Wat ik wel kan zeggen is dat we hier een heleboel dozen hebben staan voor weg te geven en ik er prima tevreden mee ben wat er in de dozen zit, al zal ik het zelf niet al te veel gebruiken privé.CedricV schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:40:
@Darkangle : ik bedoelde ook helemaal niet dat je op de specs zou ingaan maar je gaf in het verleden aan dat je nog niets kon melden omdat dat onder NDA viel maar als het met een spec te maken heeft dan denk ik dat deze gekend zijn. Als wat je wil melden te maken heeft met je ervaring over een bepaalde component dan snap ik je opmerking.
(voor alle zekerheid, het gaat over dit:
Darkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:55:
[...]
De nieuwe quest zou op papier heel leuk moeten zijn maar heeft momenteel een grove fout qua ontwerp welk door management door lijkt te drukken, we gaan het allemaal wel zien binnenkort in de "leaks" die er aan komen.
Als het over ontwerp gaat is er al heel veel geweten vandaar dat ik dacht dat het misschien wel al kon erover te praten vanuit wat momenteel algemeen geweten is. Ik begrijp uit je post dat dat nog niet zo is ;-)
Dat, en er zijn altijd mallooten die dat graag doen dmv doxxen 😳. Geen idee wat de precieze motievatie daar achter is anders dan een powerteip oid, maar twee maal mogen meemaken in ons team voordat we daar wat training in gaven/kregen (dubbele nom de plume voorkomt 99% van die ellende, jammer dat dat moet).GekkePrutser schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:43:
[...]
Ohhh, vervelend. Dan heb ik net een enorme cursusMaargoed dan ben ik iig wel thuis (ik doe het vanaf thuis). Ik heb amazon gift cards opgespaard hiervoor dus het 'geld' ligt al klaar
PS: Als ik Darkangle's comment begreep wou hij er zelf niets over zeggen totdat het geleakt wordt door een ander. Kan ik me ook helemaal voorstellen want zelfs in een obscuur Nederlands forum als Tweakers kan zoiets in 1x helemaal opblazen.
En je hebt helemaal gelijk. Het maakt niet uit hoe obscuur het forum of de site is (en zo obscuur is tnet nu ook weer niet).
Vanmiddag eens Red Matter geprobeerd die deze maand in Meta Quest+ zit... Lijkt op zich wel geinig, maar de controls zijn echt slecht zeg. Wel jammer want los van het wennen bleef ik me daardoor ook zeer bewust van dat ik een computerspelletje stond te spelen en dan valt het hele voordeel van VR (immersie) weg. Wat dan over blijft voelt niet echt als waardig om je tijd in te steken imho.
Ach ja, eerste Quest+ game tot nu toe die me wat tegenvalt (al zal ik hem later nog wel eens een kans geven om te kijken of het beter wordt met wat gewenning).
Ach ja, eerste Quest+ game tot nu toe die me wat tegenvalt (al zal ik hem later nog wel eens een kans geven om te kijken of het beter wordt met wat gewenning).
Gamertag: FinrazielNL
Red Matter 2 is een behoorlijk indrukwekkende Q2 standalone game qua graphics. UE4 tot in de puntjes getweaked en geuptimalizeerd voor niet alleen VR maar ook speciaal voor de Q2.Finraziel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:45:
Vanmiddag eens Red Matter geprobeerd die deze maand in Meta Quest+ zit... Lijkt op zich wel geinig, maar de controls zijn echt slecht zeg. Wel jammer want los van het wennen bleef ik me daardoor ook zeer bewust van dat ik een computerspelletje stond te spelen en dan valt het hele voordeel van VR (immersie) weg. Wat dan over blijft voelt niet echt als waardig om je tijd in te steken imho.
Hier zouden grote studios een goed voorbeeld aan kunnen nemen.
Leuke bevlogen toko, mega klein kantoortje (maar leuk om eens langs te gaan 😉).
Los van dat alles, rm2 is persoonlijk een heel stuk leuker dan 1. Misschien komt 2 ook over niet all te lang eens langs 😉.
Kwam deze net tegen op youtube.
Pico 5, Pico 5 pro en de Pico 5 pro max.
Start bij ongeveer €500 tot ongeveer €1000 voor de pro max.
Pro versie wel interessant met eye tracking (en niet veel duurder dan de standaard pico 5) en de pico 5 max 3840x3840 resolutie! en display port kabel connectie (wel prijzig).
:strip_exif()/f/image/1j4D4e3aX0s5YOBkKZKvWzGT.jpg?f=fotoalbum_large)
Pico 5, Pico 5 pro en de Pico 5 pro max.
Start bij ongeveer €500 tot ongeveer €1000 voor de pro max.
Pro versie wel interessant met eye tracking (en niet veel duurder dan de standaard pico 5) en de pico 5 max 3840x3840 resolutie! en display port kabel connectie (wel prijzig).
:strip_exif()/f/image/1j4D4e3aX0s5YOBkKZKvWzGT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Plugin op 21-09-2023 21:12 ]
Wow als die specs kloppen... 
Die 1000€ is wel ex BTW voor de max. Maar toch... Dat is echt een enorme sprong.
Die 1000€ is wel ex BTW voor de max. Maar toch... Dat is echt een enorme sprong.
-knip- elkaar aanspreken op vermeend gedrag hoort niet in het topic thuis, heb het hier met elkaar over in een DM ofzo.
[ Voor 96% gewijzigd door Geronimous op 22-09-2023 00:00 ]
Verheug me op de komst van mijn Quest 2. De tweedehandsprijzen vallen me nogal tegen omdat het apparaat in Nederland sowieso duurder is dan bijvoorbeeld in Duitsland. Via Idealo vond ik een shop die de 256gb verkocht voor €355 inlusief verzenden dus dat maar gedaan. Jaren terug zat ik nog met de 3d bril achter de 3d Vision monitor en/of beamer. Dit lijkt me toch een stuk leuker.
Ik merk dat de discussies een wat vervelende kant opgaan, en dat strookt niet meer met onze huisregels. Let hier allemaal een beetje op 
.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Het is een leak. Wat mij opvalt is dat de resolutie van de pro naar de max een erg grote stap maakt. Ook vergeleken met bestaande headsets.GekkePrutser schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:16:
Wat mij ook opvalt is dat er nergens iets over FOV wordt gezegd. Het lijkt erop dat het rond de 100 graden zal uitkomen voor deze headsets.
PPD is niet constant en dus niet echt te berekenen, maar die lijkt bij de P5 Pro dan rond de 35 PPD te komen, wat vergelijkbaar is met de Crystal/Varjo en dus huidige hoogste PPD.
Bij de P5 Max wordt het dan iets rond de 50 PPD. Klinkt goed natuurlijk, maar voor die prijs en in een Pico is dat niet iets wat ik zou verwachten.
Als ze iets met zeer grote fov gaan bouwen, zoals de Pimax 8K of 12K, dan zou het nog ergens kunnen kloppen, maar dan zou de verticale resolutie mogelijk onjuist zijn.
De Pimax 12K heeft een geschatte resolutie van 5760 x 3240 pixels. En een extreme FOV.
De Pimax 8K heeft een resolutie van 3840 × 2160 met een extreme FOV.
De P5 Max: 3840 x ??? zou dan ook iets als een 8K kunnen worden? Toevallig dezelfde horizontale resolutie in ieder geval.
Leuke leak, maar ik heb het idee dat dit niet allemaal de juiste specs gaan worden.
Hey @Playa del C. , de verticale en horizontale resolutie in de leak zijn dezelfde maar het gaat over single eye resolution. Bij Pimax gaan ze inderdaad voor een brede FOV waardoor je bij de 8K met 2 x 2560 x 1440 resolutie zit; vergelijkbaar met de 1440p computerschermen die ook vaak deze resolutie hebben.
De 8K (als marketing term is dan ook een beetje verwarrend :-P) Je bedoelde mogelijks de 8K X?
Op basis van de resolutie zou ik deze leak alleszins niet afschrijven; deze resolutie via een DP en 15 maanden lijkt me eigenlijk wel mogelijk/logisch = 14.7 MP
Ter vergelijking de apple vision pro mikt op 11.5 MP en die zou een jaar eerder uitkomen; bovendien standalone als ik me niet vergis.
Ben wel benieuwd op welke FOV ze zouden mikken maar met dergelijke resolutie denk ik dat ze mikken op hetzelfde publiek als jouw Crystal => simmers en dan denk ik dat ze mikken op de beste PPD van dat moment.
Ziet er alleszins een heerlijke headset uit als ze deze resolutie zonder artefacten over de DP kabel kunnen gooien.
De 8K (als marketing term is dan ook een beetje verwarrend :-P) Je bedoelde mogelijks de 8K X?
Op basis van de resolutie zou ik deze leak alleszins niet afschrijven; deze resolutie via een DP en 15 maanden lijkt me eigenlijk wel mogelijk/logisch = 14.7 MP
Ter vergelijking de apple vision pro mikt op 11.5 MP en die zou een jaar eerder uitkomen; bovendien standalone als ik me niet vergis.
Ben wel benieuwd op welke FOV ze zouden mikken maar met dergelijke resolutie denk ik dat ze mikken op hetzelfde publiek als jouw Crystal => simmers en dan denk ik dat ze mikken op de beste PPD van dat moment.
Ziet er alleszins een heerlijke headset uit als ze deze resolutie zonder artefacten over de DP kabel kunnen gooien.
Inderdaad. Single eye, dat is helder in de leak, maar die heb ik bij Pimax 8K(X) niet goed genoemd inderdaad. Goede toevoeging. En het betreft een 8KX ook inderdaad. Slordig bezig vanochtend, excuus.CedricV schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:54:
Hey @Playa del C. , de verticale en horizontale resolutie in de leak zijn dezelfde maar het gaat over single eye resolution.
Bij Pimax gaan ze inderdaad voor een brede FOV waardoor je bij de 8K met 2 x 2560 x 1440 resolutie zit; vergelijkbaar met de 1440p computerschermen die ook vaak deze resolutie hebben.
De 8KX heeft per oog een resolutie van: 3840 x 2160. De 12K wordt geschat op 5760 x 3240 per oog. (https://www.roadtovr.com/...release-date-price-specs/)
De 12K komt ergens in 2023 uit, dus als we daar mee vergelijken, dan zou het in ieder geval ongeveer hetzelfde zijn. Alleen lijkt het dan volgens de verhoudingen dat de 12K voor extra FOV gaat en de Pico5 Max voor normale FOV, maar dus wel een stuk meer PPD.
Als het klopt, dan zou de Pico 5 Pro Max een (soort van) opvolger van de huidige Crystal zijn, zoals je hieronder zelf ook beschrijft.
