Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Weer met VR gestart. Eerst Kayak. Ja best leuk, ziet er mooi uit. Beetje motion sickess.
Daarna Moss. O+ O+ O+ O+

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Guillome schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:14:
Weer met VR gestart. Eerst Kayak. Ja best leuk, ziet er mooi uit. Beetje motion sickess.
Daarna Moss. O+ O+ O+ O+
Moss vind ik heel leuk, op PCVR is het prachtig. Alleen de eindbaas is te moeilijk, daar zit ik vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10 07:57
Korte update.
Ben net even terug van de winkel. Stonden twee promo's:
1) TPLink AC1750 (archer A7) [de nieuwe 5 poortsversie) voor ongeveer 60€
Heeft 1000 Mbps (Gigabit Ethernet)
1300 Mbps op de 5Ghz band en 450 Mbps op de 2.4Ghz band.

Kom thuis, steek alle stekkers in, log in op de TPlink pagina, klik op AP modus, stel wachtwoord in en koppel de Quest 2. Zelfs voor een leek duurt dit minder dan 2 minuten. Heb net proberen golfen via Virtual Desktop en kreeg via 866Mbps een vloeiende ervaring.

2) Nu zag ik ook de TL-WPA7617 KIT liggen.
Deze zou 1000Mbps over de powerline moeten geven; ook in solden voor iets meer dan 60€.
Ik was eerst een alternatief aan het overwegen voor 45€ maar voor 15€ erbij heb ik de optie om het WIFI te gebruiken voor dat deel van het huis.

Ik ga eerst even genieten van de wireless Quest 2 maar geef nog wel een update voor de nieuwsgierigen als ik de Powerline setup probeer.

Bedankt voor het advies; had ik eigenlijk al langer moeten doen :-) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-10 15:07

VP.

Ik heb ook alleen maar slechte ervaringen met powerline adapters. Het is niet zozeer de snelheid die tegenvalt, het zit hem vooral in de stabiliteit. Het gaat echt alle kanten op, en is zelfs gevoelig voor bepaalde apparaten die aan of uit staan 😅 ik zie dit echt nooit werken in VR, waar de kleinste hiccup in je verbinding al zorgt voor FPS drops en compressie artefacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-10 15:22
Met bovenstaande eens, gewoon niet eens proberen. Top dat het werkt in ieder geval, enige nadeel is dat je nu nooit meer terug kan naar bedraad als je dit eenmaal gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
DonnyL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:03:
Met bovenstaande eens, gewoon niet eens proberen. Top dat het werkt in ieder geval, enige nadeel is dat je nu nooit meer terug kan naar bedraad als je dit eenmaal gewend bent.
Voor alle duidelijkheid, de powerline heb ik nog niet in gebruik momenteel.
Ik ga het testen deze week en als het werkt, des te beter; als het niet werkt dan zal het alleszins in die slaapkamer WIFI verbeteren; want dat valt nu net buiten range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Voor alle duidelijkheid, de powerline heb ik nog niet in gebruik momenteel.
Ik ga het testen deze week en als het werkt, des te beter; als het niet werkt dan zal het alleszins in die slaapkamer WIFI verbeteren; want dat valt nu net buiten range.
De snelheid op de verpakking ga je nooit halen. Het is heel instabiel en kan inderdaad ook afhankelijk zijn van apparaten die aan staan of jouw bekabeling. Ik ben benieuwd naar je test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Flying Hawkic schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:10:
[...]

De snelheid op de verpakking ga je nooit halen. Het is heel instabiel en kan inderdaad ook afhankelijk zijn van apparaten die aan staan of jouw bekabeling. Ik ben benieuwd naar je test!
Wat ik vooral nog niet helemaal snap maar dat zal dan wel blijken: Ik lees online dat zelfs zonder internet je VD het nog zou moeten doen. Wil dit dan zeggen dat de Telenet router niet meedoet of alleen als LAN.
Gaat de data in mijn geval van PC => TPLink AC1750 => Telenet Router => TPLink AC1750 => Quest 2?
Of gaat het gewoon PC => TPLink => Quest 2?

Indien het tweede dan doet het er eigenlijk niet zo veel toe of de Powerline echt zijn snelheid haalt.
Momenteel haal ik ongeveer 280Mbps met mijn huidige abonnement. Wat je in de praktijk volgens mij alleen maar haalt als je games van Steam ofzo download.

Ik stuur zeker nog een laatste update maar ben vooral nu even er gebruik van aan het maken O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CedricV schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Wat ik vooral nog niet helemaal snap maar dat zal dan wel blijken: Ik lees online dat zelfs zonder internet je VD het nog zou moeten doen. Wil dit dan zeggen dat de Telenet router niet meedoet of alleen als LAN.
Gaat de data in mijn geval van PC => TPLink AC1750 => Telenet Router => TPLink AC1750 => Quest 2?

Indien het tweede dan doet het er eigenlijk niet zo veel toe of de Powerline echt zijn snelheid haalt.
Momenteel haal ik ongeveer 280Mbps met mijn huidige abonnement. Wat je in de praktijk volgens mij alleen maar haalt als je games van Steam ofzo download.

Ik stuur zeker nog een laatste update maar ben vooral nu even er gebruik van aan het maken O+
Dat tweede inderdaad, vd is puur netwerk verkeer van het ene apparaat naar het andere binnen hetzelfde subnet. Je router/modem komt pas aan bod als je van je eigen netwerk af gaat (naar internet dus in de meeste situaties).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Voor VD is het belangrijk dat je computer met kabel verbonden is rechtstreeks met de AP waar je jouw Quest mee verbindt, zonder powerline ertussen. Als je via een powerline naar die AP gaat, ga je waarschijnlijk enkel problemen hebben als je online gaat, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Flying Hawkic schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Moss vind ik heel leuk, op PCVR is het prachtig. Alleen de eindbaas is te moeilijk, daar zit ik vast.
Waar ga je steeds de mist in dan?

Ik heb hem gister uitgespeeld ;w Wat een tof spel. Ik kan niet wachten tot book 2.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Guillome schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Waar ga je steeds de mist in dan?

Ik heb hem gister uitgespeeld ;w Wat een tof spel. Ik kan niet wachten tot book 2.
De eindbaas maakt mij af of ik val in de diepte met het ontwijken van zijn aanvallen... Was een paar keer wel dichtbij denk ik. Heb je tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

spoiler:
De slang heb je het over he?

Voornamelijk snel zijn. En als ie gaat schieten op je even wachten totdat hij bijna 'opgeladen' is en dan snel rennen zodat hij achter je schiet

[ Voor 12% gewijzigd door Guillome op 24-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Guillome schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:23:
spoiler:
De slang heb je het over he?

Voornamelijk snel zijn. En als ie gaat schieten op je even wachten totdat hij bijna 'opgeladen' is en dan snel rennen zodat hij achter je schiet
spoiler:
Nee die bedoelde ik niet. Ik had het over een scène waarbij je drie platformen hebt en tegenover jou staat zo'n grote versie van die kleine krabjes die in de andere levels zitten. Heb even de end boss opgezocht en die slang ben ik nog niet tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Huh heb jij het dan wel ook over Moss VR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Guillome schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:42:
Huh heb jij het dan wel ook over Moss VR?
Ja hoor. Misschien dat je niet per se alle content ziet als je iets mist? Wat ik bedoelde was dan niet de eindbaas en een foute aanname van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Nog een update:
De eerste keer schreef ik al dat ik onmiddellijk 866 mbps verbinding kreeg. Was ik supertevreden over omdat ik dacht dat ik de juiste instelling nog wel ging vinden om naar 1200mpbs te gaan (theoretisch kan de AC1750 tot 1300 mbps gaan op het 5Ghz kanaal).
Echter blijkt nu dat de AC1750 in combinatie met de Quest 2 niet sneller kan gaan.

Ik begrijp het niet volledig maar vind online ietst terug over MIMI connectie waarbij de Quest connecteerd via 2x2 en deze AC1750 heeft 3x3 nodig of iets dergelijks.
Ik denk dat het te maken heeft met de antenne.

Als je dus een router koopt zou ik eerst even zoeken naar specifiek ervaring met Airlink of VD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Flying Hawkic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:35:
[...]

Ja hoor. Misschien dat je niet per se alle content ziet als je iets mist? Wat ik bedoelde was dan niet de eindbaas en een foute aanname van mij.
Zoek anders even een walk-through. Mijn beschrijving was écht de eind-baas :'(
Misschien helpt een walk-through je. Ik kan me gek genoeg jouw scene niet herinneren..

Edit
spoiler:
Oh bedoel je gewoon die gele krabjes die kunnen schieten? Dan weet ik de scene wel ja. Je kan die krabjes beetpakken he, dan zijn ze even idle. Dat kan nét helpen.
YouTube: Moss | Complete Gameplay | No Commentary | PSVR + PS4 PRO op 53:37 zit jij zeker?

[ Voor 71% gewijzigd door Guillome op 25-07-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-10 15:22
CedricV schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:12:
Nog een update:
De eerste keer schreef ik al dat ik onmiddellijk 866 mbps verbinding kreeg. Was ik supertevreden over omdat ik dacht dat ik de juiste instelling nog wel ging vinden om naar 1200mpbs te gaan (theoretisch kan de AC1750 tot 1300 mbps gaan op het 5Ghz kanaal).
Echter blijkt nu dat de AC1750 in combinatie met de Quest 2 niet sneller kan gaan.

Ik begrijp het niet volledig maar vind online ietst terug over MIMI connectie waarbij de Quest connecteerd via 2x2 en deze AC1750 heeft 3x3 nodig of iets dergelijks.
Ik denk dat het te maken heeft met de antenne.

Als je dus een router koopt zou ik eerst even zoeken naar specifiek ervaring met Airlink of VD.
Airlink is capped op 200mbps geloof ik, dus zolang je dat haalt zit je helemaal goed volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
DonnyL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Airlink is capped op 200mbps geloof ik, dus zolang je dat haalt zit je helemaal goed volgens mij.
*Kan je cappen op 200mb.
Maar hij kan meer aan (en de meeste gebruiken ook meer). Laatste keer dat ik de specs in dook (die veranderen met de updates nog wel eens, zeer irritant van dev kant) kan de q2 hardware matig 500mbps "decoden" in realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Guillome schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:18:
[...]

Zoek anders even een walk-through. Mijn beschrijving was écht de eind-baas :'(
Misschien helpt een walk-through je. Ik kan me gek genoeg jouw scene niet herinneren..

Edit
spoiler:
Oh bedoel je gewoon die gele krabjes die kunnen schieten? Dan weet ik de scene wel ja. Je kan die krabjes beetpakken he, dan zijn ze even idle. Dat kan nét helpen.
YouTube: Moss | Complete Gameplay | No Commentary | PSVR + PS4 PRO op 53:37 zit jij zeker?
spoiler:
De scene waar ik het over heb zit niet in dat filmpje, dus het moet toch om een soort van optioneel gevecht gaan. Weet niet precies hoe je screenshots kan maken in VR, anders doe ik dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Flying Hawkic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:34:
[...]

spoiler:
De scene waar ik het over heb zit niet in dat filmpje, dus het moet toch om een soort van optioneel gevecht gaan. Weet niet precies hoe je screenshots kan maken in VR, anders doe ik dat even.
Graag! Wil niets gemist hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flying Hawkic schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:24:
[...]
Voor wat betreft action/adventure game zou ik jou Moss aanbevelen. Wel best via PC VR voor de mooiste graphics. Het is echt prachtig. Het is een moderne platform game met een leuk verhaaltje waarbij je een muisje bestuurt, het muisje kunt helpen en met puzzel en combat elementen.
Ik vind het zelfs voor een platformer veel te moeilijk, moet ik zeggen. Echt hondsmoeilijk :'(

Platformgames liggen me al niet maar meestal kom ik er nog wel aardig door. Maar hier zat ik in het begin al vast bij een paar jumps.

Jammer want het is heel mooi gemaakt en het van boven kijken is ook een heel aparte ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:48
Flying Hawkic schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Hier hetzelfde, alleen zit ik denk ik al op een eerder punt vast :/

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Weird. Ik ben er meestal niet goed in. Maar dit speelde leuk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.

VP.

GekkePrutser schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:37:
[...]

Ik vind het zelfs voor een platformer veel te moeilijk, moet ik zeggen. Echt hondsmoeilijk :'(

Platformgames liggen me al niet maar meestal kom ik er nog wel aardig door. Maar hier zat ik in het begin al vast bij een paar jumps.

Jammer want het is heel mooi gemaakt en het van boven kijken is ook een heel aparte ervaring.
Ik moet zeggen dat ik er ook moeite mee heb, terwijl ik toch wel een doorgewinterde gamer ben. Platformen vanuit dit perspectief werkt gewoon niet helemaal lekker. Hierdoor irriteer ik me ook mateloos aan Moss, terwijl het er wel echt leuk ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Bij om te lezen dat ik duidelijk niet de enige ben die soms moeite heeft met Moss. Zou leuk zijn als je een gevecht kunt overslaan na x-aantal keren proberen. 20 keer hetzelfde en dan is het plezier er ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-10 16:30
Ik snap de frustratie, maar bij MOSS viel mij de eindbaas juist tegen en was ik er zo doorheen. Grappig dat dit zo kan verschillen. MOSS werkt echt super vindt ik en dit soort spellen zou ik veel meer willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Tadango schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:50:
Ik snap de frustratie, maar bij MOSS viel mij de eindbaas juist tegen en was ik er zo doorheen. Grappig dat dit zo kan verschillen. MOSS werkt echt super vindt ik en dit soort spellen zou ik veel meer willen spelen.
spoiler:
Het gevecht waar ik het over had, was blijkbaar niet de eindbaas. Het is een gevecht met een grote versie van de krabjes en je hebt drie platformen waar je je tussen kunt bewegen terwijl de grote krab je aanvalt. Daar zit ik bij vast. Zou misschien een optioneel gevecht kunnen zijn aangezien ik het niet zag in een walkthrough die hierboven werd gelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Flying Hawkic schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:28:
[...]

spoiler:
Het gevecht waar ik het over had, was blijkbaar niet de eindbaas. Het is een gevecht met een grote versie van de krabjes en je hebt drie platformen waar je je tussen kunt bewegen terwijl de grote krab je aanvalt. Daar zit ik bij vast. Zou misschien een optioneel gevecht kunnen zijn aangezien ik het niet zag in een walkthrough die hierboven werd gelinkt.
Klopt, sommige gevechten duurde een tijdje voordat ik de strategie doorhad. Als het niet lukt weg leggen en later weer proberen voorkomt teveel frustratie :) Wel gek dat je hem dan niet in een walkthrough tegenkwam. Ik kan me niet herinneren dat er optionele gevechten in zaten? Wellicht nog een keer spelen deze winter voordat ik aan Book 2 begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Ik heb gisteren en vandaag 2 dingen getest:
1) Hoe goed werkt de powerline (heeft eigenlijk niets te maken met dit forum dus zal ik kort houden).
2) Hoe goed werkt het AP/WIFI signaal van de PowerLine Adapter.

1) De powerline werkt bij mij gewoonweg goed. Via Lan krijg ik ongeveer 110Mbps en via de WIFI 2.4GhZ ongeveer 120Mbps; via de WIFI 5Ghz krijg ik 140 MBPS.
Gek genoeg krijg ik dus snellere data via het draadloze netwerk (ik ga nog kabels vervangen om zeker te zijn dat het daar niet aan ligt).
Ik heb een hele dag hierop gewerkt, TEAMS, downloads (2 pc's en een gsm), ... geen enkele stotter gemerkt en download ging gewoon vlot (onder de 100Mbps maar dat ligt aan de seeds niet het netwerk).

2) Het AP via het 5 Ghz kanaal geeft me gewoon WIFI 5 zoals de TP-Link AC1750. 866 Mbps, geen enkele stottering, zelfde (heel erg lage) latency, ...
Met andere woorden de router kan gewoon uit de stekker want die levert volgens mijn ervaring, in mijn situatie niets op. Ik gebruik in het huis nergens het 5Ghz kanaal en we wonen in een vrijstaande woning ver van andere signalen dus mogelijks speelt dit mee. De powerline adapter als 5Ghz AP is volgens mij even goed als de router. Bedenk hier wel bij dat er dus een LAN kabel loopt van de PC naar de powerline adapter. Het signaal loopt dus gewoon PC =LAN=> PowerlineAdapter =WIFI=> Quest2.

Straks komt er nog een AX router (80€) omdat ik wil proberen tot 1200Mbps te geraken maar dit heeft er meer mee te maken dat ik niets wil laten liggen van wat de Quest2 potentieel te bieden heeft.

Tot slot: Moest ik vandaag opnieuw starten zou ik wss gewoon het volgende kopen:
https://www.amazon.nl/dev...i+6&qid=1658827469&sr=8-5
Ik heb dit niet getest maar ik uit de ervaring die ik nu heb ben ik vrij zeker dat als je er gewoonweg voor zorgt dat de adapter geconnecteerd is via LAN met je PC EN je zorgt ervoor dat er verder niets op dat 5Ghz netwerk zit je in die ruimte (waar dus zowel de pc als de adtper zijn) prima kan spelen op 1200 Mbps zonder stotteren en dergelijke.

Voor mij is dat wat te laat; de AC1750 is uit de stekker en zit in de verkoop, hopelijk doe ik met deze info toch iemand anders plezier.

edit: de tweakerslink werkte niet correct, heb dus maar rechtstreeks gelinkt naar Amazon.

[ Voor 10% gewijzigd door CedricV op 26-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40
CedricV schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:22:
Ik heb gisteren en vandaag 2 dingen getest:
1) Hoe goed werkt de powerline (heeft eigenlijk niets te maken met dit forum dus zal ik kort houden).
2) Hoe goed werkt het AP/WIFI signaal van de PowerLine Adapter.

1) De powerline werkt bij mij gewoonweg goed. Via Lan krijg ik ongeveer 110Mbps en via de WIFI 2.4GhZ ongeveer 120Mbps; via de WIFI 5Ghz krijg ik 140 MBPS.
Gek genoeg krijg ik dus snellere data via het draadloze netwerk (ik ga nog kabels vervangen om zeker te zijn dat het daar niet aan ligt).
Ik heb een hele dag hierop gewerkt, TEAMS, downloads (2 pc's en een gsm), ... geen enkele stotter gemerkt en download ging gewoon vlot (onder de 100Mbps maar dat ligt aan de seeds niet het netwerk).

2) Het AP via het 5 Ghz kanaal geeft me gewoon WIFI 5 zoals de TP-Link AC1750. 866 Mbps, geen enkele stottering, zelfde (heel erg lage) latency, ...
Met andere woorden de router kan gewoon uit de stekker want die levert volgens mijn ervaring, in mijn situatie niets op. Ik gebruik in het huis nergens het 5Ghz kanaal en we wonen in een vrijstaande woning ver van andere signalen dus mogelijks speelt dit mee. De powerline adapter als 5Ghz AP is volgens mij even goed als de router. Bedenk hier wel bij dat er dus een LAN kabel loopt van de PC naar de powerline adapter. Het signaal loopt dus gewoon PC =LAN=> PowerlineAdapter =WIFI=> Quest2.

Straks komt er nog een AX router (80€) omdat ik wil proberen tot 1200Mbps te geraken maar dit heeft er meer mee te maken dat ik niets wil laten liggen van wat de Quest2 potentieel te bieden heeft.

Tot slot: Moest ik vandaag opnieuw starten zou ik wss gewoon het volgende kopen:
https://www.amazon.nl/dev...i+6&qid=1658827469&sr=8-5
Ik heb dit niet getest maar ik uit de ervaring die ik nu heb ben ik vrij zeker dat als je er gewoonweg voor zorgt dat de adapter geconnecteerd is via LAN met je PC EN je zorgt ervoor dat er verder niets op dat 5Ghz netwerk zit je in die ruimte (waar dus zowel de pc als de adtper zijn) prima kan spelen op 1200 Mbps zonder stotteren en dergelijke.

Voor mij is dat wat te laat; de AC1750 is uit de stekker en zit in de verkoop, hopelijk doe ik met deze info toch iemand anders plezier.

edit: de tweakerslink werkte niet correct, heb dus maar rechtstreeks gelinkt naar Amazon.
Waarom overweeg je niet een mesh?

Heb hier de Asus Zenwifi XT8 in gebruik met hoofdunit in de meterkast en 2e unit op zolder met elkaar verbonden over de dedicated 5GHz wireless backhaul.

Op de unit op zolder zit bekabeld de pc aangesloten en connect ik draadloos de Quest2 over wifi6, 1200 mbps.

Het draait allemaal als een tierelier.
Zelfs een extra unit kan ik overal in huis plaatsen waar ik de Quest2 wil gebruiken om daarmee te connecten naar het mesh-netwerk en ook op volle snelheid pcvr te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:22:
Het signaal loopt dus gewoon PC =LAN=> PowerlineAdapter =WIFI=> Quest2.
Het zou mij verbazen dat dit goed werkt voor VR. Heb je dat getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Als je schrijft de pc zit bekabeld aangesloten bedoel je de PC heeft een LAN verbinding met de XT8 die zijn internet draadloos ontvangt.

Mijn kamer krijgt nauwelijks signaal. Verder is de setup die je voorstelt exact mijn situatie alleen kost de XT8 100€ meer.
Bij TP-Link noemt dit overigens Unify; dat laat mijn goedkope (60€) unit ook toe.

Ik zou wel de eerste unit via de LANkabel op de eerste verdieping kunnen connecteren. De tweede unit aan de andere kant van het huis.

De enige reden om dat niet te hebben gedaan is dat ik:
1) niet goed begreep hoe de data travelde van de PC naar de Quest
2) 300€ wat veel vind (of vond) enkel en alleen om mijn internet boven de 140Mbps te krijgen

Ik vind je voorstel zeker en vast plausibel (prijs niet in rekening genomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Flying Hawkic schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:05:
[...]

Het zou mij verbazen dat dit goed werkt voor VR. Heb je dat getest?
Ja, heb dit getest. Het signaal loopt ook gewoon van de pc naar de powerline adapter dat als AP fungeert.
Let wel ik spreek hier over de powerline adapter die 1m naast de pc staat en dan nog eens 1m weg hangt van de Quest 2. Als je bedenkt ook VD werkt, waarom verbaast het je dan dat de WIFI "antenne" van de poweradapter minder goed werkt? Moest je naar een andere kamer gaan ofzo dan vermoed ik dat de router een sterker signaal behoudt maar in een kamer van 4x4m merk ik geen verschil.

Ik heb dit getest in video en met walkabout golf (vind ik een goed spel om stotters mee te testen omdat dit impact heeft op je slagen). Ongeveer 3 uur in totaal.

Is er nog een betere manier om dit te testen dan met VD & performance overlay?
Is er overigens een goeie test om je netwerk te testen (dus niet speedtest die eigenlijk je internet test)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Ja, heb dit getest. Het signaal loopt ook gewoon van de pc naar de powerline adapter dat als AP fungeert.
Let wel ik spreek hier over de powerline adapter die 1m naast de pc staat en dan nog eens 1m weg hangt van de Quest 2. Als je bedenkt ook VD werkt, waarom verbaast het je dan dat de WIFI "antenne" van de poweradapter minder goed werkt? Moest je naar een andere kamer gaan ofzo dan vermoed ik dat de router een sterker signaal behoudt maar in een kamer van 4x4m merk ik geen verschil.

Ik heb dit getest in video en met walkabout golf (vind ik een goed spel om stotters mee te testen omdat dit impact heeft op je slagen). Ongeveer 3 uur in totaal.

Is er nog een betere manier om dit te testen dan met VD & performance overlay?
Is er overigens een goeie test om je netwerk te testen (dus niet speedtest die eigenlijk je internet test)?
Aha jouw powerline adapter fungeert als AP, daar had ik even over gelezen :). Dan is het inderdaad hetzelfde als een router die je in AP-modus zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Als ik heel kritisch ben dan denk ik dat er ongeveer 6ms latency is bijgekomen. Ik vind dit echter moeilijk te benchmarken omdat je nooit exact even ver verwijdert bent van de AP. De router kan je ook zo positioneren dat hij wat hoger staat; heeft 3 antennes, ...

Bij de router denk ik dat de gemiddelde latency 43 +/- 5 ms was. De Powerline adapter zit eerder op 49 +/- 5 ms. Het geeft dus wel een beetje verschil.
Als straks Archer AX55 toekomt zal ik testen of dit nog verder naar beneden gaat. Met mijn RTX3080 heb ik wel sowieso al 6ms latency van het renderen... dus veel lager denk ik niet dat het zal worden.

Het zou leuk zijn moest er een soort benchmark tool bestaan in VD. Kent iemand zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:34:
Als ik heel kritisch ben dan denk ik dat er ongeveer 6ms latency is bijgekomen. Ik vind dit echter moeilijk te benchmarken omdat je nooit exact even ver verwijdert bent van de AP. De router kan je ook zo positioneren dat hij wat hoger staat; heeft 3 antennes, ...

Bij de router denk ik dat de gemiddelde latency 43 +/- 5 ms was. De Powerline adapter zit eerder op 49 +/- 5 ms. Het geeft dus wel een beetje verschil.
Als straks Archer AX55 toekomt zal ik testen of dit nog verder naar beneden gaat. Met mijn RTX3080 heb ik wel sowieso al 6ms latency van het renderen... dus veel lager denk ik niet dat het zal worden.

Het zou leuk zijn moest er een soort benchmark tool bestaan in VD. Kent iemand zo iets?
Bedoel je de ASUS RT-AX55? Die gebruik ik ook voor VR in AP-modus.

In VD kan je volgens mij de overlay met technische gegevens aanzetten in de settings, maar geen idee of er zo'n tool bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Dat is de "performance" overlay maar die geeft niet echt een rapportje.
Je krijgt dan de latency en dergelijke real time te zien maar wat echt interessant zou zijn is zoals bij een benchmark voor GPU's dat je bvb een meeting van enkele minuten doet en dat hij dan aangeeft hoe vaak je in welke latency zit en bvb boven welke latency je 99% van de tijd blijft.

Nu vergelijk je wat je ziet als een momentopname met een andere momentopname.
Zo kom ik op de latency hierboven = een schatting.

De AX55 die ik bedoel is:
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

De goedkoopste versie van 85€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D026
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-10-2024
Binnenkort krijg ik een laptop van het werk die ik ook mag gebruiken voor games.
Nu wil ik mijn Quest 2 gebruiken om PCVR te proberen.
Wat kan ik verwachten met de onderstaande specs?:

HP ZBook Fury 15 G8 Mobile Workstation - BIM
Processor: Intel i9-11950H, 8 core (2.6/5.0 GHz)
RAM: 32 GB DDR4-3200 MHz
GPU: Nvidia RTX A4000, 8 GB GDDR6
Beeldscherm: 15.6", Full-HD (1920 x 1080)
Opslag 1: 1 TB PCIe NVMe M.2 SSD

Zijn de specs bijvoorbeeld goed genoeg om Half life Alyx te kunnen spelen met een goede resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
D026 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:16:
Binnenkort krijg ik een laptop van het werk die ik ook mag gebruiken voor games.
Nu wil ik mijn Quest 2 gebruiken om PCVR te proberen.
Wat kan ik verwachten met de onderstaande specs?:

HP ZBook Fury 15 G8 Mobile Workstation - BIM
Processor: Intel i9-11950H, 8 core (2.6/5.0 GHz)
RAM: 32 GB DDR4-3200 MHz
GPU: Nvidia RTX A4000, 8 GB GDDR6
Beeldscherm: 15.6", Full-HD (1920 x 1080)
Opslag 1: 1 TB PCIe NVMe M.2 SSD

Zijn de specs bijvoorbeeld goed genoeg om Half life Alyx te kunnen spelen om een goede resolutie?
Dat kan prima :) Die GPU is snel genoeg om de meeste spellen in een redelijke resolutie te spelen, mits je genoeg koeling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Met de nieuwe router: 52ms +/-2 ms maar hij kleeft wel veel harder aan die 52ms (lees: af en toe springt hij voor een paar miliseconden naar 50 en naar 54ms maar dat duurt eigenlijk nooit lang.

Hij geeft nu wel 1200Mbps.
Settings in VD zijn Ultra + 120FPS + 150 Mbps.

Ik merk op vlak van latency geen verschil op in de praktijk tussen de AC1750, Powerline en AX55 behalve dan het feit dat de laatste in een half uurtje golfen gewoon nooit stottert.
Geen één keer in het oranje zien gaan (60+ms) hetgeen bij de andere twee opties wel frequenter optreed.

Dat concludeert mijn zoektocht alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:24:
Met de nieuwe router: 52ms +/-2 ms maar hij kleeft wel veel harder aan die 52ms (lees: af en toe springt hij voor een paar miliseconden naar 50 en naar 54ms maar dat duurt eigenlijk nooit lang.

Hij geeft nu wel 1200Mbps.
Settings in VD zijn Ultra + 120FPS + 150 Mbps.

Ik merk op vlak van latency geen verschil op in de praktijk tussen de AC1750, Powerline en AX55 behalve dan het feit dat de laatste in een half uurtje golfen gewoon nooit stottert.
Geen één keer in het oranje zien gaan (60+ms) hetgeen bij de andere twee opties wel frequenter optreed.

Dat concludeert mijn zoektocht alleszins.
Samengevat is het dus zo dat een router in AP modus de te verkiezen optie blijft?

Misschien ligt het ook aan het soort games dat je speelt. In simracing is geen enkele stotter aanvaardbaar want één stotter kan het missen van je rempunt betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Geen idee of ik de vraag goed stel, maar is een quest 2 die via usb-c verbonden is gewoon zoals een pc scherm aangestuurd? Dus uncompressed? Of is dat een soort displaylink-achtige oplossing, met encoding en decoding over de bandbreedte van een usb-c kabel? Kan nu even niet uitzoeken wat de resolutie x bitdepth x refresh x 2 schermpjes doet in bandbreedte en of er dus al dan niet video stream compression aan te pas komt.

Er staat me iets van bij dat Pico VR adverteert met die "directe" displayport aansluiting. Dus zo op de displaypoort van de grafische kaart, via een custom displaypoort kabel. Als dat zo is, lijkt me dat ze dat willen contrasteren met de quest waar dat niet zo zou zijn.

Nu ik lees dat de quest overal in prijs stijgt, ga ik misschien nog ergens een quest 2 op de kop proberen te tikken aan de vorige prijs (350 euro voor een 128 GB), maar vind even niet hoe de beeldoverdracht gaat. En dan wachten op volgende maand om gewoon een meta account te kunnen aanmaken zonder facebook gegevens bij.

Wireless heb ik 0,0 zin in...

[ Voor 7% gewijzigd door Amos_x op 27-07-2022 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:08:
Geen idee of ik de vraag goed stel, maar is een quest 2 die via usb-c verbonden is gewoon zoals een pc scherm aangestuurd? Dus uncompressed? Of is dat een soort displaylink-achtige oplossing, met encoding en decoding over de bandbreedte van een usb-c kabel? Kan nu even niet uitzoeken wat de resolutie x bitdepth x refresh x 2 schermpjes doet in bandbreedte en of er dus al dan niet video stream compression aan te pas komt.

Er staat me iets van bij dat Pico VR adverteert met die "directe" displayport aansluiting. Dus zo op de displaypoort van de grafische kaart, via een custom displaypoort kabel. Als dat zo is, lijkt me dat ze dat willen contrasteren met de quest waar dat niet zo zou zijn.

Nu ik lees dat de quest overal in prijs stijgt, ga ik misschien nog ergens een quest 2 op de kop proberen te tikken aan de vorige prijs (350 euro voor een 128 GB), maar vind even niet hoe de beeldoverdracht gaat. En dan wachten op volgende maand om gewoon een meta account te kunnen aanmaken zonder facebook gegevens bij.

Wireless heb ik 0,0 zin in...
Nee, via USB werkt eigenlijk gewoon hetzelfde als draadloos, het beeld wordt in een stream gecomprimeerd naar de q2 gestuurd. Alleen dan dus over de USB kabel ipv over netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Waarom? Dat is het echt 1 van de beste features van de Quest 2. Kwaliteit is redelijk maar er zijn veel betere maar draadloos werkt de Quest 2 echt super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Tadango schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:58:
[...]

Waarom? Dat is het echt 1 van de beste features van de Quest 2. Kwaliteit is redelijk maar er zijn veel betere maar draadloos werkt de Quest 2 echt super goed.
Zelfde vraag: waarom?
Ik heb dit nu een half jaar uitgesteld omdat ik ook dacht dat bekabeld "beter" is; maar ik moet bekennen dat ik nu niet meer terug ga sinds ik een access point op WIFI6 heb.
(ik denk dat ook voor oortjes :-P en ja mijn CCA CRA van 10€ klinken beter dan de meeste TWS van 200€+)

Nu ben ik deze week overgestapt en ik merk gewoon dat er geen verschil is tussen de kabel en draadloos.
Beide transferen data over 1200Mbps; mijn netwerk latency is 2-3ms dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Als de kwaliteit van bekabelde Quest 2 niet goed genoeg is dan geef ik je groot gelijk en ik ben ook wel nieuwsgierig hoeveel verschil er is tussen de Pico en de Quest 2.

https://www.youtube.com/watch?v=Wni5ih2LFtQ
Minuut 4-5:00 gaat over het voordeel van de PICO die geen compressie heeft.
Echter maakt ze de bedenking "if it works".
De software is minder goed, minder stabiel en de content is nog minder groot.
Ze krijgt 90Hz ook niet deftig aan de praat daar waar ik meestal op 120Hz speel.
Over de display is ze eigenlijk ook niet algemeen positief dus de conclusie is dat je inderdaad geen compressie hebt maar het is niet duidelijk of je nu ook beter beeld hebt dan, dat hangt van meer zaken af (zoals chromatic abberations e.d.).

Ik ben gisteren ook met de debugger beginnen testen wat de limieten zijn van de data-overdracht. Via AirLink kan je namelijk nog wat meer spelen met deze settings vs de '150Mbps van Virtual Desktop'.
Vroeger (zie forum post : https://gathering.tweaker...message/70159152#70159152) vond ik de linkkabel het beste beeld geven maar heb ik de indruk dat met WIFI6 AP het verschil (zo goed als) weg is.
Ik heb ook de indruk dat ze AirLink en compressie het laatste jaar enorm verbeterd hebben want als ik nu VD vergelijk met Airlink in hetzelfde spel dan merk ik toch redelijk snel een verschil => makkelijk te meten als de afstand tot de golfbal waarbij ik het patroon nog kan ontwarren, hoe verder hoe beter.
Het grootste verschil tussen AirLink en Virtual Desktop is het feit dat je de distortion curvature op low kan zetten en link sharpening enabled. Het eerst zorgt dat je voor ongeveer 80% van je scherm tekst kan weergeven zonder dat die onscherp wordt (je hoeft dus je hoeft niet te bewegen) en het tweede spreekt voor zich.
=> Als ik bvb een film kijk met ondertitels is dit het verschil tussen onscherpte in de ondertitel bij de VD (in de desktopomgeving voor alle duidelijkheid) en geen onscherpte op het bureaublad van AirLink.
Hetzelfde geld uiteraard ook voor het browsen op deze webpagina.

edit: je bent bij Pico nog een beta-tester voor hun Pico Neo 4 (pro) die in de komende 12 maanden wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
CedricV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:56:
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=Wni5ih2LFtQ
Minuut 4-5:00 gaat over het voordeel van de PICO die geen compressie heeft.
Echter maakt ze de bedenking "if it works".
De software is minder goed, minder stabiel en de content is nog minder groot.
Ze krijgt 90Hz ook niet deftig aan de praat daar waar ik meestal op 120Hz speel.
Over de display is ze eigenlijk ook niet algemeen positief dus de conclusie is dat je inderdaad geen compressie hebt maar het is niet duidelijk of je nu ook beter beeld hebt dan, dat hangt van meer zaken af (zoals chromatic abberations e.d.).
Ga alsjeblieft niet af op youtube reviews. Laat staan Cas and Chary. Ten eerste is het vriendelijk om ze prutserig te noemen en ten tweede poepen ze content (passieve inkomsten via youtube werken alleen goed als er meerdere dingen samenkomen. Kortgezegd trending volgen en zo veel mogelijk blijven uploaden, ongeacht de qualiteit vd content). Relevantie is minder belangrijk dan relevant blijven, hoe vreemt dat ook klinkt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Ja begrijp me niet verkeerd de display port is een upgrade; daar ga ik niet over discussiëren ik vind alleen dat ze (Case and Chary) een aantal goede bedenkingen aanbrengt.

@Darkangle : ga jij de pico proberen? Ik weet dat je nogal veel tijd doorbrengt in VR...

Ik vraag me ook af of de Quest 3 (hopelijk release binnen een maand of 15) wel de optie van een displayadapter te gebruiken gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
CedricV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:57:
Ja begrijp me niet verkeerd de display port is een upgrade; daar ga ik niet over discussiëren ik vind alleen dat ze (Case and Chary) een aantal goede bedenkingen aanbrengt.

@Darkangle : ga jij de pico proberen? Ik weet dat je nogal veel tijd doorbrengt in VR...

Ik vraag me ook af of de Quest 3 (hopelijk release binnen een maand of 15) wel de optie van een displayadapter te gebruiken gaat geven.
Ik heb de pico hier al een tijdje liggen in het testlab (zit wat van onze tech in, dus we hebben "er aan mee geholpen").

Momenteel is de focus op 2 vd upcoming setjes (grove opzet vd software voor een nieuwe techniek aan het opzetten voordat deze verfijnd gaan worden dmv geautimatizeerde optimalisatie).

Momenteel dus veel "testen" (oftewel ik ben veel rondjes aan het rijden momenteel, met een goed excuus 😋).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Oei dat begrijp ik niet goed? Waar komt dat van? Het is heerlijk om geen rekening te moeten houden met een draad. Ik gebruik mijn Quest 2 eigenlijk nooit bedraad - en heb de kabel dus ook voor niets gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Darkangle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb de pico hier al een tijdje liggen in het testlab (zit wat van onze tech in, dus we hebben "er aan mee geholpen").

Momenteel is de focus op 2 vd upcoming setjes (grove opzet vd software voor een nieuwe techniek aan het opzetten voordat deze verfijnd gaan worden dmv geautimatizeerde optimalisatie).

Momenteel dus veel "testen" (oftewel ik ben veel rondjes aan het rijden momenteel, met een goed excuus 😋).
Als je de pico hebt liggen, kan je dan iets zeggen van de visuele ervaring in vergelijking met een Quest 2?

Ben alleszins wel benieuwd naar de ontwikkelingen; stiekem hoop ik ook dat ze ooit 2 versies uitbrengen van dezelfde headset: één met IPD range 52-64 en de andere 64-74.
Zelf heb ik een IPD van 55mm. Ik heb er net geen "last" van bij de Quest 2 (zeker met de spacer die volgens fora ongeveer 2-3mm afneemt van de IPD dus op standje 58 met spacer zit ik goed).
In combinatie met een automatische adjustment van de IPD zoals de Varjo lijkt met dit wel iets.
Het is een ontwikkeling waar ik naar uitkijk maar waarvan ik ook wel snap dat het qua R&D en dergelijke nooit de moeite zal zijn en de kosten niet terugverdiend worden. Het is niet alleen 2 verschillende hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
CedricV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Als je de pico hebt liggen, kan je dan iets zeggen van de visuele ervaring in vergelijking met een Quest 2?

Ben alleszins wel benieuwd naar de ontwikkelingen; stiekem hoop ik ook dat ze ooit 2 versies uitbrengen van dezelfde headset: één met IPD range 52-64 en de andere 64-74.
Zelf heb ik een IPD van 55mm. Ik heb er net geen "last" van bij de Quest 2 (zeker met de spacer die volgens fora ongeveer 2-3mm afneemt van de IPD dus op standje 58 met spacer zit ik goed).
In combinatie met een automatische adjustment van de IPD zoals de Varjo lijkt met dit wel iets.
Het is een ontwikkeling waar ik naar uitkijk maar waarvan ik ook wel snap dat het qua R&D en dergelijke nooit de moeite zal zijn en de kosten niet terugverdiend worden. Het is niet alleen 2 verschillende hardware.
Il ben geen youtuber, dus geen lyrische opsommingen. Heel simpel gezegd, de huidige generatie vr ontlopen elkaar marginaal. De ene is wat scherper, de andere heeft wat fijnere lenzen, maar het ontloopt elkaar nauwelijks.

Voor mij daarom is het belangrijkste ding comfort en hoge refresh. Ik pak nagenoeg altijd de index erbij als ik voor de lol bezig ben: met de idiote werk pcs is 144hz een goede/haalbare optie in de meeste games en voor mijn gelaat is deze verreweg het meest comfortable.

Ik besef echter prima dat ik een ander perspectief en invalshoek heb, gezien de next gen gewoon heel anders is qua features. Dat zorgt bij mij er in iedergeval voor dat de huidige gen voornamelijk achter de komma vissen is. Ja varjo is wat beter voor sims, nee de prijs is er niet naar, ja de quest2/meta is sneller voor een kort potje golf standalone en nee, wezelijk verschilt de ervaring nauwelijks omdat het alleen neerkomt op scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Darkangle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
[...]
Il ben geen youtuber, dus geen lyrische opsommingen. Heel simpel gezegd, de huidige generatie vr ontlopen elkaar marginaal. De ene is wat scherper, de andere heeft wat fijnere lenzen, maar het ontloopt elkaar nauwelijks.

Voor mij daarom is het belangrijkste ding comfort en hoge refresh. Ik pak nagenoeg altijd de index erbij als ik voor de lol bezig ben: met de idiote werk pcs is 144hz een goede/haalbare optie in de meeste games en voor mijn gelaat is deze verreweg het meest comfortable.

Ik besef echter prima dat ik een ander perspectief en invalshoek heb, gezien de next gen gewoon heel anders is qua features. Dat zorgt bij mij er in iedergeval voor dat de huidige gen voornamelijk achter de komma vissen is. Ja varjo is wat beter voor sims, nee de prijs is er niet naar, ja de quest2/meta is sneller voor een kort potje golf standalone en nee, wezelijk verschilt de ervaring nauwelijks omdat het alleen neerkomt op scherpte.
Bedankt voor je inzichten!

Denk je dat de next-gen hetzelfde gaat zijn? Ook vissen na de komma of gaan er daar wel grote uitschieters zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Flying Hawkic schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je inzichten!

Denk je dat de next-gen hetzelfde gaat zijn? Ook vissen na de komma of gaan er daar wel grote uitschieters zijn?
Helaas heb ik niet alle next gen headsets gezien/gebruikt tot nu toe. Wat ik gezien heb zijn verre weg niet productie geschikte units, en daarom lopen dus ook de feature sets nogal asynchronous. Als er bv een set langskomt om te testen waarbij welk wij testen niet beinvloed word door bv eyetracking, dan kan het zo maar zijn dat die feature in die proto er (nog) niet inzit.

Wat wij zien en wat er uit komt en hoe het uitkomt verschilt nog wel eens, marketing, kostenplaatje etc, allemaal factoren waar de beancounters wel maar wij niet naar kijken.

Het is echter aannemelijk dat ze uiteindelijk weer allemaal grofweg hetzelfde worden, markt onderzoek en kostenplaatje worden immers vaak door hetzelfde buro voor verschillende bedrijven gedaan....

Vreemde eend hier is Sony. Die doen een beetje hun eigen ding, en mensen vergeten wel eens dat psvr ondanks wat het was meer verkocht dan de meta (tot niet al fe lang geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Waar je bij Tweakers weinig over leest/hoort is PIMAX. Enig idee waarom eigenlijk?
Ze hebben Pimax Vision 8K X DMAS die nog "redelijk" betaalbaar is.
Met een 3080 krijg je in sommige games 8K op 120Hz met luxe geluid en een FOV van 200°.

Het enige lastige de eerste versie heeft een IPD minimum van 60 en de X DMAS nog één van 58mm.
Voor mij valt deze wss sowieso af. Desondanks vind ik het wel een interessante headset.
Lees: Ik zou deze wel eens willen proberen.:-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
CedricV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:32:
Waar je bij Tweakers weinig over leest/hoort is PIMAX. Enig idee waarom eigenlijk?
Met een 3080 krijg je in sommige games 8K op 120Hz met luxe geluid en een FOV van 200°.

Het enige lastige de eerste versie heeft een IPD minimum van 60 en de X DMAS nog één van 58mm.
Voor mij valt deze wss sowieso af. Desondanks vind ik het wel een interessante headset.
Wellicht weinig eigenaars hier door de hoge prijs, denk ik. En weet ook niet of er veel verkoopkanalen zijn in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Hoge prijs hangt natuurlijk af van het model:
Je hbt al een Pimax 5K plus voor minder dan 800€
https://www.amazon.nl/Pim...x=pimax%2Caps%2C82&sr=8-1

Dan heb je natuurlijk nog geen base station enzo maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 5K heeft best wel lage resolutie voor die prijs. De pixels zullen daar een stuk groter zijn dan bij een quest 2 vanwege de FOV!

Ik vind Pimax wel interessant omdat ze de enigen zijn met enorm hoge FOV. Niettemin weet ik niet of FOV momenteel nou echt iets is wat ik extreem mis met VR. Het zou wel fijn zijn hoor, daar niet van. Maar ik denk dat de techniek er nog niet klaar voor is. Optisch schijnt het beeld in de hoeken lang niet zo goed te zijn maar het renderen is natuurlijk wel best zwaar. De techniek om het beeld in de hoeken met wat mindere kwaliteit te renderen is er nog niet.

Maar ik heb er nooit geen op gehad. Misschien is het wel wat. Maar voor mij is de prijs gewoon te hoog. Zeker omdat je de hele Vive tracking spullenboel er ook bij moet hebben wat ik een beetje jammer van de kosten vind omdat inside-out tracking inmiddels net zo goed presteert. Ook zit ik niet echt meer op die kabel te wachten nadat ik zolang draadloos heb gespeeld.

Dus een heleboel geld extra betalen, lighthouses op moeten hangen en inleveren op comfort (moet weer aan een draad) met als enige dat je ervoor terug krijgt de hogere FOV. Of gewoon die Quest 2 blijven gebruiken. Dan weet ik het wel.

Als je echt alleen simgames speelt (bijv. autoraces waarbij je je spiegels in de gaten moet houden) dan kan ik me wel voorstellen dat je het echt nodig hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 27-07-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
CedricV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:32:

Veel gezeik met de aansturing (software is blubber) en veel verschillende versies vlak op elkaar uitgebracht die niet veel van elkaar verschillen. Hoge prijs met als gimmick extra fov.

Leuke headsets hoor, maar de meeste zullen toch voor iets anders gaan daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.

VP.

Mijn eerste VR ervaring was Assetto Corsa met een Pimax. Ik was wel redelijk omver geblazen 😁 Een hoge FOV is zeker een pre, vooral als je veel sims speelt. Het doet enorm veel voor je immersion, zelfs als het in de hoekjes licht distorted is. Je zult niet snel naar de hoeken kijken, het is meer dat je gehele gezichtsveld is gevuld met beeld.

Ben zelf uiteindelijk niet voor een Pimax gegaan omdat het nog iets teveel ‘prototype’ aanvoelde. Dit schijnt echter wel sterk te zijn verbeterd de afgelopen tijd, met onder andere betere software en support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-10 23:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb sinds kort een Quest 2 die ik voornamelijk gebruik voor SteamVR. Leuk speeltje, en ik ben echt omver geblazen door Half Life Alyx, wat een juweeltje. <3

Het geheel is alleen wat bewerkelijker dan ik had verwacht.

Ik heb tot voor kort op een Radeon 6900XT gegamed, maar de AMD drivers crashen als je HEVC gebruikt en H264 is niet om aan te zien. Er lijkt ook niet echt een weg omheen te zijn (oudere drivers hielpen niet), dus een sidestep naar een 3080Ti later en H265 werkt.

Het daaropvolgende issue was frame pacing en stabiliteit/bitrate. Boven de 120MBit gaat mijn wifi over z'n gier. Ik heb niet de minste spullen (een complete Ubiquity Unifi setup met meerdere AP's door het huis heen), maar dit zijn slechts wifi5 spullen en het dichtste AP moet door 2 brandwerende deuren heen voordat het bij de Quest 2 is. Dat is niet goed voor je signaalsterkte op 5GHz. Ik heb het idee dat veel van de stotters en framedrops die ik ervaar daar ook vandaan komen. Als ik de performance overlay aanzet tijdens het spelen van Alyx zie ik ook duidelijk dat latency spikes op mijn WiFi connectie overeenkomen met de framedrops die ik ervaar. Air Link of Virtual Desktop, het maakt geen verschil; ik heb met beiden dat issue.

Naja goed, ik heb dus maar een pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional besteld die ik middels een uniek SSID, VLAN met QOS in de VR kamer ga aanleggen. Dat moet een kwalitatief veel beter signaal opleveren, zeker als je erbij neemt dat dit een wifi6 AP betreft.

Hopelijk zijn al mijn frame pacing issues dan opgelost. Op dit moment is dat namelijk het enige wat motion sickness oplevert. De rest valt wel te tweaken me dunkt.

Ter referentie, ik speel HL Alyx met de volgende settings:
- Dynamic SS disabled
- Resolutie per oog handmatig op 2012x2012
- 120Hz
- 120Mbit H265 stream
- High quality in zowel VD als HL Alyx zelf

In die situatie rapporteert de overlay dat de game tussen de 4ms en 5 ms hangt qua latency (lijkt me genoeg voor 120fps) maar dat het netwerk af en toe spiket naar 20ms, of zelfs hoger als ik de bitrate boven de 120mbit zet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Blaat schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:58:
Ik heb niet de minste spullen (een complete Ubiquity Unifi setup met meerdere AP's door het huis heen), maar dit zijn slechts wifi5 spullen en het dichtste AP moet door 2 brandwerende deuren heen voordat het bij de Quest 2 is. Dat is niet goed voor je signaalsterkte op 5GHz. .
Klopt. Best "zien" ze elkaar rechtstreeks. Wifi 6 maakte het bij mij ook beter. Heeft misschien ook te maken met de stedelijke omgeving waar ik in zit met veel andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Wauw, Ik ben vooral verbaasd dat het je momenteel uberhaupt lukt om te gamen als je 5Ghz door twee brandwerende deuren moet. Laat staan op 120Hz en 120Mbps.

Aangezien je eigenlijk prima connectie hebt met het netwerk zou je volgens mij ook ervoor kunnen opteren om eenders welke WIFI6 router aan je game-pc te hangen. Die hang je gewoon aan het netwerk en met een LANkabel aan je pc. Dat kan je toch makkelijk 120+€ besparen. :-P

het voordeel daarvan is dat je het 5Ghz kanaal van die router dedicated kan opzetten voor je Quest2. netwerk krijg je dan van je bestaande netwerken op 2.4Ghz en 5Ghz.

Ik denk dat je het over je netwerk latancey hebt als je het over 4ms hebt. De totale latency houdt ook rekening met GPU rendering en uiteindelijk rendering. Deze hebben een grotere impact in mijn ervaring.
VD rapporteert dit niet volledig correct heb ik al ondervonden. Mijn duurste setup geeft individueel de laagste waarden en de totale latency wordt toch als hoogte gerapporteert terwijl de optelsom (zelfs X2) niet klopt :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ik heb meerdere rt6600ax neergezet als mesh (allemaal wired met het netwerk), en gezien de mogelijkheid er was op deze routers (is zowel een router als een mesh) een appart (je kan meerdere wifi netwerken tegelijk aanbieden met deze setup) een VRwifi netwerk aangemaakt.

Als resultaat kan je overal in en rond het huis (garage, kelders, zwembad etc) een plekje kiezen en vrolijk aan de slag met VR.

Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar voorlopig even future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-10 23:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

CedricV schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:09:
[...]
VD rapporteert dit niet volledig correct heb ik al ondervonden. Mijn duurste setup geeft individueel de laagste waarden en de totale latency wordt toch als hoogte gerapporteert terwijl de optelsom (zelfs X2) niet klopt :-P
Klopt dat was mij ook al opgevallen. De totale latency is ongeveer het dubbele van de som van alle losse latencies bij mij. En ik heb ook zeker geen karig systeem zegmaar.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 639,17€ 639,17
1MoederbordenASUS PRIME Z690-A€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini (Wit)€ 95,-€ 95,-
1MonitorenAlienware AW3423DW Zwart€ 1.235,41€ 1.235,41
1WaterkoelingASUS ROG Strix LC 240 water- & freonkoeler€ 120,02€ 120,02
3VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Wit 3-pack, 120mm€ 89,90€ 269,70
1ToetsenbordenLogitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Wit€ 171,-€ 171,-
1MuizenLogitech G305 Wit€ 38,84€ 38,84
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 F5-6000U3636E16GX2-TZ5S€ 503,19€ 503,19
1Gaming headsetsEPOS | Sennheiser GSP 670€ 229,-€ 229,-
1VoedingenSilverstone SFX Series SX1000-LPT€ 219,91€ 219,91
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 1TB€ 121,97€ 121,97
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 137,99€ 137,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.269,20

Maar toch denk ik dat je mag zeggen dat als je elke keer bij een framedrop de netwerklatency ziet pieken dat daar het probleem moet zitten. Toch? O-)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.

VP.

Flying Hawkic schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:28:
[...]

spoiler:
Ik heb mezelf even over m'n initiele frustraties heen gezet en de game in een ruk uitgespeeld. De baas waar jij het over hebt is inderdaad optioneel en zit vlak voor het kasteel. Dit is de laatste area die je tegenkomt via de
spoiler:
"warpzone" met de grote kikker. Alle drie de areas die je vanuit hier kan benaderen zijn optioneel.

De bossfight zelf is redelijk straightforward, maar wel pittig inderdaad. Het enige wat ik kan zeggen is:
spoiler:
schuil achter muurtjes om zijn schoten te ontwijken. Tijdens zulke momenten kun je ook je zwaard "chargen" en eventueel healen als je bent geraakt. Als hij net heeft geschoten kun je achter het muurtje vandaan komen om zelf te schieten, waarna je weer snel terug gaat achter het muurtje.. rinse and repeat. Zodra de andere enemies komen rustig blijven en je zwaard gebruiken om ze af te maken. De schoten van de boss zullen op dit moment minder snel zijn. Het lastigste is nog om niet in de afgrond te vallen (mede mogelijk gemaakt door de tergende controls :P )

Tip: Als je dood gaat dan ga je verder vanaf je laatste checkpoint in het gevecht, dus je hoeft hem niet helemaal opnieuw te doen.

All in all was het echt een mixed bag.. aan de ene kant ziet het er ontzettend leuk uit en heeft het een eigen smoel, aan de andere kant zijn de controls en het platformen zwaar ondermaats. Quill glibbert alle kanten op waardoor de controls nooit echt "direct" of "accuraat" aanvullen, en door het VR perspectief kun je vaak de sprongen niet goed inschatten. Enorm frustrerend. Desondanks toch wel redelijk vermaakt. Qua cijfer zou ik het een 6.5 geven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Zo vreemd hoe anders mijn ervaring is. Controls vond ik just heel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.

VP.

Guillome schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:37:
Zo vreemd hoe anders mijn ervaring is. Controls vond ik just heel goed werken.
Het kan ook aan mij of m'n setup liggen :) Ik heb de game op een Reverb G2 gespeeld. In eerste instantie zittend, maar ik merkte dat het staand toch beter werkte. Jij hebt hem op een Quest 2 gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja en inderdaad ook half staand. Te leuk om de hele scenes te bekijken en achter hoekjes te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Half staand is een goeie omschrijving.
Als je volledig gaat staan dan fluit het systeem je terug (bij mij toch althans; dan krijg ik een melding dat de tracking ermee ophoudt en zegt het spel iets als dat je buiten de grenzen bent gegaan).

Ik snap wel wat hij bedoeld met de controls; de thumbsticks zijn voor een platformer ook wel net niet accuraat genoeg om er niet aandachtig mee bezig te zijn. Ik weet niet of dat door de deadzone komt of door het perspectief van VR. Ik heb toch ook wel geregeld gemerkt dat een relatief eenvoudige sprong een heel stuk de andere kant op gaat en andersom heb ik me erop betrapt om net voor een sprong de wandelrichting nog even te testen door een pasje in die richting te zetten alvorens te springen.

Ik zou het (halverwege het spel nu) wel een hogere score dan 6,5 geven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Blaat schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Klopt dat was mij ook al opgevallen. De totale latency is ongeveer het dubbele van de som van alle losse latencies bij mij. En ik heb ook zeker geen karig systeem zegmaar.
...

Maar toch denk ik dat je mag zeggen dat als je elke keer bij een framedrop de netwerklatency ziet pieken dat daar het probleem moet zitten. Toch? O-)
Ja in jou geval is het zeker het netwerk.
Wat de totale latency betreft is het zelfs zo dat als alle vier de latencies tussen 3 en 5 zitten voor een totaal van 16 dat ik nog 52 gerapporteerd zag staan. Terwijl de som 16 is en zelfs maal 3 kom ik dan niet aan 52.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:14
Republique VR gratis:

https://nl.pepper.com/aan...-rift-en-quest-1-2-244853

Ik heb het nog niet geprobeerd dus ik weet niet hoe leuk het is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
beebie121 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:40:
Republique VR gratis:

Leuk spel. Heel even geprobeerd maar ga er later even voor zitten.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beebie121 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:40:
Republique VR gratis:

Ik heb het jaren geleden een tijdje gespeeld. Het is wel aardig. Het is een port van een mobiele game (serie) dus niet "made for VR".

Het is als ik het me goed herinner opgedeeld in iets van 8 hoofdstukken waarbij je uit een soort 'heropvoedingscentrum' moet ontsnappen en jezelf ziet via camera's aan de muren. Het was wel grappig maar de gameplay vond ik een beetje herhalend. Uiteindelijk heb ik het in hoofdstuk 3 laten vallen.

Gratis is het zeker iets om te proberen niettemin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
VP. schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Ik heb mezelf even over m'n initiele frustraties heen gezet en de game in een ruk uitgespeeld. De baas waar jij het over hebt is inderdaad optioneel en zit vlak voor het kasteel. Dit is de laatste area die je tegenkomt via de
spoiler:
"warpzone" met de grote kikker. Alle drie de areas die je vanuit hier kan benaderen zijn optioneel.

De bossfight zelf is redelijk straightforward, maar wel pittig inderdaad. Het enige wat ik kan zeggen is:
spoiler:
schuil achter muurtjes om zijn schoten te ontwijken. Tijdens zulke momenten kun je ook je zwaard "chargen" en eventueel healen als je bent geraakt. Als hij net heeft geschoten kun je achter het muurtje vandaan komen om zelf te schieten, waarna je weer snel terug gaat achter het muurtje.. rinse and repeat. Zodra de andere enemies komen rustig blijven en je zwaard gebruiken om ze af te maken. De schoten van de boss zullen op dit moment minder snel zijn. Het lastigste is nog om niet in de afgrond te vallen (mede mogelijk gemaakt door de tergende controls :P )

Tip: Als je dood gaat dan ga je verder vanaf je laatste checkpoint in het gevecht, dus je hoeft hem niet helemaal opnieuw te doen.

All in all was het echt een mixed bag.. aan de ene kant ziet het er ontzettend leuk uit en heeft het een eigen smoel, aan de andere kant zijn de controls en het platformen zwaar ondermaats. Quill glibbert alle kanten op waardoor de controls nooit echt "direct" of "accuraat" aanvullen, en door het VR perspectief kun je vaak de sprongen niet goed inschatten. Enorm frustrerend. Desondanks toch wel redelijk vermaakt. Qua cijfer zou ik het een 6.5 geven :+
Thanks voor de tips, ga het zeker eens proberen! De keren dat ik hem bijna had verslagen, viel ik telkens per ongeluk in de afgrond inderdaad... Frustrerend.

Probleem is dat ik niet meer onder het gevecht uit kan. Het is optioneel maar als je het start moet je het af maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Tadango schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:58:
[...]

CedricV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Zelfde vraag: waarom?
Ik heb dit nu een half jaar uitgesteld omdat ik ook dacht dat bekabeld "beter" is; maar ik moet bekennen dat ik nu niet meer terug ga sinds ik een access point op WIFI6 heb.
Flying Hawkic schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Oei dat begrijp ik niet goed? Waar komt dat van? Het is heerlijk om geen rekening te moeten houden met een draad. Ik gebruik mijn Quest 2 eigenlijk nooit bedraad - en heb de kabel dus ook voor niets gekocht.
Ik heb wel de laatste tien pagina's van dit topic gelezen. De mogelijke problemen, en de hardware en specifieke voorwaarden die je nodig hebt om Air Link 100% werkend te krijgen, is niet aan mij besteed. Deze site heet dan wel 'tweakers', maar daar heb ik hoe langer minder tijd en zin in.

Indien ik voor deze keuze zou staan, verkies ik 100 keer de betrouwbaarheid van een kabeltje inpluggen (zeker een usb-c kabel, die zijn vrij licht) en dat het steeds perfect functioneert, dan eindeloos wifi hardware troubleshooten en tweaken en dergelijke. Ik werk trouwens niet in IT en heb heel weinig verstand van AP, routers, en netwerkinstellingen.

Daarnaast is het niet altijd mogelijk om je wifi 6 AP in dezelfde ruimte te hebben als waar je VR doet, wat toch een vereiste is als ik het goed begrijp. Om nog maar niets te zeggen van de wifi 6 routers die je nodig hebt die gemakkelijk ook nog eens 300 euro er bij kosten.

Ik heb jaren geleden een aantal maand een simpele HTC vive gehad, bekabeld, en dat werkte goed genoeg. Ik ben (voor de pc dan) ook voornamelijk geïnteresseerd in SIM-VR (stationair, flight sim of racen bvb), of VR-experiences waar je vrij stationair bent. (max. 2m bij 2m). Een kabel is dan ook zeker niet storend. De gegarandeerde "keep it simple" functionaliteit is me veel waard.

De latency die vaak vermeld wordt van 2-5ms is netwerk latency. Daar komt vermoedelijk ook nog het on-the-fly coderen en decoderen bij van de videostream.

Hoe dan ook, ik heb geen quest 2 meer gevonden aan de vorige prijs, dus de vraag stelt zich niet meer. En terwijl ik op zoek was, bedacht ik me eigenlijk ook dat ik een quest 2 enkel zou moeten overwegen voor de use-case waar een quest 2 voor bedoeld is, namelijk ontkoppelde VR gerenderd in de headset.

Ik koop al lang genoeg tech om te weten dat je eigenlijk enkel tech moet kopen, voor wat op de doos geadverteerd staat. En niet de functionaliteit op een 'hacky' manier willen uitbreiden. Ik heb een voorkeur voor apparaten met een scherpe focus en 'mission statement', die ik dan ook enkel binnen die parameters gebruik, waar het voor bedoeld is. Uit ervaring geeft dat het minste 'frictie' en moeilijk gezeur in gebruik.

Voor de quest 2 betekent dat dan grafisch minder indrukwekkende ervaringen en geen VR games zoals je ze op steam wel vindt (HL alyx en zo). Daar heb ik geen probleem mee, er is vast wel genoeg te gamen in de meta shop, maar ik heb er toch vanaf gezien. Ik heb hier al genoeg hardware rondslingeren waar ik niet genoeg gebruik van maak.

Ik kijk het nog even aan. En ik heb geen usb-c op mijn desktop (mini-ITX) indien ik de quest toch bedraad had willen aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricV
Als je geen quest2 meer gevonden hebt aan de vorige prijs dan is dat op zich niet zo heel erg.
Binnen 2-3 maanden komt de Cambria uit en ik ben overtuigd dat er mensen met een Quest2 zijn die zich gaan laten verleiden om over te stappen ook al is deze niet echt gericht op de particulier.

Ik vermoed dat je dan Quest2's gaat kunnen kopen die minder dan een jaar oud zijn, met accessoires (zelf heb ik een BoboVR m2 pro halo, Kiwdesign knuckle guards + face interface, reserve-route :-P, ....) Die ga je volgens mij wel tussen de 250€ en 300€ kunnen vinden.

Nog een kleine samenvatting van die tien pagina's die je gelezen hebt:
Het werkte eigenlijk allemaal prima ook al dachten mensen hier dat het niet zou werken. De vuistregel is gewoon dat je een lankabel moet hebben tussen je pc en je router (opgezet als AP maar dat duur echt letterlijk minder dan 2 minuten) en je moet inderdaad in die ruimte spelen maar dat is met bedraad toch ook zo dus dat zie ik nu echt niet als nadeel. Het feit dat dit uitgesmeerd staat over 10 pagina's ligt meer aan mij en het feit dat ik alles wil testen dan iets anders; het is echt heel simpel en je hoeft niks te tweaken. Gewoon router inpluggen, klikken op modus = AP, reset , wachtwoord instellen en je Quest 2 connecteren.
Een Wifi6AP kan je nieuw kopen voor 80€ (zie mijn voorbeeld) tweedehands kan je ze voor bijna de helft vinden. Stel je je tevreden met een WIFI5 modem dan kan je die van mij alleszins kopen voor 40€ :-P hahaha

Ik ben ook van het principe keep it simple overigens maar ik ga enkel nog bekabeld als het iets oplevert zoals bijvoorbeeld bij de pico neo 3 link die zonder decoding werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CedricV schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:53:
Ik vermoed dat je dan Quest2's gaat kunnen kopen die minder dan een jaar oud zijn, met accessoires (zelf heb ik een BoboVR m2 pro halo, Kiwdesign knuckle guards + face interface, reserve-route :-P, ....) Die ga je volgens mij wel tussen de 250€ en 300€ kunnen vinden.
Ik vraag het me af... De mensen die het geld over gaan hebben voor de Cambria (schijnt boven de 1000 euro uit te komen), zullen niet echt malen over die 200 euro die ze voor hun Q2 terug kunnen krijgen denk ik.

Persoonlijk heb ik 1 Quest 1 en 2 Quest 2's omdat ik ook aan software ontwikkeling doe. Als ik de Cambria koop dan zal ik die niet te koop zetten. Want voor het geld dat ik ervoor terug krijg heb ik liever gewoon een reserve apparaat (het zijn nog de 64GB versies ook). De Q1 zou ik nog het makkelijkst wegdoen maar daar krijg je echt weinig meer voor.

Verder helemaal eens, een WiFi 6 AP in dezelfde kamer is toch niet zo'n probleem.. Wat ook heel erg helpt is als er geen andere apparaten aan gekoppeld zitten. Ik heb er hier zelf een hele aparte AP voor, hangt aan het plafond (Unifi) met een apart kanaal en SSID zodat alleen de quest hem kan gebruiken.

Als er andere apparaten op zitten dan kreeg ik steeds stotteringen, zelfs als die apparaten niet echt data verzenden op dat gebied. Ik denk dat dat komt omdat elk apparaat zijn verbinding op een andere snelheid maakt (omdat ze een mindere chipset hebben of verder weg liggen) en het AP dan steeds moet omschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 31-07-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricV
Ik denk niet dat ik zo snel de cambria ga kopen maar moest ik deze kopen zou mijn vrouw er toch op staan de oude te verkopen denk ik; niet alleen omwille van die 250€ maar ook om niet te veel toestellen te hebben slingeren... :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Amos_x schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:05:

Ik kijk het nog even aan. En ik heb geen usb-c op mijn desktop (mini-ITX) indien ik de quest toch bedraad had willen aansluiten
What?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

[...]

Ik heb wel de laatste tien pagina's van dit topic gelezen. De mogelijke problemen, en de hardware en specifieke voorwaarden die je nodig hebt om Air Link 100% werkend te krijgen, is niet aan mij besteed. Deze site heet dan wel 'tweakers', maar daar heb ik hoe langer minder tijd en zin in.

Indien ik voor deze keuze zou staan, verkies ik 100 keer de betrouwbaarheid van een kabeltje inpluggen (zeker een usb-c kabel, die zijn vrij licht) en dat het steeds perfect functioneert, dan eindeloos wifi hardware troubleshooten en tweaken en dergelijke. Ik werk trouwens niet in IT en heb heel weinig verstand van AP, routers, en netwerkinstellingen.

Daarnaast is het niet altijd mogelijk om je wifi 6 AP in dezelfde ruimte te hebben als waar je VR doet, wat toch een vereiste is als ik het goed begrijp. Om nog maar niets te zeggen van de wifi 6 routers die je nodig hebt die gemakkelijk ook nog eens 300 euro er bij kosten.

Ik heb jaren geleden een aantal maand een simpele HTC vive gehad, bekabeld, en dat werkte goed genoeg. Ik ben (voor de pc dan) ook voornamelijk geïnteresseerd in SIM-VR (stationair, flight sim of racen bvb), of VR-experiences waar je vrij stationair bent. (max. 2m bij 2m). Een kabel is dan ook zeker niet storend. De gegarandeerde "keep it simple" functionaliteit is me veel waard.

De latency die vaak vermeld wordt van 2-5ms is netwerk latency. Daar komt vermoedelijk ook nog het on-the-fly coderen en decoderen bij van de videostream.

Hoe dan ook, ik heb geen quest 2 meer gevonden aan de vorige prijs, dus de vraag stelt zich niet meer. En terwijl ik op zoek was, bedacht ik me eigenlijk ook dat ik een quest 2 enkel zou moeten overwegen voor de use-case waar een quest 2 voor bedoeld is, namelijk ontkoppelde VR gerenderd in de headset.

Ik koop al lang genoeg tech om te weten dat je eigenlijk enkel tech moet kopen, voor wat op de doos geadverteerd staat. En niet de functionaliteit op een 'hacky' manier willen uitbreiden. Ik heb een voorkeur voor apparaten met een scherpe focus en 'mission statement', die ik dan ook enkel binnen die parameters gebruik, waar het voor bedoeld is. Uit ervaring geeft dat het minste 'frictie' en moeilijk gezeur in gebruik.

Voor de quest 2 betekent dat dan grafisch minder indrukwekkende ervaringen en geen VR games zoals je ze op steam wel vindt (HL alyx en zo). Daar heb ik geen probleem mee, er is vast wel genoeg te gamen in de meta shop, maar ik heb er toch vanaf gezien. Ik heb hier al genoeg hardware rondslingeren waar ik niet genoeg gebruik van maak.

Allereerst, je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf wil... Maar puur om even een ander geluid te laten horen misschien. Ik heb tegenwoordig mijn pc beneden staan en stream af en toe VR naar boven waarbij het signaal bedraad naar de main AP van mijn mesh set gaat, dan via 5 GHz (geen wifi 6) naar een satelliet boven en van daar weer via 5 GHz naar de Quest 2. Ik merk zo af en toe een klein stottertje op maar niet vaak en het is uitstekend speelbaar (in ieder geval hl alyx).
Dus ja, ik zou dit niet adviseren aan iemand of garanderen dat het altijd goed gaat werken, maar het is ook zeker niet zo kritisch als dat het af en toe lijkt als je hier leest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Ik vermoed dat @Amos_x er vanuit gaat dat je USB-C nodig hebt om de Quest 2 aan te sluiten.
Voor alle duidelijkheid dat is niet nodig, ik heb ook getest met een USB-A naar USB-C kabel (dat specifieke examplaar gaf nu wel geen 1200Mbps) en dat werkte wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flying Hawkic
[...]

[...]

[...]

Even twee punten rechtzetten:
  1. Airlink is een officiële feature en niet "hacky". Het is bedoeld om draadloos gebruikt te kunnen worden (en het gebruik ervan valt perfect binnen de "parameters" die je vooropstelt).
  2. Ook is het niet zo dat de Quest 2 enkel bedoeld is voor standalone use cases, PCVR is een officiële feature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricV
Flying Hawkic schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Thanks voor de tips, ga het zeker eens proberen! De keren dat ik hem bijna had verslagen, viel ik telkens per ongeluk in de afgrond inderdaad... Frustrerend.

Probleem is dat ik niet meer onder het gevecht uit kan. Het is optioneel maar als je het start moet je het af maken.
Net uitgespeeld met een speeltijd van 6 uur; alles rustig aan dus :-P
Leuk spel; even wat tijd tussen laten en dan deel 2 uitproberen.

het stuk waarop je in de afgrond terecht komt is wel echt het laatste stukje; wat daar mogelijks helpt is da je gerust wel een "hit" kan nemen als je tegen die muurtjes leunt kan hij je er gewoon niet afduwen. Ik genees Quill wel vaak; ook al voelt dat als valsspelen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricV
Heeft er iemand weet van een event/locatie/manier om VR headsets uit te proberen?
Zijn er game-beurzen in de BeNeLux specifiek voor VR hardware?

Zou er hier animo zijn om via Tweakers iets op te zetten?
Mij lijkt het wel eens leuk om hiervoor samen te komen en misschien komt er uit deze contacten wel een groepje van mensen die al eens graag een "multiplayer" spel samen speelt.

Ik dacht, ik stel de vraag maar eens ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

I like!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkangle
CedricV schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:57:
Heeft er iemand weet van een event/locatie/manier om VR headsets uit te proberen?
Zijn er game-beurzen in de BeNeLux specifiek voor VR hardware?

Zou er hier animo zijn om via Tweakers iets op te zetten?
Mij lijkt het wel eens leuk om hiervoor samen te komen en misschien komt er uit deze contacten wel een groepje van mensen die al eens graag een "multiplayer" spel samen speelt.

Ik dacht, ik stel de vraag maar eens ;-)
Ik heb hier ooit eens een mailtje aan gewaagd naar de redactie. Of het is verloren gegaan in een spam filter, of het werd genegeerd (stom, gezien ik hier alleen al ruim 40 q2 heb liggen met een unlocked store account. Genoeg om een leuke en brede scala aan ervaringen mee te kunnen aanbieden. Laat staan alle andere headsets). Had leuk geweest als press event ook.

Either way, nare nasmaak voor een tech community site. De community is goed, het commerciele gedeelte erachter lijkt zo zijn eigen beperkingen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Commercieel gezien is het dan ook lastig om er een business case voor te maken.
De enige waar ik enigzins weet van heb is MRTV experience waarbij je (ik dacht ongeveer) 2 uur met 2-3 personen begeleid wordt door een influencer om allerhande headsets uit te proberen.
Ik dacht voor ongeveer 80€ per persoon en dan heb je natuurlijk het meet-and-greet aspect.
(niets voor mij om dan ook nog gefilmd te worden)

Ik denk ook dat de VR community bij Tweakers net te klein is om hier manuren in te steken om het rendabel te maken.

We kunnen het natuurlijk wel zelf opzetten, zoals je vroeger privé-LAN-parties had ;-)
Zoals je zegt, de community is goed...

We hebben vooral een locatie nodig en mensen die zelf wat equipment meebrengen.
Als ik bvb mijn pc, scherm, router, Quest 2, ... moet meebrengen vind ik dat prima maar dan moeten we wel zeker zijn dat we alles ook goed opgezet krijgen.

Wat we ook zouden kunnen doen is op zoek gaan naar een (web)winkel om mee samen te werken. Het voordeel voor de webwinkel zou bekendheid zijn, potentiële verkopen en/of een stukje financiele compensatie. Ik weet bvb dat in BE/NL UnboundXR vrij groot zijn. Zij hebben misschien wel een locatie bij hun (of in hun buurt) waar we bvb met 20-30 personen een event kunnen opzetten om allerhande headsets uit te proberen. Zij zitten in de buurt van Nijmegen.
=> Als we hier een idee krijgen van hoeveel mensen dit zouden willen doen, ben ik wel bereid om hen een mailtje te sturen met de vraag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het ligt een beetje aan de locatie (ivm de reistijd) maar ik ben ook wel in voor een VR LAN party. Neem ik mijn Setup met race stoel edg mee en een Quest 2 en 1. Beetje kennis delen is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Ik ben van Antwerpen, Nijmegen is dus 160km... maar goed eerst even kijken of er uberhaupt voldoende interesse is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
CedricV schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:13:
Ik ben van Antwerpen, Nijmegen is dus 160km... maar goed eerst even kijken of er uberhaupt voldoende interesse is ;-)
Dat is voor mij 208km :) Vanuit Groningen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
CedricV schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:44:
Commercieel gezien is het dan ook lastig om er een business case voor te maken.
Welnee. Tnet kan als ze even nadenken er een leuk feelgood community piece van maken voor komkommertijd, zoals ze eigenlijk altijd doen.

Gooi er een paar leuke prijzen bij en een tote bag vol met gratis steam codes (dat was mijn originele voorzet) voor iedereen en je hebt een jaarlijkse traditie. En als je het handig aanpakt kan je het het jaar ernaa uit handen geven in de hoop dat het groeit tot een nl staple event (zeer onwaarschijnlijk, maar je kan er altijd op mikken).

Maargoed, ik zit momenteel te vaak elders om zelfs met zekerheid te kunnen zeggen dat ik aanwezig ben, laat staan de puf ga opbrengen om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Laatst online: 19:20

jdh009

FP ProMod
Iemand ervaring met een VR treadmill opstelling en zijn die er voor consumenten? Zag dat Virtuix een versie aan het ontwikkelen genaamd Omni One.

https://omni.virtuix.com/

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09
jdh009 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:53:
Iemand ervaring met een VR treadmill opstelling en zijn die er voor consumenten? Zag dat Virtuix een versie aan het ontwikkelen genaamd Omni One.

Heel vet dit, geen ervaring mee, maar als dit goed werkt, maakt dit de ervaring echt zoveel meer immersive! En de oplossing voor de woningmarkt :+ , Ready Player One komt eraan.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic

Ik ken enkel Kat VR. Maar deze ziet er niet per se compacter uit. Je moet wellicht ook van die rare schoenen aan doen. Heb het zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt mij wel even wennen.

Deze kende ik nog niet maar er zit precies een headset bij. Neem aan dat ze hem toch ook wel compatibel zullen maken met andere headsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
De headset in het filmpje ziet er mij de Pico Neo Link 3 uit.
Je moet inderdaad speciale schoenen aandoen.

Ziet er wel vet uit maar ik vraag me af wat dat gaat kosten.

Zou ook leuk zijn als de vest te vervangen is en bvb een haptische vest als optioneel kan geinstaleerd worden.

Als je dit dan gaat combineren met een Cambria met full body en face-tracking dan wordt het wel helemaal realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Laatst online: 19:20

jdh009

FP ProMod
Ze hadden een oud model op de markt en begreep dat die voor 2k verkocht werd in de VS (dus zonder btw en import). Heb destijds wel geïnformeerd maar de speciale schoenen die je daar voor aan moest waren bij die winkel niet groter dan maat 42 (heb 46-47).

Ik hoop als die uitkomt dat de bril optioneel gekozen kan worden (gezien ik er al twee heb) en dus voor een beter model kan gaan dan degene die erbij zit.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkangle
Weer een leuke bundel op humble bundle .
Alleen al voor into the radius is het het al waard als dat genre je trekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Pas wel op met deze gasten.

Hun kickstarter kwam origineel enkele weken na die van Palmer Luckey. Net als die van Palmer (de originele Oculus devkit) heb ik de hele dag lopen F5'en om er z.s.m. eentje te bestellen.

Echter hoewel Palmer's KS een doorslaand succes was, was deze een grote puinhoop. Uiteindelijk kwam het uit op vele jaren aan vertraging en uiteindelijk een "lololol verzenden is toch best wel duur dus daarom houden we ermee op voor consumenten buiten de VS, toedeloe". Terwijl het verzenden altijd al voor rekening van de klant was (en deze 'onbekende factor' samen met wat mindere reacties op het forum heeft me net voor het einde van de KS me doen besluiten hem te annuleren).

Ook de mensen (in de VS) die hem wel mochten ontvangen waren de ervaringen erg matig, en er is dan ook weinig support voor in games. Het gedrag richting de backers was sowieso erg matig, ze hebben in mijn ogen de kickstarter alleen maar gebruikt om het project in de media te krijgen en daarmee corporate investeerders aan te trekken. Natuurlijk is dat met Oculus net zo gegaan maar daar was het niet de opzet vanaf het begin. En die zijn juist erg tof voor de backers geweest door ons de DK1 te leveren en daarna alsnog een gratis CV1 achteraan te geven.

Voor mij een reden om projecten van deze Jan Goetgeluk (zuid-Afrikaan overigens, geen Nederlander voor als je dat zou denken ivm de naam) links te laten liggen tot hij zich volop heeft bewezen.

[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 20-08-2022 15:25 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 124 Laatste