Acties:
  • 0 Henk 'm!
patatman12 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:31:
[...]

Nu je hebt kunnen vergelijken, ben ik ook benieuwd of je verschil merkt qua "god-rays" en blur?
Is de Q2 beter qua scherpheid? Of vergelijkbaar? :)
Ik heb geen uitgebreide vergelijking gedaan, want wilde niet teveel gedoe met retourneren ;).

Zwart was duidelijk donkergrijs, maar ik had daar dan ook specifieke op gelet. Dat is jammer, maar denk niet dat het voor iemand een dealbreaker moet zijn. Blur (buiten sweet spot) was duidelijk beter dan bij mijn CV1, net als uiteraard de resolutie. God rays vielen me iig niet op, dus zullen ook beter zijn dan bij de CV1.

Wel vermoed ik zeer sterk dat setup geheel op 72Hz draait, want ik had het gevoel dat het niet echt zo soepel draaide als mijn CV1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
Sissors schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:29:
Die bleek al zo goed als perfect voor mij te staan, als in, kon daarmee meer druk op jukbenen of voorhoofd krijgen, maar niet de verdeling echt beter krijgen.

Voor mij lijkt het nu iig duidelijk dat de vanille Quest 2 niet voldoet voor mij. Met Elite Strap wordt misschien ook die druk op je hoofd stuk beter, maar goed, die is momenteel niet beschikbaar. Ik ging er wel vanuit gebaseerd op reviews dat zonder Elite Strap het niet ideaal zou zijn, maar dit was toch wel een tegenvaller.

Dus toch maar wachten op de G2, en maakt die mij ook niet blij, dan blijf ik wel langer bij de CV1, of doe ik nog een poging met de Quest 2 als de Elite Strap weer beschikbaar is.
Zou een andere cover niet al wat kunnen helpen totdat de elite strap beschikbaar is? Of heb je je besluit om hem te retourneren al genomen? :P

Voor wat 1e G2 ervaringen op reddit: https://www.reddit.com/r/...ed_a_few_hours_ago_first/

Weinig verrassends maar goed om wat genuanceerdere 1e ervaringen te lezen dan alleen de hype van mrtv. Wel een beetje verontrustend om te lezen dat de resolutie in steamvr naar beneden moet met een RTX 2080, als dat waar is ga ik weinig plezier beleven met een GTX 1080
nvm, in de war met wat het betekent. Resolutie in steamvr staat blijkbaar standaard te hoog en vraagt dan onterecht te veel van je PC.

[ Voor 5% gewijzigd door JohnnieWbl op 10-11-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohnnieWbl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:52:
[...]

Zou een andere cover niet al wat kunnen helpen totdat de elite strap beschikbaar is? Of heb je je besluit om hem te retourneren al genomen? :P

Voor wat 1e G2 ervaringen op reddit: https://www.reddit.com/r/...ed_a_few_hours_ago_first/

Weinig verrassends maar goed om wat genuanceerdere 1e ervaringen te lezen dan alleen de hype van mrtv. Wel een beetje verontrustend om te lezen dat de resolutie in steamvr naar beneden moet met een RTX 2080, als dat waar is ga ik weinig plezier beleven met een GTX 1080
Misschien, maar dan is de vraag hoeveel geld ik nu eraan wil uitgeven in de hoop dat het helpt. Dat is juist één van mijn 'angsten' met de G2: Ik wil dat spul gewoon werkt, en ik niet hoef te kutten met controller bindings enzo. Vandaar dus dat ik toch de Q2 wilde proberen. Maar dat geld ook voor comfort: Ik wil dat het gewoon werkt, en dan zou een Elite Strap echt wel erbij kunnen, maar als je ook nog verschillende covers moet proberen enzo, ja dat wilde ik nu juist niet.

En ja, ik zag dus ook wat problemen genoemd met de G2. Sommige waren al opgelost, maar je zou willen dat het gewoon standaard goed staat, en apart dat reviewers er niks over hebben gemeld. Zoals die Steam resolutie: Dat een 2080 het bij default niet trekt begrijp ik wel, hij moest hem naar 50% schalen op een 2k x 2k resolutie te krijgen! Als hij default 4k x 4k per oog staat te renderen, ja dat gaat geen één GPU trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Sissors schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:08:
Vanwege toch wat twijfels net een Quest 2 bij Coolblue gehaald, dan kan ik iig vergelijken. Nu zal uiteraard een Elite Strap een behoorlijk verschil kunnen maken, maar jezus, direct als je begint is dat echt een dag en nacht verschil met mijn Rift CV1. En niet op een positieve manier...
Ik heb hem al op redelijk wat verschillende manieren geprobeerd, maar mijn conclusie is gewoon dat bij je gezicht hij heel veel harder drukt dan mijn CV1. En natuurlijk, heb hem losser gezet, maar dan komt hij gewoon te los te zitten.

Oftewel ik ga toch op de G2 wachten. En valt die ook tegen, dan blijf ik lekker bij de CV1 tot er iets komt wat voor mij wel voldoet.
Ik heb een tijdje terug deze strap besteld, ik verwacht hem binnenkort hier. Ik hoor er positieve dingen over, deze word ook op amazon verkocht voor 20$ meer en ook daar positieve reviews.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001619417239.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:07:
[...]

Ik heb een tijdje terug deze strap besteld, ik verwacht hem binnenkort hier. Ik hoor er positieve dingen over, deze word ook op amazon verkocht voor 20$ meer en ook daar positieve reviews.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001619417239.html
Had die weleens langs zien komen, en een interessante optie inderdaad ook. Ben benieuwd wat jouw ervaringen ermee zijn.

Net toch nog één keer geprobeerd, want het liefst ben ik natuurlijk blij met mijn nieuwe Quest. Maar dit wordt het gewoon nu niet voor mij. Iets anders wat mij opviel, naast dat ik 72Hz echt niet trek (uiteraard moet dat bij de Q2 in principe geen probleem meer zijn): De FoV vergeleken met mijn CV1. En je kan dan in alle vergelijkingen vinden dat die bij de Q2 vergelijkbaar/beter is. En gebaseerd op mijn snelle vergelijking door CV1 en Q2 af te wisselen, is de horizontale FoV inderdaad niet heel anders, en verticale FoV ook niet. En toch heeft de Q2 veel meer een "verrekijker-effect". Hoe kan dat dan? Omdat bij de CV1 het beeld grotendeels beperkt lijkt te worden door de fysieke schermpjes die niet groter zijn, en dus is mijn beeld redelijk rechthoekig. Bij de Q2 wordt het beeld door de lenzen beperkt, en die zijn rond. Dus ik mis veel meer in de diagonaal. Als ik hem hard tegen me aan duw wordt dat een stuk beter, dus een dunnere interface zou zeker helpen. Het jammere is dat zoals ook genoemd door mensen op de hoogste IPD stand, dat het scherm een blauwige rand heeft die dan in beeld komt.

Ook nog even specifiek gekeken naar god rays en dergelijke: Die zijn (zo goed als) niet aanwezig. Er is wel glare nog, en je kan ook de fresnel elementen terug zien in die glare. Bij mijn CV1 nooit opgevallen, maar dat kan prima komen doordat godrays daar veel duidelijker aanwezig zijn.

Oftewel, ik ga nu de G2 afwachten. Valt die ook tegen in de praktijk, dan gaat hij gewoon retour en ga ik me weer bezinnen. Vermoedelijk blijf ik dan bij de CV1 tot er wat nieuws komt, of ik toch een poging weer bij de Q2 ga doen, met de hele handel voor comfort erbij (andere hoofdband, interface, etc). De Index zou waarschijnlijk wel voldoen voor mij, maar dat is wel een hele prijzige oplossing natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 10-11-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
Ik zou je niet teveel af laten schrikken door die een Reddit post. Elke nieuwe headset wordt de eerste dagen afgebrandt op Reddit. En voor wat betreft die controller bindings, ik verwacht dat ze dat snel opgelost hebben. Dat is (zoals in de Reddit post ook staat) de early adopters fee die je betaalt. Ik las trouwens dat als je hem op Oculus controller instelt het probleem ook opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:26
Kan iemand misschien in begrijpbare taal uitleggen waar je nou op moet letten bij het gebruik van Steam + SteamVR(?) + Virtual Desktop + het streamen naar een Quest 2? Ik krijg het niet helemaal duidelijk hoe al die verschillende applicatie settings in elkaar grijpen zoals beeld kwaliteit, resolutie etc.

In VD stel je bijvoorbeeld de bitrate in van de stream én moet je de games starten om van je controllers gebruik te kunnen maken?

In sommige gevallen start SteamVR, die ook weer eigen settings heeft. Met een resolutie van 100% draai je de native resolutie van de aangesloten headset? Of stel je dit soort dingen ook weer apart in Steam zelf in?

Ik vermoed dat je in sommige games ook weer zaken kunt instellen, die iets met de grafische weergave te maken hebben?

Ik krijg het moeilijk duidelijk waar je nou precies echt op moet letten zodat je niet per ongeluk dingen 2x zwaarder gaat zitten renderen etc...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Instant pickup! Nieuwe humble VR bundle.

https://www.humblebundle.com/games/fall-vr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 15:08
menne schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:56:
Kan iemand misschien in begrijpbare taal uitleggen waar je nou op moet letten bij het gebruik van Steam + SteamVR(?) + Virtual Desktop + het streamen naar een Quest 2? Ik krijg het niet helemaal duidelijk hoe al die verschillende applicatie settings in elkaar grijpen zoals beeld kwaliteit, resolutie etc.

In VD stel je bijvoorbeeld de bitrate in van de stream én moet je de games starten om van je controllers gebruik te kunnen maken?

In sommige gevallen start SteamVR, die ook weer eigen settings heeft. Met een resolutie van 100% draai je de native resolutie van de aangesloten headset? Of stel je dit soort dingen ook weer apart in Steam zelf in?

Ik vermoed dat je in sommige games ook weer zaken kunt instellen, die iets met de grafische weergave te maken hebben?

Ik krijg het moeilijk duidelijk waar je nou precies echt op moet letten zodat je niet per ongeluk dingen 2x zwaarder gaat zitten renderen etc...
Het kan inderdaad wat lastig zijn maar is eigenlijk vrij eenvoudig.

