• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Langzaam maar zeker timmert VR aan de weg. Elk jaar opnieuw wordt de dood van het medium voorspeld. Het is immers 'nog steeds niet doorgebroken' en 'niemand heeft interesse'. Maar de VR-gamer weet beter. Jaar na jaar worden we verblijd met nieuwe ontwikkelingen, soepelere tracking, hogere resoluties, bredere field-of-view. Het is niet de rappe revolutie die mensen verwachten, maar één ding is duidelijk: VR is juist in opkomst!

Misconcepties over VR
Laten we maar meteen beginnen met de redenen die veelal aangedragen worden om niet in VR te springen:

VR is duur!
Een Oculus Rift S kost nieuw 449€, en daar krijg je alles bij dat je nodig hebt om te spelen. Diverse Windows Mixed Reality-headsets zijn nog wat scherper geprijsd. Op het moment van schrijven is de LG UltraGear 27GL850 de populairste monitor in de Pricewatch, met 465€. Een VR-setup hoeft dus niet meer te kosten dan een goede-maar-niet-belachelijke gaming monitor.

Ik heb er een monster-PC voor nodig!
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Ondergetekende heeft ontzettend veel lol in VR met een Ryzen 2700X en een Geforce 1060 6GB. Natuurlijk kan ik niet alles op Ultra spelen, maar dat is ook niet nodig om te genieten van de immersie die VR biedt.
Als je een PS4 hebt, ben je voor 249€ klaar met een PSVR-set. Heb je helemaal niks? Ook geen probleem! Een Oculus Quest werkt volledig stand-alone, dus na aanschaf voor 449€ kun je loos gaan :)

Er zijn geen games!
Op Steam zijn er op dit moment meer dan 600 VR-only games. Daar komen nog dik 2000 games die VR ondersteunen bovenop. Dat is natuurlijk minder dan flatscreen, en ook in VR wordt er een hoop shovelware uitgebracht, maar zeggen dat er geen games zijn terwijl pareltjes als Beat Saber, Boneworks, Lone Echo, Moss, Superhot VR, The Climb, Asgard's Wrath en nog veel meer te krijgen zijn, is gewoon niet waar. Daarnaast zal het niemand verbazen dat VR een behoorlijke toevoeging kan zijn aan bijvoorbeeld racesims en spacesims. iRacing en Elite Dangerous speel ik in ieder geval niet op een scherm :)

Niemand speelt in VR!
Daarom heeft Boneworks 200.000 kopieën verkocht in de eerste drie dagen dat'ie beschikbaar was. Het zijn natuurljk geen Call of Duty-getallen, maar jawel, mensen spelen in VR!

OK, ik ben overtuigd! Hoe begin ik :?
Als allereerste kun je kijken naar wat je al hebt. Als je een PS4 in huis hebt, dan kan de PSVR erg interessant zijn. Heb je geen PC of console, dan is de Oculus Quest een standalone headset met een Snapdragon 835. Grafisch natuurlijk niet zo mind-blowing als een flinke game-PC, maar het feit dat'ie volledig draadloos is, is toch wel heel gaaf!
De meest waarschijnlijke optie is een game-PC. Zoals gezegd hoeft die niet mega high-end te zijn. Als je gangbare games op medium-settings kan spelen, dan ben je VR-ready!

Een headset
Er zijn diverse headsets op de markt. De bekendste is de Oculus Rift S, maar dat is zeker niet je enige optie.
Bij de keuze van een headset zijn een aantal overwegingen te maken.
  • Schermresolutie: spreekt redelijk voor zich. Hoe hoger de resolutie, hoe lager de kans op screen door effect, het zien van de pixels. Je zit immers met je ogen vlak bij het scherm.
  • Refresh rate: vergelijkbaar met een monitor. Hoger is soepeler, maar je PC moet het natuurlijk wel geregeld krijgen.
  • Field of view: hoe breed kun je kijken? Je ogen zien ongeveer 180 graden, zelfs nog wat meer als je je ogen draait. De meeste gangbare headsets geven je een FoV van ongeveer 110 graden. De Valve Index zit daar met 130 graden wat boven, en Pimax komt met 180 graden of nog meer.
  • Tracking: 6 degrees of freedom is de standaard tegenwoordig. Dat betekent dus roteren en transleren in drie richtingen. Er zijn grofweg twee manieren om dat te regelen: beacons en inside-out. Beacons zet je neer of hang je op in je kamer, waarna ze zorgen voor de tracking van je headset en controllers. Bij inside-out tracking wordt dit geregeld door camera's in de headset. Dat maakt de logistiek een stuk makkelijker, maar tracking d.m.v. beacons schijnt nog iets preciezer te zijn. Toch is de Rift S accuraat genoeg om de moeilijkste Beat Saber levels te spelen.
  • Ecosysteem: hier valt eigenlijk niet héél veel over te zeggen. De meeste PCVR games komen op Steam uit, maar er zijn Oculus exclusives. Als je, bijvoorbeeld, Asgard's Wrath wil spelen, ontkom je niet aan de Oculus store. Door middel van ReVive kun je met andere headsets gebruik maken van titels uit de Oculus store, maar dit is uiteraard niet officiëel ondersteund.
Een lijstje van gangbare headsets
HeadsetVideoField of viewAudioTrackingVoordelenNadelen
pricewatch: Oculus Rift S2560x1440 LCD, 80Hz110 gradenIngebouwde speakers van matige kwaliteit, 3.5mm headphone jack6DOF Inside-outGoede bang-for-buckBlinkt nergens in uit
pricewatch: Oculus Quest 64GB2880x1600 OLED, 72HzOngeveer 110 gradenIngebouwde speakers, 3.5mm headphone jack6DOF Inside-outOok bruikbaar als stand-alone headset door ingebouwde Snapdragon 835Los aan te schaffen USB-kabel nodig om als PCVR headset te gebruiken, beeldkwaliteit en latency minder dan dedicated PCVR headset
pricewatch: HP Reverb - Professional Edition4320x2160 LCD, 90Hz114 gradenIngebouwde speakers, 3.5mm headphone jack6DOF Inside-outHoge resolutie voor relatief weinig geldNiet iedereen is dol op Windows Mixed Reality
pricewatch: Valve Index2880x1600 LCD, 120/144Hz130 gradenIngebouwde speakers, 3.5mm headphone jack6DOF met beacons (SteamVR 1.0 of 2.0)Hoge FoV en refresh rate, goede ingebouwde audioRelatief zwaar, relatief warm, relatief duur voor een volledige set, slecht verkrijgbaar
pricewatch: Samsung HMD Odyssey+2880x1600 OLED, 90Hz110 gradenIngebouwde speakers6DOF Inside-outGoede specs voor een redelijk lage prijsSlecht verkrijgbaar in Nederland
pricewatch: Pimax 5K Plus5120x1440 LCD, 90Hz200 gradenIngebouwde speakers6DOF met los aan te schaffen beaconsHoge resolutie, exceptioneel hoge FoVPrijzig, bouwkwaliteit niet geweldig, komt standaard zonder controllers en beacons
pricewatch: Sony PlayStation VR1920x1080 LCD, 90Hz100 gradenIngebouwde speakers6DOF met cameraRelatief goedkoop, bruikbaar op PS4Alleen met 3rd party software beperkt op PC te gebruiken, relatief lage beeldkwaliteit

Motion sickness
Een niet te verwaarlozen deel van de mensen die VR proberen krijgt last van motion sickness. Als je na twee minuten spelen naar de plee moet rennen is dat natuurlijk geen aanmoediging om verder te gaan. Maar we kunnen er wat aan doen! In VR gebeuren er twee dingen die onze hersenen wat moeilijk kunnen verwerken. Het eerste punt is een mismatch tussen focuspunt en convergentiepunt. Als je normaal gesproken met twee ogen naar een object kijkt, focussen je lenzen op die afstand, terwijl je ogen samen naar het object waar je naar kijkt draaien. Je focuspunt en convergentiepunt liggen dus gelijk. De lenzen die tussen je ogen en het scherm hangen in een VR-bril projecteren het beeld altijd op dezelfde afstand. Het focuspunt van je ooglenzen blijft dus altijd gelijk. Het convergeren van je ogen gebeurt echter wel gewoon. Dat betekent dus dat je focuspunt en je convergentiepunt ineens niet meer gelijk zijn. Dit uit zich vooral in 'scheel kijken' bij bijvoorbeeld HUDs die 'dichtbij' zijn.

Het tweede punt is het gene dat voor de meeste misselijkheid zorgt. Je ogen zeggen dat je beweegt, terwijl je evenwichtsorgaan zegt dat je stil staat (of zit, als je racet :))
Verschillende internetbronnen zeggen en het klinkt plausibel en leuk :+ dat die mismatch 'van nature' alleen voorkomt als je vergiftigd bent. En wat doet je lichaam bij vergiftiging? Juist! :r

Zowel de speler als de game developers kunnen helpen motion sickness te voorkomen. Één van de dingen die het snelst tot misselijkheid leidt is het 'lopen' van je in-game character, terwijl je zelf stil staat. Veel games bieden daarom teleportatie aan als mogelijkheid tot bewegen. Daarnaast wordt draaien vaak gedaan d.m.v. 'snap turns'. Je draait dan bijvoorbeeld in één keer 45 graden in plaats van soepel. Ook kan de field of view beperkt worden tijdens het bewegen. Als je last hebt van motion sickness hebben veel games 'comfort'-instellingen waar dit soort dingen in te vinden zijn.

Er zijn verschillende zaken die je zelf kan doen om om te gaan met motion sickness, maar met stip op één staat:
Stop zodra je misselijk begint te worden!
Druk er niet doorheen, speel niet door, denk niet dat het wel weg trekt. Als je na vijf minuten misselijk wordt, stop, zorg voor wat frisse lucht en speel pas weer door als het helemaal weggetrokken is. Dat kan betekenen dat je een periode moet opbouwen, maar dat is beter dan een 'VR betekent misselijk worden'-reflex inslijten.

Daarnaast zijn er wat 'trucjes' die je kan toepassen om te helpen.
  • Eet niet vlak voor het gamen
  • Richt een ventilator op je, dit verkoelt en geeft een gevoel van richting in de omgeving
  • Drink gemberthee of ginger ale voor het gamen
  • Laat iemand tegen je praten tijdens het gamen
  • Maak gebruik van gangbare hulpmiddelen tegen zee- of wagenziekte
De meeste mensen kunnen, als ze rustig opbouwen, steeds langer in VR gamen zonder problemen te ondervinden. Heb je helemaal geen last meer? Gefeliciteerd! Je hebt je 'VR legs' gevonden :)

[Voor 104% gewijzigd door Wormaap op 04-12-2020 22:47]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Omdat er nog niet echt een overall 'hangplek' was om platformonafhankelijk over VR te praten, is dit topic in overleg met @BM geopend.
De topicstart is work-in-progress, en mede-auteurs zijn van harte welkom :)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Om dan maar zelf af te trappen: ik heb eind november mijn Oculus Rift S gekocht, na al jaren met een scheef oog naar VR te zitten kijken. Zelfs de belabberde kwaliteit van de oude Samsung Gear phone-headsets vond ik al gaaf, dus ik ben blijkbaar makkelijk onder de indruk :+
Voor mij is de hoofdreden dat ik nu het juiste moment vond om erin te duiken dat roomscale inside-out tracking nu goed genoeg is. Ik heb geen zin om beacons op te hangen, dus dat was een obstakel voor mij.

Een paar van mijn favoriete VR-games tot dusver:
Superhot VR

Zolang jij niet beweegt, staat de tijd stil. Voel je Neo in The Matrix, ontwijk kogels, gebruik verschillende wapens en werk je een weg door verschillende levels.
Een groot voordeel van Superhot VR is dat het, ondanks dat het best actievol is, voor beginners erg comfortabel is. Er is zo goed als geen beweging in de game die je niet zelf maakt, en dat betekent dat motion sickness bijna niet voorkomt. De hoofdgame is vrij kort, daarna zijn er zaken als endless mode en speedruns.

