• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:09
Qua geheugen... Mijn ervaring...
Vooralsnog is 128Gb prima genoeg hier. In het ergste geval moet je een app of game eens deleten en nieuw downloaden. Meeste zijn niet gek groot. 2- 6 Gb max?

Bij mijn Quest 3 kwam dan weer wel Asgard's Wrath 2 als gift en uitschieter qua grootte... 25Gb... Groter heb ik nog niet gezien.
Maar dat is dus nog steeds geen issue. Ik kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat ik 4 van dat soort spellen tegelijk installed zou moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 08-01-2024 17:13 ]

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:18
Flying Hawkic schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Dit heeft niets te maken met garantie, maar met (verborgen) gebreken in producten en wie de bewijslast draagt bij het aantonen van zo'n gebrek. Maar dat is nog iets anders dan garantie. Dat terzijde, ik wil de discussie niet off-topic laten gaan.
7:18 gaat daarover ja, 7:17 is het antwoord waarnaar je vroeg. Daar staat dat de overeenkomst moet voldoen aan jouw verwachtingen dat is incluus termijn.
In de volksmond 'garantie'. In juridische termen non-conformiteit.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Vane100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-12 18:00
Flying Hawkic schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Dit heeft niets te maken met garantie, maar met (verborgen) gebreken in producten en wie de bewijslast draagt bij het aantonen van zo'n gebrek. Maar dat is nog iets anders dan garantie. Dat terzijde, ik wil de discussie niet off-topic laten gaan.
Toch van mijn kant een laatste reactie op jouw reactie. De door mij aangehaalde bepalingen vormen in de volksmond de 'wettelijke garantie' op een deugdelijk product. Als je de door mij aangehaalde artikelen leest, dan 'garandeert' de wet namelijk dat het afgeleverde product aan 'de overeenkomst moet beantwoorden'. Een Quest 3 (toch weer een beetje on-topic) moet immers de eigenschappen bevatten die je op grond van onder meer hetgeen is geadverteerd en hetgeen naar voren komt in de aangehaalde wettelijke bepalingen van een dergelijk product mag verwachten.

Voldoet je Quest 3 niet aan hetgeen je daarvan op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, dan kun je dus aankloppen bij de verkoper en heb je in ieder geval (voor zover jou op grond van eventuele contractuele voorwaarden betere, verder strekkende garanties toekomen) recht op hetgeen in de artikelen 7:21 en 7:22 Burgerlijk Wetboek staat beschreven.

De wet 'garandeert' 'je bij het ontbreken van (een) contractuele (verder strekkende) garantie(s) op een deugdelijk product dus bepaalde rechten die een verkoper jou naar Nederlands recht moet geven.

Dat die bepalingen niets met 'garanties' te maken zouden hebben, is dus niet juist.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-12 01:25
Vane100 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Toch van mijn kant een laatste reactie op jouw reactie. De door mij aangehaalde bepalingen vormen in de volksmond de 'wettelijke garantie' op een deugdelijk product. Als je de door mij aangehaalde artikelen leest, dan 'garandeert' de wet namelijk dat het afgeleverde product aan 'de overeenkomst moet beantwoorden'. Een Quest 3 (toch weer een beetje on-topic) moet immers de eigenschappen bevatten die je op grond van onder meer hetgeen is geadverteerd en hetgeen naar voren komt in de aangehaalde wettelijke bepalingen van een dergelijk product mag verwachten.

Voldoet je Quest 3 niet aan hetgeen je daarvan op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, dan kun je dus aankloppen bij de verkoper en heb je in ieder geval (voor zover jou op grond van eventuele contractuele voorwaarden betere, verder strekkende garanties toekomen) recht op hetgeen in de artikelen 7:21 en 7:22 Burgerlijk Wetboek staat beschreven.

De wet 'garandeert' 'je bij het ontbreken van (een) contractuele (verder strekkende) garantie(s) op een deugdelijk product dus bepaalde rechten die een verkoper jou naar Nederlands recht moet geven.

Dat die bepalingen niets met 'garanties' te maken zouden hebben, is dus niet juist.
In de praktijk zal je (in bijna alle gevallen) toch door veel meer 'hoepels moeten springen' om dat af te dwingen buiten de periode van 2j garantie :Y)

https://www.techpowerup.com/review/

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Vane100 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Niets te maken met garantie was kort door de bocht, inderdaad. Ik bedoelde namelijk dat het niets te maken heeft met die minimumgarantie van 2 jaar.

Bovenop die 2 jaar ga je toch geen garantie kunnen inroepen op basis van het argument dat je het redelijkerwijze had verwacht (zonder dat de producent of verkoper een commerciële garantie geeft natuurlijk). Toch niet voor elektronica zoals de Quest 3 waarover we hier spreken. Je kan natuurlijk altijd proberen.

Maar de vraag is in essentie beantwoord, namelijk één jaar garantie is niet toegelaten. Minstens 2.

Ik redeneer vanuit Belgisch perspectief, maar gezien het toch Europese regelgeving is, zal dat in BE en NL wel ongeveer hetzelfde zijn.

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-12 23:31
Ik veronderstel dat als belg dus kan rekenen op de wettelijke 2jaar garantie als ik via bvb coolblue koop. Ookal geeft meta zelf aan dat ze slechts 1 jaar garantie bieden.

Als ik de quest3 met pc wil verbinden heb ik ook nog een link kabel nodig.
Heeft iemand een suggestie voor een alternatief tov de officiële kabel van 99€?

Ik heb al wat rond gezocht op amazon, maar het is moeilijk om op voorhand te weten of de kabel goed genoeg is om de batterij niet te laten leeglopen tijdens het spelen.

Dus als iemand een suggestie heeft van minimum 5m (liefst zelf 10m,nmaar ik veronderstel dat dit teveel gevraagd zal zijn), die de batterij op niveau kan houden hoor ik het graag

• SacreBleu
Flying Hawkic schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Niets te maken met garantie was kort door de bocht, inderdaad. Ik bedoelde namelijk dat het niets te maken heeft met die minimumgarantie van 2 jaar.

Bovenop die 2 jaar ga je toch geen garantie kunnen inroepen op basis van het argument dat je het redelijkerwijze had verwacht (zonder dat de producent of verkoper een commerciële garantie geeft natuurlijk). Toch niet voor elektronica zoals de Quest 3 waarover we hier spreken. Je kan natuurlijk altijd proberen.

Maar de vraag is in essentie beantwoord, namelijk één jaar garantie is niet toegelaten. Minstens 2.

Ik redeneer vanuit Belgisch perspectief, maar gezien het toch Europese regelgeving is, zal dat in BE en NL wel ongeveer hetzelfde zijn.
Ah, BE is idd altijd twee jaar. Niet meer niet minder. In NL zit de vork iets anders in de steel, en ja dat wordt meestal gelijk halen bij instanties of rechtsgang.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12 15:00
fjskmdl2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:24:
Ik veronderstel dat als belg dus kan rekenen op de wettelijke 2jaar garantie als ik via bvb coolblue koop. Ookal geeft meta zelf aan dat ze slechts 1 jaar garantie bieden.

Als ik de quest3 met pc wil verbinden heb ik ook nog een link kabel nodig.
Heeft iemand een suggestie voor een alternatief tov de officiële kabel van 99€?

Ik heb al wat rond gezocht op amazon, maar het is moeilijk om op voorhand te weten of de kabel goed genoeg is om de batterij niet te laten leeglopen tijdens het spelen.

Dus als iemand een suggestie heeft van minimum 5m (liefst zelf 10m,nmaar ik veronderstel dat dit teveel gevraagd zal zijn), die de batterij op niveau kan houden hoor ik het graag
Met de Quest 3 en PCVR zul je helaas nooit een niet leeglopende Quest hebben. USB poorten van PCs leveren niet voldoende om het verbruik bij te houden. De Quest 3 verbruikt aanzienlijk meer dan de 2 en daar zit het hem in. Je zult wel heel lang kunnen spelen.

Als je een beetje netwerk technisch bent en een alles goed bekabeld heb aangesloten, kun je met het aanschaffen van een dedicated router in AP mode draadloos streamen en een powerbank gebruiken met PCVR. Dan kun je snel 5-10 uur spelen zonder dat de batterij leeg is.
Moet je wel minimaal €139 investeren in bijvoorbeeld een AXE75 die de 6GHz band ondersteund. Werkt hier heel goed, wel de US versie overigens.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• fjskmdl2
Ik denk dat ik nog even wacht met het kopen van een link kabel.. besef nu ook pas dat ik enkel usb a 3.1 gen 1 poorten heb op mijn asrock z77 extreme4 ipv usb c poorten..

• Koldur
fjskmdl2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:04:
Ik denk dat ik nog even wacht met het kopen van een link kabel.. besef nu ook pas dat ik enkel usb a 3.1 gen 1 poorten heb op mijn asrock z77 extreme4 ipv usb c poorten..
Op zich is dat geen probleem, maar laden gaat via moederborden gewoon niet snel genoeg. USB 3.1 gen 1 is snel genoeg voor de Quest 2/3 m.b.t. streaming.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39
Koldur schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Op zich is dat geen probleem, maar laden gaat via moederborden gewoon niet snel genoeg. USB 3.1 gen 1 is snel genoeg voor de Quest 2/3 m.b.t. streaming.
Dit kan ik bevestigen, heb hem zelf aangesloten via een 5m usb 3 gen 1(A) en werkt prima. Afgelopen weekend HL:alyx (uit)gespeeld, wow...

• fjskmdl2
@j0rDy heb je eventueel een link naar jouw gebruikte kabel?

• j0rDy

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:14
Heet iemand tips voor een VR bril waar je films op kunt kijken? Gamen doe ik namelijk niet.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• willampie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-12 13:37
StopEcocide schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:36:
Heet iemand tips voor een VR bril waar je films op kunt kijken? Gamen doe ik namelijk niet.
Ik denk meteen aan de Bigscreen Beyond. Dit lijkt me de meest comfortabele headset voor dit gebruik :). Puntje is wel dat deze met draad verbonden moet zijn aan je pc.

Wellicht heb je nog iets hieraan: https://www.reddit.com/r/...inema_viewing_experience/

• StopEcocide
willampie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Ik denk meteen aan de Bigscreen Beyond. Dit lijkt me de meest comfortabele headset voor dit gebruik :). Puntje is wel dat deze met draad verbonden moet zijn aan je pc.

Wellicht heb je nog iets hieraan: https://www.reddit.com/r/...inema_viewing_experience/
Dankjwel voor je reactie. Ik ga het eens onderzoeken!

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Thonz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Pico 4 headset en ben er erg tevreden mee. Een aantal upgrades hebben mijn plezier nog meer verhoogd en ik denk dat de beugels voor mijn handen het meeste extra plezier heeft gegeven. Ook het nieuwe gezichtskussen is fijn.
Voor de duidelijkheid: het zijn de AMVR interface/face pad en AMVR wriststraps.
StopEcocide schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:36:
Moet het een VR bril zijn? Als je alleen film wil kijken zou ik ook eens naar de xreal air 2 kijken.

Gamertag: FinrazielNL

• StopEcocide
Finraziel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Moet het een VR bril zijn? Als je alleen film wil kijken zou ik ook eens naar de xreal air 2 kijken.
Die is een stuk goedkoper inderdaad. Deze neem ook mee in mijn overwegingen. Bedankt voor de tip!

• fjskmdl2
@Koldur je zou jouw tegoed moeten ontvangen hebben ivl de referal ;)

Net voor de eerste keer vr getest, ik heb de quest3 net binnen. Ik ben wel onder de indruk. Uiteindelijk ben ik toch voor de 512GB gegaan.

Alleen spijtig dat de batterij zo vlug leeg is

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
fjskmdl2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:44:

Net voor de eerste keer vr getest, ik heb de quest3 net binnen. Ik ben wel onder de indruk. Uiteindelijk ben ik toch voor de 512GB gegaan.

Ja inderdaad (stuk sneller dan de Quest 2). Daarom een headstrap met batterij aanschaffen, heb zelf deze die niet duur is en mij erg goed bevalt verder. Heb de 1e maar anderen zullen ook goed zijn lijkt mij.
Anders kijken op amazon.nl of amazon.de
Comfort is dan ook stukken beter en als iemand anders de headset gebruikt veel sneller en makkelijker te verstellen dan de standaard band/strap.

https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

[ Voor 5% gewijzigd door Plugin op 09-01-2024 20:59 ]

• Plugin
  • Niet online
Heb zelf het probleem dat mijn Quest 3 vanzelf aangaat nadat ik de headset echt helemaal uit heb gezet (dus met het lang indrukken van de aan/uit knop.
Leest op reddit dat er meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben.
Vooral niet handig als die bv in je opbergkoffer zit ofzo.

• Koldur
fjskmdl2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:44:

Het is echt een mooi apparaat, zoals hierboven al gezegd, koop er een headstrap bij met batterij erin of een losse powerbank (ik raad je een headstrap aan, meteen meer comfort, vele discussies over geweest hier in het topic, erg persoonlijk qua keuze).
Helaas is de referral voor de Q3 weer naar €30 gegaan. Vreemd hoe ze dat doen, zonder communicatie, maar blijft een fijn iets dat het er is natuurlijk.

Veel plezier ermee!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:56
PlugIn, mbt het vanzelf aangaan van je Quest 3... Dit probleem had ik ook op mijn Quest 1. Je kan in de Settings een instelling aan/uit zetten dat je Quest aangaat, via de sensor in de binnenzijde van je faceplate (wat tegen je voorhoofd drukt).

• WinterMute2025
Verder heb ik heb vorige week op Marktplaats voor 140 euro, 3 defecte Quests gekocht.
1 Quest 2 (128 gig)
1 Quest 2 (256 gig)
1 Quest 1 (onbekend)

de 2 Quest 2 headsets werken gewoon prima. De Quest 1 laad niet op, en gaat dus niet aan. Q1 word dan maar voor reserve onderdelen.

Evengoed, vandaag voor de Q2, de AMVR facepad en de KIWI design Elite Strap binnen gekregen en geinstalleerd. Wat een goed draaggevoel. De Q2 standaard strap is er niets bij.

Nu ga ik eens wat gamen met de Quest 2. Ikzelf heb 4 Q1 headsets waar ik dus al vanaf het begin op game.

De Quest 3 kopen, daar wacht ik nog even mee. Volgend jaar of zo. Is ie waarschijnlijk goedkoper en zijn de kleine foutjes via firmware wel opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door WinterMute2025 op 09-01-2024 23:07 ]

• WinterMute2025
Tin Hearts zit in de nieuweste Fanatical bundle van 2 games voor 11.99 euro.

Volgens Fanatical is dit de versie met VR support....
https://www.fanatical.com...ld-your-own-exodus-bundle

• Koldur
Te gek nieuws, JKXR (VR Mod Voor Jedi Outcast II) is nu ook uit voor PCVR en werkt zeer goed. Ik vond het op de Quest zelf al heel fijn spelen, maar het verschil in kwaliteit met PCVR is toch wel groot:
https://github.com/DrBeef/JKXR

Je hebt er wel een Steam versie voor nodig van Jedi Outcast II, maar die kun je kopen voor €1,09 via de welbekende key sites.

• fjskmdl2
Moest dit iemand kunnen helpen:
Ik heb deze usbc to a kabel besteld op amazon.com.be, en werkt perfect.
Het batterijniveau blijft op hetzelfde niveau tijdens het gebruik wanneer de kabel verbonde' is. ( En de kabel gevoed wordt via de standaard quest 3 charger)

https://www.amazon.com.be...7721_708903971_E_301_dt_1

• WinterMute2025
Ik gebruik alleen magnetische kabels op mijn Quest 1 en Quest 2 headsets. ivm de USB-C poort beschermen.

Als je tijdens het gamen per ongeluk tegen een normale USB kabel in je Quest ramt/ rukt, kan je de USB poort kapot maken, en dan is het the end van de Quest......

