is een prepaidcard voldoende? het is neem ik aan om mijn naam te checken, die staat niet op die kaart denk.
Sinds gisteren in het bezit van een Oculus Quest, mooie hardware. Scherm is een stuk scherper dan m'n PSVR en de controllers oneindig veel beter dan de antieke Move controllers. Graphics zijn uiteraard wel wat minder en het valt me wel een beetje tegen hoe weinig games er zijn vergeleken met de PSVR.
En weet iemand of er regelmatig sales zijn in de store? Dat is wat me op het eerste gezicht het meest tegenvalt. Bij de PSVR heb je vrijwel altijd wel een aantal games die te koop staan voor 50-80% korting. Dus binnen notime had je een flinke library. Als ze allemaal 20-30 euro per stuk kosten wordt het een minder leuk verhaal.
En weet iemand of er regelmatig sales zijn in de store? Dat is wat me op het eerste gezicht het meest tegenvalt. Bij de PSVR heb je vrijwel altijd wel een aantal games die te koop staan voor 50-80% korting. Dus binnen notime had je een flinke library. Als ze allemaal 20-30 euro per stuk kosten wordt het een minder leuk verhaal.
Ik deel die mening. Mijn Q2 ligt al zeker een week in de kast door de prijzen. Gelukkig heb ik hier via enkele hulpzame mensen geleerd hoe je via SteamVR kan gamen. Even flink gewacht op steamsales en hup vertrokken. Moet je natuurlijk wel een computer hebben. En mocht ik ooit een een andere bril aankopen ben ik die games nooit kwijt.BarôZZa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:10:
Sinds gisteren in het bezit van een Oculus Quest, mooie hardware. Scherm is een stuk scherper dan m'n PSVR en de controllers oneindig veel beter dan de antieke Move controllers. Graphics zijn uiteraard wel wat minder en het valt me wel een beetje tegen hoe weinig games er zijn vergeleken met de PSVR.
Zet de games die je wil op een watchlist in de Oculus store dan krijg je een melding als de prijs zakt.
Ik heb een zooi spellen op watch list staan in Oculus, nog nooit een melding gehad dat prijs daaldeSpacewide schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:27:
[...]
Ik deel die mening. Mijn Q2 ligt al zeker een week in de kast door de prijzen. Gelukkig heb ik hier via enkele hulpzame mensen geleerd hoe je via SteamVR kan gamen. Even flink gewacht op steamsales en hup vertrokken. Moet je natuurlijk wel een computer hebben. En mocht ik ooit een een andere bril aankopen ben ik die games nooit kwijt.
Zet de games die je wil op een watchlist in de Oculus store dan krijg je een melding als de prijs zakt.
Ja, ze hadden wel sales maar nu de Q2 uit is kunnen ze de hoofdprijs vragen voor games. Ik had al een rift hiervoor dus redelijk wat via cross buy direct kunnen spelen. Beat saber en Superhot had ik al gekocht dus dat ga ik niet nog een keer doen.
Als ik geen PCVR had zou ik behoorlijk teleurgesteld zijn in het aanbod. Games zoals Alyx, Squadrons, Medal of Honor, Asgard Wrath, Dirt Rally 2 en Lone Echo is wat ik speel. De rest is eigenlijk voornamelijk een beetje een demo gevoel, dan heb je eindelijk een goed spel gevonden zoals b.v. Moss en is het binnen 3 uurtjes klaar.
Nee software moet nog behoorlijk aan gewerkt worden.
Als ik geen PCVR had zou ik behoorlijk teleurgesteld zijn in het aanbod. Games zoals Alyx, Squadrons, Medal of Honor, Asgard Wrath, Dirt Rally 2 en Lone Echo is wat ik speel. De rest is eigenlijk voornamelijk een beetje een demo gevoel, dan heb je eindelijk een goed spel gevonden zoals b.v. Moss en is het binnen 3 uurtjes klaar.
[quote]GekkePrutser schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:02:
[.
Ik heb zelf een AC-LITE van Unifi hangen, helaas is dat nogal drama. Veel gestotter. Nu hoorde ik dat het er door komt dat ik veel andere apparaten op 5Ghz heb. Dat klopt. En ik wil niet alles van de 5Ghz af gooien.
Qua verbinding werkt het uitstekend, heb constant 866Mhz. Logisch ook want het ding hangt letterlijk boven mijn hoofd aan het plafond, dus geen enkele obstructie.
Ik gebruik ook een AC-Lite.
Heb totaal geen last van gestotter. Gebruik je wel 80mhz kanaal breedte?
Ik heb wel meerdere access points , dus wellicht is die van mij minder zwaar belast.
[.
Ik heb zelf een AC-LITE van Unifi hangen, helaas is dat nogal drama. Veel gestotter. Nu hoorde ik dat het er door komt dat ik veel andere apparaten op 5Ghz heb. Dat klopt. En ik wil niet alles van de 5Ghz af gooien.
Qua verbinding werkt het uitstekend, heb constant 866Mhz. Logisch ook want het ding hangt letterlijk boven mijn hoofd aan het plafond, dus geen enkele obstructie.
Ik heb wel meerdere access points , dus wellicht is die van mij minder zwaar belast.
Ja, zonder PCVR (vooral draadloos streamen via VD) is het nog geen volwaardige ervaring met de games die te kopen zijn. Ik had al een VR ready PC, dus voor mij was dat prima. Maar weet ook dat steeds minder mensen een PC hebben staan die VR aan kan.Furfoot schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:13:
Ja, ze hadden wel sales maar nu de Q2 uit is kunnen ze de hoofdprijs vragen voor games. Ik had al een rift hiervoor dus redelijk wat via cross buy direct kunnen spelen. Beat saber en Superhot had ik al gekocht dus dat ga ik niet nog een keer doen.
Als je dat wel hebt, dan is de Quest 2 wel een extreem gave aankoop vanwege draadloos streamen, man wat werkt dat goed. Ik had eerst wat hiccups, maar met wat tweaks werkt het nu eigenlijk gewoon perfect.
Om goed draadloos te kunnen streamen, moet je wel wat verstand hebben van netwerken e.d. Het is dus niet echt plug and play wat dat betreft. Als Oculus de store snel uitbreid met killer standalone spellen, dan zal het voor de mainstream ook een volledige ervaring kunnen worden, maar dat zie ik nog niet helemaal gebeuren in de nabije toekomst.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dat stotteren als er meer apparaten op 5Ghz zitten heb ik hier ook. Als ik VR draadloos wil spelen schakel ik de 5Ghz voor de overige apparaten uit (kan eenvoudig en snel op mijn systeem).wielhelm schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:33:
[.
Ik heb sinds kort een Quest 2, deze recent uitgekomen game kan ik aanraden: https://store.steampowered.com/app/858260/Until_You_Fall/
Koop hem op de quest of oculus store als je hem ook standalone op je Quest wilt spelen.
Koop hem op de quest of oculus store als je hem ook standalone op je Quest wilt spelen.
Deze had ik een paar dagen geleden gekocht en vond het echt niks aan. Ja wel leuk de eerste 10 minuten, maar je doet werkelijk steeds hetzelfde, maar dan met een kleine upgrade elke 30 seconden ongeveer.unfor schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:14:
Ik heb sinds kort een Quest 2, deze recent uitgekomen game kan ik aanraden: https://store.steampowered.com/app/858260/Until_You_Fall/
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Hoe spelen jullie Half Life Alyx qua bewegen? Blinken, shiften, continuous? Op een stoel of staand? Ik ben van blinken naar shiften gegaan, continuous is net even te voor mij.
Ben benieuwd of dat een ding is om aan te wennen of persoonlijk is en wat de voordelen zijn volgens jullie. Deze manier gamen is echt even kijken hoe het moet haha.
Ben benieuwd of dat een ding is om aan te wennen of persoonlijk is en wat de voordelen zijn volgens jullie. Deze manier gamen is echt even kijken hoe het moet haha.
[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 01-11-2020 16:28 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik gebruik nu continuous, ben begonnen met blink maar dan mis je toch wat van de ervaring.Koldur schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:25:
Hoe spelen jullie Half Life Alyx qua bewegen? Blinken, shiften, continuous? Op een stoel of staand? Ik ben van blinken naar shiften gegaan, continuous is net even te voor mij.
Als je doorzet wen je er wel aan, let wel op dat je niet misselijk word want daar kun je niet aan wennen.
Pffff, Marktplaats achtige toestanden hier op Tweakers met het verkopen van de Quest 1. Eentje die na zijn werk op zou komen halen en op het laatste moment met een smoes ("moet naar een andere klant, kijk nog wel") afhaakt en eentje waarvan ik een bod accepteer en vervolgens niets meer hoor. Ben ik niet gewend hier.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Dank je, en hoe heb je de turn style?unfor schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:36:
[...]
Ik gebruik nu continuous, ben begonnen met blink maar dan mis je toch wat van de ervaring.
Als je doorzet wen je er wel aan, let wel op dat je niet misselijk word want daar kun je niet aan wennen.
Standaard, 45 graden meen ik. Heb niet anders geprobeerd, weet niet of je dat ook als continuous kunt instellen maar heb gelezen men daar over het algemeen niet over kan.
Ik las net ergens dat dat ook moet kunnen, maar daar motion sickness eerder voorkomt. Ben er meestal niet te vatbaar voor, maar er zijn altijd grenzenunfor schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:43:
[...]
Standaard, 45 graden meen ik. Heb niet anders geprobeerd, weet niet of je dat ook als continuous kunt instellen maar heb gelezen men daar over het algemeen niet over kan.
Dank je voor de input!
Als je draadloos streamt, kan je toch gewoon fysiek draaien?
Over algemeen schijnt smooth turning wel echt goed te zijn om misselijk te worden, al blijft het van persoon tot persoon verschillen.
[ Voor 37% gewijzigd door Sissors op 01-11-2020 17:33 ]
Ja, 80Mhz staat aan.wielhelm schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:33:
Maar er zit best veel apparatuur op, ik denk dat het daardoor komt. Heb al vaker gehoord dat meerdere apparatuur op dezelfde AP stotteringen oplevert. Goed om te horen dat het op zich goed moet werken!
De Q2 gekocht voor de entertainment, maar het is nog best een prima workout
(in Until You Fall)

Ik had de Q2 in september ge-preordered, en toen waren spellen en vaak ook bundles elke dag in de aanbieding. Daar heb ik toen 1x iets, Arizone Sunshine, gekocht, want ik dacht dat de sales wel door zouden gaan. Maar nope...BarôZZa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:10:
Het is misschien wel logisch, aangezien het lijkt alsof ze de Q2 met verlies verkopen.
Verder heb ik nog hoop op black friday.
