Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faisalovic
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 23:12
PThijssen schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Toevallig deze maand naar Zero Latency geweest in Rotterdam. Goede headsets, "veel" keuze uit games.
Het 5 jaar terug verhaal maakt voor de meeste nieuwe spelers niet uit. Zodra ze de headset opzetten en in de andere wereld stappen zijn ze helemaal om. Mijn vrouwelijke collega van 47 had een aversie tegen alles wat gamen is en vooral VR, maar na het personeelsuitje in deze VR room is ze helemaal om en wil nu eigenlijk een VR headset voor thuis gaan kopen ;)

https://www.zerolatencyvr.nl/vr-spellen/
Super veel thanks dat je even de tijd hebt genomen.

"Mijn vrouwelijke collega van 47 had een aversie tegen alles wat gamen is en vooral VR, maar na het personeelsuitje in deze VR room is ze helemaal om en wil nu eigenlijk een VR headset voor thuis gaan kopen ;)". Dat is precies het effect dat ik teweeg wil brengen ;D.

Goede optie "Zero Latency"!
Ik heb inmiddels Lightning VR (goede reviews) en Arena VR (grote organisatie) bekeken.
Zero Latency heeft de beste website presentatie tot nu toe voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07 19:44
Ik heb nu een paar keer gehad dat de controllers van de Pico 4 na een paar dagen niet gebruikt te zijn niet meer vanzelf actief werden. Pas na verwijderen van de batterijen en na enige tijd (zeg 30 seconden) weer er in stoppen kwamen de controllers weer tot leven.

Meer mensen dit gemerkt?

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 11:16
Faisalovic, in Eindhoven heb je 2 VR locaties:

- Enversed https://enversed.com/
- The Park Playground https://theparkplayground.com/nl-nl/cities/eindhoven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 09:57
Koldur schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:05:
AMD lijkt eindelijk de encoder problemen te hebben opgelost voor HEVC. Als je VD gebruikt en een AMD kaart hebt, moet het lukken!
Zeer goed nieuws voor mijn 6900XT. Simpelweg naar de laatste drivers updaten zou voldoende moeten zijn? Waar heb je de info vandaan, een changelog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 15:44
thecompany schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Zeer goed nieuws voor mijn 6900XT. Simpelweg naar de laatste drivers updaten zou voldoende moeten zijn? Waar heb je de info vandaan, een changelog?
Heb de info uit de Virtual Desktop Discord server. De ervaringen zijn gematigd positief. Laatste versie heeft de fix.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:18
Faisalovic schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:06:
Ik heb een vraag aangaande VR hallen in Nederland.
De bedoeling is dat ik een aantal vrienden mee ga nemen naar een VR hal opdat ze kennis maken met VR.
Ikzelf heb VR tot nu toe alleen thuis gebruikt (Quest & Vive pro eye), dus ik ben nooit naar een dergelijke hal geweest.
Het liefst wil ik dat we vrij kunnen rondlopen in een grote hal, waarbij we tegen elkaar of met elkaar gewapend de strijd moeten aangaan.
De techniek en de games moeten t liefst ook van deze tijd zijn (en niet 5 jaar terug).
Iemand bekend met een dergelijke hal?
Laatst met bedrijfsuitje geweest in Den Haag bij
https://theparkplayground.com/nl-nl/

Daar samen 'The Heist' gedaan.
Je moet als SWAT de bankovervallers met gijzelaars overmeesteren. Een mix van schieten en een escaperoom.

We hebben een hoop lol gehad 😁

Toch heel anders dan thuis stationair op de Quest 2.

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aldoendex schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:34:
[...]

Laatst met bedrijfsuitje geweest in Den Haag bij
https://theparkplayground.com/nl-nl/

Daar samen 'The Heist' gedaan.
Je moet als SWAT de bankovervallers met gijzelaars overmeesteren. Een mix van schieten en een escaperoom.

We hebben een hoop lol gehad 😁

Toch heel anders dan thuis stationair op de Quest 2.
Ja, wat er ook best mist vind ik is opties waar je binnen dezelfde ruimte samen kan spelen.

Je hebt wel wat multiplayer games, maar niet veel en ze zijn allemaal bedoeld om remote te doen. Als je 2 quests hebt, kan je niet in dezelfde ruimte rondlopen en elkaar op de juiste plek zien als je ook in de echte ruimte staat. Dat vind ik wel jammer.

Ik heb mijn moeder laatst het anne frank huis laten doen bijvoorbeeld en het was de eerste keer dat ze VR deed dus ik moest een beetje helpen. Daarom had ik het beeld naar de TV gecast. Maar het was handiger geweest als we allebei in VR hadden kunnen zijn.

Gebruiken die multiplayer oplossingen trouwens ook bijzondere tracking? Ik heb een keer zoiets gedaan, was geen game maar een soort climate change documentaire. Ze hadden het heel mooi gedaan met een ruimte die helemaal gelijk was als in VR, als je bijvoorbeeld langs een gletsjer liep, kon je het ijs voelen en dat was gekoeld metaal. Dan kwam je daarna in een hele hete woestijn en was de ruimte ook heet. Heel cool gedaan.

Maar dat deed je met een groep van 4, met allemaal een MSI computer-rugzak op, en heel rare balletjes aan je armen en benen voor de tracking. De tracking was ook extreem traag en schokkerig (duidelijk niks voor actie!!). Maar je kon elkaar wel zien.

Edit: Oh gevonden, dit is hem:

Dit zijn die rare balletjes (op de stokjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wslkJW7jzxlfvBBAne2VSDh52Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ey0OYBrtGR8jUoq0gFaAM8p.png?f=fotoalbum_large

Iedereen had een apart 'patroon' op de headset (was nog een Rift CV1) en ook balletjes aan de handen en benen.

Ik neem aan dat dat nu anders wordt gedaan maar ik ben wel benieuwd hoe.

[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 28-10-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Pass-through video van de Pimax Crystal, ziet er wel heel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07 15:31
Nog iemand tips waar gratis vr video spul staat in hoge kwaliteit. Mogen ook korte demo’s zijn. Alles wat ik tot nu toe zie vind ik niet heel indrukwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:39
DarkChylde schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:26:
Nog iemand tips waar gratis vr video spul staat in hoge kwaliteit. Mogen ook korte demo’s zijn. Alles wat ik tot nu toe zie vind ik niet heel indrukwekkend.
Als je Steam hebt, selecteer de VR-categorie en click dan op gratis.
Staat genoeg spul tussen, inclusief demo's.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
DarkChylde schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:26:
Als je wmr hebt, download the blu even. Kort, maar altijd indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-07 18:17
Goede dag. Ik wil voor het sim racen misschien overstappen naar vr. Maar vraag mij erg af of het iets voor mij is. Daarom vroeg ik mij af of iemand een locatie kent waar ik het eens kan testen of dat iemand bereid is het mij te laten testen. Speel voornamelijk acc. Super bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
roundlet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:28:
Goede dag. Ik wil voor het sim racen misschien overstappen naar vr. Maar vraag mij erg af of het iets voor mij is. Daarom vroeg ik mij af of iemand een locatie kent waar ik het eens kan testen of dat iemand bereid is het mij te laten testen. Speel voornamelijk acc. Super bedankt.
Misschien handig om dan te vermelden waar je ongeveer zit in het land ;) Staat ook niet in je profiel namelijk.

Bij mij kan het niet iig want ik woon in Spanje. Maar ik doe ook niet aan racen, ik heb totaal geen setup daarvoor (of interesse).

Ik doe wel veel flightsims en ik moet zeggen het is enorm echt daarmee. Ik heb ook echte vliegtuigen gevlogen en ik heb met een sim nog nooit het gevoel gehad dat ik echt aan het vliegen was - tot VR kwam. Nu wel. Voor sims is het echt een 'gamechanger' vind ik. In zo'n grote mate dat een sim die nog geen VR ondersteuning heeft, totaal afvalt voor mij.

Ik hoop dat je iemand vindt die het je kan laten proberen. Je hebt wel van die hallen die hier enkele posts terug benoemd zijn, maar die zijn meer voor roomscale (rondlopen en schieten) en niet sim-specifiek.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 30-10-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
GekkePrutser schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:03:
[...]

Misschien handig om dan te vermelden waar je ongeveer zit in het land ;) Staat ook niet in je profiel namelijk.

Bij mij kan het niet iig want ik woon in Spanje. Maar ik doe ook niet aan racen, ik heb totaal geen setup daarvoor (of interesse).

Ik doe wel veel flightsims en ik moet zeggen het is enorm echt daarmee. Ik heb ook echte vliegtuigen gevlogen en ik heb met een sim nog nooit het gevoel gehad dat ik echt aan het vliegen was - tot VR kwam. Nu wel. Voor sims is het echt een 'gamechanger' vind ik. In zo'n grote mate dat een sim die nog geen VR ondersteuning heeft, totaal afvalt voor mij.

Ik hoop dat je iemand vindt die het je kan laten proberen. Je hebt wel van die hallen die hier enkele posts terug benoemd zijn, maar die zijn meer voor roomscale (rondlopen en schieten) en niet sim-specifiek.
Sorry je hebt gelijk. Ik woon vlakbij Veghel. Ik had inderdaad over die hallen gelezen via deze posts. Zat eentje bij met een soort racen. Maar geen sim. Het lijkt mij ook heel echt en daarom zou ik er ook voor willen gaan. Begin volgend jaar wil ik m'n setups veranderen en het wordt of een mooi scherm of vr. Vr heeft de voorkeur om vele redenen. Maar wil graag ervaren of ik er tegen kan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roundlet schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 04:18:
[...]

Sorry je hebt gelijk. Ik woon vlakbij Veghel. Ik had inderdaad over die hallen gelezen via deze posts. Zat eentje bij met een soort racen. Maar geen sim. Het lijkt mij ook heel echt en daarom zou ik er ook voor willen gaan. Begin volgend jaar wil ik m'n setups veranderen en het wordt of een mooi scherm of vr. Vr heeft de voorkeur om vele redenen. Maar wil graag ervaren of ik er tegen kan etc.
Ja, heel verstandig. Niet iedereen kan dat.

Persoonlijk moet ik wel zeggen dat sims me een stuk makkelijker af gaan dan roomscale rondlopen met 'smooth motion'. Het hebben van een vast referentiepunt aan de cockpit helpt me enorm. Zoveel dat ik er eigenlijk totaal geen last van heb, terwijl ik met roomscale echt moest wennen. Aan de andere kant zit je met vlieg sims verder van de grond dus de snelheid voelt veel lager.

Maargoed dit is heel persoonlijk dus heel goed idee om het te proberen voor je er in investeert.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 30-10-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
roundlet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:28:
De meeste mensen hebben er geen last van in racing sims, zolang je niet direct begint met F1 ofzo. Velen kunnen niet meer terug naar een scherm als ze VR hebben gebruikt.

Alleen voor ACC is VR standaard niet goed geoptimaliseerd en gaat je eerste kennisname niet zo prettig zijn. Er zijn wel tweaks te vinden maar die heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik zou AMS2 aanraden, veruit de beste sim in VR en is nog tot maandag aan 50% korting, inclusief DLC.

[ Voor 4% gewijzigd door Flying Hawkic op 30-10-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
Flying Hawkic schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

De meeste mensen hebben er geen last van in racing sims, zolang je niet direct begint met F1 ofzo. Velen kunnen niet meer terug naar een scherm als ze VR hebben gebruikt.

Alleen voor ACC is VR standaard niet goed geoptimaliseerd en gaat je eerste kennisname niet zo prettig zijn. Er zijn wel tweaks te vinden maar die heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik zou AMS2 aanraden, veruit de beste sim in VR en is nog tot maandag aan 50% korting, inclusief DLC.
bedankt, ik heb am2 net gekocht maar vind het spel niet zo goed als ACC in gameplay. Maar heb inderdaad gelezen over dat ACC niet de beste is in vr zonder te tweaken.maar dat vind ik niet erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
roundlet schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

bedankt, ik heb am2 net gekocht maar vind het spel niet zo goed als ACC in gameplay. Maar heb inderdaad gelezen over dat ACC niet de beste is in vr zonder te tweaken.maar dat vind ik niet erg
Wat leuk is aan AMS2 is de verschillende content. Je bent niet gebonden aan GT3. Meer zelfs, ik vind dat de minst leuke class. Ook heel veel prachtige historische content in AMS2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Hier staan wat tips en truuks om op de Pico 4 de streaming assistant en VD over de USB kabel te laten werken door deze als 'netwerkverbinding' te gebruiken tussen de Pico 4 en de PC.

https://www.reddit.com/r/..._make_the_pico_streaming/

Bij de streaming assistant werkte het bij mij NIET. Ik kreeg twee verbindingen, waarvan er bij 1 geen SteamVR startte en bij de andere wel, maar die stopte zodra ik WiFi op de Pico 4 uitzette en was dus niet via de kabel.

VD werkte wel maar ik merkte geen verschil met wireless. Misschien minder latency maar daar heb ik niet naar gekeken.

Ik hoop dat Pico DP over USB aan gaat zetten op de 4. Dat zou moeten kunnen. Op de Quests trouwens ook...

[ Voor 7% gewijzigd door UniMatrix op 30-10-2022 15:33 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-07 09:42

VP.

roundlet schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Ik ben ook fanatiek ACC speler, maar helaas is het in VR gewoon niet te doen. Met een 3080 en een Reverb G2 is de performance zwaar onder de maat, en ziet het er gewoon niet uit. De originele AC heeft een veel betere VR implementatie.

Maar ja, als ACC fan wil je gewoon ACC spelen natuurlijk. Zelf doe ik dat weer in pancake mode. Als ACC dus je enige reden is voor VR, zou ik er niet voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
VP. schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

Ik ben ook fanatiek ACC speler, maar helaas is het in VR gewoon niet te doen. Met een 3080 en een Reverb G2 is de performance zwaar onder de maat, en ziet het er gewoon niet uit. De originele AC heeft een veel betere VR implementatie.

Maar ja, als ACC fan wil je gewoon ACC spelen natuurlijk. Zelf doe ik dat weer in pancake mode. Als ACC dus je enige reden is voor VR, zou ik er niet voor gaan.
Ik mag van de week de quest lenen. Dus kan het dan ervaren. Ik krijg zo een hoekje waar m'n sim komt. Daar lijkt me vr gewoon erg fijn ipv schermen. Bedankt voor je feedback.

Dus als ik je goed begrijp speel je via vr. Maar werkt hij als een normaal scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-07 09:42

VP.

roundlet schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Ik mag van de week de quest lenen. Dus kan het dan ervaren. Ik krijg zo een hoekje waar m'n sim komt. Daar lijkt me vr gewoon erg fijn ipv schermen. Bedankt voor je feedback.

Dus als ik je goed begrijp speel je via vr. Maar werkt hij als een normaal scherm?
Nope. Omdat het spel zo tergend slecht is geoptimaliseerd voor VR, speel ik ACC op mijn monitor.

[ Voor 4% gewijzigd door VP. op 31-10-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
roundlet schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Bedoel je een Quest 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Wellicht heeft iemand hier een idee(ik ga dit ook posten in het Flightsim forum hier op Tweakers). Ik vlieg vaak in VR. Hiervoor gebruik ik een Quest 2. Dit heeft altijd (redelijk goed) gewerkt, tot vandaag. Als ik nu de Quest 2 opstart is het goed, ik ga naar Air Link en ga daar via mijn schermen naar MSFS(Xbox Game Pass versie). Ik maak een vlucht aan en zeg Fly. Tot ongeveer 75% laadscherm gaat dit goed, maar dan begint het spel, of de Quest 2, te haperen. Ontzettende lag. Alles is nog wel scherp. Maar het is niet te spelen. Ik start het spel altijd vanuit een schone start van de pc. Mijn 3080 gpu heeft de laatste drivers en Windows 10 is geüpdatet. Dus voordat ik beslis dat ik alles eraf gooi en opnieuw ga installeren, misschien iemand hier een idee? Quest 2 via de kabel werkt ook niet fijn btw. Grappige is dat spellen als ACC en ETS2 prima werken. Of werkte, nog niet getest vandaag.

Edit: ACC werkt perfect. ETS2 ook. MSFS2020...niet

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:28
Dit ging even onder de radar:
YouTube: Pimax Crystal Launch Event

Pimax Crystal informatie. Het ziet er goed uit. Ben van plan om zo snel mogelijk te bestellen. Alles wat beloofd is, lijkt er echt te komen. Mooiste is dat de prijs 300 dollar is gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
De release date van de Crystal is nog niet bekend, maar het lijkt erop dat het binnen een paar weken gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Op de site van www.pimax.com kun je de crystal reserveren voor 36 euro.
Heb er nu net een reservering gemaakt.

Dat kon sinds 10 uur vanavond blijkbaar, ik dacht dat het gisteren al kon. Heb puur toevallig de reservering gedaan net en dat was dus 8 minuten na de start. Hopelijk levert het een snellere levering op.

[ Voor 61% gewijzigd door Playa del C. op 02-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
Kloever schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:24:
Wellicht heeft iemand hier een idee(ik ga dit ook posten in het Flightsim forum hier op Tweakers). Ik vlieg vaak in VR. Hiervoor gebruik ik een Quest 2. Dit heeft altijd (redelijk goed) gewerkt, tot vandaag. Als ik nu de Quest 2 opstart is het goed, ik ga naar Air Link en ga daar via mijn schermen naar MSFS(Xbox Game Pass versie). Ik maak een vlucht aan en zeg Fly. Tot ongeveer 75% laadscherm gaat dit goed, maar dan begint het spel, of de Quest 2, te haperen. Ontzettende lag. Alles is nog wel scherp. Maar het is niet te spelen. Ik start het spel altijd vanuit een schone start van de pc. Mijn 3080 gpu heeft de laatste drivers en Windows 10 is geüpdatet. Dus voordat ik beslis dat ik alles eraf gooi en opnieuw ga installeren, misschien iemand hier een idee? Quest 2 via de kabel werkt ook niet fijn btw. Grappige is dat spellen als ACC en ETS2 prima werken. Of werkte, nog niet getest vandaag.

Edit: ACC werkt perfect. ETS2 ook. MSFS2020...niet
Virtual desktop gebruiken ipv air link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
martijn k. schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:11:
[...]

Virtual desktop gebruiken ipv air link?
Werkt dat zoveel beter dan Air Link dan? Want met ACC heb ik nergens last van.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 21:00
Kloever schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:22:
[...]

Werkt dat zoveel beter dan Air Link dan? Want met ACC heb ik nergens last van.
Ik stond er eerst hetzelfde in als jij, AirLink werkt toch goed? Totdat ik toch overstag ging en VD probeerde. Ik was niet tevreden over F1'22 en hoe slecht de wagens voor me er uit zagen, werden al snel "blokjes".

Trust me, de compressie is zoveel-malen beter. Dezelfde hardware, setup, alles, maar scherper beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@Playa del C. Denk je niet dat je hier toch nog op ca 2000 uitkomt voor de Crystal?

Ik ga eerst maar eens voor een 4090 of 7900 videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
UniMatrix schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:27:
@Playa del C. Denk je niet dat je hier toch nog op ca 2000 uitkomt voor de Crystal?

Ik ga eerst maar eens voor een 4090 of 7900 videokaart.
Ja, dat is ongeveer de prijs in euro's. Het was eerst een 400 euro meer.
Als de eerste onafhankelijke reviews positief (genoeg) zijn, dan zet ik de besteling wel door.

Ik kom van de Rift CV1 en heb de tweede generatie overgeslagen (Index/Reverb G2). Nu tijd voor de derde generatie. De Quest Pro is niks, de Varjo is veel duurder en niet goed genoeg op allerlei punten. Bleef de Index2 over, alleen er is geen enkel zicht op wanneer Valve daarmee komt. Verder zie ik de komende maanden geen headset voor PCVR uitkomen die beter is of wordt dan deze Pimax. Alleen hun eigen 12X, alleen zo'n resolutie is niet aan te sturen voor sim-games.
Heb al een 3080Ti en dat moet meer dan genoeg zijn.

De PSVR2 en Pico 4 lijken nog goede opties, alleen die zijn hoe dan ook flink lager in PPD en FOV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
ShAd0w schreef op donderdag 3 november 2022 @ 00:37:
[...]

Ik stond er eerst hetzelfde in als jij, AirLink werkt toch goed? Totdat ik toch overstag ging en VD probeerde. Ik was niet tevreden over F1'22 en hoe slecht de wagens voor me er uit zagen, werden al snel "blokjes".

Trust me, de compressie is zoveel-malen beter. Dezelfde hardware, setup, alles, maar scherper beeld.
De airlink die haal je uit de Quest 2 store toch? Kan het altijd proberen

Inmiddels heb ik mijn bios van de laatste firmware voorzien, de audio driver is geupdated. Heb de Nvidia nog niet terug gezet, dat ga ik straks een testen. Tot op heden geen verschil. ACC draait perfect, ETS2 draait perfect. MSFS, non Vr geweldig, VR...laat maar...

[ Voor 20% gewijzigd door Kloever op 03-11-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:56
AirLink zit ingebouwd in de Quest 2.

Met de huidige versie is Air Link niet veel minder dan VD. Link via USB is nog altijd het beste vindt ik, als je deze op 500Mbps zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Heb nu bij wijze van test alles terug gezet naar hoe het wat toen alles goed werkte maar ik heb DX12 naar DX11 gezet. En warempel ....het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Kloever schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:02:
Heb nu bij wijze van test alles terug gezet naar hoe het wat toen alles goed werkte maar ik heb DX12 naar DX11 gezet. En warempel ....het werkt
Hoe en waar heb je dat teruggezet? De vraag vooral ter info van "lotgenoten" of andere situaties die in de toekomst misschien naar voor komen en hier baat bij hebben.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kloever
Koldur schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:36:
[...]

Hoe en waar heb je dat teruggezet? De vraag vooral ter info van "lotgenoten" of andere situaties die in de toekomst misschien naar voor komen en hier baat bij hebben.
Dit kan je terug zetten in de sim zelf onder Options, General Options en daar bij Graphics staat dan DirectX Version. Voor nu heb je DX11 en DX12(Beta). DX12(Beta) is prima voor non VR. Het maakt blijkbaar wel een verschil wat je voor je PC Graphics hebt in VR. Hoe en waarom weet ik niet, anderen kunnen dat misschien beter uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 16:52
Playa del C. schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:03:

Pimax Crystal informatie. Het ziet er goed uit. Ben van plan om zo snel mogelijk te bestellen. Alles wat beloofd is, lijkt er echt te komen. Mooiste is dat de prijs 300 dollar is gedaald.
Wat voor grafische kaart heb je hier wel niet voor nodig om dit fatsoenlijk te kunnen draaien? 160hz???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Akemi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:46:
[...]
Wat voor grafische kaart heb je hier wel niet voor nodig om dit fatsoenlijk te kunnen draaien? 160hz???
Je hoeft niet persé 160 Hz te vullen. Dat is theoretisch het maximum. Je kan hem ook op 120 Hz, 100 Hz, 90 Hz of 60 Hz laten draaien.
Ik heb zelf een 3080Ti, die gaat de pixels wel vullen.
Maar in die lijn kies ik inderdaad wel bewust voor de Crystal, want de 12K versie die later komt, die wordt wel heel pittig om voldoende aan te sturen (voor de games die ik er op ga spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Playa del C. schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:01:
[...]

Je hoeft niet persé 160 Hz te vullen. Dat is theoretisch het maximum. Je kan hem ook op 120 Hz, 100 Hz, 90 Hz of 60 Hz laten draaien.
Ik heb zelf een 3080Ti, die gaat de pixels wel vullen.
Maar in die lijn kies ik inderdaad wel bewust voor de Crystal, want de 12K versie die later komt, die wordt wel heel pittig om voldoende aan te sturen (voor de games die ik er op ga spelen).
Dat gaat nog enorm tegenvallen. Ik wil graag een 3080 TI zodat ik eindelijk mijn Quest 2 resolutie kan vullen op 90Hz. Hogere resolutie of meer Hz gaat minimaal een 4090 nodig zijn. Ligt aan het spel natuurlijk maar een 3080 TI is maar amper genoeg vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Velen (Ytubbers) stellen dat de Quest pro eigenlijk toch wel de beste headset is (ook voor PCVR) momenteel. Dit omdat het nergens slecht in is. Resolutie is niet erg hoog maar toch door gebruikte techniek/lenzen iets van 35% (uit mijn hoofd) beter dan de Quest 2.
Vreemd genoeg vooral VR simulator gebruikers zijn erg blij schijnbaar met de QUEST pro (racen/flight).
Bij de Pimax schijnt de 3d beleving/overlapping juist slecht te zijn vooral vergeleken met de Quest pro, stuk beter ook dan de Quest 2 (door plaatsing van (&pankake) lenzen en je hebt 2 schermen ipv 1. Voordeel natuurlijk ook je hebt geen beest van een kaart nodig. De brightness schijnt erg goed te zijn en de kleuren spatten eruit, en overal waar je kijkt blijft het scherp, gewoon door je ogen en niet je hoofd te bewegen, overal blijft het super scherp. Zelfs een stuk beter dan de Pico 4.

Maar vooral, hopelijk komen deze voordelen ook in de Quest 3 (voor weinig geld!).

[YouTube: DCS: Quest Pro - My favorite DCS HMD. Let me explain.]

[ Voor 19% gewijzigd door Plugin op 05-11-2022 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Plugin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:24:
Zag deze nog voorbijkomen, en velen stellen dat de Quest pro eigenlijk toch wel de beste headset is (ook voor PCVR) momenteel. Dit omdat het nergens slecht in is. Resolutie is niet erg hoog maar toch door gebruikte techniek/lenzen iets van 35% (uit mijn hoofd) beter dan de Quest 2.
Vreemd genoeg vooral VR simulator gebruikers zijn erg blij schijnbaar met de Q2 pro (racen/flight).
Bij de Pimax schijnt de 3d perceptie/overlapping juist slecht te zijn vooral vergeleken met de Quest pro, stuk beter ook dan de Quest 2 (door plaatsing van (&pankake) lenzen en je hebt 2 schermen ipv 1. Voordeel natuurlijk ook je hebt geen beest van een kaart nodig. De brightness schijnt erg goed te zijn en de kleuren spatten eruit, en overal waar je kijkt blijft het scherp, gewoon door je ogen en niet je hoofd te bewegen, overal blijft het super scherp. Zelfs een stuk beter dan de Pico 4.

Maar vooral, hopelijk komen deze voordelen ook in de Quest 3 (voor weinig geld!).

[YouTube: DCS: Quest Pro - My favorite DCS HMD. Let me explain.]

[YouTube: The Oculus Quest Pro Surprises Me]

[YouTube: Meta Quest Pro Will it SIM? | Yaw 2 VR]
Toch altijd voorzichtig zijn met enthousiaste YouTube review(er)s. De Quest Pro is niet gemaakt voor gaming en hij is best duur. Ik zou nog even wachten op wat er nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Flying Hawkic schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:11:
[...]

Toch altijd voorzichtig zijn met enthousiaste YouTube review(er)s. De Quest Pro is niet gemaakt voor gaming en hij is best duur. Ik zou nog even wachten op wat er nog komt.
Ja dat is het grootste nadeel de prijs, maar hij is toch best goed, maar hopelijk krijgen wij met de Quest 3 vanwege de Quest pro een erg goede consumer headset, wat de pro niet echt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcheese
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-07 15:41
Hier nog een snelle tip voor onze quest 1 gebruikers: (misschien ook voor 2, maar die bezit ik niet)

Heb je net als ik soms last van blokkerig beeld in het midden van het scherm bij het streamen via wifi van sommige pc games?
Ik heb naar aanleiding van een tip in een video mijn Kanaal bandbreedte op 80 mHz gezet van de 5g verbinding in mn router. Sinds dat moment is het beeld 100% van de tijd haarscherp!

[ Voor 6% gewijzigd door remcheese op 05-11-2022 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Flying Hawkic schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:11:
[...]

Valt mij ook op, was aan het onderzoeken naar de HP Reverb G2 en alternatieven (er komt geen pico, quest of andere big tech in huis). Kwam iemand tegen die de Varjo Aero gebruikte, het was baan brekend, perfectie, next gen, niets kon er tegen op. Dat motion prediction er niet was maar dat viel niet op in zijn resultaten, je voor een 2500 euro kostende bril alsnog een base station en controllers moest kopen ging ie snel overheen. Andere reviewers daarintegen melden motion blurs, hoe AMD niet supported is en een lijst aan andere tekortkomingen.

Deze week had Fanboy een video over hoe motion prediction zou komen naar versie x en hoe je daardoor op langzamere kaarten nog steeds goede kwaliteit ging krijgen. En het het beste ooit was.

Had de Varjo afgeschreven en dacht, ik ga wel voor de HP. Alleen toen las ik ergens dat een HP medewerker heeft aangegeven dat ze de Reverb G2 gaan dumpen en er geen opvolger zal komen. Denk dat ik volgende gen afwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30
Same here, wil ook graag een VR bril voor oa Msfs. Ik weiger een facebookaccount aan te maken, ofwel zoek het lekker uit meta.
Dus ook naar de HP aan het kijken maar nog geen wauw gevoel.
De index dan, ook daar genoeg adviezen om te wachten op een nieuwe versie.
Maw de knip blijft nog even dicht, hoop stiekem dat de index 2 niet lang op zich laat wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Je hoeft geen facebook account meer te hebben, maar een meta account..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PThijssen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-07 19:01
Hammie schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:04:
Same here, wil ook graag een VR bril voor oa Msfs. Ik weiger een facebookaccount aan te maken, ofwel zoek het lekker uit meta.
Dus ook naar de HP aan het kijken maar nog geen wauw gevoel.
De index dan, ook daar genoeg adviezen om te wachten op een nieuwe versie.
Maw de knip blijft nog even dicht, hoop stiekem dat de index 2 niet lang op zich laat wachten.
FB is al maanden niet meer nodig voor de Quest.
Let er ook op dat er geruchten zijn bij HP dat ze met VR gaan stoppen. Hoop het zelf niet en dat ze een nieuwe versie gaan uitbrengen. Hoe dan ook, ze hebben nu soms een aanbieding op de headset.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
PThijssen schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:09:
[...]

Let er ook op dat er geruchten zijn bij HP dat ze met VR gaan stoppen. Hoop het zelf niet en dat ze een nieuwe versie gaan uitbrengen. Hoe dan ook, ze hebben nu soms een aanbieding op de headset.
Laat ons hopen dat het louter geruchten zijn (maar waar rook is...). Elke speler minder in de markt is minder concurrentie en voor ons als consumenten dus minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30
PThijssen schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:09:
[...]

Ow dat wist ik niet, las overal dat een dergelijk account wel nodig was.
Dan toch maar eens daar naar kijken. De standalone optie sprak mij wel aan voor mijn wederhelft. Lijkt haar fijn om ter ontspanning allerlei strand vr achtige dingen te bekijken.
Thxs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Ter info, hier staat dat de Pimax Crystal in NL 1899,- gaat kosten.

https://unboundxr.eu/pimax-crystal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
init6 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:42:
[...]
Had de Varjo afgeschreven en dacht, ik ga wel voor de HP. Alleen toen las ik ergens dat een HP medewerker heeft aangegeven dat ze de Reverb G2 gaan dumpen en er geen opvolger zal komen. Denk dat ik volgende gen afwacht.
Dat doe ik al een paar jaar, maar er komt maar geen volgende gen :(

Eigenlijk alleen Quests zijn er nog (die natuurlijke grote voordelen hebben, maar ook beperkingen tov mijn CV1, simpelweg omdat PCVR een secundaire spec voor hun is). En natuurlijk heb je nog dingen als Pimax, maar goed, dat is ook voor een hele kleine doelgroep. Pico 4 lijkt gewoon de voor en nadelen van de Quest over te nemen.

Het is dat PSVR nog bestaat, maar om eerlijk te zijn, denk ik dat VR een stille dood weer aan het sterven is, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5Luv02ok_GiWHbIuvv1wIZRS9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DOgDPnNb4pf0J48qNJaEO8f2.png?f=fotoalbum_large

Die zou al genoeg moeten zeggen, dat is niet hoe de adoptie grafiek van een nieuwe technologie eruit moet zien. En natuurlijk, een hoop Quest gebruikers zullen hem standalone gebruiken, maar daar ligt niet mijn interesse. En zelfs als ze hem aan de PC koppelen zullen genoeg primair in de Oculus omgeving blijven. Maar alsnog zou je iets beters dan dit verwachten. En het grootste probleem van VR blijft de software, maar laten we eerlijk zijn, als je die grafiek ziet, wie gaat er echt significant investeren in VR software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
UniMatrix schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:35:
Ter info, hier staat dat de Pimax Crystal in NL 1899,- gaat kosten.

https://unboundxr.eu/pimax-crystal
Klopt. En is een prima prijs, de Amerikanen hebben het altijd over prijzen zonder BTW. Ben van plan te kopen, afhankelijk van de eerste reviews (heb al de pre-order van 36 euro gedaan). Alleen ik snap ook dat een headset voor die prijs niet veel verkocht gaat worden. Ik praat het goed met het verhaal dat ik slechts de eerste batch van Rift CV1 heb en daarna niks meer heb gekocht. De meeste serieuze VR gebruikers hebben ondertussen het geld in een Reverb of Index of Quest zitten.

Volgende interessante moment is een Pimax roadshow op a.s. woensdag om 22:00 uur, met de Crystal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Playa del C. schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:52:
[...]

Klopt. En is een prima prijs, de Amerikanen hebben het altijd over prijzen zonder BTW. Ben van plan te kopen, afhankelijk van de eerste reviews (heb al de pre-order van 36 euro gedaan). Alleen ik snap ook dat een headset voor die prijs niet veel verkocht gaat worden. Ik praat het goed met het verhaal dat ik slechts de eerste batch van Rift CV1 heb en daarna niks meer heb gekocht. De meeste serieuze VR gebruikers hebben ondertussen het geld in een Reverb of Index of Quest zitten.

Volgende interessante moment is een Pimax roadshow op a.s. woensdag om 22:00 uur, met de Crystal.
Ik lees graag een klein verslagje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Sissors schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:27:
[...]

Dat doe ik al een paar jaar, maar er komt maar geen volgende gen :(

Eigenlijk alleen Quests zijn er nog (die natuurlijke grote voordelen hebben, maar ook beperkingen tov mijn CV1, simpelweg omdat PCVR een secundaire spec voor hun is). En natuurlijk heb je nog dingen als Pimax, maar goed, dat is ook voor een hele kleine doelgroep. Pico 4 lijkt gewoon de voor en nadelen van de Quest over te nemen.

Het is dat PSVR nog bestaat, maar om eerlijk te zijn, denk ik dat VR een stille dood weer aan het sterven is, helaas.

[Afbeelding]

Die zou al genoeg moeten zeggen, dat is niet hoe de adoptie grafiek van een nieuwe technologie eruit moet zien. En natuurlijk, een hoop Quest gebruikers zullen hem standalone gebruiken, maar daar ligt niet mijn interesse. En zelfs als ze hem aan de PC koppelen zullen genoeg primair in de Oculus omgeving blijven. Maar alsnog zou je iets beters dan dit verwachten. En het grootste probleem van VR blijft de software, maar laten we eerlijk zijn, als je die grafiek ziet, wie gaat er echt significant investeren in VR software?
De curve is niet exponentieel maar ik zie doorheen de jaren toch een blijvende stijgende trend. Of het een sterke trend is, dat kan ik moeilijk uit de grafiek afleiden, maar hij is in elk geval stijgend voorlopig en ik zie dus nog geen reden om de dood van VR aan te kondigen.

Sowieso zijn er een aantal niches waar VR in elk geval is om te blijven. Denk bv. aan simracing.

Op het punt dat we nu gekomen zijn, denk ik niet dat VR ooit helemaal zal verdwijnen. En Meta heeft zo'n beetje hun voortbestaan eraan gekoppeld en zolang Meta er geld in blijft pompen, heeft VR het potentieel om mainstream te worden (waar we duidelijk nog niet zijn) en je kunt je ook de vraag stellen of we willen dat Meta die rol op zich neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Flying Hawkic schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:39:
[...]

De curve is niet exponentieel maar ik zie doorheen de jaren toch een blijvende stijgende trend. Of het een sterke trend is, dat kan ik moeilijk uit de grafiek afleiden, maar hij is in elk geval stijgend voorlopig en ik zie dus nog geen reden om de dood van VR aan te kondigen.

Sowieso zijn er een aantal niches waar VR in elk geval is om te blijven. Denk bv. aan simracing.

Op het punt dat we nu gekomen zijn, denk ik niet dat VR ooit helemaal zal verdwijnen. En Meta heeft zo'n beetje hun voortbestaan eraan gekoppeld en zolang Meta er geld in blijft pompen, heeft VR het potentieel om mainstream te worden (waar we duidelijk nog niet zijn) en je kunt je ook de vraag stellen of we willen dat Meta die rol op zich neemt.
Sterker nog. Het is duidelijk dat VR en AR alleen maar beter en beter worden én ook steeds nuttiger. Het zal steeds meer worden toegepast in professionele situaties en opleidingen. Simracing kunnen/willen velen niet meer zonder VR.
Het is nu alleen nog wat duur, licht onhandig (zeker met basestations) en qua software niet helemaal waar het moet zijn.

Er komt echter een moment dat elke gek en zijn schoonmoeder een VR-bril opzet, zoals ze nu naar een telefoon of televisie kijken. Zonder technische kennis.
UniMatrix schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:32:
[...]

Ik lees graag een klein verslagje :)
Als het kan, doe ik dat. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten. Maar zodra er nieuws is, kom ik hier. Ik google elke dag op nieuws van de laatste 24 uur. Kan niet wachten op de eerste hands-on of review of leak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
[...]

Gewoon lekker negeren als mensen de dood van vr aankondigen.

Altijd even in je achter hoofd houden dat er alleen al meer quests dan de nieuwe xbox verkocht zijn. Maw, altijd een beetje inzichtloos gemiep. Ik zie ook vaak de steam figuurtjes langs vliegen zonder dat mensen deze helemaal begrijpen (of helemaal niet) en daar dan een lulverhaal bij schrijven en niet gehinderd door enige kennis of kunde vervolgens er conclusies aan gaan hangen. En dat zijn notabene journalisten 😒. Laat staan andere.

Het enige jammere eraan is dat ze elkaar allemaal klakkeloos na gaan blaten. Komt niets ten goede, en mensen zonder enige inzicht krijgen dan vanzelf het verkeerde idee.

Voor de nieuwe Pimax:

Hou heel even in je achterhoofd dat deze toko goed is in elke tig maanden een nieuwe headset uit te poepen, maar dat de software al jaren bagger is.

Er is een goede rede waarom het tot nu toe nooit aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Playa del C. schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:20:
Als het kan, doe ik dat. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten. Maar zodra er nieuws is, kom ik hier. Ik google elke dag op nieuws van de laatste 24 uur. Kan niet wachten op de eerste hands-on of review of leak.
leak komt er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Darkangle schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:31:
[...]
Gewoon lekker negeren als mensen de dood van vr aankondigen.

Altijd even in je achter hoofd houden dat er alleen al meer quests dan de nieuwe xbox verkocht zijn. Maw, altijd een beetje inzichtloos gemiep. Ik zie ook vaak de steam figuurtjes langs vliegen zonder dat mensen deze helemaal begrijpen (of helemaal niet) en daar dan een lulverhaal bij schrijven en niet gehinderd door enige kennis of kunde vervolgens er conclusies aan gaan hangen. En dat zijn notabene journalisten 😒. Laat staan andere.

Het enige jammere eraan is dat ze elkaar allemaal klakkeloos na gaan blaten. Komt niets ten goede, en mensen zonder enige inzicht krijgen dan vanzelf het verkeerde idee.
Wow, we maken het wel lekker aardig in dit topic zie ik. En ja, Quests verkopen redelijk wat. Maar hoeveel daarvan worden actief gebruikt? Sowieso lijkt het niet tot een significante groei van de PCVR gebruikers te zorgen. Waar mijn interesse ligt. Maar ook als ik op de Quest store kijk, dan zijn de populaire spellen toch voor merendeel dingen die al jaren oud zijn, voor flink gedeelte PCVR spellen die ooit geport zijn. Er zijn wel een paar spellen als ik zo keek bij SteamVR en Oculus waar ik interesse in heb, maar echt veel is het niet, en dat na jaren geen nieuwe spellen te kopen. En dat is niet zozeer dus omdat ik zo enorm kritisch ben, maar omdat ik veruit het meeste al heb gespeeld waar ik interesse in heb. Er komt gewoon heel weinig nieuws wat wat voorsteld (zaken als Lone Echo en Alyx). RoboRecall staat gewoon bij de populairste spellen nog. En dat is een goed en leuk spel hoor, maar het is ook wel zo zijn jaartjes oud.
[...]

Wat betreft simracing helemaal eens. Daar hoeft natuurlijk echter niet tot nauwelijks aanpassingen gedaan worden voor VR. Ja camera standpunt moet aan je headset richting worden gekoppeld, en in de praktijk vast nog wel wat dingen, maar dat is het ook. Een VR shooter is gewoon fundamenteel anders dan een reguliere shooter, en is niet een kwestie van wat VR erbij porten.

En voor @Darkangle, ik zou zo graag zien dat VR meer werd. Juist omdat ik het graag gebruik. Maar ik zie dus niet de vooruitgang. Niet in aantallen actieve gebruikers, niet in hardware, en niet in software. Ik zou dolblij zijn als er wel een Index 2 kwam bijvoorbeeld. Of een vervolg op Heart of the Emberstone (ik noem maar wat, imo underrated spel wat erg leuk is). Devs hebben mij weleens verteld dat ze ernaar keken, maar dat is ook al weer jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Sissors schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:03:
[...]

Wow, we maken het wel lekker aardig in dit topic zie ik. En ja, Quests verkopen redelijk wat. Maar hoeveel daarvan worden actief gebruikt? Sowieso lijkt het niet tot een significante groei van de PCVR gebruikers te zorgen. Waar mijn interesse ligt. Maar ook als ik op de Quest store kijk, dan zijn de populaire spellen toch voor merendeel dingen die al jaren oud zijn, voor flink gedeelte PCVR spellen die ooit geport zijn. Er zijn wel een paar spellen als ik zo keek bij SteamVR en Oculus waar ik interesse in heb, maar echt veel is het niet, en dat na jaren geen nieuwe spellen te kopen. En dat is niet zozeer dus omdat ik zo enorm kritisch ben, maar omdat ik veruit het meeste al heb gespeeld waar ik interesse in heb. Er komt gewoon heel weinig nieuws wat wat voorsteld (zaken als Lone Echo en Alyx). RoboRecall staat gewoon bij de populairste spellen nog. En dat is een goed en leuk spel hoor, maar het is ook wel zo zijn jaartjes oud.

[...]

Wat betreft simracing helemaal eens. Daar hoeft natuurlijk echter niet tot nauwelijks aanpassingen gedaan worden voor VR. Ja camera standpunt moet aan je headset richting worden gekoppeld, en in de praktijk vast nog wel wat dingen, maar dat is het ook. Een VR shooter is gewoon fundamenteel anders dan een reguliere shooter, en is niet een kwestie van wat VR erbij porten.

En voor @Darkangle, ik zou zo graag zien dat VR meer werd. Juist omdat ik het graag gebruik. Maar ik zie dus niet de vooruitgang. Niet in aantallen actieve gebruikers, niet in hardware, en niet in software. Ik zou dolblij zijn als er wel een Index 2 kwam bijvoorbeeld. Of een vervolg op Heart of the Emberstone (ik noem maar wat, imo underrated spel wat erg leuk is). Devs hebben mij weleens verteld dat ze ernaar keken, maar dat is ook al weer jaren geleden.
aardig/direct.

Cloudhead games kan/mag ik nu niets over zeggen, anders dan dat het een van mijn favo devs is (toffe peren!).

Index 2 kan ik een heleboel over zeggen, maar beknopt gezegd: als je nog steeds met een cv1 de kat uit de boom aan het kijken bent is het misschien handiger om een g2v2 op te pikken 2de hands (kan soms al voor 300) voor nu. Ik kan natuurlijk niet in je wallet kijken, dus no offense daar.

Gebruikers aantallen kan ik kort over zijn; kloppen niet. Geen zin om het hele verhaal uit te leggen, dan zit ik de rest vd week nog te typen, en niemand boeit dat echt want het is geen kort of simpel verhaal. Neem mijn woord er voor, of niet. Maakt uiteindelijk weinig uit.

Software en devs zijn de crux hier, om preciezer te zijn; de risk assessment en de gevreesde rio onderzoeken zijn veelal negatief, dus geen enkele overbetaalde manager die daar zijn nek voor uitsteekt. Zelfs grote studios doen alleen vr (copat of ports) om kennis op te doen en indien er spraken van is om hun engines te testen voor vr.

Next gen headsets, tsja. Voor nu is de meest geavanceerde cv van sony vreemd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Roi onderzoeken*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:58

gac

Geen idee of er nog iets leuks bij zit, maar humblebundle.com heeft weer wat VR-games in de aanbieding:
https://www.humblebundle.com/store/promo/fall-vr-sale/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Darkangle schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:31:
[...]
Voor de nieuwe Pimax:

Hou heel even in je achterhoofd dat deze toko goed is in elke tig maanden een nieuwe headset uit te poepen, maar dat de software al jaren bagger is.

Er is een goede rede waarom het tot nu toe nooit aanslaat.
Ja, ik heb veel reviews van allerlei Pimax headsets gezien. Toch lijkt het wel een stijgende lijn te hebben, want sinds ongeveer een jaar lijken mensen het acceptabel tot goed te vinden.
Ik zal het zien, als het echt niet goed is, dan stuur ik het terug of verkoop het door. Pimax is de enige die een headset (Crystal) levert die (op papier) aan al mijn wensen voldoet.

De beste lensen (aspheric), pcvr, optie voor stand alone, inside-out tracking, zeer hoge ppd, hoge fov, goede audio. Dan daarnaast nog de bonus om lenzen te kunnen verwisselen.
Als volgens alle reviews dit allemaal werkt, wat kun je dan nog wensen op korte termijn? Enige concurrent die ik overweeg is de Index 2 (Deckard), maar ik ga niet wachten.
Ik zal het voor >90% gebruiken in iRacing, dus als dat goed samenwerkt, is het voor mij al prima qua software.

Eens dat Pimax niet de goede reputatie heeft, wou ook de eerste modellen niet. Sinds de 8KX lijkt er een omslagpunt te zijn. Blijft niche en wat shady, ik blijf op mijn hoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
gac schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:47:
Geen idee of er nog iets leuks bij zit, maar humblebundle.com heeft weer wat VR-games in de aanbieding:
https://www.humblebundle.com/store/promo/fall-vr-sale/
Enige aanrader daar qua bang for buck is bean stalker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:27:
[Afbeelding]

Buiten wat @Darkangle al zegt, je bent hier naar een niche binnen een niche aan het kijken. Want dat is PC gaming helaas al jaren.

PCVR zal nooit booming kunnen worden want het PC platform is dat niet. De tijd dat iedereen een PC in huis had, is voorbij. Mensen zitten nu op de bank met hun telefoon. De Quest is een logisch gevolg daarvan.

Natuurlijk wordt er niet zwaar geinvesteerd in iets waar hooguit 5% van de bevolking uberhaupt gebruik van kan maken, en de PC gaat ook niet terugkomen voor dit doel. Wat dat betreft heeft meta de markt goed gelezen en de Quest lijn gestart. Dat is de enige manier om VR een succes te maken op grote schaal. Een headset die je zo op je hoofd kan gooien en klik to play. Geen gedoe met kabels, optimale wifi, lighthouses of sensoren.

Met PCVR moeten we blij zijn dat we de kruimels kunnen plukken van deze tech. Uiteindelijk gaat de beweging van de zwaardere games meer naar de cloud toe. Ik dacht eerst dat latency een probleem was, maar toen ik op vakantie een tijdje plutosphere heb geprobeerd viel dat me heel erg mee. Het probleem zat daar gewoon niet, maar meer in de hele UI ervaring (een virtuele PC moeten bedienen, wachten tot deze gestart is enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darkangle schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:20:
[...]
Index 2 kan ik een heleboel over zeggen, maar beknopt gezegd: als je nog steeds met een cv1 de kat uit de boom aan het kijken bent is het misschien handiger om een g2v2 op te pikken 2de hands (kan soms al voor 300) voor nu. Ik kan natuurlijk niet in je wallet kijken, dus no offense daar.
Ik heb de G2v1 gehad bij release. De niet geweldige controller tracking kon ik mee leven (en dat moet beter zijn bij de v2). Probleem wat ik ermee had was dat er latency op de headset tracking zat. En ik heb uiteindelijk een hele enkele ander gevonden die hetzelfde melde. Misschien is het wel gewoon interactie tussen mijn PC/moederbord en de headset en hebben andere het niet, maar goed, ik had het wel. Bij rustig gebruik was dat geen probleem, maar als ik bijvoorbeeld mijn hoofd snel heen en weer bewoog, dan glijdt je headset wat over je hoofd heen, en idealiter compenseert tracking algorithme daar perfect voor. In de praktijk is dat nooit perfect, maar het beeld schudde gewoon veel meer dan bij mijn CV1 bij zulke situaties.

En dat merkte ik in bijvoorbeeld intensievere beatsaber, ik ging gewoon richting misselijk omdat het beeld niet voldoende stabiel was. En dat is heel jammer, want zeker als v2 de controller tracking verbeterd had, was dat verder eentje waar ik echt tevreden over was. Vooral dat geluid uit die off-ear speakers, ik had niet verwacht dat dat zo'n verschil maakte in immersie tov de CV1 speakers, die qua kwaliteit ook prima zijn.

Ik heb er weleens eerder over geklaagd hier, dus ik zal het kort houden, maar de Q2 heeft natuurlijk duidelijke voordelen tov mijn CV1. Maar op punten blijft hij toch ook achter. De enige headset die over de gehele linie een upgrade is, is de Index. Maar daar vind ik het prijskaartje wel erg hoog voor wat hij biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:44:
[...]

Buiten wat @Darkangle al zegt, je bent hier naar een niche binnen een niche aan het kijken. Want dat is PC gaming helaas al jaren.
Nou algemeen is PC gaming nog wel redelijk groot. Maar tegelijk bevestig je dan eigenlijk wel mijn punt: PCVR is een kleine niche die eigenlijk niet groot lijkt te gaan worden. Of stand alone VR al dan niet groter gaat worden, tja, ik snap dat dat voor dit topic in zijn algemeenheid wel relevant is, voor mij persoonlijk een stuk minder. Ik vind PCVR veel interessanter dan stand alone VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Sissors schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:25:
[...]

Ik heb de G2v1 gehad bij release. De niet geweldige controller tracking kon ik mee leven (en dat moet beter zijn bij de v2). Probleem wat ik ermee had was dat er latency op de headset tracking zat. En ik heb uiteindelijk een hele enkele ander gevonden die hetzelfde melde. Misschien is het wel gewoon interactie tussen mijn PC/moederbord en de headset en hebben andere het niet, maar goed, ik had het wel. Bij rustig gebruik was dat geen probleem, maar als ik bijvoorbeeld mijn hoofd snel heen en weer bewoog, dan glijdt je headset wat over je hoofd heen, en idealiter compenseert tracking algorithme daar perfect voor. In de praktijk is dat nooit perfect, maar het beeld schudde gewoon veel meer dan bij mijn CV1 bij zulke situaties.

En dat merkte ik in bijvoorbeeld intensievere beatsaber, ik ging gewoon richting misselijk omdat het beeld niet voldoende stabiel was. En dat is heel jammer, want zeker als v2 de controller tracking verbeterd had, was dat verder eentje waar ik echt tevreden over was. Vooral dat geluid uit die off-ear speakers, ik had niet verwacht dat dat zo'n verschil maakte in immersie tov de CV1 speakers, die qua kwaliteit ook prima zijn.

Ik heb er weleens eerder over geklaagd hier, dus ik zal het kort houden, maar de Q2 heeft natuurlijk duidelijke voordelen tov mijn CV1. Maar op punten blijft hij toch ook achter. De enige headset die over de gehele linie een upgrade is, is de Index. Maar daar vind ik het prijskaartje wel erg hoog voor wat hij biedt.
Als je perse een goed excuus zoekt: het enige wat je tegen de Q2 noemt is het geluid, plug er dan lekker een paar innereartjes op. Klaar 😉.

De rest gaan we het niet over eens worden, misschien omdat ik er wat anders in zit en wat duidelijker overzicht heb van alle cijfers.

Qua keuze, en dat is natuurlijk heel persoonlijk naar wat je voorkeur is... Ikzelf gebruik altijd de index voor alles pcvr vanwege het comfort en de tracking en de quest 2 omdat ik er iedereen in mijn omgeving een gegeven heb met wat spelletjes zoals walkabout minigolf e.d. erop zodat we lekker snel een potje kunnen opzetten. Alle andere liggen te verstoffen (bij wijze van spreken, netjes airsealed), en ja ik heb ze allemaal.

Voor mij is de index ideaal (van de huidige generatie tenminste) omdat de pasvorm 100% confortabel is zonder enige jiggle of wat dan ook, zelfs na 2 uur pistol whip. De resolutie verschillen is pissen achter de margin vergeleken met de volgende headsets, dus dat boeit bijna niet, maar de tracking is en blijf gold standard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darkangle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:37:
[...]

Als je perse een goed excuus zoekt: het enige wat je tegen de Q2 noemt is het geluid, plug er dan lekker een paar innereartjes op. Klaar 😉.
Nou ja standaard is de Q2 natuurlijk ook echt belabberd qua comfort, iig vergeleken met een CV1 (of een G2). Audio is voor mij een significant ding, maar behalve dat het qua gebruiksvriendelijkheid belabberd is als je ipv gewoon je headset op doen, je telkens met losse oordopjes moet gaan kloten (of een losse headset), geloof ik ook niet dat dat het haalt voor immersie bij off-ear speakers.

Als nu mijn CV1 kapot gaat, wordt het waarschijnlijk een Q2 met deluxe audio strap erbij. Maar ik vind dat voor nu een te beperkte upgrade voor de kosten. (Primair dat je dan veel betere resolutie hebt, en dat is wat waard, en dat vind ik zwaarder wegen dan dat zwart grijs wordt bijvoorbeeld. Dat hopelijk als het fatsoenlijk op mijn wifi werkt een gedeelte draadloos kan is natuurlijk ook mooi).

Verder hoop ik natuurlijk dat jij gelijk krijgt, maar goed, ik moet dat nog maar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb van die koss clip-ons aan mijn q2 hangen, maar dat is inderdaad ook niet ideaal. Niet alleen het mindere gebruiksgemak maar het geluid blijft minder omdat zelfs wat de q2 uit zijn 3,5mm poort stuurt gewoon niet geweldig is. Logitech heeft een oplossing die op de usb poort klikt ipv de 3,5mm poort, maar die is op andere vlakken weer minder, erg duur en niet te combineren met een bobovr headset...

Nee geluid blijft ook in mijn beleving een van de zwakste punten van de Quest.

Overigens doet pc gaming (niet pcvr) het beter dan ooit dus beetje vreemde opmerking daarover hierboven.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik het zo bekijk lijkt VR in zijn geheel nu aan de through of disullusionment van deze cyclus te beginnen. De uitweg lijkt op dit moment vooral de business markt te zijn, maar dat is ook nog geen gegeven. Gaming (in welke vorm dan ook) lijkt vooralsnog een sideshow.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 08-11-2022 13:07 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Finraziel schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:48:
...maar het geluid blijft minder omdat zelfs wat de q2 uit zijn 3,5mm poort stuurt gewoon niet geweldig is...
Hoe slecht is die uitgang eigenlijk? Ik vond de muziek kwaliteit ook erg mager via de ingebouwde speakers maar via een headset was het niet veel beter. Ik dacht dat dat gewoon de kwaliteit van het spel was. Ik zal via PC VR eens kijken of een headset direct aan de PC echt veel beter is. Dan is een USB C headset een leuke optie gezien ik deze ook voor de PC en Steam Deck kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Als ik het goed begrijp is de klacht dat het geluid vd goedkoopste headset zich niet meet aan die vd premium headsets?

Misschien kan het zijn dat eventueel de verwachtingen ietwat te hoog zijn? Er zijn prijsverschillen voor een rede ☺️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 21:00
Geluid een issue bij de Q2? Als ik via F1 VR ga racen zet ik bijvoorbeeld gewoon m'n 5.1 headset op. In Windows stel je gemakkelijk in waar je het geluid over wilt horen en het zit echt niet vervelend of wat dan ook (en geeft meer immersie, omdat je toch zit) - ben dit gaan doen zodat de voice-commands dan wat beter werken in mijn ogen.

Voor de rest, maar dat zal persoonlijk zijn, erger ik me niet aan het geluid van de Q2 als ik HL:Alyx speel. Nog niet met een headset geprobeerd omdat me dat verder wat vervelender lijkt, maar je hoeft het geluid niet van de Q2 te gebruiken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darkangle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:14:
Als ik het goed begrijp is de klacht dat het geluid vd goedkoopste headset zich niet meet aan die vd premium headsets?

Misschien kan het zijn dat eventueel de verwachtingen ietwat te hoog zijn? Er zijn prijsverschillen voor een rede ☺️.
En het zich niet meet aan die van de goedkope eigen vorige headsets, toen ze nog bij Oculus iedereen vertelde hoe belangrijk goed geluid was voor de immersie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darkangle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:14:

Tja, als ik voor een paar honderd euro meer een andere draadloze headset kon krijgen met beter geluid zonder weer op andere vlakken enorm in te leveren dan deed ik dat. Maar ik ga niet weer aan een draad hangen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Tadango schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:06:
[...]

Hoe slecht is die uitgang eigenlijk? Ik vond de muziek kwaliteit ook erg mager via de ingebouwde speakers maar via een headset was het niet veel beter. Ik dacht dat dat gewoon de kwaliteit van het spel was. Ik zal via PC VR eens kijken of een headset direct aan de PC echt veel beter is. Dan is een USB C headset een leuke optie gezien ik deze ook voor de PC en Steam Deck kan gebruiken.
Het is niet vergelijkbaar met een goede DAC + koptelefoon versterker maar het geluid is zeker niet slecht. Het maximale volume is wel wat laag, dus full size koptelefoons werken wat minder goed/hard tenzij je daarvan de meest gevoelige varianten koopt. Ik ben vrij kritisch met geluid en gebruik koptelefoons als Hifiman Sundara of Beyerdanymic DT1990 op een Schiit combo maar stoor me niet aan het geluid als ik een beetje Beat Saber of wat anders met muziek speel. Het kan beter, maar slecht zou ik het niet noemen. Gebruik het zelf met een Beyer DT 770 32 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen_nieuw_85
  • Laatst online: 25-06 04:46
Vraagje als noob:

De Pico 4 ziet er interessant uit en overweeg ik om aan te schaffen. Wat ik zou graag willen doen is vooral het de VR gebruiken als "party-materiaal", niet om echt fanatiek zelf VR te gamen. Het is voor mij een vereiste dat ik smooth door Google Earth kan wandelen. Is de Pico 4 voor mij geschikt of is het beter om voor de Quest 2 te gaan?

Ondersteunt Pico 4 überhaupt Google Earth?

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen_nieuw_85 op 09-11-2022 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:03

jacobras

Developer

Ervaring met de Pico 4 heb ik niet, daar ben ik zelf ook benieuwd naar :) Op Tweakers staat één review maar die is niet positief over de tracking.
jeroen_nieuw_85 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 02:05:
Dit lijkt mij wel, want Google Earth staat op Steam en dat werkt met de Pico 4: https://vr-expert.nl/kb/h...amvr-games-met-de-pico-4/

Ik zie overigens dat de P4 niet bij "onderwerpen" bovenin het topic staat. @Wormaap kan jij die als TS toevoegen of gebeurt die koppeling vanuit de Pricewatch?

[ Voor 15% gewijzigd door jacobras op 09-11-2022 06:47 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeroen_nieuw_85 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 02:05:
Vraagje als noob:

De Pico 4 ziet er interessant uit en overweeg ik om aan te schaffen. Wat ik zou graag willen doen is vooral het de VR gebruiken als "party-materiaal", niet om echt fanatiek zelf VR te gamen. Het is voor mij een vereiste dat ik smooth door Google Earth kan wandelen. Is de Pico 4 voor mij geschikt of is het beter om voor de Quest 2 te gaan?

Via PCVR natuurlijk wel. Let wel: De Quest ondersteunt Google Earth ook niet! Er is alleen een third-party app genaamd Wander maar dat is geen Google Earth, het is gebaseerd op alleen Google Street view.

Zowel de Quest als de Pico hebben gewoon niet de paardenkracht voor de echte Google Earth VR ervaring zonder hulp van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jacobras schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:44:
Ervaring met de Pico 4 heb ik niet, daar ben ik zelf ook benieuwd naar :) Op Tweakers staat één review maar die is niet positief over de tracking.

[...]

Dit lijkt mij wel, want Google Earth staat op Steam en dat werkt met de Pico 4: https://vr-expert.nl/kb/h...amvr-games-met-de-pico-4/

Ik zie overigens dat de P4 niet bij "onderwerpen" bovenin het topic staat. @Wormaap kan jij die als TS toevoegen of gebeurt die koppeling vanuit de Pricewatch?
Google Earth werkt ook op de Quest 2 via Firefox Reality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 12:57
Ik probeer No Man's Sky VR speelbaar te krijgen op mijn Quest 2, maar moet daar de graphics significant verlagen (enhanced) en zelfs dan is het allemaal wat glitchy. Hebben jullie tips voor het verbeteren van de performance?

Mijn systeem:
Bekabelde Quest 2
Ryzen 5 3600
Gigabyte 3070ti
32GB RAM

Mijn vorige systeem met een 1070 en Rift cv1 draaide NMS perfect. Nu is de resolutie ook wat lager, maar ik verbaas me wel over het gebrek aan performance met een 3070ti. Zou een CPU-upgrade aan te raden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Welke resolutie speel je? Wellicht die iets lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ah, dat lijkt wel wat te helpen. Thanks! Ik was die optie nooit tegengekomen in NMS, maar had me niet gerealiseerd dat de Oculus interface ook grafische settings heeft tijdens het spelen van een game.

Blijft opvallend dat het downscalen nodig is met mijn hardware. Zat met de resolutie nu ergens onder de 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Joeridev schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:07:
Ah, dat lijkt wel wat te helpen. Thanks! Ik was die optie nooit tegengekomen in NMS, maar had me niet gerealiseerd dat de Oculus interface ook grafische settings heeft tijdens het spelen van een game.

Blijft opvallend dat het downscalen nodig is met mijn hardware. Zat met de resolutie nu ergens onder de 2000.
NMS is slecht gemaakt op gebied van prestaties in VR. De Quest 2 is nagenoeg 4K op 72/80/90/Hz en dat is niet zomaar iets. Daarvoor is de 3070Ti sowieso niet geschikt voor dergelijke resoluties op die verversingssnelheid. Dat is de reden dat het slecht loopt in het geval wat je beschrijft met jouw specs.

Je kan dit nog proberen'
https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1841038057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ik vermoedde het al. En ik heb ook gemerkt dat SteamVR een enorme bottleneck is. Via OpenComposite Runtime Switcher heb ik al geprobeerd NMS via de Oculus interface te starten en dat lijkt wel wat te helpen. Ik heb overigens hetzelfde probleem ervaren met Green Hell VR: dat ging via Oculus velen malen soepeler dan via SteamVR.

Hoe dan ook, een nieuwe processor is onderweg. Dat gaat misschien wat helpen. En dan ga ik daarna gelijk even die Steam-post nalopen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Joeridev schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:39:
Ik vermoedde het al. En ik heb ook gemerkt dat SteamVR een enorme bottleneck is. Via OpenComposite Runtime Switcher heb ik al geprobeerd NMS via de Oculus interface te starten en dat lijkt wel wat te helpen. Ik heb overigens hetzelfde probleem ervaren met Green Hell VR: dat ging via Oculus velen malen soepeler dan via SteamVR.

Hoe dan ook, een nieuwe processor is onderweg. Dat gaat misschien wat helpen. En dan ga ik daarna gelijk even die Steam-post nalopen. Thanks!
CPU is meestal het probleem niet bij VR, het is vooral GPU bottlenecked. In jouw geval is een nieuwe CPU geen luxe, maar zal je problemen niet oplossen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Pimax Event gisteravond gezien. Gek bedrijf komt met de Portal. Iedereen komt kijken voor de Pimax Crystal, maar ze kondigen een half uur lang iets heel anders aan. Een handheld gaming device op 4K met Android als basis. Controllers kunnen losgemaakt worden, zoals bij een Nintendo Switch. Dan kan het scherm in een VR headset worden gezet en de losse controllers in een VR tracking omhulsel. Verwisselbare lenzen voor 140, 100 en 60 graden fov, met daardoor een ppd van ongeveer 20 tot 40. Alles kan ook in een docking station én het VR gebeuren kan via HDMI ook worden aangestuurd als PCVR. Daarnaast nog wat kleinere features, zoals 3D geluid, 32 knoppen (!) en nog veel meer.
Geen prijs, geen release date.

Als het allemaal werkt én er veel goede software/games voor zijn... dan ja, zou het best populair kunnen worden. Het is echter iets wat ik niet zou willen. De meesten hier en bij de livestream zoeken naar next-gen PCVR voor Windows gaming. De Crystal heeft een stuk betere specs daarvoor. De naam Crystal is een enkele keer gevallen, maar verder geen enkel nieuws daarover.

Ik heb voor 36 euro gereserveerd. Mogelijk voor kerst een Crystal. Deze maand wordt het apparaat op meerdere plekken, waaronder in de US, Duitsland en Nederland, getoond en getest in roadshows. Neem aan dat er binnen drie weken wel meer informatie komt.

Pre-orders zijn nog gesloten, maar dat doe ik pas als er genoeg duidelijkheid is. En dan verwacht ik dat de Crystal niet meteen vlekkeloos zal werken. Maar goed, heb nu een Rift CV1.

Edit: https://www.pcgamer.com/t...-2-competitor-all-in-one/
In dat artikel wordt een prijs van 600 dollar genoemd voor een set Pimax Portal. Een een kickstarter vanaf 15 november.

[ Voor 6% gewijzigd door Playa del C. op 10-11-2022 07:00 ]

• UniMatrix
Playa del C. schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:51:
Pimax Event gisteravond gezien. Gek bedrijf komt met de Portal. Iedereen komt kijken voor de Pimax Crystal, maar ze kondigen een half uur lang iets heel anders aan. Een handheld gaming device op 4K met Android als basis. Controllers kunnen losgemaakt worden, zoals bij een Nintendo Switch. Dan kan het scherm in een VR headset worden gezet en de losse controllers in een VR tracking omhulsel. Verwisselbare lenzen voor 140, 100 en 60 graden fov, met daardoor een ppd van ongeveer 20 tot 40. Alles kan ook in een docking station én het VR gebeuren kan via HDMI ook worden aangestuurd als PCVR. Daarnaast nog wat kleinere features, zoals 3D geluid, 32 knoppen (!) en nog veel meer.
Geen prijs, geen release date.

Als het allemaal werkt én er veel goede software/games voor zijn... dan ja, zou het best populair kunnen worden. Het is echter iets wat ik niet zou willen. De meesten hier en bij de livestream zoeken naar next-gen PCVR voor Windows gaming. De Crystal heeft een stuk betere specs daarvoor. De naam Crystal is een enkele keer gevallen, maar verder geen enkel nieuws daarover.

Ik heb voor 36 euro gereserveerd. Mogelijk voor kerst een Crystal. Deze maand wordt het apparaat op meerdere plekken, waaronder in de US, Duitsland en Nederland, getoond en getest in roadshows. Neem aan dat er binnen drie weken wel meer informatie komt.

Pre-orders zijn nog gesloten, maar dat doe ik pas als er genoeg duidelijkheid is. En dan verwacht ik dat de Crystal niet meteen vlekkeloos zal werken. Maar goed, heb nu een Rift CV1.

Edit: https://www.pcgamer.com/t...-2-competitor-all-in-one/
In dat artikel wordt een prijs van 600 dollar genoemd voor een set Pimax Portal. Een een kickstarter vanaf 15 november.
:? Balen? Volgens mij kwam je voor de Crystal.

EDIT: Beetje raar om alweer iets nieuws te launchen terwijl ik persoonlijk er voor zou zorgen dat de Crystal een succes wordt en er voldoende resources zijn om bugs op te lossen en zo.

[ Voor 4% gewijzigd door UniMatrix op 10-11-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
UniMatrix schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:07:
[...]

:? Balen? Volgens mij kwam je voor de Crystal.

EDIT: Beetje raar om alweer iets nieuws te launchen terwijl ik persoonlijk er voor zou zorgen dat de Crystal een succes wordt en er voldoende resources zijn om bugs op te lossen en zo.
Precies. Ook al denk ik dat ze al meer dan een jaar bezig zijn met Portal, Crystal en de 12K. Kan zijn dat het toevallig allemaal zo uitkomt.
Gezien hun track record is het wel wat irritant, want je wilt het liefst dat zo'n bedrijf zich (eens) volledig richt op het leveren van een topprestatie. Ik denk dat ze bang zijn dat VR een te kleine markt wordt en dat ze nu hun kennis van VR willen toepassen op iets wat meer mainstream is. Zo noemden ze het ook in de presentatie. De Portal is uiteindelijk een VR headset, maar dan in veel kleine losse stukjes. Op zich een goed idee, maar niet als het uiteindelijk niet echt goed werkt. Mainstream gaat echt niet een beetje prutsen met instellingen en mods om alles wat werkend te krijgen en houden. Had zo'n product eerder verwacht van Nintendo, Sony of Valve.

Jammer voor nu inderdaad, maar ik neem aan dat voor december er meerdere momenten met duidelijke informatie komen. En hopelijk een degelijke pre-order. Ik zit wel redelijk vooraan in de rij met de reservering, zo lijkt het. Het reserveringsplan voor 36 euro lijkt trouwens wel slim moet ik zeggen. Ik neem aan dat ze pas een pre-order (van 1800 euro) gaan openen, zodra ze ook echt binnen een maand kunnen leveren. En ze kunnen het eventueel ook per groep openen. Per 100 klanten bijvoorbeeld.

Er waren gisteravond iets meer dan 1000 kijkers voor de livestream. Die kwamen allen voor de Crystal. Dat is op zich niet veel belangstelling, maar dat is moeilijk in te schatten zo. Ook in het nieuws zie je weinig van Pimax terug. Heb tweakers nog getipt voor een frontpage-artikel bij de (paper)launch, maar die beginnen er ook niet aan. En dat snap ik ook wel. Het is bij Pimax opnieuw alleen maar hype, aankondiging, pre-release, enz. Beter dan Valve, waar je niks hoort, tot het er is.

Het wordt bijna een cult met de term 'pimaxians' en introducties waarbij je als speciale groep mensen wordt neergezet die met Pimax de toekomst ingaat als een stel verlichte wappies.

• Darkangle
Vr en frontpage is zowieso niets. Levert niet genoeg clicks/engagement denk ik.

Voor pimax, tsja, ik had het stiekem al gezegd 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Darkangle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:14:
Vr en frontpage is zowieso niets. Levert niet genoeg clicks/engagement denk ik.

Voor pimax, tsja, ik had het stiekem al gezegd 😉.
Jazeker, alleen het is nog wel even afwachten voordat we definitief klagen. Ze hebben wat mij betreft drie weken om de Crystal compleet te presenteren met hands-on reviews en demo's. Dan de rest van 2022 om bestellingen aan te nemen en te leveren.

Als ze op kwaliteit en/of levering falen, dan koop ik niks bij Pimax. Tot nu toe loopt alles echter nog wel volgens plan. Alleen de presentatie gisteravond was best wel raar om te zien. Ook in de Live chat riepen mensen regelmatig of het een grote grap/meme was. Bijvoorbeeld toen ze zeiden: "We gaan altijd tot het uiterste en daarom heeft onze handheld 32 knoppen". Dat je ook echt denkt van: met 10 vingers... op een handheld ... die ook VR kan met controller tracking... op Android... Mainstream gaming in de woonkamer... 32 knoppen...
De combinatie met de karakters die er in beeld kwamen, rechtstreeks uit een meme. De plaatjes van evolutie van de aap naar de mens naar de gamer naar de VR-gamer. Om de minuut lig je redelijk dubbel om het belachelijke niveau van presenteren. Op zich leuk om het terug te kijken dus.

Op zich schijnt de 8KX bij gamers die enig technisch inzicht hebben wel goed te bevallen. Pimax maakt uiteindelijk echt iets en het is regelmatig het beste op de markt. In die zin heb ik wel vertrouwen in de Crystal. Als hij beter is dan de 8KX, dan is het wat mij betreft goed genoeg. Voor de rest gewoon een heel maf bedrijf.

Je kon ook een Crystal winnen, moest je allemaal punten scoren om je kans te verhogen. Dus volgen op Twitter, Facebook, 5 vrienden laten inschrijven, forum bezoeken. Leuk bedacht, maar zo kinderachtig.
Maak gewoon de beste headset, produceer en de klanten komen vanzelf omdat elke reviewer zal zeggen dat het voor 1800 euro verreweg de beste ervaring geeft. Al dat geneuzel eromheen geeft juist weinig vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik snap je wel @Playa del C., het is het op het moment allemaal nog net niet met VR, elke headset heeft voor- en nadelen, en de Crystal lijkt alle hokjes aan te vinken en als het ook zo presteert is het het geld wel waard.

• Playa del C.
UniMatrix schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:08:
Ik snap je wel @Playa del C., het is het op het moment allemaal nog net niet met VR, elke headset heeft voor- en nadelen, en de Crystal lijkt alle hokjes aan te vinken en als het ook zo presteert is het het geld wel waard.
Precies. Varjo is de andere optie, maar die heeft geen compleet pakket en een stuk minder FOV. Verder is er nog niks voor PCVR wat beter is dan een Index of Reverb G2. Maar die zijn op zich ook goed genoeg voor normaal simracen. Stuk goedkoper :) Ik wacht nu al twee jaar op de 3.0 VR headsets. Bij release de Rift CV1 gekocht. Voor mij wordt het wel tijd voor iets echt nieuws. Plus, ik heb sinds begin dit jaar een 3080 Ti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Playa del C. schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:50:
[...]

Jazeker, alleen het is nog wel even afwachten voordat we definitief klagen. Ze hebben wat mij betreft drie weken om de Crystal compleet te presenteren met hands-on reviews en demo's. Dan de rest van 2022 om bestellingen aan te nemen en te leveren.

Als ze op kwaliteit en/of levering falen, dan koop ik niks bij Pimax. Tot nu toe loopt alles echter nog wel volgens plan. Alleen de presentatie gisteravond was best wel raar om te zien. Ook in de Live chat riepen mensen regelmatig of het een grote grap/meme was. Bijvoorbeeld toen ze zeiden: "We gaan altijd tot het uiterste en daarom heeft onze handheld 32 knoppen". Dat je ook echt denkt van: met 10 vingers... op een handheld ... die ook VR kan met controller tracking... op Android... Mainstream gaming in de woonkamer... 32 knoppen...
De combinatie met de karakters die er in beeld kwamen, rechtstreeks uit een meme. De plaatjes van evolutie van de aap naar de mens naar de gamer naar de VR-gamer. Om de minuut lig je redelijk dubbel om het belachelijke niveau van presenteren. Op zich leuk om het terug te kijken dus.

Op zich schijnt de 8KX bij gamers die enig technisch inzicht hebben wel goed te bevallen. Pimax maakt uiteindelijk echt iets en het is regelmatig het beste op de markt. In die zin heb ik wel vertrouwen in de Crystal. Als hij beter is dan de 8KX, dan is het wat mij betreft goed genoeg. Voor de rest gewoon een heel maf bedrijf.

Je kon ook een Crystal winnen, moest je allemaal punten scoren om je kans te verhogen. Dus volgen op Twitter, Facebook, 5 vrienden laten inschrijven, forum bezoeken. Leuk bedacht, maar zo kinderachtig.
Maak gewoon de beste headset, produceer en de klanten komen vanzelf omdat elke reviewer zal zeggen dat het voor 1800 euro verreweg de beste ervaring geeft. Al dat geneuzel eromheen geeft juist weinig vertrouwen.
op papier de hoogste specs is zeker niet de beste 😅. Veel gemaakte fout.

Kwaliteit en levering is tot nu toe altijd een probleem bij pimax.

De 3 weken gaan ze wel halen qua hands on, afhankelijk of het embargo er dan afgaat (units zijn verscheept voor de hype train en youtube schaapjes).

Raak niet verblind door een hype train zodat je later teleurgesteld raakt.

• Playa del C.
Darkangle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:13:
[...]
op papier de hoogste specs is zeker niet de beste 😅. Veel gemaakte fout.

Kwaliteit en levering is tot nu toe altijd een probleem bij pimax.

De 3 weken gaan ze wel halen qua hands on, afhankelijk of het embargo er dan afgaat (units zijn verscheept voor de hype train en youtube schaapjes).

Raak niet verblind door een hype train zodat je later teleurgesteld raakt.
Goede tip. Nee, het is eerder andersom. Geen persoonlijke ervaring met Pimax, maar wel met bepaalde games of hardware of andere zaken in het leven. Het is bijna een aaneenschakeling van teleurstellingen.
Vind het heerlijk om in een hype mee te gaan, maar kan het ook prima loslaten als het dan alsnog faalt.

De Rift CV1 vond ik eerlijk gezegd een zeer sterke ervaring. Werkte vlekkeloos, soepel, duidelijk en was overweldigend als ervaring. Zaten toen nog geen controllers bij.

Ik denk dat ik alsnog echt wel onder de indruk zal zijn van een 35 ppd of hoger scherm met non-fresnel lens en mini-led en hoge fov, enz. Ook een Pimax 8KX klinkt precies als iets waar ik heel goed mee zou kunnen werken. Daar zijn ook genoeg gebruikers te vinden die het ding zeker niet perfect vinden, maar wel de beste optie tot nu toe.

Het is wel veel geld voor een headset, het ding moet wel jaren meekunnen. Als dat er niet in zit, begin ik er niet aan. We zullen het zien de komende weken.

• Darkangle
Lekker doen wat je niet laten kunt. De cv1 is al een oudje. Ik zeg niet dat het een slechte set is, maar 6-7 jaar oud nu en elke set is qua ervaring al een stukje beter. Als je al zo lang de kat uit de boom aan het kijken ben snap ik zowel de fixatie als de arbitraire deadline niet, maar dat is jou ding.

• Playa del C.
Darkangle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:23:
Lekker doen wat je niet laten kunt. De cv1 is al een oudje. Ik zeg niet dat het een slechte set is, maar 6-7 jaar oud nu en elke set is qua ervaring al een stukje beter. Als je al zo lang de kat uit de boom aan het kijken ben snap ik zowel de fixatie als de arbitraire deadline niet, maar dat is jou ding.
Een schijn-fixatie. Er is gewoon heel weinig keus voor up-to-date PCVR op dit moment. Tenzij Valve onverwachts met iets komt. Blijft de Crystal over als optie.
De deadline is er wat mij betreft niet, alleen is de verwachting vanuit Pimax dat ze voor kerst de eerste ronde versturen. Als ze dat halen, dan ben ik tevreden over hun beloftes.
Komende weken moeten ze het waar maken.

• Darkangle
Dan hebben wij een afwijkend idee van wat jij een deadline noemt 😉.

Ik probeer hier iets duidelijk te maken ondanks een gag order, ik haak af 😅.
Pagina: 1 ... 80 ... 123 Laatste