Al jaren gebruik ik magnetische kabels in combinatie met een extra accu en het werkt prima. Ik game alleen wireless / WIFI op mijn Quest. Ik gebruik alleen een normale USB C to USB-A kabel voor verbinding met mijn PC als ik SideQuest of zo moet gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door WinterMute2025 op 12-01-2024 14:42 ]

• Plugin
  • Niet online
WinterMute2025 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:03:
PlugIn, mbt het vanzelf aangaan van je Quest 3... Dit probleem had ik ook op mijn Quest 1. Je kan in de Settings een instelling aan/uit zetten dat je Quest aangaat, via de sensor in de binnenzijde van je faceplate (wat tegen je voorhoofd drukt).
Dat is wat anders, als je headset echt uit is, dus lang indrukken van de uit/aan knop dan moet ie gewoon nooit aangaan.
Ik vermoed dat dit probleem voorkomt met de headstrap met batterij aangesloten dat dit gebeurd. Zonder is het tot nu toe niet voorgekomen maar moet wat meer uittesten.

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12 13:55

Fremske

and change the world

Goedemorgen, vandaag heb ik de Quest 3 voor het eerst in gebruik genomen en daarbij vielen de volgende zaken meteen op.

- Passthrough erg korrelig en objecten die te dichtbij kwamen krijgen een “wobbelig/warping” effect. Ter verduidelijking het is onmogelijk om het scherm van mijn iPhone 13 af te lezen.
- De user interface en backgrounds leken geen hogere resolutie te hebben dan bij de Quest 2. Is de UI wel verhoogd in resolutie voor de Quest 3?
- Als de Quest opstart en je ziet het blauwe Meta logo verschijnen zie ik helemaal bovenin de lenzen vreemde artifacts (lichtflitsen) dit is alleen bij het opstarten helemaal bovenin.

Kortom, het viel een beetje tegen. Dit is overigens getest overdag met daglicht. Dus je zou denken voldoende licht toch?

Is dit herkenbaar of heb ik een faulty unit?

[ Voor 12% gewijzigd door Fremske op 13-01-2024 10:48 ]

Back to the future

• SacreBleu
Fremske schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:38:
Goedemorgen, vandaag heb ik de Quest 3 voor het eerst in gebruik genomen en daarbij vielen de volgende zaken meteen op.

- Passthrough erg korrelig en objecten die te dichtbij kwamen krijgen een “wobbelig/warping” effect. Ter verduidelijking het is onmogelijk om het scherm van mijn iPhone 13 af te lezen.
- De user interface en backgrounds leken geen hogere resolutie te hebben dan bij de Quest 2. Is de UI wel verhoogd in resolutie voor de Quest 3?
- Als de Quest opstart en je ziet het blauwe Meta logo verschijnen zie ik helemaal bovenin de lenzen vreemde artifacts (lichtflitsen) dit is alleen bij het opstarten helemaal bovenin.

Kortom, het viel een beetje tegen. Dit is overigens getest overdag met daglicht. Dus je zou denken voldoende licht toch?

Is dit herkenbaar of heb ik een faulty unit?
Volgens mij is alles wel standaard, behalve nummer drie. Ik heb een andere artefact. Lijkt dan net op ruis, tijdens het opstarten alleen, en het duurt echt niet eens een seconde.

Wat betreft passthrough, dat met het 'wobbly' is heel normaal. Mijn telefoon kan ik wel aflezen in sommige situaties. Ik heb ergens gelezen dat een full reset weleens verschil kan maken.

Voor de rest is passthrough niet heel erg bijzonder, wel een stuk beter dan op de Q2. Maar dat was meer dan voldoende om mij door een kamer te navigeren.

• realrelax
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-12 15:57
Ik gebruik op dit moment een Reverb G2, maar ik overweeg sterk de overstap naar een Quest 3. Het feit dat het draadloos is, lijkt me echt geweldig, vooral voor de exclusieve content. Ik hecht ook veel waarde aan een goede resolutie. Ik ben bang dat de Quest 3 mogelijk geen goede upgrade zal zijn ten opzichte van mijn G2. Vandaag ben ik naar de MediaMarkt geweest, waar ze een demomodel hadden. Helaas kon je alleen een video bekijken in de headset, in plaats van daadwerkelijk te gamen. Weet iemand waar ik de headset wellicht beter kan testen?

• Koldur
realrelax schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:32:
Ik gebruik op dit moment een Reverb G2, maar ik overweeg sterk de overstap naar een Quest 3. Het feit dat het draadloos is, lijkt me echt geweldig, vooral voor de exclusieve content. Ik hecht ook veel waarde aan een goede resolutie. Ik ben bang dat de Quest 3 mogelijk geen goede upgrade zal zijn ten opzichte van mijn G2. Vandaag ben ik naar de MediaMarkt geweest, waar ze een demomodel hadden. Helaas kon je alleen een video bekijken in de headset, in plaats van daadwerkelijk te gamen. Weet iemand waar ik de headset wellicht beter kan testen?
G2 gebruikt fresnell lenzen, dat zorgt ervoor dat je de Q3 echt spatzuiver gaat vinden, die heeft pancake lenzen. Mega upgrade. Als je in Alkmaar in de buurt woont, ben je welkom het te proberen, DM mij dan even.

De Q3 is echt heel scherp, in de juiste spellen heb je echt het idee dat je er bent, dat was met de Q2 wel anders.

• realrelax
Bedankt voor het aanbod @Koldur !
Helaas is Alkmaar een beetje ver voor mij, ik woon vlakbij Eindhoven. Op Reddit las ik gemengde reacties over scherpte en resolutie bij de overstap van een Reverb G2, maar jouw bericht heeft me zeker enthousiast gemaakt :)

• Koldur
realrelax schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:58:
Bedankt voor het aanbod @Koldur !
Helaas is Alkmaar een beetje ver voor mij, ik woon vlakbij Eindhoven. Op Reddit las ik gemengde reacties over scherpte en resolutie bij de overstap van een Reverb G2, maar jouw bericht heeft me zeker enthousiast gemaakt :)
Denk dat het grootste probleem de compressie is en welke methode er gebruikt wordt om te streamen. Als de compressie te erg wordt, ziet het er niet uit. Ik wil race en speel andere spellen en ben echt zwaar onder de indruk van het beeld.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Koldur schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:36:
[...]
De Q3 is echt heel scherp, in de juiste spellen heb je echt het idee dat je er bent, dat was met de Q2 wel anders.
Vreemd. ik vind dat verschil echt maar marginaal persoonlijk.

Van de fresnel lenzen heb ik nooit zo veel last gehad buiten de god rays. De scherpte was altijd afdoende (immers, zolang je de pixels precies kan zien is het scherp genoeg, scherper dan dat voegt niets toe).

De Quest 3 is beter hoor, maar ik vind het een evolutie, geen revolutie. En hij ruilt het god ray probleem in voor donkerder beeld in de hoeken wat ook niet echt prettig is.

Nou moet ik wel zeggen dat ik de ideale IPD heb voor de middelste stand van de Quest 2 lenzen, 63mm. Dus ik zat altijd al op de 'sweet spot' van de lensafstelling. Wellicht maakt dat nogal verschil?

• Koldur
Llopigat schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Vreemd. ik vind dat verschil echt maar marginaal persoonlijk.

Van de fresnel lenzen heb ik nooit zo veel last gehad buiten de god rays. De scherpte was altijd afdoende (immers, zolang je de pixels precies kan zien is het scherp genoeg, scherper dan dat voegt niets toe).

De Quest 3 is beter hoor, maar ik vind het een evolutie, geen revolutie. En hij ruilt het god ray probleem in voor donkerder beeld in de hoeken wat ook niet echt prettig is.

Nou moet ik wel zeggen dat ik de ideale IPD heb voor de middelste stand van de Quest 2 lenzen, 63mm. Dus ik zat altijd al op de 'sweet spot' van de lensafstelling. Wellicht maakt dat nogal verschil?
Met simracen was het nooit echt scherp te krijgen voor mij met de Q2, Q3 op en wat een bizar verschil. Perceptie is persoonlijk, maar dat verschil is echt heel groot en dat is al in de sweetspot. Ik kon borden in de verte nooit lezen, mijn cockpit was ook niet echt scherp, maar met de Q3 is dat echt twee niveaus hoger.

• Llopigat
  • Niet online
Ja, de passthrough is zelfs met voldoende licht niet om over naar huis te schrijven. Ligt denk ik vooral aan het prijspunt van de headset.

Het is wel een heel stuk beter dan dat van de Q2 want dat was een soort spooklandschap :P

De hogere resolutie in de UI zie ik ook niet echt terug, maar als je bijvoorbeeld een window neerplaatst en dan wegloopt dan kan je het wel op langere afstand nog lezen anders dan bij de quest 2. Dus de extra resolutie wordt gewoon voor meer aliasing gebruikt, niet voor meer inhoud.

