Bradley zit er anders bewezen ook best eens naast. VR is heel interessant hoor, maar het wordt wel wat een overdreven wereldje op dit moment. Allemaal leaks en rumours en hype en vooral affiliation links.
Ik waardeer het ook heel erg hoor, vooral het technische inzicht achter de schermen. Het verbaast me wel dat de Q3 kennelijk nog niet RTM is trouwens. Zo dicht bij de release. Ik dacht eigenlijk dat de fabrieken al maanden aan het stampen zouden zijn voor launch stock. Ik werk zelf ook voor een electronica producent.Darkangle schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Ik neem even voor het gemak aan dat je het over de Q3 info hebt.
Als mensen niet begrijpen wat het betekend als ik het over een proto heb die nog niet RTM is (en om het nog ingewikkelder te maken is het er maar een binnen een parallel ontwikkelings pad waar sommige features vaak samen gevoegd worden).
Vandaar ook dat ik dacht wat ik noemde, als het om de Q3 hoofd unit zelf gaat lijkt het me rijkelijk laat om nog dingen te veranderen of tegen te houden.
En dat de meeste leaks gecontroleerd zijn verbaast me ook niet. De laatste leaks van Bradley kwamen vlak rond de release van de pico 4 die al enige features heeft van de Q3 zodat die anders wellicht marktaandeel zou wegkapen.
OVR Toolkit, of Desktop+?GekkePrutser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:27:
[...]
Weet iemand wat voor app hij hier gebruikt om in VR te werken met de PC?
[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een vraagje dat ik misschien in een dedicated laptop-forum moet plaatsen maar mogelijks hebben we hier wel snel een consensus over.
Ik zou in de nabije toekomst willen gaan reizen met een campervan. Ik zou hiervoor willen kunnen PCVRen met een laptop. Laptop zou dan via de hotspot van mijn gsm internetconnectie hebben.
Kan je een Quest 2 connecteren op de WIFI van de laptop en op die manier PCVRen?
Vraag daarbij is natuurlijk hoeveel data via het internet dit dan vergt natuurlijk. de data tussen de laptop en de headset is wss vrij veel maar dit hoeft niet via het internet, toch?
Indien het niet totaal onmogelijk is, heeft er iemand dan een idee van een laptop die hiervoor goed zou zijn?
Ik denk zelf aan een laptop met een 40 reeks van Nvidia en WIFI6.
Ik was deze tegen gekomen:
https://tweakers.net/pric...w-azerty-toetsenbord.html
Ik zou in de nabije toekomst willen gaan reizen met een campervan. Ik zou hiervoor willen kunnen PCVRen met een laptop. Laptop zou dan via de hotspot van mijn gsm internetconnectie hebben.
Kan je een Quest 2 connecteren op de WIFI van de laptop en op die manier PCVRen?
Vraag daarbij is natuurlijk hoeveel data via het internet dit dan vergt natuurlijk. de data tussen de laptop en de headset is wss vrij veel maar dit hoeft niet via het internet, toch?
Indien het niet totaal onmogelijk is, heeft er iemand dan een idee van een laptop die hiervoor goed zou zijn?
Zijn er zondag/maandag nog tweakers die naar Siggraph komen om te kijken?
Als jij van plan was om met je Quest2 buiten te staan kan je nog van een koude kermis thuis komen. Te veel licht. Heb het meerdere malen geprobeerd en het was gewoon niet werkbaar.CedricV schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:40:
Een vraagje dat ik misschien in een dedicated laptop-forum moet plaatsen maar mogelijks hebben we hier wel snel een consensus over.
Is dat niet in LA?Darkangle schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:20:
Zijn er zondag/maandag nog tweakers die naar Siggraph komen om te kijken?
[ Voor 8% gewijzigd door Akemi op 04-08-2023 10:43 ]
Yup.
Ik geloof dat het dit jaar ook gedeeltelijk online te zien is. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als de prototypes zelf op te kunnen zetten 😁
Deels buitengebruik onder een luifel (of is dat dan ook onmogelijk;afmeting luifel is 2m op 2.5m) en deels zou gewoon vanuit de zetel zijn om "in de cinama" te zitten (liefst afspelen vanaf de laptop dan) er zijn ook wel gewoon zaken die je mits wat ruimte ook zittend kan doen.Akemi schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:42:
[...]
Als jij van plan was om met je Quest2 buiten te staan kan je nog van een koude kermis thuis komen. Te veel licht. Heb het meerdere malen geprobeerd en het was gewoon niet werkbaar.
[...]
Als het echt niet kan berg ik dat idee op en koop ik me een laptop zonder rekening te houden met PCVR natuurlijk. Thx voor de feedback alleszins!
Wat je zegt klopt. Ik heb het zelf draaiende gehad. mijn laptop was zelf verbonden over 2.4ghz met mijn mobiele hotspot. en ik heb daarna een hotspot via windows op 5g opgezet waarover ik de quest geconnect heb. Ik was prima in staat om stabiel spellen als HL alyx te spelen vanaf de laptop zonder dus een extra router/wifi te moeten hebben. Een en ander is wel afhankelijk van je internetsnelheid bij online spellen inderdaad.CedricV schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:48:
[...]
Deels buitengebruik onder een luifel (of is dat dan ook onmogelijk;afmeting luifel is 2m op 2.5m) en deels zou gewoon vanuit de zetel zijn om "in de cinama" te zitten (liefst afspelen vanaf de laptop dan) er zijn ook wel gewoon zaken die je mits wat ruimte ook zittend kan doen.
Als het echt niet kan berg ik dat idee op en koop ik me een laptop zonder rekening te houden met PCVR natuurlijk. Thx voor de feedback alleszins!
Er zitten alleen wel wat mitsen en maren in wat betreft performance optimalisaties van je netwerkkaart in je laptop. ik heb een ps1 bestandje welke ik via een batch script weer start.
Gebruik in te fel zonlicht werkt niet goed met de quest inderdaad. Ik heb als laptop dit model trouwens.
https://www.msi.com/Content-Creation/Creator-Z16P-B12UX
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # Declare variable for control the HotSpot $connectionProfile = [Windows.Networking.Connectivity.NetworkInformation,Windows.Networking.Connectivity,ContentType=WindowsRuntime]::GetInternetConnectionProfile() $tetheringManager = [Windows.Networking.NetworkOperators.NetworkOperatorTetheringManager,Windows.Networking.NetworkOperators,ContentType=WindowsRuntime]::CreateFromConnectionProfile($connectionProfile) # Enable Scan (need it to enable HotSpot) Start-Sleep -Seconds 2 netsh wlan set autoconfig enabled=yes interface="Wi-Fi" # Start Mobile Hotspot $tetheringManager.StartTetheringAsync() Start-Sleep -Seconds 2 # Disable Scan (need it to remove latency when Windows do a scheduled network scan) netsh wlan set autoconfig enabled=no interface="Wi-Fi" |
Dit script gebruik ik zelf om automatishch de hotspot te starten en scan functie uit te zetten omdat deze veel lagspikes veroorzaakte. De hotspot is in windows geconfigureerd om enkel een hotspot over 5ghz op te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Mirage op 04-08-2023 15:49 ]
Even een ND filter over de sensoren plakken en je kan prima buiten spelen met een Q2 (bron: iets te veel space pirate trainer dx 2 player mode tijdens bbq's hier in de tuin of op onze tennis banen gespeeld).
Ja! Dit zou ik nog wel eens willen proberen, zijn er ook online servers en zou het daar nu nog wat te doen zijn? Ik heb space trainer bij de aankoop erbij gekregen maar deze mode nooit gespeeld, welke folie moet ik hiervoor precies hebben? Als ik google op ND/grijsfilter krijg ik verschillende tinten, en is het afdekken van de buitenste sensoren/cameras voldoende?Darkangle schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:13:
Even een ND filter over de sensoren plakken en je kan prima buiten spelen met een Q2 (bron: iets te veel space pirate trainer dx 2 player mode tijdens bbq's hier in de tuin of op onze tennis banen gespeeld).
Geen idee meer. Ik heb toendertijd wat gepolariseerd materiaal gepakt uit onze voorraad en een daarvan werkte prima. Lenscaps van gemaakt en beer fueled insanity kunnen mee maken als volwassen mensen fanatiek soldaatje er mee gaan spelen.
Online geen idee. Niet op gelet, niet mijn ding. Gezien de scope van die modus (vrij anders dan normaal) zou ik nee gokken.
Online geen idee. Niet op gelet, niet mijn ding. Gezien de scope van die modus (vrij anders dan normaal) zou ik nee gokken.
Is van iemand hier het MetaQuest+ abo al verlengd? En is dat dan voor 1 euro of 8.99 euro gegaan?
Heeft iemand al met Unity een fully immersive app weten te maken voor de Vision Pro (simulator)?
Het lukt me wel om een 2D app als native VisionPro te maken (dus niet een iOS/iPadOS app), maar immersive is ie niet, want er lijkt nog geen XR plugin voor Unity beschikbaar te zijn..
Het lukt me wel om een 2D app als native VisionPro te maken (dus niet een iOS/iPadOS app), maar immersive is ie niet, want er lijkt nog geen XR plugin voor Unity beschikbaar te zijn..
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door Menesis op 07-08-2023 10:56 ]
Mixed Reality dev
Wat een gedoe met de Pimax support, zodra je hebt betaald krijg je niet meer zo snel antwoord als daarvoor. Eindelijk een tracking nummer gekregen die blijkbaar al wel aangemaakt is op de dag dat ik mijn adres heb doorgegeven, hoe moeilijk is het dan om dit direct te communiceren.
Een verontschuldiging mailtje gehad met daarin de datum dat ze verwachten de Crystal te kunnen shippen. Ben benieuwd of ze dan ook gelijk de lensen meesturen die ik heb gekozen in de survey.
Een verontschuldiging mailtje gehad met daarin de datum dat ze verwachten de Crystal te kunnen shippen. Ben benieuwd of ze dan ook gelijk de lensen meesturen die ik heb gekozen in de survey.
Die lenzen uit de survey krijg je nog niet, die heeft nog niemand gekregen.Pandanl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:27:
Wat een gedoe met de Pimax support, zodra je hebt betaald krijg je niet meer zo snel antwoord als daarvoor. Eindelijk een tracking nummer gekregen die blijkbaar al wel aangemaakt is op de dag dat ik mijn adres heb doorgegeven, hoe moeilijk is het dan om dit direct te communiceren.
Het versturen verloopt inderdaad wel vreemd, maar het goede nieuws is dat ze achter de schermen wel goed doorwerken. Je hoort er alleen niks over en weet niet wat er aan de hand is.
Komt goed. Veel plezier met de Crystal, het is een beest.
Zoals verwacht, vandaag is bij mij gewoon €8,99 afgeschreven. Ik reageer even op jou zodat jij als je wil nog kunt besluiten het voor morgen op te zeggen.L0g0ff schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Het is wel gewoon 1 euro per maand wat je eerder ook zei. Zie onderaan deze screenshot
[Afbeelding]
Heb nog een hele tijd gesteggeld met support, maar die leken maar niet te willen begrijpen dat ik niet aan het proberen was dat ze me voor €1 per maand lid zouden laten zijn tot februari, maar dat ze hun bugs fixen in de weergave (want tot gisteren stond er ook doodleuk in de app dat ik €1 per maand betaalde). Ze bleven alleen maar herhalen dat ik toch echt €8,99 ging betalen vanaf de volgende maand (wat dus ook blijkt te kloppen).