Pico 5 Max ziet er dan wel goed uit, maar de goedkopere versies vallen voor mij (tegenover de Crystal) qua geleakte specs wel meteen af. Die gaan niet beter worden of een upgrade waard zijn (wel goedkoper, dus eventueel voor nieuwe instappers een goede optie).Op basis van de resolutie zou ik deze leak alleszins niet afschrijven; deze resolutie via een DP en 15 maanden lijkt me eigenlijk wel mogelijk/logisch = 14.7 MP
Ik mis verder nog iets merk ik, je noemt 15 maanden. Ik las in de leak een release date van 21 april 2024 (7 maanden). Maar ik zie nu ook dat er 'on sale in december' achter die datum staat specifiek bij de Pro Max versie. Als het inderdaad echt pas over ongeveer 15 maanden komt, dan is het iets beter aan te nemen dat het kan kloppen. Verkrijgbaar in 2025 zeg maar, dat is nog wel een heel eind weg. Maakt het wel een stuk aannemelijker, rond de 50 PPD in 2025 lijkt mij wel een normaal high-end doel.
Hoezo ex BTW? je ziet daar de prijs van de Q3 incl BTW dus lijkt mij incl. btw. Maar goed time will tell en het duurt nog wel even voordat hij te koop is. Wel maakt het toch nog mijn keuze wat lastiger, dacht eerst ik koop een Q3 (althans ik wacht wel eerst reviews af). Met dit nieuws toch grote kans dat ik het nog wel even bij de Q2 hou.GekkePrutser schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:16:
Er staat 7999, dat is omgerekend 1000 maar dus ex BTW. Omdat dat er nog bijkomt natuurlijk (waarom zou een prijs in Chinese Renminbi / yuan de Nederlandse BTW bevatten?Plugin schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:46:
[...]
Hoezo ex BTW? je ziet daar de prijs van de Q3 incl BTW dus lijkt mij incl. btw. Maar goed time will tell en het duurt nog wel even voordat hij te koop is. Wel maakt het toch nog mijn keuze wat lastiger, dacht eerst ik koop een Q3 (althans ik wacht wel eerst reviews af). Met dit nieuws toch grote kans dat ik het nog wel even bij de Q2 hou.
Bij de Quest 3 staat daar overigens ook de dollarprijs $499 zonder salestax en BTW. Hier wordt hij 579 euro heb ik begrepen.
`GekkePrutser schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:08:
[...]
Er staat 7999, dat is omgerekend 1000 maar dus ex BTW. Omdat dat er nog bijkomt natuurlijk (waarom zou een prijs in Chinese Renminbi / yuan de Nederlandse BTW bevatten?)
Bij de Quest 3 staat daar overigens ook de dollarprijs $499 zonder salestax en BTW. Hier wordt hij 579 euro heb ik begrepen.
Ah okay, zou toch verwachten dat de Q3 €500 gaat kosten, maar inderdaad zal wel duurder worden hier.
Nope, we hadden het beiden mis. Ik heb het even opgezocht; Hij kost in Nederland €549 volgens meta zelf:CedricV schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:37:
Volgens Alternate moet hij 605€ gaan kosten
https://www.meta.com/nl/en/quest/quest-3/
Dat is fijn want dan heb ik zelfs genoeg amazon krediet om de elite strap met accu er bij te kopen (mits die niet duurder wordt)
[ Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 22-09-2023 22:14 ]
549 euro. Dat is net zoveel als ik jaren geleden voor mijn Quest 1 betaald heb.
Dan vind ik de prijs voor de Q3 wel meevallen.
En er zit ook nog een gratis Meta account bij deze headset.WinterMute2025 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 05:05:
549 euro. Dat is net zoveel als ik jaren geleden voor mijn Quest 1 betaald heb.
Vergeet niet! Morgenavond om 19:00 de keynote van Meta Connect. Zowel online als in de horizons app.
Online: https://www.metaconnect.com/en/home
Horizons: https://www.oculus.com/ex...5/?action=event-subscribe
Ik hoop dat die gekleurde letters met materialen betekenen dat er nu eindelijk eens textures naar Horizons komen trouwens. Ik vind het er nu veel te basaal uitzien door het gebrek daaraan. VRChat doet het in dit opzicht veel beter. Ik ben niet echt een enorme van van social metaverse apps, maar ik volg de ontwikkeling wel een beetje.
Online: https://www.metaconnect.com/en/home
Ik hoop dat die gekleurde letters met materialen betekenen dat er nu eindelijk eens textures naar Horizons komen trouwens. Ik vind het er nu veel te basaal uitzien door het gebrek daaraan. VRChat doet het in dit opzicht veel beter. Ik ben niet echt een enorme van van social metaverse apps, maar ik volg de ontwikkeling wel een beetje.
[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 26-09-2023 20:08 ]
Moet Meta Horizon Worlds wel eerst naar NL komen. Vooralsnog niet beschikbaar voor ons. Wellicht komt daar vanavond verandering in.GekkePrutser schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:07:
Vergeet niet! Morgenavond om 19:00 de keynote van Meta Connect. Zowel online als in de horizons app.
Zit nog te twijfelen over de quest 3. Ik heb begrepen dat de FOV niet wijzigt. Enige waar ik me over irriteer is de kleine sweetspot.
Huh? Voor mij is het gewoon beschikbaar en al een half jaar minstens. Nou zit ik in Spanje maar maakt dat zoveel uit? Het was een EU ding dat het blokkeerde, begreep ik.Akemi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:00:
[...]
Moet Meta Horizon Worlds wel eerst naar NL komen. Vooralsnog niet beschikbaar voor ons. Wellicht komt daar vanavond verandering in.
Zit nog te twijfelen over de quest 3. Ik heb begrepen dat de FOV niet wijzigt. Enige waar ik me over irriteer is de kleine sweetspot.
Maar hoe weet je dat de sweet spot niet wijzigt? De Quest Pro die ook pancake lenzen had, was daar enorm goed in, naar het schijnt.
Laat Spanje nu net een van de landen zijn die wordt ondersteund.GekkePrutser schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:38:
[...]
Huh? Voor mij is het gewoon beschikbaar en al een half jaar minstens. Nou zit ik in Spanje maar maakt dat zoveel uit? Het was een EU ding dat het blokkeerde, begreep ik.
https://www.meta.com/nl-n...izon-supported-countries/
Ik weet ook niet of de sweet spot wijzigt, het is alleen iets waar ik me aan irriteer bij de quest 2. Geen ervaring met pancake lenzen.GekkePrutser schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:38:
[...]
Maar hoe weet je dat de sweet spot niet wijzigt? De Quest Pro die ook pancake lenzen had, was daar enorm goed in, naar het schijnt.
De pancake lenzen betekent een heel nieuwe optische setup dus de sweet spot zal heel waarschijnlijk veranderen. DIt is een puur optisch gebeuren namelijk.Akemi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:58:
Ik weet ook niet of de sweet spot wijzigt, het is alleen iets waar ik me aan irriteer bij de quest 2. Geen ervaring met pancake lenzen.
Bedankt voor die lijst van landen, die had ik nog niet. Ik dacht dat het inmiddels al EU wijd aan stond.
Ik denk ook vanuit de leaks dat het over één enkel paneel gaat wat minder goed is dan de quest pro en dat heeft ook wel impact op de sweet spot. Dit vind ik zelf ook wel jammer maar we gaan het allemaal moeten testen. Ik koop hem sowieso al is het maar om van die vervelend fresnel ringen vanaf te zijn.
Was aan het kijken naar een Varjo Aero om eens te gaan kijken hoe het is om voor VR te ontwikkelen, ik zie nu dat de Varjo Aero 50% korting heeft. Maar heeft de optie voor een offline unlock license, weet iemand wat dat betekend? Kan zo snel niets vinden op hun website en op reddit zegt men: Heb je niet nodig.
Staat als optie bij
https://unboundxr.nl/zakelijk/varjo-aero
Staat als optie bij
https://unboundxr.nl/zakelijk/varjo-aero
Quest 3 besteld, specs zien er gewoon uit zoals voorspeld...
@Darkangle is er iets wat je nu kan lossen over wat je niet bedoelde met teleurstelling?
https://www.meta.com/be/quest/quest-3/#specs
Wachten tot 10 oktober... heb het via Meta (facebook) zelf besteld hopelijk de snelste manier :-P
@Darkangle is er iets wat je nu kan lossen over wat je niet bedoelde met teleurstelling?
https://www.meta.com/be/quest/quest-3/#specs
Wachten tot 10 oktober... heb het via Meta (facebook) zelf besteld hopelijk de snelste manier :-P
Maar heeft ook geen enkele vorm van display.LadyVodka schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:02:
Nieuwe Bril van Zuckerberg kost zes keer minder dan die van Tim Cook.
Edit: Oh wacht ik dacht dat je die ray-ban gimmick onzin bedoelde
Ja de Quest 3 idd, ik ben heel benieuwd naar de kwaliteit van de passthrough! Het ziet er uit alsof je er zelfs met MS office op kan werken binnenkort (via de cloud van Microsoft Mesh).
[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 28-09-2023 01:28 ]
Zuckerberg had het vandaag over panels (meervoud) dus volgens mij zit dat wel goed. Zo zag het er ook uit in de 'teardown' plaatjes die heel even voorbij zoefden.CedricV schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:23:
Ik denk ook vanuit de leaks dat het over één enkel paneel gaat wat minder goed is dan de quest pro en dat heeft ook wel impact op de sweet spot. Dit vind ik zelf ook wel jammer maar we gaan het allemaal moeten testen. Ik koop hem sowieso al is het maar om van die vervelend fresnel ringen vanaf te zijn.
Vond ik ook. En wat me nog het meeste tegenviel was dat er geen fuck aan was in VR.Plugin schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:22:
Zo was saaie presentatie en erg weinig over de Q3, veel meer over AI en dergelijke.
Vorig jaar was de presentatie in VR heel cool, veel toffer dan de 2D stream omdat de omgeving steeds mee veranderde. Er gebeurde van alles om het scherm heen. Dit keer zag je Zuckerberg gewoon op een virtueel beeldscherm staan praten. Weliswaar een 3D video, maar toch. Er was helemaal niks aan gedaan om de VR ervaring bijzonder te maken zoals vorig jaar.
En dat had ik wel verwacht, want waar draait het hele produkt nou om.....
Maar dat betekent wel, jullie in Nederland hebben dus helemaal niks gemist aan de Horizons stream die jullie nog niet kunnen zien. Vorig jaar wel een beetje overigens.
