• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:57
ocf81 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:05:
[...]

Het is zeker een stuk minder irritant dan wanneer je rond moet lopen, maar dan nog steeds is een kabel bij militaire vluchtsimulatoren flink irritant, omdat je constant om je heen aan het kijken bent.
Kabelloos is king, maar ik heb nog een kabel vanaf mijn plafond hangen met van die kleine katrolletjes en als je die bovenop je headset nog een velcro geeft voel je er echt zeer weinig van. Heb ik de kabel niet nodig dan zweeft die ergens boven mijn rig.

Random vergelijkbaar systeem (geen idee welk nonmerk ik heb :o ) : https://www.amvrshop.com/...ive-pro-hp-reverb-g2-psvr

[ Voor 12% gewijzigd door Beakzz op 30-12-2025 04:58 ]

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:00
Een KKCobVR Q3 + extra batterij was heel interessant. Uiteindelijk is het toch de Bobo VR S3 geworden. Via de officiële website besteld.

En 18 maanden garantie. Nu maar hopen dat hij snel geleverd gaat worden. Dan kan ik eindelijk beginnen met Re4 of Batman 😃

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

Stoney3K

Flatsehats!

Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 04:56:
[...]

Kabelloos is king, maar ik heb nog een kabel vanaf mijn plafond hangen met van die kleine katrolletjes en als je die bovenop je headset nog een velcro geeft voel je er echt zeer weinig van. Heb ik de kabel niet nodig dan zweeft die ergens boven mijn rig.

Random vergelijkbaar systeem (geen idee welk nonmerk ik heb :o ) : https://www.amvrshop.com/...ive-pro-hp-reverb-g2-psvr
Ik zou nooit kabels vanaf mijn plafond laten bungelen.

Maar als het om VR games gaat speel ik meestal vlieg/race/truck/farming sims, dus dan zit je qua speelplek eigenlijk al vast aan je stoel. Dus vanaf je stoel een kabel trekken die dan ergens een halve meter aan slack heeft is dan genoeg.

Vergeet niet dat je ook in een echt militair vliegtuig met riemen, slangen en kabels aan het vliegtuig vast zit, dus echt heel veel ruimte om je hoofd te kunnen draaien heb je 'in het echt' ook niet. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:36
Ik vind ook met mijn simracen het verschrikkelijk om een kabel aan mijn Quest 3 of welke VR headset ook te hebben. Het is persoonlijk, maar een kabel is voor mij echt een no-go.

Ik heb de BoboVR S3 head set en ben blij dat ik die genomen heb. Dat de batterij snel genoeg oplaadt, heeft als extra voordeel, dat als de batterij van de headset zelf bijna leeg is, je ook gewoon kunt blijven spelen. Als de batterij te langzaam oplaadt, dan heb je nog weinig aan een volle batterij.

Hij is inderdaad wat duurder dan andere straps, maar het comfort is super goed, de fan helpt als voor mij enorm in situaties waarbij de lenzen wel eens besloegen en als ik langer race dan normaal, kan ik lekker door met een extra accu.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Stoney3K schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:25:
[...]

Ik zou nooit kabels vanaf mijn plafond laten bungelen.

Maar als het om VR games gaat speel ik meestal vlieg/race/truck/farming sims, dus dan zit je qua speelplek eigenlijk al vast aan je stoel. Dus vanaf je stoel een kabel trekken die dan ergens een halve meter aan slack heeft is dan genoeg.

Vergeet niet dat je ook in een echt militair vliegtuig met riemen, slangen en kabels aan het vliegtuig vast zit, dus echt heel veel ruimte om je hoofd te kunnen draaien heb je 'in het echt' ook niet. ;)
In de basis heb je een punt, maar er zijn wel wat zaken op af te dingen. In een vliegtuig is dat allemaal veel ergonomischer ingericht. Je zit weliswaar vast, maar je hoofd kan toch wel redelijk vrij bewegen. Tevens zitten de kabels niet in de weg omdat ze vaak via het lichaam worden geleid. Daarnaast zijn de kabels vaak gevormd als een veer om zo wat ruimte voor beweging te geven zonder dat het uitsteekt.
Je kan wat aan de inrichting doen om dat in een VR-opstelling makkelijker te maken, maar de meeste VR sets hebben geen geschikte kabels en de uitgang wijst vaak naar achter, waardoor het omleiden van de kabels niet zo goed gaat om dat zonder dat je ergens tegenaan stoot. Ik heb nog geen kabels gezien die specifiek op dat scenario inspelen. Maar ik moet daarbij wel toegeven dat ik daar ook niet heel vaak op zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 30-12-2025 13:32 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 04:56:
[...]