[ Voor 6% gewijzigd door SeenD op 01-11-2020 21:56 ]
Something something
Hier in huis 2x Lite op de verdiepingen en een LR op de begane grond. Zelfs met 2 Quests kan ik nog prima online games spelen zonder stotteren. Huis hangt vol met slim spul, telefoons, chromecast, auto aan de wifi, sonos overal en alles blijft gewoon aan tijdens het gamen.GekkePrutser schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:02:
[...]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Hou de Rift sales in de gaten voor crossbuy titels. Verder waren er best wel wat sales voor de Q2 release dus met een beetje geduld moet dat goedkomen.BarôZZa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:10:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Oh dat verbaast me wel, ik dacht dat dat het was. Ik heb hier ook wel veel storing van de buren, ik woon midden in de stad, ik zie wel 30 netwerken en bijna allemaal zijn ze dualband. De meeste internetproviders geven hier (Spanje) nu een model met 5Ghz, met name omdat ze hier allemaal fiber doen dus dan heb je dat ook wel nodig om een beetje gebruik te maken van je verbinding (hier 600Mbit). Mijn LAN is verder 100% Gigabit dus daar zal het niet aan liggen.Tassadar32 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:00:
[...]
Hier in huis 2x Lite op de verdiepingen en een LR op de begane grond. Zelfs met 2 Quests kan ik nog prima online games spelen zonder stotteren. Huis hangt vol met slim spul, telefoons, chromecast, auto aan de wifi, sonos overal en alles blijft gewoon aan tijdens het gamen.
Wel heb ik de DFS banden links laten liggen omdat sommige apparaten er niet goed mee overweg kunnen (Amazon Fire TV stick bijvoorbeeld).
Maargoed ik wil toch upgraden naar die WiFi 6 AP wanneer hij eindelijk eens uit is. Of dus zo'n andere als die TP-Link.
Vind het toch wel erg jammer dat die batterij zo snel leeg gaat, zelfs als hij met USB3 aan de pc hangt. Gisteren kreeg ik na iets meer dan twee uur de melding dat hij bijna op was en ik de kabel aan moest sluiten.. dit terwijl ik dus al twee uur met de kabel aangesloten zat.
Nu we een paar weken verder zijn, ik heb zelf een alternatieve kabel, is dit probleem er ook bij de officiele (veel te dure) Oculus link kabel?
Nu we een paar weken verder zijn, ik heb zelf een alternatieve kabel, is dit probleem er ook bij de officiele (veel te dure) Oculus link kabel?
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Dan moet je 'Thrill of the Fight' eens proberen. Na 2 matches ben ik drijfnat van het zweet.unfor schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:41:
De Q2 gekocht voor de entertainment, maar het is nog best een prima workout(in Until You Fall)
[Afbeelding]
(Maar dat kan ook aan mij liggen
Afgelopen weekend mijn oude anker powerbank met 2A uitgang maar weer eens opgeladen.Soliest schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:55:
Vind het toch wel erg jammer dat die batterij zo snel leeg gaat, zelfs als hij met USB3 aan de pc hangt. Gisteren kreeg ik na iets meer dan twee uur de melding dat hij bijna op was en ik de kabel aan moest sluiten.. dit terwijl ik dus al twee uur met de kabel aangesloten zat.
Kort kabeltje van mijn borstzak naar de quest en ik kon toen bijna 4 uur spelen.
Ja, alleen kan ik niet en een powerbank en de link kabel tegelijk aansluiten. Moet ook nog eens een developer account aanmaken, maar dat was nog niet gelukt..... iets met geen creditcard en een nieuw account krijg ik de validation mail niet van binnen.wielhelm schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:18:
[...]
Afgelopen weekend mijn oude anker powerbank met 2A uitgang maar weer eens opgeladen.
Kort kabeltje van mijn borstzak naar de quest en ik kon toen bijna 4 uur spelen.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Is dat van de samsung smartwatch? Bij mij registreert hij beatsaber sessies niet terwijl die ook wel behoorlijk intensief zijn.unfor schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:41:
De Q2 gekocht voor de entertainment, maar het is nog best een prima workout(in Until You Fall)
[Afbeelding]
tsja, (nog) één van de issues als je beraadt speelt ipv draadloos, geen mogelijkheid om een extra powerbank er aan te hangen. USB poorten geven op een lange kabel geeft niet genoeg power om de onttrekking te compenseren. Ik gebruik een 18w powerbank en die houdt hem net op 100%.Soliest schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:55:
Ja. Hij registreert bij mij ook lang niet alles, toevallig deze 3 achter elkaar. Ik sta dan ook wel flink te zweten. Bij beat saber sta ik niet zo te zweten omdat ik het hogere niveau niet aan kan. Fysiek wel maar het gaat mijn hersenen even te snelFreeMen schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:19:
[...]
Is dat van de samsung smartwatch? Bij mij registreert hij beatsaber sessies niet terwijl die ook wel behoorlijk intensief zijn.
Ik heb zojuist ook een developer account gemaakt en dat ging probleemloos. Heb geen CC in hoeven te geven (wellicht omdat ik deze al gebruik om games te kopen)Soliest schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:21:
[...]
Ja, alleen kan ik niet en een powerbank en de link kabel tegelijk aansluiten. Moet ook nog eens een developer account aanmaken, maar dat was nog niet gelukt..... iets met geen creditcard en een nieuw account krijg ik de validation mail niet van binnen.![]()
Zojuist Half Life Alyx gekocht. Eerst 5 min bekabeld, maar na bijna gestruikeld te zijn virtual desktop aangeschaft en nu de eerste 2 chapters gespeeld. Zelfs met mijn laptop die t allemaal net aan kan (low fidelity).. wauw wat een geweldige ervaring! Ik snap nu ook wat beter waarom de mensen hier bang zijn dat de Q2 de PCVR markt verdringt
Ik snap ook niet wat de dure headsets wel kunnen wat de Quest2 van 350 niet kan. Nu kom ik natuurlijk lekker casual net binnen wandelen in de VR wereld, maar ik zie alleen maar nadelen bij de duurdere headsets.
Betere tracking (ruimer) en beter beeld qua compressie / bandbreedte. Heel veel andere voordelen heeft de rest niet meer inmiddels......unfor schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:25:
Ik snap ook niet wat de dure headsets wel kunnen wat de Quest2 van 350 niet kan. Nu kom ik natuurlijk lekker casual net binnen wandelen in de VR wereld, maar ik zie alleen maar nadelen bij de duurdere headsets.
Voor zover ik het zie is het vooral, geen facebook account.unfor schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:25:
Verder heeft de Q2 als voordeel dat je 'm standalone kan gebruiken en via virtual desktop draadloos kan streamen.
Wellicht dat de HP reverb G2 straks een stap omhoog zet qua resolutie
[ Voor 7% gewijzigd door R.van.M op 02-11-2020 15:31 ]
Diverse brillen hebben specifiek één onderdeel waar ze sterk in zijn maar de techniek ontwikkeld zo snel dat zo op dat vlak ook snel ingehaald worden.Tadango schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:27:
[...]
Betere tracking (ruimer) en beter beeld qua compressie / bandbreedte. Heel veel andere voordelen heeft de rest niet meer inmiddels......
Index = 144fps
G2 = beeldkwaliteit (resolutie is niet eens gek veel hoger dan Q2 dus het moet echt aan het beeldscherm zelf liggen)
Alle andere brillen hebben eigenlijk alleen het voordeel dat ze geen data hoeven encoden wat bij de quest wel moet waardoor er relatief meer PC power nodig is op een Q2.
Voor het geld is een Q2 echt onverslaanbaar al betaal je daar wel indirect voor met je persoonlijk gegevens....
Beter comfort, veel beter geluid bijvoorbeeld (voor de Index/G2).Tadango schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:27:
[...]
Betere tracking (ruimer) en beter beeld qua compressie / bandbreedte. Heel veel andere voordelen heeft de rest niet meer inmiddels......
Voordeel van Q2 is draadloze optie (groot voordeel), controllers en prijs (al als je wat verplichtte accessoires erbij pakt tov de pre-order prijs van de G2 is het verschil nog geen eens gigantisch). Standalone is voor een hoop een voordeel, voor mij persoonlijk niet echt.
Draadloos zou ik graag hebben, en heb ook heel serieus Q2 overwogen. Met de belabberde communicatie van HP en het niet opschieten van leveringen doe ik dat ook weer, maar nu wacht ik nog wel een tijdje langer
[ Voor 42% gewijzigd door Sissors op 02-11-2020 15:47 ]
Dit zijn zaken welke je eenvoudig achteraf kan oplossen en verklaren iig niet 2 a 3x de prijs.Sissors schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:43:
[...]
Beter comfort, veel beter geluid bijvoorbeeld (voor de Index/G2).
Voor € 50 heb je het comfort en voor € 20 het geluid.
De Elitestrap maakt het comfort beter, maar van alles wat ik lees toch echt niet op niveau wat goede PCVR headsets hebben. Laat staan voor €20 het geluid van een Index / G2. Die dingen van de PSVR zijn waarschijnlijk je beste optie als je het nog een beetje handzaam wil houden. En die zijn een €60, en zullen het echt niet halen bij G2/Index speakers.FreeMen schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:45:
[...]
Dit zijn zaken welke je eenvoudig achteraf kan oplossen en verklaren iig niet 2 a 3x de prijs.
Voor € 50 heb je het comfort en voor € 20 het geluid.
Sowieso, als we optimistisch zijn dat je die twee voor €100 kan kopen bij elkaar, dan zit je op €450. Ik heb €600 betaald voor een G2, dat is 1.3x de prijs.
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 02-11-2020 15:50 ]
Vergeet ook niet de latency bij PCVR, die van ~30ms naar ~7ms gaat met een dedicated PCVR headset. De veel minder krachtige PC die je nodig hebt om mooie PCVR spellen te spelen op de G2 vs de Q2, bovenop alles wat hier al is genoemd.
Voor mij is er iig geen twijfel mogelijk dat de Q2 totaal niet aan mijn verwachtingen voldoet, en de G2 waarschijnlijk voor 90% wel.
Voor mij is er iig geen twijfel mogelijk dat de Q2 totaal niet aan mijn verwachtingen voldoet, en de G2 waarschijnlijk voor 90% wel.
Ik draag gewoon mijn sennheiser headset van de PC, betere audio dan wat word het bijna niet. Overigens ben ik best onder de indruk van het geluid dat uit de speaker komt, het maakt het ook makkelijk om in contact met anderen in de kamer te blijven.
Qua beeld heb ik niet echt hogere resolutie nodig, de beperkende factor momenteel is overigens niet de resolutie van het scherm maar de resolutie en kwaliteit van het streamen. Ik ben benieuwd wat hier nog aan gaat veranderen, link is nog beperkt tot q1 resolutie momenteel. Virtual desktop is nog vrij veel in te stellen, moet nog eens uitzoeken wat de perfecte instellingen voor mij zijn.
Ik heb de 5M usb kabel wel redelijk via het plafond kunnen hangen, maar het blijft voelen als een beperking als wireless ook beschikbaar is. Heb toch steeds het immersie-brekende gevoel dat ik in mijn achterhoofd moet houden waar mijn kabel nu is en hoe ver die nog kan.
Qua beeld heb ik niet echt hogere resolutie nodig, de beperkende factor momenteel is overigens niet de resolutie van het scherm maar de resolutie en kwaliteit van het streamen. Ik ben benieuwd wat hier nog aan gaat veranderen, link is nog beperkt tot q1 resolutie momenteel. Virtual desktop is nog vrij veel in te stellen, moet nog eens uitzoeken wat de perfecte instellingen voor mij zijn.
Kun je met de G2 (en Vive,index etc) ook out of the box wireless gamen? Want dat vind ik wel echt fantastisch, als ik nu weer verplicht met een kabel moet spelen zou ik er voor bedanken.Sowieso, als we optimistisch zijn dat je die twee voor €100 kan kopen bij elkaar, dan zit je op €450. Ik heb €600 betaald voor een G2, dat is 1.3x de prijs.
Ik heb de 5M usb kabel wel redelijk via het plafond kunnen hangen, maar het blijft voelen als een beperking als wireless ook beschikbaar is. Heb toch steeds het immersie-brekende gevoel dat ik in mijn achterhoofd moet houden waar mijn kabel nu is en hoe ver die nog kan.
[ Voor 33% gewijzigd door unfor op 02-11-2020 16:08 ]
Hoop voor jou dat je verwachtingen niet te hoog zijn tav de G2. Als een Q2 niet aan je verwachtingen voldoet dan gaat en G2 nooit 90% aan je verwachtingen voldoen. Die verhouding is onmogelijk...ThoNohT schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:56:
Vergeet ook niet de latency bij PCVR, die van ~30ms naar ~7ms gaat met een dedicated PCVR headset. De veel minder krachtige PC die je nodig hebt om mooie PCVR spellen te spelen op de G2 vs de Q2, bovenop alles wat hier al is genoemd.
Vwb Latency < 40ms (constant!) merk je niks tot zeer weinig van tov 7ms. Hickups zijn wel storend maar gelukkig is dat zeldzaam op een goed (draadloos) netwerk.
Veel minder krachtige PC gaat helaas ook niet op. Het voordeel aan encoding power gaat op aan de hogere resolutie.
De elite = € 50 en is prima in orde. Alle schades zijn door verkeerd gebruik en makkelijk te voorkomen als je weet wat je niet moet doen.
Goede in ear headsets zijn € 20-€ 30 en dan heb je echt wel dik geluid welke niet onder doet voor een dikke logitech headset. Voordeel van inear is dat het veel goedkoper kan om dezelfde kwaliteit geluid eruit te krijgen. Enig verschil is wellicht lage bass geluiden maar dat is bij games meestal toch niet wenselijk.
Ik denk dat de G2 echt wel een top plaatje gaat leveren maar verder is het voordeel beperkt en zit je vast aan een draad wat echt een enorm minpunt is voor mij. Half life alex (type games) met kabel, no thanks.
[ Voor 21% gewijzigd door FreeMen op 02-11-2020 16:11 ]
Vwb de krachtigere pc: YouTube: WHAT? Reverb G2 Needs LESS Performance Than Quest/Link? HP Reverb G2... Dit blijkt toch zeker wel een ding te zijn. Zoveel hoger is de resolutie van de G2 niet eens meer tegenover de Q2, dat voordeel van minder pixels heeft deze niet eens meer.FreeMen schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:05:
[...]
Hoop voor jou dat je verwachtingen niet te hoog zijn tav de G2
Vwb Latency < 40ms (constant!) merk je niks tot zeer weinig van tov 7ms. Hickups zijn wel storend maar gelukkig is dat zeldzaam op een goed (draadloos) netwerk.
Veel minder krachtige PC gaat helaas ook niet op. Het voordeel aan encoding power gaat op aan de hogere resolutie.
Ik denk dat de G2 echt wel een top plaatje gaat leveren maar verder is het voordeel beperkt en zit je vast aan een draad wat echt een enorm minpunt is voor mij. Half life alex (type games) met kabel, no thanks.
Latency, het zal vast allemaal wel te doen zijn hoor. Maar waarom is iedereen anders allemaal 2ms monitoren aan het kopen om te gamen? Ik weet vrij zeker dat je iets gaat merken, vooral als je echt timing gevoelige dingen gaat doen.
Verder hoop ik ook dat mijn verwachtingen niet te hoog zijn
Maar ik heb ook staand geleerd om met die kabel om te gaan, met wat ervaring is dat goed te doen. Maargoed, als je zit dan is het helemaal geen issue meer, dus het ligt er maar aan wat je doet. Anyway, voor mij zie ik behalve de prijs 0 praktisch voordeel aan de Q2.
Maar als we eerlijk zijn, is performance niet relevant voor 99% van de gebruikers.ThoNohT schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:11:
[...]
Vwb de krachtigere pc: YouTube: WHAT? Reverb G2 Needs LESS Performance Than Quest/Link? HP Reverb G2... Dit blijkt toch zeker wel een ding te zijn. Zoveel hoger is de resolutie van de G2 niet eens meer tegenover de Q2, dat voordeel van minder pixels heeft deze niet eens meer.
Als we honderden euro's kunnen uitgeven aan headsets, dan ga ik er ook van uit dat die gebruiker een beest van een gaming rig heeft staan.
Ik moet zeggen dat de Q2 bij mij op een 2080rtx amd 2600x toch regelmatig zwaar heeft en ik "terug" moet naar 100 supersampeling om 90fps te halen. Nu is dat voor mij nog prima maar mindere systemen zullen toch echt flink terug moeten in of "undersampeling"m of fps of in andere instellingen en dat is toch wel zonde.unfor schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:18:
[...]
Maar als we eerlijk zijn, is performance niet relevant voor 99% van de gebruikers.
Als we honderden euro's kunnen uitgeven aan headsets, dan ga ik er ook van uit dat die gebruiker een beest van een gaming rig heeft staan.
Dus op dat vlak legt de Q2 wel wat toe op de "normale" VR brillen.
Wellicht dat met nieuwe toekomstige codex hier nog wel winst te halen is.
[ Voor 4% gewijzigd door FreeMen op 02-11-2020 16:24 ]
dat is niet helemaal waar. Zelf heb ik een oud beesie staan met een 1080ti welke ik van mijn oude werkgever gehad heb. Mijn Q2 heb ik nu weten te kopen door hard sparen en het verkopen van mijn WoW Collectors Editions. Performance is zelfs met een 1080ti nog een dingetje. Een nieuwe pc zie ik mij niet zo snel kopen.unfor schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:18:
[...]
Maar als we eerlijk zijn, is performance niet relevant voor 99% van de gebruikers.
Ik heb Alyx met plezier op mijn front facing CV1 setup gespeeld. Zoals ik al eerder schreef, als je eenmaal draadloos gewend bent, geloof ik zeker dat een draad rete irritant is. Als je draad gewend bent, is het niet echt een groot probleem.FreeMen schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:05:
[...]
Hoop voor jou dat je verwachtingen niet te hoog zijn tav de G2. Als een Q2 niet aan je verwachtingen voldoet dan gaat en G2 nooit 90% aan je verwachtingen voldoen. Die verhouding is onmogelijk...
Als ik dan kijk naar BeatSaber, met mijn niveau (ergens tussen expert en expert+, dus echt niet bijzonder), zit je zo op 5 noten per hand per seconde. Oftewel 200ms tussen noten. Ga dan ervan uit dat je de helft van de tijd gebruikt om een noot te slaan, andere helft om op juiste positie voor volgende noot te komen: 100ms nog over. En van die 100ms, heb je 40ms aan latency, dus 40% van je marge is je streaming latency.
En voor andere spellen is dit geen enkel probleem, zoals een Alyx. Maar nee, ik geloof niet dat je nergens wat van merkt.
Kom op zeg. Los van dat ook met elite je minder comfort hebt, laten we niet net doen alsof die ontwerpfout de schuld is van gebruiker. Je moet op een speciale manier je headset op doen, in de hoop dat de band niet breekt? En er is geen enkele reden dat Oculus zelf die hele band niet meer verkoopt? Een VR headset op doen is geen "verkeerd gebruik".Veel minder krachtige PC gaat helaas ook niet op. Het voordeel aan encoding power gaat op aan de hogere resolutie.
De elite = € 50 en is prima in orde. Alle schades zijn door verkeerd gebruik en makkelijk te voorkomen als je weet wat je niet moet doen.
Mocht je gelijk hebben tav beatsaber dan is de oplossing simpel, native quest spelen, probleem opgelost. Officieel is de game ook zo bedoelt en niet via encoding. 99 vd 100 games zijn minder snel dan beatsaber op expert + dus nee, je merkt daar echt niks van.Sissors schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:24:
[...]
Ik heb Alyx met plezier op mijn front facing CV1 setup gespeeld. Zoals ik al eerder schreef, als je eenmaal draadloos gewend bent, geloof ik zeker dat een draad rete irritant is. Als je draad gewend bent, is het niet echt een groot probleem.
Als ik dan kijk naar BeatSaber, met mijn niveau (ergens tussen expert en expert+, dus echt niet bijzonder), zit je zo op 5 noten per hand per seconde. Oftewel 200ms tussen noten. Ga dan ervan uit dat je de helft van de tijd gebruikt om een noot te slaan, andere helft om op juiste positie voor volgende noot te komen: 100ms nog over. En van die 100ms, heb je 40ms aan latency, dus 40% van je marge is je streaming latency.
En voor andere spellen is dit geen enkel probleem, zoals een Alyx. Maar nee, ik geloof niet dat je nergens wat van merkt.
[...]
Kom op zeg. Los van dat ook met elite je minder comfort hebt, laten we niet net doen alsof die ontwerpfout de schuld is van gebruiker. Je moet op een speciale manier je headset op doen, in de hoop dat de band niet breekt? En er is geen enkele reden dat Oculus zelf die hele band niet meer verkoopt? Een VR headset op doen is geen "verkeerd gebruik".
Tav de headset heb je een punt maar ik wilde alleen aangeven dat je er niet veel voor hoeft te doen om hem heel te houden ofwel, gewoon losdraaien voordat je hem af doet. En het probleem van het comfort zit hem niet in de band zelf maar in het gewicht van de quest aan de voorkant.
Maar goed, alles wat ik heb gemeld is niet bedoelt om een discussie op te werpen maar om eea in perspectief te zetten. Elke bril heeft zijn voor en nadelen.
Er is ook een grote groep die de Q2 als standalone headset heeft gekocht en incidenteel PC-VR games draait.unfor schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:18:
[...]