Boneworks

Een Half-Life achtige physics-based shooter. Erg sfeervol, en unieke gameplay. Boneworks is een van de games die laten zien dat VR ook een grote toevoeging kan zijn op bestaande genres. Het grootste deel van de game zou best op flatscreen gespeeld kunnen worden, maar de eerste keer dat je een vijand die op je afspringt uit de lucht opvangt en in elkaar timmert terwijl je hem vasthoudt weet je dat VR deze game speciaal maakt :)

Beat Saber

Een VR rhythm-game waarin je met twee light sabers blokken doormidden slaat op het ritme van de muziek. Op PC en Oculus Quest uit te breiden met een eindeloze voorraad aan custom songs. Het soort game waarin je telkens opnieuw probeert om je score nóg wat hoger te krijgen :9

iRacing

Wat kan ik zeggen? Simracing, maar dan in VR. Perfecte ondersteuning, en de ervaring is ineens volledig nieuw :)

Elite Dangerous

Vliegen in de ruimte, maar dan in VR. Wederom een game die het ook prima doet op een plat scherm. Maar in VR zit je ín je schip. Het gevoel van schaal als je, bijvoorbeeld, een ruimtestation binnenvliegt is enorm.

Verder ben ik enorm benieuwd naar de schop die Half-Life: Alyx aan de industrie gaat geven. Momenteel zijn een hoop headsets zo goed als overal uitverkocht. Dat lijkt een gecombineerd resultaat te zijn van de kerstperiode en de aankondiging van Alyx. VR is natuurlijk al ontzettend gaaf waar het vandaag staat, maar als er meer mainstream tractie komt, dan betekent dat natuurlijk ook grotere budgetten en betere games en hardware :)

[Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 17-01-2020 13:55]

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-06 16:27
Ik heb ook al een tijdje interesse in VR. Maar nooit de knoop doorgehakt. De prijs vind ik vaak nog hoog en ik weet nog niet 100% of het iets is wat ik 2 keer gebruik en dan in de kast gooi. :X

Dus ik zal dit topic een beetje volgen en kijken of ik hieruit conclusies kan trekken :p

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:04:
Om dan maar zelf af te trappen: ik heb eind november mijn Oculus Rift S gekocht, na al jaren met een scheef oog naar VR te zitten kijken. Zelfs de belabberde kwaliteit van de oude Samsung Gear phone-headsets vond ik al gaaf, dus ik ben blijkbaar makkelijk onder de indruk :+
Ik had dat met Google Cardboard, heb ik in 2018 ofzo mee zitten spelen omdat de telefoon snel genoeg was en zo'n houder maar een paar tientjes kostte. Dat was een leuke gimmick, maar ik heb toen besloten dat ik "echte" VR wilde. Uiteindelijk heb ik dat jaar m'n Rift gekocht, eigenlijk dus zonder echte ervaring. Ik ben toen vrij snel overtuigd geraakt van de volwassenheid van de techniek. Je ziet op de FP nog veel reacties over dat het in de kinderschoenen zou staan enzo. Be that as it may, het is imho al een paar jaar klaar voor mass adoption. Ik snap mensen die roepen dat het dood zou zijn totaal niet. Een van de top-selling games uit 2019 op Steam is notabene een VR-game, en ook Boneworks gaat erg hard. Imho is het zelfs geen niche meer en ik geloof dat het alleen groter wordt, zeker nu met de Quest.

Mijn favoriete game op dit moment (en al meer dan een jaar eigenlijk) is Beat Saber. Ik speel niet veel verschillende games meer op het moment, maar als ik iets speel is het in VR eigenlijk met name Beat Saber. Dit is imho de killer app voor VR, al sinds het verschijnen ervan.
Maar er valt genoeg te genieten. Elite Dangerous is ook prachtig, zeker met een HOTAS-setje. Een klein beetje vergelijkbaar is Euro Truck Simulator, die in VR ook erg immersive is en vrij rustgevend eigenlijk. ;)
NyceNL schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:13:
Ik heb ook al een tijdje interesse in VR. Maar nooit de knoop doorgehakt. De prijs vind ik vaak nog hoog en ik weet nog niet 100% of het iets is wat ik 2 keer gebruik en dan in de kast gooi. :X

Dus ik zal dit topic een beetje volgen en kijken of ik hieruit conclusies kan trekken :p
Het is denk ik ook heel moeilijk te voorspellen. Als je het echt graag wilt en je koopt een paar goede games, dan verwacht ik dat je niet snel je set in de kast gooit. Wat denk ik ook meespeelt is hoe makkelijk het is om te beginnen. Ik heb de zolderkamer waar m'n game-pc al stond, ik heb de sensoren (nvt bij een Rift S overigens) in 3 hoeken opgehangen en als ik iets in VR wil doen hoef ik eigenlijk alleen de set maar op te zetten. Als het meer moeite kost om er uberhaupt aan te beginnen, dan haken mensen denk ik sneller af.

Maargoed: voor mij geldt in elk geval dat ik in de knoop wel doorhakte en daar geen enkel moment spijt van gehad heb. Ik wil bij nieuwe games gewoon graag VR-support tegenwoordig. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
NyceNL schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:13:

Het mooie is dat een Rift S, bijvoorbeeld, zijn waarde aardig houdt. Dus als je het echt niks vindt, kun je'm voor bijna dezelfde prijs weer kwijt. Als je al een capabele PC hebt, dan heb je naast een Rift S niks nodig :)

@Cyphax: Hoe kon ik Beat Saber vergeten! Daar heb ik ook al heel wat uurtjes in zitten :9 Ga ik even aan mijn post toevoegen :+

Het nadeel van phone VR is/was dat het voor de mensen die al enthousiast zijn over VR dat enthousiasme vaak aanwakkert, maar voor mensen die sceptisch zijn 'bewijst' dat het allemaal een gimmick is. Ik vond dat soort oplossingen al erg gaaf, maar het is natuurlijk onvergelijkbaar met een PCVR headset van de huidige generatie. Maar het oordeel van veel mensen staat al vast en is vaak gebaseerd op phone VR.

[Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 17-01-2020 13:57]

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Elk jaar opnieuw wordt de dood van het medium voorspeld. Het is immers 'nog steeds niet doorgebroken' en 'niemand heeft interesse'. Maar de VR-gamer weet beter.
Dit voelt wel heel erg als een “in the eye of the beholder“ statement.

Want als ik als Gamer er dan van de zijlijn naar kijk kan ik alleen maar komen tot de conclusie die jij hier probeert te verdedigen, dood is het misschien niet maar het is op zijn minst een niche binnen het landschap en dat moeten de VR-Gamers toch ook zien lijkt mij.

Wat mij zelf weerhoud om voor VR te gaan zijn de beperkte ervaringen. Het voelt allemaal heel erg als korte ervarinkjes, niet als volledige games.

Natuurlijk is dat LightSaber spel leuk om te doen en heb ik mij wel eens vermaakt met Job Simulator maar nog nooit speelde ik een grote ervaring als bijvoorbeeld The Last of Us of Red Dead Redemption 2.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Donstil schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:03:
[...]

Want als ik als Gamer er dan van de zijlijn naar kijk kan ik alleen maar komen tot de conclusie die jij hier probeert te verdedigen, dood is het misschien niet maar het is op zijn minst een niche binnen het landschap en dat moeten de VR-Gamers toch ook zien lijkt mij.
Waarom is er dan vorig jaar een VR-game doorgedrongen tot de top sellers van Steam, zou je je af moeten vragen? Beat Saber was halverwege vorig jaar meer dan een miljoen keer verkocht en het einde is nog niet in zicht. De verkoopcijfers van Boneworks liegen er ook niet om, die zou in de eerste twee weken tussen 200K en 500K keer verkocht zijn. Wat maakt precies dat je het een niche noemt? :)
Wat mij zelf weerhoud om voor VR te gaan zijn de beperkte ervaringen. Het voelt allemaal heel erg als korte ervarinkjes, niet als volledige games.

Natuurlijk is dat LightSaber spel leuk om te doen en heb ik mij wel eens vermaakt met Job Simulator maar nog nooit speelde ik een grote ervaring als bijvoorbeeld The Last of Us of Red Dead Redemption 2.
Het is ook niet onwaar dat voor echt lange titels er minder zijn dan niet-VR games, maar Fallout 4 en Skyrim zijn volledig in VR te spelen en daar kan je an sich honderden uren op los. Elite Dangerous is ook een hele grote game, en er zijn ook volledige racegames beschikbaar. No Man's Sky is tegenwoordig ook helemaal in VR te spelen. Alien Isolation is er ook eentje. Het zijn vaak games die ook een VR-versie hebben gekregen.
Ze zijn er dus wel, maar het gaat nog niet zo lang mee, dus het lijkt mij een kwestie van tijd. Maar de trend is er eentje omhoog, niet omlaag, denk ik. :)

• Donstil
  • Niet online
Mm een enkele game in de top 10. Leuk voor de VR liefhebbers natuurlijk maar bewijst niet echt iets denk ik. Want daar staat bijvoorbeeld tegenover dat nog geen 5% van de PlayStation eigenaren een PSvR hebben gekocht, waar dan mijn niche opmerking vandaan komt.

Oudere games krijgen wel een VR upgrade. Dat is wel geinig inderdaad.

Ik vind het als idee tof hoor VR. Alleen de huidige uitwerking en games simpelweg nog niet.

Donstil schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:45:
Mm een enkele game in de top 10. Leuk voor de VR liefhebbers natuurlijk maar bewijst niet echt iets denk ik. Want daar staat bijvoorbeeld tegenover dat nog geen 5% van de PlayStation eigenaren een PSvR hebben gekocht, waar dan mijn niche opmerking vandaan komt.

Ik vind het als idee tof hoor VR. Alleen de huidige uitwerking en games simpelweg nog niet.
Maar ken jij dan de huidige uitwerkingen en games?

Ik ben het wel eens hoor dat het een niche is (nog), dat is moeilijk te ontkennen. En gezien ik zelf de VR ports weinig vind, heb je inderdaad vaak dat VR spellen imo te kort zijn. (Al schijn de 12 uur ofzo die Half Life VR gaat zijn ook weer normaal te zijn voor een PC campaign, ik speel normaal vooral multiplayer en dat leek mij kort voor single player). Maar er komt wel steeds meer. En hoewel ik bijvoorbeeld The Gallery spellen graag drie keer zo lang had gezien, zijn ze wel heel gaaf. (En recent op Reddit heeft de ontwikkelaar gezegd dat een deel 3 in de planning zit :D ). Daarnaast hebben we nu Asgard's Wrath, waar ik totaal 30 uur in heb gestopt voor ik er genoeg van had, en dat is een RPG. (Eg niet iets als Beat Saber waar je wel 100 uur in kan stoppen, maar niet vergelijkbaar is met een RPG).

Oftewel ik kan zeker niet ontkennen dat het niche is, en er nog een behoorlijke weg te gaan is. Maar ik vraag me wel af hoe jij vanaf de zijlijn kan overzien dat de huidige uitwerking nog niet goed genoeg is om plezier aan te beleven.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

Dat heeft dan ook wel wat tijd nodig en lang niet alle ontwikkelaars kunnen / willen daar resources aan spenderen.
Er zijn er wel die vol inzetten op VR, of die exclusives in VR brengen, maar het is nog wat mager. Wel loopt het aantal in behoorlijk hoog tempo op, maar dat gaat (as usual) ook wel weer gepaard met heel erg veel bagger dat de markt op wordt geslingerd.

Dat de PsVr geen hardloper is, kan ik me ook wel enigszins voorstellen. De gemiddelde gamer op een Playstation is toch een iets ander type speler. Fifa in VR voegt bijvoorbeeld verdomde weinig toe, terwijl een titel als DCS World in VR meer dan briljant aanvoelt, maar op een Playstation gaat dat natuurlijk nooit functioneren. Oftewel, de vergelijking met VR en de console-markt gaat imho een beetje mank.

iRacing Profiel

• Donstil
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:52:
[...]

Maar ken jij dan de huidige uitwerkingen en games?

Ik ben het wel eens hoor dat het een niche is (nog), dat is moeilijk te ontkennen. En gezien ik zelf de VR ports weinig vind, heb je inderdaad vaak dat VR spellen imo te kort zijn. (Al schijn de 12 uur ofzo die Half Life VR gaat zijn ook weer normaal te zijn voor een PC campaign, ik speel normaal vooral multiplayer en dat leek mij kort voor single player). Maar er komt wel steeds meer. En hoewel ik bijvoorbeeld The Gallery spellen graag drie keer zo lang had gezien, zijn ze wel heel gaaf. (En recent op Reddit heeft de ontwikkelaar gezegd dat een deel 3 in de planning zit :D ). Daarnaast hebben we nu Asgard's Wrath, waar ik totaal 30 uur in heb gestopt voor ik er genoeg van had, en dat is een RPG. (Eg niet iets als Beat Saber waar je wel 100 uur in kan stoppen, maar niet vergelijkbaar is met een RPG).

Oftewel ik kan zeker niet ontkennen dat het niche is, en er nog een behoorlijke weg te gaan is. Maar ik vraag me wel af hoe jij vanaf de zijlijn kan overzien dat de huidige uitwerking nog niet goed genoeg is om plezier aan te beleven.
Nou ik heb ze niet allemaal gespeeld natuurlijk maar dat hoeft ook niet. Ik heb ook niet alle normale games gespeeld om toch een goed beeld te hebben.

Ik heb een vriend die ook heel erg op de “VR gaat wel doorbreken” trein zit en daar kan ik goed van profiteren door veel games te spelen zonder ze te kopen zeg maar.

Die Half-Life game ziet er wel gaaf uit overigens. Dat zou nog wel eens een hit kunnen worden maar of het VR de mainstream in trekt, ik moet het nog maar zien. Er is verder ook niets mis met een niche zijn lijkt mij.
kroegtijger schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Dat heeft dan ook wel wat tijd nodig en lang niet alle ontwikkelaars kunnen / willen daar resources aan spenderen.
Er zijn er wel die vol inzetten op VR, of die exclusives in VR brengen, maar het is nog wat mager. Wel loopt het aantal in behoorlijk hoog tempo op, maar dat gaat (as usual) ook wel weer gepaard met heel erg veel bagger dat de markt op wordt geslingerd.

Dat de PsVr geen hardloper is, kan ik me ook wel enigszins voorstellen. De gemiddelde gamer op een Playstation is toch een iets ander type speler. Fifa in VR voegt bijvoorbeeld verdomde weinig toe, terwijl een titel als DCS World in VR meer dan briljant aanvoelt, maar op een Playstation gaat dat natuurlijk nooit functioneren. Oftewel, de vergelijking met VR en de console-markt gaat imho een beetje mank.
Ik denk dat die referentie (het is geen vergelijk met de hele console markt) prima op gaat. Dat was een van de grootste zo niet grootste poging om VR nu al naar de mainstream te trekken en die lijkt tot op heden niet gelukt.

Dat ze dan geen FIFA gaan spelen lijkt mij verder logisch dat gebeurd op de PC ook niet in VR. Het is niet zo dat alle console gamers dag in dag uit alleen maar FIFA zitten te spelen natuurlijk.

[Voor 27% gewijzigd door Donstil op 17-01-2020 15:27]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mm een enkele game in de top 10. Leuk voor de VR liefhebbers natuurlijk maar bewijst niet echt iets denk ik.
Nouja, behalve dat als het echt nog een niche pur sang was, dat niet zo geweest was. De installed base is er blijkbaar groot genoeg voor.
Want daar staat bijvoorbeeld tegenover dat nog geen 5% van de PlayStation eigenaren een PSvR hebben gekocht, waar dan mijn niche opmerking vandaan komt.
Als je het terugbrengt tot de PSVR, misschien, daar heb ik niet zo heel veel verstand van en de library van games is op dat platform ook wat minder vziw. Maar dat maakt niet van VR een niche. Neem dan Steam en Oculus mee.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Donstil schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:03:
[...]

Ten eerste zou het natuurlijk raar zijn als ik in de openingspost van een algemeen VR-topic zou zeggen 'Mensen zeggen dat VR dood is, en dat klopt, het zuigt eigenlijk'. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik voor een positieve insteek kies.

Er is hier wat mij betreft ook zeker ruimte voor een kritische noot, maar meteen doorgaan met het herkauwen van dezelfde argumenten die ik in de TS al noem is natuurlijk ook niet nodig. Als je Asgard's Wrath, Elite Dangerous, diverse racesims, Boneworks, Skyrim, No Man's Sky enz. geen volledige games vindt, dan wordt het natuurlijk lastig om daar tegenop te boksen.

En ja, in mijn lijstje staan maar een paar games die VR-only zijn, maar dat neemt niet weg dat VR enorm veel toegevoegde waarde heeft/kan hebben in games die ook op flatscreen gespeeld kunnen worden.

Er is ook geen 'VR gaat doorbreken'-trein. VR is aan het doorbreken. Natuurlijk is het een niche. Het is namelijk (op de Quest na) een subset van PC en console gaming. Iedereen die een Rift S koopt heeft immers een game PC, en dus ook de mogelijkheid om op een scherm te gamen. Maar de verkoopcijfers laten zien dat het wel een serieuze niche is, die almaar groter wordt. Letterlijk alle populaire headsets zijn op dit moment overal uitverkocht, maar op de e.o.a. manier blijven mensen volhouden dat het een dingetje is voor een select groepje nerds.

Zoals ik al zei: kritisch zijn mag best, niet iedereen hoeft VR gaaf te vinden. Maar het herkauwen van reeds weerlegde argumenten heeft weinig waarde.

Nog twee relevante video's:

[Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 17-01-2020 15:37]

• Donstil
  • Niet online
Mm het viel me op in de OP. That’s all.

• kroegtijger
Donstil schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:21:
Ik denk dat die referentie (het is geen vergelijk met de hele console markt) prima op gaat. Dat was een van de grootste zo niet grootste poging om VR nu al naar de mainstream te trekken en die lijkt tot op heden niet gelukt.

Dat ze dan geen FIFA gaan spelen lijkt mij verder logisch dat gebeurd op de PC ook niet in VR. Het is niet zo dat alle console gamers dag in dag uit alleen maar FIFA zitten te spelen natuurlijk.
Het punt is, is dat de PS4 eigenljik niet krachtig genoeg is om hoogwaardig VR weer te kunnen geven. De meeste pc's zijn dat ook niet. Je hebt echt een serieuze CPU en GPU nodig wil je er in hoge kwaliteit mee aan de gang gaan, en daar ontbreekt het veelal nog aan.

Daarom zie je de ontwikkeling ook langzaam maar zeker gaan toenemen erin, omdat steeds meer devices wel krachtig genoeg aan het worden zijn maar helaas is het momenteel nog allemaal wat onder de maat. Even uitgaande van dat je CPU en geheugen op orde zijn, is het vaak de GPU die een bottleneck geeft en er zijn niet zo heel veel consumenten te vinden die een startprijs van 400,- voor een GPU graag neertellen (naast de VR-bril zelf, en de rest van de pc uiteraard). Dus het is maar een klein martkje dat uberhaupt gebruik kan maken van VR.

Geef het dus rustig een jaar of 5 om door te groeien en de consument de tijd te geven om de hardware in huis te hebben. FullHD tv was in het begin ook een niche markt, en is nu ook de standaard (en inmiddels begint 4k dat langzaam maar zeker ook te worden). Heeft ook wat jaren nodig gehad. Van VHS naar DVD omschakelen heeft ook wat jaartjes in beslag genomen. Dit is imho niet anders.

[Voor 3% gewijzigd door kroegtijger op 17-01-2020 16:36]

iRacing Profiel

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@kroegtijger: hoewel je verhaal zeker waarheid bevat, vind ik de ‘absoluutheid’ ervan een beetje misplaatst. Zoals ik in de TS al aangeef speel ik zelf in VR op een weinig spannende PC. Mijn vriendin speelt met enorm veel lol op een Oculus Quest. Natuurlijk kan ik niet ‘alles op Ultra’ spelen. Maar dat kan een flatscreen gamer met een vergelijkbare setup ook niet. Als dat het criterium is voor een ‘hoogwaardige’ ervaring, dan gaat die er nooit komen. Maar de hele huidige generatie GPU’s houdt ook een 4k/144Hz flatscreen niet bij, dus dan zou ‘hoogwaardig’ überhaupt niet bestaan in gaming. Feit is dat het punt van ‘goed genoeg’ voor de meeste mensen bereikt is, ergens in de stap tussen Oculus CV1 en Rift S. Dat een Index, Pimax en wat er in de toekomst nog gaat komen de ervaring naar een hoger niveau gaan tillen mag duidelijk heten. Maar een grote groep mensen geniet op dit moment, met mid-end hardware al van een VR-ervaring die, voor hen, beter is dan flatscreen kan bieden :)

Dat is ook waarom ik VR persoonlijk nu volwassen genoeg om het breed aan te raden. De kwaliteit is hoog genoeg om de voorkeur tussen flat en VR puur persoonlijk te maken.

• kroegtijger
Wormaap schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:52:
@kroegtijger: hoewel je verhaal zeker waarheid bevat, vind ik de ‘absoluutheid’ ervan een beetje misplaatst. Zoals ik in de TS al aangeef speel ik zelf in VR op een weinig spannende PC. Mijn vriendin speelt met enorm veel lol op een Oculus Quest. Natuurlijk kan ik niet ‘alles op Ultra’ spelen. Maar dat kan een flatscreen gamer met een vergelijkbare setup ook niet. Als dat het criterium is voor een ‘hoogwaardige’ ervaring, dan gaat die er nooit komen. Maar de hele huidige generatie GPU’s houdt ook een 4k/144Hz flatscreen niet bij, dus dan zou ‘hoogwaardig’ überhaupt niet bestaan in gaming. Feit is dat het punt van ‘goed genoeg’ voor de meeste mensen bereikt is, ergens in de stap tussen Oculus CV1 en Rift S. Dat een Index, Pimax en wat er in de toekomst nog gaat komen de ervaring naar een hoger niveau gaan tillen mag duidelijk heten. Maar een grote groep mensen geniet op dit moment, met mid-end hardware al van een VR-ervaring die, voor hen, beter is dan flatscreen kan bieden :)

Dat is ook waarom ik VR persoonlijk nu volwassen genoeg om het breed aan te raden. De kwaliteit is hoog genoeg om de voorkeur tussen flat en VR puur persoonlijk te maken.
Je kan inderdaad al wel redelijk laagdrempelig met VR beginnen (ik ben zelf op een FX-8350 begonnen... een absolute afrader overigens hiervoor) maar je merkt wel dat een hoge framerate scoren binnen VR toch wel heel erg veel plezieriger werkt, en ook minder last van misselijkheid veroorzaakt.

Als je een PC hebt staan waar je nu de recente games op hoog tot ultra kan spelen, dan kan je met zeer grote waarschijnlijkheid wel met VR aan de slag. Moet je de settings al naar een minimum terug schroeven, probeer het dan maar niet eens, want het gaat waarschijnlijk geen succesvolle ervaring worden.

Daar tegenover staat dat er wel degelijk ook games zijn die juist heel resource-vriendelijk zijn. Zo is bijvoorbeeld Moss ook op minimale systemen al een supermooie ervaring.

Veel hangt dus af van de kwaliteit van implementatie door de programmeurs. ACC wil bij mij bijvoorbeeld prima op een flatscreen op een GTX1070 draaien, maar in VR is het bij momenten ronduit onspeelbaar te noemen, terwijl AC op dezelfde hardware prima loopt in VR.

Je ziet wel vaker dat bij nieuwe technieken het voor de ontwikkelaars nog even zoeken is naar de balans tussen performance, hardware en grafische weergave. Dat kost nu eenmaal tijd en zeker bij ontwikkelingen die niet direct zeer grootschalig worden uitgerold kan dat wel enige tijd gaan duren ook. We kunnen ons troosten met de gedachte dat er nu toch wel echt grote partijen in de wereld van VR en AR gestapt zijn (denk aan HP, Facebook / Lenovo, Microsoft), waarmee de snelheid van ontwikkeling waarschijnlijk wel een behoorlijke boost zullen gaan krijgen, maar het blijft voor het moment altijd maar even afwachten hoe goed VR in de games zijn geimplementeerd.

iRacing Profiel

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dat is absoluut waar. De meeste voor VR ontwikkelde games vallen wel mee qua resourcevraag, maar bij sommige games wordt het als nagedachte erbijgekwakt, lijkt het. Zoals ACC, dat wel vrij berucht is om zijn belabberde implementatie.

Moss is de game die mijn vriendin overtuigd heeft van VR, een paar weken later had ze haar Quest <3
Daarnaast typisch een game die best in flatscreen had gekund, maar dan bij verre niet zo gaaf was geweest :)

[Voor 32% gewijzigd door Wormaap op 17-01-2020 18:03]

• kroegtijger
Sommige uitgevers steken dat dan ook niet onder stoelen of banken. Kijk maar naar Codemasters. Dirt Rally 2.0 was in eerste instantie niet in VR beschikbaar. Dat werd later toegevoegd. ETS2 hetzelfde verhaal (daar is het nog steeds een beta-functie).

De VR exclusives zijn qua performance meestal wel behoorlijk op orde, en er zijn een aantal games waarbij je echt het potentieel van VR in tevoorschijn ziet komen. Het eerder genoemde Moss is zo'n voorbeeld, maar ook Beatsaber, The Climb of Job Simulator geven toch een goed inzicht van wat met toch relatief beperkte resources mogelijk is.
Nadeel van de exclusives is dan weer dat, omdat het een exclusive is, het maar voor een relatief kleine markt ontwikkeld wordt, met dus alle risico's van dien met betrekking tot gameplay e.d. De budgetten voor ontwikkeling liggen simpelweg een stuk lager.

Daarom wordt toch veelal een engine gebruikt die voor flatscreen is ontwikkeld, en ook VR kan doen. Je eindigt dan vaak met een soort van SUV als software engine: het kan een prima auto op het asfalt zijn, maar over het algemeen zijn ze waardeloos als offroad auto.

Er zijn dan ook maar weinig software ontwikkelaars die zelf hun eigen engine schrijven. De meesten gebruiken frameworks van derden, zoals dus de Unreal Engine 4 voor ACC. Enerzijds moet de engine daar dan wel op een goede manier in voorzien, en anderzijds moeten de ontwikkelaars het framework wel weer op de juiste manier toepassen. Dergelijke engines worden vaak behoorlijk langdurig gebruikt, en dus is bij een matige implementatie op dat niveau het langdurig ermee behelpen. Grote kans dat als er een v5 uitkomt, het allemaal vele malen beter zal lopen.

iRacing Profiel

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het grappige is dat Moss ook op UE4 draait. Nu is dat natuurlijk grafisch niet zo'n heftige game, maar dat één van de best en één van de slechtst performende VR games op de zelfde engine draaien is toch wel verrassend :+
Maar op software-/enginegebied kunnen er zeker nog stappen gemaakt worden. En hoe meer VR aanslaat, hoe sneller dat gaat gebeuren *O*

• NyceNL
Ik ben dit weekend overstag gegaan! Ik heb een Oculus rift s gekocht en wow, wat is dit geweldig. Al wat uurtjes beat saber gespeeld. Tot mijn grootste verbazing vindt mn vriendin het ook helemaal geweldig :p

Ik was bang dat zodra ik heb op zette ik er spijt van zou hebben, maar niets is minder waar!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 19:57
Zelf heb ik vorig jaar de Rift S gekocht en er ging een virtuele wereld voor me open.
Ben een brildrager, maar kan daarmee zonder problemen deze VR-bril gebruiken

Na de introductie gelijk Lone Echo aangeschaft en is zeker een aanrader!
In maart komt deel 2 uit en staat ook zeker op mijn lijst om te spelen.

Heb ook nog een aantal gratis spellen gespeeld en er zitten echt wel wat pareltjes tussen.

Lone Echo

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• NyceNL
Quadradial schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:28:
Zelf heb ik vorig jaar de Rift S gekocht en er ging een virtuele wereld voor me open.
Ben een brildrager, maar kan daarmee zonder problemen deze VR-bril gebruiken

Na de introductie gelijk Lone Echo aangeschaft en is zeker een aanrader!
In maart komt deel 2 uit en staat ook zeker op mijn lijst om te spelen.

Heb ook nog een aantal gratis spellen gespeeld en er zitten echt wel wat pareltjes tussen.

Lone Echo
[YouTube: Lone Echo Trailer]
Die zal ik is gaan bekijken! Nog meer (gratis) aanrader?

@Wormaap wat gebruik je voor controllers bij elite dangerous? Veel positiefs over gehoord behalve dat je de Touch controllers er niet lekker bij kunt gebruiken

[Voor 9% gewijzigd door NyceNL op 21-01-2020 08:41]

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 19:57
NyceNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:30:
[...]

@Wormaap wat gebruik je voor controllers bij elite dangerous? Veel positiefs over gehoord behalve dat je de Touch controllers er niet lekker bij kunt gebruiken
The Lab

Funny Archery

Merry Snowballs
Deze is nu nog gratis dus snel claimen!

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• NyceNL
Claimed :9 thanks! The lab heb best vaak voorbij zien komen inderdaad! Ook maar is naar kijken :*)

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:53

tha_crazy

Mafketel

Ik ga deze meepakken.
Zelf in het bezig van een Samsung HMD Odyssey+ (aangeschaft bij bhphotovideo voor de geïnteresseerde)
Veelal bezig met beat saber, maar ook met Pistol Whip

YouTube: Pistol Whip - VR Launch Trailer | Oculus Quest, PC VR

En ook met Space Pirate Trainer

YouTube: Space Pirate Trainer - Official Trailer

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
[...]

Bij Elite Dangerous gebruik ik de pricewatch: Saitek X52 Flight Control System Zwart
Met de Touch controllers ga je enorm knoppen tekort komen. Met de X52 kan ik de game spelen zonder ooit mijn handen van de throttle en stick te halen :)
NyceNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:01:
[...]

Claimed :9 thanks! The lab heb best vaak voorbij zien komen inderdaad! Ook maar is naar kijken :*)
The Lab is inderdaad leuk :) Heeft verder weinig om handen, maar erg leuk om te zien wat Valve als tech-demo heeft gemaakt.

[Voor 20% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2020 09:16]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Ik ben wel niet Wormaap maar in mijn geval een Thrustmaster T.16000M. Die is best goed geschikt en niet al te duur.

• NyceNL
@Wormaap @Cyphax Ah allebei een HATOS dus. Ik denk dat ik dat spel maar eerst zonder vr ga proberen voordat ik nog 100 euro ga uitgeven :p Anders slaap ik waarschijnlijk binnenkort buiten :+

Ik had begrepen dat die met keyboard mouse goed te spelen was

[Voor 14% gewijzigd door NyceNL op 21-01-2020 09:22]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:37
Leuk! een algemeen VR topic ^_^

Zelf sinds een aantal weken een Oculus Quest. Na 4 jaar geleden een HTC Vive gehad te hebben (na 4 maanden verkocht, want baby) wilde ik
A: Niet meer naar zolder moeten om te gamen
B: niet meer vast zitten aan een draad

De quest vervult beide wensen. Via ALVR al draadloos PC-games gedaan. Voor langzamere games gaat dat best goed (Fallout VR bijvoorbeeld). Ben de VR legs nog aan het trainen... Maar dankzij de paintball-game in Rec Room gaat dat best goed.

De hele (schoon)familie heeft al gespeeld ook. Vooral National Geographic VR en Richie's Plank Experience (voor wie denkt dat VR niet indrukwekkend is en alles nep is).

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
NyceNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:22:
@Wormaap @Cyphax Ah allebei een HATOS dus. Ik denk dat ik dat spel maar eerst zonder vr ga proberen voordat ik nog 100 euro ga uitgeven :p Anders slaap ik waarschijnlijk binnenkort buiten :+

Ik had begrepen dat die met keyboard mouse goed te spelen was
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee of keyboard & mouse een beetje werkt. Ik had die Saitek nog staan van 'vroegâh', dus heb'm meteen aangesloten en niets anders geprobeerd. Combat zal niet optimaal zijn, maar E:D is overall een redelijk rustige game, dus het zou wel moeten werken.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee of keyboard & mouse een beetje werkt. Ik had die Saitek nog staan van 'vroegâh', dus heb'm meteen aangesloten en niets anders geprobeerd. Combat zal niet optimaal zijn, maar E:D is overall een redelijk rustige game, dus het zou wel moeten werken.
Ik heb ook geen ervaring met Elite zonder HOTAS :+
Ik doe nooit combat verder. Het is wel tijdrovend om alle knoppen te binden (hoewel er geloof ik een vrij complete preset is) en blind te vinden. Vooral de kaart is best een uitdaging maar aan de andere kant kan je de muis dan ook nog gewoon gebruiken. Er komt war bij kijken maar dan heb je ook wat.

• NyceNL
:9 @Wormaap @Cyphax Ja ik ben ook niet op combat uit, wil een beetje een space eurotruck sim

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
NyceNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:52:
:9 @Wormaap @Cyphax Ja ik ben ook niet op combat uit, wil een beetje een space eurotruck sim
Dan zou het zonder HOTAS op zich wel te doen moeten zijn. Voordeel van HOTAS is dat je alle knoppen op gevoel kan bereiken. Op een toetsenbord kan dat ook wel (als je blind kan typen), maar is het toch minder ideaal.

In al het Boneworks-geweld van de afgelopen maand, heeft Walking Dead - Saints & Sinners relatief weinig hype gegenereerd. Onterecht, want het lijkt een erg gave game te worden:

23 januari komt'ie uit. Ik wacht zelf nog even wat reviews af denk ik. Ik ben namelijk he-le-maal niet goed met horror/jump scares. Dus als het een jump scare fest is laat ik'm links liggen :+

[Voor 37% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2020 13:38]

• mvz
  • Laatst online: 02-06 14:31

mvz

muziek verslaafde

Hier inmiddels een Oculus Rift S, een Oculus Quest + link, en een HTC Vive Cosmos.

VR is eigenlijk alles wat ik nu nog speel - flat-games heb geen interesse meer in, ondanks m'n 34 inch Asus gaming scherm :)

Een aan te raden gratis beleving is de game 'The Wolves In The Walls' in de Oculus store.
Als ik de headsets zou moeten raten + wat ik er voor betaald heb:

1. Rift-S (435,-) : lage prijs, goede tracking, grootste 'sweet-spot', erg comfortabel.
2. Quest (558,- ) : goede tracking, untethered mogelijk, linkkabel (89,-) via USB dus kan ook op laptops..
3. Cosmos (699,-) : beste schermkwaliteit, tracking wordt beter maar is nog niet op niveau Rift-S, leuk voor films.

De Index lijkt me minder, omdat ik zelf de Oculus Touch controller style erg fijn vind, dus pistoolachtig met tracking ringen.

Beatsaber is echt een must have, evenals Space Pirate Trainer.. dat is nu gewoon onderdeel van m'n dagelijkse work-out.. als je wat fanatiek bent ga je echt wel zweten. 8) - verder natuurlijk Pavlov, zo heerlijk.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• NyceNL
mvz schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:56:
Hier inmiddels een Oculus Rift S, een Oculus Quest + link, en een HTC Vive Cosmos.

VR is eigenlijk alles wat ik nu nog speel - flat-games heb geen interesse meer in, ondanks m'n 34 inch Asus gaming scherm :)

Een aan te raden gratis beleving is de game 'The Wolves In The Walls' in de Oculus store.
Als ik de headsets zou moeten raten + wat ik er voor betaald heb:

1. Rift-S (435,-) : lage prijs, goede tracking, grootste 'sweet-spot', erg comfortabel.
2. Quest (558,- ) : goede tracking, untethered mogelijk, linkkabel (89,-) via USB dus kan ook op laptops..
3. Cosmos (699,-) : beste schermkwaliteit, tracking wordt beter maar is nog niet op niveau Rift-S, leuk voor films.

De Index lijkt me minder, omdat ik zelf de Oculus Touch controller style erg fijn vind, dus pistoolachtig met tracking ringen.

Beatsaber is echt een must have, evenals Space Pirate Trainer.. dat is nu gewoon onderdeel van m'n dagelijkse work-out.. als je wat fanatiek bent ga je echt wel zweten. 8) - verder natuurlijk Pavlov, zo heerlijk.
Dat is een redelijke colletie :P Vanwaar 3 verschillende brillen i.p.v. 1 als ik vragen mag?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:37
@mvz dan heb je de 128GB van de Quest neem ik aan? want de 64gb is 450...

• mvz
  • Laatst online: 02-06 14:31

mvz

muziek verslaafde

NyceNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:32:
[...]

Dat is een redelijke colletie :P Vanwaar 3 verschillende brillen i.p.v. 1 als ik vragen mag?
De Cosmos was m'n eerste - spijt vanwege de tracking, maar buiten m'n retour-tijdsraam......
Toen de Rift-S gehaald, en helemaal blij. Daarna enthousiast geworden van het idee om draadloos 6DoF te hebben, en dus de Quest gehaald.
Waah schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:58:
@mvz dan heb je de 128GB van de Quest neem ik aan? want de 64gb is 450...
Helemaal correct! via Amazon

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zojuist weer een level Boneworks gespeeld. Allemachtig zeg... Ik vind hem supergaaf, maar ook wel behoorlijk intens. Ik ben zoals gezegd niet zo'n fan van schrikken/jump scares enzo. En hoewel BW daar niet op draait, schrik ik af en toe toch wel behoorlijk. Op flatscreen zou dit spel grotendeels ook wel kunnen werken, maar als zo'n headset of nullbody ineens om een hoek in je gezicht opduikt, laat het zien dat immersie best heftig kan zijn 8)7

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sinds ongeveer een maand de Quest in huis, fantastisch apparaat, speel veel BeatSaber, sinds paar dagen ook The Climb way ook nog best een workout is voor je armen.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zojuist heb ik een setje lens inserts op sterkte besteld bij VR Optician. Ik ben gegaan voor de versie met Blue Protect coating, gezien ik best last krijg van vermoeide/droge ogen als ik lang speel. Zodra ze binnen zijn post ik uiteraard mijn bevindingen :)

• Homeland
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:17:
Zojuist heb ik een setje lens inserts op sterkte besteld bij VR Optician. Ik ben gegaan voor de versie met Blue Protect coating, gezien ik best last krijg van vermoeide/droge ogen als ik lang speel. Zodra ze binnen zijn post ik uiteraard mijn bevindingen :)
Ben erg benieuwd, welke sterkte heb je en hoeveel was je kwijt?

Merk zelf dat ik sinds ik de Quest heb amper nog op Xbox/PC game, soms een racegame terwijl ik op de bank lig maar verder vrijwel alles in VR.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Homeland schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Ben erg benieuwd, welke sterkte heb je en hoeveel was je kwijt?

Merk zelf dat ik sinds ik de Quest heb amper nog op Xbox/PC game, soms een racegame terwijl ik op de bank lig maar verder vrijwel alles in VR.
-3 en -2.25 sferisch, en dan nog -0,75 en -2 cilindrisch. Dat was allemaal nog nét in het gebied waar geen dunner glas nodig is. Prijs was 69 + 30 voor de blueprotect-coating. En dan nog 6 shipping, dus in totaal 105€

Wat ik tot dusver heb gevonden zegt dat het onvergelijkbaar is met spelen met een bril, dus ik heb hoge verwachtingen. Sowieso kan ik natuurlijk de hele doos dichter bij mijn ogen zetten. Die staat nu op de ‘meest naar voren’-stand om ruimte te maken voor mijn bril.

Zelf speel ik eigenlijk ook alleen nog maar in VR. Ik merk dat ik ook maar heel beperkt interesse heb in niet-VR games. Nu speelde ik sowieso niet heel veel, dus dat vertekent wat. Maar nu in ieder geval veel meer dan voordat ik de Rift kocht :)

[Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 23-01-2020 10:03]

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 19:44
Ik wil eigenlijk al sinds de introductie van de cardboard een VR bril kopen maar heb het altijd uitgesteld onder het mom van gadget, niet volwassen, gaat in de kast liggen verstoffen.

Ik ben nu eigenlijk weer zover onder andere door de aangekondigde half life alyx en het uitgekomen boneworks en spellen als superhot en beatsaber weer enthousiast geraakt en heb het gevoel dat het vanaf nu alleen maar beter wordt.

Maar welke headset...

Ik ben al een tijd aan het kijken maar eigenlijk neig ik naar de quest als ideale headset voor VR. Ik heb een game pc met 3700x en 1080ti en daarnaast een moederbord met usb-c / 12 usb poorten en de hele mikmak.

Nu neigde ik eerst naar de Rift S maar eigenlijk sinds ik me goed ingelezen heb op de Quest en zie dat deze ook als de Rift S gebruikt kan worden vraag ik me af wat nog de waarde van de Rift S is.

De quest kan je draadloos met iets als beatsaber en het grafisch simpelere vermaak standalone gebruiken. En daarnaast kan je deze voor de intensieve games aan de pc koppelen.

De resolutie is hoger van de Quest, en de refreshrate is iets lager maar die van de Rift S is 80hz dan vind ik zelf het verschil naar 72hz minimaal. En ook Oled zie ik wel als een voordeel op de quest. Ook lees je veel dingen over de afstand tussen je ogen dat die bij een quest breder in te stellen is en dus beter op meerdere hoofden past.

Heeft er iemand een duidelijke mening over? mis ik iets? zie diverse mensen die beiden hebben maar wat is voor jou dan echt dat voordeel. Want zoals ik het zie neigt alles naar de quest zeker ivm de pc koppeling die er nu is.

[Voor 4% gewijzigd door Mirage op 23-01-2020 10:38]

https://www.zuidafrikareisopmaat.nl

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Mirage: Mijn vriendin heeft de Quest, en ik de Rift S. Dus ik heb ze wat kunnen vergelijken. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik Quest Link nog niet heb geprobeerd, omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen om een geschikte USB-kabel aan te schaffen.

Voor mij het allereerste en alles-overstijgende punt is dat de Rift S veel comfortabeler is. De Quest drukt een stuk meer op mijn gezicht, ook omdat er veel minder padding in zit. Daar zijn wel aftermarket-oplossingen voor, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Quest Link levert ook een iets mindere kwaliteit op in PCVR, volgens de reviews. Alleen het midden van het beeld wordt op volle kwaliteit doorgegeven, daarbuiten neemt het merkbaar af. Dat is waarschijnlijk om bandbreedte te besparen. Quest Link doet immers over één USB3-verbinding wat een Rift over USB3 + Display Port doet.

Zelf merk ik niet bijzonder veel verschil, maar 'het internet' zegt dat de subpixel-layout van de Rift zorgt voor iets minder screendoor-effect dan op de Quest. Omdat ik ze nog niet één op één heb vergeleken kan ik daar weinig zinnigs over zeggen. Beiden hebben m.i. te weinig last van screendoor om er tijdens het gamen last van te hebben.

De Quest heeft natuurlijk wel één fantastisch voordeel: het voor de hand liggende 'het is een stand-alone wireless headset'. Elke keer als ik het ding op mijn hoofd zet ben ik jaloers. Spelen zonder kabel is enorm prettig!

Als je verwacht redelijk veel tijd met Quest-native games door te gaan brengen, dan is de Quest het zeker waard. Als je verwacht bijna alleen PCVR te spelen, dan is de Rift S een betere keuze.

• Mirage
Wormaap schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:41:
@Mirage: Mijn vriendin heeft de Quest, en ik de Rift S. Dus ik heb ze wat kunnen vergelijken. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik Quest Link nog niet heb geprobeerd, omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen om een geschikte USB-kabel aan te schaffen.

Voor mij het allereerste en alles-overstijgende punt is dat de Rift S veel comfortabeler is. De Quest drukt een stuk meer op mijn gezicht, ook omdat er veel minder padding in zit. Daar zijn wel aftermarket-oplossingen voor, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Quest Link levert ook een iets mindere kwaliteit op in PCVR, volgens de reviews. Alleen het midden van het beeld wordt op volle kwaliteit doorgegeven, daarbuiten neemt het merkbaar af. Dat is waarschijnlijk om bandbreedte te besparen. Quest Link doet immers over één USB3-verbinding wat een Rift over USB3 + Display Port doet.

Zelf merk ik niet bijzonder veel verschil, maar 'het internet' zegt dat de subpixel-layout van de Rift zorgt voor iets minder screendoor-effect dan op de Quest. Omdat ik ze nog niet één op één heb vergeleken kan ik daar weinig zinnigs over zeggen. Beiden hebben m.i. te weinig last van screendoor om er tijdens het gamen last van te hebben.

De Quest heeft natuurlijk wel één fantastisch voordeel: het voor de hand liggende 'het is een stand-alone wireless headset'. Elke keer als ik het ding op mijn hoofd zet ben ik jaloers. Spelen zonder kabel is enorm prettig!

Als je verwacht redelijk veel tijd met Quest-native games door te gaan brengen, dan is de Quest het zeker waard. Als je verwacht bijna alleen PCVR te spelen, dan is de Rift S een betere keuze.
Dank je voor jouw reactie!

Ik ben bang dat ik dus een beetje in het midden hang met een neiging naar koppeling met PC. ik hou van hoge kwaliteit en dus games streamen via mijn PC maar ook van de draadloze vrijheid voor simpelere games die ik ook wel speel.

lastig.. lastig.

Wat ik inderdaad vooral veel lees is de vergelijking van een standalone quest met een Rift S en niet een met de pc gekoppelde quest en Rift S inderdaad. Daar ben ik eigenlijk nu nog het meeste benieuwd naar daar ik daar nog weinig ervaringen over zie.

En inderdaad het zwaarder zijn en minder lekker zitten had ik begrepen wat logisch is natuurlijk door de accu en aanwezige hardware maar hopelijk wel op te lossen en comfortabeler te maken.

• NyceNL
Mirage schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:29:
Ik wil eigenlijk al sinds de introductie van de cardboard een VR bril kopen maar heb het altijd uitgesteld onder het mom van gadget, niet volwassen, gaat in de kast liggen verstoffen.

Ik ben nu eigenlijk weer zover onder andere door de aangekondigde half life alyx en het uitgekomen boneworks en spellen als superhot en beatsaber weer enthousiast geraakt en heb het gevoel dat het vanaf nu alleen maar beter wordt.

Maar welke headset...

Ik ben al een tijd aan het kijken maar eigenlijk neig ik naar de quest als ideale headset voor VR. Ik heb een game pc met 3700x en 1080ti en daarnaast een moederbord met usb-c / 12 usb poorten en de hele mikmak.

Nu neigde ik eerst naar de Rift S maar eigenlijk sinds ik me goed ingelezen heb op de Quest en zie dat deze ook als de Rift S gebruikt kan worden vraag ik me af wat nog de waarde van de Rift S is.

De quest kan je draadloos met iets als beatsaber en het grafisch simpelere vermaak standalone gebruiken. En daarnaast kan je deze voor de intensieve games aan de pc koppelen.

De resolutie is hoger van de Quest, en de refreshrate is iets lager maar die van de Rift S is 80hz dan vind ik zelf het verschil naar 72hz minimaal. En ook Oled zie ik wel als een voordeel op de quest. Ook lees je veel dingen over de afstand tussen je ogen dat die bij een quest breder in te stellen is en dus beter op meerdere hoofden past.

Heeft er iemand een duidelijke mening over? mis ik iets? zie diverse mensen die beiden hebben maar wat is voor jou dan echt dat voordeel. Want zoals ik het zie neigt alles naar de quest zeker ivm de pc koppeling die er nu is.
Ik heb een rift s en nog geen moment spijt van gehad. Heb wel gelezen dat de quest, wanneer je hem aansluit via de kabel soms wat laggy aanvoelt. Dit lijkt me echt een mood killer als je een spel speelt waar je iets sneller moet reageren.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mirage schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Dank je voor jouw reactie!

Ik ben bang dat ik dus een beetje in het midden hang met een neiging naar koppeling met PC. ik hou van hoge kwaliteit en dus games streamen via mijn PC maar ook van de draadloze vrijheid voor simpelere games die ik ook wel speel.

lastig.. lastig.

Wat ik inderdaad vooral veel lees is de vergelijking van een standalone quest met een Rift S en niet een met de pc gekoppelde quest en Rift S inderdaad. Daar ben ik eigenlijk nu nog het meeste benieuwd naar daar ik daar nog weinig ervaringen over zie.

En inderdaad het zwaarder zijn en minder lekker zitten had ik begrepen wat logisch is natuurlijk door de accu en aanwezige hardware maar hopelijk wel op te lossen en comfortabeler te maken.
Zojuist even een (hopelijk) geschikte USB-kabel besteld. Als het goed is, is'ie van het weekend binnen. Dan kan ik Quest Link eens proberen :)

• Mirage
Wormaap schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Zojuist even een (hopelijk) geschikte USB-kabel besteld. Als het goed is, is'ie van het weekend binnen. Dan kan ik Quest Link eens proberen :)
Ben heel erg benieuwd! d:)b

Ben benieuwd of de software nog steeds buggy is en wat inderdaad de kwaliteit in de praktijk is. Alles wat je leest is getest door mensen die ze niet naast elkaar hadden of dat was in oktober waarbij er hopelijk op software gebied alweer hard gewerkt is om dit te verbeteren.

Hier een filmpje van iemand die een comparison heeft geprobeerde te maken van beide side bij side 2 maanden geleden. weet alleen niet zo goed wat ik ervan moet vinden :) Op beide headsets zie je in diverse shots op sommige momenten screendoorachtige effecten wat de vergelijking al lastig maakt. Maar lastig te zeggen zo vanaf een video.

Edit: ik zie alleen echt een goed zichtbaar kwaliteitsverschil bij hellblade lijkt het in het voordeel van de Rift S. Maar dat lijkt haas wel anders ingesteld te zijn oid. ook de kleurverschillen vallen daar heel erg op ivm het veel blauwere beeld dan in de andere shots.

[Voor 11% gewijzigd door Mirage op 23-01-2020 11:15]

• Tapijt14
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik merk wel een verbetering wanneer ik de quest + link gebruik. Wel is het nog in beta, volledig bug free is het dus niet.

Ik kan de Quest wel warm aanbevelen, de vrijheid en het gemak...

Vreemd trouwens dat de Quest niet vermeldt wordt onder 'VR is duur!' en 'maar ik heb een monster PC nodig'.
450€ plug & play, en meer dan genoeg content ook zonder PC...

Nog iemand hyped voor shared space trouwens? :-) YouTube: Space Pirate Arena - Teaser

[Voor 45% gewijzigd door Tapijt14 op 23-01-2020 15:01]

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Tapijt14 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:44:
Ik merk wel een verbetering wanneer ik de quest + link gebruik. Wel is het nog in beta, volledig bug free is het dus niet.

Ik kan de Quest wel warm aanbevelen, de vrijheid en het gemak...

Vreemd trouwens dat de Quest niet vermeldt wordt onder 'VR is duur!' en 'maar ik heb een monster PC nodig'.
450€ plug & play, en meer dan genoeg content ook zonder PC...

Nog iemand hyped voor shared space trouwens? :-) YouTube: Space Pirate Arena - Teaser
Goed punt over de startpost, ik heb de Quest en PSVR toegevoegd aan het stukje over het nodig hebben van een monster-PC :) Ik had de startpost redelijk geschreven vanuit een PCVR-oogpunt (omdat dat is wat ik zelf gebruik en dus het meeste vanaf weet), maar er is natuurlijk meer dan dat.

Shared space ziet er ontzettend gaaf uit. Ik ben alleen bang dat ik niet snel/regelmatig een geschikte ruimte kan gebruiken :X

[Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 23-01-2020 15:44]

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:34
Zie net de HalfLife:Alyx al in mijn library staat. Heb ooit de Steam Link gekocht bij lancering, waren toen heel wat problemen mee en toen eens mail gekregen dat alle oude én toekomstige Valve games gratis zouden zijn. Blijkt dat ze hun woord houden!! Alleen...heb geen VR headset :)

• NyceNL
lapino schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:15:
Zie net de HalfLife:Alyx al in mijn library staat. Heb ooit de Steam Link gekocht bij lancering, waren toen heel wat problemen mee en toen eens mail gekregen dat alle oude én toekomstige Valve games gratis zouden zijn. Blijkt dat ze hun woord houden!! Alleen...heb geen VR headset :)
Ik heb ook een steam link maar nooit die mail gehad, waarschijnlijk telaat gekocht :X :+

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
lapino schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:15:
Klinkt als een goed excuus om er één te kopen O-)

• Sjoepap
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2022
walking dead saints & sinners is uit!
Krijgt goede reviews, maar lijkt wel nog niet goed te werken icm Pimax of Valve Index

• NyceNL
Sjoepap schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 06:19:
walking dead saints & sinners is uit!
Krijgt goede reviews, maar lijkt wel nog niet goed te werken icm Pimax of Valve Index
Ik moet zeggen, ik vind het er wel vet uit zien :p Maar ik ben bang dat ik elk kwartier op mn rug lig van het schrikken :+

Edit:

Ik zie dat de steam lunar sale is begonnen. pavlov en no man's sky zijn in de aanbieding. Iemand ervaring met deze games. En zo ja, zou je deze aanbevelen?

[Voor 18% gewijzigd door NyceNL op 24-01-2020 08:45]

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36

Maar welke headset...

Ik zit een beetje met hetzelfde als ik ze vergelijk, hier is een goede vergelijkings video YouTube: Direct comparison! Should you buy Oculus Quest with Link or Oculus R... maar het blijft lastig.
Zelf heb ik besloten nog even te wachten, ik geniet nog wel van mijn PSVR :) maar ik ben benieuwd welke je uiteindelijk kiest en waarom!

• NyceNL
Toch pavlov en nms gekocht. Pavlov alleen nog singleplayer geprobeerd, speelde lekker weg en voelde allemaal heel natuurlijk, van de week maar een potje online proberen.

Nms ziet er goed uit en speelt ook lekker. Wel heb ik net het schip klaar en begint nu pas echt het spel. Het vliegen is nog een beetje wennen. Voor mij wel een plus punt dat ik het met de touch controllers kan spelen ipv een HATOS.

• Mirage
@Hedgy @Wormaap

Ik heb afgelopen vrijdag toch al de knoop doorgehakt en heb besloten op mijn gevoel af te gaan en ben dus nu de bezitter van een Oculus Quest 128GB. Waarom?

Omdat ik zelf heel erg het gevoel heb dat de combinatie standalone bruikbaar met eventuele koppeling naar de pc me zo een pluspunt lijkt dat ik de mogelijk iets mindere pcvr voor lief neem op basis van wat ik nu gezien heb en weet.

Ik ben begonnen met het kopen van Superhot. Echt een aanrader en supertof spel. Daarnaast Space pirates de demo gespeeld (heel cool spel). Ook heb ik beatsaber als instabuy gehaald en deze gemod zodat je ook de bekende nummers kunt spelen. Ik wordt er na een weekend al best goed in.

Ook de bijgeleverde game “Vader” het eerste deel uitgespeeld. Ook dat was echt een hele leuke ervaring. Niet zozeer qua actie maar je hebt echt het gevoeld dat je midden in een interactieve film beland wat heel erg vermakelijk is.

Voor de eerste ervaring met PCVR heb ik hellblade gewoon statisch op mijn bureaustoel gespeeld. Ik moet zeggen dat de VR een hele mooie toevoeging is bij dit toch al toffe spel. Je zat al snel volledig in dit spel en nu nog een heel stuk meer.

Daarnaast heb ik ook maar meteen boneworks aangeschaft om toch een goede bibliotheek op te bouwen en te kunnen testen 😉. Dit spel greep mij zo vast dat ik eigenlijk regelmatig vergat dat ik in een spel rondloop. Tot nu toe wil ik alleen maar meer VR en voelt echt als een supertoffe maar ook al wel volwassen ervaring.

Nu een weekend verder heb ik alleen maar meer het gevoel dat deze headset de juiste keus is omdat het simpeler aanvoelt dan te moeten koppelen aan je pc die in mijn geval op zolder staat. (heb beiden nu natuurlijk nog maar 2 dagen gedaan maar dit is mijn eerste gevoel) Je kunt overal staan,zitten en spelen en dat voelt echt heel tof en echt. Ik zie de Quest misschien ook meer als een apparaat voor de hele familie in de huiskamer waarbij je ook als veeleisende speler gemakkelijk aan je pc kunt koppelen.

Qua bugs/instabiliteit in de link software vind ik het best wel meevallen. Het meest irrante was/is de sound bug dat er geen geluid over de Quest klinkt als je deze op de pc aansluit. Dit heb ik gelukkig tijdelijk verholpen totdat dit hopelijk definitief opgelost is.

Ik heb ook meteen op zolder waar mijn gamepc staat de ruimte heringericht voor een maximaal vloeroppervlak en een kabel getrokken via het plafond zodat ik de Quest via het plafond kan inpluggen. Ik heb nu ongeveer een 6 bij 3 meter speelruimte. Het liefst heb je een loods natuurlijk maar dit werkt ook 😊.

Daarnaast moet ik nog de handige tip toepassen om op de sweetspot waar je start een kleed neer te leggen als referentie. Dit zodat ik minder snel mijn kasten kapot sla :P heb al een paar kleine ongelukjes gehad vooral met boneworks en “Vader”.

Ik heb de hieronder opgegeven spullen gekocht. Om de verbindingskabel vanaf de pc naar de quest te maken.
https://www.amazon.de/dp/B01MZIPYPY/
https://www.amazon.de/dp/B078YRKTKM
https://www.amazon.de/dp/B0179MXKU8

Ook heb ik getest met virtual desktop om draadloos naar de headset te streamen. Dit behoefte wel wat geklooi. Blijkbaar werkt een verzameling aan meerdere mesh routers niet zo lekker met de headset nog. Ik heb dit ingesteld door een apk te sideloaden welke probeert het 5Ghz kanaal te forceren.

Het probleem op dit moment is dat de headset de verbinding verliest iedere keer als hij naar de 2.4 Ghz gaat vanaf de 5ghz die je eigenlijk wilt. Dan moet je opnieuw connecten en staat de headset in een authentication error in de wifi settings. Dat is wel een ietswat vervelendere bug maar lijkt niet meer op te treden sinds ik dus die APK gesideload heb welke de 5ghz probeert te forceren.

Helaas zit ik “opgescheept” met de tp-link deco m4. Alsin hier kun je minimaal aan instellen. It just works, totdat je een Quest hebt :P. je hebt deze APK niet nodig als je hem in de router zelf kunt forceren naar de 5Ghz natuurlijk.

Er zat bij bijvoorbeeld hellblade wel een minimale vertraging in als je rondkeek dat het deel waar je naar keek iets trager reageerde en het beeld dus zichtbaar enkele miliseconden zwart was voordat je beeld had. Maar ik moet hier nog verder mee testen. Ik was eigenlijk al wel positief verrast van de weinige haperingen. Ik zie in ieder geval meer potentie van de hardware in de bril op deze manier qua toekomstbestendigheid en mogelijkheden om kabelloos te kunnen gamen en dus ook te streamen via de pc. Of dat zo is moet blijken natuurlijk 😊

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gaaf @Mirage :) Klinkt alsof je zeker geen miskoop hebt gedaan met de Quest. Het is inderdaad wel superfijn om zonder kabels bezig te kunnen zijn.
Heb jij nou die 3m Anker-kabel i.c.m. die 5m verlengkabel in gebruik? Ik heb die 3m kabel gekocht, maar als daar nog 5m bij kan is dat ook mooi natuurlijk :)

[Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 27-01-2020 13:04]

• NyceNL
Mirage schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:57:

Ook heb ik beatsaber als instabuy gehaald en deze gemod zodat je ook de bekende nummers kunt spelen. Ik wordt er na een weekend al best goed in.
Niet eens bij nagedacht dat dat een mogelijk is! Vanavond maar is op onderzoek gaan :9

• Mirage
Wormaap schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:04:
Gaaf @Mirage :) Klinkt alsof je zeker geen miskoop hebt gedaan met de Quest. Het is inderdaad wel superfijn om zonder kabels bezig te kunnen zijn.
Heb jij nou die 3m Anker-kabel i.c.m. die 5m verlengkabel in gebruik? Ik heb die 3m kabel gekocht, maar als daar nog 5m bij kan is dat ook mooi natuurlijk :)
Ja klopt. de 5m verlengkabel hangt bij mij vanaf het plafond waar ik de anker in prik als ik op die manier bekabeld wil gamen. Dit werkt perfect los van het geluid probleem maar dat heeft niks met de kabels te maken :)

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
@Mirage mooi dat het zo goed werkt! :D vraagje dan; merk je een soort vertraging bij de oculus quest met link kabel? Als ik bij de playstation vr mijn hand heel snel heen en weer beweeg zie ik / voelt het als lag. Ben benieuwd of dat bij de quest ook aanwezig is

En bij beat saber wat bedoel je met "instabuy"?

• Homeland
  • Niet online
Hedgy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:56:
@Mirage mooi dat het zo goed werkt! :D vraagje dan; merk je een soort vertraging bij de oculus quest met link kabel? Als ik bij de playstation vr mijn hand heel snel heen en weer beweeg zie ik / voelt het als lag. Ben benieuwd of dat bij de quest ook aanwezig is

Heb ook een Quest en gebruik hem met normale USB kabel, merk geen vertraging.

Instabuy = game die je moet hebben en Beat Saber is wel echt een topgame, ook toegankelijk genoeg voor nieuwkomers om eens te proberen.

• Mirage
Hedgy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:56:

Ik heb net nog even uitgebreid getest met zowel Boneworks als Asgard's Wrath maar wat er boven mij al staat. Ik merk echt 0 vertraging,

En instabuy is kopen zonder nadenken :)

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 20:41

SacreBleu

VR Enthousiasteling

Gisteravond eventjes de nieuwe Walking Dead: Saints and Sinners geprobeerd. Speelt heel lekker weg! Qua performance ben ik nog nergens tegenaan gelopen, gelukkig. Dat was bij Stormlands echt anders.

Het geweld zit er wel goed in, maar ik vind het wel zalig. Een zombie neerhalen met een schroevendraaier door zijn hoofd. Het is mooi.

Elite Dangerous: AmazingPaper

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Sinds vorige week heb ik het Kiwi Silent VR Cable Management Pulley System V2 hele mond vol in mijn grot gehangen. Omdat ik een schrootjesplafond (don't ask) heb was de installatie supermakkelijk. Klein gaatje voorboren en de schroefhaakjes erin draaien. Er worden ook plakhaakjes meegeleverd voor een minder permanente oplossing.

De set bestaat uit haken voor in het plafond en zes pulleys, vergelijkbaar met van die oprolbare pasjeshouders, maar dan met een veel langer touwtje (meter of twee) eraan. Fotootje:

Omdat mijn kamer niet zo groot is heb ik maar vijf pulleys gebruikt. Eentje schuin boven mijn PC, drie in een driehoek boven de plek waar ik normaal sta te spelen en een die aan die drie verbonden zit. Die opstelling geeft extra bewegingsvrijheid ten opzichte van één pulley boven je hoofd.

Na een paar dagen spelen kan ik alleen maar zeggen dat ik dit veel eerder had moeten doen :) Ik heb me nooit actief geërgerd aan de kabel op de grond, maar nu ik er helemaal geen last meer van heb speelt't toch wel een stuk fijner. Het kost heel even om precies het juiste punt te vinden om de kabel in de pulley te hangen. Te kort en je voelt getrek aan je hoofd, te lang en het stuk loshangende kabel naast je hoofd komt af en toe tegen je hand aan. Ik laat nu een lusje van een paar cm als gouden middenweg.
Omdat je kabel via het plafond loopt, was ik een beetje bang dat ik veel kabellengte 'kwijt' zou zijn en dus nog maar weinig bewegingsvrijheid over zou houden. Maar niets is minder waar: omdat de touwtjes in de pulleys zo lang zijn, trek je de kabel ongemerkt gewoon naar beneden als je verder weg loopt. Misschien minder handig als er iemand langs wil, maar 'tussen de speler en de PC' is natuurlijk sowieso geen handige plek om te zijn als iemand in VR aan het spelen is :+

In het kort: aanrader, helemaal voor de 25€ die de hele set kost :)

Wellicht ten overvloede: ik heb geen enkele band met Kiwi Design en heb gewoon betaald voor mijn set :+

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 14:16
Zojuist op het VR sim-racing topic geplaatst en toen kwam ik dit (overkoepelende) topic tegen...
Dacht ik deel het hier ook effe :)

Ik kwam vanmorgen dit artikel tegen over sterke vermoedens dat Samsung met een opvolger op de Oddessey+ gaat komen.

Is nog niks echt bekend, maar Samsung heeft een patent gevraagd op een techniek die 180gr fov beschikbaar zou moeten maken :o

Ik heb zelf net de trekker overgehaald voor een HP Reverb (als upgrade t.o.v. mijn Rift cv1), maar ga bovenstaande wel in de gaten houden. Ik speel voor 99% DCS World, maar vooral in sim-racing is een grote fov wel heel gaaf! (meer gevoel van snelheid door al die langsschietende omgeving in je ooghoeken)
Vier camera's, als ze dan ook nog eens de moeite nemen een wat betere controller erbij te leveren zou dat wel een hele interessante optie kunnen zijn

• NyceNL
Wormaap schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:43:
Sinds vorige week heb ik het Kiwi Silent VR Cable Management Pulley System V2 hele mond vol in mijn grot gehangen. Omdat ik een schrootjesplafond (don't ask) heb was de installatie supermakkelijk. Klein gaatje voorboren en de schroefhaakjes erin draaien. Er worden ook plakhaakjes meegeleverd voor een minder permanente oplossing.

De set bestaat uit haken voor in het plafond en zes pulleys, vergelijkbaar met van die oprolbare pasjeshouders, maar dan met een veel langer touwtje (meter of twee) eraan. Fotootje:

[Afbeelding]

Omdat mijn kamer niet zo groot is heb ik maar vijf pulleys gebruikt. Eentje schuin boven mijn PC, drie in een driehoek boven de plek waar ik normaal sta te spelen en een die aan die drie verbonden zit. Die opstelling geeft extra bewegingsvrijheid ten opzichte van één pulley boven je hoofd.

Na een paar dagen spelen kan ik alleen maar zeggen dat ik dit veel eerder had moeten doen :) Ik heb me nooit actief geërgerd aan de kabel op de grond, maar nu ik er helemaal geen last meer van heb speelt't toch wel een stuk fijner. Het kost heel even om precies het juiste punt te vinden om de kabel in de pulley te hangen. Te kort en je voelt getrek aan je hoofd, te lang en het stuk loshangende kabel naast je hoofd komt af en toe tegen je hand aan. Ik laat nu een lusje van een paar cm als gouden middenweg.
Omdat je kabel via het plafond loopt, was ik een beetje bang dat ik veel kabellengte 'kwijt' zou zijn en dus nog maar weinig bewegingsvrijheid over zou houden. Maar niets is minder waar: omdat de touwtjes in de pulleys zo lang zijn, trek je de kabel ongemerkt gewoon naar beneden als je verder weg loopt. Misschien minder handig als er iemand langs wil, maar 'tussen de speler en de PC' is natuurlijk sowieso geen handige plek om te zijn als iemand in VR aan het spelen is :+

In het kort: aanrader, helemaal voor de 25€ die de hele set kost :)

Wellicht ten overvloede: ik heb geen enkele band met Kiwi Design en heb gewoon betaald voor mijn set :+
Ziet er allemaal super uit! lijkt me heel fijn spelen. Had ik maar meer ruimte als een vierkante meter :'( :'(

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
NyceNL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Ziet er allemaal super uit! lijkt me heel fijn spelen. Had ik maar meer ruimte als een vierkante meter :'( :'(
Zelf heb ik ook maar weinig plek (ongeveer 1.5 bij 2.5 meter), maar zelfs daar maakt het al een behoorlijk verschil. Bijvoorbeeld 360-maps in Beat Saber werken niet echt met de kabel op de grond, maar op deze manier prima. Ook als je de extra bewegingsvrijheid niet echt nodig hebt geeft het extra comfort tijdens het spelen :)

• Homeland
  • Niet online
Meer mensen hier die problemen hebben met Oculus Link? Bij mij stopt de verbinding om de haverklap waarna ik opnieuw moet bevestigen dat ik een Oculus Link verbinding wil.

In ander nieuws: https://uploadvr.com/accounting-wands-oculus-quest-sale/

Goedkope cross-buy games, koop ze voor je Rift en je kan ze ook op de Quest spelen.

• Mirage
Homeland schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:19:
Meer mensen hier die problemen hebben met Oculus Link? Bij mij stopt de verbinding om de haverklap waarna ik opnieuw moet bevestigen dat ik een Oculus Link verbinding wil.

In ander nieuws: https://uploadvr.com/accounting-wands-oculus-quest-sale/

Goedkope cross-buy games, koop ze voor je Rift en je kan ze ook op de Quest spelen.
Bij mij gebeurde dat vooral toen ik nog een andere usb3.1 kabel had die bij een beeldscherm meekwam. Blijkbaar was dit dus nog niet van zodanige kwaliteit.

Of heeft het met jouw kabel eerder wel goed gewerkt?

Ik heb gisteren en eergisteren denk ik wel minstens een uur of 4 zonder ook maar 1 hapering via de link connectie gespeeld. En bedankt voor de aanbiedingstip!

• Homeland
  • Niet online
Mirage schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:21:
[...]

Bij mij gebeurde dat vooral toen ik nog een andere usb3.1 kabel had die bij een beeldscherm meekwam. Blijkbaar was dit dus nog niet van zodanige kwaliteit.

Of heeft het met jouw kabel eerder wel goed gewerkt?

Ik heb gisteren en eergisteren denk ik wel minstens een uur of 4 zonder ook maar 1 hapering via de link connectie gespeeld. En bedankt voor de aanbiedingstip!
Ik heb nu deze kabel: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Voorheen alleen voor Sidequest gebruikt en dat ging goed maar gisteravond gaf hij alleen maar problemen.

Zojuist ook maar even de kabel van Anker gekocht die hier eerder werd genoemd, kijken of die meer success brengt.

• Mirage
@Wormaap bedankt :P

Door je verhaal over de Kiwi design spullen weer op amazon.de beland en onderstaand besteld.

https://www.amazon.de/gp/product/B07X33DW1Z/
https://www.amazon.de/gp/product/B083DDLJHZ

Heeft niks met de kabelhouders te maken maar zo kwam ik er wel weer op en zat al te twijfelen :P

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:43:
Ik zit ook aan zoiets te denken, alleen is het plafond op mijn zolder nogal laag. Is ie in hoogte verstelbaar? Als ik 't zo zou hebben hangen als op die foto zou ik daar vrij kort onder staan qua hoogte geloof ik.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Ik zit ook aan zoiets te denken, alleen is het plafond op mijn zolder nogal laag. Is ie in hoogte verstelbaar? Als ik 't zo zou hebben hangen als op die foto zou ik daar vrij kort onder staan qua hoogte geloof ik.
Hij is spring-loaded en trekt de kabel dus (zachtjes) terug/omhoog. Je kan een minimale uitslag instellen, maar dat zou in jouw geval niet nodig zijn dan. Uiteraard heb je wel een cm of 10 nodig om het ding zelf kwijt te komen.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Hij is spring-loaded en trekt de kabel dus (zachtjes) terug/omhoog. Je kan een minimale uitslag instellen, maar dat zou in jouw geval niet nodig zijn dan. Uiteraard heb je wel een cm of 10 nodig om het ding zelf kwijt te komen.
Hmmm ik durf het aan, ik ga er eentje bestellen, thanks voor de tip!
[edit]
Pfff wat is die webshop buggy, wow, hopelijk is dat allemaal goed gegaan. :X

[Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 29-01-2020 15:50]

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Hmmm ik durf het aan, ik ga er eentje bestellen, thanks voor de tip!
[edit]
Pfff wat is die webshop buggy, wow, hopelijk is dat allemaal goed gegaan. :X
Ohja, die webshop is wel belabberd ja. Maar mijn spul is gewoon binnengekomen :+

Van VR Optician heb ik na het bestellen overigens nog niets gehoord. Er stond op de site dat het drie weken kan duren, dus ik heb nog wat geduld. Ik hoop alleen dat ik voor volgend weekend m'n lenzen binnen heb. Dan ga ik namelijk een weekendje met vrienden VR-LANnen, dus dat zou een mooi moment zijn om ze uitgebreid uit te proberen :9

• Homeland
  • Niet online
Update over mijn Oculus Link problemen, lag niet aan de kabel maar aan de USB poort, had hem aangesloten op USB poorten voorop mijn kast maar die zijn niet sterk genoeg, nu een andere gepakt rechtstreeks op het moederbord en het werkt meteen vlekkeloos.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Homeland schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:39:
Update over mijn Oculus Link problemen, lag niet aan de kabel maar aan de USB poort, had hem aangesloten op USB poorten voorop mijn kast maar die zijn niet sterk genoeg, nu een andere gepakt rechtstreeks op het moederbord en het werkt meteen vlekkeloos.
Wat bedoel je met 'niet sterk genoeg'? USB2.0 ipv 3.0?

