EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Er staat ook daadwerkelijk "CGI Announcement Trailer | Meta Quest 2" - dus dat zijn geen ingame beelden.L0g0ff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:56:
Iemand toevallig gisteren de ubisoft showcase gezien? Daar hadden ze het over assassin's creed nexus vr
[YouTube: ESRB Assassin's Creed Nexus VR: CGI Announce Trailer | Meta Quest 2 & Meta Quest 3 | Ubisoft Forward]
Die gaat uitkomen voor o.a. de quest 2. Maar wat ik er zo van zie ziet die game er echt veel te mooi uit van wat ik tot nu zelf op de quest 2 gespeeld heb.
Wat denken jullie? Too good to be true? Of wordt dit gewoon een hele toffe game?
Op de website staan trouwens nog een paar in-game screenshots.
Viel me op en vond het netjes dat ze dat erbij gezet hebben - maar kijk hier wel naar uit! Denk dat het voor wat raar gevoel in de buik gaat zorgen als je elke keer bijna van een dak afvalt
Ik heb de preorder code ook eindelijk ontvangen, maar ben toch ontzettend gaan twijfelen of ik wel nu moet instappen. Als dit nou hun eerste headset zou zijn waar zo iets bij kan gebeuren snap ik het. Maar dit is ondertussen de 4e of 5e headset?Playa del C. schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:01:
[...]
Laat ik het zo zeggen: daar heb ik niet eens de behoefte aan. Wil ook niet mijn sporen achterlaten voor een ander of per ongeluk iets stuk maken. Tenzij ik dezelfde terug krijg natuurlijk, geen idee.
Het is echt een superklein en dun stukje plastic wat de headstrap moet vasthouden. Ik zou het kunnen maken met superlijm of een plakstripje met klittenband. Interesseert mij weinig nu, ze maken het maar. En dat doen ze ook netjes trouwens.
Ik wacht af tot ik een goede set heb om het daarna rustig te testen. Zijn genoeg mensen die aangeven dat het dan best goed werkt. Zelfs beste op de markt is.
Wat ik zelf ook nog had: kreeg geen enkel bericht over tracking, was wel beloofd bij betaling. Ik vraag in een ticket naar de status, aangezien anderen al dagen geleden een bericht kregen. Kreeg ik een update met een tracking link en de headset was toen al ergens in Europa onderweg. Zoiets is gewoon heel raar, maar typisch Pimax.
Headset zelf voelde naar mijn idee goed in balans en niet echt zwaar. Het is alsnog een lomp ding, maar viel mij erg mee. Verder leek alles in orde en van goede kwaliteit. Maar ja, ik ga niet wat handmatig het ding op mijn hoofd drukken om alles te testen al. Dat wil ik meteen goed doen.
Defecte hoofdband omdat ze volgens mij de doos gebruiken van een ander model Pimax, mensen die niet de glazen lensen geleverd krijgen. Dat geeft mij als eventueel nieuwe klant geen vertrouwen, en ik denk dat ik de kat nog even uit de boom kijk.
Ik volg het nieuws rond de Crystal dagelijks en volledig.Pandanl schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:32:
[...]
Ik heb de preorder code ook eindelijk ontvangen, maar ben toch ontzettend gaan twijfelen of ik wel nu moet instappen. Als dit nou hun eerste headset zou zijn waar zo iets bij kan gebeuren snap ik het. Maar dit is ondertussen de 4e of 5e headset?
Defecte hoofdband omdat ze volgens mij de doos gebruiken van een ander model Pimax, mensen die niet de glazen lensen geleverd krijgen. Dat geeft mij als eventueel nieuwe klant geen vertrouwen, en ik denk dat ik de kat nog even uit de boom kijk.
Mijn Crystal is op dit moment terug onderweg naar Pimax. Die komt vandaag of morgen aan. Vreemd genoeg heb ik negen dagen later nog geen nieuwe Crystal toegestuurd gekregen. Ik wordt door support bedankt voor mijn geduld.
Sinds een week ongeveer krijgt iedereen echter wel een complete set, met glazen lenzen, een USB-hub en betere verpakking. Als je dus nu er wel voor zou gaan, dan is de kans groot dat de hardware goed komt.
Qua software rapporteert men wisselde verhalen, vooral afhankelijk van wat men precies wil en verwacht. Er worden wel steeds updates verwacht. Ook DFR wordt ondertussen getest en uitgerold en dat lijkt goed te werken.
Als het goed werkt, schijnt het een top-product te zijn. Er komt dit jaar vast en zeker nog meer interessants op VR gebied en anders volgend jaar wel. Mensen die kunnen wachten, dat is een degelijke optie. Ik wacht al een jaar ondertussen, dus ik zou het wel fijn vinden om over een week te kunnen gamen met de Crystal. Ik schrijf daarna ook een korte eerste review. Beetje 50/50 dus.
Een tweede reden is het geld. Als je meer dan genoeg geld hebt, prima. Anders is de 1800 euro voor een beta-product misschien niet de beste keuze.
Het proces tot aan de levering van een complete headset was niet heel soepel. Ik heb op dit moment:
- Crystal
- Twee controllers
- Fiber Optic-kabel (alleen voor de eerste paar honderd pre-orders)
- USB-Hub
- DMAS audio (voor pre-orders tot juli)
- Glazen lenzen (35 PPD)
- Twee maskers
- Twee accu's en een oplader met kabels
Installatie ging prima. maar is niet bedoeld voor gemiddelde consumenten. Je moet een beetje een tweaker zijn. Met enige voorkennis en wat logica, is het te doen. Er zit verder weinig tot geen uitleg en instructie bij. Ook moest ik een handvol instellingen toch even aanpassen, waarbij kennis van termen en Pimax-logica wel hard nodig is.
Vreemd genoeg gaat mijn headset pas goed aan als ik de USB-kabel na opstarten even loskoppel en weer terug steek. Kan een tijdelijke bug zijn. Heb er geen last van gehad op zich, maar het is irritant om dus eerst tegen een niet-opstartende headset aan te kijken. De headset heb ik twee keer drie uur aan gehad verder zonder problemen.
Tracking van de controllers is acceptabel. Niet zo strak als de lighthouses van Valve. Dat is wel een optie om later te kopen als add-on, maar dat ben ik niet van plan. Momenteel is het via inside-out tracking wel lekker praktisch. De headset zelf volgt de bewegingen prima, daar is niks mis mee.
Het is lastig om de ooghoogte en tracking stabiel te houden. De recenter-knop is hier en daar hard nodig. Controllers zelf lijken op die van Oculus/Meta, maar de kwaliteit en functionaliteit is iets minder. Heel soms was de tracking iets minder, maar in vrijwel alle gevallen was het prima. Niet iets om beatsaber mee te gaan doen, maar spelen in Skyrim of Half Life moet lukken (nog niet getest).
In de eerste sessie heb ik alles getest en ingesteld. Waaronder ook iRacing. Dat werkte feilloos, maar daar heb je dan wel twee kleine apps voor nodig, gratis gemaakt door een fanatieke programmeur. Dat klinkt erger dan het is, maar wel jammer dat Pimax dat soort zaken niet communiceert en/of integreert. Ik heb in de eerste sessie de desktop gezien, video's gezien, SteamVR gezien en iRacing getest. Allemaal prima, strak beeld, geen problemen.
Het beeld is eigenlijk het enige wat aan mijn verwachting heeft voldaan. Het is scherp, je kunt moeiteloos een desktop bekijken alsof het een monitor is. Hele kleine letters kon ik moeiteloos lezen. Richting de randen is er toch wel enige chromatische aberratie en ook wat minder scherpte. Dat is logisch, maar voor mij, na alle verhalen over "edge-to-edge clarity" viel het iets tegen. De local dimming werkt en maakt donkere beelden een stuk beter. Er is bij bewegen van het hoofd enige vervorming van het beeld. Hoort allemaal bij VR, maar het beeld is dus niet perfect.
De headset zit verder goed op mijn hoofd, maar heb toch wel lang geprutst om één en ander comfortabel en stevig te krijgen. Er zitten twee maskers bij en er is genoeg te verstellen. Echt comfortabel is het niet, maar alsnog kan ik er wel uren moeiteloos mee racen.
In de tweede sessie heb ik alleen maar iRacing gedaan. Op de serieuze manier. Dus niet meer bezig met de headset. Was een geweldige sessie. Vrijwel perfect beeld, non-stop racen met een Porsche GT3.
Op een 3080Ti draai ik het op medium setting met 90 FPS via OpenXR. Vlekkeloos en een top-ervaring! Geluid is normaal, niks bijzonders, wel functioneel.
De Crystal is naar mijn mening zeer aan te raden voor iedereen die cockpit-games in VR speelt.
Zelf ben ik van plan om veel iRacing te doen. Een beetje Euro Truck Simulator 2. Waarschijnlijk later nog DCS en mogelijk MSFS. Tenslotte nog iets als Skyrim of Subnautica.
Verder ook ideaal om 3D films te kijken. Ik ben het van plan, maar heb dat nog nooit gedaan. Geen idee of dat wat werkt en waar die films te vinden zijn.
Over een tijdje komt DFR en stand-alone. Niet meteen zaken die ik nodig heb, maar ik zal ze vast eens proberen zodra dat kan. DFR kan nog wel eens helpen met de fps. Stand-alone kan leuk zijn voor de films.
De accu ging meer dan 6 uren mee. Met twee accu's kan ik dus prima een volledige dag VR-gamen. Controllers zijn nog lang niet leeg, maar die gebruik ik verder niet in de cockpit. Heb een aluminium rig met Fanatec-gear.
---
TL:DR
Ik ben tevreden. Voor simmers een prachtig beeld met prima inside-out tracking. Voor de gemiddelde consument niet snel aan te raden. Voor een beetje ervaren VR-tweaker, is het prima te doen.
Er komt mogelijk meer op de markt binnenkort. Somnium VR1 en Bigscreen Beyond zien er beiden ook veelbelovend uit voor de high-end VR. Alles heeft voor- en nadelen.
---
Als iemand iets wil weten over de Crystal, stel gerust een vraag.
Dat is ook niet gek als je van een originele Rift afkomtPlaya del C. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:50:
Het beeld is eigenlijk het enige wat aan mijn verwachting heeft voldaan. Het is scherp, je kunt moeiteloos een desktop bekijken alsof het een monitor is. Hele kleine letters kon ik moeiteloos lezen.
Ik ging van een originele Vive naar de Pico 4, idem.
Het is niet alleen resolutie, je bedoelt PPD. Crystal heeft 35 PPD. Een Pico 4 heeft 21 PPD. De Rift CV1 zat ergens onder de 10 PPD, dacht ik.pirke schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:28:
[...]
Dat is ook niet gek als je van een originele Rift afkomtDat is gewoon de resolutie, elke moderne bril heeft dat.
Ik ging van een originele Vive naar de Pico 4, idem.
Dan is er nog de sweetspot, mura, chromatic abberation, screendoor, bloom, kleurechtheid, enz. Ik merk alleen lichte CA aan de randen. Ik ben hier objectief over: het scherm van de Crystal is momenteel het beste op de markt.
Voor mij zijn er verder geen nadelen. De software werkt. Er zijn minpunten aan de hardware, zoals het gewicht en de layout van de knoppen. Verder heb ik geen klachten en geen technische problemen. Waar ik nog op wacht is de eye-tracking. Die is nu in beta en komt binnenkort beschikbaar.
Ziet er strak uit, draait soepel en met de avatar kun je soepel door de wereld bewegen en met anderen contact maken.
Het zien van een complete 3D film kost geld, of moeite als je zelf wil rippen/downloaden. Heb in een bioscoopzaal gezeten met trailers van 3D films en dat maakte veel indruk! Het is eerlijk gezegd met 35 PPD nog net niet alsof je in de echte bioscoop zit, maar het benadert het wel heel erg dicht. Wel de voordelen van eigen audio en gewoon thuis zitten. Of zelfs liggen, je kunt het beeld kantelen naar het plafond.
