De meerwaarde is niet zozeer in het technische. Met VR heb je minstens zoveel setup problemen als met videoconferencing. De meerwaarde is meer in het interactieve.
Voor een gewone 'agenda van de week' vergadering is een teams/zoom call prima. Het probleem dat ik wil oplossen zit hem meer in de workshop achtige vergadering. Van die dingen waar je iedereen aan tafel wil hebben en ook echt met hun hoofd erbij, waarbij je spontane ideeen wil zien en discussies hierover. Ik denk dat we allemaal het deprioritiserings gevoel kennen van webcam vergaderingen. Even mail checken tussendoor, even een koffie halen tijdens een oninteressant onderwerp enz. Dit werkt veel minder voor dit soort dingen. Daarom hadden we in mijn team (met iedereen op een andere lokatie) voor Corona altijd een of meer keren per jaar een paar dagen echt een workshop face to face op een van de lokaties.
Met VR heb je dat minder omdat je echt het gevoel hebt aanwezig te zijn. Ook heb je meer mogelijkheden om fysiek op te splitsen in groepjes, produkten vast te pakken en te bekijken in 3D (met name dit laatste is binnen mijn testgroep als enorm voordeel aangemerkt, met name omdat wij een fabrikant zijn).
Ik zie bij ons dat de activiteiten door steeds minder persoonlijk contact een beetje in het slop raken. Mensen zijn minder betrokken bij vergaderingen. Met VR zie ik dat gevoel weer terugkomen. Van de week met een test liep ik rond en ik liep per ongeluk zo dicht op iemand af dat ik in haar gezicht stond te hijgen. Dus ik zeg "Sorry, ik zag je niet staan want ik liep zijwaarts" en ze zei "Oh nouja je staat hier ook niet echt dus geen probleem

". We stonden hierover te praten en ondertussen hadden twee andere collega's die verderop staan het over een videogame. Ik merkte dat ik dit hele 'watercooler gesprek' idee totaal niet meer heb omdat je dat in video vergaderingen gewoon niet doet omdat dat altijd plenair is (je hebt dan wel die 'breakout groups' maar dat is weer totaal niet spontaan). Dit is hoe je persoonlijk contact en binding kweekt en dat is gewoon helemaal weg met traditionele videocalls.
Ik had echt het
gevoel aanwezig te zijn met elkaar. Dat heb ik totaal niet met een mozaiek aan 'talking heads'. En iedereen die het probeert vindt dat ook. Je mist inderdaad gezichtsuitdrukkingen maar daarentegen heb je wel weer lichamelijke uitdrukkingen, en je kan zien naar wie iemand luistert of kijkt. Met video heb je dat veel minder.
Het probleem dat ik heb dat het moeilijk uit te leggen is. Als ik het laat zien aan anderen dan zien ze een geek met een raar apparaat op zijn kop. Als je hem zelf op hebt zie je een hele wereld om je heen. Zet iemand zo'n ding op en ze zijn zo overtuigd. Alleen dat is nu lastig, als mensen al op kantoor zijn dan willen ze niet een ding op hun hoofd wat iemand anders net gebruikt heeft (logisch). Qua prijs is er nauwelijks een probleem met VR maar het uitproberen is lastiger nu.
Bovendien, ze moeten dan wel anderen tegenkomen in VR. Tijdens een van de sessies was ik in mijn eentje terwijl er een heleboel mensen 'ingebeld' waren vanaf PC om te kijken. Dan heb je die normale interactie niet en zien ze alleen maar een poppetje staan te praten. Is ook mijn fout natuurlijk door niet te zorgen dat er een paar mensen daadwerkelijk op kwamen dagen
Overigens doen de meesten van die applicaties aan customised avatars. Je uploadt een selfie en daar wordt een avatar van gemaakt die ook geanimeerd wordt met oog/mond bewegingen. Met name Arthur doet dit echt geweldig, ze hebben deze functie pas 2 weken maar de mondanimaties zijn heel realistisch. Hij lijkt echt naar de klanken te luisteren. Spatial doet dit wat minder, de mond waffelt maar een beetje.
[
Voor 15% gewijzigd door
GekkePrutser op 30-04-2021 12:50
]