Hoe is de Climb? Houdt dat je lang bezig en werkt het goed?Tassadar32 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:10:
[...]
Gratis:
- Echo Arena (multiplayer zero-g sport, mijnsinziens het leukste spel op de Quest)
- Rec Room (multiplayer social/minigames)
- VRchat (multiplayer chat)
Rythm:
- Beat Saber (mevrouw vind dit de beste game op de Quest)
- Pistol Whipped
Andere aanraders:
- Red matter (puzzle)
- Lies beneath (FPS)
- Superhot (FPS)
- The Climb (rotsklimmen)
- Space Pirate Trainer (arcade shooter)
- Robo Recall unplugged (arcade shooter)
- Vader immortal I, II, III (scripted shooter, dojo is leuk!)
- Mission ISS (ISS simulatie, pas op! hoge puke-factor)
Met de halo is het een stuk beter te doen, de druk wordt dan gewoon meer verdeeld. Enige probleem wat ik dan heb is dat als mijn dochter wil spelen de strap eigenlijk niet klein genoeg afgesteld kan worden. Met die halo is dat al helemaal niet goed te doen.MacorgaZ schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
En hoe is de toevoeging van de halo? Bij een normale strap heb je hem toch, of al met de Elite Strap?
Tips:
- Als je de guardian instelt, maak dan niet een perfecte cirkel of vierkant, maar maak bijvoorbeeld bij je raam/bureau/deur een uitstulpsel om zo in de vr wereld beter te kunnen zien welke kant je op staat.
- Als de bril op een bepaald deel van je hoofd drukt, kun je de strap mounts naar boven of beneden kantelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Soliest op 19-10-2020 11:01 ]
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Ik lees al een tijdje mee hier, maar nog niet gepost!
Ik heb een Oculus 1 en 2, en probeer momenteel voornamelijk veel te doen met Virtual Desktop. Om deze zo smooth mogelijk te krijgen. VR zonder kabel is toch wel de (mijn) droom, met name om daarmee PC VR games te kunnen spelen.
Ben vandaag games aan het testen op Q1 en Q2, om te kijken wat nu het beste draait. Waar ik tegenaan loop is dat games op de Q1 soepeler lopen dan op de Q2.. Misschien een hardware bottleneck.
Ik heb al een aantal ervaringen hier gelezen met VD, ben heel benieuwd of er mensen zijn die dit momenteel (vrijwel) vloeiend hebben op de Q2 en wat de ideale situatie daarvoor is.
Ik heb een Oculus 1 en 2, en probeer momenteel voornamelijk veel te doen met Virtual Desktop. Om deze zo smooth mogelijk te krijgen. VR zonder kabel is toch wel de (mijn) droom, met name om daarmee PC VR games te kunnen spelen.
Ben vandaag games aan het testen op Q1 en Q2, om te kijken wat nu het beste draait. Waar ik tegenaan loop is dat games op de Q1 soepeler lopen dan op de Q2.. Misschien een hardware bottleneck.
Ik heb al een aantal ervaringen hier gelezen met VD, ben heel benieuwd of er mensen zijn die dit momenteel (vrijwel) vloeiend hebben op de Q2 en wat de ideale situatie daarvoor is.
Ik heb zowel de Q1 als de Q2.. De grijze waas wordt minder op het moment dat er andere, lichtere, dingen in beeld zijn. Het contrast tussen licht en donker is dan duidelijk en zwart lijkt zwart ipv grijs.FreeMen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:44:
[...]
Ik had hetzelfde idee als jij tav het zwart maar ik ben daar op terug gekomen en wel omdat ik sterk de indruk heb dat wat je ziet bij het opstarten niet zwart is maar grijs. Ik zie wel degelijk veel dieper zwart als je eenmaal in de omgeving zit. Een mooi voorbeeld is in Virtual desktop de "PC kamer omgeving". Kijk maar eens op je scherm als hij zwart is, dit is toch wel echt zwart en niet grijs.
In donkere games (bv the room VR en HLalxy zit er wel een lichte "grijs waas" over de games maar ik twijfel of ik die niet ook had in de q1. Kan het helaas niet meer testen want ik heb de Q1 niet meer.
De "opstart" met het witte oculus logo is iig zeker niet representatief.
Wanneer donder overheersend is dan is het grijs wat je ziet...
Op een gegeven moment lijkt het alsof mijn ogen zich 'aanpassen' en het grijs meer als 'donker' of zwart ervaren ... maar echt zwart wordt het niet.
Daarentegen is er geen ghosting ... waar ik me dan ook aan kon storen.
Tsja.... ik kan helaas (nog) niet alles hebben.. Wie weet komt er een Q2 Pro of Q3 met OLED zonder ghosting, zonder screendoor effect, 144Hz paneel.....
Stay young forever!
Valt mee hoor. Ik heb ook heel lang op de Rift 1 gespeeld met Ryzen 5 2600 en 970GTX. Draait op zich prima met niet al te hoge settings, al weet ik niet of de compressie van Oculus Link hier flink in hakt.xxxMaverick schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:11:
Ik vraag dit omdat ik begin volgend jaar pas een nieuwe pc koop als nieuwe processoren er zijn en meer duidelijkheid over de nieuew videokaarten. Op dit moment zit ik nog op een i54690k met nvidia 970. Te weinig voor serieus vr spul denk ik.
Werkt goed en zit dicht genoeg bij echt boulderen om leuk te zijn. Scenery is ook erg nice!Timbox88 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Hoe is de Climb? Houdt dat je lang bezig en werkt het goed?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik heb zojuist de in mijn enthousiasme na de eerste ervaringen met de Quest (1) ge-pre-order-de Reverb G2 geannuleerd.
Na een aantal maanden Quest (1) loop ik toch weer op tegen de dingen waarom ik al jaren niet meer aan (PC) gamen, spelconsoles of dikke videokaarten kopen e.d. deed; ik ben geen 'echte gamer' en spellen worden al heel snel te moeilijk, waarna het heel vervelend voelt als je er veel geld aan uitgegeven hebt en het in een hoek blijft liggen.
VR heel gaaf, maar de gamecontent blijft 'not for me'.
Na een aantal maanden Quest (1) loop ik toch weer op tegen de dingen waarom ik al jaren niet meer aan (PC) gamen, spelconsoles of dikke videokaarten kopen e.d. deed; ik ben geen 'echte gamer' en spellen worden al heel snel te moeilijk, waarna het heel vervelend voelt als je er veel geld aan uitgegeven hebt en het in een hoek blijft liggen.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Je moet even kijken welke resolutie steam aan houdt. Op de Q1 zet steam de resolutie op 150% maar houdt dezelfde 150% ook aan bij de Q2 ondanks de 50% hogere resolutie. Gevolg is dat je PC dus 50% harder moet werken maar is totaal overbodig want 150% op de Q2 is (net zoals op de Q1 overigens) overkill en vanaf 120% zie je het verschil echt niet meer. Hij houdt overigens wel rekening met de fps. Als ik hem op 90 fps zet in VD dan schaalt steam terug naar 113% ipv 150% wat exact de verhouding 72/90 is van de 150%.Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:11:
Ik lees al een tijdje mee hier, maar nog niet gepost!
Ik raad je aan fpsVR te kopen in steam. Voor € 3,50 echt een super handige app om 1 snel van resolutie te wisselen en 2 constant inzicht te hebben in de fps, gpu en cpu belasting en cpu, gpu timings. Je kunt zo heel snel zien of een instelling iets doet of niet.
NB, lang niet alle games houden zich aan de steam instellingen. HL Alyx bepaald echt helemaal zelf zijn resolutie en kun je niets aan veranderen wat je ook in stelt in steam. Ook dit kun je zien in fpsVR met de optie "werkelijke resolutie", dan leest het programma de werkelijk resolutie uit.
Geen echte gamer maar wel Reverb G2 besteld...UniMatrix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:51:
Ik heb zojuist de in mijn enthousiasme na de eerste ervaringen met de Quest (1) ge-pre-order-de Reverb G2 geannuleerd.
De Q2 zou je kunnen overwegen. Helft van de prijs (met standaard strap) en biedt juist veel (meer) waar voor de casual gamer of op zijn mijn VR gedesinteresseerde. Bevalt hij niet verkoop je hem over een jaartje en krijg je er nog altijd wel € 200-250 voor.
[ Voor 12% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 12:02 ]
Bedankt voor de tip! Ik ga die tool meteen aanschaffen.FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:56:
[...]
Je moet even kijken welke resolutie steam aan houdt. Op de Q1 zet steam de resolutie op 150% maar houdt dezelfde 150% ook aan bij de Q2 ondanks de 50% hogere resolutie. Gevolg is dat je PC dus 50% harder moet werken maar is totaal overbodig want 150% op de Q2 is (net zoals op de Q1 overigens) overkill en vanaf 120% zie je het verschil echt niet meer. Hij houdt overigens wel rekening met de fps. Als ik hem op 90 fps zet in VD dan schaalt steam terug naar 113% ipv 150% wat exact de verhouding 72/90 is van de 150%.
Ik raad je aan fpsVR te kopen in steam. Voor € 3,50 echt een super handige app om 1 snel van resolutie te wisselen en 2 constant inzicht te hebben in de fps, gpu en cpu belasting en cpu, gpu timings. Je kunt zo heel snel zien of een instelling iets doet of niet.
NB, lang niet alle games houden zich aan de steam instellingen. HL Alyx bepaald echt helemaal zelf zijn resolutie en kun je niets aan veranderen wat je ook in stelt in steam. Ook dit kun je zien in fpsVR met de optie "werkelijke resolutie", dan leest het programma de werkelijk resolutie uit.
Bij Blade & Sorcery lijken de settings dan geen impact te hebben. Op Q1 naadloos. Op Q2 constant zwarte vlakken als ik om mij heen kijk. Terwijl resolutie gewoon op 100% staat.
zwarte vlakken? als gevolg van performance ?Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:03:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik ga die tool meteen aanschaffen.
Bij Blade & Sorcery lijken de settings dan geen impact te hebben. Op Q1 naadloos. Op Q2 constant zwarte vlakken als ik om mij heen kijk. Terwijl resolutie gewoon op 100% staat.
In VD had ik overigens spontaan een stream van 90mbps ipv 66mbps zoals ik altijd gewend was. Dit leverde bij mij issues op en op 66 was het weer prima. Misschien ook even naar kijken.
Als je je af vraagt bij fpsVR waar je in VR nu de data kan zien, je moet als het ware op je pols kijken van je linker hand. Dit is een beweging welke je zelden maakt dus je zult het niet zo snel in de gaten hebben als je het niet weet.
[ Voor 12% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 12:09 ]
Hebben jullie nog tips met betrekking van het schoonmaken van de lenzen?
Brillendoekjes en heel voorzichtigimpactftw schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:15:
Hebben jullie nog tips met betrekking van het schoonmaken van de lenzen?
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
En hoe is de replayability?Tassadar32 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:41:
[...]
Werkt goed en zit dicht genoeg bij echt boulderen om leuk te zijn. Scenery is ook erg nice!
Zelfde dus. Bij Q2 zette hij de bitrate automatisch hoger. Dat was het probleem.FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
zwarte vlakken? als gevolg van performance ?
In VD had ik overigens spontaan een stream van 90mbps ipv 66mbps zoals ik altijd gewend was. Dit leverde bij mij issues op en op 66 was het weer prima. Misschien ook even naar kijken.
Als je je af vraagt bij fpsVR waar je in VR nu de data kan zien, je moet als het ware op je pols kijken van je linker hand. Dit is een beweging welke je zelden maakt dus je zult het niet zo snel in de gaten hebben als je het niet weet.
Edit:
Is er ergens een overzicht wat inzicht geeft welke bitrate hoort bij welke resolutie?
Bijv. tot hoever kan ik upscalen met het bitrate dat ik kan behalen? Of wat de max is als je bitrate tot max 70 gaat?
[ Voor 13% gewijzigd door Matthias87 op 19-10-2020 13:02 ]
Best goed! Zitten naast de "endless wall" training mode zat courses in en de meeste courses kan je via meerdere routes beklimmen. Met time trial en een leaderboard is er ook nog een competitief element in het beklimmen als je niet alleen maar wil relaxen.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik de stap ga wagen....Gisteravond veel reviews gelezen en bekeken op youtube. Enige twijfel die ik nog heb is of ik niet voor de HP G2 ga. Als ik jullie zo begrijp lees ik dat veel mensen extra accessoires kopen bij de Quest 2 en dan kan ik wellicht beter meteen voor de kwalitatief betere G2...
Hier nog meningen over?
Hier nog meningen over?
Ik twijfel niet zozeer tussen de Q2 en de G2 maar zit meer of mijn PC de G2 wel goed genoeg aan kan om er geen spijt van te krijgen. Met de Q1 heb ik het idee dat ik soms op de grens zit (Project Cars 2) maar als ik dan naar de GPU belasting kijk bij Elite Dangerous zie ik maar 50% belasting. Ik wacht vooral de ervaringen even af van de G2 hier op het forum. De Q2 heeft mij teveel nadelen nog, die prijs moet ergens vandaan komen. De G2 gaat zeker beter beeld opleveren maar dat moet je er dan wel in zien te krijgenxxxMaverick schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:38:
Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik de stap ga wagen....Gisteravond veel reviews gelezen en bekeken op youtube. Enige twijfel die ik nog heb is of ik niet voor de HP G2 ga. Als ik jullie zo begrijp lees ik dat veel mensen extra accessoires kopen bij de Quest 2 en dan kan ik wellicht beter meteen voor de kwalitatief betere G2...
Hier nog meningen over?
Dank. Ik heb dan wel het geluk dat mijn pc inmiddels aan vervanging toe is. Daar komt dus zowieso een forse upgrade met denk richting Nvidia 3080.....dus neem aan dat daar geen bottleneck zit.Tadango schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
Ik twijfel niet zozeer tussen de Q2 en de G2 maar zit meer of mijn PC de G2 wel goed genoeg aan kan om er geen spijt van te krijgen. Met de Q1 heb ik het idee dat ik soms op de grens zit (Project Cars 2) maar als ik dan naar de GPU belasting kijk bij Elite Dangerous zie ik maar 50% belasting. Ik wacht vooral de ervaringen even af van de G2 hier op het forum. De Q2 heeft mij teveel nadelen nog, die prijs moet ergens vandaan komen. De G2 gaat zeker beter beeld opleveren maar dat moet je er dan wel in zien te krijgen
wellicht afwachten berichten hier nog een optie
Wat voor een videokaart heb je? De reverb vraagt nog meer dan de Quest vandaar. Reverb schijnt ongevenaard te zijn tav zijn beeld maar heb je weinig aan als je pc het niet trekt.xxxMaverick schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:38:
Hier nog meningen over?
Quest is veelzijdiger en (in de basis) goedkoper. Voor €420 (bril, elite strap, vD) heb je ip alles wat je nodig hebt. Nog altijd een flinke slok minder dan de reverb. En ik blijf het zeggen, draadloos is echt DE manier om VR te spelen. Deze feature ruil ik graag in voor de extra kwaliteit van de G2 (en hou € 300 in mijn zak
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 13:52 ]
Vrij simpel, zover je systeem/netwerk nog trekt. Hoe hoger hoe beter. Hoe hoger de resolutie hoe hoger de benodigde bitrate maar ik speel op 66mbps waarbij alles 99.9% vD tijd soepel loopt.Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:55:
[...]
Zelfde dus. Bij Q2 zette hij de bitrate automatisch hoger. Dat was het probleem.
Edit:
Is er ergens een overzicht wat inzicht geeft welke bitrate hoort bij welke resolutie?
Bijv. tot hoever kan ik upscalen met het bitrate dat ik kan behalen? Of wat de max is als je bitrate tot max 70 gaat?
Daarbij, in tegenstelling tot wat er geadviseerd wordt ivm latency, werkt bij mij hvec beter dan h.264. Wellicht ook nog mee spelen.
Okay, maar is er een maximum voor 66mbps? Een resolutie zal een bepaalde minimale doorvoersnelheid nodig hebben neem ik aan?FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:49:
[...]
Vrij simpel, zover je systeem/netwerk nog trekt. Hoe hoger hoe beter. Hoe hoger de resolutie hoe hoger de benodigde bitrate maar ik speel op 66mbps waarbij alles 99.9% vD tijd soepel loopt.
Daarbij, in tegenstelling tot wat er geadviseerd wordt ivm latency, werkt bij mij hvec beter dan h.264. Wellicht ook nog mee spelen.
Die VRfps is inderdaad een handige tool Ik zie daar ineens dat Steam automatisch mijn games rendered naar 60%. Als ik dit handmatig omhoog zet, bijvoorbeeld naar 100% dan gaat dat ten koste van 4-5ms. Leuk om beetje mee te spelen zo
Edit
Preferred codec heb ik op automatic
Vooral meer compressie, dus minder details bij snelle bewegingen.Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
Okay, maar is er een maximum voor 66mbps? Een resolutie zal een bepaalde minimale doorvoersnelheid nodig hebben neem ik aan?
Die VRfps is inderdaad een handige tool Ik zie daar ineens dat Steam automatisch mijn games rendered naar 60%. Als ik dit handmatig omhoog zet, bijvoorbeeld naar 100% dan gaat dat ten koste van 4-5ms. Leuk om beetje mee te spelen zo
Edit
60% ja? Oei, dat betekent dat steam vindt dat je PC eigenlijk te zwak is. Bij mij staat hij standaard op 150%. Let wel, dat % heeft met name effect op de fps welke je pc continue op je bril weet te toveren. Als je die niet op constant 72 hebt maar een (constant) lagere fps dan wel met momenten flink haperende fps omdat je PC het niet aan kan dan speelt dat erg onprettig tot zelfs misselijkmakend. Resolutie en latency heeft in de basis weinig met elkaar te maken tenzij je met de bitrate gaat spelen.Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
Okay, maar is er een maximum voor 66mbps? Een resolutie zal een bepaalde minimale doorvoersnelheid nodig hebben neem ik aan?
Edit
[ Voor 3% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 14:10 ]
Daar was ik al bang voor. Ik heb nu een i7 8700 + GTX 1080. Ben van plan om te upgraden naar Zen3 + RTX 3080 (als deze eindelijk is te leveren is). Op wat voor systeem draai jij?FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:09:
[...]
60% ja? Oei, dat betekent dat steam vindt dat je PC eigenlijk te zwak is. Bij mij staat hij standaard op 150%. Let wel, dat % heeft met name effect op de fps welke je pc continue op je bril weet te toveren. Als je die niet op constant 72 hebt maar een (constant) lagere fps dan wel met momenten flink haperende fps omdat je PC het niet aan kan dan speelt dat erg onprettig tot zelfs misselijkmakend. Resolutie en latency heeft in de basis weinig met elkaar te maken tenzij je met de bitrate gaat spelen.
Morgen komt iig al een TP-Link Archer AX50 om eventuele netwerk afhankelijke problemen te verbeteren.
Jouw huidige systeem lijkt mij capabel genoeg om de meeste VR games op een resolutie van 100% te spelen. Uiteraard e.e.a. afhankelijk van je ingame graphics instellingen.Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Daar was ik al bang voor. Ik heb nu een i7 8700 + GTX 1080. Ben van plan om te upgraden naar Zen3 + RTX 3080 (als deze eindelijk is te leveren is). Op wat voor systeem draai jij?
Morgen komt iig al een TP-Link Archer AX50 om eventuele netwerk afhankelijke problemen te verbeteren.
Je hebt in ieder geval geen slechte setup.
De geplande upgrade is wel een mooie verbetering
[ Voor 4% gewijzigd door deDenDen op 19-10-2020 14:21 ]
Ok dat is wel wat vreemd voor jouw systeem specs. Ik draai op een amd 2600x met 2080 wat min of meer vergelijkbaar is met jouw systeem. Heb jij VD op 90fps staan of 72? Ik heb hem nog op 72 staan omdat ik merk dat 90 nog niets doet in games aldus fpsVR maar steam reageert er wel op door de kwaliteit terug te schroeven wat dus onnodig is.Matthias87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Daar was ik al bang voor. Ik heb nu een i7 8700 + GTX 1080. Ben van plan om te upgraden naar Zen3 + RTX 3080 (als deze eindelijk is te leveren is). Op wat voor systeem draai jij?
Beste wat je kan doen is even testen door hem in steam/fpsVR op 120% te zetten in een game welke reageert op deze settings (dus niet bv HL alyx) en dan te kijken of je GPU en CPU de 72fps prima trekken en met welke load. Als het allemaal prima gaat dan is er iets wat steam triggert om hem lager te schalen dan zou moeten.
Mocht je HL Alyx hebben kan je die ook even proberen en met fpsVR de werkelijk resolutie uitlezen. Bij mij is dat ca 2600 x 2700.
Daar is niet iedereen het over eens, met default instellingen haalt MRTV betere framerate op een G2 dan een Q1, laat staan een Q2: https://www.reddit.com/r/...2_performance_comparison/FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:44:
[...]
Wat voor een videokaart heb je? De reverb vraagt nog meer dan de Quest vandaar. Reverb schijnt ongevenaard te zijn tav zijn beeld maar heb je weinig aan als je pc het niet trekt.
Quest is veelzijdiger en (in de basis) goedkoper. Voor €420 (bril, elite strap, vD) heb je ip alles wat je nodig hebt. Nog altijd een flinke slok minder dan de reverb. En ik blijf het zeggen, draadloos is echt DE manier om VR te spelen. Deze feature ruil ik graag in voor de extra kwaliteit van de G2 (en hou € 300 in mijn zak)
Los daarvan: In principe staat juist in VR je render resolutie los van je beeld resolutie. Oké, op 720p renderen voor een 4k headset is waarschijnlijk niet heel zinvol, maar over zulke verschillen gaat het niet. Als je voor Q2 en G2 op dezelfde resolutie laat renderen, zal de G2 betere performance hebben omdat er geen encoding stap over hoeft te gaan.
Oftewel: Ja als je geen goede GPU hebt, dan is je Reverb niet heel zinvol. Maar we moeten ook niet overdrijven, je hebt niet meer nodig dan een Q2 die je aan je PC hangt, en je hebt ook echt geen 3080 nodig.
Om op je scherm een goed plaatje te tonen moet je minstens de resolutie van je de schermen in de bril kunnen renderen op de steady framerate van de frequentie van je bril. Alles minder zorgt voor een minder plaatje dan de bril aan kan. Natuurlijk kan het wel maar dan is het nut van een hogere schermresolutie wel weg. Ik begrijp je stelling dan ook niet goed dat render resolutie los staat van beeld resolutie, renderen > beeld resolutie = SS (super sampling), renderen < beeld resolutie = interpolatie naar beeld resolutie, iets wat je wil voorkomen want daarmee boet je aardig in aan kwaliteit. Een 4K tv kan prima 1080p weergeven maar de kwaliteit van 4K wordt het nooit (bij lange na niet).Sissors schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Daar is niet iedereen het over eens, met default instellingen haalt MRTV betere framerate op een G2 dan een Q1, laat staan een Q2: https://www.reddit.com/r/...2_performance_comparison/
Los daarvan: In principe staat juist in VR je render resolutie los van je beeld resolutie. Oké, op 720p renderen voor een 4k headset is waarschijnlijk niet heel zinvol, maar over zulke verschillen gaat het niet. Als je voor Q2 en G2 op dezelfde resolutie laat renderen, zal de G2 betere performance hebben omdat er geen encoding stap over hoeft te gaan.
Oftewel: Ja als je geen goede GPU hebt, dan is je Reverb niet heel zinvol. Maar we moeten ook niet overdrijven, je hebt niet meer nodig dan een Q2 die je aan je PC hangt, en je hebt ook echt geen 3080 nodig.
De Q2 heeft inderdaad een nadeel dat de gpu ook encodingcapaciteit kost dus ja, voor wat dat betreft compenseert dat wellicht de extra resolutie welke de G2 heeft tov de Q2. Maar dan nog heb je echt wel een flinke kaart nodig om de kwaliteit uit de G2 te halen welke er in zit. Het schijnt dat een RTX3070 > RTX2080 is en met mijn 2080 gaat het vooralsnog prima op de Q2 dus wellicht volstaat een RTX3070 voor Q2/G2 maar lager gaat echt wel ten koste van performance en/of kwaliteit.
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 14:54 ]
Je kwaliteit wordt natuurlijk niet beter van undersampling, maar met wat fatsoenlijk upscalen is het echt niet het einde van de wereld. Sowieso kan je helemaal niet zo makkelijk stellen dat je op je beeldresolutie minstens moet renderen ofzo, gezien er na het renderen nog het lensprofiel overheen gaat, wat op bepaalde plekken de effectieve resolutie verhoogt, en op andere plekken verlaagt.
Hogere render resolutie = mooier beeld. Maar algemene kan je ook stellen dat hogere resolutie = mooier beeld (en bijvoorbeeld minder SDE), onafhankelijk van de render resolutie. Daarnaast is ook het ene spel het andere niet. Maar uiteindelijk heeft voor dezelfde render resolutie een G2 een mindere GPU nodig dan een Q2, en met dezelfde GPU kan je dus een hogere render resolutie halen.
Zou ik iemand met een GTX1650 aanraden een G2 te kopen? Nee natuurlijk niet. Maar als diegene een Q2 koopt, zou ik hem ook vertellen dat hij niet moet denken dat hij VR spellen kan streamen vanaf zijn PC.
Hogere render resolutie = mooier beeld. Maar algemene kan je ook stellen dat hogere resolutie = mooier beeld (en bijvoorbeeld minder SDE), onafhankelijk van de render resolutie. Daarnaast is ook het ene spel het andere niet. Maar uiteindelijk heeft voor dezelfde render resolutie een G2 een mindere GPU nodig dan een Q2, en met dezelfde GPU kan je dus een hogere render resolutie halen.
Zou ik iemand met een GTX1650 aanraden een G2 te kopen? Nee natuurlijk niet. Maar als diegene een Q2 koopt, zou ik hem ook vertellen dat hij niet moet denken dat hij VR spellen kan streamen vanaf zijn PC.
Eens met het bovenstaande. Ik vermoed dat de G2 en Q2 onderling goed vergelijkbaar zijn tav de benodigde PC/GPU power. De Q2 heeft een lagere resolutie + encoding en de G2 hogere resolutie zonder enconding.Sissors schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:57:
Je kwaliteit wordt natuurlijk niet beter van undersampling, maar met wat fatsoenlijk upscalen is het echt niet het einde van de wereld. Sowieso kan je helemaal niet zo makkelijk stellen dat je op je beeldresolutie minstens moet renderen ofzo, gezien er na het renderen nog het lensprofiel overheen gaat, wat op bepaalde plekken de effectieve resolutie verhoogt, en op andere plekken verlaagt.
De grote vraag is nu, wat heb je "gemiddeld" nodig om een steady framerate te hebben om een Q2 en G2 op hun volle potentieel te draaien? Ik zet toch echt in op een RTX2080 dan wel RTX3070.
Volle potentieel kan veel betekenen natuurlijk. Zoals de reddit post hierboven gelinkt zegt, test hij op een 2070 Super. Hiermee kan hij prima spellen als Project CARS 2 op volle resolutie draaien. Wellicht staan de andere grafische instellingen wel wat lager.FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:18:
De grote vraag is nu, wat heb je "gemiddeld" nodig om een steady framerate te hebben om een Q2 en G2 op hun volle potentieel te draaien? Ik zet toch echt in op een RTX2080 dan wel RTX3070.
Zie ook deze post: https://www.reddit.com/r/...y_gpu_good_enough_please/
Plaatje zegt genoeg, alles wat niet gelijk is aan YES is "behelpen" in VR en dus zeker geen volle potentieel. Het begint dus bij een RTX2070 maar aangezien een RTX 2060 op "halve resolutie" is zal het met een RTX2070 niet overhouden op full.ThoNohT schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:27:
[...]
Volle potentieel kan veel betekenen natuurlijk. Zoals de reddit post hierboven gelinkt zegt, test hij op een 2070 Super. Hiermee kan hij prima spellen als Project CARS 2 op volle resolutie draaien. Wellicht staan de andere grafische instellingen wel wat lager.
Zie ook deze post: https://www.reddit.com/r/...y_gpu_good_enough_please/
Het is ook allemaal maar wat je gewend bent maar een steady fps in VR is in ieder geval een stuk belangrijker dan grafische pracht.
[ Voor 15% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 15:37 ]
Als je Steam gebruikt hoeft het gelukkig ook niet zo zwart/wit te zijn als volle/halve resolutie. Je kunt steam gewoon de optimale resolutie laten bepalen, en je G2 gewoon op volle resolutie zetten. Dan haal je dus het beste uit je grafische kaart met behoud van een fatsoenlijke fps. En er zijn genoeg spellen die niet zo zwaar zijn, en waar je dus met een 2060 ook nog prima full res zult kunnen spelen, net zoals er spellen zijn waarbij een 3080 op full res het niet zal aankunnen (MSFS bijvoorbeeld).
Maar zodra de G2 is geleverd kan ik waarschijnlijk wel rapporteren hoe het gaat zijn met een 1070. Tenzij door een wonder mijn 3080 dan al binnen is en ik hem al heb verkocht.
Maar zodra de G2 is geleverd kan ik waarschijnlijk wel rapporteren hoe het gaat zijn met een 1070. Tenzij door een wonder mijn 3080 dan al binnen is en ik hem al heb verkocht.
Heb ook een 3080 in pre-order maar ga er niet vanuit dat die nog in 2020 komt. Gelukkig maak ik met Big Navi nog een kans om een dikke GPU op of vlak na mijn G2 levering in huis te hebbenThoNohT schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:55:
Wat ik nu nog steeds niet helemaal snap is de Oculus store.
Als ik op Steam een VR spel koop, dan kan ik hem alleen in Steam spelen, maar als ik hem in de Oculus Store op de pc koop, kan ik hem dan wel spelen in mijn standalone Quest2? Heb geen zin om een spel twee keer te moeten kopen.
Als ik op Steam een VR spel koop, dan kan ik hem alleen in Steam spelen, maar als ik hem in de Oculus Store op de pc koop, kan ik hem dan wel spelen in mijn standalone Quest2? Heb geen zin om een spel twee keer te moeten kopen.
De store voor de quest is een andere dan die voor de PC. Dus in principe niet. Sommige apps hebben wel cross-buy, dan kan het wel, maar ik zou er standaard niet vanuit gaan.Soliest schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:11:
OK, handig. Dus drie stores waar ik de games kan kopen waarvan degene in de Quest zelf voor de Quest is en de andere twee voor de pcThoNohT schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:15:
[...]
De store voor de quest is een andere dan die voor de PC. Dus in principe niet. Sommige apps hebben wel cross-buy, dan kan het wel, maar ik zou er standaard niet vanuit gaan.

Kijk uit, als je op je PC de oculus store opent vanuit de oculus app gaat hij standaard uit van de rift versie en die zijn dus NIET native op je quest speelbaar tenzij het een crossplatform versie is. Je moet altijd even goed kijken bij het rijtje met ondersteunde brillen.Soliest schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:11:
Voor de zekerheid,
Enkel Quest is niet speelbaar via PC
Enkel Rift is niet (native) speelbaar via de Quest (wel met kabel of link)
Zowel Quest als rift = crossplatform en zit je altijd goed.
NB, mooi voorbeeld is Moss, die zie je in de oculus store via de app enkel als rift maar hij is er ook voor native quest maar die vind je dus niet zomaar op de app. maar wel via de website https://www.oculus.com/ex...65391314903/?locale=nl_NL
leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 16:25 ]
Als je het geld kan missen is de Valve Index nog wel een hele goede optie, die heb ik zelf ook. tot max 144hz refresh rate en latency van rond de 6ms, bij de andere headsets is dat zo'n 5x hoger als ik goed de reacties in dit topic lees. Zitten ook geweldige controllers bij en SteamVR is top. Je zit enkel met een draad, maar daar kun je een ophangsysteempje voor aanschaffen, werkt prima.xxxMaverick schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:38:
Hier nog meningen over?
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Latency zal bij de Reverb G2 ook rond die koers zitten. De hoge latency komt echt alleen door het encoden en decoden van het signaal wat door dat USB kabeltje van de Q1/Q2 moet.DutchEZmoder schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:48:
[...]
Als je het geld kan missen is de Valve Index nog wel een hele goede optie, die heb ik zelf ook. tot max 144hz refresh rate en latency van rond de 6ms, bij de andere headsets is dat zo'n 5x hoger als ik goed de reacties in dit topic lees. Zitten ook geweldige controllers bij en SteamVR is top. Je zit enkel met een draad, maar daar kun je een ophangsysteempje voor aanschaffen, werkt prima.
Net eens fpsVR geprobeerd maar de detected resolution by SteamVR home is 37xxx40xx..... dat is nogal een stuk hoger dan de ingestelde resolutie van 2272x2472. Als ik hem op 50% zet zie ik nog steeds 2612x2839 en dat is geen 50%, maar wel een stuk lager . Blijft bijzonder dat je iets instelt maar de werkelijkheid compleet anders is.......... en het schaalt ook nog eens niet voorspelbaar. Eens kijken bij de andere spellen.
Wel vreemd overigens dat hij bij jou wel lijkt te schalen in het geval de detected resolutie zo af wijkt. In dergelijke gevallen doet bij mij de resolutiesetting in steam helemaal niets. Of hij is (zo goed als) gelijk aan de resolutie van steam waarbij hij ook keurig schaalt met het % of hij wijkt af en schaalt vervolgens ook niet.Tadango schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:38:
Net eens fpsVR geprobeerd maar de detected resolution by SteamVR home is 37xxx40xx..... dat is nogal een stuk hoger dan de ingestelde resolutie van 2272x2472. Als ik hem op 50% zet zie ik nog steeds 2612x2839 en dat is geen 50%, maar wel een stuk lager . Blijft bijzonder dat je iets instelt maar de werkelijkheid compleet anders is.......... en het schaalt ook nog eens niet voorspelbaar. Eens kijken bij de andere spellen.
Maar goed, het klopt wel dat het lang niet altijd is wat het lijkt.
Als iemand een oplossing zou weten voor het volgende probleempje.
Probleem: USB3.0 of hoger poort werkt als 2.0
Snoer: originele die meegeleverd werd bij de Q2 en deze https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08FY1VPV4
Al geprobeerd: ASMedia drivers geupdate naar de laatst mogelijke versie, maar die USB-C poort zit precies op een Intel USB host. Bij de Oculus Link test kom ik uit op 370 speed.
Moederbord: z370 Aorus Gaming 7
> info handleiding; USB Type-C™ Port
The reversible USB port supports the USB 3.1 Gen 2 specification and is compatible to the USB 3.1 Gen
1 and USB 2.0 specification. Use this port for USB devices.
/f/image/1xRSelH1eueW2Ute1gcZf1Bk.png?f=fotoalbum_medium)
Aansluitingen achteraan
/f/image/0sfnFREhspQYt2gxvB4lQnLM.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/enRbUU9XwnlWVTuN6ZFLmQq7.png?f=fotoalbum_small)
Fingers crossed.
Snoer: originele die meegeleverd werd bij de Q2 en deze https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08FY1VPV4
Al geprobeerd: ASMedia drivers geupdate naar de laatst mogelijke versie, maar die USB-C poort zit precies op een Intel USB host. Bij de Oculus Link test kom ik uit op 370 speed.
The reversible USB port supports the USB 3.1 Gen 2 specification and is compatible to the USB 3.1 Gen
/f/image/1xRSelH1eueW2Ute1gcZf1Bk.png?f=fotoalbum_medium)
Aansluitingen achteraan
/f/image/0sfnFREhspQYt2gxvB4lQnLM.png?f=fotoalbum_small)
- Op poort "G" aangesloten
/f/image/enRbUU9XwnlWVTuN6ZFLmQq7.png?f=fotoalbum_small)
Fingers crossed.
[ Voor 3% gewijzigd door Spacewide op 19-10-2020 19:45 ]
Ik denk dat de standaard kabel een Usb 2.0 kabel is.....
De originele Q2 kabel = usb 2.0 kabelSpacewide schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:45:
Als iemand een oplossing zou weten voor het volgende probleempje.
[Afbeelding]
Aansluitingen achteraan
[Afbeelding]2de pagina
- Op poort "G" aangesloten
[Afbeelding]
Fingers crossed.
Met de andere kabel zou het wel moeten lukken maar helaas is het wel zo dat niet alle moederborden (lees: usb chipsets) goed ondersteund worden. Alle poorten een keer proberen anders is of de kabel toch niet lekker of je hebt echt pech met je moederboard.
370 is in ieder geval geen 3.1, daarvoor moet je rond de 1900 zitten.
Snelle antwoorden. Stom van me om die meegeleverde snoer te testen.. Het zou met die aftermarket snoer moeten lukken, maar zoals je zegt @FreeMen mogelijks ondersteuning probleem. Met AsMedia in bijzonder na wat digging. Morgen zal ik de voorste USB-C poort eens aansluiten op de Realtek 3.1 HUB.
Voorheen nooit nagedacht over USB technologie.. VR opent deuren.
Voorheen nooit nagedacht over USB technologie.. VR opent deuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Spacewide op 19-10-2020 20:00 ]
Misschien ligt het aan mij, maar is het grootste gedeelte van het beeld op jullie Quest 2 ook zo onscherp? Ik heb zelf goede ogen en draag geen bril, maar voor mijn gevoel is ongeveer 10% a 15% scherp in het midden, misschien wel minder. Ook als bijvoorbeeld de interface iconen van het hoofdmenu een klein beetje uit het midden zitten, begint het gigantisch te ghosten (als dat het woord is?), je ziet dan het wit helemaal uitstralen naar de andere kant dan waar je kijkt. Eigenlijk alsof je soms net wakker bent/hard in je ogen wrijft en dan eventjes niet helemaal scherp ziet. Ik heb geprobeerd met een microvezel doekje voor brillen (zonder schoonmaak spul of iets) ook de lenzen een beetje schoon te maken, omdat 1 lens wazig was omdat deze tegen mijn huid was gekomen. Misschien ligt het daar aan.
Ik heb nu echt het gevoel dat ik precies exact ergens moet kijken en dan is het scherp, letterlijk 2 of 3 letters verder begint het al onscherp te worden. Ook al stand 1, 2 en 3 getest (2 werkt het beste) voor de lenzen. Ik heb echt het gevoel alsof ik maar de halve ervaring heb op deze manier, ik ben nu nog niet echt heel enthousiast over de beeldkwaliteit en de ervaring.
EDIT: als ik bijvoorbeeld in het hoofdscherm bij Recommend For You naar het middelste van de 3 app-iconen kijk, dan is de text daarboven met Recommend For You echt bijna onleesbaar, omdat het wit helemaal uitstraalt.
Ik heb nu echt het gevoel dat ik precies exact ergens moet kijken en dan is het scherp, letterlijk 2 of 3 letters verder begint het al onscherp te worden. Ook al stand 1, 2 en 3 getest (2 werkt het beste) voor de lenzen. Ik heb echt het gevoel alsof ik maar de halve ervaring heb op deze manier, ik ben nu nog niet echt heel enthousiast over de beeldkwaliteit en de ervaring.
EDIT: als ik bijvoorbeeld in het hoofdscherm bij Recommend For You naar het middelste van de 3 app-iconen kijk, dan is de text daarboven met Recommend For You echt bijna onleesbaar, omdat het wit helemaal uitstraalt.
[ Voor 9% gewijzigd door menne op 19-10-2020 21:32 ]
Hmm dit klinkt als niet de juiste ipd instelling. Heb je je ipd gemeten?
Ik zit op 64mm (gemeten met een lineaal). Misschien kan ik het nog betrouwbaarder meten, maar zo rond de 64mm a 65mm zou wel aardig goed in de buurt moeten komen lijkt me dan. Volgens Oculus zou ik dan op setting 2 moeten zitten, daar heb ik hem tot nu toe ook op gebruikt (omdat die ook het beste voldoende na het unboxen).
[ Voor 16% gewijzigd door menne op 19-10-2020 22:01 ]
Met deze gratis app kun je het vrij nauwkeurig meten:
https://play.google.com/s...=com.sixoversix.copyglass
Heb je al geprobeerd de slider tussen 2 settings in te zetten dat zou ook moeten werken als je tussen 2 ipd's in zit namelijk
https://play.google.com/s...=com.sixoversix.copyglass
Heb je al geprobeerd de slider tussen 2 settings in te zetten dat zou ook moeten werken als je tussen 2 ipd's in zit namelijk
Zag daar een video over inderdaad, ga ik morgen nog even mee experimenteren, thanks! Het is sowieso erg moeilijk om zonder enige VR ervaring te beoordelen of het nou klopt wat je ziet 
Had al gezocht voor een IPD app, maar heb een iPhone. Sommige vereisen ook iPhone X of hoger, maar die heb ik niet. Zal er morgen nog ff wat extra tijd aan besteden.
Had al gezocht voor een IPD app, maar heb een iPhone. Sommige vereisen ook iPhone X of hoger, maar die heb ik niet. Zal er morgen nog ff wat extra tijd aan besteden.
Vanavond weer heerlijk beat saber gedaan maar man wat wordt die foam snel nat van de zweet.
Welke face cover zou ik daar het beste voor kunnen aanschaffen?
@menne Ik begrijp je verhaal en ervaar net hetzelfde. Blijkbaar moet je niet je ogen gebruiken om ergens heen te kijken, maar moet je je hoofd helemaal mee bewegen. Alvast met de Quest.
Het onhandige is dat de Rift bij setup een simpel IPD patroontje toont, waarbij je de IPD kan aanpassen totdat hij scherp is. Maar dat zal bij het Quest systeem natuurlijk lastiger gaan, omdat je hem steeds af moet doen dan.
Ja mijn zusje heeft daar ook last van. Het is gewoon ronduit smerig zegt ze. Dat foam houdt het niet lang meer.mytheory schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:31:
Vanavond weer heerlijk beat saber gedaan maar man wat wordt die foam snel nat van de zweet.
De katoenen facecovers van de Q1 van VRcovers past ook op de Q2 al is de pasvorm net een tikkeltje minder maar de werking is er niet minder om. Ze zijn vrij prijzig, maar je krijgt er 2 en zijn echt een aanrader.mytheory schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:31:
https://vrcover.com/product/oculus-quest-vr-cover/
alternatief
https://www.amazon.nl/Pac...=8-40&tag=nltxtgostdde-21
[ Voor 38% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2020 23:29 ]
10 a 15% is wel weinig maar rond de 25% houdt het wel op ja. Dit is overigens iets wat je bij alle brillen schijnt te zijn. De godrays (witte en blauwe gloed) is met name wit op zwart waarvan ik het gevoel heb dat het sterker is bij de Q2 dan bij de Q1. Ingame gelukkig stukken minder hinderlijk.menne schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:20:
Misschien ligt het aan mij, maar is het grootste gedeelte van het beeld op jullie Quest 2 ook zo onscherp? Ik heb zelf goede ogen en draag geen bril, maar voor mijn gevoel is ongeveer 10% a 15% scherp in het midden, misschien wel minder.
Zit al weer een tijdje zonder een VR bril (wacht op mijn G2) maar als ik een schatting moet maken was het eerder zo'n 70% met mijn Rift S.FreeMen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:22:
[...]
10 a 15% is wel weinig maar rond de 25% houdt het wel op ja. Dit is overigens iets wat je bij alle brillen schijnt te zijn. De godrays (witte en blauwe gloed) is met name wit op zwart waarvan ik het gevoel heb dat het sterker is bij de Q2 dan bij de Q1. Ingame gelukkig stukken minder hinderlijk.
Wat je nog kan proberen om de Quest 2 omhoog te klappen en dan met 1 hand erg strak tegen je gezicht aan te drukken, misschien maakt dat wat verschil (om uit te testen).
Gisteren was ik aan het spelen met fpsVR maar deze werkt alleen in SteamVR. Wanneer ik met Oculus Link speel laat deze geen data zien helaas (doet het wel in de SteamVR sessie, maar daar draait niets dus de GPU load blijft laag en de FPS hangt strak op 72). Is er een optie om de actieve resolutie en de gpu load / fps edg te zien bij gebruik van Link?
https://www.humblebundle....-vr?hmb_source=search_bar Wel jammer dat ik dit dan niet op de Oculus Quest 2 kan zetten, behalve dan via steam en oculus link.
[ Voor 4% gewijzigd door SeenD op 20-10-2020 10:39 ]
Something something
Nope heb ik totaal niet. De sweet spot vind ik ook best ruim.menne schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:20:
Misschien ligt het aan mij, maar is het grootste gedeelte van het beeld op jullie Quest 2 ook zo onscherp? Ik heb zelf goede ogen en draag geen bril, maar voor mijn gevoel is ongeveer 10% a 15% scherp in het midden, misschien wel minder. Ook als bijvoorbeeld de interface iconen van het hoofdmenu een klein beetje uit het midden zitten, begint het gigantisch te ghosten (als dat het woord is?), je ziet dan het wit helemaal uitstralen naar de andere kant dan waar je kijkt. Eigenlijk alsof je soms net wakker bent/hard in je ogen wrijft en dan eventjes niet helemaal scherp ziet. Ik heb geprobeerd met een microvezel doekje voor brillen (zonder schoonmaak spul of iets) ook de lenzen een beetje schoon te maken, omdat 1 lens wazig was omdat deze tegen mijn huid was gekomen. Misschien ligt het daar aan.
Ik heb wel een perfect geschikte IPD voor de middelste stand (63mm) dus misschien ligt het daaraan (Edit: Sorry, was al gezegd). Ik gebruik hem met bril.
Je weet wel dat je hem moet focussen door hem hoger/lager te zetten he? Als je dat niet doet is hij inderdaad onscherp.
Overigens vind ik de godrays op de Q1 veel zwaarder dan op de Q2, maar dat is ook wel wat ik verwacht had (namelijk dezelfde lenzen als Q1 maar wel minder contrast)
[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 20-10-2020 10:44 ]
Hoe werkt dit dan? Als ik hier Superhot VR koop, speel ik hem dan via Steam? Want via Steam is 'ie 20+ euro!SeenD schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:39:
https://www.humblebundle....-vr?hmb_source=search_bar Wel jammer dat ik dit dan niet op de Oculus Quest 2 kan zetten, behalve dan via steam en oculus link.
Ja, dan moet je hem spelen via VD of Link.Timbox88 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:44:
[...]
Hoe werkt dit dan? Als ik hier Superhot VR koop, speel ik hem dan via Steam? Want via Steam is 'ie 20+ euro!
Ja, Humble Bundle is van origine een indie shop, waarbij spellen gebundeld worden van indie developers, om dan de minder populaire mee te laten genieten met het succes van de populaire en dan je kon dan ook een gedeelte doneren aan een goed doel.Timbox88 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:44:
[...]
Hoe werkt dit dan? Als ik hier Superhot VR koop, speel ik hem dan via Steam? Want via Steam is 'ie 20+ euro!
Tegenwoordig hebben ze nog steeds bundles en een gewone shop. Als je daar dan superhot koopt, dan krijg je een steam key.
Ik heb al best veel games gekocht via humble bundle. Alleen ik heb geen game pc meer. Speel alleen nog spellen op mn nintendo switch of sinds kort de oculus quest 2.
Something something
Het jammere is dat je dan niet de Quest versie krijgt en zonder PC kan spelen.SeenD schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:47:
[...]
Ja, Humble Bundle is van origine een indie shop, waarbij spellen gebundeld worden van indie developers, om dan de minder populaire mee te laten genieten met het succes van de populaire en dan je kon dan ook een gedeelte doneren aan een goed doel.
Tegenwoordig hebben ze nog steeds bundles en een gewone shop. Als je daar dan superhot koopt, dan krijg je een steam key.
Ik heb al best veel games gekocht via humble bundle. Alleen ik heb geen game pc meer. Speel alleen nog spellen op mn nintendo switch of sinds kort de oculus quest 2.
Yup, dat was ook de kern van mn berichtje van 1 minuutje daar voor. Hopelijk gaan ze de oculus store ondersteunen met keys.Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:48:
[...]
Het jammere is dat je dan niet de Quest versie krijgt en zonder PC kan spelen.
Ik zal Humble eens een mailtje sturen met de vraag.
Something something
Iemand die een idee heeft? Zojuist Eleven Table Tennis VR gekocht via Steam, maar opstarten lukt niet. Op mijn pc zie ik wel gewoon het hoofdmenu - of althans het eerste scherm waarop je de taal kiest - maar op mijn quest 2 blijft het scherm zwart...
Beat Saber - ook via Steam - start wel gewoon op...
Beat Saber - ook via Steam - start wel gewoon op...
Ik speel met de link cable, beat saber werkt op die manier probleemloos en ook een andere game via steam..Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:31:
Hoe start je hem op? Via link of VD?
En als je vanuit Link eerst Steam VR opstart, en vanuit Steam VR dan het spel?
Btw, ik zat gisteren Project Cars 2 via VD te spelen en zag in fpsVR een schommelende fps van 60 - 65. Als ik via Link en de performance HUD kijk zie ik strak 72fps. De performance headroom schommelt rond de 35%. De GPU load zit volgens task manager aan de 50%, dat kan 35 + encoding zijn dan? Via link voelt ook een stuk zuiverder, geen missende frames oid. Maar betekend die 35% headroom dat de GPU 35% hoger belast kan worden? Of 65? Encoding width staat op 2750 om te testen of een G2 bruikbaar is op mijn systeem (zou qua resolutie genoeg moeten zijn) maar dat lijkt dus wel goed
Zoveel verschil zou er niet mogen zijn tussen VD en link, beiden moeten hetzelfde encoden.Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:06:
Btw, ik zat gisteren Project Cars 2 via VD te spelen en zag in fpsVR een schommelende fps van 60 - 65. Als ik via Link en de performance HUD kijk zie ik strak 72fps. De performance headroom schommelt rond de 35%. De GPU load zit volgens task manager aan de 50%, dat kan 35 + encoding zijn dan? Via link voelt ook een stuk zuiverder, geen missende frames oid. Maar betekend die 35% headroom dat de GPU 35% hoger belast kan worden? Of 65? Encoding width staat op 2750 om te testen of een G2 bruikbaar is op mijn systeem (zou qua resolutie genoeg moeten zijn) maar dat lijkt dus wel goed
In VD zou je te weinig power hebben anders was hij wel 72fps strak maar link zou 35% headroom hebben. Vreemd.
Hangt wellicht af van je instellingen in VD zoals (te) hoge bitrate, 90hz (link doet maar 72) en/of HQ stream setting. Via link is het volgens mij ook zo dat er geen supersampling wordt toegepast en draait hij standaard op 100% res tegen misschien wel 150% in VD. Via oculus debug tool dan wel oculus traytool kan (moet) je namelijk deze handmatig verhogen via de pixel ratio dan wel default super sampling. Ik ben hier niet helemaal zeker, kan zijn dat als je dit in stelt dat het zelfs dubbel gaat maar hier moet wel ergens het verschil verklaard kunnen worden.
35% bekent inderdaad dat je GPU 65% belast zou worden dus nog 35% over. Ik neem aan dat je naar oculus debug graph kijkt dan wel ocolus traytool.
Taskmanager vs fpsVR is niet altijd hetzelfde, durf niet te zeggen waar dat aan ligt. Taskmanager vertrouw ik echter niet echt, heb al vaker gemerkt dat die niet goed aan geeft wat er gebeurt. Soms staat deze maar op 25% terwijl de GPU vol staat te stampen.
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 20-10-2020 17:17 ]
Resolutie was via link hoger dan in VD gek genoeg. Alles staat op 72hz gezien het een Q1 isFreeMen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:15:
[...]
Zoveel verschil zou er niet mogen zijn tussen VD en link, beiden moeten hetzelfde encoden.
In VD zou je te weinig power hebben anders was hij wel 72fps strak maar link zou 35% headroom hebben. Vreemd.
Hangt wellicht af van je instellingen in VD zoals (te) hoge bitrate, 90hz (link doet maar 72) en/of HQ stream setting. Via link is het volgens mij ook zo dat er geen supersampling wordt toegepast en draait hij standaard op 100% res tegen misschien wel 150% in VD. Via oculus debug tool dan wel oculus traytool kan (moet) je namelijk deze handmatig verhogen via de pixel ratio dan wel default super sampling.
35% bekent inderdaad dat je GPU 65% belast zou worden dus nog 35% over.
Taskmanager vs fpsVR is niet altijd hetzelfde, durf niet te zeggen waar dat aan ligt. Taskmanager vertrouw ik echter niet echt, heb al vaker gemerkt dat die niet goed aan geeft wat er gebeurt. Soms staat deze maar op 25% terwijl de GPU vol staat te stampen.
Wat is je "maximale" bitrate? Dat kan namelijk wel veel uitmaken. Hoe hoger hoe belastender voor je encoding en netwerk. Bij mij loopt het allemaal niet lekker op 90mbps maar wel op 65 terwijl ik 866mbps verbinding heb.Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:18:
[...]
Resolutie was via link hoger dan in VD gek genoeg. Alles staat op 72hz gezien het een Q1 isBitrate in VD staat wel maximaal, net als de rest maar dat moet niet zoveel uitmaken lijkt me. Of er nu meer of minder data overblijft na de compressie heeft nog nooit veel uitgemaakt in benodigde encoding power.... Kwaliteit wel, ga ik eens mee spelen nog.
Even voor de zekerheid, encoding bitrate is niet gelijk aan resolutie. Encoding bitrate is feitelijk hetzelfde als bitrate van VD alleen dan anders uitgedrukt.
Klopt, maar VD zat op 22xx breed en link op 2750, dus redelijk wat hoger.
Zo doe ik het altijd en dat werkt dus niet...supervaag...Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:57:
En als je vanuit Link eerst Steam VR opstart, en vanuit Steam VR dan het spel?
Zijn er mensen die de Elite Strap met Batterij bij Coolblue hebben besteld? Ik kreeg een dag voor de levering een email dat ze vertraging hadden met de strap en dat ik die morgen zou krijgen. Maar ik heb nog geen verzendbevestiging gehad. En op de website staat er nog geen voorraad.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Ik trek de conclusie dat de Pixel per Pixel override in de Oculus Debug tool niets doet. Deze op 1.2, 1.4 of 2.0 zetten maakt 0,0 verschil in GPU belasting of beeld kwaliteit. Ik ga er dan ook vanuit dat Oculus link altijd rond de 1800 breed renderd. Als ik SteamVR op ongeveer 1800 breed zet krijg ik dezelfde GPU belasting, dus die aanname lijkt me correct. Naast de GPU % is ook de GPU temperatuur gelijk dus dat is een goede vergelijking. Als ik de resolutie in VD op medium zet zit je ook rond de 1800 breed met SteamVR op 100%. Op high rond de 2200. Op high loopt de GPU temperatuur ook 3 graden omhoog en ook zie je de fps regelmatig onder de 72 zakken, richting de 68 vaak. Dat zit op het randje. Encoding bitrate beinvloed de GPU belasting nauwelijks en dit verlagen zal eerder helpen bij netwerk issues.Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:28:
Klopt, maar VD zat op 22xx breed en link op 2750, dus redelijk wat hoger.
Dus ik ga er vanuit dat met mijn huidige instellingen qua graphics ik niet de G2 goed kan benutten, zeker niet op 90hz. Ik kan de details omlaag schroeven uiteraard maar een upgrade naar een 3080 voelt wel als noodzakelijk, en dat maakt de upgrade wel weer een stuk duurder. Ik wacht mooi even af wat de ervaringen zijn van andere met een 2070 Super en de G2 straks.
Je hebt een 2070S? Die moet echt een G2 prima doen. Oké, er zal altijd een kut geoptimaliseerd spel zijn waarbij je render resolutie wat naarbeneden moet doen, maar overall moet dat prima gaan. MRTV heeft ook alles met een 2070S getest voor de G2. (Oké, en als je FS2020 graag in VR wil doen, tja dan zou ik dat uberhaupt niet zonder 3080 proberen).
Ik heb even snel VD geïnstalleerd op de Quest 2 en een SteamVR game geprobeerd. Ik heb geen link cable dus kan niet echt de kwaliteit vergelijken.
Hoe controleer ik nu het aantal FPS, de uitgevoerde resolutie en de bitrate terwijl ik ingame ben?
Hoe controleer ik nu het aantal FPS, de uitgevoerde resolutie en de bitrate terwijl ik ingame ben?
[ Voor 14% gewijzigd door NosferatuX op 20-10-2020 21:12 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ook in de Oculus store.... Daar 11 euro nogietsTimbox88 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:00:
Superhot VR 40 procent korting op Steam!
fpsVR kopen in de Steam StoreNosferatuX schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:11:
Ik heb even snel VD geïnstalleerd op de Quest 2 en een SteamVR game geprobeerd. Ik heb geen link cable dus kan niet echt de kwaliteit vergelijken.
Hoe controleer ik nu het aantal FPS ingame en de bitrate?
Weird, kijk ik in de app en daar is hij gewoon 24 euroTadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:12:
[...]
Ook in de Oculus store.... Daar 11 euro nogiets
Sorry, is alleen de Rift versie.....Tadango schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:12:
[...]
Ook in de Oculus store.... Daar 11 euro nogiets
Sorry, ik zag het in de rift store, daar is hij nu in de aanbieding.Timbox88 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:16:
[...]
Weird, kijk ik in de app en daar is hij gewoon 24 euro
Thanks, ff kijken zo meteen,
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Welke quest games raden jullie nou aan als je niet zozeer opzoek bent naar een arcade ervaring (zoals beat saber, super hot, space pirate trainer etc), maar juist meer iets zoekt dat immersive is en/of met verhaal en/of echte sfeer en/of een wereld waar je in onderdompeld?
Zelf heb ik vooralsnog dit potentieel lijstje waar ik er één van wil gaan proberen om VR goed te “testen”:
- Red Matter
- Shadow Point
- phantom: covert ops
- Moss
- Vader Immortal
- the room VR
- Walking Dead (?), hou alleen niet van horror / schrikken en andere ellende
Mis ik nog iets? Wat zouden jullie aanraden als “non-arcade” ervaring als je van immersive en story telling houdt?
Zelf heb ik vooralsnog dit potentieel lijstje waar ik er één van wil gaan proberen om VR goed te “testen”:
- Red Matter
- Shadow Point
- Moss
- Vader Immortal
- the room VR
Mis ik nog iets? Wat zouden jullie aanraden als “non-arcade” ervaring als je van immersive en story telling houdt?
Iemand dit al geprobeerd?
Dan is de Q2 echt supervet.
Je oculus home alleen al is super scherp.
Net beat saber gespeeld en je merkt echt veel verschil.
Dat beloofd wat als deze opties officieel worden toegevoegd.
Ik zit zelf nog te wachten op mijn G2 en heb dus nog geen headset, maar Alyx en Asgards Wrath?menne schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:15:
Welke quest games raden jullie nou aan als je niet zozeer opzoek bent naar een arcade ervaring (zoals beat saber, super hot, space pirate trainer etc), maar juist meer iets zoekt dat immersive is en/of met verhaal en/of echte sfeer en/of een wereld waar je in onderdompeld?
- Red Matter
- Shadow Point
- Moss
- Vader Immortal
- the room VR
[ Voor 81% gewijzigd door MaxDark op 20-10-2020 22:27 ]
Dit is supersampling toch? Niet geprobeerd. Net wel voor het eerst een SteamVR game geprobeerd en daar had ik een slider om de resolutie te uppen tot 500%. Had 200% geprobeerd en die game zag er idd scherper uit. Is volgens mij hetzelfde, wordt op een hogere resolutie gerenderd en vervolgens gedownsampled naar de native resmytheory schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:26:
Iemand dit al geprobeerd?
[YouTube: Oculus Quest 2 - How To Increase Performance, Resolution, & Refresh Rate NOW!]
[ Voor 7% gewijzigd door NosferatuX op 20-10-2020 22:54 ]
Inderdaad en die super sampling in SteamVR kan de instellingen van de game 'overrulen'. Daar kwam ik achter toen ik een hoge rendering resolutie had gekozen in een game en alles begon te knipperen (omdat je dan in plaats van 200% bv 400% oversampling krijgt en je GPU doei zegt). Het nadeel van super sampling kan zijn dat het beeld er rafelig uit gaat zien, maar je kunt een balans vinden.
Persoonlijk vind ik Serious Sam ook geweldig werken in SteamVR, reagerend op een speellijstje voor VR. En The Lab om maar eens wat te noemen.
Persoonlijk vind ik Serious Sam ook geweldig werken in SteamVR, reagerend op een speellijstje voor VR. En The Lab om maar eens wat te noemen.
Just to be sure: bedoel je deze?MrOizo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:05:
Inderdaad en die super sampling in SteamVR kan de instellingen van de game 'overrulen'. Daar kwam ik achter toen ik een hoge rendering resolutie had gekozen in een game en alles begon te knipperen (omdat je dan in plaats van 200% bv 400% oversampling krijgt en je GPU doei zegt). Het nadeel van super sampling kan zijn dat het beeld er rafelig uit gaat zien, maar je kunt een balans vinden.
https://store.steampowere...ous_Sam_VR_The_Last_Hope/
Zit ik ook even naar te kijken, volgens mij is er ook:Timbox88 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:27:
[...]
Just to be sure: bedoel je deze?
https://store.steampowere...ous_Sam_VR_The_Last_Hope/
https://store.steampowere...ous_Sam_Fusion_2017_beta/
Lees dat daarmee je iedere Serious Sam game in vr kan laden. Het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Vanmiddag eens proberen
Thanks, maar zoek iets voor de Quest 2 (zonder gebruik van game pc)MaxDark schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:26:
[...]
Ik zit zelf nog te wachten op mijn G2 en heb dus nog geen headset, maar Alyx en Asgards Wrath?
Ik heb deze bundel gekocht in een sale toen ik net vr had:
https://store.steampowere...e/5145/CROTEAM_VR_Bundle/
Was toen zoom 67 euro twee jaar geleden, geen idee of hij nou misschien in een sale goedkoper wordt.
The Talos principle vond ik een erg fijne game om full locomotion mee te trainen. Het is een rustige game met meestal geen dreigingen waardoor ik prima op mijn eigen tempo rond kon wandelen om te wennen.
The last hope is puur een wave Shooter. Jij staat gewoon stil en schiet alles af wat er op je af komt. Ik vond het wel een ok game voor als je net met vr begint, maar uiteindelijk erg beperkt. Overigens op de latere levels sta je wel op een platform dat gaat bewegen, dat was in het begin wel even schrikken. Verder vond ik die game te moeilijk worden.
De vr versie van serious Sam 1 heb ik grotendeels gespeeld, ik zit volgens mij ergens richting het einde van de game. De volgende games wil ik daarna gaan spelen. De moeilijkheidsgraad vond ik goed te doen... Sommige stukken zijn wat lastiger omdat het gewoon lastig is om net zo mobiel te zijn in VR als in de pancake versie, maar dat wordt weer gecompenseerd door dat je twee wapens tegelijk kunt gebruiken en met wat oefening dus twee keer zo snel schade kunt doen.
Zelf gebruik ik in die game ook full locomotion. Dat werkt goed en ik ben er bijna net zo mobiel mee als met muis en keyboard, maar ik vermoed dat dit niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Je kunt wel ook teleporteren maar omdat ik al vrij snel full locomotion onder de knie had heb ik dat niet veel geoefend.
https://store.steampowere...e/5145/CROTEAM_VR_Bundle/
Was toen zoom 67 euro twee jaar geleden, geen idee of hij nou misschien in een sale goedkoper wordt.
The Talos principle vond ik een erg fijne game om full locomotion mee te trainen. Het is een rustige game met meestal geen dreigingen waardoor ik prima op mijn eigen tempo rond kon wandelen om te wennen.
The last hope is puur een wave Shooter. Jij staat gewoon stil en schiet alles af wat er op je af komt. Ik vond het wel een ok game voor als je net met vr begint, maar uiteindelijk erg beperkt. Overigens op de latere levels sta je wel op een platform dat gaat bewegen, dat was in het begin wel even schrikken. Verder vond ik die game te moeilijk worden.
De vr versie van serious Sam 1 heb ik grotendeels gespeeld, ik zit volgens mij ergens richting het einde van de game. De volgende games wil ik daarna gaan spelen. De moeilijkheidsgraad vond ik goed te doen... Sommige stukken zijn wat lastiger omdat het gewoon lastig is om net zo mobiel te zijn in VR als in de pancake versie, maar dat wordt weer gecompenseerd door dat je twee wapens tegelijk kunt gebruiken en met wat oefening dus twee keer zo snel schade kunt doen.
Zelf gebruik ik in die game ook full locomotion. Dat werkt goed en ik ben er bijna net zo mobiel mee als met muis en keyboard, maar ik vermoed dat dit niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Je kunt wel ook teleporteren maar omdat ik al vrij snel full locomotion onder de knie had heb ik dat niet veel geoefend.
Gamertag: FinrazielNL
Deze waren in de US ook allang uitverkocht voor release datum. Ik vond de meerprijs te stevig dus heb ik de elite zonder batterij besteld en zojuist uitgerust met een batterij voor 1/4 van de extra kosten van de batterij versie met ook nog eens ruim 2x zoveel power. Ik heb hem bewust aan het frame gemaakt ivm het tegengewicht van de bril net zoals de elite zelf ook is. Aan de band zelf merkte ik nauwelijks iets van het tegengewicht maar nu is hij perfect in balans.SacreBleu schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:35:
Zijn er mensen die de Elite Strap met Batterij bij Coolblue hebben besteld? Ik kreeg een dag voor de levering een email dat ze vertraging hadden met de strap en dat ik die morgen zou krijgen. Maar ik heb nog geen verzendbevestiging gehad. En op de website staat er nog geen voorraad.
Kost 2 avondjes ontwerpen en 4 uurtjes printen met de 3d printer maar dan heb je ook wat

NB, accu is een 10.000mah poweradd 18w usb C powerbank. Compact, goedkoop (€ 20 maar ik had hem zelfs met 40% korting) en goede ervaring met dit merk met voorgaande accu's. Komt van amazon.
[ Voor 12% gewijzigd door FreeMen op 21-10-2020 15:46 ]
'The Under Presents' is er dan echt één die je moet proberen. Demo is gratis en kun je zo uit Oculus de store downloaden.menne schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:15:
- Red Matter
- Shadow Point
- Moss
- Vader Immortal
- the room VR