The devil is in the details.

• Homeland
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:41:
[...]

Wat bedoel je met 'niet sterk genoeg'? USB2.0 ipv 3.0?
Het zijn USB 3 poorten (blauwe kleurtje) maar denk dat ik ergens iets fout heb gedaan bij het aansluiten op het moederbord want ze hebben niet de capiciteit om de verbinding in stand te houden (mogelijk dus aangesloten op een langzamere verbinding oid.).

Nu een USB 3.1 gen 2 poort en dat werkt probleemloos.

• Mirage
Een kleine update daar afgelopen vrijdag mijn bestelde spullen zijn binnen gekomen.

De grips voor de oculus controller zijn super fijn moet ik zeggen. Zeker die knuckle straps maken het omdoen gemakkelijker en ze blijven natuurlijk hangen als je ze loslaat en je kunt ze dus weer zo vastpakken. Wel is het met mijn relatief grote handen iets lastiger geworden om de verzonken oculus knop te bereiken maar die gebruik je gelukkig amper :)

Het rubberen ding wat je kunt gebruiken om het gat bij je neus iets te verkleinen doet wel iets en is leuk voor erbij. Deze blokkeert het licht van onderen iets beter bij je neus. ik zou hem zelf niet direct los kopen dus dat het er voor dat bedrag bij zit is fijn. En de lens protector is ook prima zodat je je minder druk maakt als je hem vervoert.

Daarnaast de hoofdband padding. Deze maakt het dragen iets fijner voor zover het al oncomfortabel was. Geen heel groot verschil opzich en de extra band om het top gewicht van de Quest iets te verminderen doet ook zijn werk. Verwacht geen verschil van dag en nacht maar het voelt allemaal wel net fijner zo op je hoofd. Zeker voor het bedrag waar ik ze voor besteld heb. Zag ze ook in webshops voor 50 euro voor alleen de hoofdband. dat zou ik eigenlijk nooit betalen voor het extra comfort.

Heeft iemand overigens al Stormland gespeeld? ik ben wel benieuwd maar zit nu voorlopig nog volop in Asgard's Wrath.

• NyceNL
:X Net even de woonkamer verbouwt om iets meer ruimte te hebben. Was het zeker waard! Beat saber en BoxVR gedaan, Jezus wat zweten :X meteen na de tijd maar even opgezocht hoe ik de padding schoon kan maken

Maar gewoon de ruimte hebben en niet na hoeven denken of je niet even de hele kast leeg slaat tijdens beat saber is een wereld van verschil.

• Mirage
Ik ben uitgebreid aan het testen geweest vanavond met Virtual Desktop.

Ik heb een tijd Asgard's Wrath gespeeld via VR streaming en ik moet zeggen dat het verbazingwekkend goed werkt.

Ik heb als eerste mijn router iets beter geplaatst zodat ik de volle 860mbit connectie had op 5ghz.
Daarna middels Revive en Steamvr Asgard's Wrath gestart.

De kwaliteit wordt ietsjes minder maar het valt me alles mee opzich.en het werkt eigenlijk super vloeiend. ik heb eigenlijk vrijwel geen vertraging of schokken gemerkt behalve dan de iets mindere kwaliteit. En wat blijft het toch lekker spelen zonder kabel moet wel de toekomst zijn. Het is echt zo fijn in je vrijheid.

Ik heb een aantal keer geswitched naar kabel en VR streaming en je ziet dus wel een kleine degradatie in de kwaliteit op dit moment maar zeker acceptabel. ik heb ook begrepen dat de Quest niet meer dan 860Mbit aankan volgens mij? ivm de snapdragon 835 die erin zit? iemand die hier meer over weet? op dit moment kan mijn 5ghz router ook niet meer aan maar het is zonde om een andere router te kopen en er dan achter te komen dat de Quest uberhaupt niet hoger gaat :P

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 10:54

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maar welke headset...

Ik bezit een quest en waar ik keimisselijk werd van bv Playstation VR, en ook niet lekker keek met een HTC Vive, kan ik uren gamen op de Quest (stand-alone, roomscale). Het is heerlijk om het ding gewoon te pakken, op te zetten en te gamen. De PC koppeling heb ik heel kort geprobeerd, en wil ik nog verder gaan uitzoeken, maar dan ga ik wel voor een rugzakPC bouwen denk ik, want roomscale bewegen zonder draadjes is echt enorm enorm enorm tof.

Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor meerdere Quests op mijn werk (ik sta voor de klas) en ook daar hebben we enorm veel lol met het gemak en speelplezier van de Quest.

Sterker nog, de Quest is zo leuk stand-alone, dat ik nog steeds niet gemotiveerd genoeg ben om een gamepc er bij neer te zetten. Er zijn veel games voor te koop, en ik heb niet het gevoel dat ik bepaalde spellen of categorieen mis.

• Homeland
  • Niet online
Iemand hier al aan de slag gegaan met GTA V in VR?

https://www.reddit.com/r/...s_it_gets_perfect_fov_in/

https://www.reddit.com/r/..._in_vr_is_pretty_awesome/

Ga er zelf van het weekend denk ik eens aan beginnen al schijnt het wel erg intens te zijn.

• NyceNL
Homeland schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:57:
Iemand hier al aan de slag gegaan met GTA V in VR?

https://www.reddit.com/r/...s_it_gets_perfect_fov_in/

https://www.reddit.com/r/..._in_vr_is_pretty_awesome/

Ga er zelf van het weekend denk ik eens aan beginnen al schijnt het wel erg intens te zijn.
Ik nog niet, maar dit ziet er wel vet uit :p!

• Mirage
Zojuist erachter gekomen dat de link kwaliteit ook nog te tweaken is via de Oculus debug tool.
https://developer.oculus..../native/pc/dg-debug-tool/

hieronder een kleine guide met wat je in kunt stellen afhankelijk van je videokaart.
https://uploadvr.com/oculus-link-resolution-increase-odt/

Ik ga hier vanavond eens mee stoeien om te kijken wat het verschil is :) ik gok alleen dat dit geen verschil maakt voor het gebruik van VR desktop. maar ben benieuwd naar de kwaliteits verbeteringen via de Link setup.

En de v13 software komt deze week uit / is uit met een stek verbeterde hand tracking ervaring. Je kunt nu als je de controllers loslaat direct met je handen verder. Ben benieuwd wat hier verder uit voort komt!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Een aantal zeer leuke games zijn in de Humble VR Bundle te krijgen momenteel :) Superhot VR, Gorn, Moss en Space Pirate Trainer zijn allemaal erg leuk. De rest heb ik zelf nog niet gespeeld, dus kan ik weinig over zeggen :)

• Mirage
Wormaap schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:02:
Een aantal zeer leuke games zijn in de Humble VR Bundle te krijgen momenteel :) Superhot VR, Gorn, Moss en Space Pirate Trainer zijn allemaal erg leuk. De rest heb ik zelf nog niet gespeeld, dus kan ik weinig over zeggen :)
super tip! baal bijna dat ik superhot VR en Space Pirates al eerder gekocht had haha :D heel veel waar voor je geld in ieder geval!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mirage schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:06:
[...]

super tip! baal bijna dat ik superhot VR en Space Pirates al eerder gekocht had haha :D heel veel waar voor je geld in ieder geval!
Ja, de beste deals zijn naar mijn mening Superhot en Moss, en die heb ik allebei al :-( Maar zelfs voor alleen Space Pirate Trainer, bijvoorbeeld, betaal je los al meer dan voor de hele bundel :+

Edit: Zo heb ik dus natuurlijk keys over... First come, first served! Te gebruiken op Steam.

Gorn:

Superhot VR:

Moss:

Laat even wat weten als je ze hebt gebruikt a.u.b. :) Alles weg.

[Voor 32% gewijzigd door Wormaap op 17-02-2020 14:39]

• kroegtijger
Wormaap schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:28:
[...]

Ja, de beste deals zijn naar mijn mening Superhot en Moss, en die heb ik allebei al :-( Maar zelfs voor alleen Space Pirate Trainer, bijvoorbeeld, betaal je los al meer dan voor de hele bundel :+

Edit: Zo heb ik dus natuurlijk keys over... First come, first served! Te gebruiken op Steam.

Gorn:

***members only***

Superhot VR:

***members only***

Moss:

***members only***

Laat even wat weten als je ze hebt gebruikt a.u.b. :)
Ik heb de code van Superhot VR gebruikt. _/-\o_ Super bedankt

iRacing Profiel

• NyceNL
[...]

Gorn:

***members only***

Superhot VR:

Moss:

***members only***

Ik denk dat ik hem vanavond zelf haal. Dus gun iemand anders deze codes wel ;)! Top actie!

• Homeland
  • Niet online
[...]

Gorn:

***members only***

Superhot VR:

Moss:

***members only***

Ik heb Gorn, heel erg bedankt!

• NyceNL
Heeft iemand ervaringen en tips hoe ik de paddings schoon kan houden? Met BoxVR/Beat saber ga ik nogal zweten wat dan heerlijk de foam paddings verzadigd. Dit maakt het weer opdoen natuurlijk vies / onhygiënische. Helemaal als je ook nog een keer met iemand wilt wisselen.

Ik heb de paddings er al afgehaald en met de hand gewassen, maar dit lost het eigenlijk nog niet op. Dit kan ik niet elke dag doen. En al helemaal niet als je even snel wilt wisselen.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
NyceNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:58:
Heeft iemand ervaringen en tips hoe ik de paddings schoon kan houden? Met BoxVR/Beat saber ga ik nogal zweten wat dan heerlijk de foam paddings verzadigd. Dit maakt het weer opdoen natuurlijk vies / onhygiënische. Helemaal als je ook nog een keer met iemand wilt wisselen.

Ik heb de paddings er al afgehaald en met de hand gewassen, maar dit lost het eigenlijk nog niet op. Dit kan ik niet elke dag doen. En al helemaal niet als je even snel wilt wisselen.
Je hebt een Rift S als ik het goed gezien heb? https://vrcover.com/product/rift-s-vr-cover/
Die zou ik bestellen, dat spul kan je gewoon wassen. :)

• NyceNL
Cyphax schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:06:
[...]

Je hebt een Rift S als ik het goed gezien heb? https://vrcover.com/product/rift-s-vr-cover/
Die zou ik bestellen, dat spul kan je gewoon wassen. :)
Dat klopt, maar dat is alleen voor het stuk op de bril toch? Dan blijf ik namelijk het probleem houden met de padding in de halo. :X

• Homeland
  • Niet online
NyceNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:58:

Voor mijn Quest heb ik deze: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.476b4c4d0fmynp Werkt erg fijn, irriteert niet en is makkelijk schoon te vegen. Het foam vond ik ook een beetje als een spons werken.
Pagina: 1 2 3 ... 90 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee