Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:43:
[...]
Ik zit nog even je andere comments door te bladeren, maar je hebt wel een rig of iets dergelijks begrijp ik, maar geen ruimte voor dit? Op zich hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de kabel iets boven je stoel uit komt met een stok/buis/wat dan ook en dan daar 1 verende katrol aan. Zolang het maar boven je hoofd zit en je een velcro op het middelpunt van je headset kan bevestigen.
Bij mij wordt de kabel ook pas gebruikt als ik de headset en de accu van de hoofdband heb leeg gespeeld,. maar het is wel lekker om de optie te hebben (deels omdat ik ook weleens vergeet alles op te laden

)
Ik woon in een huurhuis, dus de aanpassingen die ik kan maken aan de woning zijn zeer beperkt. Het moet ook allemaal in een woonkamer van circa vier bij vier meter passen en daar moeten ook nog een kast met vier 3D-printers en toebehoren, een stel kasten en een werkplek in passen. De circa (ruime) twee bij twee meter in het midden is dan vrij voor "activiteiten".
De huidige cockpit die ik heb is nu ca 15 jaar oud en dus nog van (ver) voordat ik een VR-bril in huis had. Ik ben nu bezig om een nieuwe cockpit te bouwen. Deze zou aan het einde van de week operationeel moeten zijn. Hier een paar plaatjes van wat ik aan het bouwen ben:
De PC komt op het plankje achter de monitor. Er staat een kast naast. Er is nog de overweging om er een zonnekap overheen te zetten, maar vooralsnog doe ik dat even niet. Die aanpassing kan ik altijd later nog eens doorvoeren.
Omdat ik VR eigenlijk niet heel veel gebruik, heb ik niet expliciet rekening gehouden met de bekabeling voor VR. Het is niet dat het niet eens door mijn hoofd is geschoten, maar ik denk dat het gewoon mega irritant zou zijn om daar een faciliteit voor in te tekenen. Je zou dan een soort van kooi moeten maken, denk ik, en dat is me te veel van het goede.
De HP Reverb G2 die ik nu heb is ook een soort van tijdelijke invulling als het gaat om de VR-ervaring die eigenlijk zou willen zien. Ik heb hier eerder al aangegeven wat ik eigenlijk van een VR-bril veracht en dat mijn wensen op dit moment nog toekomstmuziek zijn. De Steam Frame zal waarschijnlijk al een stap vooruit zijn, omdat die draadloos zal zijn en omdat ik verwacht dat met de introductie ervan de techniek van foveated rendering gemeengoed zal worden. Daarmee zou het hele vraagstuk omtrent bedrading ook al minder urgent worden. Je zit dan natuurlijk nog met de vraag hoe lang een een batterij meegaat en dat deze dan tijden het gebruik eigenlijk van prik moet worden voorzien, maar de oplossing daarvoor, een USB power bank op je heup o.i.d., is al een stuk minder irritant dan de (nogal fragiele) en niet al te soepele draad van de G2. Maar ik ga denk ik wel proberen om de kabel via de stoel te geleiden om zo het comfort relatief optimaal te maken.