Mijn eerste ervaring met de G2 en de Pico 4 zijn positief. Mijn indrukken:
Setup: Pico duidelijke winnaar. Play area tekenen in see through is zo veel beter.
Comfort: G2 gezichtskussen is fijner
Gewicht: Pico voelt lichter, beter in balans, geen zware kabel
FOV: vergelijkbaar, waarschijnlijk omdat ik een bril draag. Bij de G2 heb ik de bril spacer laten zitten (is verwijderbaar sinds V2), bij de Pico heb ik de bril spacer er juist tussen gezet.
Sweet spot: G2 is duidelijk kleiner, maar ik had meer van de Pico verwacht, het is naar mijn mening geen wereldschokkend verschil
Afsluiting: zelfs met bril kwam er geen licht van buiten naar binnen bij de G2. Bij de Pico lekt er licht via de bril pootjes en bij de neus. Tijdens het spelen is het niet erg hinderlijk, maar volledig lichtdicht was fijner geweest.
Geluid: G2 duidelijke winnaar, veel voller geluid. Dit was ook mijn eerste ervaring met de "floating speakers", dat werkte verrassend fijn en goed.
Controller tracking was bij beide prima, kon weinig verschil merken. Ook hoe ze in de hand lagen was vergelijkbaar.
Headset tracking was better bij de Pico. De G2 had af en toe een wiebel/jitter/hoe je het ook noemt. Dit zou zomaar het verschil kunnen zijn tussen de werkkamer waar ik de G2 ophad en de woonkamer waar ik de Pico op had. Andere omgeving en andere belichting.
Wireless van de Pico was verrassend fijner dan ik verwacht had. Ik was van vroeger gewend om met een kabel te spelen op m'n Vive, maar zonder kabel is voor alles wat niet zittend is echt een meerwaarde. Met wireless kan ik ook in de woonkamer spelen waar ik veel meer ruimte heb dan in m'n werkkamer waar de PC staat. De 6 meter G2 kabel is daar te kort voor.
De accu levensduur is dan weer kort. Ik moest stoppen omdat de accu leeg was. Misschien zijn er oplossingen mogelijk met een powerbank die aan je riem hangt, dat zou bijna een must zijn.
Streaming heb ik alleen nog via de streaming assistent gedaan. Ik wil pas 20 euro uitgeven aan virtual desktop als ik vind zeker weet dat ik de Pico wil houden. Beeldkwaliteit was bij Space Pirate Trainer gewoon super. Bij Half Life Alyx was er duidelijk minder scherpte. Hopelijk lost VD dit op gecombineerd met een betere videokaart.
Mijn oude factory OC GTX 1080 kon nog verrassend goed meekomen op deze resolutie. Wat minder AA en andere aanpassingen en het resultaat was echt acceptabel. Een 4090 is zeker overkill voor 95% vd toepassingen.
Conclusie: beide headsets hebben zo hun voor- en nadelen. Ik ben echt in dubio.
Wireless voor staand spelen is dermate fijn dat het een iets mindere beeldkwaliteit waard is, zeker als ik VD op een betere GPU zou draaien.
De accu levensduur is wel een probleem, zeker voor langere sessies, wat bij zittend spelen met HOTAS of wheel al snel het geval is.
Maar goed, om ze nu allebei te houden is ook weer zoiets.......