Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-07 17:54
PThijssen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:52:
Are you using Auto Sneak and Jump VR? If so, take a look at the settings in its ini.
(https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/23649)

Edit: FUS does include it. So definitely take a look at this or even disable it. Safe to disable mid game as it is a skse dll only mod.

---
Just go into settings and turn off the crouch to sneak option. go back into the game and hit the unhide button (down on the right stick on oculus touch, I don't know what for Vive). That will get you back to normal.
---
If your character gets stuck in sneak modes, the issue can usually be resolved by walking to a piece of furniture (such as a bench or chair) and using it. Press forward to leave the furniture and the issue should be resolved.
Thanks, hier ga ik eens naar kijken d:)b

EDIT: @PThijssen Gefixt! Het was inderdaad een mod die ik kon disablen in mod organizer. Hier had ik dus niet aan gedacht. Thanks!! _/-\o_
Thombias schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:52:
[...]

Een barkruk is misschien een optie? >:)
Hahaha dat was ik gisteren wel serieus aan het overwegen! >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronster op 09-12-2022 16:16 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zo'n zit/sta kruk waar ik aardig wat uurtjes fo4 vr op gespeeld heb, dat werkt best goed. Zittend vr spelen (waarbij je niet ook in game zit zoals in een race game of zo) gaat er bij mij niet zo goed in.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Finraziel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:27:
Ik heb zo'n zit/sta kruk waar ik aardig wat uurtjes fo4 vr op gespeeld heb, dat werkt best goed. Zittend vr spelen (waarbij je niet ook in game zit zoals in een race game of zo) gaat er bij mij niet zo goed in.
Roomscale + gewichtjes aan je enkels en wrists (2x16kg) en een matje met voelbare afwijkingen zodat je met sokken kan voelen waar je staat en welke kant op... Lekker spelen wat je wil, hoe traag de game ook is, het is een workout zonder dat je het merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-07 17:54
Finraziel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:27:
Snap ik. Maar door voetblessure geen keuze helaas.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-07 10:25
Ik twijfel een beetje of ik dit hier of in het No Man's Sky topic moet posten, maar is iemand wel eens tegen het onderstaande probleem aangelopen?

Ik speel dit spel al geruime tijd in VR en sinds kort knippert bijna elk onderdeel van de interface onophoudelijk. Dus mijn handen, mijn multitool, mijn scanner, zelfs bepaalde menu's. Dit is niet alleen heel storend, maar ook game-brekend. Ik kan namelijk mijn wapen niet meer gebruiken en zelfs menu's zijn bijna niet meer toegankelijk.

Iemand enig idee waar dit probleem door veroorzaakt wordt? Ik zag op Reddit iemand met een soortgelijk probleem. Hij wist het op te lossen met SteamVR beta, maar die gebruik ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:31

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Joeridev schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:50:
Ik twijfel een beetje of ik dit hier of in het No Man's Sky topic moet posten, maar is iemand wel eens tegen het onderstaande probleem aangelopen?

Ik speel dit spel al geruime tijd in VR en sinds kort knippert bijna elk onderdeel van de interface onophoudelijk. Dus mijn handen, mijn multitool, mijn scanner, zelfs bepaalde menu's. Dit is niet alleen heel storend, maar ook game-brekend. Ik kan namelijk mijn wapen niet meer gebruiken en zelfs menu's zijn bijna niet meer toegankelijk.

Iemand enig idee waar dit probleem door veroorzaakt wordt? Ik zag op Reddit iemand met een soortgelijk probleem. Hij wist het op te lossen met SteamVR beta, maar die gebruik ik al.
Hoe ziet je systeem eruit en welke VR headset heb je?
Recentelijk drivers geupdate?

[ Voor 4% gewijzigd door Militia Pilot op 11-12-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Militia Pilot schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:21:
[...]

Hoe ziet je systeem eruit en welke VR headset heb je?
Recentelijk drivers geupdate?
Een AMD 5800X3D cpu, een 3070ti gpu en 32gb aan RAM. Ik gebruik mijn pc in combinatie met een Quest 2. Mijn systeem draaide NMS over het algemeen goed, maar niet op de hoogste grafische settings.

Van het ene op het andere moment doet het spel raar en ik kan er niet de vinger op leggen waar het aan ligt. Nu je het zegt zie ik wel dat Steam op 1 december een update heeft uitgebracht. Zou dat het kunnen zijn? Heeft Steam zoveel invloed op de (grafische) prestaties van een game?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PThijssen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-07 17:39
Joeridev schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:01:
[...]

Een AMD 5800X3D cpu, een 3070ti gpu en 32gb aan RAM. Ik gebruik mijn pc in combinatie met een Quest 2. Mijn systeem draaide NMS over het algemeen goed, maar niet op de hoogste grafische settings.

Van het ene op het andere moment doet het spel raar en ik kan er niet de vinger op leggen waar het aan ligt. Nu je het zegt zie ik wel dat Steam op 1 december een update heeft uitgebracht. Zou dat het kunnen zijn? Heeft Steam zoveel invloed op de (grafische) prestaties van een game?
Zeker als je Steam VR gebruikt voor het aansturen van je headset. Daar kuin je dus ook nog naar kijken.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Thanks, ik ga het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Succes met blighted redux ☺️ (hij was leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15
Heeft iemand hier ervaring met zowel de Reverb G2 en de Pico 4?

Standalone heeft voor mij geen meerwaarde, alles zal via de PC lopen. Wireless is leuk maar niet noodzakelijk en geeft ook weer gedoe met accu leeg enzo.

Gebruik is 75% zittend met HOTAS of racing wheel, 25% staand met controllers.

Zes jaar geleden heb ik de eerste Vive gehad, wegens tijdgebrek toen er een baby kwam heb ik die toen verkocht. Ondertussen zitten alle kids op school en heb ik weer meer tijd, ik ben nu aan het kijken welke van deze twee Vr brillen ik wil. De resolutie is bij beide gelijk, lenzen vd Pico 4 lijken beter, maar streaming geeft (weliswaar minimale) latency, lagere FPS (overhead) en compressie artefacten. Het prijsverschil is niet echt een issue als de G2 echt beter is.

Ik kan ze natuurlijk allebei bestellen en kijken welke het beste bevalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:41:
Heeft iemand hier ervaring met zowel de Reverb G2 en de Pico 4?

Standalone heeft voor mij geen meerwaarde, alles zal via de PC lopen. Wireless is leuk maar niet noodzakelijk en geeft ook weer gedoe met accu leeg enzo.

Gebruik is 75% zittend met HOTAS of racing wheel, 25% staand met controllers.

Zes jaar geleden heb ik de eerste Vive gehad, wegens tijdgebrek toen er een baby kwam heb ik die toen verkocht. Ondertussen zitten alle kids op school en heb ik weer meer tijd, ik ben nu aan het kijken welke van deze twee Vr brillen ik wil. De resolutie is bij beide gelijk, lenzen vd Pico 4 lijken beter, maar streaming geeft (weliswaar minimale) latency, lagere FPS (overhead) en compressie artefacten. Het prijsverschil is niet echt een issue als de G2 echt beter is.

Ik kan ze natuurlijk allebei bestellen en kijken welke het beste bevalt...
Genoeg te vinden op youtube, zou zelf voor de pico4 gaan, pankake lenzen (blijft scherper in de verte en bijna iets van 80%-90% sweetspot van de g2 iets van 15-20%. G2 heeft betere kleuren en beter geluid. Nadeel van pico is dat die bij veel mensen niet zo fijn zit maar daar kan je binnenkort bv bij VR cover een andere cover voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Plugin Het lijkt dat de meningen best flink verdeeld zijn... Wellicht valt of staat het met een dikke videokaart om Virtual Desktop op godlike modus te draaien.

YouTube: PICO 4 USB-C VS HP REVERB G2 WHO IS KING OF PCVR? Graphics review!

Deze heeft hem via usb aangesloten, pico 4 voelt blurry na de G2. Dat is wellicht het verschil in PPD van 20 vs 24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PThijssen
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:33:
Deze heeft hem via usb aangesloten, pico 4 voelt blurry na de G2. Dat is wellicht het verschil in PPD van 20 vs 24.
Denk eerder dat het komt omdat de pico4 net zoals de Q2 gecodeerd en gecomprimeerd beeld aangeboden krijgen welke weer omgezet moet worden. Daar gaat gewoon scherpte verloren. De G2 krijgt de beelden direct uit de GPU wat gewoon een beter beeld moet opleveren zonder allerlei compressie etc..

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Ik heb ze allebei besteld, morgen komen ze binnen en ga ik zelf even kijken welke ik wil houden. Wie weet allebei 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:24
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:33:
@Plugin Het lijkt dat de meningen best flink verdeeld zijn... Wellicht valt of staat het met een dikke videokaart om Virtual Desktop op godlike modus te draaien.

YouTube: PICO 4 USB-C VS HP REVERB G2 WHO IS KING OF PCVR? Graphics review!

Als hij bij de Pico de USB streaming app van Pico gebruikt (en dat is de enige officieele USB optie) dan is dat inderdaad niet echt om aan te zien.

Ik ben begonnen om VD op Godlike te draaien op de Pico 4, met HEVC en 'maar' 90 Mbit en dat is echt heel erg mooi.

Gisteren Asgards Wrath en ik stond buiten Aegirs Hall in de sneeuw naar het noorderlicht te kijken... wow! :D En gewoon 90 fps.

De G2 heb ik nooit gezien, maar gezien het gemopper daarover in het begin (sweetspot, FOV) en de fresnel lenzen durf ik wel te beweren dat de optics van de Pico erg goed zijn. Bijna het hele beeld is scherp als je je ogen beweegt.

Ik hoop nog steeds dat "iemand" de kwaliteit van VD over USB gaat regelen voor de Pico 4, zoals Oculus dat met link gedaan heeft. Minder overhead, minder latency NOG beter.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
UniMatrix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:57:
[...]

Als hij bij de Pico de USB streaming app van Pico gebruikt (en dat is de enige officieele USB optie) dan is dat inderdaad niet echt om aan te zien.
YouTube: Ultimate PICO 4 Virtual Desktop graphics tips & set up guide!

Diezelfde persoon die hem via VD draait en daar tevreden mee is. Ik had in de comments een vraag gesteld of hij zijn conclusie dat de G2 beter is nu herziet als hij het vergelijkt met VD, maar zijn voorkeur gaat nog steeds naar de G2.

Vanmiddag of morgen zal ik het zelf gaan ervaren :)

Nu nog een keer een videokaart update...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PThijssen
Wil je beginnen/testen welke racing game beter is. Neem dan nu de VR racing bundel bij Humble: https://www.humblebundle....sim-holiday-encore-bundle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
PThijssen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:13:
Wil je beginnen/testen welke racing game beter is. Neem dan nu de VR racing bundel bij Humble: https://www.humblebundle....sim-holiday-encore-bundle
Als je alleen Assetto Corsa Ultimate Edition wilt is hij op Steam in de aanbieding voor minder dan 8 euro. Of voor 4 en een beetje op verschillende key sites.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Mijn eerste ervaring met de G2 en de Pico 4 zijn positief. Mijn indrukken:

Setup: Pico duidelijke winnaar. Play area tekenen in see through is zo veel beter.

Comfort: G2 gezichtskussen is fijner

Gewicht: Pico voelt lichter, beter in balans, geen zware kabel

FOV: vergelijkbaar, waarschijnlijk omdat ik een bril draag. Bij de G2 heb ik de bril spacer laten zitten (is verwijderbaar sinds V2), bij de Pico heb ik de bril spacer er juist tussen gezet.

Sweet spot: G2 is duidelijk kleiner, maar ik had meer van de Pico verwacht, het is naar mijn mening geen wereldschokkend verschil

Afsluiting: zelfs met bril kwam er geen licht van buiten naar binnen bij de G2. Bij de Pico lekt er licht via de bril pootjes en bij de neus. Tijdens het spelen is het niet erg hinderlijk, maar volledig lichtdicht was fijner geweest.

Geluid: G2 duidelijke winnaar, veel voller geluid. Dit was ook mijn eerste ervaring met de "floating speakers", dat werkte verrassend fijn en goed.

Controller tracking was bij beide prima, kon weinig verschil merken. Ook hoe ze in de hand lagen was vergelijkbaar.

Headset tracking was better bij de Pico. De G2 had af en toe een wiebel/jitter/hoe je het ook noemt. Dit zou zomaar het verschil kunnen zijn tussen de werkkamer waar ik de G2 ophad en de woonkamer waar ik de Pico op had. Andere omgeving en andere belichting.

Wireless van de Pico was verrassend fijner dan ik verwacht had. Ik was van vroeger gewend om met een kabel te spelen op m'n Vive, maar zonder kabel is voor alles wat niet zittend is echt een meerwaarde. Met wireless kan ik ook in de woonkamer spelen waar ik veel meer ruimte heb dan in m'n werkkamer waar de PC staat. De 6 meter G2 kabel is daar te kort voor.

De accu levensduur is dan weer kort. Ik moest stoppen omdat de accu leeg was. Misschien zijn er oplossingen mogelijk met een powerbank die aan je riem hangt, dat zou bijna een must zijn.

Streaming heb ik alleen nog via de streaming assistent gedaan. Ik wil pas 20 euro uitgeven aan virtual desktop als ik vind zeker weet dat ik de Pico wil houden. Beeldkwaliteit was bij Space Pirate Trainer gewoon super. Bij Half Life Alyx was er duidelijk minder scherpte. Hopelijk lost VD dit op gecombineerd met een betere videokaart.

Mijn oude factory OC GTX 1080 kon nog verrassend goed meekomen op deze resolutie. Wat minder AA en andere aanpassingen en het resultaat was echt acceptabel. Een 4090 is zeker overkill voor 95% vd toepassingen.

Conclusie: beide headsets hebben zo hun voor- en nadelen. Ik ben echt in dubio.

Wireless voor staand spelen is dermate fijn dat het een iets mindere beeldkwaliteit waard is, zeker als ik VD op een betere GPU zou draaien.

De accu levensduur is wel een probleem, zeker voor langere sessies, wat bij zittend spelen met HOTAS of wheel al snel het geval is.

Maar goed, om ze nu allebei te houden is ook weer zoiets....... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:56
Wat is de accu duur? De Q2 heeft iets van 2.5 uur en dat is meestal prima maar als je aan het testen edg bent is het niet veel. Ik heb ook een andere head mount met losse powerbank welke 3 uur extra geeft. Deze heeft magnetische koppeling dus kan je blind verwisselen. Zo kan je bijna continu spelen. Zoiets komt er voor de Pico vast ook wel. Accu duur is altijd een oplossing voor te vinden zolang je kan spelen en laden tegelijk. Daar zou ik niet teveel op letten bij je beslissing.

Edit: Deze set is er ook al voor de Pico 4 :)
YouTube: Pico 4 Battery Pack!

[ Voor 12% gewijzigd door Tadango op 14-12-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
pirke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:12:
Mijn eerste ervaring met de G2 en de Pico 4 zijn positief. Mijn indrukken:

Setup: Pico duidelijke winnaar. Play area tekenen in see through is zo veel beter.

Comfort: G2 gezichtskussen is fijner

Gewicht: Pico voelt lichter, beter in balans, geen zware kabel

FOV: vergelijkbaar, waarschijnlijk omdat ik een bril draag. Bij de G2 heb ik de bril spacer laten zitten (is verwijderbaar sinds V2), bij de Pico heb ik de bril spacer er juist tussen gezet.

Sweet spot: G2 is duidelijk kleiner, maar ik had meer van de Pico verwacht, het is naar mijn mening geen wereldschokkend verschil

Afsluiting: zelfs met bril kwam er geen licht van buiten naar binnen bij de G2. Bij de Pico lekt er licht via de bril pootjes en bij de neus. Tijdens het spelen is het niet erg hinderlijk, maar volledig lichtdicht was fijner geweest.

Geluid: G2 duidelijke winnaar, veel voller geluid. Dit was ook mijn eerste ervaring met de "floating speakers", dat werkte verrassend fijn en goed.

Controller tracking was bij beide prima, kon weinig verschil merken. Ook hoe ze in de hand lagen was vergelijkbaar.

Headset tracking was better bij de Pico. De G2 had af en toe een wiebel/jitter/hoe je het ook noemt. Dit zou zomaar het verschil kunnen zijn tussen de werkkamer waar ik de G2 ophad en de woonkamer waar ik de Pico op had. Andere omgeving en andere belichting.

Wireless van de Pico was verrassend fijner dan ik verwacht had. Ik was van vroeger gewend om met een kabel te spelen op m'n Vive, maar zonder kabel is voor alles wat niet zittend is echt een meerwaarde. Met wireless kan ik ook in de woonkamer spelen waar ik veel meer ruimte heb dan in m'n werkkamer waar de PC staat. De 6 meter G2 kabel is daar te kort voor.

De accu levensduur is dan weer kort. Ik moest stoppen omdat de accu leeg was. Misschien zijn er oplossingen mogelijk met een powerbank die aan je riem hangt, dat zou bijna een must zijn.

Streaming heb ik alleen nog via de streaming assistent gedaan. Ik wil pas 20 euro uitgeven aan virtual desktop als ik vind zeker weet dat ik de Pico wil houden. Beeldkwaliteit was bij Space Pirate Trainer gewoon super. Bij Half Life Alyx was er duidelijk minder scherpte. Hopelijk lost VD dit op gecombineerd met een betere videokaart.

Mijn oude factory OC GTX 1080 kon nog verrassend goed meekomen op deze resolutie. Wat minder AA en andere aanpassingen en het resultaat was echt acceptabel. Een 4090 is zeker overkill voor 95% vd toepassingen.

Conclusie: beide headsets hebben zo hun voor- en nadelen. Ik ben echt in dubio.

Wireless voor staand spelen is dermate fijn dat het een iets mindere beeldkwaliteit waard is, zeker als ik VD op een betere GPU zou draaien.

De accu levensduur is wel een probleem, zeker voor langere sessies, wat bij zittend spelen met HOTAS of wheel al snel het geval is.

Maar goed, om ze nu allebei te houden is ook weer zoiets....... 8)7
Zittend gewoon een (lange) USB kabel aansluiten voor de stroom, doe ik ook bij No Mans Sky. B.v. de 5m haakse USB-C link kabel die ik nog had voor de Quest 2.

Ik heb de lens inserts van VR Optician voor de Pico 4, lens inserts zijn imho voor elke brildrager een aanrader trouwens; geen brilranden meer in beeld.

Ook las ik in de Discord van PICO dat er een beta (9.3.5) is van de streaming assistant met meer opties, o.a. codec en bitrate keuze en een 'ultra' setting... USB was in die beta 'broken' bij de poster.

Het goed nieuws hiervan is dat Pico zelf PCVR ook nog ontwikkelt :)

De kans dat de USB streaming nog beter wordt in de toekomst is dus flink groter geworden.

Dus: houdt de Pico, bestel lens inserts en een USB C streaming kabel en als je dan nog geld over hebt t.o.v. G2 stop je dat in een potje voor een dikkere videokaart :P

Maarruh:
Een 4090 is zeker overkill voor 95% vd toepassingen.
:N ;)

Tegenquote: een 4090 is de enige kaart die in 95% van de VR toepassingen 90fps(Hz) met Godlike resolutie in VD en de graphics settings van de game op max haalt. ;)

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
UniMatrix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:14:
[...]

Dus: houdt de Pico, bestel lens inserts en een USB C streaming kabel en als je dan nog geld over hebt t.o.v. G2 stop je dat in een potje voor een dikkere videokaart :P

Maarruh:
[...]
:N ;)

Tegenquote: een 4090 is de enige kaart die in 95% van de VR toepassingen 90fps(Hz) met Godlike resolutie in VD en de graphics settings van de game op max haalt. ;)
Die insert lenzen ga ik zeker bestellen, ongeacht welke headset ik hou, thx! Geen bril is beter dan wel bril O+

4090 trekt m'n huidige voeding niet: 750 watt ipv aangeraden 850 watt. Nu zou ik m iets terug kunnen klokken, en ik heb een zeer goede 750 voeding, maar ook m'n mini itx kast heeft een maximum GPU lengte van 330mm met "slechts" 3 slots voor de GPU. De meeste 4090's zijn langer of hebben 4 slots of waterkoeling nodig. Voor de 4080 is er wat meer keus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
pirke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:05:
[...]

Die insert lenzen ga ik zeker bestellen, ongeacht welke headset ik hou, thx! Geen bril is beter dan wel bril O+

4090 trekt m'n huidige voeding niet: 750 watt ipv aangeraden 850 watt. Nu zou ik m iets terug kunnen klokken, en ik heb een zeer goede 750 voeding, maar ook m'n mini itx kast heeft een maximum GPU lengte van 330mm met "slechts" 3 slots voor de GPU. De meeste 4090's zijn langer of hebben 4 slots of waterkoeling nodig. Voor de 4080 is er wat meer keus :)
Ik heb zelf een 850W voeding (Bequiet!) en de kaart op 80% power limit gezet omdat dat maar een paar procent scheelt. Hij trekt dan max 350W + een CPU van zeg 100W zou je met 750 nog 300 over hebben voor fans en memory en zo.

Een mini itx is een grotere uitdaging inderdaad :) Punt is dat de meeste 4080 gewoon het design van de 4090 hebben en niet kleiner zijn. Ik denk ook niet dat je een 240 radiator kwijt kan anders zouden de Suprim Liquid en Inno3D iCHill black opties zijn, die zijn kort en 2 slots per kaart.

Screenshotje van een YT filmpje over de nieuwe streaming assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hovc3GNy9DunUzAS6nIaDFmdHnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9MIdi62CiG8QOA0sc44dOify.png?f=user_large

YouTube: Streaming assistant 9.3.5 beta Download links

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
UniMatrix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:18:
[...]

Ik heb zelf een 850W voeding (Bequiet!) en de kaart op 80% power limit gezet omdat dat maar een paar procent scheelt. Hij trekt dan max 350W + een CPU van zeg 100W zou je met 750 nog 300 over hebben voor fans en memory en zo.

Een mini itx is een grotere uitdaging inderdaad :) Punt is dat de meeste 4080 gewoon het design van de 4090 hebben en niet kleiner zijn. Ik denk ook niet dat je een 240 radiator kwijt kan anders zouden de Suprim Liquid en Inno3D iCHill black opties zijn, die zijn kort en 2 slots per kaart.

Screenshotje van een YT filmpje over de nieuwe streaming assistant:

[Afbeelding]

YouTube: Streaming assistant 9.3.5 beta Download links
Ik heb een NR200 build, heerlijk klein, stil, koel en krachtig :) Het enige nadeel is dat er max 330mm GPU in past. Filters vd pricewatch: categorie: Videokaarten niet heel veel keus.Goedkoopste 4090 die past is 2300 euro, ipv 1400 voor de 4080., waarbij ik dan ook een waterkoeling oplossing voor de 4090 er in moet proppen.... dat gaan we niet doen :)

Ik zal de streaming assistent beta zo eens uitproberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
En... 4080 besteld. Morgen komt ie binnen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
pirke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:44:
En... 4080 besteld. Morgen komt ie binnen *O*
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ultra setting op 150 mbps in de beta streaming assistent geeft inderdaad een beter beeld. In steam heb ik nog op custom 100% staan, nog niet geprobeerd om daar supersampling te doen. Latency is wel hoog (70ms) maar dat is omdat mijn gpu het allemaal niet trekt, dat wordt morgen beter :)

In game stats overlay van streaming assistent geeft mooi de frame tijd, encode tijd, transfer tijd en decode tijd weer, samen met FPS en netwerk kwaliteit.

Ondanks de latency is Half Life Alyx zonder kabel gewoon fijner speler dan met kabel. Morgen eens kijken hoe de zittende ervaring met goede GPU is tov de G2.

[ Voor 20% gewijzigd door pirke op 14-12-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
AMVR face cover voor Pico 4

https://www.amvrshop.com/...o-4-pu-leather-face-cover

Besteld, gaat wel Ali-lang duren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-07 20:47
UniMatrix , super goed nieuws voor alle Pico 4 gebruikers. Dank je voor de link.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Nieuwe resultaten met de 4080.

Pico streaming assistent beta op ultra 150mbps 90hz. Wifi connectie speed van 866 mbps. SteamVR supersampling 150% (resolutie iets van 3200 ofzo uit m'n hoofd).

Half Life Alyx draait op 85-90 fps. De latency schommelt tussen de 30 en 70ms, afhankelijk van de complexiteit vd scene: hevc encoding neemt dan langer de tijd (20 ms), net als transfer (15ms) en decode (14ms).

Daarna de G2 weer ingeplugd, SteamVR 150% supersampling geeft een resolutie van 3876x3876 per oog, significant hoger om een of andere reden. Geen idee wat de FPS was, maar het was lekker vloeiend en de latency was zo enorm veel beter (lees: niet merkbaar aanwezig). Ook was de G2 duidelijk scherper en mooier qua beeld. Gecombineerd met mooier geluid denk ik dat ik de G2 hou. Aangezien 75% van mijn gebruik zittend is wint de beeldkwaliteit, geen performance overhead en geen latency het toch van wireless, ondanks dat wireless echt heel fijn is.

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 16:43
Bedankt voor je delen van je ervaring!
De G2 kost tweedehands ongeveer 400€ dus best een relevant vergelijk.

Wat ga je met de Pico doen? Kan je die nog terugsturen?

• Darkangle
CedricV schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:27:

Als je er voor gaat(2de hands), ga voor een v2.

• pirke
CedricV schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:27:

Ik heb zoveel mogelijk verpakkingsmateriaal laten zitten (alles wat niet direct in de weg zat) met het idee dat hij misschien retour gaat. Al twijfel ik nog, het is een fijn apparaatje. Als je hem standalone gaat gebruiken is het zeker een aanrader. Ik kan me alleen weinig toepassingen bedenken op een potje minigolf na. Standalone graphics zijn zo basic vergeleken met pcvr, zelfs mijn oude 1080 gaf 100x mooier beeld dan wat hij standalone voor elkaar krijgt.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Misschien moet ik er een los topic over maken, maar ik ben vrij radeloos en weet niet zo goed wat ik nog kan testen, dus ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen.

Ik heb best een goede PC (zie ondertekst) maar heb echt problemen die volgens mij niet nodig zouden moeten zijn voor zo`n PC. Vooral met VR.

In Skyrim, als ik dit spel start is het eerst even goed. Zeg: 10 tot 20 min. En dan begint ineens gehaper, onspeelbaar.
GPU is eerst rond 50% belast, en op moment van haperen tegen de 100%.

Heb oculus resolutie op 1.0 staan en 72hz ( :'( ) en skyrim VR preset op high. Ook med en low geprobeerd, geen verschil.

Morgen nog even proberen met USB kabel of dat uitmaakt, maar dat speelt natuurlijk niet voor een Skyrim. Daar wil je lekker om je heen kunnen meppen. Maar voor de test...
En kan ook in nieuwe windows install proberen nog. Kijken of dat uitmaakt.

Heb nieuwste drivers van zowel mijn MB bios als gfx drivers.

Tijdje geleden speelde ik op resolutie 1.4 met 90hz en dat ging ook even soepel. Dus mijn pc kán het wel, maar slipt soms vast lijkt het? Temperaturen lijken ook niet echt hoog te worden ofzo. GPU blijft rond de 60 graden hangen. CPU weet ik niet. Die load is ook niet zo hoog.

[ Voor 33% gewijzigd door Guillome op 15-12-2022 22:17 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Darkangle
Indien wifi en meta 2 headset, router die het niet meer trekt na een tijdje?

• UniMatrix
Guillome schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:02:
Misschien moet ik er een los topic over maken, maar ik ben vrij radeloos en weet niet zo goed wat ik nog kan testen, dus ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen.

Ik heb best een goede PC (zie ondertekst) maar heb echt problemen die volgens mij niet nodig zouden moeten zijn voor zo`n PC. Vooral met VR.

In Skyrim, als ik dit spel start is het eerst even goed. Zeg: 10 tot 20 min. En dan begint ineens gehaper, onspeelbaar.
GPU is eerst rond 50% belast, en op moment van haperen tegen de 100%.

Heb oculus resolutie op 1.0 staan en 72hz ( :'( ) en skyrim VR preset op high. Ook med en low geprobeerd, geen verschil.

Morgen nog even proberen met USB kabel of dat uitmaakt, maar dat speelt natuurlijk niet voor een Skyrim. Daar wil je lekker om je heen kunnen meppen. Maar voor de test...
En kan ook in nieuwe windows install proberen nog. Kijken of dat uitmaakt.

Heb nieuwste drivers van zowel mijn MB bios als gfx drivers.

Tijdje geleden speelde ik op resolutie 1.4 met 90hz en dat ging ook even soepel. Dus mijn pc kán het wel, maar slipt soms vast lijkt het? Temperaturen lijken ook niet echt hoog te worden ofzo. GPU blijft rond de 60 graden hangen. CPU weet ik niet. Die load is ook niet zo hoog.
Ik ben benieuwd of de kabel uitmaakt. Onderstaande komt uit de VD Discord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P0ewisU35t0xI5oxoRE6d-w55A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dMbp14nOZl0CpEnMOcduA8y.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wie weet eerder de router dan de PC?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathieu77
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07 21:21
pirke schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:31:
Nieuwe resultaten met de 4080.

Pico streaming assistent beta op ultra 150mbps 90hz. Wifi connectie speed van 866 mbps. SteamVR supersampling 150% (resolutie iets van 3200 ofzo uit m'n hoofd).

Half Life Alyx draait op 85-90 fps. De latency schommelt tussen de 30 en 70ms, afhankelijk van de complexiteit vd scene: hevc encoding neemt dan langer de tijd (20 ms), net als transfer (15ms) en decode (14ms).

Daarna de G2 weer ingeplugd, SteamVR 150% supersampling geeft een resolutie van 3876x3876 per oog, significant hoger om een of andere reden. Geen idee wat de FPS was, maar het was lekker vloeiend en de latency was zo enorm veel beter (lees: niet merkbaar aanwezig). Ook was de G2 duidelijk scherper en mooier qua beeld. Gecombineerd met mooier geluid denk ik dat ik de G2 hou. Aangezien 75% van mijn gebruik zittend is wint de beeldkwaliteit, geen performance overhead en geen latency het toch van wireless, ondanks dat wireless echt heel fijn is.
Ik zou je toch willen aanraden om VD op de pico te proberen. Je kan VD altijd laten refunden als je minder dan 2 uur/ binnen 2 weken gespeeld hebt. Zet hem op godlike resolutie en de beeldkwaliteit zou je nog eens kunnen verbazen

Just my 2 cents

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

UniMatrix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:31:
[...]

Ik ben benieuwd of de kabel uitmaakt. Onderstaande komt uit de VD Discord:

[Afbeelding]

Dus wie weet eerder de router dan de PC?
Hmm net 2/3 uur via usb gespeeld, vlekkeloos 8)7
Heb ver***me een router van 250 gekocht omdat die goed zou zijn

[ Voor 28% gewijzigd door Guillome op 16-12-2022 00:59 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UniMatrix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:33:
AMVR face cover voor Pico 4

https://www.amvrshop.com/...o-4-pu-leather-face-cover

Besteld, gaat wel Ali-lang duren denk ik.
De spullen van AMVRshop staan ook op Amazon! In elk geval wel hier in Spanje.

Edit: Inmiddels niet meer, helaas. Vreemd, ik heb een jaar geleden nog wat brilbeschermers gekocht.

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 16-12-2022 01:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Mathieu77 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:18:
[...]

Ik zou je toch willen aanraden om VD op de pico te proberen. Je kan VD altijd laten refunden als je minder dan 2 uur/ binnen 2 weken gespeeld hebt. Zet hem op godlike resolutie en de beeldkwaliteit zou je nog eens kunnen verbazen

Just my 2 cents
Thx! Ik heb de 3 opties nogmaals vergeleken:
1. Streaming Assistent (SA) op ultra 150mbps en supersampling 3812x3812
2. Virtual Desktop (VD) op godlike 150mbps en supersampling 3812x3812
3. G2 supersampling 3876x3876

In zowel Elite Dangerous en Half Life Alyx, beide op ultra graphics.

Geen idee of supersampling zin heeft bij VD, aangezien hij volgens mij vanzelf de resolutie aanpast.

Ik werkte met de aanname dat SA ultra 150mbps en VD godlike 150mbps vergelijkbaar zouden zijn, maar dat is nog steeds een groot verschil!

De latency bij VD is vrijwel constant rond de 40ms, ook bij de scenes waarbij SA naar de 70ms schoot. 40ms is heel prima speelbaar en bijna niet merkbaar.

De beeldkwaliteit van VD is echt zoveel beter dan SA. Ik vermoed dankzij de sharpening die VD er overheen gooit, of hij gaat anders om met de super sampling resolutie. Maar wat ie precies doet maakt me niet uit, beeldkwaliteit is nu echt vergelijkbaar met de G2, en ik durf zelfs te zeggen dat het beeld met VD beter is dan de G2 dankzij de lenzen vd Pico. Zeker bij Elite Dangerous waar heel veel text en informatie buiten de G2 sweet spot zit, valt dit bij Pico voor een heel groot deel wel binnen de sweet spot. Gecombineerd met de wireless vrijheid verschuift de balans naar de Pico.

Blijkt maar weer dat je niet op aannames conclusies moet gaan trekken (y)

Nu ga ik slapen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 16-12-2022 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Guillome schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:56:
[...]

Wat ik ook wel lees is dat mensen een van die goedkope aanbevolen ac routers kopen en een dedicated SSID voor VD opzetten.

Ik heb zelf een Unifi AC Lite AP in de woonkamer en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
pirke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 03:05:
[...]

Geen idee of supersampling zin heeft bij VD, aangezien hij volgens mij vanzelf de resolutie aanpast.

Ik werkte met de aanname dat SA ultra 150mbps en VD godlike 150mbps vergelijkbaar zouden zijn, maar dat is nog steeds een groot verschil!

De latency bij VD is vrijwel constant rond de 40ms, ook bij de scenes waarbij SA naar de 70ms schoot. 40ms is heel prima speelbaar en bijna niet merkbaar.

De beeldkwaliteit van VD is echt zoveel beter dan SA. Ik vermoed dankzij de sharpening die VD er overheen gooit, of hij gaat anders om met de super sampling resolutie. Maar wat ie precies doet maakt me niet uit, beeldkwaliteit is nu echt vergelijkbaar met de G2, en ik durf zelfs te zeggen dat het beeld met VD beter is dan de G2 dankzij de lenzen vd Pico. Zeker bij Elite Dangerous waar heel veel text en informatie buiten de G2 sweet spot zit, valt dit bij Pico voor een heel groot deel wel binnen de sweet spot. Gecombineerd met de wireless vrijheid verschuift de balans naar de Pico.

Nu ga ik slapen ;)
Je kunt ook nog HEVC op 90~100Mbit proberen (VD), ik vind zelf HEVC mooier en het schijnt dat bij die codec een bitrate van > 90Mbit weinig toevoegt aan kwaliteit.

Mijn setup is Godlike 90Mbit HEVC en Steam supersampling op auto en 90Hz op de Pico 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
UniMatrix schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:33:
[...]

Je kunt ook nog HEVC op 90~100Mbit proberen (VD), ik vind zelf HEVC mooier en het schijnt dat bij die codec een bitrate van > 90Mbit weinig toevoegt aan kwaliteit.

Mijn setup is Godlike 90Mbit HEVC en Steam supersampling op auto en 90Hz op de Pico 4.
Dat is snel uit te proberen. Wat is de winst dan bij jou?

HEVC gebruikte ik al.

Ik heb een 5 GHz satelliet in de woonkamer hangen (Netgear Orbi, wired gigabit backbone), dat werkt prima. Ping van telefoon naar gateway is 4-8ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
pirke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:04:
[...]

Dat is snel uit te proberen. Wat is de winst dan bij jou?
Lagere bitrate -> minder latency dan H.264 op hogere bitrate.

Maar of dat nou doorslaggevend is, het is een beetje persoonlijke voorkeur denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Heeft er al iemand VR geprobeerd met een AMD 7900 XT? De prijs is te doen en ze hebben een normaal formaat en power plug. Zijn er compatibiliteit issues met AMD en hoe is de performance?

Edit: hier een overzicht van moderne kaarten waaronder een 7900 XTX....ze lopen toch nog wat achter:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/77cem6pgtw5a1.png

[ Voor 30% gewijzigd door Tadango op 16-12-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
UniMatrix schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:08:
[...]

Lagere bitrate -> minder latency dan H.264 op hogere bitrate.

Maar of dat nou doorslaggevend is, het is een beetje persoonlijke voorkeur denk ik. :)
Ik speel met HEVC op 150mbps, met virtual desktop geen last van de 40ms latency en graphics zijn subliem. Net weer een uurtje HL:Alyx gedaan, zo creepy en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Guillome schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:56:
[...]

😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Tadango schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:42:
Heeft er al iemand VR geprobeerd met een AMD 7900 XT? De prijs is te doen en ze hebben een normaal formaat en power plug. Zijn er compatibiliteit issues met AMD en hoe is de performance?

Edit: hier een overzicht van moderne kaarten waaronder een 7900 XTX....ze lopen toch nog wat achter:
[Afbeelding]
Nope, heb wel een aantal reviews gezien.
Wat ik uit de reviews haal is, dat het een prima kaart is qua prijs/prestatie.
Maar dat je misschien beter nog even kunt wachten totdat de drivers zijn geoptimaliseerd.
3 of 4 maanden wachten zodat de drivers meer "volwassen zijn" en dan heb je waarschijnlijk ook een betere prijs... just my 2 cents.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
apollo13 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:15:
[...]

Maar dat je misschien beter nog even kunt wachten totdat de drivers zijn geoptimaliseerd.
3 of 4 maanden wachten zodat de drivers meer "volwassen zijn" en dan heb je waarschijnlijk ook een betere prijs... just my 2 cents.
Zo begin ik ook te denken... of er moet een 3090 voor de juiste prijs voorbij komen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tadango schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:30:
[...]

Zo begin ik ook te denken... of er moet een 3090 voor de juiste prijs voorbij komen oid.
De 4080 is net zo duur en in alle opzichten beter. Of je moet tweedehands gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 15:44
apollo13 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:15:
[...]

Sowieso nooit kopen gebaseerd op beloftes van betere drivers. De kans is klein dat er echt grote verbeteringen op gaan treden.
Heb het in het verleden ook wel eens gedaan, maar nooit echt de beloftes waargemaakt zien worden.

Voor VR is het sowieso, hoe jammer ook, het beste om een Nvidia kaart te kopen. Streaming problemen bij AMD zijn te groot geweest en nog steeds niet helemaal weg.

Ook buiten de streaming problemen, heeft AMD in VR veel meer bugs die soms pas na maanden of in het geheel niet opgelost worden.
Nvidia is hier ook niet 100% van gevrijwaard, alleen lossen zij het sneller op en treed het zeer weinig op.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Tadango schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:42:

[Afbeelding]
Waar komt deze tabel vandaan? Lijkt me erg lastig te interpreteren zonder details over e hardware en daadwerkelijke settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
pirke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:39:
[...]

De 4080 is net zo duur en in alle opzichten beter. Of je moet tweedehands gaan kijken.
4080 past niet in mijn kast. Ook een adapter kabel maken voor de 12 pins heb ik geen zin in dus een 4070 TI met kleinere koeler wordt hem ook niet (kan de meegeleverde adapter ook niet kwijt). De prijs is me ook veel te hoog voor een 4080. Een 3090 kan een prima aankoop zijn voor de juiste prijs. 4080 zal 60% duurder zijn. 7900XT heb ik eventueel geld voor over omdat ze een normaal design hebben, dat mag beloond worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Tadango op 16-12-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
superduper schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:45:
[...]

Waar komt deze tabel vandaan? Lijkt me erg lastig te interpreteren zonder details over e hardware en daadwerkelijke settings.
https://www.reddit.com/r/...s_worse_performance_than/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tadango schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:45:
[...]

4080 past niet in mijn kast. Ook een adapter kabel maken voor de 12 pins heb ik geen zin in dus een 4070 TI met kleinere koeler wordt hem ook niet (kan de meegeleverde adapter ook niet kwijt). De prijs is me ook veel te hoog voor een 4080. Een 3090 kan een prima aankoop zijn voor de juiste prijs. 4080 zal 60% duurder zijn. 7900XT heb ik eventueel geld voor over omdat ze een normaal design hebben, dat mag beloond worden.
Volgens de pricewatch is een 3090 duurder dan een 4080.

Bij de Inno3D kwam een kabeltje voor 3x 8 pins aansluiting. Grote kans dat andere merken dat ook doen.

Wat voor kast heb je? Ik heb hem in een NR200 mini itx kast weten te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
pirke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:07:
[...]

Volgens de pricewatch is een 3090 duurder dan een 4080.

Bij de Inno3D kwam een kabeltje voor 3x 8 pins aansluiting. Grote kans dat andere merken dat ook doen.

Wat voor kast heb je? Ik heb hem in een NR200 mini itx kast weten te bouwen.
Jonsbo A4. Geen 4000 serie kaart past daar in, laat staan dat er nog ruimte is voor een verloopje (ik maak zelf kabels als dat nodig is). En een 3090 uiteraard 2e hands, die prijzen zijn flink dalend en bijna normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tadango schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:18:
[...]

Jonsbo A4. Geen 4000 serie kaart past daar in, laat staan dat er nog ruimte is voor een verloopje (ik maak zelf kabels als dat nodig is). En een 3090 uiteraard 2e hands, die prijzen zijn flink dalend en bijna normaal :)
De founders edition zou passen als je er aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
pirke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:22:
[...]

De founders edition zou passen als je er aan kan komen.
Van een 4080? Lijkt me stug. Er moet ook nog airflow mogelijk zijn als je de kaart er al in krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:30
[...]

Nu ga ik slapen ;)
De reden dat VD er beter uit ziet is omdat de encode resolution veel hoger is dan met de SA. VD encode uit m'n hoofd op 66% van de opgegeven resolutie, godlike rendert daardoor op de native resolutie van de panelen. Als je ook kijkt naar de render resolution in SteamVR zul je zien dat de SA op maar 2000x2000 o.i.d. zit tegen meer dan 3000x3000 voor VD. Supersampling op 150% zetten in SA heeft ook praktisch geen effect omdat de encode resolution daardoor niet veranderd wat de grootste factor is voor de kwaliteit. Voor sim racing pak ik nog wel mn Index erbij omdat de Pico echt belabberde batterijduur heeft (1.5 uur) maar pas dan merk ik hoe superieur de lenzen van de Pico zijn. Zoveel scherper over de hele fov en geen godrays. En qua fov merk ik niet eens bijster veel verschil. Twijfel om de AMVR facial interface te kopen zodat je ogen nog wat dichter bij de lenzen zitten (en het comfort van de standaard cover is vrij matig) of te wachten op nog wat andere merken zoals VR Cover.

VD is sowieso echt geweldig omdat je ook heel makkelijk Oculus games kan spelen door ze daar vanuit de games tab te lanceren. Dat is het. Geen moeilijk gedoe met revive enz. Heb nu net Lone Echo uitgespeeld en begonnen met Lone Echo 2 en wat een geweldige games. Het is wel jammer dat niet alle Quest games ook op de PC Oculus store zijn. The Climb 2 bijvoorbeeld is echt een Quest 2 exclusive en niet voor PCVR. Er waren op de PC store ook geen aanbiedingen tijdens Black Friday, beetje jammer.

[ Voor 14% gewijzigd door Spectre op 16-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathieu77
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07 21:21
[...]

De godlike (3120x3120) resolutie bij VD is je encoding resolutie.
Dat is de headset resolutie + ong. 50% barrel distortion compensatie. Zo is het optimaal op elkaar afgestemd.
Ik vermoed dat de encoding resolutie van SA een stuk lager ligt(ultra)

Het sharpening algoritme zal ook nog een hoop doen.

Je supersampling vanuit steam is dan nog een extra bonus maar ik vraag me af of dat dan nog heel veel uit maakt.

iig goed om te horen dat je de handschoen hebt opgepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tadango schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:23:
[...]

Van een 4080? Lijkt me stug. Er moet ook nog airflow mogelijk zijn als je de kaart er al in krijgt...
Ik heb ook een mini itx kast, past allemaal precies. GPU zuigt aan de onderkant aan en blaast het aan de zijkant en bovenkant er weer uit. Aan de bovenkant heb ik goede afzuiging. CPU zuigt aan de zijkant koude lucht aan en via de bovenkant en achterkant gaat het de kast uit. De voeding zuigt aan de andere zijkant aan en blaast het ook naar boven.

Ik heb nu een betere airflow dan in mijn 2 vorige grote kasten, plus hij is kleiner en stiller. De fans doen alleen wat bij flinke belasting.

Op de voorkant na zijn alle andere zijdes open met mesh filter tegen het stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klw5GTgmMkSRJV50wTAOQBSsVEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUTfqYSg6MOruCVbfrCnSoOf.jpg?f=fotoalbum_large

De fan aan de achterkant is niet echt nodig, had m nog liggen.

Om de 4080 erin te bouwen moest wel het halve frame uit elkaar, maar dat zit gewoon met schroefjes in elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 16-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Mathieu77 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:50:
[...]

iig goed om te horen dat je de handschoen hebt opgepakt :)
G2 zit weer in zn doos (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-07 20:47
Pirke, wat voor ATX kast heb je ? Heb zelf een Phanteks Enthoo Pro M Special Edition kast met glazen zijkant, maar ben er een beetje op uit gekeken. Wil voor mijn volgende PC-VR build een kleinere kast, mini itx, ITX ,of whatever, als het maar kleiner is.

[ Voor 6% gewijzigd door WinterMute2025 op 16-12-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
WinterMute2025 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:32:
Pirke, wat voor ATX kast heb je ? Heb zelf een Phanteks Enthoo Pro M Special Edition kast met glazen zijkant, maar ben er een beetje op uit gekeken. Wil voor mijn volgende PC-VR build een kleinere kast, mini itx, ITX ,of whatever, als het maar kleiner is.
uitvoering: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart

Beste moderne kast als je het mij vraagt (helemaal als hij een cm langer was geweest voor een 4090 :)). Ik heb m twee jaar geleden in elkaar gezet, wat er sinds die tijd is uitgekomen heb ik niet bijgehouden.

Elk onderdeel (CPU/GPU/PSU) krijgt zn eigen koude buitenlucht ipv dat ze zich met (gedeeltelijk) warme binnenlucht moeten koelen. Bij normaal desktop gebruik is hij bijna passief, alleen de twee fans aan de bovenkant draaien op een onhoorbare 200rpm.

Je moet alleen niet al teveel hardware willen: gewoon 1 PCIe videokaart, geen front bay, etc. Veel insteekkaarten was vroeger een ding, tegenwoordig is dat allemaal niet meer nodig en zit alles al in een goed moederbord gebakken. Ik bouw al 25 jaar PC's, dit is de kleinste (op m'n HTPC na), stilste en koelste build tot nu toe. Je hebt verschillende layout mogelijkheden, maar deze waar alles direct buitenlucht aanzuigt is de meest optimale. Hij kwam volgens mij ook met een glazen zijpaneel extra in de doos, maar glas laat geen lucht door, en dan gaan er onderdelen zich proberen te koelen met warme binnenlucht, dat is niet ideaal. Maar goed, sommigen zien liever RGB dan koude temperaturen...

Mocht je geïnteresseerd zijn: hij bestaat uit 2x Noctua 120mm fan aan de bovenkant, SF750 voeding, Asus B550-i moederbord, 5600X CPU met Noctua C14S koeler, 64GB ripjaw DDR4-3600, WD Black SN850 2TB nvme. Alles is twee jaar oud, op de RTX4080 na. Hiervoor heb ik 9 jaar met een i5-2500k gedaan met 50% overklok O+ Wel regelmatig de GPU vervangen.

Het was even uitzoeken welke onderdelen er samen zouden passen in deze kast, elk moederbord heeft de CPU ergens anders zitten (paar mm tot paar cm) en veel ruimte tussen de CPU koeler en de top fans is er niet. Memory mag ook niet te hoog zijn voor deze koeler. Die 14cm fan is echt een beest. En hij blaast ook koude lucht over de chipset en de rest van het moederbord heen. Overal zit een paar mm marge, en dat is genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
<frustratiemode>Het is gewoon waardeloos dat je een pc van minstens een paar duizend euro nodig hebt om een beetje SteamVR te kunnen draaien.</frustratatiemode>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Thombias Je bedoelt om alles op max graphics te draaien?

Als je genoegen neemt met minder mooie schaduwen, reflecties, etc dan heb je echt geen beest van een PC nodig. Kijk maar naar de standalone games op een Quest 2 of Pico 4: mobile processor met bijbehorende graphics.

Maar wil je het beste van het beste dan mag je de buidel trekken ja. Zo werkt dat... Je kan ook een paar jaar wachten en dezelfde graphics met een budget pc voor elkaar krijgen. Hell, mijn eerste PC had moeite om op 320x200 te gamen (10-20 fps), totdat ik er een dure voodoo2 kaart in stopte die net uitkwam <3 Geloof maar dat de standalone headsets van nu op 4k per oog er heel wat beter uit zien _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Thombias schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:16:
<frustratiemode>Het is gewoon waardeloos dat je een pc van minstens een paar duizend euro nodig hebt om een beetje SteamVR te kunnen draaien.</frustratatiemode>
Die frustratie zit dan vooral in je eigen misconceptie. Mijn 3070 op een ryzen 5600 is prima voor de meeste VR. Op V&A kun je vrij makkelijk voor rond de 400 een 3070 scoren. De rest kun je voor zo'n 600 samenstellen, hoppa voor 1000 euro een systeem waar je prima mee VR naar een Quest 2 of Pico 4 kunt streamen.
Wil je geen tweedehands videokaart wordt het iets duurder maar het hoeft echt geen duizenden euro's te kosten. Een 4090 is leuk maar echt niet nodig. Een 13900K of ryzen 7950 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Weet iemand of de originele elite strap van Meta zelf, beter is gemaakt? Lees dat er veel problemen mee waren qua scheurtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
038Robijno schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:46:
Weet iemand of de originele elite strap van Meta zelf, beter is gemaakt? Lees dat er veel problemen mee waren qua scheurtjes?
Ik lees/hoor er alleen maar slechte verhalen over. Ik zou het niet gokken.
Een Kiwi Design Elite strap is waarschijnlijk een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Of een BoboVR strap met verwisselbare battery packs... Genoeg keus.

Maar de originele elite strap is een tijdje niet verkocht vanwege de problemen. Ze hebben het plastic verbeterd en het zou nu goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PThijssen
038Robijno schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:46:
Inderdaad, waren. Die van mij (gekocht na het debacle) doe het gewoon goed. Geen scheurtjes. Qua confort denk ik wel dat je beter kan kiezen voor een andere, maar de elite strap zit al zoveel beter dan de standaard strap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
PThijssen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:09:
[...]

Inderdaad, waren. Die van mij (gekocht na het debacle) doe het gewoon goed. Geen scheurtjes. Qua confort denk ik wel dat je beter kan kiezen voor een andere, maar de elite strap zit al zoveel beter dan de standaard strap.
Ik heb er 1 gekocht, nog in de doos geseald.
Datum staat op: 21/09

Is dat de oude batch, of is dit de goede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PThijssen
038Robijno schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb er 1 gekocht, nog in de doos geseald.
Datum staat op: 21/09

Is dat de oude batch, of is dit de goede?
Kan ik niet met zekerheid zeggen, maar:
"15 dec 2020 — Oculus is resuming shipments of its Quest 2 Elite Strap accessory and extending the warranty after reports of defective straps."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Walkabout minigolf (1 vd gratis games bij Pico 4) is verrassend leuk :)

Weet iemand hoeveel watt powerbank ik nodig heb om te kunnen spelen zonder dat de interne accu langzaam leegloopt? In vind de huidige speeltijd te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Dat heb je toch echt he-le-maal verkeerd. Het hangt echt af van welke experience je wilt, en er is voor ieder wat wils.

Je hebt de gamers die loeizware sims willen draaien (type MSFS) aan 60fps, native resolutie. Of race games op hoge resolutie aan 90-100fps/Hz.

Maar is zijn talloze ‘kleinere’ experiences die echt niet zo zwaar zijn. Meer zelfs, volgens mij is dat de grote meerderheid van games, omdat de meeste VR games uit kleine studio’s komen die echt niet over voldoende resource beschikken om een HL Alyx te maken. Of menen dat ze uit de kosten kunnen komen door hun game aan 10 VR nerds te verkopen die 1. Vaak VR gamen, en 2. Een 3000 euro kostende pc hebben staan. Dat haal je er gewoon niet uit als kleine studio.

Plus de cross-overs van games die in feite gewoon bedoeld zijn om native op een Qualcomm chip te draaien in ‘s werelds meest verkochte headset.

VR draait bij mij echt bijna enkel om die compleet ‘nieuwe’ ervaring van het kunnen rondkijken in een virtuele omgeving, hoe simpel de graphics ook zijn.

Daar kan ik waarschijnlijk nooit genoeg van krijgen. Na al die jaren 2D gamen blijft het me gewoon telkens verrassen. Noem het naïef als je wil, maar dat je hoofd (draaien) deel uitmaakt van het besturen van een game/camera, om nog maar niets te zeggen van de controllers die je in een virtuele omgeving kan manipuleren. Ik blijf het een frisse ervaring vinden, iets waar we vroeger jaren van slechts van gedroomd hebben.

En daarmee bedoel ik dus dat dit ook geldt voor echt simpele games. Je kan je games uitkiezen op basis van je hardware, ipv omgekeerd, en nog steeds veel plezier beleven.

Die games uit Steam VR labo bvb. Daar kon ik me echt mee vermaken.

Ik heb al jaren geen VR headset meer, maar heb een drietal jaren geleden kort een HTC Vive gehad (eenvoudig model), met een Nvidia 1060 GTX, en dat ging prima. Dat is nu precies m’n punt. Inderdaad, vrijwel steeds op erg lage settings, of erg simpele graphics (VR super Hot, Beat Sauber, VR labo, zo even uit m’n geheugen, …)

Van die simpele games waar je kan boogschieten, zijn er waarschijnlijk nu tientallen te koop, …

Je hoeft echt geen monster hardware te hebben.

VR is voor mij persoonlijk meer ‘experiences’ en zo. 3D locaties, 3D 360 filmpjes, je gewoon ‘in een omgeving’ laten plaatsnemen of ‘transporteren’. Zelfs Google Earth 3D met de VR bril was leuk :D

Maar ok, ook ik wil binnenkort wel eens aan de slag met MS FS in VR. Daarvoor leg ik nu wat budget opzij om binnenkort wat upgrades te doen en een simpele VR bril aan te schaffen. Tenzij PSVR2 er eerst komt, dan schuif ik PC VR echt op de hele lange baan. Wegens gebruiksgemak van een goed gecontroleerde en ‘gemanagede’ game/platform ervaring zoals consoles die kunnen bieden, plug and play dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dat is wel écht smaak. Jij houdt (ook) van de simpele spellen en lagere gfx.
Ik ben daar bijv. anders in. Ik hou écht van mooie omgevingen, mooie belichting, rijk gevulde bossen, een mooie mix van realisme en een sprookjes/fantasy wereld. Alyx is denk ik 1 vd weinge uitzonderingen die dat heeft én ook op een low/mid-range PC draait. Maar als je kijkt naar Skyrim, Red Dead Redemption VR, Lone Echo of straks Hubris, dan heb je toch wel een wat dikkere PC nodig denk (lees: vrees) ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
Man, RDR VR, nooit geweten dat dat bestaat. Qua gameplaysnelheid waarschijnlijk veel beter te doen dan GTA 5. Dat hield ik maar een minuut of 15 vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:30
pirke schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:25:
Walkabout minigolf (1 vd gratis games bij Pico 4) is verrassend leuk :)

Weet iemand hoeveel watt powerbank ik nodig heb om te kunnen spelen zonder dat de interne accu langzaam leegloopt? In vind de huidige speeltijd te kort.
Volgens mij 20 watt (wat de bijgeleverde charger ook doet). Battery life is idd wel echt belabberd, krijg met Virtual Desktop maar net een uur en een kwartier eruit geperst. Echt teleurstellend gezien ik mensen voorbij zien komen met een Quest 2 die er 2 uur uit halen en de Pico een 1.5x grotere batterij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Spectre schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:22:
[...]

Volgens mij 20 watt (wat de bijgeleverde charger ook doet). Battery life is idd wel echt belabberd, krijg met Virtual Desktop maar net een uur en een kwartier eruit geperst. Echt teleurstellend gezien ik mensen voorbij zien komen met een Quest 2 die er 2 uur uit halen en de Pico een 1.5x grotere batterij heeft.
Hij heeft ook veel meer pixels

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pirke schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:43:
[...]

Hij heeft ook veel meer pixels
33% meer, dus dan is het vreemd als hij met 50% meer batterij zoveel sneller leeg is (vooral omdat je echt niet 1 op 1 meer energie gaat verbruiken met meer pixels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:22:
[...]

VR draait bij mij echt bijna enkel om die compleet ‘nieuwe’ ervaring van het kunnen rondkijken in een virtuele omgeving, hoe simpel de graphics ook zijn.
^^ Dit vooral.
Maar vooral games zoals Red Matter, Doctor Who & The Room VR zijn mijn soort games..
En ik zou ook graag Half Life willen kunnen spelen.
Alleen voldoet mijn Dell XPS 15 9570 niet aan de eisen die mijn Quest 2 eist. :|

Dus ik neig er naar een pc te bouwen speciaal voor VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:38
Finraziel schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:17:
[...]
33% meer, dus dan is het vreemd als hij met 50% meer batterij zoveel sneller leeg is (vooral omdat je echt niet 1 op 1 meer energie gaat verbruiken met meer pixels).
De helderheid moet ook een stuk hoger vanwege de gebruikte soort lenzen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 24-07 23:32

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Guillome schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:13:
Dat is wel écht smaak. Jij houdt (ook) van de simpele spellen en lagere gfx.
Ik ben daar bijv. anders in. Ik hou écht van mooie omgevingen, mooie belichting, rijk gevulde bossen, een mooie mix van realisme en een sprookjes/fantasy wereld. Alyx is denk ik 1 vd weinge uitzonderingen die dat heeft én ook op een low/mid-range PC draait. Maar als je kijkt naar Skyrim, Red Dead Redemption VR, Lone Echo of straks Hubris, dan heb je toch wel een wat dikkere PC nodig denk (lees: vrees) ik.
De games die je noemt draaien op zich prima op lower end pc's.
Ik heb een gtx1070 met een amd ryzen 5 2600....
En Skyrim, Lone Echo draaien prima zonder probleem...

Red Dead Redemption heb ik niet geprobeerd.
En de demo van hubris draaide redelijk.

Kortom ook met lower end is het nodige te spelen.

Eigenlijk nog geen spellen gehad die onspeelbaar waren.
Thombias schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:02:
[...]

^^ Dit vooral.
Maar vooral games zoals Red Matter, Doctor Who & The Room VR zijn mijn soort games..
Die games zijn allemaal op de quest zelf te spelen...

(Half-Life Alyx niet)

[ Voor 13% gewijzigd door kaasszje op 18-12-2022 20:28 ]

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat is heel logisch. De belasting van VR is qua belasting van de rendering pipeline bijna twee maal die van een normale weergave. Dat komt voornamelijk op het conto van de extra rendering calls op de CPU en de grafische berekeningen op de GPU, maar dat is vaak al het leeuwendeel van wat er gedaan moet worden.

Natuurlijk zal men in deze thread vooral willen voordoen dat VR spellen heel veel toegevoegde waarde hebben, maar ik denk daar het mijne over. Als je een beetje kritisch bent ingesteld zal je er al snel achter komen dat VR in veel gevallen vooral een gimmick is en weinig wezenlijks toevoegt aan de spelervaring en dat die spellen buiten die gimmick weinig echte gameplay bieden.
Die zogenaamde "kleinere experiences", zijn in mijn ogen voor het overgrote deel van deze categorie. Die extra ervaring die VR geeft kan dan al snel gaan vervelen. Er zijn maar een paar spellen die in mijn ogen echt toegevoegde waarde krijgen van VR, en dat zijn juist veelal de sims. De reden is dat de gameplay propositie niet leunt op de gimmicks die VR biedt, maar dat VR er aan toevoegt. Misschien wordt dat anders als over een paar jaar de hardware op een niveau is dat de kinderziektes er eindelijk uit zijn en de performance eindelijk de ervaring niet meer in de weg zit. Tot die tijd zal de huidige situatie blijven voortduren.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 18-12-2022 21:28 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
kaasszje schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:25:
[...]

De games die je noemt draaien op zich prima op lower end pc's.
Ik heb een gtx1070 met een amd ryzen 5 2600....
En Skyrim, Lone Echo draaien prima zonder probleem...

Red Dead Redemption heb ik niet geprobeerd.
En de demo van hubris draaide redelijk.

Kortom ook met lower end is het nodige te spelen.

Eigenlijk nog geen spellen gehad die onspeelbaar waren.

[...]

Die games zijn allemaal op de quest zelf te spelen...

(Half-Life Alyx niet)
Die games heb ik ook op mijn Quest 2 (behalve Half Life natuurlijk). Ik hoop dat Fireproof nog een The Room VR deel 2 gaat uitbrengen. Zij zijn er super gesloten over waar ze nu aan werken.
Half Life lijkt me super gaaf alleen op een gtx1050 draait deze niet.

Mijn doel is dus ook nu om maar budget een pc samen te stellen.
Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 24-07 23:32

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Je zou ook eens naar iets als Pluto Sphere kunnen kijken (cloud game pc voor vr)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 16:31
ocf81 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:08:
[...]

Dat is heel logisch. De belasting van VR is qua belasting van de rendering pipeline bijna twee maal die van een normale weergave. Dat komt voornamelijk op het conto van de extra rendering calls op de CPU en de grafische berekeningen op de GPU, maar dat is vaak al het leeuwendeel van wat er gedaan moet worden.

Natuurlijk zal men in deze thread vooral willen voordoen dat VR spellen heel veel toegevoegde waarde hebben, maar ik denk daar het mijne over. Als je een beetje kritisch bent ingesteld zal je er al snel achter komen dat VR in veel gevallen vooral een gimmick is en weinig wezenlijks toevoegt aan de spelervaring en dat die spellen buiten die gimmick weinig echte gameplay bieden.
Die zogenaamde "kleinere experiences", zijn in mijn ogen voor het overgrote deel van deze categorie. Die extra ervaring die VR geeft kan dan al snel gaan vervelen. Er zijn maar een paar spellen die in mijn ogen echt toegevoegde waarde krijgen van VR, en dat zijn juist veelal de sims. De reden is dat de gameplay propositie niet leunt op de gimmicks die VR biedt, maar dat VR er aan toevoegt. Misschien wordt dat anders als over een paar jaar de hardware op een niveau is dat de kinderziektes er eindelijk uit zijn en de performance eindelijk de ervaring niet meer in de weg zit. Tot die tijd zal de huidige situatie blijven voortduren.
Dit, ben het er zeker mee eens - ondanks dat ik het wel echt enorm gaaf vind.
FPS games is lastig, je hebt veel ruimte nodig, maar je zit er wel echt compleet in - om er daarna weer uitgegooid te worden omdat je tegen de digitale bariëre aan loopt (die je zelf hebt ingsteld). Dus écht erin komen lukt niet. Bij sims is dat anders - koop er een simpele throttle en stick bij en een game als Operation Wingman is enorm gaaf, je kijkt echt rond in je cockpit. Of een stuurtje met pedalen en je zit echt in de raceauto. Dat is in mijn ogen echt de meerwaarde die VR kan bieden, de rest is zeker leuk, maar je moet er echt de ruimte voor hebben om helemaal ín de wereld op te gaan.

Op zolder (waar m'n PC staat) heb ik 3,5m bij 3,5m de ruimte, volledig vrij. Ook dat is nog niet genoeg om echt HL:A in te komen, of Boneworks. Zo nu en dan sla je tegen de muur =)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
HL:Alyx draaide prima op mijn 1080, weliswaar op een wat lagere resolutie en/of graphic settings. Maar het zag er een stuk beter uit dan de dingen die native op een standalone draaien, die hebben echt geen krachtige GPU aan boord. Dus simpel gezegd: alles wat je via een PC speelt ziet er beter uit dan standalone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ShAd0w schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:33:
[...]

Dit, ben het er zeker mee eens - ondanks dat ik het wel echt enorm gaaf vind.
FPS games is lastig, je hebt veel ruimte nodig, maar je zit er wel echt compleet in - om er daarna weer uitgegooid te worden omdat je tegen de digitale bariëre aan loopt (die je zelf hebt ingsteld). Dus écht erin komen lukt niet. Bij sims is dat anders - koop er een simpele throttle en stick bij en een game als Operation Wingman is enorm gaaf, je kijkt echt rond in je cockpit. Of een stuurtje met pedalen en je zit echt in de raceauto. Dat is in mijn ogen echt de meerwaarde die VR kan bieden, de rest is zeker leuk, maar je moet er echt de ruimte voor hebben om helemaal ín de wereld op te gaan.

Op zolder (waar m'n PC staat) heb ik 3,5m bij 3,5m de ruimte, volledig vrij. Ook dat is nog niet genoeg om echt HL:A in te komen, of Boneworks. Zo nu en dan sla je tegen de muur =)
Ik speel op een rond matje waar ik voel wanneer ik er af stap. Ik loop dan ook niet rond in VR maar doe al mijn lopen met de stick. Persoonlijk vind ik zelf rondlopen ook niet echt een toegevoegde waarde als je alsnog na een paar meter tegen de guardian aanloopt inderdaad. Ik heb guardian daarom uitstaan en let zelf op dat ik op dat matje blijf. Rond draaien doe ik dan wel helemaal zelf en nooit met de stick. Dat is waar draadloos gamen echt goed is en helpt mij enorm met de immersie. En omdat ik altijd loop met de stick denk ik daar niet meer over na en voelt het natuurlijk.

Overigens wat low end VR gaming betreft, je headset maakt daarbij ook nog wel wat uit. Fallout VR speelde ik in het begin nog op een 1060 met een ryzen 2600 en dat ging prima met een Oculus rift. Toen stapte ik over naar de Quest (1) en draadloos streamen met virtual desktop, maar de game was toen onspeelbaar. Zodra er iets meer gebeurde bleef hij steeds seconden lang hangen. Overgestapt naar een 2080 toen en het probleem was weg. Ik denk dat de encoding van het beeld net te veel extra load op de 1060 legde.

[ Voor 5% gewijzigd door Finraziel op 18-12-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oeps...

[ Voor 99% gewijzigd door Finraziel op 18-12-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
3x3 meter hier, het is krap maar zeker te doen. Lopen met stick inderdaad, guardian is bij mij wel actief. Ik zet regelmatig een paar stappen om even iets op te pakken, schuilen, om het hoekje kijken, etc. Lekker ronddraaien zonder kabel is inderdaad geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kaasszje schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:18:
Je zou ook eens naar iets als Pluto Sphere kunnen kijken (cloud game pc voor vr)
Ik heb hier een tijdje geleden nog wat ervarignen over gepost, toen ik bij familie op bezoek was: Link (tweede helft van de post, de eerste ging erover dat de Quest 1 best een tof ding was)

TL;DR: Het was me verbazend goed te doen, maar de ruimte op de virtuele PC is beperkt en de opstarttijden zijn soms heel lang (en soms start het direct op vreemd genoeg). Maar niet slecht overall en helemaal niet duur als je PCVR een keertje uit wil proberen en geen goede PC hebt.

Nadeel is natuurlijk wel dat je de meeste games gewoon moet kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 19-12-2022 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:06
pirke schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:48:
3x3 meter hier, het is krap maar zeker te doen. Lopen met stick inderdaad, guardian is bij mij wel actief. Ik zet regelmatig een paar stappen om even iets op te pakken, schuilen, om het hoekje kijken, etc. Lekker ronddraaien zonder kabel is inderdaad geweldig.
Prijs jullie gelukkig! Ik heb net het minimum (2x2,5m?) en dit enkel met wat 'cheaten' : ruimte boven de vensterbank meenemen... Ik moet dus nog enkele cm's van de grens blijven. Maar ik vindt het wel nog veel immersiever met die kleine bewegingsvrijheid. Zonder (chair mode) kon ik bv in Alyx niet eens iets van de grond nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:59
Thombias schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:02:
[...]

^^ Dit vooral.
En ik zou ook graag Half Life willen kunnen spelen.
Alleen voldoet mijn Dell XPS 15 9570 niet aan de eisen die mijn Quest 2 eist. :|

Dus ik neig er naar een pc te bouwen speciaal voor VR.
Ik speel Alyx op een xps 15 9520, draadloos via remote desktop op een quest 2. Gaat prima. De quest zegt dat mijn laptop ook niet voldoet (waarschijnlijk door een mobile gpu), dus air link werkt niet maar remote desktop werkt prima.

Hij draaide ook op mijn oude Lenovo laptop, i5, 16gb en slechts een gtx1050. Was wel met een htc vive destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
martijn k. schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:01:
[...]

Ik speel Alyx op een xps 15 9520, draadloos via remote desktop op een quest 2. Gaat prima. De quest zegt dat mijn laptop ook niet voldoet (waarschijnlijk door een mobile gpu), dus air link werkt niet maar remote desktop werkt prima.

Hij draaide ook op mijn oude Lenovo laptop, i5, 16gb en slechts een gtx1050. Was wel met een htc vive destijds.
Oke, dit is reden voor mij om remote desktop aan te schaffen. (Je bedoelt de app Virtual Desktop, toch?)
(En windows te installeren want ik draai nu een linux distro. (Nee, Geen Arch 8) )
Is windows 11 al compatible of is windows 10 nog steeds de aanrader?

Voor wie nog 25% korting wil op Virtual Desktop: 25% korting

Ik zie wel dat de 9520 een rtx3050 Ti heeft. Mijn laptop heeft een 1050. Hopelijk geeft dat geen problemen

----

Ik heb nu een Dell XPS 15 9570 (windows 11) met SteamVR en Virtual Desktop draaiend. Er zijn redelijk wat hik-ups in de SteamVR Home maar o.a. Google Earth draait prima. Half-Life MOD is nog aan het downloaden. Ik verwacht daar problemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Thombias op 19-12-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:59
Thombias schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:40:
[...]

Oke, dit is reden voor mij om remote desktop aan te schaffen. (Je bedoelt de app Virtual Desktop, toch?)
(En windows te installeren want ik draai nu een linux distro. (Nee, Geen Arch 8) )
Is windows 11 al compatible of is windows 10 nog steeds de aanrader?

Voor wie nog 25% korting wil op Virtual Desktop: 25% korting

Ik zie wel dat de 9520 een rtx3050 Ti heeft. Mijn laptop heeft een 1050. Hopelijk geeft dat geen problemen

----

Ik heb nu een Dell XPS 15 9570 (windows 11) met SteamVR en Virtual Desktop draaiend. Er zijn redelijk wat hik-ups in de SteamVR Home maar o.a. Google Earth draait prima. Half-Life MOD is nog aan het downloaden. Ik verwacht daar problemen.
Hang je laptop met een netwerkkabel aan je router/access point en verbind je quest via 5ghz met diezelfde Router/access point, maak evt een 5ghz ssid aan. Goede verbinding is zeeeer belangrijk.

Ik draai zelf Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PThijssen
Gisteren Demeo maar eens gekocht. "Even" een probeer potje gedaan... 2 uur verder en ik kan concluderen dat het een top spel is ;) Nog niet alles kunnen doen uiteraard, maar is echt wel erg leuk. Meteen maar op beide platformen gekocht zodat ik samen met het vrouwtje kan gaan spelen. Zij op de laptop/pc en ik in VR.

Pagina: 1 ... 82 ... 123 Laatste