• Llopigat
  • Niet online
Koldur schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:05:
[...]
Met simracen was het nooit echt scherp te krijgen voor mij met de Q2, Q3 op en wat een bizar verschil. Perceptie is persoonlijk, maar dat verschil is echt heel groot en dat is al in de sweetspot. Ik kon borden in de verte nooit lezen, mijn cockpit was ook niet echt scherp, maar met de Q3 is dat echt twee niveaus hoger.
Ja daar had ik ook geen problemen mee. Ik doe dan geen racing maar wel flightsims en dat ging ook altijd prima. Ik kon ook de verschillen in scherpte tussen de DLSS settings goed zien. Dit was wel met inzetlenzen (die ik overigens ook voor de Q3 weer heb!)

Het werd wel aan de randen wat minder scherp maar niet zo vreselijk, voor mij was de sweet spot bij de Q2 erg groot (heel anders dan bij de Pico4 die ondanks pancake lenzen heel erg onscherp was in de hoeken!)
Llopigat schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:02:
[...]
Donker beeld bij de Q3? Ding komt niet voorbij lichtgrijs qua contrast :P (snap wat je bedoelt hoor, al heb ik dat zelf niet opgemerkt).

Sowieso geheel eels met evolutie en geen revolutie. Mooie stappen gemaakt hoor, maar niks schokkends imo, tenzij MR echt een ding voor je is. Dan is het van onbruikbaar naar belabberd gegaan.
Toevallig naar aanleiding van een Reddit post, waar verteld werd dat iedereen die zijn telefoon niet kon aflezen op zijn Quest stom was, en eens iets zelf moet uitproberen zonder de hardware de schuld te geven, want de oplossing was hogere helderheid op je telefoon. Dus dat heb ik eens geprobeerd:
1. Als ik scherm helder zet in lichte ruimte, kan ik het niet lezen door (oa) vergence-accomodation conflict.
2. Helder in normale ruimte ('s avonds in woonkamer), en dat hele ding is wit
3. Automatisch in normale ruimte, en ik weet nu dat mijn S20 dimt met PWM. Combineer dat met rolling shutter van Q3 camera's, en geloof me, niemand gaat dat scherm kunnen lezen.

Volgens mij kom ik ook significant resolutie te kort om fatsoenlijk op normale afstand telefoon te kunnen lezen, maar dus door vergence accomodation conflict waar ik iig redelijk gevoelig voor ben kan ik toch niet lezen dichtbij in VR.

• Koldur
Ik kon mijn oude S22 en huidige S23 lezen zonder te rommelen met helderheid. Moet hem wel dichtbij houden, maar kan dan prima whatsappen, spellen kopen in de Meta Store e.d.

• Llopigat
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Donker beeld bij de Q3? Ding komt niet voorbij lichtgrijs qua contrast :P (snap wat je bedoelt hoor, al heb ik dat zelf niet opgemerkt).

Sowieso geheel eels met evolutie en geen revolutie. Mooie stappen gemaakt hoor, maar niks schokkends imo, tenzij MR echt een ding voor je is. Dan is het van onbruikbaar naar belabberd gegaan.
Helemaal eens qua lichtgrijs. Als ik mijn Quest 1 weer eens op zet... Wauw. :9~

En ja, onbruikbaar naar belabberd vind ik een heel goede beschrijving :P _/-\o_
Sissors schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:11:
Toevallig naar aanleiding van een Reddit post, waar verteld werd dat iedereen die zijn telefoon niet kon aflezen op zijn Quest stom was, en eens iets zelf moet uitproberen zonder de hardware de schuld te geven, want de oplossing was hogere helderheid op je telefoon. Dus dat heb ik eens geprobeerd:
1. Als ik scherm helder zet in lichte ruimte, kan ik het niet lezen door (oa) vergence-accomodation conflict.
2. Helder in normale ruimte ('s avonds in woonkamer), en dat hele ding is wit
3. Automatisch in normale ruimte, en ik weet nu dat mijn S20 dimt met PWM. Combineer dat met rolling shutter van Q3 camera's, en geloof me, niemand gaat dat scherm kunnen lezen.
Klopt ja, Samsung gebruikt PWM en ook nog eens een hele lage snelheid, helaas. Sommige mensen zijn er allergisch voor zelfs (echt).

Wel vervelend dat je zo vatbaar bent voor het vergence accomodation conflict. Als je de VR guidelines bekijkt zeggen ze ook altijd dat je de zone binnen 1 meter rondom de persoon vrij moet houden om die reden. Ik heb er zelf niet zoveel last van maar ik probeer er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden met ontwikkeling (behalve de controllers want de positie daarvan wordt door de gebruiker bepaald).

Meestal maak ik de movement mesh ook kleiner zodat je niet pal met je kop tegen een muur kan gaan staan bijvoorbeeld.
In de praktijk valt het probleem mee, omdat zoals je schreef, de richtlijnen zijn al dat je niet te dicht bij de gebruiker belangrijke dingen moet doen. En dat mijn VR handen niet helemaal scherp zijn is nog nooit een probleem voor me geweest. Bij bijvoorbeeld het Quest menu, kan je kiezen tussen tablet formaat dichtbij, of TV formaat verder weg. Die staat bij mij dus op de tweede. Tablet formaat kan ik hem wel gebruiken hoor, maar gewoon niet lekker. Enige tot nu toe waar ik echt lastig vond was Stormland: Ik heb nog wat oude VR games te gaan die ik ooit heb gekocht en zou wachten tot ik nieuwe headset had, nu dus. En bij Stormland zitten je objectives onder een virtuele knop aan je hand vast. Die knop is geen probleem, maar combinatie van redelijk dichtbij en klein lettertype, en dat lezen is een drama voor mij.

• fjskmdl2
Ik heb intussen virtual desktop gekocht, en dit werkt goed, ook met pcvr.
Het enige probleem dat ik sinds vandaag heb, is dat ik de desktop muiscursor blijkbaar niet meer kan zien.
"Emulate gamepad on PC" staat afgevinkt in Virtual Desktop... Heeft iemand een idee wat de reden kan zijn?

edit: net na mijn post gevonden dat de reden was dat de controllers niet plat lagen maar op een bewegend oppervlak. Daarom werden deze telkens geactiveerd waardoor de muiscursor dan inactief wordt

[ Voor 25% gewijzigd door fjskmdl2 op 14-01-2024 10:27 ]

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12 18:41
Over de discussie over het visuele kwaliteitsverschil tussen de Quest modellen, in dit filmpje worden de verschillen gefilmd en goed toegelicht imho.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Fremske

Fremske

and change the world

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben bang dat ik een beetje ben “overhyped” door de reviews op Youtube :(

Mijn IPD is 64mm en daarmee heb ik zeer goede ervaringen gehad in de Quest 2. Ik vond het beeld duidelijk en scherp met als enige nadeel de “god rays”. Ik vind de visuele upgrade bij de Quest 3 niet schokkend, had er meer van verwacht. Ook de passthrough werkt pas goed bij perfecte lichtcondities.

Nu ik dit weet twijfel ik of de aanstaande Quest 3 light niet een beter alternatief is voor de Quest 2.

Back to the future

• Llopigat
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:21:
In de praktijk valt het probleem mee, omdat zoals je schreef, de richtlijnen zijn al dat je niet te dicht bij de gebruiker belangrijke dingen moet doen. En dat mijn VR handen niet helemaal scherp zijn is nog nooit een probleem voor me geweest. Bij bijvoorbeeld het Quest menu, kan je kiezen tussen tablet formaat dichtbij, of TV formaat verder weg. Die staat bij mij dus op de tweede. Tablet formaat kan ik hem wel gebruiken hoor, maar gewoon niet lekker.
Ja tablet formaat vind ik juist prettig omdat je dan niet zo irritant met je vingers zo'n 'muispijl' moet besturen. Je kan gewoon de knoppen indrukken die je wil. Helaas werkt de herkenning daarvan niet echt geweldig maar misschien verbeteren ze dat nog (tot voor kort kon dat namelijk helemaal niet).

En ja, Stormland moet ik ook nog eens proberen. Is nog een game uit de rift tijd dus die zal er een beetje ouderwets aanvoelen qua bediening inderdaad.

