshop.eu/...te-1771588/?p=ITz9iU6DGG0

Meta Quest 3

• Llopigat
  • Niet online
Aldoendex schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:27:
Deze waarschuwing staat er op hun website.
En de waarschuwing dat de referrals niet goed werken.
Oh inderdaad! Maar dat lossen ze wel op. Lijkt me geen reden om de verkoopwaarde van een Q2 te verlagen.

Ik zou er nu geen meer kopen hoor, daar niet van maar voor een schappelijk bedrag is het wel iets voor een instapper. De Q3S heb ik niet goedkoper gezien dan 279 (nieuw).

[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 15-12-2025 23:55 ]

• Aldoendex
  • Nu online
Ik zit net even uit nieuwsgierigheid te kijken op Marktplaats. Groot aanbod met stevige vraagprijzen
Maar het bieden blijft achter.

Meta Quest 3

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Mijn Valve Index is als het geld op de rekening staat vandaag verkocht.
Met wat gezeik vorige week dat iemand niet kwam opdagen na alle moeite erin te hebben gestoken, was er nu iemand aan de andere kant van het land die hem zonder gezeur over wilde nemen. Wel filmpje gemaakt op verzoek, maar verder geen gezeur. Ook vooraf betalen.

En toen zei mijn dochter dat ze het wel echt heel tof vond. Maar de Frame komt er straks voor in de plaats en die gaan we gewoon regelen dat ik die in de woonkamer ook kan gebruiken.
Plus dat mijn vrouw ineens wel weer kijkt naar de PS VR voor de PS5. Vrouwen. :+
Dus als het goed is Q1 2026 weer van de partij en hopelijk wat meer als ik gewoon in de woonkamer op afstand de ruimte heb. Wellicht dan eindelijk HL: Alyx verder spelen met alle angsten. :D

• WinterMute2025
de Meta Quest 3 is nu tijdelijk in de aanbieding bij MediaMarkt, CoolBlue en Amazon.nl.
Van 549 euro voor 489 euro. De Quest 3S 128 gig/256 gig versies zijn ook tijdelijk weer in de aanbieding.

Volgens de geruchten komt de Quest 4 pas in 2027....

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:12
Quest 4 in 2027 gaat ook niet meer gesubsidieerd zijn. Ik denk dat dat zelfs al officieel gecommuniceerd is.

Deze headset gaat ook niet echt focussen op zware voorruitgang maar op het best te leveren product voor een prijs onder de 1000€. Ik ben zelf langzaamaan mij er bij aan het neerleggen dat de volgende headset wel eens niet van meta zal zijn; helaas zeg ik er wel bij want ik ben op zich niet zo "tegen" Meta.

489€ is dus best mooi voor zij die op zoek zijn naar een VR headset; ik zie de Quest 3 regelmatig voor vraagprijzen tweedehands gaan tot 450€

• Darkangle
De focus word meer op gamen en het opbouwen van een betalende userbase.

• CedricV
@Darkangle : welke headset gebruik jij momenteel hoofdzakelijk? Ik dacht dat je meerdere headsets had maar wel hoofdzakelijk die van Meta, toch?

Op zich ben ik wel nog tevreden van de Quest 3. Ongeloofelijk wat je voor 500€ krijgt eigenlijk.
Het jeukt soms wel een beetje als ik naar de PlayForDream en Pimax Crystal Super kijk.

• Aldoendex
  • Nu online
Omdat ik stand alone speel, eerst met de Q2 en nu met de 3, zitten al mijn aankopen in de Meta bibliotheek.
Gelukkig voor een behoorlijk deel 'betaald' met referral geld.

Een gamewaardige laptop of pc gaat er ook niet komen. Dus ik denk dat ik de 3 voorlopig nog wel ga koesteren. Ook ivm budget redenen.

Meta Quest 3

• Darkangle
CedricV schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:31:
@Darkangle : welke headset gebruik jij momenteel hoofdzakelijk? Ik dacht dat je meerdere headsets had maar wel hoofdzakelijk die van Meta, toch?
Het hangt eerlijk gesegd af van de use case. De laatste 2 jaar was ik veel in de US en af en toe new Zealand. Omdat ik van meta initieel sinterklaas mocht spelen heeft vrijwel de hele familie een quest liggen en doen we vaak met zijn allen walkabout minigolf en wat andere light gezelschaps spelletjes. Erg handig om niet het gevoel te krijgen dat je contact verliest als je voor langere stints weg bent.

Maar als ik solo of serieus speel gaat er momenteel een prototype aan (ook omdat ik er uurtjes mee moet maken). Deze is ook de rede waarom ik 2 jaar lang even niet mocht posten 😅. Ik pendel meestal tussen deze en de bb2 voor racen enzo omdat dat ding zo licht is. Ik merk wel dat ik vanwege gemak de bb2 steeds minder pak, en dat is een goed teken.

Het pensioen gaat zoals je begrijpt niet zoals geplanned . Maar ik vind het allemaal gewoon te leuk.

• CedricV
Klinkt spannend (dat prototype :-)) Hopelijk een wireless headset zoals de PFD ...
Ik ben niet gehaast voor een nieuwe maar als er wat leuk uitkomt hier op de europese markt dat vergelijkbaar is aan de PFD of Samsung XR dan zouden mijn handen toch wel wat harder aan het jeuken zijn.

• Darkangle
CedricV schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:53:
Klinkt spannend (dat prototype :-)) Hopelijk een wireless headset zoals de PFD ...
Ik ben niet gehaast voor een nieuwe maar als er wat leuk uitkomt hier op de europese markt dat vergelijkbaar is aan de PFD of Samsung XR dan zouden mijn handen toch wel wat harder aan het jeuken zijn.
Wij doen niets boven voorzien van licenties met kickstart projecten. Geen risico, geen mogelijkheid tot obetaald werk 😂.