De games deze maand zijn wel leuk, gister en vandaag wat walkabout mini golf en mothergunship: forge gespeeld en die zijn in ieder geval het wel waard... als ik ook lid blijf tenminste...
Ik denk dat ik september maar even afwacht en bekijk of de games zo goed blijven. Als de september selectie ook bevalt, dan denk ik dat ik wel een jaar abo afsluit (€70 per jaar ipv €108).
Gamertag: FinrazielNL
Hmmm... Beetje flauw van meta dit soort streken. Dit had ik niet verwacht na het lezen van hun uitleg over die nieuwe quest dienst. Tnx voor de terugkoppeling iigFinraziel schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Zoals verwacht, vandaag is bij mij gewoon €8,99 afgeschreven. Ik reageer even op jou zodat jij als je wil nog kunt besluiten het voor morgen op te zeggen.
Heb nog een hele tijd gesteggeld met support, maar die leken maar niet te willen begrijpen dat ik niet aan het proberen was dat ze me voor €1 per maand lid zouden laten zijn tot februari, maar dat ze hun bugs fixen in de weergave (want tot gisteren stond er ook doodleuk in de app dat ik €1 per maand betaalde). Ze bleven alleen maar herhalen dat ik toch echt €8,99 ging betalen vanaf de volgende maand (wat dus ook blijkt te kloppen).
De games deze maand zijn wel leuk, gister en vandaag wat walkabout mini golf en mothergunship: forge gespeeld en die zijn in ieder geval het wel waard... als ik ook lid blijf tenminste...
Ik denk dat ik september maar even afwacht en bekijk of de games zo goed blijven. Als de september selectie ook bevalt, dan denk ik dat ik wel een jaar abo afsluit (€70 per jaar ipv €108).
Weer een mailtje van Pimax voor een delay, met opnieuw $30,- tegoed die gestacked kan worden. Als het zo doorgaat kan ik gratis de lighthouse faceplate erbij halen 
We are eager to deliver it to you as soon as possible.
Your Crystal will be shipped out delayed to end of Aug. .
We would like to express our sincerest apologies for the delay in shipping your order.
Understand your concerns, so it's important for us to be honest with you about the information.
Recently, due to production mould maintenance, it had to be delayed another 1-2 weeks from the original plan.
To make it up to you, we would like to offer you a $30 accessory voucher that is valid for one year.
This voucher can be used towards any future purchase on our website .
We confirm that it can be stacked with other coupons.
We are eager to deliver it to you as soon as possible.
Your Crystal will be shipped out delayed to end of Aug. .
We would like to express our sincerest apologies for the delay in shipping your order.
Understand your concerns, so it's important for us to be honest with you about the information.
Recently, due to production mould maintenance, it had to be delayed another 1-2 weeks from the original plan.
To make it up to you, we would like to offer you a $30 accessory voucher that is valid for one year.
This voucher can be used towards any future purchase on our website .
We confirm that it can be stacked with other coupons.
Deal van het jaar: Payday2 voor één euro! Nu in de sale (normale prijs 10 euro maar regelmatig in de sale volgens SteamDB voor 5 euro of zoals nu nog minder). De VR-uitbreiding is erna gratis te downloaden. In de platte editie heb ik zo'n 48 uur zitten, vet om dit in VR ook te beleven.
Het idee van het spel is dat je overvallen/roven pleegt. Je kan van tevoren je plan maken op basis van info die je inkoopt en de levels zijn elke keer anders. Een bepaalde ruimte zit niet standaard op één plek bijvoorbeeld. Gecombineerd met veel meegeleverde content is dit een megadeal voor 99 cent.
:strip_exif()/f/image/VnVCmiYjbJ2gtsRSdVY1zwok.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/LQaTkbXKIXqsWMhdTCueSMGD.jpg?f=fotoalbum_medium)
PAYDAY 2 voor € 0,99: https://store.steampowered.com/app/218620/PAYDAY_2/
PAYDAY 2 VR, gratis uitbreiding: https://store.steampowered.com/app/826090/PAYDAY_2_VR/
De VR-interacties zijn leuk gemaakt. Burgers intimideren om ze niet alarm te laten slaan doe je door naar ze te wijzen, dan schreeuwt het karakter iets. Je pistool reloaden = knop inhouden en dan je ammo eruit schudden. Wisselen van wapen of gadget gaat met een soort overlay rond je middel, die heel goed werkt omdat het vrij groot is als je ernaar wijst. Op je pols heb je een grote smartwatch waar je kan swipen om verschillende info in te zien.
En natuurlijk: vitrines inslaan om juwelen te jatten doe je door.. te meppen met je wapen
Wel moest ik even voor mijn Index een community controller layout selecteren om de menuknop werkend te maken. Maar daarna kon ik aan de slag.
Het idee van het spel is dat je overvallen/roven pleegt. Je kan van tevoren je plan maken op basis van info die je inkoopt en de levels zijn elke keer anders. Een bepaalde ruimte zit niet standaard op één plek bijvoorbeeld. Gecombineerd met veel meegeleverde content is dit een megadeal voor 99 cent.
:strip_exif()/f/image/VnVCmiYjbJ2gtsRSdVY1zwok.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/LQaTkbXKIXqsWMhdTCueSMGD.jpg?f=fotoalbum_medium)
PAYDAY 2 voor € 0,99: https://store.steampowered.com/app/218620/PAYDAY_2/
PAYDAY 2 VR, gratis uitbreiding: https://store.steampowered.com/app/826090/PAYDAY_2_VR/
De VR-interacties zijn leuk gemaakt. Burgers intimideren om ze niet alarm te laten slaan doe je door naar ze te wijzen, dan schreeuwt het karakter iets. Je pistool reloaden = knop inhouden en dan je ammo eruit schudden. Wisselen van wapen of gadget gaat met een soort overlay rond je middel, die heel goed werkt omdat het vrij groot is als je ernaar wijst. Op je pols heb je een grote smartwatch waar je kan swipen om verschillende info in te zien.
En natuurlijk: vitrines inslaan om juwelen te jatten doe je door.. te meppen met je wapen
Wel moest ik even voor mijn Index een community controller layout selecteren om de menuknop werkend te maken. Maar daarna kon ik aan de slag.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Vanmiddag de Crystal besteld, hopelijk morgenmiddag binnen.
Ben benieuwd of de desktop het "leuk" gaat vinden (AMD 7950X3D, RTX 4090)
Ben flightsimmer : DCS, X-Plane 12 en MSFS.
Desktop krijgt het dus standaard al redelijk wat te voor duren.
[ Voor 30% gewijzigd door dierkx36 op 15-08-2023 19:03 ]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Eyetracking werkt al bij selecte gebruikers. Binnenkort voor iedereen. Met gebruik van DFR is het een stuk makkelijker om scherp beeld en hoge fps te halen.dierkx36 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:01:
Vanmiddag de Crystal besteld, hopelijk morgenmiddag binnen.
Met een 3080Ti heb ik in iRacing geen enkel probleem om >90 fps te komen op maximale settings (behalve AA) met DFR.
De flightsims moet ik nog aan beginnen op de Crystal, maar heb er goede verhalen over gehoord qua performance. Jouw videokaart heeft een makkie.
Inmiddels begrijp ik waarom een langere ervaring met VR headstes is aanbevolen bij de Crystal.
Dik 2 uur bezig geweest om em aan de praat te krijgen.
Morgen verdere afstellen.
Wel een vraag :
Is er een manier om die rubberen hoofdband die de huidige productie serie heeft ook af te stellen ?
Ben al aan het zoeken maar kan serieus niks vinden hierover, of ik kijk er over heen.
Alleen de elastisch band gebruiken druk de Crystal gruwelijk op neus : word heel snel bijzonder onprettig.
Wel een vraag :
Is er een manier om die rubberen hoofdband die de huidige productie serie heeft ook af te stellen ?
Ben al aan het zoeken maar kan serieus niks vinden hierover, of ik kijk er over heen.
Alleen de elastisch band gebruiken druk de Crystal gruwelijk op neus : word heel snel bijzonder onprettig.
Pimax Play installeren.dierkx36 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:39:
Inmiddels begrijp ik waarom een langere ervaring met VR headstes is aanbevolen bij de Crystal.
Headset aansluiten via USB-Hub.
Aanzetten is vijf seconden powerknop indrukken. (Uitzetten ook).
Dat is alles. Je hoeft verder nauwelijks iets in te stellen in Pimax Play.
Er is één bug. Als je in Pimax Play instellingen wijzigt, gaan er in het bestand profile.json onjuiste offset waardes staan voor kleurcorrectie. Die kun je handmatig op 0 zetten (je ziet in dat bestand dan duidelijk hele gekke waardes. Niet elke waarde moet op 0, dus even goed kijken welke bij een offset horen).
Voor software is het handig om OpenXR te gebruiken. De handleiding met uitleg van Pimax: https://pimax.com/how-to-run-openxr-on-the-pimax-crystal/
Ja, je hebt kennis nodig, maar de hardware zelf is op zich plug and play. Je zou met alleen Pimax Play het apparaat zo aan kunnen zetten om de standaard planeet (testomgeving) te kunnen zien. Dan werkt alles en vanaf daar wordt het pas technisch en heb je meer software en kennis nodig.
Waar had je specifiek problemen mee?
Hij zit bij mij erg prettig. Kan er uren in, zonder afdrukken op het gezicht. Er zitten twee facemasks bij. Standaard is de grote geinstalleerd. Je kunt uiteraard testen welke jou het beste bevalt, maar de meeste mensen vinden comfort bij de grotere.Wel een vraag :
De rubberen band is niet verstelbaar, dat is meer een handgreep en het houdt de boel bij elkaar en in balans.
De elastische velcro strip daar meteen onder, die hoor je op spanning te zetten zodat het verticaal iets draagt.
De achterste draaiklem, die hoort best laag op het achterhoofd. Je draagt de headset dan met het masker op je voorhoofd en de klem op je achterhoofd. Bij de neus zitten twee flapjes om licht te blokkeren. Die raken mijn neus, zoals het hoort en die voel ik niet. Als ik hem verkeerd draag, voel ik naast mijn neus de headset het gezicht indrukken onder de ogen. Daar hoort de headset niet te zijn. Als je de velcro goed strak hebt, dan moet je die klem dus verder naar beneden kantelen.
Ik heb een normaal gezicht en hoofd. Kan natuurlijk nog zijn dat jouw hoofd anders is.
Eerste twee dagen was ik trouwens ook nog op zoek naar een juiste draagmanier en comfort.
Ik weet verder erg veel van Crystal en Pimax. Je mag mij hier alles vragen of via DM (wat sommige anderen ook doen). Heb zelf contact met support via Discord. Niet voor problemen, maar voor tips en updates. Daar komen ook veel gewone gebruikers en ook problemen langs. De beste manier om goede hulp te krijgen, je kunt de discord vinden via google en de pimax site.
De headset was voor augustus meer chaos. De verscheepte hardware was niet helemaal in orde, wachttijden lang, software nog niet helemaal goed. Op dit moment is het echter prima in orde allemaal. Maar eens dat je een Crystal niet aan iedereen kan aanbevelen. Het is een echte tweaker headset. Ik stel er trouwens niks aan in. Ik doe vooral iRacing en dat werkt vlekkeloos. Ook BigScreen en SkyrimVR werkten bij mij vlekkeloos trouwens. Als je meer fps wil en dus via OpenXR gaat werken (buiten SteamVR), dan kun je met de software wat meer testen en instellen dan bij andere headsets. Wat op zich een voordeel is.
ETS2 was het meeste werk qua testen. Nu ik weet hoe het moet, is het een makkie, maar heb daar een paar uur moeten testen voor goed beeld en goede fps. Ligt deels ook aan ETS2 zelf.
Iedereen die zelf een pc bouwt, raadt ik aan om de Crystal voor sim-gaming te gebruiken. Ben je geen simmer of geen zelfbouwer, dan is het waarschijnlijk niet handig met de Crystal.
In OpenXR, wat verreweg het beste is, heb ik FFR aan en dat geeft mijn 3080Ti veel lucht om hoge fps te halen. Binnenkort wordt eyetracking actief en dan wordt FFR een DFR. Zelfde prestatieverbetering, maar door eyetracking wordt de FFR geplaatst waar je kijkt. Daardoor is dan alsnog het scherm overal zo scherp als de Crystal kan.
[ Voor 7% gewijzigd door Playa del C. op 17-08-2023 07:21 ]
ThanxPlaya del C. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:05:
[...]
Pimax Play installeren.
Headset aansluiten via USB-Hub.
Aanzetten is vijf seconden powerknop indrukken. (Uitzetten ook).
Dat is alles. Je hoeft verder nauwelijks iets in te stellen in Pimax Play.
Er is één bug. Als je in Pimax Play instellingen wijzigt, gaan er in het bestand profile.json onjuiste offset waardes staan voor kleurcorrectie. Die kun je handmatig op 0 zetten (je ziet in dat bestand dan duidelijk hele gekke waardes. Niet elke waarde moet op 0, dus even goed kijken welke bij een offset horen).
Voor software is het handig om OpenXR te gebruiken. De handleiding met uitleg van Pimax: https://pimax.com/how-to-run-openxr-on-the-pimax-crystal/
Ja, je hebt kennis nodig, maar de hardware zelf is op zich plug and play. Je zou met alleen Pimax Play het apparaat zo aan kunnen zetten om de standaard planeet (testomgeving) te kunnen zien. Dan werkt alles en vanaf daar wordt het pas technisch en heb je meer software en kennis nodig.
Waar had je specifiek problemen mee?
[...]
Hij zit bij mij erg prettig. Kan er uren in, zonder afdrukken op het gezicht. Er zitten twee facemasks bij. Standaard is de grote geinstalleerd. Je kunt uiteraard testen welke jou het beste bevalt, maar de meeste mensen vinden comfort bij de grotere.
De rubberen band is niet verstelbaar, dat is meer een handgreep en het houdt de boel bij elkaar en in balans.
De elastische velcro strip daar meteen onder, die hoor je op spanning te zetten zodat het verticaal iets draagt.
De achterste draaiklem, die hoort best laag op het achterhoofd. Je draagt de headset dan met het masker op je voorhoofd en de klem op je achterhoofd. Bij de neus zitten twee flapjes om licht te blokkeren. Die raken mijn neus, zoals het hoort en die voel ik niet. Als ik hem verkeerd draag, voel ik naast mijn neus de headset het gezicht indrukken onder de ogen. Daar hoort de headset niet te zijn. Als je de velcro goed strak hebt, dan moet je die klem dus verder naar beneden kantelen.
Ik heb een normaal gezicht en hoofd. Kan natuurlijk nog zijn dat jouw hoofd anders is.
Eerste twee dagen was ik trouwens ook nog op zoek naar een juiste draagmanier en comfort.
Ik weet verder erg veel van Crystal en Pimax. Je mag mij hier alles vragen of via DM (wat sommige anderen ook doen). Heb zelf contact met support via Discord. Niet voor problemen, maar voor tips en updates. Daar komen ook veel gewone gebruikers en ook problemen langs. De beste manier om goede hulp te krijgen, je kunt de discord vinden via google en de pimax site.
De headset was voor augustus meer chaos. De verscheepte hardware was niet helemaal in orde, wachttijden lang, software nog niet helemaal goed. Op dit moment is het echter prima in orde allemaal. Maar eens dat je een Crystal niet aan iedereen kan aanbevelen. Het is een echte tweaker headset. Ik stel er trouwens niks aan in. Ik doe vooral iRacing en dat werkt vlekkeloos. Ook BigScreen en SkyrimVR werkten bij mij vlekkeloos trouwens. Als je meer fps wil en dus via OpenXR gaat werken (buiten SteamVR), dan kun je met de software wat meer testen en instellen dan bij andere headsets. Wat op zich een voordeel is.
ETS2 was het meeste werk qua testen. Nu ik weet hoe het moet, is het een makkie, maar heb daar een paar uur moeten testen voor goed beeld en goede fps. Ligt deels ook aan ETS2 zelf.
Iedereen die zelf een pc bouwt, raadt ik aan om de Crystal voor sim-gaming te gebruiken. Ben je geen simmer of geen zelfbouwer, dan is het waarschijnlijk niet handig met de Crystal.
In OpenXR, wat verreweg het beste is, heb ik FFR aan en dat geeft mijn 3080Ti veel lucht om hoge fps te halen. Binnenkort wordt eyetracking actief en dan wordt FFR een DFR. Zelfde prestatieverbetering, maar door eyetracking wordt de FFR geplaatst waar je kijkt. Daardoor is dan alsnog het scherm overal zo scherp als de Crystal kan.
Moet de headset echt nog fatsoenlijk afstellen, zit nou bijzonder onprettig.
Wel net even snel MSFS uitgeprobeerd ... hou het er maar op als je van een G2 afkomt de Crystal "ietsje" beter is kwa beeld, netjes uitgedrukt.
Loop wel tegen iets aan wat ik moet uitdokteren hoe dit komt :
Als je via Pimax Plat de headset uitschakelt, en een x tijd later weer wilt gebruiken blijft de headset in disconnect staan.
Enigste manier om de headset dan weer in verbiding te krijgen met pimax play is de desktop opnieuw opstarten.
Nogmaals, moet effe uitdokteren wat er hier aan de hand is.
Heb MSFS trouwens geprobeerd op de native resolutie van de Crystal.
Niks geen FPS verlies, zelfs iets meer dan voorheen met de G2.
Was er van uitgegaan gezien de resolutie van de Crystal x keer meer als de G2 dat FPS wel onderuit zou gaan, niet dus.
Apart maar mij hoor je niet klagen
[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 17-08-2023 08:54 ]
Welkom.dierkx36 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:49:
[...]
Thanxbest kans dat je wat PM's van me krijgt de komende paar weken
Hij zou dus prima moeten kunnen zitten, inderdaad goed om eerst het comfort goed te krijgen.Moet de headset echt nog fatsoenlijk afstellen, zit nou bijzonder onprettig.
De G2 heeft echter een kleine sweetspot en de Crystal over vrijwel het hele beeld. Het is iets als het verschil tussen 1440p en 4k, zou ik zeggen?Wel net even snel MSFS uitgeprobeerd ... hou het er maar op als je van een G2 afkomt de Crystal "ietsje" beter is kwa beeld, netjes uitgedrukt.
Dit heb ik ook wel eens. Alleen is het volgens mij genoeg om Pimax Play alleen opnieuw op te starten.Loop wel tegen iets aan wat ik moet uitdokteren hoe dit komt :
Als je via Pimax Plat de headset uitschakelt, en een x tijd later weer wilt gebruiken blijft de headset in disconnect staan.
Enigste manier om de headset dan weer in verbiding te krijgen met pimax play is de desktop opnieuw opstarten.
Zelf doe ik lange sessies en als ik pauzeer druk ik kort op de aan/uit knop. Hij gaat dan in standby en op dezelfde manier binnen een fractie van een seconde weer aan. Ik heb daarom eigenlijk nooit dat ik de headset weer aan moet doen.
Hij presteert qua overhead inderdaad erg goed. Heb (nog) geen ervaring met msfs. Speel je dat via SteamVR of OpenXR?Nogmaals, moet effe uitdokteren wat er hier aan de hand is.
Heb MSFS trouwens geprobeerd op de native resolutie van de Crystal.
Niks geen FPS verlies, zelfs iets meer dan voorheen met de G2.
Was er van uitgegaan gezien de resolutie van de Crystal x keer meer als de G2 dat FPS wel onderuit zou gaan, niet dus.
Apart maar mij hoor je niet klagen
Ik weet van DCS dat het echt zeer goed presteert via OpenXR (net als iRacing). Daar zit voor PCVR momenteel de winst. SteamVR is verder goed, maar minder flexibel en een stuk zwaarder om te draaien. Geen probleem voor lichte SteamVR apps die altijd 90 fps halen maar voor vrijwel alle sims, waar fps telt, daar is OpenXR (of OpenVR) het beste.
Ik denk dat je over een paar dagen trouwens eennstuk positiever wordt over de Crystal. Het is even wennen en even doorbijten, daarna wil je niks anders (tot er weet iets nieuws op de markt komt natuurlijk).
Zowel DCS als MSFS via OpenXRPlaya del C. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
Hij presteert qua overhead inderdaad erg goed. Heb (nog) geen ervaring met msfs. Speel je dat via SteamVR of OpenXR?
Ik weet van DCS dat het echt zeer goed presteert via OpenXR (net als iRacing). Daar zit voor PCVR momenteel de winst. SteamVR is verder goed, maar minder flexibel en een stuk zwaarder om te draaien. Geen probleem voor lichte SteamVR apps die altijd 90 fps halen maar voor vrijwel alle sims, waar fps telt, daar is OpenXR (of OpenVR) het beste.
Ik denk dat je over een paar dagen trouwens eennstuk positiever wordt over de Crystal. Het is even wennen en even doorbijten, daarna wil je niks anders (tot er weet iets nieuws op de markt komt natuurlijk).
Tot nu toe alleen MSFS snel geprobeerd, van het weekend DCS aan slingeren.
Heeft er iemand eigenlijk een "beste instellingen"-guide of website/youtube filmpje voor PCVR met de Quest 2.
Ik speel soms wel wat met de Oculus Debug Tool en ook met de Steam instellingen maar ik word er zelf niet altijd wijzer uit.
Je vindt soms wel specifieke guides voor games zelf (zoals MSFS) maar eigenlijk een overzicht van welke setting je moet gebruiken in de ODT, SteamVR, Airlink, ... vind ik niet.