Dat je je huidige Elite strap in leven kan houden daarmee geloof ik, en zou ik ook iedereen aanraden, maar dat ze kapot gaan wil ik toch geen user error noemenFreeMen schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:31:
[...]
Mocht je gelijk hebben tav beatsaber dan is de oplossing simpel, native quest spelen, probleem opgelost. Officieel is de game ook zo bedoelt en niet via encoding. 99 vd 100 games zijn minder snel dan beatsaber op expert + dus nee, je merkt daar echt niks van.
Tav de headset heb je een punt maar ik wilde alleen aangeven dat je er niet veel voor hoeft te doen om hem heel te houden ofwel, gewoon losdraaien voordat je hem af doet. En het probleem van het comfort zit hem niet in de band zelf maar in het gewicht van de quest aan de voorkant.
Maar goed, alles wat ik heb gemeld is niet bedoelt om een discussie op te werpen maar om eea in perspectief te zetten. Elke bril heeft zijn voor en nadelen.
Overigens onder de streep als hier iemand met VR wil beginnen, en geen specifieke haat voor Facebook heeft, zou ik die persoon altijd de Q2 aanraden, tenzij diegene een echt sim fanatiekeling is, dan toch de G2. De Q2 is echt een geweldige headset voor de prijs (gebaseerd op wat ik lees), maar het gaat met te ver om te zeggen dat de G2 alleen een fractie betere resolutie heeft, en thats it
Gisteren voor de eerste keer HL:A gespeeld op de Q2 via patched VD. Dat via mijn powerline adapters 1200. Ging goed en geen gevoel van vertraging of wat dan ook.
22ms latency / 866mbit / Vega@64 bios. Het enige wat ik merk is dat het beeld een fractie van een seconde moet inladen als ik snel links of rechts kijk.
Het spel zelf ziet er echt mooi uit. Teleporteren is even wennen als het nieuw is voor je. Alvast voor mij. Maar ik ben nog maar bij het begin want de Q2 viel plots uit door een lege batterij. Bij zo'n spel wil ik echt een gigantische hal om te wandelen dus 37 euro wel besteed.
22ms latency / 866mbit / Vega@64 bios. Het enige wat ik merk is dat het beeld een fractie van een seconde moet inladen als ik snel links of rechts kijk.
Het spel zelf ziet er echt mooi uit. Teleporteren is even wennen als het nieuw is voor je. Alvast voor mij. Maar ik ben nog maar bij het begin want de Q2 viel plots uit door een lege batterij. Bij zo'n spel wil ik echt een gigantische hal om te wandelen dus 37 euro wel besteed.
@Spacewide ja dat lijkt mij ook leuk, een keer en sporthal als play area of zo, dat je gewoon alles kunt lopen.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ikzelf heb een Valve Index en vrienden van mij de Quest 2 en ik heb ze eens vergeleken, zowel technisch als vanuit reviews als vanuit persoonlijke ervaring (ik heb de Q2 op gehad). Mijn ervaringen:unfor schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:25:
- stevigheid & comfort: de materialen van de Index zijn steviger en heeft betere padding, ook sluit het beter af tegen licht van buiten af.
- instelbaarheid: de Index kan je tot op de millimeter afstemmen op je ogen en gezicht, dat lukt niet lekker bij de Q2
- band: de Index heeft deze een hele fijne en stevige band. Dit steekt schril af tov de Quest 2, das alleen een elastiek
- audio: de audio van de Index wordt geroemd, en terecht: hoge kwaliteit, ruimtelijk en toch hoor je je omgeving. De speakers in de band van de Q2 zijn niet bijster goed
- Hz: 144hz versus 90hz van de Q2
- Latency: 8ms van de Index vs 30-40ms is ook een ding, zeker als je daar bovenop input latency telt
- veel betere controllers: de Knuckles controllers zijn volgens mij de beste van de gehele VR industry. Stevig, ergonomisch, intuïtief, nauwkeurig, je kunt ze zomaar los laten, finger tracking is erg immersief, de scrollpads zijn handig, etc. Mag ook wel: de controllers zijn bijna zo duur als de hele Q2. Daarbij zijn de controllers van de Q2 wat mager: erg licht, beetje klein en niet super stevig. Slechter dan bijv de Rift of de Vive
- tracking: Index lighthouse 2.0 tracking zijn erg nauwkeurig en kunnen een hele brede range afstanden/bewegingen tracken, terwijl als je je handen uit het zicht hebt van je Q2 je controllers verdwijnen uit het spel
- geen accu: elk voordeel heb z'n nadeel, na 2 uur intensief gamen of VRchat moet een Q2 speler stoppen en een tijdje zijn bril opladen, waar een normale VR bril gewoon meteen door kan. Accu's slijten ook en kan de Q2 te warm worden doordat alle componenten in de bril zitten
Natuurlijk heeft de Q2 grote voordelen: je start makkelijker want geen PC, hij is lichter, draadloos en veel goedkoper. Bang for buck is de Q2 gewoon beter. Maar er zijn nog meer overwegingen:
De grootste reden waarom ik uiteindelijk een Valve Index heb gehaald en niet een andere goede bril: Ik heb snel last van auto-misselijkheid. Ik wil wel erg graag VR ervaren! Toen ik de oude Oculus DK2 op had en daar misselijk van werd, besloot ik een paar jaar later om meteen het meest comfortabele systeem te nemen. IPV het risico te lopen dat ik ook misselijk wordt van een Quest e.d. en de bril dan in de kast te leggen zonder te gebruiken
[ Voor 0% gewijzigd door XanderDrake op 03-11-2020 12:40 . Reden: nuancering ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Daar was ik naar aan het kijken, maar het viel me al op dat veel van de interessante games geen crossbuy hadden. Je zou verwachten dat crossbuy meer gestimuleerd zou worden zodat het interessanter is voor Rift bezitters om een Quest te halen en vice-versa, maar games als Rez Infinite, Moss, Beat Saber, Tetris Effect, Arizona Sunshine, Trover Saves the Universe en Superhot VR hebben het niet.Tassadar32 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:01:
[...]
Hou de Rift sales in de gaten voor crossbuy titels. Verder waren er best wel wat sales voor de Q2 release dus met een beetje geduld moet dat goedkomen.
Rez Infinite en Tetris Effect zijn ook maar 3-5 euro goedkoper op de Quest dan voor de PC, maar een groot gemis is dan de 2D modus. Op de PS4 heb ik daar bij beide games daar toch de meeste uren inzitten (hoewel Area X in Rez wel een van mijn favo VR ervaringen ooit is). En dan heb je nog de visuele downgrades en dat Tetris Effect op de PC weer een Epic exclusive is(wel een fenomenale game). Wat een bende is het eigenlijk met Oculus
Als Sony het een beetje goed aanpakt het de PSVR 2(goede controllers, inside out tracking en rechtstreeks draadloze connectie met de console zodat je je netwerk niet hoeft te upgraden), dan gaan ze echt flinke klappen uitdelen want het ecosysteem en de exclusives zijn erg goed. PC VR blijft lastig omdat het gros tegenwoordig een laptop heeft en geen desktop met dikke videokaart. Op Half Life Alyx en Boneworks na zie ik ook weinig interessante exclusives en ik vermoed dat die ook snel naar een ander platform zouden komen als die krachtig genoeg is. Ik zie nu zelfs dat Resident Evil 7 nog steeds geen pc VR ondersteuning heeft?!
Hopen dat deze wel komt dan:
Ik wil echt een goed excuus hebben om eens een flinke game PC te halen, maar alleen voor Half Life is ook zo wat.
Straks maar eens wat Sidequest zaken uitproberen, dat ziet er wel tof uit. Oculus/Facebook zou wat van die miljarden moeten investeren in games om de markt groter te maken, anders blijft het voor de nerd hobbyist die van experimentele dingen houdt. Maarja Zuckerberg is te druk met andere zaken zo te zien:
Dat is natuurlijk geen vergelijking, de Index is absoluut het mooiste beschikbare VR ding van dit moment. Iedereen kan duizenden redenen bedenken waarom wel of niet, maar niemand kan ontkennen dat als je op dit moment de beste ervaring wilt hebben, dat je bij de Index uitkomt.XanderDrake schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:29:
[...]
Ikzelf heb een Valve Index en vrienden van mij de Quest 2 en ik heb eens vergeleken, zowel technisch als vanuit reviews als vanuit persoonlijke ervaring (ik heb de Q2 op gehad). Mijn ervaringen:
Het is voor mij niet echt immersion. Het is enerzijds gemak: voor de PSVR ben ik gebonden aan de woonkamer en het lijkt altijd een wat grotere onderneming om mee te beginnen. Op een of andere reden plof ik dan toch eerder op de bank neer dan dat ik met een headset op ga zitten. Je sluit jezelf toch geheel af voor de wereld. Ik hoop dat de Q2 dat een beetje wegneemt, dat je hem even snel opzet voor een paar potjes afleiding. Ik zit zelden uren op dat ding.Je kan je af vragen of het verbeteren van "immersion" door geen draad te hebben opweegt tegenover de betere tracking, controllers, framerate, latency, accu, temperatuur en oog/draag comfort van de Index?
Een ander argument voor mij is dat ik om een stomme reden zelden game op de PC(zelfs toen mijn pc nog krachtig genoeg was). Mijn brein gaat automatisch in programmeer/surf/youtube mode. Misschien dat ik het ooit eens kan combineren als ik een goed VR idee krijg.
Ander puntje is het geld. Ik moet al zeggen dat ik waarschijnlijk veel meer op m'n goedkope Switch zal gamen dan dat ik op welke VR headset ook zal doen de komende jaren. Enerzijds vanwege het aanbod van games, anderzijds vanwege het afsluiten van de wereld idee. Het toffe van VR is natuurlijk juist dat het je praktisch geheel afsluit, maar daar moet ik wel echt voor in de mood zijn.
Qua comfort en batterijduur heb je trouwens de elite strap voor de Q2 met eventueel een battery pack. Geen idee nog of ik dat er allemaal voor over heb.
[ Voor 28% gewijzigd door BarôZZa op 02-11-2020 18:11 ]
@BarôZZa Facebook heeft de studio's achter Beat Saber en Lone Echo/Echo Arena/Echo Combat opgekocht dus ze zijn wel geld aan het investeren in content. Ook gaat Sidequest blijkbaar ondersteuning van Facebook/oculus krijgen dus dat word een legitieme tweede appstore voor de Quest.
Over gamen, ik heb hetzelfde probleem dat laptop tegenwoordig werk/surfen is en gamen daar niet echt meer op z'n lekkerst gaat. Het gemak om de Quest op te zetten en even echt helemaal weg te zijn vind ik dan juist fijn. Ook het sociaal contact met andere spelers in Echo Arena is ietwat een vervanging voor het mindere sociaal contact door Covid-19 nu. Ik speel regelmatig met een dove speler en ben nu langzaam British Sign Language aan het leren wat toch best bruikbaar blijkt in VR!