[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 28-09-2023 01:28 ]
Ik heb de Q3 512 maar aangeschaft. Moet zeggen dat ze slecht werk hebben gemaakt om hem te verkopen in deze presentatie door gebrek aan software. Gelukkig kan ik hem aan de PC knopen.
Had gehoopt dat er een optie was om meteen in te stappen met de Quest Pro controllers.
Had gehoopt dat er een optie was om meteen in te stappen met de Quest Pro controllers.
Inmiddels staan er op marktplaats 11 pagina's vol aan quest 2. 
Als ik de Q3 koop hou ik mijn Q2 maar. Die raak ik aan de straatstenen niet meer kwijt.
Als ik de Q3 koop hou ik mijn Q2 maar. Die raak ik aan de straatstenen niet meer kwijt.
Daar was ik al bang voor en daarom heb ik mijn Quest2 64gb eind juni al op marktplaats gezet. Heb ik die nog mooi kunnen verkopen voor een redelijke prijs (inclusief bobo head strap met batterij)Akemi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:54:
Inmiddels staan er op marktplaats 11 pagina's vol aan quest 2.
Vanmorgen alvast de Quest3 512 gb besteld bij Coolblue
Als je nu moet gaan kiezen tussen een nieuwe quest2 of quest3 dan zou ik toch zeker 200 euro meer betalen voor de betere specs van de quest3 (pancake lenzen, 30% meer pixels, betere fov, 2x zoveel rekenkracht, veel betere en in kleur pastrough, geschikt voor AR)
[ Voor 9% gewijzigd door Jesp_J op 28-09-2023 12:22 ]
Ik denk dat ik mijn Quest 2 (met knuckle grips, boboVR met accu, aangepaste faceshield, ...) wel ga verkopen omdat ik ook de accessoires vernieuw. Ik hoop met alles erbij toch tussen de 150 en 200€ te krijgen.
Het alternatief is dat de Quest 2 gewoon in de kast blijft liggen.
Het alternatief is dat de Quest 2 gewoon in de kast blijft liggen.
Dank je wel! Gisteravond was Coolblue nog niet zover en dus met de creditcard bij Meta in de weer geweest. Veel kaartproblemen later zag ik gelukkig jouw bericht.Jesp_J schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:20:
[...]
Daar was ik al bang voor en daarom heb ik mijn Quest2 64gb eind juni al op marktplaats gezet. Heb ik die nog mooi kunnen verkopen voor een redelijke prijs (inclusief bobo head strap met batterij)
Vanmorgen alvast de Quest3 512 gb besteld bij Coolblue![]()
Als je nu moet gaan kiezen tussen een nieuwe quest2 of quest3 dan zou ik toch zeker 200 euro meer betalen voor de betere specs van de quest3 (pancake lenzen, 30% meer pixels, betere fov, 2x zoveel rekenkracht, veel betere en in kleur pastrough, geschikt voor AR)
Nu dus een 512GB set besteld incl Dock en Elite strap met batterij. Heb nu een Quest 1, dus zal wel een merkbare verandering geven
Klopt de specificaties bij Tom's hardware zeggen:GekkePrutser schreef op donderdag 28 september 2023 @ 01:25:
[...]
Zuckerberg had het vandaag over panels (meervoud) dus volgens mij zit dat wel goed. Zo zag het er ook uit in de 'teardown' plaatjes die heel even voorbij zoefden.
Display: 4K+ Infinite Display (2 LCDs with 2064 x 2208 pixels per eye)
Wel met een korrel zout te nemen want de IPD geven ze verkeerd weer; tenzij META zelf de foute specs heeft online gezet:
Het bereik van de afstand tussen de pupillen (IPD) is 58 tot 71 mm. <= volgens META
There's also a new Lens Distance Adjustment Wheel that allows for more precise interpupillary distance (IPD) fine-tuning. The headset supports an IPD of 53 mm to 75 mm.<= volgens Tom's hardware
Ik heb ook via youtube filmpjes begrepen dat de sweet spot heel wat beter is geworden.
Voor mij, op 'papier', is de Q3 een vrij grote update:
- Pancake lenzen
- Van 90 naar 110 FoV horizontaal, verticaal is 96 gebleven
- 30% meer resolutie, denk dat die resolutie mijn 4090 aardig op de grens weet te trekken
- Betere IPD
- Scherm apart per oog
- Kleiner
- AV1 ondersteuning
- Wi-Fi 6E
- Ringloze controllers
- Betere Guardian
[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 28-09-2023 18:52 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dat is denk ik de grootste vooruitgang.Koldur schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:31:
Voor mij, op 'papier', is de Q3 een vrij grote update:
• Pancake lenzen
Is het in het echt ook 110 graden horizontaal? Dat zou ik heel netjes vinden. Fabrikanten geven vaak een (veel) te grote fov op in de specs, met name Pimax.• Van 90 naar 110 FoV horizontaal, verticaal is 96 gebleven
Je kunt de 4090 zeker gebruiken in VR. Met een 3080Ti weet ik de Crystal met een hogere resolutie nog op 120 fps te draaien in o.a. Fallout 4 en iRacing. Beiden op hoge settings en volle resolutie, maar wel met foveated rendering (en eye-tracking).• 30% meer resolutie, denk dat die resolutie mijn 4090 aardig op de grens weet te trekken
Gaat zeker goedkomen met de Q3 op een 4090.
Eens. Succes, ben benieuwd.• Betere IPD
• Scherm apart per oog
• Kleiner
• AV1 ondersteuning
• Wi-Fi 6E
• Ringloze controllers
• Betere Guardian
Ik heb hem gepreordered, als het toch tegenvalt, kan hij altijd terug. Maar wat er uit de reviews komt, zal ik hem wel houden.
Zeker weten, maar juist dit i.c.m. met het punt hieronder, verwacht ik in die beleving echt de grootste vooruitgang in de Q3 i.v.m. de Q2.Playa del C. schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:11:
[...]
Dat is denk ik de grootste vooruitgang.
Of het klopt of niet, de spec van de Quest 2 op dit gebied is H-90 en V-96, Quest 3 is dus H-110 en V-96. Dus is hoe dan ook een verbetering. De Quest was voor mij net OK, dus verwacht hier wel vrolijk van de worden, vooral bij simracen.[...]
Is het in het echt ook 110 graden horizontaal? Dat zou ik heel netjes vinden. Fabrikanten geven vaak een (veel) te grote fov op in de specs, met name Pimax.
Met de Quest 2 vind ik dat bij Assetto Corsa de limiet al aardig daar is en dan draai ik op 90Hz (heb snel na elkaar gewisseld tussen 90 en 120 met de Q2 met racen, kon daar geen verschil in ervaren), maar dat is dan ook met 8x MSAA, dat zal ik dan even terug moeten schroeven naar in ieder geval 4x.[...]
Je kunt de 4090 zeker gebruiken in VR. Met een 3080Ti weet ik de Crystal met een hogere resolutie nog op 120 fps te draaien in o.a. Fallout 4 en iRacing. Beiden op hoge settings en volle resolutie, maar wel met foveated rendering (en eye-tracking).
Gaat zeker goedkomen met de Q3 op een 4090.
Dank je, anders ik wel![...]
Eens. Succes, ben benieuwd.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
FOV is inderdaad ook erg belangrijk.Koldur schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:24:
[...]
Zeker weten, maar juist dit i.c.m. met het punt hieronder, verwacht ik in die beleving echt de grootste vooruitgang in de Q3 i.v.m. de Q2.
Dat lijkt inderdaad goed te zitten. Met 103 graden ben ik nu al tevreden. Mijn headset krijgt nieuwe lenzen die uitkomen op zo'n 115 graden horizontale fov. Niet om op te scheppen, maar daar heb ik wel zin in. Als de 110 klopt, is dat erg mooi in simracing.[...]
Of het klopt of niet, de spec van de Quest 2 op dit gebied is H-90 en V-96, Quest 3 is dus H-110 en V-96. Dus is hoe dan ook een verbetering. De Quest was voor mij net OK, dus verwacht hier wel vrolijk van de worden, vooral bij simracen.
Zelf weten met die AA, maar ik snap dat nooit zo goed. Het levert weinig op tegenwoordig, vooral als je met hoge resolutie/PPD werkt. Ik heb het meestal uit staan en hoogstens op 2x in bepaalde games. Het kost zeker op 4x of hoger wel redelijk wat fps. Je kunt in de Q3 wel eens experimenteren met geen AA of 2xAA.[...]
Met de Quest 2 vind ik dat bij Assetto Corsa de limiet al aardig daar is en dan draai ik op 90Hz (heb snel na elkaar gewisseld tussen 90 en 120 met de Q2 met racen, kon daar geen verschil in ervaren), maar dat is dan ook met 8x MSAA, dat zal ik dan even terug moeten schroeven naar in ieder geval 4x.
[...]
Dank ja, anders ik wel!
Q3 heeft geen eye-tracking dacht ik? Alsnog kun je ook Fixed Foveated Rendering proberen in met name race games. Je kijkt tijdens racen meestal recht voor je. Levert ook zo 30% meer fps op (bij mij in iRacing).
Als ik in AC zonder AA race, dan is het wel belabberd vind ik. Zie je echt tearing achtige dingen gebeuren, leidt mij erg af. Misschien maar eens SS gaan gebruiken, schijnt een zelfde effect te hebben als AA maar dan zonder softening.Playa del C. schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:34:
[...]
FOV is inderdaad ook erg belangrijk.
[...]
Dat lijkt inderdaad goed te zitten. Met 103 graden ben ik nu al tevreden. Mijn headset krijgt nieuwe lenzen die uitkomen op zo'n 115 graden horizontale fov. Niet om op te scheppen, maar daar heb ik wel zin in. Als de 110 klopt, is dat erg mooi in simracing.
[...]
Zelf weten met die AA, maar ik snap dat nooit zo goed. Het levert weinig op tegenwoordig, vooral als je met hoge resolutie/PPD werkt. Ik heb het meestal uit staan en hoogstens op 2x in bepaalde games. Het kost zeker op 4x of hoger wel redelijk wat fps. Je kunt in de Q3 wel eens experimenteren met geen AA of 2xAA.
Q3 heeft geen eye-tracking dacht ik? Alsnog kun je ook Fixed Foveated Rendering proberen in met name race games. Je kijkt tijdens racen meestal recht voor je. Levert ook zo 30% meer fps op (bij mij in iRacing).
Als de Q3 binnen is ga ik uiteraard experimenteren.
Blijft wel jammer dat de Q3 geen eye tracking heeft ivm foveated rendering. Denk zelf dat ik ga wachten op de pico 5 pro/max die dat (waarschijnlijk) wel heeft. Vooral met standalone zou dat veel voordeel hebben dus snap niet dat niet daarvoor hebben gekozen. En je zou eye tracking kunnen gebruiken als bv richtvizier met games?