Er zijn ook chatrooms met bijvoorbeeld YouTube muziek op het scherm, waar ik even met een stel Amerikanen heb staan kletsen. Zeer strak beeld en geluid en een erg mooie app die alles vloeiend laat werken. Van plan om later nog eens een 3D film daar te zien. Neem aan dat de Bigscreen Beyond headset ook geschikt gaat worden voor dit werk. Die krijgt volgens mij 32 PPD, maar is een stuk comfortabeler en iets goedkoper.
Verder vergeten om over de FOV te praten in de eerste review/indruk. Die viel mij tegen. Het is werkbaar en genoeg, maar had liever meer gehad. Er staat een wide-fov lens op de planning, dus hopelijk kunnen ze er nog ~15 graden bij krijgen zonder teveel beeldverstoring. Dat zou ik in een race-sim zeker waarderen. Voor in VRChat of Bigscreen of algemeen gebruik is de FOV meer dan genoeg, vergelijkbaar met een Index of G2. Wat voor de onwetende klant wel vervelend is, is dat Pimax blijft roepen dat de FOV 125 graden is. Die is gewoon 103 graden, waar andere moderne headsets meestal wel richting 110 gaan.
Jammer dat bv de Quest 3 geen eye tracking krijgt. Zijn sowieso weinig VR headsets met eye tracking zodat je Dynamic Foveated Rendering kan gebruiken.
[ Voor 25% gewijzigd door Plugin op 01-07-2023 10:20 ]
Voor zware spellen erg handig.Plugin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:18:
Pimax met Dynamic Foveated Renderin. Heb je geen 4090 nodig voor genoeg fps:
Jammer dat bv de Quest 3 geen eye tracking krijgt. Zijn sowieso weinig VR headsets met eye tracking zodat je Dynamic Foveated Rendering kan gebruiken.
[YouTube: DCS World PIMAX CRYSTAL DFR UPDATE IS a GAME CHANGER! EYE TRACKING ROCKS! 90FPS BUDGET PC!! RTX 4070]
Met een 3080Ti en Crystal draai ik een solid 90 fps in spellen als iRacing en SkyrimVR. Maar dan staat de Pimax schaling op 75%.
Nu na de eerste week: alles is prima. Geen noemenswaardige problemen gehad. Software is stabiel. Heb uren in iRacing gezeten, waaronder twee races van een half uur.
De batterijen krijg ik niet leeg. De controllers gaan dagen mee. De headset heeft aan één accu per dag meer dan genoeg. Pas na meer dan 6 uur komt het op 20% resterend. En dan wissel je de accu om. Enige is dat het tijdens een race niet kan, dus ik moet wel even voor een race kijken of de accu boven de 50% zit voor de zekerheid.
Dit weekend een paar uur getest met Euro Truck Simulator 2. Ook prima, alleen is de 3080Ti net niet sterk genoeg in dit minder geoptimaliseerde spel. Dus moest toch wat testen met schaling en instellingen.Akemi schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:47:
Pimax Crystal lijkt hiermee toch een ideale sim set te worden. Ben benieuwd hoe dit zich afzet tegen de quest 3 in andere (niet sim) games.
Radio Veronica aan in het spel en touren maar. Opnieuw een prima ervaring. Werkt soepel via OpenXR en met Opencomposite wordt SteamVR niet gebruikt. Die software werkt prima, maar het is wel even leren hoe de opties werken en wat de juiste keuze is.
Merk wel dat het gewicht een nadeel is. Ik draag het ding een paar uur per dag en na een week wordt dat wel wat irritant.
Ik sport elke dag, ben sterk genoeg, maar het gaat drukken en het draait traag. Aan de andere kant valt het mij mee door de goede balans met de accu achterin. Het is voor mij acceptabel, maar niet voor iedereen.
Zoals dit klinkt en gezien de prijs van een quest 2.. dat lijkt mij einde oefening en vervangen.Raindeer schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:18:
Een neefje heeft de Quest 2 headset laten vallen. Nu ratelt er iets in de headset en zegt mijn zoon dat wanneer je buiten de zone bent er een zwarte lijn zichtbaar is bovenin het camera beeld. Verder zegt hij dat de tracking glitched. Hebben jullie tips, waar ik een reparatie kan laten doen of onderzoek kan laten uitvoeren? Of is dit een gevalletje aansprakelijkheidsverzekering?
Dat is niet te vergelijken, ik zat in de pre-orders en de productie wordt elke week hoger. Het hele proces duurt wel een paar weken in ieder geval. Ik denk dat je uit moet gaan van ergens in augustus.Pandanl schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:19:
@Playa del C. Heb vandaag toch maar mijn pre-order voor de Crystal afgerond, hoelang heb jij erop moeten wachten van bestelling tot levering?
Je krijgt waarschijnlijk niet de DMAS upgrade en ook niet de fiber-cable. De standaard audio is volgens anderen erg slecht. De DMAS die ik heb is prima. Je kan eventueel een eigen headset dragen, maar de Crystal is zwaar genoeg van zichzelf.
De kabel maakt weinig uit, maar je krijgt dan een extra usb stekker uit je headset. Die kan gewoon op de bijgeleverde hub.
Ze werken aan een lens die meer fov geeft, maar wel met 35 ppd. Iets voor later om mee te nemen. Zou mooi zijn. Dat gaat dan ten koste van de extra pixels die het beeld aan de rand verbeteren, dus mogelijk gaat de extra fov ten koste van de beeldkwaliteit aan de randen.
Verder hier nog steeds erg tevreden. Gisteren een firmware update binnen gekregen. Crystal verbindt nu goed/beter en controller tracking is verbetert. Volgende update wordt eye-tracking en DFR. Prima, ik ga zo weer in VR.
Heb ze specifiek gemaild of ik de DMAS erbij zou krijgen, aangezien ik op vakantie was toen ik pas het mailtje kreeg dat ik mocht gaan bestellen. Support gaf aan dat dit wel het geval zou zijn, ben benieuwd of dit ook echt zo is.
Ben benieuwd hoe ams2 eruit gaat zien, heb een 4090 en op de Index ziet het er ook al heel goed uit.
Sorry, ik had begrepen dat je nu pas hebt besteld, maar je hebt al een pre-order dus.Pandanl schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:28:
@Playa del C. Ik heb mijn pre-order sinds begin dit jaar staan 1-1-23, (36 euro dacht ik) had jij een andere pre-order dan?
Heb ze specifiek gemaild of ik de DMAS erbij zou krijgen, aangezien ik op vakantie was toen ik pas het mailtje kreeg dat ik mocht gaan bestellen. Support gaf aan dat dit wel het geval zou zijn, ben benieuwd of dit ook echt zo is.
Ben benieuwd hoe ams2 eruit gaat zien, heb een 4090 en op de Index ziet het er ook al heel goed uit.
Je krijgt dan inderdaad wel de DMAS en mogelijk nog de fiber kabel.
Ik had een day-1 pre-order. Van betalen tot levering aan de deur duurt meestal 2 tot 4 weken. Bij mij, maar ook van veel anderen gehoord. Dan kom je dus op eind juli.
Ben benieuwd (vooral ook naar de prijs)
Ik ben verstopt zoek een ander :P
https://sidequestvr.com/app/15472/jk-xr-jedi-knight2-meta
Echt een te gekke ervaring! Hier altijd al van gedroomd in VR te kunnen spelen, een favorietje van mij!
Ik zie nu dat hij ook voor de Pico 4 beschikbaar is.
Het speelt echt heel lekker weg, je moet wel redelijke VR benen hebben voor smooth turns.
Schieten en strafen is zoveel makkelijker dan op de PC. Was toevallig net op de PC weer ermee begonnen, blij dat ik dit net ontdek.
[ Voor 48% gewijzigd door Koldur op 06-07-2023 20:39 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Op het VD Discord al vaker voorbij gekomen, koop het niet! Is gewoon een simpele dongle, zal nooit zo goed werken als een dedicated AP met aparte SSID.kaasszje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:20:
Voor de liefhebbers d-link heeft laten weten dat aan het einde van de maand de oculus vr air bridge beschikbaar moet zijn bij cool blue.
Ben benieuwd (vooral ook naar de prijs)
Het is in feite een gewone Wi-Fi dongle zoals je voor een PC of laptop kan aanschaffen, dus veel mindere antenne e.d. maar dan een software/FW schilletje.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik lag op de rug in bed met de Crystal op. 90% comfortabel, maar wel prima 2,5 uur lang.
Beeld was naar mijn beleving vrijwel net zo goed als in de echte bioscoop. 3D effect was goed. Een aanrader.
3D films legaal downloaden is erg lastig heb ik gemerkt. Naast het rippen van fysieke blu-rays, iemand nog tips voor legale 3D film download?
Niet dat ik weet nee. 3D films zijn moeilijk legaal te vinden. Sowieso worden ze steeds minder uitgebracht voor thuis omdat de meeste TV's het niet meer kunnen.Playa del C. schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:52:
Zonet de eerste 3D film in de Crystal bekeken. Vrij ironisch: Ready Player One.
Ik lag op de rug in bed met de Crystal op. 90% comfortabel, maar wel prima 2,5 uur lang.
Beeld was naar mijn beleving vrijwel net zo goed als in de echte bioscoop. 3D effect was goed. Een aanrader.
3D films legaal downloaden is erg lastig heb ik gemerkt. Naast het rippen van fysieke blu-rays, iemand nog tips voor legale 3D film download?
Wat ik altijd opmerk is dat het op je rug liggen enorm vervelend is met de oculus quest. De software is er niet op berekend. Sommige apps kan je instellen zodat het beeld omhoog geprojecteerd kan worden, en je kan het hoofdmenu zelf ook bijstellen door heel erg omhoog te kijken en te recenteren. Maar veel apps kunnen ook niet het beeld naar boven projecteren. Het lijkt wel een nagedachte.
Bijvoorbeeld met pigasus player kan het alleen in het void theatre en dan moet je een optie hebben die helemaal onderaan zit dus moet je toch ongemakkelijk voorover leunen om die aan te klikken. En als de player crasht (gebeurt vaak) dan moet je het opnieuw doen.
Vooral met films kijken is het best erg relaxed om op bed te liggen. Meerdere soorten films overigens inclusief NSFW
Trouwens, vraagje, heb je geen last van de plastic hoofdband van de Crystal met op je rug liggen? Met de Quest met Elite band stoort dit enorm. Zo vervelend dat ik dan altijd mijn quest met elastieken band gebruik (ik heb er 2 waarvan ik 1 vooral voor ontwikkeling gebruik, die heeft de elastieken band zodat ik hem makkelijk snel even tegen mijn hoofd kan drukken om het e.e.a. te testen.
[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 07-07-2023 00:02 ]
Dacht ik al. Het wordt een gat in de markt. Over een jaar beginnen meer en meer mensen nieuwe high-end VR brillen te kopen en te ontdekken dat je thuis in een volledige 3D bios kan zitten. Ook samen met anderen trouwens, als ze dus ook een eigen bril hebben. Vrienden of gewoon het eigen gezin. Of beide. Je oma in de zorginstelling kan ook meedoen.GekkePrutser schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:57:
[...]
Niet dat ik weet nee. 3D films zijn moeilijk legaal te vinden. Sowieso worden ze steeds minder uitgebracht voor thuis omdat de meeste TV's het niet meer kunnen.
Maar nergens een 50 GB download via officiële kanalen. Ik betaal graag een paar euro per film.
Echter val ik nu terug op een site waar ik slechts 20 euro betaal voor downloadsnelheid om daarna tientallen 3D films te kunnen downloaden. Semi-legaal noemt men het, maar is duidelijk niet legaal als je kijkt naar copyright.
Enige andere optie is een blu-rayspeler kopen en 10-20 euro per film voor het fysieke schijfje, wat je daarna moet rippen. Terwijk ik al jaren geen fysieke schijf in mijn pc heb gedaan. Al tien jaar niet meer.
NSFW heb ik ooit wel gezien, maar ben daar momenteel niet mee bezig in de Crystal.Wat ik altijd opmerk is dat het op je rug liggen enorm vervelend is met de oculus quest. De software is er niet op berekend. Sommige apps kan je instellen zodat het beeld omhoog geprojecteerd kan worden, en je kan het hoofdmenu zelf ook bijstellen door heel erg omhoog te kijken en te recenteren. Maar veel apps kunnen ook niet het beeld naar boven projecteren. Het lijkt wel een nagedachte.
Bijvoorbeeld met pigasus player kan het alleen in het void theatre en dan moet je een optie hebben die helemaal onderaan zit dus moet je toch ongemakkelijk voorover leunen om die aan te klikken. En als de player crasht (gebeurt vaak) dan moet je het opnieuw doen.
Vooral met films kijken is het best erg relaxed om op bed te liggen. Meerdere soorten films overigens inclusief NSFW, laten we het beestje bij zijn naam noemen en niet doen alsof VR daar niet óók (of zelfs: juist!) een enorme toegevoegde waarde voor is. Maar ook de geijkte app voor dát doel (SLR) heeft geen mogelijkheid om zijn eigen menu naar boven te projecteren
Dus is juist een goed voorbeeld. Tijdens het spelen van een film kan je het beeld wel omhoog draaien maar in het menu niet en dan moet je heel vervelend rechtop gaan zitten. Die app is gebaseerd op "DeoVR" player dus ik denk dat het hem daar in zit.
Ik gebruik BigScreen. Werkt verreweg het beste voor films. Volledig stabiel. Menu en kamer draaien mee met je gezichtsveld.
Ik ga eerst zitten op het bed waar ik wil liggen. Dan recenter ik via steamVR menu. Daarna via BigScreen menu draai ik het beeld naar 90 graden omhoog in stappen van 5 graden, waarna ik ga liggen. Dan is daarna alles, van menu tot kamer tot film hetzelfde als zittend. Maar dan lig ik dus languit op de rug. Alsof er een real-life 3D bioscoop is ingebouwd in het plafond.
Crydtal heeft zo'n draaiknop en een accu achterop het hoofd. Ik pak dan een dik maar zacht kussen. De strap en de knop drukken dan daar in.Trouwens, vraagje, heb je geen last van de plastic hoofdband van de Crystal met op je rug liggen? Met de Quest met Elite band stoort dit enorm. Zo vervelend dat ik dan altijd mijn quest met elastieken band gebruik (ik heb er 2 waarvan ik 1 vooral voor ontwikkeling gebruik, die heeft de elastieken band zodat ik hem makkelijk snel even tegen mijn hoofd kan drukken om het e.e.a. te testen.
Andere optie is om de strap omhoog te kantelen. Pimax kan 90 graden omhoog. Dan lig je op je achterhoofd en de bril ligt dan los op je hoofd. Dat is alleen wel zwaarder op het aangezicht en alles ligt wat los. Plus het geluid is dan verder van je oor.
Gisteren dus met headstrap om in het kussen ging het wel. Een Pimax Crystal zit denk ik nooit helemaal comfortabel. Groot, zwaar en hoekig. Het is een nadeel van het ding. Ik kan er nog wat omheen werken, maar voor genoeg mensen is dat een afknapper. Het ding zit wel echt op de grens van wat praktisch gezien nog kan voor de wat sterkere mens (qua home entertainment).
Maar goed, ik lag gisteren heerlijk ontspannen 2,5 uur in bed, dus het kan op zich en ik ben van plan om nog een aantal films te kijken komende weken.
Maar nu blijkt het introductieaanbod veel beter dan wat er in ieder geval in het Tweakers artikel stond. Mijn idee was om voor die ene euro de eerste maand te doen en dan gelijk over te gaan naar een jaar abonnement omdat dat een stuk goedkoper is. Nadeel is dat bleek dat dat jaarabonnement nu €70 is ipv €60 wat in het artikel stond, maar het actietarief van €1 geldt tot en met februari!
:strip_exif()/f/image/rKF9abJ7FUVCaUH2V6oqeIcg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet wel niet precies wanneer je het moet activeren om deze actie te krijgen maar ik vermoed voor eind deze maand.
Gamertag: FinrazielNL
Maar voor 1 euro per maand tot februari 2024 lijkt dan wel weer een prima deal.
Edit. Mijn aanname was correct
On the first of each month, you’ll get two titles to redeem, enjoy, and master. First up, we’re pairing Cloudhead Games’ physical action-rhythm FPS Pistol Whip with the nostalgia-fueled arcade adventure Pixel Ripped 1995 from ARVORE Immersive Experiences. And for August, you can look forward to a uniquely compelling social VR experience in Mighty Coconut’s Walkabout Mini Golf and some frantic weapon-crafting and shooter action in MOTHERGUNSHIP: FORGE from Terrible Posture Games.
You get to keep each title as long as you’re a Meta Quest+ subscriber, so the value builds over time. And you can cancel at any time for maximum flexibility. Even better, if you rejoin down the road, you’ll regain access to all of the titles from your original paid subscription period.
[ Voor 63% gewijzigd door L0g0ff op 09-07-2023 01:27 ]
Het is vrij duur in vergelijking met andere platformen, maar Quest games zijn ook gewoon vrij duur. De twee games deze maand zijn samen normaal €50, volgende maand €35. Kortingen gaan over het algemeen niet verder dan zo'n 40% voor zover ik gezien heb. Zelfs bij de beste deals zoals een bundel die je bij fanatical laatst kon samenstellen betaal je nog een tientje per game.L0g0ff schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:20:
Ik vind 8.45 per maand wel een stevig bedrag voor 2 games per maand. Ik neem aan dat je doe spellen niet meer kunt spelen als je het abonnement hebt opgezegd.
[...]
Als je dan per jaar betaalt ben je uiteindelijk krap €3 per game kwijt. Zolang er dan minstens één keer per twee maanden iets echt goeds bij zit denk ik dat het voor mij het wel waard is.
Maar goed, de reden dat ik het hier post is ook net dat die €1 deal het een stuk aantrekkelijker maakt om eens uit te proberen. Als je na februari stopt ben je €8 kwijt maar heb je wel 8 maanden allerlei games kunnen spelen. Het geeft denk ik ook een mooi beeld of ze ook echt goede games blijven bieden of dat ze hun kruit gelijk verschoten hebben op de eerste twee maanden.
Edit: ik begin nou wel te twijfelen of het echt zo lang voor €1 gaat zijn... In de mail staat weer dat het een 1 month trial is en in de app is het ook niet eenduidig... Eens kijken of ze een bereikbare support hebben (het is een big tech bedrijf dus ik verwacht van niet maar wie weet).
Edit 2: support ticket ingeschoten, ben benieuwd...
[ Voor 10% gewijzigd door Finraziel op 09-07-2023 08:26 ]
Het is wel gewoon 1 euro per maand wat je eerder ook zei. Zie onderaan deze screenshotFinraziel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:07:
[...]
Het is vrij duur in vergelijking met andere platformen, maar Quest games zijn ook gewoon vrij duur. De twee games deze maand zijn samen normaal €50, volgende maand €35. Kortingen gaan over het algemeen niet verder dan zo'n 40% voor zover ik gezien heb. Zelfs bij de beste deals zoals een bundel die je bij fanatical laatst kon samenstellen betaal je nog een tientje per game.
Als je dan per jaar betaalt ben je uiteindelijk krap €3 per game kwijt. Zolang er dan minstens één keer per twee maanden iets echt goeds bij zit denk ik dat het voor mij het wel waard is.
Maar goed, de reden dat ik het hier post is ook net dat die €1 deal het een stuk aantrekkelijker maakt om eens uit te proberen. Als je na februari stopt ben je €8 kwijt maar heb je wel 8 maanden allerlei games kunnen spelen. Het geeft denk ik ook een mooi beeld of ze ook echt goede games blijven bieden of dat ze hun kruit gelijk verschoten hebben op de eerste twee maanden.
Edit: ik begin nou wel te twijfelen of het echt zo lang voor €1 gaat zijn... In de mail staat weer dat het een 1 month trial is en in de app is het ook niet eenduidig... Eens kijken of ze een bereikbare support hebben (het is een big tech bedrijf dus ik verwacht van niet maar wie weet).
Edit 2: support ticket ingeschoten, ben benieuwd...
:strip_exif()/f/image/9545exrFXakT1OC6yZi1g97s.jpg?f=fotoalbum_large)
tnx maar als ik een aparte ap neer zet is dat wel weer een apparaat wat 24/7 aan staat en stroom slurpt...Koldur schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:36:
[...]
Op het VD Discord al vaker voorbij gekomen, koop het niet! Is gewoon een simpele dongle, zal nooit zo goed werken als een dedicated AP met aparte SSID.
Het is in feite een gewone Wi-Fi dongle zoals je voor een PC of laptop kan aanschaffen, dus veel mindere antenne e.d. maar dan een software/FW schilletje.
En merk dat ik zelf te lui ben om ding aan en uit te zetten als ik hem niet gebruik.
Zal VD Discord ook eens doorlopen.
Die snap ik, heb ik zelf namelijk ook als negatief punt gezien. Simpele oplossing voor, aan/uit knopje ertussen gemaakt zowel beneden als mijn boven AP.kaasszje schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:21:
[...]
tnx maar als ik een aparte ap neer zet is dat wel weer een apparaat wat 24/7 aan staat en stroom slurpt...
En merk dat ik zelf te lui ben om ding aan en uit te zetten als ik hem niet gebruik.
Zal VD Discord ook eens doorlopen.
Dongle klinkt ideaal als makkelijke oplossing, maar gaat je echt problemen geven. Is in het VD Discord echt bij niemand goed werkend gekregen met hoge bitrates, ook voor Wielink.
tnx voor de waarschuwing, iemand aanraders voor een goede, niet te dure wifi6 ap dan ? Heb nu de zylon modem van t-mobile, maar dat werkt eigenlijk niet heel prettigKoldur schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:24:
[...]
Die snap ik, heb ik zelf namelijk ook als negatief punt gezien. Simpele oplossing voor, aan/uit knopje ertussen gemaakt zowel beneden als mijn boven AP.
Dongle klinkt ideaal als makkelijke oplossing, maar gaat je echt problemen geven. Is in het VD Discord echt bij niemand goed werkend gekregen met hoge bitrates, ook voor Wielink.
Asus RT-AX55 of de Netgear WAX202, of een 6E router als je ooit over gaat op de Quest 3 of Pico 4kaasszje schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:25:
[...]
tnx voor de waarschuwing, iemand aanraders voor een goede, niet te dure wifi6 ap dan ? Heb nu de zylon modem van t-mobile, maar dat werkt eigenlijk niet heel prettig
Ik heb beide overigens
[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 09-07-2023 22:30 ]
dank uKoldur schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:29:
[...]
Asus RT-AX55 of de Netgear WAX202, of een 6E router als je ooit over gaat op de Quest 3 of Pico 4
Ik heb beide overigens
Ja diezelfde melding kreeg ik ook, maar support zegt nu dat het volgende maand €8,99 zal zijn. Ik ben nog een beetje terug aan het pushen want in de app staat ook gewoon nog €1.00/month, maar ik ben bang dat het gewoon meta being meta gaat zijn en we naar die actie kunnen fluiten.L0g0ff schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Het is wel gewoon 1 euro per maand wat je eerder ook zei. Zie onderaan deze screenshot
[Afbeelding]
Misschien begrijpen ze het bij support nietFinraziel schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:24:
[...]
Ja diezelfde melding kreeg ik ook, maar support zegt nu dat het volgende maand €8,99 zal zijn. Ik ben nog een beetje terug aan het pushen want in de app staat ook gewoon nog €1.00/month, maar ik ben bang dat het gewoon meta being meta gaat zijn en we naar die actie kunnen fluiten.
Ik laat het vooralsnog ook gewoon staan, maar de communicatie is hoe dan ook echt knudde. Want als de actie wel klopt, waarom is meta dat dan niet meer van de daken aan het schreeuwen? Lijkt me een goede manier om meer mensen kennis te laten maken met het abonnement, maar nu zie je het pas als je toch al abonnee wou worden (of als iemand als ik het op een forum post...)L0g0ff schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:52:
[...]