Ik vermoed dat er ergens op het internet wel een definitive guide te vinden moet zijn toch? Hopelijk een vrij recente want er is in het laatste jaar echt veel veranderd qua optimalisaties. Liefst gebruik ik Airlink maar ik heb ook VD hoewel ik zelfs na de laatste update nog steeds vind dat die optisch minder goed is. Ik weet dat de meningen daarover wat verdeeld zijn ;-) :-P
Ik heb een RTX4090 en vraag me dus af hoe ik dat nu eigenlijk optimaliseer.
Ik speel soms wel wat met de Oculus Debug Tool en ook met de Steam instellingen maar ik word er zelf niet altijd wijzer uit.
Je vindt soms wel specifieke guides voor games zelf (zoals MSFS) maar eigenlijk een overzicht van welke setting je moet gebruiken in de ODT, SteamVR, Airlink, ... vind ik niet.
Ik vermoed dat er ergens op het internet wel een definitive guide te vinden moet zijn toch? Hopelijk een vrij recente want er is in het laatste jaar echt veel veranderd qua optimalisaties. Liefst gebruik ik Airlink maar ik heb ook VD hoewel ik zelfs na de laatste update nog steeds vind dat die optisch minder goed is. Ik weet dat de meningen daarover wat verdeeld zijn ;-) :-P
Vraag aan de Pimax headset eigenaren :
Klopt het dat als je OpenXR toolkit en PimaxXR naast mekaar gebruikt dat deze mekaar tegenwerken ?
(Tegenwerken in de zin van als je OpenXR gebruikt dat zowel OpenXR toolkit als PimaxXR de frames probeert de renderen)
Klopt het dat als je OpenXR toolkit en PimaxXR naast mekaar gebruikt dat deze mekaar tegenwerken ?
(Tegenwerken in de zin van als je OpenXR gebruikt dat zowel OpenXR toolkit als PimaxXR de frames probeert de renderen)
Dat idee kreeg ik inderdaad ook in ETS2. Sinds een herinstallatie en geen gebruik van PimaxXR draait het hier normaal.dierkx36 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:10:
Vraag aan de Pimax headset eigenaren :
Duidelijk, dank je.Playa del C. schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:12:
[...]
Dat idee kreeg ik inderdaad ook in ETS2. Sinds een herinstallatie en geen gebruik van PimaxXR draait het hier normaal.
Ik had juist OpenXR toolkit verwijderd en alleen PimaxXR gebruikt : dit dus effe omdraaien en proberen.
Er gaat idd iets verkeerd met wat ik gelezen had :Playa del C. schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:20:
Heb trouwens meer het idee dat het Steam's OpenXR is die tegen PimaxXR werkt.
OpenComposite moet Steam volledig uit het VR systeem zetten om PimaxXR/OpenXR te gebruiken. Dus niet in Steam kiezen voor OpenXR.
Het is niet OpenXR Toolkit (tis puur wat de naam al zegt : een toolkit, geen runtime) maar als je verschillende runtimes naast mekaar hebt lopen (SteamVR OpenXR, WMR OpenXR, PimaxXR) die mekaar dwars gaan zitten.
Met FFR/DFR, moeten games dit ook nog specifiek ondersteunen? Ik kan me zo voorstellen dat niet elke engine dit kan.Playa del C. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:05:
[...]
Dat staat los van de game-engine en kan in elke OpenXR, OpenVR, SteamVR (is OpenVR) en OculusVR.GekkePrutser schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:43:
[...]
Met FFR/DFR, moeten games dit ook nog specifiek ondersteunen? Ik kan me zo voorstellen dat niet elke engine dit kan.
[ Voor 4% gewijzigd door Playa del C. op 20-08-2023 07:28 ]
Ik gebruik zelf Virtual Desktop. Een zeer groot verschil met Airlink vind ik.CedricV schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:09:
Heeft er iemand eigenlijk een "beste instellingen"-guide of website/youtube filmpje voor PCVR met de Quest 2.
Misschien moet je de kwaliteit in VD zelf aanpassen?
Ik weet niet wat je vooral speelt, maar in AMS kan je dan ook nog wat aanpassen om de scherpte te verbeteren. Het gaat om een cijfertje in een bestand, dat ga je online zeker terugvinden.
Mijn Pimax Crystal is dan ook eindelijk verstuurd, zou volgende week dinsdag binnen moeten komen.
Door het kunnen stacken van de kortingscode en de korting die ook al komt op de faceplate heb ik de faceplate voor 85 euro inclusief shipping kunnen bestellen.
Geen idee of ik hem nodig ga hebben, maar dan kan ik in ieder geval mijn index controllers gebruiken. En voor mijn motion platform (SFX-100) schijnt het ook wel fijner te zijn.
Door het kunnen stacken van de kortingscode en de korting die ook al komt op de faceplate heb ik de faceplate voor 85 euro inclusief shipping kunnen bestellen.
Geen idee of ik hem nodig ga hebben, maar dan kan ik in ieder geval mijn index controllers gebruiken. En voor mijn motion platform (SFX-100) schijnt het ook wel fijner te zijn.
Crystal is binnen, setup ging vrij makkelijk. Gelijk ams2 gestart zonder settings te wijzigen vanaf mijn Index dit gaf vrij veel gehaper.
Daarna de Pimax Open XR guide gevolgd en weer AMS2 opgestart. 25 GT3’s op de Nordschleife terwijl het avond wordt. Was helemaal vergeten dat ik aan het testen was, alles liep super soepel en zeker toen het ging schemeren werd ik er echt ingezogen. Wat ziet dat er geweldig uit zeg, had geen idee dat de mercedes gt3 twee kleuren rood gaf op de rev limiter. Tekst is super scherp en het lijkt echt alsof je naar een goede monitor zit te kijken.
De guide is volgens mij bedoeld voor een 3080, dus hopelijk kan ik er nog wat meer uitpersen voor mijn 4090.
Daarna de Pimax Open XR guide gevolgd en weer AMS2 opgestart. 25 GT3’s op de Nordschleife terwijl het avond wordt. Was helemaal vergeten dat ik aan het testen was, alles liep super soepel en zeker toen het ging schemeren werd ik er echt ingezogen. Wat ziet dat er geweldig uit zeg, had geen idee dat de mercedes gt3 twee kleuren rood gaf op de rev limiter. Tekst is super scherp en het lijkt echt alsof je naar een goede monitor zit te kijken.
De guide is volgens mij bedoeld voor een 3080, dus hopelijk kan ik er nog wat meer uitpersen voor mijn 4090.
Precies wat ik in iRacing had. Je kunt in de spiegels nu zien wat er voor racenummer op de achterliggende auto staat.Pandanl schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:20:
Crystal is binnen, setup ging vrij makkelijk. Gelijk ams2 gestart zonder settings te wijzigen vanaf mijn Index dit gaf vrij veel gehaper.
Fanatical heeft weer een mooie VR bundel. 10 VR games voor 14,99 euro.
https://www.fanatical.com...-own-vr-adventures-bundle
Iemand interesse in The Walking Dead Onslaught - Deluxe Edition? (voor nop!)
Per ongeluk gekocht terwijl ik deze al had.
En hij is weg!
En hij is weg!
[ Voor 12% gewijzigd door Akemi op 31-08-2023 21:50 ]
Is dit voor de quest of alleen pc ?WinterMute2025 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:35:
Fanatical heeft weer een mooie VR bundel. 10 VR games voor 14,99 euro.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Alleen pc, je krijgt Steam keysChristiano007 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Is dit voor de quest of alleen pc ?
Zijn er hier ook Tweakers die VR gebruiken op professioneel vlak, bijvoorbeeld met toepassingen in de architectuur? Wij zijn voor ons bedrijf bezig met een aantal testcases met Enscape in combinatie met SketchUp Pro. De ervaringen tot nu toe zijn redelijk wisselend, te meer omdat SketchUp en Enscape niet bepaald stabiel draaien op verschillende configuraties (nog los van VR-implementatie...).
Maar zodra het eenmaal draait is het wel érg mooi, om door een zelf opgetuigd pand te kunnen rondstruinen. Ben wel nieuwsgierig naar andere ervaringen en welke applicaties gebruikt worden.
Maar zodra het eenmaal draait is het wel érg mooi, om door een zelf opgetuigd pand te kunnen rondstruinen. Ben wel nieuwsgierig naar andere ervaringen en welke applicaties gebruikt worden.
Ik houd me aanbevolen! Ben tenslotte Nederlander!Akemi schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:27:
Iemand interesse in The Walking Dead Onslaught - Deluxe Edition? (voor nop!)
Heeft iemand hier een AMD rx 7x00 videokaart die gebruikt wordt voor Virtual Desktop?
Kan diegene mij vertellen hoe goed dat werkt (icm met recentste drivers)?
Kan diegene mij vertellen hoe goed dat werkt (icm met recentste drivers)?
Paar weken terug mijn PC opnieuw geïnstalleerd. Meteen Windows 11 erop gezet. Werkt mooi. Maar door de verhuizing ben ik nog niet toegekomen om de Quest 2 te installeren. Afgelopen weekend had ik wat meer tijd dus ik heb de Quest 2 eens aan geslingerd. Laatste update gedownload. Software op de PC geïnstalleerd. USB kabel er aan en....niks. De PC herkend de Q2 en hij laad ook netjes op. Andere kabel geprobeerd, zelfde verhaal. PC reboot, herinstallatie software. Niks. Q2 herstart, niks. Iemand een idee? Ik kan alles met de Q2 maar de software herkend hem niet, maakt niet uit welke kabel of USB poort. USB-C naar USB-C ook geprobeerd, helaas.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Staat Air Link uit?Kloever schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:38:
Paar weken terug mijn PC opnieuw geïnstalleerd. Meteen Windows 11 erop gezet. Werkt mooi. Maar door de verhuizing ben ik nog niet toegekomen om de Quest 2 te installeren. Afgelopen weekend had ik wat meer tijd dus ik heb de Quest 2 eens aan geslingerd. Laatste update gedownload. Software op de PC geïnstalleerd. USB kabel er aan en....niks. De PC herkend de Q2 en hij laad ook netjes op. Andere kabel geprobeerd, zelfde verhaal. PC reboot, herinstallatie software. Niks. Q2 herstart, niks. Iemand een idee? Ik kan alles met de Q2 maar de software herkend hem niet, maakt niet uit welke kabel of USB poort. USB-C naar USB-C ook geprobeerd, helaas.
Die stond aan. Maar later uit. Helaas geen verschil.
Helaas geen Wifi in huis, iig niet op de kamer. Groot oud huis, moet nog router kopen.
Helaas geen Wifi in huis, iig niet op de kamer. Groot oud huis, moet nog router kopen.
[ Voor 46% gewijzigd door Kloever op 05-09-2023 12:51 ]
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Ok, ik hoop dat ik dat niet heb dat het niet werkt. Ook nieuwe pc geïnstalleerd. Ben nog niet aan de gang gegaan met de Quest2 op de PC. Vanavond maar eens proberen. Ik werk wel via Airlink.Kloever schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:38:
Paar weken terug mijn PC opnieuw geïnstalleerd. Meteen Windows 11 erop gezet.
Architectuur: Nee.2dope schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:44:
Zijn er hier ook Tweakers die VR gebruiken op professioneel vlak, bijvoorbeeld met toepassingen in de architectuur?
Maar ik maak toepassingen voor trainingen op security gebied. We hebben regelmatig een hack oefening "Capture the flag" waarbij mensen als hackers moeten denken in een gesimuleerd scenario. Die is erg technisch echter waardoor sommige mensen die zijdelings betrokken zijn bij het proces (project managers, communicatie specialisten) zich nogal vervelen.
Het was toen mijn idee om hen ook iets interessants te doen te geven met een bijpassende VR ervaring met wat puzzels. Beetje escape room achtig maar met een security smaakje. Ik ben die nu aan het bouwen in Unity en volgende keer gaan we die er bij doen.
Airlink leek wel te werken, maar het bereik is niet genoeg. Dus na de vakantie "even" een nieuwe ASUS TUF Gaming AX4200 router aan schaffen. Heb ik ook eindelijk boven Wifi.Akemi schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:05:
[...]
Ok, ik hoop dat ik dat niet heb dat het niet werkt. Ook nieuwe pc geïnstalleerd. Ben nog niet aan de gang gegaan met de Quest2 op de PC. Vanavond maar eens proberen. Ik werk wel via Airlink.
Quest 3 begint hier en daar voor pre-order beschikbaar te komen.
Bij Unbound was hij tot enkele dagen geleden beschikbaar voor 550€.
Nu is hij bij alternate beschikbaar voor 600€.
Unbound heeft hem na een dikke week wel offline (moeten?) halen).
Hoop dat het uiteindelijk 550€ is; 500$ was op zich al prijzig maar als hij hier ook nog 600€ wordt dan wordt het toch weer net dat tikketje te duur voor velen.
350€ was eigenlijk perfect ... maar goed.
Hoop dat het uiteindelijk 550€ is; 500$ was op zich al prijzig maar als hij hier ook nog 600€ wordt dan wordt het toch weer net dat tikketje te duur voor velen.
Ja ik hoop nog steeds dat ze niet wachten op Meta Connect voor ze hem uitbrengen. Waarom zouden ze immers - ze hebben hem toch al aangekondigd. We hebben bijna een jaar geleden het definitieve design gezien in de lek van Bradley en toch gebeurt er nog steeds niksCedricV schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:48:
Quest 3 begint hier en daar voor pre-order beschikbaar te komen.
Maar de prijs was toch al helemaal bekend? $499 / €579
Ik vond zelf 350 te goedkoop. Er waren duidelijk veel te veel kantjes afgelopen bij de Quest 2 om hem op dat prijspunt te krijgen. De 450 van de Quest 1 was perfect. De Quest 2 heeft een waardeloze hoofdband waardoor je er wel een andere bij moet kopen, een allergene facial interface, minder kleurdiepte, slechte IPD adjustment, minder geluid, minder goed gebouwde controllers, slechtere accuduur. Alleen de resolutie en de SoC waren beter. Ik heb er vorig jaar nog een uitgebreide post aan gewijd. De Quest 1 was gewoon een veel beter all-round produkt en de kantjes die ze er af gelopen hadden om die 100 te besparen maakten het echt een stuk minder goed produkt. Natuurlijk kopen meer mensen hem voor de lagere prijs maar als ze er dan ontevreden over zijn doet het het hele fenomeen VR in zijn geheel kwaad.
[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 08-09-2023 05:32 ]
Ik ben een "late adopter" maar heb de quest 2 128Gb toch gekocht omdat ik 350€ niet te duur vond.
(ik heb overigens geen moeite om meer geld neer te leggen, heb dan ook een RTX4090; geld is op zich het probleem niet).
Ik denk echter wel dat veel mensen 500+€ (en zeker de 600€ bij alternate) 'veel' vinden voor iets waar ze nog niet overtuigd van zijn. Ik was niet overtuigd omdat mijn IPD klein is (één oog is exact de minimum IPD en mijn achter oog 1 mm te klein) en ik ook gewoon niet overtuigd was dat ik het na een maand nog ging gebruiken.
Als je dan 350€ uitgeeft (en weet dat je er desnoods 250€ zo van recupereert) is dat behoorlijk makkelijk.
In mijn geval gaat het dan om mijn wederhelft die ook overtuigd is dat ik het na een maand ga laten liggen :-) en ik denk dat er veel mensen in die situatie zitten ;-) :-P
Nu ben ik met de Quest 2 wel overtuigd geraakt en geef ik graag 500+€ er aan uit.
(ik heb overigens geen moeite om meer geld neer te leggen, heb dan ook een RTX4090; geld is op zich het probleem niet).
Ik denk echter wel dat veel mensen 500+€ (en zeker de 600€ bij alternate) 'veel' vinden voor iets waar ze nog niet overtuigd van zijn. Ik was niet overtuigd omdat mijn IPD klein is (één oog is exact de minimum IPD en mijn achter oog 1 mm te klein) en ik ook gewoon niet overtuigd was dat ik het na een maand nog ging gebruiken.
Als je dan 350€ uitgeeft (en weet dat je er desnoods 250€ zo van recupereert) is dat behoorlijk makkelijk.
In mijn geval gaat het dan om mijn wederhelft die ook overtuigd is dat ik het na een maand ga laten liggen :-) en ik denk dat er veel mensen in die situatie zitten ;-) :-P
Nu ben ik met de Quest 2 wel overtuigd geraakt en geef ik graag 500+€ er aan uit.
IPD staat voor interpupillary distance, oftewel de afstand tussen je pupillen. Je kunt dus niet een andere waarde hebben voor je twee ogen (of heb jij er meer? Ik ging er maar vanuit dat je achter oog een typfout was (andere oog?) en je niet een spin bent of zoCedricV schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:31:
Ik was niet overtuigd omdat mijn IPD klein is (één oog is exact de minimum IPD en mijn achter oog 1 mm te klein)
Gamertag: FinrazielNL
de IPD is inderdaad de afstand tussen je ogen :-) Ik had een zinnetje te weinig getypt :-P
De afstand van het midden van mijn gezicht tot de pupil is 1x 29mm en 1x 28mm.
Dat geeft een IPD van 57mm daar waar de quest zegt tot minimum 58 te gaan echter voor één oog zou dit nog steeds in orde zijn voor het andere oog is dat één milimeter te ver naar buiten.
Voor zij die in mijn situatie zijn (als in afstand van het midden is minder dan 29mm voor één of beide ogen) ik heb er geen enkele last van. Ik heb dit een tijdje proberen vinden online maar weinig mensen bevestigen dit.
Met het design van de Quest 3 ben ik benieuwd of de sweet spot minder of meer kritisch wordt.
Dat geeft een IPD van 57mm daar waar de quest zegt tot minimum 58 te gaan echter voor één oog zou dit nog steeds in orde zijn voor het andere oog is dat één milimeter te ver naar buiten.
Voor zij die in mijn situatie zijn (als in afstand van het midden is minder dan 29mm voor één of beide ogen) ik heb er geen enkele last van. Ik heb dit een tijdje proberen vinden online maar weinig mensen bevestigen dit.
Met het design van de Quest 3 ben ik benieuwd of de sweet spot minder of meer kritisch wordt.
CedricV schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:31:
Ik ben een "late adopter" maar heb de quest 2 128Gb toch gekocht omdat ik 350€ niet te duur vond.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1UctaQ8T4IiqalNk6qNvK65p.jpg?f=user_large)
😋
Zag wel dat er een aantal waren die een vormpje hebben ge 3d print om de IPD op een andere waarde te houden dan in de Q2 zelf gekozen kan worden. Misschien is zoiets dan ook voor jou handig? Weet alleen niet of de sweetspot dan raar gaat doen als de linker en rechter kant op een andere afstand zou liggen.CedricV schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:22:
de IPD is inderdaad de afstand tussen je ogen :-) Ik had een zinnetje te weinig getypt :-P
https://www.thingiverse.com/thing:4627924
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Ik vermoed dat in de praktijk ik gewoon een halve mimimeter aan beide kant uit het absolute perfecte sweet spot zit. Ik vermoed dat dit overigens in de praktijk bij iedereen wel zo is (dat je niet in de sweet spot blijft steken).
Zoals gezegd in de praktijk kan ik het niet vaststellen, ben alleen wel benieuwd wat het pancake design gaat als effect hebben op de sweet spot. Hoe breder de sweetspot des te beter natuurlijk.
Je leest online ook meer en meer dat de Quest 3 individuele displays gaat hebben wat hopelijk ook een positieve impact heeft op de sweet spot en het instellen van je IPD.
Zoals gezegd in de praktijk kan ik het niet vaststellen, ben alleen wel benieuwd wat het pancake design gaat als effect hebben op de sweet spot. Hoe breder de sweetspot des te beter natuurlijk.
Je leest online ook meer en meer dat de Quest 3 individuele displays gaat hebben wat hopelijk ook een positieve impact heeft op de sweet spot en het instellen van je IPD.
Die ene millimeter maakt niet uit. Immers, als je met je ogen rondkijkt, bewegen die veel verder uit het midden dan 1 millimeter. Hooguit krijg je wat problemen in de extreme hoeken.CedricV schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:22:
Wat geruchten over Quest 3 accessoires:
https://www.tomsguide.com...-have-a-quest-2-heres-why
In het kort:
- Er schijnt een draadloze lader aan te komen
- Er komt ook weer een elite strap
- Helaas worden de mountings van de straps iets groter waardoor je de oude niet kan gebruiken
https://www.tomsguide.com...-have-a-quest-2-heres-why
In het kort:
- Er schijnt een draadloze lader aan te komen
- Er komt ook weer een elite strap
- Helaas worden de mountings van de straps iets groter waardoor je de oude niet kan gebruiken
Vandaag kwam ik het Exit suit tegen:
YouTube: EXIT SUIT Force Feedback performance suit for VR virtual reality
Las ergens dat de maker de plannen online zou willen zetten. Iig interessant
Holy fake b-roll batman!init6 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:49:
Vandaag kwam ik het Exit suit tegen:
Sinds kort dus in bezit van een Quest 2 128 Gb. Werkt allemaal leuk en aardig. Maar nu voornamelijk dingen aan het uittesten.
Zijn er tips voor goede kabels / usb hubs om de Quest 2 bekabeld aan mijn PC te hangen en hem gelijktijdig van prik te voorzien (moederbord kan niet genoeg leveren en Air Link heeft niet mijn voorkeur).
Ik zie verschillende kabels op Amazon :
- Kuject Design 16FT Link Cable linkje
- AMVR Uprgaded Link Cable linkje
- JSAUX Link Cable 16 FT linkje
- KRX Design Ultra-Charging Link Cable linkje
Genoeg alternatieven dus, maar misschien dat er betere / betrouwbaardere opties zijn. (En is QC / PD nu belangrijk of is dit niet van belang voor de Quest 2. Maar meer voor andere USB accessoirs als Powerbanks / Telefoons)
Voorkeur gaat uit naar :
- "braided" sleeve
- USB-A -> USB-C
- Lengte eigenlijk niet echt van groot belang. 3m is voor mijn doeleinden lang zat. 5m is mooi meegenomen.
Beschik dus op dit moment al wel over een geschikte USB-C -> USB-C 5M kabel (2,7 Gbs volgens Link test)
Dus een USB hub is eventueel ook mogelijk. Maar zoveer ik kan zien is een hub altijd duurder dan een kabel. (en heb geen nut voor DP ports of 5+ poorten etc.)
Zijn er tips voor goede kabels / usb hubs om de Quest 2 bekabeld aan mijn PC te hangen en hem gelijktijdig van prik te voorzien (moederbord kan niet genoeg leveren en Air Link heeft niet mijn voorkeur).
Ik zie verschillende kabels op Amazon :
- Kuject Design 16FT Link Cable linkje
- AMVR Uprgaded Link Cable linkje
- JSAUX Link Cable 16 FT linkje
- KRX Design Ultra-Charging Link Cable linkje
Genoeg alternatieven dus, maar misschien dat er betere / betrouwbaardere opties zijn. (En is QC / PD nu belangrijk of is dit niet van belang voor de Quest 2. Maar meer voor andere USB accessoirs als Powerbanks / Telefoons)
Voorkeur gaat uit naar :
- "braided" sleeve
- USB-A -> USB-C
- Lengte eigenlijk niet echt van groot belang. 3m is voor mijn doeleinden lang zat. 5m is mooi meegenomen.
Beschik dus op dit moment al wel over een geschikte USB-C -> USB-C 5M kabel (2,7 Gbs volgens Link test)
Dus een USB hub is eventueel ook mogelijk. Maar zoveer ik kan zien is een hub altijd duurder dan een kabel. (en heb geen nut voor DP ports of 5+ poorten etc.)
Hoop er een beetje op dat er weer van die slimme knutselaars zijn die een adaptertje op Thingyverse zetten. Even 3d printen en gaanGekkePrutser schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:10:
....
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Ja dat zal wel gebeuren ja. Ik heb zelf ook een 3D printer (bambulabSoliest schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:46:
[...]
Hoop er een beetje op dat er weer van die slimme knutselaars zijn die een adaptertje op Thingyverse zetten. Even 3d printen en gaan
Maar de nieuwe strap bedekt ook de USB oplaad connector van de quest 3 dus als je een Quest 2 strap gebruikt zal je daar ook een gat voor moeten maken ofzo.
Daar hebben de marketing lui weer goed over nagedacht. Zucht.
Ik verkoop (zoals de meesten) toch gewoon mijn Quest 2 met alle accessoires.
Eén keer in 3 jaar je accessoires vernieuwen als je ze 36 maanden lang veel gebruikt hebt is voor mij acceptabel. Je bent dan niet het volledige bedrag kwijt en hebt nieuwe batterijen (als je een strap met accu koop). Ben ook wel benieuwd naar het nieuwe design met gevorkte headstrap.
Ben heel tevreden van mijn BoboVr met wisselbare accu maar bij het achteruitleunen in de cinama moet ik met mijn bureaustoel toch altijd even opletten. Dat is dan weer het voordeel bij een volledig flexibele strap.
De Quest 3 zou een heel stuk lichter moeten zijn dus wie weet ;-)
Eén keer in 3 jaar je accessoires vernieuwen als je ze 36 maanden lang veel gebruikt hebt is voor mij acceptabel. Je bent dan niet het volledige bedrag kwijt en hebt nieuwe batterijen (als je een strap met accu koop). Ben ook wel benieuwd naar het nieuwe design met gevorkte headstrap.
Ben heel tevreden van mijn BoboVr met wisselbare accu maar bij het achteruitleunen in de cinama moet ik met mijn bureaustoel toch altijd even opletten. Dat is dan weer het voordeel bij een volledig flexibele strap.
Oh ik hou de mijnen wel. Nouja misschien verkoop ik er een van de twee. Ik ben ook wel blij dat ik de Quest 1 nooit weggedaan heb want die neem ik altijd mee op reis, ik heb daar ook de reiskoffer bij. Maar je krijgt er toch niet veel voor terug.CedricV schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:50:
Ik verkoop (zoals de meesten) toch gewoon mijn Quest 2 met alle accessoires.
Ik gebruik de flexibele strap daar ook wel voor inderdaad, met de elite strap is dat ook irritant als ik tegen de muur aankom.
Hebben ze zeker. Nieuw eco systeem = handiger.Soliest schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:50:
Daar hebben de marketing lui weer goed over nagedacht. Zucht.
Blijft je account hetzelfde met de Quest 3 als je een Quest 2 al hebt? Dat je niet alle software opnieuw hoeft te kopen?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Uiteraard! Je kan ook de aangekochte software op je oude Quest 2 blijven gebruiken. Ik heb zelf een Quest 1 en twee Quest 2's en ik kan de apps op alles installeren.Christiano007 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:17:
Blijft je account hetzelfde met de Quest 3 als je een Quest 2 al hebt? Dat je niet alle software opnieuw hoeft te kopen?
Alleen Quest 3 exclusives niet natuurlijk, maar die zijn er nog niet.
[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 11-09-2023 13:57 ]
Voor de Pimax Crystal is er vandaag een firmware update. Eye-tracking is geactiveerd. Dat geeft auto-ipd, indicator voor correcte plaatsing op het hoofd, en DFR.
DFR is dynamic foveated rendering. In het kort, het maakt alleen scherp waar je naar kijkt en dat bespaart op rekenkracht. Levert meestal zo'n 30% meer fps, zonder dat je iets merkt.
Alles werkt bij mij in iRacing. Daardoor op max settings en native resolutie met >90 fps. Heb de headset op 90 Hz draaien, 120 Hz is net te hoog om te behalen en ik vind 90 fps prima.
Op 35 PPD is het nu optimaal zo! Wat een beeld en prestatie. DFR werkt verder voor zover ik weet in Skyrim en Fallout 4, DCS, MSFS en nog een handvol minder bekende spellen. Dat zijn dan ook de meest gebruikte sims die perfect matchen met de Crystal. Alles op SteamVR werkt ook verder, maar dat gebruik ik niet of nauwelijks.
Auto-IPD is wel handig, maar omdat ik de enige gebruiker ben, laat ik hem weer vast staan op de gemeten waarde.
Plaatsing op het hoofd was al goed, blijkt ook uit de controle, dus die feature ook maar weer uit.
Verder erg blij met DFR, dat is voor VR een geweldige functie. Je kan met eye-tracking wel meer, maar persoonlijk hoef ik niet met mijn ogen menu's te besturen of in VR Chat mijn ogen te simuleren op de avatar. Maar het kan dus.
DFR is dynamic foveated rendering. In het kort, het maakt alleen scherp waar je naar kijkt en dat bespaart op rekenkracht. Levert meestal zo'n 30% meer fps, zonder dat je iets merkt.
Alles werkt bij mij in iRacing. Daardoor op max settings en native resolutie met >90 fps. Heb de headset op 90 Hz draaien, 120 Hz is net te hoog om te behalen en ik vind 90 fps prima.
Op 35 PPD is het nu optimaal zo! Wat een beeld en prestatie. DFR werkt verder voor zover ik weet in Skyrim en Fallout 4, DCS, MSFS en nog een handvol minder bekende spellen. Dat zijn dan ook de meest gebruikte sims die perfect matchen met de Crystal. Alles op SteamVR werkt ook verder, maar dat gebruik ik niet of nauwelijks.
Auto-IPD is wel handig, maar omdat ik de enige gebruiker ben, laat ik hem weer vast staan op de gemeten waarde.
Plaatsing op het hoofd was al goed, blijkt ook uit de controle, dus die feature ook maar weer uit.
Verder erg blij met DFR, dat is voor VR een geweldige functie. Je kan met eye-tracking wel meer, maar persoonlijk hoef ik niet met mijn ogen menu's te besturen of in VR Chat mijn ogen te simuleren op de avatar. Maar het kan dus.
Is het een goed moment om een :
Quest 1 128gb
Quest2 256gb nu te verkopen?
Iemand interesse in een KAT VR met schoen maat 46 + kat vr nexus voor quest support?
Of heeft iemand ook KAT VR en wat zijn hun ervaringen en opmerkingen?
Ik denk erover om de Quest1,2 en de KAT vr weg te doen..
Omdat het een gigantische klus is om steeds alles op te tuigen en aan de praat te krijgen voor dat ene uurtje dat je speelt want dan is je batterij wel op..
Neemt niet weg het is vdomme harstikke gaaf dat uurtje
Quest 1 128gb
Iemand interesse in een KAT VR met schoen maat 46 + kat vr nexus voor quest support?
Ik denk erover om de Quest1,2 en de KAT vr weg te doen..
Omdat het een gigantische klus is om steeds alles op te tuigen en aan de praat te krijgen voor dat ene uurtje dat je speelt want dan is je batterij wel op..
Neemt niet weg het is vdomme harstikke gaaf dat uurtje
Wow wat cool, die KAT VR! Welke heb je dan? Die core of plus?R.G schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:36:
Is het een goed moment om een :
Quest 1 128gb
Ik kan me voorstellen dat dat een gedoe is. Ik kan hem hier ook niet kwijt helaas. Maar een wat gedetailleerdere ervaring zou ik wel graag horen.
Ik heb ooooit lang geleden toen ik net de Oculus 1 gebackt had, de "Virtuix Omni" gebackt op kickstarter. Maar de oprichter daarvan "Jan Goetgeluk" was een rare flapdrol en zijn comments strookten vaak niet met elkaar. Toen heb ik hem net voor de einddatum opgezegd.
Achteraf bleek het inderdaad oplichting, ze hebben na jaren alle orders buiten de EU gecanceld ("Want verzenden bleek duur" - euh hoezo want dat moest sowieso door de backers apart betaald worden). En de VS backers die hem wel ontvingen bleken een kat in de zak gekocht te hebben.
Daarom heb ik eigenlijk nooit meer naar zoiets gekeken. Maar het concept op zich is natuurlijk gewoon goed, ik had alleen een zure nasmaak van die Virtuix Omni.
hier staat die:GekkePrutser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:28:
[...]
Wow wat cool, die KAT VR! Welke heb je dan? Die core of plus?
Ik kan me voorstellen dat dat een gedoe is. Ik kan hem hier ook niet kwijt helaas. Maar een wat gedetailleerdere ervaring zou ik wel graag horen.
Ik heb ooooit lang geleden toen ik net de Oculus 1 gebackt had, de "Virtuix Omni" gebackt op kickstarter. Maar de oprichter daarvan "Jan Goetgeluk" was een rare flapdrol en zijn comments strookten vaak niet met elkaar. Toen heb ik hem net voor de einddatum opgezegd.
Achteraf bleek het inderdaad oplichting, ze hebben na jaren alle orders buiten de EU gecanceld ("Want verzenden bleek duur" - euh hoezo want dat moest sowieso door de backers apart betaald worden). En de VS backers die hem wel ontvingen bleken een kat in de zak gekocht te hebben.