In virtual desktop laat je de streaming kwaliteit het beste op medium staan. Medium is namelijk native resolutie van je bril, op high wordt de resolutie 50% verhoogd maar dat kan je beter overlaten aan steam zelf.
In steam VR (via de bril dus) heb je een "standaard" setting voor de resolutie voor alle games welke je op manual of auto kan zetten. Ik raad aan hem op auto te laten staan. Vervolgens kan je per game bepalen of je de resolutie (SS) wat naar beneden wil zetten of juist verhogen.

In games laat ik de supersampling opties ook altijd op 100% staan, alles via steam vr laten lopen dan weet je altijd wat je aan het doen bent.

De bitrate in VR heeft enkel (?) te maken met de kwaliteit van de stream. In principe is het zo dat hoe hoger je resolutie en frames is des te hoger de bitrate moet zijn om geen detail/kwaliteit te verliezen. Een lage bitrate met een hoge resolutie is nogal zinloos. Ik ben er alleen nog niet achter hoe hoog de bitrate moet zijn bij een bepaalde resolutie/fps maar op 65mbps is alles scherp en vloeiend (op 5ghz) waar het bij 90mbps niet meer lekker loopt met veel hickups en met name latency issues als gevolg.

Let wel, VD kent 2 instelling menus. 1 voor de desktop streaming welke je in stelt onder settings. Deze instellingen zijn enkel van invloed is op de stream van je desktop. De andere heet streaming en deze zijn van invloed op je apps van steam vr en oculus. Hier moet je hem dus op instellen op medium en een bitrate van iets van 60-70mbps (hoger heb ik getest maar ik zie geen enkel effect op de kwaliteit).

Tip, koop fpsVR voor € 3,50. Daarmee kan je ingame zien hoeveel je cpu/gpu belast wordt, wat je fps is en wat de SS rate is. Tevens kan je de werkelijke resolutie uitlezen welke de game hanteert, dit is namelijk lang niet altijd gelijk aan wat steam (en fpsVR) realtime laat zien. Er zijn games welke de steam ss setting totaal negeren.

Games starten doe je inderdaad het beste vanuit de games menu van VD zonder verder eerst iets anders op te starten. Zowel steam VR als oculus zitten ingebouwd in VD dan wel worden automatisch opgestart.

[ Voor 13% gewijzigd door FreeMen op 10-11-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
@FreeMen Dank voor je heldere uitleg. Aan deze tips en tricks heb ik zeker wat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:51
Damn wat een bundle, alleen voor TWD Saints & Sinners is hij het al 3 dubbel waard, de rest is allemaal mooi meegenomen! Bedankt voor de tip!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 12:29
Ik zag het vanmorgen in mijn mail, blij om eindelijk weer een vr bundel te zien :*)
Jammer dat ik vorige maand I expect you to die en Saints & Sinners heb gekocht |:(

De rest van het pakket vind ik wat minder interessant. Alleen Creed en Zero Caliber lijken mij dan nog wel wat, maar niet voldoende denk ik om de bundel aan te schaffen.

Helaas pindakaas voor mij, maar wel een hele mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 08-09 21:08
Eerste indrukken van de Quest 2 (komende van de Quest 1) :
+ hoofdband valt nog redelijk mee, had het erger verwacht
+ scherpte valt meteen op, is een pak scherper dan de Q1
+ snelheid is ook voelbaar beter, alles werkt vlotjes
+ installatie/upgrade was een eitje, ging echt supervlot
- zwartwaardes zijn een PAK slechter, had het echt zo slecht niet verwacht. Half Life:Alyx ziet er in donkere ruimtes soms echt belabberd uit (ondanks scherpte)
- heb indruk dat de lenzen/schermen aan de zijkanten redelijk onscherp zijn, ongeacht de ipd die ik gebruik, lijkt wel alsof er soort waas zit aan de zijkant, in midden is alles superscherm

Al bij al redelijk tevreden, voelt toch aan als 'upgrade' behalve de zwartwaardes die me zwaar tegenvallen. Hoop dat de onscherpte aan de zijkanten geen defect zijn. Kan zijn dat dit bij Q1 ook zo was, maar valt pak meer op nu door de scherpere beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Klinkt een beetje alsof je ipd niet matcht met de stand die je gebruikt, waardoor je een kleine sweetspot hebt. Heb je al eens geprobeerd om de slider tussen de standen te zetten om te kijken of het beter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 08:49
lapino schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:00:
Eerste indrukken van de Quest 2 (komende van de Quest 1) :
+ hoofdband valt nog redelijk mee, had het erger verwacht
+ scherpte valt meteen op, is een pak scherper dan de Q1
+ snelheid is ook voelbaar beter, alles werkt vlotjes
+ installatie/upgrade was een eitje, ging echt supervlot
- zwartwaardes zijn een PAK slechter, had het echt zo slecht niet verwacht. Half Life:Alyx ziet er in donkere ruimtes soms echt belabberd uit (ondanks scherpte)
- heb indruk dat de lenzen/schermen aan de zijkanten redelijk onscherp zijn, ongeacht de ipd die ik gebruik, lijkt wel alsof er soort waas zit aan de zijkant, in midden is alles superscherm

Al bij al redelijk tevreden, voelt toch aan als 'upgrade' behalve de zwartwaardes die me zwaar tegenvallen. Hoop dat de onscherpte aan de zijkanten geen defect zijn. Kan zijn dat dit bij Q1 ook zo was, maar valt pak meer op nu door de scherpere beelden.
Blijft reddit maar er gaat aardig wat rond daar over lens blurs met specifieke Q2's

https://www.reddit.com/r/..._on_quest_2s_bought_from/
https://www.reddit.com/r/...e_blurry/?sort=confidence

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lapino schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:00:
Ja he, ik vind dit ook hoor. Je hoort in veel reviews van 'het valt wel mee' en 'de quest 1 is ook niet perfect zwart'. Maar vraag me af of die de Q1 recent hebben geprobeerd, want vergeleken daarmee is de quest 2 echt lichtgrijs. Net als in een PC game met de gamma veel te hoog. Ik heb zelf ook beiden (en de Rift CV1).

Al kan het wellicht zijn dat er verschil zit in de displays, dat sommigen slechter zijn dan anderen. Met de lenzen schijnt dat ook zo te zijn (die met letters/cijfers erop zijn slechter volgens deze reddit post). De mijne is echt waardeloos qua zwartwaarden, en dat is jammer. Ik vraag me echt af of er meerdere display fabrikanten zijn. Ik heb wel die met de 'goede' lenzen. Alleen puntjes aan de randen en geen letters/cijfers.

Dat is erg jammer aan het ding, voor mij het enige grote nadeel.

PS: Aan de randen zie ik wat afwijking maar niet zo erg. Heb je al eens geprobeerd foveated rendering uit te zetten met sidequest?

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 11-11-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42
Door al die topics krijg ik toch het idee dat veel mensen voor wie de Quest 2 de eerste headset is een te hoog verwachtingspatroon hebben, namelijk: hetzelfde beeld als op een monitor haarscherp over het hele gezichtsveld.

Zo ver is VR nog niet.

De pixels die er zijn worden door de lenzen beeldvullend gemaakt en over een veel groter gezichtsveld dan het kleine stukje wat een monitor is verspreid. Dat geeft bij-effecten, zoals de god-rays en screendoor. Naar iets kijken aan de rand van je gezichtsveld door je ogen te bewegen werkt niet, dat wordt altijd onscherp. Je moet je hoofd bewegen.

Ik had een vergelijkbare verwachting met de Q1 maar me ook verdiept in VR termen als FOV, sweet spot, mura, god rays, screendoor, enz. en daarom kon ik ze ook herkennen.

Voor mij overheerst de ervaring van VR de beperkingen, het lijkt op de begintijd van de 3D games, het is nog een beetje pionieren.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Weten de VR-kenners hier toevallig ook een leuke hal in Nederland waar je multiplayer VR games kunt ervaren?

We zijn met een aantal vrienden wel benieuwd, maar we zouden graag een keertje de ervaring in een multiplayer game meemaken. Wellicht dat de investering in een set voor thuis dan wel te maken is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Laatst online: 17-09 13:39
Jeroenneman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:28:
Weten de VR-kenners hier toevallig ook een leuke hal in Nederland waar je multiplayer VR games kunt ervaren?

We zijn met een aantal vrienden wel benieuwd, maar we zouden graag een keertje de ervaring in een multiplayer game meemaken. Wellicht dat de investering in een set voor thuis dan wel te maken is.
deze 2 zelf ervaren, allebei leuk:
https://vrgh-arcade.nl/
https://thevrroom.nl/vr-lasergamen/
zijn er nog veel meer, echter nu een eigen rift-s 8)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 08-09 21:08
UniMatrix schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:35:
Door al die topics krijg ik toch het idee dat veel mensen voor wie de Quest 2 de eerste headset is een te hoog verwachtingspatroon hebben, namelijk: hetzelfde beeld als op een monitor haarscherp over het hele gezichtsveld.

Zo ver is VR nog niet.

De pixels die er zijn worden door de lenzen beeldvullend gemaakt en over een veel groter gezichtsveld dan het kleine stukje wat een monitor is verspreid. Dat geeft bij-effecten, zoals de god-rays en screendoor. Naar iets kijken aan de rand van je gezichtsveld door je ogen te bewegen werkt niet, dat wordt altijd onscherp. Je moet je hoofd bewegen.

Ik had een vergelijkbare verwachting met de Q1 maar me ook verdiept in VR termen als FOV, sweet spot, mura, god rays, screendoor, enz. en daarom kon ik ze ook herkennen.

Voor mij overheerst de ervaring van VR de beperkingen, het lijkt op de begintijd van de 3D games, het is nog een beetje pionieren.
Kan best maar los van de prijs, vind ik het ergens twee stappen vooruit en een terug. Denk er sterk aan de q2 terug te sturen, mijn q1 is verkocht dus twijfel nog beetje want vr zonder kabel is en blijft zoveel leuker dan tethered.

• menne
FreeMen schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:37:
[...]
Het kan inderdaad wat lastig zijn maar is eigenlijk vrij eenvoudig.
Ik heb het dus gisteren geprobeerd. Pc op een losse 5ghz router aangesloten, een paar meter van mij af. Wat getest met Arizona Sunshine (heb inmiddels een nieuwe sterke videokaart). Nou, het ziet er echt niet uit, korrelig, resolutie lijkt erg laag of allerlei compressie, ziet er ontzettend lelijk uit. Ik snap niet of ik iets fout doe. In VD getest met 60 voor streaming of 70 etc, of op medium en high, maakt geen moer uit. Ook is het beeld niet vloeiend (jerky/jittery zeg maar), in VD 72fps of 90fps instellen geeft ook geen enkel zichtbaar verschil. Misschien doen ik iets fout?

Ik zal vanavond proberen met fpsVR en ben ook maar van plan om een kabel te halen om te vergelijken, of het niks met de WiFi signalen is hier (appartementencomplex, wel maar 5x een 5Ghz signaal in de buurt). Maar die kabels lijken overal uitverkocht :p Heb nog wel een telefoon oplaadkabel, maar dat is denk ik geen usb 3. Maar hoe het nu is, is volledig onspeelbaar/onbruikbaar draadloos.

[ Voor 8% gewijzigd door menne op 12-11-2020 07:16 ]

• UniMatrix
lapino schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:08:
[...]

Kan best maar los van de prijs, vind ik het ergens twee stappen vooruit en een terug. Denk er sterk aan de q2 terug te sturen, mijn q1 is verkocht dus twijfel nog beetje want vr zonder kabel is en blijft zoveel leuker dan tethered.
Ik begrijp je, maar het blijft dus een compromis, beeldkwaliteit (die niemand nog zelf gezien heeft hier) maar hogere prijs en kabel versus mindere beeldkwaliteit tegen een lagere prijs en geen kabel.

Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken. Zou graag de Reverb G2 zelf zien om te vergelijken maar ga hem niet halen.

Als de Decagear geen vaporware is verenigt hij mogelijk her beste van beide. Ik denk dat het idee van deze headset in elk geval de toekomst is. Wireless maar niet stand-slome.

De Q2 voldoet prima tot de derde Quest of Reverb G3 of iets nieuws van Valve.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• UniMatrix
@menne PC met kabel aangesloten op de router en heeft 1Gbit?

Wat zegt remote desktop? Geen bandbreedte waarschuwing?

Niet teveel prutsen met instellingen, zoveel mogelijk standaard laten of op auto zetten?

Laatste drivers voor je nieuwe videokaart en als Nvidia: game laten optimizen voor HMD display?

Drivers netwerkkaart eens updaten?

Hoe lopen normale games?

• FreeMen
menne schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:11:
[...]

Ik heb het dus gisteren geprobeerd. Pc op een losse 5ghz router aangesloten, een paar meter van mij af. Wat getest met Arizona Sunshine (heb inmiddels een nieuwe sterke videokaart). Nou, het ziet er echt niet uit, korrelig, resolutie lijkt erg laag of allerlei compressie, ziet er ontzettend lelijk uit. Ik snap niet of ik iets fout doe. In VD getest met 60 voor streaming of 70 etc, of op medium en high, maakt geen moer uit. Ook is het beeld niet vloeiend (jerky/jittery zeg maar), in VD 72fps of 90fps instellen geeft ook geen enkel zichtbaar verschil. Misschien doen ik iets fout?

Ik zal vanavond proberen met fpsVR en ben ook maar van plan om een kabel te halen om te vergelijken, of het niks met de WiFi signalen is hier (appartementencomplex, wel maar 5x een 5Ghz signaal in de buurt). Maar die kabels lijken overal uitverkocht :p Heb nog wel een telefoon oplaadkabel, maar dat is denk ik geen usb 3. Maar hoe het nu is, is volledig onspeelbaar/onbruikbaar draadloos.
Korrelig, lage resolutie lijkt op een erg lage steam VR resolutie setting maar dan zou hij juist heel vloeiend moeten lopen. Wat voor een videokaart heb je en hoe zwaar wordt alles belast? FpsVR heeft hier inderdaad goed inzicht in.
Nu moet ik zeggen dat ik Arizona sunrise nooit gezien heb dus ik kan niet zeggen of dat aan de game zelf ligt of aan de settings in die game. Iets is er niet goed in ieder geval.

Tip: probeer eens het spel in Windows zelf " niet actief" te maken maar bv steamvr app. Ik heb zelf namelijk een bug waarbij mijn monitor in VD naar 60hz terug schaalt en de bril vervolgens ook slechts op 60 Hz gaat lopen. Als ik mijn 2e monitor aan klik of een andere app dan is dat probleem direct weg en schiet hij naar 72hz. 60hz zorgt voor hakkellen/jerky. De korreligheid is iets anders...

Wat je ook zou kunnen doen is First contact downloaden vanuit de oculus store in de bril en tevens via de desktop voor de rift (is beide gratis). Je kan ze dan beide vergelijken, de pc versie mag niet slechter lopen en mag er zeker niet slechter uit zien. Zo ja, dan is er echt iets mis met je instellingen.

[ Voor 9% gewijzigd door FreeMen op 12-11-2020 09:05 ]

Er zijn een hele hoop plaatsen waar het kan, ligt er nogal aan waar je woont ;).

• FreeMen

In Eindhoven zit Enversed, is wel een aanrader maar hangt er vanaf waar je vandaan moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frostb1te1992
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:44
Echt wat werkt Virtual Desktop fantastisch zeg op de Quest 2. Let op dat je eerst Sidequest opent op de PC en je headset connect, dan ga je rechtsboven naar opties -> 90HZ. Vervolgens druk je 2x 1 sec op je bril om de display uit en aan te zetten. Nu heb je 90HZ in Virtual Desktop. Let op: deze stap moet je iedere keer doen als je de bril volledig uitzet.

Ik heb een aparte router staan bij de PC, op 5GHZ heb ik maar 15MS latency, de kwaliteit is zo bizar scherp en mooi, en op 100MBPS bitrate geen enkele lag bij alle games met een I5 8600K en GTX1070.

Ik ga de link kabel terugsturen want dit is echt hoe VR hoort te zijn, geen kabel geeft zoveel vrijheid. De battery gaat ongeveer 2 uur mee met Virtual Desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:43
Frostb1te1992 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:13:
Echt wat werkt Virtual Desktop fantastisch zeg op de Quest 2. Let op dat je eerst Sidequest opent op de PC en je headset connect, dan ga je rechtsboven naar opties -> 90HZ. Vervolgens druk je 2x 1 sec op je bril om de display uit en aan te zetten. Nu heb je 90HZ in Virtual Desktop. Let op: deze stap moet je iedere keer doen als je de bril volledig uitzet.

Ik heb een aparte router staan bij de PC, op 5GHZ heb ik maar 15MS latency, de kwaliteit is zo bizar scherp en mooi, en op 100MBPS bitrate geen enkele lag bij alle games met een I5 8600K en GTX1070.

Ik ga de link kabel terugsturen want dit is echt hoe VR hoort te zijn, geen kabel geeft zoveel vrijheid. De battery gaat ongeveer 2 uur mee met Virtual Desktop.
In Sidequest kun je naast de 90Hz optie ook de resolutie aanpassen. Druk hiervoor rechtsboven op het steeksleuteltje (Device settings and tools) scroll een stuk naar beneden. Opties zijn er van 512 tot en met 3072 px. Ook kun je daar de FFR aanpassen alsook de performance van je CPU en GPU van de Q2. En nog meer, maar dan moet je zelf maar even kijken daar ;)

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
UniMatrix schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:35:
Daar ben ik het wel mee eens, en dit soort commercials van Oculus helpt natuurlijk ook niet:

YouTube: Oculus Quest 2 | First Steps | Star Wars & Population: One

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36

Vergeet alleen niet dat de VR latency heel anders is dan je Desktop latency...

• UniMatrix
Tadango schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:48:
[...]

Vergeet alleen niet dat de VR latency heel anders is dan je Desktop latency...
Precies, die kun je alleen tijdens VR zien in de streamer en dat heb ik opgelost door het scherm te capturen met OBS studio en later terug te zien. De latency ligt dan tussen de 20 en 30 ms met een RTX2070

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9xp333KJegytUXqDFXFD0KPE3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tFb6xTo321znYU4N7ObiyV5B.jpg?f=user_large

• Tadango
UniMatrix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:55:
[...]

Precies, die kun je alleen tijdens VR zien in de streamer en dat heb ik opgelost door het scherm te capturen met OBS studio en later terug te zien. De latency ligt dan tussen de 20 en 30 ms met een RTX2070

[Afbeelding]
Welke CPU dan? Mijn latency is rond de 40 vaak met een 2070S, maar wel redelijk hoge belasting. Als ik nog hoger belast ga ik naar de 60+ en dat speelt minder lekker. De latency is ook afhankelijk van je systeem belasting.

• UniMatrix
Tadango schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:56:
[...]

Welke CPU dan? Mijn latency is rond de 40 vaak met een 2070S, maar wel redelijk hoge belasting. Als ik nog hoger belast ga ik naar de 60+ en dat speelt minder lekker. De latency is ook afhankelijk van je systeem belasting.
Ryzen 5 3600, PC bekabeld dit was volgens mij Skyrim of Fallout VR.

• Tadango
UniMatrix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:03:
[...]

Ryzen 5 3600, PC bekabeld dit was volgens mij Skyrim of Fallout VR.
Gek, ik heb een Ryzen 7 1800X en alles is ook bekabeld hier. Wellicht tijd voor een versie Windows install.....
Van wat ik op Reddit tegen kwam van andere zit veruit merendeel op de 40ms, als beste 35-40ms range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Btw, je kan ook gewoon even op de PC kijken (onder je bril door) terwijl je de bril op hebt :) Dan zie je het ook. Geen lastige dingen met screen capture edg....

• UniMatrix
Skyrim & Fallout zijn ook niet zo heavy denk ik...
  • Draai op 72Hz
  • VR medium in VD
  • 65Mbit bandbreedte
  • Steam supersampling op auto komt dan op ongeveer 125% volgens fpsVR

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 12:29
Thodekroo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:41:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens, en dit soort commercials van Oculus helpt natuurlijk ook niet:

Wow die is behoorlijk misleidend inderdaad :F Nu zullen de meeste gamers daar wel doorheen prikken lijkt me, we zijn immers niet anders gewend dat gametrailers e.d. vaak niet de ingame beelden laten zien. Dit gaat echter om een product wat ze aan de massa willen verkopen, laat het dan op z'n minst een beetje overeenkomen met de werkelijkheid.
Desalniettemin is het wow-effect wel van toepassing voor de meeste nieuwe gebruikers, althans, de personen die ik in de VR-wereld heb geïntroduceerd. Die wow-ervaring zorgt er voor de meeste gebruikers voor dat de graphics nog niet van enorm belang zijn, dat gaat pas spelen wanneer je al wat uurtjes in VR hebt doorgebracht.