Als je dat een plek kan geven, dan is dat wel een optie. Helaas zal dit in mijn appartement niet gaan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:57
ocf81 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:34:
[...]

Als je dat een plek kan geven, dan is dat wel een optie. Helaas zal dit in mijn appartement niet gaan.
Ja dit is ook geen advies voor de woonkamer of iets dergelijks. Mijn mancave is de enige ruimte waar functie boven alles gaat. Ik probeer het strak te houden, maar het is niet leidend ;)

Edit: Ik zit nog even je andere comments door te bladeren, maar je hebt wel een rig of iets dergelijks begrijp ik, maar geen ruimte voor dit? Op zich hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de kabel iets boven je stoel uit komt met een stok/buis/wat dan ook en dan daar 1 verende katrol aan. Zolang het maar boven je hoofd zit en je een velcro op het middelpunt van je headset kan bevestigen.

Bij mij wordt de kabel ook pas gebruikt als ik de headset en de accu van de hoofdband heb leeg gespeeld,. maar het is wel lekker om de optie te hebben (deels omdat ik ook weleens vergeet alles op te laden :+)

[ Voor 46% gewijzigd door Beakzz op 30-12-2025 13:55 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Beakzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:43:
[...]
Ik zit nog even je andere comments door te bladeren, maar je hebt wel een rig of iets dergelijks begrijp ik, maar geen ruimte voor dit? Op zich hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de kabel iets boven je stoel uit komt met een stok/buis/wat dan ook en dan daar 1 verende katrol aan. Zolang het maar boven je hoofd zit en je een velcro op het middelpunt van je headset kan bevestigen.

Bij mij wordt de kabel ook pas gebruikt als ik de headset en de accu van de hoofdband heb leeg gespeeld,. maar het is wel lekker om de optie te hebben (deels omdat ik ook weleens vergeet alles op te laden :+)
Ik woon in een huurhuis, dus de aanpassingen die ik kan maken aan de woning zijn zeer beperkt. Het moet ook allemaal in een woonkamer van circa vier bij vier meter passen en daar moeten ook nog een kast met vier 3D-printers en toebehoren, een stel kasten en een werkplek in passen. De circa (ruime) twee bij twee meter in het midden is dan vrij voor "activiteiten".

De huidige cockpit die ik heb is nu ca 15 jaar oud en dus nog van (ver) voordat ik een VR-bril in huis had. Ik ben nu bezig om een nieuwe cockpit te bouwen. Deze zou aan het einde van de week operationeel moeten zijn. Hier een paar plaatjes van wat ik aan het bouwen ben:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1968280_VR-algemeen/2025-12-30_Cockpit-frame_top-front-right.png
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1968280_VR-algemeen/2025-12-30_Cockpit-frame_top-rear-right.png

De PC komt op het plankje achter de monitor. Er staat een kast naast. Er is nog de overweging om er een zonnekap overheen te zetten, maar vooralsnog doe ik dat even niet. Die aanpassing kan ik altijd later nog eens doorvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1968280_VR-algemeen/2025-12-30_Cockpit-frame_top-rear-right_sun-hood.png

Omdat ik VR eigenlijk niet heel veel gebruik, heb ik niet expliciet rekening gehouden met de bekabeling voor VR. Het is niet dat het niet eens door mijn hoofd is geschoten, maar ik denk dat het gewoon mega irritant zou zijn om daar een faciliteit voor in te tekenen. Je zou dan een soort van kooi moeten maken, denk ik, en dat is me te veel van het goede.

De HP Reverb G2 die ik nu heb is ook een soort van tijdelijke invulling als het gaat om de VR-ervaring die eigenlijk zou willen zien. Ik heb hier eerder al aangegeven wat ik eigenlijk van een VR-bril veracht en dat mijn wensen op dit moment nog toekomstmuziek zijn. De Steam Frame zal waarschijnlijk al een stap vooruit zijn, omdat die draadloos zal zijn en omdat ik verwacht dat met de introductie ervan de techniek van foveated rendering gemeengoed zal worden. Daarmee zou het hele vraagstuk omtrent bedrading ook al minder urgent worden. Je zit dan natuurlijk nog met de vraag hoe lang een een batterij meegaat en dat deze dan tijden het gebruik eigenlijk van prik moet worden voorzien, maar de oplossing daarvoor, een USB power bank op je heup o.i.d., is al een stuk minder irritant dan de (nogal fragiele) en niet al te soepele draad van de G2. Maar ik ga denk ik wel proberen om de kabel via de stoel te geleiden om zo het comfort relatief optimaal te maken.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste