• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-12 19:44
Van het weekend de BoboVR S3 Pro ontvangen. Ik heb nog twee acuu's en de oplaaddock bijbesteld.
Nu ontbreekt alleen nog een 100watt lader.

De strap zit, in ieder geval, goed in elkaar, voelt goed aan en zit ook lekker op het gezicht, zelfs met de AMVR Interface. De ingebouwde ventilator kan best fijn zijn, maar maakt voor het mooie net te veel geluid.
Dat merk je tijdens het spelen niet, maar voor de filmkijkers kan het hinderlijk zijn.

Vooral de acuu's zijn fijn, twee keer zoveel capaciteit en de bril ontlaadt niet meer. Dus als de bril 100% is en je gebruikt een accu, dan blijft de bril op 100%. De accu's moeten ongeveer 3 uur extra speeltijd opleveren en dat komt wel overeen met mijn ervaring.

Volgens iemand op Youtube is de accu zelfs een half uur eerder klaar met opladen dan het kost om hem te ontladen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12 08:25
De 100W lader kost ook nog eens 40+€ toch?
Ik vraag me dan af of je geen andere lader kan insteken die je al hebt als je in totaal 3 accu's hebt.
Je hebt tenslotte ook nog een accu in je Q3, toch?
Zelfs als je 2 opladen accu's nog maar 50% opgeladen zijn als de eerste ontladen is dan heb je wel eerst al 2 accu's compleet leeg getrokken, toch?

Heb je deze https://www.amazon.com.be...cf2313dc09be03afd212f8b67

Hoe tevreden ben je er van en is die 126€ waard voor jou? Ik ben nog steeds op zoek naar een goede oplossing om de oorspronkelijke interface mee te vervangen want die heeft na een jaar toch wel genoeg zweet opgevangen lijkt me.

• SacreBleu
CedricV schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:24:
De 100W lader kost ook nog eens 40+€ toch?
Ik vraag me dan af of je geen andere lader kan insteken die je al hebt als je in totaal 3 accu's hebt.
Je hebt tenslotte ook nog een accu in je Q3, toch?
Zelfs als je 2 opladen accu's nog maar 50% opgeladen zijn als de eerste ontladen is dan heb je wel eerst al 2 accu's compleet leeg getrokken, toch?

Heb je deze https://www.amazon.com.be...cf2313dc09be03afd212f8b67

Hoe tevreden ben je er van en is die 126€ waard voor jou? Ik ben nog steeds op zoek naar een goede oplossing om de oorspronkelijke interface mee te vervangen want die heeft na een jaar toch wel genoeg zweet opgevangen lijkt me.
Op Amazon kwam ik voor een 100watt lader, inderdaad, op dat bedrag uit. Ik gebruik knu de oplader van de Quest 3 om de accu's op te laden. Daarbij heb ik drie accu's dus als het goed is is er altijd wel eentje volgeladen. Sessies van 6 tot 9 uur heb ik bij mijzelf ook nog niet meegemaakt. Dus die 100W lader kan nog wel een tijdje wachten en is op dit moment niet noodzakelijk.

Mijn aankoop was vooral impuls. Ik kon de strap eerder krijgen dan de upgrade. Dat had de helft gescheeld.
Ik was al te spreken over de M3 Pro voor de Q3. Ik wilde voornamelijk de BD100 accu's gebruiken.
De BoboVR komt alleen niet met een interface. Daarvoor gebruik ik de AMVR Interface.

Nadeel is dat deze aan de bovenkant heel ruim is, dat kan wat gesteggel opleveren met andere headstraps. Met de M3 Pro ging dat iets makkelijker dan de S3 Pro, daar zitten ze erg krap en tegen elkaar. Het is niet het meest elegant.

Ik heb de stock interface geprobeerd dat ging een stuk beter, maar dat zat voor geen meter meer, nadat ik de AMVR in gebruik heb genomen en gehad.

Edit: De prestatieproblemen die ik had met ITR2 zijn ook opgelost. De oplossing moet ik iedereen schuldig blijven, want ik heb mijn desktop voorzien van een frisse Windows 11 installatie. :+

Op dit moment heb ik alleen Virtual Desktop en OpenComposite geïnstalleerd. Steam is ingesteld voor OpenXR te gebruiken. Dat laatste werkt niet in elke game dus soms moet ik switchen naar SteamVR.

Ik heb in ITR2 geen frame drops meer en Project Wingman werkt fantastisch (iig de Beta update).
Ben benieuwd of ze Project Wingman nog afmaken.
Elite Dangerous moet ik nog installeren, Staar Citizen is al geïnstalleerd. Maar ik kijk een beetje op tegen al de bindings op mijn HOTAS weer te moeten doen. :|

[ Voor 14% gewijzigd door SacreBleu op 30-07-2024 08:44 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• CedricV
Ik maak niet snel reclame voor aliexpress maar deze werkt wel echt perfect en geeft 80W (getest met OP11) en geeft 65W op mijn OnePlus Open.
https://nl.aliexpress.com...x7tM&gatewayAdapt=glo2nld

Ik vermoed dat die makkelijk je drie accu's laad aan 20+W
Uiteindelijk verbruikt je Quest 3 maar maximaal iets meer dan 27W (theoretische maximum) meestal zit het rond de 23W afhankelijk van wat je doet. Indien je zelfs maar één accu oplaad aan een snelheid boven de 27W kan je al spreken van een infinity accu systeem.

Ik gebruik zelf 3 powerbanks van action (die zijn al zo goedkoop als 10€ te vinden) Ze laden individueel aan 18W op dus als ik twee accu's kan laden en één in gebruik gaat mijn quest ook eeuwig mee.
Ik had op de Q2 de BOBOVR maar ik ben meer voor het elitestrap design heb ik ontdekt met de Q3.
Powerbankje naar mijn achterzak (rechtstaand) of mijn broekzak vooraan (zittend) en het gewicht zit dan zelfs niet op je hoofd. Counterballance heb ik met de Quest3 niet nodig.

Goed om te lezen dat je tevreden bent van de AMVR interface. Op een gepast momentje met mijn vrouw bespreken want die zal me ook raar aankijken als ik meer dan 120€ wil uitgeven aan een stukje plastic.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
CedricV schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:46:
Goed om te lezen dat je tevreden bent van de AMVR interface. Op een gepast momentje met mijn vrouw bespreken want die zal me ook raar aankijken als ik meer dan 120€ wil uitgeven aan een stukje plastic.
120 euro? Ik zie hem voor maar 31: https://www.amazon.nl/dp/B0CNYGQ1SF

Edit: Ah je kijkt zelf in Belgie zie ik nu. Raar dat hij daar zo veel duurder is. Kan je hem niet bij de Nederlandse Amazon bestellen? Ik woon zelf in Spanje en doe dat ook wel eens als dingen in .nl zo veel goedkoper zijn dan hier dat het de extra verzendkosten opheft.

[ Voor 25% gewijzigd door Llopigat op 30-07-2024 09:07 ]

• SacreBleu
€120 euro zou ik er niet voor geven.
Kun je hem niet online bestellen bij: https://www.amvrshop.com/...-quest-3-facial-interface.

• CedricV
Oww!! Ik had niet door dat hij bij Amazon nl zo goedkoop stond!
Dat kan ik er wel aan geven

• SacreBleu
Scheelt wel aardig wat duiten, ja. Voor 31 euro is echt echt een verademing. Veel beter dan de standaard interface die bij de Q3 wordt geleverd.

• CedricV
AMVR cover is geleverd. Ben de "ice silk cotton" aan het testen geweest.
Je zweet er niet minder in maar het voelt wel aangenamer.
Zeker de moeite en het goede is dat je de pad makkelijker kan reinigen.

• CedricV
Update over het referral verhaal.
Ik kreeg het vorige week niet orde. Het lukte gewoonweg niet.

Deze week nog eens aan het proberen en krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie5OU7J1SoXfoW0XZTZYEjNPMAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPc9l8ujdXD5EpZs1lclaB27.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het overigens compleet normaal dat als een referral een vriend is die jou een game aanraad dat hij ook met jou geconnecteerd moet zijn. In het verleden was dat alleen geen vereiste.

Via andere kanalen krijg je soms de naam van de persoon te zien met de melding dat je korting gaat krijgen en dan op het volgende scherm krijg je enkel nog de melding dat je geen vrienden bent en zelfs de accountnaam niet. Ze gaan het in de toekomst dus duidelijk moeilijker maken om aan referrals te doen.

Ik ben op zoek naar een referral voor contractors showdown (nu ze met season 1 update nog maar eens hebben aangekondigd dat hij binnenkort crossbuy wordt) en een referral code voor dungeons of eternity. Als je interesse hebt mag je me PMen maar wel bereid zijn te connecteren via meta. ;-)

• SacreBleu
CedricV schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:37:
AMVR cover is geleverd. Ben de "ice silk cotton" aan het testen geweest.
Je zweet er niet minder in maar het voelt wel aangenamer.
Zeker de moeite en het goede is dat je de pad makkelijker kan reinigen.
Klopt, je zweet er niet minder van, maar het voelt wel beter dan de interface die je bij de Quest 3 krijgt.
Zit ook comfortabler om mijn gezicht.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:30
SacreBleu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

Klopt, je zweet er niet minder van, maar het voelt wel beter dan de interface die je bij de Quest 3 krijgt.
Zit ook comfortabler om mijn gezicht.
Heeft deze versie last van lightbleeding? Ik vind het wel een interessante, maar de vermeende lightbleed aan de bovenkant houd mij tegen.

En hoe verkrijgt de koeler zijn stroom, kun je dat combineren met een BoboVR zonder gedoe?

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 01-08-2024 09:20 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• SacreBleu
Koldur schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Heeft deze versie last van lightbleeding? Ik vind het wel een interessante, maar de vermeende lightbleed aan de bovenkant houd mij tegen.

En hoe verkrijgt de koeler zijn stroom, kun je dat combineren met een BoboVR zonder gedoe?
Met de AMVR heb ik geen last van light bleeding. Je moet hem er echt goed inklikken. Met iets meer kracht dan dat je zou willen. Bij de neus zit rubber.

Met de AMVR zou je dus helemaal afgesloten moeten zijn.

Bij de S3 Pro van BoboVR zit de fan ingebouwd. De accu van Bobo zorgt dan voor de stroomvoorziening.

• Koldur
SacreBleu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Met de AMVR heb ik geen last van light bleeding. Je moet hem er echt goed inklikken. Met iets meer kracht dan dat je zou willen. Bij de neus zit rubber.

Met de AMVR zou je dus helemaal afgesloten moeten zijn.

Bij de S3 Pro van BoboVR zit de fan ingebouwd. De accu van Bobo zorgt dan voor de stroomvoorziening.
Welke van de twee heeft jouw voorkeur en waarom? De AMVR of the BoboVR?

Laat maar, die bobo heeft een fan in de strap en is geen face insert haha. Sorry!

[ Voor 8% gewijzigd door Koldur op 01-08-2024 09:26 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• SacreBleu
Koldur schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Welke van de twee heeft jouw voorkeur en waarom? De AMVR of the BoboVR?

Laat maar, die bobo heeft een fan in de strap en is geen face insert haha. Sorry!
Klopt! Ik gebruik ze allebei tegelijkertijd.
Voor het geld denk ik dat de AMVR het grootste verschil maakt in comfort. Daarna de BoboVR.
Ik kan ze allebei van harte aanraden.

Enige nadeel van de BoboVR is dat een complete set (headstrap, batterij dock en twee extra accu's) aardig in de papieren loopt. Als je al een BoboVR headstrap hebt, dan kun je ook overwegen om de batterij te upgraden. Ze kopen de batterij cradle voor de headstrap ook los. Zo kun je een M3 toch gebruiken met de nieuwe BD100 batterijen.

Ik heb dat niet gedaan omdat ik best geintereseerd was naar de fan. Die is wel fijn, maar was niet echt de upgrade waardig. Die zit 'm in de grotere accu's.

• Koldur
SacreBleu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Klopt! Ik gebruik ze allebei tegelijkertijd.
Voor het geld denk ik dat de AMVR het grootste verschil maakt in comfort. Daarna de BoboVR.
Ik kan ze allebei van harte aanraden.

Enige nadeel van de BoboVR is dat een complete set (headstrap, batterij dock en twee extra accu's) aardig in de papieren loopt. Als je al een BoboVR headstrap hebt, dan kun je ook overwegen om de batterij te upgraden. Ze kopen de batterij cradle voor de headstrap ook los. Zo kun je een M3 toch gebruiken met de nieuwe BD100 batterijen.

Ik heb dat niet gedaan omdat ik best geintereseerd was naar de fan. Die is wel fijn, maar was niet echt de upgrade waardig. Die zit 'm in de grotere accu's.
Ja, ik heb de BoboVR M2 omgebouwd naar Quest 3 al en ben daar tevreden over. Heb er twee batterijen bij, prima voor mijn use case. Koeling hoef ik niet per sé, dus koop die AMVR ook maar, zat al een tijdje te zoeken en wilde bijna de officiële kopen van Meta voor €50, maar vond die toch wat te gortig, dit is een leuke prijs.

• SacreBleu
Koldur schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Ja, ik heb de BoboVR M2 omgebouwd naar Quest 3 al en ben daar tevreden over. Heb er twee batterijen bij, prima voor mijn use case. Koeling hoef ik niet per sé, dus koop die AMVR ook maar, zat al een tijdje te zoeken en wilde bijna de officiële kopen van Meta voor €50, maar vond die toch wat te gortig, dit is een leuke prijs.
Dan is de AMVR een grotere upgrade dan die van Meta zelf, en voordeliger.
Voor die M2 kun je uiteindelijk de houder halen voor de BD100 accu's. Voor de fan zou ik de upgrade niet doen, in ieder geval.

• CedricV
Net met @DutchAce de referral getest voor contractors.
Het is een langdradig onduidelijk process geworden en het heeft me net geen 3€ opgeleverd :-P
Hopelijk heeft het voor @DutchAce ook wat opgeleverd.

Je moet inderdaad eerst connecten via meta. Ik dacht dat ik dat had gedaan maar je moet in beide richtingen bevestigen. Na mijn connectieverzoek werkte de korting dus nog niet tot ik zag dat ik ergens bij volgend DutchAce moest gaan bevestigen (terwijl ik zelf had uitgenodigd )

Vervolgens moet je de korting nog gaan claimen.
Als de korting geclaimed is kan je dat nergens zien.
Op het moment dat je gaat betalen staat er een promocode net boven de afrekening FRIEND15.
Pas dan zie je het finale bedrag. Eind goed al goed; blijft op zich wel netjes van Meta dat ze connecties stimuleren en je daar ook financieel voor 'belonen'.

• Koldur
CedricV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:37:
Het is een langdradig onduidelijk process geworden en het heeft me net geen 3€ opgeleverd :-P

Je moet inderdaad eerst connecten via meta. Ik dacht dat ik dat had gedaan maar je moet in beide richtingen bevestigen. Na mijn connectieverzoek werkte de korting dus nog niet tot ik zag dat ik ergens bij volgend DutchAce moest gaan bevestigen (terwijl ik zelf had uitgenodigd )

Op het moment dat je gaat betalen staat er een promocode net boven de afrekening FRIEND15.
Pas dan zie je het finale bedrag. Eind goed al goed; blijft op zich wel netjes van Meta dat ze connecties stimuleren en je daar ook financieel voor 'belonen'.
De makkelijkheid is er vanaf gehaald, slim en ergens ook terecht natuurlijk. Ik heb nog € 318,47 tegoed over, is natuurlijk belachelijk dat het zo makkelijk ging.
Het referral idee is natuurlijk ingestoken om mensen elkaar over te laten halen en niet via een omweg alleen maar korting te vinden voor de koper en een random persoon tegoed op te laten bouwen. Daar hebben ze nu een goede manier voor gevonden om te borgen.
Jammer, maar wel logisch.

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik begrijp ook wel dat ze het wat willen inperken, want het liep ook wel een beetje uit de hand. Zo gingen mensen bijvoorbeeld fake reviews plaatsen met een referral link erin.

Maar het zou wel prettig zijn als ze ook eens wat dingen beter zouden maken in de store, bijvoorbeeld grote sales introduceren zoals Steam dat doet, zodat je een paar keer per jaar kortingen krijgt op de meeste spellen. Dan zijn mensen ook minder afhankelijk van referrals om een centje te besparen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• CedricV
Ik snap het ook volledig.
Die 318€ tegoed die je hebt kan als je mensen op weg wil helpen echt al een heel eind gaan want als je zelfs nog maar 100€ aan apps aan iemand "cadeau" zou doen om hem/haar op weg te helpen dan kan die persoon vervolgens (na 30€ te ontvangen als het iemad met een nieuwe headset is) ook nog eens zelf referrals gaan aanmaken voor alle andere apps die hij/zij nodig heeft.

Wat ik nog even wou bevestigen want je vindt niet zo makkelijk ervaringen van mensen:
Het is crossbuy momenteel sinds season 1! Duim voor de ontwikkelaars!
(hetgeen ik op zat te wachten vooraleer ik hem ging kopen aangezien ze dit toch al maanden beloofd hadden)

Ik weet niet of veel mensen de Rift S versie al vergeleken hebben met:
Steam PCVR
Meta
Meta met QGO op een Quest 3
Als ik tijd (en zin heb) zal ik dat dit weekend wel eens doen.

Sidenote: Ik lees heel veel negatieve reviews op de Rift S; simpele reden: geen crossprogression!
Geen idee hoe ze dit over het hoofd hebben gezien maar ik vermoed dat het nog volgt

[ Voor 9% gewijzigd door CedricV op 01-08-2024 10:58 ]

• Koldur
CedricV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:55:
Ik snap het ook volledig.
Die 318€ tegoed die je hebt kan als je mensen op weg wil helpen echt al een heel eind gaan want als je zelfs nog maar 100€ aan apps aan iemand "cadeau" zou doen om hem/haar op weg te helpen dan kan die persoon vervolgens (na 30€ te ontvangen als het iemad met een nieuwe headset is) ook nog eens zelf referrals gaan aanmaken voor alle andere apps die hij/zij nodig heeft.

Wat ik nog even wou bevestigen want je vindt niet zo makkelijk ervaringen van mensen:
Het is crossbuy momenteel sinds season 1! Duim voor de ontwikkelaars!
(hetgeen ik op zat te wachten vooraleer ik hem ging kopen aangezien ze dit toch al maanden beloofd hadden)

Ik weet niet of veel mensen de Rift S versie al vergeleken hebben met:
Steam PCVR
Meta
Meta met QGO op een Quest 3
Als ik tijd (en zin heb) zal ik dat dit weekend wel eens doen.
Welk spel doel je op m.b.t. crossbuy?

• Ludewig
  • Niet online
Koldur schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Welk spel doel je op m.b.t. crossbuy?
Contractors Showdown

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• CedricV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta-M25NR3-MLWTLzwRSXHTp4ETc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44fHDq29gGVVYZGTrUHN2DEu.jpg?f=fotoalbum_large

Voor alle duidelijk een linkje toegevoegd.
Ik ben nog aan het installeren dus ik hoop dat ik het niet verkeerd begrijp maar daar staat toch Rift S?

• SacreBleu
CedricV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:59:
[Afbeelding]

Voor alle duidelijk een linkje toegevoegd.
Ik ben nog aan het installeren dus ik hoop dat ik het niet verkeerd begrijp maar daar staat toch Rift S?
Daar staat Rift en Rift S, inderdaad. Maar geen Quest. Is het dan wel crossbuy?

• CedricV
Ja, heb hem bewust gekocht op de meta store for Quest (standalone).
Hier gekocht en hij is aan het installeren zowel op mijn headset als mijn Meta Quest Link (op PC).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oinYP9VyT0Qgq-oylasNlWIcWzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9hsQI3lCu0tREiKOKpe7hT8.jpg?f=fotoalbum_large

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-12 13:24
CedricV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:37:

Ik heb 1€ ontvangen, terwijl in de voorwaarden duidelijk 5€ staat ? Evengoed ben ik voor iedere euro dankbaar. _/-\o_

Over contractors Crossbuy, die werkt bij mij alleen via Meta Link, via SteamVR krijg ik hem niet aan de gang, wat ik jammer vindt want ik wou hem graag met de Pico 4 spelen via Virtual Desktop en mijn Quest 3 native.

• CedricV
Als ik Virtual Desktop opstart en dan probeer Contractors te starten dan loopt hij inderdaad vast.
Meta Link werkt wel. De eerste keer dat ik probeerde installeerde SteamVR wel een plugin, kon niet lezen welke want dat ging te snel. Alsof hij via de plugin OpenXR wou gebruiken.

Meta link is niet mijn voorkeur maar het is dan wel 3€ goedkoper dan via Steam te kopen EN ik krijg er gratis de standalone versie bij...

Wel jammer dat het jou maar 1€ oplevert; das 5% van de standaardprijs (19.99€)

• CedricV
DutchAce schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb 1€ ontvangen, terwijl in de voorwaarden duidelijk 5€ staat ? Evengoed ben ik voor iedere euro dankbaar. _/-\o_

Over contractors Crossbuy, die werkt bij mij alleen via Meta Link, via SteamVR krijg ik hem niet aan de gang, wat ik jammer vindt want ik wou hem graag met de Pico 4 spelen via Virtual Desktop en mijn Quest 3 native.
Oplossing gevonden:
1) Je zoekt de locatie waar je de Riftversie hebt geinstalleerd.
Bij mij is dat ...\Questdown\Software\caveman-game-production-contractors-showdown-hrjitv

2) Je zet die map open
3) Je start VD
4) Je dubbelklikt op het toepassingsbestand met het Easy AntiCheat logo
5) Het spel zou dan SteamVR moeten openen kortstondig en doorstarten.

update: werkt niet meer sinds de update naar v1.1 ; ze hebben een aantal zaken "geoptimaliseerd". 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door CedricV op 03-08-2024 12:56 ]

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 22:10

Free to play, ziet er best leuk uit.

• DutchAce
CedricV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

update: werkt niet meer sinds de update naar v1.1 ; ze hebben een aantal zaken "geoptimaliseerd". 8)7
De game is leuk maar dit soort updates frustreren mij best 😅 komt niet alleen bij caveman studios Voor, met arizona sunshine ook vaker meegemaakt.

• CedricV
Het jammere is dat ik niet graag switch tussen VD en Airlink en VD op dit moment gewoon beter is. Alleen al de passthrough kan ik eigenlijk moeilijk nog zonder als ik in de hoofd-omgeving zit.
Als ik natuurlijk weet dat ik Contractors ga spelen zal ik wel gewoon Airlink openen en dan onmiddellijk het spel maar het is gewoon niet handig.

Gisteren heb ik met jou in een spel gezeten maar had ik geen microfoon. Na een heel aantal keer terug naar windows te gaan en terug het spel in om te proberen heb ik dan eindelijk ontdekt dat een setting in de VD streamer in combinatie met wat mijn Windows als standaard ziet er voor zorgde dat ik in Airlink de microfoon van de Quest 3 niet kon gebruiken.

Elke keer als ik switch tussen Airlink en VD heb ik van die "probleempjes"; daar mag Meta echt dringend wel iets aan doen want das echt gewoon de core-experience van de gebruiker. Je wil daar gewoon zo weinig mogelijk problemen mee ondervinden.

Waar ik ook wel van baal: de resolutie/helderheid is in VD (met 500mbps) in combinatie met Steam gewoon beter. Ik kan ook de VD performance metrics bovenhalen en tweaken als het nodig is en dat heb je dan weer niet bij Airlink.
(sorry voor de wat langere post maar ik baal er stiekem wel een beetje van; te meer omdat ik denk dat Caveman Studios dit gedeeltelijk bewust doet en dit waarschijnlijk te maken heeft met revenue binnenhalen: lees Steam en Rift en Meta Quest gescheiden houden + het cracken moeilijker maken)

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-12 08:11
Ik neig er naar o mde quest 3 te kopen. Ik zal geen gebruik maken van het stand alone aspect. Ik zal hem gebruiken voor flight simulator en een paar spellen op steam.

Is de quest 3 dan nog steeds de betere keus of is er nog een bril die beter geschikt is?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• CedricV
@Marcievg : puur voor flightsim en bekabeld zou ik toch even kijken naar Pimax Crystal Light.
Van wat ik kan terugvinden voor pure flightsim de beste headset tegenover zijn prijs.
De kost prijs hoeft ook niet zo heel veel hoger dan een Quest 3 te liggen.

De Quest 3 is nooit een slechte keuze in mijn ogen. Je begint ze tegenwoordig regelmatiger tweedehands te zien. Moest dat iets zijn dat je overweegt zou ik dat ook wel bekijken. De Pimax Crystal Light is momenteel nog maar slecht beschikbaar (reken 2 maanden); tweedehands zal je ze dus zeker niet vinden.

• DutchAce
CedricV schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:19:
Het jammere is dat ik niet graag switch tussen VD en Airlink en VD op dit moment gewoon beter is. Alleen al de passthrough kan ik eigenlijk moeilijk nog zonder als ik in de hoofd-omgeving zit.
Als ik natuurlijk weet dat ik Contractors ga spelen zal ik wel gewoon Airlink openen en dan onmiddellijk het spel maar het is gewoon niet handig.

Gisteren heb ik met jou in een spel gezeten maar had ik geen microfoon. Na een heel aantal keer terug naar windows te gaan en terug het spel in om te proberen heb ik dan eindelijk ontdekt dat een setting in de VD streamer in combinatie met wat mijn Windows als standaard ziet er voor zorgde dat ik in Airlink de microfoon van de Quest 3 niet kon gebruiken.

Elke keer als ik switch tussen Airlink en VD heb ik van die "probleempjes"; daar mag Meta echt dringend wel iets aan doen want das echt gewoon de core-experience van de gebruiker. Je wil daar gewoon zo weinig mogelijk problemen mee ondervinden.

Waar ik ook wel van baal: de resolutie/helderheid is in VD (met 500mbps) in combinatie met Steam gewoon beter. Ik kan ook de VD performance metrics bovenhalen en tweaken als het nodig is en dat heb je dan weer niet bij Airlink.
(sorry voor de wat langere post maar ik baal er stiekem wel een beetje van; te meer omdat ik denk dat Caveman Studios dit gedeeltelijk bewust doet en dit waarschijnlijk te maken heeft met revenue binnenhalen: lees Steam en Rift en Meta Quest gescheiden houden + het cracken moeilijker maken)
ik heb hem nu ook gekocht op Steam, hopelijk is het dan stabieler met SteamVR. Straks even proberen...

• Ludewig
  • Niet online
@Marcievg

Ik had zelf destijds ook het plan om mijn headset alleen bekabeld te gebruiken, maar standalone bleek toch ook wel erg leuk én makkelijk. Met een Quest kun je dat een kans geven. Een Quest kun je eventueel ook draadloos gebruiken met de PC, al is dat wel een beetje voodoo. Een groot voordeel van de Quest is dat door de goede lenzen, de sweet spot erg groot is. Daardoor is de kans groter dat je ermee overweg kunt, ook al schuift hij op je hoofd, heb je verschillende IPD voor je linker- of rechteroog of als je anderzins lastige ogen hebt oid.

De Pimax heeft een beter scherm, geen compressieartifacts door de DP-aansluiting en de optie van local dimming. Dat laatste is een groot voordeel bij nachtvluchten. Hun QA is wel relatief matig en de kans is groter dan bij Meta dat je een slechte headset krijgt. Het betere scherm van de Pimax komt pas echt goed tot z'n recht met een vrij rappe videokaart, maar met de 3090 heb je wel wat aardigs. Pimax is als bedrijf kleiner en heeft de neiging om veel te beloven, maar dat vaak pas laat, of niet, waar te maken. Dus het bedrijf kan wel frustrerend zijn als je hun headset koopt voor bepaalde features, of je bepaalde upgrades wilt gebruiken (zoals de hoge FOV-lenzen), maar die zaken erg lang op zich laten wachten, of niet komen (of niet zoals beloofd).

Bij beide moet je rekening houden met verborgen kosten. De Quest vereist comfort-upgrades (in elk geval een nieuwe headstrap). Bij brildragers vindt ik inserts vrijwel noodzakelijk bij beide, al is het maar voor het veilige gevoel dat je niet bang hoeft te zijn voor krassen op de headset lenzen of je eigen bril. Bij de Pimax is de standaard-audio om te huilen en moet je of een DMAS-upgrade erbij kopen of je eigen audio-oplossing gebruiken (oortjes of koptelefoon), om een beetje redelijk geluid te hebben. Ik vindt de standaard Quest 3 audio wel acceptabel (al is het uiteraard ook niet super).

Bij beide hangt het erg af van de vorm van je gezicht of je uit de voeten kunt met de de standaard facial interface.

Al met al vindt ik voor beide veel te zeggen. Bij Pimax is de kans groter dat je er niet mee uit te voeten kunt, vanwege een fout in de headset, of omdat je niet uit de voeten kunt met de krappe sweet spot. Maar je kunt er wel betere kwaliteit mee krijgen, ook als je in de toekomst je GPU gaat upgraden. De Quest heeft een grotere groep gebruikers die ermee uit de voeten kan, kan meer verschillende dingen, maar de zwarttinten zijn matig en de schermkwaliteit is wat minder.

Voor beginners zou ik wat meer neigen naar de Quest, omdat je niet per se al weet wat je echt wilt, en omdat de kans groter is dat je een goede ervaring hebt. En zoals gezegd kun je ook proberen om een goede 2e hands deal te scoren bij de Quest. Veel mensen kopen er 1 in een opwelling en zijn hem vrij snel weer zat, dus dan kun je een licht-gebruikte headset kopen met 'korting.'

[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 04-08-2024 18:41 ]

• Marcievg
Ludewig schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:39:
@Marcievg

Ik had zelf destijds ook het plan om mijn headset alleen bekabeld te gebruiken, maar standalone bleek toch ook wel erg leuk én makkelijk. Met een Quest kun je dat een kans geven. Een Quest kun je eventueel ook draadloos gebruiken met de PC, al is dat wel een beetje voodoo. Een groot voordeel van de Quest is dat door de goede lenzen, de sweet spot erg groot is. Daardoor is de kans groter dat je ermee overweg kunt, ook al schuift hij op je hoofd, heb je verschillende IPD voor je linker- of rechteroog of als je anderzins lastige ogen hebt oid.

De Pimax heeft een beter scherm, geen compressieartifacts door de DP-aansluiting en de optie van local dimming. Dat laatste is een groot voordeel bij nachtvluchten. Hun QA is wel relatief matig en de kans is groter dan bij Meta dat je een slechte headset krijgt. Het betere scherm van de Pimax komt pas echt goed tot z'n recht met een vrij rappe videokaart, maar met de 3090 heb je wel wat aardigs. Pimax is als bedrijf kleiner en heeft de neiging om veel te beloven, maar dat vaak pas laat, of niet, waar te maken. Dus het bedrijf kan wel frustrerend zijn als je hun headset koopt voor bepaalde features, of je bepaalde upgrades wilt gebruiken (zoals de hoge FOV-lenzen), maar die zaken erg lang op zich laten wachten, of niet komen (of niet zoals beloofd).

Bij beide moet je rekening houden met verborgen kosten. De Quest vereist comfort-upgrades (in elk geval een nieuwe headstrap). Bij brildragers vindt ik inserts vrijwel noodzakelijk bij beide, al is het maar voor het veilige gevoel dat je niet bang hoeft te zijn voor krassen op de headset lenzen of je eigen bril. Bij de Pimax is de standaard-audio om te huilen en moet je of een DMAS-upgrade erbij kopen of je eigen audio-oplossing gebruiken (oortjes of koptelefoon), om een beetje redelijk geluid te hebben. Ik vindt de standaard Quest 3 audio wel acceptabel (al is het uiteraard ook niet super).

Bij beide hangt het erg af van de vorm van je gezicht of je uit de voeten kunt met de de standaard facial interface.

Al met al vindt ik voor beide veel te zeggen. Bij Pimax is de kans groter dat je er niet mee uit te voeten kunt, vanwege een fout in de headset, of omdat je niet uit de voeten kunt met de krappe sweet spot. Maar je kunt er wel betere kwaliteit mee krijgen, ook als je in de toekomst je GPU gaat upgraden. De Quest heeft een grotere groep gebruikers die ermee uit de voeten kan, kan meer verschillende dingen, maar de zwarttinten zijn matig en de schermkwaliteit is wat minder.

Voor beginners zou ik wat meer neigen naar de Quest, omdat je niet per se al weet wat je echt wilt, en omdat de kans groter is dat je een goede ervaring hebt. En zoals gezegd kun je ook proberen om een goede 2e hands deal te scoren bij de Quest. Veel mensen kopen er 1 in een opwelling en zijn hem vrij snel weer zat, dus dan kun je een licht-gebruikte headset kopen met 'korting.'
Bedankt voor je zeer informatieve reactie. Ik heb al verschillende brillen gehad zoals de rift 's, quest 2 en de reverb g2. De stap van quest 2 naar reverb gaf een grote stap vooruit met de beeldkwaliteit maar heb me sindsdien niet bezig gehouden met de brillen die er allemaal zijn voor de pc
Op dit moment heb ik de psvr2 en heb gewacht tot de adapter beschikbaar zou komen om hem ook op de pc te gebruiken maar de handelingen die daar nodig zijn halen voor mij het gemak weg om hem af en toe even snel te pakken.

Het geluid van de headset heeft voor mij geen meerwaarde omdat mijn pc is aangesloten op de thuisbioscoop en anders een koptelefoon gebruik.
Het comfort daarintegen is dan wel weer een punt.
Wat je al aanhaalt met het comfort van de pimax is dan ook een puntje omdat ik weleens met vrienden een spel speel.

De crystal light was Ik nog niet bekend mee en ga hier nog verder naar kijken.
De quest 3 lijkt me het meest gangbaar maar ergens wil ik ook goede beeldkwaliteit.
Ik ga de informatie die je gaf ook zeker meenemen in mijn beslissing.

Ludewig schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:39:
heb je verschillende IPD voor je linker- of rechteroog
Uitstekende post :)
Maar dit stukje vond ik wel grappig :P
IPD staat voor InterPupillary Distance, oftewel de afstand tussen (het midden van) je twee pupillen. Het is dus geen aspect van een individueel oog. Verder wel zeker een goed punt dat de lenzen van de Q3 heel vergevingsgezind zijn op dat vlak, zelf had ik met de Q2 daar echt een probleem mee omdat die mijn IPD van 72 eigenlijk niet ondersteunt waardoor alles buiten een klein stuk in het midden altijd uit focus was. Nu op de Q Pro véél beter (en de Q3 heeft vergelijkbare lenzen, als het niet dezelfde zijn), alleen nog wat chromatic aberration richting de zijkanten, wat me meestal niet eens opvalt.

Gamertag: FinrazielNL

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-12 21:26
Voor verkoop kun je terug in V&A, of Vraag & Aanbod overig (ik denk dat deze laatste beter past)

[ Voor 89% gewijzigd door BM op 05-08-2024 09:24 ]

Finraziel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

IPD staat voor InterPupillary Distance, oftewel de afstand tussen (het midden van) je twee pupillen.
Daar is mijn opticien het niet mee eens ;) . En ik snap je punt hoor, maar ik heb toch echt een getalletje voor linker oog en eentje voor rechter oog. Gezien het zeker bij een reguliere bril belangrijk is hoe het tov je neus zit. Kan me voorstellen dat bij een VR bril dat iets minder maakt omdat die niet op je neus steunt.

• CedricV
Finraziel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

IPD staat voor InterPupillary Distance, oftewel de afstand tussen (het midden van) je twee pupillen. Het is dus geen aspect van een individueel oog. Verder wel zeker een goed punt dat de lenzen van de Q3 heel vergevingsgezind zijn op dat vlak, zelf had ik met de Q2 daar echt een probleem mee omdat die mijn IPD van 72 eigenlijk niet ondersteunt waardoor alles buiten een klein stuk in het midden altijd uit focus was. Nu op de Q Pro véél beter (en de Q3 heeft vergelijkbare lenzen, als het niet dezelfde zijn), alleen nog wat chromatic aberration richting de zijkanten, wat me meestal niet eens opvalt.
Ik snap wel wat hij bedoelt want ik heb hetzelfde.
Hij bedoeld de afstand tot het midden vanaf zijn pupil is verschillend.
Bij mij is dat ook 28mm en 29mm.
Dat is niet de IPD maar wel de PD (pupil afstand).

• Ludewig
  • Niet online
Ik gebruikte de term IPD omdat de headsets die ook gebruiken, maar die gaan er van uit dat je een symmetrisch gezicht hebt. Op het briefje van de opticien kun je inderdaad de PD per oog vinden.

Bij een (te) asymmetrisch gezicht kom je in de problemen bij headsets met een krappe sweet spot, want dan is het ene or het andere oog buiten de sweet spot.

Maar Marcievg kom blijkbaar wel opschieten met eerdere headsets met een krappe sweet spot, dus bij hem verwacht ik wat dat betreft geen probleem.

• CedricV
DutchAce schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

ik heb hem nu ook gekocht op Steam, hopelijk is het dan stabieler met SteamVR. Straks even proberen...
Wat is je ervaring met de SteamVR versie? Ik vind het toch vaak "laggy" spelen; desondanks de europese servers 20-30ms lag aangeven in het hoofdscherm.

• DutchAce
Kwa laggy-nis merk ik geen verschil. De steamVR versie speel ik echt zonder problemen, start altijd direct op, gewoon vanuit je SteamVR of VD omgeving. Best een verademing, maar het moet ook gewoon zo zijn met de Oculus versie, maar helaas.

En met Steamvr/VD vind ik het ook wel fijn dat je tijdens het wachten gewoon met je Quest interface een beetje kan browsen.

• CedricV
Is er iemand hier die de PS VR2 via zijn PC al heeft kunnen testen?

Sommige zeggen dat het één van de beste PCVR headsets en anderen die al een Q3 hebben vinden het niet echt een verbetering.
Je begint ze zo nu en dan wel eens tweedehands te zien en ik heb nog nooit bedraad (rechtstreeks op GPU) aan PCVR gedaan. Je hoort mensen wel eens praten over compressie maar ik zou dat wel eens willen vergelijken. Vandaar vroeg ik me af of er hier mensen zijn die het al hebben kunnen testen.

• SacreBleu
Ik daar ook benieuwd naar. Ik ben ook vooral benieuwd of de andere mogelijkheden van de PSVR2 en/of deze in de toekomst ook nog worden geïmplementeerd.

Volgens mij is het alleen het OLED scherm wat nu de Q3 voorbij streeft. Qua resolutie hoef je het niet te doen.

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:19

jacobras

Developer

.GoO schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:48:
Daarnaast vind ik Eleven Table Tennis heel verslavend, vooral in de mixed reality modus waarbij de tafeltennistafel midden in de woonkamer staat. Het voelt heel realistisch aan in vergelijking met echt tafeltennis.
Hier sinds kort ook Eleven, en al 7 uur erin zitten sinds twee weken (gemiddeld speel ik één uur per week VR). Ik speel op de Index, helaas lijkt daar de mixed reality omgeving niet beschikbaar want dat ziet er heel praktisch uit (geen zorgen meer om muren)! https://www.reddit.com/r/...showing_impressive_mixed/

Grote game qua userbase trouwens, als je online speelt heb je vaak binnen seconden een tegenstander.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• DutchAce
CedricV schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:25:
Is er iemand hier die de PS VR2 via zijn PC al heeft kunnen testen?

Sommige zeggen dat het één van de beste PCVR headsets en anderen die al een Q3 hebben vinden het niet echt een verbetering.
Je begint ze zo nu en dan wel eens tweedehands te zien en ik heb nog nooit bedraad (rechtstreeks op GPU) aan PCVR gedaan. Je hoort mensen wel eens praten over compressie maar ik zou dat wel eens willen vergelijken. Vandaar vroeg ik me af of er hier mensen zijn die het al hebben kunnen testen.
Ik had hiervoor een Reverb G2, daarvoor een CV1. Nu op de quest 3 (met 300mbit H264+ stream) merk ik zelf niks van compressie. Wat ik wel degelijk merk is de enorme vooruitgang met de pancake lenzen, wat de PSVR2 mist. Ik zou nooit meer terug naar fresnel willen.

[ Voor 53% gewijzigd door DutchAce op 12-08-2024 12:49 ]

• Ludewig
  • Niet online
Als ik kijk naar de argumenten die mensen geven die erg blij zijn met de PCVR2 op PC heb ik sterk het idee dat het de mensen zijn die helemaal gek zijn van echt zwart, die hier helemaal op kicken. En in de VS en UK was hij kort voor heel weinig te koop, dus de prijs/prestatie was daar eventjes erg goed.

Maar het lastige met VR is dat verschillende mensen heel andere voorkeuren kunnen hebben, dus de ene persoon vindt de combi van voor- en nadelen heel erg goed, terwijl een ander het weer verschrikkelijk kan vinden.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:27
Ludewig schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:01:
Als ik kijk naar de argumenten die mensen geven die erg blij zijn met de PCVR2 op PC heb ik sterk het idee dat het de mensen zijn die helemaal gek zijn van echt zwart, die hier helemaal op kicken. En in de VS en UK was hij kort voor heel weinig te koop, dus de prijs/prestatie was daar eventjes erg goed.

Maar het lastige met VR is dat verschillende mensen heel andere voorkeuren kunnen hebben, dus de ene persoon vindt de combi van voor- en nadelen heel erg goed, terwijl een ander het weer verschrikkelijk kan vinden.
Da's met monitoren ook zo, en dus eigenlijk niet zo speciaal of verwonderlijk. Een perfecte tv / monitor/ VR headset bestaat niet want elk type paneel heeft nog steeds zijn voor- & nadelen.

https://www.techpowerup.com/review/

• CedricV
De reden waarom ik het eigenlijk vooral zou willen testen is niet zozeer enkel het zwarte van de oled maar ook de binocular overlay.
Bij de Q3 zit ik onder de IPD (met een mm dus het valt wel mee). Ik merk dat ik soms in mijn video-app de IPD bij corrigeer om iets meer overlap te hebben. De overlay bij de PS VR2 zou groot zijn.
Ook de vertical en horizontal FOV is blijkbaar substantieel beter.

• Ludewig
  • Niet online
TiezZ_BE schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Da's met monitoren ook zo, en dus eigenlijk niet zo speciaal of verwonderlijk. Een perfecte tv / monitor/ VR headset bestaat niet want elk type paneel heeft nog steeds zijn voor- & nadelen.
Yep, maar het maakt het wel heel lastig om mensen te antwoorden als ze willen weten welke beter is. Eigenlijk zou je op diverse plekken een "experience center" moeten hebben waar mensen elke headset kunnen uitproberen.

• Marcievg
Ludewig schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Yep, maar het maakt het wel heel lastig om mensen te antwoorden als ze willen weten welke beter is. Eigenlijk zou je op diverse plekken een "experience center" moeten hebben waar mensen elke headset kunnen uitproberen.
Dit blijft zeker lastig. Ik heb de psvr2 in gebruik op pc en vind hem heerlijk. Komend van een reverb g2 vielen de kleuren me meteen op. Verder doet de bril wat je er van mag verwachten. Het comfort is er natuurlijk ook nog. Waar al mijn vorige pc headsets echt tegen het gezicht aan zaten is dat nu niet meer het geval.
En hoe positief ik ook ben over deze bril het blijft mijn mening. Iemand die ervaring heeft met een quest 3 of pimax crystal light kan er weer anders over denken.

Marcievg schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:04:
[...]

Dit blijft zeker lastig. Ik heb de psvr2 in gebruik op pc en vind hem heerlijk. Komend van een reverb g2 vielen de kleuren me meteen op. Verder doet de bril wat je er van mag verwachten. Het comfort is er natuurlijk ook nog. Waar al mijn vorige pc headsets echt tegen het gezicht aan zaten is dat nu niet meer het geval.
En hoe positief ik ook ben over deze bril het blijft mijn mening. Iemand die ervaring heeft met een quest 3 of pimax crystal light kan er weer anders over denken.
Ja ook dat comfort is weer heel persoonlijk... Ik heb geen ervaring met de psvr maar ben zelf heel tevreden met de Quest pro die er een beetje op lijkt geloof ik. Ik vind het daar ook erg fijn dat hij op mijn voorhoofd rust en meer voor mijn ogen hangt dan er tegenaan geklemd.
Maar ik heb ook weer gelezen dat veel mensen de pro juist helemaal niet comfortabel vinden.

• Marcievg
Finraziel schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

Ja ook dat comfort is weer heel persoonlijk... Ik heb geen ervaring met de psvr maar ben zelf heel tevreden met de Quest pro die er een beetje op lijkt geloof ik. Ik vind het daar ook erg fijn dat hij op mijn voorhoofd rust en meer voor mijn ogen hangt dan er tegenaan geklemd.
Maar ik heb ook weer gelezen dat veel mensen de pro juist helemaal niet comfortabel vinden.
Smaken verschillen maar de pro lijkt qua comfort inderdaad best wel in lijn met de psvr2.
Als Sony de ontbrekende functies activeert op de pc dan is het voor dat geld zeker een heel interessante headset voor de pc.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Haat kabels maar een oled headset is voor mij echt een droom. Vind alle andere techniek niet meer van deze tijd (heb nu Pico 4).

Als dingen als Virtual Desktop ook werken dan misschien toch overstappen.

Nickname does not reflect reality

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36

DaWaN

'r you wicked ??

CedricV schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:16:
De reden waarom ik het eigenlijk vooral zou willen testen is niet zozeer enkel het zwarte van de oled maar ook de binocular overlay.
Bij de Q3 zit ik onder de IPD (met een mm dus het valt wel mee). Ik merk dat ik soms in mijn video-app de IPD bij corrigeer om iets meer overlap te hebben. De overlay bij de PS VR2 zou groot zijn.
Ook de vertical en horizontal FOV is blijkbaar substantieel beter.
Het voordeel daar is dat de PS VR2 een instelbare IPD heeft. Ook kun je de afstand tussen de lenzen en je ogen afstellen.
Ik heb zelf inmiddels ook de PC adapter en dit weekend al even mee gespeeld, werkt voor de rest zoals ik verwacht.
Mijn ervaring met de Quest 3 is vrij kort, maar ik kan alvast een paar voordelen noemen van de PS VR2:
-Draagcomfort is een stuk hoger
-Piek helderheid is hoger, contrast is ook groter
-Controllers zijn fijner

Verder heeft de PS VR2 wel iets last van mura (erger ik mij zelf niet zo aan, is minder erg als je de helderheid iets terugschroeft) en is de sweet spot veel kritischer dan bij de Quest 3.
FOV kan ik lastig vergelijken omdat ik niet dezelfde spellen gespeeld heb en ik er ook niet super gevoelig voor ben. Mijn gevoel/herinnering zegt dat de PS VR2 daar beter in is, maar het is misschien beter ze direct na elkaar te proberen :)

[ Voor 9% gewijzigd door DaWaN op 13-08-2024 11:16 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• TiezZ_BE
Marcievg schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Smaken verschillen maar de pro lijkt qua comfort inderdaad best wel in lijn met de psvr2.
Als Sony de ontbrekende functies activeert op de pc dan is het voor dat geld zeker een heel interessante headset voor de pc.
Haptic/adaptive triggers moeten ook door de game zelf worden ondersteund.
Hoeveel VR games op PC ken je die HDR ondersteunen?
Foveated rendering met eyetracking heb je niet nodig op deze resolutie als je een fatsoenlijke pc hebt.

Heel raar dat mensen hier over blijven vallen, deze functies zijn meestal niet eens beschikbaar in zowat alle bestaande VR games (op pc). Of herhaalt men gewoon wat men elders leest...?

De haptic triggers zou heel leuk kunnen zijn voor bepaalde games, maar kan me niet inbeelden dat dev's dit supporten als het enkel op de PSVR2 gebruikt kan worden...
Brad Pitt schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:44:
Haat kabels maar een oled headset is voor mij echt een droom. Vind alle andere techniek niet meer van deze tijd (heb nu Pico 4).

Als dingen als Virtual Desktop ook werken dan misschien toch overstappen.
Waarom zou je VD nodig hebben....? De PSVR2 headset is rechtstreeks verbonden met de pc

• Marcievg
TiezZ_BE schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Foveated rendering met eyetracking heb je niet nodig op deze resolutie als je een fatsoenlijke pc hebt.

Heel raar dat mensen hier over blijven vallen, deze functies zijn meestal niet eens beschikbaar in zowat alle bestaande VR games (op pc). Of herhaalt men gewoon wat men elders leest...?

De haptic triggers zou heel leuk kunnen zijn voor bepaalde games, maar kan me niet inbeelden dat dev's dit supporten als het enkel op de PSVR2 gebruikt kan worden...
De haptic feedback zal er denk ik ook nooit komen en om de reden die je al aangeeft.
Maar HDR zou bij vr nog haalbaar kunnen zijn.
De foveated rendering klopt dat het met snelle pc's niet echt nodig is, maar niet iedereen heeft een snelle pc. En spellen die nog moeten komen zullen ook hogere eisen stellen om het in vr te kunnen spelen.
Ik speel voornamelijk flight simulator in vr en die speel ik zeker niet op max settings in vr. hierbij zou foveated rendering bijvoorbeeld wel een meerwaarde kunnen zijn.

• SacreBleu
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld. Ik ken geen VR spellen die HDR ondersteunen, die zijn er ook niet, omdat er ook geen brillen zijn die het ondersteunen. De PSVR2 doet het wel, maar als dat niet wordt geactiveerd heeft het ook geen zin.

Als er straks een groot aantal mensen met een PSVR2 op PC zitten, wordt het aantrekkelijker voor ontwikkelaars om die functies te gaan inbouwen, maar dan moet het wel beschikbaar gesteld worden.

• Ludewig
  • Niet online
[...]
PCVR is met name populair bij simming, en sommige van die spellen ondersteunen het wel.

Daarnaast vindt ik je redenering nogal vreemd, want het grote voordeel van PCVR is juist dat je zo zware grafische games kunt draaien, en flink wat van die games zijn extreem veeleisend. Ze vragen veel meer dan een PC spel dat rendert op een plat scherm (zeker omdat veel mensen op 1440p zitten of 1080p).

Bij sommige PCVR-spellen is een 4090 eigenlijk nog te slap, en sowieso wil niet iedereen zoveel uitgeven, dus die mensen willen graag foveated rendering.

• Llopigat
  • Niet online
Ludewig schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:50:
[...]
Bij sommige PCVR-spellen is een 4090 eigenlijk nog te slap, en sowieso wil niet iedereen zoveel uitgeven, dus die mensen willen graag foveated rendering.
Inderdaad. Bij mij met FS2020 krijg ik met de 4090 bij medium settings al stotteringen. Foveated rendering zou een hoop helpen.

Als de PSVR2 dit gaat ondersteunen dan zou ik die wel kopen (mits het met FS2020 of de aankomende FS2024 werkt). Maar voorlopig maar niet idd.

[ Voor 15% gewijzigd door Llopigat op 13-08-2024 14:14 ]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voordat we een realistische scene op een enigszins deftige snelheid en resolutie kunnen laten zien als het om sims gaat. De hardware is er gewoon nog niet. Wellicht als de 5090 komt dat je dan een bril zoals de Reverb G2 op 90 beelden per seconde kan laten draaien in een spel met DCS of MSFS202x zonder daar enorm in te leveren op de grafische kwaliteit. Maar eigenlijk wil je een pixeldichtheid van 60 pixels per graad of meer, en dan is zoiets als FR gewoon onontbeerlijk.

Ik ben wel benieuwd of de technieken waar @Darkangle zo veel over heeft gezegd nog eens naar de markt komen. Wellicht heb ik wat gemist, maar ik heb de technieken nog niet in het wild gezien.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Koldur
Ik vind foveated rendering persoonlijk niet zo fijn, ik zie het best snel. Dan zet ik liever instellingen wat lager, dan is alles in ieder geval uniform. Maar blijkbaar is dat ook persoonlijk, hang af van je perifere zicht en dat is bij mij vrij groot.

Hoe dan ook, is inderdaad hardware nog niet aanwezig wat voor de consument te kopen is, wat VR in alle opzichten optimaal kan draaien. En wat er is, is niet goedkoop te noemen ;)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36

DaWaN

'r you wicked ??

Ik moet zeggen dat ik na een weekendje knoeien met mijn PSVR2 i.c.m. RX7600 juist erg onder de indruk ben van foveated rendering op de PS5. Ik kan het net als Koldur ook vrij goed zien in GT7 op de PS5, maar de soepele ervaring op de gelimiteerde PS5 hardware is ongeëvenaard.

Op de PC zit in nu enorm te knoeien om alles voor mij speelbaar te krijgen (lees voldoende soepel), want het houdt niet bepaald over met die RX7600. Volgens mij helpt het ook niet dat de default SteamVR resolutie voor de PSVR2 vrij hoog is en dat de headset alleen werkt op 120Hz op AMD. Verder geen klachten met het installeren en de ervaring in SteamVR; dat werkt prima en ziet er super uit. Maar de spellen zelf lopen zelf allemaal niet even makkelijk soepel op mijn PC.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Ludewig
  • Niet online
SteamVR is wel echt legacy en de toekomst is OpenXR, dus ik hoop wel dat ze dat gaan implementeren. Volgens mij speelt dat ook een rol bij het niet ondersteunen van eye tracking op de PC.

• TiezZ_BE
Ludewig schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

PCVR is met name populair bij simming, en sommige van die spellen ondersteunen het wel.

Daarnaast vindt ik je redenering nogal vreemd, want het grote voordeel van PCVR is juist dat je zo zware grafische games kunt draaien, en flink wat van die games zijn extreem veeleisend. Ze vragen veel meer dan een PC spel dat rendert op een plat scherm (zeker omdat veel mensen op 1440p zitten of 1080p).

Van mij mag het gerust ondersteund worden, graag zelfs. Mijn redenering ging uit van het huidig landschap: er zijn weinig tot geen betaalbare headsets die puur op consumenten gericht zijn (lees < €600-700) die fov rendering ondersteunen, dus wordt de moeite niet gedaan om het te implementeren en te ondersteunen in een breed gamma van games. De techniek is zeer interessant maar drijft de prijs dus weer op, en laat dat nu net het geklaag zijn van de grote massa: (PC)VR is (te) duur

Degene die betaalbare headsets verkopen hebben niet voor niets de Displayport connectie geschrapt (die willen liever geen headsets puur voor PCVR verkopen)...

Daarom vind ik het niet vreemd dat Sony deze keuze heeft gemaakt, die willen gewoon af van de PSVR2's waarvan er mogelijk veel te veel werden gemaakt (zie berichtgeving ivm stoppen productie), en ze willen er zo weinig mogelijk geld in stoppen want het brengt achteraf in de meeste gevallen niets extra op na de verkoop.

PCVR heeft ook zijn fans buiten de sim games, maar het blijft allemaal vrij niche (ook de sim 'wereld')

• Koldur
DaWaN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:37:
Ik moet zeggen dat ik na een weekendje knoeien met mijn PSVR2 i.c.m. RX7600 juist erg onder de indruk ben van foveated rendering op de PS5. Ik kan het net als Koldur ook vrij goed zien in GT7 op de PS5, maar de soepele ervaring op de gelimiteerde PS5 hardware is ongeëvenaard.

Op de PC zit in nu enorm te knoeien om alles voor mij speelbaar te krijgen (lees voldoende soepel), want het houdt niet bepaald over met die RX7600. Volgens mij helpt het ook niet dat de default SteamVR resolutie voor de PSVR2 vrij hoog is en dat de headset alleen werkt op 120Hz op AMD. Verder geen klachten met het installeren en de ervaring in SteamVR; dat werkt prima en ziet er super uit. Maar de spellen zelf lopen zelf allemaal niet even makkelijk soepel op mijn PC.
De soepele ervaring zal niet voor het grootste gedeelte komen door foveated rendering. Dat levert gemiddeld maximaal 15% prestatiewinst op. Leuk op het geheel, maar de echte reden is dat de spellen precies op de hardware afgestemd zijn.

Ik vind het op de PC niet zo moeilijk een soepele ervaring te krijgen met bedrade headsets. Als je alles op medium speelt met een PC met goede specs, dan zul je altijd op medium (vliegsims daarbuiten gelaten), een soepele ervaring hebben.

Probleem met veel PC gamers, is dat zij over de grens gaan van wat de PC te bieden heeft. Dan werkt het niet lekker.

En dat is natuurlijk wel een voordeel van de PS5 met PSVR, daar kun je niets tweaken, dus zal het altijd soepel lopen. Maar wel met een echte mindere beeldkwaliteit van wat een high end PC kan weergeven, mits onder de limiet afgesteld.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Koldur schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Probleem met veel PC gamers, is dat zij over de grens gaan van wat de PC te bieden heeft. Dan werkt het niet lekker.
Dit is een beetje terugredeneren naar een doel. Je verwacht een bepaalde spelervaring en daar maakt de grafische pracht en praal ook onderdeel van uit. Gamers gaan dus voor dat doel en merken dat het eigenlijk niet kan. En ik geef ze geen ongelijk. Palmer Luckey had gelijk toen hij zei dat de hardware om VR goed aan te sturen er toen eigenlijk niet was, of dat die heel duur was. Dat was inmiddels bijna 10 jaar geleden. Hopelijk bestaat die hardware binnenkort wel. De 4090 geeft met ca 30 ppd een redelijk resultaat. De stao naar 60ppd en de GPU die dat aankan is hopelijk niet al te ver meer.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2024 17:33 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DutchAce
Ik lees verschillende keren foveated rendering. Ik denk dat het wel belangrijk is om te benoemen of je het hebt over fixed foveated of dynamic foveated rendering.

Fixed foveated rendering wordt vaker toegepast in games en headsets die geen eye tracking hebben. Dit is een eenvoudige toepassing en zeer goed merkbaar, maar een goed compromis om een gedeelte van het display in hogere resolutie te renderen. Je ziet dan heel duidelijk een overgang en een lage resolutie aan de randen van het scherm.

Door de eye tracking van bijvoorbeeld de psvr2 kun je dynamic foveated rendering toepassen door het gebied waar je kijkt in hogere resolutie te renderen dan het gebied eromheen. Maar als ik het goed heb wordt de eye tracking van PSVR2 niet benut in PCVR, doordat de driver deze informatie niet vrijgeeft.

• TiezZ_BE
DutchAce schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:23:
Ik lees verschillende keren foveated rendering. Ik denk dat het wel belangrijk is om te benoemen of je het hebt over fixed foveated of dynamic foveated rendering.

Fixed foveated rendering wordt vaker toegepast in games en headsets die geen eye tracking hebben. Dit is een eenvoudige toepassing en zeer goed merkbaar, maar een goed compromis om een gedeelte van het display in hogere resolutie te renderen. Je ziet dan heel duidelijk een overgang en een lage resolutie aan de randen van het scherm.

Door de eye tracking van bijvoorbeeld de psvr2 kun je dynamic foveated rendering toepassen door het gebied waar je kijkt in hogere resolutie te renderen dan het gebied eromheen. Maar als ik het goed heb wordt de eye tracking van PSVR2 niet benut in PCVR, doordat de driver deze informatie niet vrijgeeft.
Klopt helemaal wat je zegt. Had het zelf dan ook voornamelijk over Dynamic fov rendering aangezien eye tracking hardwarematig mogelijk is op de PSVR2.

Fixed kan een handige optie zijn voor degene die niet voldoende gpu power hebben (en dan liefst instelbaar => meer/minder ), en dan niet alleen op de PSVR2. Op de crystal lite ( en meen ook de 'gewone') is dit mogelijk, maar dat is dan ook een headset gericht op PCVR. Maar idealiter heb je dat niet of nauwelijks nodig....

• Koldur
ocf81 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Dit is een beetje terugredeneren naar een doel. Je verwacht een bepaalde spelervaring en daar maakt de grafische pracht en praal ook onderdeel van uit. Gamers gaan dus voor dat doel en merken dat het eigenlijk niet kan. En ik geef ze geen ongelijk. Palmer Luckey had gelijk toen hij zei dat de hardware om VR goed aan te sturen er toen eigenlijk niet was, of dat die heel duur was. Dat was inmiddels bijna 10 jaar geleden. Hopelijk bestaat die hardware binnenkort wel. De 4090 geeft met ca 30 ppd een redelijk resultaat. De stao naar 60ppd en de GPU die dat aankan is hopelijk niet al te ver meer.
Nu lees je er wel echt in wat je wil, VR met een 4090 draait echt super mooi en goed, behalve met flighsims en een handjevol slecht geoptimaliseerde spellen.

Het punt was vooral, dat de PS5 soepel loopt, omdat het lage settings gebruikt en je dat niet kunt aanpassen.

Het probleem waar ik het over heb, is wat ook bij normale spellen gebeurt, mensen willen super duper ultra aanzetten, want dat is beter. Terwijl high 40% minder kracht vereist en het verschil in verreweg de meeste gevallen niet te zien is. Dat is mijn punt.

Ik speel alles wat ik wil, zonder problemen op 120Hz met mijn systeem en high instellingen in mijn VR spellen op native resolutie. Doe geen flightsims, dus prima hier ;)

• Koldur
DutchAce schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:23:

Dynamic foveated rendering is alsnog foveated rendering. Ik heb het ervaren en zie het daar ook door mijn grote perifere zicht. Maar weet dat dit zeker niet voor de meerderheid geldt. Dan nog, levert het in verreweg de meeste gevallen niet meer dan 14% winst op.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Koldur schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

Nu lees je er wel echt in wat je wil, VR met een 4090 draait echt super mooi en goed, behalve met flighsims en een handjevol slecht geoptimaliseerde spellen.

Het punt was vooral, dat de PS5 soepel loopt, omdat het lage settings gebruikt en je dat niet kunt aanpassen.

Het probleem waar ik het over heb, is wat ook bij normale spellen gebeurt, mensen willen super duper ultra aanzetten, want dat is beter. Terwijl high 40% minder kracht vereist en het verschil in verreweg de meeste gevallen niet te zien is. Dat is mijn punt.

Ik speel alles wat ik wil, zonder problemen op 120Hz met mijn systeem en high instellingen in mijn VR spellen op native resolutie. Doe geen flightsims, dus prima hier ;)
Ik kijk heel anders naar de situatie. Veel spellen die specifiek voor VR zijn gemaakt, zijn zo ingericht dat ze om de beperkingen van de hardware heen werken. Dit levert lege omgevingen op die met op zijn best middelmatige grafische weergave worden getoond. Mensen die PC spellen gewend zijn willen graag wat ze kennen van eerdere spellen die ze op de PC hebben gepeeld. De volle ervaringen van simulatiespellen zijn dus eigenlijk de enige noemenswaardige spellen in de VR wereld die enigszins representatief zijn. De PSVR spellen zijn net als de VR-specifieke spellen dus ondermaats en niet relevant in deze discussie.

© ocf81 1981-infinity

• Koldur
ocf81 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Ik kijk heel anders naar de situatie. Veel spellen die specifiek voor VR zijn gemaakt, zijn zo ingericht dat ze om de beperkingen van de hardware heen werken. Dit levert lege omgevingen op die met op zijn best middelmatige grafische weergave worden getoond. Mensen die PC spellen gewend zijn willen graag wat ze kennen van eerdere spellen die ze op de PC hebben gepeeld. De volle ervaringen van simulatiespellen zijn dus eigenlijk de enige noemenswaardige spellen in de VR wereld die enigszins representatief zijn. De PSVR spellen zijn net als de VR-specifieke spellen dus ondermaats en niet relevant in deze discussie.
Ben ik niet met je eens, pancake spellen komen ook niet in de buurt van flightsims. Flightsims moeten dergelijke hoge details weergeven, omdat je echt met veel hoogte e.d. te maken hebt. Ook flightsims in pancake modus zijn te zwaar om op hoge instellingen voluit te spelen.
Racesims daarentegen, draaien hier helemaal prima met pracht en praal op mijn systeem in VR.

Half Life Alyx is een schoolvoorbeeld van hoe veel detail er kan zijn en zelfs op huidige midrange PCs prima draait op medium/high. Doet niet onder voor pancake spellen.

Spellen zijn geen sims en sims zijn geen spellen. Dan nog, zijn flightsims de uitzonderingen binnen de sims.

Behalve dat ik niet helemaal mee eens bent dat HL:Alyx niet onder doet voor pancake spellen, is het natuurlijk ook echt de uitzondering die de regel bevestigd.

• Koldur
Sissors schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:59:
Behalve dat ik niet helemaal mee eens bent dat HL:Alyx niet onder doet voor pancake spellen, is het natuurlijk ook echt de uitzondering die de regel bevestigd.
Dat is naar mijn idee dus niet zo. Vooral race sims draaien er goed op, F1 spellen daargelaten. Ja, je moet er wel een betere videokaart voor hebben dan pancake spellen, maar ik heb genoeg spellen doe er goed uitzien en goed spelen.
Ook niet VR van de grond opgebouwd zijn er genoeg die het goed doen. Daar zijn het meestal de controls die wat gewenning vragen, maar grafisch is het hetzelfde, alleen dan een stuk groter natuurlijk.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Koldur schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Ben ik niet met je eens, pancake spellen komen ook niet in de buurt van flightsims. Flightsims moeten dergelijke hoge details weergeven, omdat je echt met veel hoogte e.d. te maken hebt. Ook flightsims in pancake modus zijn te zwaar om op hoge instellingen voluit te spelen.
Dit is maar ten dele waar. Ik kan met mijn 5800X3D, 64GB RAM en 6800XT in DCS ik met het hoge instellingenschema met een zichtbereik van 60 km op 2160p zo rond de 60 beelden per seconde halen. Soms wat lager, soms wat hoger. Je kan in simulaties op platte schermen dus aardige prestaties halen. Maar in VR is dat (bij lange na) niet zo. En van diverse youtubers weet ik dat met een 4090 nu eindelijk mogelijk is om ca 90 beelden per seconde te kringen. Maar met nog maar 22 pixels per graad, en niet de 60 pixels per graad die je graag wil om de details te zien die je op een 2160p scherm nu wel ziet.
Racesims daarentegen, draaien hier helemaal prima met pracht en praal op mijn systeem in VR.

Half Life Alyx is een schoolvoorbeeld van hoe veel detail er kan zijn en zelfs op huidige midrange PCs prima draait op medium/high. Doet niet onder voor pancake spellen.
Alyx is voor een groot deel het heen en weer springen tussen vooraf vastgestelde locaties met vaak ook langwerpige gangen of vergelijkbare omgevingen. Het is inderdaad een meer aangrijpende vorm van spelen, dat zeker. Het is echter in niks te vergelijken met een open wereld waar de meeste shooters van vandaag de dag mee komen. Ja, het ziet er leuker uit, maar het is ook een beperktere ervaring dan een HLL of Arma Reforger.
Spellen zijn geen sims en sims zijn geen spellen. Dan nog, zijn flightsims de uitzonderingen binnen de sims.
Sims zijn wel vaak uitdagender voor de CPU, maar voor de GPU is dat lang niet altijd het geval. En als je een vergelijking zoekt dan zijn het de enige spellen waar je de brug kan slaan. En dan zie je dus ook gelijk waar het fout gaat. De details uit PC spellen die ontbreken in VR titels moeten er dus bij komen. En dan zal je zien dat de hardware er nog lang niet is. Al die uitzonderingen die je maakt laten ook zien dat je zelf ook dondersgoed weet dat de weergave in VR titels gewoon niet voldoet aan de verwachtingen en waar dat door komt. De details die men kent uit titels die men op de platte schermen speelt ontbreken. Men wil wat men kent van de PC, niet de gemankeerde ervaring die men nu (noodgedwongen) voorgeschoteld krijgt in VR-titels. Dit moet bovendien in het visuele equivalent van 2160p worden gepresenteerd, ofwel 60 pixels per graad. Dat is niet onmogelijk, maar vereist nog een aantal stappen in de hardware.

© ocf81 1981-infinity

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Alyx is gemaakt rond de beperkingen van VR, onder meer door de afstanden die je kunt kijken zeer beperkt te houden. Het is heel knap gedaan, maar je kunt niet alle spellen met die beperkingen maken.

• Koldur
Er zijn echt voldoende spellen die met een mod en dezelfde details als pancake op VR goed werken, grafisch gezien. Moet je er inderdaad wel een 4080/4090 voor hebben.
AMD kaarten hebben helaas nog wel eens problemen met VR performance, is voor een aantal spellen opgelost, maar nog niet voor alles, zeker niet met Virtual Desktop.

Je zult mij niet horen zeggen dat je het makkelijk kunt draaien, nee, je hebt er een goede PC voor nodig.

Maar er zijn echt meer dan genoeg spellen die in VR hetzelfde detail weergeven. Met mijn PC kan ik dat op vrij hoge instellingen met 90-120Hz spelen afhankelijk van het spel. Voor mij is 80Hz+ voldoende, maar weet dat de sweetspot bij de meeste mensen bij 90Hz zit.

Sims zijn niet te vergelijken met doorsnee spellen, dat is gewoon een andere tak van sport. Sommige zijn inderdaad meer CPU afhankelijk dan anderen. Maar vind dat je een sim niet kunt aanduiden om te zeggen dat VR er nog niet grafisch kan zijn met wat er beschikbaar is op de consumenten markt.
Daar ben ik het echt niet mee eens, de ervaring heb ik ook gewoon prima met mijn PC en "normale" spellen in VR. Dat werkt feitelijk goed met 90Hz en hetzelfde detail.

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12 17:39
Ik kwam er vanavond per toeval achter dat Meta Horizons World beschikbaar is (Quest 3). Ik heb geen idee hoe lang dit al is, maar zag dat het hier nog niet gedeeld was.

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:48
Ik zag van de week de eerste berichten voorbij komen op facebook.

Meta Quest 3

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:26
Er is een goede Humble Bumble Resident Evil bundle, dit keer ook met RE Village (Gold edition) erbij

Je kunt RE2, RE3, RE7 en RE8 ook in VR spelen met gratis patches van Praydog (te vinden hier https://github.com/praydog/REFramework)

Hier is de link naar de Humble Bundle RE deal

https://www.humblebundle....cades-horror-village-gold

[ Voor 7% gewijzigd door WinterMute2025 op 22-08-2024 00:27 ]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Nieuwe Q3 eigenaar hier, looking for deals.
Zijn er op de Q3 aanbiedingen mogelijk zoals met alle keystores en bundle deals? Of is alles verplicht via Meta zelf?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Llopigat
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:57:
Zijn er op de Q3 aanbiedingen mogelijk zoals met alle keystores en bundle deals? Of is alles verplicht via Meta zelf?
Alleen via Meta zelf. Er waren er best wel veel maar helaas hebben ze pas een limiet gesteld aan de discount kortingscodes die mensen kregen dus je ziet het nu veel minder. Die kortingscodes waren bedoeld om aan je vrienden te geven maar veel mensen plaatsten ze publiekelijk op het web of social media en daardoor werden ze veel vaker gebruikt dan de bedoeling was. Dat stootte Meta tegen het zere been en daardoor kunnen ze nu nog maar een paar keer gebruikt worden :'(

PS @Tijgert (ik tag je even want je hebt het al gelezen), een van de fijne dingen van het Quest platform is wel dat je kan sideloaden. Dus ik zou ook eens kijken naar Sidequest. Verwacht over het algemeen echter niet dezelfde kwaliteit daarvan als officiele apps.

Edit: Oh en voor PCVR (als je een goede PC hebt) kan je natuurlijk wel veel deals vinden zoals die hieronder van @WinterMute2025 en dat kan je met je Quest ook gebruiken. Maar dan wel streamen via de PC natuurlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Llopigat op 25-08-2024 00:36 ]

• Tijgert
  • Nu online

Tijgert

Llopigat schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:31:
[...]

PS @Tijgert (ik tag je even want je hebt het al gelezen), een van de fijne dingen van het Quest platform is wel dat je kan sideloaden. Dus ik zou ook eens kijken naar Sidequest.
Oh dat trucje heb ik gelukkig al volledig door oOo , met meer games than I can shake a stick at.
Het nadeel wat ik nog niet heb kunnen oplossen daarvan is dat je het niet zo netjes ziet staan in een Game Wall met plaatjes en overzicht bij de rest van de bij Meta gekochte games, maar in een lelijk lijstje zonder details. Dat is wat onhandig voor de kids.

Ik moet morgen even kijken naar de Quest App Launcher, dat is mogelijk een oplossing.

Weet iemand hoe dat rubberen randje aan de binnenkant heet en of dat te vervangen is?
Ik zie nu net dat mijn Q3 een scheurtje heeft... risico van tweedehands.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_2A1LZPbYBh-bdUrZjeyvjt9Ro=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM2wTkovOWZv7DCRM2uh6ynM.jpg?f=fotoalbum_small

Ik wilde van Ali lens-inlays op sterkte bestellen en zie nu net dat dit hierop gaat zitten...

[ Voor 27% gewijzigd door Tijgert op 25-08-2024 00:48 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Llopigat
  • Niet online
Tijgert schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:44:
[...]

Oh dat trucje heb ik gelukkig al volledig door oOo , met meer games than I can shake a stick at.
Het nadeel wat ik nog niet heb kunnen oplossen daarvan is dat je het niet zo netjes ziet staan in een Game Wall met plaatjes en overzicht bij de rest van de bij Meta gekochte games, maar in een lelijk lijstje zonder details. Dat is wat onhandig voor de kids.

Ik moet morgen even kijken naar de Quest App Launcher, dat is mogelijk een oplossing.
Yep dat is vervelend. Echter heb ik begrepen dat Meta het nu een stuk makkelijker maakt om toegang te krijgen tot de officiele quest store. Alles wat tot nu toe in "App Lab" (een onderdeel van Sidequest) zat, staat nu in de officiele Quest store (die nu Meta Horizons Store heet) met een "early access" labeltje.

Bron: https://www.uploadvr.com/...replaced-by-early-access/

Daarmee krijgen ze ook automatisch een icoontje. Dat was trouwens ook al zo als je ze via App Lab installeerde, maar ze waren dan niet publiekelijk zichtbaar in de store. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met die launcher trouwens.

En over die lens inserts hoef je je niet zo'n zorgen te maken, die klikken om het plastic randje dat om de lens heen zit (in dat dunne spleetje tussen het rubber en plastic).

Het is vervelend dat het rubber daar gescheurd is maar ik denk niet dat je er veel van merkt. Ik denk niet dat je neus er daar tegenaan komt. Officieel kan je het niet bestellen maar misschien bij iets als iFixit wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 25-08-2024 00:55 ]

Keys voor het meta Quest platform bestaan op zich wel, er zijn een paar keer bundels voor geweest... Maar op dit moment zie ik er geen. Ook losse keys vind ik zo snel alleen op de marketplace sites waar ik iedereen zou afraden te kopen, vooral omdat de prijzen zo te zien niet eens zo goed zijn.
Denk dat Meta er een stuk strenger op is dan Valve met hun keys.

• DutchAce
Tijgert schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:57:
Ik zou even een lijstje bijhouden met games die je wel graag wil spelen maar je nog mee kunt wachten. Regelmatig komen er flinke discount weekenden of black friday dagen. discounts zijn dan zo tussen de 20% en 90% op heel veel games.

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Tijgert schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:44:
[...]

Weet iemand hoe dat rubberen randje aan de binnenkant heet en of dat te vervangen is?
Ik zie nu net dat mijn Q3 een scheurtje heeft... risico van tweedehands.
[Afbeelding]

Ik wilde van Ali lens-inlays op sterkte bestellen en zie nu net dat dit hierop gaat zitten...
Zat het scheurtje er al in toen je het kocht? Dan hoop ik dat de verkoper er op voorhand transparant over was, anders is het niet zo netjes.

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:26
Ik zie vandaag op de website van Coolblue, dat de nieuwe Pico 4 Ultra binnenkort bij hun te bestellen is.
Ik dacht dat de Pico 4 Ultra hoofdzakelijk voor de Chinese markt was.

Pico 4 Ultra 256GB gaat 599 euro kosten

Hier de link naar de Coolblue pagina https://www.coolblue.nl/p...3/pico-4-ultra-256gb.html

• Tijgert
  • Nu online

Tijgert

Flying Hawkic schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Zat het scheurtje er al in toen je het kocht? Dan hoop ik dat de verkoper er op voorhand transparant over was, anders is het niet zo netjes.
Helaas... ik zag het pas thuis. Gelukkig heb ik 0 dode pixels want dat schijnt blijkbaar ook een ding te zijn.

• Llopigat
  • Niet online
WinterMute2025 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:44:
Ik zie vandaag op de website van Coolblue, dat de nieuwe Pico 4 Ultra binnenkort bij hun te bestellen is.
Ik dacht dat de Pico 4 Ultra hoofdzakelijk voor de Chinese markt was.

Pico 4 Ultra 256GB gaat 599 euro kosten

Hier de link naar de Coolblue pagina https://www.coolblue.nl/p...3/pico-4-ultra-256gb.html
Wow... Dat is een verrassing. Ik had niet verwacht dat die uberhaupt nog zou komen sinds Pico het halve team ontslagen had. En een zeer goede prijs voor een 2x4K headset! :9~

Edit: Oh nee, het is geen 2x4k helaas :'( Het is 1x 4k uitgesmeerd over 2 schermen van 2160x2160. Dat is jammer, niet zo veel beter dan de Quest 3. Ik dacht dat het ongeveer gelijke specs als de Immersed Visor zouden worden qua displays. Dan kijk ik de kat wel even uit de boom.

[ Voor 17% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2024 12:55 ]

• Llopigat
  • Niet online
Tijgert schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Helaas... ik zag het pas thuis. Gelukkig heb ik 0 dode pixels want dat schijnt blijkbaar ook een ding te zijn.
Valt wel mee... Met de LCD versies (quest 2 en 3) komt het nauwelijks voor. Met de OLED van de Quest 1. Ik heb er eentje teruggestuurd omdat er idd een dode pixel in zat. Daarbij moest je ook heel erg oppassen op zonlicht in de lenzen dat het scherm kon beschadigen. Bij de LCD's kan dat ook wel maar een stuk moeilijker.

Het vervelende van een dode pixel in VR is dat deze enorm opvalt. Doordat als je je hoofd draait de pixel lijkt te verplaatsen, alsof er een vlieg rond je hoofd vliegt. Ik dacht eerst dat het in de game zat :')

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2024 13:38 ]

• Llopigat
  • Niet online
Wat meer geruchten over de Quest 3S: nieuws: Mark Gurman: Meta komt volgende maand met goedkopere Meta Quest 3S-he...

Was op de homepage ook al langsgekomen dus, maar ik dacht ik noem het hier ook even voor wie er op wacht.

Ik vraag me af wat er aan bezuinigd gaat worden. Sommige mensen zeggen een goedkopere SoC (die van de Q2) maar wel de nieuwe pancake lenzen. Anderen zeggen de nieuwe SoC maar de oude lenzen.

Ik denk zelf ook het laatste, het zou voor meta makkelijker zijn qua aanbod van software om alles te standaardiseren op de nieuwe SoC. Er zijn immers nu al games die niet op de Quest 2 werken: https://www.uploadvr.com/quest-3-games-not-on-quest-2/

Het zou een beetje gek zijn als ze dan nu nog een berg apparaten op de markt gaan zetten die dat ook niet aankunnen. Dat raakt ze dan ook in app store aankopen omdat de kopers van de 3S dan minder software kunnen kopen.

Misschien ook dat de colour passthrough het moet opgeven, al denk ik dat ook niet omdat ze heel graag naar AR toe willen (a la Vision Pro).

Maargoed we gaan het zien. Ik target met mijn eigen ontwikkeling vooralsnog wel de Quest 2 trouwens omdat we die op het werk nog veel hebben. Ik heb niet eens een Quest 3 op mijn werk dus ik moet mijn prive exemplaar gebruiken :/

Het schijnt ook dat Meta een tipje van de sluier van hun high-end AR headset gaat oplichten op dat evenement eind September. De Orion genaamd. Het schijnt dat de topmensen van Meta al hier en daar prive demo's hebben lopen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2024 21:19 ]

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12 16:51
Ik vraag me af wat er aan bezuinigd gaat worden. Sommige mensen zeggen een goedkopere SoC (die van de Q2) maar wel de nieuwe pancake lenzen. Anderen zeggen de nieuwe SoC maar de oude lenzen.

Ik denk zelf ook het laatste, het zou voor meta makkelijker zijn qua aanbod van software om alles te standaardiseren op de nieuwe SoC. Er zijn immers nu al games die niet op de Quest 2 werken: https://www.uploadvr.com/quest-3-games-not-on-quest-2/

Het zou een beetje gek zijn als ze dan nu nog een berg apparaten op de markt gaan zetten die dat ook niet aankunnen. Dat raakt ze dan ook in app store aankopen omdat de kopers van de 3S dan minder software kunnen kopen.
Wat jij aangeeft is precies ook de problemen van de xbox.
Veel fabrikanten hebben daar ook veel problemen zoals baldur gate en Black myth wukon.

Lenzen kan maar eerlijk gezegd dat ding is al een tijd uit en kunnen ze nu best wel de prijs verlagen(is sinds deze maand een jaar uit) .
beter een Quest 3s uit brengen met oled scherm etc
In mijn ogen is de Quest 3 bare minimum en kunnen ze niet echt bezuinigen.

• Koldur
raro007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Wat jij aangeeft is precies ook de problemen van de xbox.
Veel fabrikanten hebben daar ook veel problemen zoals baldur gate en Black myth wukon.

Lenzen kan maar eerlijk gezegd dat ding is al een tijd uit en kunnen ze nu best wel de prijs verlagen(is sinds deze maand een jaar uit) .
Lenzen kunnen ze enorm op bezuinigen, dat is waar de Quest 3 zo duur van is geworden. Natuurlijk ook de SoC en nieuwe controllers, maar de lenzen zijn echt heel duur.
Misschien hebben ze nog een shitload aan oude lenzen liggen, waardoor het helemaal een goede optie is.

Ik geloof niet dat ze een lagere SoC gaan aanbieden, ze lijken wel echt richting exclusieve titels te gaan voor de Quest 3. Als de Quest 3S dan die spellen niet kan spelen, is het helemaal niet meer te doen met het begrijpen van de fragmentering. Meta is meestal wel logisch met hun keuzes.

Maar we gaan het zien, ik geloof net als @Llopigat niet dat ze voor pancake lenzen gaan en lagere SoC. Ik vermoed dat die keuze zelfs niet echt aanzienlijk goedkoper meer is, aangezien die SoC nu niet heel gangbaar meer is en ook dat geld kost.

Vergeet ook niet dat de kosten van een SoC vooral liggen in de R&D als je chips gaat vergelijken. Het fabriceren tussen de Quest 2 SoC en de Quest 3 SoC is nagenoeg gelijk in de kosten.
De verschillen in kosten van het fabriceren van Pancake lenzen en de Fresnel lenzen is er een die echt opgaat m.b.t. productie.

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 26-08-2024 22:29 ]

• Llopigat
  • Niet online
[...]
De Quest 3S wordt een goedkoper model dus mooiere en duurdere OLED schermen zie ik zeker niet gebeuren (tenzij die lagere resolutie hebben a la de quest 1).

Er zijn best dingen die ze kunnen bezuinigen. De lenzen zoals genoemd, de IPD verstelling, de colour passthrough.

Ik heb het vermoeden dat we voor de release van de 3S wel wat meer info krijgen via Bradley of een van de andere VR bloggers. Die worden meestal wel gebruikt voor wat strategische leaks. Zeker als de Pico 4 Ultra nu naar Europa gaat komen denk ik dat ze daar wel wat tegenover willen zetten.

Ik zou ook wel een premium model willen zien hoor, maar daar wijzen geen van de geruchten op. Integendeel zelfs, want er wordt gezegd dat ze stoppen met de opvolger van de Quest Pro. https://www.theverge.com/...a-jolla-rumor-quest-pro-2

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2024 22:36 ]

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:07
Heeft iemand suggesties voor een vr experience om met een groep te doen (omgeving Rotterdam) obv recente ervaringen?

Gekeken naar zero latency, daar hebben ze oa far cry maar weet niet of dat al weer achterhaald is. Via de AH nu korting bij the park playground.

Lastig de verschillende locaties/aanbieders en games te vergelijken. We gaan maar 1 keer dus moet wel tof zijn.

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Het is wel een beetje erg copium om te verwachten dat je een upgrade krijgt voor minder. Ik verwacht in elk geval goedkopere lenzen en het schijnt dat ze ook de controllers dumpen in het basismodel voor 300 dollar.

Pagina: 1 ... 112 ... 126 Laatste