Over gamen, ik heb hetzelfde probleem dat laptop tegenwoordig werk/surfen is en gamen daar niet echt meer op z'n lekkerst gaat. Het gemak om de Quest op te zetten en even echt helemaal weg te zijn vind ik dan juist fijn. Ook het sociaal contact met andere spelers in Echo Arena is ietwat een vervanging voor het mindere sociaal contact door Covid-19 nu. Ik speel regelmatig met een dove speler en ben nu langzaam British Sign Language aan het leren wat toch best bruikbaar blijkt in VR!
Wat versta jij onder een low fidelity laptop?R.van.M schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:08:
Zojuist Half Life Alyx gekocht. Eerst 5 min bekabeld, maar na bijna gestruikeld te zijn virtual desktop aangeschaft en nu de eerste 2 chapters gespeeld. Zelfs met mijn laptop die t allemaal net aan kan (low fidelity).. wauw wat een geweldige ervaring! Ik snap nu ook wat beter waarom de mensen hier bang zijn dat de Q2 de PCVR markt verdringt
Wat krijg je bij de Index wat de wireless headsets missen?
-144hz
-low latency
-betere tracking vanwege de base stations (2 in de doos, max 7 kunnen worden verbonden, 2 is al voldoende, -3 a 4 lijkt mij perfect)
-audio is geweldig, zit los van je oren, dus je krijgt geen last van druk op je oren of hitte.
-bril zit perfect zonder een elite strap oid aan te schaffen
-ruime FOV
-superieure controllers
-pupil afstand makkelijk in te stellen
-lenzen kunnen dichterbij of verder weg worden verschoven
-doordat het bedraad is hoef je de bril nooit op te laden
-controllers gaan lang mee en zijn snel opgeladen
-geen Facebook nodig
-games blijven gewoon in je library, mocht je ooit willen upgraden
Enige minpunt is dat het bedraad is en dat je een redelijk krachtige PC nodig hebt. Als je die al hebt is dat mooi meegenomen
-144hz
-low latency
-betere tracking vanwege de base stations (2 in de doos, max 7 kunnen worden verbonden, 2 is al voldoende, -3 a 4 lijkt mij perfect)
-audio is geweldig, zit los van je oren, dus je krijgt geen last van druk op je oren of hitte.
-bril zit perfect zonder een elite strap oid aan te schaffen
-ruime FOV
-superieure controllers
-pupil afstand makkelijk in te stellen
-lenzen kunnen dichterbij of verder weg worden verschoven
-doordat het bedraad is hoef je de bril nooit op te laden
-controllers gaan lang mee en zijn snel opgeladen
-geen Facebook nodig
-games blijven gewoon in je library, mocht je ooit willen upgraden
Enige minpunt is dat het bedraad is en dat je een redelijk krachtige PC nodig hebt. Als je die al hebt is dat mooi meegenomen
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Enige minpunt? Wat dacht je van een prijsverschil van €730 tussen de Valve Index en de Oculus Quest 2, of anders gezegd: bijna meer dan 3x zo duur?DutchEZmoder schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:47:
Wat krijg je bij de Index wat de wireless headsets missen?
-144hz
-low latency
[knip]
Ik vind het heel mooi dat de Valve Index bestaat en als je het geld ervoor over hebt, dan is het overduidelijk de betere keuze, maar het zit bij lange na niet in dezelfde prijsklasse als de Oculus Quest 2 natuurlijk
The devil is in the details.
Ah ja de prijs ook hahaHahn schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:53:
[...]
Enige minpunt? Wat dacht je van een prijsverschil van €730 tussen de Valve Index en de Oculus Quest 2, of anders gezegd: bijna 3x zo duur?
Ik vind het heel mooi dat de Valve Index bestaat en als je het geld ervoor over hebt, dan is het overduidelijk de betere keuze, maar het zit bij lange na niet in dezelfde prijsklasse als de Oculus Quest 2 natuurlijk
Er zijn een hoop voordelen, maar of die voordelen zoveel extra waard zijn is een tweede.
Tijdens de kickstarter voor de Rift had ik besloten dat 350 euro een mooie prijs was, ik was teleurgesteld met de prijzen toen de eerste VR headsets uitkwamen.
Maar nu met de Quest is het echt op het punt gekomen VR voor de wat minder hardcore VR fan interessant is geworden.
Tijdens de kickstarter voor de Rift had ik besloten dat 350 euro een mooie prijs was, ik was teleurgesteld met de prijzen toen de eerste VR headsets uitkwamen.
Maar nu met de Quest is het echt op het punt gekomen VR voor de wat minder hardcore VR fan interessant is geworden.
Wat wel grappig is dat de meesten met een Quest 1/2 vooral veel steam games kopen. Dus zo'n bedreiging voor PCVR gaming is het dan ook weer niet. & natuurlijk vanwege de gunstige prijs van de Q2 waardoor je veel meer VR gebruikers krijgt.
Zou wel willen zien dat er een soort van standaard controller komt, niet alle games supporten alle controllers/platforms namelijk. Daarom ook jammer dat steam niet voor inside-out tracking heeft gekozen dan kon je dus namelijk een echte steam vr eco systeem creëren. Waar je dus de index finger tracking controllers (& een goedkopere optie qua controllers) voor de G2 (& andere VR headset merken) out of de box zou kunnen gebruiken.
Dan krijg je pas echt concurrentie voor Oculus waar velen liever niet VR games/apps via de oculus store kopen (duur en je zit vast via oculus (mocht je later willen switchen). Steam zou dan makkelijk de grootste kunnen worden op VR gebied qua hardware (voor VR games via hun store zijn ze dat al).
Zou wel willen zien dat er een soort van standaard controller komt, niet alle games supporten alle controllers/platforms namelijk. Daarom ook jammer dat steam niet voor inside-out tracking heeft gekozen dan kon je dus namelijk een echte steam vr eco systeem creëren. Waar je dus de index finger tracking controllers (& een goedkopere optie qua controllers) voor de G2 (& andere VR headset merken) out of de box zou kunnen gebruiken.
Dan krijg je pas echt concurrentie voor Oculus waar velen liever niet VR games/apps via de oculus store kopen (duur en je zit vast via oculus (mocht je later willen switchen). Steam zou dan makkelijk de grootste kunnen worden op VR gebied qua hardware (voor VR games via hun store zijn ze dat al).
[ Voor 11% gewijzigd door Plugin op 02-11-2020 19:21 ]
Ik zie het opladen van de Quest 2 niet echt als een probleem. Was 'm laatst vergeten op te laden. Vervolgens gespeeld met een usb accu in m'n broekzak, aan het eind van de vr sessie was de quest volledig opgeladen. De kabel beweegt met je mee dus zit amper in de weg.
Inside-out tracking vind ik eigenlijk ideaal. Kan nu snel tussendoor overal in de woonkamer een sessie doen zonder een tracking opstelling te hoeven maken/wijzigen.
Inside-out tracking vind ik eigenlijk ideaal. Kan nu snel tussendoor overal in de woonkamer een sessie doen zonder een tracking opstelling te hoeven maken/wijzigen.
Dat baseer je dan op wat je hier leest? Want ik denk niet dat de cross sectie van Tweakers en VR enthousiastelingen echt representatief zal zijn van wat de gemiddelde Quest koper doet. Hier ga je uiteraard relatief veel mensen tegenkomen met een dikke pc.Plugin schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:13:
Wat wel grappig is dat de meesten met een Quest 1/2 vooral veel steam games kopen.
Gamertag: FinrazielNL
Ik heb tot nu toe meer Oculus dan steam games gekocht, uiteraard wel HLA en Pavlov opgepikt in de steamsale.Finraziel schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:30:
[...]
Dat baseer je dan op wat je hier leest? Want ik denk niet dat de cross sectie van Tweakers en VR enthousiastelingen echt representatief zal zijn van wat de gemiddelde Quest koper doet. Hier ga je uiteraard relatief veel mensen tegenkomen met een dikke pc.
Het voordeel van de Quest games dat je ze mee kan nemen zonder PC kan spelen bij vrienden en familie zonder dat je daar een dikke PC nodig hebt. En als ik ze thuis bij de PC speel kan ik de hogere kwaliteit Rift versie pakken, ideaal.
Lollig, je ziet aan de reactie precies wie welke bril heeft en alsof iedereen zijn aankoop poogt te verdedigen.
Elke bril heeft zijn voor en nadelen maar de techniek gaat enorm snel en is ook snel verouderd. Je weet gewoon dat als je nu € 1000 neer legt voor een bril deze over een jaar ingehaald gaat zijn door een bril van € 500. De Quest 2 is van dermate prijs/kwaliteitverhouding dat je dat de afschrijving tot het minimum beperkt en biedt ook nog eens veruit de meeste flexibiliteit waar andere brillen dedicated PC zijn.
De paar makke welke de Quest 2 heeft zoals geluid en comfort kan je voor een paar tientjes 300% verbeteren. Is het dan op level van een Index, wellicht niet maar die is zelfs met alle upgrades 2,5x de prijs van een Quest.
Het is maar wat je over hebt voor de extra features. Voor mij was het de draadloze functie wat veruit de grootste doorslag gaf om voor de Q2 te gaan. Als de G2 voor het geld draadloos was geweest had ik wellicht het verschil bijgelegd voor een beter plaatje. De index prijs is naar mijn mening niet meer verdedigbaar.
Elke bril heeft zijn voor en nadelen maar de techniek gaat enorm snel en is ook snel verouderd. Je weet gewoon dat als je nu € 1000 neer legt voor een bril deze over een jaar ingehaald gaat zijn door een bril van € 500. De Quest 2 is van dermate prijs/kwaliteitverhouding dat je dat de afschrijving tot het minimum beperkt en biedt ook nog eens veruit de meeste flexibiliteit waar andere brillen dedicated PC zijn.
De paar makke welke de Quest 2 heeft zoals geluid en comfort kan je voor een paar tientjes 300% verbeteren. Is het dan op level van een Index, wellicht niet maar die is zelfs met alle upgrades 2,5x de prijs van een Quest.
Het is maar wat je over hebt voor de extra features. Voor mij was het de draadloze functie wat veruit de grootste doorslag gaf om voor de Q2 te gaan. Als de G2 voor het geld draadloos was geweest had ik wellicht het verschil bijgelegd voor een beter plaatje. De index prijs is naar mijn mening niet meer verdedigbaar.
De combinatie powerline adapters en 22ms latency lijken mij hoogst dubieus. Ik heb ook 20ms als ik naar het VD scherm kijk op mijn PC maar zodra ik ingame zit is dat toch echt 30-40 en dan zit ik direct op de wifi modem. Zeker icm powerline adapters is het bijna onmogelijk om 22 ms te hebben bij actief gebruik.Spacewide schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:53:
Gisteren voor de eerste keer HL:A gespeeld op de Q2 via patched VD. Dat via mijn powerline adapters 1200. Ging goed en geen gevoel van vertraging of wat dan ook.
Ze je bril maar eens op je voorhoofd actief in een game en kijk dan nog maar eens op VD. Ik vermoed dat je dan een verklaring hebt voor je "fractie van een seconde inladen", dit is namelijk iets wat ik helemaal niet ervaar en waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een hogere latency.
Veruit de beste opstelling is een dedictated router direct op je PC aan te sluiten welke je vervolgens door lust naar de modem. Hiermee zouden ingame latencies van 20-25ms mogelijk moeten zijn zonder hickups. Elke stap extra en zeker met powerlines veroorzaken extra latencies.
[ Voor 23% gewijzigd door FreeMen op 02-11-2020 23:52 ]
Zondag the Walking Dead Saints & Sinners gespeeld op de Quest 2 en was erg onder de indruk van de resolutie. Zeker in het menu was het gewoon zeer scherp.
Als straks het via link ook mogelijk is om op die resolutie te spelen (+ ook nog eens 90hz) dan gaan we nog mooie tijden tegemoet. Zeker nu je de bandbreedte kan instellen (zal waarschijnlijk in de toekomst ook automatisch gaan) is er niet meer echt sprake van enige compressie.
Het enige waar je dan mee zit is de latency. Dit moeten we echter ook niet erger maken dan het is. Ik heb zelf een behoorlijk goede monitor met een extreem lage latency (LG 34GN850) en een LG OLED (ook een zeer lage latency) en merk werkelijk waar 0,0 verschil.
Ik maak me hier dus ook absoluut niet ongerust over.
Heel de VR-community mag enorm blij zijn met het succes van de Quest 2. Dit zorgt ervoor dat VR net die duw in de rug krijgt die zo hard nodig is om uit de nichemarkt te komen.
Als straks het via link ook mogelijk is om op die resolutie te spelen (+ ook nog eens 90hz) dan gaan we nog mooie tijden tegemoet. Zeker nu je de bandbreedte kan instellen (zal waarschijnlijk in de toekomst ook automatisch gaan) is er niet meer echt sprake van enige compressie.
Het enige waar je dan mee zit is de latency. Dit moeten we echter ook niet erger maken dan het is. Ik heb zelf een behoorlijk goede monitor met een extreem lage latency (LG 34GN850) en een LG OLED (ook een zeer lage latency) en merk werkelijk waar 0,0 verschil.
Ik maak me hier dus ook absoluut niet ongerust over.
Heel de VR-community mag enorm blij zijn met het succes van de Quest 2. Dit zorgt ervoor dat VR net die duw in de rug krijgt die zo hard nodig is om uit de nichemarkt te komen.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik zou de movement op continuous zetten. Dat geeft een veel sterkere ervaring (tenzij je er misselijk van wordt)Spacewide schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:53:
Zo heten de instellingen in HL:A. In dit geval GTX1060 6gb, i7-7700HQ en 16gb ram. Daarmee kan ik alles net op de laagste settings spelenmenne schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:35:
[...]
Wat versta jij onder een low fidelity laptop?
Daarnaast is het ook wel goed om elke 2 uur pauze te nemen. Een soort parental controls hahaRobertdj schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:28:
Ik zie het opladen van de Quest 2 niet echt als een probleem. Was 'm laatst vergeten op te laden. Vervolgens gespeeld met een usb accu in m'n broekzak, aan het eind van de vr sessie was de quest volledig opgeladen. De kabel beweegt met je mee dus zit amper in de weg.
En vervolgens ga je verder met vertellen waarom andere brillen niet gekozen moeten worden. Dit begint wel gewoon vervelend te worden imo. Ik heb nog geen eens de G2, ik wacht nog steeds op mijn pre-order. Dat jij de Q2 hebt is prima. Ik heb nu al een heel aantal keren gezegd dat het een geweldige headset is voor een goede prijs. Maar het zou leuk zijn als jij ook nou voor 3 seconde zou kunnen accepteren dat andere mensen andere afwegingen maken ipv constant maar blijven pushen dat alle andere headsets minder zijn dan de Q2.FreeMen schreef op maandag 2 november 2020 @ 23:38:
Lollig, je ziet aan de reactie precies wie welke bril heeft en alsof iedereen zijn aankoop poogt te verdedigen.
Elke bril heeft zijn voor en nadelen
Als ik had gedacht dat de Q2 de betere keuze voor mij was, dan kan ik op elk moment nog de G2 annuleren en gewoon een Q2 kopen, heb ik morgen in huis. Maar ik denk dat voor mij de G2 de betere keuze is.
Euh, nee hoor. Ik geef alleen aan wat mijn overweging is/was. Ik zeg niets over wat je niet moet doen. Hooguit de index niet puur vanwege zijn prijs. Als die op of rond de prijs van de G2 gezet wordt zijn er 3 erg sterke brillen met ieder zijn doelgroep.Sissors schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:42:
[...]
En vervolgens ga je verder met vertellen waarom andere brillen niet gekozen moeten worden. Dit begint wel gewoon vervelend te worden imo.
De G2 is op alle fronten de betere bril tov Q2 dus ik begrijp goed dat je daar voor gaat. Voor mij is alleen de draad de hinder en voor jou niet, prima toch?
[ Voor 8% gewijzigd door FreeMen op 03-11-2020 08:21 ]
Tweaker. Al jaren geen game-PC meer in huis (indie games op laptop) en dus geen Link of VD optie voor de Quest hier. Wel al sinds begin dit jaar met de Q1 aan het spelen en nu een Q2 erbij. Uiteraard dus bijna alles uit de Oculus store (en een klein beetje sidequest).Finraziel schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:30:
[...]
Dat baseer je dan op wat je hier leest? Want ik denk niet dat de cross sectie van Tweakers en VR enthousiastelingen echt representatief zal zijn van wat de gemiddelde Quest koper doet. Hier ga je uiteraard relatief veel mensen tegenkomen met een dikke pc.
Je kan Shadow PC overwegen voor PCVR. Ik weet alleen niet of dat met NL internet ook goed werkt. Ons internet schijnt vergeleken met de US toch wel wat minder te zijn.Tassadar32 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:28:
[...]
Tweaker. Al jaren geen game-PC meer in huis (indie games op laptop) en dus geen Link of VD optie voor de Quest hier. Wel al sinds begin dit jaar met de Q1 aan het spelen en nu een Q2 erbij. Uiteraard dus bijna alles uit de Oculus store (en een klein beetje sidequest).
Duidelijk te zien dat een aantal mensen zijn/haar keuze probeert te verantwoorden, wat op zich logisch is maar vaak net even doorschiet en uiteindelijk weinig objectief blijft.
Ik heb zelf de Quest 2 vanwege draadloos streamen, de prijs en het feit dat je geen sensoren moet opstellen.
Voor mij persoonlijk werkt dit echt perfect, ik heb geen last van de extra latency. Ik heb zelfs gisteren een upgrade van mijn GPU voor gemaakt van een 980Ti 4GB naar een 2070 8GB(resolutie die ik kon kiezen was mij te laag met vorige GPU), dus aan gebrek aan gaming PC ligt het bij mij ook niet.
Zonder de andere gebruikt te hebben, zou ik nu niet weten waarom ik voor die andere, altijd duurdere, opties moet gaan.
Wat ook nog een erg leuke optie is, weet niet of dit bij de andere headsets mogelijk is maar dacht van niet, is het kunnen casten van wat jij ziet als VR-brildrager. Maakt het veel leuker om met andere bijvoorbeeld Beat Saber af te wisselen e.d.
Als je wel super gevoelig bent voor latency, dan is de Quest 2 niets voor jou. Over de tracking kan ik niets zeggen, door gebrek aan ervaring met andere systemen kan ik er niet 100% objectief iets over zeggen, maar ik kan mij niet voorstellen wat de meerwaarde daarvan is met hoe goed ik het ervaar op de Quest 2.
Controller, werkt voor mij op alles behalve Squadrons zonder problemen perfect.
Hogere refresh rate dan 90Hz zou misschien nog gaver zijn, dat is echt een pluspunt, maar op 90Hz is het prima voor mij.
Ik heb voor mij dus de prima keuze gemaakt en snap dat andere om andere redenen voor hen een andere juiste keuze gemaakt hebben. Maar bepaalde zaken worden erg overdreven of gewoon simpelweg onwaar neergezet.
Ik heb zelf de Quest 2 vanwege draadloos streamen, de prijs en het feit dat je geen sensoren moet opstellen.
Voor mij persoonlijk werkt dit echt perfect, ik heb geen last van de extra latency. Ik heb zelfs gisteren een upgrade van mijn GPU voor gemaakt van een 980Ti 4GB naar een 2070 8GB(resolutie die ik kon kiezen was mij te laag met vorige GPU), dus aan gebrek aan gaming PC ligt het bij mij ook niet.
Zonder de andere gebruikt te hebben, zou ik nu niet weten waarom ik voor die andere, altijd duurdere, opties moet gaan.
Wat ook nog een erg leuke optie is, weet niet of dit bij de andere headsets mogelijk is maar dacht van niet, is het kunnen casten van wat jij ziet als VR-brildrager. Maakt het veel leuker om met andere bijvoorbeeld Beat Saber af te wisselen e.d.
Als je wel super gevoelig bent voor latency, dan is de Quest 2 niets voor jou. Over de tracking kan ik niets zeggen, door gebrek aan ervaring met andere systemen kan ik er niet 100% objectief iets over zeggen, maar ik kan mij niet voorstellen wat de meerwaarde daarvan is met hoe goed ik het ervaar op de Quest 2.
Controller, werkt voor mij op alles behalve Squadrons zonder problemen perfect.
Hogere refresh rate dan 90Hz zou misschien nog gaver zijn, dat is echt een pluspunt, maar op 90Hz is het prima voor mij.
Ik heb voor mij dus de prima keuze gemaakt en snap dat andere om andere redenen voor hen een andere juiste keuze gemaakt hebben. Maar bepaalde zaken worden erg overdreven of gewoon simpelweg onwaar neergezet.
Ik heb een pre-order staan voor Shadow en hoop er in januari/februari gebruik van te kunnen maken, dan kan ik mijn ervaringen delen.Tadango schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:37:
[...]
Je kan Shadow PC overwegen voor PCVR. Ik weet alleen niet of dat met NL internet ook goed werkt. Ons internet schijnt vergeleken met de US toch wel wat minder te zijn.
Ik verwacht dat het NL internet gewoon geschikt is. Zo heel veel dataverkeer is het niet en de servers staan in Amsterdam, wat voor de meeste Nederlanders nog aardig dichtbij is (relatief gezien).
Ik ben vooral benieuwd wanneer ze de gebruikte hardware gaan upgraden, aangezien deze m.i. al wat verouderd is.
Bij PCVR wordt het beeld wat gebruiker ziet eigenlijk altijd ook op scherm getoond, dus dat heb je ja. (Geen idee als je het op een ander scherm wil tonen. Mijn TV hangt ook aan mijn PC dus daar zou ik het ook op kunnen zetten, maar goed, als je met een aantal PCVR afwisselt zal je toch bij de PC in de buurt zitten).Koldur schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:08:
Er zijn ook een paar PCVR spellen die bedoelt zijn als party game, waar één iemand headset op heeft, en andere niet. (Zelf nooit geprobeerd, weet alleen dat ze bestaan).
Ach wat maakt het uit wie op welke headset speelt. We hebben allemaal veel plezier aan VR-games, en daar gaat het uiteindelijk om.
Afgelopen dagen me erg vermaakt met Population-one. Gewoon lekkere multiplayergame met een beetje ouwehoeren tussendoor. Alleen wat wel voor mij het tempo eruit haalt zijn de vrij korte rondes. 5 min lobby en laadscherm, 10 min lopen waarna 1 min actie volgt.
Afgelopen dagen me erg vermaakt met Population-one. Gewoon lekkere multiplayergame met een beetje ouwehoeren tussendoor. Alleen wat wel voor mij het tempo eruit haalt zijn de vrij korte rondes. 5 min lobby en laadscherm, 10 min lopen waarna 1 min actie volgt.
Hmm, ik was benieuwd of er nou punten zijn, welke ik in mijn vergelijking aanhaalde, die écht zeer subjectief en zelfs onwaar (!) zijn. Maar in jou post zie ik geen weerlegging van mijn punten. Welk punt is daadwerkelijk onwaar?Koldur schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:08:
Duidelijk te zien dat een aantal mensen zijn/haar keuze probeert te verantwoorden, wat op zich logisch is maar vaak net even doorschiet en uiteindelijk weinig objectief blijft.
...
Heb je wel eens een Valve Index of andere high end (Vive Pro bijv) VR bril op gehad?
Het klopt natuurlijk dat de audio en controllers van de Q2 niet 10x slechter zijn dan die van de Index, terwijl ze misschien wel 10x goedkoper zijn. Dat zal je altijd hebben: "the curse of dimishing returns".
Objectief gezien is de Q2 op sommige punten vergelijkbaar met de Index (wat complimentwaardig is!) en op veel punten veel minder goed. Ik denk ook niet dat dit zo controversieel is.
Draadloos is een stevig plus punt, maar technisch gezien kan je de 'VR fidelity' van de Index niet bieden met de huidige draadloze bandbreedte/ping en energie wat je nu kan halen uit kleinere accu's, vrees ik.
Ik denk wel dat een reden waarom de Q2 zo goedkoop is (de Qualcomm chipset moet gewoon duur zijn), is dat Facebook een slaatje wil slaan uit je persoonlijke data en advertentie mogelijkheden in de toekomst. Valve doet dat echt veel minder.
Thrillseeker heeft alle VR brillen op gehad en bezit zowel de Index als de Q2 en hij beaamt mijn punten:
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Hoe dan ook, door de goedkope Q2 zal VR meer mainstream worden en dat is uiteindelijk goed voor iedereen
PCVR zal ook gestimuleerd worden door de Q2
Nu ik de berichten lees over dat de G2 minder zwaar lijkt te zijn dan de Q1 voor de PC wordt ik wel heel ongeduldig. Ik snap dat de compressie en het transport ook zijn invloed heeft maar dat het zo groot is had ik niet verwacht. Ik zou het erg bijzonder vinden als ik straks de G2 op volle resolutie kan draaien op 90Hz terwijl voor de Q1 mijn PC al aardig aan de slag moet. Dat is dan wel met een 1.4 over sampling instelling (maakt een groot verschil) maar dat zal voor de G2 ook nodig zijn lijkt me? Hoe dan ook, ik hoop dat iemand met een Q1 / Q2 en straks de G2 een goed vergelijk kan maken om (met dezelfde game settings) het maximale uit beide brillen te halen.
Nu ik de berichten lees over dat de G2 minder zwaar lijkt te zijn dan de Q1 voor de PC wordt ik wel heel ongeduldig. Ik snap dat de compressie en het transport ook zijn invloed heeft maar dat het zo groot is had ik niet verwacht. Ik zou het erg bijzonder vinden als ik straks de G2 op volle resolutie kan draaien op 90Hz terwijl voor de Q1 mijn PC al aardig aan de slag moet. Dat is dan wel met een 1.4 over sampling instelling (maakt een groot verschil) maar dat zal voor de G2 ook nodig zijn lijkt me? Hoe dan ook, ik hoop dat iemand met een Q1 / Q2 en straks de G2 een goed vergelijk kan maken om (met dezelfde game settings) het maximale uit beide brillen te halen.
Het zegt wel iets over de krapte van de markt als 2 producten met een factor 2-3 prijsverschil zo hartstochtelijk met elkaar vergeleken worden.
In een markt met fatsoenlijk aanbod zou die vergelijking nooit op deze manier plaatsvinden.
In een markt met fatsoenlijk aanbod zou die vergelijking nooit op deze manier plaatsvinden.
XanderDrake schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:03:
[...]
Hmm, ik was benieuwd of er nou punten zijn, welke ik in mijn vergelijking aanhaalde, die écht zeer subjectief en zelfs onwaar (!) zijn. Maar in jou post zie ik geen weerlegging van mijn punten. Welk punt is daadwerkelijk onwaar?
Heb je wel eens een Valve Index of andere high end (Vive Pro bijv) VR bril op gehad?
Het klopt natuurlijk dat de audio en controllers van de Q2 niet 10x slechter zijn dan die van de Index, terwijl ze misschien wel 10x goedkoper zijn. Dat zal je altijd hebben: "the curse of dimishing returns".
Objectief gezien is de Q2 op sommige punten vergelijkbaar met de Index (wat complimentwaardig is!) en op veel punten veel minder goed. Ik denk ook niet dat dit zo controversieel is.
Draadloos is een stevig plus punt, maar technisch gezien kan je de 'VR fidelity' van de Index niet bieden met de huidige draadloze bandbreedte/ping en energie wat je nu kan halen uit kleinere accu's, vrees ik.
Ik denk wel dat een reden waarom de Q2 zo goedkoop is (de Qualcomm chipset moet gewoon duur zijn), is dat Facebook een slaatje wil slaan uit je persoonlijke data en advertentie mogelijkheden in de toekomst. Valve doet dat echt veel minder.
Thrillseeker heeft alle VR brillen op gehad en bezit zowel de Index als de Q2 en hij beaamt mijn punten:
[YouTube: Oculus Quest 2 Review: The New VR Standard]
Dit punt is voor mij een duidelijke manier van overdrijven. Ook is er voor een meerprijs een betere band te koop. Ik heb er zelf (en dat is persoonlijk) geen behoefte aan, wie weet later wel, maar heb er al aardig wat uren mee gespeeld en heb ook zeer goede skibrillen in mijn bezitband: de Index heeft deze een hele fijne en stevige band. Dit steekt schril af tov de Quest 2, een goede skibril heeft een betere band dan de Q2
Zonder diminishing returns erbij te halen en nogmaals te zeggen dat ik andere brillen nog niet gebruikt heb. Heb ik, als over het algemeen zeer kritisch persoon, echt niet de behoefte aan betere controllers, tracking of lagere latency (nu blijkt dit punt wel echt heel persoonlijk te zijn of je het wel of niet ervaart).
Je kan de controllers gewoon loslaten zonder problemen, zitten vast aan je polsen en je kan dan hand tracking gebruiken (wat niet perfect werkt, maar wel even snel te gebruiken is). De Q2 controllers zijn voor mij met grote handen helemaal niet klein en zijn hartstikke stevig. Dit verhaal klopt niets van.veel betere controllers: de Knuckles controllers zijn volgens mij de beste van de gehele VR industry. Stevig, ergonomisch, intuïtief, nauwkeurig, je kunt ze zomaar los laten, finger tracking is erg immersief, de scrollpads zijn handig, etc. Mag ook wel: de controllers zijn bijna zo duur als de hele Q2. Daarbij zijn de controllers van de Q2 vrij mager: erg licht, beetje klein en niet super stevig. Slechter dan bijv de Rift of de Vive
Daarbuiten gelaten, zou het prima kunnen zijn dat de andere controllers beter zijn, maar ik heb zelf echt geen behoefte aan betere controllers, werkt echt heerlijk met ook Half Life Alyx en andere high profile spellen.
Dan nog, is er voor elke persoon een eigen keuze, maar de verschillen zijn niet zo groot als een aantal mensen het hier stellen.
Voor de rest haal je best een aantal punten aan die helemaal waar zijn, maar overdrijf je soms de gevolgen ervan.
Wat nu in ieder geval heel leuk is, is dat er blijkbaar meer discussie is over de VR ervaring door de instapmogelijkheden van de Q1 en Q2 headsets. Ik ben in ieder geval helemaal om. Ik heb de kabel nog niet gebruikt die ik binnen heb om de Link functionaliteit te proberen. Ga dat dit weekend nog wel doen, verwacht alleen met de huidige ondersteuning hiervan niet dat ik snel overga op de kabel te gebruiken.
Jammer dat facebook oculus heeft overgekocht. Ik, en ik denk vele anderen, zouden gemakkelijker de sprong naar VR wagen. Ik heb de PSVR gehad en vond dat wel een toffe ervaring voor eventjes, maar dat lang toch snel stof te verzamelen. Jammer dat je nu direct grote bedragen moet neertellen voor VR systemen anders dan oculus.
Misschien dat de root/jailbreak van de Quest 2 het mogelijk maakt om het zonder FB login te gebruiken. Waarschijnlijk zou je dan alle spellen laden via SideQuest of een alternatieve Oculus Store.Hyloba schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:51:
Jammer dat facebook oculus heeft overgekocht. Ik, en ik denk vele anderen, zouden gemakkelijker de sprong naar VR wagen. Ik heb de PSVR gehad en vond dat wel een toffe ervaring voor eventjes, maar dat lang toch snel stof te verzamelen. Jammer dat je nu direct grote bedragen moet neertellen voor VR systemen anders dan oculus.
Waarom niet? Kijk naar alles waar emotie bij komt kijken en je ziet zulke discussies (Apple vs android, autos etc)Robertdj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:43:
Het zegt wel iets over de krapte van de markt als 2 producten met een factor 2-3 prijsverschil zo hartstochtelijk met elkaar vergeleken worden.
Als ik toch nog één verzoek hebben, kunnen we stoppen met net doen alsof een G2 2-3x zo duur is als een Q2? Als je nu een Q2 koopt ben je iig €400 kwijt (€350 + niet beschikbare Elite Strap die gewoon nodig is). Als je nu een G2 koopt kost die €650.Robertdj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:43:
Waar is die 650 dan? Ik zie overal de 699 prijs....Sissors schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:24:
[...]
Als ik toch nog één verzoek hebben, kunnen we stoppen met net doen alsof een G2 2-3x zo duur is als een Q2? Als je nu een Q2 koopt ben je iig €400 kwijt (€350 + niet beschikbare Elite Strap die gewoon nodig is). Als je nu een G2 koopt kost die €650.
Gewoon bij officiele Nederlandse reseller: https://www.derekenwinkel...rb-g2-new-generation.html
Ik zie daar toch echt 699,- inclusief btw staanSissors schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:27:
Gewoon bij officiele Nederlandse reseller: https://www.derekenwinkel...rb-g2-new-generation.html
SPECIALE PRE-ORDER PRIJS: BESTEL MET KORTINGSCODE REVERBG2 EN KRIJG METEEN €50 KORTING!!
Hoezo is die Elite Strap gewoon nodig? Ik gebruik mijn Q2 zonder elite strap. Het zou vast fijner zijn met, maar ik heb er nog geen last van gehad.Sissors schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:24:
[...]
Als ik toch nog één verzoek hebben, kunnen we stoppen met net doen alsof een G2 2-3x zo duur is als een Q2? Als je nu een Q2 koopt ben je iig €400 kwijt (€350 + niet beschikbare Elite Strap die gewoon nodig is). Als je nu een G2 koopt kost die €650.
Als ik de G2 check op pricewatch kom ik op 699,- incl controllers.
Toegegeven, als je de Q2 voor PCVR wilt gebruiken moet je 2 tientjes uitgeven voor VD of een goede USB-C kabel.
OK hier kan ik mee werken. Misschien is het wat ongenuanceerd in mijn geval (ik werd meer genuanceerd richting het einde van mijn postKoldur schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:47:
Dit punt is voor mij een duidelijke manier van overdrijven. Ook is er voor een meerprijs een betere band te koop. Ik heb er zelf (en dat is persoonlijk) geen behoefte aan, wie weet later wel, maar heb er al aardig wat uren mee gespeeld en heb ook zeer goede skibrillen in mijn bezit

Toen ik de Quest 2 in mn handen kreeg, is de band al meerdere keren versteld door het gebruik van meerdere mensen/kinderen, allicht speelde dat mee.
Nee dan heb ik het niet goed uitgelegd: De Knuckles kan je letterlijk los laten, in game, om dingen op te pakken en daar iets mee te doen. Bijv in HL Alyx kan je blikjes oppakken en inknijpen/deuken, alsof het een object in het echt is. Dat geldt ook met gooien: je laat je controller los alsof je het object loslaat. Het loslaten is niet een veiligheidselement, het is een gameplay element.Je kan de controllers gewoon loslaten zonder problemen, zitten vast aan je polsen en je kan dan hand tracking gebruiken (wat niet perfect werkt, maar wel even snel te gebruiken is). De Q2 controllers zijn voor mij met grote handen helemaal niet klein en zijn hartstikke stevig. Dit verhaal klopt niets van.
Het is nauwkeuriger waardoor je beter kan gamen: Linus van LTT observeerde al dat hij in de Archery game van Valve Labs hogere scores haalde vergeleken met de Vive etc omdat de Index controllers dat spel soepeler maakte.
Voor de rest, ik vind de Q2 controllers nog steeds vrij licht en ze zijn kleiner, en dat doet af aan de stevigheid. Maar dat is een gevoel, niemand weet of ze duurzaam zijn op termijn.
Dat is dus niet onwaar. Ik denk dat er op de de Q2 controllers flink bespaart is, waar het andersom het geval is bij de Index: die zijn écht heel duur (€300 ofzo?).
Fair enough. Ik zou de Q2 zeker aanraden voor iedereen die in VR wilt stappen en het is een must voor mensen met een mindere PC. Wat er bereikt wordt voor die prijs is indrukwekkend.Voor de rest haal je best een aantal punten aan die helemaal waar zijn, maar overdrijf je soms de gevolgen ervan.
Nee ik begrijp het wel. De Q2 en de Index zijn op dit moment de twee meest populaire brillen om te halen, hoewel ze eigenlijk hele andere gebruikers dienen. Maar in de discussies die nu voeren, proberen we deze punten wél tegenover elkaar te zetten. Als we al veel langer de HP Reverb hadden, dan ging het mogelijk anders.R.van.M schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:19:
Waarom niet? Kijk naar alles waar emotie bij komt kijken en je ziet zulke discussies (Apple vs android, autos etc)
Uiteraard kan het, maar er is geen enkele reviewer te vinden die niet zegt dat je de gewone strap weg moet doen en de Elite Strap moet kopen. Nu die niet beschikbaar meer is kan je natuurlijk prima tijdelijk de gewone gebruiken, maar de Elite Strap zou ik toch echt wel erbij kopen.Robertdj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:36:
[...]
Hoezo is die Elite Strap gewoon nodig? Ik gebruik mijn Q2 zonder elite strap. Het zou vast fijner zijn met, maar ik heb er nog geen last van gehad.
Bij deze.Sissors schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:38:
[...]
Uiteraard kan het, maar er is geen enkele reviewer te vinden die niet zegt dat je de gewone strap weg moet doen en de Elite Strap moet kopen. Nu die niet beschikbaar meer is kan je natuurlijk prima tijdelijk de gewone gebruiken, maar de Elite Strap zou ik toch echt wel erbij kopen.
Ja, daar keek ik ook overheen... Maar de versie zonder controllers heeft geen korting. Jammer, dan wacht ik even...
@XanderDrake
Dat indeuken kan inderdaad niet met de Quest 2, maar weggooien e.d. gaat prima. Ik ben in ieder geval erg tevreden over de controllers, maar als ik lees wat er meer kan, dan is dat net even gaver inderdaad.
Lijkt mij wel logisch dat de controllers beter moeten zijn, zal dan hoogstwaarschijnlijk in de gyroscopen zitten qua accuraatheid. Geloof dat er op andere vlakken ook verbeteringen zijn, maar denk dat op gaming ervaring dit het wel zal zijn als ik het zo zie.
Wel iets voor de toekomst dat het mechanisme waar het blikken indrukken wel relevanter wordt, dan heb je met de Touch controllers een probleem.
Misschien dat ik mij voor VR anders opstel dan voor andere zaken omdat ik het gewoon super vet vind en later meer wil, maar ben echt te spreken over de ervaring, zeker nu met een 2070 kaart.
Dat indeuken kan inderdaad niet met de Quest 2, maar weggooien e.d. gaat prima. Ik ben in ieder geval erg tevreden over de controllers, maar als ik lees wat er meer kan, dan is dat net even gaver inderdaad.
Lijkt mij wel logisch dat de controllers beter moeten zijn, zal dan hoogstwaarschijnlijk in de gyroscopen zitten qua accuraatheid. Geloof dat er op andere vlakken ook verbeteringen zijn, maar denk dat op gaming ervaring dit het wel zal zijn als ik het zo zie.
Wel iets voor de toekomst dat het mechanisme waar het blikken indrukken wel relevanter wordt, dan heb je met de Touch controllers een probleem.
Misschien dat ik mij voor VR anders opstel dan voor andere zaken omdat ik het gewoon super vet vind en later meer wil, maar ben echt te spreken over de ervaring, zeker nu met een 2070 kaart.
[ Voor 32% gewijzigd door Koldur op 03-11-2020 12:22 ]
Ik zie heel veel mensen claimen dat de Quest 2 bij hen op 90Hz werkt terwijl bij mijn weten dit nog helemaal niet ondersteund wordt? Alleen de menu 's, maar native games, VD en link niet. Of zetten jullie het elke keer aan via sidequest of ADB zoals hier beschreven: https://uploadvr.com/90hz...2-how-to-virtual-desktop/
Dat laatste, maar dan via sidequest en je kan gewoon de headset aanlaten en dan hoef je het niet constant aan te passen.UniMatrix schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:46:
Ik zie heel veel mensen claimen dat de Quest 2 bij hen op 90Hz werkt terwijl bij mijn weten dit nog helemaal niet ondersteund wordt? Alleen de menu 's, maar native games, VD en link niet. Of zetten jullie het elke keer aan via sidequest of ADB zoals hier beschreven: https://uploadvr.com/90hz...2-how-to-virtual-desktop/
Mede tweakers, ik heb een advies nodig. Jaren met veel plezier de rift CV1 aan een laptop met i7 en GTX 1060 6 gb en 16gb gespeeld. De CV1 is ondertussen naar mijn zoon gegaan en heb de Q2 gekocht.
Ik merk dat mijn laptop toch wel aan vervanging toe is aangezien het niet meer lekker (hakkelt regelmatig) speelt als ik Alyx speel met VD. Met de link kabel gaat het al wel beter. Aan mijn LAN/WiFi ligt het niet die is perfect. Ik hoor ook dat mijn laptop flink aan het blazen en werken is. Ik heb ook Assetto corsa gekocht en daar is het helemaal drama.
Daarom ga ik mijn laptop vervangen door een PC, aangezien ik over een paar jaar weer gemakkelijker kan upgraden. Wat is jullie advies, welke CPU, ram en GPU. Ik zat zelf aan i7, 16gb ram en RTX2060 super te denken. Of is het verstandiger om de 2070 of 2070 super te kopen?
Deze had ik op het oog: https://www.coolblue.nl/p...-codex-5-10sc-096mys.html
Ik merk dat mijn laptop toch wel aan vervanging toe is aangezien het niet meer lekker (hakkelt regelmatig) speelt als ik Alyx speel met VD. Met de link kabel gaat het al wel beter. Aan mijn LAN/WiFi ligt het niet die is perfect. Ik hoor ook dat mijn laptop flink aan het blazen en werken is. Ik heb ook Assetto corsa gekocht en daar is het helemaal drama.
Daarom ga ik mijn laptop vervangen door een PC, aangezien ik over een paar jaar weer gemakkelijker kan upgraden. Wat is jullie advies, welke CPU, ram en GPU. Ik zat zelf aan i7, 16gb ram en RTX2060 super te denken. Of is het verstandiger om de 2070 of 2070 super te kopen?
Deze had ik op het oog: https://www.coolblue.nl/p...-codex-5-10sc-096mys.html
2070 Super zou ik zeker doen. Een CPU die goede single core prestaties heeft is aan te raden.
Btw, ik zou zelf een systeem bouwen gezien die prijzen.... Dan heb je exact wat je nodig hebt.
Btw, ik zou zelf een systeem bouwen gezien die prijzen.... Dan heb je exact wat je nodig hebt.
[ Voor 34% gewijzigd door Tadango op 03-11-2020 13:26 ]