• Llopigat
  • Niet online
Fremske schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:17:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben bang dat ik een beetje ben “overhyped” door de reviews op Youtube :(

Mijn IPD is 64mm en daarmee heb ik zeer goede ervaringen gehad in de Quest 2. Ik vond het beeld duidelijk en scherp met als enige nadeel de “god rays”. Ik vind de visuele upgrade bij de Quest 3 niet schokkend, had er meer van verwacht. Ook de passthrough werkt pas goed bij perfecte lichtcondities.

Nu ik dit weet twijfel ik of de aanstaande Quest 3 light niet een beter alternatief is voor de Quest 2.
Nou, een 'beter' alternatief zeker niet. Naar verwachting zal hij een heleboel functies laten vallen. Er is nog weinig over bekend, maar het zou me niet verbazen als hij ook een lagere resolutie heeft a la de Quest 2, met alleen de nieuwere processor. De kleuren passthrough zal het ook wel moeten bezuren. Het zou me niet eens verbazen als de controllers ook worden weggelaten (los te koop natuurlijk) want meta hamert bij de devs al een hele tijd op ondersteuning voor handtracking. Maar dat speelt in sommige games helemaal niet fijn zonder 'trigger' en vele knoppen. Als je PCVR speelt dan kan je meestal handtracking support helemaal vergeten.

Natuurlijk is er nog te weinig bekend, maar het enige dat er beter aan is, is de prijs, met zo'n 2x zo goedkoop als de 3 (er wordt gesproken over $199 maar dat is VS prijs zonder BTW). Als je de 3 kan betalen zou ik die zeker nemen.

Het is niet eens zeker dat 'ie komt dus misschien wacht je wel voor niks.

Als je het mij vraagt: Is de meerprijs van de Quest 3 het waard? Voor de enthousiast (wat je zo te horen bent) zeker wel. Voor de gebruiker die nog niet weet wat 'ie er aan heeft zou ik voor de Quest 2 gaan nu die in de aanbieding is voor 300 euro tenzij je de passthrough heel belangrijk vindt. Ik vind het kwaliteitsverschil (met inderdaad een precies 'juiste' IPD zoals jij) niet vreselijk groot. De games kunnen wel meer moois tonen.

Als je ergens op wil bezuinigen zou ik het op de opslag doen, immers kan je daar altijd omheen werken door gewoon wat vaker je games op te schonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 14-01-2024 12:40 ]

• Fremske

Fremske

and change the world

Nou vandaag de hele dag lopen experimenteren met de Quest 3.
Maar ik kan echt niet met pass through aan mijn iPhone aflezen of mijn laptopscherm goed aflezen. Ik snap niet waarom al die Youtubers roepen dat ze zelfs productief kunnen zijn op hun desktop of laptop met de bril op?

Misschien dat het alleen werkt buiten bij helder weer (zonder bewolking). Het is verder een prima apparaat maar ik wilde juist de Quest 3 ook voor productiviteit. Dat ik meerdere schermen rondom mijn desktop heb met mijn toetsenbord om zo de ideale workplace te creëren. Maar dat gaat met deze pass through niet.

Mensen die wel een goede pass through ervaring hebben, hoe is je omgeving qua belichting geregeld?

Back to the future

• Julian
Je moet het niet combineren met je echte scherm en passthrough nee, alles moet in VR qua schermen. Qua passthrough is het alleen nuttig dat je je bakkie T en je toetsenbord kan zien.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Koldur
Fremske schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:29:
Maar ik kan echt niet met pass through aan mijn iPhone aflezen of mijn laptopscherm goed aflezen. Ik snap niet waarom al die Youtubers roepen dat ze zelfs productief kunnen zijn op hun desktop of laptop met de bril op?

Misschien dat het alleen werkt buiten bij helder weer (zonder bewolking). Het is verder een prima apparaat maar ik wilde juist de Quest 3 ook voor productiviteit. Dat ik meerdere schermen rondom mijn desktop heb met mijn toetsenbord om zo de ideale workplace te creëren. Maar dat gaat met deze pass through niet.

Mensen die wel een goede pass through ervaring hebben, hoe is je omgeving qua belichting geregeld?
In alle belichtingsomstandigheden (mooi galgje woord) kan ik mijn computerscherm en telefoonscherm bedienen, maar om op die manier productief te zijn, zeker niet, meer om even snel wat te reageren via Whatsapp of op te zoeken.

Ik weet wel dat er passthrough opties zijn die een virtuele monitor plaatsen waar je echte monitor staat, maar dan is je monitor dus niet de echte wereld monitor.

Ik vind het heel bijzonder dat mensen het verschil tussen de Q2 en Q3 zo anders beleven, mijn IPD had ik goed gezet op de Q2, daar lag het niet aan. Maar ik vind de Q2 echt een stap minder dan de Q3, heel groot verschil.
Dan is het advies dus: bekijk ze beide eerst voordat je tot koop over gaat.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Same. Vriend van me zag ook amper verschil, voor mij was het verschil enorm.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Julian schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:35:
Je moet het niet combineren met je echte scherm en passthrough nee, alles moet in VR qua schermen. Qua passthrough is het alleen nuttig dat je je bakkie T en je toetsenbord kan zien.
En zelfs dan, ja het schijnt voor sommige te werken, maar ik zou het alleen maar overwegen als je langere tijd geen toegang kan hebben tot een normale setup met fysieke schermen. Want voor mij komt het beeld van een scherm in VR echt niet in de buurt van een standaard 1080p scherm.

• Plugin
  • Niet online
Gebruik deze koptelefoon; Koss KSC75 met mijn Q3:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Werkt perfect, dus on ear met een oorclip (&open/ruimtelijk geluid) maar deze kan dus mooi achter je oren dmv een clip (geen beugel over je headstrap) en je merkt het zo goed als niet dat je een koptelefoon draagt.
Niet duur en het geluid is echt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCWdSVEJOT19-Z0iRWlCxtmxQDw=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ZeuQajT7qM7oTySOoQj7QDzE.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Plugin op 15-01-2024 00:57 ]

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12 08:25
Fremske schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:29:

Dit doet me echt denken dat er verschillen zijn tussen de headsets want ik ben ook één van die mensen die echt best makkelijk zijn gsm kan aflezen.

Je kan het niet met gestrekte arm aflezen en je kan het niet met de scherm op 10cm van je camera (want dan zien beide camera's de gsm niet. Als je hem gewoon op 50cm houdt hoef je je headset niet af te doen om even het scherm te gebruiken.

Er zijn mensen die spreken over een factory reset na dewelke de passthrough plots veel beter was maar ik het het niet nodig.

Je kan met Virtual Desktop inderdaad prima "werken" in VR. Vroeger (Quest 2) kon je je toetsenbord niet lezen en dan was het sowieso geen optie of je moest een ondersteund toetsenbord hebben. Nu is het echt geen enkel probleem. Is het zo goed als zonder je bril op; natuurlijk niet. Als je dat verwacht ga je nog wel een decenium moeten wachten vooraleer dit op een consumentenheadset zit maar het is wel echt geen moeite.

• Fremske

Fremske

and change the world

@CedricV

Om uit te sluiten of wel of niet aan de headset ligt, heb ik wat vragen.

- Welke gsm gebruik je dan?
- Heeft je gsm automatisch helderheid aan?
- Hoe is het omgevingslicht (lampen overal aan en ook boven je aan?)
- Hoeveel licht inval heb je van buiten?
- Was er direct zon licht?

Dit helpt een beetje met het vergelijken.

Volgens Meta moet er overal een constante waarde zijn van meer dan > 35 lux om pass through te kunnen gebruiken. Hoe meer hoe beter.

Het beste kun je dan een lux meter voor je hoofd houden om de omgeving te meten qua lichtopbrengst
CedricV schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Dit doet me echt denken dat er verschillen zijn tussen de headsets want ik ben ook één van die mensen die echt best makkelijk zijn gsm kan aflezen.

Je kan het niet met gestrekte arm aflezen en je kan het niet met de scherm op 10cm van je camera (want dan zien beide camera's de gsm niet. Als je hem gewoon op 50cm houdt hoef je je headset niet af te doen om even het scherm te gebruiken.

Er zijn mensen die spreken over een factory reset na dewelke de passthrough plots veel beter was maar ik het het niet nodig.

Je kan met Virtual Desktop inderdaad prima "werken" in VR. Vroeger (Quest 2) kon je je toetsenbord niet lezen en dan was het sowieso geen optie of je moest een ondersteund toetsenbord hebben. Nu is het echt geen enkel probleem. Is het zo goed als zonder je bril op; natuurlijk niet. Als je dat verwacht ga je nog wel een decenium moeten wachten vooraleer dit op een consumentenheadset zit maar het is wel echt geen moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door Fremske op 15-01-2024 19:54 ]

Back to the future

• Llopigat
  • Niet online
CedricV schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Nu begin ik me dit ook wel af te vragen.

Want bij mij is de passthrough zelfs bij goede lichtsterkte belabberd brokkelig en een telefoon is altijd wazig en overbelicht waardoor je amper wat kan lezen. Terwijl andere mensen daar dus veel minder problemen mee hebben.

Het zou best kunnen zijn dat er variatie in zit ja.

• realrelax
Ik ben van plan om deze week de Quest 3 te halen. Vooral ook voor de wireless. Ik moet ook een router kopen.
Hebben jullie goede aanbevelingen voor een router met wifi 6E?

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-12 09:49
Ik gebruik een TP-Link AXE75. Werkt perfect met de Quest3.

• Teknizion
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-12 10:49
Sinds een week of 4 in het bezit van een Quest 2. Heb altijd al een standalone VR-headset willen hebben en ik vond de Quest 3 te prijzig. Het is een erg leuk apparaat! Voor het eerst dat een gaming device in ons huishouden meer wordt gebruikt door mijn vrouw dan ik zelf. Beat Saber is tot nu toe favoriet, zelf ben ik bezig met Moss en dat is echt een fantastische ervaring.

• benjamin19
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 11:59
n00bCoder schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:42:
Ik gebruik een TP-Link AXE75. Werkt perfect met de Quest3.
Met deze router kan ik in de woonkamer mijn bril gebruiken? Terwijl mijn PC op zolder staat? Mits goede instellingen uiteraard?

• SacreBleu
benjamin19 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Met deze router kan ik in de woonkamer mijn bril gebruiken? Terwijl mijn PC op zolder staat? Mits goede instellingen uiteraard?
Waar je PC staat is niet van belang. Zolang je PC maar bedraad is aangesloten aan de router.

• Thonz
  • Niet online
Ik heb de Asus RT-AX56U en stream daar naar volle tevredenheid mee op de pico4.
Inderdaad wel bedraad aan de PC hangen maar dan heb ik geen last van vertraging of andere problemen.

• benjamin19
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 11:59
Thonz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:13:
Ik heb de Asus RT-AX56U en stream daar naar volle tevredenheid mee op de pico4.
Inderdaad wel bedraad aan de PC hangen maar dan heb ik geen last van vertraging of andere problemen.
Mijn computer is bedraad met een kabel rechtstreeks vanaf mijn tmobile router. Is hier een toturial voor?

• Koldur
benjamin19 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Mijn computer is bedraad met een kabel rechtstreeks vanaf mijn tmobile router. Is hier een toturial voor?
Op het Virtual Desktop Discord kun je vragen stellen, maar pas op met feedback geven op bepaalde foute gegevens die daar verstrekt worden, kunnen ze niet tegen :+

Over het algemeen is de informatie gewoon goed daar hoor, zeker m.b.t. de guides. Als je in de Discord zit daar, kun je in het #network kanaal meerdere / commando's uitvoeren met simpele guides.

• Koldur
realrelax schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:00:
Ik ben van plan om deze week de Quest 3 te halen. Vooral ook voor de wireless. Ik moet ook een router kopen.
Hebben jullie goede aanbevelingen voor een router met wifi 6E?
TP-Link AXE75 is een goede keuze inderdaad, heeft ook 6E, wat je voorlopig een vrij kanaal geeft, zonder interferentie.

Vergeet ook niet even een referral link te gebruiken, krijgen jij en de persoon waarvan je de link gebruikt €30 shop tegoed.

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12 08:25
Fremske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:52:
@CedricV

Om uit te sluiten of wel of niet aan de headset ligt, heb ik wat vragen.

- Welke gsm gebruik je dan?
- Heeft je gsm automatisch helderheid aan?
- Hoeveel licht inval heb je van buiten?
- Was er direct zon licht?

Dit helpt een beetje met het vergelijken.

Volgens Meta moet er overal een constante waarde zijn van meer dan > 35 lux om pass through te kunnen gebruiken. Hoe meer hoe beter.

Het beste kun je dan een lux meter voor je hoofd houden om de omgeving te meten qua lichtopbrengst

[...]
Ter verduidelijking dit is mijn ervaring na maanden ervaring niet zo zeer een eenmalige keer... omstandigheden zijn dus echt variabel.
Welke gsm gebruik je dan? Gebruikte tot een maand geleden een xiaomi 11T pro en nu een OnePlus Open
- Heeft je gsm automatisch helderheid aan? Ja altijd (meestal staat die zo wat halverwege)
Ik heb een spot met 4 lampjes van IKEA in een gastenkamer van 5m op 5m
- Hoeveel licht inval heb je van buiten? Meestal geen enkel licht; verduisterde raam
- Was er direct zon licht? Neen

Licht is echt niets bijzonder in mijn setting. Ik denk wel dat je scherm best niet te helder staat om te kunnen aflezen. Mijn computerscherm vind ik namelijk wel moeilijker omdat die standaard wat te helder staat denk ik.

• Thonz
  • Niet online
benjamin19 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Ik zit draadloos op mijn caiway router en bedraad op de tp link router die ik op een vrij netwerk in heb gesteld. De 2,4ghz band heb ik uitgezet. Als access point werkte de router niet maar in router modus, erg goed.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:42
Ik ben ook nieuw in de wereld van VR, ik heb van iemand voor een leuke prijs een Pico 4 over kunnen nemen! :)

Een paar vragen;

1. Helaas mist het stukje van de facecover om je neus af te schermen en de orginele facecover is niet heel comfortabel, ik zie dat er de wereld aan facecovers voor de Pico 4 beschikbaar is, iemand nog tips welke een aanrader is?

2. Ik wil hem gebruiken om te VR Racen, voornamelijk met rFactor 2, wat is nu de beste manier om te werkend te krijgen? Ik rij normaal met een triple screen setup. Is virtual desktop i.c.m. SteamVR de juiste weg? En maakt het nog veel verschil of ik hem bekabeld of draadloos verbind? :)

• TiezZ_BE
Danielson schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:47:
Ik ben ook nieuw in de wereld van VR, ik heb van iemand voor een leuke prijs een Pico 4 over kunnen nemen! :)

Een paar vragen;

1. Helaas mist het stukje van de facecover om je neus af te schermen en de orginele facecover is niet heel comfortabel, ik zie dat er de wereld aan facecovers voor de Pico 4 beschikbaar is, iemand nog tips welke een aanrader is?

2. Ik wil hem gebruiken om te VR Racen, voornamelijk met rFactor 2, wat is nu de beste manier om te werkend te krijgen? Ik rij normaal met een triple screen setup. Is virtual desktop i.c.m. SteamVR de juiste weg? En maakt het nog veel verschil of ik hem bekabeld of draadloos verbind? :)
De AMVR facecover zou goed moeten zijn. Ik heb die zelf besteld voor mijn Pico neo 3 maar moet die nog aanpassen zodat deze past (ivm bevestigingspunten die anders zijn). Mogelijk is aliexpress (of dergelijk) de goedkoopste optie...

• Koldur
Danielson schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:47:

Een paar vragen;

Wat ik heb begrepen over de Pico 4 en PCVR, is dat je enige echte keuze Virtual Desktop is en dan kun je SteamVR, OpenComposite of welke andere VR runtime dan ook gebruiken die jouw spel kan draaien.

Helaas is de software voor Pico echt slecht m.b.t. PCVR. Misschien dat dit de laatste tijd drastisch vebeterd is, maar dat zou dan iemand met huidige ervaring van de software moeten delen hier.

• Danielson
TiezZ_BE schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:18:
[...]

De AMVR facecover zou goed moeten zijn. Ik heb die zelf besteld voor mijn Pico neo 3 maar moet die nog aanpassen zodat deze past (ivm bevestigingspunten die anders zijn). Mogelijk is aliexpress (of dergelijk) de goedkoopste optie...
Ik heb net de AMVR 12MM facecover besteld bij AMVR zelf, ben benieuwd hoe lang dat duurt voordat hij er is! :)

• Danielson
Koldur schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Wat ik heb begrepen over de Pico 4 en PCVR, is dat je enige echte keuze Virtual Desktop is en dan kun je SteamVR, OpenComposite of welke andere VR runtime dan ook gebruiken die jouw spel kan draaien.

Helaas is de software voor Pico echt slecht m.b.t. PCVR. Misschien dat dit de laatste tijd drastisch vebeterd is, maar dat zou dan iemand met huidige ervaring van de software moeten delen hier.
Ik ga eens spelen met VD. Begrijp ik het nu goed; VD zorgt puur voor het streamen naar je bril en SteamVR zorgt ervoor dat de game in 3D wordt weergegeven?

Beetje Off-topic hier misschien, maar misschien heeft iemand het antwoord. Als ik b.v. rFactor2 start via SteamVR en ik pas de grafische settings aan, heeft dit dan ook gevolgen voor als ik rFactor2 op mijn triples wil spelen? Met andere worden, krijg ik twee rFactor2 "profielen"?

• Koldur
Danielson schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Ik ga eens spelen met VD. Begrijp ik het nu goed; VD zorgt puur voor het streamen naar je bril en SteamVR zorgt ervoor dat de game in 3D wordt weergegeven?

Beetje Off-topic hier misschien, maar misschien heeft iemand het antwoord. Als ik b.v. rFactor2 start via SteamVR en ik pas de grafische settings aan, heeft dit dan ook gevolgen voor als ik rFactor2 op mijn triples wil spelen? Met andere worden, krijg ik twee rFactor2 "profielen"?
VD is alleen de schil die ervoor zorgt dat jouw Pico met de PC verbonden wordt, je kunt het zien als een USB/HDMI/DisplayPort kabel. Je kunt in VD de kwaliteit instellen zodat je geen stotters krijgt als je netwerk/PC de huidige instellingen niet aankan.
Het is een leuke app, maar wel wat ingewikkeld en je moet echt snappen wat je doet, maar als dat eenmaal zover is, kun je er het beste mee uit de PC/het netwerk/Pico 4 halen.

SteamVR is een runtime die, niet zozeer 3D weergeeft, maar het spel in VR kan draaien. VR is meer dan 3D alleen natuurlijk, het hoofd bewegen moet zorgen dat het beeld ook meebeweegt, etc. Daar dient SteamVR voor, maar er zijn ook andere runtimes, die in een aantal gevallen betere prestaties hebben. Daar zou ik voorlopig nog niet aan beginnen, want dat kan allemaal overweldigend zijn.

Je hebt wel een echt goed draadloze AP/router in AP nodig om het beste uit de Pico 4 te halen, deze moet in dezelfde kamer staan als waar je VR speelt en er mag niets tussen de AP en Pico 4 zitten wat het signaal kan blokkeren. Anders kun je een subpar ervaring krijgen.

Meeste spellen hebben inderdaad twee aparte profielen, VR en "pancake" (2D) profiel. Ik ken rFactor2 niet, maar van wat ik erover heb gehoord zal dat daar wel inzitten.

• Danielson
Koldur schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:57:
[...]

VD is alleen de schil die ervoor zorgt dat jouw Pico met de PC verbonden wordt, je kunt het zien als een USB/HDMI/DisplayPort kabel. Je kunt in VD de kwaliteit instellen zodat je geen stotters krijgt als je netwerk/PC de huidige instellingen niet aankan.
Het is een leuke app, maar wel wat ingewikkeld en je moet echt snappen wat je doet, maar als dat eenmaal zover is, kun je er het beste mee uit de PC/het netwerk/Pico 4 halen.
Nog even een stomme vraag waarschijnlijk, VD kan dus via Wifi werken of via een Link-Kabel?

• Koldur
Danielson schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Nog even een stomme vraag waarschijnlijk, VD kan dus via Wifi werken of via een Link-Kabel?
Geen stomme vraag, al helemaal niet omdat VD alleen via W-Fi kan, de link kabel kan alleen met Oculus Link zelf gebruikt worden, wat in de meeste gevallen, van mindere kwaliteit is dan VD. Mits VD goed opgezet is, wat dat betreft is Oculus een stuk makkelijker, maar met meer compressie e.d.

• Danielson
Koldur schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Geen stomme vraag, al helemaal niet omdat VD alleen via W-Fi kan, de link kabel kan alleen met Oculus Link zelf gebruikt worden, wat in de meeste gevallen, van mindere kwaliteit is dan VD. Mits VD goed opgezet is, wat dat betreft is Oculus een stuk makkelijker, maar met meer compressie e.d.
Ahhhh!!! Om het via een kabel werkend te krijgen zou ik Pico Link moeten gebruiken i.p.v. VD? Maar PIco Link schijnt niet zo geweldig te zijn?

• Koldur
Danielson schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Ahhhh!!! Om het via een kabel werkend te krijgen zou ik Pico Link moeten gebruiken i.p.v. VD? Maar PIco Link schijnt niet zo geweldig te zijn?
Ahhh, ja, sorry, was het even vergeten dat je een Pico gebruikt. Ja, dan zit je praktisch vast aan VD en dus draadloos, je kunt ook Steam Link proberen geloof ik (ook draadloos), dat werkt met zekerheid met de Quest, weet even niet zeker of dat ook voor de Pico geldt.

Steam Link is ook minder fiddlen dan VD.

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 17-01-2024 13:41 ]

• SacreBleu
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met Pico. Wat ik wel heb gelezen is dat je het beste Pico Link van de website van Pico kan downloaden omdat de Steam-versie, kennelijk, is verouderd.

Virtual Desktop geeft wat meer opties, waar je aan kan zitten om het meest optimale beeld te krijgen wat je kunt krijgen binnen je netwerk.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:07
Ik gebruik zelf virtual desktop. Hier heel tevreden over met mijn pico4. Geen draad meer nodig. En als bonus kan ik hiermee ook nog mijn oude rift games blijven spelen of evt nog kopen via de oculus store.

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-12 16:56

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Heeft iemand deze al geprobeerd? Ik kwam hem gisteren tegen op youtube.

Iemand heeft een arcade hal met meerdere verdiepingen gemaakt. Er zit mame achter, dus je kan al die games spelen. Dit werkt overigens niet standalone, je moet wel met je windows pc verbonden zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Logic op 19-01-2024 11:56 ]

If it bleeds, it can be killed!

• j0rDy
Logic schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:55:
Heeft iemand deze al geprobeerd? Ik kwam hem gisteren tegen op youtube.

Iemand heeft een arcade hal met meerdere verdiepingen gemaakt. Er zit mame achter, dus je kan al die games spelen. Dit werkt overigens niet standalone, je moet wel met je windows pc verbonden zijn.

[YouTube: Play Arcade Time Capsule in VR! - Here's how!]
Yes, gister geinstalleerd, tot nu toe valt er niets te kiezen en moet je het met de games doen die er in zitten, maar wow wat ziet het er goed uit! Ik zit er aan te denken om er de arcadekast voor weg te doen, maar ja, wat doe je dan als je met 2 spelers wilt spelen?

Ik zou een moord doen voor dit, inclusief consoles (ala EmuVR) en virtual pinball (ala VPX), met hetzelfde gemak (just add roms)

• TiezZ_BE
[...]

Laatst ergens gelezen dat je beter de business streaming app kunt gebruiken. Kan je die op de Pico neo 3 link of neo 4 ook downloaden?
Ik gebruik die al maar tot nu toe enkel bekabeld (ik heb sowieso een pico neo 3 pro)

PS: op de pc zelf heb je die app niet nodig

[ Voor 5% gewijzigd door TiezZ_BE op 19-01-2024 12:22 ]

• fjskmdl2
heeft iemand een suggestie voor bescherming voor de controllers? Ik heb ff wat tennis / box gedaan op de quest3, maar ben bang om de controller tegen de muur te slaan of gewoon de controller per ongeluk door de kamer te gooien.
Ik vind het wel spijtig dat ze die halo's die op de quest2 controllers zitten niet overgenomen hebben op de quest 3...