Daarom heb ik eigenlijk nooit meer naar zoiets gekeken. Maar het concept op zich is natuurlijk gewoon goed, ik had alleen een zure nasmaak van die Virtuix Omni.
v&a aangeboden: KAT VR met KAT VR nexus
Iemand advies/strategie bij het pre-orderen van de Quest 3? Ik weet dat het nu nog niet kan maar misschien ervaringen uit het verleden? (ik pre-order normaal gezien nooit)
Nog een weekje en ik vermoed dat de verkoop open gezet wordt, toch?
Vorige keer op de oculus site zelf bestelt. 27 September keynote speech en daar hoor je wel de release date.CedricV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:13:
Iemand advies/strategie bij het pre-orderen van de Quest 3? Ik weet dat het nu nog niet kan maar misschien ervaringen uit het verleden? (ik pre-order normaal gezien nooit)
Overal wordt aangegeven dat de Q3 27 september te pre orderen zal zijn. @Darkangle Kun jij nu inmiddels zegven wat het structurele probleem is van de Q3 naar jouw inzicht, of moeten we daar ook nog op wachten?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Jammer, had het graag gehoord. Nu ik mijn bericht terug lees, kan het anders overkomen dan bedoeld, maar ik ben oprecht geïnteresseerd in het probleem en zou graag jouw input willen lezen. Vooral omdat de Q3 hoog op mijn lijst staat.Darkangle schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:50:
Ik zeg helemaal niets meer 😁
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Bovendien denk ik dat alle specs van de Quest 3 toch al lang (zo goed als officieel) aangekondigt zijn of vergis ik me.
https://www.youtube.com/watch?v=KHiAiFAdJqk
Dit geeft toch zo wat alles weer wat je over een headset kan vertellen lijkt me.
We zullen nog een weekje moeten wachten op wat @Darkangle bedoelde :-P
Ik vermoed dat het te maken zal hebben met één of andere sensor die er net is of niet goed is (i.e. eye detection, depth detection, face detection, sensoren in de ringen rond de controllers, ...)
Time will tell if I'm right. :-D
Dit geeft toch zo wat alles weer wat je over een headset kan vertellen lijkt me.
We zullen nog een weekje moeten wachten op wat @Darkangle bedoelde :-P
Ik vermoed dat het te maken zal hebben met één of andere sensor die er net is of niet goed is (i.e. eye detection, depth detection, face detection, sensoren in de ringen rond de controllers, ...)
Time will tell if I'm right. :-D
Je gaat er geen spijt van krijgen, maar het is een incrementele upgrade (tenzij je veel standalone gaat spelen, ander verhaal).Koldur schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:15:
[...]
Jammer, had het graag gehoord. Nu ik mijn bericht terug lees, kan het anders overkomen dan bedoeld, maar ik ben oprecht geïnteresseerd in het probleem en zou graag jouw input willen lezen. Vooral omdat de Q3 hoog op mijn lijst staat.
Ik heb al eens eerder geschreven over je verkijken op specs en papieren tijgers, bij vr komt zo veel meer om de hoek kijken voor een juiste ervaring.CedricV schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:57:
Bovendien denk ik dat alle specs van de Quest 3 toch al lang (zo goed als officieel) aangekondigt zijn of vergis ik me.
Klein voorbeeldje:
Darkangle schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:36:
Koop een q2 voor ~200 euro en kijk of het wat voor je is.
Luister niet teveel naar mensen die zich helemaal (dom) blind staren op maar de hoogste resolutie en dergelijke...
Vaak het goed bedoelde advies hier komt niet voort uit ervaring maar meer onwetendheid gekombineerd met het geloof dat ze het allemaal begrepen hebben.
Klein voorbeeldje:
Ook al sit je met simracen op je zuignap met werkelijk minimale bewegingen (relatief gezien voor wat de scope van een headset betreft).
Dan nog heb je mensen die denken dat je het beste beeld hebt met een zo'n hoog mogelijke resolutie: op papier en alle influencers brullen dit ook (mooi voorbeeld van dunning kruger effect).
Echter in werkelijkheid zijn die brillen zwaar en krijg je te maken met dat als je je hoofd beweegd je dit vannuit het center van je achterhoofd als pivot point gebruikt. Dit betekend dat hoe zwaarder/groter de bril is, hoe groter/sneller de beweging is die de bril maakt om snelle bewegingen bij te benen.
Gezien de bril niet op je hoofd vastgeschroeft zit, beweegt de bril dus wat minder snel dan je hoofd bij versnellen en afremmen van een beweging.
Als je ook de wetenschap in oog neemt dat je hersenen meerdere mechanistmes gebruiken om beweging en waarneming daarvan vannuit eigen bewegingen te compenseren.
Als je die twee combineerd krijg je dus waarneembaar dat er een "settle time" (er is nog geen echte naam voor bedacht) is. Je hoofd stopt met naar links kijken, inertia zorgt ervoor dat je bril nog een paar ms langer beweegd, en icm je waarneming zorgt dat er voor dat je dus na bewegen, hoe kort dan ook, even blurry waarneming hebt.
Maw, hoge resolutie en zware headset zien er vaak slechter uit met snelle bewegingen dan ietwat lagere resolutie met een veder gewicht bril.
Het meest trieste wat ik tot nu toe heb mee gemaakt is dit uitleggen en dan vervolgens uitgemaakt te worden voor rotte vis "omdat 120hz!". Voor hun logisch, voor wie het bovenstaande echt begrijpt kul.
Ik zie het altijd als iemand die vind dat zijn 64mp telefoon camera technisch gezien beter is dan een netflix gecertificeerde systeem camera want "meer pixels!" (This one goes to 11).
Daar kom je alleen achter met of ervaring, of kennis. Welk jammer genoeg bij de meest verbale replies hier wel eens ver te zoeken is.
Neem het dus allemaal met een korreltje zout.
Grappige anectdotes daar gelaten (en pet pieves van mij waar mensen zeggen dat ze het begrijpen terwijl ze laten zien dat ze er niets van snappen), hier heb je weinig aan anders dan dat je je bronnen goed checked ipv paar random infotainers e.d. voor hun woord te nemen 😂.
Mijn 2ct:
Koop een quest 2, voor een prikje. Kijk eerst eens of het wat voor je is en doe ervaring op zodat je beter weet wat je eigen eisen zijn (en meestal kan je weer door verkopen voor hetzelfde als het niet bevalt).
Kijk daarna of je iets kan lenen of eventueel uitproberen bij eenmede tweaker/kennis wat meer aan je eisen voldoet.
Het belangrijkste is dat iets comfortabel zit voor je, en dat jet goed valt met hoe je beweegd.
Het is een rare tijd qua brillen. Er komt niet veel super spannends uit (ook al zoude de hypes en buzzwordbingo je anders doen vermoeden) en alle grootste verschillen zijn percentueel gezien best wel dicht op elkaar als je relativeerd. De knooppunten zitten voornamelijk in de pasvorm en software momenteel, de rest komt wel.
Vind de pancake lenzen en verbeterde IPD vooral heel interessant en dan de bijkomende verlaging van het gewicht en de ringen weg bij de controllers, zorgen ervoor dat hij mij interessant lijkt.Darkangle schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:36:
[...]
Je gaat er geen spijt van krijgen, maar het is een incrementele upgrade (tenzij je veel standalone gaat spelen, ander verhaal).
Speel er ook 25% standalone op, dus ook it het als een goed optie.
Ik verwacht ook dat VD er beter op zal draaien met hoge bitrates, waar nu de SoC de beperkende factor lijkt.
Neem daarbij de ondersteuning oor WiFi 6E en je kunt makkelijker een vrij kanaal vinden voor smooth wireless streaming.
Voor mijn use case zal het dus geen verkeerde upgrade zijn.
Bij de Q2 zowel bij Coolblue als Meta zelf besteld/preordered. Meta was bijna een week sneller in huis. Met de Q pro dus bij Meta besteld en die was ook binnen een week na release in huis.CedricV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:13:
Q3 is niet zo'n enorme upgrade na de Q pro. Voornamelijk iets hogere resolutie en snellere SoC. Ga hem toch bestellen in de hoop dat deze comfortabeler te dragen is door mijn vrouw.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat klopt op zich, maar toch merk ik bij jou dat je vooral je mening in de feiten verwerkt.Darkangle schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:40:
[...]
Ik heb al eens eerder geschreven over je verkijken op specs en papieren tijgers, bij vr komt zo veel meer om de hoek kijken voor een juiste ervaring.
Klein voorbeeldje:
[...]
Hoe lichter een headset, hoe beter. In jouw geval, gezien hoe jij de headset gebruikt, is het gewicht extra belangrijk. Echter, in mijn geval ben ik ontzettend blij met de headset die momenteel het zwaarste is, ruim een kilogram. Omdat alle andere zaken die het levert goed zijn en ik geen last heb van het gewicht.
Je verhaal over dat je vanuit een andere positie aan de achterkant van je hoofd gaat draaien, enz. is iets wat je zelf hebt verzonnen. Een goede headset is in balans en heeft de massa gemiddeld dus daar waar je hoofd het goed kan dragen en draaien. Dat is bij mijn zware headset ook het geval. Je hebt wel gelijk dat het draaien van een grotere massa wat extra traagheid oplevert en daardoor kan de headset iets meer doordraaien. Dat kun je echter ook compenseren door een headset stijver op je hoofd te monteren, ook al kost het je hoe dan ook meer energie uiteraard.
Ik heb dus die Pimax Crystal en eerlijk gezegd zit het ding geweldig op mijn hoofd. Een stuk beter dan de andere headsets die ik getest heb. De Rift CV1 was mijn eerste headset en die zit minder, maar is veel lichter. Er is ook altijd een stukje persoonlijke voorkeur en gewenning. Kan mij goed voorstellen dat een klein/zwak persoon wel wat moeite gaat hebben. Een volwassen man die ook sport, zou het met gemak moeten kunnen dragen. Het is oké.
Je noemt de resolutie. Natuurlijk is het niet alleen resolutie, maar ook de combinatie met de lens, de toegepaste barrel distortion, OLED/local dimming/enz., kleurechtheid, lichtsterkte, enz. die bepalen hoe goed het beeld er uit gaat zien. Ook zul je bepaalde fps moeten halen voor een goede ervaring.
Mensen roepen niet zwart-wit dat het alleen de resolutie is. Echter is het een feit dat een zware headset als een Crystal wel zeker het beste beeld op de markt geeft. Dat is zoals het is op dit moment. Het is scherper, kleurechter, zwarter, met hoge fps (120 als je wil), presteert goed, zeer weinig CA, grote fov (met daar bovenop 15% extra fov lens op komst), enz. Dat heeft geresulteerd in een zware headset helaas en daar moet men dan zelf keuzes in maken.
Je spreekt vaak alsof je de enige bent die ervaring heeft en die eigenlijk precies weet welke headset goed is. Het is echter zo ontzettend persoonlijk en situatie-afhankelijk, dat je er zo niet over moet praten. Voor mij is de Crystal geweldig en ik ken heel wat meer mensen die dat ook vinden. Zij en ik kunnen niet wachten op de Pimax 12K (weet niet of ik die inruil voor de Crystal (met 800 euro cashback)). Er zijn ook genoeg die het betere beeld van de Crystal niet vinden opwegen tegen het grootste nadeel: het gewicht. Of soms zelfs een ander nadeel: de prijs. Of zelfs: de Pimax-ervaring (want je moet wel enigszins handig zijn met software en pc's).