Gisteren overigens Beat Saber multiplayer geprobeerd. Maakt het voor mij een stuk leuker om weer op te pakken. Het verbeteren van mijn eigen records vond ik niet meer zo leuk (alles ook kwijt sinds de upgrade naar de Q2, geen backup gemaakt). Nu tegen anderen strijden om de hoogste score en vervolgens applaus krijgen wanneer je gewonnen hebt is leuk :P

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:51

Dit was mij ook al opgevallen, ik ging er oorspronkelijk niet vanuit dat ik zou kunnen streamen vanwege de leeftijd van mij PC (5 jaar oud met een GTX970). Maar na de settings een beetje omlaag te schroeven loopt bijna alles wat ik geprobeerd heb zeer soepel. Zelfs TWD Saints & Sinners (die VR humble bundle was het proberen wel waard) lukt het streamen zonder haperingen!

Het is dan wel mijn allereerste VR bril, en uberhaupt eerste VR ervaring maar na een paar weken bevalt hij nog steeds zeer goed (Al heb ik inmiddels wel een vriend gevraagd een upgrade voor de strap te 3D printen).

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Soliest
VD is wel leuk, maar ik blijf toch met sommige spellen de kabel gebruiken. Dit omdat ik dan via de oculus home veel gemakkelijker meerdere vensters in mijn spel kan overlayen.

Druk op het plusje in de menu balk, selecteer welk scherm of venster je wilt gebruiken, positioneer hem vrij waar je hem wilt hebben en pin hem vervolgens vast met het pinnentje.
Het kan soms zijn dat het scherm dan "grijs" is, maar dan druk je een keer op de oculus knop op je rechter controller en (na een paar keer) zal het weer zichtbaar moeten zijn.

Werkt erg goed in Elite Dangerous om dan een scherm van EDDiscovery in het spel te overlayen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0fFRr8vLXpa_uwlUDkZvsGAXX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCsZ2N3PLO285X5dbE0eTA9t.jpg?f=fotoalbum_large

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
Tadango schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:56:
[...]

Heb je sliced encoding aan of uit staan? Aan scheelt bij mij 10ms.

• FreeMen
Soliest schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:00:
[...]

VD is wel leuk, maar ik blijf toch met sommige spellen de kabel gebruiken. Dit omdat ik dan via de oculus home veel gemakkelijker meerdere vensters in mijn spel kan overlayen.

Druk op het plusje in de menu balk, selecteer welk scherm of venster je wilt gebruiken, positioneer hem vrij waar je hem wilt hebben en pin hem vervolgens vast met het pinnentje.
Het kan soms zijn dat het scherm dan "grijs" is, maar dan druk je een keer op de oculus knop op je rechter controller en (na een paar keer) zal het weer zichtbaar moeten zijn.

Werkt erg goed in Elite Dangerous om dan een scherm van EDDiscovery in het spel te overlayen.

[Afbeelding]
Tjsa, dat is wel een heel specifieke wens. Ik heb zelf nog nooit een overlay nodig gehad en de kabel heeft dan ook vanaf dag één van VD stof lopen happen.

• FreeMen
Thodekroo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:41:
[...]

Haha, dit beeld klopt wel hoor, is een screen capture van het desktopscherm dus er is geen woord beeld aan gelogen :+

• Tadango
FreeMen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:12:
[...]

Heb je sliced encoding aan of uit staan? Aan scheelt bij mij 10ms.
Dat maakt bij mij niets uit, geen idee hoe het staat :) Ik zal er eens mee spelen nog.

• FreeMen
Tadango schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:15:
[...]

Dat maakt bij mij niets uit, geen idee hoe het staat :) Ik zal er eens mee spelen nog.
apart, ik heb hem wel geforceerd op HEVC staan. Schijnt bij de wat stevigere nvidea kaarten een beter beeld op te leveren maar ik heb hem er op staan omdat ik de latentie als stabieler ervaar waar h264 wat meer fluctueert. Dit is overigens wel tegen alle "adviezen" in waar h264 geadviseerd wordt omdat dit een lagere latentie op zou leveren dan HEVC

[ Voor 16% gewijzigd door FreeMen op 12-11-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
FreeMen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:17:
[...]

apart, ik heb hem wel geforceerd op HEVC staan. Schijnt bij de wat stevigere nvidea kaarten een beter beeld op te leveren maar ik heb hem er op staan omdat ik de latentie als stabieler ervaar waar h264 wat meer fluctueert. Dit is overigens wel tegen alle "adviezen" in waar h264 geadviseerd wordt omdat dit een lagere latentie op zou leveren dan HEVC
Ah, ik weet waarom. Op Streaming Medium en 65Mbps maakt het inderdaad 10msec uit. Zonder sliced encoding rond de 40, met rond de 30. Normaal speel ik op High met 80Mbps. Dan is er geen verschil en is het altijd rond de 40. H264 is hier stabieler dan HEVC en lijkt minder grote pieken te hebben.

• FreeMen
Tadango schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:57:
[...]

Ah, ik weet waarom. Op Streaming Medium en 65Mbps maakt het inderdaad 10msec uit. Zonder sliced encoding rond de 40, met rond de 30. Normaal speel ik op High met 80Mbps. Dan is er geen verschil en is het altijd rond de 40. H264 is hier stabieler dan HEVC en lijkt minder grote pieken te hebben.
High = 150SS, vervolgens schaalt SteamVR je in de auto setting weer terug. Al met al zie ik het nut van deze setting niet. Wellicht dat het bij de oculus stream wel zinvol is.

Voorbeeld
VD medium = 100% SS
Steam VR auto = 150% SS (bij VD 72hz setting, op 90hz wordt het 134% bij mij)
= totaal 150%

VD high = 150% SS
Steam VR auto wordt 100%
=totaal 150%

ofwel, doet niets... althans, dat is mijn ervaring

• Tadango
FreeMen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:12:
[...]

High = 150SS, vervolgens schaalt SteamVR je in de auto setting weer terug. Al met al zie ik het nut van deze setting niet. Wellicht dat het bij de oculus stream wel zinvol is.

Voorbeeld
VD medium = 100% SS
Steam VR auto = 150% SS (bij VD 72hz setting, op 90hz wordt het 134% bij mij)
= totaal 150%

VD high = 150% SS
Steam VR auto wordt 100%
=totaal 150%

ofwel, doet niets... althans, dat is mijn ervaring
SteamVR heb ik op 100% staan, niet auto. Ik wil graag zelf bepalen wat en hoe ik draai (zover dat mogelijk is met Steam ;))

• FreeMen
Tadango schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:14:
[...]

SteamVR heb ik op 100% staan, niet auto. Ik wil graag zelf bepalen wat en hoe ik draai (zover dat mogelijk is met Steam ;))
Ja precies dat wil ik dus ook maar daarom heb ik bewust VD op medium staan = 100% + steam VR de resolutie welke ik wil. In jouw geval is het dus altijd 150% * steam %.

Al met al maakt het geen bal uit als je weet wat je doet maar goed ;)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
FreeMen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:18:
[...]

Ja precies dat wil ik dus ook maar daarom heb ik bewust VD op medium staan = 100% + steam VR de resolutie welke ik wil. In jouw geval is het dus altijd 150% * steam %.

Al met al maakt het geen bal uit als je weet wat je doet maar goed ;)
Ik lees al een tijdje mee hierover, maar snap iets nog niet aan dat SS gebeuren, medium is dus de normale resolutie per oog voor de Q2, waarom zou je dan überhaupt hoger willen? Vind de termen nog wat onduidelijk hier zoals je misschien wel bedacht hebt haha, maar SS is super sampling? Ik dacht dat bij medium de render resolutie bedoeld wordt toch?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Omdat je meer pixels beschikbaar wilt hebben voor de bril dan de resolutie van de schermen. Niet het volledige beeld wordt getoond op het scherm. Er valt nog een deel naast het scherm zeg maar, voor de beweging correcties. Bij ongeveer 150% ss begint het voordeel op te houden. Het verschil is dan nauwelijks zichtbaar. Tussen 100 en 150% zit een aardig groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
SS is inderdaad supersampeling. Alles boven 100% is in principe supersampeling, daaronder "undersampeling" en is inderdaad de factor * standaard resolutie van je bril (steam herkent je bril).

150% = 1,5x de resolutie gedenderd en dus 1,5x zo zwaar voor je PC (igv steam vr, igv oculus is het 1,5x1,5 = 2.25x!). 100% is prima, 120-130% is de sweetspot tav kwaliteit/performance, daarboven zie ik het verschil echt niet meer. Dit hangt uiteraard wel erg af van je PC.

Eigenlijk kan je SS zien als anti aliasing. Er worden extra beeldpunten berekend welke het object minder blokkerig maakt maar wel minder scherp. Igv SS wordt het niet extra berekend maar gewoon extra data meegestuurd dus heb je geen last van scherpteverlies, steker nog alles wordt net wat scherper maar verschilt erg per game of je het ziet of niet.

[ Voor 86% gewijzigd door FreeMen op 12-11-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Anti Aliasing: Berekenen van pixels tussen pixels om het beeld scherper te maken (om kartelranden te verminderen). Er wordt een gemiddelde berekend tussen de punten om een scherpere rand te krijgen.

Super Sampling: Het beeld wordt door de grafische kaart op een hogere resolutie gerenderd en vervolgens teruggeschaald naar de native resolutie van het scherm. Hierdoor zouden de kartelranden ook weg moeten gaan en een natuurlijker beeld moeten geven omdat er geen pixels uit een gemiddelde berekend worden. Nadeel is wel dat je renderkracht (meestal door de GPU) een stuk meer belast wordt, hij moet uiteraard dan bijna 50% meer pixels berekenen en ook nog een terug olmaag schalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Daarnaast wordt het gerenderde beeld niet 1 op 1 op je displays getoond, er wordt nog wat aan verbouwd om lens distortie te compenseren. Waardoor op sommige plekken het beeld wordt uitgerekt, en op andere plaatsen het wordt samengedrukt. Met supersampling kan je voorkomen dat waar het beeld wordt uitgerekt, het er minder uit zou komen te zien.

• FreeMen
Sissors schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:54:
Daarnaast wordt het gerenderde beeld niet 1 op 1 op je displays getoond, er wordt nog wat aan verbouwd om lens distortie te compenseren. Waardoor op sommige plekken het beeld wordt uitgerekt, en op andere plaatsen het wordt samengedrukt. Met supersampling kan je voorkomen dat waar het beeld wordt uitgerekt, het er minder uit zou komen te zien.
Ah, die kende ik nog niet maar goed om te weten 👍

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
Bedankt allen, snap hem nu meer, wist niet dat die resolutie altijd over SS ging, dacht dat het de render resolutie was.

@FreeMen Dus als je VD op medium zet en SteamVR zijn ding laat doen zit je altijd op 100% op VD en 150% totaal door automatische Steam settings? Of moet je bij Steam het nog zelf aanpassen?

[ Voor 7% gewijzigd door Koldur op 12-11-2020 14:44 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Koldur schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:27:
Bedankt allen, snap hem nu meer, wist niet dat die resolutie altijd over SS ging, dacht dat het de render resolutie was.

@FreeMen Dus als je VD op medium zet en SteamVR zijn ding laat doen zit je altijd op 100% op VD en 150% totaal door automatische Steam settings? Of moet je bij Steam het nog zelf aanpassen?
Dus ja, het is de render resolutie.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
Koldur schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:27:

Ja en nee, steam vr past zichzelf aan aan de power van je pc/grafische kaart. In mijn geval (rtx2080) is auto setting 150% bij 72hz en 134% bij 90hz maar dat verschilt dus per PC. Overigens draaide zowel de Q1 als de Q2 beide op 150% auto dus ik vermoed dat 150% de max. schaling is. Dat de Q2 op 90hz naar 134% auto gaat bevestigt dat wellicht omdat 72/90*150=120% obv 1:1 relatie maar hij komt dus met 134%.

Maar goed, om kort te gaan, voor veruit de meeste games gewoon VD medium en Steam VR op auto.
Mocht het niet lekker lopen, de setting "per game" aanpassen naar 90% of 80% maar de standaard gewoon op auto laten staan.

Tip, check wel even wat "auto" doet voor jou door hem van automatisch af te halen en te zien met welk % hij komt, altijd goed om te weten! Daarna wel weer terugzetten naar auto ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FreeMen op 12-11-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:02
Gravity Sketch is nu in de aanbieding bij de Rift store en heeft crossbuy..

https://www.oculus.com/experiences/rift/1018110521596029/

Wel smerig dat ze hem dan in de Quest store laten staan voor 30 euro: https://www.oculus.com/experiences/quest/1587090851394426/ :N

Hier trouwens een handige site om de Oculus store in de gaten te houden met filters etc: https://vrdb.app/quest/index_eu.html?filter=Cross-Buy+Apps

• Stiello
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 22:22
BarôZZa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:29:

https://www.oculus.com/experiences/rift/1018110521596029/

Wel smerig dat ze hem dan in de Quest store laten staan voor 30 euro: https://www.oculus.com/experiences/quest/1587090851394426/ :N

Hier trouwens een handige site om de Oculus store in de gaten te houden met filters etc: https://vrdb.app/quest/index_eu.html?filter=Cross-Buy+Apps
Dus ook zonder oculus. Hoe werkt dat dan?

Stiello.com

• menne
@UniMatrix @FreeMen Ik heb nog wat verder getest met Virtual Desktop.

Qua hardware, PC zit rechtstreeks op aparte 5Ghz router aangesloten alles met 1Gbit. PC is een i5 4670K 3.4Ghz, 16GB ram en RX 5700 XT, alles geïnstalleerd op SSD's. Laatste GPU drivers (gisteren de GPU geïnstalleerd). In VD de boel op medium en 60 bitrate.

Arizona Sunshine draait als volgt volgens fpsVR:
Zeer lage FPS, gemiddeld ongeveer 30FPS in de start cabine waar je begint. GPU draait ongeveer op 50% en CPU schommelt beetje rond de 70% ~ 80%. De resolutie (weet even niet hoe het specifiek benoemd is) draait op 122%. Geen verloren frames. Alles schokt als ik om mijn heen kijk etc, sowieso veel aliasing etc. Wat verder opvalt is dat reprojection ratio ergens op 30% zit.

Espire 1 Operative draait als volgt volgens fpsVR:
Wederom zeer lage FPS, gemiddeld ongeveer 38FPS in het start scherm. GPU draait ongeveer op 30% en CPU schommelt beetje rond de 70%. De resolutie draait weer op 122%. Alles schokt als ik om mijn heen kijk etc, sowieso veel aliasing etc. Wat verder opvalt is dat reprojection ratio ergens op 30% zit.

Sowieso dus veel te lage FPS(!). En een reprojection ratio van ergens rond de 30%. Ik begrijp volgens mij dat dat frames zijn die gevuld worden omdat de FPS zo laag is. Ik snap er geen hout van waarom de FPS zo extreem laag is. Ook met de SteamVR test zit ik in het einde van het groene gedeelte. Ook wordt volgens fpsVR de GPU of CPU niet tegen zijn piek aangedrukt. Lage FPS verklaard overigens natuurlijk wel dat het voor geen beter werkt op dit moment :P

First contact zag er goed uit, maar toen had ik fpsVR nog niet werkend, dus weet niet hoe dat verliep. Zag er even goed uit als native op de Q2. Of misschien iets beter, maar dat kan placebo zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door menne op 12-11-2020 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
menne schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:44:

Qua hardware, PC zit rechtstreeks op aparte 5Ghz router aangesloten alles met 1Gbit. PC is een i5 4670K 3.4Ghz, 16GB ram en RX 5700 XT, alles geïnstalleerd op SSD's. Laatste GPU drivers (gisteren de GPU geïnstalleerd). In VD de boel op medium en 60 bitrate.

Zeer lage FPS, gemiddeld ongeveer 30FPS in de start cabine waar je begint. GPU draait ongeveer op 50% en CPU schommelt beetje rond de 70% ~ 80%. De resolutie (weet even niet hoe het specifiek benoemd is) draait op 122%. Geen verloren frames. Alles schokt als ik om mijn heen kijk etc, sowieso veel aliasing etc. Wat verder opvalt is dat reprojection ratio ergens op 30% zit.

Wederom zeer lage FPS, gemiddeld ongeveer 38FPS in het start scherm. GPU draait ongeveer op 30% en CPU schommelt beetje rond de 70%. De resolutie draait weer op 122%. Alles schokt als ik om mijn heen kijk etc, sowieso veel aliasing etc. Wat verder opvalt is dat reprojection ratio ergens op 30% zit.

Sowieso dus veel te lage FPS(!). En een reprojection ratio van ergens rond de 30%. Ik begrijp volgens mij dat dat frames zijn die gevuld worden omdat de FPS zo laag is. Ik snap er geen hout van waarom de FPS zo extreem laag is. Ook met de SteamVR test zit ik in het einde van het groene gedeelte. Ook wordt volgens fpsVR de GPU of CPU niet tegen zijn piek aangedrukt. Lage FPS verklaard overigens natuurlijk wel dat het voor geen beter werkt op dit moment :P

First contact zag er goed uit, maar toen had ik fpsVR nog niet werkend, dus weet niet hoe dat verliep. Zag er even goed uit als native op de Q2. Of misschien iets beter, maar dat kan placebo zijn.
Ik heb even gegoogeld op AMD en Virtual Desktop en kom dan toch wat "dingetjes' tegen, met name dat VD is ontwikkeld op nvidia en AMD support nog niet zo lang geleden is toegevoegd.

Heb je wel eens naar AMD Relive gekeken?

https://techtipsvr.com/gu...mes%20on%20Oculus%20Quest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
menne schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:44:

Heb je VD op 90hz staan of 72hz? Dit om de 122% ss te kunnen beoordelen.

Je fps zijn echt veel te laag voor je kaart dus er zit ergens iets niet lekker. Het feit dat de gpu op 30-50% draait onderstreept dat. Dit is de oorzaak maar de vraag is hoe krijgen we dit omhoog. Wat mij wel "zorgen" baart is dat je CPU ondertussen wel tegen zijn max aan loopt en of daar niet iets loos is. Bij een dergelijk fps mag een cpu echt never op 70% draaien, daar is totaal geen reden voor. Het lijkt er op alsof je cpu de bottleneck is maar dan zou je dat ook moeten merken in "platte" games?

Iets wat je sowieso even moet testen is om het spel wat je speelt niet actief te hebben in windows, ofwel onderin de taakbalk niet de game highlighten maar een andere app (zoals steam VR). Bij mij worden de bril op 60fps gecapped als ik een game actief heb, heb ik een willekeurige andere app/window actief dan is het probleem weg.

edit, aanvullende vraag, draai jij die games via VD oculus of VD steam VR?
Tevens graag eens in de game de steam window openen (linker controller de button met de 3 streepjes) en dan onderin fpsVR openen. Dan de het SS % even noteren en vervolgens de optie "detect resolution", wat geeft hij dan voor een resolutie bij welk SS%?

en graag ook even meteen de latency getallen van de virtual desktop erbij (wel ingame, niet in de desktop)

[ Voor 6% gewijzigd door FreeMen op 12-11-2020 20:38 ]

• menne
UniMatrix schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:14:
Heb je wel eens naar AMD Relive gekeken?
Ik zal ga daar eens naar kijken!
FreeMen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:24:
[...]

Heb je VD op 90hz staan of 72hz? Dit om de 122% ss te kunnen beoordelen.

Je fps zijn echt veel te laag voor je kaart dus er zit ergens iets niet lekker. Het feit dat de gpu op 30-50% draait onderstreept dat. Dit is de oorzaak maar de vraag is hoe krijgen we dit omhoog. Wat mij wel "zorgen" baart is dat je CPU ondertussen wel tegen zijn max aan loopt en of daar niet iets loos is. Bij een dergelijk fps mag een cpu echt never op 70% draaien, daar is totaal geen reden voor. Het lijkt er op alsof je cpu de bottleneck is maar dan zou je dat ook moeten merken in "platte" games?

Iets wat je sowieso even moet testen is om het spel wat je speelt niet actief te hebben in windows, ofwel onderin de taakbalk niet de game highlighten maar een andere app (zoals steam VR). Bij mij worden de bril op 60fps gecapped als ik een game actief heb, heb ik een willekeurige andere app/window actief dan is het probleem weg.

edit, aanvullende vraag, draai jij die games via VD oculus of VD steam VR?
Tevens graag eens in de game de steam window openen (linker controller de button met de 3 streepjes) en dan onderin fpsVR openen. Dan de het SS % even noteren en vervolgens de optie "detect resolution", wat geeft hij dan voor een resolutie bij welk SS%?

en graag ook even meteen de latency getallen van de virtual desktop erbij (wel ingame, niet in de desktop)
VD staat op 72hz. Het spel wel of niet actief maken in de taakbalk heeft geen effect.

Normaal start ik de games via het VD menu met games. Maar als ik eerst fpsVR start via VD, dan kom ik in zo'n zwarte vlakte met bergen in de verte. Ik kan daarna met de menu knop van VD (linker controller) alleen SteamVR openen, dus in dat geval start ik dus ook de game via SteamVR (denk ik?). Als ik niet eerst fpsVR start, dan kies ik gewoon de game direct via die games lijst in VD (waar je ook settings, streaming etc hebt in het menu links).

In het Steam window tijdens het draaien van de game bij de optie fpsVR geeft hij ook 122% aan. Detect resolution geeft per eye 2228x2332 aan en hij geeft ook ergens in datzelfde scherm 2224x2332 aan. Beetje onduidelijk welke het nou is, die eerste stond geloof ik als "last detected". Die andere stond ook op die pagina, maar scheelt maar paar pixels. De latency is rond de 47ms in de streamer app op mijn pc terwijl ik de game actief draai op de bril. Dat bedoel je toch qua latency in-game?

Wat verder apart is, is dat als ik fpsVR helemaal aan het begin via VD heb gestart, en dan dat zwarte veld zie met die bergen in de verte in de nacht (is dat SteamVR?), dan staat mijn CPU rond de 97% 8)7

Oja, normale platte games runnen altijd als een tiet, nooit een probleem mee gehad. Die heb ik wel altijd met mijn vorige RX470 gespeeld. Deze nieuwe 5700 XT heb ik tot nu toe alleen getest met VR. De kaart is overigens 2 dagen oud, dus als blijkt dat AMD niet goed combineert kan ik hem nog retouren om een andere te zoeken van Nvidia.

En trouwens: bedankt voor jullie hulp en meedenken tot nu toe! Wordt erg gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En de prijs voor meest misleidende reclame van dit jaar gaat naar...

... Oculus / Facebook: YouTube: Oculus Quest 2 | First Steps | Star Wars & POPULATION:ONE

Ik begrijp dat reclames en trailers het mooier doen lijken dan het in het echt is, maar hier hebben ze het wel heel bont gemaakt.

• Blaim
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 18:01

Blaim

Cashback kroket

Sissors schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:06:
En de prijs voor meest misleidende reclame van dit jaar gaat naar...

... Oculus / Facebook: YouTube: Oculus Quest 2 | First Steps | Star Wars & POPULATION:ONE

Ik begrijp dat reclames en trailers het mooier doen lijken dan het in het echt is, maar hier hebben ze het wel heel bont gemaakt.
Dat gaat wel erg ver zeg. Hoe kunnen ze ook een kamer met hond uitbeelden en er letterlijk onder vermelden 'don't play with pets in the room' oid. 8)7

Vraagje aan iedereen: volgende week verwacht ik m'n eerste headset met de Reverb G2 en heb al een aantal games gekocht. Hoor op Reddit iedereen zich een beetje onderscheiden in een simmer / non-simmer. Ik wil eigenlijk (sim) racing een keer uitproberen in VR.

Hebben jullie tips voor me wat voor race game leuk en laagdrempelig is om te spelen met VR? Ik ben van plan te spelen met Xbox controller en hoop dat er iets beschikbaar is voor een eveneens laagdrempelige prijs. O+

Andere ti[p voor jullie dan: net The Room VR op Steam gekocht, die is nu -33% en goedkoper dan sommige shady key sites, is nu ~€20,-.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:02
Stiello schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:29:
[...]

Dus ook zonder oculus. Hoe werkt dat dan?
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Hi Hier ook een trotse bezitter van een Quest en de 2 komt er ook aan..
Paar Dombo vraagjes.

Is de firmware van de 2 gelijk aan 1?
Kan ik sideload enz voor 2 precies hetzelfde gebruiken als bij de quest?
Dus zelfde account enz van de 1 voor de 2 gebruiken?

Weet iemand mss een optie om meerdere brillen tegelijk te beheren?
Ik ga mss 10-15 brillen brillen beheren en zoek eigenlijk iets als een image branden?
Of kan ik met de sideload gewoon het OS kopiëren en plakken?

Iemand ervaring met dit?
https://www.roadtovr.com/...directly-pc-web-browsers/

Kan ik een bril bricken?

En zijn er ergens mss custom roms te vinden?

Hololens 2 komt er ook aan :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 13-11-2020 07:00 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:58:
Hi Hier ook een trotse bezitter van een Quest en de 2 komt er ook aan..
Paar Dombo vraagjes.

Is de firmware van de 2 gelijk aan 1?
Kan ik sideload enz voor 2 precies hetzelfde gebruiken als bij de quest?
Dus zelfde account enz van de 1 voor de 2 gebruiken?

Weet iemand mss een optie om meerdere brillen tegelijk te beheren?
Ik ga mss 10-15 brillen brillen beheren en zoek eigenlijk iets als een image branden?
Of kan ik met de sideload gewoon het OS kopiëren en plakken?

Iemand ervaring met dit?
https://www.roadtovr.com/...directly-pc-web-browsers/

Kan ik een bril bricken?

En zijn er ergens mss custom roms te vinden?

Hololens 2 komt er ook aan :-)
Het is Android en zover ik weet niet geroot nog. Custom images heb ik nog niet gezien. Dus nee, je kan er weinig mee op dat gebied. Wil je apps uitrollen en beheren kan dat via adb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiello
Als ik hem daar koop, krijg ik dan een key of hoe werkt dat? Ik hoop ergens dit jaar een Reverb G2 te ontvangen en heb nog geen ervaring met de verschillende vr omgevingen (windows mixed reality, steam vr, etc). Ik kan me voorstellen dat dit een beetje zo is als met steam, epic, origin en battle.net etc.

Dus ik vraag me dan af, als ik bij de oculus store software koop, moet ik dan ook een oculus app hebben om dat te spelen.

Of ontvang je een key die je kan activeren in de omgeving die je zelf kiest.

Of is het gewoon de ouderwetse manier, dat je het pakket gewoon installeert en je op je desktop een snelkoppeling zet.

Zoals je al leest, ik heb er geen ervaring mee. Maar Gravity Sketch is wel een programma wat ik graag wil gaan gebruiken

Stiello.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@Dylantje2 Je zult bovendien voor elke bril een Facebook account aan moeten maken als je dezelfde game op meerdere brillen tegelijk wilt draaien volgens mij. En als die accounts te duidelijk fake zijn krijg je te maken met bans en dergelijke...

Tenzij het om een school of werk toepassing gaat waarbij je een eigen applicatie wilt draaien?

Misschien moet je even aangeven wat je wilt, een VR Arcade beginnen voor jezelf of een project voor werk of opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Stiello schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:14:
[...]

Als ik hem daar koop, krijg ik dan een key of hoe werkt dat? Ik hoop ergens dit jaar een Reverb G2 te ontvangen en heb nog geen ervaring met de verschillende vr omgevingen (windows mixed reality, steam vr, etc). Ik kan me voorstellen dat dit een beetje zo is als met steam, epic, origin en battle.net etc.

Dus ik vraag me dan af, als ik bij de oculus store software koop, moet ik dan ook een oculus app hebben om dat te spelen.

Of ontvang je een key die je kan activeren in de omgeving die je zelf kiest.

Of is het gewoon de ouderwetse manier, dat je het pakket gewoon installeert en je op je desktop een snelkoppeling zet.

Zoals je al leest, ik heb er geen ervaring mee. Maar Gravity Sketch is wel een programma wat ik graag wil gaan gebruiken
Als je alleen een Reverb G2 hebt kun je in principe geen Oculus exclusives spelen.

Maarrrr.... er is een tool die 'Revive' heet waarmee dat wel kan. https://www.reddit.com/r/...revive_and_the_reverb_g2/

Disclaimer 1: Facebook kan hier de stekker uit trekken en dan kun je de games niet meer spelen
Disclaimer 2: Ik heb hier geen ervaring mee want ik heb een Quest 2

Als je alleen een Reverb G2 gaat hebben zou ik zoveel mogelijk op Steam (VR) kopen, dat is het meest 'platformonafhankelijk'. Vele games zijn op beide (Oculus en Steam) apart verkrijgbaar ondanks dat ik een Quest 2 heb heb ik dan altijd Steam gekozen.

edit:
Voor zover ik het weet:

HTC Vive, HP Reverb (G2), Valve Index, WMR headsets -> SteamVR
Oculus -> Oculus

SteamVR content op Oculus headsets= Virtual Desktop of Oculus Link
Oculus content op SteamVR compatible headsets = Revive

(Mss iets voor in de OP?)

[ Voor 8% gewijzigd door UniMatrix op 13-11-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiello
UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:27:
[...]

Als je alleen een Reverb G2 hebt kun je in principe geen Oculus exclusives spelen.

Maarrrr.... er is een tool die 'Revive' heet waarmee dat wel kan. https://www.reddit.com/r/...revive_and_the_reverb_g2/

Disclaimer 1: Facebook kan hier de stekker uit trekken en dan kun je de games niet meer spelen
Disclaimer 2: Ik heb hier geen ervaring mee want ik heb een Quest 2

Als je alleen een Reverb G2 gaat hebben zou ik zoveel mogelijk op Steam (VR) kopen, dat is het meest 'platformonafhankelijk'. Vele games zijn op beide (Oculus en Steam) apart verkrijgbaar ondanks dat ik een Quest 2 heb heb ik dan altijd Steam gekozen.
Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste Gravity Sketch op steam kopen. Daar staat hij ook in de store maar dan voor de volle prijs.
Met Oculus exclusive bedoel je dus je gekochte spellen/software op het oculus platform. En niet zoals Playstation games heeft die XBox niet heeft. Aangezien Gravity Sketch ook op Steam VR staat.

Omdat
BarôZZa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:29:
In de orginele post over de aanbieding zag ik namelijk het woord crossbuy. Dat lees ik als, koop bij oculus en je hebt het overal. Als een floating license als het ware. Dat is dus niet zo?

Sorry voor de verwarring allemaal, vind het een leuke aanbieding namelijk maar wil mijn geld niet weggooien als ik het niet kan gebruiken straks.

Stiello.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Stiello schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:49:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste Gravity Sketch op steam kopen. Daar staat hij ook in de store maar dan voor de volle prijs.

[...]

Met Oculus exclusive bedoel je dus je gekochte spellen/software op het oculus platform. En niet zoals Playstation games heeft die XBox niet heeft. Aangezien Gravity Sketch ook op Steam VR staat.

Omdat
[...]

In de orginele post over de aanbieding zag ik namelijk het woord crossbuy. Dat lees ik als, koop bij oculus en je hebt het overal. Als een floating license als het ware. Dat is dus niet zo?

Sorry voor de verwarring allemaal, vind het een leuke aanbieding namelijk maar wil mijn geld niet weggooien als ik het niet kan gebruiken straks.
Crossbuy is volgens mij tussen Quest en Rift, je kunt het dan native op de Quest(2) draaien maar ook de PC versie draaien op de Rift en via link of Virtual Desktop op de Quest(2). De PC versie heeft vaak veel betere graphics, de 3D objecten zijn complexer en de textures gedetailleerder, de 'wereld' heeft meer objecten.

Oculus Exclusive is alleen Oculus, b.v. Robo Recall

En sommige worden op beide platformen aangeboden, zoals Beat Saber, Elven Assasin en Gravity Sketch

Als je geen Oculus headset hebt zou ik altijd kiezen voor de Steam versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:14
Stiello schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:49:
[...]

[...]

Omdat
[...]

SteamVR draait op je PC en is headsets onafhankelijk. Je kan dus het spel wat je koopt op de Rift spelen (of quest via link/virutal desktop), maar ook op de reverb G2, valve index etc

Spellen die je koopt op het oculus platform draaien alleen in de oculus software, en daar kun je alleen oculus producten (quest, rift) op aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
menne schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:32:
[...]

Ik zal ga daar eens naar kijken!

[...]

VD staat op 72hz. Het spel wel of niet actief maken in de taakbalk heeft geen effect.

Normaal start ik de games via het VD menu met games. Maar als ik eerst fpsVR start via VD, dan kom ik in zo'n zwarte vlakte met bergen in de verte. Ik kan daarna met de menu knop van VD (linker controller) alleen SteamVR openen, dus in dat geval start ik dus ook de game via SteamVR (denk ik?). Als ik niet eerst fpsVR start, dan kies ik gewoon de game direct via die games lijst in VD (waar je ook settings, streaming etc hebt in het menu links).

In het Steam window tijdens het draaien van de game bij de optie fpsVR geeft hij ook 122% aan. Detect resolution geeft per eye 2228x2332 aan en hij geeft ook ergens in datzelfde scherm 2224x2332 aan. Beetje onduidelijk welke het nou is, die eerste stond geloof ik als "last detected". Die andere stond ook op die pagina, maar scheelt maar paar pixels. De latency is rond de 47ms in de streamer app op mijn pc terwijl ik de game actief draai op de bril. Dat bedoel je toch qua latency in-game?

Wat verder apart is, is dat als ik fpsVR helemaal aan het begin via VD heb gestart, en dan dat zwarte veld zie met die bergen in de verte in de nacht (is dat SteamVR?), dan staat mijn CPU rond de 97% 8)7

Oja, normale platte games runnen altijd als een tiet, nooit een probleem mee gehad. Die heb ik wel altijd met mijn vorige RX470 gespeeld. Deze nieuwe 5700 XT heb ik tot nu toe alleen getest met VR. De kaart is overigens 2 dagen oud, dus als blijkt dat AMD niet goed combineert kan ik hem nog retouren om een andere te zoeken van Nvidia.

En trouwens: bedankt voor jullie hulp en meedenken tot nu toe! Wordt erg gewaardeerd _/-\o_
1)122% op 72hz zou geen issue moeten zijn dus dat is het niet.
2) fpsVR hoef/moet je niet opstarten van te voren, deze start altijd automatisch op met steam vr. Oculus games ziet hij overigens niet. Ik denk dat het apart opstarten overigens geen effect heeft.
3) De werkelijke resolutie is dus gelijk aan verwachte resolutie dus daar zit het probleem ook niet
4) Latency 47ms is ok, iets lager zou mooi zijn maar 47ms verklaard niet jouw problemen
5) Dat je CPU zo hoog is bij steam vr begin scherm is wel erg vreemd, ik heb het even getest en zit op 4-5% cpu! GPU is ca 35%. Iets zit jouw CPU dwars en vormt voor mijn gevoel de bottleneck. Draait hij wel op multi core? Je zou ook eens moeten kijken naar taakbeheer welke processen jouw CPU vreten. Zou mij niet eens verbazen als het een anti virus programma is of iets dergelijks.
6) Probeer eens een platte game met de nieuwe videokaart.

Ik weet niet wat de xt5700 gekost heeft maar het is best wel een stevige kaart. Als het allemaal echt niet wil en je voor nvidea wil gaan moet je voor de 30xx serie gaan maar de beschikbaarheid is bedroevend. Maar ik zou toch eerst het CPU probleem uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door FreeMen op 13-11-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26

XanderDrake

Build the future!

UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:27:

SteamVR content op Oculus headsets= Virtual Desktop of Oculus Link
Oculus content op SteamVR compatible headsets = Revive
Ik heb Revive nog niet geprobeerd op mn Index maar ik hoor niet overal positieve geluiden...
Sowieso vind ik deze "walled garden" aanpak vrij suf van Oculus. SteamVR werkt officieel wel op bijv. de Quest 2 maar andersom moet het allemaal via hacks. Het is niet dat het Facebook alleen gaat over geld, want anders bestond Oculus link niet.
De markt voor VR niet groot om een splitsing aan te brengen vind ik...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
XanderDrake schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:24:
[...]

Ik heb Revive nog niet geprobeerd op mn Index maar ik hoor niet overal positieve geluiden...
Sowieso vind ik deze "walled garden" aanpak vrij suf van Oculus. SteamVR werkt officieel wel op bijv. de Quest 2 maar andersom moet het allemaal via hacks. Het is niet dat het Facebook alleen gaat over geld, want anders bestond Oculus link niet.
Eens, ik denk ook dat een volledig open platform uiteindelijk beter is voor VR en alle partijen, jammer dat 'Evil Corps' toch weer proberen te domineren.

het idee is natuurlijk simpel: Koop Oculus, dan kun je Oculus EN de rest draaien, koop je iets anders? Kun je Oculus en wat Oculus allemaal aan het opkopen is niet draaien...

Wat Oculus begonnen is is vet, ze hebben alleen wel hun ziel verkocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:24:
[...]

Oculus Link bestaat omdat momenteel PCVR nog een te groot onderdeel is om naast zich neer te leggen, en zonder die optie zouden een hoop minder het kopen. Op het moment dat Facebook denkt dat ze meer eraan verdienen zonder Link, is die weg. (Of nou ja, bij de generatie headsets die daarna komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Sissors schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:29:
[...]

Oculus Link bestaat omdat momenteel PCVR nog een te groot onderdeel is om naast zich neer te leggen, en zonder die optie zouden een hoop minder het kopen. Op het moment dat Facebook denkt dat ze meer eraan verdienen zonder Link, is die weg. (Of nou ja, bij de generatie headsets die daarna komen).
Gaan ze dan ook Virtual desktop verbannen van de Oculus store?

Als ze dat doen krijgen ze wel echt vol consumenten organisaties over zich heen.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@XanderDrake De mogelijkheid om VR te streamen moest al uit de normale Virtual Desktop van FB, vandaar dat je nu een patch moet sideloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:37:
@XanderDrake De mogelijkheid om VR te streamen moest al uit de normale Virtual Desktop van FB, vandaar dat je nu een patch moet sideloaden...
Really. Ja dit is inderdaad evil megacorp stylo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:37:
En de reden laat zich raden... ze waren bezig met een dure kabel en die moet uiteraard wel verkocht worden!
Daarbij is Oculus ook zelf bezig met een draadloze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

FreeMen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:45:
[...]

En de reden laat zich raden... ze waren bezig met een dure kabel en die moet uiteraard wel verkocht worden!
Daarbij is Oculus ook zelf bezig met een draadloze oplossing.
Een hardwarematige of softwarematige oplossing? Ik begreep dat Virtual Desktop via Wifi 6 eigenlijk heel goed werkt, dus ik ben benieuwd in hoeverre ze nog kunnen verbeteren daarop.

[edit] Ik hoop dat Valve ziet hoe populair de Quest 2 is en dat ze ook gaan kijken naar Wireless oplossingen!

[ Voor 10% gewijzigd door XanderDrake op 13-11-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Hardwarematig lijkt me inderdaad overbodig omdat de Quest 2 al WiFi 6 heeft, misschien een dongle voor in de PC met een stukje software om een directe, dedicated link op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:34:
[...]

Gaan ze dan ook Virtual desktop verbannen van de Oculus store?

Als ze dat doen krijgen ze wel echt vol consumenten organisaties over zich heen.
Niet als ze het alleen bij nieuwe headsets doen.
XanderDrake schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:49:
[...]

Een hardwarematige of softwarematige oplossing? Ik begreep dat Virtual Desktop via Wifi 6 eigenlijk heel goed werkt, dus ik ben benieuwd in hoeverre ze nog kunnen verbeteren daarop.

[edit] Ik hoop dat Valve ziet hoe populair de Quest 2 is en dat ze ook gaan kijken naar Wireless oplossingen!
Probleem is dat je een perfecte wifi nodig hebt als consument, veel hebben dat niet, en komen bij Oculus dan aankloppen dat het niet werkt. Een Wifi dongle voor in de PC met custom firmware zou een logische oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
UniMatrix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:28:
Eens, ik denk ook dat een volledig open platform uiteindelijk beter is voor VR en alle partijen, jammer dat 'Evil Corps' toch weer proberen te domineren.
Helemaal mee eens, maar ondanks Steam worden ook voor de normale games nog steeds aparte platformen nodig gemaakt.

Het is precies mijn irritatie op dit moment: heb nu een Q1 met 1 betaald spelletje, wil niet meer aanschaffen op dit platform aangezien mijn verwachting is dat ik straks voornamelijk via Steam ga spelen. Via Link is natuurlijk een optie maar heb dan weer een extra kabel nodig en het benut het grootste voordeel van de Quest niet (vrijheid van standalone). Vervelend op dit moment maar natuurlijk ergens begrijpelijk dat de bedrijven de R&D / productiekosten / software ontwikkeling eruit willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
Sissors schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:51:
[...]

Niet als ze het alleen bij nieuwe headsets doen.

[...]

Probleem is dat je een perfecte wifi nodig hebt als consument, veel hebben dat niet, en komen bij Oculus dan aankloppen dat het niet werkt. Een Wifi dongle voor in de PC met custom firmware zou een logische oplossing zijn.
Dit is dus. Het gaat puur om een stukje software in de oculus app, VD is immers ook alleen maar software.
Ze zijn vermoedelijk bezig om de data stream te optimaliseren waardoor er lang niet zoveel data bandbreedte nodig is als VD nu nodig heeft en de systeemeisen rondom je netwerk ook lager zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeMen
Game tip!

Voor degene welke houden van exploration games zoals No man sky (welke voor geen meter loopt in VR bij de meeste) kan ik Subnautica bijzonder aanraden! In VR echt een geweldige ervaringen erg leuke gameplay. Ik ben gegaan voor de originele versie, de opvolger (below zero) pak ik zodra ik deze uitgespeeld heb.

https://store.steampowered.com/search/?term=subnautica

Je moet wel even een 2 tal mods installeren omdat er wat issues zijn met de originele VR ondersteuning maar met deze 2 mods loopt hij erg lekker en ziet er zeer fraai uit. Grafisch moet je ingame nog wel eea tweaken zoals de afstand van wat je onder en boven water ziet (de mod maakt dit mogelijk) voor een ideale fps. Bij mij loopt hij stabiel 72hz met ruimte voor 90hz. enige uitzondering is in het onderwater station wat je kan bouwen, de frames zijn stabiel 72 en kijken met je hoofd gaat ook vloeiend maar lopen gaat erg schokkerig. Dit is een bekende bug en men raadt ook aan het station niet te groot te maken ;)

De 2 mods en de link naar het mod programma vind je hieronder op de website. Even goed de post lezen en als je alles goed doet heb je 3 files, het modprogramma qmod 4.0xxx , VREnhancements & Performance booster. Modprogramma installeren (wel even je virusscanner als false positive laten melden) welke een map aan maakt in de subnautica folder en dan de beide mods zips in deze map uitpakken. Je moet je wel even registreren op de nexus site om alles te kunnen downloaden.

https://www.nexusmods.com/subnautica/mods/173

[ Voor 10% gewijzigd door FreeMen op 13-11-2020 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
Voor @menne (en omdat ik zelf aan een RX 6800 XT denk :X ) https://www.reddit.com/r/...r_alternative_to_virtual/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patatman12
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-09 13:56
FreeMen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:21:
Game tip!

Voor degene welke houden van exploration games zoals No man sky (welke voor geen meter loopt in VR bij de meeste) kan ik Subnautica bijzonder aanraden! In VR echt een geweldige ervaringen erg leuke gameplay Ik ben gegaan voor de originele versie, de nieuwer (below zero) pak ik zodra ik deze uitgespeeld heb.
Ik ben nu nog volop bezig met No Man's Sky in VR. Wat een feest is dat zeg, heb No Man's Sky bij de release gespeeld, en tussen tijd 1 keer opgestart. Maar de game is echt aanzienlijk verbeterd.

Subnautica heb ik al helemaal uitgespeeld (non-vr), en is echt een hele gave game! Als ik klaar ben met No Man's Sky(uitspelen kan niet echt hehe), dan ga ik zeker Subnautica Below Zero proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patatman12
Even terug komend op mijn blurry ervaring.
Dit filmpje heeft voor mij erg geholpen om het probleem op te lossen:
YouTube: The Oculus Quest 2 Extra IPD Settings! Glare and Ghosting Solved!

Door hem tussen 2 - 3 te zetten heb ik scherper beeld, en net de vervelende blur is weg. Dit komt omdat mijn IPD rond de 66 zit. Ik heb mijn IPD zelf gemeten, en d.m.v. een app op de telefoon dus wellicht bij de opticien dat het er iets boven of onder zit.

Maar goed, dit kan dus eventueel voor andere ook een uitkomst zijn mits je tussen 2 standen in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
patatman12 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:27:
[...]

Ik ben nu nog volop bezig met No Man's Sky in VR. Wat een feest is dat zeg, heb No Man's Sky bij de release gespeeld, en tussen tijd 1 keer opgestart. Maar de game is echt aanzienlijk verbeterd.

Subnautica heb ik al helemaal uitgespeeld (non-vr), en is echt een hele gave game! Als ik klaar ben met No Man's Sky(uitspelen kan niet echt hehe), dan ga ik zeker Subnautica Below Zero proberen.
Oh, dan ben jij één van de weinige waar hij speelbaar is. FPS bij mij zijn echt te beroerd en grafisch...meh. Subnautica is grafisch echt minimaal 2x zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
patatman12 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:57:
Even terug komend op mijn blurry ervaring.
Dit filmpje heeft voor mij erg geholpen om het probleem op te lossen:
YouTube: The Oculus Quest 2 Extra IPD Settings! Glare and Ghosting Solved!

Door hem tussen 2 - 3 te zetten heb ik scherper beeld, en net de vervelende blur is weg. Dit komt omdat mijn IPD rond de 66 zit. Ik heb mijn IPD zelf gemeten, en d.m.v. een app op de telefoon dus wellicht bij de opticien dat het er iets boven of onder zit.

Maar goed, dit kan dus eventueel voor andere ook een uitkomst zijn mits je tussen 2 standen in zit.
Goede tip, eigenlijk te gek voor woorden dat Oculus niet gewoon 5 of 6 standen heeft gemaakt, kost geen cent meer voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patatman12
FreeMen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:14:
[...]

Oh, dan ben jij één van de weinige waar hij speelbaar is. FPS bij mij zijn echt te beroerd en grafisch...meh. Subnautica is grafisch echt minimaal 2x zo goed.
Wat ik merk, is dat ik af en toe een stotter sessie heb.
Wat bij mij dan helpt is naar VD gaan, en even naar de "desktop mode".
Ik minimaliseer dan alle vensters die over NMS staan. Vaak alleen Steam VR stats venster, maar soms ook Discord of andere apps die per-ongeluk geopend zijn.

Daarna keer ik terug naar de game, en dan draait die soepel.

PC:
Even wat tech info over mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 139,05€ 139,05
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 87,81€ 87,81
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 39,-€ 39,-
1VentilatorenArctic F12 Silent, 120mm€ 4,07€ 4,07
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,83

Daarnaast draait mijn PC bekabeld via een 1Gbit intern lan.
De Quest 2 is verbonden via 5Ghz met een Unifi AC-Pro.
Zowel PC als Unifi AC-Pro zijn verbonden met een Ubiquiti UniFi US-24.

Daarbij heb ik voor andere zaken mijn WiFi netwerk behoorlijk geprobeerd te optimaliseren, o.a. voor Google Stadia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
patatman12 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:21:
[...]

Wat ik merk, is dat ik af en toe een stotter sessie heb.
Wat bij mij dan helpt is naar VD gaan, en even naar de "desktop mode".
Ik minimaliseer dan alle vensters die over NMS staan. Vaak alleen Steam VR stats venster, maar soms ook Discord of andere apps die per-ongeluk geopend zijn.

Daarna keer ik terug naar de game, en dan draait die soepel.

PC:
Even wat tech info over mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 139,05€ 139,05
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 87,81€ 87,81
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 39,-€ 39,-
1VentilatorenArctic F12 Silent, 120mm€ 4,07€ 4,07
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,83

Daarnaast draait mijn PC bekabeld via een 1Gbit intern lan.
De Quest 2 is verbonden via 5Ghz met een Unifi AC-Pro.
Zowel PC als Unifi AC-Pro zijn verbonden met een Ubiquiti UniFi US-24.

Daarbij heb ik voor andere zaken mijn WiFi netwerk behoorlijk geprobeerd te optimaliseren, o.a. voor Google Stadia.
Hmm, dat minimaliseren van alles zal ik eens proberen maar waar ik met de Q1 nog nette frames had is dat bij de Q2 echt duidelijk minder. Vooral in stations is het ca 30-35fps...drama.. Grafisch is het spel sowieso maar matig, erg veel last van pixels als je iets verder weg kijkt. Dichtbij is het wel ok.

Ik heb ook een 2600x maar dan met RTX2080. PC ook via 1Gbit lan naar de ziggo modem met dedicated 5ghz voor de bril. Deze setup gaat nog veranderen want de meterkast is niet de beste plek voor een stabiel stream maar is zeker niet de oorzaak want alle andere games draaien wel goed muv een hickupje zo nu en dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 19:44
Elite Dangerous is vanaf 19 November gratis op de Epic Store. Schijnt heel leuk te zijn in VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Platte_Band schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:38:
Elite Dangerous is vanaf 19 November gratis op de Epic Store. Schijnt heel leuk te zijn in VR.
Klopt, het is een hele andere ervaring in VR dan op een plat scherm. Toch moet je best wel wat doen om de gehele ervaring compleet te maken. Een controller of HOTAS is dan ook een goede investering erbij. Voiceattack is bijna een must.

Andere wat ik ook minder vind is het nemen van screenshots. In VR is dat toch een heel stuk minder dan een screenshot van mijn ultrawide scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Soliest op 13-11-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 19:44
Soliest schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:43:
[...]

Klopt, het is een hele andere ervaring in VR dan op een plat scherm. Toch moet je best wel wat doen om de gehele ervaring compleet te maken. Een controller of HOTAS is dan ook een goede investering erbij. Voiceattack is bijna een must.
Wat is Voice Attack? Commando's met je stem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Platte_Band schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:44:
[...]

Wat is Voice Attack? Commando's met je stem?
Ja, met https://voiceattack.com/ kun je tegen je pc spreken en die dan toets(combinaties), macro`s, joistickcommando`s etc uit te laten voeren.
Zeg bijvoorbeeld, "Gear down/up" en je gear gaat down/up. "Power to system", Power to weapons" etc etc. Je hoefd dus je toetsenbord niet meer aan te raken. Combineer je het dan met https://www.hcsvoicepacks.com/ dan kun je helemaal los. De computer gaat dan ook nog eens terugpraten en als je meerdere packs koopt, kunnen ze ook nog met/tegenelkaar gaan praten. Je zit dan niet meer alleen in je schip.

Pagina: 1 ... 27 ... 123 Laatste