De discussie van upgraden... Ik sta eerlijk gezegd altijd een beetje buiten de discussie. Imho ontlopen de meeste headsets elkaar niet al te veel (binnen grofweg dezelfde prijsclasse) en komt het neer op persoonlijke voorkeur. Bij mij ligt er veel te stofhappen terwijl het op papier veel beter zou moeten zijn.

En ja wat ik nu aan het checken ben is ook wireless/standalone, en gaat een grote hit worden ondanks de prijs en "lage" specs, denk ik. Mensen die veel slimmer zijn dan ik hebben dat door en door onderzocht, en productie is gestart.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:13
Darkangle schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:23:
[...]
Wij doen niets boven voorzien van licenties met kickstart projecten. Geen risico, geen mogelijkheid tot obetaald werk 😂.

De discussie van upgraden... Ik sta eerlijk gezegd altijd een beetje buiten de discussie. Imho ontlopen de meeste headsets elkaar niet al te veel (binnen grofweg dezelfde prijsclasse) en komt het neer op persoonlijke voorkeur. Bij mij ligt er veel te stofhappen terwijl het op papier veel beter zou moeten zijn.

En ja wat ik nu aan het checken ben is ook wireless/standalone, en gaat een grote hit worden ondanks de prijs en "lage" specs, denk ik. Mensen die veel slimmer zijn dan ik hebben dat door en door onderzocht, en productie is gestart.
Oh man ik ben zo super benieuwd, ik heb wel een paar honderd uur met de Valve Index doorgebracht maar merk dat het opstarten/kabel/gewicht(comfort) me er toch van weerhouden om hem veel te gebruiken. Ik hoop vooral dat de markt voor VR spellen ergens binnenkort een opleving gaat beleven :)

• Darkangle
Realistisch gezien gaat het meer een slow and steady blijven. Een opleving gaan we elleen zien in extreme situaties. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is bv als HL3 Uit zou komen en VR only zou zijn, terwijl daar de hardware ook voor aangeboden word met zowel de headset als de console/pc die het moet draaien 😂.

Maar dat zie ik niet zo 1-2-3 gebeuren. Mensen werden al zuur en giftig om Alex VR only. Alle perspectief is dood in dat respect 😐

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:13
HL3 VR only zou niet het beste plan zijn idd, maar wie weet kunnen ze ons nog verassen. Heeft Valve zeker ook eerder gedaan

• Llopigat
  • Niet online
Darkangle schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:09:
Realistisch gezien gaat het meer een slow and steady blijven. Een opleving gaan we elleen zien in extreme situaties. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is bv als HL3 Uit zou komen en VR only zou zijn, terwijl daar de hardware ook voor aangeboden word met zowel de headset als de console/pc die het moet draaien 😂.

Maar dat zie ik niet zo 1-2-3 gebeuren. Mensen werden al zuur en giftig om Alex VR only. Alle perspectief is dood in dat respect 😐
Ik denk echt niet dat Valve zich zorgen maakt over wat internetriddertjes die ze op de teentjes trappen hoor.

Maar ik denk ook niet dat een HL3 VR-Only gaat worden. Ik verwacht wel dat het een VR mode krijgt, en ik zou erg teleurgesteld zijn als dat niet gebeurt.

Alyx was nou eenmaal een soort demo case voor de VR, een demonstratie van wat je kan doen als geld geen bezwaar is. Daarom is het nog steeds zo'n geweldige game. Ik ben ook heel blij met de modding mogelijkheden omdat er daardoor een hoop interessante story mods zijn gekomen die heel leuk zijn om door te spelen. Daardoor blijft zo'n game leven. Maar HL3 wordt echt een mainstream game.

Ik zie het niet zo slecht in voor VR, het gaat doorsudderen tot de volgende doorbraak. De techniek was er vorige keer gewoon nog niet. Meta heeft ons echter wel een aantal doorbraken opgeleverd:
  • We weten nu dat console-style self-contained VR the way to go is. Geen dure "VR-Ready" PC met kabels. Zelfs mensen die die hardware wel hebben zijn het hier wel over eens (ik zeker). In het uiterste geval natuurlijk wireless streaming, maar die kabel, nee.
  • Inside out is nu echt een ding geworden
  • Ook is er een heel ecosysteem en bedieningsconventie/UX gekomen. Ook veel aan de ontwikkelkant zoals OpenXR
Dit zijn allemaal dingen die we voor de Oculus niet hadden en als Meta die miljarden er niet had ingepompt was het bij dat misselijkmakende plastic ding van Palmer Luckey gebleven (misselijkmakend omdat het een heel low-persistance scherm had en hele slechte tracking, ik heb de DK1 zelf gehad en kon hem maar een paar minuten per keer op!)

[ Voor 24% gewijzigd door Llopigat op 21-12-2025 09:58 ]

• Darkangle
Gezien waar ik de laatste 2 jaar mee bezig ben geweest denk ik dat ik een heel erg goed idee heb over hoe in iedergeval de valve kant gaar verlopen 😉 mbt vr en ook andere projecten (en hun take erop).

Inside out is inderdaad eindelijk wat volwassener, maar de grote verassing gaat FEX worden. Ik weet niet of het is omdat men niet begrijpt wat het is of dat ze gewoon de impact niet zien.

Self contained doet op de lange duur afbraak als het ecosysteem geforceerd word. Denk aan mobile grapics op "pc ports" van wat in essentie quest releases zijn als een klein voorbeeld. De laagdrempelligheid die Meta gekweekt heeft met een verkeerde visie komen ze nu ook heel erg van terug; free2play kiddo games maakt een niet betalend publiek met gesubsidieerde headsets. Alleen maar verlies en geen goede opbouw voor de nabije of verdere toekomst.

Gezien het nu publieke kennis is: wireless en selfcontained neigend naar juist wel pc/box is de way waar Valve aan denkt, met de mogelijkheid om ook standalone te spelen in een boel gevallen (denk wederom aan wat FEX als extra kan bieden hier mbt tot vooral veel oudere x86 spelen).

Gezien de huidige koersverandering en de toekomstige stappen die ze gaan ondernemen bij meta binnenkort gaan we hopelijk een wat realistischere kan op die wat minder op een bubbelpowered wensdenken is gebaseerd 😁. En nee, persoonlijk ben ik de laatste tijd niet meer zo betrokken bij Meta vanwegen onze andere projecten.

Enfin. Misschien teveel gezegd, ik hou het hier even stil tot Maart 😉

• WinterMute2025
Fanatical heeft nu een "Build you own Quest VR Collection".
Je kunt kiezen uit een aantal games voor je Meta Quest en dan betaal je tussen 8,50 euro - 9 euro per spel, afhankelijk hoeveel je er in totaal koopt.

Link hier: https://www.fanatical.com...-your-own-quest-vr-bundle

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12 22:39
Llopigat schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:54:
[...]
Ik zou er nu geen meer kopen hoor, daar niet van maar voor een schappelijk bedrag is het wel iets voor een instapper. De Q3S heb ik niet goedkoper gezien dan 279 (nieuw).
Ik heb met Black Friday de Q3S gekocht voor 235. Ik mag hem pas vanaf de 25ste gebruiken want het is een kado'tje O-)

• Soliest
Horla schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:58:
[...]

Ik heb met Black Friday de Q3S gekocht voor 235. Ik mag hem pas vanaf de 25ste gebruiken want het is een kado'tje O-)
Lekker hoor.
Veel plezier ermee en vergeet niet een referral code aan een van ons te vragen 👍 (je kunt me een pm sturen 😅😜)

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12 22:39
Soliest schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:24:
[...]

Lekker hoor.
Veel plezier ermee en vergeet niet een referral code aan een van ons te vragen 👍 (je kunt me een pm sturen 😅😜)
Sorry, in mijn enthousiasme al op een referral link op reddit geklikt. Zal trouwens de 26ste zijn want de 25ste is het feest bij mij thuis (nu even pauze tussen het kuisen door) :+

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-12 17:04

Stoney3K

Flatsehats!

Darkangle schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:29:
Gezien waar ik de laatste 2 jaar mee bezig ben geweest denk ik dat ik een heel erg goed idee heb over hoe in iedergeval de valve kant gaar verlopen 😉 mbt vr en ook andere projecten (en hun take erop).

Inside out is inderdaad eindelijk wat volwassener, maar de grote verassing gaat FEX worden. Ik weet niet of het is omdat men niet begrijpt wat het is of dat ze gewoon de impact niet zien.
FEX gaat vooral een enorme impact hebben op het ecosysteem buiten VR. Als dat van de grond komt dan wordt de hele x86/x64 architectuur in één klap achterhaald en zitten we voor veel games niet meer aan Windows vast (behalve uitgevers die vast klampen aan draconische DRM en anticheat maatregelen)

Ik hou de Steam Frame in de gaten want ik ben ook een beetje aan het shoppen naar een VR headset, dat ie binnen het Valve ecosysteem werkt vind ik een enorme plus, maar vooralsnog neig ik naar de Quest 3 omdat ik het mixed reality gedeelte ook wel interessant vind en de Quest voorlopig nog scherper geprijsd lijkt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

WinterMute2025 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:17:
de Meta Quest 3 is nu tijdelijk in de aanbieding bij MediaMarkt, CoolBlue en Amazon.nl.
Van 549 euro voor 489 euro. De Quest 3S 128 gig/256 gig versies zijn ook tijdelijk weer in de aanbieding.

Volgens de geruchten komt de Quest 4 pas in 2027....
Eigenlijk is de Q3 voor 489 geen gekke deal, in principe heb je dan voor het prijsverschil een fatsoenlijke headstrap erbij (dus geen Elite maar bijvoorbeeld een BoboVR S3 Pro).

Stoney3K schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:30:
[...]

FEX gaat vooral een enorme impact hebben op het ecosysteem buiten VR. Als dat van de grond komt dan wordt de hele x86/x64 architectuur in één klap achterhaald en zitten we voor veel games niet meer aan Windows vast (behalve uitgevers die vast klampen aan draconische DRM en anticheat maatregelen)
Mwa, dan moet er wel ook nog krachtigere arm hardware op de markt komen... Het kan op CPU vlak aardig meekomen maar op gpu vlak nog niet. Apple redelijk maar die verkopen de chips niet aan anderen. Arm is vooral leuk omdat het zo zuinig is als het systeem niks doet, maar als er wel performance nodig is dan is het niet beter dan x86. Iedereen kijkt naar Apple silicon en schrijft die performance toe aan arm maar dat is niet correct, het is gewoon Apple die extreem goede chips implementeert. En dan zou je dat misschien moeten vergelijken met AMD strix halo.
Ik heb zelf een AYN Thor, een Android handheld, en heb daar wel al wat zitten spelen met gamehub wat in feite hetzelfde spul gebruikt om pc games te laten draaien. Het is leuk maar echt alleen voor hele lichte of oude games.

Gamertag: FinrazielNL

• Aldoendex
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:51:
[...]

Eigenlijk is de Q3 voor 489 geen gekke deal, in principe heb je dan voor het prijsverschil een fatsoenlijke headstrap erbij (dus geen Elite maar bijvoorbeeld een BoboVR S3 Pro).
Zelf heb ik de facemask met ventilator en headstrap van kkcobvr
Bij mij quest 2 had ik het spul van bobovr.

Ik moet zeggen, deze bevalt me beter qua instellingen.

Meta Quest 3

• nDirect090
Ik wacht nog even tot de reviews en de prijs voor de frame. Mocht ik toch de keuze maken om de quest3 te behouden wil ik de apple (dual) knit band eens als strap gaan proberen. Hoor daar echt veel goeds over qua comfort. En nu apple de dual knit band heeft lijkt dat nog een stukje fijner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pq_RzPfnlvkGo5vWPYW4OXXKtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO2GbSz6PekGGRM62Hj6TgZw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door nDirect090 op 25-12-2025 09:02 ]

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12 20:02
Vandaag een meta quest 3s gekregen. Heeft iemand een ref code (geen idee of je dit zomaar vragen mag)

• Soliest
Sefaex schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:26:
Vandaag een meta quest 3s gekregen. Heeft iemand een ref code (geen idee of je dit zomaar vragen mag)
Yes! Veel plezier ermee. Ik heb je zojuist een linkje gestuurd.

• singingbird
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12 18:13
Horla schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:21:
[...]

Sorry, in mijn enthousiasme al op een referral link op reddit geklikt. Zal trouwens de 26ste zijn want de 25ste is het feest bij mij thuis (nu even pauze tussen het kuisen door) :+
Als je de meta horizon app al had geïnstalleerd, dan wordt de link afgevangen door de app en wordt de link niet geactiveerd. In dat geval kan je het opnieuw proberen op een pc met een ander referral.

• Aldoendex
  • Nu online
singingbird schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:35:
[...]

Als je de meta horizon app al had geïnstalleerd, dan wordt de link afgevangen door de app en wordt de link niet geactiveerd. In dat geval kan je het opnieuw proberen op een pc met een ander referral.
Dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor.
Want op het moment dat iemand op de eerste link heeft geklikt, staat er bij de verzender in het menu 'referral geaccepteerd'
En voor zover bij mij bekend is die link dan leidend

Hoe kom je aan die info?

Meta Quest 3

• singingbird
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12 18:13
Ik heb dat zelf ondervonden en heb dat na lang zoeken ook ergens gevonden op reddit geloof ik. Zodra ik die app had verwijderd, lukte het meteen om de verwijzing te accepteren.

Dit was begin dit jaar en het zou natuurlijk kunnen dat er in de tussentijd een app update is geweest, waarmee dit probleem is opgelost

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:21
Nu de quest 3 na de quest 2. Merk dat de band toch minder zit. Alsof de bovenhand van de lens tegen mijn hoofd zit.
Ook wat hoofdpijn . Had een elite strap op de 2.. is dit wennen ?

• Aldoendex
  • Nu online
gupfishy schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:28:
Nu de quest 3 na de quest 2. Merk dat de band toch minder zit. Alsof de bovenhand van de lens tegen mijn hoofd zit.
Ik had op de 2 de bobovr masker en strap met accu. Die kreeg ik nooit helemaal comfortabel.

Voor de 3 overgestapt naar kkcobvr.
Daar kun je het gezichtsgedeelte les bijna los draaien van het hoofd.
Ze verkopen via Ali, naar ik heb hem via hun eigen website gekocht.

YouTube: Can a $50 Quest 3 Head Strap FIX It All?

Meta Quest 3

• Soliest
Daar is denk ik niet tegenop te wennen, denk dat je snel een andere strap moet kopen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De standaard strap van de Quest 3 is waardeloos. Je moet sowieso een extra bedrag begroten voor een betere headstrap. (En de Elite strap van Meta zelf is veel te duur.)

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 28 december 2025 @ 02:33:
[...]

De standaard strap van de Quest 3 is waardeloos. Je moet sowieso een extra bedrag begroten voor een betere headstrap. (En de Elite strap van Meta zelf is veel te duur.)
De standaard strap werkt voor genoeg mensen, probeer dus eerst even wat verschillende 'houdingen' voordat je over gaat tot de aanschaf van een aftermarket strap.

• Llopigat
  • Niet online
Dat heb ik ook ja. De strap van de 3 zit mij veel minder comfortabel dan die van de 2 op de een of andere manier. Altijd last van pijn in mijn voorhoofd.

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:21
Net al een aftermarket besteld met battery erin. Niet de originele want die is weg duur. Maar justvalue elite strap.. goede reviews dus ben benieuwd

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik heb zelf de Somstyle Elite Strap (geen battery pack overigens), betaalbaar en bevalt erg goed

• Sefaex
Inmiddels paar dagen met de S3 bezig geweest. Gematigd positief. Had een paar jaar terug al een PS Vr. Dus echt nieuw is het allemaal niet.

Paar dingen die mij negatief opvallen. Batterijduur is zeer slecht. Binnen 2 uurtjes leeg ? Dacht dat mijn VR kapot was. Maar blijkbaar is de batterijduur dus echt +- 2 uur.

Verder zit de band best kut.

Deze staat op mijn lijstje (2 uur extra batterijduur en betere strap)
https://vortexvr.nl/produ...-battery-for-meta-quest-3?

Iemand ervaring met deze ? Of zijn er betere (goedkopere) opties ?

Welke games zijn echt aanraders ?
Met mijn gratis €60 ga ik Resident Evil 4 en Batman Arkham Shadows downloaden. Daar ben ik sowieso wel even zoet mee.

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50
Sefaex schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:57:
Inmiddels paar dagen met de S3 bezig geweest. Gematigd positief. Had een paar jaar terug al een PS Vr. Dus echt nieuw is het allemaal niet.

Paar dingen die mij negatief opvallen. Batterijduur is zeer slecht. Binnen 2 uurtjes leeg ? Dacht dat mijn VR kapot was. Maar blijkbaar is de batterijduur dus echt +- 2 uur.

Verder zit de band best kut.

Welke games zijn echt aanraders ?
Met mijn gratis €60 ga ik Resident Evil 4 en Batman Arkham Shadows downloaden. Daar ben ik sowieso wel even zoet mee.
Asgards wrath 2, en als je misschien iets minder in hetzelfde straatje zoekt: jurassic world. Let wel dat je tegen de cartoony stijl moet kunnen, maar de angst en het sneaken was voor mij verassend leuk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sefaex schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:57:

Ik geloof dat de BoboVR S3 wel prijzig is maar het is één van de weinige batterij-straps waar de batterij sneller oplaadt dan dat je hem leeg kan maken. Als je dus 2 batterijen hebt en die de hele tijd uitwisselt, dan kun je 24/7 blijven spelen alsof je aan een kabel hangt.

De KKCobVR Q3 Pro is een stuk goedkoper, maar het belangrijkste punt wat je daarmee inlevert is de oplaadtijd van de batterij.

• Sefaex
Stoney3K schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:29:
[...]

Ik geloof dat de BoboVR S3 wel prijzig is maar het is één van de weinige batterij-straps waar de batterij sneller oplaadt dan dat je hem leeg kan maken. Als je dus 2 batterijen hebt en die de hele tijd uitwisselt, dan kun je 24/7 blijven spelen alsof je aan een kabel hangt.

De KKCobVR Q3 Pro is een stuk goedkoper, maar het belangrijkste punt wat je daarmee inlevert is de oplaadtijd van de batterij.
Las in een review dat die BoboVR S3 ook 3-4 uur duurt om op te laden met een usb C kabel.

Met de Bobo oplaad dock wel weer aanzienlijk sneller. Maar dan betaal je ook €50 extra. KKCobVR Q3 Pro oplaadtijd is ook 3-4 uur.

Ga hem trouwens niet dagelijks gebruiken. Hooguit een paar uurtjes in de week (voornamelijk in het weekend). Zo'n die hard ben ik niet :P Dus een extra batterij lijkt (nog) niet nodig te zijn.

KKCobVR Q3 Pro betaal je €50 incl voor via de officiele website. Levering is wel vanuit China. Dus dat kan wat anger duren.

BoboVR S3 is gewoon te bestellen via Amazon.nl €90 incl. Geleverd door Amazon. En heb je hem in 2-3 dagen in huis.

Hmmm... neig toch meer naar de Bobo ondanks het prijsverschil. Maar ik kijk het nog een paar dagen aan. ;)

• Aldoendex
  • Nu online
Eventueel is de kkcobvr ook via Aliexpress te bestellen.

Ze zijn de enige die de functie hebben om het maskers gedeelte verder van je gezicht af te zetten.

Zelf heb ik het geventileerde masker en strap met 1 accu inmiddels een jaar in gebruik.
Destijds via hun eigen website besteld.

Meta Quest 3

• Sefaex
Weet iemand toevallig of de BoboVR S3 ook geschikt is voor kinderen. Heb 2 zoontjes (10 en 9) die mogen in het weekend ook een uurtje op de VR. Maar de standaard hoofdband zit ook voor hun niet lekker. Maar ik vrees dat de BoboVR S3 weer iets te zwaar zal zijn.
Aldoendex schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:25:
Eventueel is de kkcobvr ook via Aliexpress te bestellen.

Ze zijn de enige die de functie hebben om het maskers gedeelte verder van je gezicht af te zetten.

Zelf heb ik het geventileerde masker en strap met 1 accu inmiddels een jaar in gebruik.
Destijds via hun eigen website besteld.
Tegenwoordig kun je ook alles via Aliexpress halen. Maar hoe zit het met de garantie ?

• Aldoendex
  • Nu online
Sefaex schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:13:
Weet iemand toevallig of de BoboVR S3 ook geschikt is voor kinderen. Heb 2 zoontjes (10 en 9) die mogen in het weekend ook een uurtje op de VR. Maar de standaard hoofdband zit ook voor hun niet lekker. Maar ik vrees dat de BoboVR S3 weer iets te zwaar zal zijn.

[...]

Tegenwoordig kun je ook alles via Aliexpress halen. Maar hoe zit het met de garantie ?
Aliexpress heeft een redelijk goed bereikbare klantenservice met automatiseringen.
Stabdaard garantie zal waarschijnlijk 1 jaar zijn, dat staat per product vermeldt op de website.

Zelf heb ik hem via de website van de makers gekocht. https://kkcobvr.com/

En die hebben ook een chat functie waar binnen een dag reactie op kwam, toen ik vragen had
Vorig jaar kon je bij hun alleen via Paypal betalen, maar misschien accepteren ze inmiddels ook creditkaart

Een batterij op de achterzijde geeft een beter draagcomfort ivm gewichtsbalans.

[ Voor 4% gewijzigd door Aldoendex op 29-12-2025 20:35 ]

Meta Quest 3

• Sefaex
Aldoendex schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:34:
[...]