Misschien begrijpen ze het bij support nietwant als deze actie is afgelopen en je stapt dan in dan moet je wel 8,99 per maand betalen.
Als ik in de app kijk dan is deze actie van 1 euro tot 31 juli 2023.L0g0ff schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:20:
Ik vind 8.45 per maand wel een stevig bedrag voor 2 games per maand. Ik neem aan dat je doe spellen niet meer kunt spelen als je het abonnement hebt opgezegd.
[...]
De unifi 6 Lite werkt voor mij ook heel fijnkaasszje schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:25:
[...]
tnx voor de waarschuwing, iemand aanraders voor een goede, niet te dure wifi6 ap dan ? Heb nu de zylon modem van t-mobile, maar dat werkt eigenlijk niet heel prettig

Ik weet niet of andere AP's dat wel zo kunnen, persoonlijk vind ik een apart AP prima.
[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 10-07-2023 23:22 ]
Op internet veel dat ze het in horizons hebben maar dat heb ik dus niet gespeeld
Heeft iemand nog een idee hoe dit komt?
Als ik hem eerst liet liggen dan was hij na 3 dagen echt leeg (helemaal dood). Dat is heel slecht voor de accu dus dat probeerde ik zoveel mogelijk te voorkomen. Nu gaat hij veel langer mee in de kast.
Het is nu erg heet hier in Spanje dus ik speel niet zo veel VR. Hebben jullie dit fenomeen ook gemerkt?
Ik wacht wel met smart op de Oculus Quest 3 trouwens....
@gupfishy Dat probleem niet gezien hier, sorry
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 13-07-2023 18:10 ]
Dat als het heet is dat je dan niet zo vaak VR't? Ja dat heb ik ookGekkePrutser schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:09:
Grappig puntje wat ik merk aan de Quest 2: Sinds een van de laatste updates is de standby tijd echt veel langer.
Als ik hem eerst liet liggen dan was hij na 3 dagen echt leeg (helemaal dood). Dat is heel slecht voor de accu dus dat probeerde ik zoveel mogelijk te voorkomen. Nu gaat hij veel langer mee in de kast.
Het is nu erg heet hier in Spanje dus ik speel niet zo veel VR. Hebben jullie dit fenomeen ook gemerkt?
Daarom doe ik 'm meestal helemaal uit.GekkePrutser schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:09:
Grappig puntje wat ik merk aan de Quest 2: Sinds een van de laatste updates is de standby tijd echt veel langer.
Bij mij meestal alleen tijdens het opstarten. Na een minuutje of zo is die weer goed.gupfishy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:13:
Ik heb de quest 2 en ineens is mijn avatar grijs. Niet eens ingame maar gewoon als je hem ziet
Op internet veel dat ze het in horizons hebben maar dat heb ik dus niet gespeeld
Heeft iemand nog een idee hoe dit komt?
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Wel verbinding met internet maar toch werkt het niet
Ik ben wat info aan het vergaren zodat ik me ook maar eens aan het VR gamen/... kan wagen.
Ik heb wel het liefst onmiddellijk een goede ervaring, daarom dat ik eerst zo veel mogelijk info wil.
In dit topic gaat het op de laatste pagina's veel over de Primax crystal, maar ik meen te verstaan dat de wacht tijden lang kunnen oplopen en dat wanneer je nu besteld een minder goed product geleverd krijgt dan wanneer je voor 1/07/2023 pre-order had geplaatst.
Is het dan beter om te wachten op de Meta quest 3 ( welke wel minder goede specs heeft dan de Primax)?
Ik zou het wat zonde vinden om eerst een instapmodel te kopen waardoor ik misschien een slechtere ervaring krijg en zo het VR gebeuren laat liggen.
Misschien nog iets om te melden is dat ik een brildrager ben en het niet echt makkelijk is om op lenzen over te stappen.
Alvast bedankt voor inzichten en ervaringen.
mijn pc is er alvast klaar voor met een 4090 kaart.
.
[ Voor 6% gewijzigd door Hombre41 op 18-07-2023 08:02 ]
Meta referral links: https://linktr.ee/hombre41
Eerste ervaring is vaak enorm cool, maar ook pittig i.v.m. misselijkheid. Tip: blijven oefenen, niet doorgaan als je misselijk wordt, na een week of twee wordt het beter en binnen een paar weken kun je vrijwel onbeperkt in VR zijn.Hombre41 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:58:
Hallo allemaal;
Ik ben wat info aan het vergaren zodat ik me ook maar eens aan het VR gamen/... kan wagen.
Ik heb wel het liefst onmiddellijk een goede ervaring, daarom dat ik eerst zo veel mogelijk info wil.
De wachttijden zijn ondertussen redelijk kort. Drie tot vier weken als je nu besteld. Je krijgt dan hetzelfde als anderen, alleen niet een gratis audio-upgrade. Ik weet niet of ze los bij te kopen zijn. Kost zo'n 100 euro en volgens mij kreeg je bij een pre-order ook enige korting, zo'n 100 euro. Je krijgt verder dus exact hetzelfde als pre-orders. De audio is wel belangrijk, want de standaard audio is niet goed. Het is een DMAS die ook op de 8KX zat die je erbij wil.In dit topic gaat het op de laatste pagina's veel over de Primax crystal, maar ik meen te verstaan dat de wacht tijden lang kunnen oplopen en dat wanneer je nu besteld een minder goed product geleverd krijgt dan wanneer je voor 1/07/2023 pre-order had geplaatst.
Als je graag bij Meta zit, dan kan het. Echter is Meta alleen al een heel groot nadeel voor mij. Ik zou zeker niet voor een minder product gaan én bij Meta. Persoonlijke mening, want ik denk dat genoeg anderen later wel voor de Quest 3 gaan. Maar die gebruiken het dan denk ik ook wel iets anders dan ik dat doe.Is het dan beter om te wachten op de Meta quest 3 ( welke wel minder goede specs heeft dan de Primax)?
De Crystal heeft bij mij zo ongeveer de lenzen tegen mijn ogen aan. Mijn oogwimpers aaien de lens. Een bril schijnt mogelijk te zijn, maar het lijkt mij niet wenselijk. Er zijn ook lenzen op sterkte te koop via een derde partij. Dit is volgens mij standaard voor VR. Een eigen bril is niet handig in VR.Ik zou het wat zonde vinden om eerst een instapmodel te kopen waardoor ik misschien een slechtere ervaring krijg en zo het VR gebeuren laat liggen.
Misschien nog iets om te melden is dat ik een brildrager ben en het niet echt makkelijk is om op lenzen over te stappen.
Top. Ik wou dat ik die videokaart hadAlvast bedankt voor inzichten en ervaringen.
mijn pc is er alvast klaar voor met een 4090 kaart..
Wat betreft de lenzen, ik kan zeer moeilijk iets verdragen in of op mijn ogen, dus zal het proberen worden. En eventueel aangepaste lenzen, maar dan zou de eye détection niet werken.
Even een tegen geluid; pimax is kort door de bocht voor prutsers door prutsers.Hombre41 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:05:
Bedankt alvast voor de zeer duidelijke info.
Wat betreft de lenzen, ik kan zeer moeilijk iets verdragen in of op mijn ogen, dus zal het proberen worden. En eventueel aangepaste lenzen, maar dan zou de eye détection niet werken.
Technisch gezien ontlopen alle nieuw brillen elkaar op een paar procenten (aan pc gekoppeld). Met uiteraard uitschieters die dan weer evenredig veel duurder zijn én zwaar zijn/slecht zitten.
Ik en velen met mij die wat meer of alle headsets proberen zullen vaker geneigd zijn om er een aan te raden die lekker zit en niet na korte tijd dragen al ongemak geven. Je kan je dood staren op techspecs wat je wilt, maar als het naar zit breekt het je immersie, en dan had je liever een betere bril gehad (comfort is beter dan een paar procent meer pixels en een stoeptegel tegen je hoofd getaped 🤣).
Quest 2s staan momenteel voor 225 euro in V&A, als je haast hebt is dat een prima plek om te beginnen met kijken of je het wat vind.
Als je voor comfort gaat een big screen of index als je die goedkoop op de kop kan tikken, zijn een leuke start set. Index zit aan het einde van zijn lifecycle, hou daar rekening mee. Maar er is een hele goede rede waarom mensen die meerdere headsets hebben vrijwel altijd hun index pakken 😉.
Het is wat dat betreft een onhandige tijd om in te stappen; alles wat nu te koop is is net niet optimaal en de volgende lichting goede headsets is er nog niet.
(technisch gezien een repost van mij, vorige keer was mn vraag een beetje ondergesneeuwd
Jij zou het nog even afwachten dus en wachten wat de nieuwe meta of index zou doen?
En wat met de pico 4?
Ik zit in de vreemde positie dat ik geen consumer bias heb in de zin van hoe je het hier heel sterk ziet (ik krijg elke headset zonder kosten of insteek, dus wat ik kies als zoals "influencers" het zouden noemen als daily driver is vanwegen wat voor mij de prettigste combo is, niet zozeer om de aanschaf voor mijzelf te valideren). Lang geneuzel maar belangrijk om even mijn insteek te snappen.Hombre41 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:22:
@Darkangle ook zeer bedankt voor deze info.
Jij zou het nog even afwachten dus en wachten wat de nieuwe meta of index zou doen?
En wat met de pico 4?
Ik pendel heen en weer tussen mijn index en big screen, waarbij 120hz er waarschijnlijk voor zou zorgen dat ik de index ook netjes aan de wall of shame schroef.
Toekomstige headsets kan ik het meestal niet over hebben anders dan een hint hier en daar. En dan nog heb ik weinig inzicht of iets tot productie over gaat en wanneer. Valve laat meestal op zich wachten en voor de eventuele opvolger van de index staan er nog een paar goals op de roadmap die van andere projecten afhangen/samenhangen. Zeer irritant, maar ook belonend. De nieuwe quest zou op papier heel leuk moeten zijn maar heeft momenteel een grove fout qua ontwerp welk door management door lijkt te drukken, we gaan het allemaal wel zien binnenkort in de "leaks" die er aan komen.
Persoonlijk zou ik een quest 2 voor 200 euro hagglen oid, voor pcvr, zodat je een leuk instap model hebt zonder veel geld te verliezen. Kan je gelijk klooien met wifi ipv een kabel om te zien of dat voor jou persoonlijk een holy grail is of niet.
Pico 4 is ook leuk, maar een kleiner eco systeem momenteel. Voor beiden geld uuteraard de privacy meuk maar dat mag je zelf uitzoeken en besluiten 😉.
Als geld geen probleem is, bigscreen. Maar dan met de wetenschap dat het net zoals een voorgeschreven bril is: alleen voor jou persoonlijk geschikt.
Wel 90Hz inderdaad
En dan nog alle extra hardware apart kopen
[ Voor 19% gewijzigd door Hombre41 op 18-07-2023 16:47 ]
Verkijk je daar niet op. De voorkeur voor 120hz is heel persoonlijk: zat mensen hier die niet eens merken dat ze bv op 72hz spelen. Eerlijk gezegd is dat handiger, maar ik word gek van dat geknipper en de traagheid (zo voelt het aan voor mij).Hombre41 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:44:
Ja die bigscreen lijkt me wel leuk, ze leveren zelf de aangepaste lenzen.
Wel 90Hz inderdaad
Hij krijgt volgens mij een optie voor 120 Hz.Hombre41 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:44:
Ja die bigscreen lijkt me wel leuk, ze leveren zelf de aangepaste lenzen.
Wel 90Hz inderdaad
De Crystal heeft eye-tracking en daarmee DFR. Dat is een voordeel t.o.v. de Beyond. Verder is de Beyond zeker het overwegen waard. Je hebt dan wel twee lighthouses van Valve nodig en er is standaard geen audio.
De Crystal krijgt later mogelijk een nieuwe lens die een 10 tot 15 graden extra fov oplevert.
Crystal heeft een groot nadeel in gewicht. Maar toch, ik draag hem zonder problemen uren per dag.
@Darkangle noemt het vluchtig 'consumer bias'. Ik ben echter niet bezig een aankoop goed te praten.
De Crystal en de Beyond zijn de twee headsets die ik sterk overweeg in 2023. De deckard als hij komt ook, mits hij goed wordt voor simmers.
Ik heb een Crystal en nog geen Beyond, die is nog net niet leverbaar. Beiden hebben voor- en nadelen.
Pimax heeft een slechte naam verdiend en sommige mensen slaan daarom door in het bashen van Pimax. Echter, zonder de beyond was de Crystal zeker dé headset van 2023 geweest. De beyond heeft op bepaalde vlakken zeker een goed appeal. De oled, zeer licht, enz. Perfect is die echter niet. Volgens mijn bronnen is het beeld van de Pimax zeker iets beter. Keuzes en wensen.
Als ik zelf gewacht had met de Crystal, dan was het voor mij 50/50 tussen de Crystal en Beyond momenteel.
Echter als de Crystal een lens met stevig meer fov levert, dan neig ik toch meer naar de Crystal.
Ik heb er één en ik heb qua software en hardware geen noemenswaardige problemen. Het is een prima product en voor een handige tweaker prima met veel potentie door de komende updates. Er zijn verder nog heel wat kleine voor- en nadelen aan beide headsets. Ik zou veel reviews bekijken van beiden. Wat ik dit jaar zeker niet zou doen, is geld steken in een Index of zelfs Quest 2. Persoonlijk, omdat ik weet wat een Crystal en een Beyond kunnen. Quest 2 alleen als mensen weinig geld over hebben en/of willen kijken of VR iets is.
En precies dat laatste is wat de meeste mensen ook moeten doen. Er liggen bergen VR sets op de plank omdat men al erop uitgekeken is.Playa del C. schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:56:
[...]
Quest 2 alleen als mensen weinig geld over hebben en/of willen kijken of VR iets is.
Tenzij je al van te voren weet dat VR helemaal jou ding gaat worden dan ben ik het met je eens, wacht en kijk verder. Komen leuke dingen aan.
Anders gewoon een 2de hansje op de kop tikken en kijken of het wat voor je is, de quest 2 is daar een uitstekend model voor.
@Hombre41 ik ben tegen de 2 meter, 120kg en tussen de 4 en 5% vet percentage (eindelijk weer 😂). Ik speel/test veel met actieve games en als dat je ding word, benadruk ik nogmaals dat comfort zeer onderschat word net zoals ongebalanceerde gewichtsverdeling.
De pimax vond ik bv persoonlijk te naar om actief mee te fitnessen qua gewicht (te zwaar en dus te traag voor pistol whip for example). Ook voor films kijken is het voor mij de foute keuze voor dezelfde rede, liever dat ik lekker lounge met een veder gewicht dan de eventuele extra resolutie. Rechtop in een stoel zitten is wat beter in that regard, maar dat is niet super inspannend of spannend vannuit de headset gezien 😉.
Reviews kijken altijd met een korrelte zout nemen; het product dat de youtubers verkopen is hun kanaal, sponsors, hun clicks en view time.
Daar zitten een paar behoorlijk rotte appels tussen die hier veel worden aangehaald. Enfin, loos punt weet je vast zelf wel (kijk 2 seconden naar de lijst van hun video history en alles is altijd the latest is the greatest als je maar blijft kijken in de toekomst).
Ideaal zou next gen zijn, de huidige generatie is voornamelijk geneuzel achter de comma, opgeblazen door iedereen zodat de verschillen groter lijken. Generaties benoemen binnen vr is een punt, geen echte definitie voor... Maar kleine stapjes zoals net even wat betere pixel dichtheid, net even hogere resolutie is meer een contest in verpissen dan dat het superveel uitmaakt. Vandaar mijn standpunt dat je meer mileage uit comfort haalt dan een subjectieve kleine step up qua beeld.
Eyetracking is al een betere stap, maar niet helemaal next gen, en de huidige implementaties zijn of redelijk onbetaalbaar voor de gemiddelde gamer of nog niet officieel uit (crystal heeft de hardware maar het word nog niet gebruikt anders dan beta).
Momenteel zijn de uitdagingen meer softwarematig (op meerdere manieren) en wat baanbrekendere zaken betaalbaar te krijgen.
Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit; lol kan je zelfs hebben met een lenovo setje (zag er laatst een werkend voor 65 euro 😂). Als je je ei kwijt kan ben je er al grotendeels. De nieuwe headsets komen altijd wel.
Btw, ik ben ook een brildrager, voor alle veel verkochte headsets kan je prescription inserts krijgen voor relatief weinig (of zelf printen en zagen).
Noem ik dus Pimax bashen. Een Crystal is van een heel andere orde dan een Quest 2 qua beeldkwaliteit.Darkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:44:
Tussen uitmaken voor pimax bashen en realistisch daadwerkelijk een paar jaar ervaring zit een hoop verschil 😉. Zie het zoals je wilt. Het verschil tussen een occulus cv1 en een crystal is groot, helemaal mee eens, maar tussen een quest 2 en een crystal is het aanzienlijk minder een grote stap te noemen en meer geneuzel van kleinere verschillen tussen de huidige generaties.
Hier helemaal mee eens. De Crystal is voor simmers die stil zitten. Beetje rustig aan Skyrim VR kan nog prima, maar alles wat snelle bewegingen nodig heeft, is niet geschikt.@Hombre41 ik ben tegen de 2 meter, 120kg en tussen de 4 en 5% vet percentage (eindelijk weer 😂). Ik speel/test veel met actieve games en als dat je ding word, benadruk ik nogmaals dat comfort zeer onderschat word net zoals ongebalanceerde gewichtsverdeling.
De pimax vond ik bv persoonlijk te naar om actief mee te fitnessen qua gewicht (te zwaar en dus te traag voor pistol whip for example).
Ook de tracking van de controllers is niet optimaal voor snelle of complexe bewegingen.
Heb nu een tiental films gekeken in de Crystal. Ik lig dan in bed. Werkt prima. Juist dan maakt het gewicht niet uit. Je kunt eventueel in een stoel hangen. Je kan nog prima eten tijdens het kijken.Ook voor films kijken is het voor mij de foute keuze voor dezelfde rede, liever dat ik lekker lounge met een veder gewicht dan de eventuele extra resolutie. Rechtop in een stoel zitten is wat beter in that regard, maar dat is niet super inspannend of spannend vannuit de headset gezien 😉.
Alsnog denk ik dat films kijken ook prima in de Beyond kan.
Correct. In principe alles waar een doorkliklink in de beschrijving staat.Reviews kijken altijd met een korrelte zout nemen; het product dat de youtubers verkopen is hun kanaal, sponsors, hun clicks en view time.
Daar zitten een paar behoorlijk rotte appels tussen die hier veel worden aangehaald. Enfin, loos punt weet je vast zelf wel (kijk 2 seconden naar de lijst van hun video history en alles is altijd the latest is the greatest als je maar blijft kijken in de toekomst).
DFR werkt al wel en wordt binnenkort geactiveerd. Paar weken nog. Eye-tracking is wel belangrijk. De Crystal heeft het, de Beyond zal het nooit hebben.Ideaal zou next gen zijn, de huidige generatie is voornamelijk geneuzel achter de comma, opgeblazen door iedereen zodat de verschillen groter lijken. Generaties benoemen binnen vr is een punt, geen echte definitie voor... Maar kleine stapjes zoals net even wat betere pixel dichtheid, net even hogere resolutie is meer een contest in verpissen dan dat het superveel uitmaakt. Vandaar mijn standpunt dat je meer mileage uit comfort haalt dan een subjectieve kleine step up qua beeld.
Eyetracking is al een betere stap, maar niet helemaal next gen, en de huidige implementaties zijn of redelijk onbetaalbaar voor de gemiddelde gamer of nog niet officieel uit (crystal heeft de hardware maar het word nog niet gebruikt anders dan beta).
Je hebt het alleen over je eigen perspectief. Voor simmers is juist PPD en FOV erg belangrijk. Ik zou geen minder beeld accepteren dan iets als een Crystal. Scherp in de verte en alle teksten zijn prima leesbaar. Sim-games hebben vaak veel kleine letters. De Beyond is dan nog wel scherp.Momenteel zijn de uitdagingen meer softwarematig (op meerdere manieren) en wat baanbrekendere zaken betaalbaar te krijgen.
Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit; lol kan je zelfs hebben met een lenovo setje (zag er laatst een werkend voor 65 euro 😂). Als je je ei kwijt kan ben je er al grotendeels. De nieuwe headsets komen altijd wel.
Btw, ik ben ook een brildrager, voor alle veel verkochte headsets kan je prescription inserts krijgen voor relatief weinig (of zelf printen en zagen).
Ik denk dat jij en ik het verder wel eens zijn, alleen trek jij je ervaring van actieve VR games door op alle takken van sport. En dan valt de Crystal meteen volledig af. Ik snap best waarom je het zegt, het is alleen niet waar voor iedereen.
Ik vind VR verder wel leuk, maar ik sport er niet in. Dat doe ik buiten de headset wel. Juist voor simmers is de Crystal prima. Voor films zie ik geen enkel bezwaar bij beiden. Waar de Beyond een betere keuze is, dat is voor snelle games.
De Crystal heeft meer features, de Beyond is veel lichter. Vrij simpel.
Alles wat ouder is, is inferieur. Alleen geschikt om mee te testen als de prijs laag is (Q2).
Als je het geen probleem vind om twee lighthouses en controllers en audio te kopen, dan is een Beyond het beste. Als je focus legt op simmen, dan Crystal. Als je wil kijken en testen, dan de Q2.Hombre41 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:25:
Bij mij zou het zoizo een combinatie zijn van race Sim games en ook zeer actieve zaken.
Kleine aanvulling/info op jou andere post. Ik ben ook een simmer, en denk dat je hier misschien een kleinstukje ervaring mist met andere headsets; werkt ook prima, meeste sims prima leesbaar (acc blijft een draak, ander verhaal). Komt meer op software neer dan headsets in de huidige generatie wat dat betreft (check bv als random voorbeeld de verschillen in ams2 tussen sharpening in de xml op 2.9 te zetten ipv 0! Alsof je een nieuwe bril hebt). Het is nogal een diminishing return op de curve wat dat betreft qua hardware. Ja de crystal is scherper, nee het maakt niet zo veel uit als je denkt/doet voorkomen. Zeker niet naar bedoeld, maar het kan overtrokken over komen zo.Playa del C. schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:47:
[...]
Als je het geen probleem vind om twee lighthouses en controllers en audio te kopen, dan is een Beyond het beste. Als je focus legt op simmen, dan Crystal. Als je wil kijken en testen, dan de Q2.
Echter vind ik wel dat de tracking normaal moet werken zoals geadverteerd als het als vr headset word verkocht (werkte ook al zo goed voor de htc cosmos, heeft htc zelfs veel geld gekost).
Ik wacht even de golive vd update af, zou zeker leuk zijn.
Qua films kijken, de philosophy achter de hele big screen is juist dat. Zo is dat ding tot stand gekomen 😁 (Als je het ergens kan vinden steekt er een heel leuk verhaal achter, ik ga het echter niet schrijven, te lui).
Misschien binnenkort een sneak peek/leak voor lightfield op youtube beschikbaar 😉. Dat is een droom icm tobii. Dat is toch wel wat ik persoonlijk als next gen ervaar (samen met holographic displays, maar dat moet nog wat door pruttelen voordat dat in de buurt komt van iets wat geproduceert kan worden zonder dat het een hele korte levensduur heeft).
Ook geen geneuzel meer over welke headset meer pixels kan poepen ondat je dan de verschillen niet kan waarnemen.
Nee, dit weet ik. Gaat niet om 'leesbaar'. Het is bij headsets >30 ppd serieus scherp, zoals je weet. Ik hou van scherpte en ook van ver weg scherp zien. Dat kan een stuk minder goed rond de 25 ppd ten opzichte van 35 ppd. Ook films zien er in >30 ppd prima uit. Onder de 25 ppd zou ik er niet aan beginnen.Darkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Kleine aanvulling/info op jou andere post. Ik ben ook een simmer, en denk dat je hier misschien een kleinstukje ervaring mist met andere headsets; werkt ook prima, meeste sims prima leesbaar (acc blijft een draak, ander verhaal).
Ik had met iRacing al enorme lol in de CV1. Alles was op zich ook leesbaar in dat ding.
Boven de 30 ppd is er voor mensen geen screendoor-effect meer en ook scherpte verder weg.
Crystal heeft glazen lenzen en onder andere daardoor ook geen bloom, rays en mura meer. Local dimming waardoor zwart en donker ook goed werkt. Allemaal kleine dingen die het beeld gewoon serieus goed maken. Vind het opvallend hoe erg je dat blijft afzwakken naar dat het weinig toevoegt t.o.v. de headsets van vorig jaar en eerder. Het gaat niet alleen om pixels tellen.
Tracking van de Crystal? Die werkt normaal. Het kan zeker beter, maar weet niet wat je bedoelt hiermee.Komt meer op software neer dan headsets in de huidige generatie wat dat betreft (check bv als random voorbeeld de verschillen in ams2 tussen sharpening in de xml op 2.9 te zetten ipv 0! Alsof je een nieuwe bril hebt). Het is nogal een diminishing return op de curve wat dat betreft qua hardware. Ja de crystal is scherper, nee het maakt niet zo veel uit als je denkt/doet voorkomen. Zeker niet naar bedoeld, maar het kan overtrokken over komen zo.
Echter vind ik wel dat de tracking normaal moet werken zoals geadverteerd als het als vr headset word verkocht (werkte ook al zo goed voor de htc cosmos, heeft htc zelfs veel geld gekost).
Uiteraard. Bigscreen is voor films. Betekent niet dat ze automatisch het beste product leveren. Echter wel eens dat ze op dat vlak inderdaad gewoon presteren. Het ding is zeer licht en comfortabel en scherp genoeg met oled-scherm.Ik wacht even de golive vd update af, zou zeker leuk zijn.
Qua films kijken, de philosophy achter de hele big screen is juist dat. Zo is dat ding tot stand gekomen 😁 (Als je het ergens kan vinden steekt er een heel leuk verhaal achter, ik ga het echter niet schrijven, te lui).
Dat laatste zeker. Over een paar jaar kunnen we inderdaad over een paar randvoorwaarden heen stappen.Misschien binnenkort een sneak peek/leak voor lightfield op youtube beschikbaar 😉. Dat is een droom icm tobii. Dat is toch wel wat ik persoonlijk als next gen ervaar (samen met holographic displays, maar dat moet nog wat door pruttelen voordat dat in de buurt komt van iets wat geproduceert kan worden zonder dat het een hele korte levensduur heeft).
Ook geen geneuzel meer over welke headset meer pixels kan poepen ondat je dan de verschillen niet kan waarnemen.
Lightfield is een heel andere techniek. Zeer interessant. Maar niet voor de komende jaren.
Mensen moeten zelf maar kiezen wat ze nodig hebben en wat ze bevalt. Crystal werkt prima, dus laten we stoppen om steeds te doen alsof het niet goed is. Het ding is compleet, software is stabiel, Pimax mag ook eens wat terechte positieve feedback. De Crystal op zich is niks mis mee. Voor- en nadelen. Net als de Beyond. Niks mis mee, maar een heel ander product. Na alle informatie zou ik mijn Crystal niet gratis omruilen voor een Beyond. Ik zit dan ook >90% in sims en een beetje in films.
Waar trouwens wel wat mis is, dat is het bedrijf Pimax. Mensen achter de schermen, weet ik niet, maar de marketing, PR en directie komen constant over als een stel wappies. Niet dat ze dom zijn, maar wel redelijk bijzonder.
Omdat het mijn ervaring is dat als ik het wat meer uitleg mensen nog steeds denken dat het een discussie is ipv uitleg. Lightfield ben ik bv al 2 jaar intensief mee bezig, en heb het al tijden in vr ervaren, en help mee met de techniek. Als ik daar over ga uitwijden (wat niet kan/mag) dan ga jij nog steeds reageren met uitleg, niet helemaal bevattende dat we niet helemaal op hetzelfde nivo praten (random voorbeeld je laatste post alleen al mij gaan uitleggen over de glazen lenzen).Playa del C. schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:36:
[...]
Vind het opvallend hoe erg je dat blijft afzwakken naar dat het weinig toevoegt t.o.v. de headsets van vorig jaar en eerder. Het gaat niet alleen om pixels tellen.
Het is een catch 22, als ik meer uitleg moet ik dat nog steeds oversimplifyen (en denkt de andere kant dat ik er diep op in ga) en is dat nog steeds niet een discussie, en als ik het beknopt uitleg krijg je precies wat je hier boven doet. Het is een beetje een zijstraadje van het dunning kruger effect, denk ik.
Dat je het als een statement schrijft is daar een perfect voorbeeld.
Is geen klagen of aanval, dit is wat er vaker gebeurd/observatie. Mensen willen graag praten (of discussieren) maar soms is het niet duidelijk dat er een verschil in kennis nivo is welk zo groot is, waar beide partijen niet mee om kunnen gaan.
Dus ik maak een simpele statement die toch nog waar is.
Simpel voorbeeld, je kan je ingenieur van jou auto wel uitleggen waar jij de door hem ontworpen wagen voor gebruikt, maar zodra je hem gaat uitleggen wat de gedachte was achter het ontwerp neemt hij je niet meer serieus in die context (omdat er veelste veel zelfchecks worden overgeslagen/genegeerd en het aangeeft dat de persoon in kwestie niet helemaal snapt wat dat is).
Maar daar laat ik het ook bij. Likeminded mensen die lol hebben met VR.
We hebben het over persoonlijke ervaringen met de laatste VR headsets. Je gebruikt jouw positie als argument om je mening door te drukken. Genoeg mensen zijn het niet met je eens. Die hebben nu een Crystal thuis. Jij hebt liever de Beyond, prima. Beiden hebben een eigen doelgroep.Darkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:22:
[...]
Omdat het mijn ervaring is dat als ik het wat meer uitleg mensen nog steeds denken dat het een discussie is ipv uitleg. Lightfield ben ik bv al 2 jaar intensief mee bezig, en heb het al tijden in vr ervaren, en help mee met de techniek. Als ik daar over ga uitwijden (wat niet kan/mag) dan ga jij nog steeds reageren met uitleg, niet helemaal bevattende dat we niet helemaal op hetzelfde nivo praten (random voorbeeld je laatste post alleen al mij gaan uitleggen over de glazen lenzen).
Het is een catch 22, als ik meer uitleg moet ik dat nog steeds oversimplifyen (en denkt de andere kant dat ik er diep op in ga) en is dat nog steeds niet een discussie, en als ik het beknopt uitleg krijg je precies wat je hier boven doet. Het is een beetje een zijstraadje van het dunning kruger effect, denk ik.
Dat je het als een statement schrijft is daar een perfect voorbeeld.
Is geen klagen of aanval, dit is wat er vaker gebeurd/observatie. Mensen willen graag praten (of discussieren) maar soms is het niet duidelijk dat er een verschil in kennis nivo is welk zo groot is, waar beide partijen niet mee om kunnen gaan.
Dus ik maak een simpele statement die toch nog waar is.
Simpel voorbeeld, je kan je ingenieur van jou auto wel uitleggen waar jij de door hem ontworpen wagen voor gebruikt, maar zodra je hem gaat uitleggen wat de gedachte was achter het ontwerp neemt hij je niet meer serieus in die context (omdat er veelste veel zelfchecks worden overgeslagen/genegeerd en het aangeeft dat de persoon in kwestie niet helemaal snapt wat dat is).
Verschil tussen ons: ik raad beide headsets aan, afhankelijk van de gebruiker. Jij raadt niemand de Crystal aan, omdat jij het voor jezelf minder vindt.
Niet helemaal, maar laten we het daar maar bij laten. Word er niet gezelliger op 😁Playa del C. schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:08:
[...]
We hebben het over persoonlijke ervaringen met de laatste VR headsets. Je gebruikt jouw positie als argument om je mening door te drukken. Genoeg mensen zijn het niet met je eens. Die hebben nu een Crystal thuis. Jij hebt liever de Beyond, prima. Beiden hebben een eigen doelgroep.
Verschil tussen ons: ik raad beide headsets aan, afhankelijk van de gebruiker. Jij raadt niemand de Crystal aan, omdat jij het voor jezelf minder vindt.
YouTube: BigScreen Beyond: 3 Months Later...
Het is het waard om de hele video te zien.
Waar het op neer komt: De Beyond mist veel features en onderdelen. Het scherm is goed, maar met haken en ogen. Het enige echte pluspunt is dat het ding bijzonder licht is.
Eigenlijk precies wat ik hier eerder vandaag zei. Na deze video weet ik zeker dat ik liever de Crystal heb voor het simwerk en voor het kijken van films in Bigscreen Beta.
Maargoed, voor iedereen die gewicht erg belangrijk vindt, is de Beyond een optie.
Voor mij persoonlijk mist er teveel. Geen controllers, geen tracking stations, geen audio, geen eye-tracking. Ik denk dat met name mensen die al een Index set hebben liggen, vrij makkelijk door kunnen met de Beyond.
Andersom geef ik wel meteen toe dat de Crystal een doodlopende weg is. In de toekomst gaat VR zeker lichter moeten worden. En met betere technieken, zoals LightField. Zo'n Crystal werkt alleen maar in de handen van een echte tweaker/nerd met een sterke nek. En dat is een erg kleine doelgroep.
Dit werkt gewoon. Ik heb een g2 aan een asus laptop verbonden gehad met een usb-c naar DisplayPort dongle. Ik geloof een g15 amd advantage edition met mobiele amd r6800m videokaart. Dongle van cablematters.Robertobananas schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:44:
Stel, ik zou een HP Reverb G2 (of ander displayport VR set) willen verbinden met een laptop met Thunderbolt 4 / HDMI 2.1, zou dat via een converter mogelijk zijn, of moet je echt een dedicated DP aansluiting hebben?
(technisch gezien een repost van mij, vorige keer was mn vraag een beetje ondergesneeuwd)
Weet iemand wat voor app hij hier gebruikt om in VR te werken met de PC?Playa del C. schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:59:
Vanavond geplaatst door Bradley:
YouTube: BigScreen Beyond: 3 Months Later...
Het is het waard om de hele video te zien.
/f/image/kW9iKuIFqiymxcwcFVNUYnc3.png?f=fotoalbum_large)
Deze ken ik niet. Zal wel iets in SteamVR zijn.GekkePrutser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:27:
[...]
Weet iemand wat voor app hij hier gebruikt om in VR te werken met de PC?
[Afbeelding]
Zelf gebruik ik (gratis) Bigscreen Beta. Daar kun je de desktop netjes op een bioscoop-scherm zien. Die losse vensters zien er inderdaad wel handig uit, dan voegt de VR ook nog iets toe.
Tip: Maak een FedEx account. Dan zie je vanuit hun of er iets jouw kant op komt.Pandanl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:40:
Heb de Pimax Crystal nu twee weken in bestelling, heb de mail vorige week maandag gehad om adresgegevens door te sturen maar daarna is het stil geworden. Zie dat bij een paar mensen de crystal opeens op de stoep lag zonder melding dat die verstuurd is, is dit meer uitzondering dan regel?
Daarnaast heb ik ook al 3 weken betaald maar nog geen shipping label.
Ik heb 1 week geleden een mail gehad dat ze rond 24 juli de tweede/derde(?) batch gaan versturen.
EDIT: ik krijg echt 1 min geleden een mail dat hij verstuurd is
[ Voor 5% gewijzigd door Taygeta op 20-07-2023 13:47 ]
Ik heb twee keer een Crystal toegestuurd gekregen vanuit China. Beide keren kreeg ik geen melding van de voortgang en het versturen.Pandanl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:40:
Heb de Pimax Crystal nu twee weken in bestelling, heb de mail vorige week maandag gehad om adresgegevens door te sturen maar daarna is het stil geworden. Zie dat bij een paar mensen de crystal opeens op de stoep lag zonder melding dat die verstuurd is, is dit meer uitzondering dan regel?
Inderdaad via Fedex kun je kijken of er iets naar je toe komt. Fedex werkt verder ook niet best. Je kunt niet een levering aanpassen. Ze kwamen bij mij ook eens een dag eerder.
Duurt een kleine week om vanuit China bij je thuis te komen. Er is een Discord van Pimax. Daar heb ik twee keer een Pimax-persoon even laten kijken naar de status van de bestelling.
Hou een paar keer per week Unboud XR in de gaten maar de lever datum veranderd iedere keer...
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Hij is ondertussen redelijk op voorraad. Alleen dan bij Pimax zelf. Daar krijg je slechts één jaar garantie. Als je bij Unbound wil kopen, dan kom je daar in een wachtrij. Het kan daar snel gaan, maar duurt soms ook even als je net na een grote voorraad komt. Unbound heeft twee jaar garantie, maar is ook iets van een 100 euro duurder.dierkx36 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:21:
Is de Pimax Crystal de afgelopen maanden al te koop geweest ?
Hou een paar keer per week Unboud XR in de gaten maar de lever datum veranderd iedere keer...
In de Pimax-discord zit de eigenaar van Unbound ook. Je kan hem daar een DM sturen, hij kan je verder helpen en op de wachtrij plaatsen.
Persoonlijk heb ik weinig moeite met bestellen bij Pimax zelf. Als het ding na een jaar nog goed werkt, dan gaat het in principe nog een paar jaar mee. Er is vrijwel geen slijtage aan een headset, tenminste zoals ik er mee om ga. heb zes game-pc's en allerlei randapparatuur versleten in al die jaren en nog nooit garantie nodig gehad, behalve dan voor DOA's.
Heb nu een paar weken dagelijks uren getest. Het is echt een fijn ding. Veel handige opties en erg goede fps als je via OpenXR werkt. DFR werkt al in de beta, kwestie van tijd voor het actief wordt. Dat maakt de prestatie nog een stuk beter. In september komt er een wide fov lens. Voor pre-orders is dat 60 euro, voor anderen 120 euro. Die lenzen geven meer dan 15 graden extra fov, met nog steeds 35 ppd. Dan komt de fov op een 120 graden.
Ondanks de waarschuwingen over kwaliteit, ik heb geen problemen met de software gehad. Alles verbindt prima. Kan uren in iRacing zijn, accu krijg ik niet leeg. Local Dimming werkt prima, mooi beeld geeft dat. Heb een stuk of tien films gezien met donkere beelden. Nachtraces in iRacing. Vlekkeloos.
Enige definitieve nadeel is het gewicht/de grootte. Het is alsnog comfortabel, maar wel zwaar en lomp.
Een Bigscreen Beyond is daar meester in, maar op vrijwel alle andere punten minder. Dat is goed nieuws voor de toekomst. Er komt vast een zeker een headset die beter is dan alle pluspunten van de Crystal en de Beyond bij elkaar.
Okay dank je.Playa del C. schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:37:
[...]
Hij is ondertussen redelijk op voorraad. Alleen dan bij Pimax zelf. Daar krijg je slechts één jaar garantie. Als je bij Unbound wil kopen, dan kom je daar in een wachtrij. Het kan daar snel gaan, maar duurt soms ook even als je net na een grote voorraad komt. Unbound heeft twee jaar garantie, maar is ook iets van een 100 euro duurder.
In de Pimax-discord zit de eigenaar van Unbound ook. Je kan hem daar een DM sturen, hij kan je verder helpen en op de wachtrij plaatsen.
Persoonlijk heb ik weinig moeite met bestellen bij Pimax zelf. Als het ding na een jaar nog goed werkt, dan gaat het in principe nog een paar jaar mee. Er is vrijwel geen slijtage aan een headset, tenminste zoals ik er mee om ga. heb zes game-pc's en allerlei randapparatuur versleten in al die jaren en nog nooit garantie nodig gehad, behalve dan voor DOA's.
Heb nu een paar weken dagelijks uren getest. Het is echt een fijn ding. Veel handige opties en erg goede fps als je via OpenXR werkt. DFR werkt al in de beta, kwestie van tijd voor het actief wordt. Dat maakt de prestatie nog een stuk beter. In september komt er een wide fov lens. Voor pre-orders is dat 60 euro, voor anderen 120 euro. Die lenzen geven meer dan 15 graden extra fov, met nog steeds 35 ppd. Dan komt de fov op een 120 graden.
Ondanks de waarschuwingen over kwaliteit, ik heb geen problemen met de software gehad. Alles verbind prima. Kan uren in iRacing zijn, accu krijg ik niet leeg. Local Dimming werkt prima, mooi beeld geeft dat. Heb een stuk of tien films gezien met donkere beelden. Nachtraces in iRacing. Vlekkeloos.
Enige definitieve nadeel is het gewicht/de grootte. Het is alsnog comfortabel, maar wel zwaar en lomp.
Een Bigscreen Beyond is daar meester in, maar op vrijwel alle andere punten minder. Dat is goed nieuws voor de toekomst. Er komt vast een zeker een headset die beter is dan alle pluspunten van de Crystal en de Beyond bij elkaar.
Zal van de week XR Unbound eens mailen, vragen of het mogelijk is een Crystal te reserveren cq vast te houden tot 12 augustus.
(Zit nou voor m'n werk in Engeland tot de 12de etc)
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Goede vergelijking tussen de Bigscreen Beyond en de Crystal.
Deze headset heeft een ongelofelijke screendoor effect, maar het werkt redelijk voor een beetje vr spielerij (icm met mijn 5 jaar oude ryzen 1600 GTX 1070 systeem). Het screendoor effect is ook een van de voornaamste redenen dat ik het slechts af en toe gebruik.
In het najaar wil ik een nieuwe pc bouwen (ryzen 7800x3d icm 7900xtx of 4080 en een 3840x1600p scherm) en wil dan ook gelijk een nieuwe PCVR headset.
Eigenlijk wil ik dan liefst een wireless headset, want ik vind het momenteel een beetje gedoe qua kabels
Ik verwacht dat de Meta Quest 3 dan net uit is (alles wat momenteel op de markt is, is oud of duur) en misschien is er dan wat meer info bekend over de Valve Deckard.
Ik zie niet direct alternatieven op dit moment.
Wat ik me dus afvroeg wat voor wifi je moet hebben voor wireless PCVR (en ik kijk dan vooral naar mensen die hands on ervaring hebben met de Quest Pro). Of eigenlijk: Is mijn huidige wifi voldoende of moet ik daar nog van alles aan doen?
Toen ik 2 jaar geleden in dit huis kwam te wonen kregen we een Experiabox V12 met 3 Superwifi 1(!) versterkers (1 voor elke verdieping, ivm de betonnen vloeren)
Beneden staat dus de Experiabox v12, met daaraan bekabeld Superwifi 1!
Mijn werkruimte is op een zolder boven de garage, die maakt verbinding met de 2e Superwifi die op 6 meter verderop op de gang van de 1e verdieping hangt. (die Superwifi is draadloos verbonden met het netwerk)
Op de gang loopt ook nog een ononderbroken netwerkkabel van de benedenverdieping naar de zolder en ik heb nog een Superwifi1 over (omdat we op zolder dus ook een netwerk kabel aansluiting hebben voor een evt pc en daar momenteel niet echt wifi nodig hebben).
Zou de huidige opzet volstaan, of
- kan ik beter de derde Superwifi in mijn werkruimte zetten (op een paar meter afstand van de 2e Superwifi), of
- zou ik de doorlopende netwerkkabel die naar zolder loopt moeten splitten en daar hetzij een bekabelde Superwifi aan hangen
of
- is Superwifi totaal niet geschikt voor wireless PCVR en moet ik daar een andere bekabelde Wifi router oid op aansluiten?
De reden dat ik het nu alvast vraag is omdat alle PC+VR+Netwerkinvesteringen uit hetzelfde potje moeten komen
Ik heb alleen ervaring met de Quest2 en hiervoor is Wifi5 nodig, maar wifi6 aangeraden. Destijds had ik WiFi4 en dat was daadwerkelijk te traag, waarna ik geïnvesteerd heb in een W6-router.Metaalhoofd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:10:
momenteel heb ik nog een Acer headset https://tweakers.net/pric...ty-headset/specificaties/.
Deze headset heeft een ongelofelijke screendoor effect, maar het werkt redelijk voor een beetje vr spielerij (icm met mijn 5 jaar oude ryzen 1600 GTX 1070 systeem). Het screendoor effect is ook een van de voornaamste redenen dat ik het slechts af en toe gebruik.
In het najaar wil ik een nieuwe pc bouwen (ryzen 7800x3d icm 7900xtx of 4080 en een 3840x1600p scherm) en wil dan ook gelijk een nieuwe PCVR headset.
Eigenlijk wil ik dan liefst een wireless headset, want ik vind het momenteel een beetje gedoe qua kabels
Ik verwacht dat de Meta Quest 3 dan net uit is (alles wat momenteel op de markt is, is oud of duur) en misschien is er dan wat meer info bekend over de Valve Deckard.
Ik zie niet direct alternatieven op dit moment.
Wat ik me dus afvroeg wat voor wifi je moet hebben voor wireless PCVR (en ik kijk dan vooral naar mensen die hands on ervaring hebben met de Quest Pro). Of eigenlijk: Is mijn huidige wifi voldoende of moet ik daar nog van alles aan doen?
Toen ik 2 jaar geleden in dit huis kwam te wonen kregen we een Experiabox V12 met 3 Superwifi 1(!) versterkers (1 voor elke verdieping, ivm de betonnen vloeren)
Beneden staat dus de Experiabox v12, met daaraan bekabeld Superwifi 1!
Mijn werkruimte is op een zolder boven de garage, die maakt verbinding met de 2e Superwifi die op 6 meter verderop op de gang van de 1e verdieping hangt. (die Superwifi is draadloos verbonden met het netwerk)
Op de gang loopt ook nog een ononderbroken netwerkkabel van de benedenverdieping naar de zolder en ik heb nog een Superwifi1 over (omdat we op zolder dus ook een netwerk kabel aansluiting hebben voor een evt pc en daar momenteel niet echt wifi nodig hebben).
Zou de huidige opzet volstaan, of
- kan ik beter de derde Superwifi in mijn werkruimte zetten (op een paar meter afstand van de 2e Superwifi), of
- zou ik de doorlopende netwerkkabel die naar zolder loopt moeten splitten en daar hetzij een bekabelde Superwifi aan hangen
of
- is Superwifi totaal niet geschikt voor wireless PCVR en moet ik daar een andere bekabelde Wifi router oid op aansluiten?
De reden dat ik het nu alvast vraag is omdat alle PC+VR+Netwerkinvesteringen uit hetzelfde potje moeten komen
Je wilt qua netwerk het zo creëren dat je headset verbind met de router/accesspoint en je pc bedraad daarmee verbonden is.
Als ik snel zoek beschikt de Experiabox v12 over wifi6 - maar superwifi lijkt wifi5 te hebben (hoewel KPN nu wel aangeeft dat er W6-versies zijn, is het slim even te kijken wat je hebt).
Zelf nooit gewerkt met Superwifi, het lijken mij extenders en dat laatste lijkt mij persoonljjk niet slim, des te meer er tussen kan zitten, des te onstabieler de verbinding kan worden.
Als je wilt investeren, zou ik (als alles goed werkt) een extra accesspoint aanschaffen specifiek hiervoor en bij je PC neerzetten. Dus wellicht zorgen voor 2 netwerkpoorten in je nieuwe PC.
Zelf heb ik op m'n kantoor een extra wifi6 punt, welke bekabeld verbonden is met m'n ziggo router. M'n pc zit dan ook bekabeld aan die wifi6 router en verder is er eigenlijk niets verbonden met die router.
Zeker?Plugin schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:42:
Wifi 5 of 6 maakt niet uit (ooit een keer review gezien op youtube). Gebruik de Ziggo Connectbox (had hiervoor een dedicated wifi 5), maar via de Ziggo Connectbox werkt het feilloos (staat wel in dezelfde ruimte als waar ik mijn Quest 2 gebruik).
Ik meen dat in stedelijke omgevingen Wifi 6 een beter resultaat geeft.
Dan heb ik het dus wel specifiek over de versie met een hogere frequentie, WiFi6 op 5 GHz maakt geloof ik inderdaad niet veel uit (ze houden het lekker overzichtelijk, lijkt wel USB
Ik weet dat je hier absoluut niet verder op in kan gaan, maar ik was zodra ik dit las meteen natuurlijk erg benieuwdDarkangle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:55:
[...]
De nieuwe quest zou op papier heel leuk moeten zijn maar heeft momenteel een grove fout qua ontwerp welk door management door lijkt te drukken, we gaan het allemaal wel zien binnenkort in de "leaks" die er aan komen.

Ik gok zelf dat dit probleem hem in de controllers zit. De missende ring. Als ik het nu zo zie, zullen de meeste LEDs constant bedekt zijn door de hand, afhankelijk van de stand daarvan. Ik las dat meta zelf zegt dat ze nu hand + controller tracking combineren, maar ik heb het gevoel dat dat afhankelijk van de lichtomstandigheden minder goed gaat werken. Handtracking op de Q2 is sowieso een stuk minder precies dan de controller tracking.
Wellicht zal dat ook een reden zijn voor meta om de pro controllers te positioneren als upsellingspunt. Wat ook zou verklaren dat het doorgedrukt wordt, want ze gebruiken sinds de quest 2 bewust de punten waarop bezuinigd is als upsellingsmogelijkheden (denk aan de elite strap bijv. die nog steeds een stuk slechter is dan de bijgeleverde strap van de Quest 1). Ik heb er al eens eerder over gesproken, behalve de resolutie en SoC vond ik de Quest 1 gewoon een veel beter afgerond product. Het is ook bekend dat er weinig tot geen winst op de basis hardware wordt gemaakt dus dat maakt die upselling juist belangrijker.
Maargoed ik ben hier puur aan het speculeren en ik weet dat je er niet op in kan gaan, ik ben gewoon erg benieuwd hiernaar, ook met het oog op een aankoop natuurlijk.

Nofi, maar maak dan zo'n bericht niet in de eerste plaats...Darkangle schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:02:
Wacht even tot augustus.
Iets anders, wat ik jammer blijf vinden is dat alle kleine VR headset makers gewoon Steam tracking gebruiken, maar behalve de headset niks eraan toevoegen. Waarom niet goedkopere controllers dan de index controllers, maar wel betere dan de Vive wands? Of goedkoper basisstation zou ook leuk zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door Sissors op 29-07-2023 10:41 ]
Noted.Sissors schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Nofi, maar maak dan zo'n bericht niet in de eerste plaats...
Zelf als de tracking van de controlers initieel nog niet top is dan hebben ze nog wel enkele maanden om dat te verbeteren en zelfs daarna nog 3 jaar als je vergelijkt met de huidige cyclus van de quest 2 waar ook nog steeds tracking verbeteringen worden aangebracht.
Dat er geen facetracking en eye-tracking ging zijn is al lang bekend. Verder weet ik niet zo welke "design"-keuzes op dit moment gekend en controverseel zijn.
Ik ben redelijk zeker dat ik voor iets minder dan 600€ onmiddellijk een pre-order ga plaatsen.
Ben ook wel benieuwd wat ze met de nieuwe anti-piracy implementatie gaan doen want op hardwarematig niveau dingen kunnen blokkeren vind ik als "principe" wel erg vergaand.
Ik vind het juist leuk zo een berichten, dan hebben we iets om naar uit te kijken...Sissors schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Nofi, maar maak dan zo'n bericht niet in de eerste plaats...
Iets anders, wat ik jammer blijf vinden is dat alle kleine VR headset makers gewoon Steam tracking gebruiken, maar behalve de headset niks eraan toevoegen. Waarom niet goedkopere controllers dan de index controllers, maar wel betere dan de Vive wands? Of goedkoper basisstation zou ook leuk zijn.
Ik ben het ook niet eens met dat sentiment, vind het fijn als je deelt wat je kunt zelfs als het maar een kleine hint is waar we niet veel mee kunnen verder.
Ik snap dat er in bepaalde gevallen niets gezegd mag worden i.v.m. NDAs e.d. en waardeer dat je het wil @Darkangle , maar zonder enige inhoud heeft het weinig waarde.
Jij kan veel waarde hechten aan een bepaalde feature die niet goed geïmplementeerd wordt, maar een ander niet. Als jij dan zegt dat het daardoor een minder interessant product is, kan dat een hoop mensen misleiden.
Misschien is de feature wel algemener, maar als je dat ook al niet kan delen, wordt het een vrij nutteloos nieuwtje.
Ik snap het. Maar. Ik kom hier privee, en zie deze situatie vrij vaak professioneel.Finraziel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:29:
[...]
Ik ben het ook niet eens met dat sentiment, vind het fijn als je deelt wat je kunt zelfs als het maar een kleine hint is waar we niet veel mee kunnen verder.
Mijn ervaring is dat mensen meestal positief of negatief zijn over dit soort zaken. Het probleem is echter dat de mensen die negatief zijn vaak geneigd zijn om te proberen hun wil/zin/visie door te drammen op een nare manier voor iedereen. Dan wel zelf dan wel mensen die er op inhaken omdat ze zich verbonden voelen (lemming effect), welk we hier vaak zien. Spreek je ze er op aan schieten ze nog vrolijk in een slachtoffer rol ook 😂.
Ik kom hier privee en voor de lol dus dan ik zit niet te wachten op dit soort zaken. Dus heeft hij helemaal gelijk dmv het nare gedrag, wat ervaring leert, er mee samen komt.
Ik zeg niet dat siccors dat doet maar meer dat ik het fenomeen te vaak zie, om gewoon maar als het privee is om weg te stappen. Als er een schaap over het hek is enzo.
Een forum is vaak meer een stemming dan een plek waar meer dan een mening geld voor een vocaal groepje, welk dat de stemming dan gaat beheersen ten kosten van mensen die dat wel leuk vinden (komt aardig in de buurt van echo kamer gedrag, maar is niet helemaal hetzelfde).
No worries, ik word er niet koud of warm van. Over een paar jaar kijk men waarschijnlijk weer heel anders tegen dat soort gedrag aan en dan kom ik weer terug met posts 😉.
Ondertussen ga ik lekker verder met gamen en nu mijn rig eindelijk helemaal verbouwd is (op cable management na) ga ik eindelijk:
mijn bucketlist in Elite Dangerous af vliegen voordat dat nog verder aftakeld (2.4, rond vliegen in horizons voor een paar bijzondere sights). OA de pulsar highway proberen, zwart gat bekijken, crabhead nebula
DCS eindelijk eens spelen
IL 2 Sturmovik: Battle of Stalingrad eindelijk eens spelen
(Don't laugh) PC3 eens proberen (met een manier om AA aan te zetten in madness, perks!)
Goed genoeg leren rijden in AMS2 om minimaal 4 races mee te kunnen rijden met de jongens van RPM League zonder dat ze met zijn allen spontaan wrecking ball beginnen te zingen als ik join 😳
En misschien nog even aan Rennsport sleutelen voor VR.
Voorlopig zat te doen in VR.
Er komen ook een boel nieuwe releases (publiekelijk bekend) aan voor de niet "ik zit op mijn bruine ster en beweeg mijn hoofd minimaal" games zodat je lekker kan blijven bewegen.
Ik neem even voor het gemak aan dat je het over de Q3 info hebt.Koldur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:07:
Ik vind het leuk als er nieuwtjes gedeeld worden, maar als er alleen maar gezegd zonder enige concrete inhoud, heeft het zo weinig zin.
Ik snap dat er in bepaalde gevallen niets gezegd mag worden i.v.m. NDAs e.d. en waardeer dat je het wil @Darkangle , maar zonder enige inhoud heeft het weinig waarde.
Jij kan veel waarde hechten aan een bepaalde feature die niet goed geïmplementeerd wordt, maar een ander niet. Als jij dan zegt dat het daardoor een minder interessant product is, kan dat een hoop mensen misleiden.
Misschien is de feature wel algemener, maar als je dat ook al niet kan delen, wordt het een vrij nutteloos nieuwtje.
Als mensen niet begrijpen wat het betekend als ik het over een proto heb die nog niet RTM is (en om het nog ingewikkelder te maken is het er maar een binnen een parallel ontwikkelings pad waar sommige features vaak samen gevoegd worden).
Jij vind dat misleidend, een ander inzicht is dat mensen dan niet helemaal begrijpen waar we over praten. Dit is tweakers, ik neem aan dat niet alles op spek en bonen nivo hoeft (werkelijke vraag, verbaast, niet naar bedoeld)?
Darkangle heeft duidelijk laten weten dat de Crystal niet goed genoeg is, op basis van zijn ervaringen onder NDA. Terwijl het voor mij, nu na zes weken intensief gebruik, een topaankoop is. Staat in de top drie van mijn hardware aankopen in de laatste 20 jaar.
Case and point 😉Playa del C. schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:42:
Probleem is meer dat @Darkangle slechts één persoon is met zijn eigen ervaringen en meningen, vooral met onvoltooide hardware (onder NDA).
Darkangle heeft duidelijk laten weten dat de Crystal niet goed genoeg is, op basis van zijn ervaringen onder NDA. Terwijl het voor mij, nu na zes weken intensief gebruik, een topaankoop is. Staat in de top drie van mijn hardware aankopen in de laatste 20 jaar.
Je gaat hier wel wat kort door de bocht, was geen sneer van mij naar jou, maar gewoon een stukje goed bedoelde feedback.Darkangle schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Ik neem even voor het gemak aan dat je het over de Q3 info hebt.
Als mensen niet begrijpen wat het betekend als ik het over een proto heb die nog niet RTM is (en om het nog ingewikkelder te maken is het er maar een binnen een parallel ontwikkelings pad waar sommige features vaak samen gevoegd worden).
Jij vind dat misleidend, een ander inzicht is dat mensen dan niet helemaal begrijpen waar we over praten. Dit is tweakers, ik neem aan dat niet alles op spek en bonen nivo hoeft (werkelijke vraag, verbaast, niet naar bedoeld)?
Ik hoef niet alles in de perfecte details te weten, maar een opmerking die inderdaad over de Q3 gedaan is, is voor mij zo wazig, dat ik er weinig mee kan.
Als je instant gratification wil is de optie om voor mij te komen werken, gegarandeerd 90% van alles wat momenteel in ontwikkeling is gelijk toegang tot vrijwel alle proto's (some assembly required soms). Wij zoeken nog iemand gezien ik mij grotendeels weer terug trek (sony is eindelijk rond, dat was waarom ik weer wat actiever werkte).Koldur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:26:
[...]
Je gaat hier wel wat kort door de bocht, was geen sneer van mij naar jou, maar gewoon een stukje goed bedoelde feedback.
Ik hoef niet alles in de perfecte details te weten, maar een opmerking die inderdaad over de Q3 gedaan is, is voor mij zo wazig, dat ik er weinig mee kan.
Dan zie je gelijk dat het heel erg anders is achter de schermen dan men vermoed (is half een grapje, gezien de competences die wij zoeken nogal een mixed bag zijn en het team heel klein maar hecht is is de intake vermoeiend/vervelend werk). En het is een zeer ons kent ons wereldje.
Anders dan dat is het wachten op echte "lekken" e.d. (vrijwel altijd gecontrolleerd). Het enige wat ik kan doen is wat ik zoal melde voor de q3 pers conferentie; stond een datum in de nda maar geen tijd, dus dan kan ik het op de dag zelf vertellen wat er aan komt.
Als je echte details wilt zal je moeten wachten op infotainment, en Bradley is momenteel waar iedereen kiest om gecentreerd te lekken.
Succes, en zoals ik al aangaf, no hard feelings hier. Echt niet 😁