Op dit moment werken alle functies, waaronder eye-tracking met dus DFR (ik heb zo'n 30% meer fps in iRacing), lighthouse plate voor de mensen die met Index tracking en controllers willen werken, enz. Ze hebben geleverd. Het is optimaal voor sim-games, maar ik gebruik hem ook voor Fallout en Skyrim en films kijken. Het ding krijgt van mij een 9/10. Andere headsets scoren lager, meestal onder de 6.
Je blijft in dit topic maar wat zuur doen over hoe anderen het altijd fout zien. Het is uiteraard prima om je mening te geven, maar respecteer dan tegelijk ook dat er andere meningen zijn. Gebaseerd op dezelfde feiten. Je hamert op het gewicht, terwijl dat voor een ander totaal geen issue hoeft te zijn. Resolutie is voor mij redelijk belangrijk, ik wil in de spiegels goed kunnen zien wat een auto achter mij precies doet. Ik wil ook de tijden tijdens het racen goed kunnen lezen. Ik wil graag in het donker kunnen rijden en dat kan (eindelijk) prima met local dimming op de Crystal. Dat scherm is erg goed, ik heb nog niks beters kunnen vinden op de markt qua beeld en dat bedoel ik objectief. Geen wonder dat veel mensen het ding aanraden. Hij verkoopt ook goed en de 12K is goed op weg. Pimax staat op het punt om eindelijk door die slechte naam heen te breken. Maar het blijft een systeem voor de 'tweaker' en niet iets voor mainstream (in principe).
Ik kan iedere PCVR simmer sterk aanraden om een Crystal (of 12K over een jaar) te overwegen. Verder voor andere toepassingen is het ook een prima apparaat, maar mogelijk zijn sommige mensen gelukkiger met lichtere, goedkopere en simpelere headsets, zoals een Q3.
😂.Playa del C. schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:43:
Je verhaal over dat je vanuit een andere positie aan de achterkant van je hoofd gaat draaien, enz. is iets wat je zelf hebt verzonnen.
En daarmee onderlijn je heel erg netjes mijn punt (whoosh).
Zoals eerder aangegeven. Onkunde en ontwetendheid is prima. Maar je maakt het er niet gezelliger op.
Ohno, anyways....
Back to VR.
Heeft iemand al ghostbusters in preorder staan?
Gisteren ook aangekondigd: https://www.visor.com/
Ik ben benieuwd naar wat deze gaat bieden. "4k" voor $750 (ex BTW) klinkt wel als een enorm goede deal. Maar zoals @Darkangle ziet, de praktijk moet aangeven of het allemaal goed wordt gedaan. Deze wordt speciaal voor spatial computing overigens, iets dat ik zeker wel zie zitten. Het wordt eigenlijk een tegenhanger voor de bril van Apple. Aan de beschrijving te lezen krijgt hij ook eye tracking. Maar ik moet nog maar zien of ze de prijs wel rond krijgen op dit gebied.
Wat me ook een beetje tegenhoudt: Het is van Immersed. Goed programmaatje op zich, maar wel iets waarvan de usability na 2 jaar op de markt nog steeds niet bepaald optimaal is. Dus ik vraag me af of het met deze bril ook wel goed komt.
Ik ben benieuwd naar wat deze gaat bieden. "4k" voor $750 (ex BTW) klinkt wel als een enorm goede deal. Maar zoals @Darkangle ziet, de praktijk moet aangeven of het allemaal goed wordt gedaan. Deze wordt speciaal voor spatial computing overigens, iets dat ik zeker wel zie zitten. Het wordt eigenlijk een tegenhanger voor de bril van Apple. Aan de beschrijving te lezen krijgt hij ook eye tracking. Maar ik moet nog maar zien of ze de prijs wel rond krijgen op dit gebied.
Wat me ook een beetje tegenhoudt: Het is van Immersed. Goed programmaatje op zich, maar wel iets waarvan de usability na 2 jaar op de markt nog steeds niet bepaald optimaal is. Dus ik vraag me af of het met deze bril ook wel goed komt.
[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 21-09-2023 15:19 ]
Ik heb bij Amazon gepreorderd destijds. Ging prima en het werd voor zover ik me kan herinneren de volgende dag geleverd.CedricV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:13:
@Darkangle : ik bedoelde ook helemaal niet dat je op de specs zou ingaan maar je gaf in het verleden aan dat je nog niets kon melden omdat dat onder NDA viel maar als het met een spec te maken heeft dan denk ik dat deze gekend zijn. Als wat je wil melden te maken heeft met je ervaring over een bepaalde component dan snap ik je opmerking.
(voor alle zekerheid, het gaat over dit:
Darkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:55:
[...]
De nieuwe quest zou op papier heel leuk moeten zijn maar heeft momenteel een grove fout qua ontwerp welk door management door lijkt te drukken, we gaan het allemaal wel zien binnenkort in de "leaks" die er aan komen.
Als het over ontwerp gaat is er al heel veel geweten vandaar dat ik dacht dat het misschien wel al kon erover te praten vanuit wat momenteel algemeen geweten is. Ik begrijp uit je post dat dat nog niet zo is ;-)
(voor alle zekerheid, het gaat over dit:
Darkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:55:
[...]
De nieuwe quest zou op papier heel leuk moeten zijn maar heeft momenteel een grove fout qua ontwerp welk door management door lijkt te drukken, we gaan het allemaal wel zien binnenkort in de "leaks" die er aan komen.
Als het over ontwerp gaat is er al heel veel geweten vandaar dat ik dacht dat het misschien wel al kon erover te praten vanuit wat momenteel algemeen geweten is. Ik begrijp uit je post dat dat nog niet zo is ;-)
ok, thx for the tip! Nog een weekje en dan weten we het :-)GekkePrutser schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:19:
[...]
Ik heb bij Amazon gepreorderd destijds. Ging prima en het werd voor zover ik me kan herinneren de volgende dag geleverd.
"release date" zou wel 10/10 zijn dus mogelijks dan pas
Ohhh, vervelend. Dan heb ik net een enorme cursusCedricV schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:41:
[...]
ok, thx for the tip! Nog een weekje en dan weten we het :-)
"release date" zou wel 10/10 zijn dus mogelijks dan pas
PS: Als ik Darkangle's comment begreep wou hij er zelf niets over zeggen totdat het geleakt wordt door een ander. Kan ik me ook helemaal voorstellen want zelfs in een obscuur Nederlands forum als Tweakers kan zoiets in 1x helemaal opblazen.
[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 21-09-2023 15:44 ]
Flauw. Reageer dan inhoudelijk. Ik lees uit jouw reactie dat je mij onkundig en onwetend vindt op het gebied van VR. Dat is aantoonbaar onjuist en daarnaast op de man.Darkangle schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:25:
[...]
😂.
En daarmee onderlijn je heel erg netjes mijn punt (whoosh).
Zoals eerder aangegeven. Onkunde en ontwetendheid is prima. Maar je maakt het er niet gezelliger op.
Ohno, anyways....
Back to VR.
Heeft iemand al ghostbusters in preorder staan?
Mijn reactie is vrij lang met allerlei inhoud over de kwaliteit van een VR-headset. Dan zo kort alleen maar stellen: ja, onkunde en doei.
Ik weet nog goed dat je in dit topic, op basis van jouw professionele ervaringen met allerlei versies van de Crystal, de mening verspreidde dat het ding niet goed zou zijn. Dat blijkt helemaal niet waar te zijn. Ik ben dan N=1, maar zoals je zelf ook weet, staat de Crystal ondertussen goed en netjes op de kaart in de pcvr sim-community. Het doet momenteel exact wat is beloofd.
Er zijn ook andere wegen. Er komen vast lichtere headsets met ook een mooi beeld. Elk product met eigen voor- en nadelen.
Gezien hoe je over de hardware praat en hoe je reageert in de discussie, ik raad iedereen aan om niet veel van je opmerkingen aan te trekken. Ik weet niet precies waarom je het zo speelt, het lijkt alsof je belangen hebt bij bepaalde merken.
Beweren dat in VR gewicht door de inertia (traagheid)(wat het woord voor "settle time" is) een probleem is en dat je dan beter een lichtere headset met lagere resolutie kan nemen...
Het is simpelweg een trade-off. En men kiest datgene wat het beste lijkt te passen. Er is geen discussie over en er is niks te winnen. Men kan kiezen voor iets zwaarder en dan ook iets scherper. Dat werkt beter voor de zittende mensen, met name cockpit-sim.
Men kan kiezen voor lichter en minder scherp, maar dus voordeel bij snelle bewegingen. Dat klopt en prima. Je conclusie dat anderen dan dus "dom", "onkundig" of "onwetend" zijn, jouw letterlijke woorden, slaat de plank mis. Kom op, zeg.
Ik hoef niet de hoogste resolutie, maar onder de 35 PPD (en dat is momenteel zo ongeveer het hoogste op de markt) zie ik geen headset die er qua beeld beter uit ziet dan de Crystal. Als het draagcomfort geen probleem is, en dat is het niet voor mij, dan is het een prima headset.
Mocht iemand met een nieuwe headset de kwaliteit van het beeld van de Crystal overtreffen én het gewicht meer dan halveren... uiteraard is dat product dan veel beter. Het blijft zoeken naar een balans tussen features en wensen. @Darkangle Kun jij toegeven dat jij veel te zwart-wit naar VR kijkt om objectief een breed advies te geven aan mensen in dit topic? Immers: zodra het te zwaar voor jouw situatie is, is het meteen niks en heeft iedereen die er wel positief over is het mis en geen verstand van zaken... (whoosh).
Exactly tot het geleakt wordt maar zo wat alles dat geleaked kan worden is toch geleaked ... blijkbaar niet ;-)GekkePrutser schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:43:
[...]
Ohhh, vervelend. Dan heb ik net een enorme cursusMaargoed dan ben ik iig wel thuis (ik doe het vanaf thuis). Ik heb amazon gift cards opgespaard hiervoor dus het 'geld' ligt al klaar
PS: Als ik Darkangle's comment begreep wou hij er zelf niets over zeggen totdat het geleakt wordt door een ander. Kan ik me ook helemaal voorstellen want zelfs in een obscuur Nederlands forum als Tweakers kan zoiets in 1x helemaal opblazen.
-knip- doe dit soort dingen via DM, niet in het topic
Ik verheug mij op ghostbusters, nostalgie 😁.
Zijn er hier meer mensen die dit op de ps5 gaan spelen?
Ik verheug mij op ghostbusters, nostalgie 😁.
Zijn er hier meer mensen die dit op de ps5 gaan spelen?
[ Voor 77% gewijzigd door Geronimous op 22-09-2023 00:02 ]
/f/image/Zb9NiCtqDr50LGpmSXRFimia.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pfqx0WKJtUaBKPf2PFikzRlz.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FrmkCEbRTf9oBrqOEqJfORx2.png?f=fotoalbum_tile)