Da_Teach schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:01:
Na jaren VR een beetje te hebben genegeerd wil ik toch de sprong wagen want het lijkt me toch wel grappig.
Maar kanonnen wat is de VR brillen selectie moeilijk. Initieel eigenlijk alleen naar PCVR zitten kijken maar PS5+VR is ook wel misschien een idee.
Heeft iemand advies? Ik heb geen PS5 maar wel een aardige gaming pc (12900 + 6900XT). Er is niet echt een budget (zelfs upgrade naar 4090 is een optie). Ik wil gewoon een heerlijke VR experience, voornamelijk gaming.
Ik zie gewoon eigenlijk de bomen door het bos niet meer

Het is heel gaaf, gelukkig heb je een relatief eindeloos budget
Ik heb zelf een Quest 2, draadloos is voor mij echt een must, ook met sim racen.
Wees je met draadloos wel bewust van het feit dat je altijd compressie zal hebben.
Kan je het ergste wel weg krijgen met de juiste settings, maar je zal het altijd zien vergeleken met een headset die direct op de videokaart is aangesloten.
Om te weten of jij het acceptabel vindt, is de enige manier het uit te testen. Ik heb het verschil er in ieder geval voor over.
Voor de rest hebben AMD kaarten veel problemen met VR. De 6900XT schijnt, als je niet draadloos gaat VRen, nu prima te werken. Het grootste probleem zit hem in het encoden voor de serie.
De 7 series van AMD hebben sinds de release ervan veel problemen, dus als je gaat upgraden, zou ik dat nog even dubbelchecken. Maar de consensus is, Nvidia heeft de beste VR ondersteuning als je gaat upgraden. Dat zou ik voor nu lekker laten, de 6900XT zou nu prima moeten werken.
Grootste fout wat mensen maken met VR, is dat ze denken dat het hele blikveld super scherp is. Dat is absoluut niet het geval. Zoals je misschien wel vaker leest, is de Field of View (FoV) niet zo groot. Ik vind dat wederom geen probleem, maar weet dat voordat je over gaat op aanschaf.
Nog een ding, motion sickness, daar hebben een groot aantal mensen, zeker op het begin, last van. Moet je langzaam opbouwen om vanaf te komen.
Maar als je daar allemaal geen problemen mee hebt, is het echt het verschil van een S3 PCI 2D videokaart naar 3DFX Voodoo kaart te gaan. De immersie is tegenwoordig echt bizar, zeker met sim spellen.
Half Life Alyx is heel vet, maar relatief kort, Beat Saber is een heerlijk spel om je even uit te leven op muziek en er zijn nog veel korte spellen van lagere kwaliteit dan HL:A.
Simmen en Beat Saber is wat de meeste VR spelers het langste bezig houdt. Er zijn daar zeer zeker uitzonderingen op, maar er zijn geen bakken met kwaliteit spellen nog uitgekomen helaas.
i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x