Aliexpress heeft een redelijk goed bereikbare klantenservice met automatiseringen.
Stabdaard garantie zal waarschijnlijk 1 jaar zijn, dat staat per product vermeldt op de website.

Zelf heb ik hem via de website van de makers gekocht. https://kkcobvr.com/

En die hebben ook een chat functie waar binnen een dag reactie op kwam, toen ik vragen had
Vorig jaar kon je bij hun alleen via Paypal betalen, maar misschien accepteren ze inmiddels ook creditkaart

Een batterij op de achterzijde geeft een beter draagcomfort ivm gewichtsbalans.
Voorkeur ging uit in eerste instanbtie uit naar een Bobo V3 S3.

Maar een KKCobVR Q3 + extra batterij is even duur als een Bobo V3 S3 zonder extra batterij.
Ook wel interessant. 8)7
Met de vraag natuurlijk of je iets met die extra batterij gaat doen. En misschien wel hoor, er zijn er die lange sessies spelen. Maar als je dat niet doet, ligt die batterij vooral stof te verzamelen (oké voordeel is dat als batterij versleten is, je er nog eentje hebt).

• Aldoendex
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:39:
Met de vraag natuurlijk of je iets met die extra batterij gaat doen. En misschien wel hoor, er zijn er die lange sessies spelen. Maar als je dat niet doet, ligt die batterij vooral stof te verzamelen (oké voordeel is dat als batterij versleten is, je er nog eentje hebt).
Even half uur gamen en daarna film op bioscoop formaat is zo 2,5 / 3 uur.

En qua gewicht lekker, dat het in balans is wanneer de batterij achterop zit

Meta Quest 3

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Of een vliegsessie van 4 uur. Helemaal niet zo vreemd.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12 13:29

C0nscious

Mysteryman.

Na vele reviews gekeken te hebben over een nieuwe halo style Quest 3 hoofdband, ben ik uitgekomen op de Globular Cluster CMQ3 Comfort Mod, samen met de Globular Cluster F3 V3 Magnetic Face Interface.

Nu een weekje in gebruik, en het is echt een wereld van verschil en het zit mega comfortabel, vooral met veel bewegen. Heb er ook een Anker 5000mAh 22.5W mini powerbank bijgekocht die naadloos in de hoofdband past (is ervoor gemaakt). Totale kosten circa 125,- maar hierdoor gebruik ik de Q3 tenminste weer wel een hoop meer, gewoon puur door het comfort!

En daarnaast ook AMVR verlengde rubberen grips voor de controllers, aanrader!

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ocf81 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:28:
Of een vliegsessie van 4 uur. Helemaal niet zo vreemd.
Als je gaat flightsimmen zit je meestal wel in een stoel (al dan niet met een joystick/HOTAS), dus dan is het wel een stuk makkelijker om de headset aan een kabel te hangen voor de stroom.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Stoney3K schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:11:
[...]

Als je gaat flightsimmen zit je meestal wel in een stoel (al dan niet met een joystick/HOTAS), dus dan is het wel een stuk makkelijker om de headset aan een kabel te hangen voor de stroom.
Het is zeker een stuk minder irritant dan wanneer je rond moet lopen, maar dan nog steeds is een kabel bij militaire vluchtsimulatoren flink irritant, omdat je constant om je heen aan het kijken bent.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Beakzz
ocf81 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:05:
[...]

Het is zeker een stuk minder irritant dan wanneer je rond moet lopen, maar dan nog steeds is een kabel bij militaire vluchtsimulatoren flink irritant, omdat je constant om je heen aan het kijken bent.
Kabelloos is king, maar ik heb nog een kabel vanaf mijn plafond hangen met van die kleine katrolletjes en als je die bovenop je headset nog een velcro geeft voel je er echt zeer weinig van. Heb ik de kabel niet nodig dan zweeft die ergens boven mijn rig.

Random vergelijkbaar systeem (geen idee welk nonmerk ik heb :o ) : https://www.amvrshop.com/...ive-pro-hp-reverb-g2-psvr

[ Voor 12% gewijzigd door Beakzz op 30-12-2025 04:58 ]

• Sefaex
Een KKCobVR Q3 + extra batterij was heel interessant. Uiteindelijk is het toch de Bobo VR S3 geworden. Via de officiële website besteld.

En 18 maanden garantie. Nu maar hopen dat hij snel geleverd gaat worden. Dan kan ik eindelijk beginnen met Re4 of Batman 😃

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 04:56:
[...]

Kabelloos is king, maar ik heb nog een kabel vanaf mijn plafond hangen met van die kleine katrolletjes en als je die bovenop je headset nog een velcro geeft voel je er echt zeer weinig van. Heb ik de kabel niet nodig dan zweeft die ergens boven mijn rig.

Random vergelijkbaar systeem (geen idee welk nonmerk ik heb :o ) : https://www.amvrshop.com/...ive-pro-hp-reverb-g2-psvr
Ik zou nooit kabels vanaf mijn plafond laten bungelen.

Maar als het om VR games gaat speel ik meestal vlieg/race/truck/farming sims, dus dan zit je qua speelplek eigenlijk al vast aan je stoel. Dus vanaf je stoel een kabel trekken die dan ergens een halve meter aan slack heeft is dan genoeg.

Vergeet niet dat je ook in een echt militair vliegtuig met riemen, slangen en kabels aan het vliegtuig vast zit, dus echt heel veel ruimte om je hoofd te kunnen draaien heb je 'in het echt' ook niet. ;)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:22
Ik vind ook met mijn simracen het verschrikkelijk om een kabel aan mijn Quest 3 of welke VR headset ook te hebben. Het is persoonlijk, maar een kabel is voor mij echt een no-go.