Of bv 2 versies van de Q3, 1 met eyetracking voor wat extra geld.
[ Voor 9% gewijzigd door Plugin op 28-09-2023 19:58 ]
Foveated rendering cost op zich ook wat resources; het overall beeld zal minder goed zijn. Begrijp me niet verkeerd je ervaring zal inderdaad iets beter zijn maar het verschil tussen quest 2 en quest 3 is al behoorlijk groot. Ze hebben influencers met de Quest 3 laten gamen en via een knop de instelling op quest 2 equivalent gezet en dat was blijkbaar "dag en nacht" verschil.Plugin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:56:
Blijft wel jammer dat de Q3 geen eye tracking heeft ivm foveated rendering. Denk zelf dat ik ga wachten op de pico 5 pro/max die dat (waarschijnlijk) wel heeft. Vooral met standalone zou dat veel voordeel hebben dus snap niet dat niet daarvoor hebben gekozen. En je zou eye tracking kunnen gebruiken als bv richtvizier met games?
Wat standalone betreft denk ik dat je niet hoeft de wachten, de Quest 3 zet daar hard op in ook zonder foveated rendering; ze hebben nog head-space met deze snapdragon XR gen 2 en gaan die geleidelijk aan verhogen (hebben ze vandaag op de connect gezegd). Dit gaat dan ten koste van battery life.
Hetgeen de limiterende factor is bij standalone is de game-ontwikkeling zelf. Je kan wel foveated rendering hebben maar het spel moet ook grafisch zo ontwikkeld zijn dat het die hogere grafische kwaliteit biedt.
De meeste reviews zeggen (momenteel al) dat de quest 3 op het niveau van PCVR speelt met een low end computer. Dat is zonder foveated rendering.
Wat PCVR en foveated rendering betreft, zo hoog is de resolutie van de Quest 3 nu ook weer niet. Er zullen games zijn die inderdaad de 90Hz niet permanent halen (denk maar aan sims) maar meestal denk ik niet direct problemen te hebben met de RTX4090.
De Pico 5 Pro gaat ook een heel ander beest/generatie zijn. Dat ga je eerder moeten vergelijken met de Quest 4 pro (die toch langzaamaan begint rond te gaan in de rumour mill). Denk aan 2025 en een line-up bij meta die zoals bij pico uit 3 lijnen gaat bestaan: Quest 4 lite, Quest 4 en Quest 4 pro. Die pro gaat dan inzetten op eye tracking, face tracking, foveated rendering, hoge PPD, betere schermen, hogere refresh, ... Zoals gezegd; dat is wel een andere generatie en we spreken toch al snel twee jaar later.
Ja scherp naar waar je kijkt, en daaromheen dus niet, heb het zelf nog nooit ervaren, maar ben benieuwd. Maar mooie is dan dat je geen 4090 nodig hebt, maar wel dezelfde fps haalt of zelfs beter met een mindere kaart. Maar goed duurt nog wel even voor de pico 5, misschien dat ik mij bedenk en toch nog de Q3 koop. Toch snap ik de keuze niet om geen eye tracking erin te stoppen (of nogmaals 2 versies tenminste).CedricV schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:21:
[...]
Foveated rendering cost op zich ook wat resources; het overall beeld zal minder goed zijn. Begrijp me niet verkeerd je ervaring zal inderdaad iets beter zijn maar het verschil tussen quest 2 en quest 3 is al behoorlijk groot. Ze hebben influencers met de Quest 3 laten gamen en via een knop de instelling op quest 2 equivalent gezet en dat was blijkbaar "dag en nacht" verschil.
Wat standalone betreft denk ik dat je niet hoeft de wachten, de Quest 3 zet daar hard op in ook zonder foveated rendering; ze hebben nog head-space met deze snapdragon XR gen 2 en gaan die geleidelijk aan verhogen (hebben ze vandaag op de connect gezegd). Dit gaat dan ten koste van battery life.
Hetgeen de limiterende factor is bij standalone is de game-ontwikkeling zelf. Je kan wel foveated rendering hebben maar het spel moet ook grafisch zo ontwikkeld zijn dat het die hogere grafische kwaliteit biedt.
De meeste reviews zeggen (momenteel al) dat de quest 3 op het niveau van PCVR speelt met een low end computer. Dat is zonder foveated rendering.
Wat PCVR en foveated rendering betreft, zo hoog is de resolutie van de Quest 3 nu ook weer niet. Er zullen games zijn die inderdaad de 90Hz niet permanent halen (denk maar aan sims) maar meestal denk ik niet direct problemen te hebben met de RTX4090.
De Pico 5 Pro gaat ook een heel ander beest/generatie zijn. Dat ga je eerder moeten vergelijken met de Quest 4 pro (die toch langzaamaan begint rond te gaan in de rumour mill). Denk aan 2025 en een line-up bij meta die zoals bij pico uit 3 lijnen gaat bestaan: Quest 4 lite, Quest 4 en Quest 4 pro. Die pro gaat dan inzetten op eye tracking, face tracking, foveated rendering, hoge PPD, betere schermen, hogere refresh, ... Zoals gezegd; dat is wel een andere generatie en we spreken toch al snel twee jaar later.
Hate to admit it, maar volgens mij heeft Zuck de holy grail van photorealisme / VR bereikt met zijn nieuwe scanning software die in zulke kwaliteit realtime animaties kan creeren.
YouTube: Mark Zuckerberg: First Interview in the Metaverse | Lex Fridman Podc...
Deze tech geïmplementeerd in elke game levert ultra realistische face expressies en conversatie's op.
Implicaties wat je in negatieve zin hier allemaal mee kunt doen aan fake video's zijn ook zorgwekkend. Maar dat is een andere discussie. Het zat eraan te komen dat dit kon, maar ik moet toegeven, dit is niet meer te onderscheiden van video.
YouTube: Mark Zuckerberg: First Interview in the Metaverse | Lex Fridman Podc...
Deze tech geïmplementeerd in elke game levert ultra realistische face expressies en conversatie's op.
Implicaties wat je in negatieve zin hier allemaal mee kunt doen aan fake video's zijn ook zorgwekkend. Maar dat is een andere discussie. Het zat eraan te komen dat dit kon, maar ik moet toegeven, dit is niet meer te onderscheiden van video.
Zowel Fixed als Foveated onderzocht op verschillende instellingen qua grootte van de scherpe cirkel(s). Plus ervaringen van anderen.Plugin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:33:
[...]
Ja scherp naar waar je kijkt, en daaromheen dus niet, heb het zelf nog nooit ervaren, maar ben benieuwd. Maar mooie is dan dat je geen 4090 nodig hebt, maar wel dezelfde fps haalt of zelfs beter met een mindere kaart. Maar goed duurt nog wel even voor de pico 5, misschien dat ik mij bedenk en toch nog de Q3 koop. Toch snap ik de keuze niet om geen eye tracking erin te stoppen (of nogmaals 2 versies tenminste).
Het levert alleen fps op als je op dat moment gpu-bound bent. Als je dat weet, dan kun je dus bewust de grafische instellingen verhogen, voor gratis prestaties. Enige wat het doet is minder pixels renderen uiteindelijk, zonder dat je dat kan zien (bij fixed alleen in het midden van het beeld).
Het kost een beetje cpu-rekenkracht om de ogen te volgen en de foveated rendering toe te passen. Voor degelijke cpu's is dat geen probleem. Maar, het levert geen extra fps op als je gpu beperkt wordt door de cpu. Of zelfs minder fps, omdat de cpu het iets zwaarder krijgt met FFR of DFR.
Met DFR, waar eye-tracking voor nodig is, gaat het zo snel dat je het als mens niet merkt. In de praktijk: in iRacing heb ik een hoge mate van foveated rendering, dus een klein gebiedje wat scherp is. Ik (en alle anderen die ik erover heb gehoord) merk niks van het proces. Het levert een 30% meer fps op. Ik kan dan dus op native resolutie spelen qua zicht, terwijl het voor de gpu een heel stuk minder pixels is om te renderen. Het is simpelweg perfect. Sluit goed aan op de menselijke ogen die in werkelijkheid ook alleen scherp en volle kleuren laat zien in het centrum van de visie. Daar buiten is de resolutie van het oog ook erg laag. Wie dit leest, kan niet tegelijk scherp een paar regels verderop lezen.
Meeste mensen vragen om tips om te checken of DFR echt aan is in een spel, omdat ze het verschil niet kunnen zien. Enige manier voor gamers is dan om te kijken naar het fps verschil.
Inderdaad een gemiste kans voor de Q3 om geen eyetracking te hebben. Zal met kosten en de doelgroep te maken hebben.
@Playa del C.
Volgens mij is de grootste reden om geen eye tracking te nemen, dat het met de streaming headsets zoals de Q3, op dit moment i.c.m. PCVR niet op een werkbare manier werkend te krijgen is i.v.m. delays van tracking input e.d.
Natuurlijk zou het leuk zijn dit voor standalone te bieden, maar ik denk niet dat je daar het meeste voordeel uithaalt omdat standalone games simpelweg niet in de buurt komen van PCVR.
Volgens mij is de grootste reden om geen eye tracking te nemen, dat het met de streaming headsets zoals de Q3, op dit moment i.c.m. PCVR niet op een werkbare manier werkend te krijgen is i.v.m. delays van tracking input e.d.
Natuurlijk zou het leuk zijn dit voor standalone te bieden, maar ik denk niet dat je daar het meeste voordeel uithaalt omdat standalone games simpelweg niet in de buurt komen van PCVR.
Gemiste kans maar zoals je zelf aangeeft het heeft te maken met de doelgroep. Ik denk dat de Quest bedoeld is voor een grote groep mensen. Ik vind zelf de 512GB versie al wat de duur om echt een mainstream product te worden.Playa del C. schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:18:
[...]
Zowel Fixed als Foveated onderzocht op verschillende instellingen qua grootte van de scherpe cirkel(s). Plus ervaringen van anderen.
Het levert alleen fps op als je op dat moment gpu-bound bent. Als je dat weet, dan kun je dus bewust de grafische instellingen verhogen, voor gratis prestaties. Enige wat het doet is minder pixels renderen uiteindelijk, zonder dat je dat kan zien (bij fixed alleen in het midden van het beeld).
...
Inderdaad een gemiste kans voor de Q3 om geen eyetracking te hebben. Zal met kosten en de doelgroep te maken hebben.
De manier waarop de displays bij meta opgesteld zijn, zorgen ze ervoor dat de pixeldichtheid in het midden het hoogste is. Er lijken toch mensen te vergeten dat DFR ook nadelen heeft in de zin dat je altijd de hoogste resolutie mogelijk krijgt in het midden van je display en in de sweetspot. Ik weet niet hoe dit bij niet meta headsets is... Je krijgt wel foveated rendering in het midden bij de quest hé
Ik vind het eigenlijk een prima headset zeker voor de prijs. Je mag die niet gaan vergelijken met een Pimax Crystal, een toekomstige Pico 5 Pro, een Apple Vision pro en eigenlijk zelfs niet met een Quest pro.
Nu hoeft ook niet iedereen plots een Quest 3 te gaan kopen; ik wil namelijk mijn Quest 2 nog verkocht krijgen binnen twee weken
Bedoel je met standalone dat het draadloos is verbonden met de pc? Dat zijn twee verschillende dingen. Standalone kan zonder delay met eye-tracking aan de slag, zoals de Pimax Crystal. Als je draadloos streamt, zou kunnen. Fixed FR zou alsbog alrijd moeten kunnen in ieder geval. Voor iedereen die fps zoekt, is dat best een optie alsnog. In VR kijk je meestal toch recht voor je, omdat aan de rand de lenzen meestal het beeld niet meer goed scherp houden.Koldur schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:50:
@Playa del C.
Voor DFR: het maakt niet uit of er een sweetspot is, het ding gebruikt alleen de volle pixels waar je letterlijk kijkt. Dat scheelt hoe dan ook veel gpu rekenkracht voor zinloze pixels. Het maakt het beeld niks beter of slechter ten opzichte van geen DFR.CedricV schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:07:
[...]
Gemiste kans maar zoals je zelf aangeeft het heeft te maken met de doelgroep. Ik denk dat de Quest bedoeld is voor een grote groep mensen. Ik vind zelf de 512GB versie al wat de duur om echt een mainstream product te worden.
De manier waarop de displays bij meta opgesteld zijn, zorgen ze ervoor dat de pixeldichtheid in het midden het hoogste is. Er lijken toch mensen te vergeten dat DFR ook nadelen heeft in de zin dat je altijd de hoogste resolutie mogelijk krijgt in het midden van je display en in de sweetspot. Ik weet niet hoe dit bij niet meta headsets is... Je krijgt wel foveated rendering in het midden bij de quest hé![]()
Ik vind het eigenlijk een prima headset zeker voor de prijs. Je mag die niet gaan vergelijken met een Pimax Crystal, een toekomstige Pico 5 Pro, een Apple Vision pro en eigenlijk zelfs niet met een Quest pro.
Nu hoeft ook niet iedereen plots een Quest 3 te gaan kopen; ik wil namelijk mijn Quest 2 nog verkocht krijgen binnen twee weken
Als je nou met of zonder DFR rond kijkt, het beeld zal in het midden altijd beter zijn dan aan de rand inderdaad.
Enige potentiële nadeel van DFR is als je het gebruikt bij cpu-bound situaties, maar die zijn er zelden in VR met hoge resoluties.
Aan de andere kant, als je gewoon de 90 of 120 fps stabiel haalt op de hoogste instellingen, dan heb je verder ook geen baat bij DFR. Het is puur voor de zware games en je krijgt er soort van gratis een 30% fps boost van. Dat zou de Q3 best kunnen gebruiken, maar het maakt de headset duurder en iets ingewikkelder voor de klanten om te gebruiken. Q3 doelgroep is inderdaad mainstream en die moet gewoon het ding opzetten en het werkt. Wat prima is. Ik kan mij wel voorstellen dat DFR en eye-tracking over een tijdje soort van standasrd wordt. Het spaart ook energie als het slim wordt ingezet...
Nee, met standalone bedoel ik standalonePlaya del C. schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:33:
[...]
Bedoel je met standalone dat het draadloos is verbonden met de pc? Dat zijn twee verschillende dingen. Standalone kan zonder delay met eye-tracking aan de slag, zoals de Pimax Crystal. Als je draadloos streamt, zou kunnen. Fixed FR zou alsbog alrijd moeten kunnen in ieder geval. Voor iedereen die fps zoekt, is dat best een optie alsnog. In VR kijk je meestal toch recht voor je, omdat aan de rand de lenzen meestal het beeld niet meer goed scherp houden.
Foveated rendering wordt al toegepast bij de Q2 en dus ook de Q3.
Maar eye tracking in PCVR met de Q3 is sowieso geen mogelijkheid, gaat niet werken doordat met eye tracking echt nagenoeg geen vertraging toegepast mag worden en dat gebeurt bij de Q3 inherent wel bij PCVR.
Je reageert op iets wat geencodeerd is, dit kost m.b.t. eye tracking relatief (te) veel tijd om eye tracking foveated rendering toe te passen. De reactie op wat je daarop ziet met je ogen, komt te laat terug om het dan zonder lag toe te passen.
Dit geldt dus ook als je via USB C aangesloten bent met de Q2/3, dat is ook een stream en moet geencodeerd/-decodeerd worden. Draadloos komt daar iets aan lag bij, maar dat verschil is vrij klein vergeleken met het streamen op zich.
Is dat iets wat je uit een gevoel zegt, dat dat te veel tijd zou kosten? Of is dat werkelijk getest? Als ik me niet vergis duurt het namelijk sowieso 100-200 ms na een oogbeweging voordat je weer goed ziet. Wij ervaren dat niet zo maar dat is trucage van je brein (zoek bv eens op stopped clock illusion).Koldur schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:49:
[...]
Nee, met standalone bedoel ik standalonedus op de headset zonder PC. Als de Q3 eye tracking gehad zou hebben, zou dit alleen voor standalone werken. De Q3 streamt altijd, of het nu draadloos of bedraad is.
Maar eye tracking in PCVR met de Q3 is sowieso geen mogelijkheid, gaat niet werken doordat met eye tracking echt nagenoeg geen vertraging toegepast mag worden en dat gebeurt bij de Q3 inherent wel bij PCVR.
Je reageert op iets wat geencodeerd is, dit kost m.b.t. eye tracking relatief (te) veel tijd om eye tracking foveated rendering toe te passen. De reactie op wat je daarop ziet met je ogen, komt te laat terug om het dan zonder lag toe te passen.
Dit geldt dus ook als je via USB C aangesloten bent met de Q2/3, dat is ook een stream en moet geencodeerd/-decodeerd worden. Draadloos komt daar iets aan lag bij, maar dat verschil is vrij klein vergeleken met het streamen op zich.
Ik heb me er verder overigens niet in verdiept of het mogelijk zou zijn ook al heb ik wel een Quest pro. Met die pro moet ik overigens zeggen dat de eerdere opmerking dat fixed fr ook wel ok zou zijn want naar de randen wordt het scherm toch minder scherp absoluut niet waar is. Alleen aan de absolute randen wordt het iets minder maar ik denk dat zo'n 90% van het scherm wel scherp is. In bv beat saber valt het me (in menu's) ook echt goed op dat een deel van het scherm op halve resolutie gerenderd wordt. Met de q2 viel dat echter inderdaad veel minder op want dat ding heeft (vooral voor mij met mijn 72 mm ipd) een sweet spot van een postzegel...
Gamertag: FinrazielNL
Dit is door de developer van Virtual Dekstop openlijk genoemd, dat eye tracking met PCVR op dit moment op de Quest apparaten niet zal werken i.v.m. het streamen. Er zit een te grote mismatch tussen alles. De volledige details weet ik niet, maar Ggodin was daar vrij duidelijk over en is daar echt een heel goede bron voor.Finraziel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:19:
[...]
Is dat iets wat je uit een gevoel zegt, dat dat te veel tijd zou kosten? Of is dat werkelijk getest? Als ik me niet vergis duurt het namelijk sowieso 100-200 ms na een oogbeweging voordat je weer goed ziet. Wij ervaren dat niet zo maar dat is trucage van je brein (zoek bv eens op stopped clock illusion).
Ik heb me er verder overigens niet in verdiept of het mogelijk zou zijn ook al heb ik wel een Quest pro. Met die pro moet ik overigens zeggen dat de eerdere opmerking dat fixed fr ook wel ok zou zijn want naar de randen wordt het scherm toch minder scherp absoluut niet waar is. Alleen aan de absolute randen wordt het iets minder maar ik denk dat zo'n 90% van het scherm wel scherp is. In bv beat saber valt het me (in menu's) ook echt goed op dat een deel van het scherm op halve resolutie gerenderd wordt. Met de q2 viel dat echter inderdaad veel minder op want dat ding heeft (vooral voor mij met mijn 72 mm ipd) een sweet spot van een postzegel...
Zal het in de toekomst wel kunnen, misschien, maar momenteel is dat dus de grootste dealbreaker.
Teveel foveated rendering lijkt mij ook niet wenselijk, ik heb een redelijk brede perifeer zicht, maar ongetwijfeld heb ik ook een roll-off en alle GPU winst is altijd welkom, vooral in de wereld van VR
[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 29-09-2023 09:30 ]
Vergeet niet dat dit voornamelijk geld voor VD. Link heeft veel meer toegang tot de sensor data omdat het door de fabrikant zelf ontwikkeld wordt. Kan voor link dus anders zijn.Koldur schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:28:
[...]
Dit is door de developer van Virtual Dekstop openlijk genoemd, dat eye tracking met PCVR op dit moment op de Quest apparaten niet zal werken i.v.m. het streamen. Er zit een te grote mismatch tussen alles. De volledige details weet ik niet, maar Ggodin was daar vrij duidelijk over en is daar echt een heel goede bron voor.
Zal het in de toekomst wel kunnen, misschien, maar momenteel is dat dus de grootste dealbreaker.
Teveel foveated rendering lijkt mij ook niet wenselijk, ik heb een redelijk brede perifeer zicht, maar ongetwijfeld heb ik ook een roll-off en alle GPU winst is altijd welkom, vooral in de wereld van VR
Is dat echt zo dat de Q3 niet zonder pc kan? En dat ze dus alle beelden altijd via een tweede device streamen? Heb mij daar verder niet in verdiept ook, maar in dat geval zou het kunnen wat je zegt. Ook al denk ik dat ook DFR dan nog kan. Je hebt dan hoogstens dat de scherpe pixels een fractie van een seconde later op de juiste plaats staan. Hoe storend dat is, weet ik niet, maar dat lijkt mij niet eens zo echt. In het echt moet je ook even (iets langer dan die fractie van een seconde) je ogen accomoderen.Koldur schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:49:
[...]
Nee, met standalone bedoel ik standalonedus op de headset zonder PC. Als de Q3 eye tracking gehad zou hebben, zou dit alleen voor standalone werken. De Q3 streamt altijd, of het nu draadloos of bedraad is.
Maar goed, gaat allemaal wat het grijze gebied in zo. Voor PCVR is DFR in ieder geval één van de beste toevoegingen en dus is eye-tracking wat dat betreft een groot succes. Ook leuk voor sommigen die hun ogen willen simuleren in sociale apps, maar daar doe ik persoonlijk dan weer niks mee (nog).
Zeker is zo'n 90% van het scherm scherp bij moderne headsets. Hangt denk ik wel van de persoon en de toepassing af. En misschien ben ik teveel in VR geweest en gewend geraakt aan het effect om minder met de ogen te draaien t.o.v. hoe het in het echte leven werkt met ogen.Finraziel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:19:
[...]
Is dat iets wat je uit een gevoel zegt, dat dat te veel tijd zou kosten? Of is dat werkelijk getest? Als ik me niet vergis duurt het namelijk sowieso 100-200 ms na een oogbeweging voordat je weer goed ziet. Wij ervaren dat niet zo maar dat is trucage van je brein (zoek bv eens op stopped clock illusion).
Ik vond het in ieder geval totaal niet storend tijdens het racen. Maar, ik heb het over FFR (toen nog, dat is nu DFR) van Pimax met de Pimax tool. Die kun je instellen en die had ik op de optie met de stevigste FFR. Kan echter zijn dat andere software veel sterkere FFR toepast, want dan kan ik mij wel voorstellen dat het wel storend gaat werken.
Qua omschrijving: bij mij komt de cirkel met scherpte over zo'n 50% van het scherm, met daarbuiten nog een cirkel die over zo'n 75% van het scherm gaat. Daarbuiten, dus in ieder geval over de hele rand van het scherm is de resolutie pas echt laag. Maar tijdens racen kijk ik in ieder geval nooit zover in de rand van het beeld. Ik vond FFR verrassend goed te doen in ieder geval. Maarja, die tijden zijn nu voobij, ik gebruik nu uiteraard DFR en heb het beeld nu overal zo scherp als het maar kan. Sinds Pimax eye-tracking werkend heeft. Zonder FFR en DFR moest ik de hele resolutie omlaag schalen op zo'n 75% van de max om enigszins de fps te halen in veel toepassingen.
Plus trouwens, zoals jullie vast weten, buiten het zichtbare deel wordt er ook een extra beeld vol met pixels berekend en gebruikt om de vervorming te compenseren. Het gaat om veel pixels en door FFR en DFR wordt de resolutie zeker aan de randen enorm gereduceerd. Dat is waar het grootste voordeel vandaan komt qua rekenkracht. FFR wordt door het ontwerp van de headset hoe dan ook al toegepast, de pixels worden niet evenredig verdeeld over het zichtveld. FFR aanzetten versterkt dat effect.
Men mag het zelf weten verder, maar ik vond het wel een aanrader voor iedereen die fps te kort komt. Simpele instelling die veel fps oplevert. Met eye-tracking en dus DFR is het een no-brainer. Samen met pancake of andere non-freshnel-lenzen is het een belangrijke stap in de VR technologie (tot nu toe).
@Playa del C.
Nee, de Quest kan prima zonder PC werken, maar eye tracking heeft dus een groot nadeel in alleen volledige streaming headsets wanneer PCVR gebruikt wordt.
Tadango onderstreept wel een punt, VD kan minder input gebruiken dan Meta (Air-)Link.
Wel las ik toen dat dit volgens Ggodin geen verschil zou maken tussen VD en Meta (Air-)Link, maar daar heb je ook een stukje van "wij van WC eend" praat natuurlijk.
Nee, de Quest kan prima zonder PC werken, maar eye tracking heeft dus een groot nadeel in alleen volledige streaming headsets wanneer PCVR gebruikt wordt.
Tadango onderstreept wel een punt, VD kan minder input gebruiken dan Meta (Air-)Link.
Wel las ik toen dat dit volgens Ggodin geen verschil zou maken tussen VD en Meta (Air-)Link, maar daar heb je ook een stukje van "wij van WC eend" praat natuurlijk.
Vertraging blijft wel een punt natuurlijk. De bril kan prima een beeld hergebruiken en verplaatsen bij beweging maar met FR heb je echt een nieuw beeld nodig en ben je vaak te laat.
Wat heeft je overgehaald de 512 versie te nemen?Robertobananas schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:07:
Ik heb de Q3 512 maar aangeschaft. Moet zeggen dat ze slecht werk hebben gemaakt om hem te verkopen in deze presentatie door gebrek aan software. Gelukkig kan ik hem aan de PC knopen.
Ik heb van de Quest 2 2x de 64GB versie (die later vervangen is door de 128 als instapper) en ik heb eigenlijk nooit opslagproblemen gehad. De meeste games waren maar tussen de 1 en 4 GB ofzo. Dus nu maar voor de 128 gegaan. Ik vond 150 euro extra voor de 512 ook wel erg veel.
Maar ik vroeg me af of er dingen aan zijn gekondigd die hem wel de moeite waard maken, die ik wellicht gemist heb. Voor films gebruik ik hem zelden in elk geval, en als ik dat al doe dan stream ik ze vanaf mijn samba server met pigasus (ook wel crashasus genoemd
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 02-10-2023 07:17 ]
Ik heb zelf ook de 512gb gekocht bij Coolblue (waar die nu overigens is uitverkocht).
Ik heb gekozen voor de 512 voornamelijk voor het gemak van het niet hoeven te uninstallen van games. En ook een beetje om wat meer toekomst bestendig te zijn. Asgard Wrath 2 is iets van 25 gb en Medal of Honor VR was geloof ik iets van 45GB dus dan gaat het wel hard. Ik vond dat de extra 150 euro wel waard.
En bij de 512gb versie krijg je ook 6 maanden Oculus Quest + er gratis bij.
Ik heb gekozen voor de 512 voornamelijk voor het gemak van het niet hoeven te uninstallen van games. En ook een beetje om wat meer toekomst bestendig te zijn. Asgard Wrath 2 is iets van 25 gb en Medal of Honor VR was geloof ik iets van 45GB dus dan gaat het wel hard. Ik vond dat de extra 150 euro wel waard.
Ik wou eigenlijk een 256GB versie halen, maar helaas. Ben bang dat 128 toch een beetje krap is.
Oh ik wist niet dat sommige games al zo groot zijn. En in de toekomst wellicht nog groter natuurlijk. Bedankt voor de informatie. Ik heb beide games niet.Jesp_J schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:21:
Ik heb zelf ook de 512gb gekocht bij Coolblue (waar die nu overigens is uitverkocht).
Ik zou het nog kunnen veranderen.. Hmm.. Maar ik laat het maar, uninstallen vind ik geen probleem en ik speel er meestal toch maar 1 tegelijk. En ik doe voornamelijk PCVR ermee, en wat eigen ontwikkelingen in Unity. Ik heb van het voorjaar nog alle Half-Life 2 delen uitgespeeld, was echt fenomenaal met die mod. Dat van die Oculus Quest + wist ik ook niet maar daar heb ik ook geen interesse in, ik koop mijn games liever, er zijn er toch niet zo veel die ik leuk vind.
Er is verder geen hardware verschil tussen de twee toch, behalve de opslag? Dat is eigenlijk het enige voor mij, ik geef het dan liever uit aan een elite strap.
Ben het wel helemaal eens met @Robertobananas dat ik veel liever een 256GB optie had gezien voor zeg 50 of 75 extra. Dan had ik die wel genomen. Maar ze doen dat expres natuurlijk om je de dure te laten kopen.
[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 02-10-2023 09:46 ]
Heb ook opnieuw de 128Gb versie genomen. De Quest + interesseerde me ook niet (en die is beperkt in tijd).
Voor het streamen van films en dergelijke gebruik ik SKYBOX (zowel de Oculus versie, de Quest native als de SteamVR => op alle drie zit raar maar waar verschil in codex). Is een hele goeie app hiervoor ook in bediening maar je hebt zo eigenlijk alle drie nodig als je wil optimaliseren.
Als ik PCVR kan gamen doe ik toch PCVR dus in principe heb ik ook de 512Gb niet nodig.
Voor het streamen van films en dergelijke gebruik ik SKYBOX (zowel de Oculus versie, de Quest native als de SteamVR => op alle drie zit raar maar waar verschil in codex). Is een hele goeie app hiervoor ook in bediening maar je hebt zo eigenlijk alle drie nodig als je wil optimaliseren.
Als ik PCVR kan gamen doe ik toch PCVR dus in principe heb ik ook de 512Gb niet nodig.
Ik ga mijn Reverb G2 verkopen en ik heb de Quest 3 512GB ge pre-ordered op Coolblue. Nu wil ik de Quest 3 ook gaan gebruiken voor PCVR d.m.v. airlink/wireless link, zodat ik op meerdere plekken in mijn huis PCVR kan gebruiken. Zo is het wel leuk om visite met PCVR vanuit de woonkamer kennis te laten maken.
Nu overweeg ik om een Wifi-6E AP/Router te halen om deze op de plek waar ik PCVR wil doen in te steken. Ik heb nu overal waar ik gebruik wil kunnen maken van PCVR een goede Wifi-5 verbinding.
Ik heb in alle kamers minimaal 1 CAT6 kabel liggen welke naar de meterkast gaat, dus hiervoor moet ik dan ook naar de desbetreffende ruimte CAT-6a of CAT-7 leggen en een 10Gbps switch voorzien naar de PC.
Is er veel winst te behalen om van Wifi-5 naar Wifi-6e te gaan voor airlink?
De stap van wifi-5 naar wifi-6 vind ik niet de moeite waard aangezien je hier nog geen gebruik kunt maken van de 6GHz banden.
Nu overweeg ik om een Wifi-6E AP/Router te halen om deze op de plek waar ik PCVR wil doen in te steken. Ik heb nu overal waar ik gebruik wil kunnen maken van PCVR een goede Wifi-5 verbinding.
Ik heb in alle kamers minimaal 1 CAT6 kabel liggen welke naar de meterkast gaat, dus hiervoor moet ik dan ook naar de desbetreffende ruimte CAT-6a of CAT-7 leggen en een 10Gbps switch voorzien naar de PC.
De stap van wifi-5 naar wifi-6 vind ik niet de moeite waard aangezien je hier nog geen gebruik kunt maken van de 6GHz banden.
Zou eerst reviews afwachten met het uittesten of er enige verschil is tussen wifi 6(e) of wifi 5. Met de Quest 2 maakte dat niet uit (wifi 5 of 6), verwacht dat het nu ook geen verschil gaat uitmaken.DutchAce schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:27:
Ik ga mijn Reverb G2 verkopen en ik heb de Quest 3 512GB ge pre-ordered op Coolblue. Nu wil ik de Quest 3 ook gaan gebruiken voor PCVR d.m.v. airlink/wireless link, zodat ik op meerdere plekken in mijn huis PCVR kan gebruiken. Zo is het wel leuk om visite met PCVR vanuit de woonkamer kennis te laten maken.
Sowieso omdat er compressie is met wireless streamen (of is dat veranderd met de Q3, lijkt mij niet?) via wifi met de Quest lijkt mij een cat 7 overkill.
Zou dan eerst bv een losse cat 7 kabel connectie maken en uittesten maar lijkt mij niet dat je er enige winst uit zal halen.
Wifi 6e gaat in drukke steden wel veel uitmaken. Omdat het 6ghz spectrum nog nauwelijks gebruikt wordt.
Als ik hier een schoon 5ghz kanaal wil hebben dan moet ik diep in de DFS kanalen gaan met alle nadelen van dien (het AP komt dan pas online na 10 minuten scannen op radar signalen). 6ghz lost dat zeker op, hoewel tijdelijk want uiteindelijk wordt dat ook meer gebruikt.
Helaas zijn 6e access points nog erg duur. Ik wil het liefste weer een unifi maar de enige die het heeft is bijna 300 euro.
En ja compressie gaat er nog steeds zijn want wifi komt niet in de buurt van een DisplayPort stream qua bitrate.
Als ik hier een schoon 5ghz kanaal wil hebben dan moet ik diep in de DFS kanalen gaan met alle nadelen van dien (het AP komt dan pas online na 10 minuten scannen op radar signalen). 6ghz lost dat zeker op, hoewel tijdelijk want uiteindelijk wordt dat ook meer gebruikt.
Helaas zijn 6e access points nog erg duur. Ik wil het liefste weer een unifi maar de enige die het heeft is bijna 300 euro.
En ja compressie gaat er nog steeds zijn want wifi komt niet in de buurt van een DisplayPort stream qua bitrate.
[ Voor 36% gewijzigd door GekkePrutser op 02-10-2023 15:07 ]
Cat 7 is zeker overkill, maar als ik toch kabels ga vervangen.... meerprijs is te verwaarlozen vandaar dat ik Cat6a of Cat7 voorstel.Plugin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Zou eerst reviews afwachten met het uittesten of er enige verschil is tussen wifi 6(e) of wifi 5. Met de Quest 2 maakte dat niet uit (wifi 5 of 6), verwacht dat het nu ook geen verschil gaat uitmaken.
Sowieso omdat er compressie is met wireless streamen (of is dat veranderd met de Q3, lijkt mij niet?) via wifi met de Quest lijkt mij een cat 7 overkill.
Zou dan eerst bv een losse cat 7 kabel connectie maken en uittesten maar lijkt mij niet dat je er enige winst uit zal halen.
Maar het lijkt me inderdaad goed even wat reviews af te wachten. Ik las ergens dat de bitrate van de Quest 2 al tot 960Mbps instelbaar is, de quest 3 heeft nog een hogere resolutie en refresh rate, dus lijkt me dat de bitrate met dezelfde verhoudingen omhoog gaat, zonder verlies van kwaliteit t.o.v. de Quest 2.
Ik gebruik zelf hoofdzakelijk de bekabelde (DisplayPort) verbinding met mijn headset, maar je kan bij een quest toch beter kiezen voor virtual desktop om je PCVR games te streamen vanaf je computer (ivm kwaliteit en opties tov airlink)DutchAce schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:27:
Q3 krijgt ook bodytracking, vooral mooi dat je bv niet van die rare armen krijgt in VR. Zelfs de benen en/of wanneer je gaat zitten zou moeten werken.
Hier ook eindelijk de Q3 128GB besteld.
Ik had gehoopt op enig nieuws rond de valve index 2, maar aangezien we hier niets van hebben gehoord zal een release ook niet voor de volgende 6 maanden zijn.
Ik had gehoopt op enig nieuws rond de valve index 2, maar aangezien we hier niets van hebben gehoord zal een release ook niet voor de volgende 6 maanden zijn.
Ook de quest 3 128gb bestelt bij coolblue. Dit is mijn eerst vr headset sinds de oculus rift die ik had gekocht in 2018. Maar die had ik toen teruggestuurd omdat ik het gevoel had dat de resolutie en fov te laag waren. Ik hoop dat het nu met een betere resolutie en fov, mij een betere indruk zal geven.
Ik lees dat er nu veel tweakers een Q3 hebben besteld. Veel plezier ermee. Wat ik me nu afvraag (eigenlijk meer voor jullie wat ik ga er toch geen kopen binnenkort), hebben ze nog steeds die referral optie. Dan kunnen jullie wellicht nog samen werken voor een paar gratis euro`s
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Op dit moment nog niet lijkt me als je naar de meta website kijkt. Dat gaat enkel over Quest 2 referral.Soliest schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:15:
Ik lees dat er nu veel tweakers een Q3 hebben besteld. Veel plezier ermee. Wat ik me nu afvraag (eigenlijk meer voor jullie wat ik ga er toch geen kopen binnenkort), hebben ze nog steeds die referral optie. Dan kunnen jullie wellicht nog samen werken voor een paar gratis euro`s
Na de launch mogelijks wel.
Zelf geen ervaring mee, maar vaak voorbij zien komen en interessant om in de gaten te houden of dit inderdaad ook voor de quest 3 gaat gelden.Soliest schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:15:
Als quest 2 voorwaarde (bron) zie ik wel dat het tegoed enkel voor nieuwe Meta account geldt. Klopt dat?
"Zodra je vriend zijn of haar nieuwe Meta Quest 2 koopt en activeert, ontvangen jullie allebei $ 30 aan Meta Quest Store-tegoed."BaggerDeBagger schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:26:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar vaak voorbij zien komen en interessant om in de gaten te houden of dit inderdaad ook voor de quest 3 gaat gelden.
Als quest 2 voorwaarde (bron) zie ik wel dat het tegoed enkel voor nieuwe Meta account geldt. Klopt dat?
volgens mij gaat het gewoon om de bril zelf en niet het account.
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Ik zit ook wel te twijfelen om er eentje te halen, want dat WMR ben ik echt helemaal beu (Reverb g2). Hiervoor een Rift CV1 gehad, en wat was dat een stuk beter qua software / controllers / setup / etc (eigenlijk alles behalve beeldkwaliteit) zeg.
Nu vraag ik me alleen af hoe goed PCVR werkt op de Quest 3 (stand-alone ga ik weinig tot niet doen). Ik kijk vrij kritisch naar beeld. Zijn er hier mensen in een vergelijkbare situatie? Hoe erg zijn de encoding artifacts nou echt bijvoorbeeld?
Nu vraag ik me alleen af hoe goed PCVR werkt op de Quest 3 (stand-alone ga ik weinig tot niet doen). Ik kijk vrij kritisch naar beeld. Zijn er hier mensen in een vergelijkbare situatie? Hoe erg zijn de encoding artifacts nou echt bijvoorbeeld?
[ Voor 5% gewijzigd door VP. op 03-10-2023 10:45 ]
Goed idee. Ik heb even zitten te kijken of ik een referral kan maken voor iemand anders en dat lukt me nu niet. Heb op dit moment geen headset meer gekoppeld aan mijn account omdat ik mijn Quest2 een paar maanden geleden heb verkocht. Dus misschien ligt het daar aan.Soliest schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:15:
Ik kan wel een doorverwijzingslink aanmaken voor de apps die ik hebt gekocht. De personen die de referral link dan gebruiken krijgen 25% korting en ik krijg dan 5 euro store tegoed. (Stuur me maar een berichtje als je interesse hebt in 25% korting op beatsaber
Beat saber valt dan helaas precies buiten de boot, net als:Jesp_J schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:03:
[...]
Goed idee. Ik heb even zitten te kijken of ik een referral kan maken voor iemand anders en dat lukt me nu niet. Heb op dit moment geen headset meer gekoppeld aan mijn account omdat ik mijn Quest2 een paar maanden geleden heb verkocht. Dus misschien ligt het daar aan.
Ik kan wel een doorverwijzingslink aanmaken voor de apps die ik hebt gekocht. De personen die de referral link dan gebruiken krijgen 25% korting en ik krijg dan 5 euro store tegoed. (Stuur me maar een berichtje als je interesse hebt in 25% korting op beatsaber)
- Alle apps die minder dan $ 10 kosten.
- Alle apps waarvoor je binnen 14 dagen een terugbetaling hebt ontvangen.
- Add-ons, extensies en in-app-aankopen.
Die vallen zo goed als niet op, ligt ook aan je instellingen wellicht (bandbreedte). Het is mijzelf tenminste niet opgevallen, draadloos of via usb (ook compressie) zie ik persoonlijk geen verschil. Maar dus vooral draadloos is juist een mega verschil. Nadeel accuduur, 2 uur ongeveer maar veel langer dan gebruik ik geen VR. Je kan ook een powerbank in je broekzak stoppen en met draadje verbinden met de Quest voor extra speeltijd eventueel.VP. schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:44:
Ik zit ook wel te twijfelen om er eentje te halen, want dat WMR ben ik echt helemaal beu (Reverb g2). Hiervoor een Rift CV1 gehad, en wat was dat een stuk beter qua software / controllers / setup / etc (eigenlijk alles behalve beeldkwaliteit) zeg.
De Quest 3 zal zeker een upgrade zijn tegenover de G2, de G2 heeft goed beeld maar de sweetspot stukken minder dan de Q3 door pancake lenzen.
Verder is de Quest (2/3) veel beter door ontwikkeld, software en tracking etc.
Dus zou zelf niet twijfelen, voor de G2 kan je ook nog wel wat voor krijgen met het verkopen. Heb ook ervaring met de G2 gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door Plugin op 03-10-2023 14:51 ]
Die encoding is een enorm probleem op egale vlakken met subtiele details zoals wegen in race spellen. Ook in donkere omgevingen merk ik het soms iets al lijkt het daar minder erg dan bij lichte egale vlakken. Voor alles behalve racing is de compressie dus zo goed als niet merkbaar. Voor race spellen is het echt goed zichtbaar.
Ai.. een van de dingen die ik vaak in VR deed was juist Sim racen.Tadango schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:36:
Die encoding is een enorm probleem op egale vlakken met subtiele details zoals wegen in race spellen. Ook in donkere omgevingen merk ik het soms iets al lijkt het daar minder erg dan bij lichte egale vlakken. Voor alles behalve racing is de compressie dus zo goed als niet merkbaar. Voor race spellen is het echt goed zichtbaar.