Zijn die kiwi grips voor quest2 bvb compatibel met de quest3?

[ Voor 8% gewijzigd door fjskmdl2 op 20-01-2024 16:27 ]

• Julian
fjskmdl2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:25:
heeft iemand een suggestie voor bescherming voor de controllers? Ik heb ff wat tennis / box gedaan op de quest3, maar ben bang om de controller tegen de muur te slaan of gewoon de controller per ongeluk door de kamer te gooien.
Ik vind het wel spijtig dat ze die halo's die op de quest2 controllers zitten niet overgenomen hebben op de quest 3...

Zijn die kiwi grips voor quest2 bvb compatibel met de quest3?
Volgens mij zitten de IR-lampjes voor de 2 en de 3 op een andere plek, dus dat zal niet compatibel zijn, nog los van de vorm.

Ik ben supertevreden over deze.

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-12 16:56

Logic

SmartOS:Love at First Boot

j0rDy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Yes, gister geinstalleerd, tot nu toe valt er niets te kiezen en moet je het met de games doen die er in zitten, maar wow wat ziet het er goed uit! Ik zit er aan te denken om er de arcadekast voor weg te doen, maar ja, wat doe je dan als je met 2 spelers wilt spelen?

Ik zou een moord doen voor dit, inclusief consoles (ala EmuVR) en virtual pinball (ala VPX), met hetzelfde gemak (just add roms)
Kwam er gisteren achter dat het gebaseerd is op een echte arcade hal http://neonretroarcade.com/ als je de fotos ziet dan herken je het meteen, vind ik toch wel erg tof zeg.

Thanx voor VPX, die kende ik nog niet. Ik speelde nu alleen nog de starwars pinball en vroeg me al af of ik meer bestaande kasten kon gaan spelen. Dit ga ik zeker eens proberen.

If it bleeds, it can be killed!

• j0rDy
Logic schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Kwam er gisteren achter dat het gebaseerd is op een echte arcade hal http://neonretroarcade.com/ als je de fotos ziet dan herken je het meteen, vind ik toch wel erg tof zeg.

Thanx voor VPX, die kende ik nog niet. Ik speelde nu alleen nog de starwars pinball en vroeg me al af of ik meer bestaande kasten kon gaan spelen. Dit ga ik zeker eens proberen.
Klopt, die verdieping heet niet voor niets pasadena ;)

Schijnbaar kan je met UEVR ook PinballFX in 3D omzetten, dit opent mogelijkheden voor Zen om alle kasten ook in VR te verkopen, dan krijg je iets van 120 kasten incl Williams cabinets, wat perfect zou zijn. Ben alleen bang dat Zen er niets in ziet en deze kans laat liggen, waardoor het weer op de modders zal aankomen.

Helaas kost alles zoveel tijd om te configgen...

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 16:43
Mijn Quest 3 blijft hangen in het opstartscherm. Als ik de headset start krijg ik eerst een update scherm te zien en daarna schiet hij door naar het Meta logo waarop de headset blijft hangen. Harde reboot en factory reset al geprobeerd helaas zonder resultaat. Ik ben bang dat ik de headset terug moet gaan sturen... Iemand anders nog tips?

• Koldur
Count_B schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:04:
Mijn Quest 3 blijft hangen in het opstartscherm. Als ik de headset start krijg ik eerst een update scherm te zien en daarna schiet hij door naar het Meta logo waarop de headset blijft hangen. Harde reboot en factory reset al geprobeerd helaas zonder resultaat. Ik ben bang dat ik de headset terug moet gaan sturen... Iemand anders nog tips?
Ik heb dat eens met mijn Quest 2 gehad, heb hem toen een paar uur aan de stroom gehangen en ineens deed alles het. Soms zie je, hoe achterlijk dat ook voelt, niet dat er vanalles op de achtergrond gebeurt.

Je kunt dat proberen, anders even de chat in met Meta.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:23
Ik gebruik momenteel een reverb g2 1e editie voor dcs. Ik overweeg de quest 3 te kopen voor dcs. Is dat aan te bevelen?

Ik heb een 3090 en 5950x

• Koldur
TweakerVincent schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:23:
Ik gebruik momenteel een reverb g2 1e editie voor dcs. Ik overweeg de quest 3 te kopen voor dcs. Is dat aan te bevelen?

Ik heb een 3090 en 5950x
Als je bekabeld wil spelen, niet echt, de beeldkwaliteit van Oculus Link is nogal laag. Dan kom je op draadloos streamen (sowieso stream je altijd met de Quest), dan kun je Steam Link of Virtual Desktop het beste gebruiken.
Dat heeft weer andere uitdagingen en kosten, je hebt een goed bekabeld netwerk nodig en dan het liefst een dedicated AP of router in AP mode voor de Quest zelf. Steam Link is gratis en heeft dynamische bitrate, waardoor de kwaliteit soms afneemt, maar je framerate stabiel blijft, VD heeft dat niet, maar weer betere beeld kwaliteit overall en VD kost €20.

Dan komt de kwaliteit zeker in de buurt of eroverheen. Daar zijn de meningen nog over verdeeld en is dus heel persoonlijk.

• fjskmdl2
Als ik via virtual desktop steamvr opstart, wordt mijn headset nooit gevonden totdat ik deze eerst via usb aansluit.
Is het dan noodzakelijk bij het spelen van pcvr games, dat ik die telkens eerst even bekabeld moet verbinden? Dit lijkt mij nogal omslachtig?

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23
Vraag aan de Pimax Crystal eigenaren :
Sinds ik terug van m'n werk ben en de Crystal weer gebruik (gisteren dus) vertikt de Crystal bij te laden/batterij op spanning te houden via de bijgeleverde USB hub.

Heb een donkerbruin vermoeden dat de bijgeleverde HUB richting de eeuwige rijstvelden aan het gaan is.

1) Weet iemand een alternatieve powered USB HUB die je in plaats van kan gebruiken.

2) Er heeft een topic op internet gestaan waarin een medewerker van Pimax vertelde hoeveel volt/ampere/wattage een USB hub moet leveren om de Crystal batterij op spanning te houden dan wel bij te laden.

Natuurlijk heb ik dit topic dus niet in favorieten opgeslagen en natuurlijk kan ik hem niet meer terug vinden }:|
Weet iemand misschien hoeveel volt/amper/wattage een USB hub moet hebben om een Crystal te kunnen steunen :?

[edit]
Never mind, hij laad weer |:(

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Julian
fjskmdl2 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:57:
Als ik via virtual desktop steamvr opstart, wordt mijn headset nooit gevonden totdat ik deze eerst via usb aansluit.
Is het dan noodzakelijk bij het spelen van pcvr games, dat ik die telkens eerst even bekabeld moet verbinden? Dit lijkt mij nogal omslachtig?
Dat heb ik nooit. Heb hem zelfs nog nooit bekabeld aangesloten gehad. Draait je Virtual Desktop Streamer wel in je system tray voor je hem aansluit?

[ Voor 75% gewijzigd door Julian op 21-01-2024 20:36 ]

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12 19:53
Kan iemand mij een doorverwijzing link sturen heb zojuist een quest 3 gekocht. Hoe claim ik asgards wrath 2 die je gratis krijgt?

[ Voor 27% gewijzigd door Sokucho op 22-01-2024 19:45 ]

• Koldur
Sokucho schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:07:
Kan iemand mij een doorverwijzing link sturen heb zojuist een quest 3 gekocht. Hoe claim ik asgards wrath 2 die je gratis krijgt?
Als die actie nog geldig is, kun je die claimen nadat je de Quest 3 gekoppeld hebt aan je Meta account.

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12 19:53
Wat zijn jullie ervaringen met de bobovr m2 maar m3 retrofit kit? Aan te raden of kan ik dan beter een andere strap kopen? 550 euro neerleggen en dan weer zo een slechte strap. Zijn er ook knuckles beschikbaar voor de quest 3 zoals de kiwi design knuckles waar je de batterij er makkelijk uit kan halen?

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
fjskmdl2 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:57:
Bij mij niet. Welke headset heb je?

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb sinds kort een Meta Quest 3 en zag dat er nog geen dedicated topic er voor is. Is daar animo voor of vinden jullie dit topic prima?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1 ... 104 ... 126 Laatste