Hey guys, bij deze mijn ervaring met VR en een vraag
Ik heb vroeger redelijk veel tijd doorgebracht met games: in mijn jeugd vooral op de pc met diverse, maar vooral FPS, games. Later op eigenlijk alle Xbox generaties met een behoorlijke home theater setup met een hoge kwaliteit projector en surround sound. Vooral veel Halo, Gears of War, en Forza met een stuurtje gespeeld. Met het grote scherm en surround sound had ik altijd een behoorlijke game-bubbel, en echt het gevoel dat ik erin zat. Altijd echt ervan genoten. Het regelmatig gamen is er langzaam uit geslopen, wat prima is: je komt in andere levensfases.
Nu, jaren later, getrouwd, eigen huis, 3 kinderen, is er geen behoefte meer om heel de huiskamer te vullen met een enorme home theater setup. We houden het graag simpel op dit moment: we hebben geen TV, alleen een monitor met Chromecast waar de kids af en toe wat op kijken. Maar na een bezoekje met vrienden aan een VR Arcade in de buurt is het game-vlammetje in me weer aangewakkerd. Facebook gaf me (wellicht dankzij mijn bezoek aan VR Arcade) een advertentie van de Oculus Quest, en ik ben een beetje gaan rond snuffelen. De Quest bleek een uitkomst, je creëert een maximale game-bubbel, zonder dat je ook maar iets anders nodig hebt. In VR speel je doorgaans toch iets korter dan op een console of pc, omdat je er toch wat meer moe van wordt. Wat ook prima is, want zoveel tijd heb ik toch niet. Ik ben echt heel blij met mijn Quest. Je kan wel zeggen dat VR me weer een iets regelmatigere gamer heeft gemaakt.
Dan het vraag gedeelte:
Waar ik ook blij van wordt is Half-Life: Alyx. Ik ben van de generatie dat ik de oude Half-Life's hebt gespeeld in de tijd dat ze uitkwamen. Alleen ja, dat gaat dus niet op de Quest, standalone dan. Oculus Link kan, maar ik heb geen game-pc. Maar ik kwam gisteren tegen dat je via Virtual Desktop op de Quest ook verbinding kan maken met een Cloud PC. Er schijnen goede resultaten gehaald te worden Shadow. Je kunt op je Shadow Cloud PC gewoon ook Steam (VR) en Virtual Desktop installeren en direct naar je Quest streamen. Ja, van dit soort technologie word ik echt heel blij: Geen enkele vorm van zware technologie thuis, en toch superhoge kwaliteit games thuis spelen, en dan ook nog een met een enorme VR-bubbel zonder draden op de Quest. Wordt het nog beter?
Hebben jullie dit al geprobeerd? Met een Cloud PC via Virtual Desktop naar de Quest streamen? Ik ben ook benieuwd of er nog alternatieven zijn voor Shadow. Als je veel gamed is het een koopje met een vanaf prijs van 15,- per maand, maar als je zo weinig gamed als ik, is het nog wel wat. Je hebt ook Geforce Now, waar je gratis gebruik van kan maken met een maximale sessie van 1 uur. Dit zou voor mij eigenlijk wel acceptabel zijn. Maar op Geforce Now kun je niet de SteamVR games doen via Virtual Desktop naar de Quest. Kent iemand alternatieve Cloud PC service's die wellicht ook met de Quest werken, en een iets andere betaalmodel hebben dan Shadow? Meer pay-per-use wellicht?
Bedankt alvast!