Ik ga er nog even over nadenken. Dank voor de reacties 🙂👍
Met Virtual Desktop en HEVC-10 heb ik dat bijna niet meer. Ik sim race veel en zie wel wat subtiele, maar de weg ziet er prima uit met mijn Quest 2 in die situatie.Tadango schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:36:
Je krijgt het niet compleet weg, maar het is heel subtiel.
Iemand die al lens inserts heeft besteld voor de Quest 3? Ik heb zelf -5.50 dus heb wel degelijk glas nodig...
Ik zag dat VR-Rock ze al aanbiedt voor 110$.
Ik zag dat VR-Rock ze al aanbiedt voor 110$.
Even een correctie m.b.t. eye-tracking en Virtual Desktop, het blijkt met de Quest Pro inmiddels wel mogelijk om eye-tracking te gebruiken, ook voor Dynamic Foveated Rendering (DFR). Wel met de kanttekening dat de spellen wel specifieke OpenXR implementaties ondersteunt, maar de deur is geopend en zal het in de toekomst wel standaard gaan worden vermoed ik.
Dus toch best jammer dat de Q3 het niet heeft, hoewel het vooral een ding is om de GPU te ontlasten.
Ggodin is dus niet altijd volledig in zijn informatie delen. Zijn wel een aantal meer zaken die ineens kunnen en volgens hem in het verleden niet konden. Daar moet ik dus mee oppassen om aan te nemen als definitief wel of niet waar.
Voor de rest heeft hij wel het volgende gedeeld:
https://www.uploadvr.com/...st-pro-face-eye-tracking/
Voor mij echt super goed te zien m.b.t. de Quest 3, dit kan draadloos PCVR echt heel dichtbij DP/HDMI PCVR kwaliteit laten komen. Zeker i.c.m. met de nieuwe lenzen, zal de ervaring echt veel beter moeten worden t.o.v. de Q2
Helaas moet je voor AV1 wel een 40 Nvidia of 7000 AMD serie kaart hebben.
Voor draadloos PCVR blijf ik erbij dat Nvidia je enige goede optie is, lees nog steeds veel problemen met AMD en dan vooral latency problemen met de nieuwere drivers, de drivers die het beste werken zijn vrij oud en als je dan nieuwere spellen wil spelen moet je wisselen tussen driver versies.
Helaas zul je minimaal aan een 4080 vastzitten als je echt alles uit de Q3 wil halen en je zelfs met een 4090 soms tegen de limieten aan kunt zitten van wat de Q3 kan.
10 oktober kan niet snel genoeg komen voor mij
Dus toch best jammer dat de Q3 het niet heeft, hoewel het vooral een ding is om de GPU te ontlasten.
Ggodin is dus niet altijd volledig in zijn informatie delen. Zijn wel een aantal meer zaken die ineens kunnen en volgens hem in het verleden niet konden. Daar moet ik dus mee oppassen om aan te nemen als definitief wel of niet waar.
Voor de rest heeft hij wel het volgende gedeeld:
https://www.uploadvr.com/...st-pro-face-eye-tracking/
Voor mij echt super goed te zien m.b.t. de Quest 3, dit kan draadloos PCVR echt heel dichtbij DP/HDMI PCVR kwaliteit laten komen. Zeker i.c.m. met de nieuwe lenzen, zal de ervaring echt veel beter moeten worden t.o.v. de Q2
Helaas moet je voor AV1 wel een 40 Nvidia of 7000 AMD serie kaart hebben.
Voor draadloos PCVR blijf ik erbij dat Nvidia je enige goede optie is, lees nog steeds veel problemen met AMD en dan vooral latency problemen met de nieuwere drivers, de drivers die het beste werken zijn vrij oud en als je dan nieuwere spellen wil spelen moet je wisselen tussen driver versies.
Helaas zul je minimaal aan een 4080 vastzitten als je echt alles uit de Q3 wil halen en je zelfs met een 4090 soms tegen de limieten aan kunt zitten van wat de Q3 kan.
[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 05-10-2023 10:24 ]
Klopt ik heb een 4090 en je merkt het echt wel in bijvoorbeeld flight simulator. En dat is met een Quest 2.Koldur schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:23:
VR is gewoon retezwaar.
Wel cool van die AV1!
En ik maar denken dat mijn 4070ti dat wel aan ging kunnenGekkePrutser schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Klopt ik heb een 4090 en je merkt het echt wel in bijvoorbeeld flight simulator. En dat is met een Quest 2.
VR is gewoon retezwaar.
Wel cool van die AV1!
Nou het kan vast ook wel maar met lage settings.. Zelfs met de 4090 kom ik niet hoger dan medium, daarna gaat het extreem stotteren en artifacten geven.michownz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:18:
[...]
En ik maar denken dat mijn 4070ti dat wel aan ging kunnenBen nu wel echt benieuwd wat het gaat geven.
4070Ti niet beter dan 3080 met VR, door langzame geheugen bus van de 4070Ti. Best gaar van Nvidia dat ze beknibbelen met geheugen bus snelheden. En met gpu reviews lees je zulke dingen bijna nooit... of te laatmichownz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:18:
[...]
En ik maar denken dat mijn 4070ti dat wel aan ging kunnenBen nu wel echt benieuwd wat het gaat geven.
[ Voor 17% gewijzigd door Plugin op 05-10-2023 17:14 ]
Vraagje: ik ga mijn Quest 2 dus verkopen maar aan iemand die nog nooit een quest gehad heeft. Kan ik dan die persoon een referral link sturen en van zodra hij mijn Quest 2 activeert met zijn account, gebruik makende van mijn link; krijgen we dan beide 30€ of hoe werkt die referral nu juist.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan en ik weet dus niet hoe het in de praktijk gaat...
Ik lees dat hij via de link een quest moet kopen maar is er echt deze check? In principe kan je een Quest toch overal kopen (en niet per sé via Meta) of werkt de referral dan niet?
Ik heb het zelf nog nooit gedaan en ik weet dus niet hoe het in de praktijk gaat...
Ik lees dat hij via de link een quest moet kopen maar is er echt deze check? In principe kan je een Quest toch overal kopen (en niet per sé via Meta) of werkt de referral dan niet?
Het is een referral naar een nieuwe Quest. Anders zou je met mij oneindig veel geld kunnen verdienen door steeds nieuwe accounts te maken en de Quest heen en weer te verkopen.CedricV schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:20:
Vraagje: ik ga mijn Quest 2 dus verkopen maar aan iemand die nog nooit een quest gehad heeft. Kan ik dan die persoon een referral link sturen en van zodra hij mijn Quest 2 activeert met zijn account, gebruik makende van mijn link; krijgen we dan beide 30€ of hoe werkt die referral nu juist.
Er zijn een paar games die ik wel nog op mijn wenslijst heb staan... hopelijk heropenen ze de referral van zodra de eerste mensen hun Quest 3 hebben ontvangen. Dan kan je vanuit jouw ervaring mensen referren om er ook één te kopen.
Ik begreep (denk ergens op reddit gelezen van Ggodin) dat de Quest pro voor de eye tracking een refresh rate gebruikte die niet snel genoeg was voor DFR maar meer voor VRChat doeleinde de kijk richting kon laten zien. Meta schijnt dat nu aangepast te hebben naar hogere refresh rate zodat het dus ook bruikbaar is geworden voor DFR.Koldur schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:23:
edit: typo
Leuke gratis mods met full vr controllers control via sidequest van oude 3d shooters voornamelijk, bv duke nukem, Jedi Academy , Prey, Quake 4 etc.
https://sidequestvr.com/space/7/team-beef-vr-game-ports
[ Voor 26% gewijzigd door Plugin op 06-10-2023 15:56 ]
Ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen de laatste jaren en had gehoopt dat dit ook richting PCVR kwam. Afgelopen week heb ik de quest 3 gepreordered en realiseer me nu dat dit eindelijk ook toegankelijk is 😁Plugin schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:55:
Leuke gratis mods met full vr controllers control via sidequest van oude 3d shooters voornamelijk, bv duke nukem, Jedi Academy , Prey, Quake 4 etc.
[YouTube: Jedi Knight 2 VR - Stormtrooper masacre (JKXR, standalone Quest 2)]
Kan ook via PCVR, alleen de controller support van andere headsets dan de Quest is er bijna niet volgens mij.
Gelukkig draait Jedi Outcast (enige van deze spellen die ik zelf heb geïnstalleerd) op de Quest 2 al zo goed dat je er geen PCVR voor nodig hebt. Op de Q3 moet het dan helemaal goed komen. Speelt super lekker weg en is wel een van mijn favoriete spellen.
Paar van die spellen zijn nu ook in de aanbieding op steam btw.
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast beiden €3,41
Prey kan je nog wel via een key game shop kopen voor weinig: https://www.allkeyshop.co...ey-cd-key-compare-prices/
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast beiden €3,41
Prey kan je nog wel via een key game shop kopen voor weinig: https://www.allkeyshop.co...ey-cd-key-compare-prices/
[ Voor 15% gewijzigd door Plugin op 08-10-2023 10:42 ]
Op hun patreon staat dat ze werken aan de PCVR versie en dat die nadien nog komt als die uit beta is.Koldur schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:33:
Gelukkig draait Jedi Outcast (enige van deze spellen die ik zelf heb geïnstalleerd) op de Quest 2 al zo goed dat je er geen PCVR voor nodig hebt. Op de Q3 moet het dan helemaal goed komen. Speelt super lekker weg en is wel een van mijn favoriete spellen.
Een paar euro is wss geen slecht idee om deze aan te schaffen
Als het goed is krijg ik mijn Quest 3 de komende week binnen van Coolblue. Nu vroeg ik me af of deze ook aan mijn Laptop met een RTX 4070 + 7840HS + 16GB DDR5 kan koppelen en of dit dan ook goed werkt.
Ik vind beatsaber heel leuk om te spelen en als ik dan via de pc heel veel extra nummers kan toevoegen dan zou dat wel super mooi zijn.
Moet ik de Quest 3 dan via de officiële link kabel met mijn laptop verbinden of kan dit ook met een goedkopere versie of draadloos?
Ik vind beatsaber heel leuk om te spelen en als ik dan via de pc heel veel extra nummers kan toevoegen dan zou dat wel super mooi zijn.
Moet ik de Quest 3 dan via de officiële link kabel met mijn laptop verbinden of kan dit ook met een goedkopere versie of draadloos?
:strip_exif()/f/image/MIXOGA2fPNMssNjRHuMQp3ur.jpg?f=fotoalbum_large)