Ik heb de BoboVR S3 head set en ben blij dat ik die genomen heb. Dat de batterij snel genoeg oplaadt, heeft als extra voordeel, dat als de batterij van de headset zelf bijna leeg is, je ook gewoon kunt blijven spelen. Als de batterij te langzaam oplaadt, dan heb je nog weinig aan een volle batterij.

Hij is inderdaad wat duurder dan andere straps, maar het comfort is super goed, de fan helpt als voor mij enorm in situaties waarbij de lenzen wel eens besloegen en als ik langer race dan normaal, kan ik lekker door met een extra accu.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Stoney3K schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:25:
[...]

Ik zou nooit kabels vanaf mijn plafond laten bungelen.

Maar als het om VR games gaat speel ik meestal vlieg/race/truck/farming sims, dus dan zit je qua speelplek eigenlijk al vast aan je stoel. Dus vanaf je stoel een kabel trekken die dan ergens een halve meter aan slack heeft is dan genoeg.

Vergeet niet dat je ook in een echt militair vliegtuig met riemen, slangen en kabels aan het vliegtuig vast zit, dus echt heel veel ruimte om je hoofd te kunnen draaien heb je 'in het echt' ook niet. ;)
In de basis heb je een punt, maar er zijn wel wat zaken op af te dingen. In een vliegtuig is dat allemaal veel ergonomischer ingericht. Je zit weliswaar vast, maar je hoofd kan toch wel redelijk vrij bewegen. Tevens zitten de kabels niet in de weg omdat ze vaak via het lichaam worden geleid. Daarnaast zijn de kabels vaak gevormd als een veer om zo wat ruimte voor beweging te geven zonder dat het uitsteekt.
Je kan wat aan de inrichting doen om dat in een VR-opstelling makkelijker te maken, maar de meeste VR sets hebben geen geschikte kabels en de uitgang wijst vaak naar achter, waardoor het omleiden van de kabels niet zo goed gaat om dat zonder dat je ergens tegenaan stoot. Ik heb nog geen kabels gezien die specifiek op dat scenario inspelen. Maar ik moet daarbij wel toegeven dat ik daar ook niet heel vaak op zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 30-12-2025 13:32 ]

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 04:56:
[...]

Als je dat een plek kan geven, dan is dat wel een optie. Helaas zal dit in mijn appartement niet gaan.

© ocf81 1981-infinity

• Beakzz
ocf81 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:34:
[...]

Als je dat een plek kan geven, dan is dat wel een optie. Helaas zal dit in mijn appartement niet gaan.
Ja dit is ook geen advies voor de woonkamer of iets dergelijks. Mijn mancave is de enige ruimte waar functie boven alles gaat. Ik probeer het strak te houden, maar het is niet leidend ;)

Edit: Ik zit nog even je andere comments door te bladeren, maar je hebt wel een rig of iets dergelijks begrijp ik, maar geen ruimte voor dit? Op zich hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de kabel iets boven je stoel uit komt met een stok/buis/wat dan ook en dan daar 1 verende katrol aan. Zolang het maar boven je hoofd zit en je een velcro op het middelpunt van je headset kan bevestigen.

Bij mij wordt de kabel ook pas gebruikt als ik de headset en de accu van de hoofdband heb leeg gespeeld,. maar het is wel lekker om de optie te hebben (deels omdat ik ook weleens vergeet alles op te laden :+)

[ Voor 46% gewijzigd door Beakzz op 30-12-2025 13:55 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:43:
[...]
Ik zit nog even je andere comments door te bladeren, maar je hebt wel een rig of iets dergelijks begrijp ik, maar geen ruimte voor dit? Op zich hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de kabel iets boven je stoel uit komt met een stok/buis/wat dan ook en dan daar 1 verende katrol aan. Zolang het maar boven je hoofd zit en je een velcro op het middelpunt van je headset kan bevestigen.

Bij mij wordt de kabel ook pas gebruikt als ik de headset en de accu van de hoofdband heb leeg gespeeld,. maar het is wel lekker om de optie te hebben (deels omdat ik ook weleens vergeet alles op te laden :+)
Ik woon in een huurhuis, dus de aanpassingen die ik kan maken aan de woning zijn zeer beperkt. Het moet ook allemaal in een woonkamer van circa vier bij vier meter passen en daar moeten ook nog een kast met vier 3D-printers en toebehoren, een stel kasten en een werkplek in passen. De circa (ruime) twee bij twee meter in het midden is dan vrij voor "activiteiten".

De huidige cockpit die ik heb is nu ca 15 jaar oud en dus nog van (ver) voordat ik een VR-bril in huis had. Ik ben nu bezig om een nieuwe cockpit te bouwen. Deze zou aan het einde van de week operationeel moeten zijn. Hier een paar plaatjes van wat ik aan het bouwen ben:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1968280_VR-algemeen/2025-12-30_Cockpit-frame_top-front-right.png
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1968280_VR-algemeen/2025-12-30_Cockpit-frame_top-rear-right.png

De PC komt op het plankje achter de monitor. Er staat een kast naast. Er is nog de overweging om er een zonnekap overheen te zetten, maar vooralsnog doe ik dat even niet. Die aanpassing kan ik altijd later nog eens doorvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1968280_VR-algemeen/2025-12-30_Cockpit-frame_top-rear-right_sun-hood.png

Omdat ik VR eigenlijk niet heel veel gebruik, heb ik niet expliciet rekening gehouden met de bekabeling voor VR. Het is niet dat het niet eens door mijn hoofd is geschoten, maar ik denk dat het gewoon mega irritant zou zijn om daar een faciliteit voor in te tekenen. Je zou dan een soort van kooi moeten maken, denk ik, en dat is me te veel van het goede.

De HP Reverb G2 die ik nu heb is ook een soort van tijdelijke invulling als het gaat om de VR-ervaring die eigenlijk zou willen zien. Ik heb hier eerder al aangegeven wat ik eigenlijk van een VR-bril verwacht en dat mijn wensen op dit moment nog toekomstmuziek zijn. De Steam Frame zal waarschijnlijk al een stap vooruit zijn, omdat die draadloos zal zijn en omdat ik verwacht dat met de introductie ervan de techniek van foveated rendering gemeengoed zal worden. Daarmee zou het hele vraagstuk omtrent bedrading ook al minder urgent worden. Je zit dan natuurlijk nog met de vraag hoe lang een een batterij meegaat en dat deze dan tijdens het gebruik eigenlijk van prik moet worden voorzien, maar de oplossing daarvoor, een USB power bank op je heup o.i.d., is al een stuk minder irritant dan de niet al te soepele (en nogal fragiele) draad van de G2. Maar ik ga denk ik wel proberen om de kabel via de stoel te geleiden om zo het comfort relatief optimaal te maken.

© ocf81 1981-infinity

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ben op zoek naar wat meer draagcomfort voor m'n bekabelde Quest3 tijdens simracen. Ik heb nu de standaard strap met een AMVR v2 face interface. Maar die interface laat toch behoorlijk wat visuele drukplekken achter op m'n voorhoofd na een sessie. An sich ben ik op zich best tevreden met de standaard strap, maar wellicht moet ik het toch zoeken in halo achtige strap oplossing, waardoor de drukpunten anders worden? Heeft iemand een aanrader?

Hier staat tekst

• Soliest
Ben even een dagje offline en dan staat heel did draadje weer vol met nieuwe info ;)

Zelf gebruik ik de BoboVR S3 Pro Head Strap met maar 1 accu. De meeste sessies welke ik doe zijn korter dan 4 uur, dus dan gaat het ruim met de accu in de Q3 en die op de headstrap. Daarnaast als het dan toch zo mocht zijn, dan heb ik een stekker naast me op het bureau om met draadje aangesloten te worden. Met mijn PC VR spellen is dat niet zo heel erg. Veelal speel ik dan Elite Dangerous of Flightsimulator 2024.
Als ik op de Q3 native de spellen start, dan vind ik dat draadje ook wel lastig, maar dan kan ik weer een powerbank aansluiten mocht het echt nodig zijn. Voordat ik echt helemaal draadloos was, had ik ook zo`n katrol aan het plafond. Dat ging ook best goed.

Spellen welke ik in VR goed vind:
PC VR
The 7th Guest
Demeo
Skyrim VR
Elite Dangerous
Half-Life Alyx
The Last Clockwinder
Moss
Myst
No Man`s Sky
Riven

Meta Store:
Battlemarked
Kingspray Graffiti
The Room VR: A Dark Matter
Puzzling Places
Demeo
Vermillion - VR Painting
A Fisherman's Tale (1, 2 vind ik minder)

Mocht je spellen willen uitproberen, zou je een maandje Meta Horizon+ kunnen nemen, dat is als het goed is gratis en daarna iets van 9 euro per maand. Dan kun je best veel spellen gewoon installeren en volledig spelen.
Mocht je een ander spel willen kopen, kun je bij een andere speler kijken of ze een kortingscode kunnen doorsturen, dat scheelt ook weer zo`n 15% op je aanschaf. In de Meta app op je telefoon kies je voor het hamburgermenu en vervolgens Doorverwijzingen. Daar selecteer je het Tabje Apps en tik je op het spel welke je wilt doorverwijzen. Daar staat dan de link voor de korting.

Alvast een goede jaarwisseling en een mooi VR jaar volgend jaar ;)

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:55
Afgelopen dagen een Quest 3 en een PS VR2 met PC adapter in huis gehad met als doel een leuke toevoeging aan de simrig. Ik was lang in dubio of het kleur en brede ondersteuning moest worden vs draadloos en grotere scherpte. Het is de PS VR geworden. Beiden hebben duidelijk voor en tegens, idealiter mix je ze maar uiteindelijk vond ik de PS VR2 prettiger, mooiere kleuren weergeven, fijner zitten en voor mijn gebruik beter in te zetten.

• nDirect090
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:01:
Ik ben op zoek naar wat meer draagcomfort voor m'n bekabelde Quest3 tijdens simracen. Ik heb nu de standaard strap met een AMVR v2 face interface. Maar die interface laat toch behoorlijk wat visuele drukplekken achter op m'n voorhoofd na een sessie. An sich ben ik op zich best tevreden met de standaard strap, maar wellicht moet ik het toch zoeken in halo achtige strap oplossing, waardoor de drukpunten anders worden? Heeft iemand een aanrader?
Ik overweeg een apple dual knit band te gebruiken voor de quest3. Schijnt qua comfort echt goed te zijn. Zo’n apple vision is natuurlijk een stuk zwaarder dan een quest3. Adapters zijn gewoon 3d te printen. Voorheen gebruikte men ook al de enkele knit band, maar de dual knit band is vrij recent en een stuk comfortabeler door de extra strap op je hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQl7gYwdGtJ9bZPpSK9TC3Hde9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6AZN8ii12CBWIHqj3LE7o0gJ.webp?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste