EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Dan hoop ik voor je dat hij er volgende week nog steeds is, daar ze bij Epic nog wel eens leuke titels op het laatste moment veranderen in die gratis weggeef hoek.UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:52:
[...]
Oh, oh, 30 oktober in een bundle gekocht op Steam, refund request gedaan
Ga jij hem ook in VR spelen of speel je hem al in VR?
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Alleen nog maar even opgestart in VR, dus hopelijk refund. Maar € 6,24 trouwens.Soliest schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:55:
[...]
Dan hoop ik voor je dat hij er volgende week nog steeds is, daar ze bij Epic nog wel eens leuke titels op het laatste moment veranderen in die gratis weggeef hoek.
Ga jij hem ook in VR spelen of speel je hem al in VR?
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Wat je ook nog kunt doen is een tweede account nemen (wat ik ga doen) en die dan of op dezelfde of op een andere pc te starten. Dan kun je in Elite zelf middels multicrew "samen"in 1 schip zitten. Je krijgt hierdoor 1 extra pip welke je bijvoorbeeld aan je schilden kunt geven om zo een voordeel te hebben bij combat.UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:57:
[...]
Alleen nog maar even opgestart in VR, dus hopelijk refund. Maar € 6,24 trouwens.
Combat vind ik voorlopig nog wel erg lastig in VR, gaat allemaal nog even te snel. Ik heb mijn VR benen dus nog niet goed getraind.
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Al binnen?NosferatuX schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:42:
Mijn VR optician lenzen zijn vandaag verstuurd zie ik, ben benieuwd. De quest 2 eigenlijk bar weinig gebruikt omdat het met bril niet echt past en nooit echt zin heb mijn contactlenzen in te doen. Alles is inmiddels wel ingesteld, volledig draadloos voor PCVR.
Kan ik komende week eindelijk beginnen met het trainen van me VR legs
[EDIT] Krijg net ook de shipment notification. Productietijd is 3 weken dus.
[ Voor 7% gewijzigd door UniMatrix op 13-11-2020 15:27 ]
Ik ben een beetje 50.50JohnnieWbl schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:57:
[...]
Helemaal mee eens, maar ondanks Steam worden ook voor de normale games nog steeds aparte platformen nodig gemaakt.
Het is precies mijn irritatie op dit moment: heb nu een Q1 met 1 betaald spelletje, wil niet meer aanschaffen op dit platform aangezien mijn verwachting is dat ik straks voornamelijk via Steam ga spelen. Via Link is natuurlijk een optie maar heb dan weer een extra kabel nodig en het benut het grootste voordeel van de Quest niet (vrijheid van standalone). Vervelend op dit moment maar natuurlijk ergens begrijpelijk dat de bedrijven de R&D / productiekosten / software ontwikkeling eruit willen halen.
Ik heb een aantal spellen via steamVR en speel ze via virtual desktop. Ze zijn goedkoper dankzij aanbiedingen, platform onafhankelijk, maar het nadeel is dat ik iedere keer de PC moet opstarten eventueel latency.
Een aantal spellen waarbij ik soms snel even een paar potjes wil spelen (Beat Saber, population one) heb ik daarom native op de quest gekocht
Ja gisteren toevallig, verzendproces duurde dus nog wel ffUniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:18:
[...]
Al binnen?
[EDIT] Krijg net ook de shipment notification. Productietijd is 3 weken dus.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
UDP zou zeker nog wel een pluspunt kunnen zijn. Maar ik neem aan dat VD ook werkt met een AMD kaart? (ik heb hier verder niet naar gekeken eigenlijk)UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:44:
Voor @menne (en omdat ik zelf aan een RX 6800 XT denk) https://www.reddit.com/r/...r_alternative_to_virtual/
Ik ben wel in de markt voor een nieuwe kaart en die nieuwe RTX zijn niet te krijgen..het is niet normaal. Een 6800 (XT) is dan nog wellicht een alternatief, als die qua prijs een beetje goed uitpakt.
Zijn die wel te krijgen dan? Gezien ze behoorlijk goed presteren vrees ik precies hetzelfde probleem tav beschikbaarheid voor deze kaarten. Veel meer zitten met dezelfde gedachte als jij een pakken een amd door de slechte beschikbaarheid van Nvidia.Romius schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:13:
[...]
UDP zou zeker nog wel een pluspunt kunnen zijn. Maar ik neem aan dat VD ook werkt met een AMD kaart? (ik heb hier verder niet naar gekeken eigenlijk)
Ik ben wel in de markt voor een nieuwe kaart en die nieuwe RTX zijn niet te krijgen..het is niet normaal. Een 6800 (XT) is dan nog wellicht een alternatief, als die qua prijs een beetje goed uitpakt.
VD heeft onlangs een update gehad tav AMD en zou daarmee ook goed moeten werken.
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 13-11-2020 16:38 ]
Een 3080 zou ongeveer 2x zo snel zijn als mijn 2070 en de 6800 XT iets daarboven, een all AMD build is leuk natuurlijk.Romius schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:13:
[...]
UDP zou zeker nog wel een pluspunt kunnen zijn. Maar ik neem aan dat VD ook werkt met een AMD kaart? (ik heb hier verder niet naar gekeken eigenlijk)
Maar goed, ik wacht af tot de gekte rond de RTX 30xx serie is afgekoeld, de prijzen rond de adviesprijs gedaald zijn en de real world benchmarks van de AMD 6xxx bekend zijn, zonder nieuwe Ryzen features die mijn 5 3600 niet heeft.
Dat klopt hoor, daarom zei ik ook wellichtFreeMen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:37:
[...]
Zijn die wel te krijgen dan? Gezien ze behoorlijk goed presteren vrees ik precies hetzelfde probleem tav beschikbaarheid voor deze kaarten. Veel meer zitten met dezelfde gedachte als jij een pakken een amd door de slechte beschikbaarheid van Nvidia.
VD heeft onlangs een update gehad tav AMD en zou daarmee ook goed moeten werken.
Maar als er wat annuleringen in het groene kamp zijn, zal dat hopelijk ook daar weer de voorraad bevorderen..
We gaan het zien, sowieso verstandig om even de reviews af te wachten. Maarja, als dat upgradevirus je te pakken heeft..
Adb bedoel je sideload mee?Tadango schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:08:
[...]
Het is Android en zover ik weet niet geroot nog. Custom images heb ik nog niet gezien. Dus nee, je kan er weinig mee op dat gebied. Wil je apps uitrollen en beheren kan dat via adb.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Klopt ik werk op een school.. En wss gaan we een stel Quests inzetten..UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:17:
@Dylantje2 Je zult bovendien voor elke bril een Facebook account aan moeten maken als je dezelfde game op meerdere brillen tegelijk wilt draaien volgens mij. En als die accounts te duidelijk fake zijn krijg je te maken met bans en dergelijke...
Tenzij het om een school of werk toepassing gaat waarbij je een eigen applicatie wilt draaien?
Misschien moet je even aangeven wat je wilt, een VR Arcade beginnen voor jezelf of een project voor werk of opleiding.
Maar dat contact zoeken met FBook is niet zo makkelijk.
Iemand mss ervaring met meerdere accounts?
Ik heb wel vernomen dat je met meerdere brillen op 1 kunt, maar van bans enz heb ik niet echt vernomen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
https://www.androidcentra...-who-use-more-one-headsetDylantje2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:48:
[...]
Klopt ik werk op een school.. En wss gaan we een stel Quests inzetten..
Maar dat contact zoeken met FBook is niet zo makkelijk.
Iemand mss ervaring met meerdere accounts?
Ik heb wel vernomen dat je met meerdere brillen op 1 kunt, maar van bans enz heb ik niet echt vernomen.
https://uploadvr.com/multiple-quest-2-facebook-account/
Ook gelezen...
Maar 15-30 brillen op 1 account?
Iets meer dan hahahah
ok en dat is?Tadango schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:12:
ADB kan je gebruiken om te sideloaden, maar het is zoveel meer.
Ik mis mss opties als ik je zo hoor :-)
Ik denk dat we als school voor een business account moeten gaan
Ik heb zojuist DDU gedraaid en alle drivers verwijdert. Daarna weer de drivers voor mijn nieuwe videokaart geïnstalleerd. In de start schermen van Arizona Sunshine en Espire 1 Operative draait de CPU nu rond de 30%, zit ik gewoon op 70FPS en zit de GPU ergens rond de 30%
Waarom baal je van Facebook als ik vragen mag?Hyloba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:13:
Ben hard aan het twijfelen om een oculus quest 2 aan te schaffen. Ik zou graag weer wat beat saberen en andere VR fitness games spelen, maar ik baal hard van facebook. Ik heb geen gaming pc, en speciaal een gaming pc kopen voor enkele kleine games lijkt mij absurd. Misschien moet ik het account van een familielid gebruiken?
Als je al een account hebt dan maakt het mijn inziens niet uit dat je ook je bril koppelt. Ja zie zien dan wat je speelt...so what? 95% hebben ze al van je via de facebookaccount zelf.
Heb je geen facebook dan maak je een minimaal account aan en alles op hidden voor 3e, geen vrienden noppes. Wat komt facebook dan van je te weten? Weinig of niets buiten wat je speelt maar dat weten ze toch wel via de store want je zult op zijn minst de games daar moeten kopen.
Al die spookverhalen van gelockte accounts omdat er geen vrienden zijn moet je met een korrel zout nemen. Dat zijn allemaal 0,00001% incidenten welke je leest, 99,9999% waar het goed gaat melden zich niet.
Maar goed, dat is mijn redenatie. Ik weet dat er andere veel harder in zitten de Q2 er om laten liggen. Ieder zijn goed recht.
NB, ik keur Oculus policy niet goed maar ik vrees dat dit wel is waar het allemaal naar toe gaat en ach, liever een gerichte reclame op games en pc hardware dan allemaal random tampon reclames
TOP! Enjoymenne schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:38:
@cihuacoatl @FreeMen Ik ben eruit! Ik had mijn vorige videokaart al verkocht voordat ik in Windows de drivers had verwijdert. Maar zonder die kaart erin kon ik ze niet meer verwijderen met de gewone software, omdat de kaart niet meer aanwezig was. Ik heb dus twee dagen terug bij het plaatsen van de nieuwe 5700 XT videokaart gewoon de nieuwe drivers voor die kaart geïnstalleerd, maar nooit grondig de drivers van mij oude kaart verwijdert.
Ik heb zojuist DDU gedraaid en alle drivers verwijdert. Daarna weer de drivers voor mijn nieuwe videokaart geïnstalleerd. In de start schermen van Arizona Sunshine en Espire 1 Operative draait de CPU nu rond de 30%, zit ik gewoon op 70FPS en zit de GPU ergens rond de 30%![]()
Laat het feest beginnen!
Dan moet je ook net zo hard balen van je Microsoft/Google/Apple accounts. Is het wat onhandig/onnodig: ja, maar je moet dit soort dingen niet belangrijker maken dan ze zijn. De diensten zijn voor 99% afhankelijk van data die je vrijwillig erin stopt. Een account betekent niet dat je al je privéfoto's erop moet zetten, al je vrienden moet toevoegen, je geheimen moet delen en je de hele dag op je timeline moet scrollen.Hyloba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:13:
Ben hard aan het twijfelen om een oculus quest 2 aan te schaffen. Ik zou graag weer wat beat saberen en andere VR fitness games spelen, maar ik baal hard van facebook. Ik heb geen gaming pc, en speciaal een gaming pc kopen voor enkele kleine games lijkt mij absurd. Misschien moet ik het account van een familielid gebruiken?
Nu klinkt het meer als een mentale roadblock die je hebt opgeworpen, maar als je denkt dat die ene account op die paar miljard het verschil gaat maken, dan moet je daar vooral naar handelen.
Mijn social media strategie is al jaren om gewoon te registreren en erop te zetten wat de rest van de wereld mag weten. Dan blijf je zelf in controle over welke informatie er over je te vinden is. Beter dan nepaccounts, verwarring als er andere mensen zijn met dezelfde naam of dat het juist verdacht is als je niks hebt(niet alleen voor geheime diensten, maar ook bij sollicitaties googlen ze je). De kunst is om nog minder op te vallen door te verdwijnen in de massa
In het kort en onder andere: facebook is een leugenachtig en mijns inziens kwaadaardig bedrijf. Natuurlijk zijn veel bedrijven zo, maar zij steken er sterk boven uit. Reclame en trackers blokkeer ik overal, dus ik zit er niet zozeer mee in met de data die ze van mij kunnen verzamelen, het gaat hem dus eerder om het ethische aspect. Vind het ook nogal jammer dat ik beat saber modding en custom songs alleen bij steam mogelijk is. Het is nu ook wel mogelijk bij oculus, maar ik heb gelezen dat ze dit gaan verbannen.. aangezien facebook beat saber heeft opgekocht.FreeMen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:26:
[...]
Waarom baal je van Facebook als ik vragen mag?
Als je al een account hebt dan maakt het mijn inziens niet uit dat je ook je bril koppelt. Ja zie zien dan wat je speelt...so what? 95% hebben ze al van je via de facebookaccount zelf.
Heb je geen facebook dan maak je een minimaal account aan en alles op hidden voor 3e, geen vrienden noppes. Wat komt facebook dan van je te weten? Weinig of niets buiten wat je speelt maar dat weten ze toch wel via de store want je zult op zijn minst de games daar moeten kopen.
Al die spookverhalen van gelockte accounts omdat er geen vrienden zijn moet je met een korrel zout nemen. Dat zijn allemaal 0,00001% incidenten welke je leest, 99,9999% waar het goed gaat melden zich niet.
Maar goed, dat is mijn redenatie. Ik weet dat er andere veel harder in zitten de Q2 er om laten liggen. Ieder zijn goed recht.
NB, ik keur Oculus policy niet goed maar ik vrees dat dit wel is waar het allemaal naar toe gaat en ach, liever een gerichte reclame op games en pc hardware dan allemaal random tampon reclames
Ik gebruik geen microsoft of google accounts, maar wel alles apple, of protonmail. Ben best tevreden met die combinatie. Maar het is zeker waar wat je zegt, en het is ook met die gedachte dat ik mijn gegevens online zet. Dan blijft er nog enkel het vervelende van beat saber modding op de oculus quest. Ik was die standaard liedjes echt beu wanneer ik het speelde op de PSVR en had graag wat meer custom songs gehad. Misschien moet ik toch maar een kleine VR capabele pc bouwenBarôZZa schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:41:
[...]
Dan moet je ook net zo hard balen van je Microsoft/Google/Apple accounts. Is het wat onhandig/onnodig: ja, maar je moet dit soort dingen niet belangrijker maken dan ze zijn. De diensten zijn voor 99% afhankelijk van data die je vrijwillig erin stopt. Een account betekent niet dat je al je privéfoto's erop moet zetten, al je vrienden moet toevoegen, je geheimen moet delen en je de hele dag op je timeline moet scrollen.
Nu klinkt het meer als een mentale roadblock die je hebt opgeworpen, maar als je denkt dat die ene account op die paar miljard het verschil gaat maken, dan moet je daar vooral naar handelen.
Mijn social media strategie is al jaren om gewoon te registreren en erop te zetten wat de rest van de wereld mag weten. Dan blijf je zelf in controle over welke informatie er over je te vinden is. Beter dan nepaccounts, verwarring als er andere mensen zijn met dezelfde naam of dat het juist verdacht is als je niks hebt(niet alleen voor geheime diensten, maar ook bij sollicitaties googlen ze je). De kunst is om nog minder op te vallen door te verdwijnen in de massa

At Connect we teased various improvements to the Quest Platform, including a new system-level fitness tracker and support for 90Hz gaming on Quest 2—both natively and through Oculus Link. We’re excited to start rolling out those features with today’s v23 software update, which also coincides with Oculus Link exiting beta!
We’re excited about 90Hz support on Quest 2, and we know many of you are excited as well. With v23, we’re broadening support for 90Hz across the entire platform.
Bron : https://www.oculus.com/bl...fitness-tracker-and-more/
[ Voor 14% gewijzigd door Darklance op 13-11-2020 22:54 ]
Ik zag AGOS voorbij komen, maar ik vind maar weinig onafhankelijke reviews. Bijvoorbeeld hun metacritic is leeg. Dit artikel lijkt een review maar is nogal mager. Op Steam zijn er een paar reviews maar dat vind ik niet voldoende.Sissors schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:22:
De eerste reviews van Agos zijn helaas redelijk belabberd: https://store.steampowere...00/AGOS__A_Game_Of_Space/
Ik vind het bijzonder dat er na ruim twee weken zo weinig over te lezen is. Space travel is heel geschikt voor VR en het komt van een grote studio.
Iemand hier ervaring?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Hmmm, ziet er uit als subnautica/nmd maar dan in space. Interssant maar inderdaad weinig over te vinden. Mogelijk weer zo'n game wat bij de release het net niet is maar net de nodige update wel eens wat kan worden?XanderDrake schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:33:
[...]
Ik zag AGOS voorbij komen, maar ik vind maar weinig onafhankelijke reviews. Bijvoorbeeld hun metacritic is leeg. Dit artikel lijkt een review maar is nogal mager. Op Steam zijn er een paar reviews maar dat vind ik niet voldoende.
Ik vind het bijzonder dat er na ruim twee weken zo weinig over te lezen is. Space travel is heel geschikt voor VR en het komt van een grote studio.
Iemand hier ervaring?
Niet meer, dat hebben ze uitgezet.UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:14:
Bij Quest's "1" kun je vooralsnog alleen 'Oculus' accounts aanmaken en tot 2023 gebruiken meen ik me te herinneren.
Het zou nog mogelijk moeten zijn een Facebookloos developeraccount aan te maken, maar dat lijkt ook niet te werken.
Ik had 2 weken geleden een Quest 1 gekocht op Marktplaats om cadeau te doen aan mijn schoonvader. Aangezien hij geen Facebook heeft bleek dat een flinke uitdaging.
Lijkt me een mooie oplossing voor scholen.
Betaal je voor een app hetzelfde, en kun je hem dan gebruiken op alle devices?
Sideload mogelijk?
En ervaringen uberhaupt met Facebook /oculus?
Service
in het NL?
Zeker third party apps zal je gewoon per device moeten betalen, maar dat zijn dus niet de kosten van het geheel.
[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 14-11-2020 13:05 ]
Prijzig?Sissors schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:05:
Geen ervaring mee. Maar bedenk wel dat er een behoorlijk ander prijskaartje aan zit dan een consumenten Quest: https://business.oculus.com/products/. En wat moeten scholen ermee? Leuk natuurlijk voor leerlingen, en ik kan me voorstellen dat er wel wat educatieve opties voor zijn, maar het wordt wel een prijzig geheel.
Zeker third party apps zal je gewoon per device moeten betalen, maar dat zijn dus niet de kosten van het geheel.
Ik vraag me af wat de software enz kost..
Een device komt aangemeld in de software in een andere modus en dan is hij helemaal te monitoren.
Nu heb ik even alles fake aangemaakt voor een bril op school, maar met AVG enz wifi QOS enz is het een ramp.
Sommige collegas hebben er voor het eerst in gezeten ze wisten niet eens dat het bestond..
Ik zie tv kanalen waar BIO, onder de grond wereld, Aardrijkskunde in een berg kijken, frans notre dame, Lo steile wand klimmen enz enz al gratis mee vooruit kunnen.
Youtube VR, gratis maar een wereld die voor iedereen open gaat.
Als de games te beheren lees uit te sluiten zijn, nog mooier
Ik weet zeker dat deze wereld vele maken beter beklijft dan een boek of plaatje..
Al testen gedraaid, leerlingen zijn er helemaal onderste boven en zeker niet van games.
Youtube VR, nooderlicht, mount everst enz
Je moet een zakelijke account de brillen kopen.
Maar wat zou het beheren qua software kosten?
/f/image/nipGQtw8fVlTrFg3da5Ew1E9.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt veel , maar weet je wat nu betaald voor digitale licenties, die echt NOOIT gebruikt worden.
En als er per vak gebruik gemaakt van kan worden...
De nieuwste wereld, gaat open voor een paar duizend.
Klopt ja, ons beheersysteem op het werk kreeg ook Oculus support. Dus cool dacht ik, ff uitproberen met mijn eigen Quest. Nou nee, werkt alleen met de business versie. En laat die nou precies 2x zo duur zijn, plus die management fee.Sissors schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:05:
Geen ervaring mee. Maar bedenk wel dat er een behoorlijk ander prijskaartje aan zit dan een consumenten Quest: https://business.oculus.com/products/. En wat moeten scholen ermee? Leuk natuurlijk voor leerlingen, en ik kan me voorstellen dat er wel wat educatieve opties voor zijn, maar het wordt wel een prijzig geheel.
Het is al moeilijk genoeg op zakelijk gebied een business case te vinden. Goedkope hardware had dat makkelijker gemaakt, maar bij ons is de interesse alweer verdampt. Jammer. Het is gewoon heel lastig om 2x de kosten te verantwoorden en dan komt de vraag: "Wat voegt het eigenlijk toe en is dat de meerwaarde wel waard" gewoon om de hoek kijken.
Het punt is namelijk dat je ook content moet hebben. Momenteel gebruikt onze e-learning afdeling een oplossing waarbij ze 360 graden filmpjes gebruiken, zoals bekend niet bepaald geweldig voor de quest omdat het niet om kan gaan met 6DOF tracking. Het is meer een Oculus Go achtig dingetje. Ben de naam van de app even kwijt. Dus ze gaan nu weer voor Oculus Go achtige oplossingen. Jammer, want als we wel een keer iets hebben dat met 6DOF werkt, kunnen we dat niet gebruiken.
[ Voor 25% gewijzigd door GekkePrutser op 14-11-2020 14:46 ]
Per account 180 ? per jaar?GekkePrutser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:38:
[...]
Klopt ja, ons beheersysteem op het werk kreeg ook Oculus support. Dus cool dacht ik, ff uitproberen met mijn eigen Quest. Nou nee, werkt alleen met de business versie. En laat die nou precies 2x zo duur zijn, plus die management fee. Idioot.
Het is al moeilijk genoeg op zakelijk gebied een business case te vinden. Goedkope hardware had dat makkelijker gemaakt, maar bij ons is de interesse alweer verdampt. Jammer.
Echt een dubbele prijs voor een bril?
Train je je hersenen ook voor de meer bewegende ervaring als je toch alleen zonder locomotion speelt (teleport etc)? Of moet je echt elke week steeds even een minuut iets met meer locomotion doen, de halve dag duizelig blijven, rinse en repeat?
Dus wat is jullie ervaring? Opbouwen door de nare beweging / motion sickness steeds een beetje op te zoeken? Ik lees dat je direct moet stoppen dan, maar hoe raak je eraan gewend als het steeds maar 30 seconden is? Of juist niet de beweging opzoeken en meer in het algemeen je hersenen bekend laten worden met VR (dus zonder locomotion dan bijv.).?
Volgens mij is het 180 per jaar per headset na het eerste jaar, en ja het is exact de dubbele prijs voor de bril.Dylantje2 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:43:
[...]
Per account 180 ? per jaar?
Echt een dubbele prijs voor een bril?
Laten we wel wezen, die prijzen zijn niet extreem voor zakelijk gebruik. Maar het probleem is dat het gaat om een techniek die zich nog moet bewijzen en waarvoor de kosten moeilijk te verantwoorden zijn.
Normaal gezien bij zakelijk gebruik moet je een business case aanleveren die laat zien dat het produkt meer geld bespaart dan het kost. Of in elk geval een duidelijke meerwaarde oplevert. En dat is een stuk moeilijker als het 2x zo veel kost.
In mijn geval ging het dus om 1tje om te testen voor de compatibiliteit. Toen ik er achter kwam dat mijn prive quest niet ging werken zei mijn baas 'oh dan kopen we er toch een, 350 euro is dat wel waard'. Maarja toen kwam dus die hele discussie van 800 euro + die 180 per jaar. Toen was het gelijk over. We zitten qua budget natuurlijk ook niet bepaald in de meest stabiele situatie ooit.
Binnen de zakelijke markt is het nut van een VR headset nog niet zo duidelijk als dat van een laptop bijvoorbeeld. En de hogere prijs beperkt het ontwikkelen hiervan. Facebook zet de prijs van het consumentenmodel duidelijk zo laag mogelijk om de harten van de consumenten te veroveren, maar op zakelijk gebied is dit ook nodig.
Bij ons wordt er nu naar Lenovo Mirage headsets gekeken, veel minder goed (meer een Oculus Go kloon) maar we doen al zaken met Lenovo voor laptops. Die pakken het toch een stuk slimmer aan vind ik. En dat vind ik wel jammer want ik heb veel liever een Quest op mijn hoofd dan een Mirage.
En dat van die management fee snap ik niet helemaal want bij de business quest beheer je deze zelf (via iets als VMWare Workspace ONE of Microsoft Intune), Oculus heeft er juist minder omkijken naar omdat je hun store niet gebruikt.
[ Voor 84% gewijzigd door GekkePrutser op 14-11-2020 15:03 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Absoluut niet met bovenstaande eens, mijn eerste ervaring met wat meer beweging dan My First Steps waren niet echt plezierig en na een halve minuut vond ik het rollercoaster spel waarbij je op targets moet schieten vond ik het dan ook wel genoeg. Daarna vooral de "makkelijkere" ervaringen opgezocht, en gaandeweg steeds meer beweging aan de ervaringen toegevoegd. Ik heb bij lange na nog niet alles getest maar waar ik eerst niet zo goed tegen leek te kunnen lukt nu zonder moeite. Zeker niet uit het veld laten slaan! Ik zou inderdaad gewoon steeds iets verder proberen te gaan, tot het punt dat je het niet meer comfortabel kunt doen. Hopelijk lukt het met geduld dan om uiteindelijk de meeste VR-ervaringen te doen zonder misselijkheid (of er zelfs maar aan denken).menne schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:44:
Dus wat is jullie ervaring?
Goed te horen dat het wel kan. Maar het is in 99% van de gevallen gewoon loslaten. Dus blijkbaar lukt je dat nu wel, maar bij de meeste mensen is dit niet het geval. Kan dus wel, maar zal in weinig gevallen opgaan.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Het klinkt alsof je jezelf meteen forceert om een FPS(Half Life?) te spelen.menne schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:44:
Vraagje: hoe hebben jullie uiteindelijk je “VR benen” langzaam getraind? Ik kom er toch elke keer achter dat ik echt enkel teleport etc trek, elke semi fluïde beweging (ook met allerlei comfort settings aan), wordt ik toch echt meteen duizelig van (de rest van de dag).
Train je je hersenen ook voor de meer bewegende ervaring als je toch alleen zonder locomotion speelt (teleport etc)? Of moet je echt elke week steeds even een minuut iets met meer locomotion doen, de halve dag duizelig blijven, rinse en repeat?
Dus wat is jullie ervaring? Opbouwen door de nare beweging / motion sickness steeds een beetje op te zoeken? Ik lees dat je direct moet stoppen dan, maar hoe raak je eraan gewend als het steeds maar 30 seconden is? Of juist niet de beweging opzoeken en meer in het algemeen je hersenen bekend laten worden met VR (dus zonder locomotion dan bijv.).?
Ik zou beginnen met wat andere games. Vergeet ook niet dat veel games die je normaal niet speelt in VR wel ineens leuk kunnen zijn vanwege de interactiviteit. Als je normaal alleen FPS games speelt, dan heb je een grote kans dat je andere games toch leuk zal vinden.
Ik begon zelf met een on-rails shooter (Until Dawn: Rush of Blood op de PSVR, maar er zullen vast soortgelijke games zijn, Pistol Whip? ). In het begin had ik wat van die achtbaan achtige gevoelen in m'n buik, dat verdween later.
Daarna speelde ik Resident Evil 7, maar elke tragere first person game waarbij je vooral wandelt zou goed moeten zijn.
Verder vooral opletten bij welke bewegingen je misselijk wordt. Bij mij was het vooral met strafen in FPS games, iets wat ik bij non-VR shooters vrijwel continu doe. Vooruit, achteruit en draaien was geen probleem.
Games forceren waarbij je misselijk wordt zou ik niet echt doen, volgens mij heb je dan vooral dat je straks geen zin meer hebt in VR.
[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 14-11-2020 18:24 ]
Thanks voor je tips en opmerkingen. Ik probeer niks te forceren hoor, maar je hebt gelijk dat mijn eerste neiging vooral FPS-achtige games zijn. Dus eerst Phantom: Covert Ops geprobeert (in een kano), na 1 minuut playtime een refund gedaan. Ook Onward stond hoog op het lijstje, maar ook niet langer dan 2 minuten gedaan (refund). Andere poging Espire 1: VR Operative (omdat daar veel comfort instellingen in zitten), maar blijkt ook met die extra comfort opties nog too much.BarôZZa schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:23:
[...]
Het klinkt alsof je jezelf meteen forceert om een FPS(Half Life?) te spelen.
Dus speel nu vooral Moss. En heb de VR humblebundle, dus denk dat I Expect You to Die ook een goede is. Wel net HL Alyx gekocht, omdat ik las dat daar allerlei opties zijn zoals teleport/blink etc. Dus dan toch FPS-achtig, maar wel zonder vloeiende motion als ik het goed begrijp (links/rechts kijken etc is prima verder). En vandaag The Lab en dat soort zaken geïnstalleerd, meer physics based etc volgens mij, wat mij zeker ook erg leuk lijkt hoor!
Dus het is vooral een zoektocht voor mij van, hoe kun je jezelf het beste in VR trainen zodat je steeds wat meer aankunt. Niet door te forceren, maar dus opbouwen. Vandaar ook eigenlijk de vraag, wat zijn de ervaringen qua opbouwen met mensen die eenzelfde ervaring hebben gehad bij VR
Ik denk sowieso dat ik niet anders kan, dan voor dat laatste te gaan.
Mijn ervaring is niet forceren in het begin (toen ik niet kon racen in VR) en me beperken tot gameplay waarbij je essentieel stil staat. Er zijn best veel games die dat prima toelaten, Half Life: Alyx is daar een van, Robo Recall is ook opgebouwd rondom het teleportatie-mechanisme (is een belangrijk deel van de gameplay), hetgeen ook geldt voor de twee Budget Cuts games. En dan zijn er genoeg games als Beat Saber, Box VR, Audica, Space Pirate Trainer, Table Tennis... waarin je stil staat en de wereld helemaal niet om je heen beweegt.menne schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:44:
Vraagje: hoe hebben jullie uiteindelijk je “VR benen” langzaam getraind? Ik kom er toch elke keer achter dat ik echt enkel teleport etc trek, elke semi fluïde beweging (ook met allerlei comfort settings aan), wordt ik toch echt meteen duizelig van (de rest van de dag).
Bij mij was maanden probeerde ik nog een keer een racegame en merkte ik dat de motion sickness blijkbaar verdwenen was. Mijn advies is je voor nu aan te passen aan je comfortniveau; niet forceren, kies gameplay waarbij je stilstaat en bouw een tolerantie op zonder je misselijk te hoeven maken.
Saved by the buoyancy of citrus
Beknopte Conclusie: de helft van de build quality komt straight van de Valve Index, de schermen zijn OLED dus erg scherp, meer kleur en beter contrast dan de Index. Maar de controllers en hand tracking van de Index is gewoon beter.
Dus die lighthouses en dure controllers zijn er niet voor niets.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Schermen zijn LCD, geen OLED.XanderDrake schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:56:
Thrillseekers eerste hands on review van de HP Reverb G2 is uit!
[YouTube: Valve Index Killer? HP REVERB G2 Impressions]
Beknopte Conclusie: de helft van de build quality komt straight van de Valve Index, de schermen zijn OLED dus erg scherp, meer kleur en beter contrast dan de Index. Maar de controllers en hand tracking van de Index is gewoon beter.
Dus die lighthouses en dure controllers zijn er niet voor niets.
Stiello.com
Vanaf Nvidia driver 456.71 is de performance in SteamVR erg slecht. Ik merk dit ook in Assetto Corsa Competizione, het beeld bevriest regelmatig als ik het in SteamVR modus spel. Als ik OculusVR modus neem dan heb ik hier helemaal geen last van. Met mijn RTX3080 ben ik gebonden aan de nieuwere driver versies.
Voor het moment met mijn Rift S kan ik de Oculus versie van veel spellen spelen, maar als ik straks de Reverb G2 heb, dan hoop ik toch dat er een driver update is die het fixt, want anders zou die hele headset wel eens niet zo veel waard kunnen zijn als ik er niks soepel mee kan spelen.
Ik zal nu eerst eens een update naar de laatste versie proberen, dat schijnt volgens dat topic de problemen al te verminderen.
Ik game nu op 90hz met de resolutie op 1.2x en het verschil is enorm. Uiteraard maakt die 90hz veel uit maar ook de resolutie is behoorlijk toegenomen. Zaken, zeker wat verderaf, waren voorheen altijd wat wazig. Dat is nu grotendeels weg.
Ik heb snel even getest met Assetto Corsa (auto’s in de verte zijn veel duidelijker en scherper zichtbaar) en HL:Alyx (door de resolutie verhoging is alles scherper en lijken de textures van low/mid naar high gegaan te zijn).
Qua performance is alles goed en draait het allemaal stabiel op 90fps. Uiteraard zal het e.e.a. nog wat tweaks vereisen, maar het eerste resultaat ben ik al erg tevreden mee.
Voor mij is er nu echt geen enkele reden om de komende tijd voor een andere bril (zoals de G2) te gaan. Oculus heeft precies gedaan wat ze beloofd hadden en wat je nu voor het geld krijgt is gewoon subliem!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
bij mij is v23 nog niet door, ik wacht rustig af maar speel jij met link of VD?MazeWing schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:39:
Zelf ook v23 handmatig ge-update en ook de oculus desktop app staat op v23 en wat een verschil!
Ik game nu op 90hz met de resolutie op 1.2x en het verschil is enorm. Uiteraard maakt die 90hz veel uit maar ook de resolutie is behoorlijk toegenomen. Zaken, zeker wat verderaf, waren voorheen altijd wat wazig. Dat is nu grotendeels weg.
Ik heb snel even getest met Assetto Corsa (auto’s in de verte zijn veel duidelijker en scherper zichtbaar) en HL:Alyx (door de resolutie verhoging is alles scherper en lijken de textures van low/mid naar high gegaan te zijn).
Qua performance is alles goed en draait het allemaal stabiel op 90fps. Uiteraard zal het e.e.a. nog wat tweaks vereisen, maar het eerste resultaat ben ik al erg tevreden mee.
Voor mij is er nu echt geen enkele reden om de komende tijd voor een andere bril (zoals de G2) te gaan. Oculus heeft precies gedaan wat ze beloofd hadden en wat je nu voor het geld krijgt is gewoon subliem!
En werkt dit ook in combinatie met Virtual Desktop? Of is dit alleen Link?
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=sharemenne schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:55:
@MazeWing hoe heb je dat gedaan? Als ik Google zie ik alleen verhalen over het forceren via sidequest. Of kan het ook via een officiële manier? In de bril zelf zie ik nog geen update staan.
En werkt dit ook in combinatie met Virtual Desktop? Of is dit alleen Link?
De oculus app is bij mij automatisch naar v23 gegaan. Mogelijk moet je die een paar keer opnieuw opstarten om de update te forceren.Here are the steps:
Make sure Developer mode is activated!!
Download ADB (DO NOT USE SIDEQUEST FOR THIS)
Open the zip and extract the content of the "platform-tools" folder in a folder of your choice (e.g. I extracted it into a new folder under my C drive, C:\ADB)
Download the firmware (the zip file) from OP's post, rename it to "update.zip" and put it inside your ADB folder, next to ADB.exe and fastboot.exe
Run CMD in admin mode, change your working directory to the ADB folder, e.g. type "cd /d C:/ADB", then type the following commands :
adb reboot bootloader (you should now see your Quest reboot inside bootloader mode)
after 10 seconds,
fastboot oem reboot-sideload
wait 10 seconds, now you'll see a black screen
adb sideload update.zip
You'll see a update progress bar, followed by another update progress bar (this time in Green, with a chip with an arrow)
Once all done, your Quest's screen will turn completely pitch black
Hold the powe button for 15-30 seconds, it should reboot the Quest
It will now update the controllers, so you can't use the controllers during this time
Now should all work
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Link. Ik blijf VD maar slecht vinden. Behoorlijke compressie en latency.FreeMen schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:52:
[...]
bij mij is v23 nog niet door, ik wacht rustig af maar speel jij met link of VD?
Ah ok, ik heb redelijk wat vergelijk gedaan tussen link en vd maar zag geen zichtbaar verschil. Wellicht nu met de upgrade van link dat het wel zichtbaar zou zijn maar gezien de huidige kwaliteit van VD voor mij nog geen reden om de kabel uit het stof te halen.MazeWing schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:06:
[...]
Link. Ik blijf VD maar slecht vinden. Behoorlijke compressie en latency.
Ik snap werkelijk waar niet wat men zo fantastisch vindt aan VD! De compressie is behoorlijk en echt scherp kon ik het ook niet noemen. Ook had ik behoorlijk last van microstutters, ongeacht de instellingen (low, medium, high, streaming bitrate, etc.) en heb ik er zelfs een AX-router (dedicated met enkel de Quest verbonden) getest, maar ook dat gaf mij niet het gewenste resultaat.FreeMen schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:27:
[...]
Ah ok, ik heb redelijk wat vergelijk gedaan tussen link en vd maar zag geen zichtbaar verschil. Wellicht nu met de upgrade van link dat het wel zichtbaar zou zijn maar gezien de huidige kwaliteit van VD voor mij nog geen reden om de kabel uit het stof te halen.
Voor mij is het echt Link all the way!
Waarom is vrij simpel, draadloos. De kwaliteitsissues welke jij noemt herken ik niet. Af en toe inderdaad wel een storende hickup (latency Spike) maar dat wijdt ik aan het feit dat de modem in de meterkast hangt.MazeWing schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:40:
[...]
Ik snap werkelijk waar niet wat men zo fantastisch vindt aan VD! De compressie is behoorlijk en echt scherp kon ik het ook niet noemen. Ook had ik behoorlijk last van microstutters, ongeacht de instellingen (low, medium, high, streaming bitrate, etc.) en heb ik er zelfs een AX-router (dedicated met enkel de Quest verbonden) getest, maar ook dat gaf mij niet het gewenste resultaat.
Ik heb de Q1 ca drie maanden met de link gespeeld maar elke sessie heb ik mij wel geërgerd aan de kabel dus Voor mij is de draadloze ervaring echt een dermate groot plus dat ik de kleine ongemakken voor lief neem.
Jarenlang FPV drone vliegen heeft me redelijk immuum gemaakt voor de meeste VR problemen. Espire is daarintegen toch niet zo'n fijne ervaring, iets met de tracking of movement in die game is gewoon echt niet lekker.menne schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:44:
Mijn vrouw had niet die voorbereiding en is dus inderdaad begonnen met Pistol Whip en Beat Saber. Ook Superhot en Space Pirate Trainer zijn stationaire games die prima opties zijn als je net met VR begint. Als je die games een uur of meer kan spelen zonder ongemak kan je naar teleport of sliding overgaan. Rec Room, ondanks de grote hoeveelheid kids, is een prima optie om wat verschillende motion schemes uit te proberen en eraan te wennen.
Games zoals Echo Arena zijn dan weer helemaal anders qua motion en dat kan positief of negatief uitvallen.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
En standaard geleverd met een comfortabele headstrap met goede audio.lapino schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:40:
Net HL:Alyx uitgespeeld op de Quest 2 (begonnen op Quest 1 toen ik die nog had). Fantastische ervaring, al moet ik toegeven dat ik toch beetje 'spijt' heb dat ik de Quest 1 heb verkocht wegens belabberde zwartwaardes op de Q1, en naar mijn gevoel minder goede lenzen. Dat Oculus maar snel met een Quest "pro" komt. Zet in de Quest 2 betere lenzen (zodat alles mooi scherp blijft langs de kanten), met een hogere FOV én een betere (oled?) schermtechniek. Ik koop het meteen.
Omdat de meerderheid de issues die jij omschrijft niet erkent.MazeWing schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:40:
[...]
Ik snap werkelijk waar niet wat men zo fantastisch vindt aan VD! De compressie is behoorlijk en echt scherp kon ik het ook niet noemen. Ook had ik behoorlijk last van microstutters, ongeacht de instellingen (low, medium, high, streaming bitrate, etc.) en heb ik er zelfs een AX-router (dedicated met enkel de Quest verbonden) getest, maar ook dat gaf mij niet het gewenste resultaat.
Voor mij werkt VD net zo lekker als de link, nu met de v23 update is de link iets scherper.
Ik speel met VD als dat lekker werkt (90% van de games), en als er iets niet helemaal lekker draait dan pak ik mijn kabel.
Zo zie je maar hoe verschillende mensen het verschillend ervaren. De zwart waardes zijn niet geweldig, maar ik zou er mee kunnen leven. Het comfort niet.lapino schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:09:
Die headstrap valt nog redelijk mee, tenzij ik de Quest 2 aan de kinderen moet geven dan is dat een heel gedoe om die comfortabel te krijgen. Ik stoor me op de Q2 voornamelijk aan de slechte lenzen (krijg dat ding écht niet 100% scherp) en de matige zwartwaardes.
Mijn gok: Een gedeelte ziet niet tot nauwelijks verschillen tussen VD en Link, een gedeelte ziet de verschillen maar vind het acceptabel om dan wireless te gaan, en een gedeelte houdt zichzelf voor de gek dat ze het verschil niet zienunfor schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:28:
[...]
Omdat de meerderheid de issues die jij omschrijft niet erkent.
Voor mij werkt VD net zo lekker als de link, nu met de v23 update is de link iets scherper.
Ik speel met VD als dat lekker werkt (90% van de games), en als er iets niet helemaal lekker draait dan pak ik mijn kabel.
Er zitten natuurlijk simpelweg verschillen tussen wat mensen opvalt, vooral als je niet weet waar je op moet letten om compressie artifacts te zien, terwijl als je daar éénmaal op let je er misschien helemaal gek van wordt. Bij mijn korte poging met een Q2 ben ik er zo ook achtergekomen dat een Q1 nooit voor mij had gewerkt: 72Hz is gewoon te weinig voor mij, ik zag regelmatig het scherm in mijn periferie knipperen.
En ja, de Q2 is duidelijk minder zwart dan de Q1. Oled is wat dat betreft king.
In donkere games is dat wel jammer maar ik vermoed dat alle LCD's ongeveer gelijkwaardig presteren voor wat zwartwaardes betreft maar aangezien ik geen vergelijk heb is het gissen. Ben benieuwd hoe de G2 daar in is.
Vraag mij wel af waarom geen enkele bril muv de Q1 met Oled uitgerust is, dat moet een reden hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door FreeMen op 16-11-2020 16:51 ]
er zijn inmiddels een stuk of 2-3 non Oculus headstraps te koop voor ca € 25-€30 welke erg comfortabel schijnen te zijn. Die zijn ook meteen voor de kinderen veel praktischer.lapino schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:09:
Die headstrap valt nog redelijk mee, tenzij ik de Quest 2 aan de kinderen moet geven dan is dat een heel gedoe om die comfortabel te krijgen. Ik stoor me op de Q2 voornamelijk aan de slechte lenzen (krijg dat ding écht niet 100% scherp) en de matige zwartwaardes.
Scherpte kan een ding zijn, ik heb gemerkt dat een cm hoger of lager op je hoofd en de kanteling van de bril zelf al veel kan doen. Ook hoe strak je hem op je hoofd hebt (ofwel dichter of verder van je ogen) ook veel doet waarbij hoe dicht je hem op je hoofd drukt hoe scherper alles wordt over de volle breedte. Hier een juiste balans in vinden is niet altijd even makkelijk.
Kleine hoge PPI OLED zal wel flink prijzig zijn, er zit nogal wat hardware in een Quest dus het zal vast een kostenbesparende keuze zijn geweest.FreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:49:
Vraag mij wel af waarom geen enkele bril muv de Q1 met Oled uitgerust is, dat moet een reden hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door unfor op 16-11-2020 17:08 ]
En zonder Facebook login. Wacht even... Volgens mij moet gewoon de G2 wireless en de tracking wat beter en je bent er.Sissors schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:59:
[...]
En standaard geleverd met een comfortabele headstrap met goede audio.
CV1, heb G2 op pre-order. Ben bang dat FoV daarvan wat tegen valt, en de grote vraag gaat de tracking worden, of ik kan leven met zijn beperkingen of niet. Als dat niet zo is, dan blijf ik maar langer bij de CV1 en hoop ik dat er wat interessants nog komt.lapino schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:43:
Welke headset gebruik jij dan? Heb nog even om de Q2 terug te sturen, overweeg dat héél sterk om de Reverb G2 te kopen (heb een zéér performante gamepc). Anderzijds, draadloos he... zo handig.
Vive deluxe audio strap kost anders €200 bijnaFreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:49:
Voordeel van de Q2 is dat je veel ongemakken relatief goedkoop en makkelijk kan verhelpen zoals comfort en geluid. Zaken zoals zwartwaardes dan weer niet.
Ik weet dat je de Elite Strap bedoelt, maar die is niet leverbaar momenteel. En qua geluid ben je een €50 kwijt voor een praktische oplossing (imo is een stel oortjes eraan hangen gewoon niet handig).
In principe zijn dat zeker valide punten hoor, maar zonder leverbare Elite Strap is dat afwachten. CB heeft nog wel de battery versie, maar behalve een stuk duurder, zou ik het niet aandurven gezien de problemen met brekende straps.
En voor mij algemeen een beetje: Ik weet dat ik Q2 comfort heel belabberd vind zonder verbeteringen. Om dan een Q2 te kopen + allerlei accessoires in de hoop dat dat het goed maakt is niet mijn eerste keuze. Meer plan C of D, waarbij plan A de G2 is, plan B mijn CV1 gebruiken tot hij dood is, en plan C/D is Index danwel Quest modden.
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 16-11-2020 18:16 ]
Die bedoelde ik niet specifiek, er zijn voor minder geld non-oculus versie te vinden welke wel beschikbaar zijn.Sissors schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:13:
[...]
Ik weet dat je de Elite Strap bedoelt, maar die is niet leverbaar momenteel. En qua geluid ben je een €50 kwijt voor een praktische oplossing (imo is een stel oortjes eraan hangen gewoon niet handig).
Tav de oortjes heb ik sinds kort juist inears gekocht en bevallen erg goed. Perfecte lengte (ca 6-7 cm) aan iedere kant en erg goed geluid. Kostte maar liefst €16 😊
En moet je elke keer dat je hem op en af doet je in-ears in en uit doenFreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:22:
[...]
Die bedoelde ik niet specifiek, er zijn voor minder geld non-oculus versie te vinden welke wel beschikbaar zijn.
Tav de oortjes heb ik sinds kort juist inears gekocht en bevallen erg goed. Perfecte lengte (ca 6-7 cm) aan iedere kant en erg goed geluid. Kostte maar liefst €16 😊
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 16-11-2020 18:28 ]
Klopt maar zeg eerlijk, hoe vaak door je je bril af in een sessie? 2 of 3 x en die oortjes heb je in 2 sec in gedaan. 1 oortje in andere uit gebruik ik ook vaak, ook handig. Daarnaast horen andere niet jouw geluid wat de meeste andere headsets wel is.Sissors schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:28:
[...]
En moet je elke keer dat je hem op en af doet je in-ears in en uit doen. Uiteraard niet het einde van de wereld, maar imo zijn geintegreerde koptelefoons veel handiger, en dan kom je uit op die PSVR dingen, of een Vive Deluxe strap. Die is in principe ideaal, maar tja, die kost nogal wat.
Alles heeft zijn voor een nadelen maar ik ben erg blij met de huidige setup en al helemaal voor het geld.
oortjes komen van amazon.nl, passen perfect op Q2. Wel wat langere levertijd, komen uit de UK maar is € 15 bezorgd en wel. oortjes (in-ear)lapino schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:42:
Tips voor een betere strap voor de Quest 2 en die oortjes? Bestel vaak op Amazon.de.
Amazon DE andere iets duurdere maar wel 1132 reviews met 4,5 ster
In ear
dit kan ook
buitenboord ears
Headstraps
elite kloon
halo
[ Voor 17% gewijzigd door FreeMen op 16-11-2020 18:56 ]
Dit vraag ik me erg af.. Als ik sommige reviewers hoor "de zwartwaarden zijn iets slechter dan de Quest 1 maar het is niet vreselijk" dan denk ik écht dat zij een ander scherm op hun neus hebbenFreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:49:
En ja, de Q2 is duidelijk minder zwart dan de Q1. Oled is wat dat betreft king.
In donkere games is dat wel jammer maar ik vermoed dat alle LCD's ongeveer gelijkwaardig presteren voor wat zwartwaardes betreft maar aangezien ik geen vergelijk heb is het gissen. Ben benieuwd hoe de G2 daar in is.
Dat zit hem aan verschillende dingen:FreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:49:
- Prijs (bij de Q2 een flink punt, bij de index veel minder natuurlijk)
- Pentile indeling die je toch wel heeeel erg ziet als je met je neus op de pixels zit, en heeft toch 30% minder subpixels wat je als een veel lagere resolutie gaat zien op die vergroting
- Veel groter effectief oppervlak van de pixel (minder zwart eromheen) dus minder screen door effect
- LCD's zijn nu snel genoeg, de oudere schermen konden niet snel genoeg schakelen voor een lagere persistance dus moesten ze wel naar OLED. In het begin had zo ongeveer elke headset OLED om die reden.
[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 16-11-2020 19:06 ]
Ik moet zeggen dat ik de zwart waardes van de Q2 ook nogal mee vind vallen. Als je niet naar een egaal zwart scherm moet kijken maar zwart omringd door andere kleuren dan lijkt zwart toch echt wel zwart. Als je naar puur zwart kijkt dan valt het wel op dat het grijzig is. Ik weet het omdat ik de Q1 had maar als ik de Q1 niet gehad had was het mij waarschijnlijk niet eens opgevallen bij de Q2. Gelukkig is het egaal "grijs" en niet zoals bij veel tv's en monitoren met backlightbleed in de hoeken.
Klopt, er zijn ook RGB OLEDs maar die zijn er alleen geweest met relatief lage resolutie (per inch). Bijvoorbeeld de Samsung Tab S 8" had Pentile maar de 10.5" had RGB. Ik denk dat hoge DPI hier een probleem is, en dat moet natuurlijk voor in een headset met acceptabele resolutie. Ik moet ook zeggen dat de Tab S 10" (heb ik zelf) de rode en groene bovenin klein heeft en dan een hele grote blauwe streep eronder, en dat is ook iets dat ik denk best storend zou zijn omdat je eigenlijk via een vergrootglas naar die pixels kijkt (bij zo'n resolutie waar je geen pixels meer ziet zijn we nog lang niet)FreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:12:
OLED is toch niet per definitie pentile? Screen door effect was inderdaad het grootste minpunt aan de Q1 maar ik dacht dat dat onafhankelijk was van type scherm. Als OLED = pentile dan snap ik wel dat dit niet gebruik wordt.
Alle mobiele schermen met behoorlijke DPI zijn pentile geweest. Alle VR headsets met OLED ook (denk aan Vive, CV1, Vive Pro, Quest 1 enz)
Bij mij is het echt altijd nogal grijs, voelt als een waas.. Zeker in donkere scenes als in HL:Alyx... Het voelt echt als bij zo'n FPS gamer die zijn gamma op +100 heeft gezet om de tegenstanders goed te kunnen zien.
Ik herken dit wel en zeker in HL Alyx in sommige donkere gebieden maar als ik bv Beatsaber speel (via steam) waar ook erg veel donker/zwart in zit merk ik er niks van. Gevoelsmatig is het zwart bij HL Alyx juist ook minder zwart dan ik andere games zie. In VD zit een optie zwart zwarter te maken en wit witter en als je die aan zet zie je dat het zwarter kan. Praktisch is de optie niet omdat het kleurenpalet niet meer klopt maar geeft wel aan dat de LCD donkerder kan dan het spel standaard laat zien.GekkePrutser schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:20:
[...]
Bij mij is het echt altijd nogal grijs, voelt als een waas.. Zeker in donkere scenes als in HL:Alyx... Het voelt echt als bij zo'n FPS gamer die zijn gamma op +100 heeft gezet om de tegenstanders goed te kunnen zien.
Goede kritische review voor Reverb G2, weer wat anders dan MRTV
Vooral het controllers/tracking punt klopt denk ik wel, ik heb van het weekend de Reverb G1 mogen proberen, daar vallen de controllers me ook van tegen.
[ Voor 42% gewijzigd door seriousjin op 16-11-2020 20:01 ]
"You may be big, but I am serious!"
Goede vraag, dit vraag ik mij ook af. Link ging maar tot 150 Mbps en nu dus 500. Sommige geven aan het verschil niet te zien wat andere aangeven dat alles scherper is met hogere bitrates.menne schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:09:
Weet iemand trouwens hoe de mbps van Virtual Desktop zich verhouden tot de bitrate van Oculus Link? Ik lees allerlei artikelen waar het gaat over het ophogen van Link naar een bitrate van max 500 waarvan 350 prima lijkt om geen enkele compression artifacts meer te hebben. Maar in Virtual Desktop gaat het maar naar maximaal 150mbps. Of is dit iets heel anders dan die bitrate?
Wat ik zelf ervaren heb is dat op link op 150mbps vs VD op 65mbps ik VD net wat beter vond.
Nu het met link en stuk hoger kan zal het ongetwijfeld beter zijn met link naar ik vermoed dat er geen 1:1 relatie is.
Het zou mij overigens niet verbazen als sommige verbeteringen in de firmware van de bril ook VD gebruikt gaan worden in komende updates.
[ Voor 9% gewijzigd door FreeMen op 16-11-2020 23:02 ]
Ik herken dat niet (op een Quest 2), mijn controllers in game zijn niet jittery of trillerig of iets dergelijks. Hooguit een klein beetje latency, maar dat is voor mij vooralsnog echt nihil (alleen als je erop let en als een gek gaat zitten bewegen recht voor je ogen, niet een normale use-case dus over het algemeen, en dan nog steeds nihil).Sissors schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:50:
Ik heb ook een video gezien waar iemand zijn Rift S met VD vergeleek, en bij VD zijn controller behoorlijk aan het trillen was. De comments erbij waren dat dat normaal was voor VD en Link daar geen last van heeft. Ik ben wel benieuwd of andere dat hier herkennen.
[ Voor 13% gewijzigd door menne op 17-11-2020 07:15 ]
Ja, dat is zeker normaal. Tracking is niet zo zuiver in VD. Ik heb dit uitvoering met de dev's besproken en het is een beperking in de techniek. Ze hebben geen toegang tot de tracking zoals link dat wel heeft. Ze moeten het terug halen uit de data oid begreep ik. Je merkt dit in wat "ghost" posities af en toe. Als ik rustig beweeg lijkt het heel vloeiend maar af en toe lijkt de tracking een stukje terug te schieten voor een paar msec. Of dat frames zijn welke foutief aankomen of iets anders weet ik niet, maar je ziet het in je virtuele handen en in het beeld. Met Link is dit gewoon zuiver zoals het hoort.Sissors schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:50:
Ik heb ook een video gezien waar iemand zijn Rift S met VD vergeleek, en bij VD zijn controller behoorlijk aan het trillen was. De comments erbij waren dat dat normaal was voor VD en Link daar geen last van heeft. Ik ben wel benieuwd of andere dat hier herkennen. Algemeen zou volgens dat verhaal het voordeel van Link ook zijn dat dezelfde techniek die bij lage framerates wordt gebruikt voor interpolatie ook gebruikt zou worden om effect van latency te verminderen.
[ Voor 30% gewijzigd door Tadango op 17-11-2020 07:56 ]
Slecht tov wat? tov van Quest of een systeem met lighthouses?R.van.M schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:06:
Over tracking gesproken. Heb nu een aantal reviews en youtube video's gezien over de G2 en de tracking wordt overal als een zeer groot minpunt aangehaald. Heeft iemand 'm hier al binnen en ervaringen?
Wat ik eigenlijk heb gezien op reviews is dat het praktisch onspeelbaar is in shooters.Tadango schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:31:
[...]
Slecht tov wat? tov van Quest of een systeem met lighthouses?
YouTube: HP Reverb G2 Review - A BEAUTIFUL Nightmare
Maargoed misschien dat het een en ander te fixen is met updates. Dat is toch met eerdere inside-out tracking headsets ook gebeurd? Ik hoop het eigenlijk wel. Zelf ben ik een quest 2 owner en word ik niet direct getroffen, maar hoe meer spelers op de markt hoe beter.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomahawk_nr1 op 17-11-2020 09:49 ]
Als je dat zo ziet is het echt compleet waardeloos inderdaad.... Ik wacht het de komende tijd eens af.Tomahawk_nr1 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:42:
[...]
Wat ik eigenlijk heb gezien op reviews is dat het praktisch onspeelbaar in shooters.
YouTube: HP Reverb G2 Review - A BEAUTIFUL Nightmare
Maargoed misschien dat het een en ander te fixen is met updates. Dat is toch met eerdere inside-out tracking headsets ook gebeurd? Ik hoop het eigenlijk wel. Zelf een quest 2 owner en wordt niet direct getroffen, maar hoe meer spelers hoe beter voor de markt.
Het blijft dat door de onhandige plaatsing van cameras hij niet het volume heeft van een Quest, de algorithmes zullen ook minder zijn, en waarschijnlijk door gebruik van IR icm een filter voor de cameras de Quest wat beter de controllers kan zien als er heel veel omgevingslicht is. Of hij voldoet of niet voor mij gaat afwachten zijn, om eerlijk te zijn ben ik wel wat skeptisch geworden, hopelijk ga ik er deze week nog achter komen. Maar tracking verliezen waar dat bij hem gebeurd is niet representatief.
In mijn ervaring gebeurd dit vaker bij WMR headsets. Vooral als je niet genoeg licht in de kamer hebt. Heb er zelf veel last van gehad met BeatSaber en verschillende WMR headsets. Dan sta je te zwaaien om tracking weer goed te krijgen voor je neus en nog pakt hij hem pas na een tijdje weer op. Heel irritant. Lampen aan en het gebeurde nauwelijks meer.Sissors schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:00:
Maar bij hem faalt de tracking terwijl hij zijn controller midden in zijn blikveld heeft op de perfecte afstand voor de algorithmes. Dat hoort gewoon niet, en is ook niet wat andere laten zien.
Met mijn Quest 1 hoeft er maar weinig licht te zijn voor en goede tracking. Voor de guardian is vele meer licht nodig (normale kamer verlichting is prima) maar de normale tracking werkt met zeer weinig licht nog prima. Ik snap niet waarom dat met een WMD anders moet zijn, zelfde techniek.chaoscontrol schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:45:
[...]
In mijn ervaring gebeurd dit vaker bij WMR headsets. Vooral als je niet genoeg licht in de kamer hebt. Heb er zelf veel last van gehad met BeatSaber en verschillende WMR headsets. Dan sta je te zwaaien om tracking weer goed te krijgen voor je neus en nog pakt hij hem pas na een tijdje weer op. Heel irritant. Lampen aan en het gebeurde nauwelijks meer.
Die heb ik gekocht en de geluidskwaliteit vergeleken met alle andere in-ears hier in huis is dramatisch slecht. Zelfs de cheap-ass kiwi in-ears voor de Quest 1 waren een heel stuk beter. Ik gebruik nu een setje IEM's van KZ, de draad kan via de elite strap prima naar achteren in m'n nek en zit dus prima. Geluid is heerlijk gedetailleerd en voice in multiplayer games is een stuk beter verstaanbaar.FreeMen schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:50:
[...]
oortjes komen van amazon.nl, passen perfect op Q2. Wel wat langere levertijd, komen uit de UK maar is € 15 bezorgd en wel. oortjes (in-ear)
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Battery versie zit ook een carry case bij (verklaart deel van het prijsverschil). Ik heb de elite battery strap en 0 problemen. Erg blij mee want de accu van de Q2 gaat minder lang mee dan de Q1 en de bijgeleverde lader is heel traag.Sissors schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:13:
[...]
In principe zijn dat zeker valide punten hoor, maar zonder leverbare Elite Strap is dat afwachten. CB heeft nog wel de battery versie, maar behalve een stuk duurder, zou ik het niet aandurven gezien de problemen met brekende straps.
Waarom heeft de G2 slechtere tracking dan de Q2 vraag ik me dan af?Sissors schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:00:
De G2 heeft van de drie (G2 / Index / Q2) de slechtste tracking, dat is niet te ontkennen.
Niet dat Lighthouses geen nadelen hebben (meer apparaten die je moet installeren en kunnen falen, duurder, irritante toon als ze draaien), maar technisch en immersion gezien zal dit altijd beter blijven dan wat de G2 en Q2 doen.
Ik hoop dat ze de G2 snel kunnen patchen, wat deze problemen horen niet plaats te vinden bij een 600€+ product.
mja maar 50 euro vind ik wat veel (ik ben rechts ook nog eens doof dus ja...). alternatieven rond 25 max?Tassadar32 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:00:
[...]
Die heb ik gekocht en de geluidskwaliteit vergeleken met alle andere in-ears hier in huis is dramatisch slecht. Zelfs de cheap-ass kiwi in-ears voor de Quest 1 waren een heel stuk beter. Ik gebruik nu een setje IEM's van KZ, de draad kan via de elite strap prima naar achteren in m'n nek en zit dus prima. Geluid is heerlijk gedetailleerd en voice in multiplayer games is een stuk beter verstaanbaar.
Ik zou een willekeurige populaire koptelefoon uit de pricewatch pakken.lapino schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:45:
[...]
mja maar 50 euro vind ik wat veel (ik ben rechts ook nog eens doof dus ja...). alternatieven rond 25 max?
https://tweakers.net/kopt...KosMUfJKlrJ0MLcRCm2trYWAA
[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 17-11-2020 12:53 ]
Zelfde merk, 3BA drivers per kant minder maar allicht nog beter dan een single-driver oplossing.lapino schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:45:
[...]
mja maar 50 euro vind ik wat veel (ik ben rechts ook nog eens doof dus ja...). alternatieven rond 25 max?
De Q2 heeft betere geplaatste cameras (ik vermoed dat ze bij MS het teveel gedoe vonden om de twee standaard cameras te verplaatsen), IR zal helpen bij moeilijkere lichtomstandigheden, en ze hebben gewoon betere tracking algoritmes. En dat zal zijn omdat het een heel veel hogere prioriteit bij Oculus heeft als bij MS. Ik zou ook niet ervan uitgaan dat er significante updates komen.XanderDrake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:20:
[...]
Waarom heeft de G2 slechtere tracking dan de Q2 vraag ik me dan af?
Niet dat Lighthouses geen nadelen hebben (meer apparaten die je moet installeren en kunnen falen, duurder, irritante toon als ze draaien), maar technisch en immersion gezien zal dit altijd beter blijven dan wat de G2 en Q2 doen.
Ik hoop dat ze de G2 snel kunnen patchen, wat deze problemen horen niet plaats te vinden bij een 600€+ product.
Onder de streep zal de G2 ideaal zijn voor simmers. Voor de simmers die ook nog eens Alyx willen proberen zal het ook prima zijn. Voor de hardcore VR chat of competitieve Echo Arena speler zal het niet voldoen. De grote vraag is voor mij hoe het is voor de gemiddelde speler die wel Beat Saber wil doen en een shooter, maar niet heel competitief mee hoeft te doen.
Zo heb ik gisteren eens gekeken bij Beat Saber op mijn CV1, en zoals ik menus bedien daarin, zal de G2 gegarandeerd zijn tracking verliezen. Maar dat dat bij een menutje gebeurd, en ik hooguit mijn hand wat moet verplaatsen, kan ik wel accepteren. Liever niet, maar niet het einde van de wereld. Als ik in Beat Saber zelf echter tracking verlies, of in een willekeurige shooter bij een wapen met twee handen, dan is dat niet acceptabel voor mij.
Dat ligt er dus aan wat je ermee doet, en hoe in de praktijk die tracking gaat zijn. Qua pure prijs/kwaliteit is de Q2 erg goed, en ook overall qua kwaliteit is hij best goed. Maar als mijn G2 het niet gaat worden, is er goede kans dat ik het lekker bij de CV1 houd, basis comfort bij de Q2 vind ik echt heel erg slecht. Jammer genoeg is er helemaal niks anders aan de horizon qua headsets die serieus te nemen zijn. Of ik moet toch gaan kijken hoe comfort is bij een Q2 als je andere straps gaat doen, maar dat is nogal lastig om even uit te proberen.lapino schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:26:
Duw maw... de Q2 is ondanks alle beperkingen de 'betere' keuze. De G2 heeft teveel beperkingen qua tracking enz, en de Index is naast duur ook vrij onhandig met die base-stations enz. Oculus zou maw zoals ik al eerder heb gepost, een soort "pro" versie van de Quest moeten uitbrengen met betere schermen, betere lenzen en ipd aanpassingen, en daar wat extra voor rekenen.
Ik ben van mening dat op dit moment er echt wel genoeg keuzes zijn met kwalitatief goede headset voor iedereen. De opties die mij binnen schieten zijn:Sissors schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:31:
[...]
Dat ligt er dus aan wat je ermee doet, en hoe in de praktijk die tracking gaat zijn. Qua pure prijs/kwaliteit is de Q2 erg goed, en ook overall qua kwaliteit is hij best goed. Maar als mijn G2 het niet gaat worden, is er goede kans dat ik het lekker bij de CV1 houd, basis comfort bij de Q2 vind ik echt heel erg slecht. Jammer genoeg is er helemaal niks anders aan de horizon qua headsets die serieus te nemen zijn. Of ik moet toch gaan kijken hoe comfort is bij een Q2 als je andere straps gaat doen, maar dat is nogal lastig om even uit te proberen.
-Q2;
-Q2 met elite strap;
-HP reverb G2;
-Valve Index.
En dan vergeet ik misschien nog een headset. Maar ik ben van mening dat deze headsets allemaal sterke punten hebben (en een paar minpunten) en als geen van deze opties goed genoeg is, dan zal het de komende tijd nooit goed genoeg zijn. En al helemaal als upgrade vanuit de CV1 zijn deze headsets uitstekende keuzes.
Dat is nogal dubbel tellen jaTomahawk_nr1 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:30:
[...]
Ik ben van mening dat op dit moment er echt wel genoeg keuzes zijn met kwalitatief goede headset voor iedereen. De opties die mij binnen schieten zijn:
-Q2;
-Q2 met elite strap;
-HP reverb G2;
-Valve Index.
En dan vergeet ik misschien nog een headset. Maar ik ben van mening dat deze headsets allemaal sterke punten hebben (en een paar minpunten) en als geen van deze opties goed genoeg is, dan zal het de komende tijd nooit goed genoeg zijn. En al helemaal als upgrade vanuit de CV1 zijn deze headsets uitstekende keuzes.
Maar ja, de Index is een algehele upgrade tov mijn CV1. Drie jaar later en bijna 3x zo duur als wat ik voor de CV1 heb betaald...
De G2 heeft dus zijn problemen met tracking, en enige wat je ernaast nog hebt is de Q2. Sowieso zegt dat al genoeg over VR landschap, maar zeker standaard is de Q2 echt gigantisch veel slechter dan mijn CV1 qua comfort, en ook FoV een achteruitgang. Natuurlijk veel betere resolutie, en dat is ook wat waard, maar toch ook behoorlijke trade offs met mijn CV1.